Scielo RSS <![CDATA[Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0104-403620240004&lang=en vol. 32 num. 125 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Challenges in the evaluation and sustainability of scientific publishing in Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362024000400300&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo As revistas científicas funcionam como importante veículo de difusão de conhecimento e de certificação de autoria no debate intelectual promovido entre as diversas áreas de conhecimento. Além disso, elas têm um papel fundamental no Sistema Nacional de Avaliação dos Programas de Pós-graduação: quando um periódico publica um artigo, o autor recebe uma pontuação de acordo com a classificação do veículo que o publicou, ou seja, de acordo com o Qualis Periódicos, produzido pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Entender as modificações do Qualis nos últimos quadriênios de avaliação é primordial para um periódico que quer estar bem qualificado, mas há que se analisar também os desafios que estão para além deste indicador, entendendo como o setor editorial acadêmico pode atingir sustentabilidade diante da complexificação das estratégias da gestão; da crise de financiamento – público e privado –; e das ferramentas ligadas à Inteligência Artificial que ameaçam o universo de trabalho das equipes que produzem uma revista científica.<hr/>Abstract Scientific journals function as important vehicles for the dissemination of knowledge and the certification of authorship in the intellectual debate promoted among the various areas of knowledge. In addition, they play a fundamental role in the National System of Evaluation of Graduate Programs: when a journal publishes an article, the author receives a score according to the classification of the vehicle that published it, that is, according to Qualis Periódicos, produced by Capes. Understanding the changes in Qualis in the last four years of evaluation is essential for a journal that wants to be well qualified, but it is also necessary to analyze the challenges that go beyond this indicator, understanding how the academic publishing sector can achieve sustainability in the face of the complexification of management strategies; the funding crisis—public and private—and the tools linked to Artificial Intelligence that threaten the universe of work of the teams that produce a scientific journal.<hr/>Resumen Las revistas científicas funcionan como un importante vehículo para la difusión del conocimiento y de la certificación de la autoría en el debate intelectual promovido entre las diversas áreas del conocimiento. Además, juegan un papel fundamental en el Sistema Nacional de Evaluación de Programas de Posgrado: cuando una revista publica un artículo, el autor recibe un puntaje de acuerdo con la clasificación del vehículo que lo publicó, es decir, de acuerdo con Qualis Periódicos, producido por la Capes. Entender los cambios en Qualis en los últimos años de evaluación es fundamental para una revista que quiere estar bien calificada, pero también es necesario analizar los desafíos que van más allá de este indicador, entendiendo cómo el sector editorial académico puede alcanzar la sostenibilidad frente a la complejización de las estrategias de gestión; la crisis de financiamiento - pública y privada - y las herramientas vinculadas a la Inteligencia Artificial que amenazan el universo de trabajo de los equipos que producen una revista científica. <![CDATA[Government guidelines for the practice of learning assessment in the Covid-19 pandemic scenario in the state of Paraná]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362024000400301&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo resulta de pesquisa realizada com o objetivo de examinar as concepções que orientam o processo de avaliação da aprendizagem durante o cenário pandêmico da Covid-19 e suas implicações para a prática pedagógica dos professores. A metodologia de pesquisa é de abordagem qualitativa e os dados do estudo são os documentos oficiais − Deliberações do Conselho Estadual de Educação−, destinados às escolas de Educação Básica do estado do Paraná. As análises destacam que os documentos focalizam o controle do desenvolvimento de aulas remotas; orientam pouco a direção da realização da avaliação e da promoção dos estudantes. Estão centrados no desempenho e resultados obtidos e no cuidado com a produção de relatórios sobre as aulas ofertadas, de maneira que priorizam o registro das atividades sobre a efetividade da promoção da aprendizagem dos estudantes.<hr/>Abstract This article is the result of research aimed at examining concepts that guide the learning assessment process during the Covid-19 pandemic scenario and its implications for teachers’ pedagogical practice. The research methodology is a qualitative approach and the data used are the official documents − Deliberations of the State Council of Education− destined to basic education schools in the state of Paraná. The analyses highlight that the documents focus on monitoring the development of remote classes; they provide little guidance on how to conduct assessments and promote students. They focus on performance and results obtained and on the care taken in producing reports on the classes offered, in a way that prioritizes recording activities over the effectiveness of promoting student learning.<hr/>Resumen El artículo es resultado de una investigación que tuvo como objetivo examinar los conceptos que orientan el proceso de evaluación del aprendizaje durante el escenario de la pandemia del Covid-19 y sus implicaciones para la práctica pedagógica de los docentes. La metodología de investigación es de un enfoque cualitativo y los datos del estudio son los documentos oficiales − Deliberaciones del Consejo Estatal de Educación−, destinados a las escuelas de educación básica en el estado de Paraná. Los análisis destacan que los documentos se centran en controlar el desarrollo de las clases remotas; proporcionan poca orientación en la dirección de la evaluación y promoción de los estudiantes. Están enfocados al desempeño y resultados obtenidos y al cuidado con la elaboración de informes de las clases ofrecidas, de manera que se prioriza el registro de actividades sobre la efectividad de promover el aprendizaje de los estudiantes. <![CDATA[Localizing the 2030 Agenda: Promoting gender equality in the municipality of Humaitá-AM]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362024000400302&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Esta pesquisa aborda a localização e a territorialização do Objetivo do Desenvolvimento Sustentável (ODS) voltado para a promoção da igualdade de gênero. O objetivo principal deste estudo foi propor uma leitura municipalizada parcial da Agenda Global 2030 e avaliar o desempenho do município de Humaitá-AM quanto à duas metas do ODS 5. A metodologia utilizada consistiu na adaptação da proposta de indicadores do Instituto de Pesquisa Econômica e Aplicada (Ipea), baseados nos indicadores já produzidos pelos consensos internacionais, considerando-se os diversos acordos globais e os compromissos nacionais de enfrentamento das questões de gênero e a implementação de medidas que visem mudanças. Foi possível analisar a eficácia das políticas públicas mediante a análise de séries históricas com as médias estaduais e municipais no período de 2015 a 2021. Os indicadores avaliados apresentaram dados concretos e mensuráveis sobre a evolução das conquistas das mulheres no campo político, econômico e social, observando-se uma maior participação da mulher na sociedade humaitaense. Ainda que estejam surtindo efeitos positivos, os processos de mudança estão evoluindo de forma lenta, requerendo uma melhora substancial na eficácia das políticas existentes voltadas para as mulheres no município. Constatou-se que, ainda há muito a se fazer, pois, barreiras culturais machistas e paradigmas precisam ser quebrados e enfrentados, a fim de se alcançar uma maior participação feminina e assim cumprir os compromissos da Agenda 2030, para a construção de uma democracia plena e equitativa, em direção ao desenvolvimento sustentável.<hr/>Abstract This research addresses the location and territorialization of the Sustainable Development Goal (SDG) aimed at promoting gender equality. The objectives of this study were to propose a partial municipal reading of the 2030 Global Agenda and evaluate the performance of the municipality of Humaitá-AM in relation to two goals of SDG 5. The methodology used consisted of adapting the proposed indicators from the Institute of Economic and Applied Research (Ipea), based on indicators already produced by international consensus, considering the various global agreements and national commitments to tackling gender issues and implementing measures aimed at change. It was possible to evaluate the effectiveness of public policies through an analysis of historical series of state and municipal averages from 2015 to 2021. The evaluated indicators presented concrete and measurable data on the evolution of women’s achievements in the political, economic, and social fields, observing greater participation of women in Humaitan society. Although they have positive effects, the change processes are evolving slowly, requiring substantial improvements in the effectiveness of existing policies targeting women in the municipality. It was found that there is still much to be done, as barriers, sexist cultures, and paradigms need to be broken and overcome, to achieve greater female participation and thus fulfill the commitments of the 2030 Agenda, for the construction of a full democracy and equitable, toward sustainable development.<hr/>Resumen Esta investigación aborda la ubicación y territorialización del Objetivo de Desarrollo Sostenible (ODS) orientado a promover la igualdad de género. Los objetivos del estudio fueron proponer una lectura municipal parcial de la Agenda Global 2030 y evaluar el desempeño del municipio de Humaitá-AM con relación a dos metas del ODS. La metodología utilizada consistió en adaptar los indicadores propuestos por el Instituto de Estudios Económicos e Investigación Aplicada (Ipea), basada en indicadores ya elaborados por consenso internacional, considerando los diversos acuerdos globales y compromisos nacionales para abordar las cuestiones de género e implementar medidas encaminadas al cambio. Fue posible analizar la efectividad de las políticas públicas a través del análisis de series históricas con promedios estatales y municipales del 2015 al 2021. Los indicadores evaluados presentaron datos concretos y medibles sobre la evolución de los logros de las mujeres en el ámbito político, económico y social, observando mayor participación de las mujeres en la sociedad humaiteña. Si bien están teniendo efectos positivos, los procesos de cambio evolucionan lentamente, requiriendo una mejora sustancial en la efectividad de las políticas existentes dirigidas a las mujeres del municipio. Se encontró que aún queda mucho por hacer, pues es necesario romper y enfrentar barreras, culturas y paradigmas sexistas, para lograr una mayor participación femenina y así cumplir con los compromisos de la Agenda 2030, para la construcción de una sociedad plena, democrática y equitativa, hacia el desarrollo sostenible. <![CDATA[School assessment: does error need to lead to failure?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362024000400303&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este trabalho apresenta resultados de pesquisa, tanto bibliográfica quanto empírica, sobre os efeitos da compreensão do erro na avaliação da aprendizagem e suas consequências nos processos de Ensino-aprendizagem. O objetivo é evidenciar a perspectiva de compreensão da avaliação como parte integrante do processo de aprendizagem, em contraposição à visão tradicional de julgamento e classificação. A pesquisa, realizada em uma escola da Rede Municipal de Ensino do Rio de Janeiro, investigou como gestores, docentes e estudantes significam a avaliação e o erro, buscando compreender os impactos dessas concepções sobre as práticas pedagógicas e o bem-estar dos alunos. Os resultados indicam dificuldades em conciliar a busca por uma perspectiva formativa da avaliação com a tendência de condenar o erro como sinônimo de fracasso escolar.<hr/>Abstract This study presents both bibliographic and empirical research results on the effects of understanding errors in the assessment of learning and its consequences in the teaching-learning processes. The objective is to highlight the perspective of understanding assessment as an integral part of the learning process, as opposed to the traditional view of judgment and classification. The research was carried out in a school in the Municipal Education Network of Rio de Janeiro and investigated how managers, teachers, and students mean evaluation and error, seeking to understand the impacts of these conceptions on pedagogical practices and students’ well-being. The results indicate difficulties in reconciling the search for a formative assessment perspective with the tendency to condemn errors as synonymous with academic failure.<hr/>Resumen Este trabajo presenta resultados de investigación, tanto bibliográfica como empírica, sobre los efectos de comprender el error en la evaluación de los aprendizajes y sus consecuencias en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Se busca destacar la perspectiva de entender la evaluación como parte integral del proceso de aprendizaje, en contraposición a la visión tradicional de juicio y clasificación. La investigación, realizada en una escuela de la Rede Municipal de Educação do Rio de Janeiro, indagó cómo gestores, docentes y estudiantes significan la evaluación y el error, buscando comprender los impactos de estas concepciones en las prácticas pedagógicas y el bienestar de los estudiantes. Los resultados indican dificultades para conciliar la búsqueda de una perspectiva formativa de la evaluación con la tendencia a condenar el error como sinónimo de fracaso escolar. <![CDATA[Evaluation of participation in the case method: elements to consider for its incorporation in digital environments]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362024000400304&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The transformation of learning assessment processes has become critical for educational institutions that apply the case method, according to international accrediting agencies. With the progressive inclusion of virtual or hybrid environments for this methodology, especially after the Covid-19 pandemic, and the expectations of Education in the fourth industrial revolution, it is relevant to explore the evaluation complexities associated with the case method. A multiple case study was conducted to identify the main problematic aspects of evaluation with this methodology. 58 sessions were documented with 2,596 students from 4 top management programs and 36 professors of different nationalities. The results highlight that student participation in plenary sessions is a decisive factor for evaluation, but it is affected by how the professor gives the floor, generally in a rather heterogeneous way, generating inequitable opportunities. The transformation of evaluation in the case method is critical given the inclusion of virtual environments. A study identified that the unequal participation of students, due to how the floor is given, affects equitable opportunities in evaluation.<hr/>Resumo A transformação dos processos de avaliação da aprendizagem tornou-se crítica para as instituições educacionais que aplicam o método do caso, de acordo com agências de credenciamento internacionais. Com a inclusão progressiva de ambientes virtuais ou híbridos para esta metodologia, especialmente após a pandemia de Covid-19, e as expectativas da Educação na quarta revolução industrial, é relevante explorar as complexidades da avaliação associadas ao método do caso. Foi realizado um estudo de casos múltiplos para identificar os principais aspectos problemáticos da avaliação com essa metodologia. Foram documentadas 58 sessões com 2596 alunos de 4 programas de alta direção e 36 professores de diferentes nacionalidades. Os resultados destacam que a participação dos alunos nas sessões plenárias é um fator decisivo para a avaliação, mas é afetada pela forma como o professor concede a palavra, geralmente de maneira pouco homogênea, gerando oportunidades pouco equitativas. A transformação da avaliação no método do caso é crítica diante da inclusão de ambientes virtuais. Um estudo identificou que a participação desigual dos alunos, devido à forma como a palavra é concedida, afeta as oportunidades equitativas na avaliação.<hr/>Resumen La transformación de los procesos de evaluación del aprendizaje se ha vuelto crítica para las instituciones educativas que aplican el método de caso, según agencias acreditadoras internacionales. Con la inclusión progresiva de entornos virtuales o híbridos para esta metodología, especialmente tras la pandemia de Covid-19 y las expectativas de la Educación en la cuarta revolución industrial, es relevante explorar las complejidades de la evaluación asociadas al método de caso. Se realizó un estudio de casos múltiples para identificar los principales aspectos problemáticos de la evaluación con dicha metodología. Se documentaron 58 sesiones con 2.596 estudiantes de 4 programas de alta dirección y 36 profesores de distintas nacionalidades. Los resultados resaltan que la participación de los estudiantes en las sesiones plenarias es un factor decisivo para la evaluación, pero se ve afectada por cómo el profesor otorga la palabra, generalmente de forma poco homogénea, generando oportunidades poco equitativas. La transformación de la evaluación en el método de caso es crítica ante la inclusión de entornos virtuales. Un estudio identificó que la participación desigual de los estudiantes, por cómo se otorga la palabra, afecta las oportunidades equitativas en la evaluación. <![CDATA[PNE goals 17 and 18 (2014–2024) and the valorization of teaching in Brazil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362024000400305&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo analisa o cumprimento das metas 17 e 18 do Plano Nacional de Educação, que tratam da equiparação salarial do magistério com os/as demais profissionais de formação equivalente e da existência de planos de carreira e remuneração nas redes de Ensino, discutindo sua adequação. Foram analisados os relatórios de monitoramento do PNE, cotejando-os à luz da legislação e da literatura. Os resultados sinalizam que, embora a distância entre a média da remuneração dos/as docentes e a dos/as não docentes tenha diminuído, isso se deve à queda na remuneração dos/as profissionais não docentes. Além disso, para uma melhor compreensão da valorização do magistério, são necessários dados que permitam compreender não apenas a existência de planos de carreira, mas também seus conteúdos e, sobretudo, se eles são cumpridos ou não, elementos que colocam em questão a adequação de tais metas.<hr/>Abstract This paper analyzes the fulfillment of goals 17 and 18 of the National Education Plan (PNE), which deal with salary equality for teachers with other professionals with equivalent Education and the existence of career and remuneration plans in education systems, discussing their adequacy. The PNE monitoring reports were analyzed, relating them to the legislation and the literature. The results indicate that, although the distance between the average teaching remuneration and that of non-teaching professionals has decreased, this is due to the drop in the remuneration of non-teaching professionals. Also, data is needed for a better understanding of the valorization of teaching and to clarify not only the existence of career plans but also their content and, above all, whether or not they are fulfilled, elements that raise questions about the adequacy of such goals.<hr/>Resumen Este artículo analiza el cumplimiento de las metas 17 y 18 del Plan Nacional de Educación (PNE), que tratan de la equiparación salarial de los docentes con otros profesionales con formación equivalente y la existencia de planes de carrera y retribución en las redes educativas, discutiendo su adecuación. Se analizaron los informes de seguimiento del PNE, comparándolos a la luz de la legislación y de la literatura. Los resultados muestran que, aunque la diferencia entre el salario medio de los docentes y el de los profesionales no docentes se ha reducido, esto se debe a la disminución de la remuneración de los profesionales no docentes. Además, para comprender mejor la valorización de la profesión docente se necesitan datos para comprender no sólo la existencia de planes de carrera, sino también su contenido y, sobre todo, si estos se cumplen o no, lo que puede cuestionar la idoneidad de los objetivos del PNE. <![CDATA[Evaluation of projects for obtaining a Research Productivity Fellowship: adherence to CNPq’s priority technology areas in light of Robert Merton’s ideas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362024000400306&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Discute-se, à luz das contribuições teóricas de Robert Merton, pai da sociologia da ciência, a influência extrínseca à pesquisa científica na área de Educação, especificamente a exigência de aderência dos projetos de pesquisa do Programa Bolsa Produtividade em Pesquisa do CNPq às áreas de tecnologias prioritárias durante o triênio de 2021 a 2023. Realizou-se pesquisa qualitativa, bibliográfica, documental, envolvendo reflexões das vivências do autor. Considerando a suspensão da exigência mencionada, o estudo destaca, entre outras conclusões, o consenso sobre a importância e a necessidade do financiamento governamental para o avanço do conhecimento nas áreas de fronteira entre Educação e tecnologias.<hr/>Abstract In the light of the theoretical contributions of Robert Merton, the father of the sociology of science, the extrinsic influence on scientific research in the field of Education is discussed, specifically the requirement for research projects under the CNPq Research Productivity Fellowship Programme to adhere to priority technology areas during the three-year period from 2021 to 2023. Qualitative, bibliographical, and documentary research was carried out that involved reflections on the author’s experiences. Considering the suspension of the aforementioned requirement, this study highlights, among other conclusions, the consensus on the importance and necessity of government funding for the advancement of knowledge in the frontier areas between Education and technology.<hr/>Resumen Discute, a la luz de las contribuciones teóricas de Robert Merton, el padre de la sociología de la ciencia, la influencia extrínseca en la investigación científica en el campo de la Educación, específicamente el requisito de que los proyectos de investigación del Programa de Subvenciones a la Productividad de la Investigación del CNPq se adhieran a áreas tecnológicas prioritarias durante el trienio de 2021 a 2023. Se realizó una investigación cualitativa, bibliográfica y documental que incluyó reflexiones sobre las experiencias del autor. Teniendo en cuenta la suspensión de la mencionada exigencia, el estudio destaca, entre otras conclusiones, el consenso sobre la importancia y necesidad de la financiación gubernamental para el avance del conocimiento en las áreas fronterizas entre la Educación y las tecnologías.