Scielo RSS <![CDATA[Educar em Revista]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0104-406020250001&lang=en vol. 41 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Plagiarism and quotation: perceptions of Brazilian graduate students in pedagogy]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100121&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este estudo analisa a compreensão de mestrandos e doutorandos em Educação sobre o plágio, a questão do autoplágio e a capacitação pelo domínio das normas de citação, com vistas a evitar a má conduta acadêmica. O artigo, além de tratar de alguns dos aspectos convergentes na literatura internacional sobre o conceito de plágio, frisa que a discussão não se encerra com a definição de suas tipologias, comportando também temas ligados a outros comportamentos ilícitos, como a fraude, o ludibrio (Carrol, 2016) e o autoplágio (Diniz; Terra, 2014; Phyo et al., 2022). Foi adotado o método análise de conteúdo (Bardin, 2011) para o exame das 17 entrevistas realizadas com pós-graduandos e ocorreu a exploração do resultado de 123 questionários. Dessa forma, a pesquisa integra a dimensão do levantamento quantitativo ao qualitativo no processo de análise, em perspectiva descritiva e exploratória. Em conclusão: todos os pós-graduandos compreendem o que é o plágio, mas o autoplágio é uma “figura estranhada” quando associado ao plágio. Há uma régua moral e ética para a escrita do texto acadêmico, que é utilizada a partir da crença na normalização, pela via da citação, para evitar o plágio. Entretanto, tal régua se defronta com limites e desvios.<hr/>ABSTRACT This study analyses the understanding of master’s and doctoral students in Education about plagiarism, the issue of self-plagiarism and training to master citation rules in order to avoid academic misconduct. As well as dealing with some of the converging aspects in international literature on the concept of plagiarism, the article stresses that the discussion does not end with the definition of its typologies, but also includes issues related to other illicit behaviours, such as fraud, deception (Carrol, 2016) and self-plagiarism (Diniz; Terra, 2014; Phyo et al., 2022). The content analysis method (Bardin, 2011) was used to examine the 17 interviews conducted with postgraduates and the results of 123 questionnaires were explored. In this way, the research integrates the quantitative and qualitative survey dimensions in the analysis process, from a descriptive and exploratory perspective. In conclusion: all postgraduates understand what plagiarism is, but self-plagiarism is a “strange figure” when associated with plagiarism. There is a moral and ethical rule for writing academic texts, which is used on the basis of the belief in standardization, through citation, to avoid plagiarism. However, this rule comes up against limits and deviations. <![CDATA[Former students from federal schools and access to the most selective courses at the Federal University of Minas Gerais before and after affirmative action policies]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100122&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Pesquisas mostram que os egressos de escolas federais tendem a ingressar no ensino superior em proporções superiores às dos estudantes das demais escolas públicas. O artigo analisa como essa vantagem relativa foi afetada pela implantação das políticas de ações afirmativas da Universidade Federal de Minas Gerais. Para isso, analisa-se a participação dos estudantes de escolas federais nos dez cursos de graduação mais seletivos da instituição em três momentos: 2005 (antes das políticas de ações afirmativas), 2010 (período de vigência de uma política local de bônus) e 2018 (período de vigência da Lei de Cotas - 12.711/2012). A partir de dados disponibilizados pela Pró-Reitoria de Graduação, identificou-se que está havendo uma importante democratização do acesso aos cursos mais seletivos da UFMG, com maior presença de egressos de escolas públicas. A participação dos estudantes das escolas federais duplicou ao longo do período e a participação dos estudantes das escolas estaduais/municipais triplicou. Pode-se dizer que houve intensificação da sobrerrepresentação dos estudantes das escolas federais e diminuição da sub-representação dos estudantes das escolas estaduais e municipais. Na análise de dois cursos de carreiras extremamente seletivas, Medicina e Engenharia Química, identificou-se que o crescimento do número de estudantes das escolas federais é superior ao dos estudantes das escolas municipais e estaduais, indicando que nesse caso as desigualdades entre tipos de escola pública têm se ampliado.<hr/>ABSTRACT Research shows that former students from federal schools tend to enroll in higher education in higher proportions than students from other public schools do. The article analyzes how this relative advantage was affected by the implementation of affirmative action policies at the Federal University of Minas Gerais. For this, the participation of students from federal schools in the ten most selective undergraduate courses of the university is analyzed in three moments: 2005 (before affirmative action policies), 2010 (period of validity of a local bonus policy) and 2018 (period of validity of the Quota Law - 12,711/2012). Based on data provided by the Dean of Undergraduate Studies, it was found that there is an important democratization of access to the most selective courses at UFMG, with a greater presence of former students from public schools. The participation of students from federal schools doubled over the period and the participation of students from state/municipal schools tripled. It can be said that there was an increase in the overrepresentation of students from federal schools and a decrease in the underrepresentation of students from state and municipal schools. In the analysis of two extremely selective career courses, Medicine and Chemical Engineering, it was identified that the growth of students from federal schools is higher than that of students from municipal and state schools, indicating that in this case the inequalities among types of public schools have expanded. <![CDATA[The practice in undergraduate degrees for teacher education: an integrative review]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100123&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo apresenta resultados de uma revisão sistemática focalizando as publicações acerca dos processos de formação inicial de professores centrados na epistemologia da prática como componente da formação docente nas licenciaturas. A metodologia de investigação é do tipo revisão integrativa, em que realizamos a reanálise de 65 artigos nacionais e internacionais, fundamentada na análise de conteúdo de Bardin (2016). Para a composição do corpus de análise, tomamos como referência os critérios de Vosgerau e Romanowski (2014) a partir de levantamento no indexador Educ@ e no periódico Teachers and Teaching - Theory and Practice. Os resultados apontaram a prática como elemento fundante na formação inicial de professores nas abordagens: (i) relação teoria-prática; (ii) a prática na aprendizagem da docência; (iii) estágios supervisionados; (iv) a prática reflexiva. A abordagem epistemológica da prática na formação de professores se expressa num movimento mais intenso da teoria como guia da ação direcionada para a superação da racionalidade técnica, mas que ainda não assume uma racionalidade crítica.<hr/>ABSTRACT This paper presents results from a systematic review focusing on publications about the processes of initial teacher education centered on the epistemology of practice as a component of teacher education in undergraduate courses. The research methodology is an integrative review, in which it performs the meta-analysis of sixty-five national and international papers, considering the content analysis of Bardin (2016). The composition of the corpus of analysis takes as reference the criteria of Vosgerau and Romanowski (2014) from a survey in the Educ@ indexer and in the journal Teachers and Teaching - Theory and Practice. The results pointed to practice as a fundamental element in the initial education of teachers in the approaches: (i) theory and practice relationship; (ii) practice in teaching learning; (iii) supervised internships; and (iv) reflective practice. The epistemological approach to practice in teacher education is expressed in a more intense movement of theory as a guide for action aimed at overcoming technical rationality, but it still does not assume critical rationality. <![CDATA[When the teacher plays, does she learn to teach children to play? Experiences in training processes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100124&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Objetivamos identificar a ressonância de vivências e experiências corporais na prática pedagógica de professoras atuantes na Educação Infantil a partir da participação em um curso de formação continuada. As participantes eram 30 professoras e os instrumentos utilizados foram diários de campo, memoriais descritivos, relatórios de feedback, imagens das experimentações das professoras com as crianças, a avaliação final e análise de conteúdo. As docentes não tinham clareza sobre como propor, de forma coesa e objetiva, estratégias e práticas educativas pela via corporal, entretanto, a formação continuada possibilitou a ressignificação das práticas pedagógicas no cotidiano da Educação Infantil.<hr/>ABSTRACT The aim of this study was to identify the resonance of corporal experiences in the pedagogical practice of preschool teachers after their participation in a continuing education course. The participants were 30 teachers and the instruments used were field diaries, descriptive memorials, feedback reports, teachers' experiences with the children´s images and the final evaluation which passed by content analysis. The teachers weren´t right on how to propose, in a cohesive and objective way, educational strategies and practices through the body. However, the continuing education enabled the re-signification of pedagogical practices in the daily routine of Early Childhood Education. <![CDATA[The Educational Product In The Professional Master's Degree On Education: Possibilities In Knowledge Socialization]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100125&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo objetiva apresentar o produto educacional como possibilidade de socialização do conhecimento construído na formação continuada coletiva de professores, profissionais da educação e colaboradores, visando à inclusão escolar de estudantes com deficiência, por meio de uma pesquisa de mestrado profissional em educação, realizada em um município da região serrana do Espírito Santo. Sustenta-se nos pressupostos teóricos de Lev S. Vygotsky e António Nóvoa, embasada nos conceitos de mediação e de interação. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, um estudo de caso do tipo etnográfico que utiliza, como instrumentos de produção de dados, a observação participante, questionários aberto e fechado, entrevistas semiestruturadas e grupo focal. O trabalho destaca como resultados a importância da constituição de espaços formativos comprometidos com a criação de um coletivo dentro das escolas, marcado pela partilha de diversos saberes, pela colaboração e participação de todos os seus integrantes no processo de inclusão escolar.<hr/>ABSTRACT This article aims to present the educational product as a possibility of socialization of the knowledge built in the collective continuing education of teachers, professionals and collaborators, aiming at the school inclusion of students with disabilities, through a research on the professional master’s degree in education, held in a municipality of the mountain region in Espírito Santo. This study is based on the theoretical assumptions of Lev S. Vygotsky and António Nóvoa, considering the concepts of mediation and interaction. This is a qualitative research, a case study of the ethnographic type that uses as instruments of data production, participant observation, open and closed questionnaires, semi-structured interviews, and focal group. The research highlights the importance of establishing training spaces committed to creating a collective in schools, marked by the sharing of various knowledge, collaboration, and participation of all its members in the process of school inclusion. <![CDATA[Deaf Literacy in the National Literacy Policy (2019-2022)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100126&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo resulta de uma pesquisa cuja finalidade foi compreender a concepção de alfabetização de crianças surdas evidenciada nas propostas de educação do Governo Bolsonaro (2019-2022), a partir da análise da Política Nacional de Alfabetização (PNA) instituída pelo Decreto nº 9.765, de 11 de abril de 2019. Adota uma perspectiva de natureza qualitativa do tipo documental. Toma como referência teórica a concepção histórico-cultural da produção do conhecimento. Discute, assim, a concepção de alfabetização assumida no governo Bolsonaro a partir da análise da PNA em diálogo com outros atores governamentais e não-governamentais. Conclui que o discurso dos gestores públicos responsáveis pela educação de surdos e pela implementação das políticas no governo Bolsonaro é contraditório, pois, ao mesmo tempo que defende a histórica bandeira de luta pela educação bilíngue, assume a proposta de alfabetização com base no paradigma fônico - bandeira do governo Bolsonaro - para crianças ouvintes e igualmente para crianças surdas.<hr/>ABSTRACT The article is the result of a research aimed at understanding the conception of literacy for deaf children, as evidenced in the Bolsonaro government's education proposals (2019-2022), through the analysis of the National Literacy Policy (PNA) established by Decree No. 9.765, of April 11, 2019. It takes a qualitative documentary research approach. The theoretical framework is based on the historical-cultural conception of knowledge production. It discusses the literacy conception adopted in the Bolsonaro government, based on the analysis of the PNA in dialogue with other governmental and non-governmental actors. It is concluded that the discourse of public managers responsible for deaf education and policy implementation in the Bolsonaro government is contradictory because, while advocating the historic fight for bilingual education, it assumes the proposal of literacy based on the phonic-based method - a hallmark of the Bolsonaro government - for both hearing and deaf children. <![CDATA[Childhoods of the amazonland rondoniense: narratives and representations of the children of the rural environment]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100127&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Esta pesquisa tem como objetivo identificar e analisar parte das representações das infâncias de quarenta e seis crianças pequenas da faixa etária entre quatro e cinco anos de idade, matriculadas na educação infantil em três escolas rurais, no contexto da região amazônica rondoniense, do Vale do Jamari, município de Ariquemes, norte do Brasil. Para tanto, pautamos nossa perspectiva na seguinte indagação: o que as crianças mais gostam de fazer? Em termos metodológicos por meio da pesquisa-ação, valemo-nos da observação direta sobre o transporte e cotidianos escolares das crianças matriculadas na pré-escola. Além disso, para a constituição da análise, valorizamos fragmentos de narrativas orais em rodas de conversas, registros iconográficos na condição de fotografias e desenhos livres, além do caderno de campo, entre outros materiais que compuseram as etapas da investigação. Após a coletadas e sistematizadas das fontes, percebemos que as crianças pequenas expressaram parte de suas percepções sobre temas variados e autênticos, preferencialmente: brincadeiras, natureza e família.<hr/>ABSTRACT This research aims to identify and analyze part of the representations of the childhoods of forty-six young children aged between four and five years old, enrolled in early childhood education in three rural schools, in the context of the Amazon region of Rondônia, Vale do Jamari, municipality of Ariquemes, northern Brazil. To this end, we base our perspective on the following question: what do children like to do most? In methodological terms, through action research, we made use of direct observation of the transport and school daily lives of children enrolled in preschool. Furthermore, to create the analysis, we valued fragments of oral narratives in conversation circles, iconographic records in the form of photographs and free drawings, in addition to the field notebook, among other materials that made up the stages of the investigation. After collecting and systematizing the sources, we realized that young children expressed part of their perceptions on varied and authentic themes, preferably: games, nature and family. <![CDATA[Luhmannian theory and the education system]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100128&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo apresenta uma revisão integrativa da literatura na forma de estudo de estado da questão, o qual buscou e analisou trabalhos científicos em que foi utilizada a teoria luhmanniana dos sistemas sociais como abordagem teórico-metodológica para a pesquisa dos sistemas educacionais. Utilizou-se a metodologia do estudo de estado da questão, a qual colabora na construção do objeto de investigação pretendido pelo pesquisador. Ressalta-se que a teoria luhmanniana dos sistemas sociais, a partir das décadas de 1970 e 1980, teve amplo debate no contexto acadêmico europeu, porém ainda é pouco utilizada para a análise do sistema educacional brasileiro e pode trazer contribuições significativas para o melhor entendimento das ações (comunicações) como sistema social autopoiético.<hr/>ABSTRACT This article presents an integrative review of the literature in the form of a state-of-the-art study, which sought and analyzed scientific works in which the luhmannian theory of social systems was used as a theoretical-methodological approach to research on educational systems. The methodology of the state of the issue study was used, which collaborates in the construction of the object of investigation intended by the researcher. It is noteworthy that Luhmann’s theory of social systems, from the 1970s and 1980s onwards, had extensive debate in the European academic context, but is still little used for the analysis of the Brazilian educational system and can bring significant contributions to a better understanding of actions (communications) as an autopoietic social system. <![CDATA[Professional Socialization of the Beginning Physical Education Teacher: meanings and learning constituted in the relationship with students]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100129&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Discorre sobre os primeiros anos de docência em Educação Física. Tem como objetivo analisar os sentidos do processo de socialização profissional do professor iniciante em Educação Física na relação com seus alunos e as implicações na aprendizagem docente. Adotamos uma atitude denominada de qualitativa, com subsídio na pesquisa (auto)biográfica. Participaram do estudo cinco professores iniciantes. Optamos por utilizar a pesquisa-formação por meio do Ateliê biográfico de desenvolvimento profissional docente. As narrativas orais e escritas se configuraram em materiais reflexivos para a pesquisa. A socialização com os estudantes foi marcada pelo reconhecimento dos seus papéis profissionais. A receptividade dos alunos afetou o desenvolvimento pedagógico dos iniciantes. O predomínio da cultura esportiva ensejou conflitos no planejamento e prática pedagógica. Os primeiros anos de docência necessitam serem acompanhados e tratados como etapa formativa com atenção para os processos simbólicos, buscando favorecer uma aprendizagem positiva da profissão.<hr/>ABSTRACT Discusses the first years of teaching in Physical Education. It aims to analyze the meanings of the process of professional socialization of the beginning teacher in Physical Education in relation to their students and as an instructor in teaching learning. We adopted a so-called qualitative attitude, with subsidy in (auto)biographical research. Five novice teachers participated in the study. We chose to use research-training through the biographical workshop for teacher professional development. The oral and written narratives were configured in reflective materials for the research. The socialization with the students was marked by the recognition of their professional roles. The receptivity of the students affected the pedagogical development of the beginners. The domain of sports culture gave rise to conflicts in planning and pedagogical practice. The first years of teaching continued to be monitored and treated as a formative stage with attention to symbolic processes, seeking to favor a positive learning of the profession. <![CDATA[The fixed school desk and the collective table. The debate on Architecture, furniture and pedagogy in Uruguay at the mid-20th century]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100130&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo busca reconstruir el debate entre los años 40 y 60 del siglo XX en Uruguay sobre el vínculo entre las prácticas educativas y el proyecto del ambiente construido de la escuela primaria pública, poniendo en evidencia el rol privilegiado del mobiliario y la arquitectura como arena para el debate educativo. Este debate por el ambiente educativo en Uruguay se expresará desde la pedagogía de los maestros a los proyectos de los arquitectos y la planificación desarrollista, donde predominan la visión de los economistas, atravesando entonces distintos campos de conocimiento en tensión por la definición material del ambiente escolar, explicitando las continuidades y divergencias. Se trata de un período singular, donde se ponen en discusión transformaciones escolares relevantes y se explicitan modos de entender lo escolar que trascienden su especificidad local y temporal. En este sentido, la reconstrucción de estos cruces puede significar un aporte a la historia de la escuela y de la arquitectura y diseño escolar, en particular en Uruguay, donde estos estudios tienen un desarrollo incipiente. Esto podría mostrar la conjunción del aula y los muebles como un entendimiento más amplio del ámbito material de la escuela, aportando a la discusión actual por la reconfiguración del ambiente escolar.<hr/>ABSTRACT This paper seeks to reconstruct the debate in Uruguay about the link between educational practices and the built environment design of the public primary school during the 1940s and 1960s. It highlights the privileged role of furniture and architecture as an arena for the educational debate. This debate for the educational environment in Uruguay covers the teachers’ pedagogy, the architects’ designs and the developmental planning, where the economists’ vision predominated. The text goes through different fields of knowledge in tension due to the material definition of the school environment, explaining the continuities and divergences. This debate, in a particular period of time, shows relevant school transformations arguments and different ways of understanding school that transcend their local and temporal specificity. In this sense, these crossings reconstruction can mean a contribution to the school history, architecture and design, particularly in Uruguay, where these studies have an incipient development. This could show the conjunction of the classroom and the furniture as a broader understanding of school materialities, which can contribute to the reconfiguration of the school environment current discussion.<hr/>RESUMO Este artigo busca reconstruir o debate entre as décadas de 40 e 60 do século XX no Uruguai sobre a vinculação entre as práticas educativas e o projeto do ambiente construído da escola primária pública, destacando o papel privilegiado do mobiliário e da arquitetura como arena do debate educacional. Este debate para o ambiente educacional no Uruguai se expressará a partir da pedagogia dos professores até os projetos de arquitetos e o planejamento desenvolvista, onde predomina a visão dos economistas, passando então por diferentes campos do conhecimento em tensão pelà definição material do ambiente escolar, explicando as continuidades e divergências. É um período ímpar, onde se discutem transformações escolares relevantes e se explicitam modos de entender a escola que transcendem sua especificidade local e temporal. Nesse sentido, a reconstrução dessos cruzamentos pode significar uma contribuição para a história da escola e da arquitetura e design escolar, particularmente no Uruguai, onde esses estudos têm um desenvolvimento incipiente. Isso poderia mostrar a conjunção da sala de aula e do mobiliário como uma compreensão maior do ambiente material da escola e um aporte para a discussão atual para a reconfiguração do ambiente escolar. <![CDATA[Education towards equity: adapting assessment practices in the multicultural context of mathematics education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100131&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Nos dias de hoje, desafios consideráveis têm sido enfrentados no ensino de matemática, especialmente para grupos historicamente excluídos e diversas comunidades linguisticamente distintas. Práticas pedagógicas tradicionais frequentemente ignoram essa diversidade cultural ao longo de toda a América Latina, levando à exposição de conceitos matemáticos não diretamente conectados à vida dos estudantes. Assim, emerge um modelo educacional participativo onde o professor assume um papel ativo e motiva os alunos como forma de enfrentar tais desigualdades e estabelecer um ambiente educacional mais relevante para todos. Este trabalho busca analisar e propor adaptações nas práticas avaliativas que considerem a diversidade cultural dos alunos a fim de promover uma reflexão sobre a equidade no ensino de matemática em contextos multiculturais na América Latina. A análise se baseia em uma revisão sistemática da literatura, além de análises textuais para investigar a influência das adaptações nas práticas avaliativas sensíveis ao contexto cultural, uma vez que tais adaptações são fundamentais para criar um ambiente educacional mais inclusivo e equitativo nas instituições de ensino. O estudo salienta a urgência dessas adaptações para alcançar a equidade educacional, além de realçar a importância das diferentes origens e experiências de alunos no aprendizado de matemática. Tais adaptações não só valorizam a diversidade cultural dos estudantes, como também fortalecem sua autoestima ao reconhecer e valorizar suas origens.<hr/>ABSTRACT Nowadays, considerable challenges have been faced in teaching mathematics, especially concerning historically excluded groups and diverse linguistically distinct communities. Traditional pedagogical practices often ignore such cultural diversity throughout Latin America, leading to the introduction of mathematical concepts not directly related to students’ lives. Thus, a participatory educational model emerges where the educator takes an active role and motivates students as a way of confronting such inequalities and establishing a more relevant educational environment for all. This work seeks to analyze and propose adaptations in assessment practices encompassing the cultural diversity of students to promote reflection on equity in mathematics education in multicultural contexts in Latin America. Such analysis is based on a systematic literature review, in addition to textual analyzes to investigate the influence of adaptations on assessment practices sensitive to their cultural context, since such adaptations are fundamental to create a more inclusive and equitable environment in educational institutions. The study highlights the urgency of these adaptations to achieve educational equity, in addition to highlighting the importance of students’ different backgrounds and experiences in learning mathematics. Such adaptations not only value the cultural diversity of students, but also strengthen their self-esteem by recognizing and valuing their origins. <![CDATA[Childhood, the school and territory: reflections from an urban occupation in Belo Horizonte]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100132&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo tem como objetivo contribuir para a reflexão sobre a relação entre escola, infância e movimentos sociais, em diálogo com abordagens que trazem os sujeitos e o território no qual a escola se situa para o centro da análise. Procuramos compreender o impacto numa escola pública da presença de crianças das 1.500 famílias da ocupação Rosa Leão, localizada no município de Belo Horizonte, Minas Gerais. Serão analisados resultados de uma pesquisa com crianças moradoras da ocupação, com maior enfoque nos dados das entrevistas semiestruturadas, realizadas com famílias, coordenadoras da ocupação e representantes dos serviços públicos do território. Primeiramente, discutimos a educação como um direito que garante a permanência de famílias no território e analisamos como a chegada das crianças da ocupação modificou a dinâmica de uma instituição escolar, atravessada por uma história de mobilização social e de implementação de políticas de Educação Integral. Em seguida, argumentamos que a circulação das crianças por outros serviços públicos no território colaborou na articulação de uma rede de proteção, na qual a escola se destaca. Por fim, levantamos possíveis contribuições para o debate contemporâneo sobre os direitos das crianças na sua articulação com os movimentos sociais e a educação.<hr/>ABSTRACT The paper aims to contribute to the reflection on the relationship between the school, curriculum practice and social movements, in dialogue with approaches that bring the subjects and the territory in which the school is located to the center of the analysis. We seek to understand the impact of the presence of children from the 1,500 families of the Rosa Leão urban occupation on a public school, situated in the municipality of Belo Horizonte, Minas Gerais. The results of a survey of children living in the occupation will be analysed, with a greater focus on data from semi-structured interviews with families, occupation coordinators and representatives of public services in the area. Firstly, we discuss education as a right that guarantees the permanence of families in the territory and analyze how the arrival of the children from the occupation changed the dynamics of a school institution due to a history of social mobilization and implementation of Integral Education policies. Then, we argue that the children’s circulation through other public services in the territory has collaborated in the articulation of a social protection network, in which the school stands out. Finally, we raise possible contributions to the contemporary debate on children’s rights as they relate to social movements and education. <![CDATA[Children’s play and discourses on the digital: risk and the device of dangerousness]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100133&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo analisa como o dispositivo da periculosidade é mobilizado na produção de discursos educacionais que tematizam o brincar das crianças e as tecnologias digitais. Fundamentando-se na perspectiva genealógica foucaultiana, a investigação toma como corpus dissertações e teses defendidas em Programas de Pós-Graduação em Educação, problematizando os efeitos de verdade que se produzem nessas enunciações. O estudo mostra que tais produções discursivas operam uma infantilização da infância, sustentando a ideia de que o contato das crianças com dispositivos digitais compromete sua pureza, espontaneidade e desenvolvimento saudável. As tecnologias são recorrentemente representadas como ameaças intrínsecas à integridade física, emocional e moral das crianças, sendo associadas ao declínio da infância ou mesmo ao seu desaparecimento. O dispositivo da periculosidade atua, nesse contexto, como uma engrenagem de regulação que convoca práticas de gestão de risco e vigilância preventiva, instaurando uma racionalidade que interpela famílias, escolas e profissionais da saúde a intervirem sobre as condutas infantis. Conclui-se que o risco se configura como estrutura organizadora da experiência infantil na Modernidade Tardia, operando como estratégia de governamento das condutas, ao instaurar uma infância sujeitada por alertas, disciplinada por prescrições e mobilizada pelo medo. A criança que emerge desses discursos é aquela que deve ser constantemente protegida, corrigida e normalizada - não apenas contra os perigos do mundo, mas, sobretudo, contra os riscos que supostamente carrega em si mesma ao brincar com as tecnologias digitais.<hr/>ABSTRACT The article analyzes how the device of dangerousness is mobilized in the production of educational discourses that thematize children’s play and digital technologies. Based on the Foucaultian genealogical perspective, the investigation takes as corpus dissertations and theses defended in Graduate Programs in Education, problematizing the effects of truth that are produced in these enunciations. The study shows that such discursive productions operate an infantilization of childhood, supporting the idea that children’s contact with digital devices compromises their purity, spontaneity and healthy development. Technologies are recurrently represented as intrinsic threats to the physical, emotional and moral integrity of children, being associated with the decline of childhood or even its disappearance. The hazard device acts, in this context, as a regulatory mechanism that calls for risk management practices and preventive surveillance, establishing a rationality that challenges families, schools and health professionals to intervene in children’s behaviors. It is concluded that risk is configured as an organizing structure of the childhood experience in Late Modernity, operating as a strategy for governing behaviors, by establishing a childhood subjected to warnings, disciplined by prescriptions and mobilized by fear. The child who emerges from these discourses is the one who must be constantly protected, corrected and normalized - not only against the dangers of the world, but, above all, against the risks he supposedly carries in himself when playing with digital technologies. <![CDATA[Reading and writing in Early Childhood Education in curriculum and practices: a case study from Belo Horizonte (MG)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100134&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este trabalho teve como objetivo identificar e analisar práticas em instituições de Educação Infantil públicas e conveniadas de Belo Horizonte (Minas Gerais). O foco foi avaliar a qualidade das oportunidades de aprendizagem que envolvem a leitura e escrita, em suas interfaces, levando em consideração as especificidades das práticas estabelecidas para a primeira etapa da Educação Básica em documentos nacionais e municipais. Levaram-se em consideração as contribuições dos campos da infância, da Educação Infantil, da alfabetização e do letramento; e da formação de pequenos leitores. Foi feito estudo de caso a partir de dados extraídos de investigação de 2021, que visou à avaliação da qualidade dos ambientes de aprendizagem da Educação Infantil. Cabe considerar que a coleta de dados ocorreu em um período de retorno gradual das crianças às escolas, com protocolos de distanciamento, de limitação da socialização de materiais coletivos e de redução de quantitativo por sala. Os dados apontam que poucas foram as situações em que a leitura e a escrita estiveram presentes nas práticas durante as observações. Além disso, quanto menor é a criança, menor é o trabalho com livros literários e outras materialidades. O estudo revela práticas que ainda precisam ser problematizadas, no que diz respeito à importância de um trabalho pedagógico que permita às crianças vivenciarem experiências significativas de aprendizado dos conhecimentos relacionados à leitura e à escrita, ampliando suas possibilidades de participação reflexiva, crítica, autônoma e competente na cultura escrita.<hr/>ABSTRACT This paper aims to analyze reading and writing practices that occur in public and affiliated Early Childhood Education institutions in Belo Horizonte. The focus was to evaluate the quality of learning opportunities involving reading and writing, in their interfaces, considering the specificities of the practices developed in the first stage of basic education, presented, established, and guided in national and municipal documents. It considers the contributions of theoretical discussions in the field of childhood, Early Childhood Education, referring to literacy and literacy, and mediation in the formation of young readers. A case study was made based on data extracted from previous research, which aimed to evaluate the quality of the learning environments of Early Childhood Education in the educational care of children from 2 to 5 years old. The data reveal that there were few situations in which reading and writing were present. In this sense, the case study reveals practices that still need to be problematized, about the importance of pedagogical work in Early Childhood Education that allow children to live significant experiences of learning knowledge related to reading and writing, thus expanding the possibilities of participation of the little ones in a reflective way. critical, autonomous, and competent in our written culture. <![CDATA[Temporary contracts and remuneration of teaching professionals in the state network of Paraíba: reflections and consequences for the working class]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100135&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste artigo é analisar o impacto da precarização dos contratos de trabalho na remuneração dos profissionais do magistério da rede estadual da Paraíba, considerando como balizas temporais os meses de agosto dos anos de 2021 e 2023. Assumindo sua natureza qualitativa, esta pesquisa, apoiada em uma perspectiva crítico-dialética, propõe um debate entre as questões históricas, políticas e os efeitos econômicos para a classe trabalhadora docente, o receituário neoliberal e a proteção à propriedade social, a partir dos dados do Plano de Carreira e Remuneração dos docentes estaduais paraibanos, das suas remunerações constantes no Sistema de Informações sobre Orçamentos Públicos em Educação. Os resultados evidenciam a necessidade de provimento dos docentes públicos por concurso público, sob a ótica de que os contratos temporários desvalorizam a classe trabalhadora, principalmente em relação àquilo que é essencial para a sobrevivência na sociedade imersa no modo de produção capitalista - a remuneração.<hr/>ABSTRACT The objective of this article is to analyze the impact of the precariousness of employment contracts on the remuneration of teaching professionals in the state network of Paraíba, considering the months of August in the years 2021 and 2023 as temporal benchmarks. Assuming its qualitative nature, this research, supported by a critical-dialectic perspective, it proposes a debate between historical, political issues and the economic effects on the teaching working class based on data from the Career and Remuneration Plan of state teachers in Paraíba, their remuneration contained in the Information System on Public Budgets in Education, neoliberal prescriptions and the protection of social property. The results highlight the need to provide public teachers through public competition, from the perspective that temporary contracts devalue the working class, especially in what is essential for survival in a society immersed in the capitalist mode of production - remuneration. <![CDATA[History of the administrative organization of education in São Paulo: an overview of academic production]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100136&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste artigo é identificar e caracterizar a produção acadêmica que aborda historicamente a organização administrativa da educação no estado de São Paulo. Para tanto, o texto recupera e discute as interpretações de dissertações de mestrado e teses de doutorado, de modo a inquirir os agenciamentos feitos pelos pesquisadores no tratamento dado ao tema. Até o momento, foram localizados 11 trabalhos acadêmicos, dentre os quais: seis teses de doutorado e cinco dissertações de mestrado. O texto mais antigo é de 1974 e o mais atual é de 2019. A partir da análise do material, tem sido possível notar que os textos discutem a articulação entre a especialização do Estado com a oferta de serviços públicos e a consolidação de um aparato administrativo para tratar da educação. No conjunto das pesquisas, é significativa a quantidade que fez uso da legislação como fonte documental, assim como a que mobilizou referencial teórico amparado nas discussões de Max Weber acerca das organizações modernas para problematizar os processos burocráticos e hierárquicos de produção do aparelho educacional paulista. As discussões realizadas evidenciam que a ampliação do debate sobre o tema pode contribuir para aprofundar as interpretações até então consolidadas, a partir do uso de novas fontes documentais ou de outros referenciais teóricos.<hr/>ABSTRACT The aim of this article is to identify and to characterize the academic production that historically addresses the administrative organization of education in the state of São Paulo. To this end, the text recovers and discusses the interpretations of master’s dissertations and doctoral theses, to investigate the approaches made by researchers in their treatment of the subject. So far, 11 academic papers have been located, including six doctoral theses and five master’s dissertations. The oldest text is from 1974 and the most current is from 2019. From the analysis of the material, it has been possible to note that the texts discuss the articulation between the specialization of the state with the provision of public services and the consolidation of an administrative apparatus to deal with education. Of all the research, a significant number made use of legislation as a documentary source, as well as those that used a theoretical framework based on Max Weber’s discussions on modern organizations to problematize the bureaucratic and hierarchical production processes of São Paulo’s educational apparatus. The discussions held show that broadening the debate on the subject can contribute to expanding and deepening the interpretations that have been consolidated so far, based on the use of new documentary sources or other theoretical references. <![CDATA[Didactic Knowledge of Physics Teacher’s in Lesson Study]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100137&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Examinamos os contributos do estudo de aula para o desenvolvimento do conhecimento didático de professores de Física sobre o tópico curricular da Lei de Ohm. A investigação envolveu quatro professoras que ensinam Física no Ensino Médio em escolas públicas do Rio Grande do Sul, Brasil. O material empírico constitui-se das transcrições das gravações em áudio das sessões do estudo de aula, das entrevistas realizadas com as professoras, assim como dos materiais produzidos pelos alunos na aula de investigação. A análise qualitativa e interpretativa evidenciou que o desenvolvimento do conhecimento didático dos professores envolve o aprofundamento dos conhecimentos da Física para o ensino de um determinado tópico da Física, bem como das estratégias para o ensino em sala de aula. Nos conhecimentos da Física para o ensino, as evidências estão relacionadas ao conteúdo curricular e à contextualização dos conteúdos. Em relação às estratégias de ensino, destacam-se a importância da utilização de recursos didáticos, da relevância das investigações em sala de aula e da discussão coletiva no fechamento da aula.<hr/>ABSTRACT We examined the contributions of lesson study to the development of didactic knowledge among physics teachers about the curricular topic of Ohm’s Law. The research involved four physics teachers in public high schools in Rio Grande do Sul state, Brazil. The empirical material consists of transcriptions of audio recordings of lesson study sessions, interviews carried out with teachers, as well as materials produced by students in the research lesson. A qualitative and interpretative analysis showed that the development of teachers’ didactic knowledge involves deepening their knowledge of physics for teaching a specific physics topic, as well as strategies for teaching in the classroom. In relation to knowledge of physics for teaching, the evidence is related to the curricular content and the contextualization of the content. In relation to teaching strategies, the importance of using teaching resources, the relevance of investigations in the classroom and collective discussion at the end of the class stand out. <![CDATA[The interests of capital in public education in Paraná]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100138&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A crescente participação do capital privado na gestão e financiamento da educação brasileira, por meio de parcerias público-privadas, configura-se como um tema de relevância no campo das políticas educacionais. Este artigo investiga as influências e implicações dessa inserção na formação da juventude brasileira, problematizando as implicações no processo de construção de uma sociedade justa, igualitária e verdadeiramente democrática. O estudo analisa as parcerias e/ou convênios firmados pela Secretaria Estadual de Educação do Paraná (SEED-PR) e o setor privado, entre os anos de 2019 e 2023, através de uma análise documental das informações disponibilizadas no site institucional da SEED-PR, mapeando as relações estabelecidas nesse período e suas implicações nas políticas educacionais decorrentes. Os resultados revelam uma marcante influência do setor privado na educação pública paranaense, em que o discurso do desenvolvimento profissional e do empreendedorismo é utilizado para justificar a inserção de valores capitalistas e individualistas no sistema educacional, com implicações na reprodução das desigualdades sociais. A educação se molda de acordo com os interesses e prioridades do mercado, em detrimento do desenvolvimento integral da juventude. O mapeamento dos agentes privados e suas formas de atuação contribui para o debate sobre os rumos da educação pública no Paraná, evidenciando uma tendência à privatização e desresponsabilização do Estado.<hr/>ABSTRACT The growing participation of private capital in the management and financing of Brazilian education, through public-private partnerships, is a relevant topic in the field of educational policies. This paper investigates influences and implications of this insertion in Brazilian youth education, problematizing implications for the process of building a fair, egalitarian and truly democratic society. The study analyzes the partnerships and/or agreements signed by the State Department of Education of Paraná (SEED-PR) and the private sector between years 2019 and 2023, through a documentary analysis of information available on the SEED-PR institutional website, mapping the relationships established during this period and their implications for the resulting educational policies. Findings reveal a marked influence of the private sector in public education in Paraná, in which the discourse of professional development and entrepreneurship is used to justify the insertion of capitalist and individualistic values within the educational system, with implications for reproduction of social inequalities. Education is shaped according to market interests and priorities, to the detriment of integral development of youth. The mapping of private agents and their forms of action contributes to the debate on direction of public education in Paraná, highlighting a tendency towards privatization and de-accountability of the State. <![CDATA[Deleterious effects of the BNCC-NEM package on the physics curriculum in public schools in Paraná]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100139&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A presente investigação analisa os impactos do pacote BNCC-NEM aplicado sobre os currículos de física ofertados aos estudantes das escolas públicas do Paraná. As recentes reformas educativas são verificadas em relação a seus objetivos, em termos de oferta de conteúdos escolares para os estudantes de escolas públicas. Nesse aspecto, no campo metodológico, um grupo de estudantes de licenciatura em física, em seus estágios supervisionados, coletaram conteúdos de física dos currículos escolar e real. Foi realizada comparação direta entre os currículos oficiais com um modelo curricular de física adotado, e com os conteúdos exigidos no Exame Nacional do Ensino Médio. Os resultados indicam haver prejuízos na escolarização de estudantes de escolas públicas, gerados por uma drástica redução de conteúdos de física, estabelecida curricularmente pela negação de acesso aos saberes escolares desta disciplina. Tal negação frustra a emancipação intelectual, social e cultural destes estudantes, além de dificultar o acesso ao Ensino Superior por falta de conteúdos de física nos currículos empregados no estado do Paraná.<hr/>ABSTRACT This investigation analyzes the impacts of the BNCC-NEM package applied to the physics curricula offered to students in public schools in Paraná. Recent educational reforms are verified in relation to their objectives, in terms of offering school content to students in public schools. In this aspect, in the methodological field, a group of undergraduate physics students, in their supervised internships, collected physics content from the school and real curricula. A direct comparison was made between the official curricula with an adopted physics curricular model, and with the content required in the National High School Exam. The results indicate that there are losses in the schooling of students in public schools, generated by a drastic reduction in physics content, established in the curriculum by the denial of access to school knowledge in this subject. Such denial frustrates the intellectual, social and cultural emancipation of these students, in addition to hindering access to higher education due to the lack of physics content in the curricula used in the state of Paraná. <![CDATA[Gender equality in and through education: a critical analysis of UNESCO’s strategy amidst the neoliberal and neoconservative shift]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100140&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Em um contexto de desigualdades sociais e crise ambiental, cria-se os ODS, Objetivos de Desenvolvimento Sustentável, a partir de uma proposição da ONU - Organização das Nações Unidas. Dentre esses objetivos, ressaltam-se os de número quatro e cinco, que propõem enfrentar, respectivamente, desafios na área da educação e na desigualdade de gênero. Este artigo busca estudar uma estratégia elaborada pela UNESCO - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura - que se alinha aos ODS nº 4 e 5, pois pressupõe a busca da igualdade de gênero na e por meio da educação. O artigo discute tal estratégia, problematizando-a no que diz respeito ao seu alinhamento a discursos neoliberais e neoconservadores. A estratégia, embora paute a igualdade de gênero, se aproxima de uma discussão do feminismo liberal ao não questionar a relação entre o capitalismo e a opressão das mulheres. Também abarca um modelo de educação vinculado à noção neoliberal de “capital humano” e de desenvolvimento econômico, valorizando o acesso das mulheres à ciência e ao mercado de trabalho a partir da educação e silenciando acerca de questões centrais como trabalho do cuidado e as especificidades estruturais do contexto de cada país, sobretudo no Sul Global, onde o racismo e a colonialidade ainda vigoram.<hr/>ABSTRACT In a context marked by social inequalities and environmental crisis, the Sustainable Development Goals (SDGs) are created based on a proposition of the United Nations (UN). Among these goals, particular emphasis is placed on numbers four and five, which respectively aim to address challenges in the areas of education and gender inequality. This article aims to study a strategy developed by UNESCO - the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization - which aligns with SDGs number 4 and 5 as it presupposes the pursuit of gender equality in and through education. The article discusses that strategy, problematizing it regarding its alignment with neoliberal and neoconservative discourses. Although the strategy advocates for gender equality, it leans towards a discussion of liberal feminism by not questioning the relationship between capitalism and women’s oppression. It also encompasses an educational model linked to the neoliberal notion of “human capital” and economic development, valuing women’s access to science and the job market through education while remaining silent on central issues such as care work and the structural specificities of each country’s context, especially in the Global South where racism and coloniality still prevail.<hr/>RESUMEN En un contexto de desigualdades sociales y crisis ambientales, los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) se crearon a partir de una propuesta de la Organización de las Naciones Unidas (ONU). Entre estos objetivos, se destacan el número cuatro y el número cinco, que proponen abordar retos en las áreas de educación y desigualdad de género, respectivamente. Este artículo pretende estudiar una estrategia elaborada por la UNESCO - Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura - que está alineada con los ODS 4 y 5, ya que presupone la búsqueda de la igualdad de género en y a través de la educación. El artículo analiza esta estrategia, problematizándola en términos de su alineación con discursos neoliberales y neoconservadores. Aunque la estrategia promueve la igualdad de género, se acerca a una discusión del feminismo liberal al no cuestionar la relación entre el capitalismo y la opresión de las mujeres. También adopta un modelo de educación conectado a la noción neoliberal de “capital humano” y desarrollo económico, valorizando el acceso de las mujeres a la ciencia y al mercado de trabajo a través de la educación y silenciando cuestiones centrales como el trabajo de cuidados y las especificidades estructurales del contexto de cada país, especialmente en el Sur Global, donde aún prevalecen el racismo y la colonialidad. <![CDATA[Colonialism, black body and identity: a fanonian analysis of the experience of black students in the school context]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100141&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo é fruto da pesquisa de doutorado do primeiro autor que, orientado pela segunda, teve como objetivo apresentar discussões e evidências acerca da experiência vivida de estudantes negros de ensino fundamental II e médio de escolas públicas da cidade de São Paulo. Para tanto, realizou-se uma pesquisa empírica do tipo qualitativa constituída de observações das práticas pedagógicas e da realização de grupos focais com estudantes negras pesquisadas. Notou-se que a escola contemporânea opera como uma máquina que, tal qual o mundo colonial, está repleta de dispositivos e estratégias que fazem com que a experiência da estudante negra se torne cada vez mais difícil, pois mesmo dentro de uma planificação das subjetividades existe uma hierarquia - a hierarquia racista do capitalismo. Entretanto, as discentes demonstraram uma percepção crítica da experiência vivida pelo negro no contexto escolar e social, muito por conta do trabalho coletivo de professores e professoras engajados numa construção de identidades insurgentes.<hr/>ABSTRACT This article is the result of the first author’s doctoral research, which, guided by the second, aimed to present discussion and evidence about the lived experience of black students in primary and secondary education in public schools in the city of São Paulo. To this end, empirical (qualitative) research was carried out consisting of observations of pedagogical practices and focus groups with the black students studied. It was noted that the contemporary school operates like a machine that, like the colonial world, is full of devices and strategies that make the black student’s experience increasingly difficult, because even within a planning of subjectivities There is a hierarchy - the racist hierarchy of capitalism. However, the students demonstrated a critical perception of the experience lived by black people in the school and social context, largely due to the collective work of teachers engaged in the construction of insurgent identities. <![CDATA[Brazilian National Education Plan 2025-2035: The relationship between funding and national policy for High School]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000100142&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste artigo é discutir o financiamento em educação pública como condição para implementar uma política nacional de Ensino Médio que atenda às necessidades e aos anseios das juventudes brasileiras. Trata-se de estudo de cunho teórico-bibliográfico realizado com base em textos legais e documentos. Para interpretar e refinar as informações dos documentos e a constituição do corpus de dados adotou-se a Análise de Conteúdo (Bardin, 2016). Concluiu-se que: i) a reforma do Ensino Médio segue orientação de organismos internacionais que influenciam políticas de formação das juventudes, a despeito de resistências à sua implementação; ii) a meta 20 do atual PNE e suas estratégias tendem a ser retomadas no PNE 2025-2035, conforme texto final elaborado pelo Fórum Nacional de Educação (FNE) e enviado ao Ministério da Educação para subsidiar a elaboração do Projeto de Lei; iii) a CONAE 2024 reafirma a necessária ampliação do percentual do PIB aplicado em educação; iv) é fundamental que a sociedade civil se organize para defender as bases do texto aprovado na CONAE 2024; v) sem um planejamento robusto e financiamento público, as políticas voltadas ao Ensino Médio serão inviabilizadas.<hr/>ABSTRACT This article discusses public education funding as a prerequisite for implementing a national high school policy that addresses the needs and aspirations of Brazilian youth. This study employs a theoretical-bibliographical approach, utilizing legal texts and documents. Content analysis (Bardin, 2016) is used to interpret and refine the information gathered, creating a comprehensive data corpus. The study concludes the following: i) The Brazilian high school reform is influenced by international organizations that shape youth training policies despite facing challenges in its implementation; ii) The final document prepared by the Brazilian National Education Forum (FNE) and submitted to the Ministry of Education for the preparation of the ordinance suggests that Goal 20 of the current Brazilian National Education Plan (PNE) and its related strategies are likely to be included into the forthcoming PNE for 2025-2035; iii) According to the CONAE 2024, there is a reiterated need to increase the percentage of GDP allocated to education; iv) It is crucial that the civil society organizes itself and advocate the decisions made at CONAE 2024; v) Without robust planning and sustainable public funding, policies focused on high school education will be unattainable <![CDATA[Contemporary family-school relationships: new social configurations and the challenges of changing educational contexts]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000102500&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O inescapável vínculo social entre instituições escolares e famílias nem sempre foi objeto analítico privilegiado pela Sociologia da Educação. Somente a partir da década de 1950 a família foi amplamente considerada nas pesquisas da área, que se dedicaram a encontrar as causas sociais das disparidades de rendimento escolar. Posteriormente, em investigações realizadas nos anos 1960 e 1970, o campo sociológico avançou no entendimento dos fatores de classe que, transmitidos pela família, determinavam a conservação das estruturas sociais por serem mais ou menos congruentes com os princípios, práticas e atitudes requeridos pelo universo escolar e acadêmico. Se a relação família-escola tem sido objeto proeminente de estudos científicos desde a segunda metade do século XX, a eleição do tema como objeto de políticas públicas específicas tem ganhado terreno principalmente a partir dos anos 1990. No Brasil, desde o início dos anos 2000, a tão propalada “parceria entre a família e a escola” tem protagonizado diversos instrumentos normativos, incentivos estatais e investimentos privados. A temática ganhou ainda mais destaque nos últimos 20 anos, quando assistimos, em diferentes ambientes (acadêmicos, escolares e arenas políticas), à intensificação das discussões sobre as funções da escola, notadamente em relação aos papeis educativos da família. Acreditamos que este dossiê, ao apresentar perspectivas de análise e constructos metodológicos ainda pouco mobilizados pela pesquisa da área, assim como investigações sobre temas incipientes, oferece um conjunto de reflexões bastante fecundas para a compreensão das desigualdades educacionais, do dinamismo e diversidade das configurações familiares, e das transformações dos mercados escolares.<hr/>RESUMEN El ineludible vínculo social entre las instituciones escolares y las familias no siempre ha sido el objeto de análisis preferido de la sociología de la educación. No fue hasta la década de 1950 cuando la familia se tuvo en cuenta ampliamente en las investigaciones del campo, que se dedicaban a encontrar las causas sociales de las disparidades en el rendimiento escolar. Posteriormente, en las investigaciones realizadas en las décadas de 1060 y 1970, el campo sociológico avanzó en la comprensión de los factores de clase que, transmitidos por la familia, determinaban la conservación de las estructuras sociales al ser más o menos congruentes con los principios, prácticas y actitudes exigidos por el mundo escolar y académico. Aunque la relación entre la familia y la escuela ha sido un tema destacado de estudio científico desde la segunda mitad del siglo XX, la cuestión se ha elegido como objeto de políticas públicas específicas principalmente a partir de los años 1990. En Brasil, desde principios de la década de 2000, la tan cacareada “asociación entre familia y escuela” ha sido objeto de diversos instrumentos normativos, incentivos estatales e inversiones privadas. El tema ha ganado aún más protagonismo en los últimos veinte años, cuando hemos visto, en diferentes ámbitos (académico, escolar y político), la intensificación de los debates sobre las funciones de la escuela, especialmente en relación con las funciones educativas de la familia. Creemos que este dosier, al presentar perspectivas de análisis y construcciones metodológicas que no han sido objeto de investigación en este campo, así como indagaciones sobre temas no estudiados anteriormente, ofrece un conjunto de reflexiones muy fructíferas para comprender las desigualdades educativas, el dinamismo y la diversidad de las configuraciones familiares y las transformaciones de los mercados escolares.<hr/>ABSTRACT The unavoidable social bond between school institutions and families has not always been a privileged object of analysis for the sociology of education. It was not until the 1950s that the family was widely considered in the field’s research, which focused on finding the social causes of inequalities in school performance. Subsequent studies in the 1960s and 1970s witnessed a progression in the sociological understanding of the role of family in transmitting social structures, which were determined by class factors and the congruence of these structures with the principles, practices, and attitudes demanded by the school and academic environment. While the relationship between family and school has been a subject of scientific study since the mid-20th century, it has only recently become the focus of specific public policies, particularly in the 1990s. In Brazil, since the early 2000s, the much-vaunted “family-school partnership” has been the focus of various regulatory instruments, government incentives, and private investments. This issue has seen a marked rise in prominence over the past two decades, as evidenced by the intensification of discourse surrounding the functions of the school, particularly in regard to the educational contributions of the family. This dossier presents analytical perspectives and methodological constructs that have not yet been mobilized by research in the field, as well as investigations into topics that have not yet been studied. It offers a series of fruitful reflections for understanding educational inequalities, the dynamism and diversity of family configurations, and the transformations of school markets. <![CDATA[For a sociology of the school-family relationship]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000102501&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo corresponde a um ensaio pessoal onde proponho o uso da expressão sociologia da relação escola-família. Para tal, apresento elementos de legitimação social e teórica - por exemplo, através da análise de centenas de publicações nos mais variados formatos, assim como da referência à organização de eventos académicos e científicos - que, em minha opinião, sustentam tal proposta ao apontarem para a existência, desde há décadas, quer de um campo/problemática da relação escola-família, quer de uma prática consolidada de análise sociológica da mesma. Simultaneamente, apresento, de forma sucinta, a minha própria conceção de uma sociologia da relação escola-família.<hr/>ABSTRACT This paper corresponds to a personal essay where I propose the use of the expression sociology of the school-family relationship. For this purpose, I present elements of social and theoretical legitimation - for example, through the analysis of hundreds of publications in the most varied formats, as well as through reference to the organization of academic and scientific events - which, in my opinion, support this proposal by pointing to the existence, for decades, of both a field/issue of the school-family relationship and a consolidated practice of a sociological analysis of the same. At the same time, I briefly present my own conception of a sociology of the school-family relationship. <![CDATA[Methodological challenges in studies on the family-school relationship: how to research an intimate space]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000102502&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A maior parte das pesquisas sociológicas a respeito da relação família-escola adota entrevistas como ferramenta metodológica. As observações, quando realizadas, tendem a ocorrer em instituições educativas e não em espaços domésticos, por se tratarem do domínio da privacidade. No entanto, as limitações que se interpõem a essas escolhas têm sido cada vez mais discutidas. Por um lado, as metodologias discursivas restringem-se a acessar informações que estão disponíveis à consciência e à memória e quase sempre são centradas em um único informante, desconsiderando as relações de força internas ao grupo familiar. Por outro, o fato de que as observações são quase que exclusivamente realizadas em ambiente escolar deixa à sombra dinâmicas familiares que são fundamentais para a compreensão da relação família-escola. Partindo de uma revisão bibliográfica denominada revisão narrativa acerca dessa discussão metodológica, o presente artigo analisa em que medida é procedente a desconfiança em relação às entrevistas para investigar as práticas familiares e apresenta estratégias para mitigar os limites dessa ferramenta. Além disso, identifica e analisa os desafios e as estratégias ético-metodológicas encontradas por pesquisadores do campo para empreender observações em espaços domésticos, lócus privilegiado da unidade familiar e da privacidade.<hr/>ABSTRACT Most sociological research on the family-school relationship uses interviews as a methodological tool. When carried out, observations tend to take place in educational institutions and not in domestic spaces, as this concerns the domain of privacy. However, the limitations that stand in the way of these choices have been increasingly discussed. On the one hand, discursive methodologies are restricted to accessing the information available to consciousness and memory. They are almost always centered on a single informant, disregarding the internal power relations of the family group. On the other hand, the fact that observations are almost exclusively held in the school environment hides family dynamics, which are fundamental to understanding family-school relationships. Based on bibliographical research on this methodological discussion, this article analyzes the extent to which distrust in relation to interviews to investigate family practices is justified and presents strategies to mitigate the limits of this tool. Furthermore, it identifies and analyzes the challenges and ethical-methodological strategies encountered by field researchers to undertake observations in domestic spaces, a privileged locus of the family unit and privacy. <![CDATA[The pandemic and the bonds between families and schools in Early Childhood Education: an analytical proposal beyond Socioeconomic Status (SES)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000102503&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo propõe-se a adotar o tipo de escola e as diferenças entre as formas de ação próprias do mercado e do Estado como categorias de análise relevantes e promissoras ao tratar das variações nas estratégias de aproximação e manutenção dos vínculos com as famílias na Educação Infantil, durante o primeiro ano da pandemia da Covid-19. Os procedimentos de investigação incluíram entrevistas e registros de diário de campo. As escolas da amostra estão localizadas em dois municípios brasileiros: Sobral (rede pública) e Rio de Janeiro (escolas privadas não conveniadas e conveniadas). Os resultados sugerem, entre outras conclusões, que: I) o tipo de escola e as diferenças entre os modos de ação próprios do mercado e do Estado constituem fatores de influência com potencial para serem investigados em estudos futuros; II) alinhar a literatura da Sociologia da Educação a leituras da área educacional, voltada à Educação Infantil, pode agregar chaves de análise, que ajudam a compreender a relação família-escola nesta etapa de escolarização.<hr/>ABSTRACT This article proposes adopting the type of school and the differences between market-driven and state-driven actions as relevant and promising analytical categories when examining variations in strategies for approaching and maintaining ties with families in Early Childhood Education during the first year of the Covid-19 pandemic. The research procedures included interviews and field diary records. The schools in the sample are located in two Brazilian municipalities: Sobral (public network) and Rio de Janeiro (non-affiliated and affiliated private schools). The results suggest, among other conclusions, that: (I) the type of school and the differences between market-driven and state-driven actions constitute influential factors with the potential to be explored in future studies; (II) aligning the literature of the Sociology of Education with educational research focused on Early Childhood Education can provide new analytical perspectives that help in understanding the family-school relationship at this stage of schooling. <![CDATA[Family-school relationships in new family configurations: the role of grandmother’s caregivers in their grandchildren’s schooling]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000102504&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Temos presenciado, nos dias atuais, inúmeras famílias em que avós são chamados a serem cuidadores exclusivos dos netos, quando lhes oferecem, além da contribuição afetiva, financeira e emocional, auxílio no processo de escolarização. Este estudo buscou compreender quais foram as principais estratégias e mobilizações de avós que influenciaram a longevidade escolar de seus netos até o ingresso na universidade. O referencial teórico pautou-se nas discussões do campo da Sociologia da Educação e das Relações Intergeracionais, e revelou uma lacuna de investigações sobre longevidade escolar de indivíduos de camadas populares criados pelos avós. A metodologia de pesquisa, de cunho qualitativo, ancorou-se, principalmente, em entrevistas semiestruturadas com quatro universitárias e suas avós cuidadoras, pertencentes aos meios populares. Os resultados mostram que, mesmo com baixa escolaridade, as avós foram fundamentais na manutenção da ordem moral doméstica e exerceram influência positiva no processo de escolarização. Elas atuaram, por exemplo, no controle do tempo, no acompanhamento dos cadernos e boletins escolares, e também compareceram às reuniões escolares e incentivaram a leitura. Concluímos que as avós participantes da pesquisa foram fundamentais para a longevidade escolar das jovens universitárias, pois atuavam como fonte de apoio afetivo e financeiro e também na criação de uma rede de vigilância e cuidado, que interferiu positivamente na escolarização das netas.<hr/>ABSTRACT Nowadays, we have witnessed countless families in which grandparents are called upon to be exclusive caregivers of their grandchildren, offering them, in addition to their affective, financial and emotional support, assistance in the schooling process. This study aimed to understand which were the main strategies and efforts of grandparents that influenced their grandchildren’s educational longevity until they joined university. The theoretical framework was based on discussions in the field of Sociology of Education and Intergenerational Relations, revealing the gap in research on the educational longevity of individuals from lower-income backgrounds raised by their grandparents. The research followed a qualitative approach and was mainly based on semi-structured interviews with four university students and their respective caregiver grandmothers, all belonging to these lower-income backgrounds. The results showed that, despite their low level of education, grandmothers were fundamental in maintaining domestic moral order and exerted a positive influence on the schooling process. They were involved in tasks such as time management, monitoring notebooks and report cards, attending school meetings and encouraging reading. We concluded that the grandmothers participating in the research were fundamental to the academic longevity of young university students, acting as a source of emotional and financial support and also creating a network of surveillance and care, which positively interfered in the schooling of their granddaughters. <![CDATA[Schools, families and religious institutions: tensions and resistance]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000102505&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo se debruça nas fronteiras entre famílias, escolas e religiões, flagrando disputas e tensões no governamento dos infantis e dos jovens. Inicialmente recuperamos elementos essenciais para compreender o papel educativo e legal das famílias, das escolas e das religiões no ordenamento jurídico brasileiro. Após, realizamos a análise empírica das situações de tensão, feita a partir de acervo de notícias de jornais brasileiros, coletadas no intervalo de 2022 a 2024, em que o relato de disputas foi apresentado. Uma vez constituído o acervo, foram selecionados dois eixos temáticos de análise: o que envolvia disputas em relação a festas escolares, e o que envolvia disputas em torno da censura de livros em temas de raça, gênero e sexualidade. Concluímos reconhecendo a complexidade dessa tríplice fronteira, famílias, escolas e religiões, e apontamos elementos que não devem ser esquecidos para arbitrar tais disputas.<hr/>ABSTRACT The article focuses on the borders between families, schools and religions. In this territory there are disputes and tensions in the governance of children and young people. Initially, we recovered essential elements to understand the educational and legal role of families, schools and religions in the Brazilian legal system. Afterwards, we carried out an empirical analysis of tension situations, based on a collection of news from Brazilian newspapers, collected between 2022 and 2024, in which the report of disputes was presented. Once the collection was created, two thematic axes of analysis were selected: one that involved disputes in relation to school parties, and one that involved disputes around the censorship of books on themes of race, gender and sexuality. We conclude by recognizing the complexity of this triple border of families, schools and religions, and we point out some elements that should not be forgotten when arbitrating such disputes.<hr/>RESUMEN Este artículo se detiene en las fronteras entre familias, escuelas y religiones para identificar disputas y tensiones en el gobierno de niños, niñas y jóvenes. En un primer momento, recuperamos elementos esenciales para comprender el papel educativo y legal que el ordenamiento jurídico brasileño prevé para familias, escuelas y religiones. Después, realizamos el análisis empírico de las situaciones de tensión identificadas en un acervo de noticias publicadas en periódicos brasileños y recopiladas en el intervalo de 2022 a 2024, período en el cual presentamos el relato sobre las referidas disputas. Luego de constituido el acervo, seleccionamos dos ejes temáticos para análisis: el que involucraba disputas relacionadas a fiestas escolares y el que comprendía disputas en torno a la censura de libros en los que se abordaban temas de raza, género y sexualidad. Concluimos reconociendo la complejidad de esa triple frontera entre familias, escuelas y religiones e indicando elementos que no se deben olvidar al arbitrar esas disputas. <![CDATA[“[...] Be good students to be good parents”: parenting schooling]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000102506&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo discute o fenômeno da formação parental entendido como uma estratégia educativa implementada por mães e pais para acumularem informações que os permitam fazer bons investimentos no futuro dos filhos. O trabalho se apoiou em uma pesquisa empírica que analisou materiais escritos de formação parental publicados no Brasil, a saber: 20 exemplares da revista Crescer, 12 livros sobre parentalidade e nove perfis do Instagram. Os resultados das análises apontam para um público imaginado composto por mulheres, majoritariamente brancas e de camadas mais altas socialmente. Em especial, vemos que a marca principal desse fenômeno na contemporaneidade é a sua intensificação e organização dentro de uma forma escolar que coloca mães e pais em uma posição de aprendizes, por meio do estabelecimento de uma aprendizagem racional e pedagogizada para a prática parental. Os materiais analisados evidenciam um discurso normativo para a parentalidade que pretende formar crianças com habilidades, competências e conhecimentos valorizados na escola, como a resiliência, a flexibilidade e o controle de si.<hr/>ABSTRACT This article discusses parenting education, understood as an educational strategy implemented by mothers and fathers to accumulate information that allows them to make good investments in their children’s futures. The work is grounded on an empirical study that analyzed written material on parenting education published in Brazil: 20 issues of Crescer magazine, 12 parenting books, and nine Instagram profiles. The analysis points out an envisioned public composed of women, primarily white, and from higher social classes. In particular, we see that the main characteristic of this contemporary phenomenon is its intensification and organization within a school form that places parents in the role of learners, establishing a rational and pedagogized learning for the parenting practice. The analyzed materials establish a parenting normative discourse that intends to shape children with abilities, competencies, and knowledge valued in school, such as resilience, flexibility, and self-control. <![CDATA[The family-school relationship and Special Education: an overview]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000102507&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste trabalho é apresentar e analisar a produção de conhecimento sobre a relação família-escola e Educação Especial. Para tanto, realizou-se um levantamento no Catálogo de Teses e Dissertações da Capes entre os anos 1980 e 2021. Sabe-se do reconhecimento, na atualidade, da importância da família no processo de ensino e aprendizagem e, mais especificamente, neste caso, no processo de inclusão escolar. Mas como se dá essa relação no processo de escolarização dos estudantes da Educação Especial? Como esse processo é percebido por ambas as instituições? Tem como referência autores que discutem a relação família-escola no campo da Sociologia da educação. Os resultados indicam a concentração das produções em programas de pós-graduação em Educação em nível de mestrado acadêmico nas regiões Sul e Sudeste, com maior concentração de trabalhos que discutem a deficiência em geral no conjunto dos trabalhos que abordam a relação família-escola. Organizados por eixos temáticos, demonstram diferentes objetos de pesquisa e análise tendo como fundamento central a relação família-escola: a discussão centrada propriamente no objeto relação família-escola; as concepções, representações e expectativas de pais e profissionais; abordagem sobre o processo de escolarização; formação docente; focalização nas políticas de inclusão para se pensar a relação família-escola; foco nos diagnósticos; e um estado da arte sobre a temática. Os trabalhos não tensionam os lugares ocupados por diferentes famílias e escolas e suas influências nessa relação.<hr/>ABSTRACT The objective of this study is to present and analyze the body of knowledge on the family-school relationship and Special Education. To this end, a survey was conducted using the CAPES Theses and Dissertations Catalog, covering the period from 1980 to 2021. It is widely recognized today that the family plays an important role in the teaching and learning process, and more specifically, in this case, in the process of school inclusion. But how does this relationship manifest in the schooling process of Special Education students? How is this process perceived by both institutions? The study draws on authors who discuss the family-school relationship within the field of Sociology of Education. The results indicate a concentration of research in graduate programs in Education, at the academic master’s level, in the South and Southeast regions of Brazil with the majority of works focusing on disability in general within the broader context of studies addressing the family-school relationship. Organized into thematic axes, the findings highlight different research objects and analyses centered on the family-school relationship: discussions directly focused on the family-school relationship itself; conceptions, representations, and expectations of parents and professionals; approaches to the schooling process; teacher training; analyses of inclusion policies for understanding the family-school relationship; a focus on diagnostic processes; and a state-of-the-art overview of the topic. The studies do not critically address the places occupied by different families and schools or their influence on this relationship. <![CDATA[Family participation in educational management: the place of <em>parent-teachers</em>]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000102508&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo analisa as interações entre mães, pais e responsáveis participantes de uma ação pública, proposta por representantes de famílias no Conselho Municipal de Educação (CME) de Belo Horizonte. A ação pública, que tinha a intenção de incrementar a participação desse segmento na gestão democrática da educação no município, foi objeto de uma pesquisa que incluiu: observação participante nas sessões do CME, nos eventos organizados durante a ação pública, na Conferência Municipal de Educação; aplicação de questionários; realização de entrevistas e inúmeras conversas informais com gestores e responsáveis que participaram do processo. O referencial teórico abarcou pesquisas sociológicas sobre relações família-escola e estudos etnográficos sobre processos de participação. Tal literatura indica que, embora haja uma forte pressão pela concertação apoiada no discurso da parceria família-escola, os responsáveis possuem visões de educação, valores, posturas e interesses diversos. No caso analisado, identificamos uma tensão nas relações entre os responsáveis que eram, também, profissionais da rede pública (responsáveis-professores) e os demais. Essa tensão, condicionada pelos diferenciais de classe, raça, gênero, capital cultural e profissional, relacionava-se às diferenças de posição organizacional, visões, interesses e prioridades; às ambiguidades da identidade dupla de responsável e de profissional da educação, bem como ao próprio status do movimento de responsáveis naquele contexto. A análise pode trazer contribuições para a compreensão dos desafios envolvidos nas propostas de parceria família-escola e de participação parental na gestão dos sistemas de ensino.<hr/>ABSTRACT The article analyzes the interactions between parents and guardians participating in a public action proposed by family representatives in an Education Municipal Council (CME), which intended to increase this segment’s participation in education democratic management. The theoretical framework encompassed sociological research on family-school relationships and ethnographic studies on participation processes. The study followed the action through the participant observation of CME sessions, in the events organized during public action, and during the Education Municipal Conference, the application of 130 questionnaires, four in-depth interviews, and countless informal conversations with managers and parents participating in the process. Although there is strong pressure for cooperation supported by the discourse of family-school partnership, parents have different views of education, values, attitudes, and interests. In this article, we specifically address a tension in the relationship between regular parents and parents who are also public school professionals (i.e., parent-teachers). This tension, conditioned by differences in class, race, gender, cultural, and professional capital, is related to differences in organizational position, visions, interests, and priorities. Furthermore, it is connected to the identity ambiguities of being both a parent and an education professional, as well as the status of the parents’ movement in that context. This analysis can contribute to understanding better the ambiguities and challenges involved in family-school partnership proposals and parental participation in educational system management. <![CDATA[As Our Parents: Extracurricular Activities and the Transmission of Cultural Inheritance]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000102509&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo explora como a participação de crianças e adolescentes em atividades extraescolares pode constituir uma via de transmissão da herança cultural, mediando a passagem, dos pais aos filhos, de práticas e costumes que representam o que é valorizado pelo grupo familiar. A análise baseia-se em entrevistas realizadas com 13 jovens da cidade de São Paulo e tem como foco os relatos e as percepções desses jovens sobre a influência de seus familiares em relação à participação em diferentes tipos de atividades extraescolares, como cursos de idiomas, preparatórios para o vestibular, atividades esportivas, aulas de música etc. Entre outros aspectos, destaca-se que, na maior parte dos casos, ocorre um processo bem-sucedido de transmissão da herança, com o desenvolvimento do gosto pelas atividades que são valorizadas pelo grupo familiar, em um processo que tende a favorecer a conservação dos estilos de vida entre as gerações e que acentua o deslocamento das decisões sobre as experiências de formação para o âmbito privado.<hr/>ABSTRACT The article explores how the participation of children and teenagers in extracurricular activities can transmit cultural inheritance, mediating the passage from parents to children of practices and customs valued by the family group. The analysis is based on interviews conducted with 13 young people from the city of São Paulo and focuses on their accounts and perceptions regarding the influence of their families on their participation in different types of extracurricular activities, such as language classes, college preparatory courses, sports activities, music lessons etc. Among other aspects, it is noteworthy that in most cases there is a successful process of transmission of legacy, with the development of a taste for activities valued by the family group, in a process that tends to favor the conservation of lifestyles across generations and emphasizes the shift of decisions about educational experiences to the private sphere. <![CDATA[School success trajectories in working classes: rupture or conformism?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000102510&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A construção de trajetórias de sucesso escolar em meios populares constitui-se hoje como um importante objeto de estudo na literatura científica nacional e internacional. Um aspecto presente em várias pesquisas sobre o tema é o fato de ele ser entendido, de modo geral, a partir de uma visão que enfoca a ruptura ou o choque cultural decorrente da diferença entre o mundo escolar e o familiar, e o sofrimento proveniente dessa diferença. Contudo, alguns estudos vêm discutindo essa compreensão e indicando outras possibilidades de relação entre essas formas de socialização. Partindo desse contexto, o objetivo deste artigo é discutir os modos como as relações entre família e escola, ou entre mundos de origem e de destino, vêm sendo compreendidas por estudos que tratam do sucesso escolar em meios populares. Para isso, analisaremos contribuições de trabalhos internacionais contemporâneos sobre a temática, bem como resultados de pesquisas conduzidas por nós. Com base nesse corpus teórico e empírico, propomos que há outras possibilidades de relação entre os mundos escolar e familiar que não exclusiva ou necessariamente ruptura ou conformismo. A necessidade de se estudar a vivência entre diferentes contextos socializadores, como a escola e a família, bem como a possibilidade de intercâmbio entre eles é apontada como fundamental para o avanço da discussão no estudo do sucesso escolar em meios populares.<hr/>ABSTRACT The construction of school success trajectories in working class environments is an important object of study in national and international scientific literature. One aspect found in many studies is the fact that success trajectories are generally understood from a point of view focused on the rupture or cultural shock resulting from the difference between the school and the family world, and the suffering stemming from such difference. However, some studies have discussed this understanding and indicated other possibilities for the relationship between these forms of socialization. Thus, this study aims to discuss the ways the relationship between family and school - or between the worlds of origin and destination - have been understood by studies that deal with school success in the working class. To do so, we will analyze contributions from contemporary international work on the subject, as well as the results of research conducted by us. Based on this theoretical and empirical body of work, we propose that there are other possibilities for the relationship between the school and family worlds than exclusive or necessarily rupture or conformism. The need to study the experience between different socializing contexts, such as school and family, as well as the possibility of exchange between them, is seen as fundamental to advancing the discussion on the study of school success in the working class. <![CDATA[The Tiger on the Raft: exclusion and contradiction in the routine of a scholarship student at a private school]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000102511&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este trabalho de pesquisa procura contribuir com o campo de estudos sociológicos da educação a respeito das relações família-escola. Com essa intenção, a investigação tem como objetivo compreender como um jovem bolsista de família de classe trabalhadora, de uma turma de segundo ano do Ensino Médio de uma escola privada de classe média alta, enfrenta a exclusão na sua rotina escolar. Explorar uma excepcional contradição de classe - um aluno de família de classe trabalhadora na escola de classe média alta - abre caminho para a compreensão dos processos de exclusão no interior da escola privada brasileira, que ainda permanece como uma “caixa fechada” sociológica. Metodologicamente, é mobilizada a “imaginação etnográfica”, de acordo com Paul Willis, sendo apresentadas cenas da rotina escolar decorrentes de observação participante, além de entrevistas com estudantes e professores. A discussão indica as diversas dimensões do processo de exclusão por que passa o aluno pesquisado no interior da escola privada, destacando-se: 1) o poder simbólico e a desigualdade material operando em articulação no dia a dia do processo de escolarização do aluno bolsista; 2) a legitimação institucional, através dos discursos escolares, a respeito do fracasso escolar do estudante; 3) as formas de mediação e negociação com que o aluno, ativamente, responde à exclusão escolar. Os resultados da pesquisa apontam para a importância da investigação microssociológica, no interior das escolas, para a devida compreensão, e interrupção, das desigualdades educacionais.<hr/>ABSTRACT This paper seeks to contribute to the field of sociological studies of education regarding family-school relations. With this intention, the investigation aims to understand how a young scholarship student from a working-class family, from a second-year class in a private upper-middle-class school, faces exclusion in his school routine. Exploring an exceptional class contradiction - a student from a working-class family in an upper-middle-class school - paves the way for understanding the processes of exclusion within Brazilian private schools, which still remain as a sociological “closed box”. Methodologically, the “ethnographic imagination” is mobilized, according to Paul Willis, and scenes of the school routine resulting from participant observation are presented, in addition to interviews with students and teachers. The discussion indicates the various dimensions of the process of exclusion experienced by the student studied within the private school, highlighting 1) symbolic power and material inequality, operating in conjunction with the day-to-day schooling process of the scholarship student; 2) institutional legitimation, through school discourses, regarding the student’s academic failure; 3) the forms of mediation and negotiation with which the student actively responds to school exclusion. The results of the research point to the importance of microsociological research within schools for the proper understanding and interruption of educational inequalities. <![CDATA[International Capital and Student Body Composition at an International Private School]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602025000102512&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This article analyses the composition and distribution of cultural capital amongst students at an international private school, drawing on data from 270 students’ LinkedIn profiles and 27 semi-structured interviews. International education literature suggests that national middle classes are reinventing themselves by acquiring international properties. Studying at a school like the College of Europe provides the opportunity to not only study social groups from one nation but from many. Findings show that while the College of Europe tends to recruit a socially homogenous student body with strong international dispositions, there is a variation within the student body, which impacts how they perceive and value the school. Three groups of students were identified based on social class and international capital. For the “international inheritors”, the school represented a social paradise and was a continuation of investment into the international, a strategy of social reproduction. For the “international social climbers”, the school represented an opportunity for upward social mobility. Most students, however, belonged to the group of “international aspirants”. For them, the school represented a strategy for social distinction by further accumulating international capital and reconverting their national scholarly capital into certified international capital. These findings suggest that, in the case of the College of Europe, international education is used by European national middle classes to reinvent themselves rather than social reproduction or upward mobility.<hr/>RESUMO O artigo analisa a composição e a distribuição do capital cultural entre os alunos de uma escola particular internacional, com base em dados de 270 perfis dos estudantes no Linkedin e 27 entrevistas semiestruturas. A literatura de educação internacional sugere que as classes médias nacionais estão se reinventando por meio da aquisição de atributos internacionais. Estudar uma escola como College of Europe oferece a oportunidade de analisar não apenas grupos sociais de uma só país, mas de vários. Os resultados mostram que, embora o College of Europe tenda a recrutar um corpo discente socialmente homogêneo e com fortes disposições internacionais, há uma variação dentro dele, o que afeta a forma os alunos percebem e valorizam a escola. Três grupos de alunos foram identificados, com base na classe social e no capital internacional. Para os “herdeiros internacionais”, a escola representava um paraíso social e era a continuação de um investimento no internacional e uma estratégia de reprodução social. Para os “alpinistas sociais internacionais”, a escola representava uma oportunidade de mobilidade social ascendente. A maioria dos alunos, entretanto, pertencia ao grupo de “aspirantes internacionais”. Para eles, o College representava uma estratégia de distinção social ao acumular ainda mais capital internacional e reverter seu capital acadêmico internacional em capital internacional certificado. Essas descobertas sugerem que, no caso do College of Europe, a educação internacional é usada pelas classes médias nacionais europeias para se reinventar, e não para reprodução social ou mobilidade ascendente.