Scielo RSS <![CDATA[Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0104-704320240001&lang=en vol. 33 num. 73 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial - vol.33 no.73]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432024000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[INTERNATIONALIZATION OF EDUCATION: WEAVING OF A DOSSIER]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432024000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[UNDERSTANDING AND APPLYING THE KEY ELEMENTS OF KNOWLEDGE DIPLOMACY: THE ROLE OF INTERNATIONAL HIGHER EDUCATION, RESEARCH AND INNOVATION IN INTERNATIONAL RELATIONS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432024000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Poucos questionariam o cenário desafiador da educação superior internacional, pesquisa e inovação (international higher education, research and innovation, IHERI) ou a crescente complexidade e interconectividade das relações entre os países. Contudo, paradoxalmente, há uma ausência de pesquisas sobre a intercessão destes dois fenômenos em evolução. Este Internacionalização da Educação pretende abordar este tema, propondo o conceito de diplomacia do conhecimento ao invés do de soft power para entender o papel da IHERI na construção de relações baseadas em colaboração, reciprocidade e mutualidade de benefícios. Uma definição e um quadro conceitual da diplomacia do conhecimento são propostos e detalhados. Três iniciativas de IHERI- a Pan African University, a German Jordanian University e RENKEI - uma rede de pesquisa entre universidades japonesas e do Reino Unido - são examinadas para ilustrar como elementos e princípios fundamentais do quadro da diplomacia do conhecimento podem ser aplicados. O Internacionalização da Educação finaliza questionando o futuro da diplomacia do conhecimento e a necessidade de outras pesquisas.<hr/>ABSTRACT Few would question the changing landscape of international higher education, research and innovation (IHERI) or the increased complexities and interconnectedness of the relationships between and among countries of the world. But paradoxically, there is a lack of research on the intersection of these two evolving phenomenon. This article aims to address this by proposing the concept of knowledge diplomacy, instead of soft power, to understand the role of IHERI in building bilateral and multi-lateral relationships based on collaboration, reciprocity and mutuality of benefits. A definition and conceptual framework for knowledge diplomacy are proposed and examined in detail. Three IHERI initiatives - The Pan African University, the German Jordanian University and RENKEI - a research network between Japanese and UK universities - are examined to illustrate how the major elements and principles of the knowledge diplomacy framework can be applied. The article ends by posing questions about the future of knowledge diplomacy and the need for further research.<hr/>RESUMEN Pocos cuestionarían el desafiante panorama de la educación superior internacional, investigación e innovación (international higher education, research and innovation-IHERI) o la creciente complejidad e interconectividad de las relaciones entre los países. Sin embargo, paradójicamente, hay una ausencia de investigaciones sobre la intersección de estos dos fenómenos en evolución. Este artículo tiene como objetivo abordar este tema, proponiendo el concepto de diplomacia del conocimiento en lugar del de soft power para comprender el papel de la IHERI en la construcción de relaciones bilaterales y multilaterales basadas en la colaboración, la reciprocidad y la mutualidad de beneficios. Una definición y un marco conceptual para la diplomacia del conocimiento son propuestos y examinados en detalle. Tres iniciativas de IHERI: la Pan African University, la German Jordanian University y RENKEI - una red de investigación entre universidades japonesas y del Reino Unidoson examinadas para ilustrar cómo se pueden aplicar los principales elementos y principios del marco de diplomacia del conocimiento. El artículo finaliza planteando preguntas sobre el futuro de la diplomacia del conocimiento y la necesidad de más investigaciones. <![CDATA[ALFAMED INTERNATIONAL NETWORK: AN EURO-AMERICAN PROPOSAL FOR EDUCATION AND COMMUNICATION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432024000100053&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En un entorno marcado por la sociedad de la información, la lógica de red y las disrupciones sociales derivadas de la pandemia de COVID-19, la colaboración científica a nivel internacional ha experimentado un crecimiento notable. En este contexto, la Red Interuniversitaria Euroamericana de Investigación sobre Competencias Mediáticas para la Ciudadanía (Red Alfamed), establecida en 2014, destaca como una entidad clave para el avance del campo que fusiona la educación y la comunicación. Su presencia en 19 países promueve una comunidad global de investigadores, quienes colaboran para formar una ciudadanía capaz de abordar los desafíos emergentes del ecosistema mediático de manera crítica, creativa y ética. Por ello, este artículo explora la relevancia y los beneficios de este tipo de estructuras académicas, analizando los aportes de la Red Alfamed como modelo de internacionalización. Con este propósito, se presenta una revisión pormenorizada de sus proyectos de extensión e iniciativas.<hr/>ABSTRACT In an environment characterized by the information society, network logic, and the social disruptions arising from the COVID-19 pandemic, international scientific collaboration has undergone notable growth. Within this context, the Euro-American Interuniversity Network for Research on Media Literacy for Citizenship (Red Alfamed), established in 2014, emerges as a pivotal entity for the advancement of the field that integrates education and communication. Its presence in 19 countries fosters a global community of researchers who collaborate to cultivate a citizenship capable of addressing the emergent challenges of the media ecosystem in a critical, creative, and ethical manner. Consequently, this article delves into the significance and benefits of this type of academic structure, analyzing the contributions of Red Alfamed as a model of internationalization. To this end, a detailed review of its extension projects and initiatives is presented.<hr/>RESUMO Em um ambiente marcado pela sociedade da informação, lógica de rede e pelas perturbações sociais decorrentes da pandemia de COVID-19, a colaboração científica internacional experimentou um notável crescimento. Nesse contexto, a Rede Interuniversitária Euro-americana de Investigação sobre Competências Médias para a Cidadania (Red Alfamed), estabelecida em 2014, emerge como uma entidade-chave para o avanço do campo que integra educação e comunicação. Sua presença em 19 países promove uma comunidade global de pesquisadores que colaboram para moldar uma cidadania capaz de enfrentar os desafios emergentes do ecossistema midiático de maneira crítica, criativa e ética. Portanto, este Internacionalização da Educação explora a relevância e os benefícios desse tipo de estrutura acadêmica, analisando as contribuições da Red Alfamed como modelo de internacionalização. Com esse propósito, é apresentada uma revisão detalhada de seus projetos de extensão e iniciativas. <![CDATA[RESEARCH IN EDUCATION: FROM THE INDIVIDUAL TO THE GROUP AND INTERNATIONAL NETWORK. NOTES ON ORIGINS AND PERSPECTIVES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432024000100074&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste Internacionalização da Educação tem-se como objetivo resgatar alguns aspectos dos passos iniciais da organização daquilo que é considerado o embrião da passagem da pesquisa individual para a pesquisa de grupos, em direção às atuais redes de pesquisa. O foco, inicialmente, são os “Centros Regionais de Pesquisas Educacionais (CRPEs)” (1950-1960) e o “Programa de Intercâmbios” (1981-1992), iniciativas induzidas por políticas públicas. Num segundo momento, apresenta-se o CAPES-PrInt, como a política atual mais expressiva da passagem do grupo para as redes internacionais de pesquisa. Para isso, em termos metodológicos, lança-se mão de levantamento de literatura, análise de documentos e entrevistas. Destacase a utilização de manifestações de Bernardete Gatti, uma das protagonistas envolvidas na organização e implementação do “Programa de Intercâmbio” e figura de proa na pesquisa educacional brasileira. Em linhas gerais, a pesquisa permite afirmar que, do mix dessas experiências pedagógicas e exigências formais, foi/vai se criando uma cultura de grupo/rede de pesquisa com potencial de passar da indução para a práxis incorporada<hr/>ABSTRACT The objective of this article is to review some aspects of the initial steps in the organization of what is considered the embryo of the transition from individual research to group research. The article first focuses on the “Regional Educational Research Centers (CRPEs)” (1950-1960) and the “Exchange Programs” (19811992), which were initiatives induced by public policies. We then present CAPESPrInt, which is the most significant current policy involved in the transition from research groups to research networks. The methodology involved a literature survey, document analysis and interviews. We highlight the use of statements by BernardeteGatti, one of the protagonists involved in the organization and implementation of the “Exchange Programs” and a leading figure in Brazilian educational research. In general, the study allows affirming that from the combination of these pedagogical experiences and formal requirements a research culture involving groups and networks has been created with the potential to move from induction to incorporated praxis.<hr/>RESUMEN En este artículo el objetivo es abordar algunos aspectos de los pasos iniciales em La organización de lo que se considera El embrión de La transición de La investigación individual a La investigación grupal, hacia lãs actuales redes de investigación. El foco, inicialmente, fueronlos “Centros Regionales de Investigación Educativa (CRPEs)” (1950-1960) y el “Programa de Intercambio” (1981-1992), iniciativas inducidas por políticas públicas. E nun segundo momento, CAPES-PrInt se presenta como la política actual más significativa em La transición del grupo hacia redes de investigación. Para lograrlo, en términos metodológicos, se utiliza um mapeo bibliográfico, análisis de documentos y entrevistas. Se destaca el uso de declaraciones de Bernardete Gatti, una de las protagonistas involucradas em La organización e implementación del “Programa de Intercambio” y figura destacada de La investigación educativa brasileña. Em los últimos años, lasinvestigacionespermiten afirmar que, al mezclar experiencias pedagógicas y requerimientos formales, se creó una cultura de grupo/red de investigación con potencial para pasar de La inducción a La praxis incorporada. <![CDATA[NEITHER NOTHING NOR EVERYTHING: AT THE INTERNATIONALIZATIONS’ CROSSROADS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432024000100108&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este Internacionalização da Educação aborda as políticas de internacionalização na formação docente no Brasil, examinando programas de cooperação internacional. Ele debate perspectivas adotadas na internacionalização da educação no contexto brasileiro, destacando a necessidade de equilibrar abordagens econômicas e socioculturais. Com isso, questiona a influência de organismos internacionais, como o Banco Mundial, e aponta a falta de editais de internacionalização com países sul-americanos, em contraste com as iniciativas regionais do Mercosul. Nas considerações finais são oferecidas sugestões para futuros debates, enfatizando a importância de fortalecer tanto as relações entre países sul-sul quanto as relações norte-sul, e destacando a formação para a cidadania global e o respeito à diversidade e ao multiculturalismo.<hr/>ABSTRACT This paper approaches internationalization policies in teacher education in Brazil, analyzing international cooperation programs. It discusses the understandings adopted in educational internationalization in the Brazilian context, highlighting the demand for balancing economic and sociocultural perspectives. This way, it questions the influence of international organizations such as the World Bank. It indicates the lack of selective processes for internationalization among South American countries, unlike Mercosur’s regional initiatives. In the final considerations, we suggest themes for future debates and emphasize the importance of strengthening relations between south-south and north-south countries, highlighting education for global citizenship and respect for diversity and multiculturalism.<hr/>RESUMEN Este artículo aborda las políticas de internacionalización en la formación docente en Brasil, examinando programas de cooperación internacional. Debatimos las perspectivas adoptadas en la internacionalización de la educación en el contexto brasileño, destacando la necesidad de equilibrar enfoques económicos y socioculturales. Con esto, cuestionamos la influencia de organismos internacionales, como el Banco Mundial, y señala la falta de convocatorias de internacionalización con países sudamericanos, en contraste con las iniciativas regionales del Mercosur. En las consideraciones finales, se ofrecen sugerencias para futuros debates, enfatizando la importancia de fortalecer tanto las relaciones entre países del sur como las relaciones norte-sur, y resaltando la formación para la ciudadanía global y el respeto a la diversidad y multiculturalismo. <![CDATA[LOCAL PRACTICES OF INTERNATIONALIZATION: CAPES-PRINT PROGRAM’S FINANCIAL AND SOCIOPOLITICAL MANAGEMENT]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432024000100124&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente trabalho visa apresentar, a partir de uma perspectiva crítica, uma análise sobre o Programa Capes-PrInt, política que busca promover a institucionalização da internacionalização em universidades brasileiras. Para tal utilizamos metodologia qualitativa, que envolve análise documental e a realização de entrevistas com membros do comitê gestor de quatro universidades brasileiras partícipes do programa. Como resultado indicamos que a internacionalização se mostra como atributo altamente legítimo de avaliação da qualidade da produção acadêmica, funcionando como ponto central de definição referente a alocação de recursos científicos. O Programa Capes-PrInt vem promovendo uma dinâmica institucional que envolve a descentralização da gestão de recursos científicos aliada a sua concentração em universidades, programas e grupos de pesquisa estabelecidos, promovendo sua consolidação em detrimento de grupos com perfis menos internacionalizados ou com vinculações regionais e locais.<hr/>ABSTRACT This work aims to present, from a critical perspective, an analysis of the Capes-PrInt Program, a policy to promote the institutionalization of internationalization in Brazilian universities, formulated and implemented since 2016 and currently in force. To this end, we used document analysis methodologies and interviews with members of the management committee of four Brazilian universities participating in the Capes-PrInt program. As a result, we indicate that internationalization appears to be a highly legitimate aspect of evaluating the quality of academic production, functioning as a central criterion of definition regarding the allocation of resources. The Capes-Print Program has been promoting an institutional dynamic that involves the decentralization of the management of scientific resources combined with their concentration in status quo universities, programs and research groups, promoting their consolidation to the detriment of groups with less internationalized profiles or with regional and local links.<hr/>RESUMEN Este trabajo tiene como objetivo presentar, desde una perspectiva crítica, un análisis del Programa Capes-PrInt, una política para promover la institucionalización de la internacionalización en las universidades brasileñas, formulada e implementada desde 2016 y actualmente vigente. Para ello, utilizamos metodologías de análisis de documentos y entrevistas con miembros del comité directivo de cuatro universidades brasileñas que participan en el programa. Como resultado, indicamos que la internacionalización parece ser un aspecto altamente legítimo de la evaluación de la calidad de la producción académica, funcionando como un criterio central de definición respecto de la asignación de recursos. El Programa Capes-PrInt viene promoviendo una dinámica institucional que implica la descentralización de la gestión de los recursos científicos combinada con su concentración en universidades, programas y grupos de investigación establecidos, promoviendo su consolidación en detrimento de grupos con perfiles menos internacionalizados o con perfiles regionales y enlaces locales. <![CDATA[PERSPECTIVES ON INTERNATIONALIZATION: AN ANALYSIS BASED ON EPISTEMOLOGICAL ASSUMPTIONS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432024000100137&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A garantia da qualidade na Educação Superior atrela-se aos rankings acadêmicos nos quais a internacionalização adquire centralidade. Neste contexto o objetivo deste estudo é analisar perspectivas da internacionalização da Educação Superior a partir dos pressupostos epistemológicos presentes na literatura. Buscou-se, na plataforma SCIELO, os descritores “Epistemologias da Internacionalização”, “Internacionalização da Educação Superior”, “Tendências Epistemológicas” e “Vertentes Epistemológicas”. Os Internacionalização da Educaçãos encontrados foram agrupados em duas categorias, a primeira denominada Epistemologias do Norte, contemplou uma perspectiva voltada ao intercâmbio acadêmico, com resquícios do período colonial. Já a segunda designada Epistemologias do Sul apontou contribuições para a formação integral, numa perspectiva decolonial. Sugere-se assim, que a criação de redes entre os países do Sul global, pode vir a contribuir para o fortalecimento de uma internacionalização solidária e intercultural.<hr/>ABSTRACT Quality assurance in higher education is linked to academic rankings, in which internationalization takes center stage. In this context, the aim of this study is to analyze the perspectives on the internationalization of higher education based on the epistemological assumptions present in the literature. The descriptors “Epistemologies of Internationalization,” “Internationalization of Higher Education,” “Epistemological Trends,” and “Epistemological Strands” were searched for on the SCIELO platform. The articles found were grouped into two categories: the first, called Epistemologies of the North, looked at academic exchange with remnants of the colonial period. The second, called Epistemologies of the South, pointed to contributions to integral education from a decolonial perspective. It is therefore suggested that the creation of networks between countries in the global south could help strengthen internationalization through solidarity and interculturalism.<hr/>RESUMEN La garantía de calidad en la enseñanza superior está vinculada a las clasificaciones académicas, en las que la internacionalización ocupa un lugar central. En este entorno, abordamos un estudio que objetiva analizar las perspectivas de la internacionalización de la enseñanza superior, a partir de las prognosis epistemológicas presentes en la literatura. Hemos buscado en la plataforma SCIELO, los descriptores “Epistemologías de la internacionalización”, “Internacionalización de la educación superior”, “Tendencias epistemológicas” y “Vertientes epistemológicas”. Los artículos encontrados se agrupan en dos categorías. Epistemologías del Norte, centradas en el intercambio académico, con restos del periodo colonial. La segunda, denominada Epistemologías del Sur, investigan los aportes a la educación integral desde una perspectiva decolonial. Se sugiere, por tanto, que la creación de redes entre los países del Sur global pueden contribuir con el fortalecimiento de la internacionalización solidaria e intercultural. <![CDATA[GUIDELINES FOR INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION IN CONTEMPORARY TIMES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432024000100151&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este Internacionalização da Educação apresentou os resultados de uma pesquisa exploratória de caráter qualitativo, baseada na análise bibliográfica e documental, que teve por objetivo analisar as diretrizes para a Internacionalização da Educação Superior da declaração da Conferência Regional de Educação Superior de 2018 e dos documentos da Conferência Mundial de Educação Superior de 2022. A metodologia utilizada foi a histórico-crítica, que tem como meta compreender as questões educacionais inseridas no contexto histórico, tendo por base a categoria da totalidade. Entre as principais descobertas, observa-se a existência de uma dicotomia entre uma concepção humanista e solidária da internacionalização e uma visão economicista, que encontra fundamento na adopção das regras de mercado e na criação de um único ecossistema global, baseado nos princípios de desenvolvimento sustentável da Agenda 2030 da Organização das Nações Unidas.<hr/>ABSTRACT This paper presents the results of a qualitative exploratory study based on a bibliographical and documentary research, whose objective was to analyze the guidelines for the internationalization of higher education in the declaration of the Regional Conference on Higher Education 2018 and in the documents of the World Higher Education Conference 2022. The methodology used was historicalcritical, based on Saviani’s theory, which aims to understand educational questions within a specific historical context, using the concept of totality. Among the main findings of the research, it was observed that a dichotomy exists between a humanist and solidarity-based conception of internationalization and an economic vision, which finds its basis in the adoption of market rules and in the creation of a cohesive global ecosystem grounded in the principles of sustainable development of United Nations’2030 Agenda.<hr/>RESUMEN Este trabajo presenta los resultados de una investigación exploratoria cualitativa, fundamentada en el análisis bibliográfico y documental, cuyo objetivo fue analizar los lineamientos para la Internacionalización de la Educación Superior de la declaración de la Conferencia Regional de Educación Superior de 2018 y de los documentos de la Conferencia Mundial de Educación Superior de 2022. La metodología utilizada fue la histórico-crítica, basada en la teoría de Saviani, que busca comprender las cuestiones educativas de determinado contexto histórico, con base en la categoría de la totalidad. Entre los hallazgos se observa que hay una dicotomía entre una concepción humanista y solidaria de la internacionalización y una visión economicista, que encuentra su base en la adopción de reglas de mercado y en la creación de un único ecosistema global, basado en los principios de desarrollo sostenible de la Agenda 2030 de la Organización de las Naciones Unidas. <![CDATA[BRAZIL AND ITALY: ANALYSIS OF THE CONTRIBUTIONS OF PHYSICAL EDUCATION IN TEACHER EDUCATION FOR PRESCHOOL AND ELEMENTARY SCHOOL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432024000100170&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo dessa pesquisa foi analisar, sob uma perspectiva comparada, a presença dos contributos da Educação Física em dois cursos (brasileiro e italiano) que formam professores para atuar na Educação Infantil e nos anos iniciais do Ensino Fundamental. A metodologia utilizada foi de estudos comparados sob a unidade de análise currículo, de modo a identificar relações de similaridade, diferenças e sentidos nos dois cursos estudados. Compuseram o corpus empírico de análise os documentos brasileiros e italianos correspondentes: diretrizes nacionais para a formação de professores; projetos pedagógicos dos cursos e os planos de ensino das disciplinas com estreita relação com a Educação Física. Como resultado, destaca-se que os contributos da Educação Física estão pouco presentes no curso brasileiro e mais frequentes no curso italiano. Isso se deve ao número de disciplinas, a quantidade de professores da Educação Física e a carga horária dedicada a esses conteúdos. No currículo brasileiro, a centralidade está no corpo e na relação com a arte, em específico, a dança; no italiano, os temas mais presentes são atividade motora, atividade esportiva e jogo de movimento. Quanto às áreas de interface, o currículo brasileiro se organiza pela perspectiva sociocultural, enquanto no italiano pela maior influência da psicologia do desenvolvimento.<hr/>ABSTRACT The objective of this research was to analyze in a comparative perspective the presence of Physical Education contributions in two university study programmes, in Brasil and in Italy, that educate kindergarten and primary school teachers. The methodology used was comparative studies, under the curriculum analysis unit, to identify relations of similarity, differences, and meanings in the two studied courses. The empirical corpus of analysis was composed of the corresponding Brazilian and Italian documents: National Guidelines for teacher education; pedagogical projects for courses and teaching plans for disciplines closely related to Physical Education. As a result, it is highlighted that Physical Education contributions are not very present in the Brazilian course and are more frequently represented in the Italian course. This is due to the number of disciplines, the number of Physical Education teachers and the workload devoted to these specific contents. In the Brazilian curriculum, the centrality is in the body-art relationship, in particular dance; in Italy, the most common themes are motor activities, sport activities and movement games. As for the influence of different scientific areas, the Brazilian curriculum is organized according to a socio-cultural perspective, while the Italian one is more influenced by developmental psychology.<hr/>RIEPILOGO L’obiettivo di questa ricerca era analizzare in una prospettiva comparativa la presenza di contributi delle Science Motorie e Sportive in due corsi universitari (in Brasile ed in Italia) che preparano gli insegnanti per la scuola dell’infanzia e per la scuola primaria. La metodologia utilizzata è stata quella degli studi comparativi nell’ambito dell’unità di analisi curriculare, dove sono state ricercate relazioni di somiglianza, differenze e significati nei due corsi analizzati. Il corpus empirico di analisi era composto da documenti brasiliani e italiani equivalenti: Linee Guida Nazionali per la formazione degli insegnanti; Regolamento Didattico del Corso di Laurea e Syllabus delle discipline delle Science Motorie e Sportive. Di conseguenza, si evidenzia che gli apporti delle Scienze Motorie e Sportive sono poco presenti nel corso brasiliano e più frequenti in quello italiano, ciò è dovuto al numero di discipline, al numero di insegnanti di Scienze Motorie e Sportive e al carico di lavoro dedicato a questi contenuti. Nel curriculum brasiliano il fulcro è costituito dal corpo e dal rapporto con l’arte, in particolare la danza; invece, in quello italiano i temi più presenti sono l’attività motoria, l’attività sportiva ed i giochi di movimento. Per quanto riguarda le aree di influenza scientifica, mentre il curriculum brasiliano è organizzato secondo una prospettiva socioculturale, quello italiano è caratterizzato dalla maggiore influenza della psicologia dello sviluppo. <![CDATA[INTERNATIONALIZATION OF CURRICULA IN BASIC EDUCATION: REPERCUSSIONS ON THE ONGOING REFORMS IN BRAZIL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432024000100187&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O principal objetivo no trabalho é discutir repercussões dos discursos formulados por organizações, redes e agências internacionais que se colocam em defesa da internacionalização da educação e dos currículos na produção de políticas curriculares no Brasil em geral, e particularmente, nas reformas curriculares que envolvem o ensino médio. Com este propósito, são destacados elementos conceituais e ideários da internacionalização, colocados, em geral, como motivação para reformas. Na sequência, mostra-se como, no trânsito global-local, operam os sistemas de difusão dos discursos/textos em defesa da internacionalização. Finalmente, como demonstração desse alinhamento, destacam-se marcações contidas nos textos de reformas que envolvem o ensino médio no Brasil. Conclusivamente, afirma-se que a internacionalização como um conceito/fetiche segue seduzindo formuladores de políticas e que, já tendo conquistado territórios da educação superior, se lança para ocupar também os da educação básica.<hr/>ABSTRACT The main objective of this article is to discuss the repercussions of the discourses formulated by organizations, networks, and international agencies that stand in defense of the internationalization of education and curricula in the production of curricular policies in Brazil in general, and particularly in the curricular reforms that involve the high school. For this purpose, conceptual elements and ideals of internationalization are highlighted, generally placed as a motivation for reforms. Next, it is shown how, in the global-local transit, the systems of diffusion of discourses/texts in defense of internationalization operate. Finally, as a demonstration of this alignment, the markings in the texts of reforms involving secondary education in Brazil are highlighted. Conclusively, it is stated that internationalization as a concept/fetish continues to seduce policymakers and that, having already conquered territories of higher education, it launches itself to occupy those of basic education as well.<hr/>RESUMEN El principal objetivo del trabajo es discutir las repercusiones de los discursos formulados por organizaciones, redes y agencias internacionales que defienden la internacionalización de la educación y los currículos en la producción de políticas curriculares en Brasil, en general, y en particular en reformas curriculares que involucran la secundaria. Para ello, se destacan elementos conceptuales e ideológicos de la internacionalización, generalmente considerados como motivación para las reformas. A continuación, se muestra cómo, en el tránsito global-local, operan los sistemas de difusión de discursos/textos en defensa de la internacionalización. Finalmente, como demostración de este alineamiento, se destacan las marcas contenidas en los textos de reforma de la Educación Secundaria en Brasil. Concluyendo, se afirma que la internacionalización como concepto/fetiche continúa seduciendo a los responsables políticos y que, habiendo conquistado ya territorios en la educación superior, también se lanza a ocupar los de la educación básica. <![CDATA[INTERNATIONAL EDUCATION IN ARGENTINA: WHAT FOR, FOR WHOM AND WHY?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432024000100204&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo analiza la internacionalización de la educación en Argentina en el nivel secundario.Se vale de una investigación cualitativa comenzada en el año 2018, en la que se entrevistaron agentes educativos -autoridades y docentesde escuelas que a) pertenecen a la red del Bachillerato Internacional, que a través de su Programa Diploma acredita títulos internacionalmente y b) escuelas binacionales, es decir instituciones que además de ser argentinas y cumplir con la normativa local, pertenecen a un segundo Estado Nación. El objetivo del artículo consiste en indagar los motivos por los que las escuelas integran estas redes. Se parte de la hipótesis que las escuelas que adoptan los programas relacionados a la educación internacional tal como la hemos definido, lo hacen para validarse -y revalidarsedentro de sus circuitos, como escuelas “buenas” y “exigentes”, al tiempo que separarse de escuelas que si bien son para los mismos públicos en términos socioeconómicos, se las conoce como escuelas “para ricos”. Esta distinción permite delimitar fronteras morales y simbólicas no ya hacia fuera de sus propios espectros, sino hacia dentro de los mismos. La participación en estos programas -que devienen en circuitosimplican la pertenencia a un espacio social global que otorga competencias o skills valoradas por esos circuitos y por quienes quedan por fuera de él.<hr/>ABSTRACT The article analyzes the internationalization of education in Argentina at the secondary level. For this, it uses qualitative research that began in 2018, in which educational agents - authorities and teachers - were interviewed. We interviewed schooling agents from schools that a) belong to the International Baccalaureate network, which through its Diploma Program accredits degrees internationally, were interviewed. and b) binational schools, that is, institutions that, in addition to being Argentine and complying with local regulations, belong to a second Nation State. The objective of the article is to investigate the reasons why schools integrate these networks. We start from the hypothesis that schools that adopt programs related to international education as we have defined it, do so to validate themselves - and revalidate themselves - within their circuits, as “good” and “demanding” schools. while separating from schools that, although they are for the same audiences in socioeconomic terms, are known as schools “for the rich people”. This distinction makes it possible to delimit moral and symbolic boundaries not outside their own spectrum. Participation in these programs - which become circuits - implies belonging to a global social space that grants competencies or skills valued by these circuits and by those who are left outside of it.<hr/>RESUMO Este Internacionalização da Educação analisa a internacionalização da educação na Argentina no nível secundário. Para isso, utiliza uma pesquisa qualitativa iniciada em 2018, na qual foram entrevistados agentes educacionais - autoridades e professores - de escolas que a) pertencem à rede International Baccalaureate, que por meio de seu Programa de Diploma credencia diplomas internacionalmente, e b) escolas binacionais, ou seja, instituições que, além de serem argentinas e cumprirem as regulamentações locais, pertencem a um segundo Estado-nação. O objetivo deste Internacionalização da Educação é investigar as razões pelas quais as escolas aderem a estas redes. Partimos da hipótese de que as escolas que adotam programas relacionados com a educação internacional o fazem para se validarem - e revalidarem - dentro dos seus circuitos, como escolas “boas” e “exigentes”, ao mesmo tempo que se separam das escolas conhecidas como escolas “para ricos”. Esta distinção permite delimitar fronteiras morais e simbólicas não fora dos seus próprios espectros. A participação nestes programas - que se transformam em circuitos - implica a pertença a um espaço social global que confere competências ou aptidões valorizadas por estes circuitos e por aqueles que ficam de fora. <![CDATA[INTERNATIONALIZATION OF THE CURRICULUM: CONTENTS FOR PHYSIOTHERAPY TRAINING IN BRAZIL AND PORTUGAL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432024000100224&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O estudo analisou os conteúdos dos cursos de graduação em fisioterapia no Brasil e em Portugal em uma perspectiva de internacionalização do currículo. Estudo de casos múltiplos e integrados com análise documental das ementas/ planos de estudos de cinco cursos no Brasil e quatro em Portugal, mediante entrevistas semiestruturadas com gestores e grupos focais com professores por país. Com o auxílio do NVivo, utilizou-se a técnica de contagem de palavras e se fez a análise de conteúdo temática. Os conteúdos atendem às diretrizes nacionais e internacionais para a formação em fisioterapia em ambos os casos. Houve aproximações entre os cinco conteúdos mais citados por área. A convergência de conteúdos permitiu apontar caminhos para internacionalização do currículo, com sugestão de conteúdos nas áreas de conhecimentos que integrem diferentes áreas de saber. Ainda, estratégias de internacionalização em casa devem ser incentivadas, pois possibilitam que todos os estudantes sejam beneficiados.<hr/>ABSTRACT The study analyzed the contents of undergraduate courses in physiotherapy in Brazil and Portugal in a perspective of curriculum internationalization. Study of multiple and integrated cases with documentary analysis of the syllabuses/ study plans of five courses in Brazil and four in Portugal, through semi-structured interviews with managers and focus groups with professors in each country. With the help of NVivo, the word count technique was used and thematic content analysis was performed. The contents comply with the national and international guidelines for training in physiotherapy in both cases. There were approximations between the five most cited contents by area. The convergence of contents allowed pointing out ways for the internationalization of the curriculum, with suggestions for contents in the areas of knowledge integrating different areas of knowledge. Furthermore, internationalization strategies at home should be encouraged, as they enable all students to be benefit.<hr/>RESUMEN El estudio analizó los contenidos de los cursos de graduación en fisioterapia en Brasil y Portugal en una perspectiva de internacionalización del currículo. Estudio de casos múltiples e integrados con análisis documental de los programas/planes de estudio de cinco cursos en Brasil y cuatro en Portugal, mediante entrevistas semiestructuradas con gestores y grupos focales con profesores por país. Con la ayuda de NVivo, se utilizó la técnica de conteo de palabras y se llevó a cabo un análisis de contenido temático. Los contenidos cumplen con las directrices nacionales e internacionales para la formación en fisioterapia en ambos casos. Hubo aproximaciones entre los cinco contenidos más citados por área. La convergencia de contenidos permitió señalar caminos para la internacionalización del currículo, con sugerencia de contenidos en las áreas del conocimiento que integren diferentes áreas del conocimiento. Además, se deben fomentar estrategias de internacionalización en casa, ya que permiten que todos los estudiantes se beneficien. <![CDATA[THE PLANNING PROCESS OF AN INTERNATIONAL ACADEMIC MOBILITY: FACTORS AND ACTORS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432024000100244&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo aborda el tema de la planeación de una Movilidad Académica Internacional (MAI), considerando los principales factores y actores que intervienen en ese proceso. La perspectiva teórica se basa en la Teoría del Campo Científico de Pierre Bourdieu, priorizando los conceptos de capital, habitus y campo científico, incorporando también contribuciones de autores latinoamericanos. El campo empírico fue construido a partir de la realización de 24 entrevistas en profundidad con 24 doctores/as y doctorandos/as de cuatro Programas, categorizados en los máximos niveles de la escala de evaluación usada en México. Los resultados indican la importancia de cuatro dimensiones: el financiamiento y relevancia de las agencias de fomento; la dirección de tesis, la coordinación del Programa de Doctorado y otros actores; las experiencias previas y el capital de movilidad del doctorando/a así como las decisiones clave que toman los agentes: la temporalidad y el destino.<hr/>ABSTRACT This article addresses the issue of planning an International Academic Mobility (MAI in Spanish acronym form), considering the main factors and actors involved in this process. The theoretical perspective is based on Pierre Bourdieu’s Theory of the Scientific Field, prioritizing the concepts of capital, habitus, and scientific field, it also incorporates contributions from Latin American authors. The empirical field was built from 24 in-depth interviews with 24 doctors and doctoral students from four Programs, categorized at the highest levels of the evaluation scale used in Mexico. The results indicate the importance of four dimensions: financing and relevance of development agencies; the thesis supervision, the coordination of the Doctoral Program and other actors; the previous experiences and the mobility capital of the doctoral student as well as the key decisions made by the agents: temporality and destination.<hr/>RESUMO Este Internacionalização da Educação aborda a questão do planejamento de uma Mobilidade Acadêmica Internacional (MAI), considerando os principais fatores e atores envolvidos nesse processo. A perspectiva teórica baseia-se na Teoria do Campo Científico de Pierre Bourdieu, priorizando os conceitos de capital, habitus e campo científico, incorporando também contribuições de autores latino-americanos. O campo empírico foi construído a partir de 24 entrevistas em profundidade com 24 doutores e doutorandos de quatro Programas, categorizados nos níveis mais elevados da escala de avaliação utilizada no México. Os resultados indicam a relevância de quatro dimensões: financiamento e importância das agências de fomento; a orientação da tese, a coordenação do Programa de Doutoramento e demais atores intervenientes; as experiências anteriores e o capital de mobilidade do doutorando, bem como as principais decisões tomadas pelos agentes: temporalidade e destino. <![CDATA[SOCIAL REPRESENTATIONS ABOUT “INTERNATIONALIZATION” IN HIGHER EDUCATION: PROXIMITY TO THE OBJECT AND SOCIAL CONSTRUCTION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432024000100264&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente Internacionalização da Educação tem como objetivo analisar como o pensamento do sujeito sobre o objeto social representado - “internacionalização”1 - pode contribuir para o fortalecimento desta política na Educação Superior. No estudo, utilizamos a abordagem qualitativa fundada na Teoria e no Método das Representações Sociais (Moscovici, 1978; Jodelet, 2001; Abric, 2000; Sá, 1998; Vergès, 1994). A amostragem não probabilística contou com a participação de gestores e docentes que atuam em uma Instituição de Ensino Superior, do Estado da Bahia (IES-Ba), totalizando 20 sujeitos que foram informantes em potencial. Para a coleta de dados, utilizamos a Técnica de Associação Livre de Palavras (TALP) e a entrevista semiestruturada. Os resultados apontam que as representações sociais desses sujeitos, sobre “internacionalização” na Educação Superior, se constroem em um processo de ancoragem em seus saberes, cuja mobilidade acadêmica é desencadeada pela cooperação e pelos convênios que podem contribuir com a produção e difusão do conhecimento globalizado.<hr/>ABSTRACT This article aims to analyze how the subject’s thinking about the represented social object - “internationalization” - can contribute to strengthening this policy in Higher Education. In the study we used the qualitative approach based on the Theory and Method of Social representations (Moscovici, 1978; Jodelet, 2001; Abric, 2000; Sá, 1998; Vergès, 1994). The non-probabilistic sampling included the participation of managers and teachers who work at a Higher Education Institution in the State of Bahia, totaling 20 subjects who were potential informants. To collect data, we used the Free Word Association Technique (FWAT) and semi-structured interviews. The results indicate that the social representations of these subjects, regarding “internationalization” in Higher Education, are built in a process anchored in their knowledge, where academic mobility is triggered by cooperation and agreements that, in turn, can contribute to the production and dissemination of globalized knowledge.<hr/>RESUMEN Este artículo tiene como objetivo analizar cómo el pensamiento del sujeto sobre el objeto social representado - “internacionalización” - puede contribuir al fortalecimiento de esta política en la Educación Superior. En el estudio utilizamos el enfoque cualitativo basado en la Teoría y Método de las Representaciones Sociales (Moscovici, 1978; Jodelet, 2001; Abric, 2000; Sá, 1998; Vergès, 1994). El muestreo no probabilístico contó con la participación de directivos y docentes que actúan en una Institución de Educación Superior del Estado de Bahía, totalizando 20 sujetos que fueron potenciales informantes. Para la recolección de datos se utilizó la Técnica de Asociación de Palabras Libres (TALP) y entrevistas semiestructuradas. Los resultados indican que las representaciones sociales de estos sujetos, respecto de la “internacionalización” en la Educación Superior, se construyen en un proceso anclado en sus saberes, donde la movilidad académica es gatillada por cooperación y acuerdos que, a su vez, pueden contribuir a la producción y difusión. del conocimiento globalizado. <![CDATA[RESEARCH IN EDUCATION AND ICT IN LATIN AMERICA: CROSSCUTTING THEMES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432024000100286&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O Internacionalização da Educação reflete sobre as relações existentes entre o surgimento e a persistência de problemas sociais e o desenvolvimento de conhecimentos científicos orientados a explicá-los e conhecê-los como chaves para compreender os contextos atuais. Foca, especificamente, no reconhecimento da constituição e renovação de agendas de pesquisa em Educação a partir da introdução das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) como fator destacado nas políticas educativas na América Latina. Para isso, apresenta uma sistematização temática das dissertações e teses desenvolvidas no grupo de pesquisa Educação, Comunicação e Tecnologias (GEC/FACED/UFBA), composto por grande número de pesquisadores procedentes de países latino-americanos. Resulta em uma confluência de pesquisas que tratam de temas comuns a vários países da região, tais como brecha digital, formação de professores, inserção das tecnologias nas escolas, especialmente no modelo 1:1, e conhecimento aberto, todos atravessados pelas políticas públicas.<hr/>ABSTRACT The article reflects on the relationships between the emergence and persistence of social problems and the development of scientific knowledge aimed at explaining and understanding them as keys to understanding current contexts. It focuses on recognizing the constitution and renewal of research agendas in Education based on the introduction of information and communication technologies (ICT) as a prominent factor in educational policies in Latin America. The article presents a thematic systematization of dissertations and theses developed in the Education, Communication and Technologies research group (GEC/UFBA), integrated by a large number of researchers from Latin American countries. The result is a confluence of research that addresses topics that are common to several countries in the region, such as the digital gap, teachers formation, the insertion of technologies in schools in the 1:1 model and open knowledge, all of which are influenced by public policies.<hr/>RESUMEN El artículo reflexiona sobre las relaciones entre el surgimiento y persistencia de los problemas sociales y el desarrollo del conocimiento científico orientado a explicarlos y conocerlos como claves para comprender los contextos actuales. Específicamente se enfoca en reconocer la constitución y renovación de agendas de investigación en Educación basadas en la introducción de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) como un factor destacado en las políticas educativas en América Latina. Para ello, presenta una sistematización temática de disertaciones y tesis desarrolladas en el grupo de investigación Educación, Comunicación y Tecnologías (GEC/FACED/UFBA), compuesto por un gran número de investigadores de países latinoamericanos. El resultado es una confluencia de investigaciones que abordan temas comunes a varios países de la región, como la brecha digital, la formación docente, la inserción de tecnologías en las escuelas, en el modelo 1:1, y el conocimiento abierto, los cuales están influenciados por las políticas públicas. <![CDATA[ANALYSIS OF RESEARCH ABOUT MATH TEACHING FOR INCLUSIVE DEAF STUDENTS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432024000100304&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo tem como objetivo principal analisar as produções acadêmicas sobre o ensino de Matemática para estudantes surdos/as na base de dados de dissertações e teses de Programas de Pós-Graduação da Universidade Federal do Pará, da Universidade Federal de São Carlos e da Universidade Anhanguera de São Paulo. Assim, parte-se de uma pesquisa bibliográfica, do tipo meta-análise. Para coletar os dados, foram pesquisadas as seguintes palavras-chave no título das pesquisas acadêmicas: matemática, surdo, ensino, Libras. Em vista disso, os resultados encontrados evidenciam diferentes enfoques que vão desde prática docente, conteúdos matemáticos e tecnologia. Além disso, ficaram evidentes dois desafios que os/as estudantes surdos/as enfrentam no ensino e aprendizagem de Matemática: a interpretação de enunciados matemáticos e a ausência de sinais específicos da área da Matemática.<hr/>ABSTRACT This article has as main objective: to analyze the academic productions on the teaching of Mathematics for deaf students in the database of dissertations and theses of Graduate Programs of the Federal University of Pará, Federal University of São Carlos and Universidade Anhanguera of São Paulo. Thus, it is based on a bibliographic research, of the meta-analysis type. To collect the data, the following keywords were searched in the title of academic research: mathematics, deaf, teaching, Libras. In view of this, the results found show different approaches ranging from teaching practice, mathematical content to technology. In addition, two challenges that deaf students face in teaching mathematics learning became evident: the interpretation of mathematical statements and the absence of specific signs in the area of m athematics.<hr/>RESUMEN Este artículo tiene como objetivo principal: analizar las producciones académicas sobre la enseñanza de las matemáticas para estudiantes sordos en la base de datos de disertaciones y tesis de programas de posgrado en la Universidad Federal de Pará, la Universidad Federal de São Carlos y la Universidade Anhanguera de São Paulo. Por lo tanto, se basa en una investigación bibliográfica, del tipo de metanálisis. Para recopilar los datos, se buscaron las siguientes palabras clave en el título de la investigación académica: matemáticas, sordos, enseñanza, Libras. En vista de esto, los resultados encontrados muestran diferentes enfoques que van desde la práctica docente, el contenido matemático hasta la tecnología. Además, se hicieron evidentes dos desafíos que enfrentan los estudiantes sordos en la enseñanza del aprendizaje de las matemáticas: la interpretación de enunciados matemáticos y la ausencia de signos específicos en el área de las matemáticas. <![CDATA[INTERCULTURAL INTERNATIONALIZATION AND COLLABORATIVE NETWORKS: AN INTERVIEW WITH MARILIA MOROSINI, A REFERENCE IN THE RESEARCH ABOUT THE INTERNATIONALIZATION OF EDUCATION IN BRAZIL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432024000100321&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Trata-se de uma entrevista com a Professora Doutora Marília Costa Morosini, realizada na PUC-RS pelos coordenadores do Dossiê sobre Internacionalização da Educação, Prof. Dr. Cesar Leiro (UNEB/UFBA) e Profa. Dra. Mônica Fantin (UFSC). A entrevista tomada aqui como constructo teórico interessado em revelar experiências investigativas, formulações teóricas e tendências acerca da Internacionalização da educação aborda diferentes entendimentos da educação e da internacionalização, destacando uma perspectiva internacional e intercultural de respeito crítico ao outro e as possibilidades de redes colaborativas. Além do aspecto institucional, destaca-se a Internacionalização em Casa e os aspectos cognitivo e socioemocional no âmbito da formação para o mundo. A natureza semiestruturada da entrevista permitiu ainda percorrer trilhas pessoais e caminhos acadêmicos que transcendem fronteiras com a intenção de oferecer aos leitores e leitoras informações sobre a trajetória acadêmica de uma das mais referenciadas pesquisadora do tema em questão.<hr/>RESUMEN Entrevista realizada a la profesora Marilia Costa Morosini, en la Pontificia Universidad Católica de Rio Grande del Sur, por los coordinadores del Dossier sobre Internacionalización de la Educación: Profesores Dr. Cesar Leiro (UNEB/ UFBA) y Dra. Monica Fantin (UFSC). La entrevista, tomada aquí como un constructo teórico para revelar experiencias de investigación, formulaciones teóricas y tendencias sobre la internacionalización de la educación, aborda diferentes comprensiones de la educación y la internacionalización, destacando una perspectiva internacional e intercultural hacia el respeto crítico por el otro y las posibilidades de las redes de colaboración. Además del aspecto institucional, se destacan la internacionalización en casa y los aspectos cognitivos y socioemocionales de la formación para el mundo. El carácter semiestructurado de la entrevista también permitió explorar trayectorias personales y caminos académicos que trascienden fronteras, todo ello con la intención de ofrecer a los lectores información sobre la trayectoria académica de uno de las investigadoras más referenciadas en el tema en cuestión.<hr/>ABSTRACT The interview with Professor Marília Costa Morosini was conducted at PUC-RS by the Internationalization of Education dossier coordinators, Dr. Cesar Leiro (UNEB/UFBA) and Dr. Mônica Fantin (UFSC). The interview is a theoretical construction portraying research experiences, theoretical formulations, and tendencies regarding the Internationalization of Education, highlighting an international and intercultural perspective based on the critical respect of others and the possibilities of collaborative networks. Besides the institutional aspect, the interview highlights the ‘Internationalization at Home’ and the cognitive and socioemotional aspects in the formation for the world. The semi-structured nature of the interview also allows readers to wander on Morosini’s personal and academic pathways, offering more insight into one of the most prominent researchers in the theme.