Scielo RSS <![CDATA[Educação e Pesquisa]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1517-970220250001&lang=en vol. 51 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Prevention of suicidal behavior in schools: Simulation-Based Teaching (SBT)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022025000100800&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O suicídio na adolescência tem aumentado nos últimos anos, o que representa uma preocupação mundial. A escola é um ambiente favorável para a identificação do sofrimento emocional e desenvolvimento de ações de promoção da saúde mental e prevenção do comportamento suicida. Com isso, esse estudo tem como objetivo construir e validar um roteiro para o ensino baseado em simulação para profissionais da comunidade escolar sobre a prevenção do suicídio. O método consiste na construção e validação de um roteiro para o ensino baseado em simulação, que se refere a uma abordagem pedagógica para o desenvolvimento de habilidades específicas para profissionais da educação. Para construção do roteiro, foi realizado levantamento da literatura científica nacional e internacional sobre prevenção do suicídio na escola, e para validação foram convidados experts em simulação e/ou prevenção do suicídio, por meio da busca na Plataforma Lattes e da técnica de Snowball. A coleta foi realizada por meio do envio de convite via e-mail com o hiperlink do formulário de coleta do Research Electronic Data Capture. Os dados foram processados e analisados pelo software estatístico STATA®. Utilizou-se a análise estatística descritiva, o índice de validade de conteúdo (IVC) e o coeficiente de concordância de Gwet First-order Agreement Coefficient (AC1). O roteiro alcançou o critério de aceitabilidade, concordância e confiabilidade na validação por experts. Este estudo disponibiliza, de forma gratuita, um roteiro que pode ser utilizado para o ensino, baseado em simulação, para contribuir com a educação continuada de profissionais da comunidade escolar sobre a promoção da saúde mental e prevenção do comportamento suicida. Recomenda-se que estudos avaliem os efeitos do roteiro sobre a autoconfiança dos profissionais.<hr/>Abstract Adolescent suicide has increased in recent years, representing a global concern. Schools provide a conducive environment for identifying emotional distress and implementing actions aimed at promoting mental health and preventing suicidal behavior. Thus, this study aims to develop and validate a simulation-based teaching script for school community professionals on suicide prevention. The method involved developing and validating a simulation-based teaching script, a pedagogical approach designed to build specific skills among education professionals. To develop the script, a review of both national and international scientific literature on suicide prevention in schools was carried out. Experts in simulation and suicide prevention were invited to validate the script, selected through the Lattes Platform and the snowball sampling technique. Data collection was conducted by sending invitations via email with a hyperlink to the Research Electronic Data Capture form. Data were processed and analyzed using the STATA® Statistical Software. Descriptive statistical analysis, the content validity index (CVI), and Gwet’s First-order Agreement Coefficient (AC1) were used. The script achieved acceptability, agreement, and reliability criteria in the expert validation. This study provides a freely available script that can be used for simulation-based teaching, contributing to the ongoing education of school community professionals on mental health promotion and suicide prevention. It is recommended that future studies assess the script’s effects on professionals’ self-confidence. <![CDATA[Rural and urban university students and their vulnerability with respect to technology: a systematic review]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022025000100801&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La pandemia por Covid-19 obligó a las universidades a desarrollar el aprendizaje en línea y a prescindir de la educación presencial, evidenciándose la desigualdad de oportunidades y menores oportunidades de algunos sectores poblacionales en la educación. Los estudiantes pertenecientes a zonas rurales fueron los que tuvieron mayores dificultades por la posible falta de acceso a medios tecnológicos y la calidad en las conexiones. En este artículo se realiza una revisión sistemática de la literatura sobre ruralidad y uso de la tecnología en el ámbito universitario durante el Covid-19 analizando 105 artículos extraídos de la Web of Science y Scopus, y filtrados siguiendo el método PRISMA, resultando 17 válidos. Los resultados muestran las políticas universitarias desarrolladas, las tecnologías empleadas, las dificultades y buenas prácticas desarrolladas. Es posible concluir que los desafíos de los estudiantes rurales fueron mayores que los de los estudiantes urbanos y, conscientes de ello, las políticas universitarias a nivel mundial optaron por asegurar recursos financieros que sirvieran de apoyo a estos sectores estudiantiles más vulnerables para que pudieran seguir la docencia virtual. Aún queda camino por recorrer y es preciso ajustar la educación superior a las especificidades del territorio rural y de la enseñanza en línea para lograr una mayor igualdad de oportunidades.<hr/>Abstract The Covid-19 pandemic forced universities to shift to an online learning modality and to dispense with face-to-face education, highlighting the inequality of opportunities and fewer education options in some sectors of the population. Students from rural areas had the greatest difficulties due to the possible lack of access to technological means and the quality of their internet connections. The present article is a systematic review of the literature about rurality and the use of technology in the university setting during Covid-19, through the analysis of 105 articles extracted from the Web of Science and Scopus, which were screened following the PRISMA guidelines, for a total of 17 valid articles. The results describe the university policies developed, the technologies utilized, the difficulties, and the good practices conceived. It is possible to conclude that the challenges experienced by rural students were greater than urban students, and being aware of this, the university policies worldwide opted for ensuring financial resources that could serve as support to these more vulnerable student sectors, so that they could follow the online classes. There is still much to be done, and it is necessary to adapt higher education to the specificities of rural areas and online education, to achieve a greater equality of opportunities. <![CDATA[Mapping critical thinking: key contributions for rethinking education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022025000100802&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El pensamiento crítico es una herramienta esencial para la evaluación racional y ética de la información y las acciones. Por lo tanto, es un elemento clave para tomar decisiones informadas y participar en el diálogo y el debate democráticos. Aunque su importancia es ampliamente reconocida, existe una falta de consenso en cuanto a su definición y enfoque. Al mismo tiempo, la investigación sobre su historia y desarrollo filosófico es limitada. El objetivo del presente estudio es examinar la evolución histórico-filosófica del pensamiento crítico, rescatando sus principales aportaciones desde Sócrates hasta el Informe Delphi de Peter Facione. Con el fin de facilitar su estudio y comprensión, dicha evolución se ha dividido en las siguientes etapas: Edad Antigua, Edad Media, Renacimiento y Edad Moderna, y Edad Contemporánea. Tal división se basa en los hitos importantes y los cambios históricos que tuvieron lugar en cada una de las épocas. Los resultados muestran que el pensamiento crítico es un concepto que ha evolucionado a lo largo del tiempo y que ha sido influenciado por diferentes factores históricos, culturales y sociales. En particular, lo que en la actualidad entendemos por pensamiento crítico está altamente influenciado por el racionalismo, empirismo, positivismo y pragmatismo de la tradición occidental. Esta contribución es relevante a la hora de repensar la investigación y la praxis educativa, ya que permite una comprensión más profunda del pensamiento crítico y de su aplicación.<hr/>Abstract Critical thinking is an essential tool for the rational and ethical evaluation of information and actions, making it a necessary element in making informed decisions and meaningfully participating in democratic discourse. Despite its acknowledged value, there remains a lack of consensus regarding its definition and approach, and research on its historical and philosophical development is limited. This study traces the historical-philosophical evolution of critical thinking, highlighting key contributions from Socrates to Peter Facione’s Delphi Report. To facilitate its exploration and comprehension, this evolution is organised into four stages: Antiquity, Middle Ages, Renaissance and Modern Age, and Contemporary Age, each marked by significant milestones and historical shifts. Findings suggest that critical thinking is a dynamic concept influenced by diverse historical, cultural, and social factors. In particular, the contemporary understanding of critical thinking is deeply shaped by Western traditions, including rationalism, empiricism, positivism, and pragmatism. This study provides an enriched perspective on critical thinking, offering valuable insights into how its conception and applications can be refined and enhanced to better support current and future educational contexts. <![CDATA[Weaknesses in ICT integration in initial education of Early childhood teachers in Portugal]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022025000100803&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo aborda a temática da integração das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) na formação inicial de professores, nomeadamente a formação inicial dos educadores de infância portugueses, para tal, apresenta os resultados de um estudo nacional que analisou os documentos estruturantes dos mestrados em ensino que formam os futuros educadores de infância em Portugal. O objetivo da investigação foi identificar até que ponto os cursos de mestrado em ensino na educação pré-escolar, que formam os futuros educadores de infância portugueses, estão a integrar as tecnologias de informação e comunicação nos seus currículos de formação inicial. O estudo foi desenvolvido com base num corpus documental de 158 fichas de unidades curriculares. A informação recolhida a partir dos documentos foi analisada, através de uma metodologia qualitativa de âmbito descritivo-analítico, apoiada pelas premissas investigativas dos procedimentos de análise de conteúdo. A fim de enriquecer o estudo e enquadrá-lo no contexto europeu, os resultados foram também colocados em análise, considerando o quadro europeu para a competência digital dos educadores (DigcompEdu), e procurou identificar as àreas e as competências do referencial que se encontravam presentes nos programas currriculares dos cursos. Os resultados alcançados foram convertidos em definições operacionais que sintetizaram os conteúdos relacionados com as TIC presentes nos programas curriculares analisados. O estudo concluiu haver uma presença tímida de conteúdos relacionados com as TIC bem como com as dimensões estruturantes do DigcompEdu.<hr/>Abstract The article focus on the integration of Information and Communication Technologies (ICT) in initial teacher education, particularly for early childhood teachers. To this end, it presents the results of a national study that analyzed the structuring documents of curricula of the the master’s degrees in Early childhood teaching in Portugal. The objective of this research was to identify the extent to which master’s degrees Early childhood teaching, are integrating information and communication technologies into their curricula. The study was developed based on a documentary corpus of 158 curricular unit syllabus. The information collected from the documents was analyzed using a qualitative methodology with a descriptive-analytical scope, supported by the investigative premises of content analyses procedures. In order to enrich the study and frame it in the European context, the results were also analyzed considering the European Framework for the Digital Competence of Educators (DigCompEdu) specifically by identifying the areas and competences of framework present in the programmes curriculum. The results achieved were converted into operational definitions that summarized the content related to information and communication technologies present in the programmes curriculum. The study concluded that there is a timid presence of content related to information and communication technologies, as well as the domains of the DigCompEdu.