Scielo RSS <![CDATA[Práxis Educativa]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1809-430920250001&lang=en vol. 20 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Neoliberal fascism and the commodification of North American universities: repression of academic freedom and student resistance movements]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092025000100101&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo analisa o impacto do autoritarismo crescente sobre as universidades e o papel da dissidência estudantil em um contexto global de mercantilização da educação e repressão à liberdade acadêmica. Partindo do conceito de “fascismo neoliberal”, analisamos como governos de extrema-direita, bilionários e elites empresariais estão atacando as funções críticas das universidades, reduzindo-as a meros centros de conformidade e repressão intelectual. Utilizando exemplos de protestos estudantis em campi universitários nos Estados Unidos, como as manifestações contra a violência de Israel em Gaza, o texto aborda como a repressão violenta e a criminalização da dissidência são usadas para silenciar movimentos que questionam a ordem hegemônica. Em especial, discute-se o impacto do discurso autoritário na política para justificar a violência estatal contra estudantes que denunciam a ocupação e o genocídio palestino. Além disso, o texto argumenta que esse ataque à liberdade acadêmica e ao pensamento crítico faz parte de uma estratégia mais ampla para moldar as universidades à imagem de uma pedagogia de obediência, alinhada aos interesses neoliberais e fascistas. Conclui-se que a resistência estudantil e a formação política de professores e estudantes são elementos essenciais para desafiar essa mercantilização das universidades e preservar seu papel como espaços de pensamento livre e emancipatório.<hr/>Abstract This article analyzes the impact of growing authoritarianism on universities and the role of student dissent in a global context of educational commodification and repression of academic freedom. Starting from the concept of “neoliberal fascism,” it examines how far-right governments, billionaires, and corporate elites are attacking the critical functions of universities, reducing them to mere centers of conformity and intellectual repression. Using examples of student protests on college campuses in the United States, such as demonstrations against Israeli violence in Gaza, the text discusses how violent repression and the criminalization of dissent are used to silence movements that question the hegemonic order. In particular, it explores the impact of authoritarian discourse in politics to justify state violence against students who denounce the occupation and Palestinian genocide. Furthermore, the text argues that this attack on academic freedom and critical thinking is part of a broader strategy to shape universities into a pedagogy of obedience, aligned with neoliberal and fascist interests. The conclusion is that student resistance and the political education of teachers and students are essential elements to challenge the commodification of universities and preserve their role as spaces for free and emancipatory thought.<hr/>Resumen El artículo analiza el impacto del creciente autoritarismo sobre las universidades y el papel de la disidencia estudiantil en un contexto global de mercantilización de la educación y represión de la libertad académica. Partiendo del concepto de “fascismo neoliberal”, se examina cómo gobiernos de extrema derecha, multimillonarios y élites empresariales están atacando las funciones críticas de las universidades, reduciéndolas a meros centros de conformidad y represión intelectual. A través de ejemplos de protestas estudiantiles en campus universitarios en Estados Unidos, como las manifestaciones contra la violencia de Israel en Gaza, el texto explora cómo la represión violenta y la criminalización de la disidencia son utilizadas para silenciar movimientos que cuestionan el orden hegemónico. En particular, se discute el impacto del discurso autoritario en la política para justificar la violencia estatal contra estudiantes que denuncian la ocupación y el genocidio palestino. Además, el texto argumenta que este ataque a la libertad académica y al pensamiento crítico forma parte de una estrategia más amplia para moldear las universidades a imagen de una pedagogía de obediencia, alineada con los intereses neoliberales y fascistas. Se concluye que la resistencia estudiantil y la formación política de profesores y estudiantes son elementos esenciales para desafiar esta mercantilización de las universidades y preservar su papel como espacios para el pensamiento libre y emancipador. <![CDATA[The child body and the adult body in research with children]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092025000100102&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Por meio de uma investigação desenvolvida no período de 2018 a 2020, cujo objetivo foi compreender o ponto de vista das crianças sobre como é sua experiência de atravessar da Educação Infantil para os anos iniciais do Ensino Fundamental, apresenta-se, neste texto, o conceito de corpo criança na relação com o corpo adulto na pesquisa com crianças. A pesquisa foi realizada em duas instituições escolares: um Centro Municipal de Educação Infantil e uma escola de anos iniciais do Ensino Fundamental, no município de Ponta Grossa, Paraná, Brasil. Teve uma abordagem qualitativa, com base interpretativa de cunho etnográfico, e adaptou os instrumentos de produção de dados aos contextos da investigação: observação participante, entrevistas individuais e visitas monitoradas. Com abordagem teórica da Sociologia da Infância, pela qual se entende o corpo criança como sujeito competente, criativo e produtor de cultura, amplia-se, neste artigo, a reflexão sobre os conceitos de corpo criança e corpo adulto, colaborando com a legitimidade das vozes das crianças e suas diferentes formas de participação nas pesquisas em contexto educacional. A pesquisa trouxe alguns resultados e reflexões, como a revelação de que as crianças gostam e desejam as mudanças inerentes aos contextos de suas escolas; e que o corpo criança, na travessia da Educação Infantil para os anos iniciais do Ensino Fundamental, é tanto o lugar de sua experiência quanto o lugar de suas interpretações e ações sociais. Por meio desta investigação, defende-se a postura do menos-adulto como uma forma ética de relação entre o corpo adulto e o corpo criança no processo de produção de dados em pesquisa com crianças.<hr/>Abstract Through an investigation conducted from 2018 to 2020, aimed at understanding children’s perspectives on their experience transitioning from Early Childhood Education to the early grades of Elementary School, this text presents the concept of the child body in relation to the adult body in research with children. The research was carried out in two educational institutions: a Municipal Center for Early Childhood Education and a school for the early grades of Elementary Education, located in Ponta Grossa, state of Paraná, Brazil. It used a qualitative approach with an ethnographic interpretative framework and adapted data collection tools to the investigation contexts: participant observation, individual interviews, and monitored visits. Drawing from the theoretical approach of Childhood Sociology, which views the child body as a competent, creative subject and culture producer, this article aims to broaden the reflection on the concepts of the child body and the adult body, supporting the legitimacy of children’s voices and their varied forms of participation in educational research contexts. The research yielded some results and reflections, such as the finding that children enjoy and welcome changes inherent to their school contexts; and that the child body, as they move from Early Childhood Education to the early grades of Elementary School, is both a space for their experiences, and a space for their interpretations and social actions. Through this investigation, the position of less adult is advocated as an ethical way of relating the adult body and the child body in the data production process when conducting research with children.<hr/>Resumen A través de una investigación realizada entre 2018 y 2020, cuyo objetivo fue comprender el punto de vista de los niños sobre cómo es su experiencia al pasar de la Educación Infantil a los primeros años de la Educación Básica, se presenta en este texto el concepto de cuerpo niño en relación con el cuerpo adulto en la investigación con niños. La investigación, llevada a cabo en dos instituciones educativas: un Centro Municipal de Educación Infantil y una escuela de los primeros años de la Educación Básica, en el municipio de Ponta Grossa, Paraná, Brasil, tuvo un enfoque cualitativo, con una base interpretativa de tipo etnográfico, y adaptó los instrumentos de producción de datos a los contextos de la investigación: observación participante, entrevistas individuales y visitas guiadas. Con un enfoque teórico de la Sociología de la Infancia, que entiende el cuerpo niño como un sujeto competente, creativo y productor de cultura, este artículo propone ampliar la reflexión sobre los conceptos de cuerpo niño y cuerpo adulto, colaborando con la legitimidad de las voces de los niños y sus diferentes formas de participación en investigaciones en contextos educativos. La investigación arrojó algunos resultados y reflexiones, como la revelación de que a los niños les gustan y desean los cambios inherentes a los contextos de sus escuelas; y que el cuerpo niño, en el tránsito de la Educación Infantil a los primeros años de la Educación Básica, es tanto el lugar de su experiencia, como el lugar de sus interpretaciones y acciones sociales. A través de esta investigación, se defiende la postura del menos-adulto, como una forma ética de relación entre el cuerpo adulto y el cuerpo niño en el proceso de producción de datos en investigaciones con niños. <![CDATA[Being a teacher in public schools in Honduras. A biographical-narrative study]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092025000100103&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo, siete profesores relatan lo que implica desarrollar el quehacer docente en centros educativos públicos de Honduras. Se realizó una investigación cualitativa utilizando el método biográfico-narrativo. Los instrumentos de recolección de la información fueron la entrevista semiestructurada y los relatos de vida. Los resultados muestran que la vocación docente surge a partir del deseo de contribuir con el desarrollo del país. Por otro lado, las dificultades que se enfrentan mientras se lleva a cabo la práctica educativa se relacionan con la falta de apoyo gubernamental, lo que produce deterioro en el propio sistema de enseñanza. Además, se evidencia la necesidad de una constante preparación para brindar una educación con mayor calidad. En las discusiones se contrasta con otros trabajos efectuados en el plano internacional y se concluye en la necesidad del compromiso del Estado en la entrega de los apoyos necesarios para propiciar una formación del profesorado fundamentada en la justicia social.<hr/>Resumo Neste artigo, sete professores descrevem como é ensinar em escolas públicas de Honduras. A pesquisa qualitativa foi realizada usando o método biográfico-narrativo. Os instrumentos usados para coletar informações foram entrevistas semiestruturadas e histórias de vida. Os resultados mostram que a vocação para o ensino surge do desejo de contribuir para o desenvolvimento do país. Por outro lado, as dificuldades enfrentadas no exercício da prática educacional estão relacionadas à falta de apoio governamental, o que gera a deterioração do próprio sistema de ensino. Além disso, é evidente a necessidade de preparação constante para oferecer uma educação de maior qualidade. A discussão contrasta com outros trabalhos internacionais e conclui que é necessário o compromisso do Estado para fornecer o apoio necessário à formação de professores com base na justiça social.<hr/>Abstract In this article, seven teachers describe the meanings of their work as teachers in public schools in the Honduran educational system. The paper presents qualitative research carried out using the biographical-narrative method. The instruments used to collect information were semi-structured interviews and life stories. The results show that the teaching vocation arises from the desire to contribute to the country's development. On the other hand, the teachers explain the difficulties faced while carrying out the educational practice to the lack of governmental support, which deteriorates the teaching system. In addition, it becomes necessary a constant preparation to provide higher-quality education. The discussion agrees with other international studies and concludes that the State must commit itself by providing tangible support to promote teacher training based on social justice. <![CDATA[Pedagogical-Ecological Strategy for Enhancing Executive Performance with Transfer to Intellectual and Personality Development in Vulnerable Children]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092025000100104&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La intervención de procesos ejecutivos como planeación, memoria de trabajo e inhibición en la niñez de contextos vulnerables, con estrategias pedagógicas y ecológicas, podría mejorar las condiciones intelectuales y la personalidad. Se realizó un estudio con metodología cuantitativa con medición pretest de 102 estudiantes y pos-test con 64, entre 8 y 10 años, se aplicaron los instrumentos Banfe-3, K-bit y CPQ. Los resultados identificaron mejoras significativas en el rendimiento ejecutivo, capacidad intelectual y regulación de la personalidad, en los niños de una institución vulnerable, pasando de un funcionamiento ejecutivo con alteración leve a normalidad baja, el cociente intelectual con un promedio medio bajo a medio y la personalidad con tendencia hacia la regulación de la ansiedad, reducción de la extroversión y normalidad en el psicoticismo. Se puede concluir que es posible mejorar el rendimiento ejecutivo, la habilidad intelectual y la regulación emocional y conductual en niños de contextos vulnerables, a pesar de continuar con sus condiciones adversas.<hr/>Abstract Intervening in executive processes such as planning, working memory, and inhibition in children from vulnerable backgrounds, using pedagogical and ecological strategies, may enhance intellectual abilities and personality development. A quantitative study was conducted with a pre-test sample of 102 students and a post-test sample of 64 children aged 8 to 10. The Banfe-3, K-BIT, and CPQ instruments were applied. The results revealed significant improvements in executive functioning, intellectual capacity, and personality regulation among children in a vulnerable institution. Executive functioning improved from mild impairment to low-normal levels, IQ increased from low average to average, and personality traits showed better anxiety regulation, reduced extroversion, and normalized psychoticism. These findings suggest that it is possible to enhance executive performance, intellectual skills, and emotional and behavioral regulation in children from vulnerable contexts, even when adverse conditions persist.<hr/>Resumo A intervenção em processos executivos como planejamento, memória de trabalho e inibição em crianças de contextos vulneráveis, utilizando estratégias pedagógicas e ecológicas, pode melhorar as capacidades intelectuais e o desenvolvimento da personalidade. Foi realizado um estudo com metodologia quantitativa, envolvendo uma amostra de pré-teste com 102 estudantes e uma amostra de pós-teste com 64 crianças, com idades entre 8 e 10 anos. Foram aplicados os instrumentos Banfe-3, K-BIT e CPQ. Os resultados indicaram melhorias significativas no funcionamento executivo, na capacidade intelectual e na regulação da personalidade em crianças de uma instituição vulnerável. O funcionamento executivo passou de um nível de alteração leve para normalidade baixa, o QI aumentou de médio-baixo para médio, e os traços de personalidade mostraram melhor regulação da ansiedade, redução da extroversão e normalização do psicoticismo. Esses achados sugerem que é possível melhorar o desempenho executivo, as habilidades intelectuais e a regulação emocional e comportamental em crianças de contextos vulneráveis, mesmo quando persistem condições adversas. <![CDATA[From scarcity to the power of playing: body/motion in teacher education - a state of knowledge]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092025000100105&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Analisa-se, neste artigo, a produção acadêmica no âmbito da Pós-Graduação em Educação, cujos estudos abordam o brincar, o corpo e o movimento na formação de professores de Educação Infantil. O objetivo foi verificar como o tema é abordado nos espaços de formação, em específico no curso de Pedagogia. Este estudo caracteriza-se como uma revisão bibliográfica do tipo Estado do Conhecimento (Morosini; Kohls-Santos; Bittencourt, 2021). Recorreu-se às produções científicas dos anos de 2006 a 2016, refinadas a partir de descritores, categorizadas e analisadas. Os resultados indicam que o referencial teórico das pesquisas apresenta influência dos estudos sobre o corpo oriundos da Educação Física, clássicos da Educação Infantil e influência de temas como participação e protagonismo da criança, demarcando a existência de uma lacuna quanto ao corpo da criança/movimento como foco da Pedagogia.<hr/>Abstract In this article, academic production in the context of Graduate Studies in Education is analyzed, focusing on studies that address play, body, and movement in the training of Early Childhood Education teachers. The objective was to verify how the theme is addressed in training spaces, specifically in the Pedagogy course. This study is characterized as a bibliographic review of the State of Knowledge type (Morosini; Kohls-Santos; Bittencourt, 2021). Scientific productions from 2006 to 2016 were consulted, refined using descriptors, categorized, and analyzed. The results indicate that the theoretical framework of the research reflects the influence of studies on the body originating from Physical Education, classic studies of Early Childhood Education, and themes such as children’s participation and agency, highlighting the existence of a gap regarding the child’s body/movement as a focus in Pedagogy.<hr/>Resumen Se analiza, en este artículo, la producción académica en el ámbito del Posgrado en Educación, cuyos estudios abordan el jugar, el cuerpo y el movimiento en la formación de docentes de Educación Infantil. El objetivo fue verificar cómo es abordado este tema en los espacios de formación, en específico en el curso de Pedagogía. Este estudio se caracteriza como una revisión bibliográfica del tipo Estado del Conocimiento (Morosini; Kohls-Santos; Bittencourt, 2021). Se recurrió a las producciones científicas de los años 2006 a 2016, refinadas a partir de descriptores, categorizadas y analizadas. Los resultados indican que el marco teórico de las investigaciones presenta influencia de los estudios sobre el cuerpo provenientes de la Educación Física, clásicos de la Educación Infantil e influencia de temas como la participación y el protagonismo infantil, marcando la existencia de una brecha en cuanto al cuerpo del niño/movimiento como foco de la Pedagogía. <![CDATA[30 years of PPGE-UEPG (1994-2024): experience space and horizon of expectations]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092025000100106&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Os 30 anos do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (PPGE-UEPG) são retratados a partir de dois objetivos. De uma parte, busca-se explicitar essa história por meio da designação de atos de fundação (1993-1994), refundação (2001-2002), reformulação (2003-2004), consolidação (2010-2011) e expansão (2011-2024). De outra parte, visa-se discutir sobre os desafios atuais do PPGE, sob a denominação de ato de projeção. Apoia-se em atas e documentos do PPGE, entrevista com ex-coordenadores e com a coordenadora atual do PPGE (2019), documentário 30 anos PPGE-UEPG (2024), Planos Nacionais de Pós-Graduação, Regulamento da Política Docente da UEPG (2013), Minuta do Regulamento da Política Docente da UEPG (2023), Minuta do Regulamento dos Programas de Pós-Graduação stricto sensu da UEPG (2024), Lei Geral das Universidades (2021), assim como em Helenice Rodrigues da Silva (2002), Pierre Bourdieu (2013), François Dosse (2013), Reinhart Koselleck (2006, 2014) e Gilles Deleuze e Félix Guattari (2015) para abordar tanto o espaço de experiência quanto problematizar o horizonte de expectativa do PPGE-UEPG.<hr/>Abstract The 30 years of the Postgraduate Program in Education at the State University of Ponta Grossa (PPGE-UEPG, acronym in Portuguese) are portrayed with a two-fold purpose. On the one hand, it is sought to clarify its history by setting different acts, as follows: foundation (1993-1994), refoundation (2001-2002), reformulation (2003-2004), consolidation (2010-2011), and expansion (2011-2024). On the other hand, a discussion on the PPGE’s current challenges is proposed, referred to as the projection act. The research was developed by surveying PPGE minutes and documents, interviewing former coordinators and the current PPGE coordinator (2019), and analyzing the following material: documentary “PPGE 30 Years” (2024), National Postgraduate Plans, UEPG Teaching Policy Regulations (2013), UEPG Teaching Policy Regulation Minutes (2023), Minutes of the Regulations for UEPG Stricto Sensu Postgraduate Programs (2024), the General Law of Universities (2021), as well as works by Helenice Rodrigues da Silva (2002), Pierre Bourdieu (2013), François Dosse (2013), Reinhart Koselleck (2006, 2014), and Gilles Deleuze and Félix Guattari (2015) are used to address both the experience space and the problematization of the horizon of expectations of PPGE-UEPG<hr/>Resumen Los 30 años del Programa de Postgrado en Educación de la Universidad Estatal de Ponta Grossa (PPGE-UEPG) son retratados a partir de dos objetivos. Por un lado, se busca explicar esta historia por medio de la designación de los actos de fundación (1993-1994), refundación (2001-2002), reformulación (2003-2004), consolidación (2010-2011) y expansión (2011-2024). Por otro lado, el objetivo es debatir los desafíos actuales del PPGE, bajo el epígrafe de acto de proyección. Se apoya en actas y documentos del PPGE, entrevista a ex coordinadores y a la coordinadora actual del PPGE (2019), documental 30 años del PPGE-UEPG (2024), los Planes Nacionales de Postgrado, el Reglamento de la Política Docente de la UEPG (2013), el Proyecto de Reglamento de Política Docente de la UEPG (2023), y el Proyecto de Reglamento de Programas de Postgrado stricto sensu de la UEPG (2024), Ley General de las Universidades (2021), así como en Helenice Rodrigues da Silva (2002), Pierre Bourdieu (2013), François Dosse (2013), Reinhart Koselleck (2006, 2014) y Gilles Deleuze y Félix Guattari (2015) para abordar tanto el espacio de experiencia como problematizar el horizonte de expectativa del PPGE-UEPG. <![CDATA[Authoritarian neoliberalism and accumulation by legitimization in Mexico. The Educational Reform (2013)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092025000100107&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Posterior a la última crisis del capitalismo, la de 2008, originada por la crisis inmobiliaria en los Estados Unidos, cuyos efectos fueron globales, de acuerdo con la teoría crítica, surgió un neoliberalismo autoritario, con Estados que imponen una serie de políticas de ajuste económicas, con el fin de fortalecer los mecanismos de acumulación de capital. Dichas políticas son implementadas previa construcción de estrategias de acumulación por legitimación, a través de propaganda articulada por las élites económicas y políticas. El presente ensayo analiza y devela como se dio el proceso de legitimación en la implementación de la Reforma Educativa en México en 2013, bajo un contexto de neoliberalismo autoritario, con el fin de controlar al magisterio, consolidar la precarización laboral propia del modelo neoliberal. Se utilizó una metodología cualitativa basada en investigación documental centrada textos académicos como artículos científicos, tesis, libros y reportes de prensa.<hr/>Resumo Após a última crise do capitalismo, a crise de 2008, provocada pela crise imobiliária nos Estados Unidos, cujos efeitos foram globais, de acordo com a teoria crítica, surgiu um neoliberalismo autoritário, com os Estados a imporem uma série de políticas de ajustamento económico para reforçar os mecanismos de acumulação de capital. Estas políticas são implementadas após a construção de estratégias de acumulação por legitimação, através da propaganda articulada pelas elites económicas e políticas. Este ensaio analisa e revela como se deu o processo de legitimação na implementação da Reforma Educativa no México em 2013, num contexto de neoliberalismo autoritário, para controlar a profissão docente e consolidar a precariedade do modelo neoliberal. Utilizámos uma metodologia qualitativa baseada na pesquisa documental centrada em textos académicos como artigos científicos, teses, livros e notícias de imprensa.<hr/>Abstract After the last crisis of capitalism, that of 2008, originated by the real estate crisis in the United States, whose effects were global, according to critical theory, an authoritarian neoliberalism emerged, with States imposing a series of economic adjustment policies, in order to strengthen the mechanisms of capital accumulation. These policies are implemented after the construction of accumulation strategies by legitimization, through propaganda articulated by the economic and political elites. This essay analyzes and reveals how the process of legitimization occurred in the implementation of the Education Reform in Mexico in 2013, under a context of authoritarian neoliberalism, in order to control the teaching profession and consolidate the precarious labor conditions of the neoliberal model. A qualitative methodology based on documentary research focused on academic texts such as scientific articles, theses, books and press reports was used. <![CDATA[Persuasive techniques in initial teacher education for Science Teaching: propositions based on the Aristotelian conception of rhetoric]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092025000100108&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O impacto da escalada de desinformação, negacionismo científico e polarização ideológica sobre o Ensino de Ciências evidencia a necessidade de elaborar estratégias que promovam confiança na ciência e reflexão crítica. Neste estudo, examina-se a integração dos princípios da concepção aristotélica de retórica na formação inicial docente, com foco no desenvolvimento de técnicas persuasivas para circunstâncias que exigem “sabedoria prática”. A pesquisa, de campo, qualitativa, exploratória e interpretativa, combinou revisão teórica, análise documental e observação participante em regências de licenciandas em Ciências Biológicas ministradas no Ensino Fundamental. Os resultados indicam o Estágio Supervisionado em Biologia como um espaço propício para a construção de saberes docentes fundamentados em compromissos éticos, epistemológicos e dialéticos, integrando técnicas persuasivas ao ensino. Argumenta-se que a incorporação de princípios da retórica aristotélica fortalece o ethos profissional e aprimora o Ensino de Ciências, especialmente em contextos permeados pelo descrédito de informações cientificamente comprovadas e pela polarização política. Este estudo contribui para o campo educacional ao evidenciar estratégias formativas que preparam docentes para as complexidades do ensino, ressaltando a importância de promover a cultura da persuasão em contraposição à coerção.<hr/>Abstract The impact of the escalation of disinformation, scientific denialism, and ideological polarization on Science Teaching highlights the need to develop strategies that foster trust in science and critical reflection. This study examines the integration of the principles of the Aristotelian conception of rhetoric in initial teacher education, focusing on the development of persuasive techniques for circumstances that require “practical wisdom.” This qualitative, exploratory, and interpretative field research combined theoretical review, documentary analysis, and participant observation in Biological Sciences undergraduate students’ teaching in Elementary School. The results indicate the Supervised Internship in Biology as a favorable space for the construction of teaching knowledge grounded in ethical, epistemological, and dialectical commitments, integrating persuasive techniques into instruction. It is argued that the incorporation of Aristotelian rhetoric principles strengthens the professional ethos and enhances Science Teaching, especially in contexts permeated by the discredit of scientifically proven information and political polarization. This study contributes to the educational field by highlighting formative strategies that prepare teachers for the complexities of teaching, emphasizing the importance of promoting a culture of persuasion as opposed to coercion.<hr/>Resumen El impacto del aumento de desinformación, negacionismo científico y polarización ideológica en la Enseñanza de Ciencias pone de manifiesto la necesidad de elaborar estrategias que promuevan la confianza en la ciencia y la reflexión crítica. En este estudio se examina la integración de los principios de la concepción aristotélica de la retórica en la formación inicial docente, con enfoque en el desarrollo de técnicas persuasivas para circunstancias que exigen “sabiduría práctica”. La investigación de campo, cualitativa, exploratoria e interpretativa, combinó revisión teórica, análisis documental y observación participante en regencias de estudiantes de Licenciatura impartidas en Ciencias Biológicas en la Educación Primaria. Los resultados indican al Prácticum (Práctica Docente Supervisada) en Biología como un espacio propicio para la construcción de saberes docentes fundamentados en compromisos éticos, epistemológicos y dialécticos, integrando técnicas persuasivas a la enseñanza. Se argumenta que la incorporación de los principios de la retórica aristotélica fortalece el ethos profesional y mejora la Enseñanza de Ciencias, especialmente en contextos marcados por la desconfianza en la información científicamente comprobada y la polarización política. Este estudio contribuye al campo educativo al evidenciar estrategias formaitivas que preparan a los docentes para las complejidades de la enseñanza, subrayando la importancia de promover una cultura de la persuasión en contraposición a la coerción. <![CDATA[Socioeconomic and environmental impacts of the training processes carried out in the triethnic and indigenous communities of Pueblo Rico, Colombia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092025000100109&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las comunidades étnicas e indígenas de Pueblo Rico, Colombia, son consideradas como una población prioritaria en la implementación de proyectos de educación rural para promover las capacidades productivas y agrícolas del municipio. En el presente artículo se describen los impactos socioeconómicos y ambientales derivados de un convenio interinstitucional que buscó fortalecer la economía y desarrollo rural en el municipio, teniendo en cuenta cuatro ejes de intervención: participación ciudadana, igualdad de género, economía campesina e identidad cultural. Participaron 341 actores sociales, entre ellos estudiantes, docentes, padres de familia, y líderes indígenas y comunitarios. El proyecto evidenció un impacto significativo en el fortalecimiento de las capacidades productivas de cultivos vegetales y animales, mediante la creación de unidades productivas que integran a los miembros de la comunidad, propician la participación de las mujeres en las actividades de producción agrícola, fortalecen la identidad cultural y facilitan la convivencia interétnica.<hr/>Abstract The ethnic and indigenous communities of Pueblo Rico, Colombia, are considered a priority population in the implementation of rural education projects to promote the productive and agricultural capabilities of the municipality. This article describes the socioeconomic and environmental impacts derived from an inter-institutional agreement that sought to strengthen the economy and rural development in the municipality, taking into account four axes of intervention: citizen participation, gender equality, peasant economy and cultural identity. 341 social actors participated, including students, teachers, parents, and indigenous and community leaders. The project showed a significant impact in strengthening the productive capacities of vegetable and animal crops, through the creation of productive units that integrate members of the community, promote the participation of women in agricultural production activities, strengthen the identity cultural and facilitate interethnic coexistence.<hr/>Resumo As comunidades étnicas e indígenas de Pueblo Rico, Colômbia, são consideradas população prioritária na implementação de projetos de educação rural para promover as capacidades produtivas e agrícolas do município. Este artigo descreve os impactos socioeconómicos e ambientais derivados de um acordo interinstitucional que procurou fortalecer a economia e o desenvolvimento rural no município, tendo em conta quatro eixos de intervenção: participação cidadã, igualdade de género, economia camponesa e identidade cultural. Participaram 341 atores sociais, entre estudantes, professores, pais e lideranças indígenas e comunitárias. O projecto apresentou um impacto significativo no fortalecimento das capacidades produtivas das culturas hortícolas e animais, através da criação de unidades produtivas que integram os membros da comunidade, promovem a participação das mulheres nas actividades de produção agrícola, fortalecem a identidade cultural e facilitam a convivência interétnica. <![CDATA[Thesis advice in postgraduate programs. Narrative of students and supervisors]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092025000100110&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo es interpretar las experiencias de los asesorados y asesores de la Unidad de Posgrado de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional Hermilio Valdizán, Huánuco, Perú, con relación a la asesoría en la elaboración de la tesis de posgrado. Se recurrió al paradigma interpretativo, perspectiva metodológica cualitativa, método fenomenológico hermenéutico, se entrevistó en profundidad a seis asesorados y cuatro asesores. Las entrevistas se procesaron con el Atlas.ti 23 y emergieron las siguientes categorías: concepción de los asesorados sobre la asesoría, características de un buen asesor, criterios para elegir al asesor, experiencias agradables y desagradables de la asesoría, recomendaciones de los asesorados a los asesores, motivos para cambiar de asesor, aspectos básicos para culminar la tesis, concepción de los asesores sobre la asesoría de tesis, motivos para asesorar, sentimientos de los asesores cuando los asesorados logran o no sustentar la tesis, recomendaciones a los asesorados.<hr/>Abstract The objective is to interpret the experiences of postgraduates and supervisors from the Graduate Unit of the Faculty of Education Sciences, Universidad Nacional Hermilio Valdizán, Huánuco, Peru, in relation to advice in the preparation of the postgraduate thesis. The interpretive paradigm, qualitative methodological perspective, and hermeneutic phenomenological method were used; six postgraduates and four advisors were interviewed in depth. The interviews were processed with Atlas.ti 23 and the following categories emerged: postgraduates' conception of advising, characteristics of a good advisor, criteria for choosing the advisor, pleasant and unpleasant experiences of advising, postgraduates' recommendations to advisors, reasons for changing advisors, basic aspects to complete the thesis, advisors' conception of thesis advising, reasons for advising, advisors' feelings when postgraduates manage or fail to support the thesis, recommendations to postgraduates.<hr/>Resumo O objetivo é interpretar as experiências de pós-graduandos e orientadores da Unidade de Pós-Graduação da Faculdade de Ciências da Educação da Universidade Nacional Hermilio Valdizán, Huánuco, Peru, em relação à orientação na elaboração da tese de pós-graduação. Foram utilizados o paradigma interpretativo, a perspectiva metodológica qualitativa e o método fenomenológico hermenêutico; As entrevistas foram processadas no Atlas.ti 23 e emergiram as seguintes categorias: concepção dos pós-graduandos sobre orientação, características de um bom orientador, critérios para escolha do orientador, experiências agradáveis e desagradáveis de orientação, recomendações dos pós-graduandos aos orientadores, motivos para mudança de orientador, aspectos básicos para completar a tese, concepção dos orientadores sobre a orientação da tese, motivos para orientar, sentimentos dos orientadores quando os pós-graduados conseguem ou não apoiar a tese, recomendações para pós-graduados. <![CDATA[How do Spanish teachers in the Integral Teacher Training Program teach Science? Analysis of didactic proposals]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092025000100111&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La educación científica es necesaria para formar personas que comprendan el medio natural, sean capaces de tomar decisiones y actuar promoviendo el desarrollo sostenible. Este estudio tiene como objetivo conocer qué programan los docentes noveles sobre ciencias en sus propuestas didácticas y qué enfoques innovadores contemplan para promover la educación científica. Para ello, se realiza un análisis mixto con un análisis de contenido y un análisis estadístico descriptivo e inferencial de las Situaciones de Aprendizaje elaboradas por el profesorado que cursa el programa de Capacitación Integral Docente (CID) de la Comunidad de Madrid. Los resultados muestran que los avances en investigación en didáctica de las ciencias experimentales no están teniendo un impacto representativo en las aulas.<hr/>Abstract Scientific education is necessary to educate people who understand the natural environment, are able to make decisions and act to promote sustainable development. The aim of this study is to find out what early-career teachers plan for science in their teaching proposals and what innovative approaches they consider in order to foster science education. To this end, a mixed analysis was carried out, including content analysis and descriptive and inferential statistical analysis of the learning situations elaborated by teachers who participate in the Comprehensive Teacher Training Program (CID, acronym in Spanish) in the Community of Madrid. The results show that advances in research in the didactics of experimental sciences are not having a significant impact in classrooms.<hr/>Resumo A educação científica é necessária para formar pessoas que compreendam o ambiente natural, sejam capazes de tomar decisões e ajam para promover o desenvolvimento sustentável. Este estudo tem como objetivo conhecer o que os docentes em início de carreira planejam sobre ciências em suas propostas didáticas e quais enfoques inovadores consideram para promover a educação científica. Para isso, foi realizada uma análise mista, com uma análise de conteúdo e uma análise estatística descritiva e inferencial das situações de aprendizagem elaboradas pelos professores que participam do programa de Capacitação Integral Docente (CID) na Comunidade de Madrid. Os resultados mostram que os avanços nas pesquisas em didática das ciências experimentais não estão tendo um impacto representativo nas salas de aula. <![CDATA[Ethics, reflexivity, and “ethically important moments” in research]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092025000100201&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Tensões éticas fazem parte da prática cotidiana da pesquisa, de todos os tipos. Como os pesquisadores lidam com problemas éticos que surgem na prática de suas pesquisas, e há estruturas conceituais nas quais eles podem se basear para auxiliá-los? Este artigo examina a relação entre reflexividade e ética em pesquisa. Ele se concentra no que constitui a prática ética de pesquisa em pesquisa qualitativa e em como os pesquisadores efetivam a prática ética em pesquisa. Como uma estrutura para pensar sobre essas questões, as autoras distinguem duas dimensões diferentes de ética em pesquisa, o que elas designam como ética procedimental e “ética na prática”. A relação entre elas e o impacto que cada uma tem na realização da pesquisa são examinados. O artigo baseia-se na noção de reflexividade como uma maneira útil de entender tanto a natureza da ética na pesquisa qualitativa quanto como a prática ética em pesquisa pode ser efetivada.<hr/>Abstract Ethical tensions are part of the everyday practice of doing research-all kinds of research. How do researchers deal with ethical problems that arise in the practice of their research, and are there conceptual frameworks that they can draw on to assist them? This article examines the relationship between reflexivity and research ethics. It focuses on what constitutes ethical research practice in qualitative research and how researchers achieve ethical research practice. As a framework for thinking through these issues, the authors distinguish two different dimensions of ethics in research, which they term procedural ethics and “ethics in practice.” The relationship between them and the impact that each has on the actual doing of research are examined. The article then draws on the notion of reflexivity as a helpful way of understanding both the nature of ethics in qualitative research and how ethical practice in research can be achieved.<hr/>Resumen Las tensiones éticas forman parte de la práctica cotidiana de la investigación, de todo tipo. ¿Cómo manejan los investigadores los problemas éticos que surgen en la práctica de sus investigaciones, y existen marcos conceptuales en los que pueden apoyarse para ayudarlos? Este artículo examina la relación entre la reflexividad y la ética en la investigación. Se centra en lo que constituye la práctica ética de la investigación cualitativa y cómo los investigadores implementan una práctica ética en la investigación. Como marco para reflexionar sobre estas cuestiones, las autoras distinguen dos dimensiones diferentes de la ética en la investigación, que denominan ética procedimental y “ética en la práctica”. Se examinan la relación entre ambas y el impacto que cada una tiene en la realización de la investigación. El artículo se basa en la noción de reflexividad como una manera útil de comprender tanto la naturaleza de la ética en la investigación cualitativa como la forma en que puede implementarse la práctica ética en la investigación. <![CDATA[Ethics in educational research: limits and challenges in the face of Artificial Intelligence]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092025000100202&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo, desenvolvem-se algumas reflexões sobre a ética no campo da pesquisa em educação, indagando tanto sobre a regulamentação quanto sobre as novas dimensões que o problema assume com a inserção das novas tecnologias digitais, basicamente a Inteligência Artificial (IA). O pressuposto teórico-metodológico funda-se no pensamento crítico, de modo que a questão ética apresenta uma dimensão política que procede das condições sociais e históricas. Retomam-se dados da situação atual dos debates sobre a IA na pesquisa em educação e questiona-se sobre a necessidade de marcos regulatórios institucionais que ordenem a pesquisa científica na área de Ciências Humanas e, especificamente, na área de Educação.<hr/>Abstract This article presents reflections on ethics in the field of educational research, examining both regulatory frameworks and the new dimensions the issue assumes with the integration of new digital technologies, primarily Artificial Intelligence (AI). The theoretical and methodological premise is based on critical thinking, emphasizing that ethical issues entail a political dimension rooted in social and historical conditions. The text revisits current debates on AI in educational research and questions the necessity of institutional regulatory frameworks to guide scientific research in the Humanities, particularly in the field of Education.<hr/>Resumen En este artículo se desarrollan algunas reflexiones sobre la ética en el campo de la investigación educativa, interrogándose tanto sobre la regulación como sobre las nuevas dimensiones que el problema adquiere con la inserción de las nuevas tecnologías digitales, en particular la Inteligencia Artificial (IA). El supuesto teórico-metodológico se fundamenta en el pensamiento crítico, de manera que la cuestión ética presenta una dimensión política que deriva de las condiciones sociales e históricas. Se retoman datos de la situación actual de los debates sobre la IA en la investigación educativa y se cuestiona la necesidad de marcos regulatorios institucionales que organicen la investigación científica en el área de las Ciencias Humanas y, específicamente, en el área de la Educación. <![CDATA[ChatGPT as a catalyst for Critical and Creative Thinking]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092025000100203&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Para dar resposta às exigências atuais de desenvolvimento de capacidades e de disposições de Pensamento Crítico e Criativo (PCC), foi concebido o Modelo de Aprendizagem de PCC com recurso a um modelo de Inteligência Artificial Generativa - o ChatGPT - para alunos do ensino secundário. O Modelo (PCC_IAGen) apresenta seis etapas, nas quais o ChatGPT surge como mentor, ferramenta e simulador. Este estudo tem como objetivos caraterizar os alunos através da aplicação de um Teste de Pensamento Crítico e Criativo e uma Escala de Disposições de Pensamento Crítico e compreender como evoluem as capacidades e as disposições após a aplicação do modelo PCC_IAGen. O estudo realizou-se em Portugal, envolvendo 23 alunos do 12º ano. Os alunos tiveram um nível inicial elevado de capacidades e de disposições de PCC e, também, uma melhoria moderada das capacidades e um aumento significativo nas disposições, especialmente entre os alunos com pontuações iniciais mais baixas.<hr/>Abstract To address the current demands for the development of skills and dispositions in Critical and Creative Thinking (CCT), the CCT Learning Model was designed using a Generative Artificial Intelligence model-ChatGPT-for high school students. The Model (CCT_GenAI) encompasses six stages, in which ChatGPT acts as a mentor, tool, and simulator. This study aims to characterize the students through the application of a Critical and Creative Thinking Test and a Scale of Critical Thinking Dispositions, and to understand how skills and dispositions evolve after implementing the CCT_GenAI model. The study was conducted in Portugal, involving 23 12th-grade students. The students demonstrated a high initial level of CCT skills and dispositions, as well as a moderate improvement in skills and a significant increase in dispositions, particularly among students with lower initial scores.<hr/>Resumen Para responder a las demandas actuales de desarrollo de habilidades y disposiciones de Pensamiento Crítico y Creativo (PCC), se diseñó el Modelo de Aprendizaje de PCC utilizando un modelo de Inteligencia Artificial Generativa: ChatGPT, dirigido a estudiantes de educación secundaria. El Modelo (PCC_IAGen) consta de seis etapas, en las cuales ChatGPT actúa como mentor, herramienta y simulador. Los objetivos de este estudio fueron caracterizar a los estudiantes mediante la aplicación de una Prueba de Pensamiento Crítico y Creativo y una Escala de Disposiciones de Pensamiento Crítico, y comprender cómo evolucionan las habilidades y las disposiciones tras la implementación del modelo PCC_IAGen. El estudio se llevó a cabo en Portugal, involucrando a 23 estudiantes de 12.º grado. Los estudiantes mostraron un alto nivel inicial de habilidades y disposiciones de PCC, así como una mejora moderada en las habilidades y un aumento significativo en las disposiciones, especialmente entre los estudiantes con puntuaciones iniciales más bajas. <![CDATA[Faculty influences on academic integrity at postgraduate level - views from Spanish universities]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092025000100204&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This paper uses a survey methodology to explore the diverse views of Spanish university faculty teaching postgraduate students on academic dishonesty. A total of 489 professors and lecturers were surveyed. The results were analysed and split into four clusters reflecting faculty views on preventing and addressing dishonesty. The largest cluster (39%) thought it is essential to detect dishonesty and impose strong sanctions when misconduct occurred. A smaller group (15.7%) believed the university system was not responsible for academic dishonesty. Additionally, 78.7% agreed that technological factors were the main cause of breaches, as technology allows students to act dishonestly with ease. The findings highlight the need for a shared understanding of the role the whole academic community has in developing a culture of academic integrity, where all faculty recognize that promoting academic integrity is part of their responsibility.<hr/>Resumo Este artigo utiliza uma metodologia de pesquisa para explorar as diversas opiniões de professores universitários espanhóis que lecionam para estudantes de pós-graduação sobre desonestidade acadêmica. Um total de 489 professores foram pesquisados. Os resultados foram analisados e divididos em quatro grupos que refletem as opiniões dos professores sobre prevenção e enfrentamento da desonestidade. O maior grupo (39%) considerou essencial detectar a desonestidade e impor sanções rigorosas quando ocorresse má conduta. Um grupo menor (15,7%) acreditava que o sistema universitário não era responsável pela desonestidade acadêmica. Além disso, 78,7% concordaram que fatores tecnológicos são a principal causa de violações, pois a tecnologia permite que os estudantes ajam de forma desonesta com facilidade. Os resultados destacam a necessidade de um entendimento compartilhado sobre o papel de toda a comunidade acadêmica no desenvolvimento de uma cultura de integridade acadêmica, onde todos os professores reconheçam que promover essa integridade é sua responsabilidade.<hr/>Resumen Este artículo utiliza una metodología de encuesta para explorar las diversas opiniones del profesorado universitario español que enseña a estudiantes de posgrado sobre la deshonestidad académica. Se encuestó a un total de 489 profesores y docentes. Los resultados fueron analizados y clasificados en cuatro grupos que reflejan las perspectivas del profesorado sobre la prevención y el abordaje de la deshonestidad. El grupo más numeroso (39%) consideró esencial detectar la deshonestidad y aplicar sanciones estrictas cuando se produjera mala conducta. Un grupo más pequeño (15,7%) opinó que el sistema universitario no era responsable de la deshonestidad académica. Además, el 78,7% estuvo de acuerdo en que los factores tecnológicos son la principal causa de las infracciones, ya que la tecnología facilita que los estudiantes actúen de forma deshonesta. Los hallazgos destacan la necesidad de un entendimiento compartido sobre el papel de toda la comunidad académica en desarrollar una cultura de integridad académica, donde todo el profesorado reconozca que promover esta integridad es parte de su responsabilidad.