Scielo RSS <![CDATA[Revista Diálogo Educacional]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-416X20240002&lang=en vol. 24 num. 81 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Education in Humanitarian Contexts]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200401&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Education in humanitarian contexts: violation and protection of children’s rights]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200410&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo tem como objeto a educação em contextos humanitários, a partir do qual reflete sobre o direito às aprendizagens como componente do direito à educação. Nessa perspectiva, problematizamos os pares de contrários constituídos pelos riscos e pela proteção dos direitos da infância. Os argumentos são tecidos pelo cotejamento de dados conceituais e empíricos, referendados na abordagem qualitativa, propiciando o diálogo crítico com os sujeitos de direitos nos seus contextos cotidianos. As vozes de 460 estudantes, 125 Educadores e 95 familiares de doze escolas de cinco diferentes países enunciam percepções de violências na gênese do mal-estar e reivindicações de direitos para constituição do bem-estar. No desenvolvimento da análise se evidencia que nos contextos humanitários operam violências interseccionais, nos quais a opressão afeta, antes e de forma mais cruel, os mais frágeis, crianças e adolescentes, principais demandantes da ação humanitária integrada à ação dos direitos humanos para a garantia do direito à educação. A essência da função social da escola, concebida como espaçotempo estratégico e intersetorial na constituição do bem-estar, está na garantia do direito à educação, configurado como demandas individual e coletiva interdependente, que se efetivam via construção de aprendizagens multidimensionais, no desenvolvimento integral dos sujeitos de direitos das infâncias.<hr/>Abstract The object of this article is education in humanitarian contexts, from which it reflects on the right to learning as a component of the right to education. From this perspective we problematize the pairs of opposites constituted by the risks and the protection of children's rights. The arguments are woven by the comparison of conceptual and empirical data, endorsed in the qualitative approach, providing a critical dialogue with the subjects of rights in their daily contexts. The voices of 460 students, 125 education professionals and 95 family members from twelve schools in five different countries enunciate perceptions of violence in the genesis of malaise and claims for rights to constitute well-being. In the development of the analysis it is evident that in humanitarian contexts intersectional violence operates, in which oppression affects the most fragile, children and adolescents, in a cruelest way, the main demanders of humanitarian action integrated with human rights action to guarantee the right to education. The essence of the social function of the school, conceived as a strategic and intersectoral space-time in the constitution of well-being, lies in the guarantee of the right to education, configured as an interdependent individual and collective demand, which is made effective through the construction of multidimensional learning, in the integral development of the subjects of children's rights.<hr/>Resumen El artículo tiene como objeto la educación en contextos humanitarios, desde la cual se reflexiona sobre el derecho al aprendizaje como componente del derecho a la educación. Desde esta perspectiva, problematizamos los pares de opuestos constituidos por los riesgos y la protección de los derechos de la infancia. Los argumentos se tejen a partir de la comparación de datos conceptuales y empíricos, avalados en el enfoque cualitativo, proporcionando un diálogo crítico con los sujetos de derechos en sus contextos cotidianos. Las voces de 460 estudiantes, 125 profesionales de la educación y 95 familiares de doce escuelas de cinco países, enuncian las percepciones de violencia en la génesis del malestar y las reivindicaciones de derechos para constituir bienestar. En el desarrollo del análisis se evidencia que en contextos humanitarios opera la violencia interseccional. Asi, la opresión afecta de manera más cruel a los niños, niñas y adolescentes más frágiles, principales demandantes de la acción humanitaria integrada con la acción de derechos humanos para garantizar el derecho a la educación. La esencia de la función social de la escuela, concebida como un espacio-tiempo estratégico e intersectorial en la constitución del bienestar, radica en la garantía del derecho a la educación, configurado como una demanda individual y colectiva interdependiente, que se hace efectiva a través de la construcción de aprendizajes multidimensionales, en el desarrollo integral de los sujetos de los derechos de la infancia. <![CDATA[Childhoods and transnational migrations: conversations about education, everyday life and technologies]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200430&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo aborda aspectos de um estudo com crianças em situação de refúgio e a relação com a aprendizagem no contexto da pandemia de Covid -19 por meio do Ensino Remoto Emergencial adotado pelas escolas. A experiência foi construída em encontros com migrantes para auxiliá-los na continuidade das atividades escolares, buscando contribuir para a sua inclusão em escolas do Rio de Janeiro. Inspiradas por Larrosa (2002) propomos um caminho a partir da experiência e tratamos a conversa como método para essa pesquisa. Encontramos possibilidades para tratar das infâncias, ouvindo as narrativas infantis como um convite para pensar sobre os lugares e as vivências compartilhadas. As crianças - duas meninas e um menino - são irmãos e vieram da Síria em 2015 e, em 2018 foram matriculados em uma escola da rede privada do Rio de Janeiro. Por meio das narrativas percebemos representações sobre cotidianos vividos, costumes, aprendizagem e tecnologias, bem como expectativas, sonhos interrompidos, falta de interação com a comunidade escolar e ausência de educação intercultural. Estudo qualitativo em que a metodologia privilegiou a análise das narrativas infantis, considerando a vivência dos três irmãos e a experiência migratória. A potência dos diálogos compartilhados possibilitou reflexões a respeito das migrações transnacionais e a importância da escola para o processo de inclusão na sociedade. Apontamos a relevância de problematizar as infâncias migrantes e a troca de saberes que pode ser construída em processos de aprendizagem que consideram a heterogeneidade cultural.<hr/>Abstract The article addresses aspects of a study with children in refugee situations and the relationship with learning in the context of the Covid-19 pandemic through Emergency Remote Teaching adopted by schools. The experience was built in meetings with migrants to help them continue their school activities, seeking to contribute to their inclusion in schools in Rio de Janeiro. Inspired by Larrosa (2002), we propose a path based on experience and treat conversation as a method for this research. We found possibilities to deal with childhoods, listening to children's narratives as an invitation to think about places and shared experiences. The children - two girls and a boy - are siblings and came from Syria in 2015 and, in 2018, were enrolled in a private school in Rio de Janeiro. Through the narratives we perceive representations about everyday life, customs, learning and technologies, as well as expectations, interrupted dreams, lack of interaction with the school community and lack of intercultural education. Qualitative study in which the methodology privileged the analysis of children's narratives, considering the experience of the three siblings and the migratory experience. The power of shared dialogues enabled reflections on transnational migrations and the importance of school for the process of inclusion in society. We point out the relevance of problematizing migrant childhoods and the exchange of knowledge that can be built in learning processes that consider cultural heterogeneity.<hr/>Resumen El artículo aborda aspectos de un estudio con niños en situación de refugiados y la relación con el aprendizaje en el contexto de la pandemia de Covid-19 a través de la Enseñanza Remota de Emergencia adoptada por las escuelas. La experiencia se construyó en encuentros con migrantes para ayudarlos a continuar con sus actividades escolares, buscando contribuir a su inclusión en las escuelas de Río de Janeiro. Inspirándonos en Larrosa (2002), proponemos un camino basado en la experiencia y tratamos la conversación como método para esta investigación. Encontramos posibilidades de abordar las infancias, escuchando las narrativas de los niños como una invitación a pensar en lugares y experiencias compartidas. Los niños -dos niñas y un niñoson hermanos y llegaron de Siria en 2015 y, en 2018, fueron matriculados en una escuela privada en Río de Janeiro. A través de las narrativas percibimos representaciones sobre la vida cotidiana, costumbres, aprendizajes y tecnologías, así como expectativas, sueños interrumpidos, falta de interacción con la comunidad escolar y falta de educación intercultural. Estudio cualitativo en el que la metodología privilegió el análisis de narrativas infantiles, considerando la vivencia de los tres hermanos y la experiencia migratoria. El poder de los diálogos compartidos permitió reflexionar sobre las migraciones transnacionales y la importancia de la escuela para el proceso de inclusión en la sociedad. Señalamos la relevancia de problematizar las infancias migrantes y el intercambio de conocimientos que pueden construirse en procesos de aprendizaje que consideren la heterogeneidad cultural. <![CDATA[Migrants and education: bioethics as a tool in defense of dignity and coping with vulnerabilities]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200449&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Os deslocamentos migratórios internacionais constituem um fenômeno social que impacta na vida de milhares de pessoas, especialmente as crianças em idade escolar. A vida em outro país implica em mudanças, adaptações, aprendizados, na busca por direitos e ao mesmo tempo na preservação de sua história de vida. Para garantir a dignidade humana e um mínimo de qualidade de vida dos migrantes, documentos supranacionais foram sendo elaborados. A bioética com sua Declaração Universal sobre Bioética e Direitos Humanos também se empenhou em garantir a dignidade e o respeito de todos em situação de vulnerabilidade. A rede Municipal de Educação de Curitiba, objeto desse estudo, conta com a presença de muitos estudantes migrantes de países que estão em guerra, ou de países com sérias dificuldades políticas e econômicas. Frente a esse cenário, essa pesquisa pretende investigar como a bioética pode contribuir com o processo de educação dos migrantes de modo a garantir-lhes um contexto humanitário com a proteção da dignidade humana? A metodologia da pesquisa é de caráter teórico documental com análise e comparação dos documentos e diretrizes internacionais referentes aos direitos dos migrantes à educação com os documentos da rede Municipal de Educação de Curitiba. A discussão do corpus documental será realizada em perspectiva interdisciplinar. O estudo permite concluir que para que os princípios da bioética possam ser eficazes, de modo a preservar a dignidade e o respeito do estudante migrante, é preciso criar condições adequadas de inclusão escolar.<hr/>Abstract International migration movements are a social phenomenon that impacts the lives of thousands of people, especially school-age children. Life in another country involves changes, adaptations, learning, the search for rights, and at the same time the preservation of your life story. To guarantee human dignity and a minimum quality of life for migrants, supranational documents were being drawn up. Bioethics, with its Universal Declaration on Bioethics and Human Rights, is also committed to guaranteeing the dignity and respect of everyone in vulnerable situations. The Curitiba Municipal Education Network, the object of this study, has the presence of many migrant students from countries that are at war, or from countries with serious political and economic difficulties. Given this scenario, this research aims to investigate how bioethics can contribute to the process of educating migrants to guarantee them a humanitarian context with the protection of human dignity. The research methodology is of a theoretical and documentary nature with analysis and comparison of international documents and guidelines relating to the rights of immigrants to education with documents from the Municipal Education Network of Curitiba. The discussion of the documentary corpus will be carried out from an interdisciplinary perspective. The study allows us to conclude that for the principles of bioethics to be effective, and to preserve the dignity and respect of migrant students, it is necessary to create adequate conditions for school inclusion.<hr/>Resumen Los movimientos migratorios internacionales son un fenómeno social que impacta la vida de miles de personas, especialmente los niños en edad escolar. La vida en otro país implica cambios, adaptaciones, aprendizajes, la búsqueda de derechos y al mismo tiempo la preservación de tu historia de vida. Para garantizar la dignidad humana y una calidad de vida mínima a los inmigrantes, se están elaborando documentos supranacionales. La Bioética, con su Declaración Universal sobre Bioética y Derechos Humanos, también se comprometió a garantizar la dignidad y el respeto de toda persona en situación de vulnerabilidad. La Red Municipal de Educación de Curitiba, objeto de este estudio, cuenta con la presencia de muchos estudiantes inmigrantes provenientes de países en guerra, o de países con serias dificultades políticas y económicas. Ante este escenario, esta investigación tiene como objetivo indagar ¿cómo la bioética puede contribuir al proceso de educación de los migrantes para garantizarles un contexto humanitario con la protección de la dignidad humana? La metodología de la investigación es de carácter teórico y documental con análisis y comparación de documentos y directrices internacionales relacionados con los derechos de los inmigrantes a la educación con documentos de la Red Municipal de Educación de Curitiba. La discusión del corpus documental se realizará desde una perspectiva interdisciplinar. El estudio permite concluir que para que los principios de la bioética sean efectivos, con el fin de preservar la dignidad y el respeto de los estudiantes migrantes, es necesario crear condiciones adecuadas para la inclusión escolar. <![CDATA[The service network and the right to school education of Venezuelan children in Manaus]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200468&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Em 2016 milhares de pessoas venezuelanas migraram para o Brasil devido à crise econômica e humanitária ocasionada pelos embargos econômicos impostos à Venezuela pelos Estados Unidos da América e União Europeia. Logo, modificações na legislação brasileira foram realizadas para garantir os direitos sociais à essas pessoas quando elas chegaram ao país. Objetiva-se nesse artigo analisar o direito à educação das crianças em situação de mobilidade social, como também, analisar a rede de atendimento às pessoas em situação de mobilidade humana em Manaus. O método que orienta a pesquisa é o materialismo histórico-dialético e o procedimento metodológico é o bibliográfico e documental. Para pensar os fenômenos sociais de forma ampla que expressam a realidade analisada utilizamos a totalidade como categoria fundamental. Essa categoria possui relação direta com o método escolhido Os resultados consideram que a garantia dos direitos sociais às pessoas em situação de mobilidade é formalizado como política pública. Em relação aos dados educacionais, no ano de 2021, 32% dos imigrantes eram pessoas com idade até 17 anos. Em relação à dificuldade de matrícula, o problema está relacionado ao desconhecimento do sistema educacional brasileiro. Apesar disso, 37.000 venezuelanos estavam matriculados em escolas brasileiras no ano de 2021, dentre esses, 5.726 crianças eram matriculadas na Educação Infantil e no Ensino Fundamental de Manaus.<hr/>Abstract In 2016, thousands of Venezuelan people migrated to Brazil due to the economic and humanitarian crisis caused by the economic embargoes imposed on Venezuela by the United States of America and the European Union. Therefore, changes to Brazilian legislation were made to guarantee social rights to these people when they arrived in the country. The objective of this article is to analyze the right to education of children in situations of social mobility, as well as to analyze the service network for people in situations of human mobility in Manaus. The method that guides the research is historical-dialectical materialism and the methodological procedure is bibliographic and documentary. To think about social phenomena in a broad way that express the analyzed reality, we use totality as a fundamental category. This category is directly related to the chosen method. The results consider that guaranteeing social rights to people in mobility situations is formalized as public policy. Regarding educational data, in 2021, 32% of immigrants were people aged up to 17 years. Regarding the difficulty of enrolling, the problem is related to lack of knowledge of the Brazilian educational system. Despite this, 37,000 Venezuelans were enrolled in Brazilian schools in 2021, among these, 5,726 children were enrolled in Early Childhood Education and Elementary Education in Manaus.<hr/>Resumen En 2016, miles de venezolanos migraron a Brasil debido a la crisis económica y humanitaria provocada por los embargos económicos impuestos a Venezuela por los Estados Unidos de América y la Unión Europea. Por lo tanto, se realizaron cambios en la legislación brasileña para garantizar derechos sociales a estas personas cuando llegaron al país. El objetivo de este artículo es analizar el derecho a la educación de los niños en situación de movilidad social, así como analizar la red de servicios para personas en situación de movilidad humana en Manaos. El método que orienta la investigación es el materialismo histórico-dialéctico y el procedimiento metodológico es bibliográfico y documental. Para pensar los fenómenos sociales de manera amplia que expresen la realidad analizada, utilizamos la totalidad como categoría fundamental. Esta categoría está directamente relacionada con el método elegido. Los resultados consideran que garantizar derechos sociales a las personas en situación de movilidad se formaliza como política pública. En cuanto a datos educativos, en 2021 el 32% de los inmigrantes eran personas de hasta 17 años. En cuanto a la dificultad de matricularse, el problema está relacionado con el desconocimiento del sistema educativo brasileño. Pese a ello, 37.000 venezolanos estaban matriculados en escuelas brasileñas en 2021, entre ellos, 5.726 niños estaban matriculados en Educación Infantil y Educación Primaria en Manaos. <![CDATA[Trends and challenges in the schooling of Venezuelan migrants: A regional perspective]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200487&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Ante la cada vez más importante presencia de niños, niñas y adolescentes (NNAs) en la diáspora venezolana, nos detenemos a examinar, teniendo como foco de atención América-latina, las tendencias y principales desafíos que emergen en los procesos de escolarización de dicha población. Para ello se tomaron en consideración, en una perspectiva de análisis textual-discursiva, las declaraciones de Buenos Aires (2017 y 2020) y Cochabamba (2018); los relatorios emitidos por instancias como la Unesco, Unicef y la plataforma R4V, así como 53 artículos científicos que, publicados en el contexto post-pandémico, están tematizados en el campo de saber en cuestión. Los resultados invitan a prestarle atención a un trío de vértices analíticos enraizados a: 1.- Los avances que tipifican, en la región, el acceso educativo de los migrantes/refugiados; 2.- La trama de violencias que permea la inclusión de estos en los sistemas educativos; y 3.- El horizonte de trabajo que posibilita la pedagogía intercultural para enfrentar los desafíos, el entramado socio-educativo, que transversaliza la escolarización de los NNAs migrantes. La discusión de los resultados increpa a profundizar el derecho a la educación de dicha diáspora más allá de la dimensión del acceso; avanzar en la comprensión del proceso migratorio tomando en consideración los aportes que ofrece la perspectiva interseccional, a la vez de no dejar de subrayar las tareas pendientes en la medida que se consolida, en la región, la presencia de los NNAs inmigrantes y los correlativas demandas de escolarización de dicha población.<hr/>Abstract Given the increasingly significant presence of children and adolescents in the Venezuelan diaspora, we pause to examine, with a focus on Latin America, the trends and primary challenges that emerge in the processes of schooling for this population. In doing so, the declarations of Buenos Aires (2017 and 2020) and Cochabamba (2018) were taken into consideration from a textual-discursive analysis perspective, along with reports issued by entities such as UNESCO, UNICEF, and the R4V platform, as well as 53 scientific articles that, published in the post-pandemic context, are themed to the relevant field of knowledge. The results prompt attention to a trio of analytical vertices rooted in: 1.- The advances characterizing educational access for migrants/refugees in the region; 2.- The web of violence permeating their inclusion in educational systems; and 3.- The working horizon enabled by intercultural pedagogy to confront the challenges, the socio-educational framework that crosscuts the schooling of migrant NNAs. The discussion of the results urges a deeper exploration of the right to education for this diaspora beyond the dimension of access; advancing the understanding of the migratory process by considering the contributions offered by an intersectional perspective, while also emphasizing the pending tasks as the presence of children and adolescent’s immigrants consolidates in the region and their corresponding demands for schooling.<hr/>Resumo Diante da presença cada vez mais importante de crianças e adolescentes na diáspora venezuelana, nos detemos para examinar, com foco na América Latina, as tendências e os principais desafios que surgem nos processos de escolarização dessa população. Para isso, foram consideradas, em uma perspectiva de análise textual-discursiva, as declarações de Buenos Aires (2017 e 2020) e Cochabamba (2018); os relatórios emitidos por instâncias como a UNESCO, UNICEF e a plataforma R4V, bem como 53 artigos científicos que, publicados no contexto pós-pandêmico, estão tematizados no campo de saber em questão. Os resultados convidam à atenção para um trio de vértices analíticos enraizados em: 1.- Os avanços que tipificam, na região, o acesso educacional dos migrantes/refugiados; 2.- A trama de violências que permeia a inclusão destes nos sistemas educativos; e 3.- O horizonte de trabalho possibilitado pela pedagogia intercultural para enfrentar os desafios, o entrelaçado socioeducativo, que transversaliza a escolarização dos NNAs migrantes. A discussão dos resultados instiga a aprofundar o direito à educação dessa diáspora além da dimensão do acesso; avançar na compreensão do processo migratório levando em consideração as contribuições oferecidas pela perspectiva interseccional, ao mesmo tempo em que destaca as tarefas pendentes à medida que a presença de crianças e adolescentes imigrantes se consolida na região e suas correlatas demandas de escolarização. <![CDATA[Venezuelan schooling in Igarassu/Pernambuco: venezuelan migration, exclusion and resistance]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200505&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Considerando as migrações venezuelanas recentes no Brasil, este trabalho tem como objetivo analisar como é desenvolvida a escolarização de migrantes/refugiados venezuelanos no munícipio de Igarassu, no estado de Pernambuco. Assim, busco pensar sobre os processos de subjetivação do sujeito aluno venezuelano, em contexto de acolhida escolar. Para isso, parto de algumas observações iniciais que fiz em sala de aula, registradas em um diário de campo, a fim de observar o discurso do(a) aluno(a) migrante/refugiado(a) venezuelano(a), com textos e desenhos dos(as) alunos(as) elaborados em uma oficina proposta para crianças e adolescentes. Como aporte teórico, parto da Análise do Discurso de linha materialista com alguns trabalhos que vêm desenvolvendo avanços teóricos e metodológicos para o trabalho com a imagem como objeto analítico. A imagem mostra-se um desafio à primeira vista talvez pela falta da linguagem verbal ou pela necessidade de um gesto de interpretação mais visual, recuperando significados nos detalhes, nos silêncios da imagem, nos implícitos, pois é possível recuperar tudo isso também com o texto não-verbal. Logo, visei procurar funcionamentos discursivos nas imagens e analisá-los a partir de paráfrases visuais, isto é, desenvolver seus sentidos a partir de outros discursos que se materializam na horizontalidade discursiva, partindo do intra para o interdiscurso. Como resultado, as sequências discursivas do discurso dos(as) migrantes/refugiados(as), alunos(as) venezuelanos(as), mostram dificuldades enfrentadas pelos(as) alunos(as), como a falta de preparo da equipe pedagógica e a pressão para falar apenas português. No entanto, os(as) alunos(as) também mostram práticas discursivas de resistência, usando sua língua e cultura para se afirmarem como sujeitos.<hr/>Abstract Considering recent Venezuelan migrations in Brazil, this work aims to analyze how the schooling of Venezuelan migrants/refugees is carried out in the municipality of Igarassu, in the state of Pernambuco. Thus, I seek to think about the subjectivation processes of the Venezuelan student subject, in the context of school reception. To do this, I start from some initial observations I made in the classroom, recorded in a field diary, in order to observe the speech of the Venezuelan migrant/refugee student, with texts and drawings by students created in a workshop proposed for children and teenagers. As a theoretical contribution, I start from Discourse Analysis of a materialist line with some works that have been developing theoretical and methodological advances for working with the image as an analytical object. The image appears to be a challenge at first glance, perhaps due to the lack of verbal language or the need for a more visual gesture of interpretation, recovering meanings in the details, in the silences of the image, in the implicit aspects, as it is possible to recover all of this also with the text. non-verbal. Therefore, I aimed to look for discursive functionings in the images and analyze them based on visual paraphrases, that is, to develop their meanings based on other discourses that materialize in discursive horizontality, starting from the intra to the interdiscourse. As a result, the discursive sequences of the speech of migrants/refugees, Venezuelan students, show difficulties faced by students, such as the lack of preparation of the pedagogical team and the pressure to speak only Portuguese. However, students also show discursive practices of resistance, using their language and culture to assert themselves as subjects.<hr/>Resumen Considerando las recientes migraciones venezolanas en Brasil, este trabajo tiene como objetivo analizar cómo se lleva a cabo la escolarización de los migrantes/refugiados venezolanos en el municipio de Igarassu, en el estado de Pernambuco. Así, busco pensar los procesos de subjetivación del sujeto estudiantil venezolano, en el contexto de la recepción escolar. Para ello, parto de algunas observaciones iniciales que realicé en el aula, registradas en un diario de campo, con el fin de observar el discurso del estudiante migrante/refugiado venezolano, con textos y dibujos de estudiantes creados en un taller propuesto para niños y adolescentes. Como aporte teórico, parto del Análisis del Discurso de línea materialista con algunos trabajos que vienen desarrollando avances teóricos y metodológicos para el trabajo con la imagen como objeto analítico. La imagen parece un desafío a primera vista, quizás por la falta de lenguaje verbal o la necesidad de un gesto de interpretación más visual, recuperando significados en los detalles, en los silencios de la imagen, en los aspectos implícitos, tal como Es posible recuperar todo esto también con el texto no verbal. Por lo tanto, me propuse buscar funcionamientos discursivos en las imágenes y analizarlas a partir de paráfrasis visuales, es decir, desarrollar sus significados a partir de otros discursos que se materializan en la horizontalidad discursiva, desde lo intra hasta lo interdiscursivo. Como resultado, las secuencias discursivas del discurso de los migrantes/refugiados, estudiantes venezolanos, muestran dificultades que enfrentan los estudiantes, como la falta de preparación del equipo pedagógico y la presión para hablar sólo portugués. Sin embargo, los estudiantes también muestran prácticas discursivas de resistencia, utilizando su lengua y cultura para afirmarse como sujetos. <![CDATA[Edcucational Politics to indigenous refugees: the Warao in Santarém, Pará]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200528&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O século XXI tem sido marcado por conflitos, desastres e crises humanitárias, culminando na maior crise migratória global, evidenciada pelos 281 milhões de migrantes em deslocamento em 2021, apesar da pandemia de COVID-19 e das fronteiras fechadas. Esse fenômeno reivindicou debates acadêmicos sobre políticas públicas de acolhimento e integração para imigrantes em diversos países, notadamente as políticas educacionais, fundamentais para a inserção social de migrantes e refugiados, exercendo influência na mobilidade econômica e social desses indivíduos. Este estudo explora a interação entre migração e educação no contexto enfrentado pelo Brasil e América Latina. A observação da migração de venezuelanos que buscam países fronteiriços para fugir da crise socioeconômica que seu país enfrenta, e a migração de indígenas venezuelanos que adentram o país pela região Norte é tema do estudo que busca analisar os processos de implementação das Políticas Públicas Educacionais para o atendimento dos imigrantes refugiados venezuelanos da etnia Warao, dando atenção para o processo de inserção na educação escolar no município de Santarém deste grupo étnico em constante processo de deslocamento. A pesquisa emprega metodologias documental e bibliográfica, analisando instrumentos legais (inter)nacionais de apoio a imigrantes, especialmente indígenas, e as políticas educacionais em Santarém, PA. Os resultados destacam a implementação de Políticas Públicas Educacionais, servindo como modelo de acolhimento aos indígenas Warao no Pará e em diversas cidades onde transitam ou residem.<hr/>Abstract The 21st century has been marked by conflicts, disasters and crises, culminating in the largest global migration crisis, evidenced by the 281 million migrants in January 2021, despite the COVID-19 pandemic and closed borders. This phenomenon boosted debates on public reception and integration policies for immigrants in several countries, notably educational policies, which are fundamental for the social insertion of migrants and refugees, influencing the economic and social mobility of these individuals. This study explores the interaction between migration and education in the context faced by Brazil and Latin America. The observation of the migration of Venezuelans who seek border countries to escape the socioeconomic crisis that their country faces, and the migration of indigenous Venezuelans who enter the country through the North region is the subject of the study that seeks to analyze the implementation processes of Public Educational Policies for the assistance to Venezuelan refugee immigrants from the Warao ethnic group, paying attention to the process of insertion into school education in the municipality of Santarém for this ethnic group in a constant process of displacement. The research uses documentary and bibliographic methodologies, analyzing (inter)national legal instruments to support immigrants, especially indigenous people, and educational policies in Santarém, PA. The results highlight the implementation of Public Educational Policies, serving as a model of reception for the Warao indigenous people in Pará and in several cities where they travel or reside.<hr/>Resumen El siglo XXI ha estado marcado por conflictos, desastres y crisis, que culminaron en la mayor crisis migratoria mundial, evidenciada por los 281 millones de migrantes en enero de 2021, a pesar de la pandemia de COVID-19 y el cierre de fronteras. Este fenómeno impulsó debates sobre las políticas públicas de acogida e integración de inmigrantes en varios países, en particular las políticas educativas, que son fundamentales para la inserción social de inmigrantes y refugiados, influyendo en la movilidad económica y social de estos individuos. Este estudio explora la interacción entre migración y educación en el contexto que enfrentan Brasil y América Latina. La observación de la migración de venezolanos que buscan países fronterizos para escapar de la crisis socioeconómica que enfrenta su país, y la migración de venezolanos indígenas que ingresan al país por la región Norte es objeto del estudio que busca analizar los procesos de implementación de políticas públicas. Políticas Educativas para la atención a inmigrantes refugiados venezolanos de la etnia Warao, prestando atención al proceso de inserción a la educación escolar en el municipio de Santarém de esta etnia en constante proceso de desplazamiento. La investigación utiliza metodologías documentales y bibliográficas, analizando instrumentos legales (inter)nacionales para apoyar a los inmigrantes, especialmente a los indígenas, y las políticas educativas en Santarém, PA. Los resultados destacan la implementación de Políticas Educativas Públicas, sirviendo como modelo de acogida para los indígenas Warao en Pará y en varias ciudades donde viajan o residen. <![CDATA[Recognition of professional knowledge of refugees in Brazil, through the revalidation of diplomas and certificates]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200545&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo discute como tem se dado, na realidade brasileira, o processo de reconhecimento dos saberes profissionais de pessoas refugiadas. O foco da análise é a revalidação dos diplomas e certificados de Educação Profissional e Educação Básica, obtidos por trabalhadores refugiados em seus países de origem. Inicialmente busca-se situar teoricamente a temática, discutindo a partir das contribuições de Weber, como a burocracia, enquanto forma de poder, dificulta o reconhecimento de saberes. Em seguida, promove-se uma breve incursão na legislação, para apresentar as bases legais das políticas que buscam garantir, por meio da revalidação e da certificação de saberes, os direitos à educação e ao trabalho. Problematiza-se a categoria reconhecimento, como meio que favorece a integração social do refugiado, passando pela dimensão ontológica de sua constituição, enquanto sujeito profissional/trabalhador. Os resultados apontam que na literatura os estudos estão focados na revalidação de diplomas de cursos superiores e no reconhecimento de títulos de pós-graduação stricto sensu e destacam as dificuldades do processo. Já no que tange à legislação, os estados brasileiros possuem normativas próprias para revalidação de diplomas e certificados de Educação Profissional e Educação Básica.<hr/>Abstract This article discusses how the process of recognising the professional knowledge of refugees has taken place in Brazil. The focus of the analysis is the revalidation of vocational education and basic education diplomas and certificates obtained by refugee workers in their countries of origin. Initially, it seeks to theoretically situate the issue, discussing, based on Weber's contributions, how bureaucracy, as a form of power, hinders the recognition of knowledge. This is followed by a brief look at legislation to present the legal bases of policies that seek to guarantee the rights to education and work through the revalidation and certification of knowledge. The category of recognition is problematised as a means that favours the social integration of refugees, including the ontological dimension of their constitution as professional/working subjects. The results show that studies in the literature focus on the revalidation of higher education diplomas and the recognition of stricto sensu postgraduate qualifications and highlight the difficulties of the process. As far as legislation is concerned, the Brazilian states have their own regulations for the revalidation of vocational education and basic education diplomas and certificates.<hr/>Resumen Este artículo analiza cómo se ha desarrollado en Brasil el proceso de reconocimiento de los conocimientos profesionales de los refugiados. El foco del análisis es la revalidación de diplomas y certificados de formación profesional y educación básica obtenidos por trabajadores refugiados en sus países de origen. Inicialmente, se busca situar teóricamente la cuestión, discutiendo, a partir de las contribuciones de Weber, cómo la burocracia, como forma de poder, obstaculiza el reconocimiento del saber. A continuación, se hace un breve recorrido por la legislación para presentar los fundamentos jurídicos de las políticas que buscan garantizar los derechos a la educación y al trabajo a través de la revalidación y certificación del conocimiento. Se problematiza la categoría de reconocimiento como medio que favorece la integración social de los refugiados, incluyendo la dimensión ontológica de su constitución como sujetos profesionales/trabajadores. Los resultados muestran que los estudios en la literatura se centran en la revalidación de títulos de enseñanza superior y el reconocimiento de títulos de postgrado stricto sensu y destacan las dificultades del proceso. En lo que se refiere a la legislación, los estados brasileños tienen su propia reglamentación para la revalidación de títulos y certificados de formación profesional y educación básica. <![CDATA[Challenges for education in a refugee camp: an exploratory immersion]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200563&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A partir de uma pesquisa exploratória no campo de refugiados de Dzaleka (Malawi), procurou-se analisar os desafios enfrentados pela educação de refugiados implementada tanto por organizações humanitárias como por ações organizadas pelos próprios refugiados. O primeiro desafio enfrentado é na pré-escola e ensino fundamental. Apesar do esforço que vem sendo realizado existe no Dzaleka um vácuo de atendimento à educação básica, com muitas crianças ainda não assistidas. O sistema possui um distanciamento entre a educação que vem sendo implementada pelas organizações humanitárias e aquelas organizados pelos próprios refugiados. Para além da educação básica, ainda existe o desafio da educação superior que vem sendo realizada por meio de plataformas digitais internacionais com cursos livres de formação profissional e poucos cursos de graduação. O terceiro e último desafio é a inserção dos refugiados na economia da região, ainda vetada pelo governo local. Grande parte dos problemas enfrentados no Dzaleka são idênticos aos diferentes campos suportados pelo ACNUR no mundo. A educação em contextos humanitários nos campos de refugiados do mundo necessita de soluções inovadores para que haja futuro para milhões de crianças e jovens.<hr/>Abstract Based on exploratory research in the Dzaleka refugee camp (Malawi), we sought to analyze the challenges faced by refugee education implemented both by humanitarian organizations and by actions organized by the refugees themselves. The first challenge faced is in preschool and elementary school. Despite the efforts being made, there is a vacuum in basic education services at Dzaleka, with many children still not receiving assistance. The system has a gap between the education that has been implemented by humanitarian organizations and those organized by the refugees themselves. In addition to basic education, there is still the challenge of higher education, which is being carried out through international digital platforms with free professional training courses and few undergraduate courses. The third and final challenge is the integration of refugees into the region's economy, which is still vetoed by the local government. Most of the problems faced in Dzaleka are identical to the different camps supported by UNHCR around the world. Education in humanitarian contexts in the world's refugee camps requires innovative solutions so that there is a future for millions of children and young people.<hr/>Resumen A partir de una investigación exploratoria en el campo de refugiados de Dzaleka (Malawi), buscamos analizar los desafíos que enfrenta la educación para refugiados implementada tanto por organizaciones humanitarias como por acciones organizadas por los propios refugiados. El primer desafío que se enfrenta es en preescolar y primaria. A pesar de los esfuerzos que se están realizando, existe un vacío en los servicios de educación básica en Dzaleka y muchos niños aún no reciben asistencia. El sistema tiene una brecha entre la educación implementada por las organizaciones humanitarias y la organizada por los propios refugiados. Además de la educación básica, aún queda el desafío de la educación superior, que se realiza a través de plataformas digitales internacionales con cursos de formación profesional gratuitos y pocos cursos de pregrado. El tercer y último desafío es la integración de los refugiados en la economía de la región, que todavía está vetado por el gobierno local. La mayoría de los problemas que enfrenta Dzaleka son idénticos a los de los diferentes campos apoyados por ACNUR en todo el mundo. La educación en contextos humanitarios en los campos de refugiados del mundo requiere soluciones innovadoras para que haya futuro para millones de niños y jóvenes. <![CDATA[International Cooperation for Sudanese and Syrian Refugees in Jordan: Educational Implications]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200577&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo tem como objetivo refletir sobre a cooperação internacional para refugiados sudaneses e sírios na Jordânia e os desdobramentos educacionais provenientes dessa colaboração, que foi desenvolvida através de um projeto de extensão supervisionado pela Coordenadoria de Relações Internacionais (CoRI) da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). As atividades envolveram o ensino de idiomas e estudos sobre práticas corporais (esportes, brincadeiras e jogos), as quais aconteceram em um contexto permeado por guerras civis, barreiras linguísticas e de ampla diversidade cultural. O corpus constitutivo das análises são os documentos produzidos por um extensionista universitário, bem como as interações orientativas da CoRI durante o intercâmbio que se centraram na abordagem comunicativa-crítica, a partir dos conceitos: “teoria da ação comunicativa” de Habermas (1987a e 1987b); e “dialogicidade” de Freire (1979-2001), que enfatizam a comunicação como uma ferramenta vital para entender e avaliar criticamente as dinâmicas sociais dos refugiados. Essa sistemática permitiu não somente a compreensão dos elementos comunicativos, mas também analisar os desafios das estruturas de poder, das relações sociais e da necessidade premente de acesso à educação subjacentes aos processos de ajuda humanitária. Os resultados obtidos pavimentaram a consolidação de um ambiente inclusivo e de aprendizagem enriquecido pela diversidade cultural. A persistência no ensino linguístico proporcionou avanços individuais dos refugiados na língua-alvo, bem como uma consciência acadêmica e social mais ampla e plural por parte do intercambista, enraizada na cooperação intercultural e que desencadeou em novas ações estratégicas desenvolvidas na UEPB para a comunidade estrangeira.<hr/>Abstract This article aims to reflect on international cooperation for Sudanese and Syrian refugees in Jordan and the educational implications stemming from this collaboration, which was developed through a supervised extension project by the International Relations Office (CoRI) at Paraíba State University (UEPB). The activities involved language teaching and studies on physical practices (sports, games, and activities), taking place in a context marked by civil wars, linguistic barriers, and extensive cultural diversity. The constitutive corpus for analysis comprises documents produced by the extensionist and guidance interactions from CoRI during the exchange period, focusing on the communicative-critical approach based on the concepts: "theory of communicative action" by Habermas (1987a and 1987b); and "dialogicity" by Freire (1979-2001), emphasizing communication as a vital tool to understand and critically assess the social dynamics of refugees. This systematic approach allowed not only the comprehension of communicative elements but also the analysis of challenges posed by power structures, social relationships, and the urgent need for access to education underlying humanitarian aid processes. The obtained results contributed to consolidating an inclusive environment and enriched learning through cultural diversity. The persistence in language teaching not only facilitated individual progress in the target language for refugees but also cultivated a broader and more plural academic and social awareness in the exchange student, rooted in intercultural cooperation, leading to new strategic actions developed at UEPB for the foreign community.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre la cooperación internacional para los refugiados sudaneses y sirios en Jordania y las implicaciones educativas resultantes de esta colaboración, que fue desarrollada a través de un proyecto de extensión supervisado por la Coordinación de Relaciones Internacionales (CoRI) de la Universidad Estatal de Paraíba (UEPB). Las actividades involucraron la enseñanza de idiomas y estudios sobre prácticas físicas (deportes, juegos y actividades), que tuvieron lugar en un contexto marcado por guerras civiles, barreras lingüísticas y una amplia diversidad cultural. El corpus constitutivo para el análisis comprende documentos producidos por un extensionista universitario y las interacciones orientativas de CoRI durante el intercambio, centrándose en el enfoque comunicativo-crítico basado en los conceptos: "teoría de la acción comunicativa" de Habermas (1987a y 1987b); y "dialogicidad" de Freire (1979-2001), enfatizando la comunicación como una herramienta vital para comprender y evaluar críticamente la dinámica social de los refugiados. Este enfoque sistemático permitió no solo la comprensión de los elementos comunicativos, sino también el análisis de los desafíos planteados por las estructuras de poder, las relaciones sociales y la necesidad urgente de acceso a la educación subyacente en los procesos de ayuda humanitaria. Los resultados obtenidos contribuyeron a consolidar un entorno inclusivo y un aprendizaje enriquecido por la diversidad cultural. La persistencia en la enseñanza del idioma proporcionó avances individuales en la lengua objetivo para los refugiados, así como cultivó una conciencia académica y social más amplia y plural en el estudiante de intercambio, arraigada en la cooperación intercultural, lo que llevó a nuevas acciones estratégicas desarrolladas en la UEPB para la comunidad extranjera. <![CDATA[Narratives of preschool children in the context of war]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200591&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo objetiva refletir criticamente sobre o desenvolvimento de crianças-pré-escolar em contextos de guerra. Tendo em vista que a metodologia da pesquisa está ancorada na abordagem da Pesquisa Narrativa, desenvolvida por Clandini e Connely (2011), foi realizada entrevistas com 3 jovens timorenses que quando crianças vivenciaram a guerra. A partir das narrativas de suas experiências atreladas aos referenciais teóricos escolhidos somos levados a refletir como essas crianças num período de guerra podem ser afetadas em seu desenvolvimento educacional. Dentre outros aspectos este artigo pretende fomentar futuras discussões, estimulando pesquisadores a estarem contribuindo neste campo do conhecimento.<hr/>Abstract This article aims to reflect critically on the development of preschool children in war contexts. Bearing in mind that the research methodology is anchored in the Narrative Research approach, developed by Clandini and Connely (2011), was conducted interviews with three young east-timor that when children experienced the war. Based on the narratives of their experiences linked to the chosen theoretical references, we are led to reflect on how these children in a period of war can be affected in their educational development. Among other aspects, this article intends to encourage future discussions, encouraging researchers to be contributing in this field of knowledge.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo reflexionar críticamente sobre el desarrollo de los niños en edad preescolar en contextos de guerra. Teniendo en cuenta que la metodología de investigación está anclada en el enfoque de Investigación Narrativa, desarrollado por Clandini y Connely (2011), se realizaron entrevistas a 3 jóvenes timorenses que de niños vivieron la guerra. A partir de las narrativas de sus vivencias vinculadas a los marcos teóricos elegidos, se nos lleva a reflexionar sobre cómo estos niños en un período de guerra pueden verse afectados en su desarrollo educativo. Entre otros aspectos, este artículo pretende fomentar futuras discusiones, animando a los investigadores a contribuir en este campo del conocimiento. <![CDATA[The right to education for homeless boys and girls: reflections from the Census of Homeless Population in the city of Recife]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200605&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo analisa alguns dados do Censo da População em Situação de Rua da cidade do Recife, com o recorte para a realidade de meninos e meninas em situação de rua nesta metrópole, a qual se considera, pelo lastro das violações e violências a que estão expostos, se inscrever no campo de vivência em contexto de calamidade humanitária. O objetivo do artigo se volta para a reflexão sobre a implementação reflexiva e efetiva de uma política de reconhecimento das trajetórias, identidades e cultura nos cotidianos escolares, que viabilize a inclusão com acolhimento, ou, a “hospitalidade incondicional”, citando o conceito de Derridá. O referido Censo adotou uma metodologia específica para a pesquisa com e sobre as crianças e adolescentes em situação de rua, a partir da realização de grupos focais, produção de cartografias e histórias de vida. Os dados, considerando a atualidade do debate sobre a construção de uma Política Nacional de Cuidado, apontam para a necessidade de uma escola e uma educação que atuem pelo acolhimento dos cotidianos e culturas destes meninos e meninas, suas famílias e territórios. Só assim é que se pode operar a partir da perspectiva da inclusão com acolhimento e participação, se aproximando da perspectiva de uma educação cuidante e da hospitalidade incondicional.<hr/>Abstract This article analyzes some data from the Census of Homeless Population in the city of Recife, focusing on the reality of boys and girls living on the streets in this metropolis, which is considered, based on the violations and violence to which they are exposed, enroll in the field experience in the context of a humanitarian calamity. The objective of the article focuses on the reflective and effective implementation of a policy of recognition of trajectories, identities, and culture in everyday school life, which enables inclusion with welcoming, or “unconditional hospitality”, citing Derridá's concept. The aforementioned Census adopted a specific methodology for research with and about homeless children and adolescents, based on focus groups, production of cartographies, and life stories. The data, considering the current debate on the construction of a National Care Policy, point to the need for a school and education that acts to embrace the daily lives and cultures of these boys and girls, their families, and territories. Only in this way, we can operate from the perspective of inclusion with welcome and participation, approaching the perspective of caring education and unconditional hospitality.<hr/>Resumen Este artículo analiza algunos datos del Censo de Población en Situación de Calle de la ciudad de Recife, centrándose en la realidad de los niños y niñas que viven en las calles de esta metrópoli, que consideran, en función de las violaciones y violencias a las que están expuestos, inscribirse en el contexto de una calamidad humanitaria. El objetivo del artículo se centra en reflexionar sobre la implementación reflexiva y efectiva de una política de reconocimiento de trayectorias, identidades y cultura en la vida escolar cotidiana, que posibilite la inclusión con acogida, u “hospitalidad incondicional”, citando el concepto de Derridá. El citado Censo adoptó una metodología específica de investigación con y sobre niños y adolescentes en situación de calle, basada en grupos focales, producción de cartografías e historias de vida. Los datos, considerando el debate actual sobre la construcción de una Política Nacional de Cuidados, apuntan a la necesidad de una escuela y una educación que actúe para abrazar la vida cotidiana y las culturas de estos niños y niñas, sus familias y territorios. Sólo así podremos operar desde la perspectiva de la inclusión con acogida y participación, acercándonos a la perspectiva de la educación solidaria y la hospitalidad incondicional. <![CDATA[“They don’t understand that here reality is different”: the (re)existence movements of the community primary school within the dump]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200623&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo apresenta memórias de lutas de mulheres, mães catadoras de lixo, em busca da garantia e acesso à educação de seus(as) filhos(as), algo já consagrado na Constituição Federal de 1988 (Brasil, 1988). Objetiva analisar, a partir da Teoria configuracional de Norbert Elias (2018), as redes de interdependência entre as catadoras de lixo, o Poder Público e a iniciativa privada no movimento de (re)existência da Escola Comunitária de Educação Infantil, localizada em um território que ainda é produzido pelas marcas da desigualdade - o lixão. Metodologicamente, indica-se que a construção de informações está ancorada, fundamentalmente, em uma abordagem qualitativa (Angrosino, 2009), cuja problemática foi se desenhando a partir de uma etnografia (Geertz, 1989). Por meio da análise das memórias das trabalhadoras, conclui-se que a Escola Comunitária de Educação Infantil, e todas as suas especificidades, para além de um espaço constituído para o cuidado de crianças em situação de vulnerabilidade. Para as trabalhadoras, esse local é entendido como um espaço que se constrói nas redes de interdependências que as cercam na luta pela garantia dos direitos fundamentais de seus(as) filhos(as): proteção, educação e cidadania.<hr/>Abstract The paper presents memories of struggles of women, mothers who are waste pickers, for the education guarantee and access for their children, something already established in the Federal Constitution of 1988 (Brasil, 1988). We aim to analyze, based on Elias’s (2018) Configurational Theory, the interdependence networks between the waste pickers, the Public Power and the Private Initiative in the (re)existence movement of the Community Primary School, located within a territory still characterized by the traces of inequality, i.e. the dump. Methodologically, it indicates that the construction of information is grounded, in its foundations, in a qualitative approach (Angrosino, 2009), with the issue unfolding from ethnography (Geertz, 1989). Through the analysis of the workers’ memories, we conclude that the Community Primary School and all its specificities, beyond being a space established for the care of children in vulnerable situations, is characterized by the workers as a space produced from the interdependence networks that surround them in the struggle to guarantee fundamental rights for their children: Protection, Education and Citizenship.<hr/>Resumen El artículo presenta memorias de luchas de mujeres, madres cartoneras por lograr que sus hijos(as) tengan acceso y derecho a la educación, algo ya consagrado en la Constitución Federal de 1988 (Brasil, 1988). Busca analizar, a partir de la Teoría Configuracional de Elias (2018), las redes de interdependencia entre las cartoneras, el Poder Público y la iniciativa privada en el movimiento de (re)existencia de la Escuela Comunitaria de Educación Infantil, ubicada en un territorio que todavía se produce por las marcas de la desigualdad, el basural. Metodológicamente, se indica que la construcción de informaciones está anclada, en sus fundamentos, en un abordaje cualitativo (Angrosino, 2009) cuya problemática se fue diseñando a partir de una etnografía (Geertz, 1989). A través del análisis de las memorias de las trabajadoras, se concluye que la Escuela Comunitaria de Educación Infantil y todas sus especificidades, más allá de un espacio constituido para cuidar a niños en situación de vulnerabilidad, significa, para las trabajadoras, un espacio que producido en las redes interdependientes que las rodean en la lucha por garantizar derechos fundamentales para sus hijos(as): Protección, Educación y Ciudadanía. <![CDATA[Hope and barbarism: a narrative of childhoods through dreams]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200644&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Esta pesquisa parte da indagação sobre que histórias as infâncias podem contar através dos sonhos, explorando as representações oníricas infantis e as múltiplas formas como as crianças veem o mundo. A partir da perspectiva da Sociologia da Infância e da Poética como gramática das culturas infantis, a pesquisa destaca que as infâncias e seus sonhos são espaços de resistência, oferecendo uma crítica ao mal-estar cultural e social que vivemos na modernidade. Nesse sentido, proponho uma articulação sobre esperança e barbárie e o lugar da infância na modernidade; um lugar que se mostra através da face da desigualdade e da exclusão, a partir das narrativas das crianças que participaram da pesquisa, onde o sonho diurno se coloca como fio narrativo para que essa história possa ser contada. A pesquisa adota uma abordagem etnográfica e a experimentação artística, por meio da confecção de filtros dos sonhos, valorizando o diálogo, as narrativas e as histórias, visando à construção do conhecimento e de pedagogias que se constituem e se vinculam em diversos espaços sociais, valorizando os conhecimentos produzidos a partir das manifestações culturais, de saberes locais e de sujeitos tidos como “marginalizados” dentro da sociedade. Tomando as infâncias e os sonhos enquanto um momento de reflexividade, as representações se revelam como testemunhos de uma cultura, despertam e evidenciam o mal-estar cultural que vivemos.<hr/>Abstract This research stems from the inquiry into what stories childhoods can tell through dreams, exploring children's dream representations and the various ways in which children perceive the world. Embracing the perspectives of childhood sociology and poetics as the grammar of childhood cultures, the study emphasizes that childhoods and their dreams are spaces of resistance, offering a critique of the cultural and social malaise we experience in modernity. In this sense, the research proposes an articulation on hope and barbarism and the role of childhood in modernity. This role becomes apparent through the face of inequality and exclusion, as revealed in the narratives of the participating children, where daydreams serve as the narrative thread for telling this story. The research adopts an ethnographic approach and artistic experimentation through the creation of dreamcatchers, valuing dialogue, narratives, and stories with the aim of constructing knowledge and pedagogies that are constituted and linked in various social spaces. It emphasizes the value of knowledge produced from cultural manifestations, local knowledge, and individuals considered "marginalized" within society. Viewing childhoods and dreams as moments of reflectivity, the representations emerge as testimonies of a culture, awakening and highlighting the cultural malaise in which we live.<hr/>Resumen Esta investigación parte de la pregunta sobre qué historias pueden contar las infancias a través de los sueños, explorando las representaciones oníricas infantiles y las múltiples formas en que los niños perciben el mundo. Desde la perspectiva de la sociología de la infancia y la poética como gramática de las culturas infantiles, el estudio destaca que las infancias y sus sueños son espacios de resistencia, ofreciendo una crítica al malestar cultural y social que experimentamos en la modernidad. En este sentido, se propone una articulación sobre la esperanza y la barbarie y el papel de la infancia en la modernidad. Un papel que se manifiesta a través de la cara de la desigualdad y la exclusión, según lo revelado en las narrativas de los niños participantes en la investigación, donde los sueños diurnos sirven como hilo narrativo para contar esta historia. La investigación adopta un enfoque etnográfico y la experimentación artística a través de la creación de filtros de sueños, valorando el diálogo, las narrativas y las historias con el objetivo de construir conocimiento y pedagogías que se constituyen y se vinculan en diversos espacios sociales. Se destaca el valor del conocimiento producido a partir de manifestaciones culturales, conocimientos locales e individuos considerados "marginados" dentro de la sociedad. Al ver las infancias y los sueños como momentos de reflexividad, las representaciones surgen como testimonios de una cultura, despertando y resaltando el malestar cultural en el que vivimos. <![CDATA[Forestship and human rights in the Amazon of Pará: interculturality and complexity in the analysis of the prescribed curriculum]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200661&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este trabalho objetiva realizar a análise dos documentos, Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e do Documento Curricular do Estado do Pará - Ensino Médio (DCEPA-EM), ao tratarem de direitos humanos, à luz da perspectiva intercultural crítica e da complexidade. Considera-se que a perspectiva da educação em direitos humanos na Amazônia paraense vai além da compreensão da educação enquanto direito focalizado apenas na inserção do sujeito na escola e a perspectiva de uma educação à florestania, que por meio de diálogos interculturais, se apresenta como constituidora e constituinte da cidadania planetária. Para isso, utilizou-se a pesquisa bibliográfica e documental como fontes teóricas e a técnica de análise de dados, a análise de conteúdo, de Bardin (2011). Os resultados sinalizam a aproximação da educação em direitos humanos com a lógica colonial e apresentam indícios de estarem sendo constituídas dentro de um sistema fechado, em razão da aparente superficialidade com que os diálogos interculturais têm sido erigidos. Evidencia-se a urgência em reconceitualizar a educação em direitos humanos na Amazônia paraense por meio da ótica da interculturalidade e da complexidade, nos documentos prescritos, que são bases para as ações do currículo vivido, para que, assim, a cidadania dos povos da floresta seja construída com base nas singularidades, ou seja, na florestania.<hr/>Abstract This work aims to analyze the documents, the National Common Curricular Base (BNCC) and the Curricular Document of the State of Pará - Secondary Education (DCEPA-EM), when dealing with human rights, in light of the critical intercultural perspective and complexity. It is considered that the perspective of education in human rights in the Amazon of Pará goes beyond the understanding of education as a right focused only on the insertion of the subject in school and the perspective of an education in forestry, which through intercultural dialogues, presents itself as constituting and constituent of planetary citizenship. For this, bibliographic and documentary research was used as theoretical sources and the data analysis technique, content analysis, by Bardin (2011). The results signal the rapprochement of human rights education with colonial logic and present signs of being constituted within a closed system, due to the apparent superficiality with which intercultural dialogues have been established. The urgency to reconceptualize education in human rights in the Amazon of Pará is evident through the perspective of interculturality and complexity, in the prescribed documents, which are the basis for the actions of the lived curriculum, so that, in this way, the citizenship of the people of the forest be built based on singularities, that is, on forestry.<hr/>Resumen Este trabajo tiene como objetivo analizar los documentos, la Base Curricular Común Nacional (BNCC) y el Documento Curricular del Estado de Pará - Educación Secundaria (DCEPA-EM), en el tratamiento de los derechos humanos, a la luz de la perspectiva crítica intercultural y de la complejidad. Se considera que la perspectiva de la educación en derechos humanos en la Amazonía de Pará va más allá de la comprensión de la educación como un derecho centrado únicamente en la inserción del sujeto en la escuela y la perspectiva de una educación forestal, que a través de diálogos interculturales, presente a sí misma como constitutiva y constituyente de la ciudadanía planetaria. Para ello se utilizó como fuentes teóricas la investigación bibliográfica y documental y la técnica de análisis de datos, análisis de contenido, de Bardin (2011). Los resultados señalan el acercamiento de la educación en derechos humanos a la lógica colonial y presentan signos de estar constituidas dentro de un sistema cerrado, debido a la aparente superficialidad con la que se han establecido los diálogos interculturales. La urgencia de reconceptualizar la educación en derechos humanos en la Amazonia de Pará se evidencia a través de la perspectiva de la interculturalidad y la complejidad, en los documentos prescritos, que son la base de las acciones del currículum vivido, para que, de esta manera, la ciudadanía de los pueblos del bosque se construyan a partir de singularidades, es decir, sobre la silvicultura. <![CDATA[Territory and Curriculum: The synchronization of Pgta Yi Esaikap and Pppr-ti of Sateré-Mawé Schools]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200680&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Em exercício transdisciplinar, embasado no pensamento complexo, em busca de uma práxis que possa ser efetiva nas estratégias de gestão, proteção e promoção da educação em territórios indígenas, este estudo propõe relacionar duas ferramentas que vêm sendo utilizadas com algum êxito por esses povos, mas pouco sintonizadas. Os Planos de Gestão Territorial e Ambiental (PGTAs) e os Projetos Políticos Pedagógicos Referenciais para Terras Indígenas (PPPR-TIs) têm perspectivas participativas, colaborativas pela gestão autônoma das comunidades e territórios. Enquanto os PGTAs são elaborados para resolução imediata de conflitos e ameaças, os PPPR-TIs podem incorporar as mesmas questões e temáticas em projetos de mais longo prazo, preparando as novas gerações para representarem os interesses de seus povos com as competências necessárias, sentimento de pertencimento estimulado e identidade cultural fortalecida. Um caminho necessário e bastante promissor nesses tempos de ameaças intensas e complexas que extrapolam as questões locais e se projetam em um mundo em crise. A pesquisa conclui que a sincronicidade entre os PGTAs e PPPR-TIs fortalece os dois projetos e aumenta a possibilidade de atingir aos objetivos das duas metodologias/ferramentas propostas. Do mesmo modo pode corroborar para que as crianças tenham desde cedo uma educação escolar contextualizada e potente na direção da autodeterminação e da sustentabilidade.<hr/>Abstract In a transdisciplinary exercise, based on complex thinking, in search of a praxis that can be effective in strategies for managing, protecting and promoting education in indigenous territories, this study proposes to relate two tools that have been used with some success by these people, but little tuned. The Territorial and Environmental Management Plans (PGTAs) and the Reference Pedagogical Political Projects for Indigenous Lands (PPPR-TIs) have participatory, collaborative perspectives and an effort towards autonomous management of communities and territories. While PGTAs are designed to immediately resolve conflicts and threats, PPPR-TIs can incorporate the same issues and themes into longer-term projects, preparing new generations to represent the interests of their people with the necessary skills and a sense of belonging stimulated and cultural identity strengthened. A necessary and very promising path in these times of intense and complex threats that go beyond local issues and project themselves into a world in crisis. The research concludes that the synchronicity between PGTAs and PPPR-TIs strengthens both projects and increases the possibility of achieving the objectives of the two proposed methodologies/tools. Likewise, it can help children receive a contextualized and powerful school education from an early age towards self-determination and sustainability.<hr/>Resumen En un ejercicio transdisciplinario, basado en un pensamiento complejo, en busca de una praxis que pueda resultar efectiva en estrategias de gestión, protección y promoción de la educación en los territorios indígenas, este estudio propone relacionar dos herramientas que han sido utilizadas con cierto éxito por estos pueblos, pero poco afinado. Los Planes de Gestión Territorial y Ambiental (PGTA) y los Proyectos Políticos Pedagógicos de Referencia para Tierras Indígenas (PPPR-TI) tienen perspectivas participativas, colaborativas y un esfuerzo hacia la gestión autónoma de comunidades y territorios. Si bien los PGTA están diseñados para resolver conflictos y amenazas de inmediato, los PPPR-TI pueden incorporar las mismas cuestiones y temas en proyectos a más largo plazo, preparando a las nuevas generaciones para representar los intereses de su gente con las habilidades necesarias y un sentido de pertenencia estimulado y cultural. identidad fortalecida. Un camino necesario y muy prometedor en estos tiempos de amenazas intensas y complejas que van más allá de las cuestiones locales y se proyectan hacia un mundo en crisis. La investigación concluye que la sincronicidad entre los PGTA y los PPPR-TI fortalece ambos proyectos y aumenta la posibilidad de alcanzar los objetivos de las dos metodologías/herramientas propuestas. Asimismo, puede ayudar a que los niños reciban una educación escolar contextualizada y potente desde edades tempranas hacia la autodeterminación y la sostenibilidad. <![CDATA[Between the classroom, the river and the cyberspace: technologies as educational and environmental conservation resources in the Amazon]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200698&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste artigo é compreender os limites e as possibilidades das tecnologias nas ações de educação ambiental em escolas ribeirinhas da região amazônica, no âmbito do Projeto Ciência Cidadã para a Amazônia (CCPA). No plano metodológico, caracteriza-se como uma pesquisa de natureza qualitativa, de cunho exploratório e caráter descritivo, adotando a entrevista semiestruturada como estratégia principal para a coleta e construção de dados, contando com a participação de estudantes de comunidades indígenas e de várzea. Como resultado, revela que a tecnologia assumiu diferentes significados e funções, tais como: ferramenta de sociabilidade, meio para a realização de pesquisas e busca por informação, além de recurso aliado a ações de conservação ambiental.<hr/>Abstract The purpose of this article is to understand the limits and possibilities of environmental education schools in riverside actions in the Amazon region within the scope of the Citizen Science Project for the Amazon (CSPA). At the methodological level, it is characterized as a qualitative, exploratory and descriptive research, adopting a semi-structured interview as the main strategy for data collection and construction, with the participation of students from riverside and indigenous communities. As a result, the observation of a technology in addition to different meanings and functions, such as: a sociability tool, a means to carry out research and search for information, resources related to environmental conservation actions.<hr/>Resumen El objetivo de este artículo es comprender los límites y posibilidades de las tecnologías en acciones de Educación Ambiental en escuelas ribereñas de la región amazónica en el ámbito del Proyecto Ciencia Ciudadana para la Amazonía (CCPA). A nivel metodológico se caracteriza por ser una investigación cualitativa, de carácter exploratorio y descriptivo, adoptando la entrevista semiestructurada como principal estrategia de recolección y construcción de datos, con la participación de estudiantes ribereños e indígenas. Como resultado, observa que la tecnología ha asumido diferentes significados y funciones, tales como: herramienta de sociabilidad, medio para realizar investigaciones y búsqueda de información, así como recurso aliado en acciones de conservación ambiental. <![CDATA[Media-Visual Literacy: dialogues and possibilities in teacher education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200717&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo É urgente a oferta de mediações pedagógicas críticas no território escolar. Entre as quais, a que se engendra a partir de um exercício da docência que, pautada nos direitos humanos, enxerga como sua incumbência o estudo e a problematização das lições que as crianças e os/as jovens negociam rotineiramente com a cultura midiática. O objetivo deste artigo foi analisar percepções de professores/as da rede pública de ensino sobre Alfabetização Midiática-Visual em seus contextos de sala de aula e, por extensão, as oportunidades e dificuldades inerentes. Os dados resultam de pesquisa diagnóstica sobre a temática, aplicada em 2021 com 110 docentes, via questionário eletrônico no modelo Survey. A categorização e interpretação das informações se deu via análise de conteúdo de Bardin (2016). Analisamos duas das categorias temáticas, eleitas por se referirem, respectivamente, ao ideal apontado por docentes e pela literatura da área e às dificuldades que obstaculizam, na visão dos/as participantes, a efetivação de práticas de Alfabetização Midiática-Visual em sala de aula. Os resultados mostram que os/as participantes do estudo reconhecem que a Alfabetização Midiática-Visual é uma atribuição da escola. Por outro lado, as declarações dos/as participantes demonstram a necessidade de repensar o modo como isso reverbera no cotidiano escolar, bem como evidenciam a carência de aprofundamentos para atuarem no âmbito dessa esfera pedagógica.<hr/>Abstract It is urgent to offer critical pedagogical mediations in the school territory. Among them, one that arises from the exercise of teaching, guided by Human Rights, sees as its responsibility the study and problematization of the lessons that children and young people routinely negotiate with media culture. The objective of this article was to analyze the perceptions of teachers in the public education system regarding Media-Visual Literacy in their classroom contexts, as well as the inherent opportunities and difficulties. The data result from a diagnostic research on the subject, conducted in 2021 with 110 teachers, through an electronic questionnaire using the Survey model. The categorization and interpretation of the information were done through Bardin's (2016) content analysis. We analyzed two thematic categories, chosen because they refer, respectively, to the ideal pointed out by teachers and the literature in the field, and to the difficulties that hinder the implementation of Media-Visual Literacy practices in the classroom, according to the participants' perspective. The results show that the study participants recognize that Media-Visual Literacy is a responsibility of the school. On the other hand, the participants' statements demonstrate the need to rethink how this reverberates in everyday school life, as well as highlighting the lack of deeper knowledge to act in this pedagogical sphere.<hr/>Resumen Es urgente ofrecer mediaciones pedagógicas críticas en el territorio escolar. Entre ellas, aquella que se genera a partir del ejercicio docente que, basado en los Derechos Humanos, ve como su responsabilidad el estudio y la problematización de las lecciones que los niños y jóvenes negocian rutinariamente con la cultura mediática. El objetivo de este artículo fue analizar las percepciones de profesores/as de la red pública de enseñanza sobre Alfabetización Mediática-Visual en sus contextos de aula y, por extensión, las oportunidades y dificultades inherentes. Los datos provienen de una investigación diagnóstica sobre el tema, realizada en 2021 con 110 docentes, a través de un cuestionario electrónico en el modelo Survey. La categorización e interpretación de la información se realizó mediante el análisis de contenido de Bardin (2016). Analizamos dos de las categorías temáticas, elegidas porque se refieren, respectivamente, al ideal señalado por los docentes y la literatura del área, y a las dificultades que obstaculizan, según la visión de los/as participantes, la implementación de prácticas Alfabetización Mediática-Visual en el aula. Los resultados muestran que los/as participantes del estudio reconocen que la Alfabetización Mediática-Visual es una responsabilidad de la escuela. Por otro lado, las declaraciones de los/as participantes demuestran la necesidad de repensar cómo esto repercute en la vida escolar cotidiana, así como evidencian la falta de profundización para actuar en el ámbito de esta esfera pedagógica. <![CDATA[The interfaces between subjectivity and teaching in the Psychology course]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200734&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A docência é uma atividade complexa, contextual, dinâmica e relacional, na qual estão presentes as emoções e diferentes saberes. O presente artigo resulta de pesquisa que teve como objetivo compreender os sentidos do ser docente no curso de Psicologia, na construção de um espaço relacional de ensino-aprendizagem, que ultrapasse o saber técnico, buscando interfaces entre subjetividade e docência. Fundamenta-se na teoria da subjetividade desenvolvida por González Rey e nos aspectos interpsíquicos e intrapsíquicos propostos pela Psicanálise contemporânea. A metodologia é de natureza qualitativa. A pesquisa foi realizada com seis docentes do curso de Psicologia de Instituições de Ensino Superior, públicas e privadas, situadas no Triângulo Mineiro e Noroeste do estado de São Paulo. Para a coleta de dados, foi utilizada a entrevista semiestruturada com caráter exploratório. A análise de dados foi feita segundo os princípios e os procedimentos dos “Núcleos de Significação” propostos por Aguiar e Ozella. Verifica-se que existe uma relação amorosa e libidinal entre esses professores e seus alunos: na inspiração, na empatia, no prazer, no sofrimento, na relação consigo mesmo e na relação que estabelecem com os alunos. Nos relatos dos entrevistados, encontram-se sofrimentos psíquicos paralelamente a aspectos de vitalidade. Concluindo, compreende-se que o sentido da docência se foi constituindo entrelaçado à constituição de uma subjetividade individual, inseparável de uma subjetividade social, predominando nas relações aspectos dos vínculos amorosos, que produziram reconhecimento e identificação.<hr/>Abstract Teaching is a complex, contextual, dynamic and relational activity, in which emotions and different knowledge are present. This article is the result of research that aimed to understand the meanings of being a teacher in the Psychology course, in the construction of a relational teaching-learning space, which goes beyond technical knowledge, seeking interfaces between subjectivity and teaching. It is based on the theory of subjectivity developed by González Rey and on the interpsychic and intrapsychic aspects proposed by contemporary Psychoanalysis. The methodology is qualitative. The research was carried out with six professors of the Psychology course at Higher Education Institutions, public and private, located in the Triângulo Mineiro and Northwest of the state of São Paulo. For data collection, semi-structured interviews with an exploratory research were used. Data analysis was carried out according to the principles and procedures of the “Meaning Cores” proposed by Aguiar and Ozella. It appears that there is a loving and libidinal relationship between these teachers and their students: in inspiration, in empathy, in pleasure, in suffering, in the relationship with themselves and in the relationship they establish with the students. In the interviewees' reports, psychological suffering can be found alongside aspects of vitality. In conclusion, it is understood that the meaning of teaching was intertwined with the constitution of an individual subjectivity, inseparable from a social subjectivity, with aspects of loving bonds predominating in relationships, which produced recognition and identification.<hr/>Resumen La docencia es una actividad compleja, contextual, dinámica y relacional, en la que están presentes emociones y conocimientos diferentes. Este artículo es el resultado de una investigación que tuvo como objetivo comprender los significados de ser docente en la carrera de Psicología, en la construcción de un espacio relacional de enseñanza-aprendizaje, que va más allá del conocimiento técnico, buscando interfaces entre subjetividad y enseñanza. Se fundamenta en la teoría de la subjetividad desarrollada por González Rey y en los aspectos interpsíquicos e intrapsíquicos propuestos por el Psicoanálisis contemporáneo. La metodología es de naturaleza cualitativa. La investigación fue realizada con seis profesores de la carrera de Psicología de Instituciones de Educación Superior, públicas y privadas, ubicadas en el Triângulo Mineiro y Noroeste del estado de São Paulo. Para la recolección de datos se utilizaron entrevistas semiestructuradas de carácter exploratorio. El análisis de los datos se realizó según los principios y procedimientos de los “Núcleos de Significado” propuestos por Aguiar y Ozella. Parece que existe una relación amorosa y libidinal entre estos profesores y sus alumnos: en la inspiración, en la empatía, en el placer, en el sufrimiento, en la relación consigo mismos y en la relación que establecen con los alumnos. En los relatos de los entrevistados, el sufrimiento psicológico se encuentra junto a aspectos de vitalidad. En conclusión, se entiende que el significado de la enseñanza estuvo entrelazado con la constitución de una subjetividad individual, inseparable de una subjetividad social, predominando en las relaciones aspectos de vínculos amorosos, que producían reconocimiento e identificación. <![CDATA[Inclusive education in higher education: Teaching desires and support actions for students with Autism Spectrum Disorder]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200753&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo se refere a um recorte de uma pesquisa de mestrado, que versa sobre a inclusão do estudante com TEA no Ensino Superior, e se propõe a analisar os desafios encontrados nesse nível de ensino, tendo em vista a Educação Inclusiva. Como referencial teórico destaca-se a psicologia sócio-histórica em um diálogo entre Vygotsky e outros autores. Tratou-se de uma pesquisa de cunho qualitativo, na qual os dados foram obtidos por meio das entrevistas semiestruturadascomos profissionais especializados do Núcleo de apoio à Educação Inclusiva, com os professores e com os coordenadores de cursos e analisados a partir da Análise Textual Discursiva (ATD). A partir das análises interpretativas, pode-se inferir que os profissionais sentem necessidade de formação continuada para atuar com o estudante com TEA, de forma a ampliar e construir conhecimentos acerca do seu processo de ensino, aprendizagem e sociabilidade. Evidenciou-se, ainda, que os profissionais desejam fazer parte de uma rede de apoio que ouça seus anseios docentes, que auxilie a elaborar soluções e realizar encaminhamentos para os desafios que dificultam o processo de ensino-aprendizagem desse público. No que tange a Universidade, destaca-se um movimento para a criação de estratégias que visam facilitar o processo de inclusão. Porém, mostraram-se algumas contradições entre a estrutura organizacional historicamente construída e as necessidades que a realidade da inclusão dos estudantes com TEA exige, o que tenciona uma série de reestruturações fundamentais em nível institucional à educação inclusiva na Educação Superior.<hr/>Abstract This article refers to an excerpt from a master's degree research, which deals with the inclusion of students with ASD in Higher Education, and aims to analyze the challenges encountered at this level of education, with a view to Inclusive Education. As a theoretical reference, socio-historical psychology stands out in a dialogue between Vygotsky and other authors. This was a qualitative research, in which data were obtained through semi-structured interviews with specialized professionals from the Inclusive Education Support Center, teachers and course coordinators and analyzed using Discursive Textual Analysis (ATD). From the interpretative analyses, it can be inferred that professionals feel the need for continued training to work with students with ASD, in order to expand and build knowledge about their teaching, learning and sociability process. It was also evident that professionals want to be part of a support network that listens to their teaching desires, that helps to develop solutions and make referrals to the challenges that hinder the teaching-learning process for this audience. Regarding the University, there is a movement to create strategies that aim to facilitate the inclusion process. However, some contradictions were shown between the historically constructed organizational structure and the needs that the reality of inclusion of students with ASD demands, which entails a series of fundamental restructurings at the institutional level for inclusive education in Higher Education.<hr/>Resumen Enel marco de una investigación de maestría sobre lainclusión de estudiantescon TEA en laEducación Superior, este artículo seproponea analisar losdesafíos encontrados en este nivel educativo traslaEducación Inclusiva. Como referente teórico se destacalapsicologíasociohistoricaenun diálogo entre Vygotsky y otros autores.Fue una investigación cualitativa, enla que losdatosfueronobtenidos a través de entrevistas semiestructuradasconprofesionales especializados del “Núcleo de Apoio à Educação Inclusiva”, con docentes y coordinadores de carrerasyanalizados a partir de lametodología de Análise Textual Discursiva (ATD). De losanálisis interpretativos, se puede inferir que losprofesionalessientenlanecesidad de formación permanente para trabajarconestudiantescon TEA, conelfin de ampliar y construir conocimientos sobre suproceso de enseñanza, aprendizaje y sociabilidad. También se evidenció que los profesionales quieren ser parte de una red de apoyo que escuche sus inquietudes docentes, que ayude a desarrollar soluciones y hagareferencias a los desafíos que dificultan el proceso de enseñanza-aprendizaje de este público. Conrespecto a La Universidad, se puede decir que existe un movimiento para crear estratégias encaminadas a facilitar el proceso de inclusión. Sin embargo, se evidenciaron algunas contradicciones entre la estructura organizacional y la realidad de inclusión de los Estudiantes con TEA. <![CDATA[The aesthetic form and the pedagogical dimension of the film “The age of the earth”, by filmmaker Glauber Rocha]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200768&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo tem por objetivo fazer uma leitura interpretativa da forma estética e da dimensão pedagógica do filme “A idade da terra”, do cineasta brasileiro Glauber Rocha. Para a consecução deste objetivo foi realizada uma pesquisa bibliográfica a partir de obras de Glauber Rocha (2004) e Walter Benjamin (1955, 1984, 1986, 1989) que foram as principais referências teóricas, de onde abstraímos principalmente os conceitos relacionados ao campo da estética e do cinema. O problema, como ler o filme “A idade da terra” à luz de conceitos benjaminianos direcionou a pesquisa, que em sua metodologia incluiu a realização de análises de imagens recortadas para compreender sua produção artística e seu conteúdo educativo. Após análises realizadas, concluímos que é possível identificar a presença de conceitos/valores estéticos benjaminianos como alegoria, choque, segunda técnica e imagem dialética na obra e, portanto, a caracterização de sua forma estética potencializa sua dimensão pedagógica, principalmente na direção da compreensão crítica da história do povo brasileiro, dos processos políticos e ideológicos gerados pelos imperialistas e elites nacionais que comandaram o Estado nacional e, conforme pensava Benjamin, sem reconciliação dos povos oprimidos com sua história.<hr/>Abstract The purpose in this article is to make an interpretative reading of aesthetic form and the pedagogical dimension of the film “The Age of the Earth”, by Brazilian filmmaker Glauber Rocha. To achieve this objective, a bibliographical research was carried out based on the works by Glauber Rocha (2004) and Walter Benjamin (1955, 1984, 1986, 1989), which were the main theoretical references, from which we abstracted mainly the concepts related to the aesthetics field and movie theater. The problem, how to read the film “The Age of the Earth” guided the research in the light of Benjaminian concepts, which in its methodology included performing analysis of clipped images to understand its artistic production and its educational content. After analyses, we conclude that it is possible to identify the Benjaminian aesthetic concepts/values presence, such as allegory, shock, second technique and dialectical image in the work and, therefore, the characterization of its aesthetic form enhances its pedagogical dimension mainly in the direction of the critical understanding of the Brazilian people history, about political and ideological processes generated by the imperialists and national elites that commanded the national State and, as Benjamin thought, without reconciling the oppressed people with their history.<hr/>Resumen El propósito de este artículo es hacer una lectura interpretativa de la forma estética y la dimensión pedagógica de la película “La edad de la tierra”, del cineasta brasileño Glauber Rocha. Para lograr este objetivo, se realizó una investigación bibliográfica basada en los trabajos de Glauber Rocha (2004) y Walter Benjamin (1955, 1984, 1986, 1989), que fueron los principales referentes teóricos, de los cuales abstrajimos principalmente los conceptos relacionados con el campo de la estética y el cine. El problema, cómo leer la película “La edad de la tierra” a la luz de los conceptos benjaminianos, guió la investigación, que en su metodología incluyó realizar análisis de imágenes recortadas para comprender su producción artística y su contenido educativo. Luego de los análisis, concluimos que es posible identificar la presencia de conceptos/valores estéticos benjaminianos como alegoría, choque, segunda técnica e imagen dialéctica en la obra y, por tanto, la caracterización de su forma estética potencia su dimensión pedagógica principalmente en la dirección de la comprensión crítica de la historia del pueblo brasileño, de los procesos políticos e ideológicos generados por los imperialistas y las élites nacionales que comandaban el Estado nacional y, como pensaba Benjamin, sin reconciliar a los pueblos oprimidos con su historia. <![CDATA[Formative processes and learning to be a pedagogical coordinator in Childhood Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200791&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo tem como objetivo compreender as relações entre processos formativos de caráter continuado e a atuação da Coordenação Pedagógica que trabalha na pré-escola e sua articulação com o fazer desenvolvido na instituição. Trata-se de uma pesquisa qualitativa que utilizou a entrevista semiestruturada para a produção e análise de conteúdo para a interpretação dos dados e contou com a colaboração de cinco Coordenadoras Pedagógica que atuam em Centros municipais de Educação Infantil na cidade de Ji-Paraná-RO. Os resultados evidenciam que a formação continuada contribui, de forma significativa, para o desenvolvimento profissional das coordenadoras que atuam na Educação Infantil, uma vez que permite a articulação dos saberes teóricos com os saberes da experiência; com isso, aprendem muito sobre sua função no contexto de trabalho, ou seja, na escola, mas não somente nela, considerando que há a necessidade de outros investimentos na formação. Também evidenciam que os processos formativos do coordenador pedagógico na Educação Infantil no município de Ji-Paraná, revelam uma trajetória que está em construção, mas que precisa de políticas públicas que possam garantir sua permanência na etapa, como também sua valorização e reconhecimento como profissional que contribui para a garantia da qualidade da educação para as crianças pequenas. Conclui-se que a coordenação pedagógica precisa ter conhecimento de suas atribuições para que possa dar conta das demandas que vão surgindo no cotidiano, sem perder o foco na prática, enquanto mediadora e articuladora dos processos formativos.<hr/>Abstract This article aims to understand the relationships between the ongoing continuous training process and the performance of the Pedagogical Coordination that works in pre-school and its articulation with the work carried out in the institution. This is a qualitative research that used semi-structured interviews for the production and content analysis for data interpretation and had the collaboration of five Pedagogical Coordinators who work in municipal Early Childhood Education Centers in the city of Ji-Paraná-RO. The results show that continued training contributes significantly to the professional development of coordinators who work in Early Childhood Education, as it allows the articulation of theoretical knowledge with knowledge from experience; As a result, they learn a lot about their role in the work context, that is, at school, but not only there, considering that there is a need for other investments in academic education. They also show that the training processes of the pedagogical coordinator in Early Childhood Education in the municipality of Ji-Paraná, reveal a trajectory that is under construction, but that needs public policies that can guarantee his permanence in the stage, as well as his appreciation and recognition as a professional who contributes to ensuring the quality of education for young children. It is concluded that pedagogical coordination needs to be aware of its duties so that it can handle the demands that arise in everyday life, without losing focus on practice, as a mediator and articulator of training processes.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo comprender las relaciones entre los procesos de formación continua y el desempeño de la Coordinación Pedagógica que trabaja en el nivel preescolar y su articulación con el trabajo realizado en la institución. Se trata de una investigación cualitativa que utilizó entrevistas semiestructuradas para la producción y análisis de contenido para la interpretación de datos y contó con la colaboración de cinco Coordinadores Pedagógicos que actúan en Centros Municipales de Educación Infantil de la ciudad de Ji-Paraná-RO. Los resultados muestran que la formación continua contribuye significativamente al desarrollo profesional de los coordinadores que trabajan en Educación Infantil, ya que permite articular conocimientos teóricos con conocimientos provenientes de la experiencia; Como resultado, aprenden mucho sobre su rol en el contexto laboral, es decir, en la escuela, pero no sólo allí, considerando que se necesitan otras inversiones en capacitación. También muestran que los procesos de formación del coordinador pedagógico en Educación Infantil en el municipio de Ji-Paraná, revelan una trayectoria que está en construcción, pero que necesita de políticas públicas que puedan garantizar su permanencia en la etapa, así como su valorización. y el reconocimiento como profesional que contribuye a garantizar la calidad de la educación de los más pequeños. Se concluye que la coordinación pedagógica necesita ser consciente de sus funciones para poder atender las demandas que surgen en la vida cotidiana, sin perder el foco en la práctica, como mediadora y articuladora de los procesos formativos. <![CDATA[The amazonian through memes: working the glocal in portuguese language classes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200805&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este trabalho tem como objetivo geral salientar a importância do ensino da língua portuguesa numa perspectiva glocal, a partir de memes que evidenciam a variedade linguística amazonense, no contexto escolar contemporâneo do Ensino Médio. Desta forma, este escrito promove reflexões acerca das transformações sociais - tecnológica, comunicativa, linguística e cultural - que impactam diretamente na atividade de ensino e aprendizagem escolar. Para tanto, tomou-se por base os estudos e reflexões sobre o ensino da língua portuguesa na contemporaneidade (Bagno, 2002; Freire, 2003; Rojo, 2012; Barbosa, 2022); e sobre os conceitos operacionais utilizados ao longo da pesquisa: glocal, meme e amazonês (Silva; Sartori; Martini, 2017; Shifman, 2014; Freire, 2011; Freire, 2020). Ademais, quanto aos procedimentos metodológicos, este escrito ancora-se na abordagem qualitativa (Prodanov; Freitas, 2013), utiliza a pesquisa bibliográfica para definir os seus principais conceitos operacionais (Lakatos, 2018) e apresenta uma “sequência didática” com base nos escritos de Dolz, Noverraz e Schneuwly (2004), construída a partir de memes que retratam a subjetividade amazonense e que se encontram disponíveis na rede social digital instagram, destacando um modelo de ensino da língua portuguesa inserido em uma perspectiva glocal. Obtendo resultados que apontam para a importância de formar alunos cidadãos globais, porém conscientes de suas raízes locais.<hr/>Abstract This work has the general objective of highlighting the importance of teaching the Portuguese language from a glocal perspective, based on memes that show the Amazonian linguistic variety, in the contemporary school context of High School. In this way, this writing promotes reflections on the social transformations - technological, communicative, linguistic and cultural - that directly impact the activity of teaching and school learning. For that, it was based on studies and reflections on the teaching of the Portuguese language in contemporary times (Bagno, 2002; Freire, 2003; Rojo, 2012; Barbosa, 2022); and on the operational concepts used throughout the research: glocal, meme and Amazonian (Silva; Sartori; Martini, 2017; Shifman, 2014; Freire, 2011; Freire, 2020). Furthermore, regarding methodological procedures, this writing is anchored in the qualitative approach (Prodanov; Freitas, 2013), uses bibliographical research to define its main operational concepts (Lakatos, 2018) and presents a “didactic sequence” based on the writings by Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004), built from memes that portray Amazonian subjectivity and that are available on the digital social network instagram, highlighting a model of teaching the Portuguese language inserted in a glocal perspective. Obtaining results that point to the importance of educating students as global citizens, but aware of their local roots.<hr/>Resumen Este trabajo tiene el objetivo general de resaltar la importancia de la enseñanza de la lengua portuguesa desde una perspectiva glocal, a partir de memes que muestran la variedad lingüística amazónica, en el contexto escolar contemporáneo de la Enseñanza Media. De esta manera, este escrito promueve reflexiones sobre las transformaciones sociales -tecnológicas, comunicativas, lingüísticas y culturalesque impactan directamente en la actividad de enseñanza y aprendizaje escolar. Para eso, se basó en estudios y reflexiones sobre la enseñanza de la lengua portuguesa en la época contemporánea (Bagno, 2002; Freire, 2003; Rojo, 2012; Barbosa, 2022); y sobre los conceptos operativos utilizados a lo largo de la investigación: glocal, meme y amazónico (Silva; Sartori; Martini, 2017; Shifman, 2014; Freire, 2011; Freire, 2020). Además, en cuanto a los procedimientos metodológicos, este escrito se ancla en el enfoque cualitativo (Prodanov; Freitas, 2013), utiliza la investigación bibliográfica para definir sus principales conceptos operativos (Lakatos, 2018) y presenta una “secuencia didáctica” basada en los escritos de Dolz, Noverraz y Schneuwly (2004), construido a partir de memes que retratan la subjetividad amazónica y que están disponibles en la red social digital instagram, destacando un modelo de enseñanza de la lengua portuguesa inserto en una perspectiva glocal. Obteniendo resultados que apuntan a la importancia de formar a los estudiantes como ciudadanos globales, pero conscientes de sus raíces locales. <![CDATA[PROMULMEC and the Early Stages of Mathematics Education: Processes and Dynamics in the Formation of a New Professional Field and Research]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200819&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este texto analisa a emergência e término do primeiro mestrado em Ensino de Ciências e Matemática no Brasil (1975-1984), considerado um embrião do que, tempos mais tarde, passa a denominar-se o campo da Educação Matemática. Busca-se resposta para a seguinte questão: que saberes de referência possibilitam a emergência desse mestrado e de que modo se almeja institucionalizá-los? A pergunta se justifica, pois a resposta revelará as bases epistemológicas iniciais para configuração da Educação Matemática. A análise realizada utiliza documentos do Arquivo Pessoal Ubiratan D'Ambrosio, coordenador desse mestrado. Figura de expressão internacional, D'Ambrosio teve papel fundamental na criação de diversos campos científicos no Brasil. O estudo ampara-se, sobretudo, em referenciais da sociologia das ciências e da história cultural, levando em consideração a perspectiva histórica como metodologia na análise dos documentos. Conclui-se que a emergência do primeiro mestrado é resultado, sobretudo, das iniciativas de D’Ambrosio; e, ainda, que a interrupção dessa primeira pós-graduação na área de ensino é devida, para além do corte de verbas, às suas fragilidades decorrentes da não constituição de um repertório comum de saberes necessários à configuração de uma nova seara profissional e de pesquisas.<hr/>Abstract This text analyzes the emergence and end of the first master's degree in Science and Mathematics Teaching in Brazil (1975-1984), considered an embryo of what, later on, came to be called the field of Mathematics Education. We seek an answer to the following question: what reference knowledge enables the emergence of this master's degree and how do we aim to institutionalize them? The question is justified, as the answer will reveal the initial epistemological bases for the configuration of Mathematics Education. The analysis carried out uses documents from the Ubiratan D'Ambrosio Personal Archive, coordinator of this master's degree. An internationally renowned figure, D'Ambrosio played a fundamental role in the creation of several scientific fields in Brazil. The study is based, above all, on references from the sociology of sciences and cultural history, considering the historical perspective as a methodology in analyzing documents. It is concluded that the emergence of the first master’s degree is the result, above all, of D’Ambrosio’s initiatives; and, furthermore, that the interruption of this first postgraduate course in the area of teaching is due, in addition to the cut in funds, to its weaknesses resulting from the non-constitution of a common repertoire of knowledge necessary for the configuration of a new professional and research field.<hr/>Resumen Este texto analiza el surgimiento y fin de la primera maestría en Enseñanza de las Ciencias y Matemáticas en Brasil (1975-1984), considerada un embrión de lo que, más tarde, pasó a denominarse el campo de la Educación Matemática. Buscamos respuesta a la siguiente pregunta: ¿qué conocimientos de referencia permiten el surgimiento de esta maestría y cómo se pretende institucionalizarlos? La pregunta está justificada, pues la respuesta revelará las bases epistemológicas iniciales para la configuración de la Educación Matemática. El análisis realizado utiliza documentos del Archivo Personal Ubiratan D'Ambrosio, coordinador de esta maestría. Figura de renombre internacional, D'Ambrosio jugó un papel fundamental en la creación de varios campos científicos en Brasil. El estudio se sustenta, sobre todo, en referentes de la sociología de las ciencias y de la historia cultural, considerando la perspectiva histórica como metodología en el análisis de documentos. Se concluye que el surgimiento de la primera maestría es resultado, sobre todo, de las iniciativas de D’Ambrosio; y, además, que la interrupción de este primer posgrado en el área de la docencia se debe, además de la falta de fondos, a sus debilidades derivadas de la no constitución de un repertorio común de conocimientos necesarios para la configuración de una nueva campo profesional y de investigación. <![CDATA[Research Practices in Early Childhood Education: a meta-research focused on theses and dissertations (2012-2022)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2024000200839&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo, apresenta-se uma metapesquisa desenvolvida com intuito de analisar teses e dissertações que abordam práticas investigativas na Educação Infantil no período de 2012-2022. A amostra é composta por 18 estudos extraídos do Banco de Teses e Dissertações da CAPES, sendo que estes foram submetidos a um processo de leitura sistemática, a fim de identificar a abrangência das investigações, as concepções teóricas e as escolhas metodológicas das pesquisas. A análise dos dados infere que não há uma unicidade em torno dos pressupostos teóricos que fundamentam o material analisado. No entanto, identificam-se cinco grandes tendências epistemológicas: I) Construtivismo; II) Sociointeracionismo; III) Abordagens Italianas de Educação Infantil; IV) Sociologia da Infância; V) Pedagogia de Projetos. Em relação aos aspectos epistemedológicos, hegemonicamente, os estudos são qualitativos, predominando, a pesquisa-ação, estudo de caso e pesquisa experimental. Detecta-se ainda uma pluralidade de instrumentos de geração de dados para o corpus dos estudos. Por fim, salienta-se que evidenciar a heterogeneidade de fundamentos e posicionamentos em relação ao campo de estudo, elucidando aspectos convergentes e divergentes, é necessário para a continuidade da pesquisa proposta, uma vez que evidencia possíveis lacunas e tensões existentes.<hr/>Abstract This article presents meta-research developed with the aim of analyzing theses and dissertations that address investigative practices in Early Childhood Education in the period 2012-2022. The sample is composed of 18 studies extracted from the Bank of Theses and Dissertations of CAPES, which were submitted to a systematic reading process, in order to identify the scope of the investigations, the epistemological perspectives assumed by the authors and the epistemological approach of the researches. Data analysis infers that there is no uniqueness around the theoretical assumptions that underlie the analyzed material. However, four major epistemological trends are identified: I) Constructivism; II) Social Interactionism; III) Italian Approaches to Early Childhood Education; IV) Sociology of Childhood. In relation to epistemedological aspects, hegemonically, the studies are qualitative, with predominance of action research, case study and experimental research. A plurality of data generation instruments is also detected for the corpus of studies. Finally, it is emphasized that highlighting the heterogeneity of positions in relation to the field of study, elucidating convergent and divergent aspects, is fundamental for the continuity of the proposed research, since it highlights possible gaps and existing tensions.<hr/>Resumen Este artículo presenta una meta-investigación desarrollada con el objetivo de analizar tesis y disertaciones que abordan prácticas investigativas en Educación Infantil en el período 2012-2022. La muestra está compuesta por 18 estudios extraídos del Banco de Datos de Tesis y Disertaciones de la CAPES, que fueron sometidos a un proceso de lectura sistemática, con el fin de identificar los alcances de las investigaciones, los conceptos teóricos y las opciones metodológicas de la investigación. El análisis de datos infiere que no existe unicidad en torno a los supuestos teóricos que subyacen al material analizado. Sin embargo, se identifican cinco grandes corrientes epistemológicas: I) Constructivismo; II) Sociointeraccionismo; III) Enfoques italianos de la educación infantil; IV) Sociología de la Infancia; V) Pedagogía de Proyectos. En cuanto a los aspectos epistemológicos, hegemónicamente, los estudios son cualitativos, predominando la investigación acción, el estudio de caso y la investigación experimental. También existe una pluralidad de instrumentos de generación de datos para el corpus de estudios. Finalmente, cabe señalar que resaltar la heterogeneidad de fundamentos y posiciones en relación al campo de estudio, dilucidando aspectos convergentes y divergentes, es necesario para la continuidad de la investigación propuesta, ya que evidencia posibles vacíos y tensiones existentes.