Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Educação Médica]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-527120250001&lang=en vol. 49 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Association between spirituality, religious coping, and sociodemographic variables in health residents of Recife]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100201&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: A espiritualidade, ao viabilizar o coping religioso/espiritual positivo ou enfrentamento religioso/espiritual, promove o fortalecimento da resiliência, a construção de uma visão positiva de mundo e a mobilização da rede de apoio social, desempenhando um papel relevante na promoção da saúde física e mental. Objetivo: Este estudo teve como objetivo identificar o coping religioso/espiritual por meio da análise da associação entre variáveis sociodemográficas/educacionais e o nível de orientação espiritual em residentes de saúde do Recife. Método: Trata-se de um estudo transversal, exploratório e quantitativo de caráter analítico. A espiritualidade foi avaliada por meio da Spirituality Self Rating Scale (SSRS) e o coping religioso/espiritual, pela Escala de Coping Religioso/Espiritual Abreviada (CRE-Breve). Os dados coletados foram analisados no software Stata 12.1 com razões de prevalência (RP) brutas e ajustadas estimadas, com intervalos de confiança de 95%. O trabalho foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa (CEP) do Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira (IMIP) com CAAE nº 42807221.2.0000.5201. Resultado: Entre os 107 participantes, predominaram as seguintes características: faixa etária de 21 a 25 anos (45,8%), sexo feminino (79,4%), participação em programas de residência multiprofissional (50,5%) e matrícula no primeiro ano da residência (89,7%). Identificaram-se coping religioso/espiritual positivo médio, alto e altíssimo em 69,2%, coping religioso/espiritual negativo baixo ou nenhum em 93,4% e nível de orientação espiritual média/alta em 57%. Os residentes com pós-graduação lato sensu evidenciaram RP de 40% a mais para terem nível de orientação espiritual média/alta do que os que cursaram apenas a graduação, e na enfermagem essa razão foi 46% maior do que nas outras áreas. Conclusão: Os maiores níveis de orientação espiritual e coping religioso/espiritual positivo mostraram-se mais prevalentes nos profissionais de enfermagem, assim como naqueles com maior formação acadêmica.<hr/>ABSTRACT Introduction: Spirituality, by providing positive coping or religious/spiritual coping, mobilizes resilience, a positive worldview, and a support network, thereby promoting physical and mental health. Objective: To identify spiritual religious coping by analyzing the association between sociodemographic/educational variables and the level of spiritual guidance among health residents in Recife. Method: This was a cross-sectional, exploratory, and quantitative analytical study. Spirituality was assessed using the Spirituality Self Rating Scale (SSRS), and religious coping was measured by the Brief Religious/Spiritual Coping Scale (RSC-Brief). The collected data were analyzed using Stata 12.1 software, with crude and adjusted prevalence ratios (PR) estimated, and 95% confidence intervals (CI). The study was approved by the Ethics Committee of IMIP under CAAE N. 42807221.2.0000.5201. Result: Of the 107 participants, the majority were aged between 21 and 25 years (45.8%), female (79.4%), enrolled in multidisciplinary residency programs (50.5%), and attending the first year of their course (89.7%). Positive religious coping was identified as medium, high, or very high in 69.2% of participants, while low or no negative religious coping was found in 93.4%, and medium/high spiritual guidance in 57%. Residents with Lato Sensu postgraduate qualifications showed a 40% higher prevalence ratio for having a medium/high level of spiritual guidance compared to those with only undergraduate education, and this ratio was 46% higher in the nursing area when compared to the other fields. Conclusion: Spirituality and religious coping were more prevalent among nursing professionals and those with higher academic qualifications. <![CDATA[Development and validation of an inter-professional quiz on breastfeeding designed for students in health-related fields]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100202&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: A prevalência do aleitamento materno exclusivo e do aleitamento materno no mundo está bastante aquém do desejado e preconizado pela Organização Mundial da Saúde (OMS) e pelo Fundo das Nações Unidas para a Infância (Unicef), gerando consequências negativas para as mulheres, as crianças e a comunidade. A falta de capacitação dos profissionais de saúde para manejar as dificuldades enfrentadas pelas mães durante o processo de aleitamento é um dos fatores para o insucesso das taxas atuais. Evidencia-se, portanto, a necessidade do desenvolvimento de estratégias para aperfeiçoar a formação dos profissionais de saúde no que se refere ao tema “amamentação”. Precisam ser elaborados e implementados instrumentos inovadores, interprofissionais e fundamentados nas necessidades da atual geração de graduandos da área de saúde, que utilizam constantemente as tecnologias digitais. Objetivo: Assim, objetivou-se elaborar e validar um quiz de cunho interprofissional sobre aleitamento materno para estudantes da área de saúde, buscando melhorar as taxas de aleitamento materno na Região Nordeste do Brasil. Método: Elaboração e validação de um quiz de cunho interprofissional para a construção de conhecimentos sobre aleitamento materno na modalidade de educação a distância (EaD), utilizando o desenho instrucional baseado no ADDIE. A amostra responsável pela elaboração do quiz foi composta por grupo de especialistas em tecnologia da informação (TI), e um grupo de especialistas da Organização Pan-Americana da Saúde e da Faculdade Pernambucana de Saúde realizou a validação do conteúdo teórico e das técnicas de EaD. O projeto foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa da Faculdade Pernambucana de Saúde (CAAE n° 62652122.8.0000.5569). Resultado: Elaborou-se um quiz de cunho interprofissional com suporte de animações sobre aleitamento materno que propiciará a aquisição de conhecimentos fundamentais sobre essa temática para uso profissional e aconselhamento populacional. Conclusão: O quiz “Via Láctea - O caminho do aleitamento materno” apresenta regras de fácil compreensão, e sua aplicação contribuirá significativamente para a capacitação dos futuros profissionais de saúde no que se refere ao manejo do aleitamento materno.<hr/>ABSTRACT Background: The prevalence rates of exclusive and non-exclusive breastfeeding worldwide remain well below levels recommended as desirable by the World Health Organization (WHO) and the United Nations Children’s Fund (UNICEF). Unquestionably, this scenario results in negative consequences for women, children and communities. Since inadequate training of healthcare professionals to manage the difficulties faced by breastfeeding mothers has been highlighted as one of the factors linked to this issue, training strategies that include innovative inter-professional tools may help tackle this problem. Such tools should appeal to the current generation of undergraduate students in healthcare-related courses, a population group well adept in the use of digital technology. Objective: The primary aim of this study was to create and validate an inter-professional, educational quiz on breastfeeding designed for students in healthcare-related fields, with a view towards improving breastfeeding rates in northeastern Brazil. Methods: A self-study quiz intended to increase knowledge on breastfeeding was created within a remote education module using the Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation (ADDIE) model. The quiz was developed by a group of specialists in information technology (IT), while a panel of experts from the Pan American Health Organization and the Faculdade Pernambucana de Saúde validated its content and the distance learning techniques. The internal review board of the Faculdade Pernambucana de Saúde approved the study protocol (CAAE: 62652122.8.0000.5569). Results: An inter-professional educational quiz on breastfeeding for students in health-related fields was constructed to stimulate their acquisition of basic knowledge on breastfeeding and as a means of providing information to the public. Conclusion: The rules of the validated quiz, baptized “The Milky Way”, are easily understood and its implementation will contribute significantly to the training of future healthcare professionals with respect to breastfeeding. <![CDATA[More Doctors Program: reflections on the selection of municipalities for new private schools]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100203&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: As tentativas de organização do provisionamento profissional para saúde antecedem a criação do SUS, e os desafios são ainda maiores quanto à distribuição desigual de médicos nas diferentes regiões brasileiras, com especial dificuldade para sua adequação à atenção primária à saúde (APS). O Programa Mais Médicos (PMM) fortaleceu, a partir de 2013, a discussão sobre a formação de egressos com perfil generalista, com forte inserção nesse nível de atenção. Foi orientada a revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) para cursos de Medicina, de modo a reforçar a atuação no contexto local, fortalecer o ensino nas unidades básicas de saúde (UBS) e estabelecer a formalização de convênios com a gestão dos municípios selecionados, com vistas ao alcance de melhores resultados. Objetivo: Este estudo teve como objetivo analisar o processo de seleção de municípios para a implantação de novos cursos privados de Medicina do Brasil a partir do primeiro edital do PMM. Método: Realizou-se um estudo qualitativo com análise documental de informações das diferentes etapas do PMM, disponíveis em registros e sites oficiais relacionados à seleção de municípios no período de 2013 a 2014. Resultado: O período estudado envolveu a publicação da primeira portaria normativa até o resultado final dos recursos, após 15 meses do início do certame. Foram selecionados 21 municípios com características diversas dos indicadores dispostos, a maioria localizada no estado de São Paulo. Conclusão: A proposta do PMM se alicerça na fixação do médico no interior e na potência da integração entre os sistemas de ensino e saúde locais. Ao contemplar especialmente municípios da Região Sudeste, que já possuía número expressivo de cursos, fica o questionamento quanto à oportunidade de real modificação no cenário de provisionamento de médicos no interior, em especial aqueles lotados na APS.<hr/>ABSTRACT Introduction: Attempts to organize professional provision for health precede the creation of the SUS and the challenges are even greater regarding the unequal distribution of doctors in the different Brazilian regions, with particular difficulty in adapting them to Primary Health Care (PHC). Since 2013, the ‘More Doctors Program’ (PMM, Programa Mais Médicos) has strengthened the discussion about training graduates with a generalist profile, with a strong presence in this level of care. The revision of the National Curriculum Guidelines (DCNs) for medical courses was oriented towards reinforcing action in the local context, strengthening the teaching in Basic Health Units (UBS) and establishing the formalization of agreements with the management of the selected municipalities, aiming to achieve better results. Objective: To analyze the process of selecting municipalities to implement new private medical courses of Brazil, based on the first PMM public notice. Method: A qualitative study was carried out with documentary analysis of information from the different stages of the PMM, available in official records and websites, related to the selection of municipalities from 2013 to 2014. Result: The assessed period involved the publication of the first Normative Ordinance until the final result of the appeals, fifteen months after the start of the contest. Twenty-one municipalities were selected, most of which located in the state of São Paulo. Conclusion: The PMM proposal is based on the retention of doctors in the countryside and on the power of integration between the local education and health systems. By targeting municipalities in the southeast region, which already had a significant number of courses, the question remains as to whether there will be a real change in the scenario for the provision of doctors in the countryside, especially those assigned to PHC. <![CDATA[Transitioning from Remote to In-Person Learning: Medical Students’ Perspectives after the COVID-19 Pandemic]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100204&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: O retorno ao ensino presencial pós-pandemia nas escolas médicas brasileiras careceu de adequações por parte de estudantes e professores, no sentido de eles se reajustarem ao modelo de ensino tradicional após o regime remoto implantado. Objetivo: Este estudo determinou, sob a perspectiva dos estudantes, as principais estratégias pedagógicas pós-pandêmicas utilizadas, os desafios durante o período de transição, os benefícios do retorno ao presencial, o desempenho docente nesse contexto e as recomendações para a educação médica presencial pós-pandemia em uma universidade pública no Rio Grande do Norte, no Brasil. Método: Abordagens quantitativas e qualitativas foram utilizadas para coleta e análise de dados. A pesquisa envolveu 185 estudantes de Medicina, e suas respostas foram coletadas entre novembro de 2022 e maio de 2023. Resultado: De acordo com os dados, o uso de tecnologias de informação e comunicação (TIC) persistiu no ensino presencial. Os principais desafios incluíram aumento de despesas, incerteza em relação ao aprendizado e fadiga. No entanto, os estudantes valorizaram a interatividade, a motivação e a oportunidade de esclarecer dúvidas com os instrutores durante as aulas presenciais. Destacaram-se a necessidade de aulas dinâmicas, a adoção de uma abordagem de ensino híbrido e o uso ubíquo de tecnologia no ensino médico. Além disso, sobressaíram a importância da organização de horários, a diversificação das avaliações e o investimento em instrutores e infraestrutura. Conclusão: O estudo revela que as estratégias-chave de ensino remoto, como plataformas online e acesso assíncrono a recursos, integraram-se facilmente à educação presencial. No entanto, desafios como encargos financeiros e adaptação ao formato presencial foram notáveis. Apesar disso, os alunos enfatizaram os benefícios do aumento do engajamento e os melhores resultados de aprendizagem, destacando a importância de manter uma abordagem dinâmica e adaptativa à educação pós-pandêmica.<hr/>ABSTRACT Introduction: The return to post-pandemic in-person teaching in Brazilian medical schools required adjustments on the part of students and teachers, to readjust to the traditional teaching model after the remote regime was implemented. Objective: This study determined, from the student’s perspective, the post-pandemic pedagogical strategies, challenges during the transition period, benefits of returning to in-person learning, faculty performance in this context, and recommendations for post-pandemic in-person medical education in a public university in Rio Grande do Norte, Brazil. Method: Both quantitative and qualitative approaches were employed for data collection and analysis. The research involved 185 medicine students, and their responses were gathered between November 2022 and May 2023. Result: According to the data, the use of information and communication technologies (ICTs) persisted in in-person education. The main challenges encompass increased expenses, uncertainty regarding learning, and fatigue. Nevertheless, students valued interactivity, motivation, and the opportunity to clarify doubts with instructors during in-person classes. Emphasis was placed on the need for dynamic classes, the adoption of a hybrid teaching approach, and the ubiquitous use of technology in medical education. Additionally, the importance of schedule organization, assessment diversification, and investment in instructors and infrastructure is highlighted. Conclusion: In summary, the study reveals that key remote teaching strategies, such as online platforms and asynchronous access to resources, seamlessly transitioned into in-person education. However, challenges such as financial burdens and adapting to the in-person format were notable. Despite this, students emphasized the benefits of increased engagement and improved learning outcomes, underscoring the importance of maintaining a dynamic and adaptive approach to post-pandemic education. <![CDATA[Death and the process of dying: perceptions of Medical and Psychology students]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100205&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: Na formação dos estudantes de saúde, há uma escassez de debates sobre a morte e o morrer, provocando despreparo e sofrimento emocional no enfrentamento dessas situações. Objetivo: Este estudo teve como objetivo avaliar o nível de medo que os estudantes de Medicina e de Psicologia apresentam diante do processo de enfrentamento da morte. Método: Trata-se de um estudo do tipo survey que utiliza a Escala de Medo da Morte de Collet-Lester envolvendo estudantes maiores de 18 anos, em diferentes períodos da graduação de Medicina e de Psicologia, com comparação com os grupos por meio de testes estatísticos adequados. Resultado: Entre os 333 estudantes que responderam ao questionário, evidenciou-se um maior medo da morte dos outros para ambos os cursos. Na Medicina, o medo da própria morte foi maior no final do curso (p = 0,045), e, na Psicologia, houve uma redução significativa do medo da morte dos outros no meio do curso (p = 0,039). Conclusão: Ter uma grade curricular que trabalhe questões clínicas e psicossociais sobre a finitude da vida pode auxiliar na redução das inseguranças e dos medos dos estudantes visando fornecer um cuidado integral de qualidade ao paciente.<hr/>ABSTRACT Introduction: Health students’ education lacks debate on death and dying, which causes unpreparedness and emotional distress when facing these situations. Objective: The objective of this study was to analyze the level of fear that medical and psychology students have when facing the process of death. Method: This was a survey study using the Collet-Lester Fear of Death Scale involving students over 18 years old, attending different semesters of Medicine and Psychology undergraduate courses, with comparison between groups using appropriate statistical tests. Results: Among the 333 students who answered the questionnaire, there was a greater fear of death of others for both courses. In medicine, the fear of own death was greater towards the end of the course (p=0.045), whereas in psychology (p=0.039), there was a significant reduction in the fear of death of others in the middle of the course. Conclusion: Having a curriculum that addresses clinical and psychosocial issues regarding the finitude of life can help reduce students’ insecurities and fears, aiming to provide comprehensive quality care to the patient. <![CDATA[Art and literature: students’ involvement for human formation and the development of medical skills]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100206&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: As artes são capazes de estimular os alunos a usarem a própria imaginação, o que proporciona o desenvolvimento de novas perspectivas e o pensamento crítico e criativo, importantes na resolução de problemas no exercício profissional. Para além da obtenção de conhecimento técnico, as artes favorecem uma postura ética e profissional, pautada na escuta, na sensibilidade, na empatia e no compromisso. Uma boa relação médico-paciente deve-se a um profundo humanismo do profissional, resultando em uma melhor coleta da história clínica e levando-o a realizar manejos mais assertivos, eficazes e racionais. Objetivo: Este estudo teve como objetivo avaliar o envolvimento e o interesse artístico e literário dos estudantes de Medicina de uma instituição de ensino superior e a opinião deles sobre a importância desse envolvimento durante a graduação para a formação humana e o desenvolvimento de habilidades médicas. Método: Trata-se de um estudo do tipo descritivo transversal, realizado no segundo semestre de 2022, na cidade de Fortaleza, capital do Ceará, por meio de um questionário elaborado especificamente para esse fim. O trabalho segue os aspectos éticos com o CAAE nº 38707720.0.0000.5049. Resultado: Dentre os 200 participantes da pesquisa, 92,5% acreditam que arte e literatura são importantes na formação médica. Entretanto, apenas 38,5% demonstraram interesse em participar de grupo extracurricular que aborde o estudo das artes. Observou-se que aproximadamente 60% dos estudantes que desenvolviam alguma atividade artística a interromperam em decorrência do início do curso. Além disso, 56,5% acreditam que cursar Medicina os impossibilita de se envolver em atividades artísticas e literárias devido à falta de tempo ou de disposição em decorrência da rotina imposta pela graduação médica. Conclusão: Apesar de uma considerável parte dos estudantes de Medicina concordar com a importância das artes e da literatura na formação médica, muitos ainda não estão dispostos a experienciar isso durante o processo de aprendizagem, sendo essencial um maior incentivo desse envolvimento, tendo em vista a importância das artes e da literatura na formação humana do médico.<hr/>ABSTRACT Introduction: the arts are capable of stimulating students to use their imagination, which allows them to develop new perspectives and critical and creative thinking, which are important for solving problems in professional practice. In addition to obtaining technical knowledge, the arts encourage an ethical and professional attitude based on listening, sensitivity, empathy, and commitment. A good doctor-patient relationship is based on deep humanism on the part of the professional, resulting in a better collection of the clinical history and leading to more assertive, effective, and rational management. Objective: to assess medical students’ artistic and literary involvement and interest at a higher education institution and their opinion on the importance of this involvement during their undergraduate studies for human formation and the development of medical skills. Methods: this is a cross-sectional descriptive study carried out in 2022.2 in Fortaleza-CE, using a questionnaire designed specifically for this purpose. The study complies with ethical standards under CAAE 38707720.0.0000.5049. Results: of the 200 participants in the survey, 92.5% believe that art and literature are important in medical training. However, only 38.5% showed an interest in taking part in an extracurricular group addressing the study of the arts. It was observed that approximately 60% of the students involved in some kind of artistic activity stopped as a result of starting the course. Moreover, 56.5% believe that studying medicine makes it impossible for them to get involved in artistic and literary activities due to the lack of time or disposition as a result of the routine imposed by the medical degree. Conclusion: although a considerable proportion of medical students agree with the importance of the arts and literature in medical training, many are still unwilling to experience this during the learning process, and greater encouragement of this involvement is essential, given the importance of the arts and literature in the human formation of doctors. <![CDATA[Challenges faced in caring for deaf patients: a study with medical professors]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100207&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: A surdez é caracterizada pela diminuição da capacidade de percepção de sons, e a Língua Brasileira de Sinais (Libras) é reconhecida legalmente como forma de comunicação para indivíduos surdos. Além disso, estabelece-se que a assistência à saúde das pessoas surdas deve ser conduzida ou mediada por profissionais treinados no uso da Libras. Contudo, o despreparo dos profissionais de saúde para se comunicar de formas que extrapolam a oralidade é uma realidade profusa no sistema de saúde brasileiro. Objetivo: Este estudo teve como objetivo identificar os desafios enfrentados por docentes de um curso de Medicina para o atendimento de pessoas surdas. Método: Trata-se de uma pesquisa observacional, transversal, realizada por meio de um questionário on-line, cujo público-alvo foi composto por profissionais da saúde que lecionam no curso de Medicina de uma instituição particular de Belo Horizonte, em Minas Gerais. O instrumento utilizado foi elaborado pelos pesquisadores com base na Attitudes to Deafness Scale. Realizou-se um pré-teste no qual a consistência interna, avaliada pelo coeficiente alfa de Cronbach, foi classificada como aceitável (0,76). Após a coleta, os dados foram tabulados no Microsoft Excel e analisados no software R. Resultado: O estudo contou com 89 participantes, dos quais 78% declararam não possuir nenhum conhecimento sobre Libras, 88% afirmaram que não se sentem preparados para atender pessoas surdas e 91% nunca realizaram alguma capacitação para conduzir esses atendimentos. Os principais desafios identificados foram o desconhecimento dos recursos oferecidos pelo Sistema Único de Saúde para os pacientes surdos e a incapacidade de fornecer orientações adequadas. Os resultados também sugerem que os participantes com capacitação para atender pessoas surdas percebem como menores os desafios para os atendimentos. Ademais, participantes sem experiência prévia com pacientes surdos relataram maior dificuldade em guiar os alunos para o atendimento dessa população. Conclusão: Os resultados evidenciam numerosos desafios enfrentados pelos participantes para o atendimento de pessoas surdas. A análise dos achados reforça a falha estrutural na inclusão efetiva das pessoas com deficiência durante a formação profissional e nos serviços de saúde em geral.<hr/>ABSTRACT Introduction: Deafness is characterized by a decreased ability to perceive sounds and the Brazilian Sign Language (Libras, Língua Brasileira de Sinais) is legally recognized as a form of communication for deaf individuals. Furthermore, it is established that health care for deaf people must be conducted or mediated by professionals trained in the use of Libras. However, the lack of preparation of health professionals to communicate in ways that go beyond orality is a widespread reality in the Brazilian health system. Objective: To identify the challenges faced by teachers of a medical course when caring for deaf people. Method: This is an observational, cross-sectional research, carried out using an online questionnaire, whose target audience comprised health professionals who teach in the medical course at a private institution in Belo Horizonte-MG. The instrument used was developed by the researchers, based on the "Attitudes to Deafness Scale". A pre-test was carried out, where the internal consistency, evaluated by Cronbach's Alpha coefficient, was defined as acceptable (0.76). After collection, data was tabulated in Microsoft Excel and analyzed using the R software. Result: The study included 89 participants, of which 78% declared that they did not have any knowledge of Libras, 88% stated that they did not feel prepared to assist deaf people and 91% never completed any training to provide these services. The main challenges identified were the lack of knowledge about the resources offered by the Brazilian Public Health System for deaf patients and the inability to provide adequate assistance. The results also suggest that participants with training to assist deaf people perceive the challenges as smaller. Furthermore, participants with no prior experience with deaf patients reported greater difficulty in guiding students to care for this population. Conclusion: The results highlight numerous challenges faced by participants when caring for deaf people. The analysis of the results reinforce the structural flaws in the inclusion of people with disabilities during professional education and in health services in general. <![CDATA[Preparation of the Map of Health Empathy in the Patient’s Perception (MES-PP)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100208&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: A capacidade empática autoavaliada e os comportamentos empáticos dos médicos se correlacionam mal ou não se correlacionam com as perspectivas dos pacientes sobre o aspecto das interações médico-paciente. Assim, qualquer avaliação da empatia do médico deve considerar as perspectivas dos pacientes. Isso permite uma compreensão mais concreta da interação médico-paciente. Objetivo: Este estudo teve como objetivo elaborar um instrumento baseado no Mapa da Empatia em Saúde (MES) para avaliação do atendimento empático do estudante de medicina na perspectiva do paciente. Método: Trata-se de um estudo de abordagem qualitativa e descritiva para construção de um instrumento capaz de avaliar a empatia clínica de estudantes de Medicina na perspectiva do paciente. O estudo teve três fases: 1. elaboração do Mapa da Empatia em Saúde na Percepção do Paciente (MES-PP): adaptação do MES; 2. adequação do conteúdo do instrumento: utilizando a técnica de painel de especialistas; 3. avaliação do grau de clareza e da exequibilidade do instrumento na população-alvo, no cenário de aprendizagem: distribuição para pacientes no cenário ambulatorial. Resultado: A adequação do instrumento para ser utilizado pelos pacientes, nos cenários de ensino em saúde, levou em consideração os pilares conceituais da empatia - tomada de perspectiva, compartilhamento emocional e preocupação empática -, bem como as sugestões dos especialistas e os pré-testes realizados com pacientes. Todas as sugestões foram debatidas pelos pesquisadores e acatadas, após consenso de que indicavam avanços e melhorias do instrumento, no sentido de viabilizar a utilização pelos pacientes em cenários de aprendizagem em saúde. A versão final do MES-PP apresenta quatro quadrantes contendo questões fechadas/emojis abordando os sentimentos e as necessidades do paciente perante o quadro clínico, bem como a percepção e a conduta do profissional de saúde em relação aos aspectos biomédicos, afetivos e sociais. Conclusão: A versão final do MES-PP mostrou-se de fácil entendimento e aplicação no contexto do ensino assistencial e foi considerada pelos participantes das diferentes fases do estudo uma ferramenta educacional com grande potencial instrucional no que tange ao desenvolvimento de empatia, no cenário de aprendizagem clínica.<hr/>ABSTRACT Introduction: The relationship between self-assessed empathetic capacity and the physicians’ empathetic behaviors correlates poorly or not at all with patients’ perspectives on the aspect of doctor-patient interactions. Thus, any assessment of doctor’s empathy must consider the patients’ perspectives. This allows a more concrete understanding of the doctor-patient interaction. Objective: To develop an instrument based on the Health Empathy Map (HEM) to evaluate the empathetic care of medical students from the patient’s perspective. Method: This is a study with a qualitative and descriptive approach aimed to construct an instrument capable of evaluating the clinical empathy of medical students, from the patient’s perspective. The Study consisted of three phases: 1. Preparation of the Health Empathy Map according to the patient’s perception (HEM-PP): adaptation of the Health Empathy Map (HEM); 2. Adequacy of the instrument content: using the expert panel technique; 3. Assessment of the degree of clarity and feasibility of the instrument in the target population in the learning scenario: distribution to patients in the outpatient setting. Results: The adequacy of the instrument to be used by patients, in health teaching scenarios, took into consideration the conceptual pillars of empathy - perspective taking, emotional sharing and empathetic concern - as well as the experts’ suggestions and the pre-tests carried out with patients. All suggestions were debated by the researchers and accepted, after a consensus that they indicated advances and improvements to the instrument, allowing its use by patients in health learning scenarios. The final version of the HEM-PP has 4 quadrants containing closed questions/emojis addressing the patient’s feelings and needs regarding the clinical picture, as well as the health professional’s perception and conduct in relation to the biomedical, affective and social aspects. Conclusion: The final version of the Health Empathy Map from the Patient’s Perception (HEM-PP) proved to be easy to understand and apply in the context of care teaching and was considered by the participants in the different phases of the study to be an educational tool with great instructional potential regarding the development of empathy, in the clinical learning scenario. <![CDATA[Evaluation of the Progress Test of a Medical school according to the SOLO Taxonomy theoretical framework]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100209&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: A capacitação de futuros egressos das faculdades de Medicina para uma prática assistencial responsável e qualificada de atenção à saúde é um desafio. O objetivo é que estejam aptos para a resolução de problemas que demandem habilidades cognitivas de ordem superior. Sendo assim, a avaliação da aquisição de tais competências se torna muito importante. Um método de avaliação que vem ganhando atenção no ensino médico é o Teste do Progresso (TP). Teorias cognitivas têm trazido progresso em pesquisas educacionais relativas aos processos de avaliação. Utilizamos no nosso estudo a Taxonomia Structure of Observing Learning Outcome (SOLO) para avaliar e categorizar os itens do TP aplicado em uma faculdade de Medicina. A Taxonomia SOLO (TS) possibilita a análise cognitiva necessária para a realização de determinadas tarefas, permitindo uma observação integral da compreensão do entendimento do aluno. Utilizamos também no nosso estudo a Teoria Clássica dos Testes (TCT) e calculamos para cada item de múltipla escolha (IME) do TP o índice de dificuldade (IDF) e o índice de discriminação (ID), e os correlacionamos com a classificação SOLO. Objetivo: Este estudo teve como objetivo avaliar características do TP aplicado em uma faculdade privada de Medicina, analisando seus itens pelos pressupostos da TS e correlacionando-os com a TCT. Método: Trata-se de um estudo descritivo, de abordagem quantitativa e qualitativa. De acordo com os princípios da TS, foram realizadas a análise e a caracterização dos itens da prova de um TP aplicado em uma faculdade privada de Medicina e a correlação com o IDF e o ID. Resultado: Verificamos um equilíbrio entre a aprendizagem superficial (AS) e a aprendizagem profunda (AP) no total de itens e uma relação direta entre os níveis de AP e IME compostos por casos clínicos. Não verificamos diferença estatisticamente significativa entre as categorias SOLO quanto às médias do IDF e do ID. Conclusão: A análise das atividades avaliativas não deve ser restringida às propriedades psicométricas. Ferramentas taxonômicas, como a TS, podem auxiliar de maneira significativa a realização dessas atividades, de modo a conciliar as avaliações ao currículo, possibilitar a realização de provas adequadas ao nível de aprendizagem desejável e favorecer a progressividade do ensino.<hr/>ABSTRACT Introduction: the training of future graduates from medical schools for responsible and qualified health care practice is a significant challenge. The goal is for them to be equipped to solve problems that require higher-order cognitive skills. Thus, evaluating the acquisition of such competencies becomes crucial. One assessment method that has been gaining attention in medical education is the Progress Test (PT). Cognitive theories have advanced educational research related to assessment processes. In our study, we used the Structure of Observing Learning Outcome (SOLO) taxonomy to evaluate and categorize the items of the PT applied at a medical school. The SOLO taxonomy (ST) allows for the necessary cognitive analysis required for performing specific tasks, enabling a comprehensive observation of the student’s understanding. We also applied the Classical Test Theory (CTT) in our study, calculating the difficulty index (DFI) and discrimination index (DI) for each multiple-choice item (MCI) of the PT and correlating them with the SOLO classification. Objective: the objective of this study is to evaluate the characteristics of the PT applied in a private medical school, analyzing its items based on the assumptions of ST and correlating them with CTT. Materials and Methods: this is a descriptive study with a quantitative and qualitative approach. According to the principles of ST, we conducted the analysis and characterization of the items from a PT applied in a private medical school and correlated them with the DFI and DI. Results: we found a balance between surface learning (SL) and deep learning (DL) across the total items, as well as a direct relationship between the levels of DL and MCIs consisting of clinical cases. We did not find statistically significant differences between the SOLO categories regarding the means of DFI and DI. Conclusion: t he analysis of assessment activities should not be restricted to psychometric properties. Taxonomic tools, such as the ST, can significantly aid in conducting these activities, aligning assessments with the curriculum and facilitating the creation of tests appropriate for the desired level of learning, thereby promoting effective teaching progression. <![CDATA[Randomized study: lecture versus gamification in knowledge retention in Medical students]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100210&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: Mesmo diante de uma geração de estudantes criada no ambiente dos jogos e da interatividade, a metodologia da gamificação associada a histórias interativas ainda não foi suficientemente testada por meio de estudos com maior poder estatístico. Objetivo: Este estudo visa comparar a fixação de conhecimento de estudantes de Medicina expostos à aula expositiva ou aula por meio de jogos e histórias interativas, e comparar os níveis de aquisição de conhecimento e de satisfação após a exposição às duas diferentes metodologias referidas. Método: Trata-se de um estudo randomizado, controlado e cruzado que compara o uso de aulas com gamificação e histórias interativas com o uso de aula tradicional. Os principais desfechos avaliados foram o nível de fixação de conhecimento um mês depois da exposição à última aula, o incremento de conhecimento antes e depois de cada aula, e o nível de satisfação ao final de cada aula. Realizou-se análise estatística usando-se o Teste dos Sinais de Wilcoxon, ao nível de significância de 5%. Resultado: Incluíram-se no estudo 83 estudantes do quinto e do sexto ano. A fixação de conhecimento no grupo de gamificação e histórias foi 3,6 vezes maior (p &lt; 0,001) do que no grupo de aula expositiva. Os níveis de aquisição de conhecimento e a satisfação também foram superiores no grupo de gamificação. Conclusão: O presente estudo indica que a aula com metodologia de gamificação e histórias interativas é superior à aula tradicional na fixação do conhecimento em estudantes de Medicina. Além disso, observou-se também superioridade nos níveis de aquisição de conhecimento e de satisfação.<hr/>ABSTRACT Introduction: Even in the presence of a generation of students created in the gaming and interactivity environment, the Gamification methodology associated with interactive stories has not yet been sufficiently tested through studies with greater statistical power. Objective: This study aims to compare knowledge retention in medical students exposed to lectures or classes through games and interactive stories and to compare levels of knowledge acquisition and satisfaction after exposure to the two mentioned different methodologies. Methods: It is characterized as a randomized, controlled, crossover study comparing the use of Gamification classes and Interactive Stories with the use of Traditional Classroom method. The main outcomes assessed were the level of knowledge retention one month after exposure to the last class, the increase in knowledge before and after each class, and the level of satisfaction at the end of each class. Statistical analysis was performed using the Wilcoxon signed rank test with a significance level set at 5%. Results: Eighty-three students attending the 5th and 6th years of medical school were enrolled in this study. Knowledge fixation in the Gamification and Stories group was 3.6 times higher (p &lt;0.001) than in the Lecture group. Knowledge acquisition and satisfaction levels were also higher in the Gamification group. Conclusion: The present study indicates that the Gamification methodology with Interactive Stories methodology is superior to the Traditional Class regarding knowledge retention in medical students. Moreover, the knowledge acquisition and satisfaction levels were also superior. <![CDATA[Entrustable professional activities for family and community medicine residency in the Brazilian context]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100211&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: As atividades profissionais confiáveis (APC) descrevem unidades de prática profissional essenciais de uma especialidade e, portanto, fundamentais a serem ofertadas como treinamento por programas de residência. As APC para residência em Medicina de Família e Comunidade (MFC) já foram descritas em outros países. No Brasil, ainda não há descrição das APC para a especialidade. Objetivos: Este estudo teve como objetivos elaborar APC para MFC no contexto brasileiro e validá-las através por meio da técnica Delphi. Método: Especialistas em MFC e docentes com expertise em educação médica analisaram as matrizes de competências nacionais para residência de MFC e as APC descritas anteriormente em outros países para a especialidade. Esse grupo central formulou APC considerando as necessidades de saúde da população, a legislação do Sistema Único de Saúde (SUS) e as especificidades da formação em MFC no país. Especialistas em MFC com experiência em atuação na residência médica foram convidados para compor um painel Delphi para avaliação das APC propostas. Considerou-se para consenso um índice de validação de conteúdo de 80%. Resultados: O grupo central elaborou 14 APC. O painel Delphi foi composto por um grupo de 24 preceptores e supervisores de programa, com tempo médio de experiência como educadores na residência de MFC de 11 anos. Foram necessárias duas rodadas para estabelecimento de consenso, e todas as 14 APC foram aprovadas. Discussão: O Brasil possui especificidades relacionadas à sua população e à organização do sistema de saúde que o diferencia de países onde as APC para MFC foram descritas. Há uma singularidade na formação em MFC no país, com a necessidade de desenvolvimento de APC locais. Isso foi evidenciado pela necessidade de formular APCs considerando a atuação em redes de atenção à saúde, a abordagem de vulnerabilidades e a atenção à saúde considerando o território de atuação. Conclusão: Este trabalho descreve uma proposta de elaboração e validação de APCs para a residência de em Medicina de Família e Comunidade no Brasil. A especificação dessas atividades tem potencial para apoiar a orientação de programas de residência na especialidade e redução das diferenças em formação em MFC no país.<hr/>ABSTRACT Introduction: Entrustable professional activities (EPAs) describe units of professional practice of a specialty and, therefore, fundamental to be offered as training by residency programs. EPAs for residency in Family and Community Medicine (FCM) have already been described in other countries. In Brazil there is still no description of these EPAs for the specialty. Objectives: Develop EPAs for FCM in the Brazilian context and validate them using the Delphi technique. Method: FCM experts and teachers with expertise in medical education analyzed the national competency matrices for FCM residency and the EPAs previously described in other countries for the specialty. This core group formulated EPAs considering the population’s health needs, the legislation of the Brazilian Unified Health System (SUS) and the specificities of FCM training in the country. FCM specialists with experience working in medical residency were invited to form a Delphi panel to evaluate the proposed EPAs. A Content Validation Index of 80% was considered for consensus. Results: 14 EPAs were defined by the core group. The Delphi panel consisted of a group of 24 preceptors and program supervisors, with an average length of experience as educators in FCM residency of eleven years. It took two rounds to establish the consensus and all 14 EPAs were approved. Discussion: Brazil has specificities related to its population and the health system organization that differentiate it from countries where EPAs for FCM have been described. There is a uniqueness in FCM training in the country, with the need to develop local EPAs. This was demonstrated by the need to formulate EPAs considering operations in health care networks, addressing vulnerabilities and health care considering the operation territory. Conclusion: This study describes a proposal for the development and validation of EPAs for the Family and Community Medicine residency in Brazil. The specification of these activities has the potential to support the orientation of residency programs in the specialty and reduce differences in FCM training in the country. <![CDATA[Technical procedures in clinical and surgical urgencies/emergencies for simulation-based teaching]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100212&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: A educação médica, durante longo período de tempo, caracterizou-se por um modelo de ensino tradicional, com capacidade de retenção de conhecimentos e aplicabilidade questionáveis. Nos últimos anos, mudanças estruturais foram implementadas nos currículos e planos pedagógicos dos cursos de Medicina, a fim de tornar o treinamento do graduando moderno e efetivo. O ensino baseado em simulação é uma ferramenta educacional ativa possível para esse propósito. Objetivo: Diante da escassez da literatura a respeito do assunto, idealizaram-se um estudo baseado na opinião de docentes da Universidade do Estado do Amazonas e a produção de uma lista priorizada de procedimentos técnicos em urgências clínicas e cirúrgicas em adultos a serem ensinados aos alunos por meio de simulação. Método: Para tanto, foi utilizado o método Delphi modificado, um processo de três séries de questionários aplicados a 22 docentes. O questionário inicial foi constituído por uma questão aberta, na qual o participante deveria citar no mínimo 12 desses procedimentos. Na segunda rodada, o participante recebeu uma lista com os 17 procedimentos eleitos no questionário 1, e foi solicitada a avaliação de cada um deles por meio da fórmula Copenhagen Academy for Medical Education and Simulation - Needs Assessment Formula (CAMES-NAF) modificada. Na terceira rodada, o docente recebeu a lista preliminar priorizada de procedimentos de acordo com a avaliação contida no segundo questionário e, por meio de escala Likert, pôde informar o seu grau de concordância com a lista de procedimentos apresentada. Com a utilização do Índice de Validade de Conteúdo (IVC), foi então elaborada uma lista priorizada e validada (IVC = 0,95), contendo os dez procedimentos ranqueados a serem ensinados aos estudantes de Medicina por meio da simulação. Resultado: Os cinco procedimentos da lista que obtiveram as maiores notas na fórmula CAMES-NAF foram: intubação endotraqueal, reanimação cardiopulmonar, manuseio básico das vias aéreas, acesso venoso central e suturas superficiais. Conclusão: No presente estudo, foi consensuada uma lista priorizada dos procedimentos técnicos em urgências clínicas e cirúrgicas em adultos a serem ensinados por meio de simulação aos alunos do curso de Medicina com base na opinião dos docentes da Universidade do Estado do Amazonas.<hr/>ABSTRACT Introduction: for a considerable period of time, medical education was characterized by a traditional teaching model, with questionable knowledge retention capacity and applicability. In recent years, structural changes have been implemented in the curricula and teaching plans of medical courses aiming to make undergraduate training more modern and effective. Simulation-based teaching is a possible active educational tool for this purpose. Objective: Given the dearth of literature on the subject, a study was designed, based on the opinions of teachers at Universidade do Estado do Amazonas and the development of a prioritized list of ten technical procedures in adult clinical and surgical urgencies/emergencies to be taught to students using simulation. Method: To achieve this objective, the modified Delphi method was employed in a three-stage process involving the administration of three sets of questionnaires to 22 teachers. The initial questionnaire comprised an open-ended question requiring the participants to identify at least 12 of the procedures in question. In the second round, the participant received a list of the 17 procedures chosen in the initial questionnaire and was asked to evaluate each one using the modified CAMES-NAF (Copenhagen Academy for Medical Education and Simulation - Needs Assessment Formula). In the third round, the teacher received the preliminary prioritized list of procedures according to the evaluation contained in the second questionnaire and, using a Likert scale, was able to state their degree of agreement with the list of procedures presented. A prioritized and validated list was then drawn up using the Content Validity Index (CVI), containing the 10 ranked procedures to be taught to medical students through simulation (CVI = 0.95). Results: The five procedures on the list that obtained the highest scores in the CAMES-NAF formula were endotracheal intubation, cardiopulmonary resuscitation, basic airway management, central venous access, and superficial sutures. Conclusion: A prioritized list of medical technical procedures, used in clinical and surgical urgency/emergency scenarios, which should be taught with de aid of simulation techniques to medical students was created based on the opinions of medical school teachers of Universidade do Estado do Amazonas. <![CDATA[Lifestyle among college students: a challenge for future health professionals]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100213&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: Os acadêmicos da área da saúde são os futuros profissionais responsáveis por orientar a população quanto à importância do estilo de vida saudável. Entretanto, as mudanças promovidas pela vida universitária podem representar um desafio para a manutenção de hábitos saudáveis, o que torna fundamental conhecer o estilo de vida desses universitários de forma a refletir sobre a qualidade da atenção à sua própria saúde e formação acadêmica. Objetivo: Este estudo teve como objetivo analisar de forma abrangente o estilo de vida e fatores associados entre acadêmicos da área da saúde. Método: Trata-se de estudo transversal, analítico e quantitativo, com amostra de 618 estudantes de uma universidade pública do Brasil. Para análise do estilo de vida, utilizou-se o instrumento Estilo de Vida Fantástico. Sintomas depressivos foram avaliados por meio do Patient Health Questionnaire 9 (PHQ-9), e sintomas de estresse e de ansiedade, por meio da Escala de Depressão, Ansiedade e Estresse (DASS-21). Avaliaram-se, ainda, dados sociodemográficos, ideação suicida, entre outros. Realizou-se análise descritiva dos dados, assim como regressão de Poisson para análise bruta e ajustada. O estilo de vida foi considerado a variável dependente, e seu nível inadequado, a categoria de análise. Resultado: Observou-se prevalência de estilo de vida inadequado entre um quarto dos universitários. No modelo multivariado, verificou-se correlação significativa positiva entre a prevalência de estilo de vida inadequado e as variáveis depressão, pensamento de suicídio, ansiedade, insatisfação com a imagem corporal e sobrepeso; e correlação negativa com a variável bem-estar. Conclusão: Esses achados permitiram identificar que os comportamentos de saúde têm inter-relação com as dimensões física, psicológica e social dos estudantes.<hr/>ABSTRACT Introduction: Health science students play a crucial role in educating the public about the importance of leading a healthy lifestyle. Nevertheless, the transformations brought about by university life can pose a challenge in maintaining healthy habits. Therefore, it becomes imperative to understand the lifestyle of university students to assess the care for their own health and academic development. Objective: This work aims to comprehensively analyze the Lifestyle and associated factors among health science students. Method: This is a cross-sectional, analytical and quantitative study, with a sample of 618 students from a public university in Brazil. The FANTASTIC Lifestyle instrument was used to analyze Lifestyle. Depressive symptoms were assessed using the Patient Health Questionnaire 9 (PHQ-9) and anxiety and stress symptoms were assessed by the Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21). Sociodemographic data and suicidal ideation, among others, were also evaluated. Descriptive data analysis was performed, as well as Poisson Regression for crude and adjusted analysis. Lifestyle was considered the dependent variable and its inadequate level the analysis category. Results: There was a prevalence of inadequate lifestyle among a quarter of university students. In the multivariate model, there was a significant positive correlation between the prevalence of inadequate lifestyle and the variables depression, suicidal ideation, anxiety, dissatisfaction with body image and overweight; and a negative correlation with well-being was observed. Conclusion: These findings allowed us to identify that health behaviors are interrelated with the physical, psychological and social dimensions of the assessed individuals. <![CDATA[Report on the development of a digital educational tool for teaching the urodynamic test]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100214&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: O exame urodinâmico é uma ferramenta diagnóstica que avalia as funções de armazenamento e esvaziamento da bexiga. O exame é complexo, apresenta indicações precisas e exige interpretação e análise crítica dos seus resultados. O conhecimento em urodinâmica e das disfunções do trato urinário inferior está entre as competências almejadas para os médicos residentes em ginecologia e obstetrícia; todavia, não existe padronização do ensino dessa temática em muitos serviços de residência médica. A educação mediada por tecnologia é uma aliada no desenvolvimento de capacitação qualificada para profissionais de saúde com impacto na melhoria dos serviços ofertados. Nos programas de residência médica, essa estratégia educacional oferece oportunidades para reforçar os conceitos aprendidos e explorar outros não contemplados no período de formação. Objetivo: Este estudo teve como objetivo desenvolver uma ferramenta educacional digital para ensino do exame urodinâmico dentro dos programas de residência médica em ginecologia e obstetrícia. Método: Trata-se de um estudo descritivo do desenvolvimento de uma ferramenta educacional, em que se utilizou o design instrucional contextualizado para nortear o processo de construção do conteúdo digital. Resultado: Entre março de 2023 e fevereiro de 2024, desenvolveu-se um módulo educacional em urodinâmica, aberto e gratuito, no Ambiente Virtual de Aprendizagem do Sistema Único de Saúde (Avasus). O módulo apresenta carga horária total de 30 horas e tem como público-alvo médicos residentes em ginecologia e obstetrícia. Os recursos educacionais utilizados de acordo com o design instrucional proposto constituíram-se de vídeos, gráficos, imagens, casos clínicos ilustrativos, textos complementares, questionários direcionados e glossários. Conclusão: A ferramenta mostra-se prática, de fácil acesso, oportuna ao aprendizado, com possibilidade de ampliar o ensino sobre urodinâmica nos programas de residência médica e promover a educação continuada nas profissões de saúde.<hr/>ABSTRACT Introduction: The urodynamic test is a diagnostic tool that evaluates bladder storage and emptying functions. The test is complex, has precise indications, and requires interpretation and critical analysis of its results. Knowledge of urodynamics and lower urinary tract disorders is among the skills desired for gynecology and obstetrics residents; however, there is no standardization of the teaching of this topic in many medical residency services. Technology-mediated education is an ally in the development of qualified training for health professionals with an impact on improving the services offered. In medical residency programs, this educational strategy offers opportunities to reinforce the learned concepts and explore others not covered during the training period. Objective: To develop a digital educational tool for the teaching of urodynamic examination within gynecology and obstetrics medical residency programs. Methods: This is a descriptive study of the development of a digital educational tool, in which Contextualized Instructional Design was used to guide the process of building digital content. Results: Between March 2023 and February 2024, an open and free educational module on urodynamics was developed in the Virtual Learning Environment of the Unified Health System (AVASUS). The module has a total course load of 30 hours and is aimed at resident doctors in gynecology and obstetrics. The educational resources used by the proposed instructional design consisted of videos, graphics, images, illustrative clinical cases, complementary texts, targeted questionnaires, and glossaries. Conclusions: The tool seems to be practical, easy to access, and appropriate for learning, with the possibility of expanding teaching about urodynamics in medical residency programs and promoting continuing education in health professions. <![CDATA[Peer-mentoring between Medical and Nursing students: a pilot project]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100215&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A mentoria entre pares promove, por meio de um vínculo horizontal entre estudantes, o desenvolvimento de habilidades relacionadas à autonomia e à gestão pessoal dos estudos e da vida cotidiana. Um projeto-piloto de mentoria interprofissional entre pares foi desenvolvido na Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS), com o intuito de facilitar a transição acadêmica de discentes de Medicina e Enfermagem. Este estudo exploratório e descritivo, com abordagem qualitativa, descreve como se deu a implementação do Projeto Mentoria da ESCS em 2022 e investiga o perfil sociodemográfico dos participantes, além de analisar a percepção deles sobre a experiência. Estudantes de graduação em Medicina e Enfermagem que participaram desta edição do projeto como mentores (veteranos) e mentorandos (calouros) compõem a amostra do estudo. Foram ao todo 14 mentores de Medicina e uma mentora de Enfermagem, bem como sete mentorandos de Medicina e seis de Enfermagem. O perfil predominante corresponde a estudantes do gênero feminino, com idade média de 23 anos, oriundas do Distrito Federal e que vivem com os familiares. Ocorreram encontros quinzenais em pequenos grupos mistos e encontros mensais com todos os participantes para discussão de temas de interesse coletivo. Os mentores e mentorandos afirmaram que a mentoria forneceu um ambiente de apoio mútuo e lhes proporcionou conhecimentos úteis para sua formação. A experiência oportunizou ainda a integração entre os cursos e permitiu uma troca de vivências que antecipa o futuro trabalho em equipe, promovendo o entendimento dos diferentes papéis profissionais e reforçando a importância da colaboração interprofissional. Os principais desafios relatados foram a dificuldade de agendar os encontros quinzenais e a limitação da participação de veteranos de Enfermagem. O projeto de extensão obteve êxito e confirma que a mentoria entre pares é uma ferramenta importante no acolhimento dos estudantes ingressantes e na sua adaptação ao contexto do ensino superior. O desafio que permanece é encontrar um formato (virtual, presencial, híbrido) de mentoria para a ESCS, com vistas a aumentar a participação e a aproximação de estudantes cujos cursos funcionam em campi diferentes, com agendas curriculares exigentes e distintas.<hr/>ABSTRACT Peer-mentoring promotes, through a horizontal bond among students, the development of skills related to autonomy, self-assurance, and personal management in studies and daily life. A pilot project of interprofessional peer-mentoring was developed at Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS) aiming to facilitate the academic transition for medical and nursing students. This exploratory and descriptive study, with a qualitative approach, describes how the ESCS Mentoring Project was implemented in 2022 and investigates the sociodemographic profile of the participants, in addition to analyzing their perceptions about the experience. Undergraduate students from the medicine and nursing courses who participated in the 2022 edition as mentors (seniors) and mentees (freshmen) constitute the study sample. In total, there were 14 medical mentors and 1 nursing mentor, along with 7 medical and 6 nursing mentees. The predominant profile corresponds to female students, with a mean age of 23 years, from the Federal District and living with family members. Biweekly meetings were held in small mixed groups, besides monthly meetings involving all participants to discuss topics of collective interest. Mentors and mentees stated that mentoring provided a mutually supportive environment and offered valuable insights for their education. Additionally, mentoring facilitated integration between the courses and allowed an exchange of experiences that anticipates future teamwork, promoting the understanding of different professional roles and reinforcing the importance of interprofessional collaboration. The main challenges reported were the difficulty in scheduling biweekly meetings and the small participation of senior nursing students. The extension project was successful and confirms that peer-mentoring is an important tool in welcoming incoming students and adapting them to the higher education context. The remaining challenge is to find a mentoring format (virtual, in-person, hybrid) at ESCS aiming to reinforce participation and proximity between students whose courses operate on different campuses, with demanding and distinct curriculum schedules. <![CDATA[Training preceptors for feedback in pediatrics residence through digital educational material]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100216&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: A falta de preparo adequado dos preceptores para realizar avaliação e fornecer feedback eficaz compromete o potencial de motivar e orientar o aprendizado de médicos residentes. Na maioria dos contextos da educação em saúde, existe uma falha percebida na capacitação dos preceptores. Objetivo: Este estudo teve como objetivo descrever o desenvolvimento de um material educacional digital pautado nos princípios da andragogia, no ensino por competências, na aplicação de instrumentos de avaliação na prática clínica e feedback para aprimorar as habilidades dos preceptores de residência em pediatria. Método: Trata-se de um estudo metodológico para o desenvolvimento de um material educacional em formato de cartilha digital, criado na plataforma CanvaPro® e validado por especialistas. O processo incluiu pesquisa documental e bibliográfica para identificar vulnerabilidades na avaliação e feedback na residência médica, com ênfase no papel do preceptor como educador clínico. A validação foi realizada com pediatras preceptores experientes, seguindo o método Delphi para a obtenção de consenso de pelo menos 80% em cada rodada, com revisão dos itens discordantes. Participaram do estudo 13 juízes, 84% deles atuam como preceptores há mais de três anos. A coleta de dados ocorreu no 1º semestre de 2024. A pesquisa foi aprovada pelo Comitê de Ética. Resultado: O manual educativo foi constituído por elementos textuais com conceituação de ensino por competências, andragogia, avaliação em ambiente de prática e feedback; links interativos complementares para o aprofundamento em temas específicos (preceptor; dicas para atividades à beira leito e estudo de caso; caracterização de competências e atividades profissionais confiáveis; conceituação de avaliação formativa, feedback e coaching). Foram realizadas duas rodadas do Delphi para validação do material, e a primeira obteve 80% ou mais de concordância em nove das dez questões apresentadas. A maioria das observações dos juízes foram acatadas. Conclusão: O material produzido foi considerado relevante e propício para auxiliar preceptores de pediatria a aplicar o instrumento Miniex, que inclui o fornecimento de feedback imediato à avaliação de desempenho, pelos especialistas que participaram da validação. Ademais, o material é visualmente atraente e projetado para oferecer uma experiência de aprendizado agradável, de conteúdo claro e prático para contribuir para a capacitação de preceptores de pediatria.<hr/>ABSTRACT Introduction: The lack of preceptors’ adequate preparation to carry out assessments and provide effective feedback compromises the potential to motivate and guide the learning of resident physicians. In most contexts of health education, there is a perceived failure in the medical preceptors’ capacitation. Objective: to describe the development of a digital educational material based on the principles of andragogy, competency-based education, work-based assessment and feedback to improve the skills of pediatric residency preceptors in providing quality feedback. Method: This is a methodological study focused on developing an educational material in the form of a digital booklet, created using the CanvaPro® platform and validated by experts. The process involved documentary and bibliographic research to identify vulnerabilities in the assessment and feedback processes in medical residency programs, emphasizing the role of preceptors as clinical educators. Validation was conducted with experienced pediatric preceptors, using the Delphi method to achieve consensus of at least 80% in each round, with a review of dissenting items. The study included 13 judges, 84% of whom have been preceptors for over three years. Data collection took place in the first semester of 2024, and the study was approved by the Ethics Committee. Results: The educational material consisted of textual elements with the conceptualization of competency-based education, andragogy, work-based assessment and feedback; complementary online interactive links with topics (such as preceptor; tips for bedside activities and case study; definition of competencies in medical education, entrustable professional activities; conceptualization of formative evaluation, feedback and coaching). Two rounds of the Delphi method were carried out to validate the material; in the first round, nine of the ten questions addressing the quality of the educational material obtained 80% or more agreement. Most of the judges’ observations were accepted. Conclusion: The material produced was considered relevant and suitable to assist pediatric preceptors in applying the MiniCex instrument, which includes providing immediate feedback on performance assessment, by the experts who participated in the validation. Furthermore, the material is visually appealing and designed to offer a pleasant learning experience, with clear and practical content to contribute to the training of pediatric preceptors. <![CDATA[Use of realistic simulation in a course of virtual mental health]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100401&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: A simulação realística é uma técnica conceituada para a formação de profissionais de saúde já empregada nas instituições de ensino e que oferece a oportunidade de aquisição de habilidades práticas. Relato de experiência: Assim neste trabalho, buscou-se descrever a experiência do formato de aperfeiçoamento virtual híbrido, mediado por tutoria, com foco na discussão da simulação realística, que foi a principal ferramenta para o treinamento de habilidades utilizada. Discussão: Neste trabalho, utilizou-se a abordagem quantitativo-qualitativa para discutir o uso da metodologia de simulação realística em uma turma de um curso de aperfeiçoamento em saúde mental. Descreve-se a avaliação da metodologia de simulação realística feita pelos participantes, que a consideraram positiva e expressaram a necessidade desse tipo de metodologia nas formações de profissionais da área de saúde mental. Conclusão: As metodologias ativas são utilizadas no ambiente acadêmico e ganham mais importância em ambientes de prática profissional onde os desafios são constantes e a formação deve dialogar com a rotina de trabalho do cursista.<hr/>ABSTRACT Introduction: Realistic simulation is a well-regarded technique for the training of health professionals, already used in educational institutions and offering the opportunity to acquire practical skills. Experience report: Thus, in this investigation, we sought to describe the experience of the hybrid virtual improvement course, mediated by tutoring, focusing on the discussion of realistic simulation, which was the main tool for the training skills used. Discussion: In this article, a quantitative qualitative approach was used to discuss the use of the realistic simulation methodology in a group of a mental health improvement course. The evaluation of the realistic simulation methodology by the participants was described, who evaluated it positively and expressed the need for this type of methodology in the training of professionals in the field of mental health. Conclusion: Active methodologies are used in the academic environment and gain more importance in professional practice environments where challenges are constant and the training must dialogue with the student’s work routine. <![CDATA[Experience at the Mobile Emergency Care Service during internship: an experience report]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100402&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: Este estudo tem como objetivo relatar as experiências vividas no Serviço de Atendimento Móvel de Urgência (SAMU) da cidade de Santos, no estado de São Paulo, no Brasil, pelos alunos do quinto ano de Medicina do Centro Universitário Lusíada durante o estágio no internato. Relato de experiência: Parte do tempo, os discentes ficavam na Central de Regulação, em um espaço reservado especificamente para a regulação médica, destinada para atender às ligações já triadas e direcionadas ao número 192. Em outros momentos, os acadêmicos tinham aulas teórico-práticas sobre os principais tópicos do atendimento pré-hospitalar e, quando possível e demandado, saíam de ambulância para prestar socorro às vítimas no município. Assim, os alunos tinham chance de lapidar suas ações na urgência e emergência com os pacientes, principalmente em uma abordagem mais sucinta e objetiva. Discussão: O serviço era diferente dos hospitais universitários ou do ambulatório de especialidades aos quais os estudantes estavam mais habituados, pois o atual meio era bem mais dinâmico, proporcionando aos discentes a chance de treinar suas habilidades de comunicação, liderança, manejo de crises, assim como relembrar e lapidar temas fundamentais para a profissão, seja de um médico generalista ou emergencista. Tudo isso ocorreu em um cenário acolhedor proporcionado pelos professores e trabalhadores do SAMU que ficaram supervisionando e maximizando o gosto dos acadêmicos por esses dias. Conclusão: As semanas passadas no serviço foram consideradas extremamente proveitosas pelos alunos, pois esse período proporcionou contemplações dos desafios que os trabalhadores do local enfrentam no dia a dia. Essa vivência também promoveu a percepção do SAMU como um possível vínculo empregatício na vida daqueles universitários em um futuro próximo, além de auxiliar no aprimoramento de saberes na área médica e no treinamento de soft skills dos que lá estavam.<hr/>ABSTRACT Introduction: This study aims to report the experiences lived in the Mobile Emergency Care Service (SAMU) of the city of Santos, São Paulo, Brazil, by fifth-year medical students from Centro Universitário Lusíada during their internship. Experience Report: Part of the time, the students were stationed at the Regulation Center, in a space specifically reserved for Medical Regulation, dedicated to handling calls already directed and triaged to the emergency number 192. At other times, the students participated in theoretical-practical classes covering the main topics of pre-hospital care, and when possible and necessary, they would go out in an ambulance to provide assistance to victims within the municipality. Thus, the students had the opportunity to refine their actions in urgent and emergency situations with patients, particularly through a more succinct and objective approach. Discussion: The service environment was distinct from university hospitals or specialty outpatient clinics to which the students were more accustomed, as the current setting was much more dynamic. It provided the students with the opportunity to hone their communication and leadership skills, crisis management, as well as to revisit and refine essential topics for their profession, whether as a general practitioner or an emergency physician. All of this occurred in a supportive environment provided by the teachers and SAMU workers who supervised them, enhancing the students’ appreciation for these days. Conclusion: The weeks spent in the service were reported by the students as extremely valuable, allowing them to contemplate the challenges faced by the workers in the field on a daily basis. Moreover, it promoted the perception of the Mobile Emergency Care Service as a potential career path for these university students in the near future, in addition to aiding in the enhancement of medical knowledge and the training of soft skills for those involved. <![CDATA[Insights from a 3-year experience: depicting the flourishing of rheumatologists through entrustable professional activities]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100403&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: As 14 atividades profissionais confiabilizadoras (entrustable professional activities -EPA) aprovadas pelo American College of Rheumatology (ACR) foram desenvolvidas para serem “o conjunto abrangente de tarefas ou responsabilidades que qualquer reumatologista deve ser capaz de executar”. Nosso objetivo foi apresentar e discutir a experiência de três anos de avaliação regular de residentes de reumatologia pelas EPA aprovadas pelo ACR. Relato de experiência: Nessa série de casos, todos os residentes de reumatologia do primeiro e do segundo ano foram avaliados a cada mês de maio e novembro (a residência começa em março) por meio de formulários anônimos on-line. Para a avaliação por EPA, os preceptores escolheram um de cinco níveis de confiabilidade. A prática não supervisionada foi definida como níveis 4 (“Tive que fornecer orientação menor”) e 5 (“Não precisei fornecer orientação para um cuidado seguro e independente”) combinados. Os relatórios individuais foram discutidos pelo supervisor do programa em reuniões de feedback separadas. Entre 2021 e 2023, analisaram-se 276 relatórios de 11 residentes avaliados por dez preceptores. O número de EPA com mais de 90% de classificação de prática não supervisionada nos semestres 1, 2, 3 e 4 foi, respectivamente, 1, 0, 2 e 11. A progressão geral foi estatisticamente significativa para 13 EPA e maior entre os semestres 2 e 3. Reuniões de feedback com uma agenda para os residentes e para o supervisor do programa contribuíram para o aprimoramento individual e a qualificação da formação. Discussão: A implementação de EPA na residência de reumatologia foi uma oportunidade para aumentar os feedbacks e qualificar o programa. A autonomia dos residentes era praticamente inexistente antes da última avaliação. Embora seja um valioso instrumento formativo na residência, a avaliação baseada em EPA necessita de uma discussão cuidadosa antes da adoção de pontos de corte para fins somativos. Conclusão: A avaliação de residentes de reumatologia pelas EPA aprovadas pelo ACR estabelece uma cultura de feedback regular, proporcionando oportunidade para a melhoria dos pós-graduandos e para a qualificação do programa. A prática não supervisionada foi conseguida majoritariamente no final da formação, e um maior incremento coincidiu com a mudança de ano de treinamento.<hr/>ABSTRACT Introduction: The 14 entrustable professional activities (EPAs) approved by the American College of Rheumatology (ACR) were developed to be “the comprehensive set of tasks or responsibilities that any practicing rheumatologist should be capable of performing”. Our goal was to originally present and discuss the 3-year experience of regularly assessing rheumatology residents through ACR-approved EPAs. Experience report: In this case series, all first-year and second-year rheumatology residents were assessed every May and November (the residency program starts in March) via online anonymous forms. For the EPA assessment, preceptors chose 1 of 5 levels of entrustability. Unsupervised practice was defined as levels 4 (“I had to provide minor directions”) and 5 (“I did not need to provide directions for safe and independent care”) combined. Individual reports were discussed by the program supervisor in separate feedback meetings. Between 2021 and 2023, 276 EPA reports from 11 residents assessed by 10 preceptors were analyzed. The number of EPAs with over 90% of unsupervised practice rating in semesters 1, 2, 3 and 4 were, respectively, 1, 0, 2 and 11. Overall progression was statistically significant for 13 EPAs and greater between semesters 2 and 3. Feedback meetings with an agenda for residents and for the program supervisor contributed to individual improvement and training qualification. Discussion: Implementing EPAs in rheumatology residency was an opportunity to increase feedbacks and to qualify the program. The residents’ autonomy was practically nonexistent before the last assessment. Although a valuable formative instrument in residency, the entrustable professional activity-based assessment needs careful discussion before the adoption of cut-off values for summative purposes. Conclusions: Assessing rheumatology residents through the ACR-approved EPAs establishes a regular feedback culture, providing opportunity for graduate students’ improvement and program qualification. Unsupervised practice was mostly achieved by the end of the training and a greater increment coincided with the change in the year of residency. <![CDATA[Vascular ligation simulation using bovine model]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100404&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: Como a dissecção venosa e a técnica de ligadura vascular assumem uma importância crítica, é crucial, perante sua relevância e eficácia, o conhecimento para a formação do acadêmico em Medicina. Relato de experiência: Diante do exposto, o objetivo do estudo foi relatar a atividade prática - simulando a dissecção e ligadura vascular em um modelo biológico não vivo - para acadêmicos do quarto ano do curso de Medicina, com a descrição das etapas do procedimento. Discussão: O treinamento prático em habilidades cirúrgicas para estudantes de Medicina é de suma importância, de modo a destacar sua relevância para a prática clínica futura e a segurança do paciente. Conclusão: O exemplo proposto teve boa aceitabilidade no treinamento de ligadura de vaso, e é notória a possível reprodução da prática, com boa qualidade e baixo custo financeiro, o que se torna viável para o ensino. Estudos adicionais são necessários para a validação da técnica.<hr/>ABSTRACT Introduction: Venous dissection and the vascular ligation technique are of critical importance; therefore, given their relevance and effectiveness, knowledge is crucial for the training of medical students. Experience report: Given the above, the objective of the study was to report a practical activity, simulating dissection and vascular ligation in a non-living biological model, for 4th-year medical students, describing the steps of the procedure. Discussion: Practical training in surgical skills for medical students is of paramount importance, highlighting its relevance for future clinical practice and patient safety. Conclusions: The proposed example had good acceptability in vessel ligation training, and the possible reproduction of the practice is notable, with good quality and low financial cost, which makes it viable for teaching. Additional studies are needed to validate the technique. <![CDATA[Do medical students differ according to preclinical or clinical access to undergraduate research?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000100601&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução: Como a dissecção venosa e a técnica de ligadura vascular assumem uma importância crítica, é crucial, perante sua relevância e eficácia, o conhecimento para a formação do acadêmico em Medicina. Relato de experiência: Diante do exposto, o objetivo do estudo foi relatar a atividade prática - simulando a dissecção e ligadura vascular em um modelo biológico não vivo - para acadêmicos do quarto ano do curso de Medicina, com a descrição das etapas do procedimento. Discussão: O treinamento prático em habilidades cirúrgicas para estudantes de Medicina é de suma importância, de modo a destacar sua relevância para a prática clínica futura e a segurança do paciente. Conclusão: O exemplo proposto teve boa aceitabilidade no treinamento de ligadura de vaso, e é notória a possível reprodução da prática, com boa qualidade e baixo custo financeiro, o que se torna viável para o ensino. Estudos adicionais são necessários para a validação da técnica.<hr/>ABSTRACT Introduction: Venous dissection and the vascular ligation technique are of critical importance; therefore, given their relevance and effectiveness, knowledge is crucial for the training of medical students. Experience report: Given the above, the objective of the study was to report a practical activity, simulating dissection and vascular ligation in a non-living biological model, for 4th-year medical students, describing the steps of the procedure. Discussion: Practical training in surgical skills for medical students is of paramount importance, highlighting its relevance for future clinical practice and patient safety. Conclusions: The proposed example had good acceptability in vessel ligation training, and the possible reproduction of the practice is notable, with good quality and low financial cost, which makes it viable for teaching. Additional studies are needed to validate the technique.