Scielo RSS <![CDATA[Cadernos de História da Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-780620150001&lang=en vol. 14 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial - v14n1, 2015]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The College Pedro II and the Education of the Brazilian Youth (1838-1889)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A organização do ensino secundário brasileiro, mantido pelo Estado, se inscreve no contexto dos debates sobre as finalidades do ensino secundário verificados na Europa, no século XIX. A criação do Imperial Collegio de Pedro II tinha entre outras, a meta de formar uma elite dirigente capaz de exercer as mais elevadas funções do Estado dignificando-o entre as nações mais ilustres e de assegurar o desenvolvimento do país. Os conhecimentos contemplados nos planos de estudos do colégio e a ênfase a eles atribuída, no período imperial, refletem o debate sobre a definição das finalidades do ensino secundário e a importância dos estudos clássico-humanistas versus científicos verificados em diversos países europeus, notadamente na França.<hr/>ABSTRACT The evolution of secondary education in Imperial Brazil can be understood within the context of the debates about the purpose of secondary schooling being discussed in nineteenth-century Europe. The founding of the College Pedro II in 1838 had, as one if its goals, the education of an elite capable of exercising the highest functions of the State. This cadre of future leaders would elevate the status of Brazil to that of the advanced nations of the Continent and insure its social and economic development. At various times during the Empire, the composition and organization of the College’s curriculum reflected differing perceptions in various European countries, most notably France, about the mission of secondary education and the importance of classical vs. modern studies. <![CDATA[The nation imagined in textbooks of the nineteenth century]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100039&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este trabalho analisa as diferentes formas de imaginar a nação brasileira e tem como foco a criação histórica desta nação nos livros didáticos de história do Brasil. As fontes principais de análise foram os livros de História do Brasil publicados para o ensino secundário brasileiro nas primeiras décadas do século XIX e que correspondem à primeira fase da historiografia didática nacional: o Resumo de Historia do Brasil de Henrique Luís de Niemeyer Bellegarde, de 1831, e o Compendio da Historia do Brasil, de José Ignacio de Abreu e Lima, publicado em 1843.<hr/>Abstract This paper analyzes the different ways of imagining the Brazilian nation, and focuses on the historic creation of this nation in history textbooks of Brazil. The main sources of analysis were the Brazilian History books published for high school in the early decades of the nineteenth century. These books correspond to the first phase of national didactic historiography: the Summary of the History of Brazil, Henrique Luis de Bellegarde Niemeyer, 1831, and the Compendium of the History of Brazil, José Ignacio Abreu e Lima, published in 1843. <![CDATA[The curriculum of the History course at Colégio Pedro II - Empire]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100055&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No presente trabalho apresentamos o resultado de uma pesquisa desenvolvida no Núcleo de Documentação e Memória do Colégio Pedro II (NUDOM) que teve como objetivo compreender a constituição e as características do currículo da disciplina escolar História no Colégio Pedro II durante o Império, com base na análise dos programas de ensino e nos livros didáticos elaborados pelos professores catedráticos do Colégio. Iniciamos o estudo com uma breve introdução, no intuito de mostrar as mudanças na escrita da História ao longo do século XIX e apresentar a concepção da disciplina que predominou no período. O referencial teórico que tomamos como base para o estudo do currículo da disciplina História foram as concepções do teórico inglês Ivor Goodson sobre o currículo prescrito.<hr/>Abstract We hereby present the results of a survey conducted at the Center for Documentation and Memory of Colégio Pedro II (NUDOM) that aimed to understand the formation and characteristics of the curriculum of History course at Colégio Pedro II during the imperial period, based on the analysis of teaching programs and textbooks prepared by the titular professors. The study starts with a brief introduction, in order to show the changes in History writing throughout the nineteenth century and to present the discipline design that prevailed in the period. The theoretical framework taken as a basis for the study of the History curriculum derives from the conceptions of British theoretician Ivor Goodson on the prescribed curriculum. <![CDATA[Physical Education in Imperial Collegio de Pedro Segundo (1841-1881)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100071&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este trabalho analisa o processo de escolarização da Educação Física no Brasil a partir do Imperial Collegio de Pedro Segundo (CPII), instituição secundária fundada no Rio de Janeiro em 1837. Refletimos sobre o cotidiano dos exercícios gymnasticos no CPII entre 1841 e 1881, analisando os motivos e a ação dos indivíduos que levaram a instituição a adotar a prática destas atividades, o perfil dos agentes escolares que por ela foram responsáveis, as representações que sobre elas circularam, os conteúdos ministrados em suas lições e os espaços onde estas aconteceram.<hr/>Abstract This paper analyzes Physical Education in Imperial Collegio de Pedro Segundo (CPII), high school founded in Rio de Janeiro in 1837. We thought about the daily Physical Education in CPII between 1841 and 1870, observing the reasons and the individuals’ actions that made the institution adopt the practice of these activities, the school agents’ profile that were responsible for them, their social representations, the contents supplied in their lessons and the location where they took place. <![CDATA[The Building of Sociology Curriculum in Colégio Pedro II (1925-1941)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100095&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo aborda a construção do currículo de Sociologia no período de 1925 a 1941, no Colégio Pedro II, primeira instituição a introduzir o ensino da disciplina em sua grade curricular. O principal referencial teórico adotado foi a tradição inglesa da História das Disciplinas Escolares ligada ao campo do Currículo, referenciada na obra de Ivor Goodson. A metodologia utilizada foi a análise documental de fontes do período estudado, dentre elas as existentes no Núcleo de Documentação e Memória do Colégio Pedro II (NUDOM), o texto das reformas educacionais, um relatório sobre o ensino de sociologia encaminhado à Presidência da República, e manuais didáticos elaborados por Delgado de Carvalho, primeiro catedrático efetivo da disciplina.<hr/>Abstract The article discusses the building of the Sociology curriculum during 1925 to 1941 in Colégio Pedro II, first institution of secondary education in Brazil to introduce the teaching of this subject. The main theoretical reference was the English Tradition of the History of School Subjects related to the curriculum field, referenced in the work of Ivor Goodson. The method used was documentary analysis of sources of the period, among them the existing ones at the Center of Documentation and Memory at the Colégio Pedro II (NUDOM), the text of the educational reforms, a report on the teaching of sociology sent to the Presidency, and two textbooks on sociology teaching, published by Delgado de Carvalho, first effective professor of the discipline. <![CDATA[A Theoretical-Methodological Reflection to the Historiographical Production of School Geography in the Nineteenth Century]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100115&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo consiste em estabelecer uma breve reflexão teórico-metodológica acerca da História do Ensino da Geografia, enfatizando a importância da História da Geografia Escolar na própria elucidação do processo de formação territorial do Brasil durante a construção do Estado Imperial Brasileiro. Consiste também em demonstrar a notável importância do Acervo do Núcleo de Documentação e Memória do Colégio Pedro II (NUDOM/CPII) para esse tipo de produção historiográfica feita por não historiadores.<hr/>Abstract This article aims at establishing a theoretical and methodological reflection of History of Teaching Geography, emphasizing the importance of History of School Geography in the clarification of the process of Brazilian territorial formation along the constitution of the Brazilian Imperial State. Another goal is demonstrating the relevance of the Collection of the Nucleus for Documentation and Memory of Colégio Pedro II (NUDOM/ CPII) for this type of historical production made by non-historians. <![CDATA[Bourgeois education in Gulliver's Travels: notes for a reading in a historical perspective of the classic literary text]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100137&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O estudo analisa aspectos da educação burguesa em Viagens de Gulliver (1726), que refletem o movimento de transição da sociedade feudal para a sociedade burguesa, no final do século XVII e início do século XVIII, na Inglaterra. O corpus eleito para a análise foi o sexto capítulo: Os costumes dos habitantes de Lilipute - sua literatura - suas leis e maneira de educar os filhos. A fonte é a primeira edição portuguesa da Editora W. M. Jackson, da coleção Clássicos Jackson. Pesquisa histórica cuja fundamentação teórica apoia-se em autores como Marx e Engels (1993), Alves (1993), Vygotsky (2006) e Swift (2005). Poder-se-ia afirmar que é uma sátira à educação das crianças inglesas, mas também a defesa de algumas ideias pedagógicas da sociedade feudal em decomposição, imbricadas no discurso da personagem Gulliver. O estudo constitui uma proposta de abordagem dos clássicos universais para compreender as contradições da sociedade desigual em que vivemos hoje.<hr/>Abstract The study examines aspects of bourgeois education in Gulliver's Travels (1726), reflecting the transition movement of feudal society to bourgeois society in the late seventeenth and early eighteenth century in England. The corpus chosen for analysis was the sixth chapter: The customs of the inhabitants of Lilliput - its literature - its laws and way of educating children. The source is the first Portuguese edition of Publisher WM Jackson, Jackson Classics Collection. Historical research whose theoretical foundation is supported by authors such as Marx and Engels (1993), Alves (1993), Vygotsky (2006) and Swift (2005). Power would say that it is a satire on the education of English children, but also the defense of some pedagogical ideas of the tottering feudal society, intertwined in the discourse of Gulliver character. The study is a proposal for a universal classic approach to understanding the contradictions of unequal society we live in today. <![CDATA[Student under evaluation: how registers school its students?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100149&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo, pretendemos construir um caminho que ajude a visualizar, através de múltiplas leituras, as formas de registro de medida escolar acionadas em diferentes décadas do século XX e que evidenciam discursos e práticas de avaliação. Documentos da escola, aliados a outros vinculados ao aparelho burocrático do Estado, apontam para diferentes aspectos da cultura escolar que analisaremos, aliando a reflexão a aspectos materiais dos registros. Para fazê-lo, utilizamos parte do acervo de um grupo escolar catarinense, escolhido pela riqueza da documentação e pelo padrão que este tipo de escola representa na construção do projeto de escolarização da infância. A investigação possibilitou localizar diferentes formatos de registros que “sobreviveram” ao tempo e ao processo de descarte, oferecendo-nos pistas sobre práticas escolares utilizadas para aferir o conhecimento dos escolares entre os anos de 1934 e 1971.<hr/>Abstract In this article we intend to build a path that helps to show, through multiple documents, ways to measure school record triggered in different decades of the 20th century and which could highlight speeches and evaluation practices. We will analyze, combining reflection to the material aspects of the records, school documents and others bureaucratic apparatus of the State, pointing to different aspects of school culture. To do so, we use part of a St. Catharina´s school collection, chosen between a lot of documents and by default that this kind of school means in childhood education. The research made possible to locate different formats of records that “survived” to time and disposition process, offering us tracks about school practices used to measure knowledge between the years of 1934 and 1971. <![CDATA[Catechism's forms and meanings in History and its representation in brazilian education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100169&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo trata de uma classe de impressos específica, os catecismos católicos, com o objetivo de analisar suas formas e sentidos na História. O livro de catecismo é entendido como objeto cultural, tal como propõe Chartier (1976; 1994; 2003), Darnton (1990) e Toledo (2001), cuja produção sempre acompanhou as diferentes conjunturas sociais e políticas que marcaram as sociedades em seus diferentes tempos, se reconfigurando conforme novas demandas iam sendo produzidas. Com isso, buscou-se compreender qual é a representação dessas mudanças nas práticas educativas católicas no Brasil e como esse objeto aproxima a Igreja do diálogo com a modernidade pedagógica? Buscou-se, ainda, compreender tais mudanças no cenário educacional brasileiro, atentando para as mudanças dos projetos editoriais associada aos debates educacionais e ao mercado editorial, considerando sua modernização como uma estratégia de fortalecimento do campo religioso católico no cenário educacional, mas também na sua função social de recatolicização da sociedade pelo catecismo.<hr/>Abstract This article deals with a specific class of prints, the Catholic catechisms, intending to analyse its forms and meanings in History.The catechism's book is understood as a cultural object, as proposed by Chartier (1976; 1994; 2003), Darnton (1990) and Toledo (2001),whose production has always followed the different social and political conjunctures that marked the societies at their different times, reconfiguring itself as new demands were being produced.Based in these ideas, we sought to understand the representations of these changes in Catholic educational practices in Brazil and how this object approaches the Church to the dialogue with the pedagogical modernity?We also sought to understand these changes in the Brazilian educational scenario, noting changes of editorial projects related to the educational debates and the editorial market, considering its modernization as a strategy to strengthen the Catholic religious field in the educational setting, but also in their social function of reconnecting society to Catholicism through cathecism. <![CDATA[New school in Primary Education: an analysis of photographic images of School Group Lauro Müller (1946 - 1947)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100187&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo analisamos a prática de cinco Associações Auxiliares no Grupo Escolar Lauro Müller, de Florianópolis, capital de Santa Catarina, no período de 1946 e 1947. Dirigidas por alunos, estas Associações Auxiliares objetivavam contribuir para transformar a escola em uma “sociedade embrionária”. Para compreender como o “Lauro Müller” operacionalizou este e outros objetivos de base escolanovista, foram analisadas uma série de nove imagens fotográficas em interconexão com documentos oficiais e relatórios enviados pela direção deste grupo escolar ao Departamento de Educação. Tais análises nos possibilitaram constatar bricolagens de práticas inovadoras e tradicionais, levando-nos a concluir que é no espaço de encontro entre tradição e inovação que as imagens fotográficas nos oferecem um maior leque de possibilidades na área da história da educação, especificamente, no campo da cultura escolar.<hr/>Abstract In this article we analyze the practice of five Auxiliary Associations in the Elementary School Lauro Müller, in Florianópolis, capital of Santa Catarina, in 1946 and 1947. Led by students, these Auxiliary Associations aimed to help transform the school into an “embryonic society”. To understand how the “Lauro Müller” operated this and other New School based objectives were analyzed from the perspective of intertextuality, a series of nine images interconnect with official documents and reports submitted by the direction of this school group to the Department of Education. Such analysis allowed us to observe a blend of innovative and traditional practices, leading us to conclude that it is in the intersection between tradition and innovation that the images offer us a wider range of possibilities in the history of education, specifically in the field of school culture. <![CDATA[Memory and educational ideas in motion: the legacy of Francisco Lucrécio and Ironides Rodrigues.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100209&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo é resultado de pesquisa realizada para defesa de dissertação de mestrado no Programa de Pós-graduação em Educação, da Universidade Federal de Uberlândia. A pesquisa analisa as experiências educativas, construídas pela Frente Negra Brasileira (FNB) e pelo Teatro Experimental do Negro (TEN), entre os anos de 1930 a 1960, sob a óptica de seus fundadores, Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues. A partir das contribuições da historiografia e da análise de fontes documentais, entre as quais os registros oficiais, as memórias de ex-militantes, os jornais da grande imprensa e o jornal oficial da Frente Negra Brasileira, “A Voz da Raça” e o “Quilombo”, jornal edi- tado pelo Teatro Experimental do Negro, pretende-se refutar a tese da “marginalidade” do negro, que confere a ideia de que este segmento social pouco contribuiu para o campo educacional, pois pouco dele se beneficiou. A conclusão central da pesquisa é que os cursos de alfabetização, objeto de análise desta pesquisa, foram criados a partir do anseio do segmento negro por dar aplicabilidade prática às ideologias acerca do saber escolarizado como instrumento de ingresso e mobilidade social. Outrossim, também surgiu como alternativa às dificuldades de acesso às escolas oficiais e pela necessidade de instituir um projeto educacional com características culturais específicas.<hr/>Abstract This article is the result of research carried out in defense of master’s thesis developed in the Post-Graduation Program in Education of the Federal University of Uberlândia. The research analyzes the memory of educational experiences built by Frente Negra Brasileira (FNB) Brazilian Black Front (BBF) and Teatro Experimental do Negro (TEN) Black Experimental Theater (BET), between 1930 and 1960, from the perspective of their founders Francisco Lucrécio and Ironides Rodrigues. From historiography contributions and the analysis of documentary sources, among them the official records, the memories of ex-militants, the press newspapers and the official jour- nal of the Brazilian Black Front, “A voz da Raça” and “Quilombo” newspaper published by Black Experimental Theater, this study aims to refute the thesis of black people’s “marginalization” , which gives the impression that this social segment had little contribution to the educational field, because they did not took a fair advantage of it. The central conclusion of the investigation is that the literacy courses, the object of analysis in this study, were created from the desire of black segment by giving practical applicability to ideologies about school knowledge as an instrument of entrance and social mobility. Likewise, it has also emerged as an alternative to the difficulties of access to public schools and the need to establish an educational project with specific cultural characteristics. <![CDATA[The process of creation and early years of the Mary Help of Christians Normal School (1896 - 1930)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100227&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo aponta alguns resultados obtidos na investigação realizada a respeito do processo histórico que possibilitou à criação de um estabelecimento dedicado a formação de professores na cidade de Ponte Nova - Minas Gerais, a Escola Normal Nossa Senhora Auxiliadora, no ano de 1896. A periodização escolhida insere nosso objeto de estudo no contexto da Primeira República (1889 - 1930), momento em que as escolas normais foram compreendidas como locais privilegiados para a formação de professores. A análise de documentos escritos oficiais existentes no arquivo interno da Escola Nossa Senhora Auxiliadora revelou características a respeito da criação e dos primeiros anos de funcionamento da Escola, aspectos relativos ao corpo docente, a direção escolar, aos sujeitos que ali se formaram e ainda dados relativos aos índices de matrícula, frequência e progressão.<hr/>Abstract This article points out some results obtained with the research held about the historical process that allowed the creation of an establishment dedicated to the formation of teachers in the city of Ponte Nova - Minas Gerais, Mary Help of Christians Normal School, in 1896. The periodization chosen, inserts our object of study in the context of the First Republic (1889 - 1930), at which time, normal schools were understood as prime locations to the formation of teachers. The analysis of official written documents revealed some characteristics about the creation and the early years of the Normal School, its faculty, the school administration, people who have graduated there and even basis concerning to the enrollment rates, attendance and progression. <![CDATA[The air invasion of the city of Rio de Janeiro: efforts to legitimize the school census 1927]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100247&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A cidade do Rio de Janeiro, na década de 1920, foi marcada pela implementação de determinadas estratégias que, sob a lógica governamental, ansiavam empreender um entrelaçamento das circunstâncias relacionadas ao viver urbano com os saberes e práticas da educação primária. O artigo, discutindo essas questões, incide o foco sobre um conjunto de notícias publicadas por jornais cariocas do período, problematizando alguns dos esforços que foram mobilizados pela Diretoria Geral de Instrução Pública para a legitimação daquela que se constituiu como uma das primeiras medidas encampadas pela gestão de Fernando de Azevedo (1927-1930): o recenseamento escolar.<hr/>Abstract The city of Rio de Janeiro, during the 1920s, was characterized by the implementation of some strategies of government that attempted to undertake an interlacing of circumstances of urban life with the knowledge and practices of the primary education. The article, based on analysis of these issues, focuses on some newspaper reports of the period, discussing some of the efforts that was mobilized by the Instruction Directory for the legitimization for one of the first measures undertaken by the Fernando de Azevedo’s Administration (1927-1930): the school census. <![CDATA[CHURCH AND EDUCATION IN ARGENTINA DURING THE SECOND HALF OF THE 20TH CENTURY]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100263&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo está basado principalmente, en el análisis de los editoriales del periódico Consudec escritos desde 1963 hasta 2008 por sus sucesivos directores. Pretendemos mostrar que existió a lo largo de la segunda mitad del siglo XX, un grupo de intelectuales laicos especialistas en educación, que actuaron en representación de los intereses de la jerarquía eclesiástica, ocupando altos cargos dentro de la cartera educativa. Por otra parte, veremos que en distintas provincias, el tema de la enseñanza religiosa se presentaba más variado y complejo de lo que suele suponer el relato nacional. Por último, plantearemos que si bien estos intelectuales hicieron todo lo posible para detener la derogación de la Ley Federal (1993), su poder de influencia comenzó a disminuir notablemente hacia el comienzo del nuevo siglo y no pudieron evitar la sanción de una nueva Ley de Educación en 2006.<hr/>Abstract This article is based mainly on the analysis of the editorial of the newspaper Consudec posted from 1963 to 2008 by its successive Directors. We intend to show that it existed throughout the second half of the 20th century, a group of intellectuals specialists in education, which acted on behalf of the interests of the Church hierarchy, occupying senior positions within the education portfolio. On the other hand, we will see that in different provinces, the subject of religious education was more varied and complex than often assumed the national narrative. Finally, we consider that although these intellectuals did their best to stop the repeal of the Federal law (1993), his power of influence began to decline noticeably towards the beginning of the new century and could not prevent the passage of a new Education Act in 2006. <![CDATA[Administrative-bureaucratic structure of public education of São Paulo by regulation of November 8, 1851]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100279&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo focaliza o aparato administrativo-burocrático da instrução pública paulista, promovi- do pelo Regulamento de 08 de Novembro de 1851. Foram utilizados como fontes: o arcabouço legislativo instituído em 1851 e os relatórios do então Inspetor Geral Diogo de Mendonça Pinto apresentados ao Presidente da Província entre os anos de 1852 e 1868. Para dar respaldo teórico a essa análise, foram utilizadas as categorias weberianas de organização burocrática.<hr/>Abstract This article focuses on the administrative-bureaucratic apparatus of the São Paulo public education, promoted by the Regulation of November 8, 1851. They were used as sources: the legislative framework established in 1851 and reports of the then Inspector General Diogo de Mendonça Pinto presented to the President of the Province between the years 1852 and 1868. The categories of Weberian bureaucratic organization were used to give theoretical support to this analysis. <![CDATA[On the pages of the Diário de Notícias and the Manifest of the Pioneers from 1932: Dialogues between Cecília Meireles and the History of Brazilian Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100301&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo versa sobre os diálogos de Cecília Meireles com a história da educação brasileira, por meio de sua produção cronística veiculada em uma coluna intitulada “Página de Educação”, do Diário de Notícias, importante jornal do Rio de Janeiro, por ocasião do governo provisório de Getúlio Vargas. Além dessa atividade da educadora e jornalista, registra-se também a sua participação como signatária do Manifesto dos Pioneiros da Nova Educação, um documento redigido por Fernando de Azevedo que tematizava sobre a renovação educacional brasileira, publicado em 19 de março de 1932, após a realização da IV Conferência Nacional de Educação em 1931.<hr/>Abstract This article centers on the dialogues Cecília Meireles kept with the History of Brazilian Education through her chronicles published in a newspaper column titled “Página da Educação” in Diário de Notícias, an important newspaper from Rio de Janeiro, on the occasion of the provisional govern- ment of Getúlio Vargas. Besides her activities as an educator and a journalist, it is important to highlight her participation as one of the signatories of the Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova (Manifest of the Pioneers of New Education), a document written by Fernando de Azevedo about the renewal of the Brazilian Education, published on March 19, 1932, after the IV National Conference on Education held in 1931. <![CDATA[Primary school curriculums Argentinean during two first presidencies of Juan Domingo Perón. From theoreticist and fragmented school at practical-uniform school, 1946-1955]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100313&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el presente artículo examinamos las principales intervenciones que en materia curricular realizó el gobierno peronista (1946-1955) sobre el nivel primario de educación, en Argentina. Nuestro principal objetivo consiste en dar cuenta de la introducción de mecanismos de centralización y homogeneización creciente tanto en lo relativo a la administración escolar como, principalmente, a la organización de los contenidos. Las reformas fueron encaminadas para la resolución de dos grandes problemas. Por un lado, la fragmentación y diversificación de la formación. Por otro lado, el carácter escolástico del currículum. A tales efectos, revisamos fuentes documentales, de primera mano, elaboradas por el Ministerio de Educación en el período de referencia así como bibliografía específica. Consideramos que el artículo ilumina la etapa de referencia colocándola dentro de una tendencia anterior mayor, al mismo tiempo que se contrapone con la fase que se iniciaría una vez derrocado Juan Domingo Perón.<hr/>Abstract In this paper we examine the main curricular interventions conducted in the Peronist government (1946-1955) on the primary level of education in Argentina. Our main objective is to account for the introduction of mechanisms for increasing centralization and homogenization both as regards the administration and, mainly, to the organization of content. The reforms were designed to solve two problems. First: the fragmentation of the scholar training. Secondly: the emphasis on teorical aspects of education. To this end, we review source documents, firsthand, prepared by the Ministry of Education in the reference period and the specific literature. We believe that the article illuminates the stage of placing reference within a previous trend higher, while contrasts with phase would start once toppled Juan Domingo Perón. <![CDATA[Ostentor Brazileiro. Pictorial and literary journal (1845-1846): An educational project of the Brazilian citizen]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100337&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O percurso histórico dos periódicos no Brasil do século XIX não pode ser aduzido sem uma aproximação com a história do país e de suas discussões mais importantes, vinculadas à formação educacional, à instrução de valores, hábitos e cultura de comunidades locais bem como à contri- buição para a formação de uma consciência nacional. Nesse sentido, buscamos examinar, a partir do discurso do Ostensor Brasileiro - Jornal Literário e Pictorial, publicado entre 1845-46, o aspecto formativo do indivíduo, dentro de uma perspectiva geral, e seus vínculos a um processo, ainda incipiente, de sentimento ou de consciência nacional. Assim, o liame que articula as relações entre a incorporação de valores e temas como instrução primária, poesia, matrimônio, manifestações literárias, bailes e festas busca analisar, ao mesmo tempo, nas páginas do periódico: um retrato do Brasil, ostentado com orgulho em imagens e textos, e uma intenção programática e política de reconhecimento do país como, efetivamente, autônomo e independente.<hr/>Abstract The historical trajetory of journals in Brazil in the 19th century can not be put forward without a rapprochement with the history of the country and its most important discussions, linked to the educational formation, the education values, habits and the culture of local communities as well as the contribution to the formation of a national consciousness. Therefore, we examine, from the discourse of Ostensor Brazileiro - Pictorial and literary journal, published between 1845-46, the formative aspect of the individual, within a general perspective, and his links to a process, still in- cipient, of feeling or national consciousness. Still, the connection that articulates the relation be- tween the incorporation of values and issues such as primary education, poetry, marriage, literary events, dances and parties, analyzes, at the same time, the pages of the journal: a representation of Brazil, showing images and texts proudly, and a programmatic intention and political recognition of the country, effectively, as autonomous and independent. <![CDATA[History of mathematics education in the early years: the passage of simple/complex for easy/difficult]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100357&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O texto analisa as transformações dos processos didático-pedagógicos tendo em vista as propostas da chamada “pedagogia científica”. Em específico, atém-se àquelas destinadas aos ensinos de matemática na escola primária na década de 1930. Toma como referência a obra de Lourenço Filho intitulada Introdução ao estudo da Escola Nova. Usa como instrumental teórico-metodológico aportes da História Cultural. Orienta-se pelo objetivo de historicizar a passagem do simples/complexo para a díade fácil/difícil.<hr/>Abstract The paper discusses the transformation of educational-learning processes in view of the proposals of the "scientific pedagogy". In particular,-sticks to the proposals for the teaching of mathematics in primary school in the 1930s. Takes as reference the work of Lourenço Filho titled Introduction to the New School. Uses as theoretical and methodological contributions of instrumental Cultural History. Is guided by the goal of historicizing the passage of simple / complex for easy / difficult dyad. <![CDATA[A new source to evaluate the Impact of Comenius ideas in Brazil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100369&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A partir da descoberta de um número da revista A Escola Normal editado no Rio de Janeiro em 1926 e dedicado inteiramente a Comenius é feita neste trabalho uma análise da recepção do educador morávio na educação brasileira nas primeiras décadas do século passado. O artigo procura identificar as diversas representações da obra de Comenius em circulação nos meios educacionais da época e que estão presentes no periódico carioca. Revelando aspectos importantes da reforma educacional então empreendida no Distrito Federal por Carneiro Leão, essa fonte traz subsídios que consideramos relevantes para o debate acerca do significado do movimento escolanovista para a educação no Brasil.<hr/>Abstract From the discovery of a copy of the magazine A Escola Normal edited in Rio de Janeiro in 1926 and dedicated entirely to Comenius is made in this paper an analysis of the reception of the Moravian educator in Brazilian education in the first decades of the last century. The paper seeks to identify the various representations of the work of Comenius circulating in educational media at the time and that were present in the Rio periodical. Revealing important aspects of educational reform then undertaken by Carneiro Leão in the Federal Capital, this source provides subsidies that we consider relevant to the debate about the meaning of the New School movement in Brazilian education. <![CDATA[School Regulation of Public Instruction in the Municipality of Frutal, MG, Brazil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100385&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A partir da descoberta de um número da revista A Escola Normal editado no Rio de Janeiro em 1926 e dedicado inteiramente a Comenius é feita neste trabalho uma análise da recepção do educador morávio na educação brasileira nas primeiras décadas do século passado. O artigo procura identificar as diversas representações da obra de Comenius em circulação nos meios educacionais da época e que estão presentes no periódico carioca. Revelando aspectos importantes da reforma educacional então empreendida no Distrito Federal por Carneiro Leão, essa fonte traz subsídios que consideramos relevantes para o debate acerca do significado do movimento escolanovista para a educação no Brasil.<hr/>Abstract From the discovery of a copy of the magazine A Escola Normal edited in Rio de Janeiro in 1926 and dedicated entirely to Comenius is made in this paper an analysis of the reception of the Moravian educator in Brazilian education in the first decades of the last century. The paper seeks to identify the various representations of the work of Comenius circulating in educational media at the time and that were present in the Rio periodical. Revealing important aspects of educational reform then undertaken by Carneiro Leão in the Federal Capital, this source provides subsidies that we consider relevant to the debate about the meaning of the New School movement in Brazilian education. <![CDATA[Catechism and Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000100405&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A partir da descoberta de um número da revista A Escola Normal editado no Rio de Janeiro em 1926 e dedicado inteiramente a Comenius é feita neste trabalho uma análise da recepção do educador morávio na educação brasileira nas primeiras décadas do século passado. O artigo procura identificar as diversas representações da obra de Comenius em circulação nos meios educacionais da época e que estão presentes no periódico carioca. Revelando aspectos importantes da reforma educacional então empreendida no Distrito Federal por Carneiro Leão, essa fonte traz subsídios que consideramos relevantes para o debate acerca do significado do movimento escolanovista para a educação no Brasil.<hr/>Abstract From the discovery of a copy of the magazine A Escola Normal edited in Rio de Janeiro in 1926 and dedicated entirely to Comenius is made in this paper an analysis of the reception of the Moravian educator in Brazilian education in the first decades of the last century. The paper seeks to identify the various representations of the work of Comenius circulating in educational media at the time and that were present in the Rio periodical. Revealing important aspects of educational reform then undertaken by Carneiro Leão in the Federal Capital, this source provides subsidies that we consider relevant to the debate about the meaning of the New School movement in Brazilian education.