Scielo RSS <![CDATA[Educação UFSM]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1984-644420220001&lang=en vol. 47 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Reductions and setbacks in full-time policy in Brazilian schools: from Programa Mais Educação to Programa Novo Mais Educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100200&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O estudo tem como objetivo analisar comparativamente os macrocampos temáticos do Programa Mais Educação (PME) e do Programa Novo Mais Educação (PNME), no que se refere à proposta de formação integral do sujeito. Adota metodologicamente uma abordagem qualitativa, por meio de revisão bibliográfica e estudo documental. Os dados revelam que o PME, criado em 2007, foi a primeira tentativa a nível nacional de uma política pública de indução da educação integral, mas, apresentou percalços durante sua implementação e permanência nas escolas, decorrentes de problemas estruturais na educação pública brasileira. Em 2016, o Programa foi substituído pelo PNME; neste, embora se tenha incorporado, da versão anterior, os macrocampos Esporte, Lazer, Arte e Cultura, estas atividades têm como objetivo impulsionar a melhoria da aprendizagem do Português e da Matemática, o que evidencia uma matriz formativa reduzida à dimensão cognitiva de conteúdos curriculares relativos apenas à leitura e ao cálculo matemático, para serem testados nas avaliações nacionais, distante, assim, do ideal de formação plena do indivíduo.<hr/>ABSTRACT The study aims to comparatively analyze the macrofields of the More Education Program (ProgramaMaisEducação - PME) and the New More Education Program (Programa Novo MaisEducação - PNME), regarding the proposal of integral education of the subject. Methodologically adopts a qualitative approach, through bibliographical review and documentary study. The data show that the PME, created in 2007, was the first attempt in a national level of a public policy for the induction of integral education, but it has presented problems during its implementation and permanence in schools, due to structural problems in Brazilian public education. In 2016, the Program was replaced by the PNME; in this one, although the macrofields Sports, Leisure, Art and Culture have been incorporated from the previous version, these activities aim to boost the learning of Portuguese and Mathematics, which shows a formative matrix reduced to the cognitive dimension of curricular contents related only to reading and mathematical calculation, because they are tested in national assessments, thus far from the ideal of full individual formation. <![CDATA[Continuing education of higher education teachers at IFTM, in the city of Uberaba (MG) - “model” of transformation]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100201&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo faz reflexões sobre professores que atuam na educação superior do IFTM, no município de Uberaba - MG, e a partir daí, ressalta alguns dilemas da profissão docente que justificam a construção de um “modelo” de transformação continuada docente. A proposta do modelo está alicerçada nas políticas educacionais vigentes, nos conhecimentos científicos da área e em uma investigação de natureza empírica. A escolha da educação superior se deu pelo fato de se tratar de uma realidade recente no IFTM e, por isso, apresenta desafios que estão exigindo estudos e análises. A pesquisa teve como referencial teórico o método materialista histórico dialético. Todavia, buscou-se a contribuição de autores com outros enfoques para facilitar a compreensão do contexto analisado repleto de contradições. Embora a proposta de criação dos Institutos Federais, segundo Pacheco (2011), tenha ocorrido na perspectiva do materialismo histórico dialético, a forte tradição tecnicista da instituição faz com que a proposta se insira em um contexto de contradições atreladas às expectativas neoliberais e economicistas. Refletir sobre essas contradições possibilita a compreensão do contexto em uma perspectiva diferente do habitual na instituição. A análise empírica remete a um contexto que ao ser conhecido revela suas características organizacionais, os sujeitos que ali atuam e a cultura organizacional. Conclui-se que refletir sobre a função de promover o desenvolvimento das atividades mentais superiores responsáveis pelo processo de humanização do homem e finalidade específica da educação escolar é inerente ao “modelo” de transformação docente.<hr/>ABSTRACT This article reflects on teachers who work in higher education at IFTM, in the city of Uberaba - MG, and from there, highlights some dilemmas of the teaching profession that justify the construction of a “model” of continuous teacher transformation. The model proposal is based on current educational policies, scientific knowledge in the area and an empirical investigation. The choice of higher education was due to the fact that it is a recent reality at IFTM and, therefore, presents challenges that are requiring studies and analysis. The research had the dialectical historical materialist method as its theoretical reference. However, the authors sought to contribute with other approaches to facilitate the understanding of the analyzed context full of contradictions. Although the proposal for the creation of Federal Institutes, according to Pacheco (2011), occurred in the perspective of historical dialectical materialism, the institution's strong technical tradition makes the proposal part of a context of contradictions linked to neoliberal and economic expectations. Reflecting on these contradictions makes it possible to understand the context in a different perspective from the usual in the institution. Empirical analysis refers to a context that, when known, reveals its organizational characteristics, the subjects who work there and the organizational culture. It is concluded that reflecting on the function of promoting the development of higher mental activities responsible for the humanization process of man and the specific purpose of school education is inherent to the “model’ of teacher transformation. <![CDATA[From Computational Simulation to the use of visual representations: developing epistemic practices in chemistry classes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100202&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Considerando a construção do conhecimento científico a partir da proposição, comunicação e avaliação de ideias, buscou-se, no contexto de uma sala de aula,investigar se o uso de representações visuais, considerando-o como uma prática epistêmica, pode ser oportunizado por meio de uma simulação computacional. A sequência didática foi aplicada em uma turma de 3° ano do Ensino Médio de uma escola pública de Minas Gerais. Os dados foram gerados a partir dos registros escritos produzidos pelos estudantes durante a sequência, visto que as práticas epistêmicas também são intertextuais. A análise dos dados foi realizada por meio da Análise Textual Discursiva, revelando que a simulação computacional, por meio de uma abordagem investigativa proposta pelo professor, permitiu o uso das representações visuais, além de outras práticas epistêmicas, como elaborar hipótese, construir dados, concluir, explicar e generalizar. A dinamicidade do simulador favoreceu o contato dos estudantes com diferentes representações visuais, o que pode ter permitido o seu uso. A oportunização dessa prática epistêmica é importante no Ensino de Química, pois as representações visuais usadas nessa ciência são componentes dos argumentos mobilizados na defesa das ideias. O planejamento de aulas visando a oportunização dessa prática, por meio de um simulador, e a abordagem investigativa do professor podem contribuir para que o uso das representações visuais surja como necessáriono processo de investigação, daí ser considerado como uma prática epistêmica, e não como uma ilustração para atender uma formalização da Química.<hr/>ABSTRACT Considering the construction of scientific knowledge from the proposition, communication and evaluation of ideas, we intended, in the context of a classroom, to investigate whether the use of visual representations, considering it as an epistemic practice, can be made possible through a computational simulation. The didactic sequence was applied to a 3rd year High School class at a public school in Minas Gerais. The data were generated from written records produced by students during the sequence, because epistemic practices are intertextual. Data analysis was performed using Textual Discourse Analysis, revealing that computer simulation, through an investigative approach proposed by the teacher, allowed the use of visual representations, in addition to other epistemic practices, such as elaborating hypothesis, building data, concluding, explaining and generalizing. The dynamics of the simulator favored students' contact with different visual representations, which may have allowed its use. The opportunity of this epistemic practice is important in the Chemistry Education, since the visual representations used in this science are components of the arguments mobilized in the defense of ideas. The planning of classes aiming at the opportunity of this practice, through a simulator, and the investigative approach of the teachercan contribute to the use of visual representations to arise as necessary from the investigation process; hence it is considered as an epistemic practice, and not as an illustration complies with a formalization of Chemistry.<hr/>RESUMEN Considerando la construcción del conocimiento científico a partir de la proposición, comunicación y evaluación de ideas, se buscó en el contexto de un aula, para investigar si el uso de representaciones visuales, considerarlo como una práctica epistémica, puede hacerse posible a través de una simulación por computadora. La secuencia didáctica se aplicó a una clase de secundaria de tercer año en una escuela pública en Minas Gerais. Los datos se generaron a partir de los registros escritos producidos por los estudiantes durante la secuencia, ya que las prácticas epistémicas también pueden son intertextuales. El análisis de datos se realizó mediante el análisis textual discursivo, que revela que la simulación por computadora, a través de un enfoque de investigación propuesto por profesor, permitió el uso de representaciones visuales, además de otras prácticas epistémicas, como elaborar hipótesis, construir datos, concluir, explicar y generalizar. La dinámica del simulador favoreció el contacto de los estudiantes con diferentes representaciones visuales, lo que puede haber permitido su uso. La oportunidad de esta práctica epistémica es importante en la Enseñanza de la Química, ya que las representaciones visuales utilizadas en esta ciencia son componentes de los argumentos movilizados en la defensa de las ideas. La planificación de clases destinadas a la oportunidad de esta práctica, a través de un simulador, y el enfoque de investigación del profesor pueden contribuir al uso de representaciones visuales que surgen como sea necesario del proceso de investigación, por lo tanto, se considera como una práctica epistémica y no como una ilustración para cumplir con una formalización de la Química. <![CDATA[Teaching time in high school based on teachers' biographical narratives]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100203&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo analisa, através de um estudo de caso, as experiências e as vivências dos professores no ensino médio e os desafios laborais, temporais e afetivos que lhes são impostos no exercício diário da docência. Para tanto, utiliza como aporte teórico autores como Josso (2004), Hargreaves (1998), Huberman (1985) e Goodson (1985), a fim de fundamentar as percepções dos docentes acerca do seu trabalho. A análise aqui apresentada procura contribuir para os estudos sobre os ciclos e fases na carreira docente, ao enfatizar a importância da experiência vital dos professores sobre a sua prática profissional. Assim, o artigo está dividido em duas seções, além da introdução. A primeira seção destaca algumas sínteses biográficas dos professores, tendo como cenário a docência no ensino médio. A segunda seção discute os ciclos da vida profissional dos professores a partir de suas biografias. Por fim, as conclusões procuram captar o sentido do ser e estar professor do Ensino Médio na rede pública estadual de ensino de Minas Gerais.<hr/>ABSTRACT This article analyzes, through a case study, the experiences and experiences of teachers in high school and the labor, temporal and affective challenges imposed on them in the daily practice of teaching. To do so, it uses as a theoretical contribution authors such as Josso (2004), Hargreaves (1998) and Huberman (1985), in order to base the teachers' perceptions about their work. The analysis presented here seeks to contribute to the studies on the cycles and phases in the teaching career, by emphasizing the importance of the vital experience of teachers on their professional practice. Thus, the article is divided into two sections, in addition to the introduction. The first section highlights some biographical syntheses of the teachers, having as background the teaching in the middle school. The second section discusses the professional life cycles of teachers from their biographies. Finally, the conclusions seek to capture the sense of being and to be a teacher of the High School in the state public school system of Minas Gerais. <![CDATA[Educator training in the contexto of non-formal education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100204&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este trabalho tem como foco discutir a formação do educador que atua em espaços de educação não formal. Por meio de um estudo teórico, tem-se como objetivo analisar aspectos relativos à formação do educador que atua nestes espaços, além de problematizar sua atuação no que respeita a suas ações e práticas pedagógicas. O estudo parte da seguinte indagação: quais princípios devem nortear as ações de educadores que atuam no âmbito da educação não formal? O estudo é ancorado em pesquisa bibliográfica e análise qualitativa. A pesquisa revela que a formação do educador para atuar em espaços não formais não se dá de forma espontânea e nem apenas no âmbito teórico ou no âmbito da prática. Esta formação deve ter como elemento norteador o compromisso tanto de quem oferece a formação, quanto do sujeito/educador, sendo, portanto, uma via de mão dupla. A formação do educador se faz na práxis. Conclui-se, destacando a necessidade de pensar a formação e a atuação do educador, fundamentada na capacidade de comprometer-se com o trabalho na constante interação com o contexto em que sua ação educativa é desenvolvida.<hr/>ABSTRACT This work focuses on discussing the formation of the educator who works in non-formal education spaces. Through a theoretical study, the objective is to analyze aspects related to the education of the educator who works in these spaces, in addition to problematizing his performance with regard to his pedagogical actions and practices. The study starts from the following question: what principles should guide the actions of educators working in the context of non-formal education? There search reveals that the education of the educator to work in non-formal spaces does not happen spontaneously and not only in the theoretical or practical scope. This training should have as a guiding element the commitment of both the person providing the training and the subject / educator, being, therefore, a two-waystreet. The educator's training takes place in praxis. It concludes, highlighting the need to think about the educator's training and performance, based on the ability to commit to work in Constant interaction with the context in which their educational action is developed. <![CDATA[Teaching work conditions at today’s school: demands and challenges, according to the São Paulo’s public-school educators]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100205&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo apresenta um recorte da pesquisa-mãe “Desafios da escola na atualidade: qual escola para o século XXI? Uma pesquisa com vários atores no estado de São Paulo” - aprovada pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) em 2017 (Chamada nº 22/2016 - Pesquisa Inovação em Ciências Humanas, Sociais e Sociais Aplicadas) e desenvolvida pelo grupo de pesquisa Contexto Escolar, Processos Identitários da Formação de Professores e Alunos da Educação Básica (CEPId) - e tem como foco apontar a análise dos resultados obtidos no eixo Condições de Trabalho Docente, que teve como objetivo identificar a percepção que educadores da rede pública estadual paulista têm das condições de trabalho docente e de como tais condições interferem ou não na realização de seu trabalho. Participaram da pesquisa 5.005 educadores da rede supracitada, cujos dados foram coletados por meio de questionário on-line, viabilizado por uma plataforma digital. A fundamentação teórica que pautou a análise dos dados baseou-se em documentos oficiais da legislação brasileira e em estudos acerca do “trabalho docente” e das “condições de trabalho docente”. Ao se confrontarem os objetivos da análise nesse eixo com os dados obtidos nos questionários, buscou-se compreender os reais desafios da escola, principalmente no que concerne às condições (materiais e imateriais) necessárias para o exercício do trabalho docente. Entende-se que, no Brasil, esse tema não tem recebido atenção suficiente por parte dos governantes, sendo fundamental a construção e a efetivação de políticas públicas que visem à melhoria das condições do trabalho docente e, consequentemente, à aprendizagem dos alunos.<hr/>ABSTRACT This article is part of a broader research named “Challenges of today’s school: the journey towards the school of twenty-first century? which was performed in São Paulo’s state”, by the CEPId research group (an abbreviation of Scholar Context, Teacher’s Identity Formation Process and Basic School Students), based on responses collected from several stakeholders related to public school environment - approved in 2017 by the CNPq (National Scientific and Technological Development Council, under the code 22/2016 - Research in Innovation in Human and Social Science). This article aims to analyze the outcome of teaching working conditions work stream that intended to demonstrate the São Paulo public educators’ perspective of the current working conditions at school and the way it impacts (or not) on the teachers daily work. 5,005 educators, workers of the São Paulo’s public-school network, participated in the research by responding an online survey. The theoretical foundation chosen to guide the data analysis was based on official documents of Brazilian legislation and on studies about “teaching work” and “teaching work conditions”. The complete understanding of the real school challenges, mainly when it concerns to the material and immaterial conditions to the teaching working necessities became possible by matching the objectives of the analysis of the “teaching working conditions work stream” with the data obtained from the online survey. It is part of the conclusions that the topic has not been priority of government’s attention. Issuing new public policies is crucial to address improvements in the teaching conditions work and, therefore, to the general student’s learning. <![CDATA[Aesthetic education mediated by cultural heritage: experiences, meanings and affects in teacher education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100206&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este trabalho tem como objetivo compreender como a educação estética, a partir de experiências significativas com elementos do patrimônio cultural individual/coletivo da cidade de Viçosa do Ceará, pode mobilizar sentidos e afetos na formação de professores. Trata-se de um estudo de natureza qualitativa e multirreferencial, no qual se adota uma postura bricoleur envolvendo elemento do fazer da ciência e do artesanal. Para tanto, como aportes teóricos, trazem-se estudos de Freire (1998), Larrosa (2014), Varine (2012), dentre outros. A reflexão/investigação foi realizada através de uma pesquisa-formação com professores da cidade de Viçosa do Ceará, uma cidade histórica. Utilizaram-se atividades prático-teóricas, envolvendo experiências pessoais e coletivas, com acervos materiais e imateriais de elementos da cultura local para a produção de dados. Como achados, em relação às possibilidades de aprendizagem para a área de formação de professores, os relatos dos colaboradores demonstraram a possibilidade da mediação realizada pelo patrimônio cultural na provocação de experiências estéticas com elementos afetivos individuais e coletivos. Como aspectos conclusivos, pode-se dizer que a mediação demonstrou que os exercícios com o patrimônio reforçaram o sentimento de pertencimento dos participantes, ampliando as possibilidades de atribuição de sentido pessoal e coletivo ao conjunto de bens materiais e imateriais que constituem a cidade. Os exercícios contribuíram para a transformação de sentidos, aprimorando a elaboração de um olhar e de uma escuta mais sensível, através dos quais é possível perceber sentidos e afetos que entrelaçam a formação de professores, a educação estética, a cidade e o patrimônio cultural.<hr/>ABSTRACT This work aims to understand how aesthetic education, based on significant experiences with elements of individual / collective cultural heritage in the city of Viçosa-Ceará, can mobilize meanings and affections in teacher education. It is a study of a qualitative and multi-referential nature, in which a bricoleur posture is adopted involving the element of making science and crafts. To do so, it brings as theoretical support studies by Freire (1998), Larrosa (2014), Varine (2012), among others. The reflection / investigation was carried out through research-training with teachers from the city of Viçosa-Ceará, a historic city. Practical-theoretical activities were used, involving personal and collective experiences, with material and immaterial collections of elements of the local culture to produce data. As findings, in relation to the learning possibilities for the area of ​​teacher training, the reports of the collaborators demonstrated the efficiency of the mediation carried out by the cultural heritage in provoking aesthetic experiences with individual and collective affective elements. As conclusive aspects, it can be said that mediation demonstrated that the exercises with heritage reinforced the participants' feeling of belonging, expanding the possibilities of attributing personal and collective meaning to the set of material and immaterial goods that make up the city. The exercises contributed to the transformation of meanings, improving the elaboration of a more sensitive look and listening, through which it is possible to perceive meanings and affections that intertwine teacher training, aesthetic education, the city and cultural heritage. <![CDATA[Oral History of Women Social Assistance Users: Dialogues with Non-Formal Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100207&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente trabalho visa conhecer e analisar os significados que as usuárias atribuem às ações educativas desenvolvidas nos serviços de Proteção e Atendimento Integral à Família e Serviço de Convivência (PAIF) e Fortalecimento de Vínculos (SCFV) na cidade de Americana/SP, concebidos pela Política Nacional de Assistência Social. A revisão bibliográfica subsidiou a pesquisa de campo, utilizando-se para tal a metodologia de História Oral, na modalidade de depoimento oral. É por meio das vozes das mulheres que os efeitos da ação educativa desenvolvida nos serviços se fazem conhecer, assinalando a importância dos espaços grupais como mediadores da aprendizagem e de perspectivas para o fortalecimento dos vínculos comunitários, uma vez que permitem a identificação e percepção de classe, de coletivo. A História Oral desvela outra realidade que para a mídia não interessa mostrar. Por fim, a nebulosa relação entre Assistência Social e Educação Não Formal, que pode contribuir para o fortalecimento grupal, combinando novas possibilidades metodológicas da Educação Não Formal com o poder de alcance que o status de política social dá à Assistência Social.<hr/>ABSTRACT The present work aims to know and analyze the meanings that the users attribute to the educational actions developed in the services of Protection and Integral Assistance to the Family and Coexistence Service (PAIF) and Strengthening of Links (SCFV) in the city of Americana/SP, conceived by the Policy National Social Assistance. The bibliographic review supported the field research, using the Oral History methodology for this, in the form of oral testimony. It is through the voices of women that the effects of the educational action developed in the services are made known, pointing out the importance of group spaces as mediators of learning and perspectives for the strengthening of community bonds, since they allow the identification and perception of class, of collective. Oral history unveils another reality, which the media is not interested in showing. Finally, the nebulous relationship between Social Assistance and Non-Formal Education, which can contribute to group strengthening, combining new methodological possibilities of Non-Formal Education with the reach power that the social policy status gives to Social Assistance. <![CDATA[GenderPracticesat a University: anarchivalstudy]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100208&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo é o recorte de uma dissertação de Mestrado em Ensino que teve apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Ensino Superior - CAPES - e da Fundação de Amparo à Pesquisa do Rio Grande do Sul - FAPERGS -. A dissertação “Práticas de Gênero do Currículo da Univates: uma perspectiva arquivística e imoralista” partiu da questão: de que modo o currículo da Universidade do Vale do Taquari - Univates vem performando práticas de gênero? No referido artigo, buscou-se apresentar o aporte conceitual-metodológico da pesquisa, cuja abordagem arqueogenealógica tomou, por uma via, os estudos de Michel Foucault (2009; 2013) em torno da noção de arquivo e, por outra, a noção de performatividade de gênero de Judith Butler (2017). O arquivo das práticas de gênero da Universidade do Vale do Taquari - Univates foi produzido de modo localizado, de maneira que se tomou os documentos gerados pela instituição como condições de possibilidade para a emergência de práticas de gênero. Destaca-se que tais práticas só foram possíveis em um tempo-espaço no qual há diversos conflitos/disputas em torno das políticas afirmativas atinentes a essa secção. Como resultados foram visibilizadas nove práticas de gênero na instituição investigada, as quais mostram um processo de tensionamento da performatividade de gênero por parte da própria Universidade.<hr/>ABSTRACT This article, cut out from a Master’s degree dissertation, was supported by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Ensino Superior - CAPES - and the Fundação de Amparo à Pesquisa do Rio Grande do Sul - FAPERGS -. The dissertation “Gender Practices at Univates’ Curriculum: an archival perspective and inmoral”, started from the question: in which way the Universidade do Vale do Taquari - Univates’ curriculum hás been performing gender practices? At the referred article, whose archivist-genealogical approach, by oneside, the studies of Michel Foucault (2009; 2013) around the archive notion and, by the other side, the gender performativity notion, by Judith Butler (2017). The gender practices archive from Universidade do Vale do Taquari - Univates was produced in a localized way, and it took the documents generated by the institution as conditions of possibility in order to enable the emerge of the gender practices. It stands out that such practices were only possible at a space-time in which there are several conflicts/disputes around the relevant affirmative policies towards this section. As for results, nine gender practices were exhibit at the investigated institution, which present a tensioning process of the gender performativity. <![CDATA[Field education in Brazil: from black canvas to the academy]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100209&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo de revisão bibliográfica sistemática e também narrativa versa sobre Educação do Campo no Brasil, considerando sua gênese com o Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra; sua trajetória na política pública brasileira; e, temas mais discutidos segundo artigos científicos publicados na base de dados da Capes entre 1998 a 2018. Destaca-se como relevante a não separação da Educação do Campo da luta dos movimentos sociais, caso contrário, se não fosse a lona preta/escola itinerante, não existiria e, entre articulações e embates se deram as conquistas na Legislação. Neste aspecto a articulação nacional Por Uma Educação (básica) do Campo teve um papel fundamental. Os temas mais estudados na academia são: formação de professores/currículo; movimentos sociais; escola do campo; legislação e políticas públicas. A pesquisa no Estado de Rondônia evidencia as Escolas Família Agrícolas com força, assim como, os eventos dão destaque a publicações sobre o Educampo do município de Ji-Paraná.<hr/>ABSTRACT this article of systematic bibliographic review and also narrative deals with Fiel Education in Brazil, considering its genesis with the Landless Rural Workers Movement; his trajectory in Brazilian public policy; and, most discussed topics according to scientific articles published in the Capes database between 1998 end 2018. It stands out as relevant the non-separation of Field Education from the struggle of social movements, otherwise, if it were not for the black canvas / itinerant school, it would not exist and, between articulations and clashes the conquests in the Legislation took place. In this respect, the national articulation for a (basic) education in the field played a fundamental role. The most studied subjects in the academy are: teacher training / curriculum; social movements; country school; legislation and public policies. The research in the state of Rondônia shows the Agricultural Family Schools strongly, as well as, the events highlight publications about Educampo in the municipality of Ji-Paraná. <![CDATA[Performances of contemporary culture]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100210&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo tem a intenção de refletir sobre a possibilidade de compreensão dos efeitos das imagens da formação cultural na prática educativa, a fim de construir significações contextualizadas com o mundo da vida. O trabalho oriundo de pesquisa teórico-bibliográfica propõe, por intermédio do diagnóstico da formação cultural, de Adorno, da Teoria da Ação Comunicativa, de Jürgen Habermas, e da incorporação dos aportes da estética, da semiótica e da hermenêutica, conferir uma nova moldura à discussão pedagógica, frente a performances da cultura atual. A pragmática da linguagem, ancorada na intersubjetividade da compreensão, pode auxiliar o sujeito a libertar-se das coações metafísicas, do condicionamento mercadológico, da racionalização e a desvendar sentidos, valores e significados que orientam sua ação ética no mundo. Nessa perspectiva, é possível alcançar, por um lado, uma educação orientada para o entendimento comunicativo e compromissada com o uso público da razão; e, por outro, o refinamento do gosto estético do educando sobre a comunicação imagética. Acredita-se, portanto, que a ação educativa, por meio de intervenções contextualizadas com o mundo vivido, abre a possibilidade para a pluralidade, para a alteridade e o reconhecimento do outro, no sentido de promover o respeito às diferenças e ao gosto, considerando a singularidade dos valores advindos do cotidiano.<hr/>ABSTRACT This paper intends to reflect upon the possibility to understand the effects of the images of cultural education in educational practice, in order to build contextualized significance with the world of life. Through Adorno’s diagnosis of cultural education, Jürgen Habermas’s Theory of Communicative Action, and the incorporation of the contributions of aesthetics, semiotics and hermeneutics, the work resulting from theoretical and bibliographic research proposes granting a new framework to the pedagogical discussion, given the performances of the current culture. The pragmatics of language, anchored in the intersubjectivity of comprehension, can help the subject to free him/herself from metaphysical constraints, from market conditioning, from rationalization and to unveil the senses, values and meanings that guide his/her ethical action in the world. In this perspective, it is possible to achieve, on the one hand, an education oriented towards communicative understanding and committed to the public use of reason; and, on the other hand, the refinement of the student’s aesthetic taste about imagery communication. It is believed, therefore, that educational action, through contextualized interventions with the lived world, opens the possibility for plurality, for alterity, and for the recognition of the other, in the sense of promoting respect for differences and taste, considering the singularity of the values arising from everyday life.<hr/>RESUMEN El artículo tiene la intención de reflexionar sobre la posibilidad de comprensión de los efectos de las imágenes de la formación cultural en la práctica educativa, a fin de construir significaciones contextualizadas con el mundo de la vida. El trabajo oriundo de investigación teórico-biográfica propone, por intermedio del diagnóstico de la formación cultural, de Adorno, de la Teoría de la Acción Comunicativa, de Jürgen Habermas, y de la incorporación de los aportes de la estética, de la semiótica y de la hermenéutica, conferir un nuevo marco a la discusión pedagógica, frente a la actuación de la cultura actual. La pragmática del lenguaje, anclada en la intersubjetividad de la comprensión, puede auxiliar al sujeto a liberarse de las coacciones metafísicas, del condicionamiento mercadológico, de la racionalización y de descubrir los sentidos, valores y significados que orientan su acción ética en el mundo. En esta perspectiva, es posible lograr, por un lado, una educación orientada al entendimiento comunicativo y comprometida con el uso público de la razón y, por otro lado, el refinamiento del gusto estético del estudiante sobre la comunicación de imágenes. Se cree, por lo tanto, que la acción educativa, por medio de intervenciones contextualizadas con el mundo vivido, abre la posibilidad para la pluralidad, para la alteridad y el reconocimiento del otro, con el fin de promover el respeto por las diferencias y por el gusto, teniendo en cuenta el singularidad de los valores derivados de la vida cotidiana. <![CDATA[Flipped classroom: Emancipation of masters and learned in the light of the ideas of Freire and Ranciére]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100211&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Os autores Jacques Rancière e Paulo Freire em suas obras asseveravam sobre a importância da educação como uma prática de liberdade, sem hierarquização, que conduza os alunos para uma emancipação intelectual. Nossa reflexão é sobre a presença destes ideais na adoção da metodologia da Sala de Aula Invertida para respondermos de que forma o uso dessa estratégia contempla os preceitos destes pensadores, na perspectiva da emancipação, da igualdade das inteligências de alunos e professores. O objetivo geral do estudo é refletir criticamente sobre como a Sala de Aula Invertida contribui para a emancipação de alunos e professores à luz das ideias de Freire e Rancière, bem como identificar os pilares que dão sustentação à metodologia de inversão da aprendizagem e extrapolar a concepção tradicional do ofício de ser professor como um mero explicador. Infere-se que o objeto escolhido para estudo poderá abalizar a adoção desta nova metodologia, contribuindo para práticas pedagógicas que colaborem para a construção de uma educação emancipadora, igualitária, pautada em valores éticos e alicerces sólidos que permitam ao indivíduo não só estar no mundo, mas ser parte integrante dele, problematizando, reconhecendo-se e intervindo. A pesquisa tem uma abordagem qualitativa e procedimento bibliográfico, compondo uma tessitura de reflexões e considerações para confirmação ou não da hipótese inicial. Sua relevância centra-se na possibilidade de identificar na Sala de Aula Invertida, além de uma estratégia do uso da tecnologia a favor da aprendizagem, também um potencial para o exercício emancipatório de professores e alunos, na prática da igualdade das inteligências. Neste viés, será destacado o poder do diálogo, a relevância da dúvida e da curiosidade como pontes para o conhecimento, apontando que as convicções de Freire e Rancière são possíveis de concretização e estão presentes no desenvolvimento desta estratégia tão contemporânea.<hr/>ABSTRACT The authors Jacques Rancière and Paulo Freire in their works asserted the importance of education as a practice of freedom, without hierarchy, that leads students towards an intellectual emancipation. Our reflection is about the presence of these ideals in the adoption of the Inverted Classroom methodology to answer how the use of this strategy contemplates the precepts of these thinkers, in the perspective of emancipation, the equality of the intelligences of students and teachers. The general objective of the study is to reflect critically on how the Inverted Classroom contributes to the emancipation of students and teachers in the light of the ideas of Freire and Rancière, as well as to identify the pillars that support the methodology of inversion of learning and to extrapolate the conception tradition of being a teacher as a mere explainer. It is inferred that the object chosen for study may support the adoption of this new methodology, contributing to pedagogical practices that contribute to the construction of an emancipatory, egalitarian education, based on ethical values ​​and solid foundations that allow the individual not only to be in the world, but be an integral part of it, problematizing, recognizing and intervening. The research has a qualitative approach and bibliographic procedure, composing a fabric of reflections and considerations to confirm or not the initial hypothesis. Its relevance centers on the possibility of identifying in the Inverted Classroom, in addition to a strategy for the use of technology in favor of learning, also a potential for the emancipatory exercise of teachers and students, in the practice of equality of intelligences. In this vein, the power of dialogue, the relevance of doubt and curiosity as bridges to knowledge will be highlighted, pointing out that Freire and Rancière's convictions are possible to materialize and are present in the development of this very contemporary strategy. <![CDATA[The relationship between the field of possibilities and the project of life of young people in situation of conflict at school]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100212&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo suscita a discussão sobre a relação da juventude e seu projeto de vida, oriunda de uma oficina nominada ‘Escola de Liderança’, realizada com jovens que se encontravam em situação de conflito escolar e que, de algum modo, manifestavam liderança entre seus pares. Através de um questionário aplicado para refletirem sobre o futuro a partir do tempo atual, e com os dados sociodemográficos encontrados nas fichas de matrícula destes jovens, tornou-se possível problematizar qual seria a relação entre o campo de possibilidades existentes com o projeto de vida destes jovens em conflito escolar. Trata-se de um estudo interdisciplinar, qualitativo, descritivo, exploratório e bibliográfico. Constata-se que o contexto social e o campo de possibilidades desses jovens traçam seus projetos de vida, muitos baseados em desejos e objetos representativos de ostentação, luxo e poder - os quais podem ser acessados sobretudo pela via da criminalidade, uma vez as atuais condições sociais existentes e que se encontram vinculados.<hr/>ABSTRACT The article raises the discussion about the relationship between youth and their life project, coming from a workshop named 'Leadership' School, performed with young people who were in a situation of conflict at school and that, in some way, demonstrating leadership among their peers. By means of a questionnaire applied to reflect on the future from the current time, and with the sociodemographic data found in the connectors of registration of these young people, it became possible to problematize what would be the relationship between the field of possibilities with the project of life of these young people in conflict at school. It is an interdisciplinary study, qualitative, descriptive, exploratory and bibliographic. It is noted that the social context and the field of possibilities of these young people lay their life projects, many based on desires and objects representative of ostentation, luxury and power - which can be accessed mainly through crime, once the current social conditions exist and that they are bound. <![CDATA[Timespaces at UniverS/City: new visibilities for students views]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100213&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Inserido no campo dos estudos sobre a Educação Superior Brasileira, este trabalho tem por objetivo analisar respostas/posicionamentos de estudantes de graduação de uma universidade pública brasileira às dimensões e possibilidades espaçotemporais em suas vidas acadêmicas. Para tal, com base na filosofia da linguagem do Círculo de Bakhtin e na Filosofia Crítica, foi realizada uma pesquisa de caráter interventivo com Oficinas de fotografia, as quais produziram dados compostos por fotografias, diários de campo e transcrições de diálogos. Ao analisar os dados, discute-se sobre: a organização discursiva espaçotemporal da vida acadêmica e seus efeitos aos processos de produção de subjetividades das/os estudantes; a não homogeneidade e não linearidade dos espaçotempos na vida universitária; criação de novos olhares, sensibilidades, pensabilidades e possibilidades de ação a partir da instauração e convite a tempos lentos. Conclui-se sobre a necessidade de criação e visibilização de espaçotempos lentos, que permitam a apropriação crítica dos processos por aquelas/es que os vivenciam.<hr/>ABSTRACT Inserted in the field of studies on Brazilian Higher Education, this work aims to analyze responses / positions of undergraduate students from a Brazilian public university to the spatial-temporal dimensions and possibilities in their academic lives. To this end, based on the philosophy of language of the Bakhtin Circle and on Critical Philosophy, an intervention study was carried out with photography workshops, which produced data composed of photographs, field diaries and dialog transcripts. When analyzing the data, we discuss about: the space-time discursive organization of academic life and its effects on the students' subjectivity production processes; the non-homogeneity and non-linearity of time-spaces in university life; creation of new perspectives, sensitivities, thoughts and possibilities for action based on the establishment and invitation to slow times. It concludes about the need for the creation and visualization of slow timespaces, which allow the critical appropriation of the processes by those who experience them. <![CDATA[Perceptions about the extension by teachers and graduates]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100214&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Diante da importância da temática extensão universitária no Brasil, desde o final do séc. XIX, sendo incluída como a terceira missão da universidade, juntamente ao ensino e a pesquisa, buscou-se adentrar neste contexto, acompanhando essa conquista que, aos poucos, vem adquirindo mais espaço e sendo passível à distorções. Constam, nesse relatório, os resultados da pesquisa realizada no Instituto Federal do Sertão Pernambucano, especificamente no campus Petrolina, cujo objetivo foi analisar a percepção dos discentes e docentes dos cursos superiores com relação à extensão frente as suas políticas, ações e diretrizes. Numa abordagem quantitativa, foi aplicado questionário online, tipo escala Likert, com os docentes ativos nos cursos superiores e discentes matriculados em cursos superiores de Licenciaturas em Música, Computação, Química, Física e no curso de Tecnologia de Alimentos do segundo semestre de 2019. O contato com os participantes foi por e-mail, via Whats-App e com visitas in loco. Os resultados apontam que o campus Petrolina está politicamente ativo e engajado em desenvolver ações de extensão, sendo perceptível pela maioria dos pesquisados, mesmo identificando-se algumas lacunas na comunicação, nas possibilidades de atuação e aprofundamento nas diretrizes extensionistas. Conclui-se que a extensão está sendo praticada pelos interlocutores, necessitando, ainda, aprofundar os conhecimentos com relação ao conceito, diretrizes e possibilidades extensionistas.<hr/>ABSTRACT Given the thematics' importance of the university extension in Brazil, since the end of the century. XIX, being included as the third mission of the university, along with teaching and research, we sought to enter this context, following this achievement that is gradually acquiring more space and becoming more susceptible to distortions. This report contains the results of the research thats was carried it out at the Federal Institute of Sertão Pernambucano, specifically on Petrolina campus, whose objective was to analyze the perception of students and professors of higher education courses regarding extension in relation to their policies, actions and guidelines. In a quantitative approach, an online questionnaire, a Likert scale type, was applied, with active teachers in higher education courses and students enrolled in higher education courses in Music, Computing, Chemistry, Physics and Food Technology course in the second semester of 2019. Contact with participants was by e-mail, via Whats-App and with on-site visits. The results show that the Petrolina campus is politically active and engaged in developing extension actions, being noticeable by the majority of those surveyed, even though some gaps were identified in the communication, the possibilities of action and deepening the extension guidelines. It is concluded that the extension is being practiced by the interlocutors, still needing to deepen the knowledge in relation to the concept, guidelines and extension possibilities. <![CDATA[Descriptive study on the continuing training of Arts teachers of state schools in the capital of Sergipe.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100215&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This paper is the result of a Master's dissertation linked to the training of educators research line, at PPGED-UFS1.The general objective of this study was to describe the position of Arts teachers in the face of their continuing training process. Its specific objectives are: to characterize pedagogical problems with regard to Arts teaching, with emphasis on their origin and how teachers solve them; to understand the connection that these teachers establish with regard to the multivalence of artistic languages; and to relate these issues with the professional life cycle with the aspect of motivation and demand for the realization of the different modalities of continuing training. The research is configured in a qualitative - descriptive approach. The instruments used to collect qualitative data were 30 questionnaires with closed questions and 10 semi-structured interviews. The theoretical basis of this research is organized from the understanding of continuing training as a deontological element of the teaching profession and the characterization of the teaching of the curricular component Arts. The results obtained demonstrate several aspects that may affect the planning of training practices aimed at Arts teachers.<hr/>RESUMO O presente artigo é fruto de uma dissertação de mestrado vinculada à linha de pesquisa formação de educadores, no PPGED-UFS. O objetivo geral deste estudo foi descrever o posicionamento dos professores de Arte diante do seu processo de formação continuada. Seus objetivos específicos são: caracterizar os problemas pedagógicos no que se refere ao ensino de Arte, com ênfase na sua origem e no modo como os professores os resolvem; compreender a conexão que esses professores estabelecem no que diz respeito à polivalência das linguagens artísticas; e relacionar essas questões com o ciclo de vida profissional com o aspecto da motivação e da procura para a realização das diferentes modalidades de formação continuada. A pesquisa está configurada em uma abordagem qualitativa, de cunho descritivo. Os instrumentos utilizados para a coleta dos dados qualitativos foram 30 questionários com questões fechadas e 10 entrevistas semiestruturadas. A base teórica dessa investigação está organizada a partir da compreensão da formação continuada como um elemento deontológico da profissão docente e da caracterização da docência do componente curricular Arte. Os resultados alcançados demonstram diversos aspectos que podem incidir no planejamento de práticas formativas destinadas aos professores de Artes. <![CDATA[The dance course in education and the escolinha de arte do Brasil (Rio de Janeiro, 1970 -1975).]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100216&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este trabalho dançante/educativo tem como objetivo compreender o Curso de Dança na Educação organizado pela Escolinha de Arte do Brasil (EAB), no Rio de Janeiro, entre os anos de 1970 a 1975. Inicialmente, tentamos construir um diálogo teórico a respeito das correntes sócio filosóficas que fundamentam os estudos acerca do Ensino de Dança escolar brasileiro, tomando como base as pesquisas desenvolvidas pelas professoras Adriana Gehres (2008) e Ana Paula Abrahamian Souza (2010). Posteriormente, apresentaremos as duas sequências de movimentos educativos intitulados: (1) Um diálogo a respeito da Dança e seu ensino na Escolinha de Arte do Brasil - EAB e no Movimento Escolinhas de Arte - MEA, e (2) O Curso de Dança na Educação - CDE. Na primeira sequência, apresentaremos um pequeno recorte sobre a história da EAB e do MEA, abordando como o Ensino de Dança é contemplado nesse movimento, na segunda sequência, descrevemos os ideais do Curso de Dança na Educação, sua organização e o período na qual foi realizado. Neste período, a artista-docente da dança Maria Fux foi a responsável por mediar os processos de ensino-aprendizagem dessa linguagem artística no curso. Em virtude da pesquisa realizada, percebemos aproximações entre as práticas artísticas/dançantes desenvolvidas pelo CDE e os pressupostos empiristas em Dança. Assim expomos reflexões, assinalando ainda, um diálogo direto com as propostas indicadas pela dançarina norte-americana Isadora Duncan (1877-1927).<hr/>ABSTRACT This dance/educational research aims to understand the Dance Course in Education organized by the Escolinha de Arte do Brasil (EAB), in Rio de Janeiro, between the years 1970 and 1975. Initially, we tried to build a theoretical dialogue according to the socio-philosophical currents that underlie the studies on Brazilian School Dance Teaching, based on the researches developed by teachers Adriana Gehres (2008) and Ana Paula Abrahamian Souza (2010). Subsequently, we will present the two sequences of educational movements entitled: (1) A dialogue about Dance and its teaching in the Escolinha de Arte do Brasil - EAB and in the Movimento Escolinhas de Arte - MEA, and (2) The Dance Course in Education - CDE. In the first sequence, we will present a small clipping on the history of the EAB and the MEA, approaching how the Teaching of Dance is contemplated in this movement. In the second sequence, we describe the ideals of the Dance Course in Education, its organization and the period that it was accomplished. During this period, the dance teacher Maria Fux was responsible for mediating the teaching-learning processes of this artistic language in the course. As a result of the research carried out, we noticed similarities between the artistic/dancing practices developed by the CDE and the empiricist assumptions in Dance. Thus, we expose reflections, showing also a direct dialogue with the proposals indicated by the North American dancer Isadora Duncan (1877-1927). <![CDATA[Poetic proposer object in the production of the pedagogical event]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100217&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO As Atividades de Allan Kaprow e a ideia de Pedagogia como evento, de Dennis Atkinson, são chave para pensar na criação de uma proposta de Objeto propositor poético e na atuação docente como atuação criativa. Transformar a ideia de materiais didáticos para Artes Visuais significa repensar processos educativos visando transformações não só nos modos de aprender, mas também nas formas de relacionar-se e de ocupar os espaços, utilizando o corpo, proporcionando diálogos e compartilhamento de saberes, além de incluir aspectos lúdicos e imaginativos. O principal objetivo da pesquisa, que tem como foco a criação de materiais educativos como ato poético, é reativar o conceito de material didático, buscando referenciais artísticos e teóricos que orientem a produção desses materiais, intencionalmente concebidos para utilização em experiências de aprendizagem que operem no cruzamento entre o ato artístico e o ato pedagógico. A problemática central da investigação é levantar possibilidades de concepção e de produção de objetos propositores poéticos para Artes Visuais, que sejam desencadeadores de vivências poéticas, como as produzidas no contato com obras artísticas que propõem participação e ação do público. Esta etapa da pesquisase constitui no aprofundamento dos estudos teóricos e busca de novos referenciais artísticos e na criação, uso experimental e avaliação de materiais propositores de aprendizagem em Artes Visuais, numa perspectiva poética.O artigo apresenta um Objeto propositor poético criado, sua relação com um dos referenciais teóricos da pesquisa e com um dos principais referenciais artísticos utilizados.<hr/>ABSTRACT The Activities of Allan Kaprow and the idea of Pedagogy as an event, by Dennis Atkinson, are key elements when thinking of the creation of a proposal for a Poetic proposer object and the teaching performance as creative performance. Transforming the idea of teaching materials for Visual Arts means rethinking educational processes aimed at transforming not only the ways of learning, but also the ways of relating and occupying spaces, using the body, encouraging dialogues and sharing knowledge, in addition to including playful and imaginative aspects. The main objective of the research, which focuses on the creation of educational materials as a poetic act, is to reactivate the concept of didactic material, seeking artistic and theoretical references that guide the production of these materials, intentionally designed for use in learning experiences that operate in the articulation between the artistic act and the pedagogical act. The central problem of the investigation is to raise possibilities of poetic proposer objects conception and production, for Visual Arts, which are the trigger of poetic experiences, such as those produced in contact with artistic works that propose public participation and action. This stage of the research is constituted of the deepening of theoretical studies and of the search for new artistic references and in the creation, experimental use and evaluation of learning proposer materials in Visual Arts, in a poetic perspective.The article presents a created Poetic proposer object, its relationship with one of the theoretical references of the research and with one of the main artistic references used. <![CDATA[The punctuation signals in argumentative essays: a pedagogical intervention on e-learning Pedagogy students’ writings]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100218&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo é fruto de uma pesquisa de doutorado que investigou a evolução da escrita de estudantes de Pedagogia a distância de uma universidade do sul do Brasil. Sua relevância ancora-se nos resultados alarmantes, relativos ao uso/domínio da escrita entre universitários brasileiros, o que preocupa, especialmente, nos casos de futuras professoras da Educação Básica. Tratou-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa, do tipo intervenção pedagógica: investigação que envolve o planejamento e a implementação de interferências, ou seja, mudanças, inovações pedagógicas destinadas a produzir avanços/aprimoramentos em processos educacionais, e a avaliação dos seus efeitos. Durante sete semestres, foram realizadas atividades pedagógicas sistematizadas e minucioso acompanhamento interventivo em textos de três acadêmicas, adotando, como base teórico-metodológica, a Teoria Histórico-Cultural, em diálogo com a Linguística Textual e dicas sobre pontuação de Noah Lukeman. Para o recorte aqui apresentado, foram utilizados os dados coletados via análise documental, dos textos das acadêmicas, em termos linguísticos e gramaticais, destacando os resultados relativos ao uso da pontuação. Escritores menos experientes tendem a não usar sinais de pontuação adequadamente, gerando ambiguidades e períodos demasiadamente longos, constituídos por orações mal conectadas. Tal tendência, somada à virgulação incorreta e inadequada, prejudica a interpretação dos textos por eles escritos. Mesmo as três acadêmicas ainda apresentando períodos demasiado longos e uso equivocado de vírgulas, em seus Trabalhos de Conclusão de Curso (último texto escrito no curso de Pedagogia), foi notória a diminuição dessas deficiências, sendo possível inferir que as intervenções contribuíram para a melhoria dos textos.<hr/>ABSTRACT This article is the result of a doctoral research that investigated the evolution of e-learning in Southern Brazilian Pedagogy students’ writings. Its relevance is anchored at the alarming results related to use/mastery of writing among Brazilian college students, which is of concern especially in the case of future Basic Education teachers. The research had a qualitative approach, consisting of a pedagogical intervention: a type of investigation that involves planning and implementation of interferences, i. e., changes/pedagogical innovations that aimed at producing advances/improvements in educational processes, and the evaluation of their effects. During seven semesters, systematic and guided pedagogical activities were carried out along with meticulous interventional follow-ups on the texts of three students, adopting Historical-Cultural Theory as a theoretical-methodological basis, in dialogue with Textual Linguistics and tips on punctuation by Noah Lukeman. Data were collected through linguistic and grammatical analysis of the texts produced by the students. In this paper, we highlight the results related to the use of punctuation in their writings. Less experienced writers tend not to use punctuation elements properly, generating ambiguities and excessively long periods, consisting of poorly connected sentences. This tendency, added to an inadequate use of commas, significantly impair their texts’ interpretation. Even though the three academics still presented very long periods and misused commas in their Final Paper (last text written for the Pedagogy course), the reduction of these deficiencies was noticeable, making it possible to infer that the guided-pedagogical interventions contributed to the improvement of their texts. <![CDATA[Full-Time Education and Social Protection in the Baixada Fluminense: Portraits of a Joint Path]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100219&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO No Brasil, a trajetória desigual e injusta de grande parte dos estudantes vem contribuindo para que, no contexto das políticas públicas em educação, avancem as discussões acerca da necessidade de ampliar a jornada escolar para o tempo integral. A oferta do tempo integral, tendo como uma de suas intenções o oferecimento de maiores oportunidades educacionais, vem sendo, cada vez mais, associada ao atendimento a alunos em situação de vulnerabilidade social, condição essa associada à ideia de proteção social. Sob essa perspectiva, este trabalho - que tem como objetivo discutir as relações entre educação em tempo integral e proteção social, no contexto da educação básica pública -, partindo de pesquisas bibliográfica e documental, delimita como campo de investigação uma escola pública, localizada na Baixada Fluminense, que desenvolve uma proposta de educação em tempo integral e cuja maioria dos alunos vivencia, em maior ou menor grau, a condição de vulnerabilidade social. A partir de discussões teóricas, o artigo apresenta o conceito de proteção social como relacionado não apenas à concretude da sobrevivência humana, englobando, também, aspectos que buscam assegurar uma cidadania plena, como as condições socioculturais, dentre as quais a educação se insere. Revela ainda, entre seus resultados, que a proposta de educação em tempo integral pesquisada, ao oferecer uma formação escolar mais ampla, caminha na direção da inclusão social e da garantia dos direitos sociais, assumindo assim um caráter de política de proteção social, matéria relevante, tendo em vista as dinâmicas de desigualdade fortemente estruturadas em nosso país.<hr/>ABSTRACT In Brazil, the unequal and unfair trajectory of most students has been contributing to the discussions on the need to extend the school day to full time in the context of public policies in education. The offer of a full-time school, having as one of its intentions, ensure greater educational opportunities, has been increasingly associated with the care of students in situation of social vulnerability, a condition intrinsically connected with the idea of social protection. From such perspective, this work - which aims to discuss the relations between full-time education and social protection in the context of public basic education - based on bibliographical and documentary research, clearly defines as a field of investigation, a public school located in the Baixada Fluminense, a suburban area of Rio de Janeiro, which develops a proposal of full-time education and whose majority of students experience, to a greater or lesser degree, the condition of social vulnerability. Based on theoretical discussions, the article presents the concept of social protection as related not only to the concreteness of human survival, but also to aspects that aim to ensure full citizenship, such as socio-cultural conditions, among which education is included. It also reports, among its results, that the proposal of full-time education, here investigated, whenoffering a broader school education, moves towards social inclusion and the guarantee of social rights, assuming the character of a social protection policy, a relevant matter, given the dynamics of inequality strongly structured in our country. <![CDATA[Pedagogical documentation as a tool to give visibility to children considered abnormal in childhood education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100221&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Esta pesquisa-ação trata da documentação pedagógica dos processos de inclusão na educação infantil. A obrigatoriedade de matrícula aos 4 anos, a inclusão das crianças com deficiência na escola regular e a expedição de documento escolar que ateste os processos de desenvolvimento e aprendizagem são determinações legais que impactam a educação infantil. Nesse sentido, a questão mobilizadora do estudo é saber quais verdades são produzidas sobre as crianças com deficiência na documentação pedagógica na educação infantil. Buscou-se conhecer os propósitos e modos como os professores documentam os processos de inclusão para problematizar os efeitos dessa documentação na produção do sujeito infantil a/normal. A metodologia consistiu na realização de observações e rodas de conversa com oito professoras de escolas públicas de educação infantil. A análise da documentação produzida pelas participantes acerca dos processos de inclusão transitou no campo teórico da Sociologia da Infância e estudos foucaultianos. Os resultados mostraram que os registros das experiências vividas pelas crianças com deficiência no contexto escolar são, de certo modo, negligenciados e ou produzidos em momentos pontuais, destacando as necessidades e dificuldades em detrimento dos direitos e aprendizagens. A pesquisa deu visibilidade às possibilidades da formação continuada de professores em um diálogo entre a universidade e as escolas públicas para produzir outros modos de ser professor/a de crianças com deficiência e, também, outros modos de incluí-las na educação infantil. O estudo pode inspirar outros professores a romper a díade normal/anormal e aprender a conhecer a criança que habita no sujeito tido como anormal.<hr/>ABSTRACT This action research deals with the pedagogical documentation regarding the inclusion processes in early childhood education. Mandatory enrollment at the age of 4, the inclusion of children with disabilities in regular school, and the issuing of a school document attesting to the development and learning processes are legal determinations that impact early childhood education. In this sense, the mobilizing question of the study is to know what truths are produced about children with disabilities in pedagogical documentation in early childhood education. We sought to know the purposes and ways in which teachers document the inclusion processes to discuss the effects of this documentation on the production of a / normal child. The methodology consisted of conducting observations and conversations with eight teachers from public early childhood education schools. The analysis of the documentation produced by the participants about the inclusion processes was carried out in the theoretical field of Childhood Sociology and Foucault studies. The results showed that the records of the experiences of children with disabilities in the school context are, in a way, neglected and / or produced in specific moments, highlighting the needs and difficulties to the detriment of rights and learning. The research gave visibility to the possibilities of continuing teacher education, in a dialogue between the university and public schools, to produce other ways of being a teacher of children with disabilities and, also, other ways of including them in early childhood education. The study can inspire other teachers to break the normal/abnormal dyad and learn to know the child who lives in the subject considered to be abnormal. <![CDATA["What if the university transforms itself": trans* experiences and epistemologies]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100222&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo apresenta alguns dos resultados e reflexões produzidos a partir da pesquisa Escrevivências Trans* como potência, desenvolvida na Universidade Federal de Sergipe (UFS) entre agosto de 2019 e julho de 2020. A partir de relatos e entrevistas com estudantes trans* do ensino superior da UFS,procuramos discutir uma epistemologia sobre ser trans* na universidade e sobre como essas existências contribuem para ressignificar a dinâmica espacial e relacional daquele espaço. Os saberes que advém da presença de pessoas trans* na universidade se apresentam como potentes estratégias de subversão da epistemologia binária que a compõe. A pesquisa adota uma metodologia qualitativa, que busca observar essas experiências sem a intenção de julgá-las, mas tomando forma de aprendizado com as diferenças. Embasamos nossas análises nos preceitos dos estudos de gênero, das teorias transfemistas e queer e procuramos apontar algumas das potencialidades das produções epistemológicas que emergem da presença desses sujeitEs, muitas vezes entendidEs como subalternEs, nas universidades e na sociedade. A ocupação das universidades pelas pessoas trans* nos oferece a oportunidade de avistarmos um cenário mais potente e, portanto, mais democrático.<hr/>ABSTRACT This paper presents some of the results and reflections produced from the research TransEscrevivências* as a power, developed at the Federal University of Sergipe (UFS) between August 2019 and July 2020. From reports and interviews with trans* students from UFS higher education, we seek to discuss an epistemology about being trans * at the university and how these existences contribute to re-signify the spatial and relational dynamics of that space. The knowledge that comes from the presence of trans * people at the university presents itself as powerful subversion strategies of the binary epistemology that composes it The research adopts a qualitative methodology, which seeks to observe these experiences without the intention of judging them, but taking the way of learning from the differences. We base our analyses on the precepts of gender studies, of transfemist and queer theories and we try to point out some of the potentialities of epistemological productions that emerge from the presence of these subjects, many times understood as subordinates in universities and in society. The occupation of universities by trans people offers us the opportunity to see a more powerful and, therefore, more democratic scenario. <![CDATA[“Pleasant and wholesome place”, “Vast and well ventilated house”: location and spaces of boarding schools in the Imperial Court of Rio de Janeiro (19th century)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100223&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo apresenta uma compreensão historiográfica de disposições de prédios de colégios-internatos e discursos em torno de condições higiênicas desses espaços, localizados na Corte Imperial do Rio de Janeiro, na segunda metade do século XIX. A pesquisa documental resultou no levantamento e cotejamento de informações em fontes diversas, especialmente em anúncios publicados no Almanak Laemmert e em teses médicas defendidas na Faculdade de Medicina do Rio de Janeiro. Os colégios-internatos estavam localizados em ruas do centro da cidade, consideradas insalubres, ou nos arrabaldes da cidade, como recomendado pelos facultativos. Quanto aos espaços, os colégios internatos estavam instalados em casas residenciais e sobrados com adaptações para os serviços do internato e em prédios originalmente planejados e construídos para funcionar como colégio-internato. Os edifícios de grandes internatos possuíam dormitórios, refeitório, pátios arborizados para recreio, enfermaria, capela e rouparia. Não obstante a crítica médico-higiênica, alguns desses edifícios possuíam água encanada, tanques para banho e lavagem de roupa, tanques de natação, iluminação a gás, instalações sanitárias.<hr/>ABSTRACT The article presents a historiographical understanding of the dispositions of boarding schools buildings as well as speeches regarding the hygienic conditions of these spaces, located in the Imperial Court of Rio de Janeiro, Brazil, in the second half of the 19th century. The documentary research resulted in the collection and analysis of information from different sources, especially in advertisements published in Almanak Laemmert and in medical theses defended at the Faculty of Medicine of Rio de Janeiro. The boarding schools were located on streets in the center of the city, considered unhealthy, or on the outskirts of the city, as recommended by the doctors. As for the spaces, they were installed in residential houses and townhouses which were modified for boarding school services and in buildings originally planned and built to become a boarding school. The buildings of large boarding schools had dormitories, a cafeteria, wooded patios for recreation, an infirmary, a chapel and a wardrobe. Notwithstanding the medical-hygienic criticism, some of these buildings had running water, tanks for bathing and washing clothes, swimming pool, gas lighting, sanitary facilities. <![CDATA[Master in Education: contribution of continuing education for teachers of Brazilian Federal Institutes and Social Demand]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100224&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo desta pesquisa foi caracterizar o perfil dos egressos da área de Educação e Gestão do Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola, da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, docentes de Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia do Brasil (IFECT) e da Demanda Social, e ratificar a contribuição do Programa na qualificação desses profissionais. Tratou-se de uma pesquisa aplicada, qualitativa e quantitativa, com levantamento de dados sobre os sujeitos participantes e aplicação de questionário. Os resultados demonstraram maioria do sexo feminino (62,75%), formados em Pedagogia (21,57%) e Letras (15,69%), idade na titulação entre 35 a 45 anos (49,02%) e provenientes da região Sudeste (47,06%). Verificou-se que após a conclusão do mestrado grande parte permaneceu na atividade docente (74,51%) na sua instituição de origem (78,43%). Ficou estabelecido ainda que o Programa tem contribuído para a qualificação dos docentes, seja em aprimoramento técnico científico, satisfação pessoal e/ou ascensão profissional, apontado por 98,04% dos informantes.<hr/>ABSTRACT The objective of this research was to characterize the profile of the egresses of the Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola, of the Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, in the area of Education and Management, teachers of the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Brasil (IFECT) and Social Demand, and ratify the program's contribution to the qualification of these professionals. It was an applied, qualitative and quantitative survey, with data survey on the participating subjects and application of a questionnaire. The results showed a majority of females (62.75%), trained in Pedagogy (21.57%) and Literature (15.69%), age in the titration between 35 and 45 years (49.02%), and from the Southeast region (47.06%). It was verified that after completing the master's degree, a large part remained in the teaching activity (74.51%) in their home institution (78.43%). It was also established that the Program has contributed to the qualification of teachers, either in scientific technical improvement, personal satisfaction and/or professional ascension, indicated by 98.04% of the informants. <![CDATA[Reading and writing in digital culture]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100225&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O ensaio visa repensar o impacto que a cultura digital causa nos processos de leitura e escrita na educação, à luz dos novos dispositivos tecnológicos que são estratégicos à reprodução dos sistemas simbólicos. O debate imerso na teoria crítica da sociedade se soma ao itinerário hermenêutico para esboçar os sentidos desses mecanismos digitais no diálogo com a cultura contemporânea. Na cultura digital lidamos com bens não escassos que vão do lápis à tecla e do impresso à tela. O problema encontrado aqui gira em torno da intensa estimulação das tecnologias digitais, vistas como uma obrigação ou necessidade do uso das telas de computador ou celular para estudar, ler, escrever e atuar na vida cotidiana. Enfrentamos uma espécie de disputa de atenção entre o impresso e o digital. Entretanto, o que nos inquieta não é o uso dos instrumentos culturais em si, mas o processo de recepção do texto digital e impresso pelos sujeitos. Concluímos que a inclusão digital abre horizontes compreensivos do texto, com o ressurgimento de mundos ampliados pela abertura intersubjetiva, possibilitando à educação reconstruir o elo vital com as tradições culturais para recontextualizar as práticas educativas. Os textos digitais ou impressos só recebem significados na inter-relação crítica com as diferentes linguagens em metamorfose, na tensão linguístico-expressiva e social da escrita que só se realiza no projetar-se do encontro pedagógico com o outro.<hr/>ABSTRACT The essay aims to rethink the impact that digital culture has on reading and writing processes in education, in the light of new technological devices that are strategic to the reproduction of symbolic systems. The debate immersed in the critical theory of society adds to the hermeneutic itinerary to outline the meanings of these digital mechanisms in dialogue with contemporary culture. In digital culture we deal with non-scarce goods ranging from pencil to button and from printed to screen. The problem found here is based on intense expansion of digital technologies, almost an obligation or need to use computer or cell phone screens to study, read, write and act as teachers or students. We face daily the dispute of attention between the form and the digital. However, what worries us is not the use of cultural instruments and, yes, the process of receiving digital text and printed by the subjects. We conclude that digital inclusion opens up comprehensive horizons of the text, with the resurgence of worlds magnified by intersubjective openness, enabling education to reconstruct the vital link with cultural traditions to recontextualize educational practices. Digital or printed texts only receive meanings in the interrelationship, in the creation of metamorphoses, in the linguistic-expressive and social tension of writing that is only carried out in the project of the pedagogical encounter with the other. <![CDATA[Decolonial views on teacher’s continuing education in Latin America]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100226&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste trabalho parte-se das seguintes questões: em que estágio se encontra a formação continuada de professores na região latino-americana? Onde concentram-se as similaridades e diferenças entre as diferentes nações da região? Que sínteses são possíveis de realizar? Que horizontes operacionais emergem dessas perspectivas de formação? Para dar conta desse desafio recorre-se a produção do tipo estado da arte disponível, tomando por critério, estudos que contemplem o máximo de países latino-americanos. Na exploração e análise do material selecionado foi possível constatar, dentre outros aspectos, que a abundância e a diversidade de ações empreendidas no campo da formação continuada de professores são geralmente acompanhadas pela descontinuidade, dificultando ou até mesmo impossibilitando o acompanhamento dessas ações. A falta de institucionalização das ações formativas, através de políticas públicas, agrava ainda mais o quadro. A abertura dos meios acadêmicos para ações planejadas, contemplando e priorizando demandas originadas do chão da escola ainda permanecem sendo desafios a serem enfrentados.<hr/>ABSTRACT This work starts with the following questions: what stage is the teachers’s continuing education at Latin American region? Where are concentrated the similarities and differences between the different nation sof the region? What syntheses are possible t oaccomplish? What operational horizons emerge from these formation perspectives? To meet this challenge, the state-of-the-art production is used, taking as a criterion studies that contemplate the maximum number of Latin American countries. In the exploration and analysis of the selected material, it was possible to verify, among other aspects, that the abundance and diversity of actions undertaken in the field of teacher’s continuing education are usuall yaccompanied by discontinuity, making it difficult or even impossible to follow upon these actions. The lack of institutionalization of training actions, through public policies, further aggravates the situation. The opening of academic means to planned actions, contemplating and prioritizing demands originating from the school floor, still remain challenges to be faced.<hr/>RESUMEN Este trabajo empieza con las siguientes preguntas: ¿en qué etapa se encuentra la educación continua de los docentes en la región latinoamericana? ¿Dónde se concentran las similitudes y diferencias entre las diferentes naciones de la región? ¿Qué síntesis son posibles de lograr? ¿Qué horizontes operativos surgen de estas perspectivas de capacitación? Para enfrentar este desafío, se recorre a la producción del tipo estado del arte disponible, tomando como criterio estudios que incluyen el número máximo de países latinoamericanos. En la exploración y análisis del material seleccionado, fue posible verificar, entre otros aspectos, que la abundancia y diversidad de las acciones emprendidas en el campo de la formación continua del profesorado suelen ir acompañadas de discontinuidad, lo que dificulta o incluso imposibilita la evaluación de estas acciones. La falta de institucionalización de las acciones formativas, a través de políticas públicas, agrava aún más la situación. La apertura de los medios académicos a las acciones planificadas, contemplando y priorizando las demandas que se originan en el suelo escolar aún siguen siendo desafíos a enfrentar. <![CDATA[Thematic analysis on autonomy in learning through the concept of educators from a democratic school in the northern Rio de Janeiro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100277&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este estudo investigou de que forma os educadores de uma escola de educação democrática entendem a autonomia na aprendizagem, suas concepções e atribuições e quais os desafios dessa prática educativa, considerada inovadora em relação ao que se conhece historicamente como ensino tradicional. Para isso, foram realizadas entrevistas e aplicação de questionários com 12 educadores de uma escola privada do Norte Fluminense. A Análise Temática evidenciou que os educadores consideram a autonomia como um protagonismo que se fortalece na liberdade de escolhas e na responsabilidade. A tutoria do professor e o apoio familiar foram evidenciados como essenciais para o reforço das responsabilidades e para o engajamento autônomo do aluno em seus projetos individuais de aprendizagem. Entre os desafios, encontram-se as pressões do sistema tradicional, a falta de recursos financeiros e de capacitação dos professores. Concluiu-se que a promoção da autonomia está intrinsecamente ligada às escolhas responsáveis e a um contexto escolar que respeite a singularidade dos alunos. Assim, sugere-se que as práticas educativas sejam orientadas por abordagens pedagógicas dialógicas que respeitem a autonomia do educador e do educando, de maneira a contribuir para a formação integral do indivíduo em termos cognitivos e emocionais. As limitações do estudo também foram apontadas.<hr/>ABSTRACT This study investigated how educators in a democratic school understand learning autonomy, its conceptions and attributions and what the challenges of this educational practice, considered innovative to which is historically known as traditional teaching, are. To this end, interviews and questionnaires were applied with 12 educators from a private school in the North of Rio de Janeiro. The Thematic Analysis showed that educators consider autonomy as a protagonism that is strengthened in freedom of choice and responsibility. Teacher tutoring and family support were shown to be essential for reinforcing responsibilities and for the student's autonomous engagement in their individual learning projects. Among the challenges are the pressure from the traditional system, the lack of financial resources and teacher training. It was concluded that the promotion of autonomy in learning is intrinsically linked to responsible choices and a school context that respects the students' uniqueness. Thus, it’s suggested that the teaching practices should be oriented by dialogic pedagogical approaches that respect the autonomy of both teacher and student, aiming to contribute to the entire cognitive and emotional formation of the individual. The limitations of the study were also pointed out. <![CDATA[Teaching for competence and active methodologies: repercussion in the effectiveness of remote classesadopted during the pandemicCovid-19.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100279&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO As aulas remotas se constituíram da estratégia de enfrentamento da pandemia Covid-19 demostrando fragilidades latentes do ensino mundial quanto às desigualdades ao acesso à tecnologia. Partindo da concepção de que algumas instituições já haviam instituído o ensino por competência e metodologias ativas com uso de tecnologia, questionou-se a compatibilidade com os processos intrínsecos às aulas remotas. Foram realizadas análises quali e quantitativas sobre a percepção, argumento e desempenho de 156estudantes do 1º e 7º períodos do curso de ciências biológicas de uma instituição privada do sul do Brasil submetidos a aulas presenciais em 2018 e 2019 e aulas remotas em 2020. Por meio de questionário online, os estudantes relataram os sentimentos relacionados à pandemia, benefícios e limitações das aulas remotas eavaliaram o aprendizado, a eficiência das metodologias ativas e do ensino por competência. Embora os estudantes tenham demostrado sentimento de tristeza e frustração com o afastamento social identificaram benefícios nas aulas remotas relacionados com a comodidade e mobilidade e limitações como acessibilidade e qualidade da conexão. Contudo, não indicaram limitações metodológicas e impacto negativo no aprendizado, mostrando identificação com a disciplina, receptividade e compreensão das mudanças emergenciais, valorizando a performance dos docentese o comprometimento pessoal. Conclui-se que as sociedades contemporâneas demandam de instituições, docentes e acadêmicos preparados para um ensino que vise a autonomia e a resiliência diante de questões emergenciais, no qual se entende que o aprendizado pode ser atingido por diferentes trilhas, enaltecendo a construção do conhecimento como competência fundamental.<hr/>ABSTRACT Remote classes were part of the strategy to face the Covid-19 pandemic, showing latent weaknesses in world education regarding inequalities in access to technology. Starting from the conception that some institutions had already instituted teaching by competence and active methodologies with the use of technology, we questioned the compatibility with the intrinsic processes to remote classes.Weperform qualitative and quantitative analyzes about perception, argument and performance of 156students from the 1st and 7th period of the Biological Sciences course of a private institution in southern Brazil submitted to classroom lessonsin 2018 and 2019 and remote classes in 2020. Through an online questionnaire, students reported theirfeelings related to the pandemic, benefits and limitations of remote classes and assessed learning, the efficiency of active methodologies and teaching by competence. Although students showed feelings of sadness and frustration with social withdrawal, they identified benefits in remote classes related to convenience and mobility and limitations such as accessibility and quality of the connection. However, they did not indicate methodological limitations and negative impact on learning, showing identification with the discipline, receptivity and understanding with emergency changes, valuing the performance of teachers and personal commitment. We concluded that the contemporary society demands institutions, teachers and academics prepared for teaching that aims at autonomy and resilience in the face of emergency issues, in which learning is understood can be achieved through different paths, highlighting the construction of knowledge as a competence fundamental.<hr/>RESUMEN Las clases remotas fueron parte de la estrategia para enfrentar la pandemia Covid-19, mostrando debilidades latentes en la educación mundial en cuanto a desigualdades en el acceso a la tecnología. Partiendo de la concepción de que algunas instituciones ya habían instituido la docencia por competencia y metodologías activas con el uso de la tecnología, se cuestionó la compatibilidad con los procesos intrínsecos a las clases remotas. Se realizaron análisis cualitativos y cuantitativos sobre la percepción, argumentación y desempeño de 156 estudiantes de 1er y 7mo semestre de la carrera de Ciencias Biológicas de una institución privada del sur de Brasil sometidos a clases presenciales en 2018 y 2019 y clases remotas en 2020. A través de un cuestionario en línea, los estudiantes relataron sentimientos relacionados con la pandemia, beneficios y limitaciones de las clases a distancia y evaluaron el aprendizaje, la eficiencia de las metodologías activas y la enseñanza por competencias. Aunque los estudiantes mostraron sentimientos de tristeza y frustración con el retraimiento social, identificaron beneficios en las clases remotas relacionados con la conveniencia y movilidad y limitaciones como la accesibilidad y la calidad de la conexión. Sin embargo, no indicaron limitaciones metodológicas e impacto negativo en el aprendizaje, mostrando identificación con la disciplina, receptividad y comprensión de los cambios de emergencia, valorando el desempeño de los docentes y el compromiso personal. Se concluye que las sociedades contemporáneas demandan instituciones, docentes y académicos preparados para una docencia que apunte a la autonomía y resiliencia ante los problemas de emergencia, en los que se entienda que el aprendizaje se puede lograr por diferentes caminos, destacando la construcción del conocimiento como competencia fundamental. <![CDATA[Schooling of fishermen/ as: analysis of academic publications between 2010 and 2019]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100280&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo tem por objetivo apresentar um levantamento de caráter bibliográfico a respeito das publicações acadêmicas sobre escolarização de pescadores/as. Para isso, realizou-se um mapeamento do conhecimento já elaborado na área, apontando as principais análises e suas contribuições, assim como os temas mais investigados e as abordagens metodológicas utilizadas conforme o indicativo procedimental de estudos dessa natureza (ROMANOWSKI; ENS, 2006). Para tanto, utilizaram-se nessa investigação as publicações indexadas na Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) no que tangem aos trabalhos de conclusão de curso de graduação, mestrado e doutorado e ainda no Google Acadêmico quanto aos artigos científicos, levantamentos estes com prazo de 10 (dez) anos (de 2010 a 2019). Foram encontrados um total de 30 (trinta) publicações acadêmicas que tratam especificamente da temática escolarização de pescadores, cujas abordagens reafirmam a premissa da educação como direito de todos; e, ainda, observou-se certa escassez de publicações nesse campo do conhecimento.<hr/>ABSTRACT This article aims to conduct a bibliographic survey about academic publications on the schooling of fishermen. For this, a mapping of the knowledge already elaborated in the area was carried out, pointing out the main analyses and their contributions, as well as the most investigated themes and methodological approaches used according to the procedural indicative of studies of this nature (ROMANOWSKI and ENS, 2006). To this end, we used in this investigation the publications indexed in the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) with regard to the work of completion of undergraduate, master and doctoral courses and also in Google Scholar as to scientific articles, in both situations with a term of 10 (ten) years. A total of thirty (30) academic publications were found that deal specifically with the theme of fishermen's schooling, whose approaches reaffirm the premise of education as a right of and it has also been observed a certain scarcity of publications in this field of knowledge. <![CDATA[Active school: Learning can “track” another way]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100281&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Em diferentes áreas de conhecimento científico e em diversos países, sobretudo em países desenvolvidos, a “Escola em Movimento” se tornou objeto de estudo. Este artigo objetiva apresentar diversas razões teóricas e evidências prévias que levam a recomendar a inserção de atividades físicas em sala de aula. Após uma revisão científica da literatura, considerando predominantemente estudos da Alemanha, resumimos razões a favor da integração de atividade física, oriundas da ergonomia, da fisiologia, da pedagogia da saúde, da educação para a segurança, da ecologia da escola, da teoria educacional, da vida infantil, da antropologia, da psicologia do desenvolvimento e da aprendizagem. Diferenciamos entre atividades de ensino que acompanham a aprendizagem e que facilitam a aprendizagem. A Escola em Movimento promete efeitos positivos no desenvolvimento individual, social e escolar da criança e do jovem. Parece plausível que o movimento contribui na aprendizagem. Isso se justifica teoricamente e está sendo verificado empiricamente, uma vez que o Estado do Conhecimento ainda não se apresenta conclusivo.<hr/>ABSTRACT In distinctive areas of scientific knowledge and in different countries, especially among developed countries, the “active school” has become a focus of study. The aim of this study is to present several theoretical reasons and previous evidences which lead to the recommendation to incorporate physical activity into the classroom. After a literature review, considering predominantly studies from Germany, we summarize reasons in favor of the integration of physical activity, coming from the point of view of ergonomics, physiology, health pedagogy, education for safety, school ecology, educational theory, childhood life, anthropology, developmental and learning psychology. We differentiate physical activities that accompany learning from those that facilitate it. The Active School promises positive effects on the individual, social and scholar development of children and young people. It seems plausible that the movement contributes to learning. This is theoretically justified and is being verified empirically, however the State of Knowledge is not yet conclusive. <![CDATA[Audible deafness: teaching narratives about the admission of a student at the Federal University of Rio de Janeiro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100282&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A universidade brasileira foi composta historicamente por estudantes detentores de uma base sólida de conhecimento tanto em seu ambiente doméstico quanto escolar. Dessa forma, poucos brasileiros alcançaram o nível superior. Na década de 2010, observou-se a democratização do ensino superior por meio de políticas afirmativas, como a Lei de Cotas, que viabilizou o acesso de estudantes oriundos da educação pública, além de diferenciais de renda e distinções étnico-raciais. No ano de 2016, a política de cotas foi ampliada para as pessoas com deficiência. Na Universidade Federal do Rio de Janeiro, no primeiro semestre de 2018, o ingresso de um estudante Surdo, por meio da Lei de Cotas, motivou inúmeras discussões, reflexões e ações de responsabilidade social, em prol de sua acessibilidade e inclusão, uma vez que ele tem a Língua Brasileira de Sinais como primeira língua e possui pouco conhecimento da língua portuguesa. Assim, o presente estudo analisou a centralidade das narrativas pela perspectiva docente acerca do ingresso do estudante Surdo. Realizou-se uma pesquisa de caráter qualitativo, por entrevista semiestruturada. Foram utilizados o método de Análise de Conteúdo sobre os resultados de processamento oriundos do software de análise textual Iramuteq. Os participantes da pesquisa foram dez docentes que estavam próximos ao estudante no primeiro semestre de 2018. Concluímos que a trajetória acadêmica do estudante, apesar de parecer mais justa quando assegurada por políticas redistributivas de acesso ao ensino superior, demonstra também, total falta de reconhecimento e atendimento individualizado para sua acessibilidade.<hr/>ABSTRACT The Brazilian university was composed historically of students with a solid knowledge base both in their home and school environment. Thus, few Brazilians could reach the higher level. In the 2010s, it was observed the democratization of higher education through affirmative policies, such as the Quota Law, which enabled the access of students from public education, also with income differentials and ethnic-racial distinctions. In 2016, the quota policy was expanded for people with disabilities. At the Federal University of Rio de Janeiro, in the first half of 2018, the admission of a deaf student, through the Quota Law, motivated numerous discussions, reflections, and actions of social responsibility, in favor of its accessibility and inclusion since it has the Brazilian Sign Language as the first language and has little knowledge of the Portuguese language. Thus, the present study analyzed the centrality of the narratives from the teaching perspective about the admission of deaf students to the UFRJ. Qualitative research was conducted by semi-structured interviews. The Content Analysis method and the Iramuteq textual analysis software were used. The research participants were ten teachers who were close to the student in the first semester of 2018. We conclude that the academic trajectory of deaf students, despite seeming fairer when ensured by redistributive policies of access to higher education, also demonstrates a total lack of recognition and individualized attendance for their accessibility. <![CDATA[Technopolitcs and education: theft, surveillance and modulation]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100283&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo tem como objetivo geral trazer algumas questões e conceitos, que não são especificamente do campo da educação, para problematizar a presente adesão das universidades públicas brasileiras às plataformas digitais pertencentes às grandes corporações norte americanas. O artigo percorre o caminho da análise e da crítica ao funcionamento dos mecanismos de roubo de dados, vigilância e manipulação das subjetividades dos usuários das tecnologias digitais de comunicação e informação em redes cibernéticas, explicitando-os e assim conduzindo às urgentes questões referentes à possibilidade de pensamento autônomo hoje. O pensamento é entendido não apenas como ações de análise e crítica, mas também, seguindo Deleuze, concebendo-o como criação. A conclusão é a da premente necessidade de que primeiramente se reconheça o problema de captura da vida, operada pelas grandes corporações de tecnologia digital do norte global. E em consequência disso, que se sinta a exigência de movimento de criação de formas de resistência à investida de destituição da soberania das universidades públicas brasileiras sobre a criação de conhecimento ali realizada, por meio do roubo e controle dos seus dados.<hr/>ABSTRACT The main goal of this article is to comment on a number of questions and concepts that are not specifically from the education field to problematize the current adherence of Brazilian public universities to digital platforms developed and owned by north-american corporations. The article analyzes and criticizes the inner workings of the mechanisms of data theft, surveillance and manipulation of user’s subjectivities, explaining them to then discuss the urgent matters of critical thinking in today’s world. Thought is understood not only as actions of analysis and criticism but also, according to Deleuze, as creation. The conclusion is that there is a pressing need to acknowledge the problem of the capture of life operated by big tech corporations of the global north and because of that understand the necessity of the creation of a movement of resistance to the attempt of destitution of the sovereignty of brazilian public universities over their knowledge and knowledge creation process through data theft and control. <![CDATA[The Literacy Process and the Pedagogical Practices.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100284&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste artigo é apresentar e analisar as práticas pedagógicas de duas docentes acerca do processo de alfabetização de crianças do 1º e 2º Ano do ensino fundamental. Essas duas professoras redigiram dois registros nos quais narraram suas práticas pedagógicas de alfabetização. Esses registros foram tomados como material de análise. O procedimento denominado Núcleo de Significação (NS), proposto por Aguiar e Ozella (2013), orientou a análise dos dados. A base teórica ancora-se no método Materialista Histórico e Dialético, preconizado por Friedrich Engels (1820-1878) e Karl Marx (1818-1883), que fundamenta a Psicologia Sócio-Histórica, pautada nos estudos de LevVigotski (1896-1934). Fundamenta-se, ainda, nos estudos de Volochinov (1995), Freitas (2002) e Faraco (2009) que estudaram diferentes vertentes dentro do campo da linguagem. Os resultados indicam a importância da formação continuada docente, do trabalho coletivo e do acompanhamento pela coordenação pedagógica da prática pedagógica das professoras alfabetizadoras.<hr/>ABSTRACT The objective of this article is to present and analyze the pedagogical practices of two teachers about the literacy process of children in the 1st and 2nd year of elementary school. These two teachers wrote two records in which they narrated their pedagogical practices of literacy. These records were taken as material for analysis. The procedure called Meaning Core (NS), proposed by Aguiar and Ozella (2013), guided the data analysis. The theoretical basis is anchored in the Historical and Dialectical Materialist method, advocated by Friedrich Engels (1820-1878) and Karl Marx (1818-1883), which underlies Socio-Historical Psychology, based on the studies of Lev Vigotski (1896-1934) .It is also based on studies by Volochinov (1995), Freitas (2002) and Faraco (2009) who studied different aspects within the field of language. The results indicate the importance of continuing teacher education, collective work and monitoring by the pedagogical coordination of the teaching practice of literacy teachers. <![CDATA[Physical education teachers and inclusion: still some way to go]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100285&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo visa traçar o perfil dos professores de Educação Física atuantes no contexto da Educação inclusiva, bem como conhecer a opinião deles sobre a inclusão de alunos com deficiência no ensino regular e verificar se as escolas regulares apresentam acessibilidade física para receber os alunos. Metodologicamente, a pesquisa é de abordagem quantitativa, com objetivo descritivo, do tipo transversal, realizada com a participação de 28 professores atuantes em escolas públicas regulares na cidade de Teresina-PI. Os dados revelam que 67,9% dos pesquisados possuem experiência com alunos deficientes e 71,4% participaram de cursos profissionalizantes para auxiliar a sua prática pedagógica e docente. Entretanto, percebeu-se que 67,9% dos professores revelam que as instalações das escolas públicas no qual atuam não são adaptadas para receber os alunos com deficiências. De modo preocupante, 71,4% dos educadores destacam sobre a escassez e falta de material para garantir um trabalho mais seguro e inclusivo com os alunos deficientes. A pesquisa nos permitiu refletir que a Educação Física inclusiva ainda enfrenta e vivencia inúmeros problemas, em especial, na atuação dos professores, destacando a insuficiência de conhecimento para suprir as necessidades educacionais dos alunos deficientes. Por outro lado, revela que esses profissionais veem como positivo e importante a inclusão dos alunos nas escolas regulares, principalmente para o aprendizado e o respeito às diferenças. Desse modo, podemos destacar que a Educação Física escolar e inclusiva ainda vivencia muitos lemas e dilemas nesse início de século XXI no que tange o trato pedagógico e inclusivo com os alunos deficientes.<hr/>ABSTRACT This article aims to outline the profile of Physical Education teachers working in the context of inclusive education, as well as to know their opinion about the inclusion of students with disabilities in regular education and check whether regular schools have physical accessibility to receive students. Methodologically, the research is quantitative, with a descriptive, cross-sectional objective, carried out with the participation of 28 teachers working in regular public schools in the city of Teresina-PI. The data reveal that 67.9% of the surveyed teachers have experience with disabled students and 71.4% have participated in professionalizing courses to help their pedagogical and teaching practice. However, it was noticed that 67.9% of the teachers reveal that the facilities of the public schools in which they work are not adapted to receive students with disabilities. In a worrisome way, 71.4% of the educators highlight the scarcity and lack of material to ensure a safer and more inclusive work with disabled students. The research allowed us to reflect that inclusive Physical Education still faces and experiences numerous problems, especially in the performance of teachers, highlighting the insufficiency of knowledge to meet the educational needs of disabled students. On the other hand, it reveals that these professionals see as positive and important the inclusion of students in regular schools, especially for learning and respect for differences. In this way, we can highlight that school and inclusive Physical Education still experiences many lemmas and dilemmas in this beginning of the 21st century regarding the pedagogical and inclusive treatment with disabled students. <![CDATA[Minimum existences in education: some considerations about construction and scale]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100286&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Partimos da ideia de que o pensamento diferencial, em educação, é caracterizado por um maquinismo que compreende duas dimensões principais: a da construção (ou produção) e da escala (ou perspectiva). Dentre todas as formas de construção, privilegiamos a que é engendrada pelo que chamamos - reverberando algumas proposições de Deleuze e Guattari - de máquina literária ou ficcional e que opera através de uma perspectiva de leitura, produzindo um discurso que não poderia ser considerado nem verdadeiro nem falso, pois é destinado àquilo que ainda não existe ou que existe somente em potência. Argumentamos, ainda, que a realidade é produto de uma espécie de intertextualidade conformadora das existências, ou pelo menos no que diz respeito a seu sentido e valor. Na articulação de tais mecanismos são maquinadas as existências. Contudo algumas delas, apesar de existirem, possuem uma realidade bastante precária. Por isso, acompanhando as leituras de Étienne Souriau feitas por David Lapoujade, afirmamos que povoar o mundo - e consequentemente a educação - de ficções (que são uma radicalização dos seres identificados como virtuais pelos autores) consiste em um procedimento inseparável da defesa dessas existências frágeis.<hr/>ABSTRACT We start from the idea that differential thinking in education is characterized by a mechanism that includes two main dimensions: the construction (or production) and scale (or perspective). Among all forms of construction we privilege that which is engendered by what we call - reverberating some propositions of Deleuze and Guattari - literary or fictional machine and it operates from a reading perspective, producing a speech that could be considered neither true nor false, because it is destined for what does not exist yet or which exists only in potential. We also argue that reality is the product of a kind of intertextuality that shapes existences or at least with regard to its meaning and value. In the articulation of such mechanisms, existences are machined. However, some of them, although they exist, have a very precarious reality. Therefore, following the readings of Étienne Souriau done by David Lapoujade, we assert that populating the world with fictions and consequently education (which are a radicalization of beings identified as virtual by the authors) it consists of an inseparable procedure for the defense of these fragile existences. <![CDATA[The Subject and Education from the Perspective of Complexity]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442022000100287&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este texto problematiza algumas questões relacionadas ao sujeito e suas conexões com a complexidade e a educação. Aproxima-se teoricamente de Morin, Hall e Stengers. O diálogo com os autores e a autora, dentre outros que vão aparecendo, potencializa a narrativa em torno da educação/escola e as singularidades que lá ensinam, aprendem e criam. Nessa narrativa, algumas pistas encontradas nas obras de Morin, nos lança a pensar em uma perspectiva da complexidade, uma vez que o sujeito em questão não se trata de algo fechado e imutável, mas múltiplo, plural e multidimensional, assim como os conhecimentos/pensamentos que permeiam os espaçostempos escolares/acadêmicos. É nesse terreno fluido e impreciso que é tecido este texto, entre esboços inacabados de um sujeito e suas conexões com uma educação/escola, que pode escapar das tentativas de representação ou padronização, convidando a todos e a todas a acreditar na capacidade de imaginar juntos, com os outros e graças aos outros, a criação de saídas e/ou alternativas ao que aprisiona, caminhando, assim,para as novas/outras possibilidades.<hr/>ABSTRACT This text problematizes some issues related to the subject and his/her connections with complexity and education. This study is theoretically based on Morin, Hall and Stengers. The dialogue with the authors enhances the narrative around education and the singularities about teaching, learning and creation in this environment. In this narrative, some insights found in Morin's studies shed light about a perspective of complexity, since the subject in question is not someone closed and immutable, but multiple, plural and multidimensional, as well as knowledge/thoughts that permeate school/academic time-spaces. It is in this fluid and imprecise base that this text built, woven, between unfinished sketches of a subject and his/her connections with an education/school that may escape attempts at representation or standardization, inviting everyone to believe in the ability to imagine together, with the others and thank to the others, the creation of exits and/or alternatives to what is imprisoned, and then moving towards new/other possibilities.