Scielo RSS <![CDATA[Revista de Educação Pública]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2238-209720230001&lang=en vol. 32 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Paulo Freire in three counting exercises: links of reflecting arguing, and reconstructing]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972023000100200&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No contexto da emergência do “paradigma narrativo-autobiográfico em educação” (PASSEGGI, 2020), Paulo Freire é um autor incontornável, ocupando um lugar central na perspectiva epistemopolítica. Neste artigo são revisitadas as leituras do legado freireano e, inspirados nesse paradigma, se analisa a obra Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido, considerando três exercícios do contar: o exercício do refletir, do argumentar e do reconstruir. Na obra analisada, por meio da mediação biográfica, esses exercícios se encontram entrelaçados na defesa da obra, na transformação de si mesmo e do mundo.<hr/>Abstract In the context of the emergence of the “narrative-autobiographical paradigm in education” (PASSEGGI, 2020), Paulo Freire is an unavoidable author, occupying a central place in the epistemopolitical perspective. This article revisits the readings of Freire's legacy and inspired by this paradigm, analyzes the work Pedagogy of Hope: a reunion with the Pedagogy of the Oppressed, considering three exercises of telling: the exercise of reflecting, arguing and rebuilding. In the analyzed work, through biographical mediation, these exercises are intertwined in the defense of the work, in the transformation of oneself and the world. <![CDATA[Freirean Personalism: the influence of Emmanuel Monier´s Philosophy]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972023000100201&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O texto analisa a influência de Emmanuel Mounier como uma das matrizes que estruturam a pedagogia de Paulo Freire. Tal perspectiva nos conduz a pessoa humana e ao engajamento político como categorias na compreensão do indivíduo, indicando uma metafísica transcendental como fundamento para a educação libertadora. O texto não tem o propósito de fazer um estudo das correntes que constituem o personalismo freireano, mas, estabelece uma reflexão “a partir da abordagem bibliográfica sob o viés da pesquisa qualitativa, tendo a hermenêutica de profundidade como caminho investigativo.” Tal movimento nos conduz às principais obras dos autores quanto a imbricação deste personalismo.<hr/>Abstract The text analyzes the influence of Emmanuel Mounier as one of the matrices that structure Paulo Freire's pedagogy. Such a perspective leads us to the human person and political engagement as categories in understanding the individual, indicating a transcendental metaphysics as the foundation for liberating education. The text does not have the purpose of making a study of the currents that constitute Freire's personalism, but it establishes a reflection "from the bibliographical approach under the bias of qualitative research, having depth hermeneutics as an investigative path." This movement leads us to the main works of the authors regarding the imbrication of this personalism. <![CDATA[American Stories: education, religion, and resistance among the Rondônia Pakaas-Novos from 1965 to 1984]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972023000100202&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este texto analisou em perspectiva histórica a educação formal e sua relação com a religião de 1965-1979 no contexto Pakaas-Novos. A metodologia adotada foi a pesquisa documental digital interpretada através das Pedagogias Freireanas. Foi possível observar que a escola instalada para os Pakaas-Novos iniciou após o contato oficial, por meio da atuação da Missão Novas Tribos do Brasil com autorização estatal para fins de evangelização e de integração nacional. Apesar destas situações-limites, os Pakaas-Novos elaboraram resistências por meio da manutenção das práticas culturais e da apropriação do conhecimento escolar, a partir de seus interesses, aspectos importantes para as Histórias Ameríndias.<hr/>Abstract This text analyzed in historical perspective the formal education and its relation with the religion of 1965-1979 in the Pakaas-Novos context. The methodology adopted was the digital documental research interpreted through Pedagogy Freireanas. It was possible to observe that the school installed for the Pakaas-Novos began after the official contact through the operation of the New Tribes Mission of Brazil with state authorization for the purposes of evangelization and national integration. Despite these situations-limits, the Pakaas-Novos elaborated resistance through the maintenance of cultural practices and the appropriation of school knowledge from their interests, important aspects for the Amerindian Histories. <![CDATA[Intersectionality in indigenous education and the Escola Estadual Indígena Arandu Renda, of Itaipulândia-PR]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972023000100203&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo visa expor os condicionantes que auxiliam ou inibem a categoria interseccional estar presente no contexto educacional indígena. Para isso, a metodologia está pautada em uma pesquisa bibliográfica e documental, em que foram utilizados autores que tratam sobre a temática indígena e sobre o conceito de interseccionalidade e, também, se faz uma análise do Projeto Político Pedagógico da Escola Estadual Indígena Arandu Renda, localizada no município de Itaipulândia, no estado do Paraná. A hipótese é de que alguns condicionantes dificultam e, ao mesmo tempo, facilitam que a escola indígena seja diferenciada, específica, intercultural, bilíngue/multilíngue.<hr/>Abstract This article aims to expose the conditions that help or inhibit the intersectional category to be present in the indigenous educational context. For this, our methodology is based on a bibliographical and documentary research, in which we will use authors that deal with an indigenous theme and the concept of intersectionality and, on the concept of intersectionality, we will also analyze the Political Pedagogical Project of the Arandu Indigenous State School Income located in the municipality of Itaipulândia in the state of Paraná. Our hypothesis is that some conditions make it difficult and at the same time facilitate the school to be differentiated, specific, intercultural, bilingual/multilingual. <![CDATA[The role of experience in research with teacher training teacher educators: initial reflections]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972023000100204&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo apresenta reflexões preliminares sobre o papel da vivência na pesquisa com formação, desencadeadas por pesquisas de Doutorado em Educação cujo objeto de estudo foi a formação de professores formadores de professores para/da Educação Infantil. Tem suas bases nos pressupostos da Teoria Histórico-Cultural, funde-se com as reflexões realizadas ao longo dos processos investigativos e das discussões no grupo de pesquisa, cujos materiais e dados foram selecionados, sistematizados e analisados. Acreditamos que as vivências podem assumir papel fundamental na constituição de pesquisas engendradas com o processo formativo e que com ele se estruturem, fortaleçam e se ampliem.<hr/>Abstract This article presents preliminary reflections on the role of experience in research with training, triggered by Doctoral research in Education whose object of study was the training of teachers who train teachers for/in Early Childhood Education. It is based on the assumptions of the Historical-Cultural Theory, it merges with the reflections carried out during the investigative processes and discussions in the research group, whose materials and data were selected, systematized and analyzed. We believe that experiences can play a fundamental role in the constitution of research created with the training process and that with it they are structured, strengthened and expanded. <![CDATA[Municipal accountability policy: the regulatory role on education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972023000100205&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo As implicações do gerenciamento das avaliações externas e seus indicadores em duas escolas, com maior e menor Ideb, por uma gestão da educação, a partir dos resultados de pesquisa em cidade do interior da Bahia. Realizou-se: revisão bibliográfica enfatizando o gerencialismo na gestão pública; análise documental sobre o campo investigado com foco no gerencialismo no contexto municipal; e entrevistas com gestores e docentes. As conclusões apontam que, embora se identifique alguns pontos positivos, como, a organização e funcionamento da prática escolar em rede, por exemplo, as possibilidades para a qualidade almejada ao setor público por ditames gerenciais são restritas, tendendo a efeito contrário.<hr/>Abstract The implications of management of external assessments and your indicators in two schools, with higher and lower EDI, for an education management, based on the results of research in a city in the interior of Bahia. Literature review was carried out emphasizing managerialism in public management; document analysis on the investigated field with hollow in managerialism in the municipal contexto; and interviews with managers and teachers. The conclusions point out that, although it is possible to identify some positive aspects of the process assumed by the management such as the organization and functioning of school practice in a network, for example, the possibilities of achieving of the quality educational desired by the public sector based on management dictates are restricted, and may even have a contrary effect. <![CDATA[Secondary education in rural territories in Ceará: inequities in the right to education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972023000100206&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo analisa como se desenvolve a oferta de ensino médio em territórios rurais, a partir do estudo sobre as extensões de matrícula na rede estadual de ensino do Ceará. Trata-se de uma pesquisa qualitativa do tipo estudo de casos múltiplos, com uso de entrevistas semiestruturadas e roteiro de observação das escolas. O objetivo é investigar as condições de acesso e tratamento desta oferta. Os resultados mostram que, embora o direito à educação seja assegurado, é viabilizado a partir de arranjos institucionais precários e pouco sustentáveis. As condições de tratamento são desiguais em comparação às outras ofertas da rede estadual.<hr/>Abstract The article analyzes how the offer of secondary education in rural territories is developed, based on the study of enrollment extensions in the state education system of Ceará. This is qualitative research of the multiple case study type, using semi-structured interviews and a script for observing the schools. The objective is to investigate the conditions of access and treatment of this offer. The results show that, although the right to education is guaranteed, it is made possible through precarious and unsustainable institutional arrangements. Treatment conditions are unequal compared to other offers in the state system. <![CDATA[Cecília Meireles teacher’s: education and civility in your publications 1930 to 1940]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972023000100207&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo traz as contribuições dos estudos interdisciplinares entre a literatura, a história da educação e a sociologia figuracional de Norbert Elias. Temos como objetivo apresentar Cecília Meireles como normalista que contribuiu na formação de comportamentos ditos civilizados para crianças. Nossas fontes são as publicações do jornal Diário de Notícias, seção Página de Educação, coluna Comentário, de 1930 a 1940. Nelas, Cecília aponta os embates, críticas e disputas com intelectuais, governantes e responsáveis pelas diretrizes educacionais. O resultado dessas contribuições são frutos das estratégias de resistência da professora, jornalista, educadora e mulher à frente de seu tempo.<hr/>Abstract This essay is about the contributions of interdisciplinary studies between the literature, the history of education and the figurational sociology of Norbert Elias. This point is present Cecília Meireles as a normalist who contributed to the formation called civilized behaviors for children. Our sources are the publications of the newspaper Diário de Notícias, section Página de Educação, column Comment, from 1930 to 1940. In these productions of Cecília we had the clashes, criticisms and disputes with intellectuals, government officials and those responsible for educational guidelines. The results of these contributions are the result of the resistance strategies of the teacher, journalist, educator and woman ahead of her time. <![CDATA[The Agricultural Clubs in the pages of the newspaper O Estado de S. Paulo (1946-1971)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972023000100208&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este texto objetiva reconstituir aspectos da história dos Clubes Agrícolas no estado de São Paulo a partir da identificação, caracterização e análise de matérias publicadas no jornal O Estado de S. Paulo, no período de 1946 a 1971. A trajetória dos Clubes Agrícolas no estado de São Paulo foi marcada pela atuação do poder público, especialmente pela Secretaria de Agricultura, Secretaria de Educação e pela Federação dos Clubes Agrícolas, que promoveram a criação dessas agremiações, objetivando difundir, nas crianças e nos jovens, a mentalidade ruralista e o apreço pelas atividades agrícolas, contribuindo, assim, para a fixação dos trabalhadores no campo.<hr/>Abstract This text aims to reconstruct aspects of the history of Agricultural Clubs in the state of São Paulo from the identification, characterization and analysis of articles published in the jornal O Estado de S. Paulo, from 1946 to 1971. The trajectory of the Agricultural Clubs in the state of São Paulo was marked by the action of the government, especially by the Department of Agriculture, Department of Education and the Federation of Agricultural Clubs, that promoted the creation of these associations aiming at spreading the ruralist mentality and appreciation for agricultural activities in children and young people, thus contributing to the fixation of workers in the countryside. <![CDATA[A provincial approach: data on schooling in Rio de Janeiro in the closing decades of the Empire]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972023000100209&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O estudo se insere no âmbito da História da Educação e pretende investigar aspectos do passado atinentes ao processo de escolarização brasileira, reduzindo a escala de observação para refletir acerca das experiências da Província do Rio de Janeiro. Buscamos analisar e contextualizar dados acerca da província nas décadas finais do século XIX (1870-1889), a partir do censo realizado em 1872, sua estrutura de gestão e estatísticas concernentes à instrução pública. Como fontes, utilizamos o Censo 1872, os anais das Sessões da Assembleia (publicadas pelo Jornal do Commercio) e os relatórios dos Presidentes da Província do Rio de Janeiro.<hr/>Abstract The study falls within the scope of the History of Education and intends to investigate aspects of the past regarding the Brazilian schooling process, reducing the scale of observation to reflect about the experiences of the Province of Rio de Janeiro. We seek to analyze and contextualize data about the province in the final decades of the 19th century (1870-1889), starting with the census carried out in 1872, its management structure, and statistics concerning public instruction. As sources, we used the 1872 Census, the annals of the Assembly Sessions (published by Jornal do Commercio) and the reports of the Presidents of the Province of Rio de Janeiro.