Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Política e Administração da Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2447-419320240001&lang=en vol. 40 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Right to education and quotas in higher education: a meta-research based on theses in the field of education (2012-2018)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100100&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo apresenta uma metapesquisa em que foram analisadas 29 teses sobre ações afirmativas, defendidas em programas brasileiros de pós-graduação em educação. Fundamentada no Enfoque das Epistemologias em Política Educacional (EEPE), analisa as temáticas, os fundamentos epistemológicos, teóricos e metodológicos assumidos pelos autores, além de algumas críticas derivadas de suas pesquisas. Os resultados mostram o posicionamento majoritariamente favorável dos autores em relação à política de cotas em Instituições de Educação Superior públicas, argumentos em favor de sua manutenção e sugestões para aperfeiçoamento de sua concretização no interior das instituições.<hr/>Abstract This paper presents a meta-research based on 29 doctoral dissertations on Affirmative Actions produced in Brazilian Graduate Programs in Education. Based on the Focus of Education Policy Epistemologies (EEPE), the themes, epistemological, theoretical, and methodological foundations assumed by the authors, and some criticisms derived from their research are analyzed. The results show the majority favorable position of the authors concerning the quota policy in public Higher Education Institutions, arguments in favor of its maintenance, and suggestions for improving its implementation within the institutions.<hr/>Resumen El artículo presenta una metainvestigación en la que se analizaron 29 tesis sobre Acciones afirmativas defendidas en programas de posgrado brasileños en educación. A partir del Enfoque de Epistemologías en la Política Educativa (EEPE), se analizan los temas, fundamentos epistemológicos, teóricos y metodológicos asumidos por los autores, así como algunas críticas derivadas de sus investigaciones. Los resultados muestran la posición mayoritariamente favorable de los autores sobre la política de cuotas en las Instituciones de Educación Superior públicas, argumentos a favor de su mantenimiento y sugerencias para mejorar su implementación dentro de las instituciones. <![CDATA[Insufficiency of objectives, goals, or other mechanisms for dropout and retention management contained in public policies for Higher Education in Brazil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100101&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Pretendeu-se identificar objetivos, metas ou outros mecanismos de gestão da evasão e permanência, contidos em políticas públicas para o Ensino Superior brasileiro. Como resultado, verificou-se uma insuficiência desses elementos, o que pode restringir a democratização do Ensino Superior. Metodologicamente, o estudo baseou-se em pesquisa exploratória, bibliográfica e análise documental. Considerou-se o Ensino Superior como direito social; a evasão e a permanência como desafios para a democratização do Ensino Superior; e as instituições de ensino como implementadoras de políticas públicas.<hr/>Abstract It was intended to identify objectives, goals or other mechanisms for dropout and retention management, contained in public policies for Higher Education in Brazil. As a result, there was an insufficiency of these elements, which can restrict the democratization of Higher Education. Methodologically, the study was based on exploratory research, literature and document analysis. Higher Education was considered a social right; dropout and retention as challenges for the democratization of Higher Education; and educational institutions as implementers of public policies.<hr/>Resumen Se pretendía identificar objetivos, metas u otros mecanismos de gestión de la deserción y permanencia, considerados en las políticas públicas para la Educación Superior brasileña. Como resultado, hubo una insuficiencia de estos elementos, lo que puede restringir la democratización de la Educación Superior. Metodológicamente, el estudio se basó en la investigación exploratoria, la literatura y el análisis de documentos. La Educación Superior se consideraba un derecho social; la deserción y la permanencia como desafíos para la democratización de la Educación Superior; y las instituciones educativas como ejecutoras de políticas públicas <![CDATA[Entrepreneurial practices developed in professional and technological education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100102&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo do estudo foi analisar a percepção do público interno quanto às práticas empreendedoras desenvolvidas na educação técnica e tecnológica do Instituto Federal do Paraná (IFPR). Teve abordagem quantitativa, descritiva e survey com técnicas uni e multivariadas para a análise dos dados. A pesquisa caracteriza-se como pesquisa essencialmente de natureza quantitativa, a qual teve, em sua fase inicial, o suporte à análise documental, onde foram analisados documentos institucionais que instituíram a política de inovação e empreendedorismo e a criação da AGIF – Agência de Inovação do IFPR em 2019 e os anais do Seminário de Extensão, Ensino, Pesquisa e Inovação da instituição de 2018. Os resultados apontaram que a menor correlação está entre a gestão estratégica empreendedora e a internacionalização, e, das práticas empreendedoras desenvolvidas no IFPR a maior média ficou na extensão. Salienta-se que o resultado de maior expressividade está na confirmação da missão institucional, uma vez que o público interno do IFPR concorda que a instituição é uma força motriz para o desenvolvimento empreendedor nos ambientes regionais, sociais e comunitários em geral.<hr/>Abstract This study aims to analyze the perception of the internal public, regarding the entrepreneurial practices developed in the technical and technological education of the Federal Institute of Paraná (IFPR). The research design had a quantitative, descriptive approach, and a survey with invariable and multivariable techniques for data analysis. The research has an essentially quantitative nature, and initially had a document analysis support that analyzed institutional documents that created the policy for innovation and enterprise and also the creation of AGIF (Agency for innovation of IFPR) in 2019 and the statements of the Extension, Learning, Research and innovation Seminary of the Institution in 2018. The results showed that the lowest correlation is between the entrepreneurial strategic management dimension and internationalization, and, as to the entrepreneurial practices of entrepreneurial HEIs developed at the IFPR, the highest average was in the extension dimension. It should be noted that the result of greater expressiveness is the confirmation of the institutional mission, since the internal public of the IFPR agrees that the institution is a driving force for entrepreneurial development in the regional, social and community environments in general.<hr/>Resumen Este estudio tiene como objetivo analizar la percepción del público interno, con respecto a las prácticas empresariales desarrolladas en la educación técnica y tecnológica del Instituto Federal de Paraná (IFPR). El diseño de investigación tuvo un enfoque cuantitativo, descriptivo y de encuesta con técnicas univariadas y multivariadas para el análisis de datos. Los resultados mostraron que la correlación más baja está entre la dimensión gestión empresarial estratégica y la internacionalización, y de las prácticas empresariales de las Institución de Enseñanza Superior (IES), desarrolladas en el IFPR, el promedio más alto está en la dimensión extensión. Cabe señalar que el resultado de una mayor expresividad es la confirmación de la misión institucional, ya que el público interno del IFPR coincide en que la institución es un motor de desarrollo empresarial en el ámbito regional, social y comunitario en general. <![CDATA[Profile of students with enrollment link to special education participanting in Saeb (2011-2017)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100103&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente estudo tem como objetivo analisar o perfil das(os) estudantes do público da educação especial (PEE) participantes nas edições do Saeb de 2011, 2013, 2015 e 2017, matriculadas(os) no 5º e 9º anos do ensino fundamental (EF) de escolas públicas em comparação com os dados do Censo Escolar nas mesmas séries e anos avaliados. A análise observa a participação com foco em características individuais e das escolas. Os resultados sugerem a participação expressiva com aumento percentual ao longo da série histórica, predominância de estudantes do sexo masculino e grande heterogeneidade desse público.<hr/>Abstract This study aims to analyze the profile of students with disabilities enrolled in special education (SE), with participation in the editions of Saeb (Brazilian Assessment in Basic Education) in the years 2011, 2013, 2015, and 2017. The students are enrolled in the 5th and 9th grades of public schools, and their profiles are compared to data from the School Census for the same grades and years evaluated. The analysis focuses on individual and school characteristics of the participants. The results suggest a significant increase of the participation in the historical series, with predominance of male students and great heterogeneity within this population.<hr/>Resumen El presente estudio tiene como objetivo analizar el perfil de las/os estudiantes de la educación especial (PEE) participantes en las ediciones del Saeb (Sistema de Evaluación de la Educación Básica) de 2011, 2013, 2015 y 2017; matriculados en los grados 5º y 9º de la Enseñanza Básica de escuelas públicas en comparación con datos del Censo Escolar en los mismos grados y años evaluados. El análisis examina la participación con un enfoque en las características individuales y escolares. Los resultados sugieren una participación significativa con un aumento porcentual respecto a la serie histórica, predominio del alumnado masculino y gran heterogeneidad de este público. <![CDATA[Student Evaluation of Disciplines: validation of a model for emergency teaching]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100104&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study aimed to create a model for student evaluation of disciplines in the context of emergency education. Eighteen items on a Likert-type scale were developed. Expert validation, pre-test, exploratory stage, and confirmatory validation were used. The student evaluation scale is composed of two dimensions: teacher and discipline. The proposed application method aims to facilitate its use by researchers and managers of educational institutions, who may have feedback on the quality of the discipline, helping develop strategies for course improvement.<hr/>Resumo Este estudo teve como objetivo criar um modelo de avaliação discente de disciplinas no contexto do ensino emergencial. Foram desenvolvidos 18 itens de uma escala do tipo Likert. Foram utilizadas validação por especialistas, pré-teste, etapa exploratória e validação confirmatória. A escala de avaliação dos alunos é composta por duas dimensões: professor e disciplina. O método de aplicação proposto visa facilitar sua utilização por pesquisadores e gestores de instituições de ensino, que poderão ter feedback sobre a qualidade da disciplina, auxiliando no desenvolvimento de estratégias para melhoria do curso.<hr/>Resumen Este estudio tuvo como objetivo crear un modelo para la evaluación de estudiantes de disciplinas en el contexto de la educación de emergencia. Se desarrollaron dieciocho ítems en una escala tipo Likert. Se utilizó validación de expertos, pretest, etapa exploratoria y validación confirmatoria. La escala de evaluación de los estudiantes está compuesta por dos dimensiones: docente y disciplina. El método de aplicación propuesto tiene como objetivo facilitar su uso por parte de investigadores y directivos de instituciones educativas, quienes puedan tener retroalimentación sobre la calidad de la disciplina, ayudando a desarrollar estrategias para el mejoramiento del curso. <![CDATA[Strategies and tactics used to improve performance in external evaluation: the case of teachers and managers that play with the rules of the game]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100105&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O trabalho objetivou analisar estratégias e táticas desenvolvidas pela gestão e por docentes para melhorar o desempenho dos alunos na avaliação externa do Sistema de Avaliação Educacional de Pernambuco (SAEPE). De corte qualitativo, a pesquisa utilizou técnicas de observação sistemática e entrevistas. Os dados foram organizados e analisados a partir das categorias estratégia e tática (Certeau, 2014). Os resultados revelaram que o SAEPE, no âmbito da gestão central, modela estratégias de avaliação, de divulgação, de formação e de bonificação e, no âmbito das escolas, modela táticas de planejamento, estreitamento curricular e treinamento visando a melhores resultados nas avaliações externas.<hr/>Abstract The study sought to analyze strategies and tactics developed by management and teachers to improve the performance of the students in the external evaluation of the System of Educational Avaliation in Pernambuco (SAEPE), a system used to analyze the quality of the education in Pernambuco State. Qualitative in nature, this research used systematic observation techniques and interviews. The data collected were organized and analyzed by strategy and tactics categories (Certeau, 2014). The results revealed that SAEPE, in the scope of central management, models evaluation, dissemination, training and bonus strategies. And, in the scope of schools, it models planning tactics, curricular narrowing and training, aiming at better results in external evaluations.<hr/>Resumen El trabajo tiene como objetivo analizar las estrategias y tácticas desarrolladas por la dirección y los profesores para mejorar el rendimiento de los estudiantes en la evaluación externa del Sistema de Evaluación Educativa de Pernambuco (SAEPE). De carácter cualitativo, la investigación utilizó técnicas de observación sistemática y entrevistas. Los datos fueron organizados y analizados a partir de las categorías estrategia y táctica (Certeau, 2014). Los resultados revelaron que SAEPE, en el ámbito de la gestión central, modela estrategias de evaluación, difusión, capacitación y bonificación. Y, en el ámbito de las escuelas, modela tácticas de planificación, de estrechamiento curricular y de formación, buscando mejores resultados en las evaluaciones externas. <![CDATA[The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes Curriculum]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100106&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo calculou um impacto do financiamento em bolsas de doutorado pela CAPES e pelo CNPq por meio de análise cientométrica com data mining nos Currículos Lattes. Assim, foram retirados 140 distintos indicadores de 21.250 currículos, nos quais se aplicou modelo econométrico quase-experimental, por meio de regressão linear multivariada em cada indicador e o método de diferença em diferenças, como recomendado pelo Banco Mundial, chegando-se em análise custo-efetividade de cada indicador significativo. Encontrou-se impacto de 15.019 artigos publicados e 8.927 trabalhos em eventos, entre outros.<hr/>Abstract This article calculated the impact of funding on doctoral scholarships from CAPES and CNPq through scientometric analysis with data mining in Lattes Curriculum. Thus, 140 different indicators were taken from 21,250 curriculum vitaes, to which a quasi-experimental econometric model was applied, using multivariate linear regression on each indicator and the difference-in-differences method, as recommended by the World Bank, arriving at a cost-effectiveness analysis of each significant indicator. The impact of 15,019 published articles and 8,927 works at events was registered, among other issues.<hr/>Resumen Este trabajo analizó el impacto del financiamiento de becas de doctorado otorgadas por la CAPES y el CNPq mediante un análisis cienciométrico con extracción de datos del Currículo Lattes. Así, a partir del análisis de 21.250 currículos, se encontró 140 indicadores diferentes, a los que se aplicó un modelo econométrico cuasiexperimental. Este modelo empleó regresión lineal multivariada para cada indicador y el método de diferencias en diferencias, recomendado por el Banco Mundial, con el fin de realizar un análisis de costo-efectividad para cada indicador significativo. Con el resultado, se observó el impacto de 15.019 artículos publicados y 8.927 trabajos presentados en eventos, entre otros resultados relevantes. <![CDATA[Access policies to elementary education in the state of Amazonas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100107&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo objetiva discutir políticas que trataram do acesso ao ensino público no Amazonas analisando-as à luz da abordagem crítica em relação à concepção neoliberal de Estado. Realizamos a análise de dados do INEP referentes à matrícula para o período de 2010 a 2021. Identificamos que, em 2010, foram atendidos mais estudantes do que a população de 06 a 14 anos, contudo, sem atender o princípio constitucional de “igualdade de acesso”. De 2011 a 2021, houve redução de matrícula e a aproximação entre a TMB e a TML. Identificamos a implementação de políticas na vertente neoliberal, impossibilitando a garantia do direito à educação integral do estudante.<hr/>ABSTRACT The article aims to identify policies that deal with access to public education in the state of Amazonas, analyzing them in the light of the critical approach concerning the neoliberal conception of the State. We analyzed data from INEP regarding enrollment from 2010 to 2021. We identified that in 2010, more students attended than the population aged 6 to 14; however, without complying with the constitutional principle of “equal access.” From 2011 to 2021, enrollment was reduced, and an approximation between TMB and TML. We identified the implementation of neoliberal policies, making it impossible to guarantee the student’s right to integral education.<hr/>RESUMEN El artículo tiene como objetivo identificar políticas que abordaron el acceso a la educación pública en Amazonas, analizándolas a la luz del enfoque crítico en relación a la concepción neoliberal del Estado. Realizamos análisis de datos desde el INEP referentes al registro de matrícula para el periodo de 2010 a 2021. Identificamos que, en 2010, se atendió más estudiantes que la población de 6 a 14 años, sin embargo, sin cumplir con el principio constitucional de “igualdad de acceso”. Del 2011 al 2021, se produjo una reducción de la matrícula y un acercamiento entre TMB y TML. Identificamos la implementación de políticas neoliberales, imposibilitando garantizar el derecho del estudiante a una educación integral. <![CDATA[THE NATIONAL SOLIDARITY EDUCATION PROGRAM DURING THE MINISTERIAL ADMINISTRATION OF DANIEL FILMUS (ARGENTINA, 2003-2007)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100108&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo, se analiza la política diseñada por el Programa Nacional de Educación Solidaria, bajo la presidencia de Néstor Kirchner. No sólo se examina su misión política y educativa, sino también la relación que promovió entre el Estado y la sociedad civil para el logro de sus objetivos, durante la gestión ministerial de Daniel Filmus. Para ello, se adoptó como estrategia metodológica el enfoque cualitativo y el análisis interpretativo de las publicaciones sobre aprendizaje-servicio, que fueron elaboradas por el Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación entre 2003 y 2007. Esos materiales se indagaron desde el prisma y las categorías de una ciencia social histórica: esto es, como un conjunto de textos que condensaron la visión del Estado Nacional, en una coyuntura particular, sobre la problemática de la Educación Solidaria en el campo educativo argentino. Por último, entre otros hallazgos se sostiene que este programa nacional se propuso impulsar el trabajo articulado entre el Estado y la sociedad civil para contribuir con la Educación Solidaria a los objetivos de las llamadas políticas de “inclusión” con “calidad educativa”, que se fueron configurando durante el ministerio de Filmus con el fin de abordar los problemas educativos y sociales generados o agravados por las reformas neoliberales de los años noventa.<hr/>Resumo Este artigo analisa a política desenhada pelo Programa Nacional de Educação Solidária, sob a presidência de Néstor Kirchner. Não se examina apenas a sua missão política e educativa, mas também a relação que promoveu entre o Estado e a sociedade civil para atingir os seus objetivos, durante a administração ministerial de Daniel Filmus. Para tanto, adotou-se como estratégia metodológica a abordagem qualitativa e a análise interpretativa de publicações sobre aprendizagem-serviço elaboradas pelo Ministério da Educação, Ciência e Tecnologia da Nação entre 2003 e 2007. Esses materiais foram investigados a partir do prisma e as categorias de uma ciência social histórica: isto é, como um conjunto de textos que condensaram a visão do Estado Nacional, em uma situação particular, sobre o problema da Educação Solidária no campo educacional argentino. Por fim, entre outras constatações, argumenta-se que este programa nacional teve como objetivo promover um trabalho articulado entre o Estado e a sociedade civil para contribuir com a Educação Solidária para os objetivos das chamadas políticas de “inclusão” com “qualidade educativa”, que foram configurados durante o ministério Filmus para enfrentar os problemas educacionais e sociais gerados ou agravados pelas reformas neoliberais da década de 1990.<hr/>Abstract This article analyzes the policy designed by the National Solidarity Education Program under the presidency of Néstor Kirchner. Not only is its political and educational mission examined, but also the relationship that it promoted between the State and civil society to achieve its objectives during the ministerial administration of Daniel Filmus. To this end, the qualitative approach and interpretive analysis of service learning publications, prepared by the Ministry of Education, Science, and Technology of the Nation between 2003 and 2007, were adopted as a methodological strategy. These materials were investigated from the prism and the categories of historical and social science: that is, as a set of texts that condensed the vision of the National State in a particular situation on the problem of Solidarity Education in the Argentine educational field. Finally, among other findings, it is argued that this national program aimed to promote articulated work between the State and civil society to contribute with Solidarity Education to the objectives of the so-called “inclusion” policies with “educational quality,” which are They were configured during the Filmus ministry in order to address the educational and social problems generated or aggravated by the neoliberal reforms of the 1990s. <![CDATA[Quota policy and accessibility in Brazilian federal institutions of higher education: an analysis from the law 13.409/2016]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100109&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste estudo é quantificar os reflexos da Lei 13.409/2016 na oferta de ajuda técnica e tecnologia assistiva para Pessoas com Deficiência (PcD) nas Instituições Federais de Educação Superior (IFES) brasileiras. Após a estimação dos modelos de regressão logística com dados em painel, os resultados apontaram aumentos na oferta de instrumentos de acessibilidade após a implementação da lei 13.409/2016. Por outro lado, embora demostrem avanços, os resultados apresentados destacam a necessidade de ampliação da oferta de matérias e recursos e ajuda técnica para a inclusão efetiva de PcD nas IFES.<hr/>Abstract This study aims to quantify the effects of Law 13.409/2016 on the provision of technical help and assistive technology for People with Disabilities (PwD) in Brazilian Federal Institutions of Higher Education (IFES). After estimating logistic regression models with panel data, the results indicated an increase in the availability of accessibility tools following the implementation of Law 13,409/2016. On the other hand, while demonstrating progress, the results underscore the need to expand the offering of subjects, resources, and technical assistance to effectively include PwD in IFES.<hr/>Resumen El objetivo de este estudio es cuantificar los efectos de la Ley 13.409/2016 sobre la provisión de ayuda técnica y tecnología de asistencia para Personas con Discapacidad (PcD) en las Instituciones Federales de Educación Superior (IFES) de Brasil. Después de estimar los modelos de regresión logística con datos de panel, los resultados mostraron un aumento en la disponibilidad de herramientas de accesibilidad después de la implementación de la Ley 13.409/2016. Por otro lado, aunque muestran avances, los resultados presentados resaltan la necesidad de ampliar la oferta de materias, recursos y asistencia técnica para lograr una inclusión efectiva de las PcD en las IFES. <![CDATA[MANAGEMENT OF INTER-MUNICIPAL CONSORTIA FOR THE BRAZILIAN BASIC EDUCATION SYSTEM USING SCHOOL CENSUS DATA AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE ALGORITHMS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100110&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The aim is to integrate data from the INEP School Census and Python algorithms in the shared management of inter-municipal consortia for the Brazilian basic education system. Variables from the School Census of schools, students, and management activities were utilized, leveraging them to forecast future scenarios. The outcomes encompassed Python algorithms for decision-making concerning the planning of school network expansion and distribution, optimized allocation of human resources, as well as strategies for preventing school dropout, along with future scenarios for each algorithm category generated.<hr/>Resumo O objetivo do Artigo é integrar dados do Censo Escolar do INEP e algoritmos em Python na gestão compartilhada de consórcios intermunicipais da educação básica brasileira. Foram usadas variáveis do Censo Escolar, relacionadas a escolas, estudantes e atividades de gestão, explorando-as para prever cenários futuros. Os resultados consistiram algoritmos em Python para tomada de decisão a respeito do planejamento de expansão e distribuição da rede escolar, alocação otimizada de recursos humanos, além de estratégias de prevenção da evasão escolar, bem como cenários futuros para cada categoria de algoritmo gerada.<hr/>Resumen El objetivo es integrar datos del Censo Escolar del INEP y algoritmos en Python en la gestión compartida de consorcios intermunicipales de educación básica Brasileña. Se utilizaron variables del Censo Escolar relacionadas con escuelas, estudiantes y actividades de gestión, explorándolas para predecir escenarios futuros. Los resultados consistieron en algoritmos en Python para la toma de decisiones respecto a la planificación de la expansión y distribución de la red escolar, asignación optimizada de recursos humanos, así como estrategias de prevención de la deserción escolar, además de escenarios futuros para cada categoría de algoritmo generada. <![CDATA[Income contingent loans: an alternative for higher education student financing in Brazil?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100111&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo apresenta uma revisão da literatura internacional sobre empréstimos com amortizações condicionadas à renda futura (ECR), destaca as condições institucionais necessárias para seu adequado funcionamento como instrumento de crédito e discute brevemente duas de suas possíveis aplicações para financiamento estudantil envolvendo cursos de graduação no Brasil. Busca, com isso, colocar em debate se os ECR seriam um instrumento de política viável e pertinente dentro do sistema de financiamento estudantil brasileiro.<hr/>Abstract This article surveys of the international literature concerning income contingent loans (ICL), highlights the institutional conditions required for operating ICL schemes, and briefly discusses two possible ICL applications for the Brazilian higher education system. The main objective is to debate whether ICL would be an effective alternative to the student funding policy in Brazil.<hr/>Resumen Este artículo presenta un estudio de la literatura internacional sobre préstamos contingentes a la renta, destaca las condiciones institucionales requeridas para operar esquemas de ese tipo y analiza brevemente dos posibles aplicaciones para el sistema de educación superior brasileño. El objetivo principal es debatir si préstamos contingentes a la renta serían alternativa eficaz a la política de financiación de estudiantes en Brasil. <![CDATA[The Escolas do Amanhã program in Rio de Janeiro: what is it, considering what Cláudia Costin, the municipal education secretary (2009-2014), says?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100112&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo tem o objetivo de conferir significado ao Programa Escolas do Amanhã, considerando uma entrevista com a Secretária de Educação do Rio de Janeiro durante os anos de 2009 a 2014, Cláudia Costin, o que justifica a realização da pesquisa, guardada a importância administrativa do cargo, além da própria necessidade de avaliação da política educacional brasileira. Com base no método hermenêutico-dialético, trata-se de uma pesquisa qualitativa em que a descrição e a análise dos dizeres da secretária revelou que o programa atendeu a uma gestão empresarial na educação do município, o que não deve ser compreendido como uma ação eficiente da prefeitura.<hr/>Abstract This article wants to provide significance to the Escolas do Amanhã Program, considering an interview with the Secretary of Education of Rio de Janeiro from 2009 to 2014, Cláudia Costin, which explains this research, keeping in mind the importance of administrative function, in complement is essential to consider the Brazilian educational policy. Based on the hermeneutic-dialectical methodology, this is qualitative research in which the description and analysis of the secretary's statements revealed that the program fulfilled business management in the education of the municipality, which should not be understood as an efficient action of the city administration.<hr/>Resumen Este artículo tiene el objetivo de otorgar un significado al programa Escolas do Amanhã, y para ello considera una entrevista con la secretaria de Educación de Río de Janeiro entre los años de 2009 a 2014, Cláudia Costin. De esta manera se justifica la realización de la investigación, considerando la importancia administrativa del cargo, así como la propia necesidad de evaluación de la política educativa brasileña. Basada en el método hermenéutico-dialéctico, se trata de una investigación cualitativa en la que la descripción y análisis de las declaraciones de la secretaria reveló que el programa supuso una gestión empresarial en la educación del municipio, lo que no debe ser entendido como una acción eficiente del ayuntamiento. <![CDATA[Limits and possibilities of democratic management: an analysis based on the daily life of the Federal Institute of Northern Minas Gerais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100113&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Buscou-se compreender, com base em Freire (1991; 1996; 2013), Paro (1986) e Souza (2009), os desafios para o avanço da gestão democrática no cotidiano dos Institutos Federais. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, documental, bibliográfica, realizada a partir de entrevistas com os atores da comunidade acadêmica. Não obstante às conquistas legais na equidade dos conselhos, as participações ainda são marcadas por limitadas práticas substantivas. Por outro lado, apontam-se possíveis caminhos para a efetividade da gestão democrática, a partir de proposições dos próprios sujeitos envolvidos.<hr/>Abstract We sought to understand, based on Freire (1991; 1996; 2013), Paro (1986), and Souza (2009), the challenges to the advancement of democratic management in the daily life of Federal Institutes. This is a qualitative, documentary, bibliographical research based on interviews with actors from the academic community. Despite legal achievements in the equity of councils, participation is still marked by limited substantive practices. On the other hand, possible paths for the effectiveness of democratic management are highlighted, based on propositions from the subjects involved.<hr/>Resumen Buscamos comprender, a partir de Freire (1991; 1996; 2013), Paro (1986) y Souza (2009), los desafíos para el avance de la gestión democrática en el cotidiano de los Institutos Federales. Se trata de una investigación cualitativa, documental y bibliográfica, realizada a partir de entrevistas a actores de la comunidad académica. A pesar de los logros legales en materia de equidad de los consejos, la participación todavía está marcada por prácticas sustantivas limitadas. Por otro lado, se señalan posibles caminos para la efectividad de la gestión democrática, a partir de propuestas de los propios sujetos involucrados. <![CDATA[Law nº. 14,191/2021 and its propositions in/for education of deaf students]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100114&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Em 2021, o Brasil reconheceu a educação bilíngue de surdos como modalidade de educação escolar na Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN). Advento esse, fruto de várias reivindicações sociais e políticas em busca de uma escolarização assertiva e equitativa para esta população. Desde o reconhecimento da Língua Brasileira de Sinais (Libras), em 2002, as pesquisas sobre a Libras efervescem continuamente, o que se fortaleceu a partir de 2009, com movimentos sociais mais incisivos para a implementação de escolas, salas e/ou polos bilíngues. Neste entremeio, o que se evidenciou foram resultados não animadores no que tange à escolarização destes surdos no modelo atual de inclusão no Brasil, o que reforçou ainda mais a necessidade de espaços bilíngues. O presente artigo tem como objetivo, analisar as projeções que rege a Lei de nº. 14.191/2021 na oferta da educação bilíngue de surdos e as implicações na implementação desta nova modalidade no país. Assim, a Lei nº. 14.191/2021 apresenta os direcionamentos para que a oferta desta nova modalidade de ensino ocorra e, com eles, possamos desvelar novos desdobramentos exitosos nesse processo. Esperamos que a sua representatividade dê lugar ao surgimento e/ou aprimoramento de novas políticas.<hr/>Abstract In 2021, Brazil recognized bilingual education for the deaf as a type of school education in the National Education Guidelines and Bases Law (LDBEN). This advent results from several social and political demands in search of assertive and equitable schooling for this population. Since the recognition of Brazilian Sign Language (Libras) in 2002, research on Libras has been continuously effervescing, which has strengthened since 2009, with more incisive social movements for implementing bilingual schools, classrooms, and/or centers. In this meantime, what was evident were not encouraging results regarding the schooling of these deaf people in Brazil's current model of inclusion, which further reinforced the need for bilingual spaces. This article aims to analyze the projections governed by Law No. 14,191/2021 in the provision of bilingual education for the deaf and the implications for the implementation of this new modality in the country. Thus, Law no. 14.191/2021 presents the guidelines so that the offering of this new teaching modality can occur and, with them, we can unveil new successful developments in this process. We hope that your representation will give way to new policies' emergence and/or improvement.<hr/>Resumen En 2021, Brasil reconoció la educación bilingüe para personas sordas como una modalidad de educación escolar en la Ley de Directrices y Bases Nacionales de Educación (LDBEN). Este advenimiento es resultado de varias demandas sociales y políticas en busca de una escolarización asertiva y equitativa para esta población. Desde el reconocimiento de la Lengua de Signos Brasileña (Libras), en 2002, la investigación sobre Libras ha estado en continua efervescencia, que se ha fortalecido desde 2009, con movimientos sociales más incisivos para la implementación de escuelas, aulas y/o centros bilingües. Mientras tanto, lo que se evidenció fueron resultados no alentadores en cuanto a la escolarización de estas personas sordas en el actual modelo de inclusión en Brasil, lo que reforzó aún más la necesidad de espacios bilingües. Este artículo tiene como objetivo analizar las proyecciones regidas por la Ley núm. 14.191/2021 en la prestación de educación bilingüe para personas sordas y las implicaciones para la implementación de esta nueva modalidad en el país. Así, la Ley núm. 14.191/2021 presenta las directrices para que se dé la oferta de esta nueva modalidad de enseñanza y, con ellas, podamos develar nuevos desarrollos exitosos en este proceso. Esperamos que su representación dé paso al surgimiento y/o mejora de nuevas políticas. <![CDATA[Competences in the common curricular national base and in the curricular references of the states of Brazil: critical approach to the concept]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100115&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Analisa o uso do questionado conceito de competência na educação básica, formação profissional e trabalho. A metodologia é a revisão narrativa de documentos oficiais. Conclui-se que não precisamos silenciar sua polissemia, mas bem discutir criticamente suas perspectivas e contextos de uso. A maioria dos estados brasileiros usa uma definição básica de competência, com um enfoque parcial ou reduzido sem discussão ou aprofundamentos teóricos epistemológicos, na perspectiva sistêmica e holística, para o desenvolvimento humano integral, na construção de uma sociedade justa, democrática e inclusiva.<hr/>Abstract It analyzes the concept of competence in primary and secondary education, professional training, and work using the questioned concept. The methodology is the narrative review of official documents. It is concluded that we do not need to silence its polysemy but rather critically discuss its perspectives and contexts of use. The majority of Brazilian states use a basic definition of competence, with a partial or reduced focus without discussion or epistemological theoretical deepening, from a systemic and holistic perspective, for integral human development in the construction of a fair, democratic, and inclusive society.<hr/>Resumen Este artículo analiza el uso del cuestionado concepto de competencia en la educación primaria y secundaria, la formación profesional y el trabajo. La metodología es la revisión narrativa de documentos oficiales. Se concluye que no es necesario silenciar su polisemia, sino discutir críticamente sus perspectivas y contextos de uso. La mayoría de los estados brasileños utilizan una definición básica de competencia, con un enfoque parcial o reducido, sin discusión ni profundización teórica epistemológica, desde una perspectiva sistémica y holística, para el desarrollo humano integral, en la construcción de una sociedad justa, democrática e inclusiva. <![CDATA[The organizational particularities, ideological and claiming of the unionism of the municipal public teaching]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100116&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo objetiva analisar as particularidades organizativas, reivindicativas e ideológicas do sindicalismo docente no âmbito público municipal, desvelando suas contradições sob a luz de uma perspectiva revolucionária. Fundamentada no referencial teórico-metodológico do Materialismo Histórico-dialético, a pesquisa analisou três entidades sindicais que correspondem às três formas de organização docente, localizadas na região Sudeste do estado do Paraná: sindicato regional próprio dos (as) professores (as), seção sindical do sindicato estadual e sindicato de servidores públicos municipais. Com base nos documentos das entidades, entrevistas com os dirigentes e questionários aplicados aos (as) professores (as), concluiu-se que, apesar das particularidades organizativas (baixo número de filiados e lutas municipalizadas), das particularidades da consciência sindical (consciência meritocrática) e das particularidades reivindicativas (aproximação com as políticas educacionais), a mobilização da categoria tende a acontecer mediante as reivindicações relacionadas à remuneração.<hr/>Abstract This paper aims to analyze the organizational, claiming, and ideological particularities of teacher unionism in the municipal public sphere, revealing its contradictions under the light of a revolutionary perspective. Based on the theoretical-methodological referential of Historical-dialectical Materialism, the research analyzed three union entities that correspond to the three forms of teaching organization located in the Southeast region of the state of Paraná, Brazil: own regional union of teachers, union section of the state union and union of the municipal civil servants. Based on the documents of the entities, interviews with the leaders, and questionnaires applied to the teachers, it was concluded that, despite the organizational particularities (low number of affiliates and municipal struggles), the particularities of union awareness (meritocratic awareness) and the claiming particularities (approximation with education policies), the mobilization of the category tends to happen through claims related to remuneration.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo analizar las particularidades organizativas, reivindicativas e ideológicas del sindicalismo docente en el ámbito público municipal, desvendando sus contradicciones bajo la luz de una perspectiva revolucionaria. Basado en el marco teórico-metodológico del Materialismo Histórico-Dialéctico, la investigación analizó tres entidades sindicales que corresponden a las tres formas de organización docente, ubicadas en la región sureste del estado de Paraná: sindicato regional propio de los docentes, sección sindical de sindicato estatal y sindicato de servidores públicos municipales. Con base en los documentos de las entidades, entrevistas con los dirigentes y cuestionarios aplicados a los profesores, se concluyó que, a pesar de las particularidades organizativas (bajo número de afiliados y luchas municipalizadas), las particularidades de la conciencia sindical (conciencia meritocrática) y las particularidades reivindicativas (aproximación con las políticas educativas), la movilización de la categoría tiende a ocurrir mediante las reivindicaciones relacionadas a la remuneración. <![CDATA[Scientific production on the management model of Brazilian public universities]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100117&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo objetivou mapear a produção científica sobre modelo de gestão das universidades públicas brasileiras publicada de 1995 a 2022. Realizou-se uma revisão sistemática de literatura que selecionou, na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações e no Google Acadêmico, 21 estudos, que foram analisados utilizando-se a análise de conteúdo. Os principais resultados revelaram o avanço do modelo de gestão gerencial nas universidades públicas analisadas, ocorrendo a disputa com os modelos burocrático e democrático. Concluiu-se que os estudos sobre o objeto em questão podem constituir um importante instrumento de diagnóstico da realidade da gestão universitária, ao revelar os modelos que têm predominado nas universidades públicas, oportunizando a reflexão contínua sobre o desenvolvimento da gestão democrática, conforme estabelecido na Constituição Federal. Este estudo contribuiu com sugestões de pesquisas futuras, instigadas pelas lacunas encontradas.<hr/>Abstract This paper aims to map the scientific production of the management model of Brazilian public universities published from 1995 to 2022. It conducted a systematic literature review that selected 21 studies from the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations and Google Scholar, which were analyzed using content analysis. The main results revealed the advancement of the managerial management model in the analyzed public universities, competing with bureaucratic and democratic models. It was concluded that studies on the subject can constitute an essential tool for diagnosing the reality of university governance by revealing the predominant models in public universities, thus providing an opportunity for ongoing reflection on the development of democratic management as established in the Federal Constitution. This study contributed with suggestions for future research, driven by the identified gaps.<hr/>Resumen Este artículo tuvo como objetivo mapear la producción científica sobre el modelo de gestión de las universidades públicas brasileñas publicada entre 1995 y 2022. Realizó una revisión sistemática de la literatura, seleccionando 21 estudios de la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones y de Google Scholar, que fueron analizados mediante análisis de contenido. Los principales resultados revelaron el avance del modelo de gestión gerencial en las universidades públicas analizadas, presentándose disputas con los modelos burocrático y democrático. Se concluyó que los estudios sobre el objeto en cuestión pueden constituir una importante herramienta para diagnosticar la realidad de la gestión universitaria, al revelar los modelos que han predominado en las universidades públicas, brindando espacios para una reflexión continua sobre el desarrollo de la gestión democrática, tal como lo establece el Constitución Federal. Este estudio contribuyó con sugerencias para futuras investigaciones, instigadas por las lagunas encontradas. <![CDATA[Higher education and regional development: a study of quantitative methods used in scientific research]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100118&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A pesquisa objetiva conhecer o panorama dos métodos quantitativos utilizados em pesquisas sobre o Ensino Superior e o Desenvolvimento Regional. Aplicou-se a metodologia Knowledge Development Process – Constructivist (Proknow-C) para a seleção de artigos nacionais, culminando num Portfólio Bibliográfico (PB) de 24 artigos científicos alinhados à pesquisa. Como principais resultados tem-se: as Correlações (Pearson, Spearman) e Estatística Descritiva como métodos quantitativos mais utilizados; a predominância da utilização da escala de mensuração em formato Likert e o Índice de Desenvolvimento Humano Municipal como variável mais estudada.<hr/>Abstract The research aims to know the panorama of quantitative methods used in Higher Education and Regional Development research. The Knowledge Development Process - Constructivist (Proknow-C) methodology was applied to select national articles, culminating in a Bibliographic Portfolio (BP) of 24 scientific articles aligned with the research. The main results are: Correlations (Pearson, Spearman) and Descriptive Statistics as the most used quantitative methods; the predominance of the Likert measurement scale and the Municipal Human Development Index as the most studied variable.<hr/>Resumen La investigación tiene como objetivo conocer el panorama de los métodos cuantitativos utilizados en investigaciones sobre Educación Superior y Desarrollo Regional. Se aplicó la metodología del Proceso de Desarrollo del Conocimiento - Constructivista (Proknow-C) para la selección de artículos nacionales, culminando en un Portafolio Bibliográfico (PB) de 24 artículos científicos alineados con la investigación. Los principales resultados son: Correlaciones (Pearson, Spearman) y Estadística Descriptiva como los métodos cuantitativos más utilizados; el predominio del uso de la escala de medición Likert y el Índice de Desarrollo Humano Municipal como la variable más estudiada. <![CDATA[Quotas for blacks and access to the federal public service in Brazil: the institutionalization of law 12.990/2014 at the Federal University of Pernambuco]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100119&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo analisa o processo de institucionalização da política de cotas para negros nos concursos promovidos pela Universidade Federal de Pernambuco, por meio de análise descritiva das vagas ofertadas entre os anos de 2014 e 2022 e da análise de conteúdo de documentos e entrevistas, realizadas com atores importantes do processo, evidenciando o impacto que diferentes metodologias utilizadas na implementação da lei de cotas provocam nos resultados e no processo de institucionalização desta política pública.<hr/>Abstract This article analyzes the process of institutionalizing the quota policy for blacks in the competitive examinations promoted by the Federal University of Pernambuco through a descriptive analysis of the vacancies offered between 2014 and 2022 and a content analysis of documents and interviews conducted with key players in the process, highlighting the impact that different methodologies used in the implementation of the quota law have on its results and on the process of institutionalizing this public policy.<hr/>Resumen Este artículo analiza el proceso de institucionalización de la política de cuotas para negros en los concursos promovidos por la Universidad Federal de Pernambuco, a través de un análisis descriptivo de las vacantes ofrecidas entre 2014 y 2022 y de un análisis de contenido de documentos y entrevistas realizadas a actores clave del proceso, destacando el impacto que las diferentes metodologías utilizadas para implementar la ley de cuotas tienen en sus resultados y en el proceso de institucionalización de esta política pública. <![CDATA[The legal marks and the transformations on the profiles of the Technical-Admnistrative in Education staff of the Federal University of Viçosa (1990-2020)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100120&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo advém de uma dissertação defendida na Universidade Federal de Viçosa, que buscou desnudar características atinentes à categoria técnica, traçando um perfil deste grupo nos últimos 30 anos. A discussão teórica apreendeu conceitos relacionados à história do trabalho, à memória e à identidade, evidenciando a alteração desse perfil. A pesquisa foi de natureza quali-quantitativa, do tipo exploratória e de campo, cuja perspectiva metodológica adotada foi recuperar e analisar os dados referentes aos servidores, comprovando a considerável redução em seu quantitativo.<hr/>Abstract This article comes from a dissertation defended at the Federal University of Viçosa that sought to reveal characteristics of the technical category, drawing up a profile of this group over the last 30 years. The theoretical discussion apprehended concepts related to the story of work, memory, and identity, showing how this profile has changed over the decades. The research was qualitative-quantitative, exploratory and field-based. The methodological approach adopted was to retrieve and analyze data on technical civil servants, proving the considerable reduction in its quantitative.<hr/>Resumen Este artículo proviene de una disertación defendida en la Universidade Federal de Viçosa, que buscó revelar características referentes a la categoría técnica, dibujando un perfil de ese grupo en los últimos 30 años. La discusión teórica comprendió conceptos relacionados con la historia del trabajo, la memoria y la identidad, destacando el cambio en este perfil. La investigación fue de carácter cuali-cuantitativa, exploratoria y de campo, cuya perspectiva metodológica adoptada fue recuperar y analizar los datos relativos a los trabajadores, comprobando la considerable reducción en su cantidad. <![CDATA[From education notebooks to teacher’s voices: the impacts of PNAIC policy on teacher work]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100121&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO As políticas brasileiras de formação continuada de professores assumem, em discursividade e prática, um caráter gerencialista que age sobre o professorado, prescrevendo e regulando modos de gerir, ser e estar na escola. Nesse sentido, o objetivo deste artigo é analisar as repercussões da política de formação, materializada no Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC), sobre o trabalho docente das professoras alfabetizadoras, no contexto da Rede Municipal de Educação de Santa Maria, Rio Grande Sul, Brasil, lançando olhar específico para as reverberações que a política teve sobre o modo de ser e agir nas ações de ensinar e aprender. Na análise crítico-interpretativa dos Cadernos de Formação em interlocução com os discursos das professoras participantes do PNAIC, atentamos para o conjunto de políticas, de ordem discursiva e prática, operacionalizadas no contexto das formações continuadas, atuadas nas salas de aula e subjetivadas pelas professoras. Ainda que tais políticas configuram-se como mecanismos de responsabilização e prestação de contas emergentes no modelo neoliberal de Educação, concluímos que as mesmas também são espaços de luta e resistência, principalmente, quando promovem a defesa de uma formação emancipatória potencializadora da criação e do fortalecimento de uma cultura de autoria e coautoria docente.<hr/>ABSTRACT The Brazilian policies of teacher’s continuing education assume, in discourse and practice, a character gerencialist that acts on teachers, describing and regulating the ways of managing and being at school. In this sense, the paper aimed to analyze the impacts of training policy, materialized in the National Pact for the Literacy on Right Age (PNAIC) on the work of literacy teachers, in the context of the Municipal Network of Education from Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brazil. Specifically, we look to the reverberations that policies had on ways for being and managing the learning and teaching acts. Articulating the critical-interpretive analyses of training notebooks with the discourses of PNAIC’s teachers, we make a point for the set policies, discursive and practical order, which had operationalized in a continuous training context, and had enacted in classrooms and subjected by teachers. We concluded that these policies are configured in the neoliberal ideology of education ruled by accountability processes. Although such policies are configured as accountability and accountability mechanisms emerging in the neoliberal model of Education, we conclude that they are also spaces of struggle and resistance, especially when they promote the defense of emancipatory training that enhances the creation and strengthening of a culture of teaching authorship and co-authorship.<hr/>RESUMEN Las políticas brasileñas de formación continuada de profesores asumen, en el discurso y en la práctica, un carácter gerencial que actúa sobre el profesorado, prescribiendo y regulando modos de gestionar, ser e estar en la escuela. En este sentido, el objetivo de este artículo es analizar las repercusiones de la política de formación, materializada en el Pacto Nacional de Alfabetização na Idade Certa (PNAIC), sobre el trabajo docente de las profesoras alfabetizadoras, en el contexto de la Rede Municipal de Educação de Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil, a través de una mirada específica a las reverberaciones que la política ha tenido en el modo de ser y actuar en las acciones de enseñanza y aprendizaje. En el análisis crítico-interpretativo de los Cuadernos de Formación en diálogo con los discursos de los profesores participantes en el PNAIC, nos fijamos en el conjunto de políticas, tanto discursivas como prácticas, operacionalizadas en el contexto de la formación continuada, implementadas en las aulas de clase y subjetivadas por las profesoras. Aunque estas políticas se configuran como mecanismos de responsabilidad y prestación de controles emergentes en el modelo neoliberal de educación, concluimos que las aulas también son espacios de lucha y resistencia, principalmente cuando se promueve la defensa de una formación emancipadora que potencie la creación y el fortalecimiento de una cultura de autoría y coautoría docente. <![CDATA[An analysis of the implementation of educational policies from the Municipal Council of Education of Campos dos Goytacazes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100122&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A proposta do presente artigo foi analisar a implementação das políticas educacionais da cidade mediante as discussões do conselho pleno e das câmaras técnicas que compõem as arenas do Conselho Municipal de Educação de Campos. Realizamos, para isso, uma pesquisa documental sobre as atas do conselho, as leis federais e municipais que tratam do sistema educacional da rede municipal. Concluímos que a verticalização das decisões impostas pelo poder executivo sobre os espaços de decisões do conselho pleno inibe a participação das representações e favorece os convênios com empresas privadas assistencialistas.<hr/>Abstract We analyzed the implementation of the city's educational policies through the discussions of the full council and the technical chambers that make up the arenas of the Municipal Council of Education of Campos. We conducted documentary research on the minutes of the council, and the federal and municipal laws that deal with the educational system of the municipal network. We conclude that the verticalization of the decisions imposed by the executive power on the decision-making spaces of the plenary council inhibits the participation of the representations and favors agreements with private welfare companies.<hr/>Resumen Analizamos la implementación de las políticas educativas de la ciudad a través de las discusiones del consejo pleno y de las cámaras técnicas que conforman los escenarios del Consejo Municipal de Educación de Campos. Se realizó una investigación documental sobre las actas del concejo, las leyes federales y municipales que tratan sobre el sistema educativo de la red municipal. Se concluye que la verticalización de las decisiones impuestas por el poder ejecutivo sobre los espacios de decisión del consejo plenario inhibe la participación de las representaciones y favorece los acuerdos con empresas privadas de asistencia social. <![CDATA[The Results Improvement Method – MMR: A “New” Policy Supported by “Old” Paradigms]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100123&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo analisa a implementação do Método de Melhoria de Resultados (MMR) na rede estadual paulista de ensino e suas decorrências nas ações cotidianas do gestor escolar. Para tanto, utiliza uma abordagem qualitativa de pesquisa, pautada na metodologia do Ciclo de Políticas. Conclui-se que a Secretaria da Educação do Estado de São Paulo (SEDUC-SP), ao implementar o MMR, intensificou a conotação gerencial concernente à atuação do gestor escolar como suposta condição estruturante para a qualidade do ensino oferecido na escola pública, na contramão do princípio e da materialização da gestão democrática.<hr/>Abstract This article analyzes the implementation of the Outcome Improvement Method (MMR) in the state education system in São Paulo and relates it to the new management paradigms based on the principles of the New Public Management (NGP). To do so, it uses a qualitative research approach based on the Policy Cycle methodology. It appears that SEDUC-SP, when implementing the MMR, brought a managerial connotation to the performance of the school manager as a structuring condition for the quality of education offered in public schools.<hr/>Resumen Este artículo analiza la implementación del Método de Mejoramiento de Resultados (MMR) en el sistema educativo estatal de São Paulo y lo relaciona con los nuevos paradigmas de gestión basados en los principios de la Nueva Gestión Pública (NGP). Para ello, se utiliza un enfoque de investigación cualitativo, basado en la metodología del Ciclo de Políticas. Parece que la SEDUC-SP, al implementar el MMR, trajo una connotación gerencial a la actuación del director escolar como condición estructurante de la calidad de la educación ofrecida en las escuelas públicas. <![CDATA[The order of discourse in educational policy and management in Brazil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100124&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo é investigar os perigos da ordem do discurso em Política e Gestão educacional. Por meio da concepção de discurso adotada por Michel Foucault, analisamos o processo de institucionalização da área observando seu desenvolvimento e organização em disciplina e sua expansão ordenada com autores e comentadores, em seguida, analisamos os procedimentos externos que operam em sistemas de exclusão e, em articulação com os anteriores, estabelecem regras discursivas que proliferam sua formação. Quais são os perigos da ordem do discurso em Política e Gestão educacional? O principal perigo é não percebermos o quanto somos controlados e propagamos um discurso, excluindo outras e novas possibilidades metodológicas de pesquisa e concepções teóricas.<hr/>Abstract The objective is to investigate the dangers of the order of discourse in Educational Policy and Management. Through the conception of discourse adopted by Michel Foucault, we analyze the process of institutionalization of the area, observing its development and organization in discipline and its ordered expansion with authors and commentators, then, we analyze the external procedures that operate in systems of exclusion and, in conjunction with the previous ones, they establish discursive rules that proliferate their formation. What are the dangers of the order of discourse in Educational Policy and Management? The main danger is not realizing how much we are controlled and propagating a discourse, excluding other new methodological possibilities for research and theoretical conceptions.<hr/>Resumen El objetivo es investigar los peligros del orden del discurso en la Política y Gestión Educativa. A través de la concepción del discurso adoptada por Michel Foucault, analizamos el proceso de institucionalización del área, observando su desarrollo y organización en la disciplina y su expansión ordenada con autores y comentaristas, luego, analizamos los procedimientos externos que operan en sistemas de exclusión y, en conjunto con los anteriores, establecen reglas discursivas que proliferan en su formación. ¿Cuáles son los peligros del orden del discurso en Política y Gestión Educativa? El principal peligro es no darnos cuenta de cuánto estamos controlados y propagar un discurso, excluyendo otras nuevas posibilidades metodológicas de investigación y concepciones teóricas. <![CDATA[Political-pedagogical projects for pedagogy courses in RS and educational sciences]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100125&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este trabalho problematiza a relação entre projetos político-pedagógicos (PPP) e as ciências da educação em cursos de pedagogia de universidades públicas do RS. O estudo foi de natureza qualitativa com análise documental e discursiva. Como inspiração teórica, a pesquisa seguiu pistas de estudos foucaultianos e sobre currículo. Argumento que o afastamento das ciências da educação, nos PPP, pode indicar um deslocamento das concepções humanistas, progressistas, para concepções utilitárias e pragmáticas.<hr/>Abstract This study problematizes the relationship between political-pedagogical projects (PPP) and the sciences of education in pedagogy courses in public Universities of RS. The study was qualitative with documentary and discursive analysis. As theoretical inspiration, the research followed clues from Foucauldian and curriculum studies. It argues that the distancing of educational sciences, in the PPP, may indicate a shift from humanist, progressive conceptions to utilitarian and pragmatic conceptions.<hr/>Resumen Este trabajo problematiza la relación entre proyectos político-pedagógicos (PPP) y las ciencias de la educación en cursos de pedagogía de universidades públicas de RS. El estudio fue de naturaleza cualitativa con análisis documental y discursiva. Como inspiración teórica, la investigación se inspiró teóricamente en los estudios foucaultianos y curriculares. Argumento que la lejanía de las ciencias de la educación, en los PPP, puede indicar un desplazamiento de las concepciones humanistas y progresistas hacia concepciones utilitaristas y pragmáticas. <![CDATA[Private actors, market “solutions” and the privatization of education: the case of comprehensive citizen schools in the state of Paraíba]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100126&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo desta pesquisa foi analisar a parceria público-privada celebrada pelo estado da Paraíba com o ICE e o Instituto Sonho Grande para a implantação do Modelo de Escola da Escolha como padrão educacional e de gestão das Escolas Cidadãs Integrais. Trata-se de um estudo qualitativo e embasado na revisão da literatura e análise documental. Constatou-se que ocorreu a abertura para a atuação de atores privados nas políticas educacionais e na gestão da educação, assim como que foi adotado um modelo pedagógico e de gestão concebido por um ator privado e fundamentado em tecnologias do mercado.<hr/>Abstract This research aimed to analyze the public-private partnership signed by the state of Paraíba with ICE and Instituto Sonho Grande to implement the School of Choice Model as an educational and management standard for Comprehensive Citizen Schools. This is a qualitative study based on a literature review and documentary analysis. It was noted that there was an opening for private actors to take part in educational policies and the management of education, as well as the adoption of a pedagogical and management model designed by a private actor and based on market technologies.<hr/>Resumen El objetivo de esta investigación fue analizar la asociación público-privada firmada por el estado de Paraíba con el ICE y el Instituto Sonho Grande para implantar el Modelo Escuela de Elección como estándar educativo y de gestión de las Escuelas Integrales Ciudadanas. Se trata de un estudio cualitativo basado en una revisión bibliográfica y un análisis documental. Se constató la apertura a la participación de actores privados en las políticas educativas y en la gestión de la educación, así como la adopción de un modelo pedagógico y de gestión diseñado por un actor privado y basado en las tecnologías de mercado. <![CDATA[Democratic management, local power, and educational planning in Pernambuco municipalities]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100127&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A pesquisa analisou metas e estratégias sobre a gestão democrática dos planos municipais de educação e aspectos de sua definição, nos 14 municípios da Região Metropolitana do Recife-PE, comparando-os com o Plano Nacional de Educação. Examinou-se os textos dos planos e dados de 34 entrevistas, à luz da abordagem cognitiva e dos ciclos da política. Os resultados, entre outros aspectos, mostram: abertura da arena decisória nos espaços locais; forte dependência do poder central; traços de filosofia de ação conservadora; pouca inovação, o que dificulta a democratização da gestão da escola, mesmo havendo exceções.<hr/>Abstract The study examined the objectives and strategies for democratic management in the local educational blueprints and their aspects of definition in the 14 municipalities of Recife-PE's Metropolitan Region, in comparison with the National Education Plan. The analysis was conducted on the plans' texts alongside data from 34 interviews, utilizing the cognitive approach and policy cycles. The findings, amongst other factors, indicate that whilst there are some exceptions, the democratization of school management is hindered by minimal innovation, strong dependency on central power, and traces of a conservative philosophy of action, despite the decision-making arena in local spaces having been opened.<hr/>Resumen La investigación analizó las metas y estrategias sobre gestión democrática en los planes municipales de educación y aspectos de su definición, en los 14 municipios de la Región Metropolitana de Recife-PE, comparándolos con el Plan Nacional de Educación. Los textos de los planes y los datos de 34 entrevistas fueron analizados a través del enfoque cognitivo y de los ciclos de las políticas. Los resultados, entre otros aspectos, muestran: apertura del ámbito de decisión en los espacios locales; fuerte dependencia del poder central; huellas de una filosofía de acción conservadora; poca innovación, lo que dificulta la democratización de la gestión escolar, aunque haya excepciones. <![CDATA[The school manager in the transition from pandemic to post-pandemic: challenges and transformations]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100128&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Buscamos compreender os desafios e transformações enfrentados pelos gestores escolares durante a transição da pandemia para o pós-pandemia na rede privada de ensino de educação básica. Realizamos entrevistas com 10 gestores de um grupo privado de educação, cujos dados foram analisados por meio de análise de conteúdo. Os resultados revelaram preocupações com a saúde, o risco de perda de entes queridos, as questões financeiras, as incertezas em relação à permanência dos alunos, as dificuldades de adaptação às aulas remotas, os problemas tecnológicos, a falta de convivência social e as dificuldades no aprendizado.<hr/>Abstract We seek to understand the challenges and transformations faced by school managers during the transition from the pandemic to the post-pandemic in the private basic education network. We carried out interviews with 10 managers from a private education group, whose data were analyzed using content analysis. The results revealed health concerns, risk of losing loved ones, financial issues, uncertainty regarding students' permanence, difficulties adapting to remote classes, technological problems, lack of social interaction, and learning difficulties.<hr/>Resumen Buscamos comprender los retos y transformaciones que enfrentan los gestores escolares durante la transición de la pandemia a la pospandemia en la red docente de educación básica privada. Realizamos entrevistas a 10 directivos de un grupo de educación privada, cuyos datos fueron analizados mediante análisis de contenido. Los resultados revelaron problemas de salud, riesgo de perder a seres queridos, problemas financieros, incertidumbre sobre la permanencia de los estudiantes, dificultades de adaptación a clases remotas, problemas tecnológicos, falta de interacción social y dificultades de aprendizaje. <![CDATA[Problems in the accountability of the basic PDDE: limits and possibilities of sample monitoring]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100129&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo objetiva evidenciar alguns limites e possibilidades do monitoramento amostral de problemas na Prestação de Contas do PDDE Básico, a partir de dados dos sistemas de consulta pública do FNDE. A metodologia caracterizou-se por uma abordagem quanti-qualitativa e os referenciais de apoio consideram a pertinência do monitoramento das políticas públicas. Os achados apontam para a necessidade de melhoria dos fluxos e sistemas visando à efetividade do monitoramento das prestações de contas online do FNDE, de maneira a contribuir para o aperfeiçoamento da implementação da política pública.<hr/>Abstract The article aims to highlight some limits and possibilities of sample monitoring of problems in the accountability of the Basic PDDE, based on data from the FNDE’s public consultation systems. The methodology was characterized by a quantitative-qualitative approach and the supporting references consider the relevance of monitoring public policies. The findings point to the need to improve flows and systems to effectively monitor FNDE's online accountability, to contribute to the improvement of the implementation of public policy.<hr/>Resumen El artículo pretende demostrar algunos límites y posibilidades del monitoreo de muestra de problemas en la Rendición de Cuentas del PDDE Básico, a partir de datos de los sistemas de consulta pública del FNDE. La metodología se caracterizó por un enfoque cuantitativo y cualitativo y los referentes de apoyo consideran la relevancia del monitoreo de las políticas públicas. Los hallazgos apuntan a la necesidad de mejorar los flujos y sistemas destinados al seguimiento de la efectividad de la rendición de cuentas en línea por parte del FNDE, a fin de contribuir a la mejora de la implementación de la política pública. <![CDATA[Distance education in Brazil: a historical overview of the last five years of the modality in the country]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100130&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O trabalho analisa o percentual de cursos no ensino superior no Brasil que oferecem a modalidade de Educação a Distância (EaD), durante a pandemia de SARS-CoV-2. Metodologicamente, utilizamos a pesquisa exploratória e descritiva (Severino, 2007). Para o levantamento dos dados quantitativos e estatísticos utilizamos o Censo da Educação Superior, referentes aos anos de 2017 a 2021. Concluímos que a pandemia contribuiu para o aumento dos cursos em EaD, contudo observamos a influência do incentivo governamental brasileiro para a propagação dessa modalidade no país.<hr/>Abstract The work analyzes the percentage of higher education courses in Brazil that offer the Distance Education modality (EaD), during the SARS-COV-2 Pandemic. Methodologically, it uses exploratory and descriptive research (Severino, 2007). For the collection of quantitative and statistical data, it used the Higher Education Census, referring to the years 2017 to 2021. It concludes that the pandemic contributed to the increase in distance education courses, however, we observed the influence of the Brazilian government's incentive for the propagation of this modality in the country.<hr/>Resumen El trabajo analiza el porcentaje de cursos de educación superior en Brasil que ofrecen Educación a Distancia (EaD), durante la pandemia de SARS-CoV-2. Metodológicamente, utilizamos una investigación exploratoria y descriptiva (Severino, 2007). Para la recolección de datos cuantitativos y estadísticos, utilizamos el Censo de Educación Superior, referido a los años 2017 a 2021. Concluimos que la pandemia contribuyó para el aumento de los cursos de educación a distancia, sin embargo, observamos la influencia del incentivo del gobierno brasileño para la propagación de esta modalidad en el país. <![CDATA[Early childhood education coverage and service: contradictions, challenges and perspectives for the new FUNDEB]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100131&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O texto discute a cobertura e atendimento da educação infantil considerando as perspectivas para o Novo Fundeb. Utiliza o método do materialismo histórico-dialético e o corpus da pesquisa são os dados da PNAD e do Censo Escolar, em parte sistematizados pelo Laboratório de Dados Educacionais/UFPR. Os resultados apontaram avanços nos indicadores de cobertura e atendimento e nas políticas de financiamento de EI, com as conquistas do Novo Fundeb. Mas também revelaram contradições e desafios persistentes à garantia do direito à educação das crianças, principalmente, as negras, indígenas e pobres.<hr/>Abstract The text discusses the coverage and attendance of early childhood education considering the prospects for the New Fundeb. It uses the method of historical-dialectical materialism and the corpus of the research is data from PNAD and the School Census, partly systematized by the Laboratory of Educational Data/UFPR. The results point to advances in coverage and service indicators and EC funding policies, with the achievements of Novo Fundeb. But they also revealed contradictions and persistent challenges to guaranteeing the right to education for children, especially black, indigenous, and poor children.<hr/>Resumen El texto discute la cobertura y asistencia de la educación infantil considerando las perspectivas del Nuevo Fundeb. Utiliza el método del materialismo histórico-dialéctico y el corpus de la investigación son datos de la PNAD y del Censo Escolar, en parte sistematizados por el Laboratorio de Datos Educativos/UFPR. Los resultados mostraron avances en los indicadores de cobertura y asistencia y en las políticas de financiamiento de la CE, con los logros del Novo Fundeb. Sin embargo, también revelaron contradicciones y retos persistentes para garantizar el derecho a la educación de los niños, especialmente de los niños negros, indígenas y pobres. <![CDATA[Interview with Roberto Saturnino Braga: Public management, development and social commitment]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100200&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Com uma trajetória política vinculada a partidos de esquerda, são muitos os temas e reflexões suscitadas pela entrevista de Saturnino Braga. Gravada e posteriormente transcrita, a entrevista conta, a citar, com análises sobre as consequências políticas enfrentadas por Saturnino após ter presidido a CPI para investigar o contrato da Globo com o grupo americano Time-Life, sugerindo ser este um dos possíveis motivos que levaram os CIEPs a não terem conquistado um maior apoio da sociedade e dos governos que se sucederam aos de Saturnino e Brizola, nos âmbitos municipal e estadual.<hr/>Abstract With a political career linked to left-wing parties, there are many themes and reflections raised by Saturnino Braga's interview. Recorded and later transcribed, the interview includes analyses of the political consequences faced by Saturnino after he chaired the CPI to investigate Globo's contract with the American Time-Life group, suggesting that this was one of the possible reasons why the CIEPs did not win greater support from society and from the governments that followed Saturnino and Brizola at municipal and state level.<hr/>Resumen Con una carrera política vinculada a partidos de izquierda, son muchos los temas y reflexiones que plantea la entrevista de Saturnino Braga. Grabada y posteriormente transcrita, la entrevista incluye análisis de las consecuencias políticas a las que se enfrentó Saturnino después de presidir el CPI para investigar el contrato de Globo con el grupo estadounidense Time-Life, sugiriendo que esa fue una de las posibles razones por las que los CIEP no obtuvieron un mayor apoyo de la sociedad y de los gobiernos que siguieron a Saturnino y Brizola a nivel municipal y estatal. <![CDATA[Education under the interest of finance: an analysis of new hierarchies and inequalities in the organization of education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100300&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Com uma trajetória política vinculada a partidos de esquerda, são muitos os temas e reflexões suscitadas pela entrevista de Saturnino Braga. Gravada e posteriormente transcrita, a entrevista conta, a citar, com análises sobre as consequências políticas enfrentadas por Saturnino após ter presidido a CPI para investigar o contrato da Globo com o grupo americano Time-Life, sugerindo ser este um dos possíveis motivos que levaram os CIEPs a não terem conquistado um maior apoio da sociedade e dos governos que se sucederam aos de Saturnino e Brizola, nos âmbitos municipal e estadual.<hr/>Abstract With a political career linked to left-wing parties, there are many themes and reflections raised by Saturnino Braga's interview. Recorded and later transcribed, the interview includes analyses of the political consequences faced by Saturnino after he chaired the CPI to investigate Globo's contract with the American Time-Life group, suggesting that this was one of the possible reasons why the CIEPs did not win greater support from society and from the governments that followed Saturnino and Brizola at municipal and state level.<hr/>Resumen Con una carrera política vinculada a partidos de izquierda, son muchos los temas y reflexiones que plantea la entrevista de Saturnino Braga. Grabada y posteriormente transcrita, la entrevista incluye análisis de las consecuencias políticas a las que se enfrentó Saturnino después de presidir el CPI para investigar el contrato de Globo con el grupo estadounidense Time-Life, sugiriendo que esa fue una de las posibles razones por las que los CIEP no obtuvieron un mayor apoyo de la sociedad y de los gobiernos que siguieron a Saturnino y Brizola a nivel municipal y estatal. <![CDATA[Financialization and distance higher education in Brazil: analysis of Unopar’s performance]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100301&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A expansão da oferta da educação a distância (EaD) da holding Cogna Educação é o escopo deste trabalho, que analisa o movimento de ampliação da oferta educativa da Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera, nas regiões geográficas do Brasil, no período de 2011-2022. O enfoque epistemológico está assentado no materialismo histórico-dialético e os dados são do Censo da Educação Superior. Os resultados indicam o avanço da financeirização do ensino superior, associado ao aumento das matrículas nos cursos a distância, e a respectiva redução das matrículas presenciais. Assim, a EaD ganha centralidade nas estratégias da holding analisada para ampliação de suas taxas de lucro.<hr/>Resumen La expansión de la educación a distancia (EaD) del holding Cogna Educación es el objeto de este trabajo, analiza la actuación de Universidad Pitágoras Unopar Anhanguera, en regiones geográficas de Brasil, en el período 2011-2022. El enfoque epistemológico es el materialismo histórico-dialéctico y los datos fueron extraídos del Censo de Educación Superior. Los resultados indican avance de la financiarización de la educación superior, asociado al aumento de matrículas de grado a distancia y la correspondiente reducción de cursos presenciales. Así, la educación a distancia gana centralidad en las estrategias de la holding analizada para ampliar sus tasas de lucro.<hr/>Abstract The expansion of distance learning from the Cogna Educação holding company is the scope of this work, which analyzes the activity of Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera in the geographic regions of Brazil in the period 2011-2022. The epistemological approach is based on Historical Materialism, and the data were extracted from the Higher Education Census. The results indicate the advances in the financialization of higher education associated with the increase in distance learning undergraduate enrollments and the corresponding reduction in in-class courses. EaD gets centrality in the strategies from analyzed holding companies to increase its profit rates. <![CDATA[Financialization and education: notes on the national higher education evaluation system (Sinaes) at two universities of the Cogna holding in Mato Grosso]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100302&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O texto aborda o desempenho no Sinaes de duas universidades de Mato Grosso – UNOPAR e Universidade de Cuiabá, de propriedade da holding Cogna –, tomando por base o Índice Geral dos Cursos (IGC), o Conceito Preliminar de Curso (CPC) e o Enade. De abordagem qualitativa, a pesquisa focalizou 10 cursos de cada instituição, entre 2010 e 2022, conforme microdados do Censo da Educação Superior (2010-2022) e dados abertos do e-MEC e INEP. Dos cursos e indicadores analisados, pode-se concluir que o conceito Enade e a trajetória do estudante nos cursos se relacionam com a financeirização da educação.<hr/>Resumen El texto aborda el desempeño en el Sinaes de dos universidades de Mato Grosso – UNOPAR y Universidad de Cuiabá, de propiedad del holding Cogna –, tomando como base el Índice General de Cursos (IGC), el Concepto Preliminar de Curso (CPC) y el Enade. De abordaje cualitativa, la investigación se enfocó en 10 cursos de cada institución, entre 2010 y 2022, conforme microdatos del Censo de la Educación Superior (2010-2022) y datos abiertos del e-MEC e INEP. De los cursos indicadores y analizados, se concluye que el concepto Enade y la trayectoria del estudiante en los cursos se relacionan con la financiarización de la educación.<hr/>Abstract The text approaches the performance in Sinaes of two universities in Mato Grosso – UNOPAR and University of Cuiabá, belonging to the Cogna holding –, regarding the General Course Index (GCI), the Preliminary Course Score (PCS) and Enade. Using a qualitative approach, the research focused on 10 courses of each institution, between 2010 and 2022, according to microdata from the Higher Education Census (2010-2022) and open data from e-MEC and INEP. Considering the courses and indicators analyzed, it can be concluded that the Enade score and the student's trajectory along the courses are related to the financialization of education. <![CDATA[Financialisation and assetization on and of mandatory education: an analysis of the literature in international publications]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100303&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo do artigo é sistematizar o tratamento dado pela literatura contemporânea internacional e nacional aos processos de financeirização e assetização na educação. Entende-se financeirização como um novo padrão de acumulação, cuja principal característica é a busca pela lucratividade do capital via adoção de mecanismos financeiros com vistas a ganhos de capital futuros (Kippner, 2005), perspectiva estendida ao setor educacional. Para entender o atual cenário da produção científica, analisaram-se 57 estudos publicados entre 2015 e 2023 identificados nas plataformas Scopus e Web of Science. Com foco na educação básica, os dados bibliométricos foram tratados pelo software VOSviewer, cotejando com os resultados de Palludeto e Felipini (2019), e a análise qualitativa considerou a natureza e metodologia informada, campo empírico analisado, referencial teórico e posicionamento dos autores. Identificou-se que este é um campo de pesquisa em construção e diversificado em temas. A maioria dos trabalhos analisam os fenômenos como expressão da “financeirização” se comparada à “assetização”; ainda, observou-se concentração de publicações por autores vinculados a instituições localizadas em países de capitalismo central. Por fim, concluiu-se que 82% das pesquisas são de cunho qualitativo e ensaístico, com metodologias de natureza exploratória; e 81% dos autores assumem perspectiva crítica sobre os processos analisados.<hr/>Resumen El objetivo de este artículo es sistematizar el tratamiento que la literatura contemporánea internacional y nacional da a los procesos de financiarización y asetización en la educación. Se entiende la financiarización como un nuevo patrón de acumulación, cuya principal característica es la búsqueda de la rentabilidad del capital a través de la adopción de mecanismos financieros con miras a ganancias de capital futuras (Kippner, 2005), una perspectiva extendida al sector educativo. Para entender el escenario actual de la producción científica, se analizaron 57 estudios publicados entre 2015 y 2023, identificados en las plataformas Scopus y Web of Science. Con un enfoque en la educación básica, los datos bibliométricos fueron procesados con el software VOSviewer, comparando los resultados con los de Palludeto y Felipini (2019). El análisis cualitativo consideró la naturaleza y metodología informada, el campo empírico analizado, el marco teórico y el posicionamiento de los autores. Se identificó que este es un campo de investigación en construcción y diverso en temas. La mayoría de los trabajos analizan los fenómenos como una expresión de la “financiarización” en comparación con la “asetización”; además, se observó una concentración de publicaciones por autores vinculados a instituciones ubicadas en países de capitalismo central. Finalmente, se concluyó que el 82% de las investigaciones son de carácter cualitativo y ensayístico, con metodologías de naturaleza exploratoria, y que el 81% de los autores adoptan una perspectiva crítica sobre los procesos analizados.<hr/>Abstract This article aims to systematize the treatment afforded by contemporary international and national literature to the processes of financialization and assetization within the education sector. Financialization is conceptualized as a novel pattern of accumulation, primarily characterized by pursuing capital profitability through adopting financial mechanisms to achieve future capital gains (Kippner, 2005), a perspective now extended to the educational realm. To elucidate the current landscape of scientific production, this study analyzed 57 articles published between 2015 and 2023, sourced from the Scopus and Web of Science databases. Focusing on basic education, bibliometric data were processed using VOSviewer software, with a comparative analysis against the findings of Palludeto and Felipini (2019). The qualitative analysis considered the nature and methodology employed, the empirical fields examined, the theoretical frameworks utilized, and the authors' stances. The findings indicate that this is an emerging research field characterized by thematic diversity. Most studies examine the phenomena primarily as manifestations of "financialization" rather than "assetization." Additionally, there is a notable concentration of publications by authors affiliated with institutions in core capitalist countries. The study concludes that 82% of the research adopts qualitative and essayistic approaches, predominantly employing exploratory methodologies. Significantly, 81% of the authors assume a critical perspective on the processes under examination, challenging the status quo and pushing the boundaries of knowledge in this field. <![CDATA[Portuguese Higher Education Financing: Evolution of student support and student loans]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100304&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Daremos conta neste artigo da evolução do financiamento da Educação Superior pública em Portugal, mostrando a diminuição da participação do Estado no orçamento das instituições públicas de ensino superior-IES que têm de recorrer a fontes externas (estudantes e mercado), evidenciando o desenvolvimento da política de cost sharing no país.Recorremos à informação oficial disponível sobre o papel do Estado, do estudante e das IES nesse financiamento e sobre o número de bolsistas, o valor da bolsa, a despesa pública indireta com os estudantes e os empréstimos estudantis, para o período 2007-2022.<hr/>Resumen En este artículo se muestra la evolución de la financiación de la Educación Superior en Portugal, mostrando la reducción del papel del Estado en el presupuesto de las instituciones públicas de educación superior – IES que hay que recurrir a fuentes externas (estudiantes y mercado) destacando el uso de la política de cost sharing en el país. Se utilizó información oficial disponible sobre el papel del Estado, el estudiante y las IES en este financiamiento y sobre el número de becarios, valor de la beca, gasto público indirecto en estudiantes y préstamos estudiantiles, para el período 2007-2022.<hr/>Abstract In this article, we will report on the evolution of funding for public Higher Education in Portugal, showing the decrease in the State participation in public higher education institutions (HEIs) budget that have to resort to external sources (students and the market), highlighting the development of policy cost sharing in the country. We used official information available on the role of the State, students and the HEIs in this funding and on the number of scholarship holders, the value of the scholarship, indirect public expenditure on students and student loans, for the period 2007-2022. <![CDATA[The Presence of the Eleva Educação Group in the Provision of Basic Education in Three Brazilian States: Pará, Paraná, and Rio de Janeiro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100305&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Analisa-se a inserção do Eleva Educação no Pará, Paraná e Rio de Janeiro na Educação Básica. Investigação de cunho documental, com foco na performance das matrículas. Afirma-se a expansão da atuação do Eleva via aquisição de unidades educacionais reconhecidas socialmente, com destaque para o Rio de Janeiro onde se origina. A oferta se concentra no Ensino Médio no Rio de Janeiro e no Fundamental no Paraná e Pará. As estratégias de espalhamento do Grupo denotam a compreensão da educação como campo de negócios, pela assentada na meritocracia e na competitividade.<hr/>Resumen Se analiza la inserción de Eleva Educação en la Educación Básica en Pará, Paraná y Rio de Janeiro. Se trata de una investigación documental, centrada en el desempeño de la matrícula. Se afirma la expansión de las operaciones de Eleva por medio de la adquisición de unidades educativas socialmente reconocidas, especialmente en Río de Janeiro, donde se originó. La oferta se concentra en la enseñanza secundaria en Río de Janeiro y en la enseñanza primaria en Paraná y Pará. Las estrategias de difusión del Grupo demuestran su comprensión de la educación como un campo de negocios, basado en la meritocracia y en la competitividad.<hr/>Abstract This paper analyzes the integration of Eleva Educação in primary education in Pará, Paraná, and Rio de Janeiro. It is documentary research focusing on enrollment performance. Eleva's expansion through the acquisition of socially recognized educational units is confirmed, especially in Rio de Janeiro, where it originated. The offer is focused on secondary education in Rio de Janeiro and primary education in Paraná and Pará. The expansion strategies of the Group show that it understands education as a business based on meritocracy and competitiveness. <![CDATA[The corporate governance model and private foundations in federal public higher education: new regulations between the public and the private]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100306&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No contexto de dominação das finanças, objetivamos analisar a Governança Corporativa (GC) a partir da adesão por algumas fundações privadas credenciadas junto ao MEC. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica e documental que analisou os relatórios de gestão de três (3) fundações. Foi possível aferir a lógica da GC nas fundações pela profissionalização da gestão e pela cultura da Nova Gestão Pública (NGP), indicando crescente privatização em direção à financeirização da pesquisa, representada pela criação de Fundos de Investimento com origem nessas fundações privadas.<hr/>Resumen En el contexto de la dominación de las finanzas, nuestro objetivo es analizar la Gobernanza Corporativa (GC) desde la adhesión de fundaciones privadas acreditadas ante el MEC. Esta es una investigación bibliográfica y documental que analizó los informes de gestión de tres (3) fundaciones. Fue posible medir la lógica del GC en los fundamentos para la profesionalización de la gestión y la cultura de la Nueva Gestión Pública (NGP), lo que indica una creciente privatización hacia la financiarización de la investigación, representada por la creación de Fondos de Inversión originados en estas fundaciones privadas.<hr/>Abstract In the context of financial domination, we aim to analyze Corporate Governance (CG) based on the adhesion of some private foundations accredited by MEC. This is a bibliographic and documentary research that analyzed the management reports of three (3) foundations. It was possible to assess the logic of GC in foundations through the professionalization of management and the culture of NGP, indicating increasing privatization towards the financialization of research, represented by the creation of Investment Funds originated from these private foundations. <![CDATA[Financialization of Economy: an introduction]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100307&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Ante o crescente uso do termo “financeirização” para interpretar as modificações em curso na economia capitalista e seu uso na produção acadêmica sobre educação no Brasil, o presente artigo busca recuperar suas origens históricas e a forma como tem sido organizada a já abundante produção presente na literatura. Tomou-se como ponto de partida alguns trabalhos amplamente citados na literatura e revisões de literatura de modo a recuperar suas origens e os principais sentidos atribuídos ao termo. Conclui-se que há lacunas importantes na bibliografia, o que aponta para a necessidade de novas abordagens de modo a articular os diferentes conceitos utilizados para interpretar as transformações em curso, quer seja a relação entre financeirização, globalização e neoliberalismo, quer seja sua relação com a digitalização do capitalismo. Ao final, apresenta algumas questões que podem indicar possíveis linhas de investigação.<hr/>Resumen Frente al creciente uso del término "financiarización" para interpretar los cambios en curso en la economía capitalista y su uso en la producción académica sobre educación en Brasil, este artículo busca recuperar sus orígenes históricos y la forma en que se ha organizado la ya abundante producción presente en la literatura. Tomamos como punto de partida algunos trabajos ampliamente citados en la literatura y en revisiones bibliográficas con el fin de recuperar sus orígenes y los principales significados atribuidos al término. Se concluye que existen importantes vacíos en la bibliografía, lo que apunta a la necesidad de nuevos enfoques para articular los diferentes conceptos utilizados para interpretar las transformaciones en curso, ya sea la relación entre financiarización, globalización y neoliberalismo o su relación con la digitalización del capitalismo. Al final, se presentan algunas preguntas que pueden indicar posibles líneas de investigación.<hr/>Abstract In view of the growing use of the term "financialization" to interpret the ongoing changes in the capitalist economy and its use in academic production on education in Brazil, this article seeks to recover its historical origins and the way in which the already abundant production present in the literature has been organized. We took as a starting point some widely cited works in the literature and literature reviews in order to recover their origins and the main meanings attributed to the term. We concluded that there are important gaps in the bibliography, which points to the need for new approaches in order to articulate the different concepts used to interpret the ongoing transformations, whether it is the relationship between financialization, globalization and neoliberalism or its relationship with the digitalization of capitalism. At the end, it presents some questions that may indicate possible lines of investigation. <![CDATA[Financing and student indebtedness in higher education in the era of financialization of capital: FIES and the expansion of financial educational companies]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100308&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo analisa a relação entre financiamento e endividamento estudantil no ensino superior no contexto da financeirização da educação. Trata-se de pesquisa documental com dados extraídos do site do Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação sobre o Fundo de Financiamento Estudantil (FIES) no Brasil e da Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE), sobre o endividamento estudantil nos países-membros. Os resultados apontam que a financeirização tem afetado profundamente a educação superior contribuindo para o endividamento dos estudantes em vários países do mundo, assim como no Brasil por meio do FIES.<hr/>Resumen El artículo analiza la relación entre la financiación y el endeudamiento de los estudiantes de enseñanza superior en el contexto de la financiarización de la educación. Se trata de un estudio documental que utiliza datos de la página web del Fondo Nacional para el Desarrollo de la Educación sobre el Fondo de Financiación de los Estudiantes (FIES) en Brasil y de la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE) sobre el endeudamiento de los estudiantes en los países miembros. Los resultados muestran que la financiarización ha afectado profundamente a la enseñanza superior, contribuyendo al endeudamiento de los estudiantes en varios países del mundo, así como en Brasil a través del FIES.<hr/>Abstract The article analyzes the relationship between student financing and indebtedness in higher education in the context of the financialization of education. It is a documentary research with data extracted from the website of the National Fund for the Development of Education on the Student Financing Fund (FIES) in Brazil and the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) on student indebtedness in member countries. The results show that financialization has profoundly affected higher education, contributing to student indebtedness in several countries around the world, as well as in Brazil through FIES. <![CDATA[EdTech Financialization]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932024000100309&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo se concentra na análise da financeirização da indústria EdTech na política educacional global. O contexto brasileiro é utilizado como estudo de caso. Por meio de análises estatísticas, grafos e discursos, examina-se uma rede política de financeirização EdTech como parte das redes políticas de governança digital do capitalismo contemporâneo. O Brasil é considerado o laboratório da financeirização EdTech. Plataformas digitais, fundos de investimento e capital de risco proliferam, promovendo investimentos financeiros na indústria EdTech e discursos especulativos de capital fictício para imaginar e desenhar o futuro da educação.<hr/>Resumen El artículo se focaliza en el análisis de la financiarización de la industria EdTech en la política educativa global. Se toma como caso de análisis el contexto brasileño. A través de análisis estadísticos, grafos y discursos, se examina una red política de financiarización EdTech como parte de las redes políticas de gobernanza digital del capitalismo contemporáneo. Brasil es el laboratorio de la financiarización EdTech. Proliferan las plataformas digitales, fondos de inversión y capitalismo de riesgo, que están promoviendo inversiones financieras de la industria EdTech y discursos especulativos de capital ficticio para imaginar y diseñar el futuro de la educación.<hr/>Abstract The article focuses on analyzing the financialization of EdTech industry in global education policy. The Brazilian context is used as a case study. Through statistical analyses, graphs, and discourse, a policy network of EdTech financialization is examined as part of digital governance policy networks of contemporary capitalism. Brazil is considered the laboratory of EdTech financialization. Digital platforms, investment funds, and venture capital proliferate, promoting financial investments in EdTech industry and speculative discourses of fictitious capital to imagine and design the future of education.