Scielo RSS <![CDATA[Ciência & Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1516-731320240001&lang=es vol. 30 num. lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Science in the digital age: what can Instagram teach us?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132024000100200&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Essa pesquisa investigou contas da rede social Instagram que tinham como propósito discutir ciência, apoiando-se em contribuições da epistemologia de Ludwik Fleck. Como metodologia de pesquisa foi usada a etnografia virtual, a partir da qual as contas foram acompanhadas por um período de 12 meses. Os resultados evidenciam o aumento da circulação da ciência por meio do Instagram, com aumento no número de contas e de seguidores. Os perfis de administradores são variados e, em geral, demonstram relação com o círculo esotérico de produção do conhecimento em ciência. As contas veiculam, basicamente, informações gerais sobre ciência, resultados de pesquisa, apoio pedagógico e dia-a-dia da vida acadêmica. A circulação da ciência pode ser compreendida a partir da noção de rede, em que o conhecimento se difunde por meio de diferentes nós, caracterizados como heterogêneos, formados por especialistas e não especialistas, a partir dos quais ocorre um tráfego intercoletivo e multidirecional de pensamento, que também abarca transitoriedade.<hr/>Abstract: This study looks at Instagram accounts dedicated to scientific communication. Contributions from Ludwik Fleck’s epistemology are used as theoretical foundations. The research methodology was the virtual ethnography, and the accounts followed for 12 months. The findings revealed an increase in the circulation of Science on Instagram due to the creation of accounts and followers. The administrators’ profiles are diverse, demonstrating a link between the esoteric circle of knowledge production in science. The accounts disseminate general information about science, research findings, educational support, and scholar daily life. The circulation of science can be viewed as a network frame in which knowledge is distributed through different nodes formed by specialists and non-specialists, indicating an inter-collective, multidirectional, and transitory circulation of thought styles. <![CDATA[From the field practice of Biology’s naturalistic tradition to the field days at school: distances and approximations]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132024000100201&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract This study has a theoretical and, to some extent, essayistic nature, as it embarks on an investigative and reflective journey that deviates from traditional methodological constraints. The goal is to encourage dialogue between the traditional naturalistic field practices and the field-based lessons in biology education. We use the field practices of traveling naturalists from the sixteenth century as a point of reference, aiming to establish an interpretive time horizon for contemporary field classes. By investigating the attributes and progression of field scientific practices, we can assess their impact on biology field courses and how they differ from them based on the specific circumstances. Making connections between science and teaching can help to break away from the daily grind of pedagogical routines and facilitate the necessary reevaluation of biology field lessons.<hr/>Resumo Este estudo tem natureza teórica e, de certo modo, ensaística, visto que se lança a um exercício investigativo e reflexivo livre das amarras metodológicas tradicionais para propor um diálogo entre as práticas de campo da tradição naturalista e as aulas de campo do ensino escolar de biologia. Tomamos como referência as práticas de campo dos naturalistas viajantes a partir do século XVI, no intuito de traçar um horizonte temporal interpretativo em relação às atuais aulas de campo. Ao apresentar as características das práticas científicas de campo e sua evolução, podemos analisar como as aulas de campo de biologia foram se constituindo, inspiradas nessas práticas e se diferenciando delas pelo contexto em que são desenvolvidas. Fazer correlações entre o campo da ciência e o do ensino pode contribuir para se tomar distância do cotidiano da prática pedagógica e propiciar a ressignificação necessária das aulas de campo em biologia. <![CDATA[Propuesta pedagógica para transformar el clima de aula y propiciar el aprendizaje profundo de las Ciencias]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132024000100202&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Esta investigación-acción buscó responder a la inquietud de un estudiante de pedagogía para resolver un problema de la propia práctica pedagógica referido a la transformación de la gestión del clima de aula en la asignatura de Ciencias Naturales. Participaron 35 niñas y niños de 6° grado de Educación Básica de una escuela de Santiago de Chile y un profesor en formación inicial que desarrollaba su práctica profesional. Se analizaron datos provenientes de cuestionarios, tanto para diseñar la propuesta como para evaluar su implementación. Los resultados constatan la relevancia del clima de aula junto a las potencialidades del método indagatorio para propiciar el aprendizaje, no obstante, se advierte la necesidad de revisar las orientaciones y actividades pedagógicas que promuevan la indagación y la reflexión sobre lo que se aprende. Se concluye sobre la necesidad de resguardar la auténtica implicación del estudiante en el proceso indagatorio para garantizar su sentido y aprendizaje.<hr/>Abstract: The purpose of this action research is to assist a Pedagogy student in solving a classroom climate management problem in the Natural Sciences subject. The problem was identified during the student's professional practice when he was teaching 35 girls and boys in sixth grade at a school in Santiago, Chile. The study analyzed questionnaires used both to design a proposal and evaluate its implementation in the classroom. The findings confirm the significance of the classroom climate and the potential of the inquiry method's ability to promote learning. However, there is a need to review educational guidelines and activities that promote research and reflective learning. The study emphasizes the importance of ensuring that students are truly involved in the investigative process to promote a sense of purpose and learning. <![CDATA[Theory and Practice in the Pedagogical Projects of Mathematics Teaching Degrees: What do we mean when we talk about these topics in Teacher Education?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132024000100203&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O estudo apresenta e problematiza significados de teoria e prática que se produzem no campo de formação de professores de Matemática. Questiona quais significados de teoria e prática estão descritos nos Projetos Pedagógicos de Cursos (PPC) de Licenciatura em Matemática e quais movimentos podem ser mobilizados na perspectiva da indissociabilidade de teoria e prática. A pesquisa é de natureza qualitativa, considerando dois PPC de Licenciatura em Matemática de uma instituição federal de ensino do sul do Brasil. A análise empreendida mostra os significados de teoria e prática imbricados no uso alargado da expressão prática como aplicação da realidade, na prescritividade imposta pela reflexão sobre a prática e nas interlocuções da teoria, quando relacionada à sustentação e ao embasamento da prática. São propostos movimentos na perspectiva de superação da dicotomia teoria e prática com a apresentação dos significados dessas expressões nos PPC e revisão das adjetivações, o que tende a borrar as fronteiras entre essa divisão.<hr/>Abstract: This research challenges and provides alternative definitions for theor y and practice used in mathematics teacher education. It questions the definitions of theory and practice in a Course Pedagogical Project (CPP) for a Degree in Mathematics Teaching and suggests revisions and future movements. The study focuses on two CPP Degrees in Mathematics Teaching from a federal university in Southern Brazil. Through qualitative analysis, the study emphasizes the inseparable interdependence between theory and practice and how they are intertwined in the extended use of the expression 'practice' as an application of reality. It highlights how prescriptive reflection on practice is as well as interactions with theory, when theory is related to support and grounding for practice. The study proposes some initiatives to overcome the dichotomy between theory and practice, such as providing clear definitions of expressions in PPCs and revising adjectives that tend to blur the boundaries between theory and practice. <![CDATA[Themes and contents in Astronomy: What have we researched in postgraduate studies in Brazil?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132024000100204&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Esta pesquisa, do tipo Estado da Arte, apresenta um recorte sobre temas e conteúdos abordados nos estudos sobre Educação em Astronomia produzidos em cursos de pós-graduação no Brasil, de 1973 a 2018. Foram recuperados e analisados 490 estudos, por meio da ferramenta metodológica Análise de Conteúdo. Identificados os mais abordados, correlaciona-se a abordagem com as diferentes etapas da Educação Básica, com o Ensino Superior e com a Educação Não Escolar. O Sistema Sol-Terra-Lua destaca-se no Ensino Fundamental e Médio, enquanto no Ensino Superior, observa-se a predominância de estudos em Mecânica Celeste e Gravitação. As pesquisas na Educação Não Escolar, em geral, não se dedicam a temas específicos. A correlação entre Temas e Conteúdos e o Foco Temático têm ênfase em Conteúdo e Método, refletindo atenção central nos processos de ensino e aprendizagem. Desse modo, indica-se tendências e lacunas com o propósito de contribuir com o desenvolvimento da área.<hr/>Abstract: This paper presents an overview of the themes and contents covered in Astronomy Education Research conducted in postgraduate programs in Brazil between 1973 and 2018. The researchers used Content Analysis to deal with 490 studies and identify the most discussed themes and their correlation with different stages of education, including Basic Education, Higher Education, and Non-School Education. The results showed that the Sun-Earth-Moon system is the most discussed theme in Elementary and Secondary Education, while Celestial Mechanics and gravity are more prevalent in Higher Education. Research on Non-School Education often does not focus on specific themes. The researchers discovered a central focus on teaching and learning processes, reflected in the emphasis on content and method. The study identifies trends and gaps that can contribute to developments in this field. <![CDATA[Scientific signs and terms in the Brazilian Sign Language (LIBRAS): A reflection on the scarcity and the need for standardization]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132024000100205&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Ao longo da história, os surdos foram privados do acesso às áreas das ciências da natureza, seja pelo tardio consenso quanto à forma como deveriam se comunicar, seja pela crença limitante de que não estavam aptos para tais habilidades. O objetivo deste artigo é discutir a importância da criação de novos sinais e termos científicos para a área das ciências. Realizamos uma pesquisa exploratória e qualitativa, na qual buscamos sinais e termos de modo a manter a fidelidade dos conceitos abordados na exposição de um centro de ciências itinerante. Como resultado, encontramos uma escassez de sinais de parte considerável dos conceitos tratados e a falta de padronização entre os que estão disponíveis e em uso. Concluímos que é necessário maior unidade entre grupos de pesquisa para o desenvolvimento de glossários de ciências em Língua Brasileira de Sinais para que os surdos possam abstrair o conhecimento mais facilmente.<hr/>Abstract: Throughout history, deaf people have been denied access to the natural sciences either due to a late consensus on how they should communicate, or because of the limiting belief that they did not possess the required skills. This article discusses the importance of developing new scientific terms and signs for the field of science. We conducted exploratory qualitative research, looking at signed terms to ensure the fidelity of the concepts addressed in a science center's traveling show. As a result, we found a scarcity of signs for many of the concepts that were addressed, as well as lack of standardization among those that are available and in use. We conclude that greater collaboration among research groups is required for the development of science glossaries in the Brazilian sign language so that deaf people can obtain information more easily. <![CDATA[Acknowledgement to the <em>Science & Education</em> Reviewers of volume 29, 2023]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132024000100400&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Ao longo da história, os surdos foram privados do acesso às áreas das ciências da natureza, seja pelo tardio consenso quanto à forma como deveriam se comunicar, seja pela crença limitante de que não estavam aptos para tais habilidades. O objetivo deste artigo é discutir a importância da criação de novos sinais e termos científicos para a área das ciências. Realizamos uma pesquisa exploratória e qualitativa, na qual buscamos sinais e termos de modo a manter a fidelidade dos conceitos abordados na exposição de um centro de ciências itinerante. Como resultado, encontramos uma escassez de sinais de parte considerável dos conceitos tratados e a falta de padronização entre os que estão disponíveis e em uso. Concluímos que é necessário maior unidade entre grupos de pesquisa para o desenvolvimento de glossários de ciências em Língua Brasileira de Sinais para que os surdos possam abstrair o conhecimento mais facilmente.<hr/>Abstract: Throughout history, deaf people have been denied access to the natural sciences either due to a late consensus on how they should communicate, or because of the limiting belief that they did not possess the required skills. This article discusses the importance of developing new scientific terms and signs for the field of science. We conducted exploratory qualitative research, looking at signed terms to ensure the fidelity of the concepts addressed in a science center's traveling show. As a result, we found a scarcity of signs for many of the concepts that were addressed, as well as lack of standardization among those that are available and in use. We conclude that greater collaboration among research groups is required for the development of science glossaries in the Brazilian sign language so that deaf people can obtain information more easily.