Scielo RSS <![CDATA[Educação e Filosofia]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-596X20160003&lang=es vol. 30 num. lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2016000300015&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Going beyond metaphysics]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2016000300019&lng=es&nrm=iso&tlng=es Résumé: Dans son article, l’auteur problématise le rapport complexe entre la métaphysique et la pensée supposée capable de la dépasser, la pensée chrétienne. Dans une première partie, l’auteur éclaircit les tensions internes propres à la métaphysique aussi bien dans son développement historique que dans sa situation actuelle et constate son caractère profondément ambigu et aporétique. Dans cette perspective, une tâche urgente de la pensée chrétienne apparaît, à savoir de « doubler » la métaphysique, ce qui revient à l’élaboration d’un discours qui dépasserait l’aporie initiale. Ce dépassement, au lieu de reproduire des avatars d’une ontologie de l’objet ou celle de l’étant, se risque à proposer une logique ou une rationalité...<hr/>Resumo: Em seu artigo, o autor problematiza a relação complexa entre a Metafísica e o pensamento que se supõe capaz de a superar, o pensamento cristão. Numa primeira parte, o autor esclarece as tensões internas próprias à Metafísica, tanto em seu desenvolvimento histórico, quanto em sua situação atual, e constata seu caráter profundamente ambíguo e aporético. Nessa perspectiva, uma tarefa urgente do pensamento cristão aparece, a saber, «ultrapassar» a Metafísica, o que consiste na elaboração de um discurso que superaria a aporia inicial. Essa superação, em vez de reproduzir avatares de uma Ontologia do objeto ou de uma do ente, arrisca-se a propor uma lógica ou uma racionalidade novas cuja inspiração, em parte, pode encontrar-se na terceira ordem de Pascal. Desde então, o programa de superação se voltaria não somente a desenvolver a problemática crucial do fenômeno erótico, mas também a uma releitura do discurso metafísico à luz de uma hermenêutica nova, ordenada ao ágape.<hr/>Abstract: In his article, the author examines the problematic nature of the complex relationship between metaphysics and the thought that is supposed capable of going beyond it, Christian thought. In the first part, the author clarifies the internal tensions that are part of metaphysics, both in its historical development and in its current situation, and confirms its profoundly ambiguous and aporetic character. In this perspective, an urgent task of Christian thought appears, namely, to “go beyond” metaphysics, which consists of creating discourse that would overcome the initial aporia. This achievement, instead of reproducing avatars of an ontology of the object or of a being, dares to propose a new logic or rationality whose inspiration, in part, can be found in the third order of Pascal. Since then, the plan of attainment would be directed not only to developing the crucial problematic of the erotic phenomenon, but also to a rereading of metaphysical discourse in light of a new hermeneutic, ordered to agape. <![CDATA[The work to be redone”. Portrait of René Descartes in Jean-Luc Marion]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2016000300041&lng=es&nrm=iso&tlng=es Résumé: Marion ou l’oeuvre à refaire. Loin que Marion ait sacrifi é à l’exerciceacadémique en devenant spécialiste de la pensée de Descartes, c’est son étude sanscesse approfondie qui lui a permis de tenir ensemble toutes les dimensions de sonoeuvre, aussi bien phénoménologique que théologique. En un sens, la tâche ques’est proposé Marion a été de refaire l’oeuvre de Descartes mais en un temps quecelui-ci n’a pas connu, résolument post-métaphysique<hr/>Resumo: Marion ou a obra a refazer. Ao se tornar especialista no pensamento de Descartes, Marion não se sacrificou ao mero exercício acadêmico, pois foi esses eu estudo continuamente aprofundado que lhe permitiu ter em conjunto todas as dimensões de sua obra, tanto fenomenológica quanto teológica. Em um certo sentido, a tarefa a que se propôs Marion foi refazer a obra de Descartes, mas em um tempo que este não conheceu, resolutamente pós-metafísico.<hr/>Abstract: Marion or the work to be redone. Upon becoming a specialist in the thinking of Descartes, Marion did not sacrifice himself to a mere academic exercise, because his continuously deep study allowed him to gather all the dimensions of his work, both phenomenological and theological. In a certain sense, the task Marion proposed for himself was to redo the work of Descartes, but in an age that Descartes did not know, which is resolutely post-metaphysical. <![CDATA[Donation and being]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2016000300063&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo investiga a interpretação que Marion faz da compreensão husserliana da relação entre ontologia e fenomenologia, entre doação e ser. O autor objeta a Husserl a redução do sentido do ser ao ser dos objetos e propõe primeiramente uma concepção do fenômeno e da subjetividade que dispensa o ser. Na medida, porém, em que se aprofunda o conceito da doação, capaz de evidenciar e superar os limites da associação entre objetividade e fenômeno, muda a concepção do ser, sobretudo do ser da subjetividade e o seu papel no aparecer. Argumento que há razões para voltar a perguntar sobre o ser a partir da primazia fenomenológica da doação.<hr/>Abstract: The paper examines a Marion’s interpretation of a relation between donation and being in Husserl. The author disagrees with Husserl on the identification of the meaning of being with objective being and proposes, at first, a concept of phenomenon and of subjectivity without being. But the development of the meaning of donation leads to the concept of phenomenon not limited to objectivity; the concept of being changes, as well as the comprehension of subjectivity and its role in the appearing of phenomena. I argue that there are reasons to investigate about being on the basis of the phenomenological primacy of donation.<hr/>Riassunto: Il testo presenta l’interpretazione che Jean-Luc Marion fa della relazione tra ontologia e fenomenologia e tra donazione ed essere in Husserl. Il suddetto autore contesta a Husserl la riduzione del senso dell’essere all’essere deglio ggetti e propone inizialmente una concezione del fenomeno e della soggettività senza l’essere. Peró, nella misura in cui si approfondisce il concetto della donazione, atto ad evidenziare e superare i limiti dell’associazione tral’ogget tività e il fenomeno, cambia la concezione dell’essere, soprattutto dell’essere della soggettività e il suo ruolo nel processo dell’apparire. Sostengo checi sono buone ragioni per ritornare alle domande sull’essere a partire dalla priorità fenomenologica della donazione. <![CDATA[Of the cogito tacit to flesh: Merleaus-Ponty and the “succession” the “subject”]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2016000300087&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo realinha a questão posta por Jean-Luc Marion de situar a herança do cogito no destino da fenomenologia. Trata-se, afinal, de compreender, em que medida, no âmbito dessa tradição, a “sucessão” da ideia de subjetividade institui um “sujeito pós-metafísico”. Partindo de tal fio condutor, pretendo, aqui, esboçar um sumário balanço quanto à maneira pela qual Merleau-Ponty retoma e desconstrói tal legado no percurso de sua obra, refazendo, portanto, a passagem do ideal do “cogito tácito” à transfiguração da “carne”, nos termos de uma nouvelle ontologie<hr/>Abstract: The article realigns the question posed by Jean-Luc Marion to situate the cogito heritage in the destiny of phenomenology. It is, after all, to understand, to what extent, in the context that tradition, the “succession” of subjectivity idea instituting a “post-metaphysical subject”. Starting from this conducting wire, I intend here to outline a summary stock about the way that Merleau-Ponty retake and deconstructs such a legacy in the course of his work, redoing so the passage of the ideal of “tacit cogito” the transfiguration of the “flesh”, in terms of a nouvelle ontologie.<hr/>Résumé: Le article réaligne la question posée par Jean-Luc Marion de situer la héritage du cogito dans le destin de la phénoménologie. Il est, après tout, de comprendre, dans quelle mesure, dans cette tradition, la «succession» de la idée de subjectivité établit un «sujet post-métaphysique». A partir de ce fil conducteur, je me propose ici d’esquisser un exposé sommaire sur la façon dont Merleau-Ponty reprend et déconstruit tel héritage dans le parcours de sa oeuvre, refaisant, donc, le passage de l’idéal de «cogito tacite» la transfiguration de la «chair» en termes d’une nouvelle ontologie. <![CDATA[On ipseity: Marion’s interpretation of Levinas’ thought]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2016000300115&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo examina a leitura que Jean-Luc Marion faz do pensamento de Emmanuel Levinas com especial atenção ao problema do si-mesmo. A tese de Marion é uma descrição fenomenológica do si-mesmo, permite compreender porque a tensão entre ética e ontologia tem como pressuposto essencial uma ipseidade pré-ética e pré-ontológica. Marion reconhece a herança que recebeu de Levinas, mas procura pensar o conceito de ipseidade para além deste filósofo mediante uma profunda reflexão sobre um fenômeno que, segundo ele, foi totalmente esquecido pela tradição filosófica ocidental: o fenômeno erótico.<hr/>Abstract: The paper examines the Marion’s interpretation of Levinas’ thought in special attention to the problem of the Self. Marion’s thesis is the phenomenological description of the Self makes clear that the contrast between ethics and ontology presupposes a pre-ethical and pre-ontological ipseity. Even accepting the Levinas’s heritage, Marion intends to examine the problem of ipseity beyond this philosopher, and he does so through a deep analysis of the erotic phenomenon, considered by him as absolutely forgotten in the Western philosophical tradition.<hr/>Résumé: L’article cherche d’examiner le problème du soi-même chez Levinas, selon l’interprétation de Jean-Luc Marion. La thèse de Marion est une description phénoménologique du soi-même rend possible comprendre pourquoi la tension entre l’éthique et l’ontologie a comme présupposition fondamentale une ipséité pré-éthique et pré-ontologique. Marion reconnait l’héritage venu de Levinas, mais essaie de penser le concept d’ipséité au-delà de ce philosophe par le truchement d’une réflexion profonde sur un phénomène qui, selon lui, a été radicalement oublié par la tradition philosophique de l ‘Occident : le phénomène érotique. <![CDATA[Notes on Jean-Luc Marion’s contribution on the study of the notion of prima philosophia in Descartes and the scholasticism]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2016000300133&lng=es&nrm=iso&tlng=es Riassunto: Questo articolo ha per oggetto l’indagine che Jean-Luc Marion ha consacrato nei suoi numerosi scritti e, in particolare, in Sur le prisme métaphysique de Descartes (1986), alla concezione cartesiana della metafisica in rapporto alla scolastica. Esso si propone di mostrare che le ricerche di Marion costituiscono uno dei maggiori contributi della letteratura critica cartesiana allo studio dei rapporti fra Descartes e la Scolastica. In particolare, esso discute e riconsidera la tesi di Marion secondo cui la scelta, da parte di Descartes, del termine di philosophia prima per intitolare le sue Meditationes sarebbe operata a detrimento del termine di metaphysica.<hr/>Resumo: Este artigo tem por objeto a indagação que Jean-Luc Marion consagrou nos seus numerosos escritos e, em particular, em Sur le prisme métaphysique de Descartes (1986), à concepção cartesiana da Metafísica em relação à Escolástica. Propõem-se mostrar que as pesquisas de Marion constituem uma das maiores contribuições da literatura crítica cartesiana ao estudo das relações entre Descartes e a Escolástica. Em particular, o artigo discute e reconsidera a tese de Marion segundo a qual a escolha, da parte de Descartes, do termo philosophia prima para intitular as suas Meditationes teria sido feita em detrimento do termo metaphysica.<hr/>Abstract: This article addresses the enquiry devoted by Jean-Luc Marion in his many works and, in particular, in Sur le prisme métaphysique de Descartes (1986), to Descartes’s conception of Metaphysics considered in connection to scholasticism. The aim is to demonstrate that Marion’s researches constitue in Cartesian scholarship one of the main contributions to the study of the relationships between Descartes and Scholasticism. At the same time, the article discusses and reconsiders Marion’s claim that Descartes’s choice of the term philosophia prima for the title if his Meditationes would go to the detriment of the term metaphysica. <![CDATA[God without Being and divine Being]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2016000300151&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo tem como escopo cotejar a tese da irredutibilidade da teologia de Jean-Luc Marion com a ontologia platônica. No ensaio “Deus sem Ser”, Jean Luc Marion postula a absoluta liberdade e transcendência de Deus em relação todas as determinações ontológicas, incluindo a condição primeira que torna todas as demais determinações possíveis: o fato do Ser. As implicações da teoria das imagens e da distinção entre ídolo e ícone no estatuto do divino em Platão colocam em questão a tese da irredutibilidade teológica. Tendo em vista uma contraposição entre a teologia irredutível ao conceito de Ser de Marion e a ontologia platônica, o artigo examina a distinção semântica entre ídolo e ícone e a conexão que serve de base à “destituição metafísica”. O artigo revê a ontologia platônica mediante a proposta epistemológica de um “pensar por imagens” como mediação entre o divino e o humano.<hr/>Abstract: This article aims to cross-check the irreducibility thesis of Jean-Luc Marion’s theology with the platonic ontology. In his essay “God without Being” Jean-Luc Marion postulates the absolute freedom and God’s transcendence in relation to all the ontological determinations, including the primary condition that makes all the other possible determinations the “fact of the Being”. The implications of the Theory of Images and the distinction between “idol” and “icon” in the role of the divine in Plato call into question the theological irreducibility thesis. In view of a contrast between the irreducible theology to the concept of Being in Marion and the platonic ontology, the article examines the semantic distinction between “idol” and “icon” and the connection that forms the basis of the “metaphysical destitution”. The article reviews the platonic ontology through the epistemological proposal of a “thinking through images” as a mediation between the divine and the human.<hr/>Résumé: Cet article vise à comparer la thèse de l’irréductibilité de la théologie de Jean-Luc Marion avec l’ontologie platonicienne. Dans son essai «Dieu sans être» Jean-Luc Marion postule la liberté absolue et la transcendance de Dieu par rapport à toutes les déterminations ontologiques, y compris la condition première qui fait de toutes les autres déterminations possibles le «fait de l’être». Les implications de la théorie des images et la distinction entre «idole» et «icône» dans le rôle du divin chez Platon posent en question la thèse de l’irréductibilité théologique. Compte tenu d’une opposition entre la théologie irréductible au concept de l’Etre de Marion et l’ontologie platonicienne, l’article examine la distinction sémantique entre idole et icô... <![CDATA[Erotic love as a paradigm of the experience of the other: Michel Henry and Jean-Luc Marion]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2016000300169&lng=es&nrm=iso&tlng=es Résumé: Le texte aborde le thème de l’amour érotique du point de vue de ses implications pour la question classique de la phénoménologie qui est celle d’autrui. Dans un premier pas, tout en s’appuyant sur des notes du jeune Michel Henry, nous reconstruisons sa propre position du problème. Deuxièmement, nous mettons en rapport les hypothèses de Henry avec la pensée du phénomène érotique développée par Jean-Luc Marion. Nous soutenons ensuite que chez les deux philosophes l’Eros est pensé comme un entrecroisement des deux chairs vécues subjectivement par chacune d’elles, qu’une telle expérience mène à une certaine pensée de Dieu, que l’amour érotique pensé dans son univocité concerne aussi bien les fi gures de l’enfant et de l’ami.<hr/>Resumo: O texto trata do tema do amor erótico do ponto de vista de suas implicações para a questão clássica da Fenomenologia que é aquela do outro. Num primeiro passo, apoiando-nos sobre as notas do jovem Michel Henry, reconstruímos sua própria posição do problema. Em segundo lugar, relacionamos as hipóteses de Henry com o pensamento do fenômeno erótico desenvolvido por Jean-Luc Marion. Sustentamos, em seguida, que, para os dois fi lósofos, o Eros é pensado como um entrecruzamento dos dois corpos que cada um vive subjetivamente, que uma tal experiência leva a um certo pensamento de Deus, que o amor erótico pensado de uma maneira unívoca diz respeito também às fi guras da criança e do amigo.<hr/>Abstract: The text deals with the theme of erotic love in its implications with the classic question of Phenomenology, which is that of the other. In a fi rst step, taking the notes of the youth Michel Henry as a basis, we reconstruct his own position on the problem. After that, we relate the hypotheses of Henry with the thought of the erotic phenomenon developed by Jean-Luc Marion. In following, we uphold that for the two philosophers, Eros is thought of as an interweaving of two fl eshes lived subjectively by each one, that such an experience leads to a certain thought of God, that thought of erotic love in a univocal manner also refers to the fi gures of the child and the friend. <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2016000300187&lng=es&nrm=iso&tlng=es Résumé: Le texte aborde le thème de l’amour érotique du point de vue de ses implications pour la question classique de la phénoménologie qui est celle d’autrui. Dans un premier pas, tout en s’appuyant sur des notes du jeune Michel Henry, nous reconstruisons sa propre position du problème. Deuxièmement, nous mettons en rapport les hypothèses de Henry avec la pensée du phénomène érotique développée par Jean-Luc Marion. Nous soutenons ensuite que chez les deux philosophes l’Eros est pensé comme un entrecroisement des deux chairs vécues subjectivement par chacune d’elles, qu’une telle expérience mène à une certaine pensée de Dieu, que l’amour érotique pensé dans son univocité concerne aussi bien les fi gures de l’enfant et de l’ami.<hr/>Resumo: O texto trata do tema do amor erótico do ponto de vista de suas implicações para a questão clássica da Fenomenologia que é aquela do outro. Num primeiro passo, apoiando-nos sobre as notas do jovem Michel Henry, reconstruímos sua própria posição do problema. Em segundo lugar, relacionamos as hipóteses de Henry com o pensamento do fenômeno erótico desenvolvido por Jean-Luc Marion. Sustentamos, em seguida, que, para os dois fi lósofos, o Eros é pensado como um entrecruzamento dos dois corpos que cada um vive subjetivamente, que uma tal experiência leva a um certo pensamento de Deus, que o amor erótico pensado de uma maneira unívoca diz respeito também às fi guras da criança e do amigo.<hr/>Abstract: The text deals with the theme of erotic love in its implications with the classic question of Phenomenology, which is that of the other. In a fi rst step, taking the notes of the youth Michel Henry as a basis, we reconstruct his own position on the problem. After that, we relate the hypotheses of Henry with the thought of the erotic phenomenon developed by Jean-Luc Marion. In following, we uphold that for the two philosophers, Eros is thought of as an interweaving of two fl eshes lived subjectively by each one, that such an experience leads to a certain thought of God, that thought of erotic love in a univocal manner also refers to the fi gures of the child and the friend. <![CDATA[Paideia Sosta: la retórica en la formulación del ciudadano democrático]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2016000300191&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este trabalho tem por objetivo mostrar a importância do advento da democracia e do surgimento de professores de retórica, os pensadores denominados Sostas, na ampliação do conceito de paideia na Grécia Clássica. Os questionamentos dos Sostas abriram caminho para a derrocada do império da physis, ordem natural que regia as normas estruturantes da sociedade e juntamente com a democracia, que colocou no cenário político os cidadãos até então excluídos, trouxeram o império do lógos, o domínio da palavra na resolução dos assuntos públicos. Assim, foi possível substituir a paideia ar istocrática, que postulava a formação do jovem guerreiro e ocioso, pela paideia dos Sostas, levando os cidadãos a tomarem consciência do valor da retórica para a vida democrática. Uma vez que a polis se realiza mediante ações e decisões humanas, a verdadeira educação é a participação na vida política.<hr/>Abstract: This paper aims to explain the importance of the advent of democracy and the ascension of rhetorical professors, the thinkers called sophists, for the expansion of the paideia notion in Classical Greece. The sophists’ questions open the path for the collapse of physis’ empire, natural order which ruled the structural norms that organized the society, and together with democracy which put on political scene the excluded citizens, they brought the logos tyranny, the mastery of word in the resolution of the public affairs. Therefore, it becomes possible replacing the aristocratic paideia which postulated the education of warrior and ambitious young man, for the Sophists’ paideia which taking the citizens become aware to the rhetoric’s value for the democratic life. Once the polis is made by human actions and decisions, the true education is the participation in political life.<hr/>Resumen: Este trabajo tiene en objetivo mostrar la importancia del advenimiento de la democracia y del surgimiento de profesores de retórica, los pensadores denominados sostas, en la ampliación del concepto de paideia en la Grécia Clásica. Los cuestionamientos de los Sostas abrieron el camino para el n del imperio de la physis, el orden natural que regía las normas estructurales de la sociedad, y juntamente con la democracia, que puso en ámbito político los ciudadanos hasta entonces excluidos, trajeron el imperio del lógos, el dominio de la palabra en la resolución de los asuntos públicos. Por lo tanto, fue posible sustituir la paideia aristocrática, que postulaba la formación del joven guerrero y ocioso, por la paideia de los Sostas, o que lleva los ciudadanos a tomar consciencia del valor de la retórica para una vida democrática. Una vez que la polis se realiza mediante las acciones y decisiones humanas, la verdadera educación es la participación en la vida política. <![CDATA[La retórica de la esperanza: la integración de la retórica práctica en la pedagogía de Paulo Freire]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2016000300213&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract: Reading Paulo Freire’ s Pedagogy of the oppressed, one might easily conclude that rhetoric has no place in a classroom so thoroughly imbued with the ethics of dialogue. However, this essay suggests that rhetoric plays a productive and in fact necessary role in Freire’s pedagogy of the oppressed. Drawing from the sophistical techniques of imitatio and dissoilogoi, I suggest that true liberation from a dominated consciousness goes through rather than around the methods of rhetorical persuasion, methods that not only develop rhetorical skills in students but that also encourage rhetorical performance on the part of the educators. Dialogue remains central to this pedagogy but becomes enriched by its natural counterpart, rhetoric, so that the aim is not only cognitive liberation but the accrual of practical power.<hr/>Resumo: Ao ler Pedagogia do oprimido de Paulo Freire, pode-se concluir facilmente que não há lugar para a retórica em uma sala de aula tão completamente imbuída pela ética do diálogo. No entanto, este ensaio sugere que a retórica desempenha um papel produtivo e de fato necessário na pedagogia do oprimido de Freire. Com base nas técnicas sofísticas do imitatio e do dissoilogoi, sugiro que a verdadeira libertação de uma consciência dominada seja por meio de - e não contornando - os métodos da persuasão retórica, métodos que não apenas desenvolvem habilidades retóricas nos estudantes, mas que encorajam a performance retórica dos educadores. O diálogo permanece central nessa pedagogia, mas se torna enriquecido por sua contraparte natural, a retórica, de modo que seu objetivo não seja somente a libertação cognitiva, mas o acréscimo de poder prático.<hr/>Resumen: La lectura de la Pedagogía del oprimido de Paulo Freire, se puede fácilmente concluir que no hay lugar para la retórica en un aula imbuida por la ética del diálogo. Sin embargo, este ensayo sugiere que la retórica juega un papel productivo y de hecho es necesario en la Pedagogía del oprimido de Freire. Basado en las técnicas sofísticas del imitatio y del dissoilogoi, yo sugiero que la verdadera libertad de una consciencia dominada que sea través de - y no contorneando - los métodos de la persuasión retórica, métodos que no solamente desarrollan habilidades retóricas en los estudiantes, sino que fomentan una performance retórica de los educadores. El diálogo permanece central en esta Pedagogía, pero se enriquece por su contraparte natural, la retórica, haciendo de su objetivo no solo la libertad cognitiva, pero también el aumento del poder práctico. não seja somente a libertação cognitiva, mas o acréscimo de poder prático <![CDATA[Lenguaje y acuerdos lingüísticos en Aristóteles: contribuciones para una educación artística, poética y retórica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2016000300243&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Filiado ao movimento de revisão da filosofia aristotélica iniciado no século XX, e seguindo uma das linhas de investigação do Grupo de Pesquisa Retórica e Argumentação na Pedagogia (USP/CNPq), este texto aborda as noções de linguagem e acordos linguísticos presentes no discurso de Aristóteles. Ao valorizar o logos como imprescindível à atualização de uma psique apta a conduzir acordos coletivos e elaborar discursos internos virtuosos, Aristóteles situa a educação no âmbito de um universo artístico, poético e retórico. O projeto educacional aristotélico oferece força e poder ao homem, com o intuito de melhorar a sua vivência em coletividade e consolidar a felicidade individual, que é indissociável da construção da polis ideal.<hr/>Abstract: Affiliated to the movement of revision of the Aristotelian philosophy initiated in the 20th century, and following one of the lines of inquiry in the Rhetoric and Argumentation in Education Research Group (USP/CNPq), this text discusses the notions of language and of linguistic agreements in Aristotle’s discourse. Emphasizing the essentiality of the logos to actualize a psyche which is able to conduct collective bargaining and to elaborate virtuous internal speeches, Aristotle places education within an artistic, poetic, and rhetorical universe. The Aristotelian educational project offers strength and power to human beings, aiming at improving personal experience in community and at consolidating individual happiness, which is inseparable from the construction of the ideal polis.<hr/>Resumen: Adepto al movimiento de revisión de la filosofía aristotélica iniciado en el siglo XX, y según una de las líneas de investigación del Grupo de Investigación Retórica y Argumentación en Pedagogía (USP/CNPq), este texto aborda las nociones de lenguaje y acuerdos lingüísticos presentes en el discurso de Aristóteles. Al reconocer el logos como esencial para la actualización de una psique apta a conducir acuerdos colectivos y desarrollar discursos internos ejemplares, Aristóteles sitúa la educación en el ámbito de un universo artístico, poético y retórico. El proyecto educacional aristotélico ofrece fuerza y poder al hombre, con el mirada de mejorar su experiencia en colectividad y fortalecer a una felicidad individual, que es inseparable de la construcción de la polis ideal. <![CDATA[Cuando el mundo se convirtió em um labirinto aberto]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2016000300269&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: No presente artigo, busco apresentar, a partir do resgate da obra De rerum natura (Da natureza), do poeta/filósofo romano Tito Lucrécio Caro, a influência (e resistências) da filosofia epicurista na constituição do mundo e do homem moderno. Apresento traços dessa influência nas obras de Montaigne, Shakespeare, Giordano Bruno e Galileu Galilei, basilares para a construção da metáfora fundante do mundo como um labirinto aberto que começou a surgir (ou ressurgir).<hr/>Abstract: In the present article, by rescuing the work De rerumnatura (On the nature of things) written by Roman poet/philosopher Titus Lucretius Caro, I present the influence (and resistance) of epicurean philosophy in the concept of modern world and man. I introduce traces of the influence in the works of Montaigne, Shakespeare, Giordano Bruno, and Galileo Galilei, as the basis for the construction of the root metaphor of the world as an open labyrinth that started to emerge (or re-emerge).<hr/>Resumen: En este trabajo se intenta presentar, a partir del rescate de DeRerum Natura (de la naturaleza de las cosas), del poeta / filósofo romano Tito Lucrecio Caro, la influencia (y resistencias) de la filosofía epicúrea en la constitución del mundo y del hombre moderno. Presento trazas de influencia en las obras de Montaigne, Shakespeare, Giordano Bruno y Galileo Galilei, fundamentales para la construcción de la metáfora fundante del mundo como un laberinto abierto que comenzó a surgir (o resurgir). <![CDATA[School learning and ethical formation: a rhetorical approach]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2016000300289&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Com base em Chaïm Perelman e em Michel Meyer, autores cujos estudos se vinculam ao campo da retórica, este artigo focaliza principalmente os conceitos de filosofia regressiva (PERELMAN, 1997) e de diferença problematológica (MEYER, 2000). A filosofia regressiva critica os pontos de referência absolutos (ontológicos, epistemológicos ou axiológicos) característicos de um modo de pensar filosoficamente denominado “filosofias primeiras”. A diferença problematológica mostra que, entre as questões formuladas sobre um problema e as respostas fornecidas para solucioná-lo, é possível vislumbrar regiões de incerteza que remetem a novas questões. Tendo em vista a educação escolar desenvolvida nos níveis fundamental e médio de ensino, tanto no que se refere à aprendizagem quanto à formação ética, as duas abordagens fornecem subsídios para se refletir sobre as disciplinas que compõem o currículo e também sobre o conjunto de normas, valores e formas de comportamento que balizam as práticas pedagógicas.<hr/>Abstract: Based on Chaïm Perelman and Michel Meyer, authors whose studies link to the field of rhetoric, this article mainly focuses on the concepts of regressive philosophy (PERELMAN, 1997) and of problematologic difference (MEYER, 2000). The regressive philosophy criticizes the absolute reference points (ontological, epistemological or axiological) characteristic of a way of thinking phi losophically called “first philosophies”. The problematologic difference shows that, among the questions raised about a problem and the responses provided to address, it is possible to envision regions of uncertainty which refer to new issues. With regard to school education developed in the primary and secondary levels of education, both concerning to learning and to ethical formation, the two approaches provide allowances to reflect about the disciplines that make up the curriculum and also on the set of norms, values and forms of behaviour affecting pedagogical practices.<hr/>Résumé: Basé sur Chaïm Perelman et Michel Meyer, auteurs dont les travaux sont liés au domaine de la rhétorique, cet article se concentre principalement sur les concepts de la philosophie régressive (PERELMAN, 1997) et de différence problématologique (MEYER, 2000). La philosophie régressive critique les points de référence absolues (ontologiques, épistémologiques ou axiologiques) propes d’un mode de pensée philosophique appelée « philosophie première ». La différence problématologique montre que, parmi les questions soulevées au sujet d’un problème et les réponses fournies pour le résoudre, il est possible d’envisager des régions de l’incertitude qui qui permettent de formuler de nouvelles questions. Prenant en considération l’éducation qui est enseigné... <![CDATA[Para una teoria de la accción social]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2016000300313&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este trabalho visa explicitar os meios que permitam constituir uma teoria da ação social que apresente uma explicação plausível e verificável das crenças, não importa qual disciplina a reivindique. Será examinada a oposição entre argumentos dos cientistas e dos não cientistas para mostrar que em ambos os a priori podem produzir enganos. Apresentaremos a hipótese de que os lugares-comuns são análogos aos a priori do modelo Simmel/Boudon, bem como similares às metáforas de base na acepção de Lakoff e Johnson. As metáforas não são os únicos esquemas para dizer o real, pois a metonímia e a dissociação de noções também são utilizadas e sua validade não pode ser estabelecida por um cálculo lógico, mas pela negociação de significados nas situações retórica e dialética. Por fim, apresentaremos as três circunstâncias que determinam as técnicas para dizer o real: a retórica, a dialética e a de ensino ou os procedimentos argumentativos situados.<hr/>Abstract: The objective of this work is to explicit means that allow to constitute a theory of social action that presents a plausible and verifiable explanation of the beliefs that sustains it.We will examine initially the opposition between arguments of scientists and non-scientists to show that in both cases the a priori can produce mistakes. Then we present the hypothesis that the commonplaces are analogous to the a priori of the Simmel/Boudon model as well as to the embodied schemata in the definition of Lakoff and Johnson. The metaphors are nor the only scheme to say the real, since the metonymy and the dissociation of notions are also used and the validity can be established by the negotiation of meanings in rhetorical and dialectical situations. Finally, we expose the three circumstances that determine the technique to say the real: the rhetorical, the dialectical and the teaching or the situated argumentative procedures.<hr/>Resumén: El presente trabajo tiene por objeto aclarar los medios para constituir una teoría de la acción social que presente una explicación plausible y verifi cable de las creencias, no importa cual disciplina la reclame. Será examinada la oposición entre los argumentos de los científi cos y no científi cos para mostrar que tanto uno como otro los “a priori” puedem producir errores. Se presenta la hipótesis de que los lugares comunes son análogos a un modelo Simmel / Boudon priori y similar a las metáforas básicas en el sentido de Lakoff y Johnson. Las metáforas no son los únicos esquemas para decir la realidad, pués la metonimia y la disociación de las nociones se utilizan también, y su validez no puede ser establecida mediante un cálculo lógico, si nó por la negociación de signifi cado en las situaciones retóricas y dialécticas. Por último, se presentan las tres circunstancias que determinan las técnicas para contar la realidad: la retórica, dialéctica y la enseñanza o procedimientos argumentativos situados. <![CDATA[Análisis retórico de las narrativas memorialísticas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2016000300329&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este trabalho tem por objetivo mostrar que as narrativas memorialísticas podem ser investigadas por meio da análise retórica, segundo os parâmetros indicados por Chaïm Perelman e outros pesquisadores pertencentes ao movimento de revisão da filosofia aristotélica. Inicialmente serão apresentados autores que valorizam tais narrativas como fontes relevantes no campo da historiografia, para em seguida discutir os problemas existentes na utilização desse tipo de material em pesquisas destinadas dessa área. Assumindo como válida a contribuição das descrições de natureza autobiográfica, serão indicadas as alternativas disponíveis para investigá-las, ainda segundo a literatura especializada. Por fim, considerando tais alternativas, será argumentado que a análise retórica pode ser incluída no rol das metodologias capazes de estudar narrativas memorialísticas.<hr/>Abstract: This paper aims at demonstrating that memorialistic narratives can be investigated through rhetorical analysis, according to the parameters indicated by Chaïm Perelman and other researchers that belong to the Aristotelian Philosophy revision movement. Initially, authors that value such narratives as relevant sources in the Historiography field will be introduced so as to immediately discuss the issues about the use of this type of material in researches destined to this area. Assuming that the contributions of autobiographical nature are valid, available alternatives to investigate them will be indicated according to specialized literature. Finally, considering such alternatives, one will argue that rhetorical analysis can be included in the range of methodologies capable of studying memorialist.<hr/>Resumén: Este trabajotiene como objetivo mostrar que las narrativas memorialísticas pueden ser investigadas mediante el análisis retórico de acuerdo com los parametros indicados por Chaïm Perelman y otros investigadores que hacen parte del movimiento de revisión de la filosofia de Aristóteles. Inicialmente se presentarán autores que valoran estas historias como fuentes relevantes em el campo de la historiografia, para encontinuación analizar los problemas existentes em el uso de dicho material em la investigación de esta área. Suponiendo como válida la contribución de las descripciones de la naturaleza autobiográfica, se indicarán las alternativas disponibles para investigar las según la literatura especializada. Por último, teniendo em cuenta estas alternativas se argumentará que el análisis retórico puede ser incluído em la lista de metodologias que permitan estudiar las narrativas memorialisticas. <![CDATA[Las pasiones en el discurso educacional de Cecilia Meireles]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2016000300355&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este trabalho analisa uma série de crônicas publicadas por Cecília Meireles no jornal Diário de Notícias, sediado no Rio de Janeiro, entre 1930 e 1933, nas quais são abordados assuntos educacionais e temas relativos à situação social e política do País. A análise busca identificar, no discurso da autora, o uso de paixões como estratégia argumentativa, tomando por base as concepções elaboradas por Aristóteles na Retórica. A palavra paixão deriva do latim passio, que descende do grego pathos, cujo significado traduz a ideia de “perturbação da alma”, uma impulsividade que deve ser moderada e dominada. Por escrever em momento de forte tensão política e de instabilidade na área da educação, Meireles utiliza as paixões para defender as inovações educacionais propostas pelo movimento Escola Nova e também para hostilizar os responsáveis por iniciativas que as contrariam.<hr/>Abstract: This research analyzes a series of chronicles published by Cecilia Meireles in the newspaper Diário de Notícias, based in Rio de Janeiro, between 1930 and 1933, in which are discussed educational issues and themes related to social situation and the country’s politics. The analysis seeks to identify, in the author’s discourse, the use of passions as argumentative strategy, based on the concepts developed by Aristotle in Rhetoric. The word passion comes from the Latin passio, which descends from the Greek pathos, whose meaning translates the idea of “disturbance of the soul”, an impulsivity that should be tempered and dominated. By writing at a time of strong political tension and instability in education, Meireles uses passions to defend the educational innovations proposed by the New School movement and also to antagonize those responsible for contrary initiatives.<hr/>Resumén: Este trabajo analiza una serie de crónicas publicadas entre 1930 y 1933, por CecíliaMeireles en el periódico Diário de Notícias, con sede en Rio de Janeiro, las cuales tratan de asuntos educacionales y temas relativos a la situación social y política del país. El análisis busca identificar, en el discurso de la autora, el uso de pasiones como estrategia de argumentación, basándose en las concepciones elaboradas por Aristóteles en Retórica. La palabra pasión deriva del latín passio, que desciende del griego pathos cuyo significado traduce la idea de “perturbación del alma”, una impulsividad que necesita ser moderada y dominada. Porque escribe en momento de fuerte tensión política e instabilidad en el área de la educación, Meireles utiliza las pasiones para defender las innovaciones educacionales propuestas por el movimiento Escuela Nueva y también para que los responsables por iniciativas que las contrarían sean hostilizados.