Scielo RSS <![CDATA[Educação e Filosofia]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-596X20220003&lang=es vol. 36 num. 78 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Recovering the body-world]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301227&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A abstração da presença - a sublimação do corpo e a desconsideração dos sentidos - é, como diria Hans Gumbrecht, um dos efeitos da metafísica pela qual realiza-se a “perda do mundo”, a radical descorporalização exigida pela razão moderna. Alimentada pelas concepções filosóficas da Modernidade, essa tendência foi constantemente enfatizada pelas teorias educacionais até hoje influentes nos meios pedagógicos, além de sedimentada pelas limitações próprias ao modelo escolar amplamente instituído. A crítica e a superação desse modo de ser configuram-se hoje como urgência iminentemente política de enfrentamento das múltiplas ameaças que pesam hoje sobre a sociedade brasileira, e particularmente sobre todos os grupos que fazem corpo contra a intolerância, contra o racismo, enfim contra o que Achille Mbembé denominou necropolítica. Mas, estaria a filosofia da educação preparada para enfrentar tal urgência?<hr/>Abstract The abstraction of the presence - the sublimation of the body and the disregard of the senses - is, as Hans Gumbrecht would say, one of the effects of metaphysics by which takes place the “loss of the world”, the radical decorpocorporality required by modern reason. Fueled by the philosophical conceptions of Modernity, this tendency was constantly emphasized by the educational theories that are still influential in the pedagogical environments, being sedimented by the inherent limitations of the widely established school model. The criticism and the overcoming of this way of being are configured today as an potencialy political urgency to confront the multiple threats to Brazilian society, and particularly to all groups that make body against intolerance, against racism, and finally against Achille Mbembé called “necropolitics”. But is the philosophy of education prepared to meet such an urgency?<hr/>Résumé L’abstraction de la présence - la sublimation du corps et le mépris des sens - est, comme le dirait Hans Gumbrecht, l’un des effets de la métaphysique, par lequel s’opère la “perte du monde”, la désincarnation radicale qu’exige la raison moderne. Nourrie par les conceptions philosophiques de la Modernité, cette tendance a été constamment mise en avant par des théories pédagogiques qui font encore autorité dans les milieux pédagogiques, en plus d’être sédimentée par les limites inhérentes au modèle scolaire largement établi. La critique et le dépassement de ce mode d’être se faites aujourd’hui une urgence potentiellement politique, car il s’agit de faire face aux multiples menaces qui pèsent aujourd’hui sur la société brésilienne et singulièrement sur tous les groupes qui font corps contre l’intolérance, contre le racisme, bref, contre ce qu’Achille Mbembé appelle la nécropolitique. Mais la philosophie de l’éducation serait-elle en mesure d’étayer la réponse à une telle urgence ? <![CDATA[Qué es la espiritualidad y cómo podemos abordarla en el ámbito escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301257&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O conceito de espiritualidade laica pode permitir um espaço na educação escolar para tratar de questões que, por serem públicas e de foro privado, envolvem a vida cotidiana nas mais diversas facetas, incluindo a política, as relações sociais e culturais, por isso precisam ser convenientemente tratadas. Ensaiar, pois, uma abordagem educacional dessa relação é importante em nosso momento histórico no qual a vida social e política são assaltadas por certa religiosidade ou crença. A partir da leitura de um historiador e três filósofos, o texto procura definir uma espiritualidade não apenas laica, mas que possibilite o diálogo entre o laico, o ateísta, o agnóstico, o religioso etc. Para tanto, aposta-se na filosofia e procura encontrar pistas para a ação pedagógica. Conflui o conceito para a existência de determinações históricas, culturais e existenciais e destaca apontamentos para a educação nos quais se admite uma pluralidade de espiritualidades.<hr/>Abstract The concept of secular spirituality can allow a space in school education to deal with issues that, being public or private, involve daily life in the most diverse facets, including politics, social and cultural relations, and therefore need to be conveniently dealt with. Rehearsing, therefore, an educational approach to this relationship is important in our historical moment in which social and political life is assaulted by a certain religiosity or belief. Based on the reading of one historian and three philosophers, the text seeks to define a spirituality that is not only secular, but one that enables dialogue between the secular, the atheistic, the agnostic, the religious etc. To this end, it relies on philosophy and tries to find clues for pedagogical action. It makes the concept converge to the existence of historical, cultural, and existential determinations, and highlights notes for education in which a plurality of spiritualities is admitted.<hr/>Resumen El concepto de espiritualidad laica puede permitir un espacio en la educación escolar para abordar temas que, siendo públicos y privados, involucran la vida cotidiana en las más diversas facetas, incluyendo la política, las relaciones sociales y culturales, por lo que requieren ser tratados convenientemente. Ensayar, por lo tanto, una aproximación educativa a esta relación es importante en nuestro momento histórico en el que la vida social y política se ve asaltada por una determinada religiosidad o creencia. A partir de la lectura de un historiador y tres filósofos, el texto busca definir una espiritualidad que no solo sea laica, sino que posibilite el diálogo entre lo laico, lo ateo, lo agnóstico, lo religioso, etc. Para eso, apuesta por la filosofía y busca encontrar pistas para la acción pedagógica. Hace converger el concepto a la existencia de determinaciones históricas, culturales y existenciales y destaca notas para una educación en la que se admite una pluralidad de espiritualidades. <![CDATA[El análisis de la adolescencia y a los delincuentes juveniles por el pedagogo portugués Faria de Vasconcelos: relación entre la inteligencia y los tipos de delitos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301277&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Pretendemos abordar o pedagogo português Faria de Vasconcelos (1880-1939) no contexto da Escola Nova, norteando-nos por uma pesquisa de metodologia hermenêutica na análise aos seus pressupostos pedagógicos sobre os problemas escolares e, principalmente sua preocupação pela adolescência e jovens delinquentes, infratores e/ou indisciplinados. Recorremos conceitualmente aos seus textos (fontes primárias) e à sua obra compilada por J. Ferreira Marques, a fontes secundárias sobre Escola Nova e História da Educação em Portugal da época. O método hermenêutico permitiu-nos compreender os escritos daquele pedagogista na frágua da temática, quer pelo questionamento, quer pelo alicerçar dessa compreensão sobre (análise) o conteúdo a interpretar. Ou seja, a hermenêutica sendo a palavra, em que a correspondente interpretação vem sempre do texto, converteu-se em mediadora desse processo interpretativo. Os objetivos foram os seguintes: analisar os contributos de Vasconcelos ao estudo científico da criança/infância, em especial no seu desenvolvimento físico e mental, sob a influência da Escola Nova; compreender a sua análise à adolescência e delinquência juvenil, na relação que estabeleceu entre a inteligência (percentagens de deficiências mentais) e tipos de delitos/crimes cometidos. Pretendemos resgatar esse pedagogo para a História da Educação em Portugal, divulgando os seus contributos em prol do estudo da criança, da adolescência e do jovem delinquente.<hr/>Abstract Intending to approach pedagogue Portuguese Farai de Vasconcelos (1880-1939) in the context of the New School, we were based on our research for a hermeneutic methodology in the analysis of its pedagogical assumptions, especially about school problems and, especially, its concern for adolescence and young offenders or undisciplined. We use conceptually his texts (primary sources) and his work compiled by J. Ferreira Marques, to second sources on New School and History of Education in Portugal at the time. The hermeneutic method allowed us to understand the writings about this pedagogist, in the depth of the theme, either by questioning or by the support of understanding about (analysis) the content to be interpreted. That is, hermeneutics being the word, in which the corresponding interpretation always comes from the text, has become a mediator of this interpretative process. The objectives were: to analyse Vasconcelos contributions to the scientific study of children/childhood, especially in physical and mental development, understand their analysis of adolescence and juvenile offenders, in the relationship he established between intelligence (percentages of mental disabilities) and types of crimes/crimes committed. We intend to rescue the thought and work of this pedagogue for the History of Education, disseminating his contributions in favour of the study of children, adolescents, and young offenders.<hr/>Resumen Pretendemos acercarnos al pensamiento del pedagogo portugués Faria de Vasconcelos (1880-1939) en el contexto de la Escuela Nueva, guiándonos por una investigación de metodología hermenéutica en el análisis a sus supuestos pedagógicos, especialmente sobre los problemas escolares y, especialmente su abordaje a la adolescencia y jóvenes delincuentes y/o indisciplinados. Utilizamos conceptualmente sus textos (fuentes primarias) y el trabajo compilado por J.Ferreira Marques, además de fuentes secundarias sobre el periodo de la Escuela Nueva e Historia de la Educación en Portugal en la época. El método hermenéutico nos permitió comprender los escritos, en la profundidad del tema, ya sea cuestionando o por el apoyo a la comprensión sobre (análisis) el contenido a interpretar. Es decir, siendo la hermenéutica la palabra, en la que la interpretación correspondiente proviene del texto, se ha convertido en mediadora de este proceso interpretativo. Los objetivos fueron: analizar los aportes de Vasconcelos al estudio científico de los niños, especialmente en el desarrollo físico y mental, bajo la influencia de la Escuela Nueva; comprender su análisis a la adolescencia y los delincuentes juveniles, en la relación de la inteligencia (porcentajes de discapacidad mental) con los tipos de delitos/delitos cometidos. Pretendemos rescatar a este pedagogo para la Historia de la Educación en Portugal, difundiendo sus aportaciones a favor del estudio de los niños, adolescentes y jóvenes infractores. <![CDATA[Crisis de la democracia y educación en Brasil: una contribución del pensamiento freireano al debate]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301315&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Esse artigo é fruto de um projeto de pesquisa que busca estabelecer um diálogo Sul-Sul entre o pensamento do educador Paulo Freire e do sociólogo Boaventura Santos, com foco nos temas da democracia e da educação pública na atualidade da sociedade brasileira (2014-2020). Essa pesquisa se assentou numa abordagem qualitativa, priorizando a pesquisa bibliográfica e documental. No entanto, para fins de delimitação deste artigo e de socialização de alguns resultados, centro a análise na contribuição do pensamento de Paulo Freire a partir das margens do Sul, tomando como base seu conceito de “ser mais”, para debater sobre essa crise da democracia e da educação pública na atualidade do país. Ao tomar como base esse conceito de “ser mais”, foi possível identificar tanto os limites estruturantes da democracia liberal na sociedade, em particular na educação, e a necessidade de fazer emergir outras interpretações não eurocêntricas a respeito desses temas, bem como evidenciar um cenário de agudo retrocesso democrático, que demonstra avançar na condição do “ser menos” e, por conseguinte, distorcer, profundamente, a vocação ontológica de ser mais.<hr/>Abstract This article is the result of a research project, which seeks to establish a South-South dialogue between the thought of educator Paulo Freire and sociologist Boaventura Santos, focusing on the themes of democracy and public education in the current situation of Brazilian society (2014-2020). This research was based on a qualitative approach, prioritizing bibliographic and documentary research. However, for the purpose of delimiting this article and sharing some results, I focus the analysis on the contribution of Paulo Freire’s thought from the Southern margins, based on his concept of “being more”, to debate this crisis of democracy and public education in the country’s current situation. Based on this concept of “being more”, it was possible to identify both the structuring limits of liberal democracy in society, in particular in education, and the need to bring out other non-Eurocentric interpretations of these themes, as well as showing a scenario of acute democratic setback, which demonstrates advancing in the condition of “being less” and, therefore, profoundly distorting the ontological vocation of being more.<hr/>Resumen Este artículo es el resultado de un proyecto de investigación, que busca establecer un diálogo Sur-Sur entre el pensamiento del educador Paulo Freire y del sociólogo Boaventura Santos, centrándose en los temas de la democracia y la educación pública en la sociedad brasileña actual (2014-2020). Esta investigación se basó en un enfoque cualitativo, dando prioridad a la investigación bibliográfica y documental. Sin embargo, para efectos de delimitación de este artículo y socialización de algunos resultados, centro el análisis en el aporte del pensamiento de Paulo Freire desde los márgenes del Sur, tomando como base su concepto de “ser más”, para discutir esta crisis de la democracia y la educación pública en la situación actual del país. Tomando como base este concepto de “ser más”, fue posible identificar los límites estructurales de la democracia liberal en la sociedad, particularmente en la educación, y la necesidad de sacar a la luz otras interpretaciones no eurocéntricas de estas cuestiones, así como poner de manifiesto un escenario de aguda regresión democrática, que demuestra avanzar en la condición de “ser menos” y, en consecuencia, desvirtuar profundamente la vocación ontológica de ser más. <![CDATA[Educación y Cualificación Profesional en el Contexto del Trabajo Migratorio Sur-Norte]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301359&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo aborda historicamente a imigração internacional no sentido dos países do Sul aos países do Norte, apresentando indicativos recentes sobre o tema, a partir da perspectiva da atual globalização econômica, na fase da divisão sociotécnica do trabalho marcada pela difusão da tecnologia digital ou Indústria 4.0. São considerados dados da EUROSTAT (2020), e relatórios da International Organization for Migration (IOM, 2020) e da World Migration Report (2019). Os referenciais teóricos remetem ao materialismo histórico-dialético, centrando-se na relação entre expropriação e exploração do trabalho contemporâneo e considerando o trabalho imigrante, em particular com maiores níveis de formação escolar e qualificação especialmente nos países do Norte, como mais um elemento econômico, ideológico e político, no âmbito das políticas públicas dos governos, para o controle do trabalho pelo capital. Ao fim, algumas questões metodologias são retomadas e indicativos políticos que atualmente se configuram são brevemente apresentados. Para a burguesia e governos neoliberais a imigração é uma estratégia política que, quando concernente à trabalhadores/as de baixa formação e qualificação, se traduz em um “problema”, mas, se tratando daqueles melhores formados e qualificados, tem sido estimulada.<hr/>Abstract The article historically addresses international immigration, presenting recent indications on the topic, from the perspective of the current economic globalization, in the phase of the socio-technical division of labor marked by the diffusion of digital technology or Industry 4.0. Data from EUROSTAT (2020), and reports from the International Organization for Migration (IOM, 2020) and from the World Migration Report (2019) are considered. Theoretical references refer to historical dialectic materialism, focusing on the relationship between expropriation and exploitation of contemporary work and considering immigrant work, with higher levels of school education and qualification, especially in Northern countries, as another economic element, ideological and political, within the scope of public policies of governments, for the control of labor by capital. At the end, some methodological issues are taken up and political indications that are currently configured are briefly presented. For the bourgeoisie and neoliberal governments, immigration is a political strategy that, when it comes to low-educated and qualified workers, translates into a “problem”, but, in the case of those better trained and qualified, it has been stimulated.<hr/>Resumen El artículo aborda históricamente la inmigración internacional de los países del Sur a los países del Norte, presentando indicios recientes sobre el tema, en la perspectiva de la actual globalización económica, en la fase de la división sociotécnica del trabajo marcada por la difusión de la tecnología digital o Industria 4.0. Se consideran datos de EUROSTAT (2020) e informes de la Organización Internacional para las Migraciones (OIM, 2020) y el Informe sobre las Migraciones en el Mundo (2019). Las referencias teóricas se refieren al materialismo histórico-dialéctico, centrándose en la relación entre expropiación y explotación del trabajo contemporáneo y considerando el trabajo de inmigrantes, en particular con mayores niveles de educación y calificación, especialmente en los países del Norte, como un elemento económico, ideológico y político más. en el ámbito de las políticas públicas de los gobiernos, para el control del trabajo por parte del capital. Al final, se retoman algunos temas metodológicos y se presentan brevemente los indicadores políticos que están configurados actualmente. Para los gobiernos burgueses y neoliberales, la inmigración es una estrategia política que, cuando se trata de trabajadores con baja formación y calificación, se traduce en un “problema”, pero, cuando se trata de los que están mejor educados y calificados, ha sido estimulada. <![CDATA[La Universidad y el “homo sabius”. Crítica/Crítica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301389&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O ensaio, em jeito de crítica/crítica, procura olhar para a Universidade na sua dimensão político-organizacional. Através de uma reflexão interpretativa, apoiada na constatação empírica e na literatura - uma metodologia que sai dos cânones de uma metodologia científica de investigação -, tenta “escavar” a Universidade e mostrar dois tipos de homo-politicus que nela existem: o “homo-violentus” (o homem - “violento”) e o “homo-sabius” (o homem - “sábio”). Esses dois tipos de homos (por certo, existem outros tipos) então “encarnados” nos decisores, gestores, professores, investigadores, estudantes etc. Desses dois tipos de homos vamos ter formas de intervenção política, cultural, científico/investigativa, educativo/pedagógico e humana diferenciadas - nas expressões informação, conhecimento, sabedoria - e, com elas, consequentes implicações na missão da própria Universidade.<hr/>Abstract The essay, in the form of criticism/criticism, seeks to look at the University in its political-organizational dimension. Through an interpretative reflection, supported by empirical evidence and literature - a methodology that departs from the canons of a scientific research methodology - it tries to “dig” the University and show two types of homo-politicus that exist in it: the “homo-violentus” (man - “violent”) and “homo-sabius” (man - “wise”). These two types of homos (of course, there are other types) then “incarnated” in decision-makers, managers, teachers, researchers, students etc. From these two types of homos we will have differentiated forms of political, cultural, scientific/investigative, educational/pedagogical and human intervention - in terms of information, knowledge, wisdom - and, with them, consequent implications for the mission of the University itself.<hr/>Resumen El ensayo, en forma de crítica/crítica, busca mirar a la Universidad en su dimensión político-organizativa. A través de una reflexión interpretativa, apoyada en la evidencia empírica y la literatura - metodología que se aparta de los cánones de una metodología de investigación científica - se intenta “cavar” en la Universidad y mostrar dos tipos de homo-políticos que existen en ella: el “homo-político”. violento” (hombre - “violento”) y “homo-sabius” (hombre - “sabio”). Estos dos tipos de homos (claro que hay otros tipos) luego se “encarnan” en decisores, directivos, docentes, investigadores, estudiantes etc. De estos dos tipos de homos tendremos formas diferenciadas de intervención política, cultural, científico/investigadora, educativa/pedagógica y humana - en términos de información, conocimiento, sabiduría - y, con ellas, las consecuentes implicaciones para la propia misión de la Universidad. <![CDATA[Grito. Tartamudeo. Silencio. Modos de reexistir en la docencia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301417&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O texto é um exercício de pensamento, a partir de textos filosóficos e de experiências vivenciadas por seu autor e sua autora, sobre a voz docente e os lugares por ela ocupados, com base em três de suas expressões que, aqui, funcionam como figuras analíticas: o grito, o gaguejo e o silêncio. Elas são tomadas a partir de sua força acontecimental e não individualizante, apontando para as forças do fora deleuziano em seu encontro com a ação docente e em suas possibilidades de criação. Com tais motes vislumbram-se, ao longo do texto, gestos que narram e se propõem a ampliar reflexões sobre uma experiência de docência que, ao resistir à captura, aponta para a re-existência dos próprios professores, e para outros modos de gritar, gaguejar e silenciar.<hr/>Abstract This text is an analytical exercise about the teaching voice and the places it occupies, based on philosophical texts and experiences lived by its authors. Three of this voice expressions function here as analytical figures: the shout, the stutter and the silence. They are taken from their event-based and non-individualizing force, pointing to the powers of the Deleuzian outside in their encounter with the teaching action and in their possibilities of creation. Gestures that narrate and propose to expand reflections on a teaching experience can be glimpsed throughout the text. They are based on a way of teaching experience that, by resisting capture, points to the re-existence of the teachers themselves, and to other ways of shouting, stuttering and silencing.<hr/>Resumen El texto es un ejercicio de reflexión, a partir de textos filosóficos y experiencias vividas por sus autores, sobre la voz docente y los lugares que ocupa a partir de tres de sus expresiones que, aquí, funcionan como figuras analíticas: el grito, el tartamudeo y el silencio. Tales expresiones son analizadas desde su fuerza acontecimiental y no individualizadora, y apuntan a las fuerzas del “afuera” deleuziano en su encuentro con la acción docente y en sus posibilidades de creación. Desde ahí se vislumbran a lo largo del texto gestos que narran y proponen ampliar reflexiones sobre una experiencia docente, que, al resistirse a la captura, apunta a la reexistencia de los propios docentes, y a otras formas de gritar, tartamudear y silenciar. <![CDATA[El mapeo en el currículo cultural de la Educación Física: cartografía y vagancia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301449&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo No campo da Educação Física, o chamado currículo cultural busca apoio nas teorias organizadas a partir da virada linguística para tematizar as brincadeiras, danças, lutas, esportes ou ginásticas. Nessa vertente de ensino, o mapeamento é tomado como encaminhamento didático-metodológico que possibilita a definição da prática corporal a ser tematizada e promove as problematizações que constroem o percurso do estudo. O artigo analisa a noção de mapeamento produzida na literatura dedicada ao assunto. Localiza os seus significados e apresenta possíveis causas da pluralidade de seus usos. Na sequência, extrai das epistemologias que conferem sentido a essa vertente curricular os argumentos que permitem concebê-lo como cartografias realizadas por vadios e vadias.<hr/>Abstract In the field of Physical Education, the so-called cultural curriculum seeks support in theories organized from the linguistic turn to thematize games, dances, fights, sports or gymnastics. In this aspect of teaching, mapping is taken as a didactic-methodological route that allows the definition of the body practice to be thematized and promotes the problematizations that build the course of the study. The article analyzes the notion of mapping produced in the literature dedicated to the subject. It locates its meanings and presents possible causes of the plurality of its uses. Subsequently, it extracts from the epistemologies that give meaning to this curricular aspect, the arguments that allow it to be conceived as cartographies carried out by vagrants.<hr/>Resumen En el campo de la Educación Física, el denominado currículo cultural busca apoyo en teorías organizadas desde el giro lingüístico para tematizar juegos, danzas, peleas, deportes o gimnasia. En este aspecto de la enseñanza, el mapeo es tomado como una ruta didáctico-metodológica que permite tematizar la definición de la práctica corporal y promueve las problematizaciones que construyen el recorrido del estudio. El artículo analiza la noción de mapeo producida en la literatura dedicada al tema. Ubica sus significados y presenta posibles causas de la pluralidad de sus usos. Posteriormente, extrae de las epistemologías que dan sentido a este aspecto curricular, los argumentos que permiten concebirlo como cartografías realizadas por vagales. <![CDATA[Tesituras: entre la Hermenéutica del Sujeto y la Educación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301489&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Celebrando os quarenta anos de A Hermenêutica do Sujeito - o curso ministrado por Michel Foucault no Collège de France, em 1982 -, este texto propõe-se a estabelecer conexões, gerais e específicas, entre aquele curso e a Educação. É feita uma discussão acerca da perspectiva analítica não metafísica adotada por Foucault, em contraste com o atual discurso pedagógico interpretativo dominante. São discutidos os sentidos que se pode dar a alguns insights daquele curso, em suas relações com a Educação contemporânea. Propondo-se uma diferenciação entre pedagogia e Pedagogia, destaca-se a função subjetivante das práticas pedagógicas na educação escolarizada. Argumenta-se em favor da ontologia histórica, em oposição à ontologia transcendental, e recorre-se ao conceito de frame, de modo a ressaltar sua importância e limitações em estudos como este. Discute-se a inversão moderna que colocou ênfase no preceito do “conhece-te a ti mesmo” (gnôthi seautón), deixando em segundo plano o preceito do “cuida de ti mesmo” (epiméleia heautoû), do que resultou a substituição do ideal antigo do sujeito das ações corretas pelo ideal moderno do sujeito dos saberes verdadeiros. Sugere-se que a Educação possa contribuir para suspender a anunciada morte do sujeito ou, pelo menos, mitigar os seus efeitos.<hr/>Abstract Celebrating the forty years of The Hermeneutics of the Subject - the course by Michel Foucault at the Collège de France, in 1982 -, this text proposes to establish connections, both general and specific, between that course and Education. A discussion is made about the non-metaphysical analytical perspective adopted by Foucault, in contrast to current dominant interpretive pedagogical discourses. The meanings that can be given to some insights from that course are discussed, in their relations with education. Proposing a differentiation between pedagogy and Pedagogy, the subjectivizing function of pedagogical practices in schools is highlighted. We argue in favor of historical ontology, as opposed to transcendental ontology, and we resort to the concept of frame, in order to emphasize its importance and limitations in foucauldian studies. We discuss the modern inversion that placed emphasis on the precept “know thyself” (gnôthi seautón), leaving in the background the precept “take care of yourself” (epiméleia heautoû), which resulted in the replacement of the ideal of the subject of correct actions by the modern ideal of the subject of true knowledge. We suggest that Education can contribute to suspend the announced death of the subject or, at least, mitigate its effects.<hr/>Resumen Celebrando los cuarenta años de La Hermenéutica del Sujeto - curso por Michel Foucault en el Collège de France, en 1982 -, este texto se propone establecer conexiones generales y específicas, entre ese curso y la Educación. Se discute la perspectiva no-metafísica adoptada por Foucault, en contraste con el actual discurso pedagógico interpretativo dominante. Se problematizan los sentidos que se pueden dar a algunosinsigthsde aquel curso, en sus relaciones con la educación contemporánea. Se propone una diferenciación entre pedagogía y Pedagogía y se destaca la función de subjetivación de las prácticas pedagógicas en las escuelas. Se argumenta a favor de la ontología histórica, en oposición a la ontología transcendental, y se recurre al concepto deframe, para enfatizar su importancia y limitaciones en estudios foucaultianos. Se discute la idea moderna que puso énfasis en el precepto de “conócete a ti mismo” (gnôthi seautón), dejando en segundo plano el “cuida de ti mismo” (epiméleia heautoû), lo que derivó en la sustitución del ideal antiguo del sujeto de las acciones correctas, por el ideal moderno del sujeto del conocimiento verdadero. Se sugiere que la Educación puede contribuir a suspender la anunciada muerte del sujeto o, al menos, mitigar sus efectos. <![CDATA[For a pleasurable semiology of Hermeneutics of the Subject]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301519&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente ensaio inspirado na semiologia barthesiana tem por objetivo tematizar alguns desafios implicados no gesto aparentemente extemporâneo de escutar a escrita materializada no curso foucaultiano A Hermenêutica do sujeito. Trata-se de um exercício especulativo que, situando a educação no contexto das artes de viver, aborda o interesse crescente nas aulas ministradas por Foucault dedicadas à genealogia do sujeito implicada nas técnicas de si. Nesse percurso, defendemos que a atenção à escuta da voz que vem da escrita dessas aulas interfere diretamente na recepção crítica da ética do cuidado de si. No limite, o que se busca enfatizar é como o tema do cuidado de si emerge inseparável de um gesto pedagógico que resulta de um estado singular de enunciação do pensamento.<hr/>Abstract The present essay, inspired by Barthesian semiology, aims to discuss some of the challenges involved in the apparently extemporaneous gesture of listening to the writing materialized in the Foucauldian course The Hermeneutics of the Subject. This is a speculative exercise that, placing education in the context of the arts of living, addresses the growing interest in the classes taught by Foucault dedicated to the genealogy of the subject implicated in the techniques of the self. In this course, we argue that attention to listening to the voice that comes from the writing of these classes interferes directly in the critical reception of the ethics of the care of the self. In the limit, what we seek to emphasize is how the theme of the care of the self emerges inseparable from a pedagogical gesture that results from a singular state of enunciation of thought.<hr/>Résumé Le présent essai, inspiré de la sémiologie barthésienne, vise à thématiser certains des enjeux du geste apparemment extemporané d'écoute de l'écriture matérialisée dans le cours foucaldien L'Herméneutique du sujet. Il s'agit d'un exercice spéculatif qui, plaçant l'éducation dans le contexte des arts de vivre, aborde l'intérêt croissant pour les cours de Foucault consacrés à la généalogie du sujet impliqué dans les techniques du soi. Dans ce parcours, nous soutenons que l'attention portée à l'écoute de la voix qui émane de l'écriture de ces classes interfère directement avec la réception critique de l'éthique du souci de soi. A la limite, ce que nous cherchons à souligner, c'est comment le thème du souci de soi émerge inséparable d'un geste pédagogique qui résulte d'un état singulier d'énonciation de la pensée. <![CDATA[El cuidado de sí en la investigación educativa brasileña: una noción-problema]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301553&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente estudo consiste em um exame da produção acadêmica brasileira, veiculada em 71 periódicos da área educacional, que se valeu da noção de cuidado de si, tal como abordada por Michel Foucault. Trata-se de 51 artigos produzidos no intervalo dos últimos 18 anos, a partir da publicação no Brasil do curso A hermenêutica do sujeito, em 2004. À moda da composição de um hupomnema, o tratamento do material obedeceu ao procedimento da listagem dos enunciados ali em circulação, com vistas à perspectivação das apropriações da temática. O resultado é um panorama da proliferação de efeitos da referida noção, a sustentar tanto a novidade quanto a permanência em seu emprego pela pesquisa educacional. Ao final, advoga-se em favor da desnaturalização da ideia de sujeito e seus derivados, com vistas a potencializar o cuidado de si como ocasião de interpelação e, quiçá, de dissolução da forma sujeito.<hr/>Abstract This study consists of an examination of the Brazilian academic production, published in 71 journals in the field of education, which made use of the notion of care of the self, as discussed by Michel Foucault. It consists of 51 articles produced in the last 18 years, since the publication in Brazil of the lectures The hermeneutics of the subject, in 2004. In the manner of the composition of a hupomnema, the treatment of the material followed the procedure of listing the statements in circulation, in order to put into perspective the appropriations of the theme. The result is a panorama of the proliferating effects of this notion, supporting both the novelty and the permanence of its use in educational research. In the end, we advocate the denaturalization of the idea of subject and its derivatives, in order to enhance the care of the self as an occasion for interpellation and, perhaps, for the dissolution of the subject form.<hr/>Resumen Este estudio consiste en un examen de la producción académica brasileña, publicada en 71 revistas del área educativa, que utilizó la noción de cuidado de sí, tal como la discute Michel Foucault. Se trata de 51 artículos publicados en los últimos 18 años, a partir de la publicación en Brasil del curso La hermenéutica del sujeto, em 2004. A la manera de composición de un hupomnema, el tratamiento del material siguió el procedimiento de enumerar los enunciados en circulación, con vistas a poner en perspectiva las apropiaciones del tema. El resultado es un panorama de los efectos proliferantes de dicha noción, sosteniendo tanto la novedad como la permanencia en su uso por parte de la investigación educativa. Al fin, se aboga por la desnaturalización de la idea de sujeto y sus derivados, con el fin de potenciar el cuidado de sí como ocasión de interpelación y, tal vez, de disolución de la forma sujeto. <![CDATA[Cuidado de sí e Innovación educativa. Diálogo e ironía]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301603&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El propósito del texto es analizar la relación entre cuidado de sí e innovación educativa, considerando que el diálogo y la ironía son prácticas que posibilitan que el cuidado de sí surja como novedad en la vida del sujeto. Para alcanzar dicho propósito, el texto está dividido en dos apartados. En el primero se revisan las nociones de cuidado de sí e innovación educativa= y en el segundo se analizan el diálogo y la ironía. Se acepta que la innovación educativa es esa posibilidad de mantener en novedad el cuidado de sí como transformación de sí. Se asume que diálogo e ironía son experiencia radical en una continua exigencia de reflexión como una manera de habitar la extrañeza y, simultáneamente, bajo el ejercicio pedagógico del ser y hacer de las prácticas educativas. Finalmente se considera al cuidado de sí e innovación educativa como: reflexión y vida en ejercicio. Asumimos que en el diálogo y en la ironía hay un doblez y giro de la atención, la inquietud y el cuidado de sí que lo hacen emerger como innovación educativa.<hr/>Resumo O objetivo do texto é analisar a relação entre o autocuidado e a inovação educativa, considerando que o diálogo e a ironia são práticas que permitem que o autocuidado surja como novidade na vida do sujeito. Para atingir esse objetivo, o texto está dividido em duas seções. Na primeira são revisadas as noções de autocuidado e inovação educacional e na segunda analisam-se o diálogo e a ironia como uma transformação de si. Assume-se que o diálogo e a ironia são uma experiência radical em uma demanda contínua de reflexão como forma de habitar a estranheza e, simultaneamente, sob o exercício pedagógico do ser e do fazer nas práticas educativas. Por fim, considera-se o autocuidado e a inovação educacional como: reflexão e vida em exercício. Partimos do pressuposto de que no diálogo e na ironia há uma reviravolta de atenção, inquietação e autocuidado que as fazem emergir como inovação educativa.<hr/>Summary The purpose of the text is to analyze the relationship between self-care and educational innovation, considering that dialogue and irony are practices that allow self-care to emerge as a novelty in the subject's life. To achieve this purpose, the text is divided into two sections. In the first the notions of self-care and educational innovation are reviewed and in the second the dialogue and irony are analyzed. It is accepted that educational innovation is the possibility of keeping care of oneself as a transformation of oneself as novel. It is assumed that dialogue and irony are a radical experience in a continuous demand for reflection as a way of inhabiting strangeness and, simultaneously, under the pedagogical exercise of being and doing in educational practices. Finally, self-care and educational innovation are considered as: reflection and life in practice. We assume that in the dialogue and in the irony there is a twist and turn of attention, restlessness and self-care that make it emerge as an educational innovation. <![CDATA[Sobre la ética foucauldiana del cuidado, el sujeto y la educación: derivas interpretativas 40 años después de la Hermenéutica del Sujeto]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301631&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo aborda a relevância da ocupação de si no processo de formação ética do sujeito e discute as possibilidades de seu uso para a educação. Recobra-se, para tanto, a genealogia da história da noção de cuidado, da parresia e da ética da amizade, retratadas no curso A Hermenêutica do Sujeito ministrado por Michel Foucault. Objetiva-se problematizar, com isso, os aspectos moralizantes da pedagogia moderna e evidenciar uma dimensão ética da amizade e estética da existência, as quais foram abandonadas na educação escolar. Buscam-se pensar em que medida essa dimensão pode ser recuperada como uma espécie de esquiva à racionalidade econômica e ao empreendimento de si, presentes nas práticas escolares contemporâneas, indicando algumas pistas sobre as questões éticas e políticas que incidem sobre as referidas práticas, no presente. Esse movimento possibilitará sinalizar para uma face psicagógica esboçada na antiguidade greco-romana, mas que fora abandonada em seu desenvolvimento moderno. Ao se enfatizar essa dimensão psicagógica e o papel que o outro ocupa nessa relação, destaca-se a necessidade de certa ociosidade (Skholé) e encontro afetivo (Philia) do discípulo com o mestre, indagando-se sobre as adversidades tanto daquela vacância quanto desta erótica, para se pensar nos desafios atuais da educação escolar.<hr/>Abstract This article analyzes the relevance of self-care in the subject's ethical formation process and discusses the possibilities of its use for education. For this purpose, we recover the genealogy of the history of the notion of care, parrhesia and the ethics of friendship, portrayed in the Hermeneutics of the Subject course taught by Michel Foucault. We aim to problematize with this the moralizing aspects of modern pedagogy and to highlight an ethical dimension of friendship and aesthetics of existence that were abandoned in school education. We seek to think to what extent this dimension can be recovered as a kind of evasion of economic rationality and the self-enterprise in contemporary school practices, indicating some clues about the ethical and political issues that affect these practices in the present. This movement will allow us to point to a psychogogical face outlined in Greco-Roman Antiquity, but which had been abandoned in its modern development. By emphasizing this psycagogical dimension and the role that the other occupies in this relationship, we highlight the need for a certain idleness (Skholé) and an affective encounter (Philia) of the disciple with the master, asking us about the adversities of both that vacancy and this erotic to think in the current challenges of school education.<hr/>Resumen Este artículo analiza la relevancia de la ocupación de sí mismo en el proceso de formación ética del sujeto y discute las posibilidades de su uso para la educación. Para ello, recuperamos la genealogía de la historia de la noción de cuidado, la parresía y la ética de la amistad, retratada en el curso de Hermenéutica del Sujeto impartido por Michel Foucault. Pretendemos con eso problematizar los aspectos moralizantes de la pedagogía moderna y resaltar una dimensión ética de la amistad y estética de la existencia que fueron abandonadas en la educación escolar. Buscamos pensar en qué medida esta dimensión puede ser recuperada como una vía de escape a la racionalidad económica y el emprendimiento del yo en las prácticas escolares contemporáneas, indicando algunas pistas sobre las cuestiones éticas y políticas que afectan a estas prácticas en el presente. Este movimiento nos permitirá señalar un rostro psicagógico esbozado en la antigüedad grecorromana, pero que había sido abandonado en su desarrollo moderno. Al enfatizar esta dimensión psicogógica y el papel que el otro ocupa en esta relación, destacamos la necesidad de una cierta ociosidad (Skholé) y un encuentro afectivo (Philia) del discípulo con el maestro, preguntándonos por las adversidades de ambos esa vacancia y esta erótica para pensar en los desafíos actuales de la educación escolar. <![CDATA[Ética de la palabra. Lectura, escritura y producción de sí]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301659&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen ¿Qué es leer? ¿Qué es escribir? ¿Qué ocurre cuando se lee o cuando se escribe? ¿Qué tipo de relación se entreteje entre el texto y quien lo lee o escribe? ¿Qué tipo de efectos se derivan de allí? El acento de este tipo de preguntas pretende poner el foco de inquietud en el sujeto que lee y escribe. Con este propósito se emplean las nociones foucaultianas de ética, experiencia y cuidado de sí (epimeleia heaotou) para interrogar desde allí tanto el leer como el escribir. Pensar la lectura y la escritura desde la perspectiva metodológica de la producción de sí deriva en una ética de la palabra y en el ejercicio de la escritura de sí, las cuales permiten, a su vez, aportar ángulos de interpelación, tanto a las prácticas de enseñanza, como a la formación y la investigación.<hr/>Resumo O que é ler? O que é escrever? O que ocorre quando se lê ou quando se escreve? Que tipo de relação se entretece entre o texto e quem o lê ou o escreve? Que tipos de efeitos são daí derivados? O tom dessas perguntas pretende ressaltar a inquietude no sujeito, o sujeito que lê e o sujeito que escreve. Com tal propósito, empregam-se noções foucaultianas de ética, experiência e cuidado de si (epiméleia heautoû) para interrogar, a partir daí, leitura e escritura, considerando a perspectiva metodológica da produção de si derivada de uma ética da palavra e de um exercício da escritura de si aos quais, por sua vez, permitem suscitar ângulos de interpelação tanto das práticas de ensino quanto da formação e da pesquisa.<hr/>Abstract What is reading? What is writing? What happens when reading or writing? What kind of relationship is weave between the text and the one who reads or writes it? What kind of effects derive from it? The accent of this type of questions intends to put the focus of concern on the subject, who reads and writes. To this end, the foucauldian notions of ethics, experience and care of the self (epimeleia heaotou) are used to interrogate reading and writing. Thinking about reading and writing from the methodological perspective of the production of the self, derives in an ethics of the word and in the exercise of the writing of the self, that allow us to contribute angles of interpellation to teaching practices, as well as to the formation and research. <![CDATA[Rechazar el modelo cartesiano: ¿Cómo equiparse en psicología y educación?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301683&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo parte do problema apontado por Michel Foucault na primeira aula do curso A Hermenêutica do sujeito, datada de 6/01/1982, a saber: o que se passa com o ser do sujeito em sua relação com a verdade? Para desenvolver tal indagação, o filósofo analisa, entre outros aspectos, saberes e práticas característicos da espiritualidade no período de ouro do cuidado de si (séculos I e II). Além de acompanhá-lo em parte desse percurso, pretendemos, com nosso texto, pôr em cena as inflexões que ele implica tanto para o campo da psicologia como para o da formação de professores. Em ambos, é comum que emerjam polêmicas quanto às teorias a adotar como base para uma intervenção mais eficaz ou, preferencialmente, mais crítica. A diferenciação clássica entre ciências naturais e ciências humanas jamais se ausenta desse debate. O presente artigo adota caminho distinto, pois buscamos um modo de arrancar de nossas entranhas o momento cartesiano, arriscando-nos a adotar posturas antipsicologistas e eventualmente antiepistemológicas. Melhor dizendo, indagamos: como, na psicologia e na educação, a constituição de si por si mesmo pode se transformar em uma ética metodológica (ou metodologia ética) de trabalho?<hr/>Abstract The present article starts from the problem pointed out by Michel Foucault in the first class of the course The Hermeneutics of the subjetict, dated 6/01/1982, namely: what happens to the being of the subject in its relation to truth? In order to develop this question, the philosopher analyzes, among other aspects, knowledge and practices characteristic of spirituality in the golden period of the care of the self (1st and 2nd centuries). Besides accompanying him in part, we intend, with our text, to put into scene the inflections that implies both for the field of psychology and for the field of teacher’s training. In both fields, it is common for polemics to emerge regarding the theories to be adopted as a basis for a more effective or, preferably, more critical intervention. The differentiation classic between natural sciences and human sciences is never absent from this debate. The present article adopts a different path, for seek a way to pull the Cartesian moment out of our guts, risking to adopt anti-psychological and eventually anti-epistemological postures. Better saying, we inquire how, in psychology and education, the constitution of the self for its own sake can become a methodological ethics (or ethical methodology) of work?<hr/>Resúmen El artículo parte del problema señalado por Michel Foucault en la primera clase do curso La Hermenéutica del sujeto, realizada el 6/01/1982, a saber: ¿qué sucede con el ser del sujeto en su relación con la verdad? Para desarrollar esta cuestión, el filósofo analiza, entre otros aspectos, los conocimientos y las prácticas propias de la espiritualidad en el período de oro del cuidado del yo (siglos I y II). Además de acompañarlo en parte em el camino, nuestro texto pretende destacar las inflexiones que él implica tanto para el campo de la psicología como para el de la formación de maestros. En ambos, es común que surjan controversias en cuanto a las teorías que deben adoptarse como base para una intervención más eficaz o, preferiblemente, más crítica. La diferenciación clásica entre ciencias naturales y ciencias humanas nunca está ausente de este debate. El presente artículo adopta un camino diferente, ya que buscamos una forma de arrancar de dentro, el momento cartesiano, arriesgándonos a adoptar posturas antipsicológicas y, eventualmente antiepistemológicas. Mejor dicho, indagamos ¿cómo, en psicología y educación, la constitución del yo por sí mismo puede convertirse en una ética metodológica (o metodología ética) del trabajo? <![CDATA[El papel del intérprete educativo y el aprendizaje de los sordos: un análisis de la posición del maestro en la relación educativa en un aula inclusiva]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301715&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A atuação do tradutor e intérprete de língua de sinais no contexto educacional inclusivo é tema de constantes embates teóricos acerca da concepção de seu “papel”. Desse modo, verificam-se prescrições que delimitam suas práticas e atribuições pela caracterização de uma pretensa “identidade” profissional. Na contramão disso, esse estudo tenciona um adensamento analítico acerca daquilo que é produzido na atividade interpretativo-pedagógica do intérprete educacional, fora do âmbito da “identidade profissional”, mas no âmbito das efetivas ações produzidas pela posição e contextos de ensino, assumidos na prática cotidiana. Assim, entende-se que essa função interpretativa se constitui na lógica da “diferença”, pela ativação relacional e pedagógica com o sujeito surdo no contexto escolar. A tese empreendida é a de que a função pedagógica do intérprete educacional é estabelecida como efeito do ato educativo. Nosso foco se dará na análise do aprender surdo e sua co-construção de conhecimento, produzidos com e pelos signos emitidos pelo intérprete educacional como efeito do acontecimento educativo. Portanto, cabe neste artigo, analisar o movimento conceitual da posição-mestre a partir dos estudos da hermenêutica do sujeito, em Michel Foucault, sendo ela articuladora da função interpretativo-pedagógica do intérprete educacional que se materializa no e pelo contexto de ensino.<hr/>Abstract Sign language translators and interpreter’s part within inclusive education constantly rises theoretical debates about the conception of their “role”. Thus, we commonly see prescriptions that delimit their practices and attributions by characterizing a supposed professional “identity”. Nevertheless, this study aims to analyze what is produced in the interpretive-pedagogical activity of the educational interpreter, beyond the scope of “professional identity”, and within the effective actions produced by the position and context assumed on a daily basis. Thus, we understand that this interpretative function is constituted in the logic of “difference”, by relational and pedagogical activation with the deaf subject in the school context. The thesis undertaken is that the pedagogical function of the educational interpreter is established as an effect of the educational act. We focus on the analysis of deaf learning and its co-construction of knowledge, produced with and by the signs emitted by the educational interpreter as an effect of the educational event. Therefore, this article analyzes the conceptual movement of the master position from the studies of the hermeneutics of the subject, in Michel Foucault, assuming it as an articulator of the interpretative-pedagogical function of the educational interpreter that materializes in and through the teaching context.<hr/>Resumen El papel de los traductores e intérpretes de lengua de señas en la educación inclusiva suscita constantemente debates teóricos sobre la concepción de su “papel”. Es habitual ver prescripciones que delimitan sus prácticas y atribuciones caracterizando una supuesta “identidad” profesional. Sin embargo, este estudio pretende analizar lo que se produce en la actividad interpretativa-pedagógica del intérprete educativo, más allá del ámbito de la “identidad profesional”, y dentro de las acciones efectivas producidas por la posición y el contexto asumidos cotidianamente. Así, entendemos que esta función interpretativa se constituye en la lógica de la “diferencia”, por la activación relacional y pedagógica con el sujeto sordo en el contexto escolar. La tesis es que la función pedagógica del intérprete educativo se establece como efecto del acto educativo. Nos centramos en el análisis del aprendizaje de los sordos y su co-construcción del conocimiento, producido con y por los signos emitidos por el intérprete educativo como efecto del acto educativo. Para esto, este artículo analiza el movimiento conceptual de la posición de maestro desde los estudios de la hermenéutica del sujeto, en Michel Foucault, asumiéndola como articuladora de la función interpretativa-pedagógica del intérprete educativo que se materializa en y a través del contexto docente. <![CDATA[Sexual relationship and pedagogical relationship: about the care of the self and the care of the others]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301745&lng=es&nrm=iso&tlng=es Résumé Peut-on tirer de l’œuvre de Michel Foucault une théorie de l’éducation et de l’éducation comme émancipation? et quelle place pourrait avoir dans ce cadre l’histoire de la sexualité? Nous nous attachons dans cet article aux derniers cours du philosophe qui font place à une thématique de l’autonomie, de la liberté avec les thèses sur le « souci de soi ». Nous discutons la possibilité de considérer la relation épimélétique comme une forme de relation pédagogique, et nous demandons pourquoi et comment la question de la sexualité permet de réévaluer la question pédagogique, fait basculer la problématique de la répression et de la domination à celle de la formation du sujet. Nous revenons d’abord sur les discussions antérieures autour de l’hypothèse répressive (I). Puis nous envisageons la façon dont se met en place l’équation entre relation épimélétique, relation érotique et relation pédagogique dans Subjectivité et Vérité (II). Enfin, nous abordons la problématique du « souci de soi » dans L’herméneutique du sujet en relation au « souci des autres », à la question politique et aux institutions (III).<hr/>Resumo Será possível extrair da obra de Michel Foucault uma teoria da educação e da educação como emancipação? E ainda: qual lugar poderia ocupar no quadro da história da sexualidade? Este artigo ater-se-á aos últimos cursos do filósofo, que deram lugar à temática da autonomia, da liberdade com as teses acerca do “cuidado de si”. Discutir-se-á a possibilidade de considerar a relação epimeléica (cuidado) como uma forma de relação pedagógica, e se indagará por que e como a questão da sexualidade permite reavaliar a questão pedagógica, tocando na problemática da repressão e da dominação concernentes à formação do sujeito. Retoma-se, antes de tudo, as discussões anteriores ao redor da hipótese repressiva (I). Em seguida, visa-se o modo pelo qual se situa a equação entre relação epimeléica, relação erótica e relação pedagógica em Subjetividade e Verdade (II). Enfim, aborda-se a problemática do “cuidado de si” em A hermenêutica do sujeito, com relação ao “cuidado dos outros” à luz da questão da política e das instituições.<hr/>Abstract Can we draw from Michel Foucault's work a theory of education and of education as emancipation? And what place could the history of sexuality have in this framework? In this article, we focus on the philosopher's last lectures, which give way to a theme of autonomy and freedom with the theses on "concern for the self". We discuss the possibility of considering the epimeletic relation as a form of pedagogical relation, and we ask why and how the question of sexuality allows us to re-evaluate the pedagogical question, shifting the problematic of repression and domination to that of subject formation. We first return to the previous discussions around the repressive hypothesis (I). Then we consider how the equation between epimeletic relation, erotic relation and pedagogical relation is set up in Subjectivity and Truth (II). Finally, we address the problematic of the "concern for the self" in The Hermeneutics of the Subject in relation to the "concern for others", to the political question and to institutions (III). <![CDATA[En defensa de la amistad: pruebas de vida en las guerras de subjetividad de las políticas de enemistad contemporáneas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301763&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo homenageia a atualidade do curso A hermenêutica do sujeito, proferido por Foucault no Collège de France em 1982. Sabe-se que o tema central do curso é o cuidado de si como tekhné tou biou, examinado pelo filósofo nos momentos socrático-platônico, helenístico e cristão. Porém tomaremos a questão da amizade, que atravessa as técnicas de si antigas analisadas por Foucault, para problematizar nosso presente. Após discutir a recepção que fazemos do curso quarenta anos depois, discutimos o atual momento do neoliberalismo e as políticas de inimizade por ele engendradas, de modo a pensar a prática da amizade como contraconduta, como prática de resistência. A amizade anarquista como forma de associação é tomada como máquina de guerra possível contra as atuais políticas de inimizade neoliberais.<hr/>Abstract This article pays homage to the actuality of the course The hermeneutics of the subject, given by Foucault at the Collège de France in 1982. It is known that the central theme of the course is the care of the self as tekhné tou biou, examined by the philosopher in three moments: Socratic-Platonic, Hellenistic and Christian. However we will take the question of friendship, which crosses the ancient techniques of the self analyzed by Foucault, to problematize our present. After discussing our reception of the course forty years later, we discuss the current moment of neoliberalism and the enmity policies engendered by it, in order to think about the practice of friendship as a counter-conduct, as a practice of resistance. Anarchist friendship as a form of association is taken as a possible war machine against current neoliberal policies of enmity.<hr/>Resumen En este artículo prestamos homenaje a la actualidad del curso La hermenéutica del sujeto, presentado por Foucault en 1982 en el Collège de France. Se sabe que el tema que es el centro del curso ha sido la inquietud de sí como tekhné tou biou, examinada por el filósofo en tres momentos de la antigüedad: el socrático-platónico, el helenístico y el cristiano. Aún así, tomamos la cuestión de la amistad, que es transversal a las técnicas de sí antiguas analizadas por Foucault, para problematizar nuestro tiempo presente. Después de discutir la recepción que nosotros hacemos del curso cuarenta años más tarde, ponemos en debate el momento actual del neoliberalismo y sus políticas de enemistad, de manera a pensar la práctica de la amistad como contra conducta, como práctica de resistencia. Tomamos la amistad anarquista como como forma de asociación como posible maquina de guerra contra las políticas de enemistad neoliberales actuales. <![CDATA[To finish with the child of Capital]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301799&lng=es&nrm=iso&tlng=es Résumé Le thème lancinant de la crise occidentale de l’éducation est souvent vu à travers une focale centrée sur l’individualisme, vu comme un des fléaux majeurs de l’hypermodernité démocratique. Cet article revient de façon critique sur cette idée en utilisant les outils forgés par Michel Foucault pour penser l'herméneutique du sujet, la gouvernementalité néolibérale et le souci de soi. En appliquant ces analyses à l'étude des conditions actuelles de l'éducation, il est possible de mettre en lumière l'emprise du modèle de l'enfant consommateur et entrepreneur de soi, autrement dit d'assister à la fabrication de l'enfant du Capital. En contrepoint, l’article esquisse les traits d’une éducation scolaire repensée à la lumière des thématiques du Commun. La centralité de la problématique de la relation entraîne alors le métier d’éducateur vers celui de médiateur.<hr/>Resumo O lancinante tema da crise da educação ocidental é visto, frequentemente, sob o prisma do individualismo, tomado como uma das maiores pragas da hipermodernidade democrática. Este artigo debruça-se de modo crítico sobre este tema, usando as ferramentas forjadas por Michel Foucault para pensar a hermenêutica do sujeito, a governamentalidade neoliberal e o cuidado de si. Ao aplicar tais análises aos estudos atuais sobre educação, é possível destacar o modelo da criança consumidora e empreendedora de si ou, para dizer de outro modo, é possível assistir à fabricação da criança do Capital. Em contraponto, o artigo esboça os traços de uma educação escolar repensada sob o foco das temáticas do Comum. A centralidade da problemática da relação transforma, então, a profissão do educador na profissão de mediador.<hr/>Abstract The haunting theme of the Western education crisis is often seen through a focus centered on individualism, seen as one of the major scourges of democratic hypermodernity. This paper critically revisits this idea by using the tools forged by Michel Foucault to think about the hermeneutics of the subject, neoliberal governmentality, and care of the self. By applying these analyzes to the study of the current conditions of education, it is possible to shed light on the influence of the model of the child consumer and self-entrepreneur, in other words to witness the making of the child of Capital. In counterpoint, the article sketches the features of a school education rethought in the light of the themes of the Common. The centrality of the problem of the relationship then leads the profession of educator to that of mediator. <![CDATA[Notes on self-care in The hermeneutics of the subject, by Michel Foucault]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301839&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo apresenta o curso A hermenêutica do sujeito, de Michel Foucault, destacando, sobretudo, a noção de cuidado de si da filosofia antiga como “ponto de partida” para uma reflexão sobre diferentes concepções de filosofia, de verdade e de sujeito, e, em última instância, de educação.<hr/>Abstract The article presentes the course The hermeneutics of the subject, by Michel Foucault, highlightin, above all, the notion of care of the self in ancient philosophy as a “start point” for a reflection on different conceptions of philosophy, truth an subject and, ultimately, education.<hr/>Résumé L’aricle presente le cours L’herméneutique du sujet, de Michel Foucault, mettant en evidence, avant tout, la notion de souci de soi dans la philosophie antique comme “point de départ” d’une reflexion sur différents conceptions de la philosophie, de la vérité et sujet, et, en fin de compte, l’éducation. <![CDATA[A invenção do tempo: diálogos no precipício do texto]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000301863&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo apresenta o curso A hermenêutica do sujeito, de Michel Foucault, destacando, sobretudo, a noção de cuidado de si da filosofia antiga como “ponto de partida” para uma reflexão sobre diferentes concepções de filosofia, de verdade e de sujeito, e, em última instância, de educação.<hr/>Abstract The article presentes the course The hermeneutics of the subject, by Michel Foucault, highlightin, above all, the notion of care of the self in ancient philosophy as a “start point” for a reflection on different conceptions of philosophy, truth an subject and, ultimately, education.<hr/>Résumé L’aricle presente le cours L’herméneutique du sujet, de Michel Foucault, mettant en evidence, avant tout, la notion de souci de soi dans la philosophie antique comme “point de départ” d’une reflexion sur différents conceptions de la philosophie, de la vérité et sujet, et, en fin de compte, l’éducation.