Scielo RSS <![CDATA[Educação UFSM]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1984-644420230001&lang=es vol. 48 num. lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Las prácticas de progresión continua como mantenedores de la barbarie]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100200&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O objeto de estudo deste artigo são as práticas da progressão continuada adotadas como regime de avaliação e recuperação do sistema educacional em ciclos, características da rede estadual de ensino público de São Paulo. Esse objeto é problematizado, considerando que, dada a má formação escolar recebida pela imensa maioria dos estudantes, a dificuldade de concorrer a vagas em um mercado de trabalho cada vez mais escasso será essa a única - ou mesmo, a pior - mácula deixada pelo modo como se dão as práticas relativas a essa política pública? Haverá reflexos negativos em outras áreas da vida desses indivíduos, que não apenas a profissional? Os objetivos são: identificar e analisar as consequências da má formação escolar em decorrência das práticas da progressão continuada em uma escola pública estadual de São Paulo. A metodologia empírica utilizada envolve procedimentos de observação participante e retratos sociológicos. A análise dos dados levantados é feita por meio da Teoria da Pseudocultura, de Theodor Adorno. A análise permitiu verificar que a pseudoformação mantém a barbárie por meio de um profundo estado de alienação e regressão que a impede a emancipação dos indivíduos por meio da escolarização.<hr/>ABSTRACT The object of study in this article are the practices of continued progression adopted as a system of evaluation and recovery of the educational system in cycles, characteristics of the state public school system in São Paulo. This object is problematized, considering that, given the poor school education received by the immense majority of students, the difficulty of competing for vacancies in an increasingly scarce job market will be the only - or even the worst - taint left by the way how are the practices related to this public policy? Will there be negative effects in other areas of the lives of these individuals, other than just the professional? The objectives are: to identify and analyze the consequences of school malformation as a result of the practices of continued progression in a state public school in São Paulo. The empirical methodology used involves participant observation procedures and sociological portraits. The analysis of the data collected is done through Theodor Adorno's Theory of Pseudoculture. The analysis allowed to verify that the pseudoformation maintains barbarism through a deep state of alienation and regression that prevents the emancipation of individuals through schooling.<hr/>RESUMEN El objeto de estudio de este artículo son las prácticas de progresión continua adoptadas como régimen de evaluación y recuperación del sistema educativo en ciclos, características de la red estatal de educación pública en São Paulo. Este objeto se problematiza, considerando que, dada la mala formación recibida por la gran mayoría de los estudiantes, la dificultad de competir por las vacantes en un mercado de trabajo cada vez más escaso será la única -o incluso la peor- mancha que deje el camino. ¿Se llevan a cabo prácticas relacionadas con esta política pública? ¿Habrá repercusiones negativas en otras áreas de la vida de estas personas, no solo en la profesional? Los objetivos son: identificar y analizar las consecuencias de la mala educación escolar como resultado de prácticas de progresión continua en una escuela pública estadual de São Paulo. La metodología empírica utilizada involucra procedimientos de observación participante y retratos sociológicos. El análisis de los datos recopilados se realiza a través de la Teoría de la Pseudocultura de Theodor Adorno. El análisis permitió verificar que la pseudoformación mantiene la barbarie a través de un profundo estado de alienación y regresión que impide la emancipación de los individuos a través de la escolarización. <![CDATA[El desempeño de los coordinadores pedagógicos en tiempos de pandemia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100201&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO A educação, como campo macro das problemáticas sociais e políticas, é o caminho para a concretização das possibilidades de mudanças nas estruturas macros da sociedade. O objetivo da pesquisa foi compreender os desafios na atuação dos coordenadores pedagógicos das escolas públicas da rede municipal de Maceió em tempos de pandemia (Covid-19). A metodologia esteve pautada na abordagem qualitativa e, como técnica, a pesquisa exploratória. O instrumento de coleta de dados foi o questionário on-line. Ao todo, participaram 44 coordenadores pedagógicos. Os principais resultados apontaram que os coordenadores pedagógicos desenvolvem ações que contribuem para o acompanhamento da aprendizagem dos estudantes e do trabalho dos professores, na perspectiva de amenizar os desafios postos na educação em tempos de pandemia.<hr/>ABSTRACT Education, as a macro field of social and political issues, is the path to the realization of the possibilities for changes in the macro structures of society. The objective of the research was to understand the challenges in the performance of the pedagogical coordinators of public schools in the municipal network of Maceió in times of pandemic (Covid-19). The methodology was based on the qualitative approach and, as a technique, exploratory research. The data collection instrument was the online questionnaire. In all, 44 pedagogical coordinators participated. The main results pointed out that the pedagogical coordinators develop actions that contribute to the monitoring of student learning and the work of teachers, with a view to alleviating the challenges posed in education in times of pandemic.<hr/>RESUMEN La educación, como macrocampo de cuestiones sociales y políticas, es el camino hacia la realización de las posibilidades de cambios en las macroestructuras de la sociedad. El objetivo de la investigación fue comprender los desafíos en el desempeño de los coordinadores pedagógicos de las escuelas públicas de la red municipal de Maceió en tiempos de pandemia (Covid-19). La metodología se basó en el enfoque cualitativo y, como técnica, la investigación exploratoria. El instrumento de recolección de datos fue el cuestionario en línea. En total participaron 44 coordinadores pedagógicos. Los principales resultados señalaron que los coordinadores pedagógicos desarrollan acciones que contribuyen al seguimiento del aprendizaje de los estudiantes y del trabajo de los docentes, en la perspectiva de paliar los desafíos que se plantean en la educación en tiempos de pandemia. <![CDATA[El Índice de Desarrollo de la Educación del Estado de São Paulo - Idesp: resultados y metas estabelecidas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100202&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO A Secretaria de Educação do Estado de São Paulo (Seduc-SP) lançou, em 2008, o Programa de Qualidade da Escola (PQE) com o objetivo de promover a melhoria da qualidade e a equidade do ensino nas mais de 5.000 escolas que compõem a rede pública paulista de ensino regular, e, para aferir essa qualidade, estabeleceu o Índice de Desenvolvimento da Educação do Estado de São Paulo (Idesp), um indicador estatístico que mensura a qualidade da educação oferecida a esses alunos e estabelece metas a serem alcançadas anualmente para cada escola e até 2030 para toda a rede, com o objetivo de cumprir o estabelecido legalmente, ou seja, garantir o direito fundamental de que todos os alunos aprendam com qualidade. Este artigo, de base documental, analisa as médias Idesp das três etapas de escolarização obtidas por essa rede no período de 2007 a 2019 e realiza, a partir dessas médias, quatro simulações para o período de 2020 a 2030. Os resultados obtidos sugerem, hipoteticamente, o não cumprimento do estabelecido legalmente para a atual política de qualidade da educação da rede pública paulista de ensino regular e, de modo especial, no que se refere aos anos finais do ensino fundamental e ao ensino médio. Conclui-se que tanto os resultados como as metas Idesp carecem de investigação científica por parte do campo acadêmico brasileiro e por parte da Seduc-SP, pois são elevadas as possibilidades de judicialização da qualidade da educação da rede pública paulista de ensino regular.<hr/>ABSTRACT The Department of education of the State of São Paulo (Seduc - SP) launched, in 2008, the School Quality Program (PQE) with the objective of promoting the improvement of the quality and equity of education in more than 5,000 schools that make up the public school system of regular education and to measure this quality established by the Index (Idesp), a statistical indicator that measures the quality of education offered to these students and establishes goals to be achieved annually for each school and by 2030 for the entire public educational system, with the objective of fulfill what is legally established, that is, ensure the fundamental right that all students learn with quality. This paper, of documental basis, analyzes the Idesp averages for the three stages of schooling obtained by this educational system in the period from 2007 to 2019 and performs, based on these averages, four simulations for the period from 2020 to 2030. The obtained results suggest, hypothetically, the non-fulfillment of what is legally established for the current education quality policy of the São Paulo public system of regular education and, in particular, with regard to the final years of elementary school and high school. It is concluded that both the results and the Idesp goals lack scientific research on the part of the Brazilian academic field and on the part of Seduc-SP, because there are high possibilities for judicializing the quality of education in the São Paulo public system of regular education.<hr/>RESUMEN La Secretaría de Educación del Estado de São Paulo (Seduc-SP) lanzó, en 2008, el Programa de Calidad Escolar (PQE) con el objetivo de promover la mejora de la calidad y equidad de la educación en las más de 5.000 escuelas que componen la red pública de educación regular de São Paulo y, para evaluar esa calidad, estableció el Índice de Desarrollo de la Educación del Estado de São Paulo (Idesp), un indicador estadístico que mide la calidad de la educación ofrecida a estos estudiantes y establece metas a alcanzar anualmente para cada escuela y al 2030 para toda la red, con el objetivo de cumplir con lo legalmente establecido, es decir, garantizar el derecho fundamental de que todos los alumnos aprendan con calidad. Este artículo de base documental analiza los promedios del Idesp de las tres etapas de escolaridad obtenidos por esta red en el período 2007 a 2019 y, a partir de estos promedios, realiza cuatro simulaciones para el período 2020 a 2030. Los resultados obtenidos sugieren, hipotéticamente, el incumplimiento de lo establecido legalmente para la actual política de calidad de la educación de la red pública de educación regular de São Paulo y, en particular, en lo que respecta a los últimos años de la enseñanza primaria y secundaria. Se concluye que tanto los resultados como las metas del Idesp requieren investigación científica por parte del campo académico brasileño y de la Seduc-SP, ya que las posibilidades de judicialización la calidad de la educación en la red de escuelas regulares públicas de São Paulo son altas. <![CDATA[Experiencias que han marcado la vida y la formación de un buen profesor de Ciencias Biológicas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100203&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Na atualidade, muito se tem dito sobre a precariedade do sistema educacional brasileiro e da atuação de seus agentes. No entanto, desconfia-se dessa visão generalizada e por isso busca-se dar voz àqueles professores que desenvolvem, sem alardes, trabalhos docentes considerados relevantes e que podem se tornar inspiradores. O objetivo deste trabalho é conhecer as experiências que marcaram a vida e a formação de professores considerados bons professores pelos seus alunos. Fez-se uso de entrevistas narrativas individuais e da técnica de grupo focal com os três docentes mais citados pelos licenciandos de Ciências Biológicas em questionário aplicado previamente. A análise dos dados foi baseada na dinâmica interpretativa de Jerome Bruner para a construção de significados. Foi possível observar quatro marcas: desenvolvimento da responsabilidade e compromisso consigo e com o outro; experiências diferenciadas na disciplina de estágio supervisionado; relação afetiva com o conteúdo ministrado e porosidade e sensibilidade no encontro com o outro. Assim, recomenda-se atenção com a formação continuada de formadores, bem como, reformulações curriculares na formação inicial de professores que incluam experiências que possibilitem o desenvolvimento dessas marcas e outros saberes, bem como a necessidade de mais pesquisas sobre a formação de bons professores de ciências biológicas.<hr/>ABSTRACT Nowadays, a lot has been said about the precariousness of the Brazilian educational system and the performance of its agents. However, this generalized visions it’s suspicious, and for this reason we try to give voice to those professors who develop, without fanfare, teaching works considered relevant and that can become inspiring. The objective of this work is to learn about the experiences that have impacted the education and lives of professors who are considered good by their students. It was used individual narrative interviews and the focus group technique with the three professors most mentioned by Biological Science undergraduates in a previously applied questionnaire. The data analysis was based on Jerome Bruner’s interpretative dynamics for the construction of meanings. It was possible to observe four characteristics: development of responsibility and commitment to oneself and to others; differentiated experiences in the supervised practice course; affective relationship with the content taught; and openness and sensitivity in encounters with others. Thus, it is recommended attention to the continuing formation of educators, as well as curricular reformulations in initial professors’ education that include experiences that allow the development of these characteristics and other knowledge, as well as the need for more research on the formation of good Biological Science Professors.<hr/>RESUMEN Hoy en día, mucho se ha dicho sobre la precariedad del sistema educativo brasileño y la actuación de sus agentes. Sin embargo, se desconfía de esta visión generalizada y por eso buscamos dar voz a aquellos profesores que desarrollan, sin alharacas, una labor docente considerada relevante y que puede llegar a ser inspiradora. El objetivo de este trabajo es conocer las experiencias que marcaron la vida y la formación de profesores considerados buenos docentes por sus alumnos. Se hizo uso de entrevistas narrativas individuales y de la técnica de grupo focal con los tres profesores más citados por los estudiantes universitarios de Ciencias Biológicas en un cuestionario previamente aplicado. El análisis de los datos se basó en la dinámica interpretativa de Jerome Bruner para la construcción de significados. Fue posible observar cuatro marcas: desarrollo de responsabilidad y compromiso consigo mismo y con el otro; experiencias diferenciadas en la asignatura de práctica supervisada; relación afectiva con el contenido enseñado y porosidad y sensibilidad en el encuentro con el otro. Así, se recomienda atención a la formación continuada de formadores, así como reformulaciones curriculares en la formación inicial del profesorado que incluyan experiencias que permitan el desarrollo de estas marcas y otros conocimientos, así como la necesidad de seguir investigando sobre la formación de buenos profesores de ciencias biológicas. <![CDATA[BID y las recomendaciones para la Educación secundaria: ¿la educación a qué distancia?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100204&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo pretende analisar o documento “Reforma de la educación primaria y secundaria en América Latina”, publicado pelo Banco Interamericano de Desenvolvimento (BID), em junho de 2000. Objetiva-se perceber a influência de órgãos internacionais nas políticas educacionais no Brasil a partir da análise do documento, valendo-se também de pesquisas que estudaram outras agências de financiamento. Dessa forma, emprega-se uma análise do documento do BID com a identificação de tópicos relacionados ao ensino médio e à concepção presente no documento para esse nível de ensino. Para tanto, a análise tem caráter documental, acrescida de pesquisa bibliográfica, no esforço por compreender o campo de pesquisa e por aprofundar nas discussões realizadas por outros pesquisadores. No documento, a tecnologia aparece como uma forma de melhorar a qualidade do ensino, sem que, contudo, seja explicitado como se fará isso. Conclui-se que, diante da desigualdade que marca a educação brasileira, apenas os jovens pobres seriam submetidos à Educação a Distância (EaD). Como tentativa de dirimir essas desigualdades, o BID defende parcerias público-privadas e a extensão da EaD para os menos privilegiados ou para aqueles que vivem em regiões de difícil acesso. Diante de todo o aparato técnico necessário à produção de materiais e o acesso às Tecnologias de Informação e Comunicação, o recurso seria mal implementado, não possibilitando uma correta expansão da escolarização, mas talvez a diminuição do número de matrículas e o aumento da evasão. Nessas condições, a dualidade histórica persiste e a exclusão se agiganta.<hr/>ABSTRACT This article analyses the document “Reforma de la educación primaria y secundaria en América Latina”, published by the Inter-American Development Bank (IDB), in June 2000. The objective is to understand the influence of international organizations on educational policies in Brazil based on the analysis of the document, but also making use of research that studied other funding agencies. Thus, an analysis of the IDB document is employed with the identification of topics related to high school, as well as the conception presented in the document for that level of education. Thus, the analysis has a documentary character, plus bibliographic research, in an effort to understand the field of research and to deepen the discussions held by other researchers. In the document, technology appears as a way to improve the quality of teaching, without, however, explaining how to do it. It’s concluded that, given the inequality that marks Brazilian education, only poor young people would be submitted to distance education. In an attempt to address these inequalities, the IDB advocates public-private partnerships and the extension of Distance Education to the least privileged or those who live in regions that are difficult to access. In view of all the technical apparatus necessary for the production of materials and access to Information and Communication Technologies, the resource would be poorly implemented, not allowing a correct expansion of schooling, but perhaps a reduction in the number of enrollments and an increase in dropout. Under these conditions, the historical duality persists and the exclusion increases.<hr/>RESUMEN Este artículo pretende analizar el documento "Reforma de la Educación primaria y secundaria en América Latina", publicado por el Banco Interamericano de Desarrollo (BID) en junio de 2000. Se busca percibir la influencia de organismos internacionales en las políticas educativas en Brasil a partir del análisis del documento, valiéndose también de investigaciones que estudiaron otras agencias de financiación. De esta forma, se emplea un análisis del documento del BID con la identificación de temas relacionados con la educación secundaria y la concepción presente en el documento para ese nivel de enseñanza. Para ello, el análisis tiene carácter documental, además de investigación bibliográfica, en el esfuerzo por comprender el campo de investigación y por profundizar en las discusiones realizadas por otros investigadores. En el documento, la tecnología aparece como una forma de mejorar la calidad de la enseñanza, sin que, sin embargo, se explique cómo se hará eso. Se concluye que, ante la desigualdad que marca la educación brasileña, solo los jóvenes pobres serían sometidos a la Educación a Distancia (EaD). Como intento de paliar estas desigualdades, el BID aboga por asociaciones público-privadas y la extensión de la EaD a los menos privilegiados o a los que viven en regiones de difícil acceso. Frente a todo el aparato técnico necesario para la producción de materiales y el acceso a las Tecnologías de Información y Comunicación, el recurso sería mal implementado, no posibilitando una correcta expansión de la escolarización, pero quizás la disminución del número de matrículas y el aumento de la evasión. En estas condiciones, la dualidad histórica persiste y la exclusión se agiganta. <![CDATA[La Educación Especial en los 25 años de la LDBEN/1996: avances y retrocesos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100205&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente artigo tem como objetivo analisar o movimento de marcha e de contramarcha na Política, nas Diretrizes e nas Bases da Educação Especial no Brasil, na intenção de realçarmos conquistas históricas ainda vigentes e que merecerem ampla defesa, assim como os riscos iminentes de perdas de direitos presentes nesse início da terceira década do milênio. Apreciam-se, com respaldo metodológico na Análise de Conteúdo, as alterações realizadas na Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN/1996), à luz do contributo da Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da educação inclusiva (2008). A análise tem prosseguimento com a abordagem dos efeitos decorrentes do advento da “Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida” (2020). Nas conclusões, constata-se evidente retrocesso no tocante às orientações de oferta da Educação Especial. Em face desse dado da realidade, assume-se a defesa do que já foi conquistado formalmente, destacando-se a instituição da perspectiva inclusiva como um princípio orientador das práticas que se desenvolvem nos ambientes educacionais, mas, sobretudo, como um postulado legal a ser cumprido. Afinal, ainda que as leis não bastem, nem delas nasçam os lírios, é preciso concebê-las de fato como instrumentos relevantes para a reflexão na política educacional, sobretudo para fazer valer os avanços alcançados na forma da lei, quando da utilização destes como ferramentas imprescindíveis à consolidação do direito a uma educação inclusiva.<hr/>ABSTRACT This article aims to analyze the movement of march and counter-march in the Policy, in the Guidelines and in the Bases of Special Education in Brazil, with the intention of highlighting historical achievements still in force and that deserve wide defense, as well as the imminent risks of losses of rights present at the beginning of the third decade of the millennium. Approved, with methodological support in Content Analysis, the changes made to the Law of Directives and Bases of National Education (LDBEN/1996), in light of the contribution of the National Special Education Policy in the perspective of inclusive education (2008). The analysis continues with the approach of the effects resulting from the advent of the “National Special Education Policy: Equitable, Inclusive and with Lifelong Learning” (2020). In the conclusions, there is an evident setback regarding the guidelines for the provision of Special Education. In view of this reality, the defense of what has already been formally achieved is assumed, highlighting the institution of the inclusive perspective as a guiding principle of practices that develop in educational environments, but, above all, as a legal postulate to be fulfilled. After all, even if the laws are not enough, nor the lilies are born of them, it is necessary to conceive them in fact as relevant instruments for reflection in educational policy, above all to assert the advances achieved in the form of the law, when using these as tools indispensable for the consolidation of the right to an inclusive education.<hr/>RESUMEN Este artículo tiene como objetivo analizar el movimiento de marcha y contramarcha en la Política, en las Directrices y en las Bases de la Educación Especial en Brasil, con la intención de resaltar conquistas históricas aún vigentes y que merecen amplia defensa, así como los riesgos inminentes de pérdidas de derechos presentes al inicio de la tercera década del milenio. Con apoyo metodológico en el Análisis de Contenido, se valoran los cambios realizados a la Ley de Directrices y Bases de la Educación Nacional (LDBEN/1996), a la luz del aporte de la Política Nacional de Educación Especial en la perspectiva de la educación inclusiva (2008). El análisis continúa con una aproximación a los efectos derivados del advenimiento de la “Política Nacional de Educación Especial: Equitativa, Inclusiva y con Aprendizaje Permanente” (2020). En las conclusiones se evidencia un retroceso en cuanto a los lineamientos para ofrecer Educación Especial. Ante este hecho de la realidad, se asume la defensa de lo ya formalmente conquistado, destacando la institución de la perspectiva inclusiva como principio rector de las prácticas que se desarrollan en los ambientes educativos, pero, sobre todo, como postulado jurídico. para ser cumplido Al fin y al cabo, si bien las leyes no bastan, ni de ellas brotan lirios, es necesario concebirlas como instrumentos relevantes para la reflexión sobre la política educativa, sobre todo para hacer efectivos los avances logrados en la forma de la ley, al utilizarlas como herramientas esenciales para la consolidación del derecho a una educación inclusiva. <![CDATA[La interdisciplinariedad en la enseñanza de las ciencias: Reflexiones y desafíos de los estudiantes de grado en Ciencias Naturales]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100206&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Investigou-se reflexões e desafios de licenciandos em ciências da natureza em meio à realização de sequências didáticas potencialmente interdisciplinares no âmbito de programa de residência pedagógica, entre os anos de 2018 e 2020. Participaram do estudo nove licenciandos do curso de licenciatura em ciências da natureza, da Universidade Federal do Vale do São Francisco, campus Senhor do Bonfim, Bahia. As sequências foram realizadas em duas instituições escolares: numa escola municipal que fica localizada na zona rural do município de Campo Formoso e numa escola da zona urbana localizada em Senhor do Bonfim. A coleta de dados foi realizada por meio de análise de conteúdos provenientes de respostas dos licenciandos participantes às entrevistas e a questionário. As análises geraram as seguintes categorias: 1) Ações potencialmente interdisciplinares; 2) Reflexões sobre modificações da proposta; 3) Desafios e dificuldades. Observou-se preocupações com metodologias de ensino, interação com professores, adaptações no tempo escolar e engajamento dos estudantes das escolas.<hr/>ABSTRACT Reflections and challenges of undergraduate students in natural sciences were investigated in the midst of conducting potentially interdisciplinary didactic sequences within the scope of the Pedagogical Residency Program, between the years 2018 and 2020. Nine undergraduate students in the undergraduate course in Natural Sciences participated in the study, from the Federal University of Vale do São Francisco, Senhor do Bonfim campus, Bahia. The sequences were carried out in two school institutions: in a municipal school located in the rural area of the municipality of Campo Formoso and in an urban school located in Senhor do Bonfim. Data collection was carried out through content analysis from responses of the licensing participants to the interviews and questionnaire. The analyzes generated the following categories: 1) Potentially interdisciplinary actions; 2) Reflections on changes to the proposal; 3) Challenges and difficulties. There were concerns about teaching methodologies, interaction with teachers, adaptations in school time and the engagement of students in schools.<hr/>RESUMEN Se indagaron reflexiones y desafíos de estudiantes de licenciatura en ciencias naturales en medio de secuencias didácticas potencialmente interdisciplinarias en el ámbito de un programa de residencia pedagógica, entre los años 2018 y 2020. Participaron del estudio nueve estudiantes de la carrera de ciencias naturales, de la Universidad Federal de Vale do São Francisco, campus Senhor do Bonfim, Bahía. Las secuencias se realizaron en dos instituciones educativas: en una escuela municipal ubicada en la zona rural del municipio de Campo Formoso y en una escuela en la zona urbana ubicada en Senhor do Bonfim. La recolección de datos se llevó a cabo a través del análisis de contenido de las respuestas de los licenciatarios participantes a las entrevistas y al cuestionario. Los análisis generaron las siguientes categorías: 1) Acciones potencialmente interdisciplinarias; 2) Reflexiones sobre modificaciones a la propuesta; 3) Desafíos y dificultades. Se observaron preocupaciones con las metodologías de enseñanza, la interacción con los profesores, las adaptaciones en el tiempo escolar y la participación de los estudiantes de la escuela. <![CDATA[Instancias Orientadoras para Cuentacuentos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100207&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo compartilha reflexões para contadores e contadoras de histórias e introduz três instâncias orientadoras que visam contribuir com o ofício e arte de contar histórias na contemporaneidade, prática amplamente utilizada como recurso no contexto educacional. A pesquisa se fundamenta na práxis do ator, contador de histórias e educador Jorge Marinho, membro da Coletiva Teatro, com suporte nos autores e autoras da área de educação Paulo Freire e Jorge Larrosa Bondía, contação de histórias e teatro Ângela Barcellos Café, Regina Machado, Gislayne Avelar Matos e Jorge Dubatti, bem como em análises de práticas artísticas da contadora de histórias Jan Blake. As três instâncias orientadoras para contadores e contadoras de histórias são nomeadas como 1. Princípios do/a contador/a; 2. Estratégias na contação e 3. Dispositivos para contar com, e perpassam o trabalho do/a artista sobre si mesmo/a; aspectos ontológicos da contação de histórias; e aspectos técnicos. O artigo apresenta análises, questões e abordagens técnicas, links para vídeos com demonstração de exemplos e instigações para uma prática mais autônoma, criativa e consciente, considerando o potencial transformador da contação de histórias como arte convivial.<hr/>ABSTRACT This article shares reflections for storytellers and introduces three guidelines to contribute with the storyteller’s craft and art of telling stories to contemporary audiences, a practice widely used as a tool in the educational context. The research is based on the praxis of actor, storyteller and teacher Jorge Marinho, member of Coletiva Teatro, on Brazilian educator and philosopher Paulo Freire and Spanish educator Jorge Larrosa Bondía, Brazilian theatre and storytelling authors and researches Ângela Barcellos Café, Regina Machado and Gislayne Avelar Matos, and Argentinian Jorge Dubatti, as well as on the analysis of the artistic practices of British storyteller Jan Blake. The three guidelines for storytellers are named 1. Storyteller’s principles; 2. Strategies in storytelling; and 3. Tools to tell stories with the audience, and they permeate the artist’s work on himself/herself; ontological aspects of storytelling; and its technical aspects. The present study offers analyses, technical tools and exercises, links to videos with examples of applications, as well as encouraging questions towards more autonomous, creative and conscious practices, considering the transformative power of storytelling as a convivial art.<hr/>RESUMEN Este artículo comparte reflexiones para los narradores y presenta tres instancias orientadoras que contribuyen con el oficio y el arte de contar cuentos en la contemporaneidad, práctica ampliamente utilizada como recurso en el contexto educativo. La investigación se basa en la praxis del actor, cuentacuentos y educador Jorge Marinho, integrante de la Coletiva Teatro, apoyada por autores del campo de la educación Paulo Freire y Jorge Larrosa Bondía, narración oral y teatro Ângela Barcellos Café, Regina Machado, Gislayne Avelar Matos y Jorge Dubatti, así como análisis de prácticas artísticas de la cuentacuentos británica Jan Blake. Las tres instancias orientadoras para cuentacuentos se nombran como 1. Principios del cuentacuentos; 2. Estrategias en la narración y 3. Dispositivos para narrar con, y permean el trabajo del artista sobre sí mismo; aspectos ontológicos de la narración oral; y aspectos técnicos. El artículo presenta análisis, preguntas y enfoques técnicos, links a videos con ejemplos de demostración e instigaciones para una práctica más autónoma, creativa y consciente, considerando el potencial transformador de la narración como un arte convivial. <![CDATA[La Educación Musical en Brasil: recorrido histórico a través de documentos oficiales (1847-2018)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100208&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Desde o período de atuação dos Jesuítas até os dias atuais, a música tem se mostrado presente nos mais diversos aspectos da vida social do Brasil, seja na educação, na religião ou entretenimento. Diante disso, esta pesquisa documental visa compreender a função social da educação musical desde o Brasil Império (1847), até a homologação da versão final da BNCC (2018). Foram coletados 26 documentos oficiais disponíveis em repositórios governamentais. A metodologia foi baseada nos pressupostos da análise documental, complementados por procedimentos da biblioteconomia e aplicados ao Software ATLAS.ti. O resultado dessa análise permitiu caracterizar cinco períodos com categorias temáticas distintas. O primeiro período (1847-1930), cuja formação apresentou um caráter Instrumental/Artístico; o segundo período (1931-1960), com uma formação Patriótica/ Disciplinar; o terceiro período (1961-1971), apresentou indícios de uma educação musical Humana/Social; o período da ditadura militar (1971-1995), foi transitório com a promoção do professor polivalente; já o quinto período (1997-2018, e atual), apresenta fortes características de uma formação Humana/Social. Verifica-se que a intenção com uma Formação Humana/Social, em especial na BNCC, é de aproximar o educando da sua realidade e fazer com que a sua atuação seja cidadã. Além disso, se mostra necessário, a discussão desses documentos oficiais por toda a comunidade escolar, pois muitos deles não inferem interpretações claras e objetivas.<hr/>ABSTRACT From the period of activity of the Jesuits to the present day, music has been present in the most diverse aspects of social life in Brazil, whether in education, religion or entertainment. Therefore, this documental research aims to understand the social function of music education since the Empire Brazil (1847) until the approval of the final version of the BNCC (2018). 26 official documents available in government repositories were collected. The methodology was based on the assumptions of document analysis, complemented by library procedures and applied to the ATLAS.ti Software. The result of this analysis allowed us to characterize five periods with distinct thematic categories. The first period (1847-1930), whose formation presented an Instrumental/Artistic character; the second period (1931-1960), with a Patriotic/Disciplinary formation; the third period (1961-1971), showed signs of a Human/Social musical education; the period of the military dictatorship (1971-1995), was transitory with the promotion of the polyvalent teacher; on the other hand, the fifth period (1997-2018, and current), presents strong characteristics of a Human/Social formation. It appears that the intention with a Human/Social Training, especially at BNCC, is to bring the student closer to his reality and make his performance as a citizen. Furthermore, it is necessary to discuss these official documents throughout the school community, as many of them do not infer clear and objective interpretations.<hr/>RESUMEN Desde la época de actuación de los Jesuitas hasta la actualidad, la música se ha mostrado presente en los más diversos aspectos de la vida social de Brasil, ya sea en la educación, en la religión o en el entretenimiento. Ante esto, esta investigación documental tiene como objetivo comprender la función social de la educación musical en Brasil desde el Imperio Brasileño (1847) hasta la homologación de la versión final de la BNCC (2018). Se recopilaron 26 documentos oficiales disponibles en repositorios gubernamentales. La metodología se basó en los supuestos del análisis documental, complementados por procedimientos de la biblioteconomía y aplicados al Software ATLAS.ti. El resultado de esta análisis permitió caracterizar cinco períodos con categorías temáticas distintas. El primer período (1847-1930), cuya formación presentó un carácter Instrumental/Artístico; el segundo período (1931-1960), con una formación Patriótica/Disciplinar; el tercer período (1961-1971), presentó indicios de una educación musical Humana/Social; el período de la dictadura militar (1971-1995) fue transitorio con la promoción del profesor polifacético; mientras que el quinto período (1997-2018 y actual), presenta fuertes características de una formación Humana/Social. Se verifica que la intención con una Formación Humana/Social, especialmente en la BNCC, es acercar al estudiante a su realidad y hacer que su actuación sea ciudadana. Además, se muestra necesario discutir estos documentos oficiales por toda la comunidad escolar, ya que muchos de ellos no infieren interpretaciones claras y objetivas. <![CDATA[The way of being a non-disabled deaf: a discourse at work in schools for the deaf]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100209&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO A Educação de Surdos vem sendo investigada a partir de diversas perspectivas teóricas, constituindo análises que auxiliam na compreensão da surdez em contexto educacional. Esta investigação pretendeu compreender os modos de ser surdo em funcionamento nos discursos presentes nos Regimentos Escolares e Projeto Político Pedagógicos de escolas de surdos no Rio Grande do Sul. Neste artigo, referindo-se a um recorte da supracitada pesquisa, aborda um destes modos de ser surdo, que está pautado nos discursos que entendem o sujeito surdo enquanto um indivíduo não incapacitado. A partir de uma teorização foucaultiana, procedeu-se uma análise, de forma a estudar os discursos que fabricam um modo de ser surdo a partir da perspectiva de uma não incapacitação. Trata-se de um assujeitamento do surdo enquanto um indivíduo correlativo à governamentalidade neoliberal, um indivíduo que, para se inserir na sociedade, precisa esforçar-se para incluir-se e superar as barreiras daquilo que é compreendido como uma incapacitação física.<hr/>ABSTRACT Deaf Education has been investigated from various theoretical perspectives, constituting analyzes that help to understand deafness in an educational context. This investigation aimed to understand the ways of being deaf at work in the discourses present in the School Regiments and Pedagogical Political Project of schools for the deaf in Rio Grande do Sul. In this article, referring to an excerpt of the aforementioned research, it addresses one of these ways of being deaf, which is based on discourses that understand the deaf subject as a non-disabled individual. Based on a Foucaultian theorization, an analysis was carried out in order to study the discourses that manufacture a way of being deaf from the perspective of non-incapacitation. It is a subject of the deaf as an individual correlative to neoliberal governmentality, an individual who, in order to enter society, needs to strive to include and overcome the barriers of what is understood as a physical disability. <![CDATA[Citizenship, Participation and Dialogue: youth protagonism as the foundation of critical upbringing and autonomy in education.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100210&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O protagonismo juvenil, entendido como base de uma formação crítica, é parte de um contexto que inclui educação e cidadania. Nosso objetivo foi analisar a dimensão do protagonismo juvenil tendo como base o diálogo em três percepções: da formação crítica do sujeito, da autonomia e da ação participativa. A educação na perspectiva da formação dialógica requer um modelo de estado participativo com legislação e currículo que ofereça suporte ao desenvolvimento da aprendizagem nestaconfiguração. A concepção teórica da ação comunicativa baseia-se em Habermas (2012). A pesquisa apresentou método qualitativo, com processo técnico de análise de dados de revisão bibliográfica e busca em bases de dados on line, utilizando descritores, nos sites da Associação Nacional de Política e Administração da Educação - ANPAE, Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação - ANPED, Biblioteca Eletrônica CientíficaOnLine-Scieloe a Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações - BDTD, no período de 2015 a 2020. Conclui-se que o protagonismo juvenil é entendido na razão inversa da formação crítica e autônoma. O modelo do estado gerencial efetivado no Brasil não concretiza políticas que venham a contribuir para o desenvolvimento da formação juvenil gerando um princípio pedagógico de uma educação libertadora na perspectiva da cidadania, do diálogo e da ação participativa.<hr/>ABSTRACT Within a context with youth protagonism as the basis of formation, where education and citizenship are inserted. The dimension of youth protagonism was analyzed in our objective, based on dialogue in three ways: the critical formation of the subject, autonomy and participatory action. Education in the perception of dialogical formation needs a participatory state model with legislation and curriculum that support the development of learning in this configuration. The theoretical conception of communicative action was based on Habermas (2012). The research method used was qualitative, with a technical process of analyzing data from bibliographic review and searching websites, databases, of the Associação Nacional de Política e Administração da Educação - ANPAE, Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação - ANPED, Biblioteca Eletrônica Científica OnLine - Scielo e a Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações - BDTD, in the period from 2015 to 2020. It is concluded that the youth protagonism is understood in the inverse reason of the critical and autonomous formation. The managerial state model implemented in Brazil, does not implement policies that will contribute to the development of youth education, generating a pedagogical principle of liberating education from the perspective of citizenship, dialogue and participatory action. <![CDATA[La retención estudiantil y sus causas multifactoriales: un estudio de caso en el curso BC&T en el norte de Minas Gerais.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100211&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo está subsidiado por uma dissertação de mestrado, que teve como objetivo geral investigar as causas da retenção discente no curso de Bacharelado em Ciência e Tecnologia de uma Universidade Federal, localizada em Janaúba, ao norte do estado de Minas Gerais. Como instrumento de coleta de dados foi aplicado um questionário aos discentes que se matricularam nesse curso entre o primeiro semestre do ano de 2016 e o segundo semestre de 2017. Em seus objetivos específicos, o estudo procurou caracterizar o perfil socioeconômico e étnico-racial dos discentes retidos, apenas dos participantes da pesquisa, e identificar os fatores internos e externos que contribuíram para a retenção dos mesmos. Os resultados revelaram que a infraestrutura inadequada do prédio; as estratégias didático-pedagógicas, e a má formação no ensino médio foram fatores que contribuíram para a retenção discente nesse curso. Concluiu-se que as situações de desigualdade e as relações de poder existentes na sociedade acabam sendo reproduzidas no interior do ambiente educacional. Além disso, apesar dos avanços com relação ao acesso ao ensino superior nos governos progressistas, inferiu-se que os entraves socioeconômicos acabaram interferindo no desempenho acadêmico de alguns discentes.<hr/>ABSTRACT This article is supported by a master's thesis, which aimed to investigate the causes of student retention in the Bachelor of Science and Technology course at a Federal University, located in Janaúba, in the north of Minas Gerais state. As a data collection instrument, a questionnaire was applied to students who enrolled in this graduate course between the first semester of 2016 and the second semester of 2017. In its specific objectives, the study sought to characterize the socioeconomic and ethnic-racial profile of the students retained, only from the research participants, and to identify the internal and external factors that contributed to their retention. The results revealed that the building's inadequate infrastructure; didactic-pedagogical strategies, and poor training in high school were factors that contributed to student retention in this bachelor’s. It was concluded that the situations of inequality and the power relations existing in society end up being reproduced within the educational environment. In addition, despite advances in access to higher education in progressive governments, it was inferred that socioeconomic barriers were interfering with the academic performance of some students.<hr/>RESUMEN Este artículo está respaldado por una tesis de maestría, que tuvo como objetivo general investigar las causas de la retención estudiantil en el curso de Licenciatura en Ciencia y Tecnología de una Universidad Federal, ubicada en Janaúba, en el norte del estado de Minas Gerais. Como instrumento de recolección de datos, se aplicó un cuestionario a los estudiantes que se matricularon en este curso entre el primer semestre de 2016 y el segundo semestre de 2017. En sus objetivos específicos, el estudio buscó caracterizar el perfil socioeconómico y étnico-racial de los estudiantes retenidos, sólo de los participantes de la investigación, e identificar los factores internos y externos que contribuyeron a su retención. Los resultados revelaron que la infraestructura inadecuada del edificio; Las estrategias didáctico-pedagógicas y la mala formación en la escuela secundaria fueron factores que contribuyeron para la retención de estudiantes en este curso. Se concluyó que las situaciones de desigualdad y las relaciones de poder existentes en la sociedad terminan siendo reproducidas dentro del entorno educativo. Además, a pesar de los avances en materia de acceso a la educación superior en los gobiernos progresistas, se infirió que las barreras socioeconómicas terminaron interfiriendo en el rendimiento académico de algunos estudiantes. <![CDATA[Medical Report as An Element (Im)Dispensable in the Multifunctional Resource Room]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100213&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este estudo tem por objetivo compreender, na visão dos professores do Atendimento Educacional Especializado da Sala de Recurso Multifuncionais, se o laudo médico é considerado um instrumento imprescindível ou prescindível na realidade vivenciada. Para tanto, se caracteriza como uma pesquisa quanti-quali e exploratória, com base em dados secundários, que teve como participantes 40 professoras que atuavam nas Salas de Recursos Multifuncionais e que fazem parte de uma Secretaria Regional de Ensino do Estado de Minas Gerais. Os resultados apontam que as Salas de Recurso Multifuncionais, no momento da pesquisa, eram frequentadas tanto por estudantes público-alvo da educação especial, como por estudantes com outras especificidades. O que nos levou a questionar a exigência do laudo médico. Os dados da pesquisa apontam que, para alguns professores, a exigência é vista como uma forma de exclusão, já que o acesso ao laudo não é um percurso simples e acessível a todas as famílias, e nem todos os estudantes do atendimento educacional especializado faziam parte do público alvo. Para outros professores, ele é um apoio para a intervenção pedagógica. Ao final foi possível evidenciar que o laudo é um instrumento que, em uma perspectiva inclusiva, deveria servir apenas como complemento. Conclui-se que a maneira como a política atual se estrutura, não resolve o problema dos encaminhamentos, mas sim deixa uma lacuna no atendimento de estudantes que não se enquadram na política de educação especial, sendo ela mais uma vez excludente.<hr/>ABSTRACT This study aims to understand, in the view of the teachers of the Specialized Educational Care of the Multifunctional Resource Room, whether the medical report is considered an indispensable or essential instrument in the reality experienced. To this end, it is characterized as a quanti-quali and exploratory research, based on secondary data, which had as participants 40 teachers who worked in the Multifunctional Resource Rooms and who are part of a Regional Teaching Secretariat of the State of Minas Gerais. The results indicate that the Multifunctional Resource Rooms, at the time of the research, were frequented both by students targeted by special education, as well as by students with other specificities. Which led us to question the requirement of the medical report. The research data indicate that, for some teachers, the requirement is seen as a form of exclusion, since access to the report is not a simple and accessible route for all families and not all students of specialized educational care were part of the target audience. For other teachers it is a support for pedagogical intervention. In the end, it was possible to show that the report is an instrument that, in an inclusive perspective, should serve only as a complement. It is concluded that the way the current policy is structured does not solve the problem of referrals, but rather leaves a gap in the care of students who do not fit the policy of special education, being once again excluding. <![CDATA[Reflecting on initial teacher education in Brazil: Perceptions of experienced teachers]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100214&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO A presente pesquisa teve como proposta analisar aspectos da formação inicial de professores de Educação Física, utilizando como ponto de partida as representações de docentes do componente que atuam na Rede Municipal de Educação Básica das cidades de Santo André, São Bernardo do Campo e Ribeirão Pires, municípios da região pertencente à Grande São Paulo conhecida como Grande ABC, ou ABC paulista, e egressos das Instituições de Ensino Superior ali situadas. A escolha da região se deu em função da diversidade das instituições ali presentes que oferecem o curso. O estudo objetivou compreender a elaboração das significações docentes construídas nos cursos de formação inicial de professores de Educação Física acerca da escola pública e da docência. Foram gravadas em áudio entrevistas semi-estruturadas com docentes egressos dos cursos das diferentes IES pertencentes à região, e que atuem como docentes de escolas das redes públicas municipais. Pudemos, ao longo da pesquisa, verificar de que forma os currículos de diferentes instituições de uma mesma região compreendem a escola pública e a docência do componente Educação Física na formação inicial. Embora o território de formação e de atuação seja o mesmo, os docentes identificam um grande distanciamento entre os conhecimentos priorizados no curso de origem e aqueles requisitados pelo cotidiano escolar. Chamam a atenção para as ausências de temáticas relevantes para atuação na escola contemporânea e denunciam o privilégio concedido a saberes por eles entendidos como secundários ou até mesmo vistos como desnecessários na prática pedagógica. As análises realizadas a partir do material coletado procuraram compreender quais discursos são legitimados e quais estão interditados nos currículos aos quais os sujeitos da pesquisa foram submetidos. As considerações objetivaram trazer um deslocamento para discutir alternativas de mudanças e de reinterpretação do currículo de formação de professores de Educação Física, estabelecendo assim sentidos que caminhem ao encontro de perspectivas sintonizadas com o cotidiano escolar, suas necessidades e sua realidade.<hr/>ABSTRACT This research had as its proposition to analyze aspects of the initial Physical Education teacher education, having as its starting point the representations of working PE teachers in the Municipal Public System of primary and secondary education at Santo André, São Bernardo do Campo and Ribeirão Pires, cities that are located in the São Paulo belonging region known as "Great ABC" or "ABC paulista", and also teachers who have majored at High Education Institutions located there. This region was selected due to the diversity of institutions located there which offer the program. The purpose of this study was to understand the elaboration of the teacher’s significations built in the initial teaching degree programs in Physical Education of both public school and teaching. Semi-structured interviews were recorded with teachers who had majored in different HEI's in the region, and who work as a teacher in the Municipal Public School System. Throughout the research, it was verifiable how the curricula of different institutions in the same region understand public school and the teaching of the component Physical Education in the initial teaching degree programs. Although the territory of education and acting is the same, teachers identify a great distance between the knowledge prioritized in the origin program and those required by the school daily life. They draw attention to the lack of themes relevant to working in contemporary school and report the privilege granted to knowledge that is understood by them as secondary or even seen as unnecessary in pedagogical practice. The analysis held from the collected material sought to understand which discourses are legitimized and which are interdicted in the curricula to which the research subjects were submitted. The final considerations aimed to bring a shift in discussing alternatives to changing and reinterpreting the curriculum for the Physical Education teacher education, thus establishing meanings that respond the perspectives in line with the school daily life, its needs and its reality. <![CDATA[MITec: a perceptual model to identify the necessary skills in the integration of digital technologies in the teaching-learning process]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100215&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo tem como objetivo apresentar um modelo de inquéritoque busca entender como, na formação inicial de professores, é percebida a necessidade de desenvolvimento decompetências específicas para a integração das tecnologias digitais no processo de ensino-aprendizagem. Para isso, procurou-seconstruir um questionário que acabaria por ser estruturado em torno de três dimensões nucleares: 1) uma dimensão referente à atitude face às tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC), dimensão fundamentada no modelo Will-Skill-Tool-Pedagogy(WSTP) eincluindo 6 categorias e 9 afirmativas; 2) uma dimensão referente às competências digitais, tendo como base as competências que integram o DigComp e o Quadro Dinâmico de Referência de Competência Digital para Portugal (QDRCD),incluindo9 categorias e 15 afirmativas; 3) uma dimensão referente às questões pedagógicas propriamente ditas relacionadas com o uso educativo das TDIC, cuja estruturaçãotoma como base os fundamentos do modelo SynthesisofQualitative Data (SQD), possuindo 6 categorias e 24 afirmativas. A construção do questionário foi validada por um par de pesquisadores e formadores com larga experiência na formação inicial de professores, sendo complementada pela análise de confiabilidade por meio do coeficiente Alfa de Cronbach que apresentou excelente consistência interna.Ao fazer referênciaao modelo TechnologicalPedagogicalContentKnowledge (TPACK), os resultados iniciais demonstram que o questionário possui potencial para gerar dados relevantes que poderão ser utilizados por gestores e pesquisadores educacionais para tomada de decisão futura sobre as metodologias de trabalho utilizadas no desenvolvimento das competências digitais na formação inicial de professores, com vistas a incentivar a sua integração ao processo ensino-aprendizagem.<hr/>ABSTRACT This article aims to present a model of inquiry, in the form of a Likert questionnaire, which seeks to understand, in the initial training of teachers, how they perceive the development of skills necessary for the integration of digital technologies in the teaching-learning process. For this, we sought to structure a questionnaire in three dimensions: 1) attitude towards digital information and communication technologies (ICT) which is based on the Will-Skill-Tool-Pedagogy (WSTP) model, having 6 categories and 9 statements; 2) digital competences that are based on DigComp and on the Dynamic Framework of Digital Competence Reference for Portugal (QDRCD) having 9 categories and 15 affirmatives; 3) pedagogical that seeks foundations in the Synthesis of Qualitative Data (SQD) model, having 6 categories and 24 statements. The construction of the questionnaire was validated by a pair of specialists from the area of ​​initial teacher education, and the reliability analysis was carried out using Cronbach's alpha coefficient, which showed excellent internal consistency. By referring to the Technological pedagogical content knowledge (TPACK) model, the initial results demonstrate that the questionnaire has the potential to generate relevant data that can be used by educational managers and researchers for future decision-making on the methodologies used in the development of digital skills in initial teacher training, with a view to encouraging their integration into the teaching-learning process. <![CDATA[Social participation as the foundation of democratic school management: confluences between principles and autonomy]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100216&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO A gestão democrática vem sendo construída no Brasil a partir da década de 1990, coincidindo com o período de reformas na educação e de um processo maior, a reforma do próprio Estadobrasileiro. O presente artigo busca refletir sobre a importância da gestão democrática no processo educacional, considerando a necessidade de articulação entre as ações pedagógicas e a função social da escola, bem como as implicações políticas e sociais deste modo de gestão. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica que abrange discussões teóricas sobre o tema em estudo. O foco de análise evidencia o modo como a atuação comprometida da equipe gestora pode possibilitar a participação de todos os sujeitos envolvidos no processo de ensino-aprendizagem, desenvolvendo, através da gestão compartilhada, uma autonomia construída pela participação social, a qual permite a legitimação do sucesso escolar e, consequentemente, o amadurecimento da democracia no país.<hr/>ABSTRACT The democratic management is being built in Brazil from the 1990s, coinciding with the period of reforms in education and a larger process, reform of the Brazilian State itself. This article seeks to reflect on the importance of democratic management in the educational process, considering the need for articulation between the pedagogical actions and the social function of the school, as well as the political and social implications of this mode of management. This is a bibliographic research that has theoretical discussions on the topic under study as a reference.The analysis focus highlights the way in which the committed performance of the management team can enable the participation of all subjects involved in the teaching-learning process, developing, through shared management, an autonomy built by social participation, which allows the legitimation of theschool success and, consequently, the maturing of democracy in the country. <![CDATA[Student engagement: A review of foundations for educational practices and its approximation with music education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100217&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente artigo traz como objetivo apresentar, por meio de uma revisão narrativa da literatura, estudos sobre o engajamento dos estudantes e sua aproximação com a área da educação musical. Foram revisados diferentes estudos sobre engajamento, com foco nos indicadores, facilitadores, resultados e motivação.De maneira geral, o engajamento pode ser entendido como uma participação ativa em uma atividade que é determinada pela qualidade de aspectos comportamentais e psicológicos (cognitivos e afetivo/emocionais) da pessoa na realização de uma ação. A partir da literatura consultada, reconhece-se que o engajamento é um processo fundamental na aprendizagem, mas necessita de um aprofundamento teórico e metodológico nas pesquisas futuras sobre o tema. Os resultados deste estudo podem auxiliar docentes e pesquisadores da área da educação na compreensão das definições e discussões sobre o engajamento dos estudantes. Ao mesmo tempo, o texto também contempla um público que busca estudar o engajamento e sua relação com a educação musical.<hr/>ABSTRACT The aim of this article is to present, through a narrative literature review, studies on student engagement and its approximation with the music education field. Different engagement studies were reviewed, focusing on indicators, facilitators, results, and motivation. In general, engagement can be understood as active participation in an activity that is determined by the quality of behavioral and psychological (cognitive and affective/emotional) aspects from an individual when performing an action. Based on the literature consulted, it is recognized that engagement is a fundamental process in learning, but it needs a theoretical and methodological deepening in future research on the subject. The results of this study can help teachers and researchers in the education field to understand definitions and discussions about student engagement.At the same time, the text also contemplates an audience that seeks to study engagement and its relationship with the processes of music practice, teaching and learning. <![CDATA[Movilización cognitivo-pedagógica: la enseñanza del Inglés en la formación profesional integrada]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100218&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Em resposta à lacuna didático-metodológica da teoria de educação integrada e, mais especificamente, em relação ao ensino de língua inglesa (LI) no Ensino Médio Integrado (EMI) no contexto da Educação Profissional e Tecnológica (EPT), este trabalho apresenta um alinhamento teórico de concepção didático-metodológica entre um modelo prático para desenvolver o pensamento crítico no ensino de LI (DUMMETT; HUGHES, 2019), a Pedagogia dos Multiletramentos(COPE; KALANTZIS, 2015) e proposta pedagógica para a formação integrada (RAMOS, 2016), com o intuito de propor uma sólida premissa a partir da qual se poderia pensar uma abordagem metodológica, para o ensino de LI no EMI em EPT, que consubstancie os preceitos filosóficos-conceituais da visão educacional subjacente a essa modalidade de ensino. A apresentação e o cotejamento das teorizações permitem identificar a Taxonomia de Bloom (1956), revisada por Anderson e Krathwohl (2001), como ponto de contato e parâmetro de comparação entre as teorizações. Nesse processo, vislumbrou-se o expediente pedagógico da mobilização cognitivo-pedagógica dos processos mentais e recursos didáticos na sala de aula. A identificação desse constructo, transversal ao conjunto das abordagens educativas analisadas, somado ao fato de que ele se coaduna com uma perspectiva originária da concepção integrada de formação integrada de sujeito e de sociedade (RAMOS, 2016), o habilita a ser considerado um ponto de partida para avançar os estudos de ensino de LI no EMI em EPT.<hr/>ABSTRACT In response to a teaching-methodology gap in the literature on Integrated Education, and more specifically, in relation to English Language Teaching (ELT) in a Technical High School (THS) setting, within the realm of Brazilian vocational education, this work presents a theoretical lining-up of concepts pertaining to three models for teaching: a working model for Critical Thinking in ELT (DUMMETT; HUGHES, 2019), a Pedagogy of Multiliteracies (COPE; KALANTZIS, 2015) and a teaching method for integrated human development (RAMOS, 2016). In doing so we strive to propose a sound teaching constructthat can serve as a premise for advancing further research into a wider and more elaborate methodological approach in ELT, within the vocational setting of THS.Thismeans aligning teaching practices with the educational and philosophical underpinnings of Integrated Education and its concept of all-round learning. By expounding and comparing the aforementioned theories, we identified Bloom’s taxonomy (1956), as revised by Anderson and Krathwohl (2001), as a baseline from which to align concepts among such theories. From this process a common underlying constructfor teaching cognitive skills in the classroomemerged. The fact that such a construct has a cross-sectional presence among the analyzed theories, including one which stemmed from a kindredfieldtoIntegrated Education (RAMOS, 2016), accredits it as a worthy starting point from which to devise and craft amethodological approach to ELT in THS.<hr/>RESUMEN En respuesta a la brecha didáctico-metodológica en la teoría de la educación integrada y, más específicamente, en relación con la enseñanza del idioma inglés (ELT - English Language Teaching) en la Formación Profesional Integrada en Grado Medio (FPIGM), en el contexto de la Educación Profesional y Tecnológica (EPT) brasileña, en esta obra se presenta una alineación teórica del diseño didáctico-metodológico entre un modelo práctico para desarrollar el pensamiento crítico en la enseñanza del ELT (DUMMETT; HUGHES, 2019), la Pedagogía del Multialfabetización (COPE; KALANTZIS, 2015) y propuesta pedagógica para la formación integrada (RAMOS, 2016), con el fin de proponer una premisa sólida a partir de la cual se pueda pensar un enfoque metodológico, para la enseñanza del ELT en la FPIGM en EPT, que encarne los preceptos filosófico-conceptuales de la visión educativa que subyace a este modo de enseñanza. La presentación y el cotejo de las teorizaciones permiten identificar la taxonomía de Bloom (1956), revisada por AndersonyKrathwohl (2001), como punto de contacto y parámetro de comparación entre las teorizaciones. En este proceso se observó la estrategia de movilización cognitivo-pedagógica de procesos mentales y recursos didácticos en laclase. La identificación de este constructo, transversal a todos los enfoques educativos analizados, sumado al hecho de que es coherente con una perspectiva proveniente de la concepción integrada de la formación de sujetos y de la sociedad (RAMOS,2016), permite considerarlo como un punto de partida para avanzar en los estudios de la enseñanza de la LI en la FPIMG en la EPT. <![CDATA[History teaching: school and reading references represented in the course plans]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100220&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo analisa como a “escola” é representada entre os temas de estudos e quais as referências básicas indicadas nas ementas de 83 disciplinas obrigatórias, referentes ao Ensino de História, identificadas em 27 Projetos Políticos Pedagógicos (PPPs) dos cursos de licenciatura nas cinco regiões do Brasil. Como procedimento metodológico, recorri aos fundamentos quantitativos para identificar quantas e quais disciplinas obrigatórias se encarregam, especificamente, do debate sobre Ensino de História, e quantas e quais, entre essas, inserem a escola como tema de estudo. Em seguida, procedi com a análise qualitativa para problematizar as ementas dos componentes identificados, compreender como a escola é inserida entre os temas de interesse e saber quais referências básicas são indicadas nas disciplinas. A análise mostra que a escola não se constituiu como o tema de maior interesse e, entre as referências, percebe-se o destaque para as obras em formato de livros e pouca indicação de pesquisadores do campo da Educação.<hr/>ABSTRACT The article analyzes how the “school” is represented among the study subjects and what are the basic references indicated in the course plans of 83 compulsory subjects of History Teaching identified in 27 Pedagogical Political Projects of the undergraduate courses in the five regions of Brazil. As a methodological procedure, I resorted to quantitative foundations to identify how many and which compulsory subjects are in charge of the debate specifically on history teaching, and among these, how many and which insert the school as a subject of study and, then, I proceeded with the qualitative analysis, to problematize the course plans of the components identified to analyze how the school is inserted among the topics of interest and which are the basic references that are indicated in the subjects. The analysis shows that the school did not constitute a main topic of interest and among the references it is possible to notice the highlight for the works in book format and little indication of researchers in the field of Education. <![CDATA[En defensa de ua educación juríduca humanista más allá de la ocasionalidad práctica en los procesos educativos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100222&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Partindo-se da verificabilidade de que a formação propagada pelos cursos de Direito não favorecem uma preparação humanística sólida, já que seus currículos estão ainda muito arraigados aos ideais conservadores do positivismo clássico, objetivou-se no estudo em comento realizar uma análise em torno de como os currículos se originaram, buscando, para respaldar a análise, estabelecer como ponto de partida a tradição romana e sua arqueologia do saber jurídico, para, em seguida, adentrar nas reflexões em torno da ciência e da técnica na modernidade, desnudando aspectos valiosos a fim de se (re)pensar uma pauta humanista nessa seara. Como opção teórico-metodológica, adotou-se a abordagem de natureza qualitativa, com ênfase na revisão de literatura. Assim, após todas as questões apresentadas e, tomando por base pensadores como Paulo Freire, Walter Benjamin, Hannah Arendt, John Rawls, Jürgen Habermas, dentre outros, ficou evidente a necessidade concreta de um modelo de educação jurídica que possa romper com a configuração socioeducacional atual e que seja capaz de assegurar a junção equilibrada entre o Humanismo, a Ciência, a Técnica, as Artes e, sobretudo, que seja apto a minimizar os flagelos ainda gritantes na segunda década deste século.<hr/>ABSTRACT Starting from the verifiability that the training propagated by Law courses does not favor a solid humanistic preparation, since their curricula are still deeply rooted in the conservative ideals of classical positivism, the objective of the study under review was to carry out an analysis around how the curricula originated, seeking, to support the analysis, to establish as a starting point the Roman tradition and its archeology of legal knowledge, to then enter the reflections on science and technique in modernity, uncovering valuable aspects in order to of (re)thinking a humanist agenda in this area. As a theoretical-methodological option, a qualitative approach was adopted, with an emphasis on literature review. Thus, after all the questions presented and, based on thinkers such as Paulo Freire, Walter Benjamin, Hannah Arendt, John Rawls, Jürgen Habermas, among others, the concrete need for a legal education model that can break with the socio-educational configuration became evident. current and capable of ensuring a balanced union between Humanism, Science, Technique, the Arts and, above all, that it is able to minimize the scourges still glaring in the second decade of this century.<hr/>RESUMEN Partiendo de lacomprobabilidad de que laformación que propaganlos cursos de Derecho no favorece una sólida preparación humanística, ya que sus planes de estudioaúnestán profundamente arraigados enlosideales conservadores del positivismo clásico, el objetivo delestudioanalizadofue realizar unanálisisen torno a cómola Los currículos se originaron, buscando, sustentar elanálisis, establecer como punto de partida latradición romana y suarqueologíadelconocimiento jurídico, para luegoadentrarseenlas reflexiones sobre laciencia y la técnica enlamodernidad, destapando aspectos valiosos para el (re) pensar un humanista. agendaen este campo. Como opción teórico-metodológica se adoptóun enfoque cualitativo, conénfasisenlarevisión de la literatura. Así, luego de todas las preguntas planteadas y, a partir de pensadores como Paulo Freire, Walter Benjamin, Hannah Arendt, John Rawls, Jürgen Habermas, entre otros, se hizolanecesidad concreta de un modelo de educación jurídica que rompa conlaconfiguración socioeducativa. evidente, actual y capaz de asegurar una unión equilibrada entre Humanismo, Ciencia, Técnica, Artes y, sobre todo, que sea capaz de minimizar los flagelos que aúnresplandecenenla segunda década de este siglo. <![CDATA[<em>Ratio Studiorum</em>: bases and foundations of educational activities in the schools of the Jesuits]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100223&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo tem por objetivo analisar no RatioStudiorum as bases e fundamentos das ações educativas nos colégios dos jesuítas. Em termos teórico-metodológicos o estudo abriga-se nas cartas jesuíticas e nas referências bibliográficas nas áreas de educação e filosofia priorizando o projeto de colonização portuguesa e a política educacional dos jesuítas para a formação do homem útil e universal e, em seguida percorre o Segundo Discurso e Emilio de Rousseau para compreender como as faculdades perfectibilidade e educabilidade despertam o vir a ser humano e nos torna ser históricos e sociais. Aponta que, nas instituições educativas, o processo de evangelização, conversão e catequização dos jesuítas seguiram as práticas de formação de homem ligado pela fé católica à perfeição divina, mas também atuaram para formar o homem útil, disciplinado e civilizado, instituindo as bases de organização da vida social e escolar brasileira.<hr/>ABSTRACT This article aims to analyze in the Ratio Studiorum the bases and foundations of educational actions in the schools of the Jesuits. In theoretical-methodological terms, the study is based on Jesuit letters and bibliographic references in the areas of education and philosophy, prioritizing the Portuguese colonization project and the Jesuits' educational policy for the formation of useful and universal men, and then goes through the Second Discourse and Emilio de Rousseau to understand how the faculties perfectibility and educability awaken the human being and make us historical and social. It points out that, in educational institutions, the process of evangelization, conversion and catechization of the Jesuits followed the practices of formation of a man linked by the Catholic faith to divine perfection, but also acted to form the useful, disciplined and civilized man, establishing the bases of organization Brazilian social and school life. <![CDATA[Rounds of conversation with teenagers: Strategies for dealing with conflicts at school]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100224&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Neste artigo, refletimos sobre o uso estratégico da roda de conversa, orientada pela psicanálise, com abordagem direcionada para o tema conflitos na escola. Realizamos uma intervenção com estudantes adolescentes representantes de turmas do Ensino Fundamental II em uma escola pública localizada numa capital brasileira. O foco das queixas referia-se à indisciplina, à violência, à desmotivação, ao desrespeito, à apatia, ao uso de drogas nas áreas de recreação, ao enfrentamento, entre outros, relatados pelos diretores, professores e funcionários, em relação aos alunos. Notamos que essa escola mostrava-se impossibilitada de ativar toda a potência do tempo de passagem adolescente, além de reduzi-la, quase tão somente, às dimensões conflitivas entre alunos e educadores. A tomada da palavra na escola, por meio de espaços francosde fala, contribuiu para a responsabilização subjetiva e política dos adolescentes na escola e produziu transformações discursivas nas formas de organização, na maneira como os professores se reportam aos alunos, nas formas de laços entre os estudantes e a comunidade escolar, reinventando, assim, formas mais solidárias de interação, reconhecimento e de engajamento do exercício da cidadania na estrutura institucional.<hr/>ABSTRACT In this article, we reflect on the strategic use of rounds of conversation, led by psychoanalysis, as an approach aimed for conflicts at school. The intervention was carried out with teenage students, representatives of Elementary School II classes, in a public school located In a Brazilian capital.. The focus of the complaints referred to indiscipline, violence, lack of motivation, disrespect, apathy, drug use in recreational areas, confrontation, among others, reported by principals, teachers and employees in relation to students. We noted that this school was unable to activate the full power of the adolescent passage time, in addition to the fact that it reduced it, almost only, to the conflicting dimensions between students and educators. Talking at school, through honest talk spaces contributed to the subjective and political accountability of teenagers at school, in addition to producing discursive transformations in the forms of organization, in the way teachers report to students, in the forms of ties between students and the school community, thus reinventing more solidary forms of interaction, recognition and engagement in the exercise of citizenship in the institutional structure. <![CDATA[La mirada sobre el tiempo pasado, la distracción del tiempo presente y las incertidumbres del horizonte: cambio social en los libros de texto de Sociología]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100226&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente artigo analisa o discurso dos livros didáticos de Sociologia sobre as possibilidades e alternativas de superação da estrutura social vigente. A investigação se deu à luz da Análise do Discurso pecheutiana, em sintonia com as contribuições teóricas de Georg Lukács acerca da ideologia. Ao longo do texto, demonstra-se que, embora os livros didáticos de Sociologia do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) de 2015 materializem discursos diferentes e, por vezes, até contraditório sobre a mudança social, neles predominam efeitos de sentidos vinculados à formação discursiva reformista, alicerçada na formação ideológica socialdemocrata. Por fim, conclui-se que, majoritariamente, o discurso sobre a mudança social materializado nos livros didáticos de Sociologia oferece aos jovens estudantes brasileiros um contato com possibilidades e alternativas restritas ao aperfeiçoamento da ordem social vigente.<hr/>ABSTRACT This article analyzes the discourse of Sociology textbooks on the possibilities and alternatives for overcoming the current social structure. The investigation took place in the light of the Discourse Analysis of Pecheutian affiliation, in line with Georg Lukács' theoretical contributions about ideology. Throughout the text, it is demonstrated that, although the Sociology textbooks of the 2015 National Textbook Program (PNLD) materialize different and sometimes even contradictory discourses about social change, it is predominant the effects of meanings linked at reformist discourse, based on social democratic ideology. Finally, it is concluded that, mostly, the discourse on social change materialized in Sociology textbooks offer young Brazilian students a contact with possibilities and societal alternatives limited to improvement of the current social order. <![CDATA[Reflexiones sobre el posextractivismo desde la perspectiva de los estudiantes de un curso de turismo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100227&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente artigo tem por objetivo discutir o ecoturismo como alternativa econômica às atividades de mineração na Bacia do Rio Doce e avaliar a relevância do tema para a formação dos turismólogos. O rompimento das barragens de mineração localizadas nos munícipios de Mariana, em 2015, e Brumadinho, em 2019, resultaram em centenas de mortes e uma devastação socioambiental sem precedentes no Brasil. Diante dos impactos negativos dessa atividade toma-se o padrão primário-exportador como questão estruturante para a crítica proposta. A discussão pauta-se sobre levantamento realizado junto a educandos de Turismo de uma universidade federal da região Sudeste e pesquisa bibliográfica e documental. Como resultado, tem-se a discussão incipiente sobre pós-extrativismo no Brasil, particularmente na sua relação com (eco)turismo, e a relevância da temática apontada pelos educandos. São tecidas considerações gerais e específicas acerca das possibilidades do ecoturismo na região da Bacia do Rio Doce e propõe-se a inclusão da temática na grade curricular do curso de Turismo.<hr/>ABSTRACT The aim of this study is to discuss ecotourism as an economic alternative to mining activities in the Rio Doce Basin and to evaluate the importance of the topic for the training of tourism professionals. The disruption of mining dams located in the municipalities of Mariana, in 2015, and Brumadinho, in 2019, caused hundreds of deaths and an unprecedented socio-environmental devastation in Brazil. In the face of the negative impacts of this activity, we choose the primary export pattern as a structuring issue for the proposed criticism. The discussion is based on a survey carried out with Tourism students from one federal university in the Southeast region as well as bibliographic and documentary research. As a result, there is an incipient discussion about post-extraction in Brazil, particularly in its relationship with (eco)tourism, and the relevance of the theme pointed out by Tourism students. We make general and specific considerations about the possibilities of ecotourism in the Rio Doce Basin region and finally, we propose to include the theme in the curriculum of the Tourism course.<hr/>RESUMEN Con el presente artículo se pretende discutir el ecoturismo como alternativa económica a las actividades mineras en la Bacia do Rio Doce y evaluar la relevancia del tema para la formación de profesionales del turismo. El colapso de las presas mineras ubicadas en los municipios de Mariana, en 2015, y Brumadinho, en 2019, estado de Minas Gerais, provocó cientos de muertes y una devastación socioambiental sin precedentes en Brasil. Dados los impactos negativos de esta actividad, se toma el patrón primario-exportador como cuestión estructurante de la crítica propuesta. La discusión se basa en una encuesta realizada a estudiantes de turismo de una universidad federal de la Región Sudeste y en investigaciones bibliográficas y documentales. De ahí la incipiente discusión sobre el posextractivismoen Brasil, particularmente en su relación con el (eco)turismo, y la relevancia del tema señalado por los estudiantes. Se plantean consideraciones generales y específicas sobre las posibilidades del ecoturismo en la región de la Bacia do Rio Doce y se hace una propuesta para incluir esta cuestión en el plan de estudios del curso de turismo. <![CDATA[Del juego radiofónico al juego sonoro: ecos y sintonías en la pedagogía del teatro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100229&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO As experiências cênicas virtuais que vêm sendo desenvolvidas no Brasil por grupos de pessoas com deficiência visual no ciberespaço, intituladas por estes de audionovelas ou montagens, instigam à reflexão acerca dos processos criativos cênicos e do teatro na contemporaneidade em simbiose com as novas mídias, considerando, desse modo, formas alternativas de copresencialidade e recepção. Trazidas ao contexto escolar e articuladas aos jogos de improvisação, tais experiências embasaram os processos de criação artística de três oficinas de teatro desenvolvidas em uma escola pública de Natal/RN, em 2018, com uma turma de 8º ano do ensino fundamental, composta por vinte alunos com faixa etária entre 13 e 17 anos, com e sem deficiência visual. A observação do movimento construído na pesquisa se deu na transição do eixo da presença na cena teatral, e, portanto, da visibilidade, para o eixo da audibilidade, incorrendo na perspectiva do que estamos designando como peça sonora. Admitimos, assim, que tal incursão pode instigar um olhar para novas formas de recepção, a partir de um itinerário que provoca a imaginação criativa por meio de um processo de escuta, levando à reflexão teórica acerca dessas práticas pedagógicas no ensino de teatro. Tal enfoque leva em conta, por sua vez, as abordagens que recuperam as matrizes da tradição oral aliadas à contação de histórias (ZUMTHOR, 2007; BUSATTO, 2013), tendo como referência as peças radiofônicas desenvolvidas por Bertolt Brecht e Walter Benjamin a partir de 1929, na perspectiva de uma cultura do ouvir e ressignificando o próprio conceito do corpo que se torna voz, redimensionado nesses processos focados na potência da palavra oral.<hr/>ABSTRACT The virtual scenic experiences that have been developed in Brazil by groups of people with visual impairment in cyberspace, entitled by them as audionovelas (audio soap operas) or montagens (montage), abet reflection about the scenic creative processes and about the theatre in contemporaneity in symbiosis with new media, considering, thus, alternative forms of copresenciality and receiving. Brought to the school environment and articulated to improvisation games, such experiences based the artistic creation processes of three theatre workshops developed in a public school in Natal/RN in 2018 with twenty 8th grade primary school students aged between 13 and 17 years old. Some students had visual impairment, while others did not. The observation of the movement in the research took place in the transition from the axis of the presence in the theatrical scene (visibility) to the axis of audibility, incurring, therefore, what we have designated as sound play. Thus, we must admit that such incursion might instigate new forms of receveiving, from an itinerary that provokes the creative imagination through a listening process, leading to the theoretical reflection about these pedagogical practices in theatre teaching. Such approach takes into account, in turn, the approaches that recover the matrices of oral tradition allied to storytelling (ZUMTHOR, 2007; BUSATTO, 2013), with reference to the radio plays developed by Bertolt Brecht and Walter Benjamin from 1929, in the perspective of a culture of listening and re-signifying the very concept of the body that becomes voice, resized in these processes focused on the power of the oral word.<hr/>RESUMEN Las experiencias escénicas virtuales que han sido desarrolladas en Brasil por grupos de personas con deficiencia visual en el ciberespacio, tituladas por ellos como audionovelas o montagens, instigan a la reflexión sobre los procesos creativos escénicos y el teatro contemporáneo en simbiosis con los nuevos medios, considerando, así, formas alternativas de copresencialidad y recepción. Llevado al contexto escolar y articuladas a juegos de improvisación, tales experiencias fueron la base de los procesos de creación artística de tres talleres de teatro desarrollados en una escuela pública de Natal/RN, en 2018, con una clase de 8º grado de primaria, compuesta por veinte alumnos de entre 13 y 17 años, con y sin deficiencia visual. La observación del movimiento construido en la investigación tuvo lugar en la transición del eje de la presencia en la escena teatral, y, por tanto, de la visibilidad, al eje de la audibilidad, incurriendo en la perspectiva de lo que estamos designando como juego sonoro. Así, admitimos que dicha incursión puede instigar una búsqueda de nuevas formas de recepción, a partir de un itinerario que provoque la imaginación creadora a través de un proceso de escucha, conduciendo a una reflexión teórica sobre estas prácticas pedagógicas en la enseñanza del teatro. Tal aproximación tiene en cuenta, a su vez, los abordajes que recuperan las matrices de la tradición oral aliadas al storytelling (ZUMTHOR, 2007; BUSATTO, 2013), tomando como referencia los radioteatros desarrollados por Bertolt Brecht y Walter Benjamin a partir de 1929, desde la perspectiva de una cultura de la escucha y resignificando el propio concepto de cuerpo que deviene voz, redimensionado en estos procesos centrados en el poder de la palabra oral. <![CDATA[Beyond Mathematical literacy: ethnic and racial elements in the Mein Rechenbuch booklet]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100230&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo faz uma análise de duas cartilhas de alfabetização matemática denominadas Mein Rechenbuch (Meu livro de cálculo). Ambas foram produzidas em 1933 pela editora Rotermund, que na época estava ligada a instituição luterana pertencente ao sínodo evangélico Rio-Grandense. Essas cartilhas tinham como objetivo promover aprendizado matemático, embasadas em princípios étnicos, culturais e raciais. O estudo apoia-se na análise documental, sendo necessário contextualizar o documento, no caso aqui, as cartilhas, no tempo de sua produção (BACELLAR, 2008). Os recursos didáticos, representados nesses materiais, promoviam a aprendizagem do conhecimento matemático, integralizado como o espaço de vivência dos sujeitos. As atividades analisadas nas cartilhas matemáticas revelam o direcionamento pedagógico para a própria realidade social e política da imigração, reforçando hábitos, costumes e tradições desses grupos étnicos, a partir dos espaços vivenciados. O conteúdo das cartilhas, não só serviu de estímulo para melhorar as habilidades de cálculo mental e resolução de problemas, a partir do cotidiano das comunidades teuto-brasileiras, mas foi, também, um meio efetivo de propagar ideários étnicos e raciais.<hr/>ABSTRACT This paper makes an analysis of two Mathematical literacy booklets called Mein Rechenbuch (My calculus book). Both booklets were produced in 1933 by the publishing house Rotermund, which was then linked to a Lutheran institution belonging to the Rio-Grandense Evangelical Synod. The main goal of such guidelines was to promote mathematical learning, based on ethnic, cultural and racial values. The study relies on documentary analysis, being necessary to put the document into context, in this case, the booklets at the time they were produced (BACELLAR, 2008). The teaching resources represented in those textbooks promoted mathematical knowledge engaged as living experience. The activities considered in the Math booklets reveal a pedagogical direction towards the Socio-Political reality of immigration, strengthening habits, traditions and practices of ethnic communities from their lived experiences. The content of the textbooks served not only as stimulus to enhance mental calculation and problem-solving skills, from the daily routine of German-Brazilian communities, but also as effective means to spread ethnic and racial ideas. <![CDATA[The enunciation of student knowledge and the cultural curriculum of Physical Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442023000100232&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Em meio à Modernidade, uma única forma de viver foi alçada como legítima e verdadeira, representando os efeitos do curso civilizatório. Essa dinâmica levou à consumação de inúmeras vidas, experiências foram desperdiçadas, conhecimentos exterminados e determinados modos de ser, apagados. A educação institucional e a ciência serviram a esse propósito de caráter colonial, patriarcal e capitalista. A pedagogia moderna é herdeira desse legado pautado na ideia de progresso por meio da razão e do desenvolvimento científico com a promessa da formação de um suposto sujeito autônomo, consciente e, sobretudo, livre. O currículo cultural da Educação Física faz frente a tais intenções ao assumir uma postura em defesa das diferenças. A presente pesquisa analisa se e como um professor que afirma colocar em ação a proposta valoriza os saberes dos alunos acerca da prática corporal tematizada. Para tanto, buscou apoio na forma qualitativa de investigação por meio da observação participante e de conversas em grupo. Os materiais produzidosquando submetidos ao confronto com o pensamento decolonial do grupo llatino-americano Modernidade/Colonialidade, as epistemologias do Sul de Boaventura Sousa Santos e o pós-colonialismo de HomiBhabha, indicam que os alunos percebem o ambiente propício à escuta, o que os motiva a expor seus gestos e saberes. Essa constatação permite inferir que ao colocar em ação a Educação Física culturalmente orientada, o professor se deixa guiar pelo princípio ético-político que favorece a enunciação dos saberes dos alunos.<hr/>ABSTRACT In the midst of Modernity, a single way of living was raised as legitimate and true, representing the effects of the civilizing course. This dynamic led to the consummation of countless lives, experiences were, knowledge exterminated and certain ways of being erased. Institutional education and science served this purpose of a colonial, patriarchal and capitalist character. Modern pedagogy is heir to this legacy based on the idea of ​​progress through reason and scientific development with the promise of the formation of a supposed autonomous, conscious and, above all, free subject. The cultural curriculum of Physical Education faces such intentions by taking a stand in defense of differences. This research examines whether and as a teacher who claims to put the proposal into action, values ​​students' knowledge about thematic body practice. To this end, it sought support in the qualitative form of investigation through participant observation and group conversations. The materials produced when submitted to the confrontation with the decolonial thought of the Latin American group Modernidade / Colonialidade, the epistemologies of the South of Boaventura Sousa Santos and the post-colonialism of HomiBhabha, indicate that the students perceive the environment conducive to listening, which motivates them to expose their gestures and knowledge. This finding allows us to infer that when putting culturally oriented Physical Education into action, the teacher is guided by the ethical-political principle that favors the enunciation of students' knowledge.