Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2176-668120150001&lang=es vol. 96 num. 242 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[EDITORIAL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812015000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Social networks on the internet and their appropriations by young Brazilian and Portuguese students]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812015000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es O fenômeno das redes sociais on-line é marcante na atual fase da internet 2.0, tendo crescido vertiginosamente, a partir do ano 2005, com a adesão majoritária de jovens, que as acessam por computadores fixos e móveis, em plataformas dos mais variados tipos. Por meio delas, trocam mensagens e compartilham conteúdos os mais diversos. Diante desse cenário, com base em duas pesquisas convergentes, pretende-se discutir os usos e as apropriações das redes sociais on-line por jovens alunos do ensino fundamental e médio e destacar os pontos mais pertinentes da atual fase da internet nos contextos pessoal, familiar e escolar. Foram aplicados questionários, inspirados em modelo de pesquisa elaborado na Itália, a 404 alunos brasileiros de oito escolas no Rio de Janeiro e a 549 alunos portugueses de 11 escolas na região portuguesa de Castelo Branco. Com essa rica empiria, verificou-se em que pontos os jovens se aproximam dos ideais de uma nova subjetividade (o leitor imerso nas novas mídias) e de um jovem naturalmente afeito aos suportes digitais (o nativo digital)<hr/>The phenomenon of online social networks has been remarkable in the current phase of internet 2.0 and has grown rapidly from the year 2005, with the majority membership of young people, who access the social networks from desktops and mobile platforms of all kinds. Using these platforms, they exchange messages and share various contents. Given this scenario, based on two converging researches, this paper discusses the uses and appropriations of online social networks by students of elementary school and high school. Also, it highlights the most relevant points in the current phase of the internet in relation to personal, family and school contexts. Inspired by a research model developed in Italy, 404 questionnaires were applied to Brazilian students from eight schools in Rio de Janeiro and 549 Portuguese students from 11 schools in the Portuguese region of Castelo Branco. With this comprehensive database, we could verify at which points the youth approaches the ideals of a new subjectivity (the reader immersed in new medias) and a youngster naturally used to digital media (the digital native) <![CDATA[Contributions from the Neuroscience to the beginning literacy process and literacy in a practice of the Project Alphabetization with Success]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812015000100026&lng=es&nrm=iso&tlng=es Destaca contribuições das neurociências à compreensão dos processos neurocerebrais envolvidos no ensino-aprendizagem e mostra como essas contribuições podem ser utilizadas em associação com a teoria de Aprendizagem Significativa de Ausubel (2002) e com a Psicogênese da Língua Escrita de Ferreiro e Teberosky (1979). Defende a necessidade de familiarizar os profissionais da educação com conhecimentos referentes a esses processos para conduzir à melhoria do desempenho acadêmico vigente na maioria de nossas escolas<hr/>The article highlights the contributions of Neuroscience to understand the neurological processes involved in the teaching and learning cycle and shows how these contributions can be used in association with the Theory of Meaningful Learning of Ausubel (2002) and Psychogenesis Language Writing of Teberosky and Ferreiro (1979). The paper advocates the need of education professionals to be acquainted with the knowledge regarding these processes, in order to promote the improvement of the current academic performance in most schools <![CDATA[Blank interval as a sign in the process of appropriation of writing]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812015000100042&lng=es&nrm=iso&tlng=es Debate as funções e a importância do espaço ou do intervalo em branco no processo de alfabetização das crianças e pretende compreender seu papel como signo no processo de apropriação dos enunciados discursivos. Apresentam-se argumentos que interrogam a natureza estritamente alfabética da língua e que se contrapõem à necessidade de desenvolvimento da consciência fonológica. Defende-se o princípio de que há "um pensamento de tela" culturalmente construído por caracteres e signos, entre os quais se encontram os intervalos em branco ou espaços em branco. Duas figuras coletadas em um caderno de uma escola francesa são analisadas com o objetivo de mostrar a criação de intervalos sem que suas funções sejam percebidas. Defende-se ainda a tese de que a criança se apropria do discurso e, por essa razão, os intervalos ganham importantes funções durante o processo de conceituação das unidades discursivas<hr/>This essay aims to put into debate the functions and importance of blank space or blank interval in children's literacy process, and understand their role as a sign in the process of appropriation of discursive enunciations. Arguments that question the strictly alphabetical nature of language and that are in opposition to the need of development of phonological awareness are presented. The article advocates the principle that there is a "screen thinking" culturally constructed by characters and signs, among which there are the blank intervals or the blank spaces. In order to show the creation of intervals without perceiving their functions, two figures collected from a book of a French school are analyzed. The arguments support the thesis that the child appropriates the discourse, and; therefore, the intervals gain important functions during the process of conceptualization of discursive units <![CDATA[The understanding of dialogue in a process of collective construction of a political pedagogical project]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812015000100061&lng=es&nrm=iso&tlng=es Sintetiza uma pesquisa que investigou como gestores, educadores e representantes de uma comunidade da zona norte de São Paulo compreenderam diálogo a partir da experiência de construção coletiva de um projeto político-pedagógico de duas organizações educativas. Fundamentando-se em Martin Buber e Paulo Freire, realizou-se um estudo qualitativo, utilizando-se de entrevista reflexiva coletiva. Os resultados apontaram para a compreensão de diálogo como conversa, participação, silêncio, integração e construção de conhecimento. A construção coletiva do projeto político-pedagógico mostrou a vontade de dialogar e a necessidade de maior disposição para ouvir o outro, desvelando diálogo como caminho de transformação social e busca por reconhecer o valor das relações interpessoais<hr/>This article presents a study that aimed to investigate how managers, educators and representatives of a community placed in São Paulo's north outskirts understood "dialogue" through the experience of collectively building a political pedagogical project of two educational institutions. Referring to the thought of Martin Buber and Paulo Freire, we carried out a qualitative study, using the reflexive interview conference. The results showed an understanding of dialogue as "conversation", "participation", "silence", "integration" and "knowledge building". The collective construction of the political pedagogical project demonstrated the willingness to dialogue and the need of greater effort in listening to each other, revealing dialogue as a way of social change and of acknowledgement of the value of interpersonal relationships <![CDATA[Pedagogical practices and didactic material of the "Read and Write Program" in the first grade of elementary school]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812015000100079&lng=es&nrm=iso&tlng=es Apresenta resultados de pesquisa que objetivou investigar como a proposta do material didático do Programa Ler e Escrever (PLE) foi vivenciada pelos alunos e pela professora de uma sala de 1º ano do ensino fundamental (EF), em uma escola estadual de Campinas, no Estado de São Paulo. O PLE é um programa estadual que compreende um conjunto de ações visando à melhoria da qualidade da alfabetização nos anos iniciais do EF. Uma de suas principais ações consiste na elaboração e distribuição de material didático. Os procedimentos de coleta de dados incluíram: observações em sala de aula, entrevista com a professora e entrevistas com os alunos. Alguns recursos auxiliares, como microfone, câmera fotográfica e uma boneca-personagem, foram utilizados durante as entrevistas com as crianças. Os resultados apontaram o grande desejo dos alunos em saber ler e escrever, pois isso lhes concede maior autonomia e acesso a informações importantes haja vista que a leitura e a escrita estão diretamente relacionadas ao conhecimento. Os alunos demonstraram anseio por compreender o funcionamento e a finalidade da escrita. O apoio do material didático pode contribuir, satisfatoriamente, para a aquisição da linguagem escrita, mas a mediação e o uso que se faz deste são fundamentais. Os gêneros explorados no material didático, tanto para a leitura como para a escrita, bem como os temas e o volume de material escrito disponibilizado, devem ser objeto de reflexão<hr/>This article presents results of research that aimed to investigate how the proposal of didactic material of the "Read and Write Program" (Programa Ler e Escrever - PLE) was experienced by first grade elementary students and by their teacher, in a public school of Campinas, in the State of São Paulo. The PLE is a program of the State of São Paulo, comprising a set of actions aimed at improving the quality of literacy in the early years of elementary school. One of its main actions is the development and distribution of educational materials. Data collection procedures included: classroom observations, interviews with the teacher and with the students. Some supplementary features, such as a microphone, a camera and a doll-character were used during the interviews with the children. The results showed the great desire of students in learning how to read and write, because it gives them more autonomy and access to important information, since reading and writing are directly related to knowledge. Students demonstrated desire for understanding the functioning and purpose of writing. The support of the educational material can satisfactorily contribute to the acquisition of written language, but the mediation and the use that is made of this material are essential. In relation to the teaching materials, the genres that are exploited both for reading and writing, as well as the topics and the volume of written material made available should be object of reflection <![CDATA[Pathways and trends in the scientific literature about children aged 0-3 years in Anped]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812015000100096&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resulta de um levantamento dos trabalhos apresentados no GT07: Educação de crianças de 0 a 6 anos, nas reuniões anuais da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Anped), entre os anos de 2003 e 2013, com o objetivo de mapear a produção científica sobre as crianças de zero a três anos de idade. Para a busca dos trabalhos, foram definidas algumas palavras-chave: educação infantil; creche; berçário; crianças pequenas; bebês; zero (0) a três (3). A primeira busca foi realizada nos resumos e nas palavras-chave propostas no próprio artigo, e, quando necessário, recorreu-se ao trabalho completo. A partir dessa busca, foram localizados 23 trabalhos que abordavam a temática, e estes foram lidos na íntegra para categorização e análise. Com base na leitura dos trabalhos, utilizando a estratégia metodológica de análise de conteúdo, foi possível, por meio de método indutivo, agrupá-los em temáticas: "dimensão pedagógica", "perspectivas sociológicas", "políticas para educação infantil" e "história". Destaca-se que no período entre os anos de 2003 a 2013 um total de 175 trabalhos foi apresentado no GT07, dos quais somente 23 trabalhos tiveram como preocupação as crianças de zero a três anos. Embora esse número seja muito inferior ao total, revela-se uma crescente preocupação e prioridade da área em relação à situação da creche e das crianças pequenas.<hr/>This article results from a survey based on papers presented in the working group (GT) 07: Education of children aged 0 to 6 years, at the annual meetings of the National Association of Graduate Studies and Research in Education (Anped), between 2003 and 2013. This study aims at mapping the scientific literature on young children (from zero to three years of age). In order to refine the search, some keywords were defined: early childhood education; childcare; nursery; young children; babies; zero to three. The first search focused on abstracts and keywords proposed in the articles, besides that, when necessary, the whole paper was analyzed. From this initial search, 23 papers about the topic were read in full for categorization and analysis. Based on the reading of the articles, the methodological strategy of content analysis was applied. It was then possible, through the inductive method, to group the papers into themes: pedagogical dimension, sociological perspectives, policies for early childhood education and history. It is noteworthy that in the period between 2003 and 2013, a total of 175 papers were presented in GT07; however, only 23 papers approached topics related to children aged zero to three. Despite this number being very inferior to the total of articles, it reveals a growing concern and priority in the area regarding the situation of nursery and young children. <![CDATA[Implementation of the National Program of Educational Technology - ProInfo: revelations of researches conducted in Brazil between 2007 and 2011]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812015000100112&lng=es&nrm=iso&tlng=es Apresenta um panorama dos resultados alcançados com a implantação do Programa Nacional de Tecnologia Educacional (ProInfo) em escolas públicas. Trata-se de recorte de pesquisa mais ampla, desenvolvida durante dois anos, que observou 19 escolas municipais, urbanas e rurais, de uma cidade de Minas Gerais. Apresentam-se resultados da fase de pesquisa bibliográfica cujo foco foram dissertações e teses realizadas nos cinco primeiros anos de vigência do decreto que instituiu o ProInfo (2007-2011) em seu formato atual. Sobre o programa, foram encontrados nove trabalhos no Banco de Teses e Dissertações e na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. A consolidação dos resultados dessas investigações é relevante, pois oferece uma visão geral de como as políticas públicas que incentivam o uso pedagógico das tecnologias estão sendo implementadas e do que realmente acontece nas escolas, em contraponto ao que preconiza o ProInfo. Verificaram-se poucas evidências de uso efetivo de tecnologias no ambiente escolar, principalmente em aplicações pedagógicas no ensino e na aprendizagem, o que é preocupante, dado o volume de recursos públicos já destinados. Os resultados também apontam para a premência de maior investimento na formação continuada de professores, fato que está em dissonância com as atuais ações, concentradas na aquisição de equipamentos e infraestrutura.<hr/>This paper presents an overview of the results obtained with the implementation of the National Program of Educational Technology (ProInfo) in public schools. It is part of a broader research, conducted over two years in 19 urban and rural municipal schools in a city of Minas Gerais State, in Brazil. This study presents results obtained during the bibliographic review, which focused on theses and dissertations that were produced in the first five years (2007-2011) of the publication of the Decree number 6.300 of 2007 that instituted the ProInfo in its current form. The nine studies analyzed were obtained at the Bank of Theses and Dissertations and at the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. The consolidation of the results of such studies is relevant because it provides a general overview of how public policies that promote the pedagogical use of technologies have been implemented; besides, it can offer a more accurate description of what actually happens within schools, in contrast to what ProInfo recommends. There was little evidence of effective use of technology in schools, especially in pedagogical applications for teaching and learning, which is a concern, given the amount of public resources that has already been allocated. The results also point to an urgent need of greater investment in the continuing education of teachers, a fact that is dissonant with the current government's actions, focused on the acquisition of equipment and infrastructure. <![CDATA[Relationships between teaching quality indicators and student performance in Brazilian undergraduate courses of Pedagogy in the National Student Performance Exam (Enade)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812015000100129&lng=es&nrm=iso&tlng=es Tem como objetivo investigar as relações entre os indicadores presentes no Conceito Preliminar de Curso (CPC) dos cursos de Pedagogia no Brasil, com base nos resultados do Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (Enade) de 2008 para essa área. Sete indicadores foram analisados: percentual de doutores, percentual de mestres, percentual de docentes em regime integral ou parcial, infraestrutura, organização didático-pedagógica, Indicador de Diferença entre os Desempenhos Observado e Esperado (IDD) e nota no Enade. Os resultados, apresentados segundo as combinações de organização acadêmica e categoria administrativa das IES brasileiras, mostraram relações significativas dos percentuais de doutores e de mestres com o Enade e o IDD, sendo mais fortes nas universidades estaduais e nas faculdades integradas privadas. O indicador de infraestrutura não se mostrou relevante para a maioria das combinações entre organização acadêmica e categoria administrativa, exceto para universidades estaduais. Os indicadores planos de ensino e dedicação parcial/integral mostraram correlação fraca ou ausente. Concluiu-se que a relação entre os indicadores de qualidade e o desempenho foi dependente da combinação entre organização acadêmica e categoria administrativa, de modo que se sugere que aprimoramentos no CPC poderiam considerar tais diferenças entre as IES. Estudos como este, em outras áreas de conhecimento, forneceriam mais subsídios para aperfeiçoar o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes) e garantir os princípios nele estabelecidos.<hr/>The article aims to investigate the relationships between the indicators present in the preliminary course program score (CPC) of the Pedagogy undergraduate courses in Brazil, based on the results of the National Student Performance Exam (Enade) of 2008 for this area. Seven indicators were analyzed: percentage of scholars with doctorate degree, percentage of scholars with master's degree, percentage of professors working full or part-time, infrastructure, didactic and pedagogical organization, the Indicator of Difference between Expected and Observed Performance (IDD) and Enade's grade. The results, presented according combinations of academic organization and administrative category of Brazilian higher education institutions, showed significant connections between the percentage of scholars with doctorate degree and master's degree with the Enade and the IDD, being stronger in the state universities and private colleges. The infrastructure indicator was not relevant for most combinations between academic organization and administrative category, except for state universities. Indicators related to didactic and pedagogical organization and to professors' working hours showed weak or complete lack of correlation. It was concluded that the relationship between quality indicators and performance depended on the combination of academic organization and administrative category. This suggests that improvements in the preliminary course program score should consider such differences amongst higher education institutions. Similar studies to this one, approaching other areas of knowledge, would provide more support in order to improve the National Higher Education Assessment System (Sinaes) and ensure the principles therein established. <![CDATA[The relationship between basic education and higher education: some considerations based on an exploratory study of Basic Education Development Index (Ideb) in Mato Grosso do Sul]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812015000100146&lng=es&nrm=iso&tlng=es Com caráter exploratório, visa explicitar as relações entre a Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul e as redes municipais com bons resultados no Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) localizadas no interior do Estado. Trata-se de uma pesquisa quali-quantitativa. Como resultados, constatou-se que a realização de programas de formação inicial em serviço produz efeitos na titulação dos professores, além de repercussões indiretas, que contribuem para a formação continuada. Pode-se concluir que, caso haja políticas institucionais focalizadas, amplia-se o potencial de efetividade das ações universitárias nesses espaços.<hr/>This exploratory study aims to bring up the relationships between the Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul and the countryside municipal public schools with good results in the Basic Education Development Index (Ideb). The study is a qualitative-quantitative research. It was found that the implementation of initial training programs in-service takes effect upon teachers' title, as well as indirect effects that contribute to their continuing education. It can be concluded that, in case there are focused institutional policies, the potential of effectiveness of university actions in these places is expanded. <![CDATA[The organization of education in São Paulo state public schools: analysis from the critical theory of society]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812015000100162&lng=es&nrm=iso&tlng=es Estudo de caráter bibliográfico sobre o surgimento dos conceitos de "ciclos" e "progressão continuada" e a forma como foram inseridos na rede pública estadual paulista. Apesar de criados com finalidades e contextos distintos, a Secretaria de Educação do Estado de São Paulo (SEE), ao reorganizar a rede pública estadual paulista em 1998, realizou a junção dos ciclos com a progressão continuada. Tendo como referencial de análise a teoria crítica da sociedade, constata que os fechamentos dos universos político e da locução realizados pela linguagem oficial, ao sancionarem os conceitos de ciclos e progressão continuada como pertencentes à mesma forma de organização do ensino, podem remeter os professores ao pensamento unidimensional, e, por conseguinte, à concepção dos ciclos e da progressão continuada como sinônimos, tal como propõe a SEE<hr/>The present study - of bibliographical character - aimed to identify the emergence of the concepts of "cycles" and "continued progression", as well as how such concepts were inserted in São Paulo's public schools. It was found that the cycles and the continued progression emerged with different purposes and in distinct contexts. In order to reorganize the educational system in public schools, the Secretary of Education of the State of São Paulo (Secretaria de Educação do Estado de São Paulo - SEE) implemented the joint of cycles and continued progression in 1998. Theoretically grounded on the critical theory of society, it can be seen that when the closings of the universes of discourse and politics performed by the official language attest the concepts of cycles and continued progression, as belonging to the same form of organization of teaching, they can lead teachers to the one-dimensional thinking, and, consequently, teachers may conceive cycles and continued progression as synonyms, just like SEE <![CDATA[The conception of teachers and educators of early childhood education about the knowledge of Morin: teaching the human condition]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812015000100180&lng=es&nrm=iso&tlng=es Tendo em vista que, devido à divisão do ensino em disciplinas, cada vez mais se fragmenta a visão do ser humano sobre si, assim, acredita-se que o ensino da condição humana deveria estar presente em todos os níveis de ensino, proporcionando aos indivíduos uma visão mais abrangente de si e do outro. Sob esse enfoque, este estudo pretende abordar e compreender as concepções que os professores e educadores de um Centro Municipal de Educação Infantil de Curitiba (PR) possuem sobre os aspectos que envolvem o terceiro saber de Morin: ensinar a condição humana. Portanto, foi necessário estabelecer as relações entre o terceiro saber, proposto por Morin, e as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil de 2009, identificando-se aspectos presentes no discurso dos professores e educadores que revelem em sua atuação esse saber. Dessa maneira, sinalizam-se mudanças necessárias no que diz respeito à formação dos profissionais da educação infantil para que se desenvolva uma prática mais centrada na condição humana, e, assim, o indivíduo compreenda que faz parte de um todo, podendo, dessa forma, romper sua fragmentação.<hr/>As a consequence of the teaching distributed into disciplines, the vision of human beings about themselves gets more fragmented. Therefore, it is believed that the teaching of the human condition should be present at all levels of education, in order to provide individuals with a broader vision about themselves and about others. Under this perspective, this study seeks to approach and comprehend some conceptions that teachers and educators of a Municipal Center of Early Childhood Education (Centro Municipal de Educação Infantil) of Curitiba, in the State of Paraná, have about the aspects that involve the third knowledge of Morin: teaching the human condition. Hence, it was necessary to establish relationships between the third knowledge of Morin and the National Curricular Guidelines for Early Childhood Education (Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Infantil) of 2009, and also, identify the aspects present in the discourse of teachers and educators that reveal that knowledge in their classroom practice. The results indicate that some changes are necessary in relation to the training of professionals of early childhood education, in order to develop a more focused practice in the human condition, so that individuals can realize that they are part of a whole and can, thus, break its fragmentation. <![CDATA[Jury simulation as an exercise for critical environmental education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812015000100199&lng=es&nrm=iso&tlng=es A complexidade da questão ambiental e a dificuldade de tratar deste tema interdisciplinar são problemas que precisam ser encarados no dia a dia dos professores em todos os níveis educacionais. Com a intenção de efetuar uma tentativa de Educação Ambiental Crítica, foi realizada uma atividade de extensão intitulada "O rio e a escola", envolvendo discentes de pós-graduação e do ensino médio de uma escola pública. O objetivo da extensão, por meio de intervenções teóricas e práticas, foi fazer com que os estudantes de ensino médio percebessem a complexidade e a importância da questão ambiental e a relacionassem com o seu cotidiano. Analisaremos aqui a prática de júri simulado como recurso pedagógico para a proposta de Educação Ambiental Crítica, aliada à atividade teórica sobre questões legislativas e ambientais. Concluímos pela necessidade de aliar atividades educativas práticas às atividades teóricas no tratamento de questões ambientais complexas, focando-as em problemas reais, para que os discentes possam emancipar-se e desenvolver a competência para a análise crítica e tomada de decisões em torno da questão ambiental.<hr/>The complexity of environmental issues and the difficulty of dealing with its interdisciplinarity are problems that must be faced by teachers at all educational levels. In an attempt to achieve Critical Environmental Education, we conducted an extension activity entitled "The river and the school" that involved post-graduation and high school students. Through theoretical and practical interventions, the purpose of the extension was to make high school students realize the complexity and importance of the environmental question and relate them to their daily lives. The article analyzes the practice of jury simulation as a pedagogic resource for the proposal of Critical Environmental Education, associated with theoretical activity about legislative and environmental matters. We concluded that there is a need to combine practical educational activities and theoretical activities in the treatment of complex environmental issues, focusing them on real problems, so that students can emancipate themselves and develop the competence for critical analysis and decision-making in relation to the environmental issue. <![CDATA[The thought and work of Lourenço Filho about children's and youth literature]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812015000100217&lng=es&nrm=iso&tlng=es A complexidade da questão ambiental e a dificuldade de tratar deste tema interdisciplinar são problemas que precisam ser encarados no dia a dia dos professores em todos os níveis educacionais. Com a intenção de efetuar uma tentativa de Educação Ambiental Crítica, foi realizada uma atividade de extensão intitulada "O rio e a escola", envolvendo discentes de pós-graduação e do ensino médio de uma escola pública. O objetivo da extensão, por meio de intervenções teóricas e práticas, foi fazer com que os estudantes de ensino médio percebessem a complexidade e a importância da questão ambiental e a relacionassem com o seu cotidiano. Analisaremos aqui a prática de júri simulado como recurso pedagógico para a proposta de Educação Ambiental Crítica, aliada à atividade teórica sobre questões legislativas e ambientais. Concluímos pela necessidade de aliar atividades educativas práticas às atividades teóricas no tratamento de questões ambientais complexas, focando-as em problemas reais, para que os discentes possam emancipar-se e desenvolver a competência para a análise crítica e tomada de decisões em torno da questão ambiental.<hr/>The complexity of environmental issues and the difficulty of dealing with its interdisciplinarity are problems that must be faced by teachers at all educational levels. In an attempt to achieve Critical Environmental Education, we conducted an extension activity entitled "The river and the school" that involved post-graduation and high school students. Through theoretical and practical interventions, the purpose of the extension was to make high school students realize the complexity and importance of the environmental question and relate them to their daily lives. The article analyzes the practice of jury simulation as a pedagogic resource for the proposal of Critical Environmental Education, associated with theoretical activity about legislative and environmental matters. We concluded that there is a need to combine practical educational activities and theoretical activities in the treatment of complex environmental issues, focusing them on real problems, so that students can emancipate themselves and develop the competence for critical analysis and decision-making in relation to the environmental issue. <![CDATA[Genesis of educational evaluation in Brazil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812015000100221&lng=es&nrm=iso&tlng=es A complexidade da questão ambiental e a dificuldade de tratar deste tema interdisciplinar são problemas que precisam ser encarados no dia a dia dos professores em todos os níveis educacionais. Com a intenção de efetuar uma tentativa de Educação Ambiental Crítica, foi realizada uma atividade de extensão intitulada "O rio e a escola", envolvendo discentes de pós-graduação e do ensino médio de uma escola pública. O objetivo da extensão, por meio de intervenções teóricas e práticas, foi fazer com que os estudantes de ensino médio percebessem a complexidade e a importância da questão ambiental e a relacionassem com o seu cotidiano. Analisaremos aqui a prática de júri simulado como recurso pedagógico para a proposta de Educação Ambiental Crítica, aliada à atividade teórica sobre questões legislativas e ambientais. Concluímos pela necessidade de aliar atividades educativas práticas às atividades teóricas no tratamento de questões ambientais complexas, focando-as em problemas reais, para que os discentes possam emancipar-se e desenvolver a competência para a análise crítica e tomada de decisões em torno da questão ambiental.<hr/>The complexity of environmental issues and the difficulty of dealing with its interdisciplinarity are problems that must be faced by teachers at all educational levels. In an attempt to achieve Critical Environmental Education, we conducted an extension activity entitled "The river and the school" that involved post-graduation and high school students. Through theoretical and practical interventions, the purpose of the extension was to make high school students realize the complexity and importance of the environmental question and relate them to their daily lives. The article analyzes the practice of jury simulation as a pedagogic resource for the proposal of Critical Environmental Education, associated with theoretical activity about legislative and environmental matters. We concluded that there is a need to combine practical educational activities and theoretical activities in the treatment of complex environmental issues, focusing them on real problems, so that students can emancipate themselves and develop the competence for critical analysis and decision-making in relation to the environmental issue.