Scielo RSS <![CDATA[Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2318-133820230001&lang=es vol. 12 num. 21 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[LEARNING EVALUATION IN THE EARLY YEARS OF PRIMARY SCHOOL: RECURRENT INSTRUMENTS AND THEIR USES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100200&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo As práticas avaliativas são essenciais para a compreensão da organização do trabalho pedagógico. Neste artigo, objetivamos apresentar os instrumentos de avaliação mais recorrentemente utilizados pelos professores dos anos iniciais do ensino fundamental da rede municipal de ensino de uma cidade do interior paulista, tomando sua intencionalidade e uso como parte essencial da análise de sua proximidade ou distanciamento de processos mais formativos. Para tanto, utilizou-se como ferramenta de coleta de dados o questionário aberto, aplicado de forma virtual. Os resultados apontam como instrumentos mais utilizados a observação, as atividades e a prova. As atividades e observações estiveram mais relacionadas a regulações interativas, enquanto a prova voltada à medida da aprendizagem ao fim de períodos.<hr/>Abstract The evaluative practices are essential to understand the organization of pedagogical work. In this article, we aim to present the most recurrent evaluation instruments used by teachers in the early years of elementary school in the municipal education network of a city in the interior of São Paulo State, assuming their intentionality and use as essential part of the analysis of their proximity or distance from more formative processes. To this end, a questionnaire with open-ended questions was used as a data collection tool, applied virtually. The results indicate observation, activities and tests as the most frequently used instruments. The activities and observations were more related to interactive regulation, while the test focused on measuring learning at the end of periods. <![CDATA[MOTIVATIONAL FACTORS RELATED TO CHOOSING THE PHARMACY COURSE AT A HIGHER EDUCATION INSTITUTION ON THE WEST BORDER OF RIO GRANDE DO SUL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100201&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste texto, encontram-se os resultados de uma pesquisa que objetivou analisar os motivos pelos quais os estudantes ingressam, permanecem ou abandonam o curso de Farmácia da Universidade Federal do Pampa, campus Uruguaiana/RS. Para tanto, realizou-se um estudo transversal quantitativo, por meio da aplicação de um questionário a 114 discentes do curso. Observou-se que 48,52% dos alunos não tinham como primeira opção Farmácia, no entanto, 32,01% a escolheram pela diversidade de áreas de atuação. Apesar de 64,66% deles já terem pensado em desistir da graduação, pelo fato de 35,46% acharem as disciplinas muito difíceis, 90,31% desejam finalizá-la e trabalhar na área. Logo, conclui-se que o perfil da maioria dos acadêmicos de Farmácia corresponde ao de alunos conscientes da sua escolha profissional.<hr/>Abstract In this text, you will find the results of the research that aimed to analyze the reasons why students enter, remain in or abandon the Pharmacy course at the Federal University of Pampa, Uruguaiana/RS campus. To this end, a quantitative cross-sectional study was carried out by applying a questionnaire to 114 graduates on the course. It was observed that 48.52% of students did not have Pharmacy as their first option, however, 32.01% chose it due to the diversity of areas of activity. Although 64.66% of them have already thought about giving up their degree, because 35.46% find the subjects very difficult, 90.31% want to finish it and work in the field. Therefore, it is concluded that the profile of the majority of Pharmacy academics corresponds to that of students who are aware of their professional choice. <![CDATA[TOGETHER WE ARE BETTER: ANALYSIS OF COPRODUCTION IN PUBLIC EDUCATIONAL SERVICES IN SCHOOLS OF CAMPINA GRANDE/PB]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100202&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A coprodução é uma estratégia governamental que busca envolver a sociedade civil na melhoria dos serviços públicos, sendo especialmente relevante na área da educação. Este estudo objetiva analisar a coprodução nos serviços públicos de educação em escolas de Campina Grande/PB. A pesquisa adotou uma abordagem qualitativa, por meio de entrevistas com gestores, professores, alunos e pais. Foram encontrados diversos exemplos de coprodução, como a implantação de orçamentos democráticos, a adoção de conselhos participativos e a colaboração de diversos atores da sociedade para aprimorar a educação dos estudantes. Verificou-se que a escola municipal de ensino fundamental apresentou uma diversidade maior de exemplos, parcerias e força na coprodução em comparação à escola estadual de ensino médio.<hr/>Abstract Coproduction is a governmental strategy aimed at involving civil society in improving public services, particularly relevant in the field of education. This study aims to analyze coproduction in public education services in schools in Campina Grande/PB. The research adopted a qualitative approach through interviews with administrators, teachers, students, and parents. Several examples of co-production were found, such as the implementation of democratic budgets, the adoption of participatory councils, and the collaboration of various actors in society to enhance student education. It was observed that the municipal elementary school demonstrated a greater diversity of examples, partnerships, and strength in coproduction compared to the state high school. <![CDATA[THE PROFILE AND IMPACT OF A MULTIPROFESSIONAL RESIDENCY IN HOSPITAL CARE FOR OCCUPATIONAL THERAPISTS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100203&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo deste estudo, foi caracterizar o perfil e o impacto de um programa de residência hospitalar para terapeutas ocupacionais egressas até 2020. Foi um estudo observacional descritivo, transversal e quantitativo, com o uso de Web Survey para coleta de dados. Participaram 60% das egressas de três programas de residência de um hospital paranaense, totalizando 24 terapeutas ocupacionais. Foi possível delinear que a principal contribuição e impacto da residência para as terapeutas ocupacionais egressas, foi o desenvolvimento de repertório prático e pessoal. O aprimoramento e qualificação de programas de residência perpassam por uma necessária estruturação, tanto física, quanto de recursos humanos.<hr/>Abstract The aim of this study is to characterize the profile and impact of an residency program in hospital care for occupational therapists who graduated until 2020. This is a descriptive, transversal and quantitative observational study using a Web Survey for data collection, 60% of the graduates from three residency programs at a hospital in Paraná agreed to participate, totaling 24 occupational therapists. It was possible to delineate that the main contribution and impact of the residency for occupational therapists graduated was the development of a practical and personal repertoire. The improvement and qualification of residency programs goes through a necessary structuring, both physical and human resources. <![CDATA[MONITORING AND EVALUATION OF EDUCATION IN SÃO ROQUE/SP]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100204&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O Plano Nacional de Educação estabeleceu que os Estados, o Distrito Federal e os Municípios têm a incumbência de elaborar ou adequar seus planos correspondentes. Neste contexto, o objetivo desta pesquisa foi analisar o alcance das metas definidas no Plano Municipal de Educação de São Roque/SP, tendo em vista a avaliação quanto ao monitoramento e acompanhamento das ações realizadas para o cumprimento de suas respectivas estratégias e metas. A metodologia utilizada foi de abordagem qualitativa, por meio de pesquisa documental e bibliográfica. Mediante a plataforma digital do PNE em movimento, notou-se a inexistência de informações precisas sobre o acompanhamento das metas do PME de São Roque/SP.<hr/>Abstract The National Education Plan establishes that the States, the Federal District and the Municipalities are responsible for preparing or adapting their corresponding plans. The objective of this research is to analyze the achievement of the goals defined in the Municipal Education Plan fulfillment of their respective strategies and goals. The methodology used was a qualitative approach, through documentary and bibliographical research. Through the digital platform of the PNE em movimento, among other documents, it was noted the lack of precise information on monitoring the goals of the PME of São Roque/SP. <![CDATA[UNIVERSITY DROPOUT PREVENTION PROGRAM FROM THE PERSPECTIVEOF HEALTH GRADUATION COORDINATORS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100205&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste texto, apresentam-se os resultados de um estudo de abordagem qualitativa, realizado com coordenadores dos cursos de graduação em Biomedicina, Educação Física, Enfermagem, Farmácia, Fisioterapia, Medicina Veterinária, Nutrição, Odontologia e Psicologia, de uma universidade privada. O objetivo foi compreender as estratégias institucionais empregadas pelos coordenadores de curso para lidar com a evasão de estudantes de graduação em Ciências da Saúde e propor um programa de prevenção da evasão universitária.Foi empregada a análise de conteúdo, com suporte dosoftwareQualitative Content Map 2020.Identificaram-se duas categorias principais: reconhecer barreiras e características dos estudantes; e valorizar ações e recursos institucionais, cada uma com cinco subcategorias que constituíram fatores importantes para a fundamentação da proposta.A proposta de prevenção da evasão universitária de estudantes das graduaçõesem saúde apresentou dois enfoques principais: financeiro e motivacional.Os coordenadores das graduações em saúde destacaram ações para prevenir a evasão universitária com base nos desafios enfrentados pelosestudantes e nos recursos universitários disponíveis. Esta proposta de programa de prevenção de evasão universitária pode contribuir para repensaraspectos motivacionais, de suporte financeiro, de valorização do desenvolvimento acadêmico e de apoio institucional à gestão acadêmica no ensino superior em saúde.<hr/>Abstract This text presents a qualitative study with coordinators of undergraduate courses in Biomedicine, Physical Education, Nursing, Pharmacy, Physiotherapy, Veterinary Medicine, Nutrition, Dentistry and Psychology at a private University. The objective was to understand the institutional strategies employed by course coordinators to deal with the dropout of undergraduate students in Health Sciences and to propose a program to prevent university dropout. We adopted a Content Analysis supported by Qualitative Content Map 2020 software. Two main categories were identified: recognizing barriers and characteristics of students and valuing institutional actions and resources, each with five subcategories that constituted essential factors for the foundation of the proposal. The proposal to prevent university dropouts among undergraduate health students had two main approaches: financial and motivational. Undergraduate health coordinators highlighted actions to prevent university dropout based on the challenges faced by students and available university resources. This proposal for a university dropout prevention program can contribute to rethinking aspects of motivation, financial support, appreciation of academic development and institutional support for academic management in higher education in health. <![CDATA[SOCIOECONOMIC CONTEXT AND SCHOOL INFRASTRUCTURE IN ACADEMIC PERFORMANCE: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100206&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Por meio deste estudo, apresenta-se revisão sistemática da literatura sobre as características socioeconômicas e de infraestrutura relacionadas ao desempenho escolar dos alunos de educação básica ao redor do mundo, estabelecendo discussões conceituais e críticas em torno dessas relações. Foram realizadas duas revisões sistemáticas da literatura para o mesmo estudo com cada contexto específico, definindo planejamento e condução da revisão. Embora a influência dos dois contextos no desempenho acadêmico do aluno varie, resultados sugerem que os contextos possuem um papel importante no desempenho do aluno. Dessa forma, pretende-se contribuir para o progresso do conhecimento em estudos referentes à gestão educacional e a tomada de decisão nas políticas públicas de educação básica.<hr/>Abstract This study aims to present systematic reviews of the literature on the socioeconomic and infrastructure characteristics related to the school performance of basic education students around the world, establishing conceptual and critical discussions around these relationships. Two systematic literature reviews were carried out for the same study with each specific context, defining planning and conducting the review. Although the influence of the two contexts on student academic performance varies, results suggest that contexts play an important role in student performance. In this way, it is intended to contribute to the progress of knowledge in studies related to educational management and decision-making in public policies for basic education. <![CDATA[IMPACTS OF SOCIOECONOMIC VARIABLES ON ENEM PERFORMANCE IN THE FIRST BIENNIUM OF THE COVID-19 PANDEMIC]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100207&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste artigo, apresenta-se uma análise da influência de caraterísticas socioeconômicas individuais e contextuais no desempenho dos estudantes paranaenses que realizaram o Enem, durante os dois primeiros anos da pandemia de Covid-19. Para atingir esse propósito, considerou-se adequada a estimação de modelos multinível de regressão. A fim de verificar se alguma variável passou a impactar mais o desempenho dos alunos durante a pandemia, foram estimados modelos considerando dois períodos: 2018 a 2019 e 2020 a 2021. Os resultados mostraram que a pandemia de Covid-19 prejudicou, com maior intensidade, os alunos com renda familiar inferior a três salários-mínimos, matriculados em escolas públicas e autodeclarados pretos, pardos ou indígenas. Observou-se, ainda, que uma parcela significativa dos alunos pertencentes a esses grupos, sequer chegou a realizar o Enem, sendo necessários estudos complementares sobre as causas desse fenômeno.<hr/>Abstract This study presents an analysis of the influence of individual and contextual socioeconomic characteristics on the performance of students from Paraná who took the Enem, during the first two years of the Covid-19 pandemic. To achieve this purpose, the estimation of Multilevel Regression Models was considered adequate. In order to verify whether any variable started to have a greater impact on student performance during the pandemic, models were estimated considering two periods: 2018 to 2019 and 2020 to 2021. The results showed that the Covid-19 pandemic harmed students with greater intensity with a family income of less than 3 minimum wages, enrolled in public schools and self-declared: black, brown or indigenous. It was also observed that a significant portion of students belonging to these groups did not even take the Enem, requiring further studies on the causes of this phenomenon. <![CDATA[USE OF QUALITY TOOLS TO IMPROVE THE MANAGEMENT PROCESS OF AN UNDERGRADUATE COURSE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100208&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Por meio desse artigo, relata-se a experiência de utilização do sistema de gestão da qualidade no planejamento e na execução de um plano de ação, de um curso de Fisioterapia, de uma IES privada brasileira, com certificação ISO9001, assim como descreve-se as ações propostas e os resultados obtidos. Trata-se de um estudo descritivo, narrativo, do tipo relato de experiência, com a apresentação dos resultados das ações propostas a partir de um plano de ação. A ferramenta de gestão mostrou-se capaz de organizar adequadamente as reposições, no modelo presencial, das disciplinas práticas do ano de 2020, interrompidas pela pandemia de Covid-19, conciliando horários de alunos e professores, com a disponibilidade dos laboratórios, conforme atividades letivas do ano de 2021.<hr/> Abstract Through this article, we report the experience of using a quality management system in the planning and execution of an action plan for a Physical Therapy course at a private Brazilian higher education institution with ISO9001 certification. We also describe the proposed actions and the achieved outcomes. This is a descriptive, narrative study of the experiential type, presenting the results of the actions proposed within an action plan. The management tool proved capable of effectively organizing the rescheduling of in-person practical disciplines for the year 2020, which had been disrupted by the Covid-19 pandemic. It successfully balanced student and teacher schedules with laboratory availability in accordance with the academic activities of the year 2021. <![CDATA[ELABORATION AND VALIDATION OF AN EVALUATION INSTRUMENT OF THE TUTORIAL EDUCATION PROGRAM GROUPS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100209&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste artigo, relata-se a elaboração de um instrumento avaliativo para os grupos do Programa de Educação Tutorial - PET. Esse instrumento foi baseado nos critérios estabelecidos pelas legislações vigentes do Programa e validado por juízes/especialistas - tutores e interlocutores PET e PET-Conexões - de todas as regiões do país. Para a criação do instrumento, utilizou-se de uma pesquisa qualitativa, descritiva e documental, com abordagem mista, com a realização de levantamento, análise de dados e inferências, realizando a combinação de procedimentos quantitativos e qualitativos, como termos numéricos e descrições verbais. O instrumento criado foi estruturado e validado por tutores e interlocutores PET de várias universidades de todas as regiões do país, obtendo um índice de validade de conteúdo de 0,94.<hr/>Abstract In this work, an evaluation instrument was created for the PET groups based on the criteria established by the current legislation of the Program and this instrument was validated with judges/specialists - tutors and PET and PET-Connections interlocutor -, from all regions of the country. To create the instrument, a qualitative, descriptive and documentary research was used, with a mixed approach, that is, it includes conducting a survey, data analysis and inferences, combining quantitative and qualitative procedures, such as numerical terms and verbal descriptions. The instrument created was structured and validated by tutors and PET interlocutors from several universities in all regions of the country, obtaining a content validity index of 0.94. <![CDATA[YOUTH AND ADULT EDUCATION COURSE OF THE CATARINENSE FEDERAL INSTITUTE - IFC CAMPUS VIDEIRA: PROFILE OF PARTICIPANTS ON THE WEB]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100210&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Com o objetivo de organizar os dados e acompanhar a participação dos integrantes do curso de Educação de Jovens e Adultos do Instituto Federal Catarinense - IFC campus Videira, foi desenvolvida uma ferramenta web que permite a realização de consultas analíticas online - Olaps. Através dessas consultas é possível conhecer o perfil dos participantes, por níveis de detalhamento e de forma analítica. A ferramenta auxilia no processo de tomada de decisão para a adoção de políticas educacionais. Foram geradas também algumas regras de associação por meio de técnicas de mineração de dados, que permitem o descobrimento de padrões nos dados. Consequentemente, poderão ser adotadas estratégias para atrair participantes com base nas consultas da ferramenta desenvolvida e em conformidade com os objetivos do curso.<hr/>Abstract In order to organize data and to monitor the participation of members of the Youth and Adult Education course of the Catarinense Federal Institute - IFC campus Videira, a web tool was developed to allow online analytical queries - Olaps. Through these queries it is possible to know the profile of the participants, such as the student’s original city, income, year of admission, etc. That is, by using detail levels in an analytical way, the tool is able to assist decision-making processes for the adoption of educational policies. Some association rules were also generated through data mining techniques that allow the discovery of patterns in the data. Consequently, strategies can be adopted to attract participants by consulting the developed tool in compliance with the objectives of the course. <![CDATA[ACADEMIC MANAGEMENT, SOCIAL ISOLATION AND PROCRASTINATION: A STUDY WITH MANAGEMENT GRADUATE STUDENTS DURING THE COVID-19 PANDEMIC]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100211&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste artigo, propõe-se a analisar os efeitos da ausência de convivência universitária sobre a procrastinação acadêmica dos alunos de pós-graduação. Para tanto, procedeu-se a uma análise temática a partir da fenomenologia hermenêutica sobre a transcrição de 24 entrevistas estruturadas, realizadas com estudantes de mestrado e doutorado em Administração. Os resultados mostram que a procrastinação está mais ligada à dimensão de fatores individuais de cada entrevistado - organização, estresse e saúde - do que a fatores de dimensão externa, como acesso às dependências da universidade e mudanças metodológicas, e que a pandemia, em si, não foi responsável diretamente por ensejar o comportamento procrastinador entre alunos, mas potencializa tendências já existentes. Aqueles que apresentam rotinas delineadas e as seguem com disciplina, passaram a procrastinar menos; por outro lado, os que não conseguem manter um cronograma organizado e estruturar hábitos, tiveram essas tendências potencializadas com a pandemia e intensificaram a prática da procrastinação.<hr/>Abstract The article aims to understand the effects of the absence of university coexistence on the academic procrastination of graduate students. A thematic analysis of 24 interviews was carried out with master's and doctoral students in Business Administration, from the perspective of hermeneutic phenomenology. The results show that procrastination is more linked to the dimension of individual factors of each interviewee - organization, stress, and health - than to external factors, such as access to university facilities and methodological changes, and that the pandemic itself was not directly responsible for triggering procrastinating behaviour among students but enhances existing trends. Those who have outlined routines and follow them with discipline started to procrastinate less; on the other hand, those who cannot maintain an organized schedule and structure habits had these tendencies enhanced by the pandemic and intensified the practice of procrastination. <![CDATA[STUDY-WORK ADJUSTMENT: ANALYSIS TO THE UAB/UFSM GRADUATES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100212&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste estudo, são analisados os determinantes do ajuste entre educação e trabalho entre os graduados da Universidade Aberta do Brasil, na Universidade Federal de Santa Maria. Metodologicamente, foram aplicadas análise descritiva, análise fatorial e regressão logística. A maior parte dos egressos estão desempenhando atividades relacionadas ao seu estudo, com 84,6% em ajuste horizontal, 81,9% em ajuste vertical e 74,5% em ajuste total. As características do trabalho que influenciaram, tanto o ajuste vertical, quanto o horizontal, foram o tipo de empregador, o setor econômico do emprego e o grupo de ocupação. Para o ajuste horizontal, o principal impacto foi estar empregado na ocupação de professor, já para os ajustes vertical e total, o setor econômico do emprego foi principal determinante.<hr/>Abstract The study analyzes the adjustment between work and education of graduates in the Open University of Brazil in the Federal University of Santa Maria. Methodologically were applied descriptive analysis; factor analysis and binary logistic regression analysis. From 179 respondents, the most graduates were performing activities related to their study, with 84.6% of the graduates are in horizontal match, 81.9% in mere vertical match and 74.5% in full match. The mains characteristics of the work that influenced both the vertical and horizontal adjustment were type of employer, economic sector of work and the professor. To the horizontal adjustment, the main impact was being employed as a teacher, as form vertical and total, the economic sector of employment was the determinant main. <![CDATA[SUPERVISED INTERNSHIP IN SCHOOL MANAGEMENT AT THE UFMG PEDAGOGICAL CENTER: CHALLENGES AND PERSPECTIVES FOR LABORATORY SCHOOLS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100213&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O Centro Pedagógico da Universidade Federal de Minas Gerais - CP/UFMG -, no contexto de Colégio de Aplicação, se posiciona como campo de observação, sistematização, análise, elaboração e implantação de itinerários formativos de diversos profissionais da educação. Dentre eles, destacamos os gestores escolares que atuam no âmbito pedagógico e administrativo, eixo necessário às práticas docentes contemporâneas. O objetivo central deste trabalho é apresentar o estágio supervisionado em Gestão Escolar no CP/UFMG como forma de fomentar, tanto nos gestores-orientadores, quanto nos estagiários, uma análise crítico-reflexiva da estrutura organizacional da escola. Nesse sentido, elencamos, descrevemos e analisamos as atividades teórico-práticas vivenciadas pelos estagiários no CP/UFMG voltadas para a gestão administrativa e pedagógica do espaço escolar. Partindo dessa premissa, introduzimos aos estagiários reflexões e experiências que demonstram o exercício democrático da gestão colaborativa e as responsabilidades advindas da democratização das instâncias colegiadas; os desafios e as possibilidades da reconstrução conjunta do projeto político-pedagógico e do regimento interno com a comunidade escolar; a importância da parceria entre diretor e vice-diretor como interlocutores e agentes de transformação no diálogo com as instâncias colegiadas e a comunidade escolar de forma ampla. Como conclusões do percurso experimentado como orientadores e supervisores de estagiários em gestão escolar, destacamos as possibilidades de analisar sob novas lentes e perspectivas a realidade do trabalho que a direção de um colégio de aplicação enfrenta no desempenho de sua função profissional.<hr/>Abstract The Pedagogical Center of the Federal University of Minas Gerais - CP/UFMG -, in the context of Laboratory School, stands as a field of observation, systematization, analysis, elaboration and implementation of training itineraries of several education professionals. Among them, we highlight the school managers who work in the pedagogical-administrative scope, a very necessary axis for contemporary teaching practices. The central objective of this work is to present the supervised internship in School Management at the CP/UFMG as a way to encourage both in supervisor-managers and interns-graduates a critical-reflexive analysis of the school's organizational structure. In this sense, we list, describe and analyze the theoretical-practical activities experienced by the interns at the CP/UFMG focused on the administrative-pedagogical management of the school space, taking into account the differentiated context of the institution's directive autonomy as CAP. Based on this premise, we introduce the interns to reflections and experiences that demonstrate the democratic exercise of collaborative management and the responsibilities arising from the democratization of collegiate bodies; the challenges and possibilities of the joint reconstruction of the Political-Pedagogical Project and the Internal Regulation with the school community; the importance of the partnership between principal and deputy principal as interlocutors and agents of transformation in the dialogue with collegiate bodies and the school community in general. As conclusions of the journey experienced as advisors-supervisors of interns in School Management, we highlight the possibilities of analyzing under new lenses and perspectives the reality of the work that the Board of an application school faces in the performance of its professional function. <![CDATA[EXTERNAL EVALUATION AND INSTITUTIONAL EVALUATION: WHAT DO THE PEDAGOGIC COURSE PROJECTS OF A FEDERAL EDUCATION INSTITUTION TELL US]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100214&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Avaliar contribui para a reflexão sobre as práticas pedagógicas e a qualidade do ensino nas instituições de ensino superior. O artigo tem o objetivo de analisar como aconteceu a implantação dos instrumentos avaliativos do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior nos projetos pedagógicos de cursos de graduação de uma instituição federal de ensino superior. A abordagem qualitativa, com uso da análise documental dos projetos pedagógicos de cursos, foi a metodologia aplicada. Notou-se que as avaliações externa e institucional são tratadas superficialmente e que não há compreensão sobre a diferença entre elas e há pouco uso dos resultados. Logo, é crucial implantar uma cultura avaliativa que favoreça um conhecimento aprofundado da realidade e melhoria dos meios de gestão e pedagógicos.<hr/>Abstract Evaluating contributes to a reflection on pedagogical practices and the quality of teaching in Higher Education Institutions. The article aims to analyze how the evaluation instruments of the National Higher Education Assessment System were implemented in the pedagogical projects of undergraduate courses at a federal institution of higher education. The qualitative approach, with the use of documental analysis of the Pedagogical Projects of Courses, was the applied methodology. It was noted that external and institutional evaluations are treated superficially. There’s no perception of the difference between them and little use of the results. Thus, it’s crucial to implement an evaluative culture that favors in-depth knowledge of reality and improvement of management and pedagogical means. <![CDATA[ASSESSMENT MANAGEMENT THROUGH PLANNED INTERMEDIATION IN CHILDREN'S LITERACY LEARNING]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100215&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste texto, analisa-se como duas professoras estabelecem relação entre os direitos ou competências sobre leitura e escrita, a gestão da avaliação pela intermediação planejada nas aprendizagens e o avanço das crianças no ciclo de alfabetização/Cours Préparatoire - CP/Cycle2 - ao longo do ano. A fundamentação teórica expõe a gestão do ensino e da avaliação para a alfabetização e letramento. A metodologia é qualitativa e retrata a organização do trabalho pedagógico no Brasil e na França. Para a análise, foi utilizada a análise de conteúdo. O resultado indicou que a gestão do ensino está pautada na construção do estilo profissional e que à gestão da avaliação, pela intermediação planejada, acontece quando o docente reflete a prática e a refaz para atender à heterogeneidade das aprendizagens.<hr/>Abstract The study analyzes how two teachers establish a relationship between reading and writing rights and/or skills, assessment management through planned intermediation in learning, and the progress of children in the literacy cycle/Cours Préparatoire - CP/Cycle2 -, over the course of the year. The theoretical foundation exposes the management of teaching and assessment for teaching-learning and literacy. The methodology is qualitative and describes the organization of pedagogical work in Brazil and France; and we use content analysis. The result indicated that teaching management is based on building a professional pattern; and that the assessment management through planned intermediation happens when the teacher ponders about practice and recreates it to meet the heterogeneity of learning. <![CDATA[FROM PRACTICE-BASED RESEARCH TO COMPETENCY-BASED LEARNING]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100216&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Diante da lacuna existente no ensino formal quanto à dissonância entre a aprendizagem e o desenvolvimento de competências, investigou-se como o método caso de ensino corrobora com os estudos baseados na prática, colocando a prática como prioritária para a compreensão da aprendizagem e do desenvolvimento de competências dos alunos. O estudo demonstra a contribuição do método Caso de Ensino Inspiracional para o processo de ensino-aprendizagem de acordo com quatro categorias: aprendizagem prática; teorias subordinadas à prática; desafio interessante e engajamento. Os resultados indicam que o caso de ensino permite articular as quatro categorias e que esta articulação contribui para uma aprendizagem baseada em competências.<hr/>Abstract Faced with the existing gap in formal education regarding the dissonance between learning and competence development, the objective of this article is to investigate how the "Teaching Case" method corroborates Practice-Based Research, placing practice as a priority for understanding of students' learning and skills development. The study demonstrates the contribution of the Inspirational Teaching Case method to the teaching-learning process according to four categories: practical learning; theories subordinated to practice; interesting challenge and engagement. The research results indicate that the Teaching Case allows articulating the four categories and that this articulation contributes to competence-based learning. <![CDATA[JIU JITSU AS AN AUXILIARY PEDAGOGICAL AND ORGANIZATIONAL TOOL FOR THE WHOLE DEVELOPMENT OF LIFE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100217&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste artigo, apresenta-se fundamentos teóricos e práticos para o recente campo do jiu jitsu educacional - JJE. Iniciamos fazendo um levantamento bibliográfico a fim de destacar importantes pesquisas acerca dos benefícios da prática da luta no ambiente escolar. Posteriormente, com base na hermenêutica, relacionamos o termo jiu jitsu educacional com a prática e o estudo da luta inserida em uma proposta didático-pedagógica alinhada às orientações contidas na BNCC, com relação ao desenvolvimento pleno da vida. Em seguida, apresentamos e analisamos duas pesquisas de campo para analisar a inovação nos processos de ensino e aprendizagem possibilitadas pelo JJE numa escola municipal: a primeira, uma análise diagnóstica por meio das ferramentas da observação, da roda de conversa e de questionário estruturado; a segunda, uma análise de testemunhos acerca do impacto na cultura organizacional escolar. Os resultados apontam para as contribuições do JJE à cultura organizacional escolar, à comunidade familiar e ao desenvolvimento pleno dos alunos na escola.<hr/>Abstract This article presents theoretical and practical foundations for the recent field of educational Jiu jitsu - JJE. We started by doing a bibliographic survey in order to revive important research about the benefits of the practice of Jiu jitsu in the school environment. Subsequently, based on hermeneutics, we linked, in an innovative way, the term educational jiu jitsu with the practice and study of fighting inserted in a didactic-pedagogical proposal aligned with the guidelines contained in the BNCC regarding the full development of life. Then, we present and analyze two field researches to analyze the innovation in the teaching and learning processes brought by the JJE in a Municipal School: the first, a diagnostic analysis through the tools of observation, the conversation circle and a structured questionnaire; and the second, an analysis of testimonies. The results point to the JJE's contributions to the school organizational culture, to the families, and to the full development of students at school. <![CDATA[DEFIANCE TO PERMANENCE AND ACCEPTANCE AGENDA IN PROFESSIONAL MASTER'S DEGREE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100218&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste trabalho, enfocamos as condições de permanência de trabalhadores pesquisadores no âmbito da pós-graduação. Apresenta-se resultados de um estudo qualitativo narrativo de cunho sociocultural pelo qual se objetivou compreender os desafios envolvidos no percurso acadêmico na pós-graduação. Destacamos como desafios ao percurso formativo a sobreposição de tarefas no que tange à formação e as atividades laborais e distanciamento social ocasionado pela Covid-19. Como indicadores de permanência, identificamos a mobilização pessoal e social dos estudantes, bem como o perfil do programa voltado a trabalhadores. Neste sentido, destacamos a necessidade da consolidação de uma política de acolhimento capaz de impulsionar um conjunto de ações com vistas a fortalecer o percurso formativo.<hr/>Abstract The present study was focused to the permanence conditions of working-researchers, in the area of post-graduation - Professional Master’s Degree. It was used a narrative qualitative study, concerning sociocultural aspects, that aimed to comprehend the defiance within the academic course, It was highlight that the challenges throughout the formative course as the overlapped chores referred to the formation and working activities, and the social withdraw caused by Covid-19. As permanence indicators, it was identified the personal and social mobilization of the researchers, and the program’s profile focused on the working people. Thus, it was highlighted the necessity to consolidate an acceptance policy, capable of driving a range of actions to strengthen the formative course. <![CDATA[THE IMPACT OF COVID-19 ON FEMALE FACULTY PRODUCTIVITY IN POSTGRADUATE SCIENCE HUMANITIES AT UFS (2019-2021)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100219&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A pandemia da Covid-19 atingiu vários setores da sociedade laboral, principalmente a educação e a atividade docente. As dificuldades com a produtividade científica feminina na universidade, que enfrentava a sobrecarga do trabalho doméstico e familiar, se acentuaram no modelo home office. O objetivo geral deste trabalho consistiu em compreender como a pandemia do Coronavírus - Covid-19 -, impactou a produtividade das professoras nos programas de pós-graduação das áreas de Ciências Humanas na UFS. Adotou-se a metodologia quali-quantitativa na interpretação das informações quantitativas e dos dados qualitativos via observação, interação participativa e análise do discurso dos sujeitos. Foi estudada a produtividade de 72 professoras, de dez programas de mestrado e doutorado, com vínculos nas licenciaturas no período de 2019 a 2021. Foram coletados dados no portal institucional da UFS e nos Currículos Lattes do CNPq. Identificou-se que apenas um programa teve a produção feminina duramente impactada pelos efeitos da pandemia, configurando 10% da amostra, enquanto 40% das docentes conseguiram manter uma constância com índices mais baixos. Aproximadamente 20% retomaram o crescimento após uma queda brusca e 15% já demonstravam baixa produtividade antes da pandemia. O destaque ocorreu com 15% de docentes que elevaram muito seus níveis. O resultado reporta a sobrecarga de trabalho em casa, o adoecimento, a perda de sentido, o isolamento e a visão de produção como terapia de desligamento da realidade de medo e morte experimentada no mundo. Diante da baixa representatividade quantitativa das mulheres em alguns departamentos e programas de pós-graduação, faz-se necessária a adoção de políticas públicas institucionais para o fortalecimento da presença feminina na docência, de sua pesquisa e produtividade científicas no ensino superior, bem como o acompanhamento na mudança dos comportamentos de exclusão por homens que ocupam o status quo na universidade.<hr/>Abstract The Covid-19 pandemic has hit various sectors of working society, mainly education and teaching. The difficulties with women's scientific productivity at the university, which faced the overload of domestic and family work, were accentuated in the home office model. The general objective of the work was to understand how the Coronavirus pandemic - Covid-19 -, impacted the productivity of teachers in graduate programs in the areas of Human Sciences at UFS. The qualitative-quantitative methodology was adopted in the interpretation of quantitative information and qualitative data through observation, participatory interaction, and analysis of the subjects' discourse. We studied the productivity of 72 professors, from ten master's and doctoral programs, with ties to undergraduate degrees in the period from 2019 to 2021. Data were collected in the institutional portal of UFS and in the Lattes Curriculum of CNPq. It was identified that only one program had female production severely impacted by the effects of the pandemic, constituting 10% of the sample, while 40% of the professors managed to maintain a constancy with lower rates. Approximately 20% have resumed growth after a sharp drop and 15% were already showing low productivity before the pandemic. The highlight occurred with 15% of teachers who raised their levels a lot. The result reports the overload of work at home, illness, loss of meaning, isolation, and the vision of production as therapy of disconnection from the reality of fear and death experienced in the world. Given the low quantitative representation of women in some departments and graduate programs, it is necessary to adopt institutional public policies to strengthen the presence of women in teaching, their research and scientific productivity in higher education, as well as monitoring the change of exclusionary behaviors by men who occupy the status quo in the university. <![CDATA[PROFILE OF GRADUATES: A STUDY ON THE BAGÉ CAMPUS OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF PAMPA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100220&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Realizar o acompanhamento dos egressos de uma instituição de ensino superior é um componente importante em sua gestão, tanto para atestar a qualidade da formação, quanto para realizar a autoavaliação e rever suas políticas educacionais. Este trabalho teve como objetivo identificar o perfil do egresso da Universidade Federal do Pampa, campus Bagé, sob aspectos como mundo do trabalho, perfil empreendedor e situação socioeconômica familiar. Foi realizada uma pesquisa descritiva, com abordagem quantitativa, a partir de dados coletados por intermédio de um questionário eletrônico. Destacamos como principais resultados, identificar o perfil do egresso, evidenciar a fragilidade social e econômica da região, a importância da universidade na vida profissional dos egressos e sua contribuição para o desenvolvimento regional.<hr/>Abstract Monitoring graduates of a higher education institution is an important component in its management, both to attest to the quality of training and to carry out self-assessment and review its educational policies. This work aimed to identify the profile of graduates from the Federal University of Pampa - Campus Bagé, under aspects such as the world of work, entrepreneurial profile and family socioeconomic situation. A descriptive research was carried out, with a quantitative approach, based on data collected through an electronic questionnaire. We highlight as main results, identifying the profile of graduates, highlighting the social and economic fragility of the region, the importance of the university in the professional life of graduates and its contribution to regional development. <![CDATA[THE SCHOOL EFFECT ON THE PERFORMANCE OF STUDENTS FROM RIO GRANDE DO SUL: AN ANALYSIS BASED ON INSTITUTIONAL SELF ASSESSMENT]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100221&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente estudo teve como objetivo avaliar a correlação do desempenho em testes de proficiência no Brasil - Prova Brasil - e quatro dimensões das escolas: gestão institucional, espaço físico, organização e ambiente de trabalho e práticas pedagógicas e de avaliação. Correlacionou-se os resultados da política auto avaliativa feita no Rio Grade do Sul e a nota média das escolas da Prova Brasil, ambos de 2013, para os testes de proficiência em língua portuguesa e matemática para o 5º ano e o 9º ano nas escolas da rede pública estadual do Rio Grande do Sul. Para as dimensões analisadas, construiu-se uma escala agregando as respostas de indicadores correspondentes a cada dimensão, que variam de situação crítica a situação ideal, em uma escala de 1 a 5. Utilizando a técnica de análise de variância, constatou-se que há uma tendência estatisticamente significativa de que os melhores desempenhos coincidam com as melhores autoavaliações institucionais, porém, a única dimensão em que esta tendência ocorreu nas duas séries e nos dois componentes curriculares das disciplinas pesquisadas foi na dimensão sobre as práticas pedagógicas e de avaliação.<hr/>Abstract The present study aims to evaluate the correlation between performance in proficiency tests in Brazil - Prova Brasil - and four dimensions of schools: institutional management, physical space, organization and work environment, and pedagogical and evaluation practices. The results of the self-assessment policy carried out in Rio Grande do Sul were correlated with the average score of the schools in the Prova Brasil, both in 2013, for the proficiency tests in Portuguese and mathematics for the 5th and 9th grades in the schools of the Public State Network of Rio Grande do Sul. For the analyzed dimensions, a scale was constructed by aggregating the responses of indicators corresponding to each dimension, which vary from a critical situation to an ideal situation, on a scale of 1 to 5. Using the analysis of variance technique, it was found that It is known that there is a statistically significant tendency for the best performances to coincide with the best institutional self-evaluations, but the only dimension in which this tendency occurred in both grades and in the two curricular components of the subjects surveyed was in the dimension on pedagogical practices and assessment. <![CDATA[PREDICTING AND IMPROVING STUDENT PERFORMANCE WITH THE COMBINED USE OF MACHINE LEARNING AND GPT]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100222&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Por meio deste texto, apresenta-se resultados de pesquisa na qual se utilizou algoritmos de aprendizado de máquina combinado com o GPT para prever e melhorar o desempenho dos alunos. Essa abordagem pode ter impacto inovador na educação e na experiência de aprendizado dos alunos. O estudo teve abordagem quantitativa, com base em pesquisa experimental e técnicas variadas. Foram processados 900 alunos em 21 algoritmos. Os resultados indicaram uma ferramenta poderosa para prever e melhorar o desempenho dos alunos, combinado ao GPT, superando outros métodos. Conhecer as lacunas no conhecimento dos alunos e fornecer feedback personalizado, permite uma formação mais efetiva. Essa combinação pode ser uma ferramenta valiosa para aprimorar a educação.<hr/>Abstract This research used Machine Learning algorithms combined with GPT to predict and improve students' performance. This approach can have an innovative impact on education and the learning experience. The study adopted a quantitative approach based on experimental research and various techniques. 900 students were processed in 21 algorithms. The results indicated a powerful tool for predicting and improving students' performance, combined with GPT, surpassing other methods. Knowing students' knowledge gaps and providing personalized feedback enables more effective training. This combination can be a valuable tool for enhancing education. <![CDATA[ASSESSMENT FEEDBACK: THE CHILD'S INCLUSIVE PERSPECTIVE IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND AUTISM SPECTRUM DISORDER]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100223&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste estudo qualitativo do tipo exploratório, com dados coletados via questionário, respondido por 19 graduandos de Pedagogia da Universidade de Brasília, em formação ofertada pelos autores, envolvendo didática da Matemática e avaliação formativa, objetivamos analisar a percepção desses graduandos quanto a iniciar uma cultura de feedback da avaliação matemática numa perspectiva inclusiva da criança em contextos da educação infantil e Transtorno do Espectro Autista - TEA. Os resultados apontaram: percepções de feedbacks nesses contextos e necessidade de torná-los formativos e inclusivos, legitimando a importância de oportunizar o protagonismo infantil; percepção de contribuições do feedback para autorregulação das aprendizagens e reorganização do trabalho pedagógico. Apesar de apenas dois respondentes revelarem familiaridade com o tema, 14 participantes afirmaram terem ouvido falar sobre a temática superficialmente, três participantes informaram que sequer ouviram falar de feedback e não têm percepção de sua existência. Conclui-se que investimentos na formação inicial e continuada contribuirão para reflexões de estratégias inclusivas de acolhida da diversidade de feedback da criança e seu uso intencional pelo docente em prol de uma avaliação para as aprendizagens em Matemática desde a educação infantil.<hr/>Abstract In this qualitative study of exploratory type, with data collected via questionnaire, answered by 19 undergraduate students of Pedagogy at the University of Brasilia, in training offered by the authors, involving Mathematics didactics and formative assessment, we aimed to analyze the perception of these undergraduates as to initiate a feedback culture of mathematics assessment in an inclusive perspective of the child in contexts of Early Childhood Education and Autism Spectrum Disorder - ASD. The results pointed out perceptions of feedbacks in these contexts and the need to make them formative and inclusive, legitimizing the importance of providing opportunities for child protagonism; perception of contributions of feedback for self-regulation of learning and (re)organization of the pedagogical work. Although only two respondents revealed familiarity with the theme, 14 respondents said they had heard about the subject superficially, with the aggravating factor that three respondents informed that they had not even heard of feedback and had no perception of its existence. It is concluded that investments in initial and continuing education will contribute to reflections on inclusive strategies to welcome the diversity of the child's feedback and its intentional use by the teacher in favor of an evaluation for learning in Mathematics since Kindergarten. <![CDATA[TRAINING TRANSFER SUPPORT: AN EVALUATIVE STUDY OF A FEDERAL AGENCY]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100224&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Por meio deste texto, apresenta-se resultados de um estudo pelo qual se avaliou o suporte à transferência de treinamento após a conclusão de um curso. Baseou-se no Modelo Integrado de Avaliação no Impacto de Treinamento - Modelo Impact -, o qual analisa a dependência entre os resultados de um treinamento e a existência de um ambiente organizacional favorável ao desempenho dos seus participantes. A abordagem avaliativa focalizou os participantes do curso, com dados coletados junto a trinta sujeitos por meio de uma escala de suporte à transferência, testada e validada semântica e estatisticamente. Entre os resultados situa-se a posição intermediária do suporte psicossocial dado pela instituição, o que aponta a importância de se refletir sobre o valor que pode ser agregado nos processos de trabalho por meio de capacitações que extrapolem a sala de aula.<hr/>Abstract The study evaluated support for transfer of training after completion of a course. It was based on the Integrated Training Impact Assessment Model (Impact Model), which analyzes the dependence between the results of training and the existence of an organizational environment favorable to the performance of its participants. The evaluative approach focused on course participants, with data collected from 30 subjects through a transfer support scale, tested and validated semantically and statistically. Among the results is the intermediate position of the psychosocial support provided by the institution, which points to the importance of reflecting on the value that can be added to work processes through training that goes beyond the classroom. <![CDATA[ANALYSIS OF THE QUALITY OF LIFE OF SECURITY GUARDS WORKING IN A HIGHER EDUCATION INSTITUTION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100225&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo As instituições de ensino superior possuem diversos atores que apoiam suas atividades, dentre eles estão os colaboradores terceirizados da vigilância. Tendo em vista que a carga horária de trabalho de um vigilante pode comprometer seu descanso e lazer, além de influenciar negativamente na qualidade de vida de forma geral, é importante analisar o grau de satisfação dos colaboradores relativo à qualidade de vida no trabalho, visto que este é um índice composto por parâmetros psicossociais, condições de saúde, bem-estar no local de trabalho e adequação dos recursos de trabalho. Desta forma, teve-se por objetivo verificar o grau de satisfação destes profissionais e as relações de trabalho com a IES. Realizou-se um estudo quantitativo de natureza descritiva, por meio da aplicação do Quality of working life questionnaire bref e a utilização da Escala de Percepção de Suporte Organizacional para sete vigilantes de uma instituição de ensino superior no Pará. Apesar de a literatura apontar que o trabalho dos vigilantes afeta negativamente sua qualidade de vida, como principal resultado observou-se que os vigilantes entrevistados possuem um alto grau de satisfação.<hr/>Abstract Higher education institutions have several agents that support their activities, including outsourced surveillance collaborators. Bearing in mind that the workload of a security guard can compromise his rest and leisure, in addition to negatively influencing the quality of life in general, it is important to analyze the degree of employee satisfaction regarding the quality of life at work, since this is an index composed of psychosocial parameters, health conditions, well-being in the workplace and adequacy of work resources. In this way, the present work aims to verify the degree of satisfaction of these professionals and the work relations with the HEI. In order to reach the objective, a quantitative study of a descriptive nature was carried out, possible through the application of the Quality of Working Life Questionnaire bref and the use of the Organizational Support Perception Scale for 7 security guards from a higher education institution in Pará. Although the literature points out that the work of security guards negatively affects their quality of life, as a main result it was observed that the security guards interviewed have a high degree of satisfaction. <![CDATA[PURCHASES AT THE PUBLIC UNIVERSITY: QUALITY OF SPENDING OR OBSTACLES RACE?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100226&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste artigo, tem-se como objetivo analisar a execução orçamentária e financeira das compras organizacionais, para o atendimento das finalidades institucionais de uma universidade pública estadual baiana, no período de 2015 a 2021, a partir da implantação de um conjunto de normas e procedimentos administrativos pelo poder executivo do Estado. A importância de debater a autonomia universitária, o processo de decisões sobre as condições de investimento e o respectivo financiamento da educação superior são argumentos importantes para realização deste estudo. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, com fins exploratório-descritivo, que utilizou como estratégia o estudo de caso e como método de coleta de dados a pesquisa documental. Os resultados explicitam que o controle de gastos públicos vem sendo empregado com mecanismo governamental de corte de gastos na universidade, sobretudo, quanto à aquisição de bens permanentes e de consumo, por meio de práticas de controle externo que ferem sua autonomia administrativa e de gestão financeira e patrimonial.<hr/>Abstract This article aims to analyze the budgetary and financial execution of organizational purchases to meet the institutional purposes of a Bahia state public university, from 2015 to 2021, based on the implementation of a set of rules and administrative procedures by the state executive power. The importance of debating university autonomy, the decision-making process on investment conditions and the respective financing of higher education are important arguments for carrying out this study. This is a qualitative research, with exploratory-descriptive purposes, which used the case study as a strategy and documentary research as a method of data collection. The findings reveal that the control of public expenditures has been used as a governmental mechanism to cut expenses at the university, especially regarding the acquisition of permanent and consumer goods, through excessive practices of external control that harm its administrative autonomy and financial and patrimonial management. <![CDATA[BLOOM AND SOLO TAXONOMIES IN PLANNING TEACHING SKILLS AND COMPETENCIES IN MACHINE LEARNING]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100227&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Há um esforço para alinhar um aparato de teorias, recursos e metodologias para promover um processo de ensino e aprendizagem efetivo. Todavia, não se trata de uma tarefa trivial, podendo incorrer no desalinhamento entre o previsto, almejado e resultados obtidos. Este estudo busca investigar o uso das taxonomias educacionais de Bloom e Solo como apoio o planejamento da oferta da unidade curricular de aprendizado de máquina num bacharelado em Ciências da Computação. Os objetivos educacionais a serem alcançados para esta unidade são estruturados dentro dessas taxonomias e o resultado avaliado por professores da disciplina da instituição onde o estudo foi realizado. Ainda que as taxonomias desenvolvidas tenham sido avaliadas positivamente, foram destacadas dificuldades na sua utilização.<hr/>Abstract There is an effort to align an apparatus of theories, resources and methodologies to promote an effective teaching-learning process. However, this is not a trivial task, and may lead to misalignment between the expected, desired and results obtained. This study seeks to investigate the use of Bloom's and Solo's educational taxonomies to support the planning of offering the machine learning curricular unit in a bachelor's degree in Computer Science. The educational objectives to be achi eved for this unit are structured within these taxonomies and the result is evaluated by professors of the discipline at the institution where the study is carried out. Although the taxonomies developed were positively evaluated, difficulties in their use were highlighted. <![CDATA[FORENSIC RADIOLOGY: THE CASE OF THE DISCIPLINETHAT WAS TRANSFORMED INTO A RPG]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100228&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O poder do conto e de histórias como meios para compartilhar conhecimento é conhecido desde o início da civilização, mas e se você puder fazer parte dessa história, decidindo e alterando o seu rumo? Este é o universo proporcionado por uma prática de jogo conhecida como Role-Playing Game - RPG -, em que você é um personagem numa história e, dependendo do seu progresso, pode decidir os rumos que essa história tomará. Ao aplicarmos esta técnica na educação, as possibilidades são infinitas, permitindo ao aluno tornar-se um agente da lei, participando ativamente de investigações e desvendando os mistérios de uma série de crimes interligados, utilizando conhecimentos adquiridos dentro e fora da sala de aula. Assim, por meio deste artigo busca-se relatar o caso de uma unidade curricular de Radiologia Forense, que foi ministrada no formato RPG. Os alunos foram orientados a criar quatro agências de investigação, que foram sediadas em cada um dos distritos de uma ilha fictícia, e eram convocadas a desvendar mistérios e crimes ocorridos na ilha. Ao final da disciplina, os alunos responderam a um questionário de satisfação e 80% aprovaram o formato utilizado, relatando que o jogo incentivou a discussão da disciplina dentro e fora da sala de aula. O método possui ampla aplicabilidade, mas requer um planejamento cuidadoso e, ao mesmo tempo, flexível, pois a direção da história depende do desenvolvimento e das decisões dos próprios jogadores.<hr/>Abstract The power of the tale and stories as a means of sharing knowledge has been known since the dawn of civilization, but what if you can be part of that story, deciding and changing its course? This is the universe provided by a game practice known as Role Playing Game - RPG -, depending on your progress, you can decide the directions that this story takes he had taken. When we apply this technique in education, the possibilities are endless, allowing the student to become an agent of the law, actively participating in investigations, and unraveling the mysteries of a series of interconnected crimes using knowledge acquired inside and outside the classroom. The objective is to report the case of a course unit of Forensic Radiology, which was taught in the RPG format. The students were guided to create four investigative agencies, which were based in each of the districts of a fictional island and were called upon to unravel mysteries and crimes that took place on the island. At the end of the discipline, the students answered a satisfaction questionnaire and 80% approved the format used, reporting that the game encouraged discussion of the discipline inside and outside the classroom. The method has wide applicability, but requires careful planning and, at the same time, flexible, as the direction of the story depends on the development and decisions of the players themselves, requiring constant adjustments. <![CDATA[TEACHING TO CARE AND TO CARE TEACHING OF THE CHILDREN, ADOLESCENTS AND FAMILIES: A CHILDHOOD DREAM COME TRUE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382023000100300&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste memorial descritivo, relata-se a minha trajetória profissional, iniciando com a graduação em Enfermagem na Universidade Federal de Santa Maria, passando pela realização de cursos de pós-graduação, totalizando 27 anos de carreira. Neste período, atuei em vários cargos de gestão e na diretoria da Sociedade Brasileira de Enfermeiros Pediatras. As atividades de orientação resultaram numa produção bibliográfica qualificada que culminou em ser bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq. Homenagens e prêmios tornaram essa caminhada gratificante. Ensinar e cuidar, trabalhar com crianças e suas famílias sempre foi algo almejado e um sonho de infância que se tornou realidade. Com essa esperança de continuar contribuindo para o desenvolvimento da Ciência, para a melhoria da qualidade de vida e bem-estar da população, para a formação de profissionais comprometidos e qualificados é que encerro esse memorial.<hr/>Abstract This descriptive memorial aims to report my professional trajectory, starting with the Nursing Degree at the Federal University of Santa Maria, passing through postgraduate courses, totaling 27 years of career. During this period, I worked in several management positions and on the board of the Brazilian Society of Pediatric Nurses. The orientation activities resulted in a qualified bibliographical production that culminated in being a CNPq researcher senior and by getting research grants. Tributes and awards made this path rewarding. Teaching and caring, working with children and their families has always been something I wanted, and a childhood dream come true. Hoping to continue to contribute to the development of science, to improve the quality of life and well-being of the population, and to train committed and qualified professionals, I conclude this memorial.