Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Educação Médica]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-527120250003&lang=pt vol. 49 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Metacognição na simulação clínica: eventos metacognitivos durante o <em>briefing</em>, a prática simulada e o <em>debriefing</em>]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300201&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: A simulação clínica envolve diversos processos cognitivos e metacognitivos. No entanto, a metacognição, embora presente, muitas vezes não é valorizada pelos docentes nem reconhecida pelos discentes. Identificar a metacognição e apropriar-se dela transforma a aprendizagem, melhora o desempenho em simulações e aprimora a formação do futuro médico, tornando-o mais preparado para atendimentos complexos. Objetivo: Este estudo teve como objetivos identificar, classificar e descrever se e como o processo metacognitivo ocorre na simulação clínica. Método: Trata-se de um estudo observacional, longitudinal, descritivo e qualitativo, realizado com acadêmicos de Medicina no estado do Paraná. Na coleta de dados, foram acompanhadas 16 simulações clínicas de duas unidades curriculares, ao longo de todo o semestre, dando origem a um diário de campo. Este foi analisado a partir do uso de categorias teóricas metacognitivas e pelo afloramento de categorias empíricas. Resultado: Os tipos de eventos localizados foram categorizados em conhecimento metacognitivo (40,7%), habilidades metacognitiva (30,3%) e experiência metacognitiva (29%). Referente aos subtipos de eventos, a maioria das ocorrências foi de conhecimento metacognitivo do tipo tarefa (61,8%), em especial na etapa de prática simulada, apontando intensa recuperação de conhecimento prévio e necessidade de tomada de decisão alinhada ao objetivo. Sobre a habilidade metacognitiva, o tipo de evento mais prevalente foi a avaliação (45,7%), o que denota preocupação com a escolha de condutas posteriores ao raciocínio clínico. No que concerne às experiências metacognitivas, a maioria dos eventos foi do tipo sentimento de dificuldade (71,5%), com manifestação principalmente na etapa do debriefing, além de apontar pouca familiaridade (3,9%) e confiança (14,7%). Conclusão: O estudo descreve e mensura a presença da metacognição ao longo das três etapas da simulação clínica. Além disso, analisa como eventos metacognitivos são influenciados por fatores externos que promovem a manifestação explícita da metacognição, especialmente por meio do discurso dos participantes. Os resultados destacam o papel central de conflitos e liderança na dinâmica metacognitiva, evidenciando como esses fatores moldam as interações, a autorregulação e o desenvolvimento de competências metacognitivas no contexto da simulação. Dessa forma, o estudo reforça a relevância da metacognição no aprimoramento do aprendizado com simulação clínica e aponta caminhos para o aperfeiçoamento dessa estratégia educacional.<hr/>ABSTRACT Introduction: Clinical simulation involves various cognitive and metacognitive processes. However, metacognition, although present, is often neither valued by educators nor recognized by students. Identifying and mastering metacognition transforms learning, enhances simulation performance, and improves the training of future physicians, making them better prepared for complex care scenarios. Objective: To identify, classify, and describe whether and how the metacognitive process occurs in clinical simulation. Method: This is an observational, longitudinal, descriptive, and qualitative study conducted with medical students in the state of Paraná, Brazil. Data collection involved 16 clinical simulations across two curricular units throughout the semester, resulting in a field diary. The diary was analyzed using theoretical metacognitive categories and the emergence of empirical categories. Results: The types of events identified were categorized into metacognitive knowledge (40.7%), metacognitive skills (30.3%), and metacognitive experiences (29%). Regarding subtypes of events, most occurrences were of task-type metacognitive knowledge (61.8%), especially during the simulated practice stage, highlighting intense retrieval of prior knowledge and the need for decision-making aligned with the objectives. For metacognitive skills, the most prevalent type of event was evaluation (45.7%), indicating a focus on selecting subsequent actions after clinical reasoning. In terms of metacognitive experiences, most events involved a sense of difficulty (71.5%), mainly during the debriefing stage, revealing low familiarity (3.9%) and confidence (14.7%). Conclusion: The study describes and measures the presence of metacognition across the three stages of clinical simulation. Furthermore, it analyzes how metacognitive events are influenced by external factors that promote the explicit manifestation of metacognition, particularly through participant discourse. The results highlight the central role of conflicts and leadership in the metacognitive dynamic, demonstrating how these factors shape interactions, self-regulation, and the development of metacognitive competencies in the simulation context. Thus, the study reinforces the importance of metacognition in enhancing learning through clinical simulation and provides insights for improving this educational strategy. <![CDATA[Desenvolvendo competências em saúde planetária: integrando pensamento sistêmico e interconexão através da natureza na formação médica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300202&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: Há uma falta de estratégias de ensino para explorar os domínios da Saúde Planetária (SP) denominados de Interconexão Através da Natureza e de Pensamento Sistêmico/Complexidade. A Teoria Ator-Rede oferece uma estrutura pedagógica para essa abordagem, pois discute a inseparabilidade entre humanidade e natureza. Objetivo: Este estudo teve como objetivo avaliar a compreensão de estudantes de Medicina sobre os domínios Interconexão Através da Natureza e Pensamento Sistêmico/Complexidade da SP. Método: Trata-se de um estudo de caso exploratório com questionários sociodemográficos e respostas abertas, realizado entre 2022 e 2023, envolvendo duas turmas de estudantes de Medicina. Professores foram entrevistados, aulas foram gravadas e as atividades submetidas pelos alunos foram analisadas. Pequenos grupos de estudantes realizaram entrevistas com pacientes, apresentaram portfólios sobre SP e desenvolveram diagramas de rede. As atividades de Interconexão Através da Natureza incluíram uma trilha contemplativa no jardim da universidade e reflexões sobre momentos em que os alunos se sentiram parte do planeta. Resultado: Participaram do estudo 96 estudantes (87% dos 110 convidados) e nove professores (100%). Os discentes demonstraram uma compreensão abrangente dos pacientes dentro dos seus contextos psicossocial e ambiental ao descreverem as interconexões entre diversos atores humanos e não humanos ao longo de seus estudos de caso e diagramas de rede. As atividades de Interconexão Através da Natureza foram desafiadoras, e uma parte substancial alcançou o objetivo de refletir sobre a inseparabilidade entre natureza e humanidade ou a saúde das pessoas e do planeta. Conclusão: As metodologias utilizadas para o treinamento em Pensamento Sistêmico/Complexidade e Interconexão Através da Natureza contribuíram substancialmente para a compreensão dos alunos sobre os pacientes sob uma perspectiva sistêmica de SP e a relação intrínseca entre natureza, humanidade e saúde. Este estudo destaca a importância de incorporar essas estratégias de ensino para ampliar as perspectivas dos alunos sobre a SP.<hr/>ABSTRACT Introduction: There is a lack of teaching strategies to explore the Planetary Health (PH) domains of Interconnection Within Nature (IWN) and Systems Thinking/Complexity (ST/C). The Actor-Network Theory provides a pedagogical framework for this approach, as it discusses the inseparability of humanity/nature. Objective: To assess medical students’ understanding of the PH domains of IWN and ST/C. Method: Exploratory case study with sociodemographic questionnaires and open-ended responses spanning 2022 and 2023 involving two cohorts of medical students. Teachers were interviewed, classes were recorded, and assignments submitted by students were analyzed. Small student groups conducted patient interviews, presented PH portfolios, and developed network diagrams. IWN activities included a contemplative trail in the university garden or reflections on moments when students individually felt part of the planet. Results: Ninety-six students (87% of 110 invited) and 9 teachers (100%) participated. Students demonstrated a comprehensive understanding of patients within their psychosocial and environmental context, describing the interconnections between various human and non-human actors throughout their case studies and network diagrams. The IWN activities were challenging, and a substantial portion achieved the goal of reflecting on the inseparability between nature and humanity, or people’s and the planet’s health. Conclusion: The methodologies used for training the ST/C and IWN substantially contributed to students’ understanding of patients in a systemic PH perspective and the intrinsic relationship between nature, humanity, and health. This study highlights the importance of incorporating these teaching strategies to broaden students’ perspectives on PH. <![CDATA[Avaliação do estudante de graduação nas profissões da saúde: mudanças associadas ao desenvolvimento docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300203&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: A avaliação dos estudantes nos cursos de graduação nas profissões da saúde tem importância essencial, podendo cumprir as finalidades somativa, formativa e informativa. No entanto, há poucos dados disponíveis sobre como ela se dá nas instituições brasileiras. Uma ação de desenvolvimento docente (DD), que consistiu em ciclos de oficinas para gestores e professores sobre programas institucionais de avaliação, com ênfase formativa, proporcionou oportunidade para explorar esse panorama. Objetivo: Este estudo teve como objetivo caracterizar as práticas avaliativas em cursos de graduação em saúde no Brasil, particularizando responsabilidades institucionais, métodos de avaliação e feedback ao estudante, e identificando mudanças nesses aspectos associadas às atividades de DD. Método: Trinta cursos de graduação em saúde de nove diferentes instituições de ensino superior (Regiões Nordeste, Sudeste e Sul) participaram dessa iniciativa, cujos gestores responderam a dois questionários sobre os processos avaliativos desenvolvidos. O primeiro questionário, aplicado antes das oficinas de DD, gerou 23 diagnósticos situacionais acerca do contexto, das responsabilidades sobre a avaliação, dos métodos adotados e do domínio de práticas de feedback fornecido aos estudantes. O segundo, aplicado um ano após o último ciclo de capacitação, gerou 36 conjuntos de respostas, expressando a percepção sobre mudanças. As respostas ao primeiro instrumento foram analisadas por meio da técnica de análise de conteúdo de Bardin. As do segundo foram expressas de modo quantitativo. Resultado: Antes das oficinas, em 70% dos cursos as práticas avaliativas eram de responsabilidade dos docentes, com pouca participação institucional. Mais da metade dos cursos focava a avaliação somativa, com limitações na formativa e no feedback. Os métodos de avaliação de conhecimentos e de habilidades clínicas eram variados, enquanto os do domínio afetivo se mostravam imprecisos. Um ano após as ações de DD, notou-se aumento expressivo da participação institucional, com maior equilíbrio nas responsabilidades entre professores e instâncias centrais. Na percepção de 89% dos gestores, o domínio das técnicas de feedback melhorou. Ademais, os diferentes métodos avaliativos tornaram-se mais adequados para cada fim. Conclusão: Aspectos da avaliação, como reduzida responsabilidade institucional, limitada prática do feedback fornecido ao estudante e adequação dos métodos, sofreram mudanças expressivas que, na percepção dos gestores, foram associadas à participação de professores e gestores nas atividades de DD.<hr/>ABSTRACT Introduction: Student assessment in undergraduate courses in the health professions holds essential importance, ideally fulfilling summative, formative and informative purposes. However, data available on how it occurs in Brazilian institutions are scarce. A Faculty Development (FD) action, which consisted of cycles of workshops for course managers and teachers focusing on institutional assessment programs, with a formative emphasis, provided an opportunity to explore these settings. Objective: To characterize the assessment practices in undergraduate health courses in Brazil, detailing institutional responsibilities, assessment methods, and student feedback, and identifying changes in these aspects associated with FD activities. Method: Thirty undergraduate health courses from nine different higher education institutions (Northeast, Southeast and South regions) participated in this initiative and their managers responded to two questionnaires about the assessment processes in place. The first questionnaire, applied before the FD workshops, generated 23 situational diagnoses about context, assessment responsibilities, methods adopted and mastery of techniques for feedback to students. The second, applied one year after the last FD activity, generated 36 sets of responses expressing perceptions on changes. Responses to the first instrument were analyzed using Bardin’s Content Analysis technique. Data from the second were analyzed quantitatively. Result: Before the workshops, in 70% of the courses, student assessment were the responsibility of teachers, with little institutional participation. More than half of the courses focused on summative assessment, with limitations on formative assessment and feedback to students. Methods for assessing knowledge and clinical skills were quite varied, while those for the affective domain were imprecise. One year after the FD activities, there was a considerable significant increase in institutional participation, with a greater balance in responsibilities between teachers and central instances. In the perception of 89% of managers, mastery of feedback techniques improved. Furthermore, the different assessment methods have become more appropriate for each purpose. Conclusion: Aspects of assessment, such as reduced institutional responsibility, limited practice of feedback to students and adequacy of methods, underwent significant changes, which, in the perception of administrators, were associated with the participation of faculty and managers in FD activities. <![CDATA[Uso de substâncias para melhorar o desempenho acadêmico entre estudantes de curso preparatório: estudo transversal]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300204&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: A admissão à faculdade de medicina é altamente competitiva, particularmente entre estudantes de cursos preparatórios (cursinhos), que frequentemente enfrentam intensa pressão acadêmica. Para lidar com esses desafios, alguns estudantes recorrerem ao uso de substâncias como psicoestimulantes e medicamentos para melhorar o desempenho nos estudos. Objetivo: Identificar a prevalência e os fatores associados ao uso de substâncias para melhorar o desempenho nos estudos entre estudantes de um curso preparatório para o vestibular de medicina. Métodos: Trata-se de um estudo transversal e descritivo com estudantes matriculados em um curso preparatório privado localizado na região Nordeste de Minas Gerais, Brasil. Os participantes responderam a um questionário autoaplicável e anônimo, abrangendo dados sociodemográficos e uso de substâncias com a finalidade de melhorar o desempenho nos estudos. Os dados foram analisados ​​utilizando estatística descritiva e inferencial, incluindo os testes Mann-Whitney e qui-quadrado. Resultados: Entre os participantes, 28,4% relataram usar ou ter usado substâncias para melhorar o desempenho nos estudos. As substâncias mais utilizadas foram metilfenidato (40%), lisdexanfetamina (28%), cafeína (16%), guaraná em pó (8%), multivitaminas (4%) e sertralina (4%). O uso de substâncias para estudar melhor foi associado aos estudantes mais velhos, bolsistas de escolas particulares e aqueles que já haviam tentado o vestibular de medicina mais de três vezes. Entre os participantes que usaram medicamentos, a maioria não possuía prescrição médica. Conclusão: Os resultados indicam a necessidade de intervenções direcionadas para mitigar os riscos associados ao uso não supervisionado de substâncias, particularmente medicamentos, entre os estudantes de cursos preparatórios.<hr/>ABSTRACT Introduction: Admission to medical school is highly competitive, particularly among college preparatory course students, who often face intense academic pressure. To cope with these challenges, some students turn to substances such as psychostimulants and medications to enhance study performance. Objective: This study aimed to identify the prevalence and factors associated with substance use to enhance study performance among college preparatory course students preparing for medical school entrance exams. Methods: A cross-sectional, descriptive study was conducted with students enrolled in a private college preparatory course in the Northeast region of Minas Gerais, Brazil. Participants completed a self-administered, anonymous questionnaire covering sociodemographic data and substance use for study enhancement. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics, including the Mann-Whitney and chi-square tests. Results: Among participants, 28.4% reported using substances to enhance study performance. The most used substances were methylphenidate (40%), lisdexamfetamine (28%), caffeine (16%), guarana powder (8%), multivitamins (4%), and sertraline (4%). Older students, scholarship recipients from private schools, and those who had attempted medical school entrance exams more than three times were more likely to use these substances. Most participants used medications without a medical prescription. Conclusion: These findings indicate the necessity for targeted interventions to mitigate the risks associated with unsupervised substance use, particularly medication, among college preparatory course students. <![CDATA[Validação de um <em>checklist</em> específico para atendimento de parada cardiorrespiratória: ritmos chocáveis]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300205&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: O uso do checklist no treinamento de simulação visa apoiar, melhorar ou alterar os processos cognitivos do operador. Objetivo: Este estudo teve como objetivo elaborar um checklist para o atendimento de parada cardiorrespiratória (PCR) utilizando uma escala de Likert a fim de avaliar o desempenho no atendimento de PCR. Método: A criação do checklist foi baseada em itens selecionados e adaptados por experts do guia de treinamento de Suporte Avançado de Vida (SAVC). Para testar o checklist, utilizou-se o vídeo de treinamento de atendimento que envolvia a PCR nos moldes do SAVC Megacode baseado em um caso clínico preestabelecido. Após um novo teste no mesmo vídeo de treinamento, a versão final do checklist foi aprovada pelos experts. Resultado: Das 37 questões avaliadas, 30 (81,1%) tiveram a nota máxima atribuída pelos três avaliadores, seis (16,2%) tiveram pelo menos uma nota três e apenas uma (2,7%) apresentou nota um. O percentual final de notas máximas atribuídas pelos avaliadores foi de 91,9%, superando a meta de 85%. Conclusão: Este estudo se refere a um checklist elaborado com base nas diretrizes de 2015 da American Heart Association (AHA) e se mostrou confiável, uma vez que a concordância entre os avaliadores foi elevada.<hr/>ABSTRACT Introduction: The use of checklists in simulation training aims to support, improve or change the operator’s cognitive processes. Objective: to develop a checklist for cardiopulmonary arrest (CPA) care using a Likert scale aiming to evaluate performance in CPA care. Method: The checklist was created based on items selected and adapted by experts from the Advanced Cardiovascular Life Support (ACLS) training guide. It was tested based on the training video that involved CPA in the ACLS Megacode format based on a pre-established clinical case. After a new test with the same training video, the final version of the checklist was approved by the experts. Results: Of the 37 evaluated questions, 30 (81.1%) had the maximum score assigned by the three evaluators, 6 (16.2%) had at least one score of three and only one (2.7%) had a score of one. The final percentage of maximum scores assigned by the evaluators was 91.9%, exceeding the target of 85%. Conclusion: This study assesses a checklist developed based on the 2015 AHA guidelines and proved to be reliable, since the agreement between the evaluators was high. <![CDATA[Especialidades mais desejadas e fatores que influenciam essa escolha numa faculdade pública brasileira]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300206&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: A decisão da carreira médica por parte dos(as) estudantes de Medicina repercute não apenas no(a) egresso(a) dessa graduação, mas também na sociedade em geral, já que a população deve ser assistida com uma combinação adequada de especialistas, a fim de reverter a escassez e a má distribuição de profissionais no Brasil. Nesse sentido, pensar acerca de quais áreas da medicina os(as) estudantes almejam seguir, bem como onde pretendem atuar, torna-se extremamente relevante. Ao longo do curso, o contato dos(as) estudantes com todos os níveis de serviço é impactado por diversos aspectos que interferem, positiva ou negativamente, nessa capacidade de escolherem suas futuras especialidades médicas. Objetivo: Este estudo teve como objetivos identificar as áreas de atuação de maior preferência dos(as) estudantes de graduação do curso de Medicina da Universidade Federal de Uberlândia (UFU) nos 12 períodos e analisar os fatores que influenciam a escolha das especialidades médicas durante a graduação. Método: Trata-se de um estudo observacional, transversal e descritivo exploratório com a aplicação de questionário quantitativo com 401 respostas válidas de discentes de Medicina do primeiro ao 12º período da UFU. Resultado: As principais especialidades desejadas foram cirurgia geral (9,8%), ginecologia e obstetrícia (8,7%), cardiologia (8%), pediatria (6,4%), neurologia (6,4%), psiquiatria (6,1%) e clínica médica (5,5%). A atuação na área de atenção primária foi a menos desejada (4,5%). Os fatores de influência com maior impacto nessas preferências identificadas foram afinidade pela área, ambiente de trabalho, conhecimento mais amplo ou específico e oportunidade de emprego. Conclusão: Esses achados podem orientar políticas de formação médica e decisões de estudantes, sendo necessárias pesquisas futuras para comparação em diferentes contextos e currículos.<hr/>ABSTRACT Introduction: The decision of medical students to pursue a career in medicine has repercussions not only for the graduates but also for society in general since the population needs to be assisted by an appropriate mix of specialists to reverse the shortage and poor distribution of professionals in Brazil. In this sense, thinking about which areas of medicine students wish to pursue and where they intend to work becomes extremely relevant. Throughout the course, students’ contact with all service levels is impacted by various aspects that positively or negatively interfere with their ability to choose their future medical specialties. Objective: To identify the areas of activity most preferred by undergraduate students of the Medicine course at Universidade Federal de Uberlândia in the 12 semesters, and to analyze the factors that influence the choice of medical specialties during the undergraduate course. Method: This observational, cross-sectional, descriptive exploratory study uses a quantitative questionnaire with 401 valid responses from medical students from the 1st to the 12th semester at UFU. Results: the main specialties desired were General Surgery (9.8%), Gynecology and Obstetrics(8.7%), Cardiology (8%), Pediatrics (6.4%), Neurology (6.4), Psychiatry (6.1), and Internal Medicine (5.5). Working in primary care was the least desired (4,5%). The influence factors that mostly impacted these preferences were affinity for the area, work environment, broader or more specific knowledge, and job opportunities. Conclusion: These findings can guide medical education policies and student decisions, and future research is needed to compare the results in different contexts and curricula. <![CDATA[Aprendizagem baseada em problemas: <em>feedbacks</em> correlatos a níveis de conhecimento]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300207&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: Aprendizagem baseada em problemas (ABP) é uma abordagem educacional que promove a aprendizagem ativa e reflexiva ao envolver os estudantes na resolução significativa de problemas. O aprimoramento da performance dos estudantes depende do fornecimento de feedback objetivo e eficaz, apoiado por descritores de desempenho bem definidos. Objetivo: Este estudo teve como objetivo validar um instrumento que fosse capaz de qualificar a performance e concomitantemente prover um feedback correlato a essa avaliação. Método: Para validação do instrumento de avaliação, utilizou-se o método Q-sort. O processo de validação foi realizado em quatro fases: 1. avaliação por dez juízes da correlação entre domínios de avaliação e feedbacks correlatos; 2. identificação de outlier na classificação dada pelos juízes; 3. análise do índice de concordância dos juízes na relação entre domínios e feedbacks, e necessidade de adaptações por meio do índice kappa; 4. submissão dos domínios e feedbacks para nova avaliação dos juízes. Resultado: Os domínios propostos e seus feedbacks correlatos foram validados pelo método Q-sort com coeficiente kappa de Fleiss igual a 1,0 indicando uma concordância perfeita entre os juízes. Conclusão: O instrumento validado fornece um meio confiável a ser utilizado nas avaliações de desempenho do estudante de Medicina, além de proporcionar feedbacks correlatos que podem auxiliar o tutor na entrega de feedbacks mais efetivos, aprimorando assim o processo educacional em ambientes de ABP.<hr/>ABSTRACT Introduction: Problem-Based Learning (PBL) is an educational approach that fosters active and reflective learning by engaging students in meaningful problem-solving. Enhancing student performance relies on providing objective and effective feedback, supported by well-defined performance descriptors. This study aimed to validate an instrument capable of qualifying student performance while simultaneously providing feedback correlated with this assessment. Methods: The Q-sort method was used to validate the assessment instrument in four phases: (1) evaluation by ten judges of the correlation between assessment domains and their corresponding feedback; (2) identification of outliers in the classifications given by the judges; (3) analysis of the judges’ agreement index regarding the relationship between domains and feedback, and the need for adaptations using the Kappa Index; (4) submission of the domains and feedback for a new evaluation by the judges. Results: The proposed domains and their correlated feedback were validated using the Q-sort method, with a Fleiss’ Kappa coefficient of 1.0, indicating perfect agreement among the judges. Conclusion: The validated instrument provides a reliable tool for assessing medical students’ performance while offering correlated feedback that can assist tutors in delivering more effective feedback, thereby enhancing the educational process in PBL environments. <![CDATA[Perfil sociodemográfico e educacional do preceptor de residência de um curso pós-graduação em educação médica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300209&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: A residência médica é uma modalidade de ensino e aprendizagem voltada à especialização, em que os médicos são submetidos a treinamento em unidades de saúde credenciadas pela Comissão Nacional de Residência Médica. Nesses programas, os preceptores possuem, no mínimo, o título de residência médica. Contudo, não há critérios avaliativos quanto à qualificação pedagógica, à capacitação e à habilidade para exercer a função na maioria desses serviços de pós-graduação. São escassos os estudos sobre a situação sociodemográfica educacional, o grau de satisfação e a remuneração dos preceptores. Objetivo: O estudo tem como propósito descrever o perfil sociodemográfico e educacional do preceptor médico brasileiro, participante de um curso de pós-graduação em preceptoria médica no Brasil, no ano de 2022. Método: Trata-se de um estudo quantitativo e descritivo que visa ao levantamento interseccional, não probabilístico, do perfil sociodemográfico e educacional do preceptor de residência médica brasileira. A coleta de dados foi realizada entre dezembro de 2022 e janeiro de 2023, por meio de questionário eletrônico utilizando o Google Forms dirigido aos participantes de um curso de especialização em preceptoria de residência médica no Brasil. Resultado: Dos 144 entrevistados, 70,8% são do sexo feminino, com prevalência da faixa etária entre 40 e 49 anos. Os participantes atuam principalmente em São Paulo, Minas Gerais e Rio de Janeiro. Entre eles, 92,3% possuem certificado de residência médica. Quanto ao motivo da atuação, 83,3% afirmaram que gostam de ensinar. Sobre a satisfação pessoal, 64,5% a sentem “na maioria das vezes”. Além disso, 83,3% das instituições em que trabalham são exclusivamente públicas, e 61,1% não recebem salário para tal função. Por fim, 78,4% dos entrevistados afirmaram que não há avaliação de desempenho no local de trabalho. Conclusão: Os preceptores participantes predominantemente gostam da função e possuem experiência e qualificação para tal, embora muitos não tenham capacitação pedagógica específica em preceptoria, e a maioria não recebe salário para executar a tarefa. Os dados obtidos podem contribuir para implementar planos de cargos e carreiras, carga horária específica, tempo para estudo, piso salarial, direitos e deveres, promovendo melhoria do ensino de residentes.<hr/>ABSTRACT Introduction: Medical residency is a form of specialized education where physicians undergo training in health units accredited by the National Medical Residency Commission (CNRM). In these programs, preceptors hold at least a medical residency certificate. However, there are no evaluative criteria regarding the pedagogical qualification, training, and skills required to perform the preceptor role in most of these postgraduate services. There are few studies in the literature on the sociodemographic and educational situation, satisfaction levels and remuneration for preceptorship. Objective: This study aims to describe the sociodemographic and educational profile of Brazilian medical preceptors participating in a postgraduate medical preceptorship course in Brazil in 2022. Method: This is a quantitative, descriptive study aiming at a cross-sectional, non-probabilistic survey of the sociodemographic and educational profile of Brazilian medical residency preceptors. Data collection was conducted between December 2022 and January 2023 through an electronic questionnaire using Google Forms, directed at participants of a Specialization Course in Medical Residency Preceptorship in Brazil. Results: Among the 144 respondents, 70.8% are female, and the most prevalent age group is 40-49 years. The main states where they work are São Paulo, Minas Gerais, and Rio de Janeiro. Of the participants, 92.3% hold a medical residency certificate. Regarding the reason, 83.3% state they enjoy teaching. Concerning personal satisfaction, 64.5% feel satisfied “most of the time.” Additionally, 83.3% of the institutions where they work are exclusively public and 61.1% do not receive a salary for performing the role. Lastly, 78.4% of the respondents reported that there is no performance evaluation at their workplace. Conclusion: The participating preceptors predominantly have the experience and qualifications for the role, and enjoy their function, although many lack specific pedagogical training in preceptorship and most do not receive a salary for performing the task. The obtained data can contribute to implementing career plans, specific work hours, protected study time, wage floor, rights and duties, promoting the continuous improvement of residency teaching. <![CDATA[Fatores protetores e de risco à saúde mental de estudantes de Medicina na perspectiva deles]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300210&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: Muitos estudos têm evidenciado a alta prevalência de transtornos mentais entre os estudantes de medicina. Diversos fatores conhecidos contribuem para pôr em risco e para proteger os estudantes dos transtornos mentais. Objetivo: Este estudo teve como objetivos analisar, do ponto de vista dos estudantes, os fatores que influenciam a saúde mental deles, em particular fatores associados à estrutura do curso de Medicina, e coletar sugestões para intervenções que possam contribuir para reduzir o sofrimento e promover a saúde mental dos alunos. Método: Trata-se de um estudo transversal, observacional, qualitativo e analítico realizado em um curso particular de Medicina do interior do estado de São Paulo (Brasil), no ano de 2019. Desde 2006 o curso é estruturado em metodologias ativas, com três anos de internato. Os participantes responderam ao questionário online formulado pelos autores. Resultado: Participaram do estudo 263 estudantes (41,7% do total), com distribuição proporcional entre os seis anos do curso. A idade média foi de 22,9 anos (de 18 a 31 anos). A maioria dos participantes (66,5%) era do gênero feminino, e 25,5% (18,4 - 30,4%; IC 95%) reportaram possuir algum transtorno mental, diagnosticado por psiquiatras em 85,5% dos casos: transtornos de ansiedade (11,4%); transtornos depressivos (11,0%); transtorno de déficit de atenção/hiperatividade (1,9%) e outros. Eis os sintomas mais mencionados pelos estudantes: desânimo (45,3%), irritabilidade (42,6%), angústia (38,4%) e tristeza (32,3%). Os fatores protetores da saúde mental mais lembrados foram: amigos e relações familiares (24%); estrutura do curso (22,6%); professores e funcionários (6,9%); prática de atividade física (6,9%). Eis os fatores agressores mais mencionados: complexidade, pressão do curso e cobrança (23,7%); questões relacionadas ao trabalho em grupos (20%); processo de avaliação do estudante (9,7%); hierarquia opressora e trote (8,1%); e insegurança profissional (6,2%). Estas foram as intervenções sugeridas: discussões sobre o tema ao longo de todo o curso em atividades curriculares (47,8%) e extracurriculares (29,7%); ações terapêuticas em grupo e individuais (21,7%); práticas integrativas (12,8%); e capacitação docente (6,1%). Conclusão: Embora existam fatores universalmente observados que favorecem a saúde mental dos discentes de Medicina e outros que a prejudicam, cada instituição de ensino deve identificar seus principais fatores de risco e protetores, corrigindo as fragilidades e tornando mais robustas as atitudes protetoras aos estudantes.<hr/>ABSTRACT Introduction: Many studies have shown the high prevalence of mental disorders among medical students. Several known factors contribute to putting students at risk and protecting them from mental disorders. Objective: To analyse, from the student’s perspective, the factors that influence their mental health, particularly factors associated with the structure of the medical course, and to collect suggestions for interventions that can contribute to reducing suffering and promoting students’ mental health. Methods: A cross-sectional, observational, qualitative, and analytical study was conducted at a private medical school in the interior of São Paulo state (Brazil) in 2019. Since 2006, the course has been structured in active methodologies, with a three-years clerkship program. Participants answered the online questionnaire formulated by the authors. Results: A total of 263 students participated in the study (41.7% of the total), with a proportional distribution across the six years of the course. Average age 22.9 years (18 to 31 years). Most the participants (66.5%) were female, 25.5% (18.4 - 30.4%; 95% CI) reported having some mental disorder, diagnosed by psychiatrists in 85.5% of cases: anxiety disorders (11.4%); depressive disorders (11.0%); attention deficit hyperactivity disorder (1.9%) and others. The symptoms most mentioned by students were: lack of energy (45.3%); irritability (42.6%); distress (38.4%), and sadness (32.3%). The most mentioned protective factors for mental health were: friends and family relationships (24%); course structure (22.6%); teachers and staff (6.9%); physical activity (6.9%). The most mentioned aggressor factors were: complexity, course pressure and demands (23.7%); issues related to group work (20%); student assessment process (9.7%); oppressive hierarchy and hazing (8.1%), and professional insecurity (6.2%). They suggest interventions: discussions on the topic throughout the course in curricular (47.8%) and extracurricular activities (29.7%); group and individual therapeutic actions (21.7%); integrative practices (12.8%), and teacher training (6.1%). Conclusions: Although universally observed factors favour the mental health of medical students and others harm it, each educational institution must identify its primary risk and protective factors, correcting weaknesses and strengthening protective attitudes towards students. <![CDATA[Residência médica em oncologia e especialidades correlatas no Brasil: panorama de 2022]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300211&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: A residência médica é um meio de formação que tem por objetivo complementar a formação dos médicos em alguma especialização, por meio de uma atuação direta no campo de trabalho, mediante a supervisão de preceptores. Objetivo: Este estudo teve como objetivos analisar a oferta de programas e vagas de residência médica em oncologia no Brasil, em 2022, observando aspectos relativos à concentração de recursos e à capacidade instalada da formação em oncologia, segundo macrorregiões, e correlacionar essa oferta com dados de 2010 e 2003. Método: Trata-se de um estudo transversal que utilizou dados encaminhados pelo Ministério da Educação do Brasil concernentes aos programas oncológicos. Analisaram-se a capacidade instalada em centros e unidades de alta complexidade em oncologia, a população total, a incidência de câncer e os óbitos por câncer por região. Resultado: Encontraram-se 562 programas e 3.558 vagas. O Sudeste congrega 300 programas (53,48%); o Sul, 110 (19,61%); o Centro-Oeste, 41 (7,31%); o Nordeste, 88 (15,51%); e o Norte, 23 (4,09%). Dos 562 programas, 201 (35,83%) são oferecidos por centros de alta complexidade em oncologia e 193 (34,40%) por unidades de alta complexidade em oncologia. As instituições filantrópicas ofertam 41,28% (n = 232) dos programas, e as federais, 36,12% (n = 203). Conclusão: Há uma distribuição desigual dos programas e das vagas, apesar de o teste de Spearman (r = 0,9) ter mostrado uma forte correlação entre vagas, população, incidência de câncer e óbitos por câncer por região.<hr/>ABSTRACT Introduction: The medical residency is a complementary education of advanced training in a specialty with work field supervised by preceptors. Objective: To analyze the availability of Brazilian programs and vacancies for medical residency in oncology in 2022, considering resource distribution and capacity for oncology training according to regions, and correlating data from 2010 and 2003. Methods: A cross-sectional study using data provided by the Brazilian Ministry of Education concerning oncology programs. The study analyzed the installed capacity at High Complexity Oncology Centers and High Complexity Oncology Units, total population, cancer incidence, and cancer-related deaths by region. Results: A total of 562 programs and 3,558 vacancies were found, with the Southeast region accouting for 300 programs (53.48%), the South for 110 (19.61%), the Midwest for 41 (7.31%), the Northeast forh 88 (15.51%), and the North for 23 (4.09%). Of 562 programs, 201 (35.83%) were offered by High Complexity Oncology Centers and 193 (34.40%) by High Complexity Oncology Units. Philanthropic institutions offered 232 (41.28%) programs, and federal institutions offered 203 (36.12%). Conclusions: A strong correlation was demonstrated between vacancies, population, cancer incidence, and cancer-related deaths by region (Spearman test, r = 0.9) despite the uneven distribution of programs and vacancies. <![CDATA[Decolonizando a formação médica: análise das Diretrizes Curriculares Nacionais de 2014]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300212&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: As Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) de 2014 para os cursos de Medicina representam a normatização na formação dos profissionais no Brasil. O documento prevê uma nova perspectiva na formação médica que alinhe os aspectos biológicos e determinantes sociais da saúde, juntamente com o processo de ensino. Objetivo: Este estudo propõe uma análise crítica das diretrizes sob a perspectiva da teoria decolonial, conforme discutida por autores como Quijano, Mignolo e Santos. Método: Trata-se de uma análise documental crítica das DCN de 2014 para os cursos de Medicina, na perspectiva da teoria decolonial. A pesquisa adota uma abordagem qualitativa e interpretativa. Resultado: Nessa análise, demonstra-se que, apesar das intenções de promover diversidade e inclusão, as DCN ainda necessitam ampliar o olhar, que vai para além da hegemonia de saberes eurocêntricos, o que possibilita trabalhar com epistemologias alternativas. Conclusão: Assim, a decolonização do currículo médico visa transformar a formação dos profissionais de saúde, capacitando-os para atuar de maneira crítica e ética em uma sociedade marcada pela diversidade cultural. Por fim, o estudo conclui que, embora as DCN representem um progresso, necessitam de uma reformulação que entenda a realidade local e que não se fundamente em critérios eurocêntricos pautados em estruturas de poder que perpetuam a exclusão e a desigualdade na formação dos médicos.<hr/>ABSTRACT Introduction: The 2014 National Curriculum Guidelines (NCG) for medical courses regulate medical education in Brazil and introduce a perspective that integrates the biological aspects and social determinants of health into the teaching process. Objective: This study aimed to critically analyze the NCG from the perspective of decolonial theory, as discussed by Quijano, Mignolo, and Santos. Method: A critical documentary analysis, conducted using a qualitative and interpretative approach, examined the 2014 NGC for medical courses from a decolonial theory perspective. Results: Although the NCG seeks to promote diversity and inclusion, it remains limited by a predominantly Eurocentric epistemological knowledge and may allow alternative epistemologies. Conclusion: The decolonization of medical education aims to transform the education of health professionals, enabling them to engage critically and ethically within a society marked by cultural diversity. While the NCG represents a relevant progress, a comprehensive revision is needed to reflect local realities and reduce the dependence on Eurocentric knowledge rooted in power structures that perpetuate exclusion and inequality in medical education. <![CDATA[Ensino de cuidados paliativos na graduação: desafios e caminhos apontados por estudantes e docentes médicos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300213&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: Este artigo analisa os desafios e fatores que favorecem a integração do ensino de cuidados paliativos (CP) no currículo médico de uma instituição pública, destacando sua importância para uma formação humanizada e alinhada às demandas atuais. Objetivo: Este estudo teve como objetivo identificar os desafios e fatores que contribuem para incluir CP na educação médica. Método: Trata-se de um estudo descritivo e exploratório com abordagem qualiquantitativa. Resultado: Os dados foram agrupados em três categorias: 1. percepção dos docentes sobre ensino e desafios, 2. estratégias para estruturar o ensino de CP e 3. caminhos sugeridos. Embora o ensino de CP seja essencial para humanizar a prática médica, enfrenta ações limitadas e barreiras culturais. Entre os desafios, estão a capacitação em comunicação de notícias difíceis e a superação do modelo focado na obstinação terapêutica. Manejo da dor, abordagem familiar e espiritualidade foram priorizados. Conclusão: O estudo destaca a necessidade urgente de mudanças curriculares para integrar o ensino de CP, de modo a alinhar-se às Diretrizes Curriculares Nacionais e melhorar a formação médica e institucional.<hr/>ABSTRACT Introduction: This study examined the challenges and factors that facilitate the integration of palliative care (PC) education into the medical curriculum of a public institution, emphasizing its significance for a humanized training aligned with current demands. Objective: To identify challenges and contributing factors for including PC in medical education. Methods: Descriptive and exploratory study with a quantitative-qualitative strategy. Results: Data were grouped into three categories: 1) perception of professors of teaching and challenges, 2) strategies for structuring PC education, and 3) suggested pathways for improvement. Although PC is essential for humanizing medical practice, it faces limited actions and cultural barriers. Challenges include training in delivering difficult news and overcoming the model focused on therapeutic obstinacy. Pain management, family-centered care, and spirituality were prioritized. Conclusion: The study highlighted the urgent need for curriculum changes to integrate PC, aligning with the National Curriculum Guidelines and improving medical and institutional training. <![CDATA[Avaliação do raciocínio clínico de médicos e estudantes de Medicina: uma revisão integrativa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300301&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: O desenvolvimento do raciocínio clínico é crucial para estudantes e médicos, pois permite uma prática médica de qualidade e investigação racional de casos. Esse processo combina raciocínio intuitivo e analítico, adaptando-se à complexidade dos casos. Durante a formação médica, os alunos passam por fases de elaboração de hipóteses diagnósticas até o desenvolvimento de scripts das doenças. Com o avanço tecnológico na medicina, compreender como o raciocínio clínico se adapta é essencial para garantir cuidados de saúde de qualidade. Objetivo: Este estudo visa analisar práticas de avaliação do raciocínio clínico, identificando lacunas e áreas de melhoria nos métodos avaliativos para promover currículos mais eficazes. Método: Este estudo revisa as principais formas de avaliação do raciocínio clínico em médicos e estudantes de Medicina. Utilizando uma metodologia de revisão integrativa, foram selecionados artigos e ensaios publicados nos últimos 20 anos, em qualquer idioma, que abordavam comparações ou discussões sobre instrumentos de avaliação. Resultado: Do total de 6.150 trabalhos inicialmente identificados, após a eliminação de duplicatas e a avaliação dos títulos e resumos, selecionaram-se 244 artigos que foram submetidos à leitura completa. Na revisão, mantiveram-se 122 artigos. Os métodos mais utilizados são questões de múltipla escolha (QME), teste de concordância de scripts (TCS) e exame clínico objetivo estruturado (OSCE), e mais de dez formatos de avaliação foram encontrados e discutidos. Conclusão: O instrumento de avaliação, além de poder providenciar notas objetivas para os alunos, molda o comportamento e, portanto, é fundamental para a formação cada vez melhor de médicos. Inúmeros métodos têm sido pesquisados no momento, e outros, como o TCS, estão sendo implementados em larga escala. Este estudo contribui para o esforço de compilar todos os dados existentes da literatura e descobrir quais métodos, no agregado, são considerados mais confiáveis e válidos.<hr/>ABSTRACT Introduction: The development of clinical reasoning is crucial for medical students and practitioners, as it enables quality medical practice and rational case investigation. This process combines intuitive and analytical reasoning, adapting to the complexity of cases. During medical training, students progress from formulating diagnostic hypotheses to developing “scripts” of diseases. With the technological advancements in medicine, understanding how clinical reasoning adapts is essential to ensuring high-quality healthcare. Objective: This study aims to analyze clinical reasoning assessment practices, identifying gaps and areas for improvement in evaluation methods to promote more effective curricula. Method: This study reviews the primary methods of assessing clinical reasoning in doctors and medical students. Using an integrative review methodology, articles and essays published in the last twenty years, in any language, that discussed or compared assessment tools were selected. Result: Of a total of 6,150 initially identified studies, after removing duplicates and evaluating titles and abstracts, 244 were selected. These articles underwent full reading, and a total of 122 articles were included in the review. The most commonly used methods are multiple-choice questions (MCQs), script concordance testing (SCT), and objective structured clinical examinations (OSCE), with over ten different assessment formats found and discussed. Conclusion: Assessment instruments, besides providing objective grades for students, shape behavior and are thus fundamental for the increasingly better training of doctors. Numerous methods are currently being researched, while others, such as the script concordance test, are being widely implemented. This study contributes to the effort of compiling all existing literature data and discovering which methods, in aggregate, are considered the most reliable and valid. <![CDATA[Casos clínicos criados por estudantes de Medicina no desenvolvimento do raciocínio clínico: uma revisão sistemática]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300302&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: O raciocínio clínico (RC), fundamental no contexto da saúde, abrange a coleta de dados e a formulação de diagnósticos. O ensino baseado em casos e a aprendizagem por problemas integram habilidades clínicas e promovem o desenvolvimento profissional, mas o potencial da estratégia de criação de casos clínicos pelos estudantes ainda é pouco explorado. Objetivo: Esta revisão sistemática visa analisar a construção de casos clínicos por estudantes como uma estratégia pedagógica eficaz no ensino médico. Método: Realizou-se uma revisão sistemática segundo o protocolo PRISMA, com busca em cinco indexadores de artigos científicos, utilizando palavras-chave relacionadas a “raciocínio clínico”, “elaboração de casos clínicos” e “estudantes de Medicina”. A triagem de títulos e resumos, a leitura integral dos artigos selecionados e a extração de dados foram conduzidas por dois revisores independentes. Coletaram-se os dados demográficos, as metodologias empregadas e as estratégias de ensino. Apresentaram-se os resultados e as conclusões, além da análise do risco de vieses nos estudos. Resultado: Inicialmente, foram identificados 1.970 trabalhos. Após a triagem de títulos e resumos, selecionaram-se 25 artigos para leitura na íntegra, dos quais seis foram incluídos na revisão sistemática. Os métodos de construção de casos clínicos apresentaram grande diversidade em forma e conteúdo, envolvendo de 11 a 315 estudantes do primeiro ao quarto ano da graduação em Medicina, com atividades distribuídas ao longo de períodos variando de um dia a quatro semanas. De maneira geral, essa estratégia foi considerada adequada pelos autores. Conclusão: A construção de casos clínicos por estudantes representa uma estratégia valiosa para o desenvolvimento do RC na educação médica, contribuindo para a formação de profissionais mais capacitados e reflexivos. Há evidências de que possa ser útil na formação médica como método complementar, e não substitutivo, aos métodos tradicionais de ensino.<hr/>ABSTRACT Introduction: Clinical reasoning, fundamental in the healthcare context, encompasses data collection and diagnostic formulation. Case-based teaching and problem-based learning integrate clinical skills and promote professional development, but the potential of the student-generated clinical case strategy is still little explored. Objective: This systematic review aims to analyze the construction of clinical cases by students as an effective pedagogical strategy in medical education. Method: A systematic review was conducted according to the PRISMA protocol, searching five scientific article indexers using keywords related to “clinical reasoning,” “case construction” and “medical students.” The screening of titles and abstracts, the full reading of selected articles, and data extraction were carried out by two independent reviewers. Demographic data, employed methodologies, and teaching strategies were collected. Results and conclusions were presented, along with an analysis of the risk of bias in the studies. Results: Initially, 1,970 papers were identified. After screening titles and abstracts, 25 articles were selected for full reading, of which 6 were included in the systematic review. The methods for constructing clinical cases exhibited considerable diversity in form and content, involving between 11 and 315 students from the 1st to the 4th year of medical undergraduate studies, with activities spread over periods ranging from 1 day to 4 weeks. Overall, this strategy was deemed appropriate by the authors. Conclusions: The construction of clinical cases by students represents a valuable strategy for the development of Clinical Reasoning in medical education, contributing to the training of more qualified and reflective professionals. There is evidence that it can be useful in medical training as a complementary method, rather than a substitute, for traditional teaching methods. <![CDATA[Analogias aplicadas à aprendizagem do sistema muscular no laboratório morfofuncional: um relato de experiência]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300400&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: As estratégias utilizadas dentro de sala de aula têm se modificado com o passar do tempo, em especial no âmbito da educação médica. Promover o ensino da anatomia dentro do curso de Medicina é uma tarefa desafiadora para os docentes e discentes monitores, tendo em vista que ela é dita como um conteúdo mecânico e de difícil assimilação pelos alunos. Dessa forma, este trabalho visa relatar o uso de analogias como estratégia de ensino para anatomia em uma faculdade de Medicina do interior do Pará. Relato de experiência: A estratégia inovadora foi idealizada e aplicada por docentes e discentes monitores aos 56 estudantes do primeiro semestre do curso de Medicina. A proposta do trabalho foi incluir nas aulas analogias que auxiliassem a compreensão da anatomia do sistema muscular no laboratório morfofuncional, comparando estruturas do corpo humano com objetos do cotidiano. Desenvolveram-se quatro analogias: estrutura muscular microscópica (fibras, fascículo, músculo), estrutura muscular macroscópica (ventre muscular e aponeurose), músculo transverso do abdômen e músculos escalenos. Discussão: Poucos estudos utilizam as analogias para ensino na saúde e não há nenhum até então voltado para o ensino de anatomia. Os estudos existentes mostram que recursos de baixo orçamento, como as analogias, são eficientes para o ensino/aprendizagem. Conclusão: A experiência demonstrou ser excelente alternativa para o ensino-aprendizagem dos discentes, haja vista que eles atingiram os objetivos de aprendizagem. O conteúdo, que poderia ser monótono, foi trabalhado de forma lúdica e interativa, o que facilitou a construção ativa do conhecimento. A estratégia de analogias pode aumentar o interesse do aluno dentro de sala de aula e a fixação do assunto, contribuindo assim para a formação acadêmica do indivíduo.<hr/>ABSTRACT Introduction: The strategies applied in the classroom have been changing through time, especially when it comes to medical education. It is a challenging task for teachers and monitors to promote the teaching of anatomy inside medical education, since anatomy is seen as a mechanical content and hard to understand by the students. Therefore, this study aims to report the use of analogies as an anatomy teaching strategy in a medical college in countryside of Pará, Brazil. Experience report: The innovating analogy strategy was applied by teachers and monitors to 56 1st -semester medical students. The aim of this study was to include analogies in morphofunctional classes that would help students to understand the muscle system anatomy by comparing daily objects with parts of the human body. Four analogies were selected: microscopic muscle structure (fibers, fascicle, muscle); macroscopic muscle structure (muscle belly, aponeurosis); transversus abdominis muscle; scalene muscles. Discussion: Few studies use analogies for teaching in health science and none have been focused on teaching anatomy. Existing studies show that low-budget resources, such as analogies, are efficient for teaching/learning process. Conclusion: The experience proved to be an excellent alternative to the students’ teaching-learning, considering that they achieved the learning goals in the experience. The content, which could be boring, was learned in a ludic and interactive way and so the active knowledge construction was easier. The analogy strategy can increase student interest in classes and content retention is improved and it contributes to individual academic formation. <![CDATA[Condições ameaçadoras à vida, conferências familiares e cuidado centrado no paciente: a experiência do PEDCONF]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300401&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: A comunicação entre profissionais de saúde (PDS), pacientes e familiares durante a internação hospitalar representa um desafio significativo para todos os envolvidos. Condições ou doenças que ameaçam a vida trazem complexidade ao cuidado e demandam uma comunicação eficaz e empática, um dos componentes centrais do cuidado centrado no paciente. Entretanto, nota-se uma carência de modelos estruturados de comunicação em língua portuguesa que apoiem os PDS, pacientes e familiares durante as conferências familiares em unidades críticas no Brasil. Relato de experiência: Foi desenvolvido um modelo de comunicação estruturado e proativo denominado PEDCONF, composto por quatro etapas: (P) preparo da conferência, (E) escuta ativa dos familiares, (D) discussão do contexto clínico e (CONF) convergência entre a família e os PDS para a elaboração de um plano de cuidados compartilhado. Esse modelo vem sendo aplicado em atividades de ensino-aprendizagem com os PDS por meio de conferências simuladas. Discussão: Embora a implementação de modelos estruturados e proativos de comunicação com familiares de pacientes críticos tenha o potencial de melhorar a confiança dos PDS em cenários de doenças ameaçadoras à vida, são necessários estudos que avaliem desfechos autopercebidos relacionados à confiança e ao desempenho dos estudantes durante as conferências em curto e longo prazos, em contexto local. Conclusão: O modelo PEDCONF apresenta-se como uma ferramenta promissora para aprimorar a comunicação entre os PDS, os pacientes acometidos por doenças ameaçadoras à vida e os familiares destes, promovendo um plano de cuidados compartilhado e harmonizado entre todos os envolvidos.<hr/>ABSTRACT Introduction: Communication among healthcare professionals (HCPs), patients, and family members during hospital admission represents a major challenge for everyone involved. Life-threatening conditions or illnesses bring complexity to care and require effective and empathetic communication, one of the core components of patient-centered care. Nevertheless, there is still a lack of structured communication models in Portuguese to support HCPs, patients, and family members during family conferences in critical care units in Brazil. Experience Report: A structured and proactive communication model that uses the acronym PEDCONF was developed, consisting of four stages: (P) preparation of the conference, (E) early active listening to family members, (D) discussion of the clinical context, and (CONF) convergence between family and HCPs to develop a shared care plan. This model has been applied in the teaching-learning activities with HCPs through simulated conferences. Discussion: Although the implementation of structured and proactive communication models with family members of critically-ill patients has the potential to improve HCPs confidence in life-threatening illness scenarios, studies evaluating self-perceived outcomes related to confidence and performance during conferences by students in the short and long term are required in a local context. Conclusion: The PEDCONF model is presented as a promising tool to improve communication between HCPs, patients suffering from life-threatening diseases and their families, providing a shared and harmonized care plan among all those involved. <![CDATA[Implementação do internato longitudinal integrado em duas escolas médicas: a primeira experiência no Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300402&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: O internato longitudinal integrado (longitudinal integrated clerkship - LIC) é um modelo que enfatiza a continuidade na relação entre estudantes, pacientes e preceptores. Diferentemente do modelo tradicional, que é estruturado em rotações curtas e focadas em especialidades específicas, o LIC proporciona uma experiência de aprendizado contínua e integrada. Essa abordagem permite aos estudantes uma imersão mais profunda e abrangente nas diversas áreas da medicina, de modo a promover o manejo de doenças crônicas, o cuidado preventivo e a compreensão das necessidades dos pacientes ao longo do tempo, o que fortalece a formação médica holística. Relato de experiência: Este artigo relata a primeira implementação do LIC no Brasil, em duas escolas médicas privadas situadas em cidades paulistas de médio porte. Descrevem-se detalhadamente o planejamento curricular e as estratégias pedagógicas, como simulações clínicas semanais, discussões de casos e atividades teóricas integrativas. Houve participação ativa dos estudantes desde a etapa inicial de planejamento, respeitando as Diretrizes Curriculares Nacionais de 2014. O relato destaca os desafios logísticos e culturais enfrentados, assim como as adaptações feitas ao longo do processo. Discussão: Observou-se que o LIC trouxe benefícios claros para a formação dos estudantes, como maior integração entre especialidades e níveis de atenção, fortalecimento da longitudinalidade do cuidado e desenvolvimento significativo de competências clínicas. Contudo, houve dificuldades associadas à resistência institucional, à complexidade organizacional e à garantia de exposição equilibrada às diferentes especialidades. Os resultados obtidos foram similares às experiências internacionais, reforçando a viabilidade e relevância desse modelo em contextos brasileiros semelhantes. Conclusão: A experiência pioneira demonstra que o LIC é um modelo viável e promissor no Brasil, destacando a importância da flexibilidade curricular, do planejamento cuidadoso e do envolvimento constante dos estudantes para sua efetiva implementação.<hr/>ABSTRACT Introduction: The Longitudinal Integrated Clerkship (LIC) is a model emphasizing continuity in relationships among students, patients, and preceptors. Unlike the traditional model structured into short rotations focused on specific specialties, the LIC provides a continuous and integrated learning experience. This approach allows students deeper and broader immersion in various medical fields, promoting chronic disease management, preventive care, and understanding patient needs over time, thus strengthening holistic medical education. Experience Report: This article describes the first implementation of the LIC in Brazil, conducted at two private medical schools located in medium-sized cities in the state of São Paulo. It details curricular planning, pedagogical strategies such as weekly clinical simulations, case discussions, and integrated theoretical activities. Students participated actively from the initial planning phase, complying with the National Curriculum Guidelines of 2014. The report highlights logistical and cultural challenges faced, as well as adaptations made throughout the process. Discussion: The implementation of the LIC demonstrated clear benefits for student education, such as greater integration among specialties and levels of care, strengthening continuity of care, and significant development of clinical competencies. However, there were difficulties related to institutional resistance, organizational complexity, and ensuring balanced exposure to different medical specialties. The results obtained were consistent with international experiences, reinforcing the feasibility and relevance of this model in similar Brazilian contexts. Conclusion: This pioneering experience demonstrates that the LIC is a viable and promising model in Brazil, highlighting the importance of curricular flexibility, careful planning, and constant student involvement for effective implementation. <![CDATA[Pesquisa em saúde: a construção de um eixo horizontal e transversal no curso de Medicina]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300403&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: A pesquisa desempenha um papel essencial na formação de estudantes de Medicina, proporcionando-lhes oportunidades de aprendizado aprofundado, desenvolvimento de habilidades críticas, compreensão da literatura científica e aplicação prática do conhecimento adquirido. Essas experiências de pesquisa contribuem para uma formação médica mais abrangente e preparam os estudantes para a prática clínica baseada em evidências. O objetivo deste estudo foi descrever a experiência de implementar um eixo de pesquisa em saúde no currículo de um curso de Medicina de uma universidade particular localizada na capital paulista. Relato de experiência: No currículo do curso de Medicina, inseriu-se o eixo de pesquisa em saúde em cinco semestres do curso, iniciando no terceiro e finalizando no sétimo, e realizou-se a apresentação dos produtos no oitavo. Discussão: A partir da implementação do eixo de pesquisa em saúde, percebeu-se uma participação expressiva dos alunos do curso de Medicina no programa institucional de iniciação científica. Também houve aumento na produção científica com artigos publicados em periódicos indexados nacionais e internacionais. Muitos trabalhos também foram apresentados em simpósios acadêmicos, congressos nacionais e internacionais. Apesar dos desafios institucionais, há alguns estudos que apontam para a necessidade de o estudante adentrar no universo da pesquisa científica e a importância do docente como orquestrador do processo de iniciação à ciência. Conclusão: A implementação do eixo de pesquisa em saúde na matriz do curso de Medicina promoveu uma reflexão dos alunos sobre a busca segura por referências científicas relacionadas à teoria e prática clínica, cumprindo dessa forma um papel fundamental no que tange à medicina baseada em evidências.<hr/>ABSTRACT Introduction: Research plays an essential role in the training of medical students by providing opportunities for in-depth learning, the development of critical skills, an understanding of scientific literature, and the application of acquired knowledge. These research experiences contribute to a more comprehensive medical education and prepare students for evidence-based clinical practice. The aim of this study was to describe the implementation of a health research horizontal experience on the curriculum of a medical course at a private university located in the city of São Paulo, Brazil. Experience report: A Health Research axis was included in the medical course curriculum in 5 semesters, from the 3rd to the 7th. The presentation of the research products occurred in the 8th semester. Discussion: There has been significant participation in the institutional undergraduate research program since the implementation of this axis. The consequence of this effort was an increase in the publication process in national and international events, and indexed journals. However, the national scientific literature highlights the necessity of encouraging students to develop deeper commitment in scientific research, which depends on the engagement of teachers, and challenges educational institutions. Conclusion: The implementation of the Health Research axis in the medical course curriculum has encouraged students to recognize the importance of searching in safe clinical database for the practice of evidence-based medicine. <![CDATA[Roteiro de entrevista clínica voltado para atenção primária: uma abordagem tridimensional]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300405&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: O ensino de competências que capacitem entrevistadores para integrar e executar eficientemente uma consulta é essencial na formação médica. No entanto, sem orientação adequada, os alunos dos anos iniciais da graduação em Medicina enfrentam desafios para produzir um registro clínico qualificado. Para aprimorar o cuidado oferecido, foi desenvolvido um roteiro de orientação para a coleta de dados durante as consultas médicas. Esse roteiro é baseado no método clínico centrado na pessoa, na consulta em sete passos e no registro clínico orientado por problemas, visando padronizar o registro e integrar o usuário ao Prontuário Eletrônico do Cidadão. Relato de experiência: Foi realizada uma pesquisa extensa nas bases de dados PubMed, SciELO e BVS com os descritores “registro clínico”, “educação médica”, “anamnese” e “anamnese de saúde familiar”. Além disso, utilizaram-se livros especializados como arcabouço teórico. O roteiro inicial foi analisado por especialistas em educação médica e prática clínica, e discutido com estudantes da graduação. Discussão: O roteiro combina três abordagens metodológicas distintas e complementares, de modo a ampliar o escopo de aprendizagem e sistematizar a consulta em etapas definidas. Inicialmente, são descritas etapas preparatórias e de primeiros minutos, focadas na organização e no acolhimento do paciente. Em seguida há a fase subjetivo, em que se colhe a demanda e se exploram tópicos relevantes à compreensão integral do paciente, como contexto sociocultural, histórico patológico pregresso e familiar, e aspectos de prevenção de doença e promoção da saúde. Na fase objetivo, são registrados os dados observados pelo entrevistador, incluindo resultados de exames físicos e complementares. Na avaliação, define-se a lista de problemas para a elaboração dos planos diagnósticos, terapêuticos, de seguimento e de educação em saúde, que são registrados no plano. Finalmente, são verificadas as dúvidas e dadas as últimas orientações. Após a consulta, sugere-se um momento de autoavaliação e relaxamento mental para o entrevistador. Conclusão: Com a utilização desse roteiro, pretende-se aprimorar as habilidades de comunicação dos entrevistadores, de modo a tornar a coleta de informações mais eficaz e oferecer suporte aos estudantes na gestão da consulta. Esse roteiro também funciona como uma ferramenta de humanização da relação entre entrevistador e entrevistado e do vínculo paciente-profissional de saúde.<hr/>ABSTRACT Introduction: Teaching skills for interviewers to effectively integrate and conduct a medical consultation is essential in medical education. However, early-year medical students face challenges in producing high-quality clinical records without proper guidance. Thus, an interview guideline was developed to collect information during medical consultations and improve care. This guideline is based on the patient-centered clinical method, seven-step framework for consultation, and problem-oriented medical record to standardize documentation and integrate patients into the electronic health record. Experience report: An extensive literature review was conducted using PubMed, SciELO, and Virtual Health Library databases with the descriptors “clinical record”, “medical education”, “anamnesis”, and “family health history.” Also, specialized books were used for the theoretical framework. The initial interview guideline was reviewed by experts in medical education and clinical practice and discussed with undergraduate students. Discussion: The interview guideline combined three distinct and complementary methodological approaches, expanding the learning scope and systematizing the medical consultation into defined stages. The guideline initially describes Preparation and First minutes steps, focused on organization and welcoming the patient. In the Subjective step, the demand and relevant topics for a comprehensive understanding of the patient are explored, including sociocultural context, previous and family medical history, and health promotion and disease prevention. In the Objective step, the interviewer records the observed data, including physical and complementary test results. The Assessment step involves defining a list of problems to develop diagnostic, therapeutic, follow-up, and health education plans, which are recorded in the Plan. Finally, any remaining questions are addressed, and final instructions are provided. After the consultation, a moment for self-reflection and mental rest is suggested for the interviewer. Conclusion: The use of this interview guideline aims to enhance the communication skills of interviewers for effective data collection, supporting students in managing the consultation. Also, this guideline may be a tool for humanizing and strengthening patient-professional relationships. <![CDATA[Avaliação como disputa: o exame de ordem e os rumos da educação médica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-52712025000300801&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução: A proposta de um exame de ordem para médicos recém-formados tem gerado intenso debate na educação médica brasileira. Em meio à expansão acelerada e desregulada de escolas médicas, surgem preocupações com a qualidade da formação e a segurança do paciente. Contudo, o exame suscita questionamentos quanto à sua validade pedagógica, à eficácia regulatória e aos impactos sociais. Desenvolvimento: Este ensaio discute criticamente a proposta, analisando sua base teórica, suas consequências práticas e suas implicações éticas. Com base em revisão da literatura, experiências internacionais e dados sobre desigualdades no acesso à profissão, argumenta-se que uma avaliação terminal, sem feedback e voltada apenas à aferição cognitiva tende a reproduzir desigualdades e transformar-se em mecanismo de exclusão. O texto também explora os interesses políticos e mercadológicos envolvidos e propõe alternativas avaliativas mais formativas e justas. Conclusão: O exame de ordem, tal como proposto, não resolve os problemas estruturais da educação médica no Brasil. O caminho para a qualidade exige avaliação contínua, políticas públicas regulatórias e compromisso com a equidade na formação profissional.<hr/>ABSTRACT Introduction: The proposal of a “Bar Exam” for newly graduated physicians has sparked intense debate within Brazilian medical education. Amid the rapid and unregulated expansion of medical schools, concerns have arisen regarding the quality of training and patient safety. However, the exam raises questions about its pedagogical validity, regulatory effectiveness, and social impact. Development: This essay critically discusses the proposal by analysing its theoretical basis, practical consequences, and ethical implications. Drawing on literature review, international experiences, and data on inequality in access to the medical profession, it argues that a terminal, feedback-free assessment focused solely on cognitive measurement tends to reproduce inequalities and become a mechanism of exclusion. The text also explores the political and market-driven interests involved and proposes more formative and fair alternatives for assessment. Conclusion: The “Bar Exam”, as currently proposed, does not address the structural problems of medical education in Brazil. The path toward quality requires continuous assessment, regulatory public policies, and a commitment to equity in professional training.