Scielo RSS <![CDATA[Cadernos de História da Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-780620150002&lang=pt vol. 14 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[EDITORIAL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000200425&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000200429&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Deplacement des Savants, Deplacement des Savoirs, Ou Le Glissement Des Concepts Sur Le Sol Meuble Du Bresil: Les Exemples De Roger Bastide Et Pierre Monbeig]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000200433&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RÉSUMÉ Cet article présente une biographie croisée de deux sociologues français qui ont participé de la fondation de l'USP: Pierre Monbeig et Roger Batside. On veut montrer comment la confrontation avec la réalité des années 1930 (comme le processus de fondation-refondation des villes dans les régions de culture du café ou le métissage au nord-est) ont obligé ces deux jeunes étudiants qui ont reçu une formation traditionnelle en géographie et sociologie à reconsidérer leurs bases épistémologiques et méthodologiques pour construire un ensemble de concepts et d'approches capables de faire face aux phénomènes observés.<hr/>ABSTRACT This article presents a cross intellectual biography of two French social scientists that participated in USP's foundation: Pierre Monbeig and Roger Batside. We want to illustrate how the confront with Brazilian social reality in the 1930's (as the process of foundation-refoundation of cities in the coffee regions or miscegenation in northeast) has obligated these young students with traditional formation in geography and sociology to reconsider their epistemological and methodological bases to construct a set of useful concepts and approaches to analyze the observed phenomena. <![CDATA[Educação e Civilização nas Zonas Pioneiras do Estado de São Paulo (1933 - 1945)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000200439&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O texto apresenta resultados de investigação sobre a história regional da educação no estado de São Paulo, no período de 1933 a 1945. Inicialmente problematiza a relação entre a regionalização do estado pelo critério econômico demográfico e a regionalização escolar em função do sistema de inspeção. Na sequência, com base nos relatórios produzidos anualmente pelas Delegacias Regionais de Ensino e nos Anuários do Ensino do Estado de São Paulo, o texto examina a situação educacional das zonas pioneiras (Alta Paulista, Araraquarense e Alta Sorocabana) últimas regiões de povoamento do estado de São Paulo ocorrido no final da primeira metade do século XX. A análise recai sobre situação educacional dessas regiões de acelerado desenvolvimento econômico e social, considerando a disseminação do ensino primário, os problemas enfrentados para a escolarização das crianças e as representações dos inspetores e delegados do ensino sobre a população e a educação nos sertões de São Paulo.<hr/>ABSTRACT This paper presents the results of an investigation into the regional history of education in São Paulo state from 1933 to 1945. Initially, it problematizes the relationship between regional division by economic and demographic criteria and by school inspection areas. Then, based on reports produced annually by Regional Education Superintendency and the Yearly Reports of the State of São Paulo, the paper examines the education situation in the first mentioned areas (Alta Paulista, Araraquarense and Alta Sorocabana) which were the last regions to be occupied in the state of São Paulo at the end of the first half of the 20th century. The analysis focuses on the education situation of these regions of accelerated social and economic development, taking into account the primary school education expansion, the problems encountered in teaching children as well as the way school inspectors and school superintendents thought about the population and the education in these hinterland areas of São Paulo state. <![CDATA[Ribeirão preto e a chegada da assistência institucional à infância ao oeste novo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000200461&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO A ocupação do interior de São Paulo, a expansão da cafeicultura e a formação de novas fronteiras agrícolas tem na obra de Pierre Monbeig um clássico quando se trata do estudo desse processo. A rigor, Monbeig caracterizou o movimento humano, a expansão de fronteiras e o assentamento de populações como consequência da marcha pioneira. Neste artigo o intento, portanto, é apreender da ideia de marcha pioneira, conceito central em Pioneiros e fazendeiros, o tema da fundação de cidades novas ou a renovação das mais antigas devido ao avanço dessa marcha e os problemas resultantes, entre os quais a necessidade de estabelecer respostas institucionais frente ao abandono de crianças. Para tanto, temos como hipótese que asilos, orfanatos e reformatórios eram inéditos nas regiões novas da marcha pioneira e que foram estabelecidos em cidades como Ribeirão Preto extemporaneamente aos já existentes em outras localidades como é o caso de São Paulo.<hr/>ABSTRACT The occupation of the interior of the state of São Paulo, the expansion of coffee production and the formation of new agricultural frontiers, is a classic in the work of Pierre Monbeig when studying this process. Strictly speaking, Monbeig studied human movement, frontier expansion and the population settlement as a result of pioneering march. This article's intent is to grasp the idea of pioneering march, a central concept in “Pioneiros e fazendeiros,” (Pioneers and farmers), the theme of the foundation of new towns, or the renewal of older ones due to the advance of the march and the resulting problems. Among these problems are the abandonment of children and the need to establish institutional responses. To this end, we hypothesized that hospices, orphanages and reformatories were unprecedented in the new regions of the pioneering march and were established in cities like Ribeirão Preto extemporaneously to existing ones in other locations such as Sao Paulo. <![CDATA[História de uma Instituição Escolar Católica: O Colégio Nossa Senhora Auxiliadora de Ribeirão Preto no Cenário do Interior Paulista (1918-1944)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000200483&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo busca compreender o processo histórico de instalação e consolidação do Colégio Nossa Senhora Auxiliadora em Ribeirão Preto, no período de 1918 a 1944. Para tanto, utiliza-se da análise de fontes primárias do arquivo do Colégio, do Arquivo Histórico Municipal de Ribeirão Preto, Arquivo do Estado de São Paulo. Recorre, também, a uma bibliografia ligada à história cultural, história da Igreja, história da educação, entre outras. Resultados evidenciaram que a instalação desse Colégio foi desencadeada por diferentes aspectos, como a expansão da obra educativa da Congregação das Filhas de Maria Auxiliadora pelo interior de São Paulo, o desenvolvimento da lavoura cafeeira e a presença maciça de imigrantes italianos em Ribeirão Preto e região, entre outros. Contudo, o seu processo de consolidação ocorreu, principalmente, no final da década de 1930 e início da década de 1940, devido à construção do novo prédio escolar e implantação de novos Cursos.<hr/>ABSTRACT This paper examines major historical events in the history of Colegio Nossa Senhora Auxiliadora de Ribeirão Preto highlighting its establishment and the consolidation process from 1918-1944. An investigation has been carried out including the analysis of primary source documents from the School Archives, from the Municipal Historical Archives of Ribeirao Preto, and Sao Paulo State Archives. Likewise, a bibliography on the subject of culture and history, the church history, the history of education, among others, was also used. The results showed that various aspects such as the expansion of the educational work of the Congregacao das Filhas de Maria Auxiliadora in the interior of São Paulo, the coffee growing development, and large numbers of Italian immigrants in Ribeirão Preto and its surrounding areas, among others, contributed to the establishment of this School. However, the consolidation process occurred, especially in the late 1930s and early 1940s, due to the construction of a new school building and the implementation of new programs of study. <![CDATA[O café, a indústria e a escola: reflexões acerca da educação pública no interior paulista (franca, 1889-1970)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000200505&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O trabalho retrata o processo de constituição da rede pública de ensino no extremo nordeste pau- lista, mais especificamente, no município de Franca, em período marcado por intensas mudanças estruturais da região entre as décadas de 1890 e 1970. Nesse momento, a lavoura do café promoveu a dinamização da economia e estimulou também a industrialização gradativa dessa cidade fronteiriça, localizada entre os estados de São Paulo e Minas Gerais. A proclamação da República em nível nacional e os adventos impares presentes no século XX, como as guerras mundiais, fomentaram grandes alterações e os reflexos foram sentidos nos mais diferentes rincões distantes dos centros de poder e indústria, como em Franca-SP. A escolarização nesse período passa a ser panaceia para todas as mazelas sociais, de forma que “a causa educação” foi discurso adotado por todos os níveis de governo e também por organismos da sociedade civil que defendiam o acesso a escola pelas massas, contudo, esse objetivo nem sempre foi traduzido em conquistas, conforme documentos consultados, como atas da Câmara Municipal, jornais locais, estatísticas do IBGE, etc.<hr/>ABSTRACT The paper describes the process of constitution of the public schools in the far northeast of Sao Paulo state, more specifically, in the city of Franca, in a period marked by intense structural changes in this region between the 1890s and 1970. At that moment, the coffee crop increased the economy and also stimulated the gradual industrialization of this border town, located between the states of São Paulo and Minas Gerais. Nationally, the proclamation of the Republic, and the odd advents present in the twentieth century, such as the world wars, fomented big changes and the consequences were felt in different corners, distant from the centres of power and industry, as Franca-SP. Schooling in this period becomes a panacea for all social ills, so that “the cause of education” speech was adopted by all levels of government and also by civil society organizations that defending the access to the school by the popular classes, however , that goal was not always translated into victories as the documents consulted shown, as the minutes of the City Council, local newspapers , IBGE statistics , etc. <![CDATA[Educação, Civilização E Implementação Capitalista No Interior Paulista]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000200533&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O final do séc. XIX e o primeiro quartel do séc. XX foram de intensas e significativas mudanças na sociedade brasileira e no interior paulista. A introdução do trabalho imigrante e a expansão dos meios de comunicação através das estradas de ferro intensificou o povoamento e deu relevância a regiões até então desconhecidas. Uma das localidades destacadas pelo geógrafo francês Pierre Monbeig foi da Cuesta de Botucatu, onde se localiza a cidade de São Manuel. Este artigo busca discutir, à luz das reflexões do sociólogo Florestan Fernandes, até que ponto todo esse movimento de transformação diagnosticado por Monbeig foi, ou não, suficiente para modificar as relações sociais, culturais e educacionais. Os resultados das análises das fontes referentes à história da educação de São Manuel (1904 a 1936), demonstram que o progresso da educação de São Manuel ainda estava distante dos ideais de racionalidade e cientificidade propugnado pela sociedade da época.<hr/>ABSTRACT In the end of the nineteenth century and the first quarter of the century XX there were intense and significant changes in Brazilian society and in the country cities of São Paulo. The introduction of immigrant labor and the expansion of the media through the railways intensified the settlement and gave relevance to regions hitherto unknown. One of the locations highlighted by the French geographer Pierre Monbeig was the Cuesta de Botucatu, where the town of San Manuel is located. This article seeks to discuss, in the light of the sociologist Florestan Fernandes´s reflections, to which extent this whole transformation movement diagnosed by Monbeig, was either or not enough to change the social, cultural and educational relations. The results of the analysis of sources relating to the educational history of São Manuel (1904-1936), demonstrate that the progress of education in San Manuel was still far from the rationality and scientific ideal advocated by the society at that time. <![CDATA[Historiografia catarinense e a escrita da história escolar de Lucas Alexandre Boiteux no início do século XX]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000200551&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo discute a escrita de uma história catarinense e sua didatização a partir da obra de Lucas Alexandre Boiteux, no início do século XX. Pertencente a uma família de intelectuais e políticos influentes, esse historiador e militar publicou em 1912 o livro Notas para a História Catarinense, que serviria para divulgar a representação de “um espaço” e de “uma gente” catarinenses. Membro de instituições reconhecidas e legitimadas como lugar da produção historiográfica e acadêmica, ele foi credenciado também para divulgar a história catarinense nas escolas. O livro de 1912 foi adaptado e teve duas edições: uma financiada pelo Estado, em 1920, e outra pela Editora Melhoramentos, em 1930. Pretende-se contribuir para duas ordens de reflexão: uma sobre as relações de aproximação e distanciamento entre a escrita acadêmica e o saber escolar e outra sobre traços de longa duração relativos à nação e suas repercussões na representação de uma história regional.<hr/>ABSTRACT This article discusses the writing of Santa Catarina state history and its didactics, from the perspective of the work by Lucas Alexandre Boiteux in early 20th century. The military historian from a family of influent scholars and politicians published in 1912 the book Notas para a História Catarinense which would serve to present a representation of the Santa Catarina state “space” and its “people”. He, member of acknowledged institutions legitimated as a site of academic and historiographical production, was also commissioned to present Santa Catarina state history in schools. The 1912 book was adapted in two editions: one was financed by the state in 1920; the other by Editora Melhoramentos in 1930. This is intended to contribute with two orders of reflection: one on the relations of closeness and distance between academic writing and school-grade knowledge, and another on long-lasting traces related to the nation and their repercussion in the representation of a regional history. <![CDATA[Sentidos, sensibilidades e trabalho: a educação pela ação na experiência de imigrantes italianos no paraná - fins do século XIX e início do século XX]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000200569&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O trabalho procura compreender a experiência dos imigrantes italianos instalados nas colônias ao redor de Curitiba entre os anos finais do sec. XIX e os iniciais do sec. XX. Especificamente, observamos algumas retóricas sobre a reforma da sociedade brasileira em iniciativas relacionadas à educação dos sentidos, com a ênfase dada ao trabalho. A análise da documentação estimulou o diálogo com a distinção proposta por Hanna Arendt entre trabalho e labor na construção da vida ativa, as considerações de E. P. Thompson sobre o utilitarismo e economia moral e as reflexões de R. Williams sobre a estrutura de sentimentos. Tentamos mostrar, contemplado a experiência de imigrantes, amplas formas de educar os sentidos corporais como premissa básica do ethos do trabalho, contrariando a tese corrente na literatura, a qual remete à ideia de formação de mão de obra para o nascente mundo industrial brasileiro.<hr/>ABSTRACT The work aims to understand the Italian immigrants experience in colonies around Curitiba be- tween the final years of 19th and early the 20th. Specifically, we observed some rhetorical about Brazilian society reform in initiatives related with the education of the senses, with emphasis in work. The analysis of documentation encouraged dialogue with the distinction proposed by Hannah Arendt between work and labor in the construction of active life, considerations by EP Thompson about utilitarianism and moral economy and the reflections by R. Williams about fee- lings structure. We try to show, contemplated the experience of immigrants, large ways to educate the body senses as basic premise of the ethos of work, contrary to current theory in the literature, which refers the idea of labor training for the nascent Brazilian industrial world. <![CDATA[Imagens da modernidade: estudo de fotografias de um edifício escolar na década de 1960]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000200587&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O presente artigo analisará as características arquitetônicas do Colégio Vicente Rijo, localizado na cidade de Londrina, estado do Paraná, e o estilo modernista que predominou durante a segunda metade do século XX, na arquitetura escolar brasileira. Destacaremos a valorização dos ambientes escolares por meio de imagens fotográficas. As fotografias analisadas fazem parte do acervo do Museu Padre Carlos Weiss - Londrina/PR.<hr/>ABSTRACT The present article will analyse the architectonic characteristics of the Vicente Rijo High School, located in the city of Londrina, Paraná, and the modernist style the predominated during the second half of the XX century, in the Brazilian scholar architecture. We will highlight the increase in value of the scholar ambient by the photographic pictures. The analysed pictures are part of the Padre Carlos Weiss Museum's collection. <![CDATA[A história social da criança: subsídios para a pesquisa historiográfica da infância (1530-1599)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000200599&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo é a exposição sintética de uma pesquisa situada na confluência da filosofia e da história, mais especificamente da filosofia moderna e da história social, essa indicação não vale como mera delimitação cronológica de um período, o recorte temporal indica um momento em que o sentimento de infância despontou na sociedade ocidental: na Europa burguesa e capitalista. Nem sempre na história da infância essa convergência é adequadamente explorada, porém, é inegável a junção da sociedade burguesa e da economia capitalista por um lado, e, da criança e da sua escolarização por outro lado. Há uma trajetória comum, que teve início no humanismo renascentista e culminou no ensino público estatal obrigatório conquistado no final do século XIX e que se tornou efetivo no século XX. A discussão se detém no começo desse processo, quando infância e escola ainda não formavam uma unidade inquebrável, para tanto, no primeiro momento é analisada a contribuição de Erasmo para a escolarização da criança, posteriormente, é apresentado o processo de expansão dos colégios por intermédio da obra educativa dos jesuítas.<hr/>ABSTRACT This paper is a exposition of a research situated at the confluence of philosophy and history, specifically of modern philosophy and social history, this statement does not constitute mere chronological definition of a period, the time frame indicates a moment when the feeling childhood emerged in Western society: the bourgeois and capitalist Europe. Not always in the childhood history this convergence is properly exploited, however, is undeniable the junction of bourgeois society and capitalist economy on the one hand, and of the child and their education on the other. There is a parallel path that began in the Renaissance humanism and culminated in the compulsory state public education achieved in the late nineteenth century and which became effective in the twentieth century. The discussion stops at the beginning of this process, when childhood and school not yet formed an unbreakable unity, therefore, at first analyzes the contribution of Erasmus of Rotterdam to the education of the child, later, shows the process of expanding schools through the educational work of the Jesuits. <![CDATA[Architecture of schools in Barcelona in the twentieth century: memories of education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000200619&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Analiza las diferentes fases que la arquitectura escolar experimenta en la ciudad de Barcelona a lo largo del siglo XX. El recorte presenta, a través de un orden cronológico, la evolución del edificio escolar planteada por medio de una revisión bibliográfica y documental, caracterizando la producción arquitectónica que ha condicionado y consolidado la vertiente pública en la ciudad. El primer tercio del siglo XX está enmarcado por el transcurso de una etapa de lenta implantación hasta una década de desarrollo, pero con final traumático. En el segundo tercio, hasta bien entrado los 80, la enseñanza pública experimenta un período débil, de lento crecimiento, que finaliza en los años ochenta con una década en que se observa el renacimiento pedagógico y los cambios en la política educativa. El último tercio inicia con la gestión propia del sistema educativo por la Generalitat, inaugurando una época de producción masiva de nuevos edificios escolares.<hr/>ABSTRACT Analyzes the different stages that the architecture of schools experience in Barcelona throughout the twentieth century. The clipping shows, through a chronological order, the evolution of the school building from a literature and document review, featuring the architectural production that conditioned and solidified the public slope present in the city. The first third of the twentieth century records the course of a stage of slow roll, topped with a decade of high development, but with traumatic end. In the second third, more well into the 80s, public education experiences a weakened period of slow growth that ends with a decade in which it can be observed the pedagogical renaissance and deep changes in educational policy. The last third begins with the effective management of the education system by the Generalitat de Catalunya, opening an era of mass production of new schools. <![CDATA[A transformação na estrutura de poder na educação dos aprendizes na segunda metade de Século XIX]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000200639&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT The education of apprentices changed radically thanks to industrial revolution and the new mentality during the 18-19th centuries. The emergent power structure transformed the relations of individuals, family and state. The forceful change arose in Hungary in the second half of the 19th century. The Industry Act of 1872 disconnected the last stone of the old order with the abolition of guilds. The laws were codified one by one which ensured the literacy of citizens, the liberty of the industry and prosperity of the country. Institutionalization of the education of apprentices entailed extension of specific disciplinarian actions of school to the apprenticeship of the prospective craftsmen. The extended school age, that was the huge result of the period, eventuated the extension of the childhood, moreover the childhood of the apprentices. The special status of apprentices is particularly suited for illuminating the cultural-historical alteration of notion of childhood, adolescence, and discipline.<hr/>RESUMO A educação dos aprendizes transformou-se radicalmente graças a Revolução Industrial e as novas mentalidade ao longo dos séculos 18 e 19. A estrutura de poder emergente transformou as relações dos indivíduos, família e Estado. A transformação emergiu forte na Hungria na segunda metade do século XIX. A lei industrial de 1872 foi o último ataque às velhas ordens ao abolir as guildas. As leis foram codificadas uma a uma, garantindo a alfabetização dos cidadãos, a liberdade das industrias e a prosperidade do país. A institucionalização da educação dos aprendizes implicou em ações disciplinares escolares para a formação dos futuros artesãos. A idade escolar prolongada foi o grande resultado do período, resultando na extensão da infância, precisamente na dos aprendizes. O status dos aprendizes é interessante para entender as transformações das noções de infância, adolescência e disciplina. <![CDATA[A presença da cultura escrita no meio rural entre as décadas de 1920 e 1940: o caso de leitores assíduos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000200651&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O artigo discute questões relativas à trajetória de cinco leitores assíduos, de modo a demonstrar as estratégias de acesso e os usos da cultura escrita no meio rural, especialmente, entre as décadas de 1920 e 1940, período em que estes atores tiveram os primeiros contatos com a leitura e a escrita. A investigação está ancorada nos pressupostos teóricos vinculados a história da leitura, com o que propõe o historiador Roger Chartier, e aos conceitos da sociologia da leitura e da cultura, discutidos por Bernard Lahire. A análise das trajetórias individuais permitiu compreender que apesar das dificuldades de acesso à escola, havia uma forte crença na cultura escrita, como algo fundamental para a formação cidadã. Ainda, o estudo dá visibilidade à circulação de manuscritos e impressos no meio rural como principal forma de informação e comunicação no período analisado, sendo possível vislumbrar a diversidade de relações estabelecidas com a cultura escrita no meio rural.<hr/>ABSTRACT The article discusses issues related to the trajectory of assiduous readers, in order to demonstrate strategies for access and use of written culture in rural areas, especially between the 1920s and 1940s, period in which these readers had their first contacts with reading and writing. The research is based on the theoretical assumptions tied to the history of reading, studied by the historian Roger Chartier, and the concepts of reading and cultural sociology, discussed by Bernard Lahire. The analysis of individual trajectories allowed the researcher to understand that despite the difficulties of access to school, there was a strong belief in written culture, as something important to civic education. Still, the study provides visibility to the circulation of manuscripts and printed materials in rural areas as the main form of information and communication in the analyzed period, making possible to glimpse the diversity of relationships established with the written culture in rural areas. <![CDATA[Institutionalization of Sciences Education in Argentina: an analysis from the relationship between training and work]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000200667&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El artículo se propone revisar la historia de la formación y la inserción laboral de los profesionales en Ciencias de la Educación en Argentina desde sus orígenes a la actualidad a partir de dos dimensiones. Por un lado, las características del campo profesional, las demandas y los espacios emergentes de inserción profesional. Por otro lado, las discusiones y objetivos que movilizaron y constituyeron el sustento de cada plan de estudios, las continuidades y rupturas entre ellos. A partir de un análisis de corte cualitativo, las conclusiones se orientan a reconocer que las características de la formación y de los espacios de inserción profesional en los últimos tiempos otorgan una nueva institucionalidad a las Ciencias de la Educación.<hr/>ABSTRACT The article revisits the history of the relationship between training and job of professionals in Science Education in Argentina from its beginnings to the present from two dimensions. In first place, the characteristics of the professional field, the demands and emerging spaces of employability. In second place, the discussions and the aims that mobilized the curriculums training, and the continuities and ruptures between them. From a qualitative analysis, the conclusions recognize that the characteristics of the training and employability spaces in recent times gave a new institutional status to the Sciences Education. <![CDATA[Imagem e história: o ensino da arte nas fotografias e pinturas de Alfredo Andersen]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000200685&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo analisa pinturas e fotografias produzidas pelo artista e professor norueguês Alfredo Andersen que se radicou no estado do Paraná em 1892. Estas imagens representam as atividades desenvolvidas na escola de arte fundada pelo artista em 1902, em Curitiba, e que esteve sob sua condução até 1935, ano de sua morte. Observando estas imagens como portadoras de indícios das práticas e métodos adotados, procurou-se compreender os procedimentos didáticos, a organização do ambiente escolar e o discurso artístico praticado pelo professor e artista. Com base nas fotografias e pinturas conservadas pelo Museu Alfredo Andersen este artigo analisa o uso de imagens como fontes para a história da educação.<hr/>ABSTRACT This article analyzes paintings and photographs produced by the Norwegian artist and teacher Alfredo Andersen who settled in the State of Paraná in 1892. These images represent the activities developed in art school founded by the artist in 1902, in Curitiba, and that was under your driving until 1935, the year of his death. Watching these images as having evidence of practices and methods adopted, sought to understand the teaching procedures, the organization of the school environment and the artistic discourse practiced by professor and artist. Based on the photographs and paintings preserved by Museu Alfredo Andersen, and in contemporary texts of the artist, this article examines the use of images as sources for the history of education. <![CDATA[As creches na Europa entre o oitocentos e o novecentos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062015000200703&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo analisa pinturas e fotografias produzidas pelo artista e professor norueguês Alfredo Andersen que se radicou no estado do Paraná em 1892. Estas imagens representam as atividades desenvolvidas na escola de arte fundada pelo artista em 1902, em Curitiba, e que esteve sob sua condução até 1935, ano de sua morte. Observando estas imagens como portadoras de indícios das práticas e métodos adotados, procurou-se compreender os procedimentos didáticos, a organização do ambiente escolar e o discurso artístico praticado pelo professor e artista. Com base nas fotografias e pinturas conservadas pelo Museu Alfredo Andersen este artigo analisa o uso de imagens como fontes para a história da educação.<hr/>ABSTRACT This article analyzes paintings and photographs produced by the Norwegian artist and teacher Alfredo Andersen who settled in the State of Paraná in 1892. These images represent the activities developed in art school founded by the artist in 1902, in Curitiba, and that was under your driving until 1935, the year of his death. Watching these images as having evidence of practices and methods adopted, sought to understand the teaching procedures, the organization of the school environment and the artistic discourse practiced by professor and artist. Based on the photographs and paintings preserved by Museu Alfredo Andersen, and in contemporary texts of the artist, this article examines the use of images as sources for the history of education.