Scielo RSS <![CDATA[Childhood & Philosophy]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1984-598720250001&lang=pt vol. 21 num. lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[pensar com habilidades perceptivas na filosofia para e com crianças (fpcc)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-59872025000100100&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt abstract Starting from Lipman’s interest in acquiring a balance between the cognitive and affective, the conceptual and the perceptual in the practice of P4C, we explore some possibilities of integrating Betty Edwards’s framework for training perceptual skills as a means of enriching the traditional construction of problems in the community of philosophical inquiry (CPI). To do so, we parallel Lipman’s and Sharp’s views on multidimensional thinking with insights from embodied learning and philosophizing, from the use of gestures, artistic illustrations, and drama, to drawing in the curriculum, in order to suggest ways of enriching discussion plans in the CPI. Often, the compatibility between the multidimensional thinking approach in P4C and a more experiential and embodied learning is natural: for example, caring thinking, which entails developing moral attitudes and a relational consciousness may need more attention to children’s expression of emotions, and mobilize more stimuli to complement the traditional dialogue. The interdependence between problematization, creativity and affectivity can also be illustrated with insights from Betty Edwards’s training perceptual skills’ method: our focus is to use the method as a resource for the development of philosophical problems in the CPI. We argue that, in addition to building a better relationship with one’s creativity, learning to see better may translate into better understanding the process of constructing philosophical problems, and, inspired by the specific perception skills developed by the method, we may add a more relational and situated framework for philosophical questioning.<hr/>resumo Partindo do interesse de Lipman por alcançar um equilíbrio entre o cognitivo e o afetivo, o conceitual e o perceptivo na prática de FpC, exploramos algumas possibilidades de integrar a estrutura de Betty Edward para o treinamento de habilidades perceptivas como meio de enriquecer a construção tradicional de problemas na comunidade de investigação filosófica (CIF). Para isso, criamos um paralelo entre os pontos de vista de Lipman e Sharp sobre o pensamento multidimensional e as percepções sobre a aprendizagem e o filosofar incorporado, desde o uso de gestos, ilustrações artísticas e teatro, até o desenho no currículo, a fim de sugerir caminhos de enriquecer os planos de discussão na CIF. Geralmente, a compatibilidade entre a abordagem do pensamento multidimensional na FpC e uma aprendizagem mais experimental e incorporada é natural: por exemplo, o pensamento afetivo, que implica o desenvolvimento de atitudes morais e de uma consciência relacional, pode exigir mais atenção à expressão das emoções pelas crianças e mobilizar mais estímulos para complementar o diálogo tradicional. A interdependência entre a problematização, a criatividade e a afetividade também pode ser ilustrada com ideias do método de Betty Edwards de formação de habilidades perceptivas: nosso objetivo é utilizar o método como recurso para o desenvolvimento de problemas filosóficos na CIF. Argumentamos que, além de construir uma melhor relação com a própria criatividade, aprender a ver melhor pode se traduzir em uma compreensão mais aprofundada do processo de construção de problemas filosóficos e, inspirados pelas habilidades específicas de percepção desenvolvidas pelo método, podemos criar um quadro mais relacional e propício para o questionamento filosófico.<hr/>resumen Partiendo del interés de Lipman por adquirir un equilibrio entre lo cognitivo y lo afectivo, lo conceptual y lo perceptivo en la práctica de la FpN, exploramos algunas posibilidades de integrar el marco de Betty Edwards para el entrenamiento de habilidades perceptivas como medio par enriquecer la construcción tradicional de problemas en la comunidad de indagación filosófica (CIF). Para ello, establecemos un paralelismo entre los puntos de vista de Lipman y Sharp sobre el pensamiento multidimensional y las percepciones del aprendizaje corporizado y el filosofar, desde el uso de gestos, ilustraciones artísticas y teatro, hasta el dibujo en el currículum, con el fin de sugerir formas de enriquecer los planes de discusión en la CIF. A menudo, la compatibilidad entre el enfoque de pensamiento multidimensional en la FpN y un aprendizaje más experiencial y encarnado es natural: por ejemplo, el pensamiento afectuoso, que implica el desarrollo de actitudes morales y de una conciencia relacional, puede necesitar más atención a la expresión de las emociones de los niños, y movilizar más estímulos para complementar el diálogo tradicional. La interdependencia entre la problematización, la creatividad y la afectividad también puede ilustrarse con ideas del método de Betty Edwards de formación de habilidades perceptivas: nuestro objetivo es utilizar el método como recurso para el desarrollo de problemas filosóficos en la CIF. Argumentamos que, además de construir una mejor relación con la propia creatividad, aprender a ver mejor puede traducirse en una mejor comprensión del proceso de construcción de problemas filosóficos, e, inspirados por las habilidades específicas de percepción desarrolladas por el método, podemos añadir un marco más relacional y situado para el cuestionamiento filosófico. <![CDATA[uma filosofia com crianças para a venezuela]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-59872025000100101&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt abstract In Plato's Allegory of the Cavern, the prisoners can only see and know the shadows cast before them. This text is often used to understand Platonic idealism and to illustrate the difficulties a freed prisoner faces as he moves towards the sunlight outside the cave, allowing him to see the reality of a world he could not even imagine. Philosophy is presented as a tool of knowledge and liberation, which helps man to free himself from the chains of ignorance and oppression; but, paradoxically, the benefits of this discipline have been intended for few people; only one prisoner manages to free himself, and if he returns to the cavern to tell everything he lived outside it, the rest of the prisoners could even kill him if he dares to strip them of their chains. Centuries later, in times of modernity, in The Conflict of the Faculties (1798), Immanuel Kant limits the scope of philosophy to the domain of specialists working in universities, presenting severe objections to the possibility that this discipline can express itself beyond the walls of these institutions. The Bolivarian Republic of Venezuela has joined the objective of the UNESCO Chair of the University of Nantes to contribute to the development of philosophical practices with children, so this article aims to present how, in a Latin American country, in the current conditions that Venezuelan society is going through, it is possible to think of forming the civic freedom of the new generations of Venezuelans, completing the Platonic route of leaving the shadow of opinion to the light of Truth. Research aligned with sustainable development goals 10 and 16 for raising the need to reduce inequalities in the field of the study of philosophy and the urgency of training a new generation of citizens committed to peace and participation typical of a sustainable democracy over time.<hr/>résumé Dans l’Allégorie de la caverne de Platon, les prisonniers ne peuvent voir et connaître que les ombres projetées devant eux. Ce texte est souvent utilisé pour comprendre l’idéalisme platonique et illustrer les difficultés auxquelles un prisonnier libéré se trouve confronté alors qu’il avance vers la lumière du soleil à l’extérieur de la caverne, lui permettant de voir la réalité d’un monde qu’il n’aurait même pas pu imaginer. La philosophie se présente comme un outil de connaissance et de libération, qui permet à l’homme de se libérer des chaînes de l’ignorance et de l’oppression; mais paradoxalement, les bénéfices de cette discipline ont été pensés pour peu de personnes; seul un prisonnier parvient à se libérer, et s’il retourne dans la caverne pour raconter tout ce qu’il a vécu en dehors de celle-ci, les autres prisonniers pourraient même le tuer, si elle ose les délier de leurs chaînes. Des siècles plus tard, à l’époque de la modernité, dans Le conflit des facultés (1798) Immanuel Kant limite la portée de la philosophie à la maîtrise des spécialistes travaillant dans les universités, En formulant de sérieuses objections à la possibilité que cette discipline puisse s’exprimer au-delà des murs de ces institutions. La République Bolivarienne du Vénézuéla a rejoint l’objectif de la chaire UNESCO de l’Université de Nantes, de contribuer au développement des pratiques philosophiques avec les enfants, donc cet article vise à présenter comment, dans un pays d’Amérique latine, dans les conditions actuelles de la société vénézuélienne, il est possible de penser à former la liberté civique des nouvelles générations de Vénézuéliens, en complétant la route platonique de sortir de l’ombre de l’opinion à la lumière de la vérité. Recherche alignée sur les objectifs de développement durable 10 et 16, pour soulever la nécessité de réduire les inégalités dans le domaine de l’étude de la philosophie et l’urgence de former une nouvelle génération de citoyens engagés pour la paix et la participation typiques d’une démocratie durable.<hr/>resumen En Alegoría de la Caverna de Platón, los prisioneros sólo pueden ver y conocer las sombras proyectadas ante ellos. Este texto se utiliza frecuentemente para comprender el idealismo platónico e ilustrar las dificultades que enfrenta un prisionero liberado mientras avanza hacia la luz del sol fuera de la caverna, que le permite ver la realidad de un mundo que ni siquiera podía imaginar. La filosofía se presenta como una herramienta de conocimiento y liberación, que permite al hombre liberarse de las cadenas de la ignorancia y la opresión; pero, paradójicamente, los beneficios de esta disciplina han sido pensados ​​para pocas personas; sólo un prisionero logra liberarse, y si regresa a la caverna para contar todo lo que vivió fuera de ella, el resto de los prisioneros podrían incluso matarlo, si se atreve a despojarlos de sus cadenas. Siglos más tarde, en tiempos de modernidad, en El conflicto de las facultades (1798) Immanuel Kant limita el alcance de la filosofía al dominio de los especialistas que trabajan en las universidades, presentando severas objeciones a la posibilidad de que esta disciplina pueda expresarse más allá de los muros de estas instituciones. La República Bolivariana de Venezuela se ha sumado al objetivo de la Cátedra Unesco de la Universidad de Nantes, de contribuir al desarrollo de prácticas filosóficas con niños, por lo que este artículo tiene como objetivo presentar cómo en un país latinoamericano, en las condiciones actuales que atraviesa la sociedad venezolana, es posible pensar en formar la libertad cívica de las nuevas generaciones de venezolanos, completando la ruta platónica de salir de la sombra de la opinión a la luz de la verdad. Investigación alineada con los objetivos de desarrollo sustentable 10 y 16, por plantear la necesidad de reducir las desigualdades en el ámbito del estudio de la filosofía y la urgencia de formar una nueva generación de ciudadanos comprometidos con la paz y participación propias de una democracia sostenible en el tiempo.<hr/>resumo Na Alegoria da caverna de Platão, os prisioneiros só veem e conhecem as sombras projetadas perante eles. Esse texto é frequentemente utilizado para entender o idealismo platônico e para ilustrar as dificuldades que um prisioneiro liberto enfrenta ao se mover em direção à luz do sol fora da caverna, que o permite ver a realidade de um mundo que ele nem sequer podia imaginar. A Filosofia se apresenta como uma ferramenta de conhecimento e libertação, a qual permite ao homem libertar-se das correntes da ignorância e opressão; mas, paradoxalmente, os benefícios dessa disciplina foram pensados para poucas pessoas; apenas um prisioneiro é capaz de se libertar, e, se ele retorna à caverna para contar tudo que viveu fora dela, os outros prisioneiros podem até matá-lo, caso se atreva a tirá-los de suas correntes. Séculos depois, em tempos de modernidade, n’O Conflito das Faculdades, Immanuel Kant (1798) limita o alcance da filosofia ao domínio dos especialistas que trabalham nas universidades, apresentando objeções severas à possibilidade da disciplina ser expressada além dos muros de tais instituições. A República Bolivariana da Venezuela se uniu ao objetivo da Cátedra UNESCO da Universidade de Nantes, visando contribuir ao desenvolvimento de práticas filosóficas com crianças. Então, este artigo busca apresentar como, em um país latino-americano, nas atuais condições atravessadas pela sociedade venezuelana, é possível pensar em formar a liberdade cívica das novas gerações de venezuelanos, completando a rota platônica de sair da sombra da opinião à luz da verdade. Investigação alinhada com os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável 10 e 16, por destacar a necessidade de reduzir as desigualdades no campo de estudo da filosofia e a urgência de formar uma nova geração de cidadãos comprometidos com a paz e a participação, típicas de uma democracia sustentável ao longo do tempo. <![CDATA[dar voz àqueles que não têm: montaigne e rancière, por uma emancipação pedagógica e filosófica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-59872025000100102&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt résumé L’enseignement est souvent pensé selon une distribution des places, des rôles et des statuts: bénéficiant de la légitimité et de la reconnaissance du cadre institutionnel, le maître s’impose dans la posture du savant tandis que l’élève se glisse dans celle de l’ignorant et que les exclus restent à l’extérieur des lieux de savoir. « Libérer la véritable scène du discours » ne revient pas simplement à leur donner la parole, mais à brouiller la division des places, à libérer la parole et le corps de ceux qui n’avaient pas voix au chapitre. L’émancipation consiste à partir des compétences pratiques de chacun pour solliciter son intelligence et la mettre en œuvre. Telle est l’hypothèse qu’il m’a été donné d’expérimenter et de confirmer dans mon enseignement. C’est en termes d’égalité des intelligences, pour reprendre l’expression de Rancière, qu’il s’agit de penser l’intégration de celles et ceux qu’on n’entend pas, non pas parce qu’ils ou elles n’ont rien à dire, mais parce qu’on ne leur a jamais offert un espace approprié de parole. Les champs de l’expérience restreints que sont les ateliers ou les projets collaboratifs ont la vertu d’ouvrir progressivement l'espace d’une communauté d’égaux.<hr/>abstract Teaching is often conceived in terms of a distribution of placement, roles and status: benefiting from the legitimacy and recognition of the institutional framework, the teacher asserts himself in the posture of the scholar, while the pupil slips into that of the ignorant, and the excluded remain outside the places of knowledge. ‘Liberating the real stage of discourse’ does not simply mean giving them a voice, but blurring the division of places, freeing the speech and bodies of those who had no say in the matter. Emancipation is about building the practical skills of each individual to engage their intelligence and put it to work. This is the assumption that I have been given to experiment with and confirm in my teaching. It is in terms of the equality of intelligences, to use Rancière's expression, that we need to think about the integration of those who are not heard, not because they have nothing to say, but because they have never been given a proper place to speak. The restricted fields of experience that are workshops or collaborative projects have the virtue of gradually opening up the space of a community of equals.<hr/>resumen La enseñanza se concibe a menudo en términos de reparto de lugares, papeles y estatus: beneficiándose de la legitimidad y el reconocimiento del marco institucional, el profesor se afirma en la postura del erudito, mientras que el alumno se desliza hacia la del ignorante, y los excluidos quedan fuera de los lugares del saber. «Liberar el escenario real del discurso» no significa simplemente darles voz, sino desdibujar la división de los lugares, liberar la palabra y los cuerpos de los que nada pudieron decir al respecto. La emancipación consiste en apoyarse en las capacidades prácticas de cada individuo para comprometer su inteligencia y ponerla a trabajar. Este es el supuesto que ha sido experimentado y confirmado en mi enseñanza. Es en términos de igualdad de las inteligencias, según la expresión de Rancière, cómo hay que pensar en la integración de los que no son escuchados, no porque no tengan nada que decir, sino porque nunca se les ha dado un lugar para hablar. Los campos de experiencia restringidos que son los talleres o los proyectos de colaboración tienen la virtud de abrir poco a poco el espacio de una comunidad de iguales.<hr/>resumo O ensino é muitas vezes concebido em termos de distribuição de posições, papéis e status: beneficiando-se da legitimidade e do reconhecimento da estrutura institucional, o professor se afirma na postura do erudito, enquanto o aluno se torna o ignorante, e os excluídos permanecem fora dos locais de saber. “Liberar o palco real do discurso” não significa simplesmente dar voz a eles, mas borrar a divisão de lugares, liberando a fala e os corpos daqueles que não tinham voz na questão. A emancipação consiste em trabalhar o desenvolvimento das habilidades práticas de cada indivíduo para envolver sua inteligência e colocá-la em ação. Essa é a premissa que foi experimentada e confirmada em meu trabalho docente. É em termos de igualdade de inteligências, de acordo com a expressão de Rancière, que temos de pensar na integração daqueles que não são ouvidos, não porque não tenham nada a dizer, mas porque nunca lhes foi dado um lugar adequado para falar. Os campos restritos de experiência, que são os workshops ou projetos colaborativos, têm a virtude de abrir gradualmente o espaço de uma comunidade de iguais. <![CDATA[re-cuperando a infância: abraçando dimensões temporais alternativas através da filosofia para crianças]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-59872025000100103&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt abstract This proposal was born from an experience in a high school and highlights the generative influences of Philosophy for Children (P4C) on young adults. I first discuss and provide examples of how the school system traditionally does not value learning and thinking philosophically by flattening the process to the pre-packaged dispensation of ready-made answers. Such ways of learning, also known as the “banking” model of education, devalues children’s ways of knowing and being in the world. This pedagogical stance, among other problems, results in a focus on the quantitative-chronological dimension of time, leaving little to no room for the importance of the present moment that belongs to and is natural to most childhood experiences. The central part of the paper is an attempt to better explain, through concepts derived from anthropology and pedagogy, what this alternative time dimension consists of and what possibilities it unlocks within educational environments. In the final section, I argue that joining a community of inquiry like Philosophy for Children as a young adult poses greater complexity as breaking away from ingrained certainties becomes more intricate. Still, it also involves the opportunity to enter a metaphorical time machine that brings one back to reclaim the time of childhood. This metaphorical time machine opens possibilities for students and teachers to reorient their relationship with themselves, each other, and the world.<hr/>resumen Esta propuesta nació de una experiencia en un instituto y pone de relieve las influencias generativas de la Filosofía para Niños (FpN) en los jóvenes adultos. En primer lugar, analizo y proporcionó ejemplos de cómo el sistema escolar tradicionalmente no valora el aprendizaje y el pensamiento filosófico al reducir el proceso a la dispensación preempaquetada de respuestas prefabricadas. Estas formas de aprender, también conocidas como modelo «bancario» de educación, devalúan las formas de conocer y estar en el mundo de los niños. Esta postura pedagógica, entre otros problemas, en un enfoque centrado en la dimensión cuantitativa-cronológica del tiempo, dejando poco o ningún espacio para la importancia del momento presente que pertenece y es natural en la mayoría de las experiencias infantiles. La parte central del documento es un intento de explicar mejor, mediante conceptos derivados de la antropología y la pedagogía, en qué consiste esta dimensión temporal alternativa y qué posibilidades abre dentro de los entornos educativos. En la sección final, sostengo que unirse a una comunidad de investigación como Filosofía para Niños siendo un adulto joven plantea una mayor complejidad, ya que romper con certezas arraigadas se hace más dificil. Sin embargo, también supone la oportunidad de entrar en una máquina del tiempo metafórica que nos devuelve a recuperar el tiempo de la infancia. Esta máquina del tiempo metafórica abre posibilidades para que alumnos y profesores reorienten su relación consigo mismos, con los demás y con el mundo.<hr/>resumo Essa proposta nasceu de uma experiência em uma escola de ensino médio e destaca as influências geradoras da Filosofia para Crianças (P4C) em jovens adultos. Primeiramente, discuto e dou exemplos de como o sistema escolar tradicionalmente não valoriza o aprendizado e o pensamento filosófico, reduzindo o processo à distribuição pré-embalada de respostas prontas. Essas formas de aprendizado, também conhecidas como modelo “bancário” de educação, desvalorizam as formas que as crianças têm de conhecer e estar no mundo. Essa postura pedagógica, entre outros problemas, resulta em um foco na dimensão quantitativa-cronológica do tempo, deixando pouco ou nenhum espaço para a importância do momento presente, que pertence e é natural à maioria das experiências infantis. A parte central do artigo é uma tentativa de explicar melhor, por meio de conceitos derivados da antropologia e da pedagogia, em quê consiste essa dimensão alternativa do tempo e que possibilidades ela abre nos ambientes educacionais. Na seção final, defendo que participar de uma comunidade de investigação como a de Filosofia para Crianças como um jovem adulto representa uma complexidade maior, pois é mais difícil romper com certezas consolidadas. No entanto, também envolve a oportunidade de entrar em uma máquina do tempo metafórica que nos permite recuperar o tempo da infância. Essa máquina do tempo metafórica abre possibilidades para que alunos e professores reorientem seu relacionamento consigo mesmos, uns com os outros e com o mundo. <![CDATA[moldando a inclusão: a possibilidade de “comunidade de investigação” com pessoas com deficiência intelectual]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-59872025000100104&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt abstract This study aimed to provide insight into Philosophy for/with Children (P4wC) in young people with intellectual disabilities (IDs). Awareness of the social constructive side of disability is necessary for any consideration regarding the possibility of philosophical dialogue with people with IDs. Using a case study and adopting ethnomethodology and conversation analysis (EMCA), this research focused on interactions between people with IDs to clarify what the non-disabled researcher was not aware of in their dialogue. The research was conducted in the Kobe University Program for Inclusion (KUPI), where young adults with IDs are inclusively learning at university. p4c Hawaii’i (p4cHI) is used as a part of the program. The case was a dialogue about a student who cannot talk because of severe disability. KUPI students cooperated to expand on the goal of the dialogue, from just talking about their schoolmate to jointly generating inclusive settings of dialogue. The purpose of the dialogue was achieved in a manner that demonstrated the potential for inclusive inquiry. They presented diverse and unique approaches to care. This embodies the “community of inquiry” that involves people with IDs.<hr/>resumo Este estudo teve como objetivo fornecer informações sobre a Filosofia para/com Crianças (FpcC) em jovens com deficiências intelectuais (DIs). Tomar consciência do lado social construtivo da deficiência é fundamental para qualquer consideração sobre a possibilidade de um diálogo filosófico com pessoas com DIs. Usando um estudo de caso e adotando a etnometodologia e a análise de conversação (EMCA), esta pesquisa se concentrou nas interações entre pessoas com DIs para esclarecer o que o pesquisador sem deficiência não estava percebendo no diálogo entre eles. A pesquisa foi conduzida no Programa de Inclusão da Universidade de Kobe (KUPI), onde jovens adultos com deficiência intelectual aprendem de forma inclusiva na universidade. O FpcC Hawaii'i (p4cHI) é usado como parte do programa. O caso analisado é um diálogo sobre um aluno que não consegue falar devido a uma deficiência grave. Os estudantes da KUPI cooperaram para expandir o objetivo do diálogo, deixando de apenas falar sobre o colega e passando a gerar conjuntamente ambientes inclusivos de diálogo. O objetivo do diálogo foi alcançado de maneira que demonstrou o potencial da investigação inclusiva. Eles apresentaram abordagens diversas e exclusivas de cuidado. Isso incorpora a “comunidade de investigação” que envolve pessoas com DIs.<hr/>resumen Este estudio tuvo como objetivo brindar información sobre la Filosofía para/con Niñas y Niños Fp/cNN) en jóvenes con discapacidades intelectuales (DI). La conciencia del lado social constructivo de la discapacidad es necesaria para cualquier consideración sobre la posibilidad de un diálogo filosófico con personas con DI. Utilizando un estudio de caso y adoptando la etnometodología y el análisis de conversaciones (EMCA), esta investigación se centró en las interacciones entre personas con DI para aclarar lo que la investigadora sin discapacidad no sabía en su diálogo. La investigación se llevó a cabo en el Programa de Inclusión de la Universidad de Kobe (KUPI), donde los adultos jóvenes con DI aprenden de forma inclusiva en la universidad. Se utiliza FpNN de Hawaii como parte del programa. El caso es un diálogo sobre un estudiante que no puede hablar debido a una discapacidad grave. Los estudiantes de KUPI cooperaron para ampliar el objetivo del diálogo, desde simplemente hablar sobre sus compañeros de escuela hasta generar conjuntamente entornos de diálogo inclusivos. El objetivo del diálogo se logró de una manera que demostró el potencial para una investigación inclusiva. Presentaron enfoques diversos y únicos para el cuidado. Esto da cuerpo a la “comunidad de investigación” que involucra a personas con DI. <![CDATA[improvisar na comunidade de investigação filosófica: uma forma de aprender a habitar a incerteza]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-59872025000100105&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt abstract This theoretical contribution proposes an open reflection on uncertainty, present in contemporary social and educational discussions, and on the value that learning to inhabit such “uncertainties” can have for the well-being of individuals and communities. Perceiving different alternatives before making a choice, finding yourself lost when faced with the ambiguity of some information, and feeling disorientated when faced with complexity, are all characteristics of this elusive “uncertainty” (Barreneche &amp; Santi, 2022). Uncertainty can be perceived negatively if it provokes fear, worry, anxiety, perception of vulnerability (Hillen et al., 2017) or in a constructive way if it appears as a vital engine for research (Tauritz, 2019). Community of philosophical inquiry (CPI) - as conceptualized and promoted in the Philosophy for Children (P4C) curriculum - becomes a “safe creativity environment” (Weinstein, 2016), in which to learn to inhabit uncertainty. A CPI that improvises (Zorzi &amp; Santi, 2023), develops and makes conscious dispositions towards uncertainty, learning to see alternatives as a resource, ambiguities as creative horizons of meaning, and complexity as a collective performance to be experienced. Six improvisational dimensions - (1) respecting diversities, (2) trusting possibilities, (3) building a sense of community, (4) opening attitude towards changes, (5) explorative attitude, (6) creative passion, emerged from other previous researches (Zorzi, Camedda, Santi, 2019), are proposed to orient facilitators’ and CoI's training, dialoguing with the “nine recurring moments of disequilibrium” suggested by Karin Murris (2008).<hr/>resumen Esta contribución teórica propone una reflexión abierta sobre la incertidumbre, tan presente en los debates sociales y educativos contemporáneos, y sobre el valor que puede tener para el bienestar de las personas y las comunidades aprender a habitar esas «incertidumbres». Percibir diferentes alternativas antes de tomar una decisión, encontrarse perdido ante la ambigüedad de alguna información y sentir desorientación frente a la complejidad, son características de esta escurridiza «incertidumbre» (Barreneche, Santi, 2022). La incertidumbre puede ser percibida de forma negativa si provoca miedo, preocupación, ansiedad, percepción de vulnerabilidad (Hillen et al., 2017) o de forma constructiva si aparece como un motor vital para la investigación (Tauritz, 2019). La comunidad de indagación filosófica (CPI) -tal y como se conceptualiza y promueve en el plan de estudios de la Philosophy for Children (P4C) - se convierte en un «entorno de creatividad seguro» (Weinstein, 2016), en el que aprender a habitar la incertidumbre. Una IPC que improvisa (Zorzi, Santi, 2023), desarrolla y hace conscientes disposiciones hacia la incertidumbre, aprendiendo a ver las alternativas como un recurso, las ambigüedades como horizontes creativos de sentido, y la complejidad como una actuación colectiva a experimentar. Seis dimensiones de la improvisación - (1) respeto a las diversidades, (2) confianza en las posibilidades, (3) construcción de un sentido de comunidad, (4) actitud de apertura a los cambios, (5) actitud exploratoria, (6) pasión creativa, surgidas de otras investigaciones previas (Zorzi et al., 2019), se proponen para orientar la formación de facilitadores y CdI, dialogando con los «nueve momentos recurrentes de desequilibrio» sugeridos por Karin Murris (2008).<hr/>resumo Esta reflexão teórica propõe uma discussão aberta sobre a incerteza, tão presente nos debates sociais e educacionais contemporâneos, e sobre o valor que aprender a conviver com essas “incertezas” pode ter para o bem-estar de indivíduos e comunidades. Perceber diferentes alternativas antes de fazer uma escolha, sentir-se perdido diante da ambiguidade de certas informações e experimentar desorientação ao lidar com a complexidade são características dessa “incerteza” tão difícil de definir (Barreneche &amp; Santi, 2022). A incerteza pode ser vista de forma negativa se provocar medo, preocupação, ansiedade ou sensação de vulnerabilidade (Hillen et al., 2017), ou pode ser encarada de maneira construtiva quando funciona como um impulso vital para a investigação (Tauritz, 2019). A Comunidade de Investigação Filosófica (CIF) - tal como concebida e promovida no currículo de Filosofia para Crianças (FpC) - torna-se um “ambiente seguro para a criatividade” (Weinstein, 2016), onde se aprende a habitar as incertezas. Uma CIF que improvisa (Zorzi &amp; Santi, 2023), desenvolve e conscientiza atitudes diante da incerteza, aprendendo a enxergar alternativas como recursos, ambiguidades como horizontes criativos de significado e complexidade como uma experiência coletiva a ser vivida. Seis dimensões da improvisação - (1) respeito às diversidades; (2) confiança nas possibilidades; (3) construção de um senso de comunidade; (4) abertura às mudanças; (5) atitude exploratória; (6) paixão criativa, identificadas em pesquisas anteriores (Zorzi et al., 2019) - são propostas para orientar a formação de facilitadores e das próprias CIFs, dialogando com os “nove momentos recorrentes de desequilíbrio” sugeridos por Karin Murris (2008). <![CDATA[uma conversa espiralada entre o terreiro e a ancestralidade: infância, comunidade e pertencimento]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-59872025000100300&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt resumo O texto apresenta uma conversa entre a professora Edna Olimpia da Cunha e o professor Wanderson Flor do Nascimento, realizada na histórica Pedra do Sal, no Rio de Janeiro, que discute a infância a partir das tradições africanas e dos modos de pensar dos terreiros. O diálogo aborda o tempo espiral e a figura de Exu, que, representado como uma criança, carrega a memória coletiva e brinca com o tempo, conectando passado e presente. Essa perspectiva rompe com visões lineares e ocidentais de infância, reconhecendo as crianças como manifestações vivas da ancestralidade. A noção de comunidade é central na conversa, sendo descrita como uma entidade histórica e relacional que antecede e sustenta o indivíduo. A educação, por sua vez, é abordada como um processo contínuo, relacional e coletivo, enraizado nas práticas comunitárias, na oralidade e na ética. Nos terreiros, a ancestralidade é vivida no presente, desafiando lógicas neoliberais e coloniais que fragmentam a coletividade e priorizam o individualismo. A professora e o professor destacam o papel político dos terreiros como espaços de resistência e formação, os quais integram tradição, pertencimento e transformação. As práticas valorizam a interdependência entre os membros da comunidade, criando modos alternativos de existir e educar. A continuidade desse modelo formativo, que questiona paradigmas hegemônicos, depende de um engajamento político e comunitário capaz de sustentar essas formas ancestrais de convivência, memória e formação.<hr/>abstract The article presents a conversation between Professor Edna Olimpia da Cunha and Professor Wanderson Flor do Nascimento, held in the historic Pedra do Sal, in Rio de Janeiro, which discusses childhood from the perspective of African traditions and the ways of thinking of the “terreiros”. The dialog addresses spiral time and the figure of Exu, who, represented as a child, carries the collective memory and plays with time, connecting past and present. This perspective breaks with linear, Western views of childhood, recognizing children as living manifestations of ancestry. The notion of community is central to the conversation, being described as a historical and relational entity that precedes and sustains the individual. Education, in turn, is approached as a continuous, relational and collective process, rooted in community practices, orality and ethics. In the terreiros, ancestry is lived in the present, challenging neoliberal and colonial logics that fragment collectivity and prioritize individualism. The teacher highlights the political role of terreiros as spaces of resistance and formation, which integrate tradition, belonging and transformation. The practices value interdependence between community members, creating alternative ways of existing and educating. The continuity of this formative model, which questions hegemonic paradigms, depends on a political and community engagement capable of sustaining these ancestral forms of coexistence, memory and formation.<hr/>resumen El texto presenta una conversación entre la profesora Edna Olimpia da Cunha y el profesor Wanderson Flor do Nascimento, celebrada en la histórica Pedra do Sal, en Río de Janeiro, en la que se habla de la infancia desde la perspectiva de las tradiciones africanas y las formas de pensar de los terreiros. El diálogo trata del tiempo en espiral y de la figura de Exu, que, representado como un niño, es portador de la memoria colectiva y juega con el tiempo, conectando pasado y presente. Esta perspectiva rompe con la visión lineal y occidental de la infancia, reconociendo a los niños como manifestaciones vivas de la ancestralidad. La noción de comunidad ocupa un lugar central en la conversación, describiéndose como una entidad histórica y relacional que precede y sostiene al individuo. La educación, a su vez, se aborda como un proceso continuo, relacional y colectivo, enraizado en las prácticas comunitarias, la oralidad y la ética. En los terreiros, la ancestralidad se vive en el presente, desafiando las lógicas neoliberales y coloniales que fragmentan la colectividad y priorizan el individualismo. El profesor destaca el papel político de los terreiros como espacios de resistencia y formación, que integran tradición, pertenencia y transformación. Las prácticas valorizan la interdependencia entre los miembros de la comunidad, creando formas alternativas de existir y de educar. La continuidad de este modelo formativo, que cuestiona paradigmas hegemónicos, depende del compromiso político y comunitario capaz de sostener estas formas ancestrales de convivencia, memoria y educación. <![CDATA[uma conversa on-line no youtube sobre paternidade e adoção]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-59872025000100301&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt resumo Saulo Xavier de Brito Amorim e Luiz Schettini Filho, engajados no movimento dos Grupos de Apoio à Adoção (GAA), conversam no YouTube sobre a gestação das paternidades, os processos de habilitação e adoção e a produção do conhecimento no campo da adoção de crianças e adolescentes. Dilton Ribeiro Couto Junior e Tania Lucía Maddalena, pesquisadores do campo de estudos em cibercultura, abrem e encerram o texto com a intenção de apresentar as potencialidades da conversa on-line como modo de aprender-ensinar-pesquisar com o outro. Perseguimos boas perguntas porque também buscamos boas respostas, capazes de enriquecer a reflexão coletiva. Entendemos a conversa como fruto de uma relação dialógica em que todas/os as/os conversantes são incentivadas/os a perguntar; consequentemente, apostamos no dinamismo comunicacional da conversa como um modo de pesquisar em parceria com o outro. Com o digital em rede, temos a oportunidade de compartilhar nossas produções com o mundo e oportunizar que internautas possam atribuir novos sentidos sobre o que inicialmente foi discutido, ampliando ainda mais a discussão sobre o tema da paternidade e da adoção. Não há roteiro predeterminado para ser pai, mas constantes aprendizagens-ensinamentos decorrentes da relação afetiva estabelecida com a criança. Adotar é se abrir para o outro, é sair do lugar de conforto e adentrar o campo do inesperado e do irrepetível, pelo desejo de constituir em família.<hr/>abstract Saulo Xavier de Brito Amorim and Luiz Schettini Filho, both engaged in the Adoption Support Groups (GAA) movement, talk on YouTube about the development of parenthood, the qualification and adoption processes, and the production of knowledge in the field of child and teen adoption. Dilton Ribeiro Couto Junior and Tania Lucía Maddalena, researchers in the field of cyberculture studies, open and close the article with the intention of presenting the potential of online conversation as a way of learning-teaching-researching with the other. We pursue good questions because we also seek good answers that can enrich collective reflection. We understand conversation as the result of a dialogical relationship in which all participants are encouraged to ask questions; consequently, we believe in the communicative dynamism of conversation as a way of researching in partnership with others. With a digital network, we have the opportunity to share our content with the world and give internet users the chance to assign new meanings to what was initially discussed, further broadening the discussion on the subject of parenthood and adoption. There is no pre-determined script for being a parent, but rather constant learning and teaching, resulting from the emotional relationship established with the child. Adopting means opening up to the other, leaving your comfort zone and entering the realm of the unexpected and the unrepeatable, out of the desire to form a family.<hr/>resumen Saulo Xavier de Brito Amorim y Luiz Schettini Filho, comprometidos con el movimiento Grupos de Apoyo a la Adopción (GAA), conversan en YouTube sobre el surgimiento de las paternidades, los procesos de investigación y adopción y la producción de conocimiento en el campo de la adopción de niñas, niños y adolescentes. Dilton Ribeiro Couto Junior y Tania Lucía Maddalena, investigadores en estudios de cibercultura, introducen y concluyen el texto con la intención de mostrar el potencial de la conversación en línea como una forma de aprender-enseñar-investigar con otras y otros. Formulamos preguntas porque, al hacerlo, buscamos respuestas que enriquezcan la reflexión colectiva. Consideramos la conversación como el resultado de una relación dialógica en la que todos los participantes se animan a cuestionar y reflexionar. Por ello, apostamos por su dinamismo como un medio para investigar en colaboración. En la cultura digital, con sus lógicas de conexión expandida, tenemos la oportunidad de compartir nuestras producciones con el mundo y brindar espacios para que los internautas atribuyan nuevos significados a lo inicialmente discutido, ampliando aún más la conversación sobre la paternidad y la adopción. No hay un guión preestablecido para la paternidad; ser padre implica un proceso continuo de aprendizaje y enseñanza, construido a partir de la relación afectiva con el/la hijo/a. Adoptar significa abrirse a las/os demás, salir de la zona de confort y adentrarse en lo inesperado e irrepetible, impulsado por el deseo de construir en familia. <![CDATA[<em>Beyond the Secret Garden: Racially Minoritised People in British Children’s Books</em>, by Darren Chetty and Karen Sands-O’Connor. English Media Centre, 2025. ISBN: 9781906101749]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-59872025000100400&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt resumo Saulo Xavier de Brito Amorim e Luiz Schettini Filho, engajados no movimento dos Grupos de Apoio à Adoção (GAA), conversam no YouTube sobre a gestação das paternidades, os processos de habilitação e adoção e a produção do conhecimento no campo da adoção de crianças e adolescentes. Dilton Ribeiro Couto Junior e Tania Lucía Maddalena, pesquisadores do campo de estudos em cibercultura, abrem e encerram o texto com a intenção de apresentar as potencialidades da conversa on-line como modo de aprender-ensinar-pesquisar com o outro. Perseguimos boas perguntas porque também buscamos boas respostas, capazes de enriquecer a reflexão coletiva. Entendemos a conversa como fruto de uma relação dialógica em que todas/os as/os conversantes são incentivadas/os a perguntar; consequentemente, apostamos no dinamismo comunicacional da conversa como um modo de pesquisar em parceria com o outro. Com o digital em rede, temos a oportunidade de compartilhar nossas produções com o mundo e oportunizar que internautas possam atribuir novos sentidos sobre o que inicialmente foi discutido, ampliando ainda mais a discussão sobre o tema da paternidade e da adoção. Não há roteiro predeterminado para ser pai, mas constantes aprendizagens-ensinamentos decorrentes da relação afetiva estabelecida com a criança. Adotar é se abrir para o outro, é sair do lugar de conforto e adentrar o campo do inesperado e do irrepetível, pelo desejo de constituir em família.<hr/>abstract Saulo Xavier de Brito Amorim and Luiz Schettini Filho, both engaged in the Adoption Support Groups (GAA) movement, talk on YouTube about the development of parenthood, the qualification and adoption processes, and the production of knowledge in the field of child and teen adoption. Dilton Ribeiro Couto Junior and Tania Lucía Maddalena, researchers in the field of cyberculture studies, open and close the article with the intention of presenting the potential of online conversation as a way of learning-teaching-researching with the other. We pursue good questions because we also seek good answers that can enrich collective reflection. We understand conversation as the result of a dialogical relationship in which all participants are encouraged to ask questions; consequently, we believe in the communicative dynamism of conversation as a way of researching in partnership with others. With a digital network, we have the opportunity to share our content with the world and give internet users the chance to assign new meanings to what was initially discussed, further broadening the discussion on the subject of parenthood and adoption. There is no pre-determined script for being a parent, but rather constant learning and teaching, resulting from the emotional relationship established with the child. Adopting means opening up to the other, leaving your comfort zone and entering the realm of the unexpected and the unrepeatable, out of the desire to form a family.<hr/>resumen Saulo Xavier de Brito Amorim y Luiz Schettini Filho, comprometidos con el movimiento Grupos de Apoyo a la Adopción (GAA), conversan en YouTube sobre el surgimiento de las paternidades, los procesos de investigación y adopción y la producción de conocimiento en el campo de la adopción de niñas, niños y adolescentes. Dilton Ribeiro Couto Junior y Tania Lucía Maddalena, investigadores en estudios de cibercultura, introducen y concluyen el texto con la intención de mostrar el potencial de la conversación en línea como una forma de aprender-enseñar-investigar con otras y otros. Formulamos preguntas porque, al hacerlo, buscamos respuestas que enriquezcan la reflexión colectiva. Consideramos la conversación como el resultado de una relación dialógica en la que todos los participantes se animan a cuestionar y reflexionar. Por ello, apostamos por su dinamismo como un medio para investigar en colaboración. En la cultura digital, con sus lógicas de conexión expandida, tenemos la oportunidad de compartir nuestras producciones con el mundo y brindar espacios para que los internautas atribuyan nuevos significados a lo inicialmente discutido, ampliando aún más la conversación sobre la paternidad y la adopción. No hay un guión preestablecido para la paternidad; ser padre implica un proceso continuo de aprendizaje y enseñanza, construido a partir de la relación afectiva con el/la hijo/a. Adoptar significa abrirse a las/os demás, salir de la zona de confort y adentrarse en lo inesperado e irrepetible, impulsado por el deseo de construir en familia. <![CDATA[Teaching Democracy in an Age of Uncertainty: Place-Responsive Learning, by Gilbert Burgh and Simone Thornton. Routledge, 2022.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-59872025000100401&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt resumo Saulo Xavier de Brito Amorim e Luiz Schettini Filho, engajados no movimento dos Grupos de Apoio à Adoção (GAA), conversam no YouTube sobre a gestação das paternidades, os processos de habilitação e adoção e a produção do conhecimento no campo da adoção de crianças e adolescentes. Dilton Ribeiro Couto Junior e Tania Lucía Maddalena, pesquisadores do campo de estudos em cibercultura, abrem e encerram o texto com a intenção de apresentar as potencialidades da conversa on-line como modo de aprender-ensinar-pesquisar com o outro. Perseguimos boas perguntas porque também buscamos boas respostas, capazes de enriquecer a reflexão coletiva. Entendemos a conversa como fruto de uma relação dialógica em que todas/os as/os conversantes são incentivadas/os a perguntar; consequentemente, apostamos no dinamismo comunicacional da conversa como um modo de pesquisar em parceria com o outro. Com o digital em rede, temos a oportunidade de compartilhar nossas produções com o mundo e oportunizar que internautas possam atribuir novos sentidos sobre o que inicialmente foi discutido, ampliando ainda mais a discussão sobre o tema da paternidade e da adoção. Não há roteiro predeterminado para ser pai, mas constantes aprendizagens-ensinamentos decorrentes da relação afetiva estabelecida com a criança. Adotar é se abrir para o outro, é sair do lugar de conforto e adentrar o campo do inesperado e do irrepetível, pelo desejo de constituir em família.<hr/>abstract Saulo Xavier de Brito Amorim and Luiz Schettini Filho, both engaged in the Adoption Support Groups (GAA) movement, talk on YouTube about the development of parenthood, the qualification and adoption processes, and the production of knowledge in the field of child and teen adoption. Dilton Ribeiro Couto Junior and Tania Lucía Maddalena, researchers in the field of cyberculture studies, open and close the article with the intention of presenting the potential of online conversation as a way of learning-teaching-researching with the other. We pursue good questions because we also seek good answers that can enrich collective reflection. We understand conversation as the result of a dialogical relationship in which all participants are encouraged to ask questions; consequently, we believe in the communicative dynamism of conversation as a way of researching in partnership with others. With a digital network, we have the opportunity to share our content with the world and give internet users the chance to assign new meanings to what was initially discussed, further broadening the discussion on the subject of parenthood and adoption. There is no pre-determined script for being a parent, but rather constant learning and teaching, resulting from the emotional relationship established with the child. Adopting means opening up to the other, leaving your comfort zone and entering the realm of the unexpected and the unrepeatable, out of the desire to form a family.<hr/>resumen Saulo Xavier de Brito Amorim y Luiz Schettini Filho, comprometidos con el movimiento Grupos de Apoyo a la Adopción (GAA), conversan en YouTube sobre el surgimiento de las paternidades, los procesos de investigación y adopción y la producción de conocimiento en el campo de la adopción de niñas, niños y adolescentes. Dilton Ribeiro Couto Junior y Tania Lucía Maddalena, investigadores en estudios de cibercultura, introducen y concluyen el texto con la intención de mostrar el potencial de la conversación en línea como una forma de aprender-enseñar-investigar con otras y otros. Formulamos preguntas porque, al hacerlo, buscamos respuestas que enriquezcan la reflexión colectiva. Consideramos la conversación como el resultado de una relación dialógica en la que todos los participantes se animan a cuestionar y reflexionar. Por ello, apostamos por su dinamismo como un medio para investigar en colaboración. En la cultura digital, con sus lógicas de conexión expandida, tenemos la oportunidad de compartir nuestras producciones con el mundo y brindar espacios para que los internautas atribuyan nuevos significados a lo inicialmente discutido, ampliando aún más la conversación sobre la paternidad y la adopción. No hay un guión preestablecido para la paternidad; ser padre implica un proceso continuo de aprendizaje y enseñanza, construido a partir de la relación afectiva con el/la hijo/a. Adoptar significa abrirse a las/os demás, salir de la zona de confort y adentrarse en lo inesperado e irrepetible, impulsado por el deseo de construir en familia.