Scielo RSS <![CDATA[Educação e Realidade]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0100-314320090001&lang=pt vol. 34 num. 01 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432009000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[A apropriação da herança cultural]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432009000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt François de Singly aborda os mecanismos pelos quais ocorre a apropriação da herança cultural, e, para isso, aproxima-se dos indivíduos, a fim de introduzir a noção de mobilização. Para o autor, o herdeiro tem de preencher duas demandas contraditórias da modernidade para reconhecer-se como herdeiro. Nesse sentido, os movimentos de desfiliação e de resgate da filiação são cruciais para que os filhos se tranquilizem na construção de uma identidade autônoma. Em relação ao gosto pela leitura, isso ocorre a partir de um distanciamento dos gostos da geração precedente e de uma crítica a eles, sobretudo em se tratando daqueles da mãe. Por fim, o autor demonstra que os herdeiros submetem-se a um duplo vínculo que oscila entre a obediência e a espontaneidade, em um movimento de transação entre gerações.<hr/>François de Singly deals with the mechanisms through which cultural heritage occurs and, for doing so, focus on the individuals so as to introduce the notion of mobilization. To the author, the heir has to fulfill two contradictory demands of modernity in order to recognize himself as an heir. Therefore, the movements of defiliation and search for filiation are crucial for the sons and daughters to be at ease with the construction of an autonomous identity. In terms of reading taste, this happens with a distancing from the tastes of the previous generation and with a critique of these tastes, especially the ones of the mother. Finally, the author demonstrates that the heirs submit themselves to a double connection that oscillates between obedience and spontaneity, in a movement of transactions between generations. <![CDATA[Reformas curriculares en la formación de docentes en México]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432009000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se analizan las principales reformas curriculares realizadas en México en la formación inicial de docentes de primaria (primer ciclo de la educación básica), contextualizándolas en los correspondientes periodos históricos y proyectos educativos del país. Se sostiene que, pese a los cambios, no se ha logrado formar agentes de una praxis educativa.<hr/>This article discusses the major curricular reforms implemented in Mexico in the initial training of teachers in primary education (primary education), contextualizing them in the country’s historical and educational periods. It argues that despite the changes, there has been no success in forming subjects of educational praxis. <![CDATA[REUNI: heteronomia e precarização da universidade e do trabalho docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432009000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O texto analisa o projeto “Universidade Nova” ou, como foi denominado em seu último formato, “Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais - REUNI”. Procura desvelar a retórica dos discursos e documentos oficiais que proclamam a retomada do crescimento do ensino superior público em todo país, em prol da justiça social, sem a contrapartida orçamentária, comprometendo, assim, a qualidade das funções que a universidade deve desempenhar, precarizando o trabalho docente e ampliando a heteronomia universitária. Destaca, ainda, o forte apelo ideológico presente no REUNI e conclui reafirmando que as condições de oferta desse programa, sem o suficiente aporte de recursos, favorecerão tão somente a precarização da instituição e um ensino de “qualidade” duvidosa.<hr/>The text analyzes the “New University” project or, as it was called in its last format, “Supporting program for the restructuring and expansion of federal universities - REUNI”. It aims to clarify the rhetoric of official discourses that proclaim the renewed growth of public higher education in Brazil for the benefit of social justice but without the required financial support, thus, endangering the quality of the role played by the university, weakening instructors work and decreasing the autonomy of the university. It emphasizes the ideological appeal in “REUNI” and it concludes that the conditions given by this program without the required resources will only favor an education of doubtful quality. <![CDATA[Seleção ou exclusão: difícil acesso a instituições públicas de ensino]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432009000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A desigualdade educacional atinge níveis alarmantes no Brasil. No ensino superior, é notório que instituições públicas apresentam difícil acesso para a parcela economicamente mais vulnerável da população. O presente trabalho pretende demonstrar, por meio de uma pesquisa empírica, que essa desigualdade também ocorre no acesso a instituições públicas de ensino fundamental e médio que se destacam pela excelência ou tradição. Nossa investigação se volta para o concurso realizado pelo Colégio Pedro II no início do ano de 2007 no qual, ao final do processo, candidatos egressos da rede particular de ensino ocuparam nada menos do que 87,14% das vagas disponibilizadas. Nosso intuito foi demonstrar que o caráter gratuito de uma instituição não necessariamente se traduz na garantia de um acesso verdadeiramente público e igualitário.<hr/>Educational inequality reaches alarming levels in Brazil. In higher education, it is notorious that public institutions are not easily accessed by the most economically vulnerable segment of the population. This study intends to demonstrate, through empirical research, that this inequality also occurs in the access to elementary and secondary public schools that stand out by their excellence or tradition. Our study focus on the admission exam held by the Pedro II Sch ool, a secondary education institution, in early 2007, when 87.14% of the vacancies were taken by candidates graduated in private institutions. We aimed to show that just because an institution is free of charge, that doesn’t guarantee a truly public and equal access to everyone. <![CDATA[O discurso da gestão escolar democrática: o conselho escolar em foco]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432009000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa práticas discursivas de conselheiros escolares de escolas públicas, problematizando o discurso da gestão democrática e as formas de participação nas reuniões ordinárias do Conselho Escolar do Sistema Municipal de Educação de Recife. Os dados, coletados por meio do acompanhamento das reuniões ordinárias, foram tratados na perspectiva da análise de discurso. Conclui-se que as ações dos sujeitos que poderiam contribuir para a materialização dos princípios democráticos na escola são desarticuladas ou silenciadas por um conjunto de fatores, dentre os quais se encontram a elasticidade dos períodos entre as reuniões do conselho e interditos que caracterizam as práticas discursivas na escola. Apontase que o poder é exercido nas reuniões do conselho escolar sem que qualquer de seus sujeitos identifique-se como seu titular. Não obstante, percebe-se que a palavra constitui um poderoso instrumento utilizado pela direção escolar no sentido de se impor no processo decisório como projeto de gestão escolar.<hr/>The study analyses discursive practices of public school counselors focusing on the discourse of democratic management and forms of participation in school board meetings of the Recife Educational System. Data collection was carried out through observation of regular meetings of school boards, examined through the discourse analysis perspective. The findings show that the actions of the subjects that could contribute to the materialization of democratic principles in the school are inarticulate or silenced by a number of factors, among which are the distance in time between council meetings and the interdiction that characterizes discursive practices in the schools. It is highlighted that power is exercised throughout council meetings without any of the subjects identifying themselves as its owner. Nevertheless, the word is a powerful tool used by the school management in order to impose itself in the decision-making process as a school management project. <![CDATA[Modulações de acoplamento tecnológico como estratégia de pesquisa e intervenção]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432009000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo busca discutir as possibilidades de construção de estratégias de pesquisa e de intervenção por meio das tecnologias de produção de imagem fotográfica digital. Para tanto, trazemos uma experiência realizada em um serviço de saúde mental infanto-juvenil em Porto Alegre, Brasil. Em tal experiência, buscamos construir uma forma específica de conceber as relações entre sujeitos e tecnologias, o acoplamento tecnológico, assim como tentamos modular este acoplamento com a realização de oficinas de fotografia digital, nas quais jovens em tratamento e equipe técnica produziram imagens a partir de uma questão que lhes foi proposta. Discutimos de que modo a fotografia pode, por meio de um acoplamento cognição-máquina, garantir possibilidades de criação. Nossa hipótese é a de que isso se tornará possível por meio da colocação de uma proposta, pensada a partir do campo de pesquisa. Desse modo, buscamos encaminhar a construção de uma forma de pesquisar e produzir ações em campo através da tecnologia.<hr/>This article seeks to discuss the possibilities of building research and intervention strategies through the use of technology for producing digital photographic images. For this means, we bring into discussion an experience undertaken in a mental health service for children and adolescents Porto Alegre , Brazil. In this experience, we sought to build a way to conceive the relation between subjects and technologies: the concept of technological coupling. This coupling was modulated through digital photography workshops, in which patients and hospital staff produced images to answer a specific question. We discuss ways in which photography can guarantee possibilities of creation through the coupling of cognition and technology. Our hypothesis is that this will become possible by placing a proposal based on the research field. In this way, we seek to lay the ground for building ways to research and produce action in the research field through the use of technology. <![CDATA[Panorama da educação inclusiva no município do Rio de Janeiro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432009000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O texto apresenta os resultados da primeira etapa de um estudo sobre a educação oferecida aos alunos com necessidades especiais na Rede Municipal de Educação do Rio de Janeiro, bem como discute o papel e as ações desenvolvidas pela Educação Especial no âmbito da proposta de Educação Inclusiva em vigor. Com base em entrevistas semiestruturadas e dados quantitativos oficiais, a pesquisa evidenciou, entre outros resultados, que o projeto político-pedagógico dessa Rede é direcionado para uma proposta de Educação Inclusiva. Mostrou também a importância do suporte especializado e da articulação da Educação Especial com o ensino regular para a efetivação da proposta de inclusão escolar nessa rede escolar.<hr/>This text presents the data of the first phase of a study about the education of special needs students in the Rio de Janeiro´s public school system. It also discusses the role and actions developed by Special Education within the framework of the current Inclusive Education proposal. Based on semi-structured interviews and on official quantitative data, the research showed, among other results, the importance of Special Education specialized support and of the articulation with Regular Education for the onset of school inclusion in this system. <![CDATA[A educação para a cidadania entre passado, presente e futuro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432009000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Com base na definição de educação como iniciação em tradições herdadas, este artigo visa estabelecer a educação para a cidadania com um foco no passado, em oposição às propostas em voga - educação por competências, pós-convencionalidade - que estabelecem esse foco no presente ou no futuro. Para isso, este artigo analisa a polissemia do conceito de cidadania, o impacto da ausência de limites entre público e privado para a definição de espaço público, o efeito da oscilação entre universalismo e comunitarismo para a definição de coletividade política, o que influi na definição de educação para a cidadania. Este artigo analisa ainda as diferenças entre formação - ðáéäåéá - e educação para concluir que apenas essa última pode existir no mundo Moderno.<hr/>Based on the definition of education as initiation into inherited traditions, this paper aims to establish the education for citizenship with a focus in the past, as opposed to the proposals in vogue - compétences, postconvencionnalité - establishing this focus in the present or in the future. Therefore, this article examines the polysemy of the concept of citizenship, the impact of the lack of boundaries between public and private for the definition of public space, the effect of oscillation between universalism and communitarianism to the definition of political collectivity, which influences the definition of education for citizenship. This article also examines the differences between ðáéäåéá and education to conclude that only the latter concept can exist at the Modern Age. <![CDATA[Conceito lipmaniano de experiência: perspectiva estética e seus desdobramentos pedagógicos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432009000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabalho se propõe a analisar o conceito de experiência em Matthew Lipman por meio da gênese do processo de criação artística e da experiência estética. Para o autor, é na ambientação natural, material ou real que se dá a resposta mais primitiva aos problemas encontrados pelos homens e é esse contexto que funda a base para as nossas experiências educativas, o que, no seu caso, pode ser exemplificado na sua proposta do Programa de Filosofia para Crianças. O foco de análise do conceito lipmaniano de experiência segue os traços presentes na tradição deweyana, a saber, uma destacável perspectiva estética. Um dos motivos de Lipman ter seguido essa trajetória de análise da experiência humana se dá pelo seu trabalho acadêmico iniciado na disciplina de estética, pela grande influência de Dewey em seu pensamento e de outros renomados esteticistas da sua época.<hr/>This study aims at analyzing Matthew Lipman’s concept of experience through the genesis of the process of artistic creation and of the aesthetic experience. To the author, it is in the natural, material, and real environment that the more primitive response is given to the problems found by men and this context is the foundation to our educative experiences, what would be exemplified, in his case, by his proposal of a Philosophy for Children Program. The focus of the analysis of the lipmanian concept of experience follows the traces which are present in deweyan tradition, that is, an aesthetics perspective. One of the motives of Lipman which made him follow this way of analysis of the human experience is his academic work which has begun in the discipline of Aesthetics, also because of Dewey’s influence on his thought and others well known aestheticists of his time. <![CDATA[Considerações sobre a filosofia de Theodor Adorno e o pós-moderno]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432009000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O trabalho problematiza a posição de Antonio J. Severino ao considerar a Teoria Crítica como a raiz de vertentes pós-modernas e pós-estruturalistas da educação brasileira. Para tanto, recorro a escritos de Adorno para quem a crítica à razão ocidental não se direciona à ciência tout court, mas à sua positivização. Ele sinaliza a possibilidade de se construir uma noção positiva de Aufklärung em vistas à superação da alienação capitalista e à formação do sujeito auto-reflexivo. Não há, em sua filosofia, qualquer manifestação de apreço pela estetização da vida, pelo abandono da razão e da ciência, pela prioridade do singular, pela desconsideração da objetividade e pela renúncia de projetos emancipatórios, traços peculiares ao pensamento pós-moderno e pós-estruturalista.<hr/>In this paper I question Antonio J. Severino’s position which considers Critical Theory the root of postmodern and poststructuralism trends in Brazilian education studies. To achieve this goal I scrutinize Adorno’s thought. The criticism he makes about Western reason does not address science tout court, but its positivization. He indicates that one might build a positive notion of Aufklärung towards the overcoming the capitalistic alienation and the formation of self-reflexive subject. Adorno’s philosophy is not close to features of postmodern and poststructuralist tendencies as the aesthetization of life, disregard for reason and science, priority of singularity, the lack of consideration of objectivity and renunciation of emancipatory projects. <![CDATA[Heidegger, o pós-moderno e a educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432009000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo, indago em que medida a ontologia heideggeriana pode ter inspirado o relativismo ontológico contemporâneo e contribui para a estruturação da agenda pós-moderna na educação. A meu ver, na noção de superação da metafísica, desenvolvida pelo segundo Heidegger, configura-se uma ontologia antimaterialista de cuja aversão à objetividade decorre uma desqualificação do conhecimento objetivo, em especial da ciência. Esse é o núcleo central ao qual a agenda pós presta seu tributo e, em vários aspectos, atualiza. Inicialmente, discuto a noção de superação da metafísica em textos heideggerianos. Em seguida, aprecio as aproximações e os distanciamentos entre o pensamento heideggeriano e o pós-moderno. Por fim, discuto os desdobramentos educacionais da apropriação da filosofia do segundo Heidegger pela agenda pós.<hr/>In this paper, I question in what extent Heidegger’s philosophy has inspired the contemporary ontological relativism and has contributed to the constitution of the post-modern agenda in education. I consider that in the Heideggerian notion of overcoming metaphysics there is an anti-materialist ontology from which one derives the disqualification of objective knowledge, especially of science. This is the core the post-modern agenda, to which it pays homage to. First, I approach the notion of overcoming metaphysics in many Heidegger’s texts. Second, I discuss the kinship and the distance between Heideggerian philosophy and the post-modern agenda. Finally, I point out educational aspects of the appropriation of the later Heidegger’s philosophy by the post-modern agenda. <![CDATA[Infância, subjetividade e pluralidade no contexto do pensamento pós-metafísico]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432009000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A modernidade tomou as crianças como seres históricos, que viviam em determinadas condições e circunstâncias sociais singulares e, almejando dar maior e melhor especificidade para essa etapa da vida, construiu noções, conceitos, imagens denominadas de infância. O estudo de doutorado que fizemos demonstrou a estreita vinculação do conceito de infância associada à figura do sujeito na modernidade. Há entre ambos uma relação de interdependência, ou seja, a infância é uma etapa necessária na direção do alcance do sujeito adulto. Indicamos, ao longo da pesquisa, que esses conceitos participam de um horizonte maior denominado modelo metafísico. A crítica a essas duas categorias demonstra uma enorme dificuldade em se legitimar no contexto do pensamento pósmetafísico. Afirmamos, em outro momento, que a infância é plural, mas o que isso significa? Como fica a infância nesse novo arranjo é o que pretendemos apresentar neste artigo. O estudo também apresenta dez pontos de confluências para pensarmos a infância.<hr/>Modernity has considered children as historical subjects, who lived under unique, specific conditions and social circumstances, and aiming to characterize better this period of life, has been building up notions, concepts and images which are called childhood. The doctorate research we have conducted has showed the close bond between the concepts of childhood and subject idea in modernity. There is an interdependence relation between them and childhood is a necessary step forward toward adult life. This research has indicated that these concepts are part of a wider horizon called metaphysic model. Critique to these two categories shows how difficult it is to legitimate them in the post-metaphysic thought. We have affirmed before that childhood is plural, and now we ask what does it mean. How childhood is understood under these new circumstances is what we intend to discuss with this paper. This paper also presents ten confluent aspects to think about childhood. <![CDATA[As teorias da socialização e o novo paradigma para os estudos sociais da infância]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432009000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo apresenta a crítica contemporânea, realizada no âmbito da denominada nova Sociologia da Infância (SI), às abordagens clássicas da socialização. Os estudos nesse novo campo interrogam sobre as imagens tradicionais da infância, da criança e de sua educação, propondo a desconstrução da obviedade e legitimidade presentes no paradigma tradicional da infância como fase 'natural e universal' da vida e das crianças como objetos passivos da socialização adulta. O princípio da criança ator incita a se passar da visão determinista com ênfase nos fatores estruturais que pesam sobre ação social para a análise da capacidade de ação (agency) da criança e o princípio da construção social da infância questiona a idéia desta como categoria definida simplesmente pela biologia e passa a entendê-la como variável do ponto de vista histórico, cultural e social e sempre sujeito a um processo de negociação tanto na esfera pública quanto na privada.<hr/>This article presents the contemporary critique, performed by the socalled new Sociology of Childhood, to the classical approaches of socialization. The studies in this new field question the traditional images of childhood, of the child and its education in West countries proposing the deconstruction of the obviousness legitimateness which are present in the traditional paradigm of childhood as “natural and universal” phase of life and of children as passive objects of socialization in an adult social order. The principle of the child-actor incites one to go from the determinist vision which places emphasis in structural factors that weigh over social action to the analysis of the capacity of action (agency) of the child; the principle of social construction of childhood questions the idea of this category simply defined by biology and starts to understand its meaning as changeable under the historic, cultural and social points of view and always subject to a negotiation process both in public and private spheres.