Scielo RSS <![CDATA[Educação e Realidade]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0100-314320190004&lang=pt vol. 44 num. 4 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Apontamentos sobre os Estudos Culturais no Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400201&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: A partir de uma revisão sobre as articulações entre os Estudos Culturais e as teorizações das áreas da Comunicação Social, Antropologia, Ciências Sociais, Teoria Literária e Educação no Brasil, coloca-se em destaque a produtividade acadêmica de conceitos, perspectivas e modos de pesquisa. O estudo envolveu: (a) ampla varredura nos principais periódicos internacionais de Estudos Culturais; (b) pesquisa no Google Acadêmico e em outras plataformas específicas; (c) investigação de filiações institucionais, grupos de pesquisa, currículos Lattes e, eventualmente, entrevistas disponibilizadas online. Finaliza-se este texto apresentando apontamentos político-acadêmicos relativos aos estudos realizados no Brasil em sua articulação com os Estudos Culturais latino-americanos.<hr/>Abstract: From a review of articulations between Cultural Studies and theories of social communication, anthropology, social sciences, literary theory and education in Brazil, the academic production of concepts, perspectives and approaches in research is highlighted. The study involved: (a) a comprehensive search on the major international journals of Cultural Studies; (b) a search on Google Scholar and other specific platforms; (c) an analysis of institutional affiliations, research groups, résumés on Lattes platform, and interviews available online. At the end, this study presents political-academic considerations about studies conducted in Brazil in articulations with Latin American Cultural Studies. <![CDATA[Beyond the Academy: cultural studies and intercultural practices]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400202&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Los debates sobre la institucionalización de los Estudios Culturales y sus dimensiones políticas, éticas y epistemológicas fueron particularmente importantes durante la década de 1990, cuando el campo pasaba por una importante expansión transnacional impulsada por universidades y editoriales de Estados Unidos e Inglaterra, que crecientemente involucró a colegas e instituciones de diversos países europeos, asiáticos y latinoamericanos. Los debates se asociaban a menudo a la diversidad de genealogías y tradiciones intelectuales en juego. Dejando en segundo plano las diferencias entre esas diversas tradiciones intelectuales, este texto se centra en algunas dimensiones políticas, éticas y epistemológicas de hacer estudios culturales más allá de la academia, o bien dentro y fuera de la academia.<hr/>Abstract: The debates about the institutionalization of Cultural Studies and their political, ethical and epistemological dimensions were particularly important during the 1990s, when the field was undergoing a major transnational expansion encouraged by universities and publishers from England and the United States, which increasingly involved colleagues and institutions from various European, Asian and Latin American countries. Debates were often associated with the diversity of genealogies and intellectual traditions at play. Leaving aside the differences between those diverse intellectual traditions, this text focuses on some political, ethical, and epistemological dimensions of doing cultural studies beyond the academy, or inside and outside academia. <![CDATA[Educação Ambiental e Estudos Culturais: entre rasuras e novos radicalismos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400203&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo discute os (des)encontros - conflituosos, mas potentes - entre os polimorfos campos da educação ambiental e dos estudos culturais. Mostra que muitas pesquisas realizadas a partir dessa articulação dedicaram-se a imprimir rasuras em discursos que circulam na cultura sobre natureza e meio ambiente. Mas e quando desconstruir não é o bastante? Os recentes debates sobre a crise ambiental, o Antropoceno, as mudanças climáticas e seus desdobramentos sociais trazem a necessidade de formularmos novas perguntas sobre as conexões entre cultura e ambiente. Por fim, interroga se o viés político que marca os estudos culturais desde sua emergência pode contribuir na busca por novos radicalismos em educação ambiental.<hr/>Abstract: This article discusses the conflicting but potent (dis)encounters among the polymorphic fields of Environmental Education and Cultural Studies. It shows that much research from this articulation has been dedicated to printing erasures in discourses circulating in culture about nature and the environment. But what about when deconstructing is not enough? Recent debates about the environmental crisis, the Anthropocene, climate change and its social developments bring the need for new questions about the connections between culture and environment. Finally, it questions whether the political bias that has marked cultural studies since its emergence may contribute to the search for new radicalisms in Environmental Education. <![CDATA[Ambientes Esculpidos em Narrativas de Infância]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400204&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O presente artigo deriva-se de uma dissertação de mestrado em Educação, inspirada nos Estudos Culturais em seu encontro com a Educação Ambiental, voltada a pensar sobre como narrativas de infância nos ensinam modos de viver e se relacionar com os ambientes que nos enredam. No artigo discutimos como objetos afetivos da infância disparam histórias. A pesquisa foi realizada através de entrevistas com sujeitos que, quando crianças, habitaram uma cidade litorânea de Santa Catarina. Suas falas foram gravadas e transformadas em narrativas, que esculpem ambientes no próprio momento de sua invenção. Narrativas grafadas em palavras escritas e em imagens, que tornam vivos os objetos afetivos da infância, contando um pouco sobre um tempo, um lugar.<hr/>Abstract: This article derives from a master’s thesis in Education, inspired by Cultural Studies in its encounter with Environmental Education. It is focused on how childhood narratives teach us ways of living and relating to the environments that surround us. In the article, we discuss how affective objects of childhood trigger stories. The research was conducted through interviews with subjects who, as children, lived in a coastal city of the state of Santa Catarina, Brazil. Their speeches were recorded and turned into narratives, which sculpt environments at the very moment of their invention. Narratives spelled in written words and images, bringing to life the affective objects of childhood, telling a little about a time, a place. <![CDATA[Cultural Policies and Citizenship]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400205&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El objetivo del presente artículo es, en un primer momento, presentar la evolución del concepto de ciudadanía cultural dentro del marco de los derechos humanos. Se explora la relación del concepto con otros, tales como desarrollo, comercio, multiculturalismo, descolonización. En un segundo momento, se aborda la inserción de la cultura en la economía creativa, las políticas para la cultura viva comunitaria y la ecología. Se pasa, igualmente, por la discusión acerca de las ciudades como territorios geográficos-sociales-culturales importantes para la constitución de políticas culturales de las más diversas órdenes a la población. Finalmente, se exploran iniciativas para compatibilizar el enfoque económico y social de la cultura.<hr/>Abstract: The aim of this article is, firstly, to present the evolution of the concept of cultural citizenship within the framework of human rights. It explores the relationship of this concept to other ones, such as development, trade, multiculturalism, decolonization. In a second moment, the insertion of culture in the creative economy, policies for living community culture and ecology are examined. There is also a discussion about cities as geographic-social-cultural territories important for the constitution of cultural policies of the most diverse orders. Finally, initiatives are explored to reconcile the economic and social approach to culture. <![CDATA[Trajetórias de Melhoria Educacional no Chile: um estudo de caso]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400601&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Progress in educational improvement research has generated consensus about the need to pay closer attention to the context within which it develops as well as to the multiple levels and participants involved in it. Within that analytic framework, a study was conducted to identify how the improvement trajectories experienced by schools can help understand their current scenario of strengths and weaknesses. Eight case studies were carried out in different types of Chilean schools, considering their socioeconomic and academic achievement characteristics. First, this study assessed the presence of educational improvement attributes in the schools. Following this, in-depth analyses of the trajectories of the four schools that attained the highest scores in the assessment were conducted. With the results obtained, an explanatory model was generated to describe the educational improvement trajectories of the schools that were analyzed. This model involves three stages (bring order; achieve organization, and improve teaching-learning), each of which includes one main process.<hr/>Resumo: O avanço na pesquisa sobre melhoria educacional tem gerado consenso acerca da necessidade de prestar mais atenção ao contexto no qual se desenvolve, bem como aos múltiplos níveis e participantes envolvidos. Nesta estrutura analítica, foi conduzido um estudo para identificar como as trajetórias de melhoria vivenciadas por escolas podem ajudar a compreender seus pontos fortes e fragilidades. Foram realizados oito estudos de caso em diferentes tipos de escolas chilenas, levando em conta suas características socioeconômicas e de desempenho acadêmico. Inicialmente este estudo avaliou a presença de atributos de melhoria educacional nas escolas. A seguir, foram conduzidas análises em profundidade das quatro escolas que alcançaram os escores mais elevados na avaliação. A partir dos resultados obtidos, foi elaborado um modelo explicativo para descrever as trajetórias de melhoria educacional das escolas analisadas. Este modelo envolve três estágios (trazer ordenamento, alcançar organização, e melhorar o ensino-aprendizagem), sendo que cada um inclui um processo principal. <![CDATA[Deslimites da Palavra em Manoel de Barros: literatura menor e infância]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400602&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Com o intuito de potencializar o devir-nômade que pulsa nas escolas e subversa os currículos, o artigo lança mão dos conceitos de literatura menor, língua menor, desterritorialização, reterritorialização, nomadismo, linhas molares, moleculares e de fuga, espaços liso e estriado, e máquina de guerra nômade (Deleuze, Guattari e Parnet), e de inutileza, inutensílio, infância, invenção, deslimite da palavra e idioleto manoelês (Barros) com o objetivo de problematizar os conceitos de lúdico, brincadeira e seriedade, e provocar possíveis produções de sentido a partir dos balbucios e gaguejos de crianças do 2º Ano em seu processo de reinvenção de uma linguagem estrangeira dentro de uma língua maior, em textos produzidos em uma oficina de leitura.<hr/>Abstract: In order to enhance the becoming-nomad that pulsates in schools and subversifies the curricula, the article makes use of the concepts of minor literature, minor language, deterritorialization, reterritorialization, nomadism, molar lines, molecular lines and lines of flight, smooth and striated spaces, and nomadic war machine (Deleuze, Guattari and Parnet), and of uselessness, un-utensil, childhood, invention, un-limit of the word and manoelês idiolect (Barros), in order to problematize the concepts of ludic, play and seriousness, and to foster possible meaning productions from the babbling and stuttering of 2nd grade children in their process of reinventing a foreign language within a major language, in texts produced in a reading workshop. <![CDATA[Política Educacional no Ceará: processos estratégicos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400603&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O artigo discute processos estratégicos à formulação e implementação da política educacional no Ceará no período 1995-2015, tendo por referencial as teorias da governança e da dependência da trajetória. O texto analisa aspectos relativos ao equilíbrio fiscal do estado, práticas meritocráticas de recrutamento e mecanismos de monitoramento associados à gestão por resultados. Nesse cenário, três processos estratégicos foram determinantes para criar condições propícias à melhoria da educação: a colaboração, a mobilização e a responsabilização. São apresentadas evidências de que tais processos, construídos historicamente na educação cearense, abriram caminho para a instituição de uma cultura institucional favorável à mudança, a exemplo da melhoria dos resultados obtidos pelo estado em processos de avaliação externa.<hr/>Abstract: The article discusses strategic processes for the formulation and implementation of educational policy in Ceará, Brazil in the period 1995-2015, based on the theories of governance and path dependence. The text analyzes aspects related to the state fiscal balance, meritocratic recruitment practices and monitoring mechanisms associated with management by results. In this scenario, three strategic processes were instrumental in creating favorable conditions for improving education: collaboration, mobilization and accountability. Evidence is presented that such processes, historically constructed in Ceará education, paved the way for the institution of a favorable institutional culture for change, such as the improvement of the results obtained by the state in external evaluation processes. <![CDATA[The Results of Socio-Educational Projects on the Human Development of Young People]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400604&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El trabajo presenta y discute los resultados de una pesquisa participativa con 18 educadores sociales que desarrollan proyectos socioeducativos con jóvenes en 12 favelas de Rio de Janeiro. Por medio de cuestionarios, entrevistas individuales y grupos focales, en el marco de la Investigación-Acción-Participativa (IAP), este trabajo tiene por objetivo identificar y reflexionar sobre los efectos/resultados de los proyectos en el desarrollo humano de los jóvenes. Los resultados de la investigación demuestran que los educadores sociales perciben un efecto muy positivo de las intervenciones en la vida de los jóvenes, principalmente en indicadores a nivel personal, evidenciando aún limitaciones de los proyectos a nivel colectivo.<hr/>Abstract: This article presents and discusses the results of a participative research with social educators who developed socio-educational projects with young people in favelas of Rio de Janeiro. Through individual interviews and focus groups, within the framework of the Participative-Action-Research (PAR), this study aims to identify and reflect on the effects / results of projects on the human development of young people. The results of the research indicate that social educators perceive a positive effect of interventions, mainly on indicators at the individual level, evidencing limitations of the projects at a collective level. <![CDATA[The Practicum of Social Sciences at Two Ibero-American Universities]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400605&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El artículo presenta un estudio comparativo de algunas de las percepciones que tienen futuros docentes de la Universitat de Valencia (Valencia-España) y Francisco José de Caldas (Bogotá-Colombia) sobre su desempeño docente. Las fuentes utilizadas para su análisis han sido los informes de las prácticas elaborados finalizada su intervención de aula. El trabajo se realiza desde una perspectiva cualitativa acudiendo al estudio de caso, que permite comprender un fenómeno de manera detallada. La formación inicial de profesores en didáctica de las ciencias sociales se ve influenciada por sus percepciones, que manifiestan diferencias entre las prácticas de aula y las teorías que se proponen en las universidades, olvidando la praxis educativa.<hr/>Abstract: The article presents a comparative study of some of the perceptions of future teachers at the University of Valencia (Valencia-Spain) and Francisco José de Caldas (Bogotá-Colombia) regarding their teaching performance. The sources used for the analysis were their practice reports, prepared after giving class. This study is carried out from a qualitative perspective verging on a case study, which allows us to understand a phenomenon in a detailed way. The initial training of professors in the didactics of social sciences is influenced by their perceptions, which show differences between classroom practice and the theory proposed in universities, forgetting educational practice. <![CDATA[Identidades Docentes numa Escola Pública de Elite Portuguesa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400606&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo versa sobre as identidades profissionais de oito professores de uma escola básica pública lisboeta, à luz da tese de Claude Dubar. No estudo de caso, realizado em 2017-2018, a coleta de dados foi feita via entrevistas na linha de história de vida e questionários sobre aspectos sociais, econômicos e culturais. A análise da identidade biográfica mostra uma trajetória de professores que estudaram em escolas públicas, consideram-se dedicados e exigentes, além de que tiveram uma sólida formação profissional acadêmica. A identidade para o outro mostra que o grupo é tido como ativo e empreendedor pela comunidade e desenvolveu estilos pessoais de ensinar. A identidade relacional para si revela um exercício da docência focado na instrução de jovens da classe média-alta para o ensino superior.<hr/>Abstract: This article applies Claude Dubar’s thesis to discuss the professional identities of eight teachers at a state school in Lisbon. In this case study, carried out in 2017-2018, the data collection involved life story interviews and questionnaires around social, economic and cultural issues. The analysis of biographical identity shows a trajectory of teachers who studied in state schools, who considered themselves dedicated and demanding, and who have had a solid academic background in their professional development. Identity for the others shows that the group is seen as active and devotedial by the community and has developed personal styles of teaching. The relational identity reveals a teaching exercise focused on educating young people from the upper-middle class to higher education. <![CDATA[Bebês, Museus e Mediação: da dimensão estética às relações]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400607&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: A pesquisa apresentada neste artigo é parte da dissertação de mestrado ‘Bebês no Museu de Arte: Processos, Relações e Descobertas’. A partir da análise de sessões do programa No Colo, do Instituto Tomie Ohtake, em São Paulo, buscou-se compreender a inclusão de bebês nos programas de educação em museus de arte. Com base na investigação e análise das práticas em questão, em diálogo com o referencial teórico adotado - Vigotski, Trevarthen, Vecchi - constatou-se que o contato com os artefatos, com as experiências coletivas e com as propostas de experimentação sensorial pode ser significativo para o desenvolvimento socioemocional e cognitivo dos bebês e para sua inserção na cultura. A inclusão desse público pode oportunizar novas maneiras de estar e pensar os espaços expositivos, contribuindo para sua democratização e ampliação do repertório de mediação.<hr/>Abstract: This article is part of the master’s dissertation ‘Babies in the Art Museum: Processes, Relations and Discoveries’. From the analysis of sessions of the program No Colo (On One’s Arms), from the Instituto Tomie Ohtake, in São Paulo, we aimed to understand the inclusion of infants in education programs in art museums. Based on the investigation and analysis of the practices in question and dialoguing with the adopted theoretical framework - Vygotsky, Trevarthen, Vecchi - we observed that the contact with artifacts, collective experiences and proposals for sensory experimentation can be significant for infants’ social, emotional and cognitive development and insertion in culture. The inclusion of this audience can provide new ways of being and thinking about exhibition spaces, contributing to its democratization and broadening of the mediation repertoire. <![CDATA[Análise Qualitativa do Trabalho Acadêmico]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400608&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: This article makes a qualitative analysis of what constitutes the academic work in its overlapping elements and processes. There is a joint analysis of theory and facts based on discourse analysis theory to observe intrinsic aspects that put creativity as an essential product of academic work, and extrinsic aspects necessary to establish trust and dignity as necessary assumptions to achieve its goal. We hope this approach become an available tool to protect creativity against abuses of power and to show how one builds a balanced academic work within an ethical dimension, preventing the construction of a fallacious product.<hr/>Resumo: Este artigo faz uma análise qualitativa do que caracteriza o trabalho acadêmico em seus processos e elementos que se sobrepõem. Análise e teoria caminham juntas com base na teoria da Análise do Discurso para observar aspectos intrínsecos, que colocam a criatividade como produto essencial do trabalho acadêmico, e aspectos extrínsecos, necessários ao estabelecimento da confiança e da dignidade a fim de que esse trabalho alcance seus objetivos. Espera-se que essa abordagem se torne uma ferramenta útil para proteger a criatividade contra o abuso de poder e para mostrar como se constrói um trabalho científico equilibrado e ético, prevenindo a construção de um produto falacioso. <![CDATA[Semiformação Literária: a instrumentalização da literatura na nova BNCC]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400609&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O presente texto propõe-se a debater o processo de instrumentalização da literatura decorrente do fechamento da área das Linguagens no âmbito das competências e habilidades que estruturam a nova Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Para tanto, o argumento divide-se em duas etapas fundamentais: primeiro, investiga a nomenclatura utilitária que controla a literatura no documento proposto; a seguir, debate o que de fato significa formação humana ou integral tendo em vista as operações intransitivas da literatura. O que se deseja demonstrar, em poucas palavras, é que, mesmo em nome de uma educação supostamente crítica, a BNCC precariza a potência de fato formativa do literário e daquilo que não tem uma aplicabilidade imediata.<hr/>Abstract: The present essay discusses the process of instrumentalization of literature resulting from the closure of the area of Languages within the scope of the skills and abilities that structure the new BNCC. In order to do so, the argument is divided into two fundamental parts: first, it investigates the utilitarian nomenclature that controls the field of literature in the document; then, it debates what it really means to say human or integral formation in view of the intransitive operations of literature. The purpose here is to demonstrate that, even if in the name of a supposedly critical education, the BNCC weakens the formative condition of literature and of that which does not have immediate applicability. <![CDATA[<em>Ideologia de Gênero</em>: uma metodologia de análise]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400610&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo propõe um modelo de duas etapas para inferência do discurso em bases textuais. Os focos são a ideologia de gênero e a ação do EscolasemPartido.org e do Movimento Brasil Livre nas redes sociais bem como a presença do debate sobre o tema na Câmara dos Deputados. A primeira etapa consiste em uma análise do discurso, feita a partir das contribuições de Michel Foucault e Judith Butler. A segunda consiste na verificação da materialidade do discurso em documentos selecionados, utilizando um método de modelagem de tópicos baseado na alocação latente de Dirichlet - LDA. Conclui-se que a metodologia permite inferir a presença do discurso da ideologia de gênero nas redes sociais, impulsionando a sua recepção pelo debate parlamentar.<hr/>Abstract: This paper proposes a two-step model for the inference of discourse on textual databases. The focus is on gender ideology and the action of EscolasemPartido.org and the Free Brazil Movement (Movimento Brasil Livre) on social networks, as well as the presence of the debate on the subject in the Chamber of Deputies. The first stage consists of a discourse analysis, made from the contributions of Michel Foucault and Judith Butler. The second stage consists of verifying the materiality of discourse in selected documents, using a topic modeling method based on latent Dirichlet allocation - LDA. It is concluded that the methodology allows one to infer the presence of the discourse of gender ideology on social networks, driving its reception by the parliamentary debate. <![CDATA[Pesquisar com a Arte: ética e estética da existência]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400611&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O presente artigo visa a afirmar o potencial da arte enquanto uma via de pesquisa acadêmica capaz de propiciar modos alargados de pensamento e de ação, concebendo a criação e a experiência como elementos centrais do processo investigativo. O artigo revisita a obra de alguns autores da metodologia conhecida como Pesquisa Baseada em Arte, enfatizando a contribuição dos desafios colocados por Jan Jagodzinski e Jason Wallin. Entende a pesquisa com a arte como um dispositivo de ações ontológicas: a composição de uma estética da existência (Foucault) e de um devir-arte (Deleuze). O artigo apresenta a força do ato poético de possibilitar uma compreensão alargada de pesquisa, uma educação enquanto educere e uma humanidade por-vir.<hr/>Abstract: The objective of this paper is to affirm the potential of art as a means for academic research capable of propitiating broad modes of thinking and of action, conceiving creation and experience as central elements of the investigative process. The paper revisits the work of some authors of the methodology known as Arts-Based Research, emphasizing the contribution of the challenges raised by Jan Jagodzinski and Jason Wallin. It understands research with art as a dispositif for ontological actions: the composition of an aesthetic of the existence (Foucault) and of a become-art (Deleuze). The paper presents the strength of the poetic act to make possible an enlarged conception of research, an education as educere and a humanity to come. <![CDATA[Carneiro Leão e a Reforma das Línguas Estrangeiras no Brasil (1930-1934)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400612&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Carneiro Leão’s proposal for a reform in the teaching of foreign languagesat secondary school level, at the Colégio D. Pedro II, between 1930 and 1934, is analyzed. Results show that Carneiro Leão was in favor of a foreign language reform featuring an active and dynamic learning process within the context of engagement in the ideals of an active school. In fact, Carneiro Leão gave a new identity to the study of languages, ensuring a convincingly practical and useful teaching, without the disassociation of the characteristics of the Humanities for people who needed training for production means in the country’s commerce and industry.<hr/>Resumo: Objetivamos analisar a proposta de Carneiro Leão para a reforma do ensino de línguas estrangeiras, no ensino secundário no Colégio D. Pedro II, entre 1930 e 1934. Os resultados mostram que Carneiro Leão foi favorável a uma reforma que contemplasse um estudo de forma ativa e dinâmica, possibilitando o engajamento no ideário de uma escola ativa. Com isso, Carneiro Leão inaugurou uma nova identidade ao estudo das línguas, garantindo um ensino contundentemente útil e prático, sem desvincular o caráter de promotor das humanidades aos homens que necessitavam de uma formação para os meios de produção do comércio e da indústria no país. <![CDATA[<em>Dizer o que Não se Deixa Dizer</em>: Adorno e a <em>expressão</em> como atitude formativa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400613&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Propomos discutir neste artigo o conceito de expressão presente na filosofia de Theodor Adorno. O objetivo é pensá-lo como atitude práxica formativa. Ao transformar a teoria num corpus acabado de verdade, a prática coisifica o pensamento e, por consequência, instrumentaliza a formação. No intuito de romper a lógica da linguagem da eficácia, própria da prática, encontramos na ideia de expressão um espaço possível para a revitalização ou reconfiguração crítica desta lógica formativa, isto é, encontramos nele uma teoria como resíduo de esperança.<hr/>Abstract: We propose to discuss in this article the concept of expression present in Theodor Adorno’s philosophy. The goal is to think of it as a formative praxis attitude. By transforming theory into a truly finished corpus, practice is thought-provoking, and therefore instrumentalizes formation. In order to break the logic of the language of effectiveness, characteristic of practice, we find in the idea of expression a possible space for the revitalization or critical reconfiguration of this formative logic, i.e. we find in it a theory as a residue of hope. <![CDATA[O <em>Mestre Ignorante</em> e outras Histórias sobre a Escola]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400614&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Sem dúvida a mais marcante característica da política educacional que vem sendo anunciada pelo novo governo brasileiro é a pretensão de fazer da formação moral o eixo das profundas mudanças pretendidas. Se, no campo das práticas, essa proposta ainda genérica parece de difícil execução, no terreno dos discursos ela reacende uma polêmica que se resolveu, na história da escola pública brasileira, pela aparente vitória do cognitivismo moderno sobre o conservadorismo de matriz religiosa. Pretendendo escapar aos limites desse antagonismo histórico, que teria levado da escola tradicional à escola moderna, o presente artigo propõe a análise de uma outra passagem - aquela que, na obra de Jacques Rancière, leva da crítica a um iluminismo bem-pensante até uma concepção que tem na experiência propriamente estética da realidade social e suas divisões seu principal fundamento.<hr/>Abstract: The most striking characteristic of educational policy announced by the new Brazilian government is undoubtedly the claim to make moral formation the axis of the profound changes intended. If, in the practical life this proposal seems to be quite unenforceable, in the realm of discourses it rekindles a polemic that has been solved in the history of the Brazilian public school by the apparent victory of modern cognitivism over a conservatism of religious matrix. In order to escape the limits of this historical antagonism, which would have led from the traditional school to the modern school, the present article proposes the analysis of another passage - that in the work of Jacques Rancière leads from the critique of a well-thinking enlightenment to a conception which has in the aesthetic experience of social reality and its divisions its main foundation. <![CDATA[O Conceito de Vida: uma discussão à luz da educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432019000400615&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Recolocar o conceito de vida no centro da discussão epistemológica é essencial para que se possa compreender sua potência e seus efeitos no interior de um discurso que antes de pretender ser científico, é filosófico. Nesse sentido, o presente ensaio joga luzes sobre a vida inserindo-a em uma espécie de grade de inteligibilidade construída a partir de autores como Nietzsche, Bachelard, Canguilhem, Wittgenstein, Foucault, Deleuze, Guattari entre outros. Assim, trata-se de uma aproximação epistemológica possível para esse conceito no entrecruzamento da filosofia e das ciências biológicas com referências práticas que advém do campo da educação, onde percebemos sua funcionalidade.<hr/>Abstract: Reestablishing the concept of life at the center of the epistemological discussion is essential to understanding its power and effects within a discourse that, prior to being scientific, is philosophical. In this sense, the present essay provides some insights into the concept of life by placing it in a kind of grid of intelligibility created according to authors such as Nietzsche, Bachelard, Canguilhem, Wittgenstein, Foucault, Deleuze, Guattari, and others. Thus, it is a possible epistemological approach to this concept at the interface between philosophy and the biological sciences with practical references from the field of education, where its function has been observed.