Scielo RSS <![CDATA[Educação e Realidade]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0100-314320230001&lang=en vol. 48 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[A Grammar of Oppressed Childhood]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100201&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo es resultado de una investigación de corte cualitativo-documental, en la que se buscó identificar ‘una gramática’ de la infancia oprimida a partir de la revisión a las referencias, sentidos, evocaciones que, sobre los niños y niñas, hace Paulo Freire en algunas de sus obras. Se identificaron tres elementos de esta gramática; la infancia oprimida aparece en corporeidades marcadas por el hambre y la desnutrición; en las miradas sobre la imposición del silencio en la voz infantil; y en la opresión histórica impuesta desde la matriz racista y colonial. Así, las conclusiones recogen algunos anuncios para abordar la educación de la infancia oprimida.<hr/>ABSTRACT This article is the result of a qualitative-documentary research, which sought to identify ‘a grammar’ of oppressed childhood based on a review of the references, meanings, and evocations that Paulo Freire makes about children in some of his works. Three elements of this grammar were identified. Oppressed childhood appears in corporations marked by hunger and malnutrition, the views on the imposition of silence in the child’s voice, and the historical oppression imposed by the racist and colonial matrix. Thus, the conclusions include some announcements addressing oppressed children’s education. <![CDATA[The Antinomy of the Mortal and Immortality in Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100202&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo busca mostrar de que maneira a atividade da educação no mundo moderno está vinculada com o projeto filosófico arendtiana. A partir de uma breve exposição da hipótese de leitura proposta por Paul Ricoeur, primeiramente, pretende-se destacar o sentido ético-político do projeto filosófico arendtiano. Para Ricoeur, a investigação levada a cabo por Hannah Arendt em A Condição Humana pode ser lida como uma antropologia filosófica, isto é, como um gênero de meditação que busca identificar os traços perduráveis da condição humana, que podem resistir às vicissitudes do mundo moderno. Em seguida, tenta-se explicitar os desdobramentos dessa interpretação a fim de pensar a antinomia do mortal e da imortalidade no âmbito da educação, uma vez que a questão central da antropologia filosófica, conforme Ricoeur, repousa na desproporção íntima da condição temporal dos seres mortais.<hr/>ABSTRACT This paper to show how the activity of education in the modern world is linked to the Arendtian philosophical project. Starting with a brief exposition of the reading hypothesis proposed by Paul Ricoeur, I first intend to highlight the ethical-political sense of the Arendtian philosophical project. For Ricoeur, the investigation carried out by Hannah Arendt in The Human Condition can be read as a philosophical anthropology, that is, as a genre of meditation that seeks to identify the enduring traits of the human condition that can resist the vicissitudes of the modern world. Next, I will try to explain the unfoldings of this interpretation in order to think about the antinomy of mortal and immortality in the field of education, since the central question of philosophical anthropology, according to Ricoeur, lies in the intimate disproportion of our temporal condition as mortal beings. <![CDATA[Technological Resources for the Bilingual Education of Deaf Students]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100203&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Esta pesquisa investiga o uso de recursos lúdicos estruturados com a ferramenta Power Point no ensino bilíngue de estudantes surdos, em uma escola situada no município de Timon, no estado do Maranhão. O objetivo é analisar a contribuição de jogos digitais no processo de aquisição linguística. Metodologicamente, trata-se de uma pesquisa de campo, do tipo exploratória e de cunho qualitativo. Para coleta e análise dos dados, foram realizadas observação das aulas, aplicação de questionário semiaberto e pesquisas bibliográficas. Os resultados demonstram que os jogos promovem engajamento e motivação para a aprendizagem. Observa-se ainda que a presença de elementos culturais surdos proporciona a criação de um ambiente escolar mais empático e inclusivo.<hr/>ABSTRACT This research investigates the use of playful resources structured in Power Point for the bilingual education of deaf students in a school located in the municipality of Timon, in the state of Maranhão. This study aims to analyze how digital games contribute to language acquisition. Methodologically, this is a exploratory and qualitative field research. Class observation, a semi-open questionnaire, and bibliographic research were carried out for data collection and analysis. Results show that the games used promote engagement and motivation for learning. We also observed that the presence of deaf cultural elements creates a more empathetic and inclusive school environment. <![CDATA[Education of the Body in 16th Century Fencing Treaties]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100204&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO As transformações decorrentes do processo de civilização dos costumes podem ser visualizadas em diversos espaços sociais, inclusive na trajetória histórica das modalidades esportivas. Sendo assim, o presente artigo explora os processos de educação do corpo presentes nos tratados de esgrima do século XVI. Nesse período, a luta de espadas de uma prática bélica se transformou em um confronto mais regrado, ao qual novas pedagogias corporais foram acionadas. A análise aqui apresentada indica que a aproximação da corte real, a formação das cidades, o aumento da sensibilidade e o surgimento das armas de fogo tiveram um importante papel nas modificações das técnicas e armas de esgrima e, consequentemente, em todo processo de educação do corpo.<hr/>ABSTRACT The transformations resulting from the civilizing process of customs can be seen in different social spaces, including the historical trajectory of sports. In this sense, this article explores the processes of body education in 16th- century fencing treaties. During this period, the military sword fight became a more regulated confrontation, activating new bodily pedagogies. The analysis presented here indicates that the approximation of the royal court, the formation of cities, the increase in sensibility, and the emergence of firearms played an important role in the modification of fencing techniques and weapons and, consequently, in the entire process of educating the body. <![CDATA[Rhizome and School Physical Education: didactographies]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100205&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo, do tipo ensaístico, busca aproximar a filosofia de G. Deleuze e F. Guattari com o campo da Educação Física escolar. Para tanto, formula-se como problema a seguinte questão: quais as conexões entre o conceito de rizoma e a docência em Educação Física escolar? Defende-se que o conceito demonstra ter a funcionalidade de reorganizar as relações da docência, desde que amparado por um modo de atuação cartográfico – não entendido apenas como um método de pesquisa em educação. Propõe-se, ao final, o conceito de didatografia para defender algumas implicações que são remetidas a partir da operação do rizoma na Educação Física escolar.<hr/>ABSTRACT This essay-like article seeks to bring the philosophy of G. Deleuze and F. Guattari closer to the field of school Physical Education. Therefore, the following question is formulated as a problem: what are the connections between the rhizome concept and teaching in school Physical Education? It is argued that the concept demonstrates the functionality of reorganizing teaching relationships as long as it is supported by a cartographic mode of action – and not understood exclusively as an educational research method. Finally, the concept of didactography is proposed to defend some implications regarding the operation of the rhizome in school Physical Education. <![CDATA[Ageism in the Academic Career: a study with professors]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100206&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O ageísmo se configura como uma discriminação em relação a outra pessoa em virtude de sua idade, ocorrendo principalmente em relação aos mais idosos. O fenômeno, apesar de vivenciado por professores de ensino superior, é pouco estudado em Educação, no Brasil. Buscando contribuir com o debate, este artigo objetiva analisar o ageísmo entre docentes da Universidade Federal do Piauí. Para tanto, foi aplicada a Escala de Ageísmo no Contexto Organizacional, junto aos docentes, cujos resultados foram analisados de modo multivariado (Analise Fatorial Exploratória e regressão linear múltipla), com intuito de identificar os fatores predominantes do ageísmo na universidade. Foram identificados dois fatores relacionados ao ageísmo, um positivo e outro negativo.<hr/>ABSTRACT Ageism is configured as discrimination against another person based on their age, occurring mainly in relation to the elderly. The phenomenon, despite being experienced by higher education teachers, is little studied in regards to Education, in Brazil. Seeking to contribute to the debate, this article aims to analyze ageism among professors at the Federal University of Piauí. Therefore, the Ageism Scale in the Organizational Context was applied to the professors, whose results were analyzed in a multivariate way (Exploratory Factor Analysis and multiple linear regression), in order to identify the predominant factors of ageism at the university. Two factors related to ageism were identified, one positive and one negative. <![CDATA[Quota Law, Policies of (In)Visibility and Decolonial Citizenships]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100207&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A realidade de que a desigualdade educacional brasileira acompanha os marcadores sociais da diferença é um dado que ressoa nas mais variadas pesquisas. Embora a Constituição Federal preconize o direito à educação como fundamental, sabe-se que grande parcela da sociedade brasileira não acessa esse direito de maneira satisfatória. Por essa razão, objetiva-se, neste trabalho, discutir o impacto da Lei n. 12.711/12 após dez anos de sua vigência, entendendo a política social como um instrumento de mitigação desse cenário e de esboço de cidadanias decoloniais. Do ponto de vista metodológico, trata-se de um estudo qualitativo, realizado via levantamento bibliográfico e documental orientado pela abordagem epistemológica decolonial.<hr/>ABSTRACT The reality that Brazilian educational inequality accompanies the social markers of difference is a fact that resonates in the most varied researches. Although the Federal Constitution advocates the right to education as fundamental, it is known that a large part of Brazilian society does not access this right satisfactorily. For this reason, the objective of this work is to discuss the impact of Law n. 12.711/12 after ten years of its validity, understanding social policy as an instrument to mitigate this scenario and to outline decolonial citizenships. From the methodological point of view, it is a qualitative study, carried out through a bibliographic and documental survey guided by decolonial studies. <![CDATA[Countryside Education at the National Conference of Mathematics Education (2013-2019)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100208&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo objetiva mapear publicações que tomam como objeto a Educação do Campo nos anais de três edições do Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM). Por meio de uma pesquisa bibliográfica qualitativa que considera procedimentos da análise de conteúdo, constata-se: aumento do número de produções sobre a Educação do Campo apesar da redução no total de publicações ao longo das três edições; predominância de experiências que revelam processos de ensino e aprendizagem (34,69%), seguida de formação de professores (28,57%), aspectos teóricos (24,49%) e conhecimentos matemáticos de camponeses (12,25%); enfoque em conteúdos/conceitos da matemática escolar apenas em 2019, considerando o cotidiano, principalmente, em situações financeiras.<hr/>ABSTRACT This article aims to map publications that take Countryside Education as their object on the records of three editions of the National Conference of Mathematics Education (ENEM, initials in Portuguese from Brazil). Through a qualitative bibliographical research that considers content analysis procedures, it could be verified: increase in the number of productions on Countryside Education despite the reduction in the total number of publications throughout the three editions; predominance of experiments that reveal processes of education and learning (34.69%), followed by teacher education (28.57%), theoretical aspects (24.49%) and mathematical skills of countryside people (12.25%); focus on content/concepts of school mathematics only in 2019, considering everyday life at school, mainly, in financial situations. <![CDATA[Curriculum Autonomy in the Education Systems of Portugal and Canada]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100209&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Muitos autores argumentam que a autonomia é inexistente num sistema educativo centralizado, dado que é uma particularidade da descentralização, enquanto as escolas de um sistema educativo descentralizado têm mais autonomia. Os investigadores comparam o grau de autonomia curricular conferido às escolas de um sistema centralizado (Portugal) e às de um descentralizado (Canadá), a partir de entrevistas e análise de conteúdo de responsáveis pela administração e organização das escolas. Constata-se que, no caso português, existe alguma autonomia da escola, fundamentalmente, centrada no coletivo, embora os professores não a percecionem nem se apropriem da mesma. No caso canadense, a autonomia é conferida a cada professor na sua singularidade.<hr/>ABSTRACT Many authors argue that autonomy is nonexistent in a centralized education system, given that it is a characteristic of decentralization, whereas schools in a decentralized education system have more autonomy. The researchers compare the level of curriculum autonomy granted to schools in a centralized system (Portugal) and to those in a decentralized system (Canada), based on interviews and content analysis of those responsible for the administration and organization of schools. It appears that, in the Portuguese case, there is some school autonomy, essentially centered on the collective, although teachers do not recognize or take ownership thereof. In the Canadian case, autonomy is granted on an individual basis to each teacher. <![CDATA[Narrative Research as a Possibility to Expand the Present]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100210&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este texto tem como objetivo discutir a potência das narrativas nas pesquisas em educação. Para isso, traz uma discussão sobre as pesquisas nos/dos/com os cotidianos, a partir de Alves (2008). Em seguida, discute a produção de conhecimentos na modernidade e sua forma única de enxergar o mundo, a partir de Santos (2000; 2004; 2006a) e Adichie (2019), percebendo a importância de se reconhecer outras racionalidades e a importância que a narrativa tem nesse lugar. A partir dessas discussões, apontamos as narrativas (Ricoeur, 1994; Benjamin, 1994) de experiências singularessociais (Reis, 2022) como aporte teórico-metodológico-epistemológico e político para a produção de nossas pesquisas.<hr/>ABSTRACT This study aims to exam the power of narratives in educational research. It discusses inaboutwith studies on school everyday life (Alves, 2008), following the examination of the modern production of knowledge in Western modernity, based on the ideas of Santos (2000, 2004, 2006) and Adichie (2019), acknowledging, at the same time, the importance of recognizing other rationalities and the place of narratives in this process. We assume the narratives (Ricoeur, 1994; Benjamin, 1994) of singularsocial experiences (Reis, 2022) as the theoretical-methodological-epistemological and political approach to the production of our research. <![CDATA[Analyzes on Student Permanence in the Federal Institutes of Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100211&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo debate a permanência estudantil nos cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC) e mostra resultados de pesquisa realizada com professores e estudantes desses cursos, cujo objetivo foi: compreender as condições para a permanência estudantil, a partir da interlocução entre as suas condições de vida e as condições institucionais. Entende-se as condições de vida como produto da participação dos estudantes no processo de produção e reprodução social. As condições institucionais compreendem programas institucionais e ações desenvolvidas pelos cursos. Os resultados sinalizam encontros e desencontros entre as condições referidas e indicam a prioridade da responsabilidade institucional na produção de estratégias de permanência.<hr/>ABSTRACT This article discusses the student permanence in technical courses that are subsequent to high school at the Federal Institute of Santa Catarina (Instituto Federal de Santa Catarina – IFSC – initials in Portuguese from Brazil) and presents the results of a study carried out with teachers and students of these courses. The objective was to understand the conditions related to student permanence based on the interlocution between their living conditions and institutional conditions. Living conditions are understood as a product of student participation in the process of social production and reproduction. Institutional conditions comprise institutional programs and actions developed by the courses. The results indicate compatibility and incompatibility among the mentioned conditions and indicate the priority of institutional responsibility in the production of strategies to assure that students remain on track to complete the courses. <![CDATA[Teaching Gestures and TechnicalSemiotic Instruments in the Literacy]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100212&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo problematiza o métier do professor alfabetizador, com destaque aos recursos pedagógicos e aos gestos de ensinar. Para tanto, com objetivo de compreender as dinâmicas educativas de alfabetização, traz dados construídos com professoras alfabetizadoras em pesquisa inspirada nos princípios teórico-metodológicos da Clínica da Atividade e retoma a noção de gesto profissional para circunscrever a noção de gesto de ensinar. Em uma perspectiva histórico-cultural, as análises explicitam a articulação entre gestos de ensinar e instrumentos técnico-semióticos, e sugerem que a complexidade da atividade de ensino está relacionada ao processo de gênese instrumental orientado à atividade do professor e dos alunos em processo de alfabetização.<hr/>ABSTRACT The article discusses the literacy teacher’s métier, emphasizing pedagogical resources and teaching gestures. To understand the educational dynamics of literacy, it brings data constructed in a research with literacy teachers inspired by the theoretical-methodological principles of the Clinic of Activity and resumes the notion of professional gesture to circumscribe the notion of teaching gesture. From a cultural-historical perspective, the analyzes make explicit the articulation between teaching gestures and technical-semiotic instruments and suggest that the complexity of the teaching activity is related to the process of instrumental genesis oriented towards the activity of the teacher and students in the literacy process. <![CDATA[The Onto-Historical Nature of the Educational Principle: Gramsci and Lukács]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100213&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo aborda as distinções e as aproximações entre as elaborações de Gramsci e Lukács acerca do princípio educativo. Problematizou-se a possibilidade de o trabalho ser ou não um princípio educativo, como base de um projeto político-pedagógico emancipador. Para tanto, realizou-se uma leitura imanente das obras:Para a Ontologia do Ser Social, volume 14, de Georg Lukács;Cadernos do Cárcere, volumes 11, 12 e 22, e algunsEscritos Políticos, de Antônio Gramsci. Como resultados da pesquisa, o princípio educativo, que tenha como desígnio fundamentar um sistema educacional pautado no desenvolvimento integral dos seres sociais, foi defendido como formação humana.<hr/>ABSTRACT This article addresses the distinctions and approximations between Gramsci and Lukács’ elaborations about the educational principle. The possibility of work being or not an educational principle was questioned, as the basis of an emancipatory political-pedagogical project. For that, an immanent reading of the works was carried out: The Ontology of the Social Being (TOSB), volume 14, by Georg Lukács; Prison Notebooks, volumes 11, 12 and 22, and some Selections from Political Writings, by Antonio Gramsci. As a result of the research, the educational principle, which aims to ground an educational system based on the integral development of social beings, was defended as a human formation. <![CDATA[The Challenge of Remote Learning with the Elderly during the Covid-19 Pandemic]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100214&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo objetivou discutir os desafios enfrentados pelos docentes da Educação de Jovens e Adultos (EJA), do município de João Pessoa/PB, para ensinar idosos durante a pandemia de covid-19. Adotou-se o método qualitativo e coletou-se informações, através do uso de questionário no formato virtual do Google Forms, de 10 professores. Eles foram examinados a partir da Análise Crítica do Discurso (ACD). Os resultados revelaram as dificuldades que os professores enfrentam em lidar com o ensino remoto, sobretudo com idosos, uma vez que tal parcela populacional possui suas deficiências tecnológicas e não está acostumada com esse formato de ensino.<hr/>ABSTRACT This article aimed to discuss the challenges faced by teachers of Youth and Adult Education (YAE) in the municipality of João Pessoa/PB, to teach the elderly during the covid-19 pandemic. The qualitative method was adopted and information was collected with 10 teachers through a questionnaire in Google Forms virtual format. They were examined with the Critical Discourse Analysis (CDA). The results revealed the difficulties that teachers face in dealing with remote teaching, especially with the elderly, since this portion of the population has its own technological deficiencies and is not used to this teaching format. <![CDATA[Between Work and School: life course of poor young people]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100215&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo apresenta dados de pesquisa de campo realizada com jovens estudantes do ensino médio na modalidade EJA de 14 escolas da rede estadual na cidade do Rio de Janeiro. Os dados analisados são resultantes de três metodologias de investigação: survey, entrevistas narrativas e dispositivos fotográficos para a narração de si. Os jovens adultos da pesquisa revelam que o retorno à escola ocorre como redescoberta do sentido da escolarização em seus projetos de melhoria das condições de vida. Trabalho e escola estabelecem entre si influências recíprocas e, para esses jovens, não são tempos sociais que se excluem, mas que se sobrepõem para constituir a experiência própria de uma juventude popular trabalhadora.<hr/>ABSTRACT The article describes and presents data from field research carried out with young high school students in the Youth and Adult Education modality from 14 state schools in the city of Rio de Janeiro. The analyzed data are the result of three research methodologies: survey, narrative interviews and photographic devices for self-narrating. The youngsters in the research reveal that returning to school occurs as they rediscover the meaning of schooling in their projects to improve living conditions. Work and school establish mutual influences and, for these young people, they are not self-excluding situations, they overlap to constitute the experience of a working popular young person. <![CDATA[Environmental Education in the Hearths of the Capital: a critique of the neoliberal agenda]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100216&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo tem como objetivo discutir a relação entre neoliberalismo e educação ambiental. A agenda neoliberal, desde os anos 1970, tem modificado estruturas econômicas, políticas, culturais, sociais e educacionais dos países que a adotaram. A educação ambiental não ficou de fora dessas mudanças, tornando-se, em muitos casos, uma ferramenta instrumentalizadora da natureza e simplificadora dos problemas ambientais. A perspectiva teórico-metodológica utilizada neste texto tem como base as análises sociológicas e históricas sobre o neoliberalismo, as crises do capitalismo e os aspectos de uma educação ambiental crítica. Os resultados apresentados giram em torno da discussão sobre a cidadania e as práticas políticas, além da necessidade de decisões incisivas sobre os problemas ambientais.<hr/>ABSTRACT This article aims to discuss the relationship between neoliberalism and environmental education. Since the 1970s, the neoliberal agenda has modified economic, political, cultural, social, and educational structures in the countries that adopted it. Environmental education was not left out of these changes, becoming, in many cases, a tool that instrumentalizes nature and simplifies environmental problems. The theoretical-methodological perspective used in this text is based on sociological and historical analyses of neoliberalism, the crises of capitalism, and aspects of critical environmental education. The results presented revolve around the discussion on citizenship and political practices, in addition to the need for incisive decisions on environmental problems. <![CDATA[Full-Time Education in High School: an experience in Minas Gerais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100217&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo buscou analisar a implementação do Programa de Fomento às Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral em Minas Gerais, contido na Lei nº 13.415/2017, que promulgou a reforma dessa etapa da educação básica no Brasil. Nessa perspectiva, enfocou a análise da documentação sobre o tempo integral elaborada pela Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais (2017 a 2020) e a análise dos dados empíricos produzidos, por meio de entrevistas realizadas com os sujeitos envolvidos nesse processo. Os dados mostram as dificuldades encontradas pelas escolas para efetivação desse Programa e as estratégias criadas pelos sujeitos envolvidos para a implantação das atividades propostas.<hr/>ABSTRACT This article sought to analyze the implementation of the Full-Time High School Support Program in Minas Gerais, contained in Law No. 13,415/2017, which enacted the reform of this stage of basic education in Brazil. From this perspective, it focused on an analysis of the documents about fully-time education prepared by the State Department of Education of Minas Gerais (2017 to 2020) and an analysis of the empirical data produced, through interviews with the subjects involved in this process. The data show the difficulties found by the schools to carry out this Program and the strategies created by the subjects involved for the implementation of the proposed activities. <![CDATA[The Educator in the Portuguese Senior University]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100218&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Os educadores são considerados os elementos-chave no desenvolvimento de propostas educativas das Universidades Sénior em Portugal. Considerando a abordagem teórica da gerontologia educacional, a pesquisa exploratória e qualitativa identificou as principais características recomendadas para os educadores, segundo a perspectiva dos seniores, educadores e técnicos (pesquisadores e especialistas) no campo da educação de idosos. As mensagens de 265 participantes foram submetidas à análise de conteúdo e os resultados apresentaram que aspectos técnicos e, principalmente, afetivos são considerados importantes e aconselháveis para os que ensinam a seniores. Sugere-se a adoção de um modelo técnico-afetivo na condução do ensino-aprendizagem para seniores.<hr/>ABSTRACT Educators are considered to be key players in the development of educational proposals of Senior Universities in Portugal. In the theoretical perspective of educational gerontology, this exploratory and qualitative research has identified the characteristics recommended for educators, based on the perspectives of older learners and educators, as well as those of technicians (researchers and experts) in the field of education for the older adults. Messages from 265 participants were submitted to content analysis and the results have shown that affective, primarily, and technical aspects of third-age education are seen as important, and thus recommended for those who teach seniors. The adoption of a technical-affective model for the teaching-learning practice regarding seniors is suggested. <![CDATA[The Education of Trans People*: reports of exclusion, abjection, and struggle]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100219&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo apresenta resultados de investigação sobre os processos de exclusão, abjeção e luta de pessoas trans* na tentativa de garantir seus direitos à educação. A pesquisa qualitativa foi realizada a partir de cinco entrevistas e as análises foram organizadas em três eixos: a exclusão com a interrupção dos estudos; a retomada na vida adulta e as novas perspectivas de vida com a conquista do acesso e da permanência na escola. Os resultados revelam processos excludentes de estudantes que desafiam as normas de gênero quanto ao direito à educação ou, até mesmo, à vida com situações de abjeção. No entanto, também mostram formas de repensar as relações de gênero na luta pelo acesso e pela permanência em uma escola menos excludente.<hr/>ABSTRACT This article presents the results of an investigation about the processes of exclusion, abjection, and struggle from trans people* as an attempt to enforce their rights to education. The qualitative research was conducted drawing from five interviews and the analyses were organized in three axes: exclusion with the interruption of schooling; going back to school in adult life, and the new perspectives of life upon gaining access to and remaining at school. The results reveal students facing excluding processes who challenge gender rules regarding their right to education or, or even their right to live under situations of abjection. However, they also show ways to rethink gender relations in the struggle for accessing and remaining at a less excluding school. <![CDATA[Vacant Seats: contradictions to the expansion of access to federal universities in Brazil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100220&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo analisa os efeitos das alterações nas pontuações mínimas de ingresso via SiSU no preenchimento das vagas em cursos de Pedagogia das universidades federais brasileiras, entre 2010 e 2017. Os resultados mostram que o descompasso entre o nível de exigência nos processos seletivos e o desempenho dos candidatos inscritos pode impedir o acesso à universidade pública quando uma ampliação em torno de um milhão de vagas é ainda uma promessa do Plano Nacional de Educação 2014-2024. Paradoxalmente, a defesa quase unívoca da democratização do acesso à educação superior no Brasil nem sempre é acompanhada nas universidades por um debate interno que leve em conta a complexidade dos processos seletivos e estabeleça critérios para minimizar a produção de vagas ociosas.<hr/>ABSTRACT The article analyzes the effects of changes in the minimum admission scores via SiSU in filling seats offered in Pedagogy courses at Brazilian federal universities, between 2010 and 2017. The results show that the mismatch between the level of demand in admission processes and the performance of registered applicants may prevent access to public universities when an expansion of around one million seats is still a promise of the Brazilian National Education Plan 2014-2024. Paradoxically, the almost univocal defense of the democratization of access to higher education in Brazil is not always accompanied in universities by an internal debate that considers the complexity of the admission processes and establishes criteria to minimize the generation of vacant seats. <![CDATA[Body, Yoga, and Continuing Teacher Education: experiences and awareness]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100221&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Analisa-se a potencialidade das experiências com o yoga na formação continuada para as ressignificações da corporalidade de professoras da Educação Infantil e dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Participaram da pesquisa qualitativa 45 professoras de Educação Física, Pedagogia, Arte e Educação Especial, de uma cidade do interior paulista, com dados gerados por meio de grupo focal e questionário. Evidenciou-se que as experiências corporais, como o fio condutor do processo formativo, contribuem para a diluição das fronteiras entre o vivido e o ensinado, entre o cognitivo e o sensível, potencializando às professoras a expansão da compreensão de si e da relação com o outro, de modo a reverberar na formação pessoal e profissional docente.<hr/>ABSTRACT This study analyzes the potentiality of experiences with yoga in continuing teacher education for the reinterpretation of the corporeality of Kindergarten and Elementary School teachers. This was a qualitative research with 45 teachers of Physical Education, Pedagogy, Art and Special Education, from a city in the interior of São Paulo, with data generated through a focus group and questionnaire. Bodily experiences, as the guiding line of the training process, were shown to contribute to the blurring of the boundaries between what is experienced and what is taught, between the cognitive and the sensitive, enhancing for teachers the expansion of their understanding of themselves and the relationship with the other, in order to reverberate in personal and professional teaching profession. <![CDATA[For a Historical-Cultural Theory of Activity for Active Methodologies]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100222&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Apresenta-se, a partir do contexto da educação superior em saúde, um movimento de teorização sobre metodologias ativas de ensino-aprendizagem, buscando-se organizar um quadro teórico Histórico-Cultural para a superação de visões ingênuas sobre elas. Realizou-se uma pesquisa teórico-reflexiva pautada pelo marco da Escola de Vigotski. O trabalho foi tomado como atividade vital, fundamento para as metodologias ativas, e a atividade de ensino-aprendizagem como unidade dialética organizadora do processo de ensinar e aprender. Trata-se de atividade cognoscitiva, transformadora, exterior/interior, por meio da qual os sujeitos se apropriam das objetivações humanas, produzindo-se e forjando modos superiores de operar mentalmente e agir no mundo.<hr/>ABSTRACT Considering the context of higher education in health, a movement of theorization on active teaching-learning methodologies is presented, seeking to organize a Historical-Cultural theoretical framework for overcoming naive views about them. The theoretical-reflective research was based on the framework of the Vygotsky School. Work was considered as a vital activity, the foundation for active methodologies, and the teaching-learning activity was viewed as a dialectical unity organizing the process of teaching and learning. It is a cognitive, transformative, external/internal activity, through which subjects appropriate human objectifications, producing and forging superior modes of operating mentally and acting in the world. <![CDATA[The Voice of Students of an Education Action Zone School]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100223&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este estudo procurou dar voz aos/às alunos/as de um agrupamento de escolas abrangidas pelo Programa Territórios Educativos de Intervenção Prioritária (TEIP) sobre os processos de participação vivenciados e sobre os fatores que dificultam ou promovem as suas aprendizagens. Através desta participação, os/as alunos/as têm a possibilidade de exprimirem as suas opiniões, processo fundamental para a melhoria do processo pedagógico. Seguindo uma metodologia de caráter misto, este trabalho visou a aplicação de um questionário por turma (33 turmas) e a realização de 5 focus group em que participaram 34 delegados/as de turma. A participação dos/as alunos/as na vida escolar parece ser, maioritariamente, de nível simples, uma vez que os/as alunos/as apenas seguem indicações e respondem a estímulos. Já as dificuldades sentidas no processo de aprendizagem parecem resultar de caraterísticas internas ao/à próprio/a aluno/a e ao seu ambiente familiar, mas também a fatores externos, relativos aos processos de ensino e à gestão do currículo.<hr/>ABSTRACT This study sought to give voice to the students of a Education Action Zone (EAZ) school about the processes of participation and the factors that hinder or promote their learning. Through this participation, students have the opportunity to express their opinions, a fundamental process for improving the pedagogical process. Following a mixed methodology, this work aimed at applying a questionnaire per class (33 classes) and carrying out 5 focus groups in which 34 class delegates participated. The participation of students in school life seems to be, mostly, at a simple level, since students only follow indications and respond to stimuli. The difficulties felt in the learning process, on the other hand, seem to result from internal characteristics of the student and his/her family environment, but also from external factors, related to the teaching processes and curriculum management. <![CDATA[Emergency Remote Education: educational practices and teaching perceptions]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100224&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O Ensino Remoto Emergencial (ERE) é apresentado como única opção de ensino enquanto durar a pandemia de covid-19. O objetivo deste estudo foi caracterizar práticas de ensino e percepções de professores sobre o ensino realizado na Universidade Federal de Roraima (UFRR). Um questionário online foi respondido por 150 professores da UFRR, cujas respostas apontam que os professores avaliam o ERE com satisfação acima da média. Além disso, apontam que as Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) são ferramentas educacionais importantes para o processo educacional, mas necessitam de melhores condições. Por fim, conclui-se que a implementação do ERE na UFRR obteve resultados que minimizaram os impactos negativos derivados das medidas restritivas da covid-19 no aprendizado dos alunos.<hr/>ABSTRACT Emergency Remote Education (ERE) has been the only viable teaching option due to the covid-19 pandemic. Thus, the goal of this study was to characterize teaching practices and the perceptions of professors related to the teaching at the Federal University of Roraima (FURR/UFRR). An online questionnaire was answered by 150 professors of UFRR, that indicate that professors evaluate ERE with above average satisfaction. In addition, they point out that ICT are important as educational tools for the educational process, but they need better conditions. It is concluded, therefore, that the implementation of the ERE at UFRR obtained results that allowed minimizing the negative impacts from the restrictive measures of covid-19 on student learning. <![CDATA[The Lyceu Maranhense and the Construction of a School Material Culture based on Modernizing Discourses]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100225&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste artigo, analisa-se a cultura material escolar do Lyceu Maranhense, objetivando compreender a dinâmica do ensino e o tratamento dispensado aos objetos escolares segundo os discursos, considerando-se o modelo de escola e ensino impostos. Fundamenta-se nos pressupostos teórico-metodológicos da história cultural, para captar a tensão como forma, dispositivo, estrutura e frequência das normas instituídas/ práticas recorrentes, além das adaptações dos sujeitos que opõem estratégias de imposição e táticas de apropriação do equipamento ergológico. Conclui-se que a prática pedagógica, nesta instituição, sofre influência decisiva provinda dos centros europeus e que a cultura material escolar é participe de todos estes contextos.<hr/>ABSTRACT In this paper, the school material culture of Lyceu Maranhense is analyzed, aiming to understand the dynamics of teaching and the treatment given to school objects according to the discourses, considering the imposed school and teaching model. It is based on the theoretical-methodological assumptions of cultural history, to capture tension as a form, device, structure and frequency of instituted norms/recurrent practices, in addition to the adaptations of subjects that oppose imposition strategies and appropriation tactics of ergological equipment. It is concluded that the pedagogical practice, in this institution, is decisively influenced by European centers and that the material school culture is a participant in all these contexts. <![CDATA[Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the Anthropocene]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100226&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O Antropoceno tem sido considerado um período geológico de alto risco devido ao uso indiscriminado dos recursos naturais e estilo de vida assumido pela população mundial, em detrimento da conservação dos ecossistemas. O conjunto de problemas requer uma abordagem científica transdisciplinar devido à sua complexidade. Mas, apesar dos avanços consideráveis, o modelo antropocênico ainda é considerado polêmico por parte das ciências sociais e humanidades. O artigo traz a abordagem transdisciplinar como uma ferramenta metodológica e epistemológica para aprimorar as conexões entre as ciências naturais e humanas em uma nova perspectiva para enfrentar realidades (zonas de não resistência) que fundamenta a transdisciplinarização antropocênica.<hr/>ABSTRACT The Anthropocene has been considered a geological period of high risk due to the indiscriminate use of natural resources and the lifestyle assumed by the world population, to the detriment of ecosystem conservation. The set of problems requires a transdisciplinary scientific approach due to its complexity. But despite considerable advances, the anthropocene model is still considered controversial by the social sciences and humanities. The article brings the transdisciplinary approach as a methodological and epistemological tool to improve the connections between natural and human sciences in a new perspective to face realities (non-resistance zones) that underpin anthropocene transdisciplinarization. <![CDATA[Cinema and Education: a history of the discourses in favor of cinematography in schools]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100227&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El cine desde su invención fue rápidamente capitalizado para educar. Pese a que también se le tachó de perjudicial nunca ha dejado de usarse en la escuela. Por supuesto, esta dinámica no fue natural. Respondió a enfoques, ideas e intuiciones que lo leyeron como positivo, educativo y afín a objetivos moralistas, estéticos y cognitivos. Mediante una perspectiva histórica y una revisión documental, en este texto se plantean siete tramas educativas, tecnológicas, culturales y económicas que explican la continuidad de esta relación, es decir, las razones, saberes, fenómenos y representaciones que a lo largo de la historia han determinado la incorporación del cinematógrafo a la escolaridad.<hr/>ABSTRACT The cinema since its invention was quickly used to educate. Although it was also rejected, it has never stopped being used at school. Of course, this dynamic was not natural. It was the result of approaches and ideas that interpreted it as positive to achieve moral, aesthetic and cognitive objectives. Through a historical perspective, this text presents seven educational, technological, cultural and economic arguments that explain the continuity of this relationship, that is, the reasons, events and representations that throughout history have determined the use of cinema in the school. <![CDATA[The Relationship Between Financial Decentralization through PDAF and Educational Achievement Performance]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100228&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo discute o Programa de Descentralização Administrativa e Financeira (PDAF) do Distrito Federal, o rendimento escolar e a distorção idade/série no ensino fundamental, com base em legislação, documentos e dados do Censo-DF. Trata-se de estudo de abordagem qualitativa orientado pela Análise de Conteúdo (Bardin, 2016). Conclui-se que o programa não tem repercutido na melhoria do rendimento escolar; o abandono e o percentual de 20,7% (Censo-DF, 2018) dos alunos com distorção idade/série é uma realidade a ser enfrentada com ações políticas e gestão dos projetos das escolas. São propostas ações políticas na gestão financeira e pedagógica nos níveis central e local, observando os princípios da gestão democrática.<hr/>ABSTRACT The essay discusses the Federal District Administrative and Financial Decentralization Program (PDAF), educational achievement, and age-grade distortion in elementary and middle school, based on legislation, documents, and data from the Federal District School Census. It is a qualitative study guided by Bardin’s Content Analysis (2016). It concludes that: the Program has not shown improvement in educational achievement; the dropout and the percentage of 20.7% (Censo-DF, 2018) of the students under age/grade distortion is a fact to be faced through political actions and management of school projects. Political actions are proposed in financial and pedagogical management at the central and local levels, observing the principles of democratic management. <![CDATA[From <em>Homo Œconomicus to Homo in Debitum</em>: effects of neoliberalism in education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100229&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste artigo discute-se a dívida e o endividamento no mercado educacional como um dispositivo de controle biopolítico nos processos de subjetivação da lógica neoliberal estabelecido pelo gradiente do Homo œconomicus, fazendo com que o consumo educacional seja o investimento na constituição do capital humano. De modo que a produção do sujeito endividado transpõe a subjetividade do modelo do Homo œconomicus para a figura do Homo in debitum, constituindo o efeito desse dispositivo biopolítico. Por fim, aponta-se que o controle que se instaura na vida endividada, no próprio jogo biopolítico, pode provocar resistência para a invenção de outros regimes de verdade que produzam outras subjetividades que não sejam governadas pela dívida.<hr/>ABSTRACT In this paper debt and indebtedness in the educational market is under discussion, which puts in operation a biopolitical control device in the subjectivization processes of the neoliberal logic established by the gradient ofHomo œconomicus, making educational consumption an investment in the constitution of human capital. So, the production of the indebted subject transposes the subjectivity of theHomo œconomicusmodel to the form ofHomo in debitum, which constitutes the effect of the biopolitical device. Finally, the paper points out that the control introduced in the indebted life, in the own biopolitical game, can provoke a resistance toward the invention of different truths that would produce other subjectivities not governed by debt. <![CDATA[Overcoming Appearances: an analytical problematization of the comparison between Habermas and Paulo Freire]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100230&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Ultimamente alguns trabalhos têm apontado uma estreita conexão analítica entre o pensador alemão Jürgen Habermas e o educador brasileiro Paulo Freire, descrevendo-se, por exemplo, o “diálogo” como uma categoria que adensa a relação teórica entre ambos. Este artigo procura averiguar a existência de efetivas convergências entre Habermas e Freire. Para tanto, metodologicamente, são revisadas as suas principais produções. Como resultado desse escrutínio, o presente artigo discrepa das perspectivas que realçam a referida conexão. Embora seja possível identificar algumas convergências entre Habermas e Freire, elas são genéricas. Assim, o que é concebido como aproximações entre os dois autores tem, muitas vezes, o status de lugares-comuns.<hr/>ABSTRACT In recent times, some works have pointed out a close analytical connection between Jürgen Habermas and Paulo Freire, describing, for example, “dialogue” as a category that theoretically brings them together. This article aims to verify the existence of effective convergences between Habermas and Freire. In this sense, methodologically, their main productions are reviewed. As a result of this scrutiny, present article differs from the perspectives that highlight such an analytical connection. Although it is possible to identify some convergences involving them, these convergences are general. Thus, what is conceived as approximations between Habermasian and Freirean works often have the status of commonplaces. <![CDATA[Bodily Availability as a Pedagogical Conduct in Teaching Babies]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100231&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo se origina de uma pesquisa que buscou compreender como a composição das relações educativas são demarcadas pelo corpo na docência com bebês. Os sujeitos da pesquisa foram duas professoras e 12 bebês de uma instituição de Educação Infantil pública, sendo os dados gerados por meio de observação participante, registros escritos, fotográficos e audiovisuais. Os dados recolhidos dão visibilidade ao corpo e as demandas e dinâmicas corporais das professoras na composição dessas relações educativas na docência com bebês que requerem relações individuais intermitentes constantes e uma disponibilidade corporal como conduta pedagógica.<hr/>ABSTRACT This article originates from a research that sought to understand how the composition of educational relationships is demarcated by the body in teaching babies. The research subjects were two teachers and 12 babies from a public Early Childhood Education institution, the data being generated through participant observation, written, photographic and audiovisual records. The collected data give visibility to the body and the bodily demands and dynamics of the teachers in the composition of these educational relationships in teaching babies who require constant and intermittent individual relationships and a bodily availability as a pedagogical conduct. <![CDATA[The Game of Teacher Education in <em>Early Bird Project</em>: moves, disputes and disruptions]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100232&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Pressupondo a formação de professores como um jogo disputado entre agentes do campo educacional, o artigo analisa o caso do Projeto Early Bird, que introduziu a língua inglesa nos anos iniciais do Ensino Fundamental em escolas da rede pública paulista por meio de parceria firmada entre a Secretaria de Educação do Estado de São Paulo e instituições holandesas. À luz de categorias teóricas ligadas ao conceito bourdieusiano de campo, e valendo-se de dados documentais e bibliográficos, e entrevistas semiestruturadas com professores do projeto, o artigo focaliza os desdobramentos de sua proposta de formação docente, evidenciando elementos que colocam em xeque a continuidade do jogo e o papel da universidade nesse espaço concorrencial.<hr/>ABSTRACT Assuming teacher education as a game played among agents in the educational field, this paper analyzes the case of Early Bird Project, which introduced the English language in primary public schools in the state of São Paulo/Brazil through a partnership between the Sa?o Paulo State Secretary of Education and Dutch Institutions. Through the lens of the field concept developed by Pierre Bourdieu, and analyzing documentary and bibliographic data and also semi-structured interviews with teachers from the project, this paper focuses on the ramifications of the proposal’s teacher education of the project, highlighting elements that, together, put at stake the continuity of the game of teacher education and the role of university in this competitive space. <![CDATA[The Actions of Instituto Mises Brasil in Brazilian Higher Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100233&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Objetiva-se discutir a atuação das think tanks liberais (ou “fábrica de ideias”, em tradução livre) no campo do ensino superior e da academia a partir do estudo de caso do Instituto Mises Brasil (IMB). De forma geral, tais think tanks objetivam cultivar e disseminar o pensamento de matriz neoliberal. Principalmente nos últimos quinze anos, vêm intensificando sua atuação na arena na educação superior e na academia. O estudo mapeou como estas desenvolvem iniciativas direcionadas a estes campos, discutindo o caso do Instituto Mises Brasil. O IMB vem criando uma comunidade de pesquisa em torno da Escola Austríaca de Economia e tentando influenciar o ensino, pesquisa e extensão.<hr/>ABSTRACT The paper aims to discuss neoliberal think tanks’ role in higher education from the case study of the Mises Brasil Institute (IMB). In general, think tanks aim to cultivate and disseminate neoliberal thought. In the last fifteen years, they have been intensifying their performance in higher education and academia. The study mapped how these think tanks act in these fields, discussing the case of the Mises Brasil Institute. The IMB has been creating a research community around the Austrian School of Economics and trying to influence the teaching, research, and extension. <![CDATA[Educational Practices of Regulation and Emancipation in Youth and Adult Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100234&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O texto analisa parte dos dados produzidos no âmbito de uma pesquisa de mestrado. Fundamenta-se nos pressupostos da abordagem qualitativa e utiliza entrevistas para a produção dos dados. Para orientar a realização deste estudo, destaca-se Freire (1998), Santos (2000), Arroyo (2005), Galvão e Di Pierro (2007) e Gomes (2020). Os resultados da investigação reafirmam a necessidade, ampliada no contexto pós pandemia, pós pandemia, de reflexão sobre a natureza e a organização do trabalho pedagógico na escolarização de jovens e adultos. Discute-se a presença de elementos de emancipação característicos da educação popular, de que a EJA é herdeira, assim como de aspectos de regulação, característicos dos sistemas de ensino.<hr/>ABSTRACT The text analyzes part of the data produced in the context of a Master’s research. It is based on the assumptions of the qualitative approach and uses interviews to produce data. To guide the realization of this study, Freire (1998), Santos (2000), Arroyo (2005), Galvão and Di Pierro (2007), Gomes (2020) and others are highlighted. The research results reaffirm the need, expanded in the post-pandemic context, for reflection on the nature and organization of pedagogical work in the schooling of young people and adults. It discusses the presence of emancipation elements characteristic of popular education of which EJA is heir to, as well as aspects of regulation, characteristic of education systems. <![CDATA[Thinking about Technologies from Gilbert Simondon and Yuk Hui]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100235&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste artigo, apontamos a importância de problematizarmos as tecnologias atuais a partir dos filósofos Gilbert Simondon e Yuk Hui, que alertam sobre a urgência de um pensamento tecnológico contra alienações que decorrem de posturas que dissociam cultura, tecnologia e natureza. Com o objetivo de se pensar outras alternativas contra a alienação tecnológica, o texto aborda algumas ideias sobre educação tecnológica, cultura técnica e pós-humano. Simondon faz pensar sobre os funcionamentos das máquinas e dos valores que elas aludem; Hui, sobre um novo programa de conhecimento tecnológico a partir dos seus conceitos de cosmotécnica e tecnodiversidade.<hr/>ABSTRACT In this paper, we point out the importance of problematizing current technologies from the philosophers Gilbert Simondon and Yuk Hui who alert us to the urgency of a technological thinking that is directed towards an education of technology against alienations that arises from positions that dissociate culture, technology and nature. With the aim of thinking about other alternatives against technological alienation, we approach some ideas about technological education, technical culture and post-human. Simondon makes us think about the operationalities of how machines work and the values they allude, Hui urges us on a new program of technological knowledge based on his concepts of cosmotechnics and technodiversity. <![CDATA[The (Un)Senses of School in the Youth Justice]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100236&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Desde un enfoque socio-antropológico, interseccional y feminista, el artículo analiza los sentidos que adopta la escolarización secundaria para jóvenes varones con medidas penales alternativas en un municipio de Buenos Aires, Argentina. A partir del análisis de registros etnográficos, el artículo repone el lugar que ocupa la escuela en la arquitectura de necesidades propuesta por el Estado para las juventudes vulnerables en conflicto con la ley. El artículo adverte que para los actores del Sistema Penal Juvenil la escuela ocupa un lugar central. No obstante, esta relevancia es interpelada por los propios jóvenes, quienes plantean múltiples sentidos a partir de sus biografías y vínculos con el sistema educativo.<hr/>ABSTRACT From a socio-anthropological, intersectional, and feminist perspective, this article analyzes the meanings that secondary schooling takes on for young males with alternative penal measures in a county of Buenos Aires, Argentina. Based on the analysis of ethnographic records, the article examines the role of the school within the architecture of needs proposed by the State for vulnerable youth in conflict with the law. The article points out that, for the actors within the Youth Justice, the school holds a central position. However, this relevance is questioned by the young individuals themselves, who bring forth multiple meanings based on their biographies and relationships with the educational system. <![CDATA[The Discrepancy Between Educational Management in São Paulo and Paulo Freire’s Studies]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100237&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Esta pesquisa analisa a concepção de trabalho docente do Sistema de Ensino Básico Paulista, para identificar suas proximidades e distanciamentos com os postulados de Paulo Freire acerca da gestão do ensino. A análise teve como objeto o Currículo Paulista, documento orientador da ação docente. O estudo foi desenvolvido por meio da análise de conteúdo apoiada no software NVivo para a categorização das ideias prevalecentes do documento. O recorte da análise foram as categorias competência, engajamento e defesa da autonomia. Entre as principais constatações, cabe mencionar a postura contraditória da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo (SEESP) ao apresentar um discurso que e aproxima das premissas freirianas e uma ação mecanicista de ensino, que reproduz paradigmas neoliberais.<hr/>ABSTRACT This research examines the concept of teaching work within the São Paulo Basic Education System to identify its similarities and differences with Paulo Freire’s postulates regarding educational management. The analysis focused on the São Paulo Curriculum, a guiding document for teaching action. The study employed content analysis supported by the NVivo software to categorize the prevalent ideas in the document. The analysis delved into competence, engagement, and autonomy advocacy categories. Among the main findings, it is noteworthy to mention the contradictory stance of the São Paulo State Department of Education (SEESP), which presents a discourse aligned with Freirean premises while exhibiting a mechanistic teaching approach that reproduces neoliberal paradigms. <![CDATA[Integration of Recent History in Chilean School Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100238&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de este ensayo bibliográfico es reflexionar sobre el proceso de incorporación de la historia reciente en la enseñanza escolar chilena, a partir de las políticas educativas y la literatura científica respecto a ello. Además, se discuten los desafíos que esto plantea para el profesorado de historia al abordar su enseñanza desde las propuestas teóricas desarrolladas por Tuithof et al. (2021) y Villalón-Gálvez y zamorano-Vargas (2018). Para ello, se resaltan tres características del campo historiográfico: contemporaneidad, fuentes históricas y concepción de la historia, vinculadas a objetivos de enseñanza identificados en el pensamiento del profesorado, desde diversas perspectivas de la enseñanza de la historia. Finalmente, el profesorado enfrenta desafíos ligados a la enseñanza de la historia reciente, debido a las creencias y conocimientos que tiene sobre este tema, así como a las experiencias ciudadanas que posee.<hr/>ABSTRACT This bibliographic paper aims to reflect on incorporating recent history in Chilean school education based on educational policies and scientific literature on the subject. The theoretical proposals formulated by Tuithof et al. (2021) and Villalón-Gálvez and Zamorano-Vargas (2018) are examined to explore the obstacles that history educators face when teaching the subject. Three characteristics of the historiographical field Stand out: contemporaneity, historical sources, and conception of history related to teaching objectives identified in the teacher’s thinking from different perspectives of history teaching. Finally, teachers face challenges linked to the teaching of recent history due to their beliefs and knowledge on this subject, as well as to their citizenship experiences. <![CDATA[Leadership as Learning: a studentfocused training approach]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100239&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El estudio tiene como propósito describir el proceso de elaboración de un modelo formativo de liderazgo centrado en el estudiante para orientar las prácticas de gestión escolar que promuevan el aprendizaje del alumnado y del profesorado. Para diseñar el modelo, se llevó a cabo un proceso metodológico de investigación participativa, donde la reflexión de la práctica y el diálogo profesional entre formadores de formadores y líderes escolares, se sitúa desde la indagación y cuestionamiento del quehacer educativo. En definitiva, la formación de líderes escolares debería transformarse en aprender a aprender junto al profesorado sobre los problemas de su propia práctica teniendo presente el aprendizaje y desarrollo integral del estudiante.<hr/>ABSTRACT The purpose of this study is to describe the development process of a student-centered leadership training model to guide school management practices that foster both student and teacher learning. To design this model, a methodological participatory research process was undertaken, in which the reflection on practices and professional dialogue among teacher trainers and school leaders was rooted in the analysis and questioning of educational activities. In essence, the training of school leaders should evolve into a process of learning to learn alongside teachers about the challenges within their own practice, all while keeping in mind the comprehensive development and learning of the student. <![CDATA[New Digital Medias and Democracy: challenges to republican education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100240&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O estudo tematiza os desafios postos à educação dada em um cenário em que o modo de operar das mídias digitais põe dificuldades ao estabelecimento de uma forma de vida democrática e à configuração de um mundo humano comum. Contextualiza o atual cenário sociopolítico à luz dos modos de apropriação, de crítica e de abandono da racionalidade, destacando consequências práticas vinculadas a determinadas posições pós-modernas. Em um esforço de recuperar ‘energias utópicas’ presentes no ideário da modernidade iluminista, tanto na educação como na política, aposta em uma razão ancorada na intersubjetividade linguística como forma de legitimação das ordens sociais e políticas e como sustentação e orientação dos processos de formação das novas gerações.<hr/>ABSTRACT The study addresses the challenges posed to education in a scenario where the operating mode of digital media presents difficulties in establishing a democratic way of life and shaping a common human world. It contextualizes the current sociopolitical landscape in light of modes of appropriation, criticism, and abandonment of rationality, highlighting practical consequences linked to certain postmodern positions. In an effort to recover ‘utopian energies’ present in the ideals of enlightenment modernity, both in education and politics, it relies on a reason anchored in linguistic intersubjectivity as a means of legitimizing social and political orders and as a foundation and guiding force in the process of educating new generations. <![CDATA[<em>Telling the World about oneself</em> in Freirean Literature: the human right to speech]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100241&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste artigo é analisar as escolas militarizadas a partir do Programa Nacional das Escolas Cívico-Militares de 2019. Para isso foi realizada pesquisa documental e bibliográfica sobre a temática. A Bioética de Intervenção apresenta ferramentas metodológicas para analisar conflitos quando a Segurança Pública adquire função na escola. A discussão instrumentaliza a Teoria da Colonialidade do Poder e a Bioética de Intervenção como ferramentas críticas. De natureza inconstitucional, a militarização das escolas segue agenda política que se materializa em cerceamento de direitos e ameaça à educação. Conclui-se que a experiência da militarização apresenta ampliação de violências no ambiente escolar, em vez de promover cultura de paz.<hr/>ABSTRACT This article aims to analyze militarized schools stemming from the 2019 National Civic-Military School Program. Documentary and bibliographic research on the topic was conducted to that effect. Intervention Bioethics provides methodological tools to analyze conflicts when Public Security acquires a role in schools. The discussion instrumentalizes the concepts of Coloniality of Power and Intervention Bioethics as critical tools. Unconstitutional in nature, the militarization of schools follows a political agenda that materializes in the curtailment of rights and a threat to education. It is concluded that the militarization experience promotes an increase in violence in the school environment instead of promoting a culture of peace. <![CDATA[Characterization of reported deaths resulting from complications of medical and surgical care]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100242&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O texto apresenta o resultado de uma investigação realizada em comunidades Guarani e Kaiowá que teve como objetivo o levantamento e análise dos discursos que circulam entre os profissionais da educação escolar indígena sobre as diferenças dos estudantes surdos. A fundamentação teórico-metodológica abordou os pressupostos da teoria pós-crítica. Os participantes da pesquisa elencaram as barreiras que os estudantes enfrentam para o acesso às escolas e aos conhecimentos locais e universais, incluindo as línguas utilizadas na sua comunidade. Argumenta-se que a ampliação das investigações e do uso de línguas de sinais emergentes naqueles contextos pode contribuir com práticas de ensino plurilíngue mais adequadas para os estudantes indígenas surdos.<hr/>ABSTRACT The text presents the result of an investigation carried in Guarani and Kaiowá communities, which aimed to survey and analyze the discourses that circulate among indigenous school education professionals about the differences of deaf students. The theoretical-methodological foundation approached the post-critical theory assumptions. Survey participants listed the barriers students face in accessing schools and accessing local and universal knowledge, including the languages used in their community. It presents arguments about the expansion of investigations and the use of emerging sign languages in those contexts may contribute to more adequate plurilingual teaching practices for indigenous deaf students. <![CDATA[School Dropout and Permanence: analyzing perspectives of education workers at the IFSC]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100243&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A partir do olhar de trabalhadores da educação de diversos campi do Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), o presente trabalho busca analisar os fatores que envolvem o abandonar ou permanecer dos estudantes da Educação Profissional e Tecnológica (EPT). Desenvolvida como estudo de caso sob uma perspectiva dialética, a pesquisa, de abordagem qualitativa, evidenciou os diferentes olhares dos trabalhadores sobre os múltiplos e complexos motivadores do abandono ou permanência escolar. Revelou a fragmentação, a individualização, a culpabilização de seus sujeitos, a existência de ações pontuais de apoio à permanência e a ausência de avaliações e intervenções voltadas para modificar a estrutura, dual e excludente, da EPT.<hr/>ABSTRACT From the perspective of education workers from several campuses of the Federal Institute of Santa Catarina (Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC), this paper seeks to analyze the factors that involve school dropout or the permanence of students in Professional and Technological Education (Educação Profissional e Tecnológica - EPT). Developed as a case study from a dialectical perspective, the research, with a qualitative approach, highlighted the different perspectives of workers on the multiple and complex motivators of dropping out or staying at school. It revealed the fragmentation, the individualization, the blaming of its subjects; the existence of specific actions to support permanence and the absence of evaluations and interventions aimed at modifying the dual and excluding structure of EPT. <![CDATA[<em>Telling the World about oneself</em> in Freirean Literature: the human right to speech]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100244&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Dizer ao mundo de si, no sentido pleno do ser, do estar e do agir, constitui-se em um dos legados de Paulo Freire para a Educação. Ora, para além do gesto concreto de sua pedagogia, a palavra escrita denunciou negligências e empoderou atitudes de resistência e libertação. Nesse sentido, refletir sobre o direito à palavra como direito humano é o propósito desse texto. A metodologia utiliza-se da pesquisa bibliográfica, problematizando a singularidade dos direitos humanos nos livros: Pedagogia do Oprimido, Pedagogia da Esperança, entre outras obras, em diálogo com os fundamentos dos direitos humanos. O direito humano à palavra marca a singularidade da obra e pedagogia freireanas, que dizem ao mundo sobre si e sobre o outro.<hr/>ABSTRACT Telling the world about oneself, in the full meaning of being and acting, is one of Paulo Freire’s legacy to the Education. Well, beyond the concrete gesture of his pedagogy, the written speech has denounced negligence and has powered resistance and liberation attitudes. In this manner, reflecting about the right of speech as human right is this text’s purpose. The methodology uses bibliographical search, discussing human rights singularity at the books: Pedagogia do Oprimido, Pedagogia da Esperança, and others opus, in dialog with human rights fundaments. The human right to speech marks the singularity of Freire’s opus and pedagogy, that talks about oneself and themselves. <![CDATA[Learning, Intelligence and Social Environment: epistemological conceptions]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100245&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O texto relata a análise das questões 12-14, dentre as 24 da pesquisa Epistemologia do Professor de Matemática (Becker, 2012b), cujos dados provêm de entrevistas a 17 docentes de Matemática do Peru, Chile e Uruguai. O objetivo geral é o de identificar as concepções epistemológicas que fundam o ensino de Matemática; o específico é saber como os docentes explicam as capacidades de aprendizagem de alunos de diferentes meios sociais e se pensam que inteligência é herdada. Os docentes revelam epistemologias empiristas ou aprioristas, não construtivistas; creem que nascemos com capacidades inteligentes e o meio as diferencia; sua concepção de aprendizagem não valoriza a ação do sujeito. A referência teórica é a Epistemologia Genética.<hr/>ABSTRACT The text analyses questions 12-14 of the 24 included in the research entitled Epistemology of the Mathematics Teacher (Becker, 2012b), based on interviews with 17 teachers from Peru, Chile and Uruguay. The general aim is to identify the epistemological conceptions underlying mathematics teaching, specifically to learn how teachers explain the learning abilities of students from different social backgrounds and if they think intelligence is inherited. Teachers: display empiricist or aprioristic, rather than constructivist epistemologies; believe intellectual abilities are inherited and differentiated by the environment; and undervalue the action of the subject. The theoretical reference is Genetic Epistemology. <![CDATA[Scientific Literacy and the Science Curriculum Reorganisation in Portugal]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100246&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O estudo analisa a reorganização curricular no ensino de ciências do 3.° ciclo do Ensino Básico português, explora como a literacia científica está abarcada no currículo e analisa a evolução nos resultados dos alunos nas avaliações externas PISA e TIMSS. As reformas curriculares culminaram em dois documentos em vigor na área das ciências: Aprendizagens Essenciais e o Perfil dos Alunos à Saída da Escolaridade Obrigatória. Em ambos, o desenvolvimento da literacia científica é um dos principais objetivos a ser alcançado. No decorrer das mudanças curriculares ampliou-se a ênfase na importância da literacia científica para a formação dos alunos, facto que se reflete no crescimento relevante dos resultados de Portugal nas avaliações externas.<hr/>ABSTRACT The study analyses the curricular reorganisation in science teaching in the Portuguese 3rd cycle of basic education, explores how scientific literacy is embraced in the curriculum and analyses the evolution in the students’ results in the external assessments PISA and TIMSS. The curriculum reforms have culminated in two documents in force in science education: Essential Apprenticeships and Profile of Students Leaving Compulsory Schooling. In both, the development of scientific literacy is one of the main goals to be achieved. During the curricular changes, the emphasis on the importance of scientific literacy for the students’ education has increased, which is reflected in the relevant growth of Portugal’s results in external assessments. <![CDATA[Security and Gender in Bio-ecopolitical Strategies]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100247&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo problematiza a operação de estratégias bio/ecopolíticas que mobiliza a segurança e o conceito de gênero para a regulação das populações. Essas estratégias presentes no tecido documental de programas globais de duas autoridades internacionais – União Internacional de Conservação da Natureza (UICN) e Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento (PNUD) – operam para a segurança de um futuro sustentável do planeta. A partir das ferramentas da biopolítica de Michel Foucault e da ecopolítica – uma ampliação do conceito foucaultiano com deslocamentos para o nosso tempo histórico – destaca-se a presença das mulheres como populações vulneráveis nos programas ambientais a partir do saber da estatística e da preocupação com o futuro do planeta. Atenta-se para a forma com que as relações de gênero e ambientais são produzidas.<hr/>ABSTRACT This paper problematizes the operation of bio-ecopolitical strategies that mobilize security and the concept of gender to regulate populations. The strategies, which belong to global program documents issued by two international authorities – the International Union for Conservation of Nature (IUCN) and the United Nations Development Programme (UNDP) –, operate for the security of a sustainable future on the planet. Based on tools of Michel Foucault’s biopolitics and of ecopolitics, this study highlights women as a vulnerable population in environmental programs as shown by statistics and the concern for the future on the planet. Attention is paid to the way in which gender and environmental relations are developed. <![CDATA[Childhood and Pandemic: feelings and utopias of children]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100248&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O que contam as crianças desse amplo mundo social e cultural acometido pela covid-19? Que sentimentos e utopias crianças fluminense vivenciaram? São perguntas que orientaram nossa pesquisa, realizada no ano de 2021, quando entrevistamos 73 crianças, de 4 a 12 anos, moradoras da capital e Região Metropolitana do Rio de Janeiro. A pesquisa envolveu 5 grupos de pesquisa, vinculados a duas universidades públicas da região, e optamos pela técnica de rede de familiaridade para chegar até as crianças. Os resultados indicam que as crianças operaram seus sentimentos no tempo presente, como uma forma de compreender a realidade e de imaginar futuros para fertilizar a utopia enquanto se registra o que substancia o já vivido.<hr/>ABSTRACT What do children say about this broad social and cultural world affected by covid-19? What feelings and utopias have children from Rio de Janeiro experienced? These are questions that guided our research, carried out in 2021, when we interviewed 73 children, between 4 and 12 years old, living in the state capital and metropolitan area of Rio de Janeiro. The research involved five groups, linked to two public universities in the region, and we opted for the familiarity network technique in order to reach the children. The results indicate that the children operated their feelings in the present time, as a way of understanding reality and imagining futures to nurture utopia while recording what substantiates all that has already been lived. <![CDATA[Humanizing Education for Immigrant & Refugee Youth]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100249&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Em 2023, 184 milhões de imigrantes viviam fora de seu país de origem, incluindo 1,3 milhão de imigrantes residentes no Brasil. As crianças imigrantes e refugiadas têm o direito de frequentar a escola, mas muitas vezes a escola pública não promove o sucesso dos estudantes imigrantes. Este artigo destaca quatro princípios-chave e estratégias relacionadas baseadas em pesquisa que os educadores podem usar para promover o rendimento, o agenciamento e o envolvimento escolar para estudantes imigrantes e refugiados: situar as histórias, famílias, idiomas e conhecimentos dos estudantes como atributos, não como déficits; reconhecer que a vida dos estudantes imigrantes tem caráter transnacional; desenvolver uma cultura de pertencimento e relações fortes com professores e colegas; e fornecer apoio específico aos estudantes imigrantes.<hr/>ABSTRACT In 2023, 184 million immigrants lived outside their country of nationality, including 1.3 million immigrants living in Brazil. Immigrant and refugee children have the right to attend school, yet too often public schooling does not foster success of immigrant students. This article highlights four key principles and related research-based strategies that educators can use to foster achievement, agency, and engagement in school for immigrant and refugee students: situate students’ histories, families, languages, and knowledges as assets, not as deficits; recognize that immigrant students lead transnational lives; develop a culture of belonging and strong relationships with teachers and fellow students; and provide specific supports to immigrant students. <![CDATA[Science and Biology Education: strange, non-human loves, conversations & alliances with plants and other ways of narrating life]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100401&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Fauna, flora, ambientes e seres vivos, bem como as relações ecológicas, culturais e sociais entre eles e nós, humanos, e, igualmente, tudo aquilo que lhes/nos acontece em dados tempos e espaços, se articulam com o que chamamos de ensino de Ciências e/ou de Biologia no âmbito da educação escolar e universitária. Os não humanos articulam-se, de modo profundo, com a Literatura, as Artes Visuais, a Antropologia, as Ciências da Vida, a Divulgação Científica e, especialmente, com a vida cotidiana dos humanos – mas parecem afetar, ainda timidamente, as salas de aula escolares e as da formação docente. Nesta direção, o texto busca elencar possibilidades de encontros entre humanos e não-humanos na escola e fora dela.<hr/>ABSTRACT Fauna, flora, environments and living beings, as well as the ecological, cultural and social relations between them and us humans, and, equally, everything that happens to them/us in given times and spaces, are articulated with what we call Science and/or Biology education in the scope of school and university education. Non-humans are deeply articulated with Literature, Visual Arts, Anthropology, Life Sciences, Scientific Dissemination and, especially, with the daily life of humans – but they seem to affect, still timidly, school classrooms and teacher education classrooms. In this sense, the text seeks to list possibilities of encounters between humans and non-humans at school and outside it. <![CDATA[Abominable Loves between Strangers]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100402&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Como o ensino de biologia pode reescrever a lógica da vida a partir da relação com seres que não geram nenhum apelo ético? É possível produzir mundos queers no espaço ético da natureza? Como encenar, no ensino de biologia, uma poética ecológica da intimidade? Como amar em tempos de transformação ecológica radical? Essas questões são discutidas neste artigo sob um enfoque indisciplinar para explorar o ensino de biologia como arte de cultivar histórias emaranhadas, nas quais seres alienígenas têm o potencial de perturbar as histórias avassaladoras da tragédia que orbitam em torno de Anthropos com relatos inquietantes e generativos de um aberrante amor interespécies.<hr/>ABSTRACT How can Biology teaching rewrite life’s logic from the relationship with beings that do not generate any ethical appeal? Is it possible to produce queer worlds in the ethical space of nature? How to perform an ecological poetics of intimacy in Biology teaching? How to love in times of radical ecological transformation? These issues are discussed in this paper from a non-disciplinary approach to explore the teaching of Biology as the art of cultivating tangled stories, in which alien beings have the potential to disturb the overwhelming stories of tragedy that orbit around Anthropos with disquieting and generative reports of an aberrant interspecies love. <![CDATA[Ways of Inhabiting the World: a science education with/in the midst of/through life]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100403&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este texto se faz ao modo de um manifesto, por meio de uma escrita-oficina (Pontin; Godoy, 2017), provocando uma tessitura que instaura a urgência de se pensar e agir na construção de relações outras com a educação em ciências da natureza nos espaços educativos. Mobilizando, assim, ensinagens e aprendizagens que se tecem nas brechas de observações simpáticas, experimentações atentas e processos autoeducativos, com/em meio à/pela vida, que cultivem múltiplos modos de habitar e constituir o mundo. Emerge, desse manifesto, a partir de um fazer escritural-oficineiro, um convite aos/às educadores/as, não menos desassossegador, mas banhado de vitalidade, alegria e boa sorte, de que criem circunstâncias e pensamentos com-vida na educação e nas ciências da natureza.<hr/>ABSTRACT This text presents itself as a manifest, through a writing-workshop (Pontin; Godoy, 2017) to provoke a weave that establishes the urgency of thinking and acting in the construction of other relationships with education in natural sciences in educational spaces. Thereby mobilizing teachings and learnings that weave themselves in the gaps of sympathetic observations, attentive experimentation, and self-educational processes in the midst of life, which cultivate multiple ways of inhabiting and constituting the world. Through a writing-workshop, an invitation to educators emerges from this manifest, no less unsettling, but bathed in vitality, joy and good luck, for them to create circumstances and thoughts with-life in education and in natural sciences. <![CDATA[Minor Environmental Education, Decoloniality and Artistic Activism]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100404&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Discute-se uma educação ambiental menor que escapa das contradições do desenvolvimento sustentável pautado na ótica econômica neoliberal. Junto à ideia de minoridade, fundamentada no pensamento pós-crítico, apresentam-se proposições decoloniais e transdisciplinares de educação para os ambientes. Para tal, a crítica ao Antropoceno/Capitaloceno e o ativismo artístico de representantes das comunidades indígenas, como ideias para adiar o fim do mundo, são cartografadas no texto e agenciam proposições diferenciadas que podem ser pensadas junto ao Ensino de Ciências.<hr/>ABSTRACT This article discusses a minor environmental education that avoids the contradictions of sustainable development based on neoliberal economic perspectives. Along with the idea of minority, based on post-critical thinking, decolonial and transdisciplinary propositions of education for environments are presented. To this end, the critique of the Anthropocene/Capitalocene and the artistic activism of representatives of indigenous communities, as ideas to postpone the end of the world, are mapped in the text and promote differentiated propositions that can be considered alongside Science Education. <![CDATA[Natural History and Environmental Education in Dialogue in Science Teaching]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100405&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo analisa experiências pedagógicas de uma professora de Ciências que lecionou em uma escola pública municipal do Rio de Janeiro entre as décadas de 1960 e 1990. As vivências se relacionam a um singular trabalho pedagógico que se estruturou pela construção e manutenção de um zoológico escolar onde animais silvestres vivos eram mantidos e cuidados para serem usados em atividades didáticas sob perspectivas ecológico-evolutivas ou em ações em prol da conservação da fauna. Discute-se mudanças nas práticas de ensino da docente originadas por ressignificações de tradições naturalísticas, apropriadas durante sua formação inicial em História Natural, diante da influência cada vez maior do campo da Educação Ambiental ao longo dos anos.<hr/>ABSTRACT This paper analyzes pedagogical experiences of a Science teacher who taught in a Rio de Janeiro’s public school between the 1960s and 1990s. Her experiences relate to a singular pedagogical action structured by building and maintaining a zoo where wild animals were protected and used in didactic activities under ecological-evolutionary perspectives and on behalf of the conservation of wild fauna. The paper discusses the changes in the teacher’s practices that was originated by re-significations of naturalistic traditions, appropriated during her initial formation in Natural History in the face of the increasing influence of the field of Environmental Education over the years. <![CDATA[Gradism and Cladism in Teaching in a Foucaultian Analysis]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100406&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O percurso analítico deste texto se dirige aos espaços de constituição dos saberes e vislumbra relações de força que problematizam questões atinentes aos sistemas de classificação biológica e ao ensino, objetivando tornar visível as instâncias em que a Sistemática Evolutiva pode representar descontinuidade em relação à Sistemática Lineana. Contemporaneamente, o discurso filogenético posiciona-se como saber mais adequado ao estabelecimento das relações evolutivas, contudo, nos espaços de ensino ele sofre interdições o que permite supor que a formação de professores não lida satisfatoriamente com a dinâmica de algumas construções cientificas. Assim, pensa-se a produção do conhecimento científico para além da simples aceitação de uma verdade.<hr/>ABSTRACT The analytical course of this text is directed to the spaces of knowledge constitution and glimpses power relations that problematize issues related to biological classification systems and teaching, aiming to make visible the instances in which Evolutionary Systematics can represent a discontinuity concerning the Linean Systematics. At the same time, the phylogenetic discourse is positioned as the most adequate knowledge for the establishment of evolutionary relationships, however, in teaching spaces it suffers interdictions, which allows us to suppose that teacher training does not satisfactorily deal with the dynamics of some scientific constructions. Thus, the production of scientific knowledge goes beyond the simple acceptance of truth. <![CDATA[Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from art]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100407&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo discute a transdisciplinaridade entre os campos do saber e a contribuição das artes visuais para o ensino das ciências naturais. É apresentado o trabalho artístico em vídeo Evoluções em 3 Lições, do próprio autor, no qual se entrelaçam histórias relacionadas à teoria da evolução e ao colonialismo, buscando oferecer uma visão complexa da relação entre humanos brancos, humanos não-brancos e animais não-humanos. Conclui-se que o ensino das ciências aliado à percepção sensível proporcionada pela arte pode contribuir para a constituição de um mundo plural em que o respeito à alteridade e a comunicação entre os campos do saber ocorra de forma mais íntegra e colaborativa, sem deixar de lado as complexidades de cada área.<hr/>ABSTRACT The paper discusses the transdisciplinarity between the fields of knowledge and the contribution of visual arts to teaching natural sciences. The author’s own video artwork Evolutions in 3 Lessons is presented, in which stories related to the theory of evolution and colonialism are intertwined, seeking to offer a complex view of the relationship between white humans, non-white humans and non-human animals. It is concluded that the teaching of science allied to the sensitive perception provided by art can contribute to the constitution of a plural world in which respect for otherness and communication between the fields of knowledge occur in a more integral and collaborative way, without ceasing to the complexities of each area. <![CDATA[Can a Science Museum Dream? Notes on a museum artifact]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100408&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Considerando que museus são espaços de escolha constante entre o que e como exibir o acervo, o texto apresenta o histórico da construção de um artefato museal no Museu de Biodiversidade do Cerrado, que tensiona a relação cultura-natureza em um museu de ciências. Entre alguns dos resultados, discute e sugere o conceito de artefato de imersão como uma especificidade entre os artefatos museais, buscando suas potencialidades e limitações nas representações e narrativas expositivas.<hr/>ABSTRACT Considering that museums are spaces of constant choice between what and how to display the collection, this paper presents the history of the construction of a museum artifact at the Museum of Biodiversity of the Cerrado, which stresses the relationship between culture and nature in a science museum. Among some of the results, it discusses and suggests the concept of immersion artifact as a specificity among museum artifacts, seeking its potentialities and limitations in representations and expository narratives. <![CDATA[Encounters and Fictions: talking to plants]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100409&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Ouvir o que dizem as plantas para com elas conversar é a proposta que mobiliza a escrita deste artigo. Parte-se de uma problematização sobre a perspectiva utilitarista que comumente caracteriza a relação entre humanos e plantas. Relação que se reproduz, também, no ensino de botânica, quando frequentemente pensado a partir de um olhar formativo tecnicista e hierárquico para as plantas e outros não humanos. Assim, baseando-se principalmente em repertórios e noções provenientes das artes, da filosofia e da literatura, o que se busca é construir possibilidades de outros encontros com as plantas. Encontros menos hierárquicos nos quais seja possível escutar a voz quase inaudível das plantas e com elas conversar.<hr/>ABSTRACT Listening to what the plants say in order to talk to them is the proposal that mobilizes the writing of this article. It starts with a problematization about the utilitarian perspective that commonly characterizes the relationship between humans and plants. This relationship is also reproduced in the teaching of botany, when it is often thought from a technical and hierarchical point of view towards plants and other non-humans. Thus, based mainly on repertoires and notions coming from the arts, philosophy and literature, what is sought is to build possibilities for other encounters with plants. Less hierarchical encounters in which it is possible to hear the almost inaudible voice of the plants and talk to them. <![CDATA[Plant Alliances: companion species in teaching in the face of the Anthropocene]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100410&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O que as alianças com as árvores podem ativar em experiências de ensino diante do Antropoceno? Partindo dessa pergunta, analisa-se encontros entre biologias e artes nas práticas da disciplina “Arte, ciência e tecnologia”. Mobilizado pelo conceito de “espécies companheiras” de Haraway (2021) e em diálogos com obras de artistas, autores da educação e filosofia, este texto se interessa por pensar no que acontece entre as relações materiais e os regimes de signos envolvidos em exercícios que resultaram em dois livros-objeto criados na disciplina: Floresta de Luz e Floresta². As árvores convocam as pessoas a pensarem o ensino como um laboratório-ateliê de perceber-fazer floresta e a darem atenção às fabulações que brotam pelas frestas, entre biologias e artes.<hr/>ABSTRACT What can alliances with trees bring about when it comes to teaching experiences in the face of the Anthropocene? This text analyzes the encounters between biological sciences and the arts as seen throughout the “Art, science and technology” course. Having been provoked by Haraway’s (2021) concept of “companion species” and established a connection with works by artists and with authors of education and philosophy, its interest in thinking about what happens between material relations and the systems of signs involved in those exercises which have resulted in two book-objects produced within the course: Floresta de luz and Floresta². The trees call upon people to think of teaching as a laboratory-atelier of perceiving-creating forests and to pay attention to the fabulations between biological sciences and the arts. <![CDATA[Re-enchanting Biology: how does a root grow when we decide to look at it?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100411&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Como cresce uma raiz quando se decide olhar para ela? Essa tem sido uma das perguntas que tem proposto uma busca para reencantar a biologia. Essa busca não está calcada em uma sequência de passos previamente determinados, mas sim na possibilidade de experimentar com o conhecimento científico posto na disciplina de biologia. A necessidade de reencantar assume um desencanto, esse produzido pela hierarquia das espécies em histórias evolutivas contadas antes mesmo de acontecerem. Fragmentos do curso Experimentações Botânicas são trazidos para dar pistas de como se cria um corpo sem órgãos e como isso possibilita embaralhar os sentidos para que se reinvente a biologia.<hr/>ABSTRACT How does a root grow when you decide to look at it? This has been one of the questions that has posed a quest to re-enchant biology. This search is not based on a sequence of previously determined steps, but on the possibility of experimenting with the scientific knowledge introduced in the discipline of biology. The need to re-enchant assumes a disenchantment, this one produced by the hierarchy of species in evolutionary stories told even before they happen. Fragments of the Botanical Experimentation course are brought to give clues on how to create a body without organs and how this makes it possible to shuffle the senses so that biology is reinvented. <![CDATA[The Science and Knowledge in the ‘Invisible City’]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100412&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste artigo, analisa-se os apagamentos de cultura popular, em prol do conhecimento científico, a partir da série Cidade Invisível. Para tanto, a série é analisada com ferramentas conceituais de Michel Foucault e Ailton Krenak. A série estreou em 2020 em uma plataforma de streaming e versa sobre lendas brasileiras vivendo em uma comunidade do Rio de Janeiro. A invisibilidade refere-se à inexistência das personalidades no mundo racional, bem como ao contexto da vivência periférica. Os contrapontos entre conhecimento popular e científico são construídos na narrativa, trazendo elementos de histórias brasileiras, sem se pretenderem, simultaneamente, fiéis às suas produções culturais.<hr/>ABSTRACT This article analyzes the erasures of popular culture in favor of scientific knowledge, from the series Invisible City. Therefore, the series is analyzed with conceptual tools from Michel Foucault and Ailton Krenak. The series premiered in 2020 on a streaming platform, and is about Brazilian folk entities living in a community in Rio de Janeiro. The invisibility refers both to the nonexistence of the characters in the rational world and to the context of peripheral experience. The counterpoints between popular and scientific knowledge are constructed in the narrative, bringing elements from Brazilian histories without simultaneously pretending to be faithful to their cultural productions. <![CDATA[Bringing the Practice of Education in Sciences and Biology]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100413&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo objetiva discutir práticas de ensino de ciências partindo de noções de vida e de natureza como contextos generativos, não idênticos às suas definições conceituais na biologia. A proposta é aproximar essas práticas do horizonte das epistemologias ecológicas (Steil; Carvalho, 2014), em que múltiplos e diferentes esforços compreensivos contemporâneos se aproximam, valorizando a materialidade da vida e criticando uma ciência humano-centrada, que tende a reduzir as múltiplas emergências do vivo. Toma em análise duas experiências, uma na educação básica e outra na educação universitária. Conclui pela produtividade para o ensino de ciências de voltar-se à condição do ‘estar vivo’, através de uma ‘educação da atenção’ (Ingold, 2015), multiplicando as formas de vida, à medida em que promove a percepção de mundos plurais, onde a existência se dá pela permanente coprodução da vida.<hr/>ABSTRACT The article discusses science teaching practices based on notions of life and nature as generative contexts, in contrast with the usual conceptual definitions in biology. The proposal is to approximate these practices to the horizon of ecological epistemologies (Steil; Carvalho, 2014), where multiple and diverse contemporary comprehensive efforts come together, appraising the materiality of life as well as criticizing human-centered science, which tends to reduce the multiple emergences of the living. The present article analyzes two experiences, being the first one in basic education and a second one within university settings. It concludes, for the sake of the quality of productivity in the realm of science teaching, that returning to the condition of ‘being alive’, through an ‘education of attention’ (Ingold, 2015) is necessary: multiplying forms of life, while promoting an expansion of one’s perception regarding the plurality of existing worlds where existence takes place, through the permanent co-production of life, is the path to walk upon. <![CDATA[<em>Drosophila melanogaster</em>: a meeting point for History, Philosophy, Sociology, and Biology teaching]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100414&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Drosophila melanogaster ha suscitado diversos estudios en la historia, la filosofía, la sociología y la didáctica de la biología, evidenciando el papel relevante que ha desempeñado como organismo modelo de prácticas experimentales de la genética y otras áreas. Sin embargo, dichos trabajos no suelen entrelazarse estrechamente. Por ende, este artículo pretende aportar en la constitución de vínculos entre esos ámbitos, entendiendo a esta mosca como un punto de convergencia. Desde esta perspectiva, se propone ampliar la mirada sobre la naturaleza de la ciencia, la cual es un referente importante para que los profesores puedan complejizar las prácticas de enseñanza de la biología.<hr/>ABSTRACT Drosophila melanogaster has been the subject of several studies in history, philosophy, sociology, and teaching of biology, evidencing the relevant role it has played as a model organism for experimental practices in genetics and other areas. However, these works are not usually closely intertwined. Therefore, this article intends to contribute to the establishment of links between these areas, understanding the fly as a point of convergence. From this perspective, it proposes to broaden the view on the nature of science, which is an important reference for teachers to make biology teaching more complex. <![CDATA[Zoology, Environment and Society in Preservice Teacher Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432023000100415&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Com o intuito de colaborar para o campo do planejamento didático e trazer elementos para ampliar os conhecimentos e abordagens de novos modos de entender, de narrar e de constituir o mundo natural no que concerne à fauna, apresenta-se esta investigação sobre sequências didáticas produzidos na formação inicial de professores de ciências e biologia. Discute-se, neste artigo, sequências didáticas cujo cerne das atividades convergem para a elaboração de conhecimentos que integram aspectos sobre zoologia, ambiente e sociedade. Analisa-se as principais propostas, possibilidades e limites a partir dos seguintes temas: antropomorfização; saberes tradicionais, estética e recursos animais; zoológicos, coleta e ética animal.<hr/>ABSTRACT To contribute to the field of didactic planning and expand knowledge and approaches to new ways of understanding, narrating, and constituting the natural world regarding fauna, one present this investigation on teaching-learning sequences produced by preservice science and biology teachers. This article discusses teaching-learning sequences whose core activities converge towards the development of knowledge that integrate aspects of zoology, environment, and society. The main proposals, possibilities and limits based on the following themes are analyzed: anthropomorphization; traditional knowledge, aesthetics, and animal resources; zoos, collection, and animal ethics.