Scielo RSS <![CDATA[Inter Ação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0101-713620160002&lang=es vol. 41 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Dimensiones educativas no formales e informales de las prácticas culturales juveniles en la ciudad]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-71362016000200265&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo sistematiza dados colhidos em pesquisa de campo - com observações e entrevistas - a respeito de práticas culturais de jovens das camadas populares em dois projetos socioeducativos e três grupos informais, em um município do Sul de Minas Gerais. Trata da dimensão educativa destas práticas, em especial dos seus objetivos e metodologias, com base nas noções de educação não formal e educação informal. Constata-se a riqueza das práticas culturais juvenis, a diversidade de referências e a força das culturas negras, com o Hip Hop e as artes afro-brasileiras. Também, a combinação entre estratégias mais ou menos formais de educação e a criação de circuitos entre projetos socioeducativos e coletivos juvenis.<hr/> Abstract: The article systematizes data collected in field research - with observations and interviews - about cultural practices of young people of the lower classes in two socio-educative projects and three informal groups, in a county in Minas Gerais, Brazil. The article deals with the educational dimension of these practices, in particular its objectives and methodologies, based on non-formal education and informal education notions. It is possible to notice the wealth of youth cultural practices, the diversity of references and the strength of black cultures, such as the Hip-Hop and African-Brazilian arts. In addition, the combination of more or less formal strategies of education and the creation of circuits between socio-educative projects and youth groups. <hr/>Resumen: El artículo analiza los datos recogidos en la investigación de campo - con observaciones y entrevistas - acerca de las prácticas culturales de jóvenes de niveles sociales populares en dos proyectos socioeducativos y tres grupos informales, en un municipio del Sur de Minas Gerais, Brasil. El artículo enfoca la dimensión educativa de esas prácticas, en particular, de sus objetivos y procedimientos, tomando como referencia nociones de educación no formal y educación informal. Se constata la riqueza de las prácticas culturales juveniles, la diversidad de referencias y la fuerza de las culturas negras, con el Hip Hop y las artes afro-brasileños. Igualmente, la combinación entre estrategias más o menos formales de educación y la creación de redes entre proyectos socioeducativos y grupos juveniles. <![CDATA[Dimensiones socioeducativas del "teatro do oprimido": cultura, teatro y educación populares]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-71362016000200287&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O presente artigo divide-se em duas partes: uma discussão com base em aportes teóricos e um relato de experiência. Num primeiro momento, partindo de uma breve narrativa histórica sobre o conceito de cultura popular enquanto uma categoria intelectual, presente em alguns movimentos sociais de esquerda brasileiros durante as décadas de 50 e 60, destaca a concepção deste conceito em Augusto Boal e caracteriza o Teatro do Oprimido dentro de uma determinada tradição de cultura popular, o teatro político, engajado. Por fim, relata uma experiência num curso de formação no Centro de Teatro do Oprimido que tem suscitado reflexões sobre a educação popular e o fazer pedagógico em geral.<hr/>Abstract: The article is divided in two parts: a discussion based on theoretical approach and an report of an experience. In the first moment based on a brief historical narrative about the concept of popular culture while an intellectual category present in a few social movements of Brazilian left wing during the decades of 50 and 60, emphasizes the conception of this concept in Augusto Boal and characterizes the Theater of Oppressed inside the tradition of a popular theater, the political theater, engaged. At last it relates with an experience in a curse of preparation in the center of Theater of Oppressed that resulted in reflections about popular education and pedagogical practice in general.<hr/>Resumen: Este artículo se divide en dos partes: una discusión fundamentada en estúdios teóricos y un relato de experiencia. Inicialmente, partiendo de un breve relato histórico sobre el concepto de cultura popular como una categoría intelectual, presente en algunos movimientos sociales de izquierda brasileños durante las décadas de 50 y 60, se destaca la concepción de este concepto en Augusto Boal y caracteriza el Teatro del Oprimido dentro de determinda tradición de cultura popular, el teatro político, actuante. Por fim, relata una experiencia en un curso de formación en el "Centro de Teatro do Oprimido" que ha sucitado reflexiones sobre la educación popular y la práctica pedagógica en general. <![CDATA[El carácter educativo de las narrativas orales de los ancianos de la Comunidad Quilombola Morrinhos/Poconé- MT]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-71362016000200305&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O objetivo deste artigo é estabelecer a relação entre as narrativas orais da comunidade quilombola de Morrinhos, localizada no município de Poconé, Estado de Mato Grosso, e os processos educativos que são construídos por meio delas na ambiência familiar. A metodologia utilizada foi a história oral, e o principal instrumento de coleta de informações foi a entrevista. Teoricamente, o artigo se apoia em Bosi (2004), Vansina (2010), Hampaté Bâ (2010) e Meihy (2014), entre outros. Os resultados apontam que os velhos ainda desempenham função importante na preservação da memória dessa comunidade, contribuindo na (re)construção de significados essenciais para o processo de constituição sociocultural dos sujeitos, mais especificamente, reforçando valores nas crianças e jovens, tais como respeito à natureza e obediência aos mais velhos.<hr/> Abstract: The aim of this article is to establish the relation between the oral narratives heard in the the Morrinhos quilombola community, situated in the municipality of Poconé, State of Mato Grosso, and the educational processes built through them within the family environment. The methodology used was the oral history, and the instrument used for collection of information was the interview. For theory, the article is supported on Bosi (2004), Vansina (2010), Hampaté Bà (2010), and Meihy (2014), among others. The results show that the elderly still play an important part in the preservation of this community's memory by contributing to the (re)construction of essential meanings for the sociocultural constitutions of subjects, more specifically, reinforcing values in children and young people, such as respect for nature and obedience to older people.<hr/>Resumen: El objetivo de este artículo es establecer la relación entre las narrativas orales de la comunidad quilombola de Morrinhos, ubicada en el municipio Poconé, Estado de Mato Grosso y los procesos educativos que son construidos a través de ellas en el ambiente familiar. La metodologia utilizada fue la narrativa oral y el principal instrumento de colecta de informaciones fue la entrevista. Teóricamente, el artículo se apoya en Bosi (2004), Vansina (2010), Hampaté Bâ (2010) y Meihy (2014), entre otros. Los resultados señalan que los ancianos todavía desempeñan una función importante en la preservación de la memoria de esa comunidad, contribuyendo para la (re) construcción de significados esenciales para el proceso de constitución sociocultural de los sujetos, específicamente, reforzando los valores en los niños y jóvenes, tales como el respeto a la naturaleza y la obediencia a los más viejos. <![CDATA[La calle como espacio y tiempo de posibilidades educativas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-71362016000200323&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo objetiva tecer reflexões em torno da dimensão educativa da rua vivenciada por três grupos sociais marginalizados que significam esse mundo a partir de incansáveis movimentos de busca por serem mais. Visando ressaltar a possibilidade e necessidade de pesquisar com esses grupos e não sobre eles, o autor e as autoras do texto posicionam-se como educadores populares e pesquisadores que primam pelo desenvolvimento da ciência no campo da educação com compromisso social. Dessa maneira, questionam o preconceito e a indiferença voltada aos grupos populares que usam a rua como espaço de moradia, vivências afetivas e culturais, sugerindo que sejam vistos e compreendidos como produtores de práticas sociais que, por meio da arte, da comunicação, da reinvenção da moradia, do trabalho e até mesmo do uso de drogas, afirmam suas vidas e lutam pelo reconhecimento de sua humanidade.<hr/> Abstract: The article aims to weave considerations on the educational dimension of the street lived by three marginalized social groups that give meaning to their world through untiring search to be better. Aiming the possibility and need to research with these groups and not on them, the text's authors position themselves as popular educators and researchers who care for the development of science in the field of education with social commitment. In this way, they question the prejudice and indifference concerning popular groups who use the street as living space, affective and cultural experiences, suggesting that they should be seen and understood as producers of social practices that, through art, communication, housing reinvention, work, and even the use of drugs, state their lives and struggle for recognition of their humanity.<hr/>Resumen: El artículo tiene como objetivo tejer consideraciones sobre la dimensión educativa de la calle experimentada por tres grupos sociales marginados que significan ese mundo a partir de incansables movimientos de búsqueda de ser más. Con el objetivo de resaltar la posibilidad y la necesidad de investigar con esos grupos y no en ellos, el autor y las autoras del texto se posicionan como educadores populares e investigadores que priman por el desarrollo de la ciencia en el campo de una educación con compromiso social. De esa manera, cuestionar los prejuicios y la indiferencia en relación a grupos populares que utilizan la calle como espacio de habitación, experiencias afectivas y culturales, sugiriendo que sean vistos y entendidos como productores de prácticas sociales que, a través del arte, de la comunicación, de la reinvención vivienda, del trabajo e, incluso, el uso de drogas, afirman sus vidas y luchan por el reconocimiento de su humanidade. <![CDATA[Jóvenes mujeres de periferia y el funk ostentación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-71362016000200337&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo visa analisar relações estabelecidas entre jovens alunas de uma escola da periferia do município de Porto Alegre (RS) e o estilo musical funk ostentação. Mais especificamente, busca-se problematizar a construção de ideais de relacionamentos afetivo- sexuais e de relações de gênero, pelas jovens, em articulação com tais músicas. Primeiramente, analisam-se as cinco músicas de maior evidência entre as jovens e, posteriormente, problematizam-se os dados produzidos em grupos de discussão. Dentre os resultados, destacamos a acolhida das jovens para os enunciados que destacam os homens como promotores financeiros dos sonhos de consumo femininos e seus anseios por relacionamentos de maior durabilidade, contrariando a representação de sucessivos relacionamentos breves apresentados nas suas músicas preferidas.<hr/>Abstract: This article aims to analyze relations between young women studying in a school located on the periphery of the city of Porto Alegre (RS/Brazil) and the musical style ostentation funk. More specifically, it seeks to problematize the construction of ideals of affective-sexual relationships and gender relations by those young women in conjunction with such songs. Firstly, we analyze five songs with major evidence for those students and later we problematize data produced in discussion groups. Among the results we highlight the acceptance by those students to the statements that highlight men as financial promoters of women's dreams of consumption and their desire for longer-lasting relationships, opposing the representation of successive brief relationships presented in their favorite songs.<hr/>Resumen: Este artículo tiene como objeto analizar las relaciones establecidas entre jóvenes estudiantes de una escuela de periferia de la ciudad de Porto Alegre (RS) y el estilo musical "funk ostentação". De modo más específico, se busca problematizar la construcción de ideales de relaciones afectivo-sexuales y de relaciones de género, por las jóvenes en articulación con las referidas musicas. En primer lugar, se analizan las cinco músicas más populares entre las jóvenes y, posteriormente, problematizamos los datos producidos en los grupos de discusión. Entre los resultados, destacamos la aceptación de las jóvenes de los enunciados que destacan a los hombres como promotores financieros de los sueños de consumo femeninos y la aspiración de esas jóvenes por relaciones más duraderas, contrariando la representación de sucessivos relacionamientos breves presentados en sus canciones favoritas. <![CDATA[La congada como espacio de socialización y de aprendizaje: entre el pasado y el presente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-71362016000200355&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este texto procura apresentar como se dá a dinâmica produzida pela relação entre os jovens, a cidade e a congada, numa contínua e descontínua relação de constituição e aprendizagem. A partir dos jovens congadeiros foi possível compreender como, em Goiânia, se configuram as práticas socioespaciais da congada numa troca com os mais velhos e com a própria cidade. Nessa busca, foi necessário recorrer à bibliografia referente à temática e ao trabalho de campo, que implicou o registro fotográfico e entrevista. A congada, que é celebrada por meio dos ternos de congo, tem sua principal atuação nos festejos que comemoram Nossa Senhora do Rosário. Os jovens foram o principal canal de tradução para conhecer as possíveis conexões que apontam a existência e a permanência da congada na cidade.<hr/>Abstract: This paper aims to present how it works the dynamic produced by the relationship among the young people, the city and the congada in a continuous and discontinuous relationship of formation and learning. From the young congadeiros in Goiânia, it was possible to understand the configuration of the socio-spatial practices of the congada in an exchange with the elderly and with the city itself. In this study, it was necessary to resort to the literature on the subject and to the field work, which led the photographic record and interview. The congada, which is celebrated by the congo groups (ternos), has its main operations in the festivities that celebrate Nossa Senhora do Rosário. Young people were the main translation channel to find the possible connections that link the existence and permanence of the congada in the city. <hr/>Resumen: Este texto pretende presentar como acontece la dinámica producida por la relación entre los jóvenes, la ciudad y la congada, en una relación continua y discontinua de construcción de aprendizaje. A través de los jóvenes 'congadeiros' fue posible entender cómo, en Goiania, se establecen las prácticas socio-espaciales de la congada, en un intercambio con los ancianos y con la propia ciudad. En esta búsqueda, fue necesario recurrir a la literatura sobre el tema y al trabajo de campo, lo que llevó al registro fotográfico y entrevistas. La congada, que se celebra a través de los grupos (ternos) de congo, tiene su principal actuación en las festividades que celebran la Virgen del Rosario. Los jóvenes fueron el canal principal de traducción para conocer las posibles conexiones que enlazan la existencia y permanencia de la congada en la ciudad. <![CDATA[Performance y educación: una reflexión de maestros krahô sobre la incorporación de ritos y cantos en la prática de la educación escolar indígena]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-71362016000200373&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Com o intuito de contribuir com a discussão da educação escolar indígena, este artigo pontua a reflexão de professores krahô1 sobre a incorporação de rituais e cantos - ações axiais em sua cultura - nas suas escolas e na construção própria de seus projetos pedagógicos. Apresenta, sucintamente, aspectos estilísticos e cosmológicos de sua performance e sua conexão com o que chamamos de "natureza" e "sobrenatureza". A análise resulta de observações e reflexões conjuntas com professores krahô no contexto de sua formação no curso de Educação Intercultural na Universidade Federal de Goiás.<hr/> Abstract: In order to contribute to the discussion of indigenous education, this article comments the Krahô teacher's reflection about incorporating their rituals and songs - axial actions in their culture - in their schools and in the very construction of their pedagogics projects. The text briefly presents stylistic and cosmological aspects of their performances and its connection with what we call "nature" and "supernatural". The analysis is based on observations and reflections joint with Krahô teachers in the context of their academic studies in intercultural education in the Federal University of Goiás.<hr/>Resumen: Con el fin de contribuir a la discusión de la educación escolar indígena, este artículo se ocupa de la reflexión de maestros Krahô acerca de la incorporación de su rituales y cantos - acciones axiales en su cultura - en sus escuelas y en la construcción autónoma de sus proyectos pedagógicos. Presenta brevemente los aspectos estilísticos y cosmológicos de su performance y su conexión con lo que llamamos "naturaleza" y "sobrenatural". El análisis es producto de observaciones y reflexiones conjuntas con profesores Krahô en el contexto de su formación en el curso de Educación Intercultural en la Universidad Federal de Goiás. <![CDATA[Epistemología: un recorte en Pierre Bourdieu]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-71362016000200399&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo discute o problema da epistemologia, recortando sua análise na sociologia da ciência de Pierre Bourdieu. O percurso parte de uma discussão geral da epistemologia e chega ao posicionamento deste pensador francês, assumindo a hipótese de que a sua sociologia da ciência critica o idealismo e o determinismo científicos e afirma uma leitura de que o campo científico é um produto social, mas com suas especificidades. Apoia-se nos principais escritos deste sociólogo que tratam do problema da ciência, particularmente em Para uma sociologia da ciência e os Usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico, assim como no aporte teórico da História Intelectual, os quais permitem explicitar a posição desse cientista social, estabelecendo relações entre a obra e seu criador, entre a obra e sua época e entre as diferentes obras da mesma época.<hr/>Abstract: This article discusses the problem of epistemology, analyzing the sociology of science by Pierre Bourdieu. It begins with a general discussion on epistemology and then approaches the point of view of this French thinker, adopting the hypothesis that his sociology of science criticizes scientific idealism and determinism and affirms an understanding that the scientific field is a social product, but with its specificities. It bases itself on the main writings of this sociologist which deal with the problem of science, especially in For a Sociology of Science and Social Uses of Science: for a clinical sociology in the scientific field, in the same way as in the theoretical input of Intellectual History, which explains the thinking of this social scientist, establishing links between the work and its creator, between the work and its epoch and among the different works of the same period.<hr/>Resumen: Este artículo discute el problema de la epistemología, recortando su análisis eN la Sociología de la Ciencia de Pierre Bourdieu. El itinerario parte de una discusión general de la epistemología y llega hasta el posicionamiento de este pensador, asumiendo la hipótesis de que su sociología de la ciencia critica el idealismo y el determinismo científicos y afirma una lectura de que el campo científico es un producto social, pero con sus especificidades. Se apoya en los principales escritos de este sociólogo que tratan el problema de la ciencia, particularmente en "Para uma sociologia da ciência y los Usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico", así como eN el aporte teórico de la Historia Intelectual, los cuales permiten explicitar la posición de ese cientista social, estableciendo relaciones entre la obra y su creador, entre la obra y su época y entre las diferentes obras de la misma época. <![CDATA[La educación popular como construcción de esperanza en el Centro De Formación Urbano-Rural "Irmã Araújo - CEFURIA"]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-71362016000200419&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo discute a esperança como um conceito/categoria na educação popular desenvolvida pelo Centro de Formação Urbano- Rural Irmã Araújo - CEFURIA. Com metodologia de pesquisa de cunho bibliográfico, fundamentada em documentos produzidos pelo CEFURIA, especialmente a obra CEFURIA: 25 anos fazendo história popular, de Ana Inês Souza. Como referencial teórico utilizou-se as obras de Jürguen Moltmann, Ernst Bloch, Paulo Freire, Alfonso Torres Carrillo, Carlos Rodrigues Brandão e Danilo Streck. A pesquisa evidenciou que a esperança/utopia é um conceito/categoria que perpassa toda a trajetória do CEFURIA e estrutura a busca pela construção de uma grande utopia: a esperança de construção do socialismo, compreendido como uma sociedade justa, fraterna e democrática.<hr/>Abstract: The article discusses the hope as a concept/category in popular education developed by the Training Centre of Urban-Rural Sister Araújo (CEFURIA). With bibliographic nature of research methodology, based on documents produced by CEFURIA, especially the work "CEFURIA: 25 years making popular history", by Ana Ines Souza. As a theoretical reference it was used the works of Jürguen Moltmann, Ernst Bloch, Paulo Freire, Alfonso Torres Carrillo, Carlos Rodrigues Brandão and Danilo Streck. The research showed that hope/utopia is a concept/category that permeates the entire trajectory of CEFURIA and structure the search for building a great utopia: the socialist construction of hope, understood as a just, fraternal and democratic society.<hr/>Resumen: El artículo discute la esperanza como un concepto/categoría en la educación popular desarrollada por el Centro de Formación de Urbano-Rural Irmã Araújo - CEFURIA. Fue usada una metodología de investigación de carácter bibliográfico, fundamentada en documentos producidos por el CEFURIA, especialmente la obra "CEFURIA: 25 anos fazendo história popular", de Ana Inés Souza. Como referencia teórica se utilizaron las obras de Jürguen Moltmann, Ernst Bloch, Paulo Freire, Alfonso Torres Carrillo, Carlos Rodrigues Brandão y Danilo Streck. La investigación mostró que la esperanza/utopía es un concepto/categoría que impregna toda la trayectoria de CEFURIA y estructura la búsqueda de la construcción de una gran utopía: la esperanza de construcción del socialismo, entendido como una sociedad justa, fraterna y democrática. <![CDATA[Actividad de estudio: una posibilidad de alteración de la práctica pedagógica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-71362016000200441&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Neste artigo, defende-se a tese de que o estudo teórico, mediado nas discussões entre os pares e na análise de situações práticas do cotidiano escolar, promove uma atuação docente mais consciente, no que se refere aos objetivos do ensino e às práticas que os materializam. Para isso, apresenta-se a análise dos dados coletados por meio da pesquisa-ação desenvolvida junto a uma professora do Ensino Fundamental de uma escola estadual de Mato Grosso do Sul, visando propor a efetivação da categoria de atividade conforme preconizada pela abordagem Histórico-Cultural. Os resultados apontam para o desenvolvimento de uma disposição psicológica amplamente favorável ao estudo teórico e à alteração da prática pedagógica, bem como para o surgimento do germe da Educação Desenvolvente nos alunos e na professora que participaram da Atividade de Estudo.<hr/>Abstract: The purpose of this research is to defend the thesis that the theoretical study promotes a more conscious educational performance when it is mediated in discussions among the colleagues and in the analysis of practical situations of everyday school life, with regard to the teaching purposes and practices that materialize it. For this, we present the analysis of data collected through the action research developed with a teacher of elementary school in a public school of Mato Grosso do Sul, in order to propose the realization of the activity category as recommended by the Historic-Cultural Approach. The results point to the development of a broadly favorable psychological disposition to the theoretical study and the change in teaching practice, as well as to the emergence of the germ of Developmental Education in the students and the teacher who participated in the Study Activity.<hr/>Resumen: En este artículo se defiende la tesis de que el estudio teórico, mediado en las discusiones entre compañeros y en el análisis de situaciones prácticas del cotidiano escolar, promueve una actuación docente más consciente, en lo que se refiere a los objetivos de enseñanza y también a las prácticas que se materializan. Para ello, se presenta el análisis de datos recogidos a través de una investigación-acción desarrollada junto con una profesora de enseñanza fundamental en una escuela pública de Mato Grosso do Sul, con el objetivo de proponer la realización de la categoría de la actividad según lo recomendado por el Enfoque Histórico-Cultural. Los resultados indican el desarrollo de una disposición psicológica ampliamente favorable al estúdio teórico y a la transformación de la práctica de la enseñanza, así como la aparición del germen de la "Educação Desenvolvente" en los estudiantes y en la profesora que participaron en la Actividad de Estudio. <![CDATA[Aprendizajes y experiencias: la licenciatura en educación del campo de la UFMG como espacio de mediación entre movimientos sociales y universidad]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-71362016000200463&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Os autores deste artigo analisam a experiência de implantação das duas primeiras turmas do curso de Licenciatura em Educação do Campo (LeCampo), da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). O objetivo foi compreender os níveis da participação dos Movimentos Sociais que originaram a proposta e os processos educativos decorrentes do programa. A categoria Organicidade foi o guia das análises, destacando a necessária mediação político-pedagógica dos sujeitos no projeto. Concluímos que a maior ou menor participação dos sujeitos consolida ou não o princípio educativo em projetos com foco em políticas para educação do campo.<hr/>Abstract: In this paper, the authors analyse the implementation experience of the first two classes of the Degree of Rural Education (LeCampo) of the Federal University of Minas Gerais. The goal was to understand the levels of participation of social movements in the organization of the educational actions and proposals of the program. The category "Organicity" was the guide of the analysis, highlighting the necessary political and pedagogical mediations of the subjects in the project. We concluded that the participation of the subjects is a condition for consolidating a politicized and emancipatory education, as presumed in the project.<hr/>Resumen: Los autores de este artículo analizan la experiencia de la implementación de las dos primeras clases del curso de Licenciatura en Educación del Campo (LeCampo), de la Universidade Federal de Minas Gerais. El objetivo fue comprender los niveles de participación de los Movimientos Sociales que originaron la propuesta y los procesos educativos derivados del programa. El concepto organicidad fue utilizado como categoría de análisis, destacando la necesaria mediación político-pedagógica de los sujetos en el proyecto. Concluimos que la mayor o menor participación de los sujetos consolida o no el principio educativo en proyectos que se centran en políticas para la educación del campo. <![CDATA[Procesos Formativos en la Red Coque Vive (RECIFE-PE): contribuciones teórico-metodológicas para la educomunicación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-71362016000200485&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo versa sobre os elementos formativos nas atividades desenvolvidas pela Rede Coque Vive (RCV). O trabalho de tese analisou a formação do educomunicador, questionando os contextos de formação e práticas educomunicativas. Buscamos saber de que maneira as interações entre os membros RCV constituem um espaço-meio de formação do educomunicador e como a RCV contribui para a circulação e apropriação de conhecimentos em educomunicação. Adotamos os princípios do estudo de caso etnográfico. Constatamos que as atividades educomunicativas presentes na RCV contribuem para a formação de educomunicadores e para o protagonismo juvenil, indo além da simples apropriação de conteúdos e apontando para outros elementos que fornecem a base para a educomunicação e refletem na formação humana.<hr/>Abstract: This article addresses the formative elements identified in the activities developed by the Coque Vive Network (RCV, from the original in Brazilian-Portuguese). The thesis work examined the training of the educomunicator, questioning the educomunication training contexts and practices. We seek to know how the interactions between the RCV members constitute a space/means for the training of the educomunicator and how the RCV presents itself as a movement of dissemination and appropriation of knowledge in educomunication. We adopt the ethnographic case study approach. We note that the educomunication activities present in the RCV contribute to the formation of educommunicators and to youth participation. This knowledge is not only related to the appropriation of content, but to other elements that provide the basis for knowledge about educomunication and reflect the development of the individual as a human being.<hr/>Resumen: Este artigo versa sobre los elementos formativos identificados en las atividades desarrolladas por la Red Coque Vive (RCV). El trabajo de tesis desarrollado analizó la formación del educomunicador, cuestionando los contextos de formación y prácticas educomunicativas. Buscamos saber de qué manera las interacciones entre los miembros RCV constituyen un espacio-medio de formación para el educomunicador y cómo la RCV contribuye para la circulación y apropiación de conocimientos en educomunicación. Adoptamos los principios del estudio de caso etnográfico. Constatamos que las actividades educomunicativas presentes en la RCV contribuyen para la formación de educomunicadores y para el protagonismo juvenil, ultrapasando la simplicidad de apropiación de contenidos y direccionado hacia otros elementos que fornecen la base para la educomunicación y se manifiestan en la formación humana. <![CDATA[A escola primária noturna em Mina s Gerai s (1891-1924).]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-71362016000200505&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo versa sobre os elementos formativos nas atividades desenvolvidas pela Rede Coque Vive (RCV). O trabalho de tese analisou a formação do educomunicador, questionando os contextos de formação e práticas educomunicativas. Buscamos saber de que maneira as interações entre os membros RCV constituem um espaço-meio de formação do educomunicador e como a RCV contribui para a circulação e apropriação de conhecimentos em educomunicação. Adotamos os princípios do estudo de caso etnográfico. Constatamos que as atividades educomunicativas presentes na RCV contribuem para a formação de educomunicadores e para o protagonismo juvenil, indo além da simples apropriação de conteúdos e apontando para outros elementos que fornecem a base para a educomunicação e refletem na formação humana.<hr/>Abstract: This article addresses the formative elements identified in the activities developed by the Coque Vive Network (RCV, from the original in Brazilian-Portuguese). The thesis work examined the training of the educomunicator, questioning the educomunication training contexts and practices. We seek to know how the interactions between the RCV members constitute a space/means for the training of the educomunicator and how the RCV presents itself as a movement of dissemination and appropriation of knowledge in educomunication. We adopt the ethnographic case study approach. We note that the educomunication activities present in the RCV contribute to the formation of educommunicators and to youth participation. This knowledge is not only related to the appropriation of content, but to other elements that provide the basis for knowledge about educomunication and reflect the development of the individual as a human being.<hr/>Resumen: Este artigo versa sobre los elementos formativos identificados en las atividades desarrolladas por la Red Coque Vive (RCV). El trabajo de tesis desarrollado analizó la formación del educomunicador, cuestionando los contextos de formación y prácticas educomunicativas. Buscamos saber de qué manera las interacciones entre los miembros RCV constituyen un espacio-medio de formación para el educomunicador y cómo la RCV contribuye para la circulación y apropiación de conocimientos en educomunicación. Adoptamos los principios del estudio de caso etnográfico. Constatamos que las actividades educomunicativas presentes en la RCV contribuyen para la formación de educomunicadores y para el protagonismo juvenil, ultrapasando la simplicidad de apropiación de contenidos y direccionado hacia otros elementos que fornecen la base para la educomunicación y se manifiestan en la formación humana. <![CDATA[Programa de Pós-Graduação em Educação da FE-UFG]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-71362016000200511&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo versa sobre os elementos formativos nas atividades desenvolvidas pela Rede Coque Vive (RCV). O trabalho de tese analisou a formação do educomunicador, questionando os contextos de formação e práticas educomunicativas. Buscamos saber de que maneira as interações entre os membros RCV constituem um espaço-meio de formação do educomunicador e como a RCV contribui para a circulação e apropriação de conhecimentos em educomunicação. Adotamos os princípios do estudo de caso etnográfico. Constatamos que as atividades educomunicativas presentes na RCV contribuem para a formação de educomunicadores e para o protagonismo juvenil, indo além da simples apropriação de conteúdos e apontando para outros elementos que fornecem a base para a educomunicação e refletem na formação humana.<hr/>Abstract: This article addresses the formative elements identified in the activities developed by the Coque Vive Network (RCV, from the original in Brazilian-Portuguese). The thesis work examined the training of the educomunicator, questioning the educomunication training contexts and practices. We seek to know how the interactions between the RCV members constitute a space/means for the training of the educomunicator and how the RCV presents itself as a movement of dissemination and appropriation of knowledge in educomunication. We adopt the ethnographic case study approach. We note that the educomunication activities present in the RCV contribute to the formation of educommunicators and to youth participation. This knowledge is not only related to the appropriation of content, but to other elements that provide the basis for knowledge about educomunication and reflect the development of the individual as a human being.<hr/>Resumen: Este artigo versa sobre los elementos formativos identificados en las atividades desarrolladas por la Red Coque Vive (RCV). El trabajo de tesis desarrollado analizó la formación del educomunicador, cuestionando los contextos de formación y prácticas educomunicativas. Buscamos saber de qué manera las interacciones entre los miembros RCV constituyen un espacio-medio de formación para el educomunicador y cómo la RCV contribuye para la circulación y apropiación de conocimientos en educomunicación. Adoptamos los principios del estudio de caso etnográfico. Constatamos que las actividades educomunicativas presentes en la RCV contribuyen para la formación de educomunicadores y para el protagonismo juvenil, ultrapasando la simplicidad de apropiación de contenidos y direccionado hacia otros elementos que fornecen la base para la educomunicación y se manifiestan en la formación humana.