Scielo RSS <![CDATA[Educação em Revista]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0102-469819930001&lang=pt vol. num. 17 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Peronismo y la enseñanza religiosa obrigatoria em las escuelas publicas. 1943-1955]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[O Colégio Nossa Senhora das Dores de Diamantina e a educação feminina no norte\nordeste mineiro (1860-1940).]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste trabalho, tenta-se reconstituir um pouco da história do Colégio Nossa Senhora das Dores, educandário feminino da cidade de Diamantina que, entre 1867 e 1940, foi freqüentado por jovens da elite do norte/nordeste mineiro e da Bahia. A ênfase recai sobre a análise das relações que uniam as alunas entre si e às suas educadoras, de modo a apreender o funcionamento cotidiano dessa tradicional escola mineira. Para isso, utilizam-se principalmente depoimento de ex-alunas e de antigas professoras do educandário.<hr/>This article tries to restore the history of Nossa Senhora das Dores’ School, a female institution in Diamantina, which received young ladies from the elite of the North and Northeast of Minas Gerais and Bahia in the period from 1867 to 1940. The emphasis is on an analysis of the relationships between students among themselves and their teachers so as to study the daily functioning of this traditional boarding school of Minas Gerais. The article was mainly based on recollections taken from former students and former teachers as well. <![CDATA[Ensino religioso e escola pública: o curso histórico de uma polêmica entre igreja e Estado no Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo busca retratar o caminho sinuoso e complexo das relações entre igreja a Estado, delimitado na questão do ensino religioso nas escolas públicas, através de diferentes dispositivos legais ao longo da história do Brasil.<hr/>This article tries to analyze the winding and complex route taken by the relationship between the Church and the State, circumscribed by the question of the teaching of religion in our public schools, through different legal rules in the course of the History of Brazil. <![CDATA[Colégio Sagrado Coração de Jesus: a presença da formação religiosa na educação feminina]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt “A educação da mulher em Belo Horizonte: a contribuição das missionárias servas do Espírito Santo do Colégio Sagrado Coração de Jesus”. Caracterizando-se como uma investigação histórica, a pesquisa pretende contribuir para a conservação da memória da educação em Belo Horizonte, penetrando-se no cotidiano de uma escola católica feminina, resgatando suas práticas pedagógicas e revelando o ideário feminino que inspirava a formação da mulher. Para alcançar tais objetivos, dois procedimentos metodológicos foram utilizados: entrevistas, coleta e análise de documentos e jornais de época, fotografias, revistas, cadernos de ex-alunas, atas das reuniões do colégio, etc. Esta pesquisa permite uma maior compreensão da Educação, do ponto de vista das relações de gênero.<hr/>Having the Mark of a historical investigation, this research is aimed at preserving memory in Belo Horizonte, inquiring into the daily routine of a female Catholic school in the sense of recovering its pedagogical practice and revealing the female ideals which guided the woman’s upbringing in the past. To attain these objective two methodological approaches were used: Interviews and a phase of collection-analysis of documents-newspapers of the past, photos, magazines, former students’ notebooks, written records of school meetings, etc. This research allows a more comprehensive understanding of Education from the viewpoint of gender relationships. <![CDATA[Colégios religiosos femininos e masculinos em Minas Gerais: um mapeamento ainda provisório]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A inexistência de uma listagem completa de colégios religiosos mineiros constitui um grande obstáculo no avanço das pesquisas sobre a educação de homens e mulheres em Minas. Este trabalho pretende ser um primeiro passo na identificação de educandários religiosos em Minas Gerais. A opção metodológica por um estudo quantitativo e indicativo para localizar e mapear os colégios religiosos em Minas permitiu a elaboração de um quadro com dados suficientes para oferecer um panorama da educação de homens e mulheres em nosso estado. Esse quadro servirá de suporte para aqueles que pretendem investigar sobre a educação de homens e mulheres em nosso estado. Esse quadro servirá de suporte para aqueles que pretendem investigar sobre a educação feminina e masculina em Minas Gerais, ou ainda, compreender a atuação educacional da Igreja Católica.<hr/>ABSTRACT The lack of a complete list of religious schools based in Minas Gerais has been appointed as a major obstacle in the advancement of research about male and female education in Minas. This work intends to be a first step towards the identification of religious institutions in Minas Gerais. The methodological option for a quantitative and indicative study to locate and to map the religious schools in Minas allowed the production of a table with enough data to provide a frame of reference concerning the education of men and women in our state. This table will give support to those who intend to further inquire into female and male education in Minas Gerais, or still, be of assistance for those who want to understand the educational role of the Catholic Church. <![CDATA[A luta dos católicos pela escola: Minas Gerais, anos 30]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo procura traduzir, a partir das falas publicadas na imprensa católica, as reações dos grupos católicos mineiros face ao movimento pela expansão da escola pública e leiga e a penetração das idéias escolanovistas no panorama educacional brasileiro.<hr/>This article tries to translate, from quotations in the Catholic press, the reactions of Catholic groups in Minas Gerais concerning the expansion of public (and lay) schools and the spread of the influential ideas of the Escola Nova (New School) within the Brazilian educational scenario. <![CDATA[O ensino religioso escolar na Itália fascista e no Brasil (1930-45)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[Os perigos da Co-educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[Em nome do desejo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[A porta do céu: a educação exilada Colégio do Caraça]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[Ritos de passagem: o fazer-se do(a) trabalhador(a) professor(a) em pedaços de história (a escola particular).]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[A lógica de quem não aprende a matemática escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[As organizações por local de trabalho entre a ruptura e o consentimento: a dimensão educativa das lutas autônomas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[Em busca de novos caminhos: uma proposta de reorganização do processo de trabalho na escola, através do ensino de ciências nas séries iniciais do 1º grau]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[O trabalhador e o processo saúde-doença: a mediação político-pedagógica da CIPA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[TV pública: a democracia no ar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[Alfabetização no Brasil: análise integrada de estudos teóricos e empíricos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[Análise qualitativa do tema “formação do alfabetizador”]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[Análise da produção sobre leitura e escrita do Programa de Assistência Brasileira-Americana ao Ensino Elementar - PABAEE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[Professor: profissionalização e/ou proletarização]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[O lúdico no processo de desenvolvimento e aprendizagem da criança; o brincar como coisa séria]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[Cidadania, cidade e educação relações ameaçadas no projeto republicano mineiro em fins do século XIX: a racionalidade moderna em questão]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[A constituição do sistema público de ensino  primário em Belo Horizonte - 1897-1927]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[Experiência do uso da Linguagem Pilot como recurso didático no ensino de tópicos de matemática na escola]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[Experiência do uso do logo como instrumento de iniciação a geometria na escola de 1º grau]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100026&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[La table, le livre et les Esprits de Marion Aubrée / François Laplantine]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100027&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[Catolicismo e sociedade no Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100028&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time. <![CDATA[Ensino religioso: o facultativo obrigatório]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000100029&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretendemos discutir duas afirmações que se fazem sempre presentes quando os historiadores da educação brasileira procuram explicar os motivos que levaram à reintrodução do ensino religioso escolar no Brasil no início da década de 30. Alguns historiadores vêem essa medida como uma simples estratégia política de Vargas no sentido de cooptar a Igreja Católica e obter o seu apoio: outros situam-na entre as conseqüências de uma possível influência do regime fascista italiano e da Reforma Getúlio sobre o sistema escolar brasileiro no primeiro Governo Vargas. Para discutir essas afirmações, analisaremos a posição do Estado e da Igreja com relação a presença do ensino religioso nas escolas públicas na Itália fascista e no Brasil. Procuraremos mostrar que a retomada do ensino religioso escolar no período autoritário que se seguiu à Revolução de 1930 tem, na perspectiva do Estado, uma dimensão ideológica precisa e inscreve-se, na perspectiva da Igreja, entre os mecanismos por ela utilizados para garantir sua influência sobre as classes populares urbanas em processo de formação.<hr/>In this article we intend to discuss two assertions which are normally made when historians of the Brazilian education try to explain the reasons leading to the re-introduction of the teaching of religion in Brazilian schools in the beginning of the thirties. Some historians see this decision simply as one of Vargas’ political strategy with the aim of co-opting the Catholic Church to eventually gain its support. Others see the decision among the consequences of a possible influence from both the Italian Fascist regime and Gentile Reform on the Brazilian school system in the first part of Vargas governing period. To discourse these two assertions we will analyze the position of both the State and the Church in relation to the presence of religion teaching in the public schools of Fascist Italy and of Brazil as well. There will be an attempt to demonstrate that the re-introduction of religion teaching into our schools during the authoritarian period following the Revolution of 1930 can be seen from two different perspectives. From the perspective of the State, it is a precise ideological position, while from the viewpoint of the Church, it is among the mechanisms it has made use of to guarantee its influence on the popular urban classes which were in the process of being shaped at that time.