Scielo RSS <![CDATA[Perspectiva]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0102-547320080001&lang=pt vol. 26 num. 01 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732008000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732008000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Movimentos sociais e educação popular: lutas nas empresas, em Portugal, após o 25 de Abril]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732008000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Tendo como referência empírica o movimento grevista operário que, no primeiro semestre de 1974, ocorreu na cintura industrial de Lisboa, antes e imediatamente após o derrube da ditadura fascista, em 25 de Abril de 1974, procurar-se-á colocar em evidência o potencial educativo desse movimento social, marcado pela autonomia. Pretende-se discutir qual a relação entre aprendizagens colectivas,realizadas no âmbito de processos instituintes de mudança social e o papel e a natureza do Estado nesses processos. Pretende-se num quadro teórico mais amplo, problematizar e discutir o conceito de educação emancipatória. Entende-se que a clarificação deste conceito, essencial para superar o actual desarmamento crítico face à lógica do capital, supõe a análise e desconstrução de uma visão da conflitualidade social no século XX reduzida à dicotomia entre dois campos: o do capitalismo e o do capitalismo de estado. Parte-se do pressuposto de que toda a acção e relação social é atravessada e impregnada por uma dimensão educativa, ela própria expressão política de relações de poder.<hr/>Using as an empirical reference the workers strike movement in the first half of 1974 in the industrial belt of Lisbon, before and immediately after the defeat of the fascist dictatorship, on April 25,1974, this paper seeks to reveal the educational potential of this autonomous social movement. It discusses the relationship between collective lessons realized in the realm of processes that established social change and the role of the State in these processes. In a broad theoretical framework, it analyzes the concept of emancipatory education. A clarification of this concept is understood to be essential to overcome a cur-rent critical disarmament in face of the logic of capital. The paper analyzes and deconstructs a vision of social conflict the 20th century, reduced to a dichotomy between two camps: capitalism and state capitalism. It is based on the supposition that all social actions and relations are infused with an educational dimension, which is an expression of politics and power relations.<hr/>En el presente artículo, procuramos evidenciar el potencial educativo del movimiento huelguista operario que ocurrió en el primer semestre de 1974 en el cinturón industrial de Lisboa, antes e inmediatamente después de la caída de la Dictadura fascista del 25 de abril de 1974. Se discute cual es la relación entre el aprendizaje colectivo realizado en el ámbito de los procesos instituyentes de cambio social y el papel de la naturaleza del Estado en es os procesos. En un marco teórico más amplio queremos problematizar y discutir el concepto de educación emancipatória. Entendemos que clarificar este concepto es esencial para superar el actual desarmamiento crítico en la lógica del capital, suponiendo este análisis como una des construcción de una visión social conflictiva en el siglo XX reducida a una dicotomia entre dos campos: del capitalismo y del capitalismo del Estado. Partimos del presupuesto de que toda acción y relación social está atravesada e impregnada por una dimensión educativa, propia de la expresión política de relaciones de poder. <![CDATA[Educação popular: um projeto coletivo dos movimentos sociais populares]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732008000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo trata da educação popular referida à educação do campo. Visa a explicitara educação projetada pelos sujeitos políticos coletivos dos movimentos sociais populares em contraposição ao modelo civilizatório de escola moderna, bem como desvelar o movimento contraditório que impregna os conceitos e as experiências das organizações populares como sujeitos da educação popular. A educação moderna produzida pela burguesia está reduzida aos processos escolares, negando os aprendizados da experiência, da cultura e do trabalho. Do mesmo modo que o trabalho é princípio educativo, o movimento social popular é educador como formador da classe e de uma identidade de classe. A educação popular tem, assim, um caráter de classe, e é isso o que a distingue do conceito abstrato de educação moderna. A crítica à educação reduzida à escola não significa negar a instituição escolar ou deixar de reconhecer o direito das classes populares à educação, que é universal. A finalidade a que nos propomos é levantar elementos para construir A concepção de educação popular resgatando sua relação com o mundo do trabalho, no qual se constituem os movimentos sociais populares que, nas suas práticas sociais e pedagógicas, a definem.<hr/>This article analyzes popular education in rural areas, with a focus on education as conceived by collective political actors - popular social movements to counter the "civilizing" model of the modern school. It seeks to unveil the contradictory concepts that impregnate the concepts and experiences of popular organizations as subjects of popular education. Modern bourgeois education is limited to processes in the schools, neglecting learning from experience, culture and work. In the same way that work is educational, participation in popular social movements is also educational considering its role in the formation of class and class identity. Popular education thus has a class character and it is this which distinguishes the abstract concept of modern education. The criticism of education limited to schools does not deny the important of school institutions nor does it fail to recognize the right of the popular classes to education, which is universal. The paper reviews the concept of popular education, reviving its relationship with the world of labor, where social movements are constituted and which define them in their social and pedagogical practices.<hr/>El presente artículo trata de la educación popular en relación al campa Tiene como interés explicar la educación proyectada por los sujeto políticos colectivos de los movimientos sociales populares en contra posición al modelo civilizatorio de la escuda moderna, como también, desvendar el movimiento contradictorio que impregna los conceptos y las experiencias de las organizaciones popular escomo sujetos de la educación popular. La educación moderna producida por la burguesía está reducida a los procesos escolares, negando los aprendizajes de la experiencia, de la cultura y del trabajo. Del mismo modo que el trabajo es el principio educativo, el movimiento social popular es educador en cuanto formador de clase y de una identidad de clase. La educación popular tiene así un carácter de clase y es eso lo que distingue del concepto abstracto de educación moderna. La crítica a la educación reducida a la escuda no significa negar la institución escolar o dejar de reconocer el derecho de las clases populares a la educación, que es universal. Nuestra finalidad es buscar elementos para construir la concepción de educación popular recuperando su relación con el mundo del trabajo, donde se constituyen los movimientos sociales populares que se definen, en sus prácticas sociales y pedagógicas. <![CDATA[Cultura do trabalho, autogestão e formação de trabalhadores associados na produção: questões de pesquisa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732008000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Partimos do pressuposto de que os conceitos são produtos das condições históricas de um determinado espaço/tempo, carregando consigo algo que é e, ao mesmo tempo, pode vir a ser. Em busca de subsídios teórico-metodológicos que contribuam para refletir sobre as dimensões educativas dos processos de trabalho sob o controle dos trabalhadores, (re) visitamos - à luz do materialismo histórico - as categorias "produção associada", "autogestão" e "cultura do trabalho”, fazendo referência a diferentes contextos em que os trabalhadores tomaram para si os meios de produção. Problematizamos os processos de formação de trabalha-dores associados, tendo em conta o movimento social por uma economia popular solidária que, desde o final da década de 1980, com a crise estrutural do emprego,se constrói em âmbito latino-americano.<hr/>This article is based on the supposition that concepts are products of the historic conditions of a given space and time and carry with them some thing that both is and that is coming to be. In search of theoretical and methodological support for an analysis of the educational dimensions of labor processes under worker control, we review the categories of "associated production", self management and labor culture from a historical materialist perspective. Different contexts are presented in which workers have taken control of the means of production. We analyze the educational processes of associated workers, based on the social movement for a popular solidarity-economy which, since the structural employment crisis of the late 1980's, has been mounting in Latin America.<hr/>Partimos del presupuesto que los conceptos son productos de las condiciones históricas de un determinado espacio/tiempo, y contienen en si mismos algo que es pero también algo que podría llegar a ser. Buscamos subsidios teórico - metodológicos que puedan contribuir para la reflexión sobre las dimensiones educativas de los procesos del trabajo, sobre el control de los trabajadores, (re)visitando - a partir del materialismo histórico - las categorías de "producción asociada", "autogestión" y "cultura del trabajo", haciendo referencias a los diferentes contextos en que los trabajadores tomaron parasi los medios de producción. También problematizamos los procesos deformación de los trabajadores asocia-dos, teniendo en cuenta el movimiento social para una economía popular solidaria que se construyó, al final de la década de 1980 con la crisis estructural del empleo en América Latina. <![CDATA[O trabalhador no centro de propostas de pesquisa-formação para o trabalho associado]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732008000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt As reflexões apresentadas neste artigo têm como objetivo contribuir com a análise e a elaboração de pressupostos teórico-metodológicos de projetos de formação direcionados à afirmação e autonomia de sujeitos envolvidos em experiências de trabalho associado, tendo como horizonte político a luta por um trabalho e uma sociedade em que seja afirmado o princípio da autogestão como um de seus pilares fundamentais. Para tal, a autora analisa o potencial da abordagem ergológica do trabalho e da perspectiva teórica conhecida como abordagem biográfica temática ("histórias de vida" a serviço do desenvolvimento de projetos).<hr/>The objective of this article is to analyze and prepare theoretical-methodological presumptions for education al projects aimed at the affirmation and autonomy of individual is involved in associated labor experiments. Its framework is the struggle for labor and a society in which the principal of self-management is a fundamental pillar. The paper analyzes the potential for an ergological approach to work and to the theoretical perspective known as a biographical thematic approach (life stories to support project development).<hr/>Les réflexions présentées dans cet article visent à contribuer à l'élaborationet l'analyse des présupposés métho-dologiques de projets dirigés versl'affirmation et l'autonomie de sujetsengagés dans un travail associatif.Ce dernier peut être caratérisé comme une lutte politique en faveur d'untravail et d'une société oü le principed'autogestion est affirmé comme undes piliers fondamentaux. En ayantcela en vue, l'autheur de l'article anali-se le potentiel d'une approche ergolo-gie du travail en utilisant un référentielthéorique appliqué à des Biographies Formatrices. <![CDATA[A relação entre trabalho, cooperação e educação nas pesquisas sobre o Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732008000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo é fruto de análise sobre a produção acadêmica (dissertações e teses disponíveis no Banco de Teses da CAPES) a respeito do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST), em especial sobre as pesquisas que abordam a relação entre trabalho, cooperação e educação. Destacamos as pesquisas que avaliam a experiência cooperativista no interior do Movimento, com base em diferentes concepções: os que compreendem que os problemas da cooperativa dizem respeito aos limites dos próprios cooperados e/ou do MST; os que estabelecem uma relação entre o sucesso ou insucesso da cooperativa e a formação política e técnica dos cooperados; os que criticam a ênfase na dimensão econômica das atividades coletivas nos assentamentos, inspirada na visão empresarial de gestão e racionalidade econômica do mundo da mercadoria; os que criticam a redução da cooperação à cooperativa; e, por fim, os que analisam os limites e as possibilidades das cooperativas no modo de produção capitalista, identificando as tensões entre o velho e o novo.<hr/>This article is the fruit of an analysis of dissertations and theses about the Landless Farm Workers Movement (MST) found in Capes' thesis database, in particular those studies concerning the relationship between work, cooperative principles and education. We high light the studies that evaluate the cooperative experience within the Movement, based on different concepts: those that understand that the problems of the cooperatives are related to the limitations of the members of the cooperative and or of the MST; those which understand a relationship between the success or failure of the cooperative and the political and technical training of the members; those which criticize an emphasis on the economic element of collective activities at the settlements, inspired by a business perspective of management and economic rationality; those which criticize limiting the application of co-operative principles to the cooperative itself; and finally those that analyze the limits of and possibilities for cooperatives in the capitalist mode of production, identifying the tensions between the old and the new.<hr/>El presente artículo es fruto del análisis sobre la producción académica (tesis de maestrías y de doctorado disponibles en el Banco de Tesis de la CAPES) sobre el tema del Movimiento de los Trabajado-res Rurales Sin Tierra (MST), en especial sobre las investigaciones que abordan la relación entre trabajo, cooperación y educación. Destacamos las investigaciones que evalúan la experiencia cooperativista en el interior del Movimiento con base en diferentes concepciones: los que comprenden que los problemas de la cooperativa señalan los limites de los propios cooperados del MST; los que establecen una relación entre suceso y falta de suceso de la cooperativa y la formación y técnica de los cooperados; los que critican el énfasis en la dimensión económica de las actividades colectivas en los asentamientos, inspirada en la visión empresarial de gestión y racionalidad económica del mundo de la mercancía; los que critican la reducción de la cooperación ala cooperativa; y, finalmente, los que analizan los limites y las posibilidades de las cooperativas en el mundo de producción capitalista, identificando las tensiones entre lo viejo y lo nuevo. <![CDATA[Cursos pré-vestibulares populares: limites e perspectivas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732008000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo está voltado para os cursos pré-vestibulares também chamados comunitários ou populares que se consolidam no Brasil na década de noventa e têm como principal objetivo a democratização do ensino. Nos últimos anos é notória a intensificação da demanda pelo ensino superior em decorrência da expansão do ensino básico, da urbanização e das transformações do mercado de trabalho, com profundas repercussões no desemprego, sobretudo entre os jovens. As políticas de expansão mediante a privatização do ensino superior brasileiro não favoreceram o acesso dos egressos do ensino médio que dependem essencialmente do ensino público para prolongar sua escolarização. Considerando a reduzida produção sobre o tema, procuramos levantar um breve histórico sobre a existência desses cursos no país. Faz parte também dos objetivos deste artigo, apresentar parte dos resultados de uma pesquisa com inscritos no processo de seleção e estudantes de um curso pré-vestibular popular existente na cidade de Florianópolis, destacando a composição social de seu público e seu projeto voltado para uma política de redução das desigualdades educacionais, seus limites e possibilidades.<hr/>This article concerns the "pre-vestibular" (college entrance exam preparation) courses, known as community or popular courses, which were implemented in Brazil in the 1990's with the goal of democratizing education. In recent years, there has been a widely recognized intensification of demand for higher education due to the expansion of primary education, urbanization and transformations in the labor market. This has had deep repercussions on un employment, above all among youth. The expansion policies, given the privatization of Brazilian higher education, do not favor the access of those graduating from high school, who depend essentially on public education to continue their schooling. Considering the limited amount of studies of this issue, we sought to provide a brief history of these courses in Brazil. The article also presents the results of a study of those registered in the selection process and students in a popular" pre-vestibular" exam in the city of Florianópolis, highlighting their social composition and the exam's objective of reducing educational inequalities, its limits and possibilities.<hr/>El presente artículo trata sobre os cursos de ingreso también llamados de cursos comunitarios o populares que se con-solidaron en Brasil en la década del no-venta y tienen como principal objetivo la democratización de la enseñanza. En los últimos años es notoria la intensificación de la demanda por la enseñanza superior debido a la expansión de la enseñanza básica, la urbanización y las transformaciones del mercado de trabajo, con profundas repercusiones en el desempleo, sobretodo entre los jóvenes. Las políticas de expansión mediante la privatización de la educación superior brasilera no favorecieron el acceso de los egresados del secundario que dependen esencialmente de la enseñanza pública para continuar sus estudios. Considerando la reducida producción sobre el tema, procuramos realizar un breve histórico sobre la existencia de esos cursos en el país. También uno de los objetivos de este artículo, es el de presentar parte de los resultados de la investigación con estudiantes inscriptos en el proceso de selección y estudiantes de un curso de preingreso popular en la ciudad de Florianópolis, destacando la composición social de su público y los fines de su proyecto que prioriza una política de reducción de las desigualdades educacionales, sus limites y posibilidades. <![CDATA[Educação de jovens e adultos trabalhadores no Brasil atual: do simulacro à emancipação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732008000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A educação dos trabalhadores jovens e adultos, no Brasil atual, vem recebendo especial destaque no âmbito das políticas do governo federal. Para além da aparente “democratização" das oportunidades de elevação de escolaridade e, sobretudo, de acesso às bases do conhecimento científico e tecnológico, tal processo é dotado de funcionalidades que requerem ser desveladas. Com esse objetivo, serão apresentados alguns dos principais condicionantes socioeconômicos das atuais ações governamentais voltadas para a elevação de escolaridade da classe trabalhadora, tomando como referência a atual divisão social do trabalho na sociedade brasileira. Serão abordadas, ainda, as relações que os movimentos sociais estabelecem com essas políticas, que tanto podem se voltar para a busca da emancipação, que se constrói explorando o caráter contraditório do real, quanto estar marcadas pela adesão mítica e conformadora. Compreender tais processos, em sua complexidade, exige que sejam estabelecidas distinções entre os chamados movimentos sociais "tradicionais" e os "novos movimentos sociais", o que constitui, também, objetivo deste trabalho.<hr/>The education of young and adult workers in Brazil today has received special attention in federal government policies. Beyond the apparent "democratization" of opportunities for greater education, and above all, of access to scientific and technological knowledge, this process includes functionalities that must be analyzed. Some of the principal socio-economic factors of the current government actions to raise the educational levels of the working class are analyzed, considering the cur-rent social division of labor in Brazilian society. The relations that social movements establish with these policies will also be addressed. They may be aimed at a search for emancipation, which is built by exploring the contradictory character of the reality, while they may also be marked by an a critical and con-for mist adhesion to the programs. An understanding of these complex processes requires that distinctions be established among the so called traditional social movement and the new social movement, which is another objective of this work.<hr/>L'éducation des jeunes et d'adultes tra-vailleus réçoit, actuellement au Brésil,spécial attention au plan des politiquesdu Gouvernement Fédéral. Au-delà del'apparente "démocratisation" des opor-tunités en envisageant augmenter la sco-larité et, surtout, l'accès aux bases de laconnaissance scientifique et tecnologi-que, ce processus a des fonctionnalitésqu'il faut dévoiler. En ayant par but lesexpliciter, ils seront présentés quelquescontraintes sócio-économiques, des ac-tions du gouvernement actuel, que setournent pour l'élévation de la scolaritédes couches travailleuses. Pour cela, onprend comme référence l'actuelle divi-sion sociale du travail dans la societébrésilienne. On explicitera, encore, lesrélations que les mouvements sociauxétablissent avec les actions qui com-posent la politique du gouvernement.Ces politiques peuvent se tourner ver laguete d'émancipation, celle-ci construiteen exploitant le caractère contradictoiredu réel, ou être marquées par l'adhésionnaïve et conservatrice. Pour comprendrece processus dans sa complexité, il fautdistinguer les "mouvements sociaux tra-ditionnels" des "nouveaux mouvementssociaux". Cela constitue aussi l'objectifde cet article. <![CDATA[Políticas de educação-formação para jovens: tensões e contradições]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732008000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Em Dezembro de 2005, o governo português lança aquele que pode ser considerado como o seu programa mais emblemático no campo da educação/formação: a Iniciativa Novas Oportunidades. Embora se trate de uma iniciativa destinada a qualificar a população jovem e adulta, neste artigo pretendemos apenas discutir as medidas e as acções destinadas aos jovens, demonstrando que se, por um lado, elas visam responder aos objectivos da União Europeia, traçados, em 2000, na Cimeira de Lisboa, por outro, a opção portuguesa de eleger a fileira profissionalizante como alvo privilegiado da sua acção governativa corresponde ao triunfo de uma concepção vocacionalista que vê na educação a "chave para mais crescimento económico, mais emprego e mais coesão social", mas que descura a discussão do seu papel no processo de democratização selectiva do ensino secundário e na produção de formas "doces" de exclusão escolar.<hr/>In December 2005, the Portuguese government launched what can be considered its most emblematic program in the field of education and training: the New Opportunities Initiative. Al- though the program is aimed at youth and adults, this article only discusses the measures and actions aimed at youth. It demonstrates that, on one hand they seek to respond to goals set by the European Union in 2000 at the Lisbon Summit. On the other hand, the Portuguese option emphasizes professional courses as the target of government action. This represents a triumph of a vocational concept that sees education as a "key to economic growth, more employment and social cohesion", but which neglects the discussion of its role in the process of selective democratization of secondary education and in the production of "sweet" forms of educational exclusion.<hr/>En diciembre de 2005, el gobierno portugués lanza un Programa emblemático en e! campo de la educación/formación: la Iniciativa Nuevas Oportunidades. Aunque se trate de una iniciativa destinada a calificar la población joven y adulta, en este artículo pretendemos apenas, discutir las medidas y las acciones destinadas a los jóvenes, demostrando que, si por un lado estas pretenden responder a los objetivos de la Unión europea, propuestos en el ano 2000, en la Cimeira de Lisboa, por otro lado, la opción portuguesa de elegir la profesionalización como meta privilegiada de la acción de! gobierno, corresponde al triunfo de una concepción vocacionalista que ve en la educación la " llave para un mayor crecimiento económico, más empleo y más cohesión social", pero que descuida la discusión de su pape! en e! proceso de democratización selectiva de la enseñanza secundaria y en la producción de formas "dulces" de exclusión escolar. <![CDATA[A creditação das aprendizagens pela experiência no acesso ao ensino superior: o caso dos maiores de 23 na Universidade de Lisboa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732008000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A necessidade de requalificar a força de trabalho em Portugal para reforçar a competitividade da economia, conduziu à implementação de políticas de educação e formação no sentido de todos os trabalhadores possuírem a escolaridade obrigatória de 12 anos. De entre essas medidas destaca-se o processo de reconhecimento, certificação e validação de competências adquiridas pela experiência. Nos últimos anos, foram criados os Centros de Reconhecimento e de Validação e Certificação das Competências, sendo as metas a atingir pelo Governo até 2010, a expansão do número de Centros, actualmente em número de 219, para 500, e a qualificação de um milhão de activos. Curiosamente, este reconhecimento da experiência chegou, também, ao Ensino Superior, através do decreto-lei nº 64/2006, de 21 de Março. Assim, desde 2006 que os trabalhadores podem aceder e progredir no ensino superior através da creditação da sua experiência. Neste artigo far-se-á uma breve descrição e análise da forma como decorreu este processo a partir do exemplo dos Maiores de 23 na Universidade de Lisboa e reflectir-se-á sobre os objectivos a ele subjacentes.<hr/>The need to improve education of the labor force in Portugal to reinforce economic competitiveness, led to the implementation of educational policies requiring mandatory schooling until the age of 12. These measures are highlighted by the process of recognition, certification and validation of the abilities acquired by experience. In recent years, Centers of Recognition, Validation and Certification of Abilities have been created, and the government plans to increase the number of centers from 219 to 500 by the year 2010 to train one million active workers. Curiously, this recognition of experience has also reached higher education, through decree-Iaw n° 64/2006, of March 21. Thus, since 2006, workers can be accepted to higher education courses through the accreditation of their experience. This article briefly describes and analyzes how this process took place based on the example of those Maiores de 23 (Over 23) at the University of Lisbon and reflects on its objectives and foundations.<hr/>La necesidad de recalificar la fuerza de trabajo en Portugal para reforzar la competición de la economía condujo a implementar políticas de educación y formación con eI fin de que todos los trabajadores puedan obtener la escolaridad obligatoria de 12 anos. En eI contexto de esas medidas se destaca eI proceso de reconocimiento, certificación y de validación de las competencias adquiridas por la experiencia. En los últimos anos fueron creados los centros de Reconocimiento y de Validación y Certificación de la Competencias, teniendo, el gobierno que cumplir algunas metas hasta eI 2010: la expansión del número de Centros que actualmente son 219, para 500, y la calificación de un millón de trabajadores en actividad. Curiosamente este reconocimiento de la experiencia llegó también a la Enseñanza Superior mediante el decreto-Iey n. 64/2006 del 21 de marzo. Así, desde eI 2006 los trabajadores pueden acceder y avanzar en la enseñanza superior mediante la certificación de su experiencia. En eI presente artículo realizamos una breve descripción y análisis de la forma en que este proceso acontece en la Universidad de Lisboa, Brasil a partir del ejemplo Los Mqyores de 23, reflexionando sobre los objetivos subyacentes en esta experiencia de formación. <![CDATA[A preocupação do movimento operário com a educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732008000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A necessidade de requalificar a força de trabalho em Portugal para reforçar a competitividade da economia, conduziu à implementação de políticas de educação e formação no sentido de todos os trabalhadores possuírem a escolaridade obrigatória de 12 anos. De entre essas medidas destaca-se o processo de reconhecimento, certificação e validação de competências adquiridas pela experiência. Nos últimos anos, foram criados os Centros de Reconhecimento e de Validação e Certificação das Competências, sendo as metas a atingir pelo Governo até 2010, a expansão do número de Centros, actualmente em número de 219, para 500, e a qualificação de um milhão de activos. Curiosamente, este reconhecimento da experiência chegou, também, ao Ensino Superior, através do decreto-lei nº 64/2006, de 21 de Março. Assim, desde 2006 que os trabalhadores podem aceder e progredir no ensino superior através da creditação da sua experiência. Neste artigo far-se-á uma breve descrição e análise da forma como decorreu este processo a partir do exemplo dos Maiores de 23 na Universidade de Lisboa e reflectir-se-á sobre os objectivos a ele subjacentes.<hr/>The need to improve education of the labor force in Portugal to reinforce economic competitiveness, led to the implementation of educational policies requiring mandatory schooling until the age of 12. These measures are highlighted by the process of recognition, certification and validation of the abilities acquired by experience. In recent years, Centers of Recognition, Validation and Certification of Abilities have been created, and the government plans to increase the number of centers from 219 to 500 by the year 2010 to train one million active workers. Curiously, this recognition of experience has also reached higher education, through decree-Iaw n° 64/2006, of March 21. Thus, since 2006, workers can be accepted to higher education courses through the accreditation of their experience. This article briefly describes and analyzes how this process took place based on the example of those Maiores de 23 (Over 23) at the University of Lisbon and reflects on its objectives and foundations.<hr/>La necesidad de recalificar la fuerza de trabajo en Portugal para reforzar la competición de la economía condujo a implementar políticas de educación y formación con eI fin de que todos los trabajadores puedan obtener la escolaridad obligatoria de 12 anos. En eI contexto de esas medidas se destaca eI proceso de reconocimiento, certificación y de validación de las competencias adquiridas por la experiencia. En los últimos anos fueron creados los centros de Reconocimiento y de Validación y Certificación de la Competencias, teniendo, el gobierno que cumplir algunas metas hasta eI 2010: la expansión del número de Centros que actualmente son 219, para 500, y la calificación de un millón de trabajadores en actividad. Curiosamente este reconocimiento de la experiencia llegó también a la Enseñanza Superior mediante el decreto-Iey n. 64/2006 del 21 de marzo. Así, desde eI 2006 los trabajadores pueden acceder y avanzar en la enseñanza superior mediante la certificación de su experiencia. En eI presente artículo realizamos una breve descripción y análisis de la forma en que este proceso acontece en la Universidad de Lisboa, Brasil a partir del ejemplo Los Mqyores de 23, reflexionando sobre los objetivos subyacentes en esta experiencia de formación. <![CDATA[O Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST) na atualidade: luta, organização e educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732008000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Entrevista concedida por Álvaro Santin, da coordenação nacional do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST), a Célia Regina Vendramini e a Sonia Maria Rummert, 12 de novembro de 2007, Florianópolis - SC. <![CDATA[Educação sexual: quando a articulação de múltiplos discursos possibilita sua inclusão curricular]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732008000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Hoje, no contexto da escolarização brasileira, é possível encontrar espaço no currículo para a Educação Sexual? Em que medida a sociedade contemporânea criou (e cria) demandas que favorecem a inclusão curricular de temáticas como a sexualidade, o gênero, as políticas identitárias? O que este contexto histórico e essa demanda têm a dizer aos cursos de formação de educadores(as)? Defendo o pressuposto de que a última metade do século XX foi determinante na discussão na inclusão da Educação Sexual nos âmbitos social e educacional, no Brasil. Segundo Michel Foucault, múltiplos discursos participam na construção dos saberes sociais acerca das sexualidades e dos gêneros. Esses discursos se articulam por "descontinuidades históricas" nos processos que definem as representações acerca dos sujeitos e de suas identidades culturais. Apresento um mapeamento histórico de demandas de ordem política, cultural, midiática, pedagógica, estética econômica que parecem apontar para as possibilidades temáticas e didático-metodológicas que um currículo da Educação Sexual pode assumir nos dias de hoje, em qualquer nível do ensino.<hr/>Is it possible to find space for sexual education in the Brazilian educational curriculum today? To what degree has contemporary society created demands that favor the inclusion of issues related to sexuality, gender and identity policies? What does this historical context and requirement have to say for teacher education courses? This article maintains that the last half of the 20th century was a determining period in the discussion and inclusion of Sexual Education in social and educational realms in Brazil. According to Michel Foucault, multiple discourses participate in the construction of social knowledge about sexualities and genders. These discourses are articulated by "historic discontinuities" in the processes that define representations about the subjects and their cultural identities. I present a historical mapping of the demands of a political, cultural, media, pedagogic, aesthetic and economic order that appear to indicate the thematic and didactic-methodological possibilities that a Sexual Education curriculum can assume today at any educational level.<hr/>Es posible hoy, en la escolaridad brasilera encontrar espacio en el currículo para la educación sexual? En qué medida la sociedad contemporánea crío (y cría) demandas que favorecen la inclusión de temáticas como la sexualidad, el género, las políticas de identidad? Que, este contexto histórico y esta demanda tienen para decir a los cursos de formación de educadores (as)? Defiendo el presupuesto de que la última mitad del siglo XX fue determinante en la discusión yen la inclusión de la educación sexual en los ámbitos social y educacional en Brasil. Según Michel Foucault, múltiples discursos participaron en la construcción de saberes sociales en relación a las sexualidades e los géneros. Eses discursos se articulan por "discontinuidades históricas" en los procesos que definen las representaciones acerca de los sujetos y sus identidades. Presento un panorama de las demandas de orden política, cultural, mediática, pedagógica, estética y económica que parecen apuntar en dirección a las posibilidades temáticas y didáctica - metodológicas que un currículo de Educación Sexual puede asumir en los días de hoy, en cualquier nivel de la enseñanza. <![CDATA[Educar, ocupar, vigiar: alcances e limites de um programa para jovens pobres]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732008000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Uma avaliação das políticas sociais voltadas aos adolescentes e aos jovens no Brasil nos revela urna inflexão a partir da segunda metade da década de 1990. Os programas tornaram-se mais numerosos e seguem uma tendência a combinar mecanismos de transferência de renda com a perseguição de outros objetivos, tais como a inserção escolar, o fomento à participação e/ou à formação profissional básica dos jovens atendidos. Este trabalho pretende apresentar os resultados de uma pesquisa sobre o desenvolvimento do Projeto Agente Jovem de Desenvolvimento Social em Belo Horizonte. Por meio de uma pesquisa qualitativa que compreendeu a análise de documentos, a observação de campo, e entrevistas com educadores e jovens atendidos em um dos seus núcleos, pretendeu-se compreender o seu funcionamento e os seus impactos como um programa sócio educativo.<hr/>An evaluation of social policies for adolescents and young people in Brazil reveals an inflection since the second half of the 1990's. The programs be-carne more numerous and began to combine income transfer mechanisms with other objectives such as school insertion, support for the basic professional training of the youth served. This paper presents the results of a study about the realization of the Youth Social Development Agent program in Belo Horizonte. A qualitative study that included document anlysis, field observation and interviews with teachers and youth served at one of the program's centers, sought to understand how it functioned and its impacts as a social educational program.<hr/>Una evaluación de las políticas sociales para los adolescentes y los jóvenes en el Brasil nos revela una inflexión a partir de la segunda mitad de la década de1990. Los programas se tornaron más numerosos y siguen una tendencia que combinan mecanismos de transferencia de rienda persiguiendo otros objetivos, tales como: la inserción escolar, el fomento a la participación y/o la formación profesional básica de los jóvenes atendidos. Este trabajo presenta los resultados de una investigación sobre el Proyecto "Agente Joven de Desarrollo Social" en Belo Horizonte, Brasil. A partir del abordaje da pesquisa cualitativa se realizó el análisis de documentos, observación de campo y entrevistas con los educadores y jóvenes atendidos en uno de sus núcleos, pretendiendo comprender su funcionamiento y su impactos como un programa socio-educativo. <![CDATA[Pesquisa qualitativa em educação e linguagem: histórico e validação do paradigma indiciário]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732008000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudo, de cunho teórico, é parte de nossa tese de Doutorado em Lingüística pela UNICAMP, especificamente do capítulo em que discutimos a pesquisa qualitativa em Educação e justificamos a opção pelo paradigma indiciário para estudar fenômenos no campo da avaliação institucional e da aprendizagem em linguagem. Está dividido em seis partes, nas quais apresentamos, sucessivamente: uma caracterização do paradigma científico clássico; um breve histórico da crise do paradigma clássico; uma discussão conceitual sobre pesquisa qualitativa; as inter-relações existentes entre os aspectos quantitativo e qualitativo da pesquisa educacional; um comentário sobre os dados e os procedimentos analíticos; uma abordagem específica sobre o paradigma indiciário, com indicação de sua pertinência e relevância para a pesquisa educacional como um todo e para o tratamento de fenômenos da linguagem no interior da escola.<hr/>This theoretical study is part of doctoral research in Linguistics at the University at Campinas. It is specifically an adaptation of a chapter concerning qualitative research in education that justifies the option for the indicative paradigm for the study of phenomenon in the field of institutional evaluation and learning in language. The paper is divided in six parts: a characterization of the classic scientific paradigm; a brief history of the crisis of the classic paradigm; a conceptual discussion of quantitative research; the existing inter-relations between the quantitative and qualitative aspects of educational research, a commentary on the data and the analytic procedures; a specific approach to the indicative paradigm, with an indication of its pertinence and relevance to educational research as a whole and for the treatment of language phenomenon within the school.<hr/>Cette étude, de type théorique, est is-sue de notre thèse de doctorat en lin-guistique soutenue à l'Université de Campinas. Dans un chapitre dedié àla discussion de la recherche qualita-tive en éducation, nous avons justifiéle choix du paradigme indiciaire pourl'étude de phénomènes dans le champsde l'évaluation institutionnelle et del'apprentissage en langage. L'étude estdivisée en six parties, dans lesquellessont présentées: (1) une caractérisationdu paradigme scientifique classique; (2) un bref historique de la crise du pa-radigme classique; (3) une discussion conceptuelle sur la recherche qualitative; (4) les rapports existants entre des aspects quantitatif et qualitatif de le recherche en éducation; (5) un commentaire sur les données et les procédures analytiques; (6) une approche spécifi-que du paradigme indiciaire, conténantdes indications sur sa pertinence et son importance pour la recherche éducationnelle dans son ensemble et pour letraitement des phénomènes du langageà l'intérieur de l'école.