Scielo RSS <![CDATA[Perspectiva]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0102-547320150003&lang=pt vol. 33 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732015000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Gênero, mídia e infância]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732015000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA["Super-Meninas em: o poder do rosa!?!" Por uma compreensão das feminilidades infantis a partir dos estudos de mídia, gênero e infância]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732015000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo problematiza o lugar social e cultural da menina, no contexto da cultura midiática globalizada. O recorte analítico remete à pesquisas realizadas com crianças de séries iniciais, da região da grande Florianópolis, em seus contextos escolares e da presença de referenciais identitários que culminam na imagem da que denominamos Menina-Super-Poder-Rosa. A análise dialoga, tensiona e questiona tal representação, cujos significados são marcados pela sua inerente ambiguidade e contradição, sobretudo quando apropriados e ressiginificados pelas crianças. Tal imagem congrega elementos e caraterísticas que se voltam a uma espécie de feminilidade infantil contemporânea, onde é possível constatar matrizes culturais mais tradicionais. Nesse sentido, figuram aspectos ligados à passividade e à subserviência feminina ao lado de características mais atuais relacionadas às conquistas feministas e ao empoderamento das mulheres. Para a realização da pesquisa com as crianças, fez-se uso da etnografia e da pesquisa-intervenção com o propósito de problematizar as relações de poder, principalmente as voltadas às questões de gênero, infância e mídia. Como resultado, notou-se que as feminilidades infantis por mais que tenham avançado rumo à igualdade de direitos e à liberdade de expressão, ainda continuam ocupando um lugar de subalternidade, de inferiorização e de naturalização das diferenças, sendo cristalizadas em práticas sexistas e discriminátorias, as quais são vivenciadas e reproduzidas cotidiadianamente nas interrelações infantis.<hr/>This article discusses the social and cultural place of the girl, in the context of a globalized media culture. the analytical approach refers to surveys conducted with children of early grades from Florianopolis' metropolitan region in their school settings, and to the presence of identity references that culminate in the image we call "Powerpuff-girl". The analysis dialogues with, confronts and questions such representation, whose meanings are marked for their inherent ambiguity and contradiction, especially when appropriated and reinterpreted by children. Such an image brings together elements and features that go back to a kind of contemporary children's femininity, in which is possible to find more traditional cultural matrices. In this sense, some aspects related to women passivity and subservience appear alongside of more current characteristics related to women's achievements and the empowerment of women. For the research with children, we made use of ethnography and research of intervention in order to discuss power relations, especially those related to gender, childhood and media issues. As a result, we note that the children's femininity as much as they advanced towards equal rights and freedom of expression, are still occupying a place of subordination, of inferiority and naturalization of differences, being crystallized in sexist and discriminatory practices, which are experienced and reproduced daily in children's interrelations.<hr/>Cet article traite de la place sociale et culturelle de la jeune fille, dans le contexte d'une culture médiatique mondialisée. L'approche analytique se réfère à des enquêtes menées auprès des enfants dans les premières années, la région de la Florianópolis, avec des enfants d'âge scolaire et la présence de références identitaires qui culminent dans l'image que nous appelons Super-Fille-Pink. L'analyse des dialogues, des tensions et des questions telles la représentation, dont les significations sont marquées pour leur ambiguïté inhérente et la contradiction, surtout quand approprié par les enfants. Une telle image rassemble des éléments et caractéristiques qui remontent à une sorte de féminité des enfants contemporains, où vous pouvez trouver des matrices culturelles plus traditionnelles. En ce sens, inclure les aspects liés à la passivité et la soumission des femmes aux côtés des caractéristiques plus courants liés aux réalisations des femmes. Pour la recherche avec des enfants, nous avons utilisé de l'ethnographie et de recherche d'intervention avec objetiv de discuter des relations à pouvoir entre les sexes en particulier adaptés aux enjeux, les enfants et les médias. En conséquence, nous constatons que la féminité des enfants autant qu'il avança vers l'égalité des droits et la liberte d'expression, encore occupe toujours une place de subordination, d'infériorité et la naturalisation des différences, et cristallisé dans les pratiques sexistes et discriminatoires, qui Ils sont expérimentés et reproduits tout le temp dans les interrelations des enfants. <![CDATA[O gendramento da infância através dos livros infantis: possíveis consequências em meninos e meninas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732015000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo é fruto do interesse em problematizar o binarismo sexual baseado no determinismo biológico, considerando que, desde a infância, são ensinados modos de exercer as ditas masculinidades e feminilidades, baseadas em construções sociais sexistas e patriarcais de acordo com o sexo e o seu gênero correspondente. Dessa forma, teve como enfoque o estudo das teorias de gênero feministas, num viés pós-estruturalista de análise. Assim, realizamos uma análise de dez livros infantis premiados durante uma década (2001-2010) pela Fundação Nacional do Livro Infantil e Juvenil (FNLIJ). Os objetivos do estudo buscaram compreender como as questões de gênero são mostradas nessas obras e se/como contribuem para a manutenção dos estereótipos de gênero e posteriores atitudes de submissão das mulheres em relação à dominação masculina. Para atingi-los, utilizamos a Análise de Discurso nos textos desses livros e a Análise Semiótica de Imagens Paradas nas ilustrações, configurando uma proposta de triangulação de métodos. Percebe-se, com isso, que os estereótipos de gênero tradicionais ainda estão muito presentes nessas obras contemporâneas, expondo a maternidade, o casamento e a dependência masculina associadas às figuras femininas. Já questões como o livre-arbítrio para se manifestarem nos cenários públicos, a coragem e a virilidade foram vinculadas às figuras masculinas, sucumbindo a finais tradicionalmente estereotipados em relação às questões de gênero e, assim, suscitando ideias de como intervir a fim de promover a equidade de gênero na infância.<hr/>This research results from the interest in questioning the sexual binary based on biological determinism, considering that, since childhood, manners of carrying out masculinity and femininity are taught, based in sexist and patriarchal social constructions according to sex and its corresponding gender. It had as focus the study of feminist gender theories, in a post-structuralist bias of analysis. In this way, an analysis of ten children's books which were awarded in the last decade (2001-2010) by the Fundação Nacional do Livro Infantil e Juvenil (FNLIJ) was proposed. The goals of the study were to understand how the gender issues are demonstrated in these books and if/how they contribute to the maintenance of the stereotypes of gender and subsequent attitudes of submission by women in relation to the male domination. To reach them, we used the method of Discourse Analysis in the texts of these books and Semiotic Analysis of Still Images in their illustrations, getting a proposal of triangulation of methods. We notice that traditional gender stereotypes are still strongly present in these contemporary works, exposing motherhood, marriage and male dependency associated with female figures. In the other hand, issues like free will to express themselves in public scenarios, courage and virility were linked to male figures, succumbing to a traditionally stereotyped end concerning gender issues, and, this way, creating ideas of how to intervene in order to promote gender equity in childhood.<hr/>Esta investigación tiene origen en el interés en problematizar el binarismo sexual basado en el determinismo biológico, considerando que desde la infancia, son enseñados modos de ejercer las llamadas masculinidades y femenilidades a partir de construcciones sociales sexistas y patriarcales según el sexo y el género correspondiente. Tuvo cómo enfoque el estudio de las teorías de género feministas posestructuralistas de análisis. En ese sentido, se analizaron diez libros infantiles premiados durante una década (2001-2010) por la Fundação do Livro Infantil e Juvenil (FNLIJ). Los objetivos del estudio fue comprender como las cuestiones de género aparecen en esas obras y si/cómo contribuyen para la manutención de los estereotipos de género y posteriores actitudes de sumisión de las mujeres a la dominación masculina. Para tal fin, utilizamos el análisis de discurso en los textos y Análisis Semióticas de Imágenes Paradas en las ilustraciones, configurando una propuesta de triangulación de métodos. Hemos percebido que los estereotipos de género tradicionales aún están muy presentes en las obras contemporáneas, evidenciando la maternidad, el matrimonio asociados a la dependencia femenina. Las cuestiones de libre arbitrio para manifestarse en escenarios públicos, el coraje y la virilidad son asociadas a las figuras masculinas, culminando con finales tradicionalmente estereotipados respecto al género, produciendo así ideas de cómo intervenir a fin de promover la equidad de género en la infancia. <![CDATA[Cinema, transgressão e gênero: as infâncias de Baktay e Wadjda]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732015000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Relacionar gênero, infância e cinema neste artigo, apresenta-se como possibilidade de desconstrução, deslocamentos possíveis, movimentos reflexivos e o desafio da criação/invenção de um "outro lugar" para pesquisar e compreender as crianças. A partir dos filmes O sonho de Wadja (2012) e E quando Buda desabou de vergonha (2007), busca-se a interlocução entre a Sociologia da Infância, Estudos de gênero e Estudos Feministas para refinarmos nossas lentes, problematizando o nosso olhar adultocêntrico e androcêntrico. Dessa forma, este artigo traz fragmentos das infâncias cinematográficas de Baktay e Wadjda, as aventuras e os desafios a serem enfrentados por essas meninas para alcançarem seus sonhos e desejos, permeados de significados de gênero e reveladores de muitas questões sobre as infâncias, os lugares das infâncias, as meninas e os meninos, as transgressões e resistências das crianças. Na perspectiva de provocar reflexões sobre metodologias de pesquisa e criação com as crianças, a experiência cinematográfica é proposta como possibilidade de formação estética, na busca por refinar nossas lentes, afinar nossos olhares de adultos/as e nossa escuta com as infâncias e suas múltiplas relações. A busca por construir outros olhares para a infância aproxima da linguagem cinematográfica e permite diferentes possibilidades de vislumbrar suas múltiplas dimensões permeadas nas relações entre as crianças. O cinema como experiência, arte da memória no presente e como emergência histórica, apresenta-se como importante ferramenta teórico-metodológica para construir caminhos para uma educação emancipatória.<hr/>Relating gender, childhood and cinema in this article is presented as a possibility of deconstruction, possible displacements, reflexive movements and the challenge of the creation/invention of "another place" where to research and understand children. Based in the movies Wadja's dream (2012) and When Buddha collapsed in shame (2007), we seek the dialogue among sociology of childhood, studies of gender and feminist studies to refine our lenses, questioning our adult and androcentric look. In this way, we bring in this article fragments of the cinematic childhoods of Wadja and Baktay, the adventures and challenges faced by these kids to achieve their dreams and wishes, permeated with meanings of gender and revealing many questions about the childhoods, the places of childhoods, girls and boys, children's transgressions and resistances. In the prospect of provoking reflections about methods of research and creation with children, the cinematic experience is proposed as possibility of aesthetic education, in the search for refine our lenses, adjust our looks from adults and our listening with childhoods and their multiple relationships. The search for building other looks to childhood brings us closer of cinematic language and allows different possibilities to glimpse its multiple dimensions spread in the relationships between children. The cinema as experience, art of memory in the present, and as historical emergency, presents itself as an important theoretical and methodological tool to build paths for an emancipatory education.<hr/>Relacionar género, niñez y cine en este artículo, se presenta como posibilidad de desconstrucción, dislocamientos posibles, movimentos reflexivos y el desafío de la creación/ invención de un "otro lugar" para buscar e comprender los niños. Partiendo de las películas El sueño de Wadja (2012) y Buda explotó por vergüenza (2007) buscamos la interlocución entre la Sociología de la Niñez, Estudios de género y Estudios Feministas para rever nuestras lentes, problematizando nuestra mirada adultocêntrica y androcéntrica. Traemos en esto articulo fragmentos de la niñez cinematográfica de Wadjda y Baktay, las aventuras y los desafíos a ser enfrentados por esas chicas para llegar a sus sueños y deseos, permeados de significados de género y reveladores de muchas cuestiones sobre la niñez, los lugares de la niñez, las chicas y chicos, las transgresiones y resistencias de los niños. En la perspectiva de provocar reflexiones sobre metodologías de búsqueda y creación de los niños, la experiencia cinematográfica es propuesta como una posibilidad de formación estética, refinando nuestros lentes, agudizando nuestras miradas de adulto y nuestra escucha con la niñez y sus múltiplas relaciones. La búsqueda por construir otras miradas para la infancia aproxima el lenguaje cinematográfico permitiendo distintas posibilidades de vislumbrar sus múltiplas dimensiones que permean las relaciones entre los niños. El cine como experiencia, arte de la memoria y como emergencia histórica, se presenta como una importante herramienta teórica metodológica para construir caminos para una educación emancipatória. <![CDATA[Lendo entrelinhas e rodapés: aspectos de gênero em pesquisas com crianças sobre as mídias]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732015000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo examina um conjunto de pesquisas brasileiras sobre as mídias na vida das crianças, colocando em primeiro plano aspectos de gênero que eram secundários na maioria dos trabalhos. Encontram-se ali registros de pesquisas de campo -principalmente falas de crianças - realizadas entre 2000 e 2010 no contexto de um grupo sediado na Universidade Federal de Santa Catarina. Tais pesquisas basearam-se nos estudos culturais, nos estudos de recepção latino-americanos e nos estudos da infância contemporâneos. Desse quadro teórico-metodológico fazem parte discussões sobre as relações de gênero na pesquisa com crianças sobre as mídias, cujos aspectos principais são sintetizados no trabalho, a partir, principalmente, de Joseph Tobin e David Buckingham. Das falas das crianças registradas e analisadas nas pesquisas, e selecionadas no âmbito do presente trabalho, conclui-se que, se muitas vezes as crianças encenam e reproduzem preconceitos, elas são também capazes de identificar na cultura das mídias elementos problemáticos do ponto de vista de gênero, que provocam desconforto, desigualdade e exclusão; que as situações de pesquisa em que as crianças se manifestam sobre sua experiência com as mídias podem ser um espaço importante de negociação e resistência; que a crítica às representações de gênero dualistas e estereotipadas nas mídias permanece sendo muito importante no século XXI. Com base na discussão, reafirma-se a importância dos projetos voltados a uma educação inclusiva, não sexista e anti-homofóbica.<hr/>This article examines Brazilian studies about media in the life of children, and emphasizes aspects of gender that were secondary in most of the research. Registers were found from field research - mainly statements from children - conducted between 2000 and 2010 in the context of a study group based at the Federal University of Santa Catarina. The works examined were based on cultural studies, Latin American reception studies and on contemporary childhood studies. Discussions about gender relations in research with children about media are part of this theoretical methodological framework, whose main aspects are synthesized in the work, mainly using concepts from Joseph Tobin and David Buckingham. The statements of the children registered and analyzed in the studies and selected in this work, led to the conclusions that while children often express and reproduce prejudice, they are also capable of identifying in the media culture problematic elements from the perspective of gender that provoke discomfort, inequality and exclusion; that the research situations in which the children discuss their experience with the media can be important spaces for negotiation and resistance; that criticism of dualistic and stereotyped representations of gender in the media continues to be very important in the 21st century. This reaffirms the relevance of projects aimed at an inclusive, non-sexist and anti-homophobic education.<hr/>Este artículo examina un conjunto de investigaciones brasileñas sobre los medios de comunicación en la vida de los niños, colocando en primer plano aspectos de género que eran secundarios en la mayoría de los trabajos. En estas investigaciones se encuentran registros de campo - principalmente declaraciones de niños - realizadas entre los años 2000 y 2010 en el contexto de un grupo de la Universidad Federal de Santa Catarina. Estas investigaciones se basaron en estudios culturales, estúdios de recepción latinoamericanos y estudios de la infancia contemporáneos. A partir de esse marco teórico-metodológico son parte de las discusiones las relaciones de género en la investigación con niños sobre los medios, cuyos principales aspectos se sintetizan en el trabajo, principalmente de Joseph Tobin y David Buckingham. Con base en los registros de los niños que fueron analizadas en las investigaciones y seleccionadas en el ámbito del presente trabajo, se concluye que, si muchas veces los niños exhiben y reproducen preconceptos, también son capaces de identificar en la cultura de los medios elementos problemáticos desde el punto de vista de género, que provocan malestar, desigualdad y exclusión; que las situaciones de investigación en las cuales los niños se manifiestan sobre su experiencia con los medios pueden ser un espacio importante de negociación y resistencia; que la crítica a las representaciones de género dualistas y estereotipadas en los médios permanecen siendo muy importantes en el siglo XXI. Basada en la discusión, se reafirma la importancia de realizar proyectos dirigidos a una educación inclusiva, no sexista y antihomofóbica. <![CDATA["Meninas não desenham carros... mas tem meninas que desenham": culturas infantis, relações de gênero e histórias em quadrinhos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732015000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo discute a produção das culturas infantis a partir das experiências de meninos e meninas, de 3 a 5 anos de idade, com a linguagem das histórias em quadrinhos (HQs), tendo como foco as relações de gênero. Reconhece as HQs como uma das produções midiáticas que interfere nos modos de viver das crianças, muitas vezes reforçando estereótipos fundados nas diferenças sexuais. Assim, em uma interlocução com a filosofia, sociologia, sociologia da infância, pedagogia da infância e arte, problematiza como as crianças se apropriam dos quadrinhos, o que deles reproduzem, inventam ou reinventam. Trata-se de um estudo de caso realizado em uma pré-escola municipal localizada na região do Grande ABC Paulista, que teve como procedimentos metodológicos: a observação e registro de campo, os relatos orais das crianças, a análise dos documentos oficiais da Rede Municipal de Educação e da pré-escola, entrevista com quadrinhista e a análise das HQs produzidas pelas crianças. Defende que meninos e meninas participam de maneira ativa na sociedade da qual fazem parte, portanto, não só reproduzem a cultura do mundo adulto, mas ao se apropriarem coletiva e criativamente desta produzem as culturas infantis. Demonstra serem as HQs parte da cultura material da infância, que se constituem em suportes para aspectos simbólicos das culturas infantis, que as crianças compartilham entre si e com os adultos e as adultas, onde se observam padrões e valores identitários sendo negociados; isso revela que elas não só reproduzem estereótipos da cultura heteronormativa, mas transgridem as fronteiras de gênero. Nesse sentido, aponta para o desafio de trazer as crianças para o debate acerca da relação "infâncias, mídia e gênero", na perspectiva de (re)conhecer como elas fruem, produzem e vão além das imagens midiáticas.<hr/>This article discusses child culture-oriented productions based on the experience of boys and girls aged 3-5 with the language found in comics, focusing on gender relations. It views comics as one of the media products which can interfere in children living style, many times reinforcing sexual differentiation stereotypes. It also examines, in association with philosophy, sociology, sociology of childhood, early childhood pedagogy and art, how children interpret comics and what they reproduce of, invent or reinvent from them. It shows a case study conducted at kindergarten, in the Great ABC region, which had as methodological procedures: the field observation and recordings; the oral reports of children; analysis of the official documents of the Municipal Administration of Education and of the preschool; an interview with a comic artist, and analysis of comics produced by children. It supports that boys and girls actively take part in the society in which they live. In fact, not only do they imitate the adult world culture, but by absorbing it collectively and creatively, they produce child cultures. It demonstrates that comics are part of the material culture of childhood, that function as a support for the symbolic aspects of children cultures to be shared between kids and among them and the adults. This way, it indicates the challenge of bringing up the children to the debate about the relation between childhood, media and gender, with the aim of under standing how they enjoy, produce and go beyond the media images.<hr/>Este artículo discute la producción de las culturas infantiles a partir de las experiências de niños y niñas de 3 a 5 años de edad con el lenguaje de las historietas (comics), teniendo como foco las relaciones de género. Reconoce las historietas como una de las producciones mediáticas que interfiere en la manera de vivir de los niños, muchas veces reforzando estereótipos fundados en las diferencias sexuales. De esta manera, en una interlocución con la filosofía, sociología, sociología de la infancia, pedagogía de la infancia y el arte, problematiza como los niños se apropian de las historietas, lo que de ellas reproducen, inventan o reinventan. Se trata de un estudio de caso realizado en un Jardín de Infantes municipal ubicado en la región del Grande ABC Paulista, Brasil, cuyos procedimientos metodológicos fueron: la observación y el registro de campo; los informes orales de los niños; el análisis de los documentos oficiales de la Red de Educación Municipal y preescolar; entrevista con el cómic; y el análisis de los cómics producidos por los niños. Defiende que los niños y niñas participan de manera activa en la sociedad a la cual pertenecen, y que no reproducen solamente la cultura del mundo adulto, pero al apropiarse colectiva e individualmente de ésta producen las culturas infantiles. Demuestra que las historietas son parte de la cultura material de la infancia, que se constituye en soportes para aspectos simbólicos de las culturas infantiles, que los niños comparten entre sí y con los adultos, donde se observan patrones y valores de identidad siendo negociados; eso revela que ellas no sólo reproducen estereótipos de la cultura normativa heterosexual, sino que también infringen las fronteras de género. En ese sentido, apunta para el desafío de traer los niños para el debate acerca de la relación "infancias, media y género", en la perspectiva de (re)conocer como ellas disfrutan, producen y van más allá de las imágenes mediáticas. <![CDATA[O game The Sims como catalisador da aprendizagem tecnológica de meninas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732015000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo descreve como o jogo de computador The Sims e o mundo virtual Teen Second Life foram usados como pontos de partida para o desenvolvimento dos interesses e das capacidades de meninas em relação às tecnologias de informação. A trajetória de uma menina é usada para ilustrar o modo como a experiência com os games serviu de catalisador para promover sua paixão pelos computadores, envolveu-a em aprendizagens proativas e permitiu que ela passasse a ver a computação como uma potencial escolha profissional. Discute-se o papel do reconhecimento público, das comunidades de fãs e das mudanças nas ecologias de aprendizagem nas famílias em relação à tecnologia de informação e comunicação. O artigo conclui identificando estratégias e perspectivas ligadas ao uso dos games na aprendizagem das meninas no campo da tecnologia.<hr/>This paper describes how the computer game The Sims and the virtual world Teen Second Life were used as starting points for developing girls' interests in and capabilities with information technology. One girl's learning trajectory is used to illustrate how gaming served as a catalyst for fostering her passion for computing, engaged her in sustained, proactive learning, and changed her view of computing as a potential career choice. The role of public recognition, fan communities, and changing family ecologies for IT learning are discussed. The paper ends with identification of strategies and issues related to the further use of games for girls' IT learning.<hr/>Este artículo describe como el juego de computadora The Sims y el mundo virtual Teen Second Life fueron utilizados como punto de partida para el desarrollo del interés y de las capacidades de las niñas en relación a las tecnologías de la información. La trayectoria de una niña ilustra el modo como la experiência con games [juegos] sirvió de catalizador para estimular su pasión por las computadoras, la involucró en aprendizajes proactivos y le permitió que pasase a ver la computación como una potencial elección profesional. Son discutidos el papel del reconocimiento público, de las comunidades de fans y de los câmbios en las ecologías familiares en el aprendizaje en tecnología de la información y comunicación. El artículo concluye identificando estrategias y perspectivas vinculadas al uso de los games en el aprendizaje de las niñas en el campo de la tecnología. <![CDATA[Histórias e narrativas digitais na educação sexual da infância: possibilidades e limitações]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732015000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt As histórias estão presentes nos espaços escolares da infância e contribuem na construção da criança, de suas sensibilidades e subjetividades. As narrativas digitais, que possibilitam a relação entre história e tecnologias digitais, podem contribuir na inserção das Tecnologias Digitais na escola e em propostas em educação sexual. Objetiva-se, neste artigo, refletir sobre esse recurso como possibilidade pedagógica na problematização do gênero e sexualidade com a infância. Para isso, são apresentadas algumas reflexões sobre histórias e narrativas, assim como uma revisão de literatura, resultante de uma metodologia de pesquisa bibliográfica às bases de dados de Educação, sobre o uso das narrativas digitais em contextos educativos e também em educação sexual, sexualidade e gênero. Reflete-se também sobre limites e possibilidades desse recurso nas temáticas em discussão e mostra-se um cenário de aprendizagem que clarifica e objetiva a proposição das narrativas digitais nessas temáticas. Dessa forma, compreende-se a importância da busca por novas propostas pedagógicas de educação sexual com crianças, incluindo contribuições das tecnologias digitais nesse processo.<hr/>The stories are present in childhood's scholar spaces and contribute to the construction of the child, his/her sensibilities and subjectivities. The digital narratives, which enable relationships between stories and digital technologies, can contribute to the integration of digital technologies in schools and to the rise of new proposals on sex education. In this paper we aim to reflect on this feature as a learning possibility to the questioning of gender and sexuality with children. Therefore, we present some reflections about stories and narratives, as well as a literature review, resulting from a bibliographical research methodology to databases of Education, on the use of digital storytelling in educational contexts as well as in sex education, specifically sexuality and gender. We also reflect about the limits and possibilities of storytelling in sex education and present a learning scenario that clarifies and concretizes the proposition of digital storytelling in these themes. We understand the importance of the search for new educational proposals for children's se education, including the contributions of digital technologies in the process <![CDATA[Quem conta um conto aumenta muito mais que um ponto: narrativa, produção de si e gênero na produção fílmica com crianças pequenas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732015000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Analisando as performances narrativas do conto Chapeuzinho Vermelho de três crianças pequenas (2 a 4 anos de idade) frente à câmera filmadora, este artigo apresenta e discute o modo como essas narrativas tanto expressam quanto constituem o mundo e os sujeitos narradores. Variando na forma narrativa, no conteúdo e nos personagens clássicos do conto, essas performances narrativas revelam como as crianças narradoras entendem e dinamizam relações: entre seus pares (atentando especialmente para as relações de gênero - gender); com outros seres (imaginários ou não); e com o próprio gênero narrativo. A análise aponta para como, através dessas narrativas, estão testando possibilidades (de e entre seres, de linguagens, de fórmulas narrativas, de interação e estética). Chama-se a atenção para a capacidade transformativa e criativa presente nas performances narrativas de crianças pequenas e do aspecto filosófico do seu pensamento. Dessa forma, narrando frente à câmera e à plateia, fazem-se sujeitos: produzem a si mesmas e o mundo.<hr/>Through an analysis of the narrative performances of the tale "Little Red Riding Hood" by three small children (2 to 4 years old) in front of the video camera, the article presents and discusses the way these narratives both express and produce the world and the narrator individuals themselves. As they vary the narrative form, the plot, and the characters, these children's performances reveal how they understand and catalyze relations with their peers (especially subverting gender relations), with other beings (imaginary or not), and with narrative genre. The analysis indicates how, through these narratives, they test the possibilities of beings, of interaction, and of language, opening a range of possibilities for an aesthetic of self. Based on an extensive background of film production with children, we point out the philosophical aspects of this production, showing how the performative and creative capacity of children opens a space where they represent themselves. Narrating for the camera or for an audience, these children turn themselves into social subjects, thus producing themselves and the world.<hr/>Analizando de las narrativas del cuento Caperucita Roja contadas por tres niños pequeños (2-4 años) en frente de la filmadora, este artículo presenta y discute cómo estas narrativas expresan tanto el mundo como también constituyen a sus narradores como sujetos. Estas actuaciones narrativas revelan cómo los pequeños narradores entienden y crean relaciones: entre sus pares (con especial atención a las relaciones de género); con otros seres (de ficción o no); y con su propio género narrativo. Los análisis apuntan a las posibilidades de cómo, a través de estos relatos, están probando posibilidades (entre los seres, las lenguas, las fórmulas narrativas, la interacción y la estética). Llama la atención sobre la capacidad transformadora y creativa de estas interpretaciones narrativas de los niños pequeños y el aspecto filosófico de su pensamiento. Por lo tanto, haciendo la narración delante de la cámara y del público, se convierten en sujetos: ellos mismos se producen y también así producen el mundo. <![CDATA[Produção de filme de animação com e para crianças: os pensamentos podem virar arte]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732015000300011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A linguagem dos filmes de animação atinge o público e o gosto de crianças. No entanto, na maioria das vezes, as crianças são alijadas do processo de produção desses filmes. Há algumas experiências no Brasil e no exterior em que as crianças participam desse processo, ora experimentando a linguagem, ora produzindo conteúdos. Pensando sobre o alcance lúdico, imaginativo e criativo do cinema aliado à cultura da infância, foram desenvolvidos encontros de pesquisa com crianças dos 5ºs anos do Ensino Fundamental em uma escola pública de Campo Grande, Mato Grosso do Sul, no âmbito de pesquisas com apoio do CNPq e de projetos de extensão, nos anos de 2010 a 2013. Nesses encontros, juntamente com as questões relacionadas à linguagem cinematográfica, outras temáticas foram priorizadas para garantir a construção da narrativa dos filmes, entre elas, gênero, sexualidade, diversidade/diferença e violências contra crianças. No decorrer do processo, produziu-se juntamente com as crianças roteiros, cenários, construção de personagens e demais processos de produção e planejamento de pós-produção dos filmes de animação: Jéssica e Júnior no mundo das cores (2010); A Princesa Pantaneira (2012); Queityléia em perigos reais (2012); Direitos das crianças: uma aventura intergaláctica (2013); e João e Maria: dos contos à realidade (2013). Sendo assim, o presente texto tem por objetivo descrever o processo de produção dos referidos filmes, refletindo sobre a trajetória de produção coletiva entre adultos e crianças na possibilidade de produção de arte, poesia, novas formas de subjetivação e problematização de assuntos que dizem respeito às vivências das infâncias.<hr/>The language of animation films reaches the public and also the taste of children. However, in most cases, children are shut out of the process of producing such films. There are some experiences in Brazil and abroad, where children participate in this process, sometimes experiencing the language, sometimes producing contents. Thinking about the playful, imaginative and creative reach of Cinema, combined with childhood culture, we developed research meetings with children from the 5th years of elementary school in a public school in Campo Grande, Mato Grosso do Sul, in the course of research supported by CNPq and extension projects in the years 2010-2013. In these meetings, along with issues related to cinematic language, other issues were prioritized to ensure the construction of the narrative of films, among them, gender, sexuality, diversity/difference and violence against children. During the process, we produced along with children scripts, scenes, construction of characters and other processes of production and planning postproduction of the animation films: Jéssica e Júnior no mundo das cores (2010); A Princesa Pantaneira (2012); Queityléia em perigos reais (2012); Direitos das crianças: uma aventura intergaláctica (2013); and João e Maria: dos contos à realidade (2013). This article aims to describe the production process of these films, reflecting on the trajectory of collective production between adults and children in the possibility of producing art, poetry, new forms of subjectivity and problematization of subjects that relate to experiences of childhood.<hr/>El lenguaje de las películas de animación alcanza el público y el gusto de niños. Sin embargo, la mayoría de las veces, los niños no participan del proceso de producción de esas películas. Existen algunas experiencias en Brasil y en el exterior en que los niños participan de ese proceso, ora experimentando el lenguaje, ora produciendo contenidos. Pensando sobre el alcance lúdico, imaginativo y creativo del cine aliado la cultura de la infancia, desarrollamos encuentros de investigación con niños de los 5ºs años de la Enseñanza Fundamental en una escuela pública de Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil, con apoyo del Consejo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico (CNPq) y de proyectos de extensión, durante los años de 2010 a 2013. En esos encuentros, juntamente con las cuestiones relacionadas al linguaje cinematográfico, otras temáticas fueron priorizadas para garantizar la construcción de la narrativa de las películas, entre ellas, género, sexualidad, diversidad/diferencia y violências contra niños. En el transcurrir del proceso, producimos juntamente con los niños guiones, escenarios, construcción de personajes y otros procesos de producción y planificación de post-producción de las películas de animación: Jéssica e Júnior no mundo das cores (2010); A Princesa Pantaneira (2012); Queityléia em perigos reais (2012); Direitos das crianças: uma aventura intergaláctica (2013); João e Maria: dos contos à realidade (2013). El presente artículo tiene por objetivo describir el processo de producción de las referidas películas, reflejando sobre la trayectoria de producción colectiva entre adultos y niños en la posibilidad de producción de arte, poesía, nuevas formas de subjetivación y problematización de asuntos que dicen respeto la vivencias de las infancias. <![CDATA[Da linguagem à ideologia: contribuições bakhtinianas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732015000300012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo, ancorado substancialmente no pensamento bakhtiniano, objetiva-se realizar um estudo teórico, mediante revisão de literatura, acerca de alguns conceitos fundamentais − linguagem, enunciado, gênero discursivo e ideologia -, evidenciando sua inseparabilidade. Na primeira seção, apresenta-se o pressuposto de que a linguagem é originariamente social e a língua, produto sócio-histórico, em constante mudança. Na segunda, debate-se o conceito de enunciado como texto, oral ou escrito, concreto, constituidor e organizador da vida coletiva. Na terceira, toca-se na temática dos gêneros discursivos, historicamente situados e organicamente sociais e culturais para, na última seção, desenvolver o conceito de ideologia na interligação constante entre infraestrutura e superestrutura, entre ideologia do cotidiano e oficial. Por fim, discute-se, como pano de fundo, o possível comprometimento ético e orgânico do ser humano com a realidade da vida e com os outros.<hr/>In this article, substantially grounded in Bakhtin, the objective is to perform a theoretical study, by literature review, about some fundamental concepts - language, enunciation, discursive genre and ideology - showing their inseparability. In the first section, we present the assumption that language is originally social, while the idiom, a socio-historical product, is constantly changing. In the second one, we debate the concept of enunciation as text, oral or written, concrete, which constitutes and organizes collective life. In the third one, we touch the theme of discursive genres, historically situated and organically social and cultural. In the last section, we develop the concept of ideology in constant connection between infrastructure and superstructure, between the everyday and official ideology. Lastly, we discuss, as a backdrop, the possible ethical and organic involvement of humans with the reality of life and with others.<hr/>En este artículo, basado sustancialmente en Bakhtin, objetiva realizar un estudio teórico de revisión de la literatura acerca de algunos conceptos fundamentales - elocución lenguaje, género discursivo e ideología - mostrando su inseparabilidad. En la primera sección, se presenta el presupuesto de que el lenguaje es un originalmente social, y la lengua, un produto histórico-social en constante cambio. En la segunda, se debate el concepto de enunciado como forma de texto, oral o escrito, concreto, que constituye y organiza la vida colectiva. En la tercera sección, abordamos el tema de los géneros discursivos historicamente situados y orgánicamente sociales y culturales, para de este modo, en la última sección, desarrollar el concepto de ideología en relación constante entre infraestructura y superestructura, entre la ideología del cotidiano y la oficial. Por último, se discute, como telón de fondo, la posible implicación ética y orgânica de los seres humanos con la realidad de la vida y con los demás. <![CDATA[O trabalho em redes e grupos de colaboração em pesquisa: desafios contemporâneos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732015000300013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo apresenta uma reflexão sobre colaboração interuniversitária em redes e grupos nacionais e internacionais de pesquisa na contemporaneidade, com ênfase no seu valor, nos seus impasses e nos desafios impostos às pessoas e aos grupos participantes. O trabalho parte do suposto de que cenário acadêmico brasileiro exige do professor pesquisador o ajuste dos interesses pessoais aos coletivos de pesquisadores e, ao mesmo tempo, a resposta às exigências advindas do modelo concorrencial que orienta a produção científica na contemporaneidade. Tomando isso em consideração, busca-se subsidiar os interessados na escolha das modalidades de pesquisa colaborativa e dos tipos de projetos, contribuir para a organização da divisão do trabalho no interior das equipes de pesquisa e, quem sabe, no encorajamento de coletivos de pesquisadores a empreenderem projetos colaborativos. Tendo como referencial metodológico a análise de redes sociais, a pesquisa valeu-se de estudos bibliográficos e de reflexões sobre a prática cotidiana da pesquisa em grupo no âmbito da produção científica universitária, inclusive a partir da inserção do autor deste artigo em um coletivo voltado à constituição de uma rede interuniversitária de investigação em educação.<hr/>The paper presents a reflection about interuniversity collaboration in national and international networks and research groups in contemporary society, with emphasis on their value, their dilemmas and challenges posed to people and groups participating in it. The work stems from the assumption that Brazilian academic scenario requires the teacher researcher to adjust his/her personal interests to the collective ones of researchers and at the same time, to respond the requirements arising from the competitive model that guides the scientific production nowadays. Taking this into consideration, the paper tries to subsidize those interested in determining the collaborative research and the types of projects, contribute to organize the division of labor within the research teams, and perhaps encourage collective of researchers to undertake collaborative projects. The methodological reference of the research was the social network analysis, bibliographic studies and reflections on everyday research group practice within the university scientific production, including the experience from the author of this article into a collective that aimed to establish an inter-university network education research.<hr/>El artículo se centra en la colaboración interuniversitária en redes y grupos de investigación nacionales e internacionales en la sociedade contemporánea, con énfasis en su valor, sus dilemas y desafíos que plantean a las personas y grupos que participan en él. El trabajo parte del supuesto de que el contexto académico brasileño requiere por parte del docente investigador realizar ajustes que lo lleven del interés personal al colectivo de investigadores y al mismo tiempo cumplir con las exigências derivadas del modelo competitivo que guía la producción científica en la actualidad. Tomando esto en consideración, el interés es subsidiar a los interesados en la investigación colaborativa, los tipos de proyectos y contribuir con la organización de la división del trabajo dentro de los equipos de investigación, y quizás, animar a los investigadores a llevar a cabo proyectos de investigación compartida. La referencia metodológica de la investigación fue el análisis de redes sociales, los estúdios bibliográficos y reflexiones sobre la práctica cotidiana del grupo de investigación universitaria, incluyendo la experiencia de inserción del autor de este artículo en un colectivo con el objetivo de constituir una red interuniversitária de investigación en educación. <![CDATA[A atualidade das contribuições de Moisey M. Pistrak e Viktor N. Shulgin para a pedagogia do Movimento dos Trabalhadores Sem Terra]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732015000300014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo deste artigo é contribuir para o debate sobre a atualidade da pedagogia socialista para os avanços da Pedagogia do Movimento dos Trabalhadores Sem Terra (MST), por meio da proposta de implementação do plano de estudos de Moisey M. Pistrak e da categoria do trabalho socialmente necessário, elaborada por Viktor N. Shulgin. Para a sua elaboração, foi realizado estudo bibliográfico dos autores citados, assim como das obras de Caldart e de documentos do MST. Os resultados indicam que o MST ensaia e engendra, na atualidade, estabelecendo o diálogo com os educadores russos, a possibilidade de construção de uma pedagogia pautada nos princípios da pedagogia socialista, cuja categoria central é o trabalho. Conclui-se que, ao estabelecer relações comprometidas com os sujeitos concretos, objetivar a consciência crítica da realidade e o compromisso com a luta social do Movimento, essa experiência vem alterando, além do conteúdo, o método e a forma escolar.<hr/>The aim of this article is to contribute to the debate about the relevance of socialist pedagogy to the advances in the pedagogy of Landless Workers Movement (MST, in the original acronym), through the proposed implementation of Moisey M. Pistrak's studies plan and of the category of necessary social labor, elaborated by Viktor N. Shulgin. For its elaboration we conducted a bibliographic study of these authors' works as well as of those of Caldart and of documents of the Movement. The results indicate that the Landless Movement rehearses and engenders today the possibility of constructing a pedagogy based on the principles of socialist pedagogy, whose central category is work, thus establishing a dialogue with the Russian educators. We concluded that by establishing committed relationships with concrete subjects, aiming the critical awareness of reality and the commitment to the social movement's struggle, the experience of socialist pedagogy is changing beyond the content, the method and the school form.<hr/>L'objectif avec cet article était de contribuer au débat sur la pertinence de la pédagogie socialiste aux progrès de la pédagogie du Mouvement Sans Terre (MST), avec cette proposition pour la mise Le programme de Pistrak et la catégorie de travail socialement nécessaire, élaboré par Shulgin. Pour son efficacité a été menée l'étude bibliographique de ces auteurs ainsi que des oeuvres d'Caldart, et des documents du Mouvement. Les résultats indiquent que le Mouvement des Sans Terre répète et engendre aujourd'hui, établir un dialogue avec les éducateurs russes, la possibilité concrète de la construction d'une pédagogie fondée sur les principes de la pédagogie socialiste, dont la catégorie centrale est un travail. Il est conclu que, en établissant des relations engagées avec des sujets concrets, visent à la conscience critique de la réalité... <![CDATA[Sexting na adolescência: problematizando seus efeitos no espaço escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732015000300015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo tem como propósito analisar o fenômeno do sexting em alguns materiais, como reportagens, matérias, programas televisivos e comentários, postados na internet, a fim de discutir como essa prática está entrelaçada com a escola. O termo sexting é o resultado da união de duas palavras sex (sexo) texting (envio de mensagens). Esse conceito descreve uma prática sociocultural que consiste no compartilhamento de mensagens escritas, de fotos e de vídeos, de caráter erótico/sensual/sexual, por meio de algumas tecnologias digitais. Desse modo, este trabalho é de caráter qualitativo e está vinculado as pesquisas sociais. Para a produção dos dados, utilizamos a internet como instrumento de pesquisa. Em relação à análise dos dados coletados, utilizou-se algumas ferramentas da análise do discurso foucaultiana. Ao realizar a análise dos dados, verificou-se que a escola está atrelada à questões relacionadas ao sexting, pois quando esta não serve como cenário para a produção dos vídeos e fotos torna-se um espaço de discussão, comentários e de repercussão dessa prática. Além disso, a mídia massiva, ao mencionar o nome, colocar o endereço e publicar fotos das escolas envolvidas com os casos do sexting, acaba expondo e "punindo" essa instituição. Também evidenciamos que a escola é entendida como um espaço importante para as discussões relacionadas às sexualidades. Nesse sentido, entende-se que o sexting vem produzindo efeitos na escola, o que aponta para a necessidade de essa instância discutir temas relacionados aos corpos, às sexualidades, aos gêneros e às tecnologias, para além do enfoque biologicista.<hr/>In this article, we have the purpose of analyze the phenomenon of sexting in some materials such as magazines, newspapers, TV shows and comments posted on internet, aiming to discuss how this practice is connected to the school. The word sexting is the result of the union of two words, sex and texting. This concept describes a socio-cultural practice that consists of sharing written messages, pictures and videos, with erotic / sensual/sexual connotation , using digital technologies. This work has, thus, a qualitative characteristic and is linked to social researches. For the data production, we used the internet as a research tool. In order to analyze the collected data, we used tools from the Foucauldian analysis of speech. While analyzing the data, we verified that the school is linked to questions related to sexting, because when it is not used as a background for the production of pictures and videos, it becomes an environment for discussion, comments and repercussion of that practice. In addition, the massive media, while mentioning the name, divulging the address and publicizing pictures of the schoolsinvolved in sexting cases, ends up exposing and "punishing" these institutions. We also evidenced that the school is understood as an important environment for discussions related to the sexualities. Given these points, we understand that the sexting has been producing effects on the school, which indicates the need of this instance to discuss subjects related to bodies, sexualities, genders and technologies, going beyond the biologicist approach.<hr/>En este artículo, tenemos el propósito de analizar el fenómeno sexting en algunos materiales - reportajes, informes, programas televisivos, comentarios -, expuestos en la internet, con el objetivo de discutir cómo esa práctica está entrelazada a la escuela. El término sexting proviene de la unión de dos palabras: sex (sexo) texting (envío de mensajes). Ese concepto describe una práctica sociocultural que consiste en el compartir mensajes escritas, fotos y vídeos, de carácter erótico/sensual/sexual, por medio de las tecnologías digitales. Este trabajo es de carácter cualitativo y está vinculado a las pesquisas sociales. Para la producción de los datos , utilizamos la internetc o m o instrumento de pesquisa. Para el análisis de los datos colectados, utilizamos algunas herramientas de análisis del discurso foucaultiano. Al realizar el estudio de los datos, verificamos que la escuela está vinculada a las cuestiones relacionadas al sexting, pues cuando esta no sirve como escenario para la producción de los videos y fotos, se convierte en un espacio de discusión, comentarios y de repercusión de esa práctica. Además, los medios, al mencionar el nombre, detallar la dirección y publicar fotos de las escuelas conectadas con los casos del sexting, acaba exponiendo y "puniendo" esa institución. También evidenciamos que la escuela es entendida como un espacio importante para las discusiones relacionadas a las sexualidades. En ese sentido, entendemos que el sexting ha producido efectos en la escuela, apuntando la necesidad de que esa institución pueda discutir temas pertinentes a las sexualidades, los cuerpos, géneros y tecnologías, para más allá del enfoque biologicista. <![CDATA[Educação e gestão escolar na América Latina: histórico, desafios e possibilidades]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732015000300016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo pretende pensar a escola como um espaço de tolerância e de respeito, que propicie o desenvolvimento de uma cultura democrática, de maneira que o seu funcionamento estimule a participação de todos na tomada de decisões. Isso parece ser utópico e não fazer parte da vontade política das lideranças do mundo globalizado e, sobretudo, capitalista. O trabalho escolar realizado na gestão, na maioria das vezes, perde o sentido de espaço de troca, de construção e de relação social, e é encarado apenas como fator de emancipação econômica, moeda de troca, o que é ilusório, pois a remuneração oferecida de acordo com o mercado não atende, há muito tempo, às reais necessidades. Desse modo, objetiva-se discutir a gestão escolar diante de um contexto histórico na América Latina, ditado por um Estado Neoliberal que não valoriza a Educação Escolar e que entende o trabalho enquanto venda de força produtiva por um salário no final do mês, e não enquanto produção da existência humana.<hr/>This article intends to think the school as a place of tolerance and respect that fosters the development of a democratic culture, so that its operation encourages the participation of all in decision-making processes. This seems to be utopian and not part of the political will of the leaders of the globalized and - especially - capitalist world. The work performed in school management, in most cases, loses the sense of space of exchanges, of social construction and relationship, and is seen only as a factor of economic emancipation and currency exchange, which is illusory because the compensation offered according to the market no long meets the real needs. This way, our goal is to discuss the school management before a historical context in Latin America, which is dictated by a neoliberal state that does not value the school education and that understands labor as sale of productive force for a salary at the end of the month and not as production of human existence.<hr/>Este artículo se propone pensar la escuela como un lugar de tolerancia y de respeto que propicie el desarrollo de una cultura democrática, por lo que su funcionamiento anima a la participación de todos en la toma de decisiones. Esto parece ser una utopía y no forma parte de la voluntad política de los líderes del mundo globalizado y sobre todo capitalista. En el trabajo de gestión en la escuela, la mayoría de las veces, se pierde el sentido del espacio de intercambio, la construcción y las relaciones sociales, y es visto sólo como un factor de emancipación económica, el comercio de divisas, que es ilusorio, porque la remuneración ofrecida a partir de la lógica del mercado no atende desde hace mucho tiempo las necessidades reales. Por lo tanto, el objetivo es discutir la dirección [gestión] de la escuela en un contexto histórico en América Latina, dictada por un Estado neoliberal que no valora la educación escolar y que entiende el trabajo como la venta de la fuerza productiva para un sueldo a fin de mes, y no como una producción de la existencia humana. <![CDATA[Indissociabilidade entre Ensino, Pesquisa e Extensão: um princípio necessário]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732015000300017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo deste trabalho é discutir, de forma contextualizada, o princípio da indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão, no âmbito universitário no Brasil. Para tanto, aborda-se sua discussão e inserção em normativas brasileiras, bem como seu processo de apropriação e implementação, a partir da perspectiva teórica de Pierre Bourdieu. Considera-se o campo universitário e acadêmico e os habitus formativos, acadêmicos, institucionais e administrativos, que perpassam esse espaço social, a fim de discutir os caminhos desse processo. Destaca-se em especial o contexto posterior à Constituição federal de 1988, quando este princípio é estabelecido formalmente, como uma exigência para as universidades, e, também, quando a reabertura democrática no país contribuía para a discussão da função do ensino superior e das universidades públicas perante a sociedade, estabelecendo-se para estas instituições novas demandas, dentre as quais, o maior diálogo com distintos setores da sociedade, a produção de conhecimentos socialmente relevantes e a formação acadêmica articulada com demandas sociais e pesquisa. Como principal resultado deste processo, percebe-se que o modelo consolidado no Brasil ao longo do tempo, foi o do tripé ensino, pesquisa e extensão como missão da Universidade, o que não necessariamente constitui a implementação do princípio da indissociabilidade na formação acadêmica e nas ações docentes e institucionais.<hr/>The aim of this work is to discuss contextually the principle of the inseparability of teaching, research and extension in Brazilian universities. To this end, the study addresses its discussion and insertion in Brazilian regulations, as well as how this process is appropriated and implemented, starting from the perspective of Pierre Bourdieu. The study focuses on universities and the academic, institutional and administrative fields and habitus that pervade this social space in order to discuss the paths that the process follows. The context in the wake of the Federal Constitution of 1988 is of particular importance. This was when this principle was formally established as a requirement for universities and also when the democratic reopening of the country contributed to the discussion of the role of higher education and universities before the society. New requirements were required for these institutions, including greater dialogue with different sectors of society, the production of socially relevant knowledge and academic education articulated with social and research requirements. The main result was that the model that has been consolidated in Brazil was based on three pillars: teaching, research and extension as the mission of the university. This did not necessarily constitute the implementation of the principle of inseparability in academic learning and in teaching and institutional actions.<hr/>El objetivo de este trabajo es discutir, en su contexto, el principio de la indivisibilidad de la enseñanza, investigación y extensión, en la universidad en Brasil. Por lo tanto, se acerca a su discusión e inclusión en la normativa brasileña, así como su proceso de apropiación y aplicación, desde la perspectiva teórica de Pierre Bourdieu. Se considera la universidad y el campo y la formación académica habitus, académico, institucional y administrativa, que impregnan este espacio social con el fin de discutir las formas de este proceso. Especialmente presenta un recuento del contexto más tarde la Constitución federal de 1988, cuando este principio se estableció formalmente como un requisito para las universidades, y también, cuando la reapertura democrática en el país contribuyó a la función de la educación superior de la discusión y las universidades públicas a la sociedad, el establecimiento de nuevas instituciones para estas demandas, entre las cuales, la mayor diálogo con los diferentes sectores de la sociedad, la producción de conocimiento socialmente relevante, y la formación académica y la investigación articulada con las demandas sociales. El principal resultado de este proceso, se percebe que el modelo consolidado en Brasil con el tiempo, fue el trípode, la investigación y la extensión de la enseñanza de la misión de la Universidad, que no es necesariamente la aplicación del principio de la indivisibilidade de la educación académica y en profesores y acciones institucionales. <![CDATA[Desenvolvimento sustentável: os avanços na discussão sobre os temas ambientais lançados pela conferência das Nações Unidas sobre o desenvolvimento sustentável, Rio+20 e os desafios para os próximos 20 anos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732015000300018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O termo Desenvolvimento Sustentável vem ganhando espaço nas últimas décadas e é cada vez mais debatido junto às autoridades mundiais. O objetivo geral deste artigo é apresentar os principais eventos intergovernamentais que deram origem à Conferência das Nações Unidas sobre o Desenvolvimento Sustentável realizada em 2012, também conhecida por Rio+20, e apresentar os principais temas debatidos entre os países nesta Conferência. Em seguida, apresentam-se as contribuições brasileiras na Rio+20 e como a Educação Ambiental foi abordada nesta conferência, além de discutir as perspectivas para os próximos 20 anos.<hr/>The term Sustainable Development has been gaining ground in recent decades and it is increasingly discussed with authorities worldwide. The aim of this article is to present the main intergovernmental events which helped in the creation of the United Nations Conference on Sustainable Development held in 2012, also known as Rio+20, and to present the main issues discussed among the countries in this conference. Then, the Brazilian contributions are presented in Rio+20 and how the environmental education was addressed at this conference, besides discussing the prospects for the next 20 years.<hr/>El término Desarrollo Sostenible ha ganado espacio en las últimas décadas y es cada vez más discutido junto a las autoridades mundiales. El objeto general de este artículo es presentar los principales eventos intergubernamentales que generaron a la Conferencia de las Naciones Unidas sobre el Desarrollo Sostenible realizada en el 2012, también conocida por Rio+20, y presentar los principales temas debatidos entre los paises em esta Conferencia. En seguida, se presentaron las contribuciones brasileñas en la Rio+20 y como la Educación Ambiental fue abordada en esta conferencia, además de discutir las perspectivas para los próximos 20 años.