Scielo RSS <![CDATA[Perspectiva]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0102-547320160002&lang=es vol. 34 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000200331&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000200334&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Las ciencias sociales en el contexto de la Educación Superior en Mozambique: dilemas y posibilidades de descolonización]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000200338&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo No contexto pós-colonial que Moçambique conhece (o país tornou-se independente em 1975), o projeto universitário - um projeto importado - tem conhecido vários desafios. Desde logo, o facto de as universidades existentes serem um modelo moderno, inspirado no saber iluminista, que procura mesclar-se com os saberes e as experiências fruto da diversidade cultural presente no país. Várias experiências atravessam o contexto contemporâneo do Ensino Superior moçambicano, desde as iniciativas que buscam desenvolver um paradigma de saber que reflita uma combinação de conhecimentos, a iniciativas que afirmam a centralidade do saber moderno de matriz eurocêntrica, e que almejam (re)produzir os projetos universitários de países considerados mais avançados (por exemplo, o processo de Bolonha). Este texto, assente na análise de documentação oficial sobre as políticas públicas no campo da educação superior (incluindo planos estratégicos, relatórios e planos de ação), em entrevistas com vários decisores públicos, e outros materiais publicados sobre o assunto, procura analisar, a partir de experiências africanas, vários aspectos das políticas de conhecimento em Moçambique, refletindo sobre possibilidades de "descolonizar" as ciências sociais.<hr/>Abstract In the post-colonial context of Mozambique (the country became independent in 1975), the university project - an imported project - has known many challenges. First, the fact that the existing universities are a modern model, inspired by the enlightenment knowledge, which seeks to merge with the knowledges and experiences that are a result from the cultural diversity present in the country. Several experiments go across the contemporary context of the Mozambican Higher Education, from the initiatives that seek to develop a new paradigm that reflects a combination of knowledges, to initiatives that affirm the centrality of modern Eurocentric knowledge, which aims to (re)produce the university projects from countries considered more advanced (e.g, the Bologna process). This text, based on the analysis of official documentation on higher education public policies (including strategic plans, reports and action plans), in interviews with various policy makers, and other materials published on the subject, aims to analyze, based upon African experiences, various aspects of knowledge policies in Mozambique, reflecting on several potential possibilities to "decolonize" the social sciences.<hr/>Resumen En el contexto post-colonial de Mozambique (la independencia del país ocurrió en 1975), el proyecto de la universidad - un proyecto importado - ha conocido múltiples desafíos. En primer lugar, el hecho de que las universidades existentes son un modelo moderno, inspirado en el saber de la Ilustración, saber que se intenta mesclar con los conocimientos y experiencias fruto de la diversidad cultural del país. Varios experimentos marcan la realidad actual de la Educación Superior de Mozambique, de las iniciativas que buscan desarrollar un paradigma de saber que exprese una combinación de conocimientos, a las iniciativas que postulan la centralidad del saber moderno de matriz eurocéntrica y que tiene como objetivo (re)producir los proyectos universitarios de los países considerados más avanzados (por ejemplo, el proceso de Bolonia). Este texto, basándose en el análisis de documentación oficial sobre las políticas públicas en el campo de la educación superior (incluyendo planes estratégicos, informes y planes de acción), en entrevistas con varios responsables políticos, y otros materiales publicados sobre el tema, analiza, a partir de experiencias africanas, varios aspectos de las políticas de conocimiento en Mozambique, buscando reflexionar sobre las posibilidades de "descolonizar" las ciencias sociales. <![CDATA[International Cooperation for Development and Education: a preliminary study on the challenges and possibilities of a shared experience between Brazil and East Timor]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000200365&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo visa à sistematização dos resultados de estudos preliminares sobre os desafios e possibilidades de desenvolvimento de um trabalho de cooperação internacional compartilhada em Timor-Leste. Nesse sentido, partindo da problematização do papel da Cooperação Internacional para o Desenvolvimento nos países em desenvolvimento, tem-se como hipótese inicial que, após a restauração da independência, em 2002, e com a chegada das agências internacionais de cooperação, que aportaram em Timor-Leste com o objetivo de "ajudar" na construção do Estado-Nação, o maior desafio que o país vive é o enfrentamento da contradição entre, por um lado, atender às exigências das agências internacionais, capitaneadas pela Organização das Nações Unidas e pelo Banco Mundial, para colocar o Estado timorense e suas instituições nos trilhos da "globalização" e, por outro, defender e preservar sua identidade cultural. Portanto, com base em estudos de natureza bibliográfica, nos pressupostos teórico-metodológicos da dialética marxista e no pensamento de Paulo Freire, bem como na experiência vivida pelos autores por meio do Programa de Qualificação de Docentes e Ensino de Língua Portuguesa em Timor-Leste, conclui-se que o compromisso, a vontade política e o respeito pelas diferenças culturais entre os agentes envolvidos nas ações de cooperação são ingredientes necessários para superar os desafios e avançar na construção de uma relação de cooperação internacional compartilhada.<hr/>Abstract The aim of this article is to systematize the results of preliminary studies on the challenges and possibilities of developing a shared international cooperation work in East Timor. In this sense, starting from the questioning of the role of International Cooperation for Development in developing countries, we have as an initial hypothesis that after the restoration of independence in 2002 and the arrival of international cooperation agencies, which arrived in East Timor in order to "help" in the construction of the nation state, the biggest challenge the country faces is confronting the contradiction between, on the one hand, meet the requirements of international agencies, captained by the United Nations (UN) and the World Bank, to put the Timorese State and its institutions in the tracks of "globalization" and, on the other hand, to hold and to preserve their cultural identity. Therefore, based on bibliographical studies, on the theoretical and methodological assumptions of Marxist dialectics and on the thought of Paulo Freire, as well as on the experience lived by the authors through the Teachers Training Program and Portuguese Language Teaching in East Timor, we conclude that commitment, political will and respect for cultural differences between those involved in cooperation actions are ingredients needed to overcome the challenges and move forward in building a shared international cooperation relationship.<hr/>Résumé Cet article vise à systématiser les résultats des études préliminaires sur les défis et les possibilités de développement d'un travail de coopération internationale partagée au Timor Est. En ce sens, à partir de la problématisation du rôle de la Coopération Internationale pour le Développement dans les pays en développement, on a l'hypothèse initiale que, après la restauration de l'indépendance en 2002 et l'arrivée des organismes de coopération internationale, qui y sont arrivé pour "aider" à la construction de l'État-nation, le grand défi pour le Timor Est est la confrontation des contradictions entre, d'une part, de répondre aux exigences des organismes internationaux, gérés par les Nations Unies (ONU) et la Banque mondiale, de mettre l'É... <![CDATA[(Pre)textos para pensar la cooperación educativa en Timor-Leste: algunas referencias al internacionalismo solidario]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000200390&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste artigo apresenta-se o perfil de cooperantes brasileiros na formação de professores de Timor- Leste. Parte-se de um projeto maior, no âmbito do Programa de Qualificação Docente e Ensino de Língua Portuguesa em Timor-Leste (PQLP), gerido pela Coordenação De Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e coordenado pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) desde 2009. Na intenção de melhor compreender essa cooperação internacional, inicia-se este texto com entendimentos sobre as condições de produção de alguns meandros do contexto histórico-político e sociocultural em que a mesma ocorre. A pesquisa envolve o estudo de documentos e análises de discurso de brasileiros que atuaram em Timor-Leste. Além disso, propõem-se explicitar alguns limites, possibilidades e avanços em na trajetória dos pesquisadores como atuantes, incluindo-se os desafios para desenhar algumas referências mais adequadas. Nessas análises, as problematizações envolvendo a colonialidade do saber/poder, as atuações assistencialistas, a consolidação da paz, entre outras, animam reflexões que podem ser bem vindas em futuras cooperações.<hr/>Abstract This article presents the profile of the Brazilian cooperators in the formation of Timor-Leste teachers. We start from a larger project under the Teacher Education Program and Portuguese Language Teaching in Timor-Leste (PQLP), managed by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and coordinated by the Federal University of Santa Catarina (UFSC) since 2009. In order to better understand such international cooperation we began with understandings of the production conditions of some intricacies of historic-political and sociocultural context in which it occurs. The research involves the study of documents and discourse analysis of Brazilians who worked in East Timor. In addition, we propose to explain some limits, possibilities and progresses in our trajectory as active, including the challenges in drawing some more appropriate referrals. In these analyses, the problematizations involving the coloniality of knowledge/power, the assistentialist performances, peace-building, among others, encourage reflections that can be welcome in future cooperation.<hr/>Resumen En este artículo se presenta el perfil de la participación brasileira en la formación de los maestros de Timor-Leste. Partimos de un proyecto más amplio en el marco del Programa de Formación de Profesorado y la Enseñanza de la Lengua portuguesa en Timor-Leste (PQLP), gestionado por la Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES/BRASIL) y coordinado por la Universidad Federal de Santa Catarina (UFSC/BRASIL) desde el año 2009. Con el fin de comprender mejor esa cooperación internacional, el presente texto trata de la comprensión de las condiciones de producción de algunas complejidades del contexto histórico y sociopolítico- cultural en el que se produce. La investigación incluye el estudio de los documentos y el análisis del discurso de brasileiros que trabajaban en Timor-Leste. Además, se propone explicar algunos límites, posibilidades y el progreso en nuestra trayectoria como investigadores activos, incluyendo los desafíos para diseñar algunas referencias más apropiadas. En estos análisis, las problematizaciones que implican la colonialidad del saber / poder, las actuaciones de asistencia social, el fomento de la paz, entre otros, animan a las reflexiones que pueden ser bienvenidos en la cooperación futura. <![CDATA[Marcadores de Identidad del profesor de Biología de Timor Oriental: un estudio a partir de una experiencia de cooperación internacional]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000200415&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A convivência e o trabalho na Missão de Cooperação entre Brasil e Timor-Leste (BRASIL, 2012), no período de 2007 a 2009, foram as razões para este estudo sobre a constituição da identidade docente do professor de Biologia desse país e sua estreita relação com o contexto político, histórico, social e cultural do território timorense. Este trabalho objetivou investigar os marcadores identitários do professor leste-timorense declaradamente presentes naquele período e que, possivelmente, tenham condicionado a construção da identidade profissional desses docentes de Biologia. A pesquisa procurou responder perguntas do tipo: Como tem se dado a (re)construção da identidade profissional dos seus docentes que ensinam Biologia? Ou, ainda, quais marcadores identitários incidem na configuração dessas identidades? Sendo assim, o estudo esteve fundamentado teoricamente nas conceituações de Claude Dubar a respeito da constituição das identidades. A metodologia utilizada ancorou-se na pesquisa bibliográfica e documental, por meio da interpretação e análise de registros documentais e memoriais coletados durante a formação realizada em um projeto de cooperação internacional. Na análise dos dados foi possível observar que os marcadores identitários desses professores evidenciam influências advindas da sua recente história de dominação e liberdade, sobrevivência e resistência.<hr/>Abstract Living and working with the Mission for Cooperation between Brazil and East Timor from 2007 to 2009 were the reasons for this study focused on the constitution of the teaching identity of Biology teachers in that country and its close relationship with the political, historical, social and cultural contexts of East Timor. This study aimed to investigate the identity markers of East Timorese teachers reportedly present in that period, which have possibly conditioned the construction of the professional identity of these Biology teachers. The research sought to answer questions such as: How, in the face of the Timorese scenario, has the (re)construction of the professional identity of the teachers who teach biology been happening? Or which identity markers affect the configuration of these identities? The research was theoretically grounded in the concepts of Claude Dubar on the formation of social identities. The methodology is anchored in bibliographical and documentary research, through the interpretation and analysis of documentary records and memorials collected during the training undergone during an international cooperation project. In the data analysis it was observed that the identity markers of these teachers show influences stemmed from their recent history of domination and freedom, survival and resistance.<hr/>Resumen La convivencia y el trabajo en la Misión de Cooperación entre Brasil y Timor Oriental en el período de 2007 a 2009 fueron las razones para realizar este estudio sobre la constitución de la identidad docente del profesor de Biología de este país y su estrecha relación con el contexto político, histórico, social y cultural del territorio timorense. Este trabajo busca investigar las marcas de identidad del profesor timorense declaradamente presentes en el período, que posiblemente han condicionado la construcción de la identidad profesional de esos docentes de Biología. La investigación buscó responder a los siguientes interrogantes: ¿Cómo se ha dado la (re)construcción de la identidad profesional de los docentes que enseñan Biología en el escenario timorense oriental? O también, ¿cuáles son las marcas de identidad que inciden en la configuración de esas identidades? La investigación se apoyó teóricamente en las conceptuaciones de Claude Dubar a respecto de la constitución de las identidades. La metodología utilizada estuvo basada en la investigación bibliográfica y documental, por medio de la interpretación y análisis de registros documentales y memoriales colectados durante la formación realizada en un proyecto de cooperación internacional. En el análisis, fue posible observar que las marcas de identidad de esos profesores evidencian influencias oriundas de su reciente historia de dominación y libertad, sobrevivencia y resistencia. <![CDATA[Lengua Portuguesa: la formación de los docentes y la educación preescolar en Timor-Oriental]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000200439&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Desde o período da Administração Transitória das Nações Unidas em Timor-Leste diversos são os programas de cooperação do Brasil e de Portugal para a difusão e ensino da Língua Portuguesa (LP) naquele país. É o caso, por exemplo, do Programa de Qualificação Docente e Ensino de Língua Portuguesa em Timor-Leste, promovido pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Nesse sentido, na confluência das áreas de Educação (numa perspectiva freireana) e dos Estudos Lusófonos, após breve contextualização da situação da LP em Timor-Leste (no período colonial e durante o domínio indonésio), este artigo, com base em memoriais elaborados pelos participantes do Curso de Português Instrumental (CPI), inserido no Projeto de Ensino da Língua Portuguesa Instrumental, analisa alguns aspectos do trabalho realizado no âmbito desse Curso dirigido a professores da pré-escola de Díli. Destacam-se, aqui, a percepção dos educadores quanto à contribuição do CPI e às atividades propostas, visando tanto a fluência na expressão em português quanto, e principalmente, uma produtiva prática pedagógica e o processo de conscientização dos docentes em relação à necessidade do domínio da Língua Portuguesa.<hr/>Abstract Since the period of the United Nations Transitional Administration in East Timor, many are the cooperation programs from Brazil and Portugal aimed at the dissemination and teaching of Portuguese Language in that country. As an example, the Teacher Training Program and the Portuguese Language Teaching in East Timor, in the Portuguese acronym) promoted by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel. In this sense, at the confluence of the areas of education (using Paulo Freire's perspective) and Lusophone Studies, after a brief background of the Portuguese Language situation in East Timor (in the colonial period and during the Indonesian rule), this article, based on memorials prepared by participants of the Instrumental Portuguese Course (CPI), inserted into the Portuguese Language Instrumental Teaching Project, analyzes some aspects of the work carried out under this course, aimed at teachers of Dili preschool. We point out here the perception of educators in relation to the CPI's contribution and to the activities proposed which address both the fluency of expression in Portuguese and, mainly, a prolific teaching practice and the teachers' awareness process on the need for mastering the Portuguese language.<hr/>Resumen Desde el período de Administración de Transición de las Naciones Unidas en Timor-Leste, ha habido varios programas de cooperación Brasil y Portugal para la difusión y la enseñanza del portugués en ese país. Es el caso, por ejemplo, del Programa de Formación de Profesorado y la Enseñanza de la Lengua portuguesa en Timor-Leste, patrocinado por la Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. En este sentido, a partir de los ámbitos de la Educación (perspectiva de Paulo Freire) y de los estudios de la lengua portuguesa, después de una breve reseña de la situación lingüística en Timor-Leste (en el período colonial y durante el gobierno de Indonesia), este artículo, basado en registros desarrollados por los participantes del Curso de Portugués Instrumental (CPI), en el contexto del Proyecto Enseñanza del Portugués Instrumental, examina algunos aspectos de las actividades realizadas durante el curso, dirigido a profesores de pre-escolar de Dili. Se destacan aquí la percepción de los educadores en relación a la contribución del IPC y las actividades propuestas, llevando en cuenta tanto la fluidez de expresión en portugués y, sobre todo, la idea de una práctica docente productiva y el proceso de sensibilización de los docentes sobre la necesidad de un buen conocimiento de la lengua portuguesa. <![CDATA[Brasil y Timor- Oriental: Reflexiones sobre la formación de los profesores universitarios y la cooperación educativa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000200462&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A cooperação educacional estabelecida entre Brasil e Timor-Leste se pauta no princípio da horizontalidade e prevê a atuação conjunta com vistas à redução das desigualdades sociais. Este princípio também pressupõe que as ações estabelecidas no âmbito da colaboração internacional sejam de caráter transitório, enfocando a solução de problemas específicos que demandam atuação conjunta. No âmbito do apoio ao Ensino Superior, as ações do Programa de Qualificação Docente e Ensino de Língua Portuguesa (PQLP) estão inseridas, principalmente, no contexto da Universidade Nacional Timor Lorosa'e (UNTL) em atividades de ensino, pesquisa e extensão. No caso específico das atividades de ensino, pressupõe-se que as aulas sejam ministradas em codocência de forma a contribuir para a formação do atual quadro docente, tanto o brasileiro quanto o timorense. Este artigo visa refletir sobre as atividades da cooperação educacional brasileira desenvolvidas no Ensino Superior em Timor- Leste, indagando se estas têm contribuído para a formação e o aperfeiçoamento de docentes universitários de ambos os países. Sendo assim, apresenta-se uma breve revisão teórica sobre a importância da formação pedagógica do professor do Ensino Superior, muitas vezes relegada a segundo plano nas Instituições de Ensino Superior tanto do Brasil quanto de Timor-Leste. Posteriormente, destaca-se as potencialidades das atividades de codocência na formação do professor universitário de ambos os países. Finalmente, conclui-se que os resultados dessa cooperação bilateral horizontal são bastante expressivos e que a codocência contribui para a formação pedagógica dos professores de ambos países. Além disso, observam-se ganhos na aprendizagem da língua portuguesa pelos professores e estudantes timorenses.<hr/>Abstract The educational cooperation established between Brazil and Timor-Leste is guided by the principle of horizontal cooperation and foresees a concerted action with a view to reducing social inequalities. This principle also implies that the established actions within the scope of international collaboration are of a temporary nature, focusing on solving specific problems that require cooperative strategy. In support to Higher Education, especially at Universidade Nacional Timor Lorosa'e, the actions of the Teacher Training Program and Portuguese Language Teaching focus mainly on teaching, research and extension. In the specific case of teaching, it is presupposed that the classes are taught in a co-teaching environment in order to contribute to the formation of the current teaching staff, both Brazilian and Timorese. This article aims to reflect on the activities of the Brazilian educational cooperation developed in Higher Education in Timor-Leste inquiring whether they have contributed to the formation and improvement of academics from both countries. Thus, a brief literature review is presented to indicate the importance of pedagogical training of higher education teachers, which is often relegated into the background in HEIs in both Brazil and Timor-Leste. Later, the article highlights the potential of coteaching activities in the development of coordinated teaching skills for university teachers training. It concludes that the results of this bilateral horizontal cooperation are very significant and that co-teaching activities contributes to pedagogical training for teachers from both countries. Moreover, it is observed that, participating of this activities, Timorese teachers and students improve their knowledge about Portuguese language.<hr/>Resumen La cooperación educativa establecida entre Brasil y Timor-Leste se guía por el principio de horizontalidad y prevé una acción conjunta con el fin de reducir las desigualdades sociales. Este principio también implica que las acciones previstas en el marco de la colaboración internacional son de carácter temporal, centrándose en la solución de aquellos problemas específicos que requieran de una acción conjunta. En apoyo a la Educación Superior, concretamente en el contexto de la Universidad Nacional Timor Lorosa'e, las acciones del Programa de Formación del Profesorado y Enseñanza de la Lengua Portuguesa se realizan en relación a la docencia, la investigación y la extensión universitarias. En el caso específico de la enseñanza, se asume que las clases se imparten en situación de co-docencia con el fin de contribuir a la formación del profesorado actual, tanto brasileño como timorense. Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre las actividades de cooperación educativa brasileña desarrolladas en la Educación Superior de Timor-Leste, e indagar si estas contribuyen a la formación y al perfeccionamiento de académicos de ambos países. El artículo presenta una breve revisión de la literatura sobre la importancia de la formación pedagógica de los profesores de educación superior, a menudo relegada a un segundo plano en las IES en Brasil y en Timor-Leste. Posteriormente, subraya el potencial de las actividades de co-docencia en la formación del profesor universitario de ambos países. Finalmente, se concluye que los resultados de esta cooperación bilateral horizontal son muy significativos y que la co-docencia contribuye a la formación pedagógica de los profesores de los dos países. Por otra parte, se observa avances en el aprendizaje de la lengua portuguesa por profesores y estudiantes. <![CDATA[Potencialidades y limitaciones de un trabajo colaborativo sobre fracciones con estudiantes de Pedagogia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000200486&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O texto apresenta um trabalho de pesquisa que teve como objetivo identificar as concepções de frações que um grupo colaborativo, constituído por estudantes de Pedagogia, apresentam e analisar de que modo a participação nas atividades do grupo contribuiu para o processo de ressignificação de tais concepções. Através de uma abordagem metodológica qualitativa, da triangulação dos dados à luz da teoria sócio-histórica de Vigostki, da educação matemática crítica de Skovsmose e das comunidades de prática de Wenger, foi possível identificar significativas características de um grupo colaborativo em formação. O trabalho do grupo foi capaz de gerar algumas ressignificações das concepções de frações, viabilizando uma diferente opção de formação.<hr/>Abstract The paper presents a research work which aimed to identify the conceptions of fractions presented by a collaborative group constituted by students on Pedagogy. It also sought to analyze in which way participation on the group activities has contributed to the process of redefinition of such conceptions. Through a qualitative methodological approach, the triangulation of data in the light of the socialhistorical perspective of Vigotski, the critical mathematics education of Skovsmose and the communities of practice concept of Wenger, it was possible to identify significant features of a collaborative group on formation. The group's work was capable of generating some resignifications of the conceptions of fractions, enabling a different option of educational formation. <hr/>Resumen El presente texto trata de una investigación que tuvo como objetivo identificar las concepciones de fracciones que un grupo colaborativo constituido por estudiantes de Pedagogía, presenta. Analiza de qué modo la participación de las actividades del grupo contribuyó para el proceso de re significación de tales concepciones. Mediante un abordaje metodológico cualitativo, de triangulación de dados a partir de la teoría Histórica-Cultural de la escuela de Vigotski, de la educación matemática crítica de Skovsmose y de las comunidades de práctica de Wenger, fue posible identificar características significativas de un grupo colaborativo en formación. El trabajo grupal generó algunas resignicaciones de las concepciones de fracciones, viabilizando así, una forma diferente de opción en la formación. <![CDATA[Tecnologías móviles en la escuela: cartografía de los movimientos de la gestión escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000200510&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo reflete sobre o papel da gestão escolar na reconfiguração das suas práticas diante do processo de inserção das tecnologias móveis, objetivando compreender como os gestores escolares se movimentam para promover a inclusão digital dessas tecnologias às práticas pedagógicas. A cartografia é a opção metodológica, guiada pela pista da atenção e suas quatro variedades: rastreio, toque, pouso e reconhecimento atento. A produção dos dados foi realizada a partir dos registros gerados durante uma pesquisa com gestores escolares de uma escola participante da fase 2 do projeto piloto Um Computador por Aluno (UCA), sendo discutida em quatro pousos: o primeiro trata das expectativas e reações à chegada dos laptops; o segundo pouso discute a gestão de pessoas; o terceiro analisa a gestão pedagógica; e quarto traz novas configurações das práticas pedagógicas. Esta pesquisa se destaca pelo olhar atento e escuta sensível dos sujeitos que compõem a gestão escolar, que revelaram um constante devenir na abertura de novas possibilidades a partir das reconfigurações apresentadas com a inserção de tecnologias móveis na escola.<hr/>Abstract This paper discusses the role of school management in the reconfiguration of its practices when facing a process of inserting mobile technologies. The goal is to understand how school managers move in order to promote the digital inclusion of these technologies in teaching practices. Mapping was chosen as methodology, guided by the clue of attention and its four varieties: tracking, touching, perching, and attentive recognition. Data production was carried out from written records during a research with school managers at a school that took part in the second phase of the pilot project UCA (one laptop per child, from the acronym in Portuguese). That data is discussed in four parts. The first one deals with expectations and reaction to the arrival of laptops. The second one discusses people management. The third one analyzes the pedagogical management. And the fourth one presents new configurations of teaching practices. The research stands out for its attentive look at and sensitive listening to the subjects that compose the school management, who revealed a constant ongoing process (devenir) towards opening new possibilities from the reconfigurations presented with the insertion of mobile technologies in school.<hr/>Resumen Este artículo reflexiona sobre el papel de la gestión escolar en la reconfiguración de sus prácticas frente al proceso de inserción de las tecnologías móviles, con el objetivo de comprender cómo los gestores escolares promueven la inclusión digital de esas tecnologías en las prácticas pedagógicas. La cartografía es la opción metodológica, guiada por la pista de la atención y sus cuatro variedades: rastreo, toque, poso y reconocimiento atento. La producción de los datos fue realizada a partir de los registros generados durante una investigación con gestores escolares de una escuela que participó de la fase 2 del proyecto piloto UCA, siendo discutida en cuatro pasos. El primero trata de las expectativas y las reacciones a la llegada de las laptops. El segundo discute la gestión de personas. El tercero analiza la gestión pedagógica y el cuarto paso trae nuevas configuraciones de las prácticas pedagógicas. Esta investigación se destaca por la mirada atenta y el escuchar sensible a los sujetos que componen la gestión escolar, que revelaron un constante devenir en la abertura de nuevas posibilidades a partir de las reconfiguraciones presentadas con la inserción de tecnologías móviles en la escuela. <![CDATA[The dynamics of children's literature book: poetic innovations and shifts]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000200533&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo tem como objetivo analisar como os aspectos gráficos dos livros permitem deslocamentos que ampliam as possibilidades de leitura, problematizando como eles interferem na recepção da obra. Lida-se com a hipótese de que os elementos gráficos traduzidos como layout (as ilustrações, as linhas, os espaços vazios e ocupados, as cores, as letras e a diversificação maiúscula, minúscula, como também a espessura) expandem o potencial da escrita e tendem a multiplicar sentidos, imprimem dinamicidade, interatividade, multilinearidade ao texto e oferecem ao leitor percursos variados de leitura. Esta pesquisa trata de uma análise bibliográfica de abordagem qualitativa. No que diz respeito aos procedimentos metodológicos, estabeleceu-se um estudo dos aspectos gráficos segundo Gomes Filho, Araújo, Camargo, Ramos e Nunes. As discussões acerca dos deslocamentos têm como fundamento os estudos de Barthes. Como resultado, indica-se que os dois livros analisados Os lobos dentro das paredes, de Neil Gaiman, e O menino que vendia palavras, de Ignácio de Loyola Brandão, promovem um diálogo entre o texto verbal e os vários elementos que compõem o layout, auxiliando na valorização do livro como objeto artístico. Por meio das inovações gráficas, o conjunto de elementos utilizados gera inovações poéticas vibrantes que marcam uma revolução na concepção de livro infantil e uma mutação na leitura.<hr/>Abstract This paper aims to analyze how the graphic aspects of books allow shifts that expand the possibilities of reading, discussing how they interfere with the reception of the work. We deal with the hypothesis that the graphic elements translated as layout (illustrations, lines, empty and occupied spaces, colors, letters and capital and lower case diversification, as well as thickness) expand the potential of writing and tend to multiply senses, print dynamics, interactivity, multilinearity to the text and offer the reader a variety of reading routes. This research is a literature review of qualitative approach. Regarding the methodological procedures, a study of the graphic aspects was set according to Gomes Filho (2004), Araújo (2011), Camargo (2009), Ramos and Nunes (2013). The discussions concerning displacements are based upon Barthes's studies (2007). As a result, we indicate that the two books analyzed Os lobos dentro das paredes (Wolves within the walls), by Neil Gaimanand, O menino que vendia palavras (The boy who sold words), by Ignácio de Loyola Brandão, promote a dialogue between the verbal text and the various elements that compose the layout, assisting in the enhancement of the book as an art object. Through the graphic innovations, the set of elements used generates vibrant poetic innovations that mark a revolution in the conception of children's book and a mutation in reading.<hr/>Résumé Cet article vise à analyser la façon dont les aspects graphiques des livres permettent des changements qui peuvent élargir les possibilités de lecture, en discutant comment cela interfèrent dans la réception de l'oeuvre. Nous travaillons avec l'hypothèse que les tracés graphiques traduits comme layout (des illustrations, des lignes, des espaces vides et occupés, les couleurs, les lettres capital, minuscules, ainsi que l'épaisseur) peuvent agrandir le potentiel de l'écriture et ont la tendance de multiplier les sens, d'imprimer la dynamicité , l'interactivité, la multilinéarité du texte et ils offrent au lecteur une variété de entrées dans la lecture. Cette recherche est une revue de la littérature de l'approche qualitative. En ce qui concerne les procédures méthodologiques, nous avons fait une é... <![CDATA[High school: historical trajectory and educational duality present in the different reforms]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000200555&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo apresenta um estudo bibliográfico sobre a dualidade educacional do Ensino Médio e sua manifestação histórica nas diferentes reformas que atingiram essa etapa de ensino. Destaca-se que a dualidade se configura na existência de um sistema dual de educação, que visa a atender os interesses das diferentes classes existentes no interior da sociedade. Para isso, recuperaram-se as diversas reformas, desde os anos 1940 até meados dos anos 2000, e estabeleceu-se um diálogo com um conjunto de autores, revelando os limites das mesmas e sua vinculação com as demandas do setor produtivo. Além disso, foram destacadas as características peculiares das reformas dos anos 1990, consubstanciadas na Lei nº 9.394/1996, a Lei de Diretrizes e Bases, que colocou o Ensino Médio como etapa final da educação básica, ao passo que deu bases legais para a promulgação de novas legislações que intensificaram a dualidade educacional, como o Decreto nº 2.208/1997, o Decreto nº 5.154/2004 e a Lei nº 12.513/2011, que instituiu o Pronatec. As disputas de diferentes interesses sobre a educação levaram o Estado a promulgar o Decreto nº 5.154/2004 e revogar o Decreto nº 2.208/1997, revertendo o papel do Estado quanto à oferta de educação profissional integrada ao nível médio. A simples retomada do Estado para com essas políticas não significou a extinção da dualidade educacional, haja vista que essa carece de constante luta imposta pelos trabalhadores no interior do Estado, sobretudo no âmbito das políticas educacionais, bem como demanda a própria superação desse modelo de sociedade, pautado na diferença de classes.<hr/>Abstract The article presents a bibliographic study on educational duality of High School and its historical manifestation in the different reforms that have reached this stage of education. It highlights that the duality is configured in the existence of a dual system of education, which aims to serve the interests of the different existing classes within society. For this, we recovered various reforms from the 1940s up to the mid-2000s and established a dialogue with a number of authors, revealing the limits of those reforms and their links to the demands of the productive sector. Moreover, we highlighted the peculiar characteristics of the reforms of the 1990s, embodied in Law no 9.394/1996, the Law of Directives and Bases, which put High School as the final stage of basic education, whereas giving legal basis for the enactment of new laws that intensified educational duality, such as Decree no 2.208/1997, Decree no 5.154/2004 and Law no 12.513/2011, which established the Pronatec. The disputes of different interests on education prompted the state to promulgate Decree no 5154 2004 and to repeal Decree no 2.208/1997, reversing the role of the state regarding the provision of integrated vocational education at secondary level. A simple resumption of the State towards these policies did not mean the extinction of educational duality, given that it needs constant struggle imposed by workers in the State, particularly in the context of educational policies, as well as demands the very overcoming of this social model, based on class distinctions.<hr/>Résumé L'article présente une étude bibliographique sur la dualité éducative du Lycée et sa manifestation historique dans les différentes réformes qui ont atteint ce niveau de l'éducation. On souligne que la dualité est configurée sur l'existence d'un double système de l'éducation, qui vise à servir les intérêts des différentes classes existantes dans la société. Pour cela, diverses réformes ont récupéré des années 1940 jusqu'au milieu des années 2000 et on a établi un dialogue avec un certain nombre d'auteurs, en révélant les limites de ceux-lá et leur relation avec les exigences du secteur productif. En outre, les caractéristiques particulières des réformes des années 1990, consacrés dans la loi n° 9.394/1996, la Directives et Bases Juridiques, qui a mis l'É... <![CDATA[El papel de la escuela en los "Ensayos" para la ciudadanía]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000200582&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A partir de Hannah Arendt, analisa-se nesse artigo o papel da escola, tomando como referência a ideia de "ensaio" para cidadania. Como a Modernidade se caracteriza pela ascensão da esfera social e a diluição da distinção entre público e privado, tal como a experiência dos antigos gregos e romanos a evidenciava, é importante analisar a tarefa da escola, uma vez que para a autora esta deve ser a instituição que faz a transição do domínio familiar para a vida pública. Nesse sentido, relaciona-se a natalidade como o fato de que os seres humanos nascem para o mundo e a educação, situando a escola no âmbito pré-político. Nele, a escola se ocuparia da tarefa de "ensaiar" o estudante para a cidadania, introduzindo-o na ação e na tradição, elementos cruciais para que os "novos" adentrem ao mundo que lhes é estranho e habitado por outros adultos. Nesse sentido, a escola tem a função de educar e ensinar, findando, assim, a educação assim que o indivíduo atingir a condição adulta e se tornar um cidadão. Sem uma educação que propicie a preservação da novidade e da singularidade de cada criança e jovem, ao mesmo tempo em que permita os "ensaios" para a vida pública, corre-se o risco de perder a possibilidade de renovação do mundo e, no caso da contemporaneidade, da reestruturação da vida pública por meio da cidadania.<hr/>Abstract Considering the studies developed by Hannah Arendt, this article analysis the school's role in which the school is seen as a 'rehearse' for the public sphere. Modernity is characterized by the ascension of the social sphere and the dilution of the distinction that is made between the public and the private realms, just as the Greek and the Romans had experienced it. Therefore, it is relevant to analyze the school's role in this scenario, since for Hannah Arendt, this is the institution that must enable the transition from the family sphere to the public one. Hence, a relation has been established between natality - as the fact that human beings are born to the world - and education - while situating school in the pre-political sphere. School's role in it would be to 'rehearse' the student to become a citizen in terms of being acquainted with the 'action' and 'tradition' concepts, crucial for the "new-arrived" to engage in the world that is strange for them and where other adults live in. The school's main role is then to educate and to teach, and it ends as the individual reaches the adult life and becomes a citizen. Education is supposed to provide the preservation of new beginnings and of the singularity of each child and adolescent as well as allow the 'rehearses' for the public life. Once these don't occur, risks are taken of losing the possibility of renovation of the world and - in the contemporaneity scenario - the public life restructure through citizenship.<hr/>Resumen A partir de Hannah Arendt se realizó un análisis del papel de la escuela teniendo como referencia la idea de "ensayo" para la ciudadanía. Como la modernidad está caracterizada por la ascensión de la esfera social y la dilución de la distinción entre público y privado, así como la experiencia de los antiguos griegos y romanos la evidenciaba, es importante hacer un análisis del papel de la escuela, ya que para la autora la escuela debe ser la institución que hace la transición del dominio de la familia hacia la vida pública. En este sentido, relacionamos la natalidad, como un hecho por el cual los seres humanos nacen para el mundo y la educación, ubicando la escuela en el campo pre político. En este ámbito, la escuela se ocuparía de la tarea de "ensayar" el estudiante para la ciudadanía, introduciéndolo en la acción y en la tradición, elementos necesarios para que los "nuevos" adentren en el mundo que les parece extraño y que es habitado por otros adultos. Así, la escuela tiene la función de educar y enseñar, siendo que la educación se acaba cuando la persona llega a la madurez y se convierte en ciudadano. Sin una educación que fomente la preservación de la novedad y de la singularidad de cada niño y joven, al mismo tiempo que permita "ensayos" para la vida pública, se corre el riesgo de perder la posibilidad de renovación del mundo y, en el caso de la contemporaneidad, de la reestructuración de la vida pública a través de la ciudadanía. <![CDATA[El concepto de zona de desarrollo próximo en la educación infantil: apropiaciones en las producciones académicas y documentos oficiales brasileños]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000200602&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que objetivou apreender e analisar a apropriação dos pressupostos teóricos da Psicologia Histórico-Cultural na educação infantil no período de 2000 a 2009. Realizou-se um levantamento bibliográfico dos documentos do Ministério da Educação (MEC) e das produções acadêmicas (teses) relacionadas ao tema neste período. Uma das categorias analisada e destacada neste texto é o conceito de Zona de Desenvolvimento Proximal (ZDP). Verificou-se que nas Teses e nos Documentos do MEC o aspecto mais trabalhado no que se refere à ZDP foi a definição deste conceito, que foi apresentado como sendo a distância entre o que a criança consegue realizar sozinha (desenvolvimento real) e o que esta executa com o auxílio de um adulto ou com a colaboração de outra(s) criança(s) mais experiente(s) (desenvolvimento potencial). Com relação à brincadeira, a maioria dos autores a utilizou como criadora de ZDPs. Já no que se refere ao ensino, os autores, de modo geral, enfatizaram que o bom ensino é aquele que se adianta ao desenvolvimento. Considera-se que esta análise se faz necessária para que possamos compreender o processo de apropriação das ideias dessa corrente no cenário brasileiro na primeira década do século XXI. Acredita-se que esse percurso auxiliará na tentativa de construir as pistas necessárias para o entendimento desse movimento complexo que se dá em torno das ideias difundidas e estudadas acerca da educação, especificamente, a educação da criança pequena.<hr/>Abstract This paper presents results of a research that aimed to understand and to analyze the appropriation of the theoretical assumptions of Cultural-Historical Psychology in early childhood education during the period that goes from 2000 up to 2009. We conducted a literature review of documents from the Ministry of Education (MEC) and academic production (theses) related to the topic, issued on the above mentioned period. One of the categories analyzed by us which will be highlighted in this paper is the concept of zone of proximal development (ZPD). We found out that in the theses and in MEC's documents the most explored issue concerning the ZPD was the definition of the concept itself. It was presented as the distance between what the child is able to perform alone (actual development) and what he/she performs with the help of an adult or in collaboration with more experienced children (potential development). Regarding the role-playing games, most authors used it as creating ZPDs. In respect to the teaching methods the authors in general emphasized that the good instruction is the one that anticipates in relation to development. We believe that this analysis is needed so that we can understand the appropriation's process of this current's ideas in Brazil in the first decade of this century. We believe that this analysis will help us in trying to build the necessary clues for understanding this complex movement that revolves around the disseminated and studied ideas about education, specifically the education of early children.<hr/>Resumen Este artículo presenta los resultados de una investigación dirigida a la comprensión y el análisis de la apropiación de los presupuestos teóricos de la psicología histórico-cultural en la educación infantil en el período 2000-2009. Se realizó una revisión bibliográfica de los documentos del Ministerio de Educación y la producción académica (tesis) relacionada con el tema. Una de las categorías analizadas por nosotros y se pondrá de relieve en este trabajo es el concepto de zona de desarrollo próximo (ZDP). Se encontró que en los documentos del MEC y tesis el aspecto más trabajado en relación con ZDP es la definición de este término. Esto se presenta como la distancia entre lo que el niño puede lograr por sí solo (desarrollo real) y que se ejecuta con la ayuda de un adulto o la colaboración de otro(s) hijo(s) experto(s) (desarrollo potencial) En cuanto al juego, la mayoría de los autores utilizan como la creación de ZDP. En lo que se refiere a la instrucción, los autores, en general, hacen hincapié en que la buena enseñanza es la que avanza y se adelanta al desarrollo. Creemos que es necesario este análisis para que podamos comprender el proceso de apropiación de las ideas de esta corriente en la escena brasileña en la primera década de este siglo. Creemos que este proceso investigativo va a ayudar en el intento de construir las pistas necesarias para la comprensión de este complejo movimiento que gira en torno a las ideas difundidas y estudiadas por la educación, especialmente la educación de los niños pequeños. <![CDATA[Virtual teaching in Music Education: a study about the pedagogical adaptations for music teaching in distance education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000200629&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo analisa as adequações pedagógicas feitas por professores para melhor ensinar em um Curso de Licenciatura em Educação Musical na modalidade de Educação a distância (EaD). O texto resultou de uma investigação qualitativa que utilizou questionários online e entrevistas semiestruturadas para a coleta de dados, que foram analisados com um referencial teórico de Educação, Educação Musical e EaD. A análise indicou que a docência virtual, quando comparada ao ensino de música na modalidade tradicional (presencial), apresenta limitações de ordem técnica e tecnológica. Por outro lado, há potencialidades e vantagens em relação à docência presencial. Foram identificadas três razões que estimulam os professores a fazer adequações pedagógicas quando desejam realizar a docência virtual com melhor qualidade: a) mudanças nas formas de interação professor-aluno, visto que o atendimento pode ser mais individualizado na EaD; b) aprendizagem necessária para o uso intensivo das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC); e c) frequente, intensiva e concomitante adoção de múltiplas mídias, com destaque para os meios audiovisuais e recursos do Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA).<hr/>Abstract In this paper we present the pedagogical adaptations of virtual teachers of a Bachelor's Degree in Music Education for a better practice in Distance Education (DE) modality. This text is the result of a qualitative investigation that used online surveys and semi-structured interviews to collect data. Data were analyzed with a theoretical framework for Education, Music Education and Distance Education. The data showed that virtual teaching has technical and technological limitations when compared to classroom education in music, but there's also potential and advantages in virtual teaching. Three reasons that encourage teachers to make teaching adjustments when they want to make the virtual teaching with better quality were identified: a) changes in the way teacher-student interaction happens, since the service can be more individualized in DE; b) learning required for intensive use of Digital Technologies of Information and Communication (DTIC); c) frequent, intensive and concomitant adoption of multiple media, especially audiovisual media and resources of the Virtual Learning Environment (VLE).<hr/>Résumé Cet article examine les adaptations pédagogiques réalisés par les enseignants pour mieux enseigner dans les cours de éducation musicale sous la forme d'enseignement à distance.Le texte résulte d'une étude qualitative qui a utilisé des questionnaires en ligne et des entretiens semi-structurés pour recueillir des données. Les données ont été analysées à l'aide d'un cadre théorique de l'éducation, l'éducation musicale et l'éducation à distance. L'analyse a indiqué que l'enseignement virtuel à distance, par rapport à l'éducation musicale en classe (traditionnelle), présente des limites techniques et technologiques. D'autre part, il existe des potentiels et des avantages par rapport l'enseignement traditionel (en classe). Trois raisons qui encouragent les enseignants à... <![CDATA[Between absences and honors: control and discipline in the process of professional socialization of female teachers]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000200654&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo objetiva analisar a socialização profissional de cinco professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamental que iniciaram sua carreira em uma escola da periferia de Curitiba. Os dados foram coletados no primeiro semestre de 2006, por meio de observação e entrevistas. Com base em Pierre Bourdieu, socialização profissional foi entendida como o processo pelo qual ocorre a incorporação de aspectos do habitus próprio de um grupo profissional que se dá a partir do habitus de origem dos agentes. A escola, que sabia ser uma escola de passagem, desenvolveu estratégias para conter o excessivo número de faltas de seus alunos e atos de indisciplina. A análise dos dados, baseada em Bourdieu, demonstrou serem estratégias de controle dos alunos e também das professoras iniciantes, que rapidamente as acataram e passaram a contribuir para seu aperfeiçoamento. Conclui-se que essa aceitação decorreu da noção de trabalho associado ao esforço e empenho pessoais, presente em seu habitus de origem, de modo que tais disposições foram mantidas no processo de socialização profissional.<hr/>Abstract This article analyzes the professional socialization of five female teachers of the initial grades of Elementary School, who started their career at a school in the outskirts of Curitiba. The data was collected in the first half of 2006 through observation and interviews. According to Pierre Bourdieu's concepts, professional socialization is understood as the process through which there is an incorporation of aspects of the habitus of a professional group, based on the original habitus of the agents. The school, which was a transition school, developed strategies to avoid the excessive rate of student absence and indiscipline behaviors. The data analysis, based on Bourdieu, demonstrated that the control strategies were both for students and beginning teachers. The latter rapidly adopted the strategies and started to contribute to their improvement. The research concludes that this acceptance resulted from the association of work with personal effort and endeavor, which is present in their original habitus and is maintained in their process of professional socialization.<hr/>Résumé L'article analyse la socialisation professionnelle de cinq enseignantes des premières années de l'enseignement fondamental qui ont commencé leur carrière dans une école de la périphérie de Curitiba. Les données ont été recueillies dans le premier semestre de l'année 2006, par moyen d'observation et d'entretiens. Basée sur Pierre Bourdieu, la socialisation professionnelle a été comprise comme le processus par lequel survient l'incorporation d'aspects de l'habitus propre d'un groupe professionnel qui se produit à partir de l'habitus d'origine des agents. L'école, qui savait être une école de passage, a développé des stratégies pour contenir le nombre excessif d'absences de ses élèves et d'actes d'indiscipline. L'analyse des données, sur la base de Bourdieu, a montré que les stratégies de contrôle étaient des é... <![CDATA[Teoría de las Formas de saber y educación dialógica en los cursos de Formación del Profesorado en la educación a Distancia: conducta de los tutores de estudios en las actividades del Foro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000200671&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo é compreender como as condutas dos tutores, em atividades a distância, potencializam diálogo-problematizador e produção colaborativa em torno dos conteúdos curriculares. Problematizamos as condutas dos tutores nas atividades de estudo Fórum no ambiente virtual de um curso de formação de professores a distância da UAB/UFSM. Segundo pressupostos teórico-metodológicos da pesquisa-ação, a abordagem de procedimentos contou com aplicação de questionários tipo survey, observação participante e exploração da documentação do curso. A análise foi categorizada pelas condutas conectada e separada fundamentadas na teoria dos modos de saber e educação dialógica. Os resultados indicam que condutas conectada e separada dos tutores, nas atividades de estudo Fórum em ambientes virtuais, promovem diálogo-problematizador e produção colaborativa desde que os mesmos desenvolvam fluência nos conteúdos, no modelo pedagógico e nas tecnologias em rede. As conclusões pontuam que os princípios da teoria dos modos de saber na interface com a educação dialógica são basilares para potencializar a problematização conceitual e a produção colaborativa em torno dos conteúdos curriculares na educação a distância.<hr/>Abstract The aim is to comprehend how the tutors' separate and connected conducts on the forum study activities at the Moodle enhance problem-posing dialogue and collaborative production regarding the curricular contents. We problematize the ducts of the tutors in the Forum study activities in the virtual environment of a training course for teachers away from UAB/UFSM. The analysis of the tutors' conducts on the forum study activities at the Moodle was conducted based on data obtained from survey type questionnaires, participant observation and course documents, according to the action research theoretical-methodological presuppositions. The analysis was categorized by separate conducts connected and grounded in the theory of modes of knowing and dialogical education. The research results indicate that the tutors' separate and connected conducts, on the forum study activities at the Moodle, promote problem-posing dialogue and collaborative production as long as they develop fluency in the contents, pedagogical model and the network technologies. The findings point out that the principles of the theory of modes of knowing at the interface with the dialogic education are fundamental to enhance the conceptual questioning and collaborative production around the curricular content in distance education.<hr/>Resumen El objetivo es entender cómo las conductas de los tutores en actividades a distancia potencializan el diálogo y los contenidos curriculares de producción alrededor de la resolución de problemas en colaboración. Se problematizó las conductas de los tutores en las actividades de estudio del Foro en el entorno virtual de un curso de formación para profesores a distancia de la UAB/UFSM. De acuerdo con los supuestos teóricos y metodológicos de la investigación-acción, los procedimientos de aproximación incluyen cuestionarios tipo survey, observación participante y análisis de la documentación del curso. El análisis se clasificó por conductas conectadas y separadas a partir de la teoría de los modos de conocimiento y la educación dialógica. Los resultados indican que conductas conectada y separada de los tutores en las actividades de estudio del Foro en ambientes virtuales, promueven el diálogo, la resolución de problemas y la colaboración de producción siempre que se desarrolle la fluidez en el contenido, el modelo pedagógico y las tecnologías de red. Los resultados señalan que los principios de la teoría de los modos de conocimiento en la interface con la educación dialógica son fundamentales para la potencialización conceptual y la producción colaborativa en torno de los contenidos curriculares en la educación a distancia. <![CDATA[Discourse, ideology and teaching in contemporaneity: the school as a place (and non-place) of urban and social interpretation]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000200695&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este estudo investiga seis diários de estágio produzidos por licenciandos do Curso de Ciências Biológicas que descrevem as observações realizadas sobre uma Escola Pública e tem por objetivo observar como os mecanismos ideológicos que se confrontam no espaço escolar emergem nessas descrições. Para isso, aproximamos a Escola da Cidade, analisando o entrelaçamento entre o mundo do ensino e a realidade dos sujeitos a partir da Análise de Discurso, em especial os conceitos de Ideologia, de Discurso Urbano e dos conceitos antropológicos de Lugar (espaço em que há relação entre identitário, relacional e histórico) e Não-Lugar (ilustrado pela relação de distanciamento). Observamos que os estagiários apontam a Escola em meio a uma crise de lugar identitário, relacional e histórico. Crise em que as noções de lugar e não-lugar coexistem no mesmo espaço, ao mesmo tempo. Destaca-se que na produção do conhecimento escolar e na formação de professores não se pode pensar em práticas, mas em práxis (ações históricas, dialógicas e dialéticas), concebendo a Escola como espaço multifacetado, produtor de discursos e ideologias, em que as provisoriedades, os conflitos, as pluralidades, crises e rupturas se entrecruzam.<hr/>Abstract This study analyzes six diaries of internship produced by undergraduates of a Biological Sciences course, in which they describe observations made on a Public School, intending to observe how ideological mechanisms faced at school emerge in the descriptions of these undergraduates. In the approximation of the School to the City, we analyze the relationship between the world of education and the reality of the subjects through the Discourse Analysis, in particular the concepts of Ideology, Urban Discourse and anthropological concepts of Place (space of relationship between identity, relational and historical) and Non-Place (illustrated by the relationship of distance). We observed that the students pointed out the school as in crisis of identity, relational and historical place - crisis in which the notions of place and non-place coexist in the same space at the same time. We emphasize that in the production of school knowledge and teachers education, we cannot think of practice, but of praxis (historical, dialogical and dialectical actions), and is necessary considers the school as a multifaceted space that produces discourses and ideologies, where the temporariness, conflicts, crises, pluralities and ruptures are intersected.<hr/>Résumé Cette étude analyse six carnets de terrain de stages écrits par des étudiants d'un cours en sciences biologiques, dans lequel ils décrivent les observations faites dans une école publique. Notre objectif est d'observer la manière dont les mécanismes idéologiques rencontrés à l'école apparaissent dans les descriptions de ces étudiants. Pour comparer l'école à la ville et pour analyser la relation entre le monde de l'éducation et la réalité des sujets nous utilisons le cadre théorique de l'Analyse du Discours, en particulier les concepts d'Idéologie, Discours Urbain et les concepts extraits de l'Anthropologie, comme Lieu (espace de caractère identitaire, relationnel et historique) et Non-Lieu (illustré par le rapport à la distance). Nous avons observé que les étudiants montrent l'école au milieu d'une crise de Lieu pour dé... <![CDATA[Escritos e invenciones de la experiencia del grupo teatral del CERA: otros dichos, otros espacios-tiempos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000200717&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo socializa parte de pesquisa concluída sobre as peças escritas e ensaiadas pelo Grupo Teatral do CERA, que funcionou durante vinte anos em uma escola técnica, denominada Centro de Educação Rural de Aquidauana (CERA), localizada no município de Aquidauana, Mato Grosso do Sul. O estudo sobre o teatro utilizou textos de algumas peças, folders, jornais e depoimentos. Estabeleceu-se diálogo com estudos foucaultianos para problematizar e analisar o material selecionado. Seguindo essa perspectiva, os materiais foram desierarquizados, considerados constituidores da realidade e dos sujeitos e inscritos no que se pode denominar "dispositivo de escolarização". Considerou-se a produção teatral como um entre outros discursos que se entrecruzaram nos programas da Instituição Escolar em questão para a constituição de sujeitos capacitados a atuarem como técnicos. Entretanto, e diferentemente das demais práticas discursivas reproduzidas/produzidas na escola, à atividade teatral colocou-se a tarefa de formar plateias para o teatro e (re)inventar uma identidade ao sul-matogrossense, após a divisão do Estado de Mato Grosso, no final dos anos de 1970. Funcionando como Grupo Teatral no período de 1978 a 1997, foram produzidas e encenadas dezenove peças, uma a cada ano. Colocou-se, sobre uma diversidade de acontecimentos históricos e socioculturais, um feixe de luz, tomando-os como material fundante da identidade a ser construída. Cercados pelo estudo, pelo trabalho e pelo isolamento do internato, esse exercício coletivo, em que constituiu a experiência teatral, tentou contribuir para a configuração identitária e pode ter afetado os jovens em suas "vidas comuns".<hr/>Abstract The article socializes part of a research on the theatrical plays written and rehearsed by the Theatrical Group of CERA (in Portuguese, Grupo Teatral do Cera), which worked for twenty years at a technical school called Center for Rural Education of Aquidauana (CERA, in the Portuguese acronym), located in the municipality of Aquidauana, state of Mato Grosso do Sul. The study used some plays' scripts, as well as brochures, newspapers and testimonials. A dialog with Foucaltian studies was established so that we could analyze and discuss the selected material. Following this perspective, this material's hierarchical structure was deconstructed, and it was considered an integrating part of the reality and of the subjects, written in what could be called the "device for schooling". The theatrical production was considered as one among different discourses that intersected in the programs of the school institution in question to train individuals capable of acting as technicians. However, and unlike the other discursive practices played/created in the school, to the theatrical activity were put the tasks of building audiences for the theater and of (re)inventing the identity of the people from the south of Mato Grosso, after the division of the state of Mato Grosso in the late 1970s. Functioning as a Theatrical Group in the period of 1978 to 1997, nineteen plays were produced and staged, one per year. The author places, on a variety of historical, social and cultural events, a beam of light, taking them as a foundational material for the identity to be built. Surrounded by the studies, the work and the isolation of the school, this collective exercise that was the theatrical experience tried to contributed to the creation of an identity and it may have affected the young people in their "ordinary lives".<hr/>Resumen El artículo socializa parte de una investigación ya concluida sobre las obras teatrales escritas y ensayadas por el Grupo Teatral del CERA, que estuvo en actividad por veinte años en una escuela técnica, llamada Centro de Educación Rural de Aquidauana (CERA), ubicada en la municipalidad de Aquidauana, Mato Grosso do Sul. El estudio sobre el teatro ha utilizado textos de algunas obras, folletos, periódicos y testimonios. En el análisis y problematización del material seleccionado se ha dialogado con estudios foucaultianos. Desde esta perspectiva, los materiales han sido desjerarquizados, considerados constituidores de la realidad y de los sujetos e involucrados en lo que se puede llamar "dispositivo de escolarización". Se ha considerado la producción teatral como uno entre otros discursos que se entrecruzaron en los programas de aquella Institución escolar para la constitución de sujetos capacitados para actuar como técnicos. Sin embargo, y diferentemente de las demás prácticas discursivas reproducidas/producidas en la escuela, a la actividad teatral se le ha atribuido la tarea de formar público para el teatro y (re)inventarle una identidad al surmatogrossense, tras la división del Estado de Mato Grosso, a fines de los años 70. Funcionando como Grupo Teatral en el período del 1978 al 1997, fueron producidas y escenificadas diecinueve obras, una cada año. El autor arrojó luz sobre una diversidad de hechos históricos y socioculturales, tomándolos como material fundador de la identidad por ser construida. Rodeados por el estudio, por el trabajo y por el aislamiento del colegio internado, el ejercicio colectivo de la experiencia teatral intentó contribuir para la configuración de la identidad y puede haber afectado a los jóvenes en sus "vidas comunes".