Scielo RSS <![CDATA[Perspectiva]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0102-547320160003&lang=pt vol. 34 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000300747&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Educação como tecnologia de regulação da vida]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000300750&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Educacionalização como um processo de modernização em curso]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000300753&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo discute a noção de “educacionalização”, entendida como a orientação global ou tendência de pensar a educação como ponto focal para abordar ou resolver os problemas sociais. A intenção deste trabalho é oferecer uma visão geral sobre o entendimento de educacionalização e apresentar outros trabalhos que o utilizam como principal lente teórica, propondo-se a ser uma leitura de referência sobre este conceito que vem sendo utilizado por diversos pesquisadores, principalmente na Europa e América do Norte. Em um primeiro momento, o artigo situa o conceito de educacionalização em diferentes momentos históricos, mostrando distintos entendimentos desde que foi cunhado na década de 1950 pelo sociólogo Janpeter Kob. Partindo dessas observações, o artigo discute o entendimento de educacionalização do social no cenário atual, mostrando uma progressiva reconfiguração dos processos escolarizados nesse sentido. Para finalizar, é apresentada uma revisão de alguns trabalhos articulados em torno deste conceito, oferecendo ao leitor a possibilidade de posterior aprofundamento no tema. <hr/>Abstract This article discusses the notion of "educationalization" understood as the overall orientation or tendency to think of education as a focal point to address and solve social problems. The intention of this work is to provide an overview of the notion of educationalization and present other works that use it as the principal theoretical lens, proposing to be a reference read about this concept that has been used by several researchers, mainly in Europe and North America. At first, the paper presents the concept of educationalization xin different historical moments, showing different understandings since it was coined in the 1950s by the sociologist Janpeter Kob. From these observations, the article discusses the understanding of social educationalization in the current scenario, showing a progressive reconfiguration of schooling processes in this sense. Finally, a review of some works articulated around this concept is presented, offering the reader the possibility of further deepening the theme. <hr/>Résumé Cet article traite de la notion de “éducationalization” comprise comme l'orientation générale ou tendance à penser de l'éducation en tant que point focal pour aborder et résoudre les problèmes sociaux. Le but de ce travail est de fournir un aperçu de la éducationalization et présenter d'autres oeuvres qui l'utilisent comme principal lentille théorique, proposant à être une lecture de référence sur ce concept qui a été utilisé par plusieurs chercheurs, principalement en Europe et Amérique du Nord. Dans un premier temps, le document présente le concept de éducationalization dans les différents moments historiques, montrant différentes compréhensions depuis qu'il a été inventé dans les années 1950 par le sociologue Janpeter Kob. A partir de ces observations, l'article traite de la compré... <![CDATA[O lastro educacionalizante da experiência contemporânea: problematizações]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000300769&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A título de inscrição no debate acerca daquilo que alguns autores têm denominado pedagogização ou educacionalização do social, o presente trabalho propõe-se a abordar a performatividade discursiva em torno da intensificação de práticas educacionais para além de sua versão formal, compreendendo esse movimento como um processo sócio-histórico de inegável impacto na gestão de condutas humanas e, por extensão, na conformação de cidadãos educáveis. A análise, cuja fundamentação teórico-metodológica dialoga estreitamente com o pensamento de Michel Foucault, empreende uma contextualização cartográfica das iniciativas teóricas e práticas em torno da educação não escolar, tendo como base um conjunto de textos publicados em dez periódicos nacionais de ampla circulação na área da educação durante as últimas duas décadas (1995-2014). Tal material empírico, aqui entendido como locus de circulação e validação do que se tem produzido nas práticas pedagógicas não formais em tempos recentes, oferece ocasião privilegiada para a problematização das novas feições que o horizonte educacional vem assumindo. Trata-se, assim, de compor um inventário de tematizações, teorizações e métodos que se afirmam a reboque de práticas educacionais situadas fora do escopo clássico da instituição escolar e que, segundo nossa hipótese, portariam um proeminente acento educacionalizante a investir os modos de vida contemporâneos.<hr/>Abstract In order to join the debate about what some authors have been calling pedagogization or educationalization of social issues, this paper proposes an approach to the discursive performativity around the intensification of educational practices beyond its formal version, understanding this movement as a social and historical process that has an undeniable impact on the management of human behavior and, by extension, on the formation of educable citizens. The analysis, whose theoretical and methodological foundations are inspired in the thought of Michel Foucault, undertakes a cartographic contextualization of theoretical and practical initiatives around out-of-school education based on a set of texts published in ten national newspapers of wide circulation in the area of education during the last two decades (1995-2014). Such empirical data, defined here as a locus of circulation and validation of what has been produced in the non-formal educational practices in recent times, offer special opportunity for a questioning of the new features the educational horizon has assumed. Therefore, the aim is to produce an inventory of thematizations, theories and methods that can be distinguished from the educational practices located outside the classical scope of school and, according to our hypothesis, that would carry a prominent educationalizating emphasis tending do permeate contemporary ways of life.<hr/>Résumé À titre d’inscription dans le débat de ce que quelques auteurs désignent pédagogization ou éducacionalization du social, le présent article se propose à observer la performativité discursive à partir de l’intensification des pratiques éducationnelles, au-delà de sa version formelle. On comprend ce mouvement comme un processus socio-historique de l’indéniable impact dans la gestion des conduites humaines et, par extension, dans la conformation des individus éducables. L’analyse, dont le fondement théorique-méthodologique dialogue étroitement avec la pensée de Michel Foucault, entreprend une contextualisation cartographique des initiatives théoriques et des pratiques qui sont autour de l’éducation non-formelle en prenant comme base un ensemble de textes publiés par dix publications nationaux de grande circulation dans le domaine de l’éducation pendant les deux dernières décennies (1995-2014). Tel matériel empirique, ici compris comme locus de circulation et validation de ce qu’on produit dans les pratiques pédagogiques non-formelles de ces derniers années, offre une occasion privilégiée pour la problématisation des nouvelles caractéristiques de l’actuel horizon éducationnel. Il s’agit, donc, de composer un inventaire de thématisation, théorisation et méthodes qui se déclarent associés aux pratiques éducationnelles qui sont situées hors de l’étendue classique de l’institution scolaire et qui, selon cette hypothèse, portent un important accent éducacionalizant pour l’investissement sur les modes contemporains de vie. <![CDATA[Estratégias de regulação da vida escolar contemporânea: uma análise do 8º prêmio professores do Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000300792&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este texto objetiva analisar algumas estratégias de regulação da vida escolar contemporânea em curso no estágio da governamentalidade neoliberal no Brasil por meio de autores como Foucault (2008), Veiga-Neto e Saraiva (2011) e Young (2011) e pesquisadores da formação de professores e docência contemporânea como Nóvoa (2009, 2012) e Silva (2014). A publicação 8º Prêmio Professores do Brasil, edição 2014, com 39 professores premiados, e a síntese dos projetos vencedores foram selecionadas para análise. Questiona-se: quais estratégias de regulação da vida escolar contemporânea estão presentes no conjunto de projetos deste 8º certame da premiação? Identificaram-se duas estratégias de regulação da vida escolar contemporânea: uma denominada de pedagogia das proteções, conforme Silva (2014), na qual os conhecimentos relacionados com questões sociais adquirem centralidade; a outra diz respeito à ênfase na educação integral, cuja operacionalização ocorre por meio da ampliação da jornada escolar, uma condição para que o aluno seja levado a intervir no social precocemente. As autoras propõem, com base em Nóvoa (2013), o recentramento das funções da escola, considerando a apropriação do conhecimento escolar como central à escola. É necessária uma articulação intersetorial para que projeto político-pedagógico e ações cotidianas das escolas sejam planejados junto às demais agências sociais que assessoram a comunidade. Com isso, os setores parceiros assumem as funções de proteção, e a escola e a docência têm condições de centrar-se na sua especificidade, que é ensinar e educar no sentido pleno de formação.<hr/>Abstract This paper aims to analyze some regulation strategies of contemporary school life taking place under the neoliberal governmentality in Brazil according to authors such as Foucault (2008), Veiga-Neto &amp; Saraiva (2011) and Young (2011), and researchers of teacher education and contemporary teaching, such as Nóvoa (2009, 2012) and Silva (2014). The publication of the 8th Brazilian Teacher Prize, 2014 edition, with 39 teachers awarded, and the syntheses of the winning projects were selected for analysis. The question raised is which regulation strategies of contemporary school life are present in the set of projects in the 8th edition of the Brazilian Teacher Prize? Two regulation strategies of contemporary school life have been identified. In one of them, called pedagogy of protections, according to Silva (2014), knowledge related to social issues is central. The other one concerns the emphasis given on full-time education, which takes place by extending school hours, as a means for the early intervention of students in social issues. Based on Nóvoa (2013), the authors have proposed the refocusing of school roles by considering the appropriation of school knowledge as central to school. An intersectoral coordination is needed so that the political pedagogical project and school daily actions can be planned along with other social agencies that assist to the community. This enables the partner sectors to perform protection roles, and both the school and the teachers are able to focus on their specific functions, i.e. teaching and educating in the full sense of education.<hr/>Résumé Este texto pretende analizar algunas estrategias de regulación de la vida escolar contemporánea en la práctica de la gubernamentalidad neoliberal en Brasil con autores como Foucault (2008), Veiga-Neto; Saraiva (2011), Young (2011) e investigadores de la formación de profesores y de la docencia contemporánea como Nóvoa (2009, 2012), Silva (2014). La publicación del 8º Premio Profesores de Brasil, edición 2014, que contó con 39 profesores premiados y una síntesis de los proyectos vencedores, fue seleccionada para análisis. ¿Se preguntan qué estrategias de regulación de vida escolar contemporánea están presentes en el conjunto de proyectos de este 8º certamen de la premiación? Se identificaron dos estrategias: una, denominada pedagogía de las protecciones, en la cual los conocimientos relacionados con temas sociales adquieren centralidad, según Silva (2014). La otra, habla del énfasis en la educación integral, cuya operación ocurre a partir de una ampliación de la jornada escolar, una condición que lleva al alumno a intervenir en lo social desde temprana edad. Las autoras proponen, sobre la base de Nóvoa (2013), una nueva centralización de funciones de la escuela, considerando la apropiación del conocimiento escolar como núcleo de la misma. Es necesaria una articulación intersectorial, para que el proyecto político pedagógico y las acciones cotidianas de las escuelas sean planeados junto con los demás departamentos sociales que asesoran a la comunidad. Con esto, los sectores aliados asumen la función de protección, y la escuela y la docencia adquieren las condiciones para centrarse en su fin específico que es enseñar y educar en el sentido pleno de formación. <![CDATA[A avaliação educacional como tecnologia de controle no capitalismo neoliberal]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000300814&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo trata da avaliação educacional como tecnologia de controle no capitalismo neoliberal. Compõe-se basicamente de três partes, das quais a primeira se ocupa em resgatar alguns elementos relativos à genealogia das disciplinas, tal como realizada por Foucault no curso A sociedade punitiva (2013) e, posteriormente, em Vigiar e punir (1991). Dentre esses elementos, são priorizados o exame, o papel do exercício e das instâncias julgadoras, bem como o tipo de individualização característico das sociedades disciplinares, articulando-os, dentro do possível, à educação. A segunda seção, por sua vez, inicia fazendo um breve retrospecto histórico do processo de empresariamento da sociedade, em geral, e da educação, em particular; em seguida, delineia o desenvolvimento de um novo espírito do e para o capitalismo, mapeando algumas de suas principais características; e articula-o, por fim, ao advento das sociedades de controle, conforme o diagnóstico de Deleuze (1992). Na terceira seção, retornamos ao tema da avaliação e do exame, desta vez, no contexto da sociedade de controle, a fim de explorar suas conexões com as novas tecnologias de governo, lançando mão, para tanto, dos aportes teóricos introduzidos pelo sociólogo Luc Boltanski (2013) no sentido da ativação da resistência aos procedimentos educacionais de subjetivação.<hr/>Abstract This text deals with the educational evaluation as control technology in neoliberal capitalism. Basically it consists of three parts, the first of which is dedicated to a rescue of some elements from the genealogy of the disciplines, such as performed by Foucault in his lectures on The punitive society (2013), and subsequently in Discipline and punish (1991). Among these elements, we prioritize the exam, the role played by the exercise and by judicial instances, as well as the type of individualization characteristic of disciplinary societies. Furthermore, we try, whenever possible, to show how it links to educational topics. On its turn, the second section starts with a brief historical retrospect of entrepreneurship, generally, in society, and particularly in education; then, it outlines the development of a new spirit of capitalism, and draws a map some of its main features; finally, it relates the whole process to the advent of societies of control, according to Deleuze’s diagnosis (1992). In the third section, we return to the topic of evaluation and examination, now within the context of the control society, to explore their connections with the new technologies of government, and we use some of the theoretical devices introduced by the sociologist Luc Boltanski (2013) to activate the resistance to the educational procedures of subjectivation.<hr/>Résumé Cet essai porte sur l'évaluation éducative comme technologie de contrôle dans le capitalisme néolibéral. Il est composé de trois parties, dont la première récupère certains éléments concernant la généalogie des disciplines, telle qu’elle a été exécutée par Foucault dans le cours La société punitive (2013) et par la suite dans Surveiller et punir (1991). Parmi ces éléments, ont été priorisés l'examen, le rôle joué par exercice et par les instances de jugement, ainsi que le type de l'individualisation caractéristique des sociétés disciplinaires, toujours en essayant de les lier, autant que possible, à l'éducation. La deuxième section, à son tour, commence pour faire une brève rétrospective historique de l’entrepreneuriat, dans la société en général et dans l'éducation en particulier; puis, on décrit la construction d’un nouvel esprit du capitalisme et certaines de ses caractéristiques principales ; et, enfin, on les relie à l'avènement des sociétés de contrôle, selon de diagnostic de Deleuze (1992). Dans la troisième section, nous revenons à la question de l’évaluation et des examens, cette fois-ci, dans le contexte de la société de contrôle, afin d’explorer leurs connexions aux nouvelles technologies du gouvernement, tout en utilisant, pour ce fin, les apports théoriques introduits par le sociologue Luc Boltanski (2013), dans le sens de l'activation de la résistance aux procédures éducatives de subjectivation. <![CDATA[Dimensões éticas, estéticas e políticas da Pedagogia: para além da epistemologização]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000300840&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Las prácticas pedagógicas como prácticas de gobierno definen modos de relación de los sujetos consigo mismos, con los otros y con el mundo. Es en la escuela y en el trabajo pedagógico - en las práctica formativas de los profesores con los más nuevos y en la relación particular que se establece entre ellos - que se definen preceptos fundamentales que orientan la vida de unos y otros, aunque ese no sea su propósito. La propuesta de este artículo es analizar las dimensiones éticas, estéticas y políticas de las prácticas pedagógicas, con el propósito de pensar que el saber pedagógico, mas allá de una dimensión epistemológica - un conjunto de nociones y conceptos (instrucción, enseñanza, aprendizaje, formación, entre otros) - que configura un campo de reflexión sobre las practicas educativas, se expresa en un conjunto de preceptos fundamentales para orientar la vida, y que, tal vez sea en el estudio de esas prácticas, donde podemos valorar en toda su complejidad la importancia de la Pedagogía. <hr/>Abstract A pedagogical practices as government practices define modes of relationship of the subjects themselves, with each other and with the world. Is school and pedagogical work - training practices of teachers with the newest and in particular relationship between them - that define fundamental principles that guide the lives of some and the others, although this is not its purpose. The purpose of this article is to analyze the ethical, aesthetic and political dimensions of the pedagogical practices, for the purpose of thought that knowing, beyond a pedagogical epistemological dimension - a set of notions and concepts (instruction, teaching, learning, training etc.) - that configure a reflection on educational practices, expressed a set of fundamental principles to guide the life, and that may be in the study of these practices, where we can assess in all its complexity the importance the pedagogy.<hr/>Resumo As práticas pedagógicas como práticas de governo definem modos de relação dos sujeitos consigo mesmos, com os outros e com o mundo. É na escola e no trabalho pedagógico - nas práticas formativas dos professores com os mais novos e na relação particular que se estabelece entre eles - que se definem preceitos fundamentais que orientam a vida dos uns e dos outros, ainda que esse não seja seu propósito. A proposta deste artigo é analisar as dimensões éticas, estéticas e políticas das práticas pedagógicas, com o propósito de pensar que o saber pedagógico, além de uma dimensão epistemológica - um conjunto de noções e conceitos (instrução, ensino, aprendizagem, formação, entre outros) - que configuram um campo de reflexão sobre as práticas educativas, expressa-se num conjunto de preceitos fundamentais para orientar a vida, e que, talvez seja no estudo dessas práticas, onde podemos valorar em toda a sua complexidade a importância a Pedagogia. <![CDATA[A conclusão da educação superior por cegos e a psicologia de Vygotski: a ponta do iceberg]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000300861&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este trabalho objetiva apresentar os fatores relacionados à conclusão da educação superior, por parte de um grupo de estudantes cegos, a partir de seus próprios pontos de vista. Realizaram-se estudos de casos com nove sujeitos, sendo os dados coletados por meio de entrevistas narrativas e análise documental e submetidos a um processo de análise textual discursiva. O referencial que embasou a pesquisa foi o da Psicologia Histórico-Cultural de Vygotski. Os achados apontam fatores que dificultaram a conclusão do ensino superior - como o processo de seleção, que ignora as necessidades dos cegos; a falta de preparo das instituições para atender os deficientes; os preconceitos de docentes. Ao mesmo tempo, indicam fatores que favoreceram essa conclusão - como o auxílio aos cegos por parte de docentes e familiares, a tomada de consciência sobre a importância da formação universitária para suas vidas futuras gerando vontade para alcançá-la. <hr/>Abstract This paper aims to present the factors related to the conclusion of higher education, by a group of blind students, from their own point of view. Case studies with nine subjects were made, as the data were collected through narrative inquiry and document analysis, and also submitted to a process of discourse analysis. The Cultural-Historical Psychology of Vygotski was the framework that based the research. The findings highlight factors that complicate the conclusion of higher education - as the selection process, which ignores the needs of the blind; the lack of preparedness by the institutions to serve the disabled; prejudice by the teachers. At the same time, they indicate factors that favored this conclusion - like the help to the blind by professors and family, the awareness of the importance of university education for their future lives generating desire to achieve it.<hr/>Resumen Este trabajo tiene como objetivo presentar los factores relacionados a la conclusión de la educación superior, realizada por algunos estudiantes ciegos, a partir de sus própios puntos de vista. Se realizaron estudios de casos con nueve sujetos, siendo los datos colectados através de entrevistas narrativas e análisis de documentos y submetidos a un proceso de análisis del discurso textual. El marco em que se basa la investigación fue el de la Psicología Histórico-Cultural de Vygotski. Hallazgos apuntan a factores que dificultan la conclusión de la educación superior - como el proceso de selección, que ignora las necesidades de los ciegos; la falta de condiciones de las instituciones para atender a los discapacitados; los prejuicios de los docentes. Al mismo tiempo, indican factores que favorecieron esa conclusión - como el auxilio a los ciegos de parte de docentes y familiares, la toma de conciencia sobre la importancia de la formación universitária para sus vidas futuras generando la voluntad para alcanzarla. <![CDATA[Escola e Desenvolvimento Local: encontros e desencontros]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000300880&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo apresenta reflexões sobre dois estudos de caso com estudantes trabalhadores: um com trabalhadores em engenho de cana de açúcar, no Nordeste do país; outro, com fumicultores gaúchos. Ambos abordam a relação entre formação de trabalhadores, saberes do trabalho e desenvolvimento local. Os dados foram produzidos a partir de autofotografias, no primeiro estudo, e de autobiografias, no segundo. Dentre as referências teóricas, tomam-se as teses de Schwartz e de Charlot, sobre saberes; e as de Francisco de Oliveira e Milton Santos, sobre desenvolvimento local. Os achados permitem reiterar que a escola só consegue revestir-se de sentido ao levar em conta o patrimônio cultural desses sujeitos.<hr/>Abstract It presents reflections from two case studies with student workers: the first with workers in a sugar cane plantation, in the northeast of Brazil, and one with tobaco growers, in the south. Both concern to the relationship between workers education, knowledge at work and local development. The data were produced from self-pictures, in the first study, and self- biography, in the second. Among the theoretical references, we take up Schwartz’s and Charlot’s thesis about knowledge production, and Francisco de Oliveira’s and Milton Santos’ on local development. The findings can reiterate that the school can only be of effect, when takes into account the cultural heritage of these students.<hr/>Resumen Se presentan reflexiones sobre dos estudios de caso con alumnos trabajadores: trabajadores en plantaciones de caña de azúcar en el noreste de Brazil; y otro con cultivadores del sur del pais. Ambos estudios abordan la relación entre la formación de trabajadores, el conocimiento que estes producen en el trabajo y desarrollo local. Los datos fueron producidos a partir de autofotografias en el primer estudio y autobiografías en el segundo. Entre las referencias teóricas, tomase las tesis de Schwartz y Charlot sobre saberes del trabajo; y de Francisco de Oliveira y Milton Santos sobre el desarrollo local. Los hallazgos reiteran que la escuela sólo puede significar algo apra los trabajadores sy tener en cuenta su patrimonio cultural. <![CDATA[Conhecimento e formação continuada: questões pertinentes à Proposta Curricular de Santa Catarina]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000300903&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo tem como foco central questões pertinentes à produção do conhecimento em educação e Educação Física e sua vinculação ao processo de formação humana. A articulação das formações inicial e continuada de professores requer conhecimento a partir de uma perspectiva realista crítica com amplitude e profundidade para compreender os nexos causais que determinam a realidade da formação humana. O conhecimento em uma perspectiva realista empírica dificulta as possibilidades de novas objetivações à educação, especificamente para a Educação Física, para a emancipação, e as conduz para uma condição de dispersividade, contrariedade ou ao distanciamento do indicado pela Proposta Curricular de Santa Catarina.<hr/>Abstract This article focuses on the questions related to the production of Knowledge in Education and Physical Education and its relation to the process of human formation. The organization of the beginning and continuing teachers education demands knowledge from a realistic and empiric perspective with broaden and deep concern to understand the causes that determine the reality of the human formation. The knowledge in an empiric and realistic way, makes it difficult the possibilities of new objectives for the Education, specifically Physical Education, to the improvement of it, and leads to a dispersivity condition, going against or away from the Curriculum of Santa Catarina State.<hr/>Resumen Este artículo tiene como foco central cuestiones pertinentes a la producción de conocimiento en educación y Educación Física y su vinculación al proceso de formación humana. La articulación de las formaciones inicial y continuada de profesores requiere conocimientos a partir de una perspectiva realista crítica con amplitud y profundidad para comprender los nexos causales que determinan la realidad de la formación humana. El conocimiento en una perspectiva realista empírica dificulta las posibilidades de nuevas objetivaciones a la educación, específicamente para la Educación Física, para la emancipación, y las conduce para una condición dispersa, de contrariedad o al distanciamiento de lo indicado por la Propuesta Curricular de Santa Catarina. <![CDATA[A linguagem escrita: uma história de sua pré-história na infância]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000300928&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo apresenta parte de uma pesquisa cujo objetivo é explicar o processo de apropriação da cultura escrita pelas crianças na educação infantil, de acordo com a organização das atividades de escrita que lhes são propiciadas no ambiente escolar. Para compreender esse processo foi realizado um experimento pedagógico em uma turma de crianças de cinco anos de idade, numa escola pública, na cidade de Uberaba/MG. A dimensão teórico-metodológica deste estudo fundamenta-se nos princípios do desenvolvimento humano apresentados pela Teoria Histórico-Cultural, que traz em seu bojo a Teoria da Atividade e a importância da mediação. A proposta de uma intervenção didática, realizada por meio do experimento pedagógico, objetivou descrever, compreender e explicar o processo de apropriação da cultura escrita a partir da realização de atividades organizadas de maneira a criar condições favoráveis para o desenvolvimento do processo em suas particularidades constitutivas, para que fosse possível provocar e observar os diferentes estágios por que passam a criança na pré-história de sua escrita. Ao delinear os caminhos percorridos por ela neste processo, oportunizou as condições necessárias para utilização da escrita em sua funcionalidade social, valendo-se da atividade guia do desenvolvimento, nesta faixa etária, que é a brincadeira de papeis sociais. A análise dos dados apontou indícios de que uma ação pedagógica, devidamente planejada e mediada, cria as circunstâncias que possibilitam a efetivação do processo de apropriação da escrita em sua funcionalidade social, propiciando uma mudança qualitativa na relação da criança com esse tipo de linguagem, pois ela apresenta a necessidade de escrever.<hr/>Abstract This paper presents part of a study conducted to explain the process of appropriation of written culture by children in early childhood education, according to the organization of writing activities that are afforded to them in the school environment. To understand this process was carried out a pedagogical experiment in a class of children under five years of age, a public school in the city of Uberaba/MG. The theoretical and methodological dimension of this study is based on the principles of human development presented by the Historic-Cultural Theory, which brings with it the Activity Theory and the importance of mediation. The proposal of an educational intervention, conducted through the pedagogical experiment, aimed to describe, understand and explain the process of cultural appropriation writing from the day of organized activities in order to create favorable conditions for the development of the process in its constituent features, so that it could provoke and observe the different stages by passing the child in the prehistory of his writing. In outlining the paths taken by it in this process, provided an opportunity the conditions for use of writing in its social functionality, taking advantage of the development activity guide, in this age group, which is the game of social roles. The analysis of the data showed evidence that a pedagogical action, properly planned and mediated, creates conditions that enable the realization of the writing appropriation process in its social functionality, providing a qualitative change in the child's relationship with that kind of language, because she has to write.<hr/>Resumen Este artículo presenta parte de un estudio llevado a cabo para explicar el proceso de apropiación de la cultura escrita por los niños en la educación infantil, de acuerdo con la organización de actividades de escritura que se les concede a ellos en el entorno escolar. Para entender este proceso se llevó a cabo un experimento pedagógico en una clase de niños menores de cinco años de edad, una escuela pública en la ciudad de Uberaba/MG. La dimensión teórica y metodológica de este estudio se basa en los principios del desarrollo humano presentadas por la Teoría Histórico-Cultural, que trae consigo la teoría de la actividad y de la importancia de la mediación. La propuesta de una intervención educativa, llevada a cabo a través de la experimentación pedagógica, tuvo como objetivo describir, comprender y explicar el proceso de la escritura apropiación cultural del día de las actividades organizadas con el fin de crear condiciones favorables para el desarrollo del proceso en sus rasgos constitutivos, de modo que pudiera provocar y observar las diferentes etapas por las que pasa el niño en la prehistoria de su escritura. Al delinear los caminos tomados por ella en este proceso, dado la oportunidad a las condiciones de uso de la escritura en su funcionalidad social, el aprovechamiento de la guía de actividades de desarrollo, en este grupo de edad, que es el juego de roles sociales. El análisis de los datos mostró evidencia de que una acción pedagógica, debidamente planificado y mediado, crea las condiciones que permiten la realización del proceso de apropiación de la escritura en su funcionalidad social, la prestación de un cambio cualitativo en la relación del niño con ese tipo de lenguaje, porque ella tiene que escribir. <![CDATA[Aspectos da pesquisa colaborativa na formação docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000300948&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo apresenta parte de uma pesquisa cujo objetivo é explicar o processo de apropriação da cultura escrita pelas crianças na educação infantil, de acordo com a organização das atividades de escrita que lhes são propiciadas no ambiente escolar. Para compreender esse processo foi realizado um experimento pedagógico em uma turma de crianças de cinco anos de idade, numa escola pública, na cidade de Uberaba/MG. A dimensão teórico-metodológica deste estudo fundamenta-se nos princípios do desenvolvimento humano apresentados pela Teoria Histórico-Cultural, que traz em seu bojo a Teoria da Atividade e a importância da mediação. A proposta de uma intervenção didática, realizada por meio do experimento pedagógico, objetivou descrever, compreender e explicar o processo de apropriação da cultura escrita a partir da realização de atividades organizadas de maneira a criar condições favoráveis para o desenvolvimento do processo em suas particularidades constitutivas, para que fosse possível provocar e observar os diferentes estágios por que passam a criança na pré-história de sua escrita. Ao delinear os caminhos percorridos por ela neste processo, oportunizou as condições necessárias para utilização da escrita em sua funcionalidade social, valendo-se da atividade guia do desenvolvimento, nesta faixa etária, que é a brincadeira de papeis sociais. A análise dos dados apontou indícios de que uma ação pedagógica, devidamente planejada e mediada, cria as circunstâncias que possibilitam a efetivação do processo de apropriação da escrita em sua funcionalidade social, propiciando uma mudança qualitativa na relação da criança com esse tipo de linguagem, pois ela apresenta a necessidade de escrever.<hr/>Abstract This study discusses the concept of collaborative research in written language applied studiesメ field, based on Brazilian researches about this subject (MAGALHÃES, 1994, 1998, 2002; MAGALHÃES; FIDALGO, 2010; IBIAPINA, 2008; CABRAL, 2012; HORIKAWA, 2008; BORTONI-RICARDO, 2011). We aimed to understand and systematize this researchᄡs approach characteristics and steps. Starting from a collaborative research fulfilled with a Portuguese language teacher, about the revision and rewriting processes, grounded on dialogic assumptions (BAKHTIN, 2010), we have analyzed the practical application of the identified characteristics and steps, presenting alternatives for a collaborative work development. The results showed this researchᄡs approach importance for teacher training and for teaching and learning processes, highlighting the necessary engenderment among academy, school, theory, methodology, subject and context in theoretical methodological researches orientation.<hr/>Resumen Este artículo discute el concepto de investigación colaborativa en el campo aplicado de los estudios del lengauge escrito, a partir de investigaciones brasileñas sobre el tema (MAGALHÃES, 1994, 1998, 2002; MAGALHÃES; FIDALGO, 2010; IBIAPINA, 2008; CABRAL, 2012; HORIKAWA, 2008; BORTONIRICARDO, 2011). Nuestro objetivo comprender y sistematizar las características de este enfoque de investigación y los pasos que lo componem. A partir de una investigación colaborativa hecha com una docente de Lengua Portuguesa, sobre los procesos de revisión y reescritura, de acuerdo con las premisas dialógicas (BAKHTIN, 2010), analisamos la aplicación práctica de las características y pasos levantados, presentando alternativas para el desarollo de um trabajo colaborativo. Los resultados mostraron la importancia de este enfoque de investigación para la formación de profesores e para los procesos de enseñanza- aprendizaje, destacando el engendramiento necesario ente academia, escuela, teoría, metodología, práctica, sujeto y contexto, en la orientación de investigaciones de carácter teórico y metodológico. <![CDATA[A concepção de Estado no debate sobre política educacional: uma análise dos trabalhos apresentados no GT5 da ANPEd (2000-2010)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000300974&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O objetivo deste trabalho é apresentar uma análise acerca da concepção de Estado que fundamenta o debate que trata das políticas educacionais no Brasil. O texto é parte dos resultados da pesquisa que buscou identificar os principais traços teóricos que caracterizam a produção referenciada pela Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação - ANPEd, por meio do GT5 - Estado e Políticas Educacionais, entre 2000 e 2010. A análise aqui apresentada encontra-se no contexto de uma investigação que propõe uma reflexão que faça emergir em que circunstâncias históricas, sociais, econômicas e políticas se desenvolvem as relações estabelecidas entre os sujeitos e as instituições envolvidos na produção acadêmico-científica brasileira, de modo a contribuir para a construção de conhecimento acerca dos processos de consolidação da pesquisa educacional no Brasil. Nessa linha, a pesquisa também abordou temas como a relação público/privado; gestão, participação e autonomia; federalismo; descentralização; municipalização; e financiamento da educação - que deixam de ser apresentados aqui em função do objetivo e dos limites deste artigo - como constituintes de um conjunto de fundamentos que orientam a discussão sobre as políticas educacionais no Brasil.<hr/>Abstract The objective of this paper is to present an analysis of the concept of the state that underlies the debate deals with educational policies in Brazil. The text is part of the results of research aimed at identifying the main theoretical features that characterize the production referenced by the National Association of Graduate Studies and Research in Education - ANPEd through the GT5 - State and Educational Policy between 2000 and 2010.<hr/>Resumen El objetivo de este trabajo es presentar un análisis de la concepción del Estado que subyace en el debate que se ocupa de las políticas educativas en Brasil. El texto forma parte de los resultados de la investigación dirigida a identificar los principales rasgos teóricas que caracterizan la producción referenciado por la Asociación Nacional de Estudios de Posgrado e Investigación en Educación - ANPED través del GT5 - Política de Estado y de la Educación entre 2000 y 2010. <![CDATA[Olhares de professores homens de Educação Infantil: conquistas e preconceitos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000300988&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O objetivo desta pesquisa é verificar quais são as representações sociais de professores homens que atuam com crianças na faixa etária de 0 a 5 anos matriculadas em instituições públicas de educação infantil no Estado de Mato Grosso do Sul. Como metodologia foi usada a técnica de entrevista a partir de questionário semiestruturado, entrevistas que foram gravadas em áudio, transcritas e analisadas sob a perspectiva das representações sociais com professores de quatro municípios do referido Estado. Os resultados apontam que os professores do sexo masculino são limitados quanto à sua atividade, pois não é permitido que executem tarefas próprias da profissão, como banho e troca de fraldas, pois o receio da pedofilia é evidente. As discussões sugerem que poucos homens optam pela carreira docente, isso devido ao fato de ser considerada uma profissão feminina. Como conclusão, pode-se afirmar que a educação infantil deve oferecer às crianças contato com adultos, que são as suas referências, de ambos os sexos, especialmente na escola, local em que elas iniciam a socialização fora da família. Nesse sentido, pode-se afirmar que homens podem, sim, contribuir de forma positiva com o processo de educação escolar de crianças.<hr/>Abstract The objective of this research is to ascertain what the social representations of male teachers who work with children aged 0-5 years enrolled in public institutions of early childhood education in the state of Mato Grosso do Sul The methodology was used semi-structured interviews that. were audio-recorded, transcribed and analyzed from the perspective of social representations, with teachers from four municipalities of that State. The results indicate that male teachers are limited in their activity as it is not permitted to perform tasks proper to the profession as bathing and changing diapers, for fear of pedophilia is evident. Discussions suggest that few men opt for the teaching profession, due to be considered a female profession. In conclusion, it can be said that early childhood education should give children contact with adults who are their references, of both sexes, especially at school, place where they begin socializing outside the family. In this sense, it can be said that men can contribute positively to the process of education of children.<hr/>Resumen El objetivo de esta investigación es determinar cuáles son las representaciones sociales de los profesores varones que trabajan con niños de 0-5 años matriculados en instituciones públicas de educación infantil en el estado de Mato Grosso do entrevistas semiestructuradas Sul se utilizó la metodología. fueron audio grabadas, transcritas y analizadas desde la perspectiva de las representaciones sociales, con los maestros de cuatro municipios de dicho Estado. Los resultados indican que los profesores varones están limitados en su actividad, ya que no está permitido para realizar tareas propias de la profesión como los pañales de baño y cambiantes, por miedo a la pedofilia es evidente. Los debates sugieren que algunos hombres optan por la profesión docente, por ser considerada una profesión femenina. En conclusión, se puede decir que la educación de la primera infancia debe dar a los niños en contacto con adultos que son sus referencias, de ambos sexos, especialmente en la escuela, el lugar donde comienzan socializar fuera de la familia. En este sentido, se puede decir que los hombres pueden contribuir positivamente al proceso de la educación de los niños. <![CDATA[A leitura literária: um convite para desdobrar(se)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000301015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo discute possibilidades de composição e de leitura da obra E um rinoceronte dobrado, de Hermes Bernardi Jr., com ilustrações de Guto Lins, buscando perceber como se dá a construção do poético pela interação de linguagens e investigando, consequentemente, como o processo de leitura tende a se concretizar na contemporaneidade. Com base em Candido (2000), Paz (1982) e Huizinga (1999), o estudo analítico busca elucidar a concepção de infância e de ser infantil que subjaz ao texto literário selecionado pelo Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) para compor acervos presentes em bibliotecas de escolas públicas brasileiras. Em sintonia com os tempos atuais, nos quais predomina a convivência de múltiplos códigos, o estudo sinaliza que o texto poético destinado à infância tem se constituído por mais de uma linguagem e concebe a leitura literária como uma ação dinâmica, em que o leitor mirim age sobre a obra, ao mesmo tempo em que a obra contribui na constituição do leitor.<hr/>Abstract The article discusses possibilities of composing and reading of the story E um rinoceronte dobrado, by Hermes Bernardi Jr., with drawings by Guto Lins, aiming to realize how the poetic aspect is created in this text by the interaction of languages, and researching therefore how the reading process tends to concretize in contemporaneous times. Based on Candido (200), Paz (1982) and Huizinga (1999), the analytical study points to the inherent dialogue to the current cultural production directed to children, aiming to elucidate the concept of childhood and of child being which underlies the literary text selected by the School Library National Program (PNBE), in order to compose collections present in Brazilian public schools libraries. In line with modern times, in which the coexistence of multiple codes predominates, the study indicates that the poetic text for children has been constituted by more than one language and it understands reading as a dynamic action in which the young reader acts on the literary work.<hr/>Resumen El artículo analiza las opciones de composición y de lectura de la obra E um rinoceronte dobrado [Y un rinoceronte doblado], de Hermes Bernardi Jr., con ilustraciones de Guto Lins, tratando de darse cuenta de cómo es la construcción poética por la interacción del lenguaje e investigando, consecuentemente, de cómo el proceso de lectura tiende a materializarse en la contemporaneidad. Sobre la base de Cándido (2000), Paz (1982) y Huizinga (1999), el estudio analítico trata de aclarar el concepto de infancia y de ser niño que subyace en el texto literario seleccionado por el Programa Nacional de Biblioteca Escolar (PNBE) para componer colecciones presentes en las bibliotecas de las escuelas públicas brasileñas. En sintonía con los tiempos actuales, en los que predomina la coexistencia de varios códigos, el estudio indica que el texto poético para el niño está formado por más de un lenguaje y ve la lectura literaria como una acción dinámica, en la que el lector infantil actúa sobre el libro, mientras que la obra contribuye en la construcción de lector. <![CDATA[Projeto e desejo de ser professora de Educação Física em escolas públicas: um estudo sobre a docência e o investimento pedagógico]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732016000301033&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este trabalho teve como objeto de estudo o investimento pedagógico do professor. Investigamos a trajetória e as práticas de uma professora que trabalha há treze anos na educação básica. Utilizamos a abordagem biográfica e etnográfica, com recurso à entrevista semiestruturada e observações de 24 aulas ministradas pela professora. As categorias sartreanas de projeto e desejo de ser e, também, o conceito de móbile que, segundo a escola soviética, dão sentido à atividade do sujeito, foram utilizados na análise dos dados referentes à sua trajetória e investimento pedagógico. Identificamos as mediações fundamentais na realização do seu projeto e as razões que a incitam a agir, num quadro permanente de adversidades e realizações.<hr/>Abstract This paper had as study object the pedagogical investment of the teacher. We investigated the trajectory and the practices of one female teacher that works for 13 years in basic education. We used the biographic and ethnographic approach, as resource to semi-structured interview and observations of 24 classes taught by that teacher. The Sartrean categories of project and desire of being and, also, the concept of mobiles that, according to the Soviet School, give sense to the subject activity, were used in the data analyses refered to the trajectory and pedagogical investment. We identified that the fundamental mediations in her project achievement and the reasons that incites to act in an permanent basis of adversity and accomplishments.<hr/>Resumen Este trabajo tuvo como objeto la inversión pedagógica del profesor. Investigamos la trayectoria y las prácticas de una profesora que trabaja hace trece años en la educación básica. Utilizamos el abordaje biográfico y etnográfico, como recurso la entrevista semi-estructurada y observaciones de 24 clases dadas por la profesora. Las categorías sartreanas de proyecto y deseo de ser y, también, el concepto de móviles que, según la escuela soviética, dan sentido a la actividad del sujeto, fueron utilizados en el análisis de los datos referentes a su trayectoria e inversión pedagógica. Fueron identificadas las mediaciones fundamentales en la realización de su proyecto y las razones que la incitan a actuar, en un cuadro permanente de adversidades y realizaciones.