Scielo RSS <![CDATA[Perspectiva]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0102-547320170002&lang=es vol. 35 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732017000200358&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Formação de Professores em Ensaios: Pesquisa, Educação, Universidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732017000200361&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Las producciones de sícon (el) otro: aprendizaje y producción de alteridade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732017000200374&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente ensaio procura destacar a relevância das conversações entre antropologia e educação, com especial ênfase nas noções de aprendizagem e produção de alteridades. Trata-se de um estudo teórico que opera análises de discursos em três conferências realizadas por antropólogos que estudam etnicidade. O objetivo é apresentar como a produção teórica sobre a etnicidade também é produtora de outras formas de compreensão da aprendizagem e da alteridade. Procura-se salientar a importância do aprender nas diferentes circunstâncias dos encontros interculturais e, com isto, aprofundar reflexões sobre abordagens multiculturais dos processos educativos no âmbito da formação de professores.<hr/>Abstract This essay aims to highlight the importance of conversations between anthropology and education, giving special emphasis to the concepts of learning and production of otherness. It is a theoretical study, which uses discourse analysis of three lectures by anthropologists who study ethnicity. The objective is to present how theoretical literature on ethnicity produces other forms of understanding and of otherness. It highlights the importance of learning in different circumstances of intercultural encounters and thus make deeper reflections on multicultural approaches to teacher education.<hr/>Resumen Este ensayo intentamos destacar la importância del diálogo existente entre la antropología y la educación. El énfasis Del trabajo está puesto esencialmente em las nociones de aprendizaje y producción de alteridad. Se trata de un estudio teórico sobre el análisis del discurso de tres conferencias de antropólogos investigadores del tema etnicidad. Nuestro objetivo es dar a conocer cómo la producción teórica sobre etnicidad es a su vez productora de otras formas de comprensión tanto del aprendizaje como de la alteridad. Pretendemos también destacar la importancia Del aprendizaje en diferentes circunstancias de encuentros interculturales y, con ello, plantear reflexiones más profundas sobre los enfoques multiculturales de procesos educativos em la formación de profesores. <![CDATA[Social Networks on the Internet in High School: between mutual learning and school knowledge]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732017000200395&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo resulta de estudo de caso que utilizou dupla abordagem metodológica, quantitativa e qualitativa, em escola pública de Ensino Médio no Rio de Janeiro. Contextualiza-se a educação de jovens frente às mudanças societárias tendo como referências autores do campo sociológico que problematizam a sociologia à escala individual e processos de autonomização e a experiência de escolarização de jovens. A pesquisa foi desenvolvida em duas etapas. Na primeira, aplicamos questionário estruturado a 1224 estudantes e 44 professores. Na segunda etapa, realizamos entrevistas individuais e em grupos, envolvendo professores e estudantes. Buscou-se compreender a presença das redes sociais de internet (RSI) no cotidiano escolar e seus usos por professores e estudantes. Os dados permitiram ampliar a compreensão sobre as múltiplas interações, convergências e conflitos entre os sujeitos da escola a partir das mediações dessas redes. Encontramos movimentos diferenciados de interação entre professores e estudantes e distintos níveis de habilidades docentes e discentes. Frente às redes sociais, professores expressam práticas que ainda não lograram se constituir numa reconfiguração do Projeto Político Pedagógico da escola investigada.<hr/>Abstract The article is the result of a case study that used a quantitative and qualitative methodological approach, in a public high school in Rio de Janeiro. It contextualizes the education of youth in relation to societal changes using as references authors who look at sociology at an individual scale and processes of autonomization and youth educational experiences. The study was conducted in two stages. In the first, we issued a structured questionnaire to 1,224 students and 44 teachers. In the second stage we conducted individual and group interviews involving teachers and students. We sought to understand the presence of internet social networks in everyday school life and their use by teachers and students. The data allowed broadening understanding of the multiple interactions, conflicts and convergences between the subjects of the school based on the mediations of these networks. Differentiated interactions between teachers and students were found as well as different levels of skills among teachers and students. Faced with social networks, teachers express practices that have still not succeeded to reconfigure the Pedagogical Policy Project of the school studied.<hr/>Résumé L'article est le résultat d'une étude de cas en utilisant la double approche méthodologique, quantitative et qualitative, dans un lycée public à Rio de Janeiro. L'éducation des jeunes se fait en contexte des changements sociétaux contemporains ayant comme auteurs de références de sociologie qui mettent en cause la sociologie au niveau des individus et des processus de l'autonomisation et de l'expérience de l'éducation des jeunes. La recherche a été menée en deux étapes. Dans la première, nous appliquons un questionnaire structuré pour 1224 étudiants et 44 enseignants. Dans la deuxième étape, nous avons mené des entretiens individuels et du groupe d'enseignants et d'étudiants. Nous avons cherché à comprendre la présence des réseaux sociaux d'Internet (RSI) sur la quotidienne de l'é... <![CDATA[Identidades Docentes y Educación Básica: las voces de los maestros]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732017000200422&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo tem como tema a produção das identidades docentes nos contextos da escola básica, objetivando compreender de que modo esse processo ocorre, buscando subsídios, sobretudo, em Maurice Tardif (2000, 2012), Maurice Tardif e Daniele Raymond (2000), Maria Manuela Alves Garcia, Álvaro Hypolito e Jarbas Vieira (2005). A pesquisa, realizada em 2013, tem um caráter qualiquantitativo. O tratamento dos dados ocorreu através da Análise de Conteúdo a partir da perspectiva de Laurence Bardin (1977). Os dados foram produzidos através de um roteiro de perguntas direcionadas a 50 professores da Educação Básica, os quais atuam em escolas da rede pública, privada ou ambas, localizadas em Porto Alegre e Região Metropolitana. As respostas dos professores indicam que a produção das identidades docentes, no âmbito da escola básica, ocorre tanto a partir das experiências pré-profissionais como das experiências profissionais. Apesar da influência das políticas públicas e das mudanças curriculares, o profissional da educação detém relativa autonomia em sua prática profissional. Como conclusão, observa-se que as identidades profissionais docentes são produzidas a partir de diversos fatores e saberes, tensões e contradições.<hr/>Abstract The subject of this article is the production of teaching identities in the contexts of primary schools and aims to understand how this process occurs, supported particularly by the work of Maurice Tardif (2000, 2012), Maurice Tardif and Daniele Raymond (2000), Maria Manuela Alves Garcia, Álvaro Hypolito and Jarbas Vieira (2005). The research was conducted in 2013 and has a qualitative and quantitative character. The data processing used content analysis from the perspective of Laurence Bardin (1977). The data were produced using a questionnaire presented to 50 primary education teachers at public or private schools in Porto Alegre and its metropolitan region. The responses from the teachers indicate that teaching identities are produced, within primary schools, from both preprofessional and professional experiences. Despite the influence of public policies and curriculum changes, education professionals have relative autonomy in their professional practice. In conclusion, it is observed that professional identities of teachers are produced from several factors and knowledges, tensions and contractions.<hr/>Resumen Este artículo tiene como tema la producción de identidades docentes en los contextos de la escuela básica primaria y busca comprender cómo se produce este proceso, en busca de subsidios, especialmente en Maurice Tardif (2000, 2012), Maurice Tardif y Daniele Raymond (2000), Maria Manuela Alves Garcia, Alvaro Hypolito Jarbas y Vieira (2005). La investigación, realizada en 2013, tiene un carácter cuali-cuantitativo. Los datos se produjeron a través del Análisis de Contenido desde la perspectiva de Laurence Bardin (1977). Los datos fueron producidos a través de un guión de preguntas dirigidas a 50 profesores de Educación Básica, que actúan en las escuelas públicas, red privada o ambas ubicadas en Porto Alegre y su área metropolitana. Las respuestas de los maestros indican que la producción de identidades docentes, en el ámbito de la escuela primaria, se produce tanto de las experiencias pre-profesionales como de las experiencias profesionales. A pesar de la influencia de las políticas públicas y de los cambios curriculares, el profesional de la educación tiene relativa autonomía en su práctica profesional. En conclusión, se observa que las identidades profesionales docentes se producen a partir de varios factores y saberes, tensiones y contradicciones. <![CDATA[Aprendizaje y Servicio: Estudio sobre el grado de satisfacción de alumnado de primaria]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732017000200444&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El aprendizaje y servicio (APS) es una metodología pedagógica que pone en relación a la escuela y a la comunidad en la realización de un proyecto común. Partiendo de esta metodología, el artículo presenta los resultados de un estudio descriptivo-comprensivo realizado con 96 estudiantes de primaria, que busca analizar su satisfacción con respecto a su participación en proyectos de APS. Mediante la adaptación de un modelo de satisfacción se analizan 4 dimensiones clave. La principal técnica de análisis de información es el análisis de contenido donde se triangulan técnicas e informantes. El análisis realizado muestra un alto grado de satisfacción del alumnado participante y nos abre la discusión sobre aspectos clave de la metodología de APS: reflexión, evaluación y participación.<hr/>Resumo Aprendizagem e Serviço (APS) é uma metodologia pedagógica que coloca em relação a escola e a comunidade na realização de um projeto em comum. Tomando por base esta metodologia, este artigo apresenta os resultados de um estudo descritivocompreensivo realizado com 96 estudantes de educação primária, buscando analisar seus níveis de satisfação com relação à participação em projetos de APS. Mediante a adaptação de um modelo de satisfação, se analisam 4 dimensões chave. A principal técnica de análise da informação é a análise de conteúdo na qual se triangulam técnicas e informantes. A análise realizada demonstra um alto índice de satisfação dos estudantes participantes e estimula a discussão sobre aspectos centrais da metodologia de APS: reflexão, avaliação e participação.<hr/>Abstract Service learning (SL) is a pedagogical methodology that engages school and community in a common project. Based on this methodology the article presents the results of a comprehensive descriptive study completed with 93 primary education students in order to analyze the satisfaction they have regarding their participation in SL projects. By adapting a model of satisfaction 4 key dimensions are discussed. The main technique for data analysis is content analysis where we triangulate techniques as well as informants. The data analysis shows a high degree of satisfaction from participating students and opens to discussion the key aspects of SL methodology: reflection, evaluation and participation. <![CDATA[The Philosophy of Language and its Implications for Teaching Practice: Wittgensteinian perspectives for teaching mathematics]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732017000200462&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste trabalho apontam-se duas questões para discussão que, a nosso ver, se configuram como desafios da formação docente em matemática: o primeiro diz respeito às implicações dos estudos de filosofia da linguagem para o ensino da matemática, particularmente as ideias do filósofo Ludwig Wittgenstein. Este campo da filosofia, ao negar que os significados residem na mente, coloca a linguagem como personagem principal da aquisição dos conceitos. Conforme argumenta o filósofo austríaco, os significados de nossas expressões linguísticas são criações humanas, e a realidade é linguisticamente construída, o que coloca em questão teorias cognitivistas como o construtivismo. O segundo desafio concerne ao ensino da matemática como instituição humana, isto é, como patrimônio que deve ser socializado a todos, independentemente de suas diferenças de nível socioeconômico ou cultural.<hr/>Abstract In this paper we identify two issues that we understand to be challenges to the education of mathematics teachers: the first concerns the implications of the philosophy of language, particularly the ideas of L. Wittgenstein for teaching mathematics. This field of philosophy, by denying that meanings reside in the mind, places language as the main character in the acquisition of concepts. According to the Austrian philosopher’s argument, the meanings of our linguistic expressions are human creations and reality is linguistically constructed, which questions cognitive theories such as constructivism. The second challenge concerns the teaching of mathematics as a human institution, that is, as an asset that must be socialized to all regardless of their cultural or socioeconomic differences.<hr/>Résumé Ce travail a mis en évidence deux thèmes de discussion qui, à notre avis, sont configurés comme des défis de la formation des enseignants en mathématiques: la première concerne les implications des études de la philosophie du langage pour l'enseignement des mathématiques, en particulier les idées du philosophe Ludwig Wittgenstein. Ce champ de la philosophie, en niant que les significations résident dans l'esprit, met le langage comme personnage principal de l'acquisition des concepts. Comme le soutient le philosophe autrichien, la signification de nos expressions linguistiques sont des créations humaines, et la réalité est linguistiquement construit, ce qui soulève des questions sur théories cognitives comme le constructivisme. Le deuxième défi concerne l'enseignement des mathématiques comme institution humaine, qui est, comme patrimoine qui doit ê... <![CDATA[Enseñanza, aprendizaje y formación de profesores hacia una EAD viva]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732017000200481&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente estudo se propõe a discutir o ensino e aprendizagem em educação a distância no ensino superior, a partir de uma experiência em um curso de especialização lato sensu, direcionado à formação continuada de professores, desenvolvido na Universidade Federal de Santa Catarina (2013-2014). Apresentamos e analisamos a especificidade do Curso de Especialização em Coordenação Pedagógica tendo em vista a perspectiva de uma EAD viva, ancorada em uma base estruturante que contém três elementos, a saber: 1) a aprendizagem é a razão de ser da escola 2) a indiscutível necessidade da prática pedagógica vinculada à gestão democrática na escola, demandando o trabalho colaborativo de seus sujeitos e, 3) a prática pedagógica é também teoria, porquanto quem a exerce é o professor-intelectual. Enfrentados os preconceitos iniciais sobre este formato de educação escolar, nos perguntamos: quais os alcances e limites verificados nesta experiência? Podemos aferir que os resultados desta experiência em educação a distância, ainda em curso, têm levado os professores-alunos a pensarem suas práticas pedagógicas em suas escolas.<hr/>Abstract This study aims to discuss teaching and learning in distance education in higher education, from an experiment in a course of specialization lato sensu, directed the continuing education of teachers, developed at the Federal University of Santa Catarina (2013- 2014). Present and analyze the specificity of the Specialization Course in Pedagogical Coordination in view the prospect of a living EAD, anchored on a solid basis containing three elements, namely: 1) learning is the reason for the school 2) the undeniable need linked to the pedagogical practice democratic management in school, requiring collaborative work of its subjects, and 3) the pedagogical practice is also theory, because who exercises it is the teacher-scholar. After facing the initial prejudices about this format of school education, which are the limits and the scope verified in this experience? We can infer that the results of this experiment in distance education, still ongoing, have led the student teachers to think their pedagogical practices in their schools.<hr/>Resumen El presente estudio se propone discutir la enseñanza y el aprendizaje en educación a distancia en la enseñanza superior, a partir de una experiencia en un curso de especialización lato sensu, dirigido a la formación continuada de profesores, desarrollado en la Universidad Federal de Santa Catarina (2013-2014 ). Presentamos y analizamos la especificidad del Curso de Especialización en Coordinación Pedagógica con vistas a la perspectiva de una EAD viva, anclada en una base estructurante que contiene tres elementos, a saber: 1) el aprendizaje es la razón de ser de la escuela 2) la indiscutible necesidad de la práctica pedagógica vinculada a la gestión democrática en la escuela, demandando el trabajo colaborativo de sus sujetos y, 3) la práctica pedagógica es también teoría, porque quien la ejerce es el profesor-intelectual. Enfrentados los prejuicios iniciales sobre este formato de educación escolar, nos preguntamos: ¿cuáles son los alcances y límites verificados en esta experiencia? Podemos ver que los resultados de esta experiencia en educación a distancia, aún en curso, han llevado a los profesores-alumnos a pensar en sus prácticas pedagógicas en sus escuelas. <![CDATA[Explorando los saberes de las maestras en torno a la relación educativa: un estudio narrativo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732017000200502&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En este artículo damos cuenta del proceso que estamos siguiendo en una investigación en la que exploramos la relación educativa. Ponemos el foco en la relación educativa porque distintos estudios, nacionales e internacionales, señalan que es precisamente la presencia, la ausencia o la perversión de este vínculo lo que abre o cierra las posibilidades educativas para los estudiantes. Nuestra finalidad es profundizar en las prácticas y saberes que los docentes ponen en juego para sostener la relación educativa. Queremos aprender de los docentes. Y tratamos de explorar el sentido y las formas de tener en cuenta estos saberes en la formación inicial del profesorado.<hr/>Resumo Neste artigo consideramos o processo que estamos acompanhando em investigação em torno da relação educativa. Colocamos o foco na relação educativa considerando que distintos estudos, nacionais e internacionais, assinalam que é precisamente a presença, a ausência ou a perversão deste vínculo que abre ou limita possibilidades educativas para os estudantes. Nossa finalidade é refletir sobre as práticas e saberes que os docentes colocam em jogo para sustentar a relação educativa. Queremos aprender dos docentes e tratamos de explorar o sentido e as formas de ter em conta estes saberes na formação inicial dos professores.<hr/>Abstract In this article we consider the process we are following an investigation in which we explore the educational relationship. We focus the study in this educational relationship due to the fact that different studies, both national and international, prove that it is precisely the presence, absence or perversion of this bond what enables or block the learning opportunities for students. Our aim is to analyze the practices and knowledge that teachers put into play to support the educational relationship. We learn from teachers. And we try to explore the meaning and ways to consider this knowledge in initial teacher training. <![CDATA[La constitución del sujeto contemporâneo frente al consumo: un desafío para la Educación Ambiental]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732017000200546&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo identifica a constituição dos sujeitos contemporâneos do consumo como um importante desafio para a Educação Ambiental. Aponta para a emergência de uma expertise do consumo que se vale com muita eficiência das verdades estatísticas para ensinar que determinados comportamentos de consumo são aceitáveis; e outros, não. Fragmentos do documento intitulado Agenda 21, elaborado durante importante evento realizado nos anos de 1990 no Brasil, em que diversos líderes e instituições mundiais discutiram o destino do Planeta Terra, foram selecionados como material empírico da investigação. Procedeu-se a uma análise enunciativa inspirada no trabalho de Michel Foucault e seus leitores mais contemporâneos, como Rosa Fischer, Fabiana Amorim e Marisa Costa. Os resultados obtidos apontaram para o agenciamento dos sujeitos por meio do discurso do consumo consciente e consequente responsabilização dos consumidores pelo enunciado do risco ambiental, financeiro e social. O que faz dele muito mais um recurso de controle das condutas dos sujeitos, de modo a manter em funcionamento o sistema econômico em vigor, do que uma tomada de posição crítica ao modelo de consumo que tem causado prejuízos ao meio ambiente e à sociedade em geral.<hr/>Abstract This article identifies the constitution of the contemporary subjects of consumption as an important challenge for the Environment Education. It indicates the emergence of a consumer expertise that, based on statistics facts, teach that particular consumption behaviors are acceptable and others are not. In this study, fragments of Agenda 21, a document produced during an important event held in Brazil in the 1990s with the participation of global leaders and organizations, were used as empirical material. An enunciative analysis was conducted, based on the work of Michel Foucault and his most contemporary readers, as Rose Fischer, Fabiana Amorim, and Marisa Costa. The results indicated the persuasion of the subjects through the discourse of conscious consumption and consequent accountability of consumers for environmental, financial and social risks. This was found to be a feature of control in order to keep the economic system in place functioning rather than a critical position to the consumption model that has caused harm to the environment and society in general.<hr/>Resumen El artículo identifica la constitución de los sujetos contemporáneos frente al consumo como un importante desafío para la Educación Ambiental. Apunta para la emergencia de una expertise del consumo que se utiliza, con mucha eficiencia, de las verdades estadísticas para enseñar que determinados comportamientos de consumo son aceptables y otros no. Fueron seleccionados, como material empírico de la investigación, fragmentos del documento titulado Agenda 21, éste elaborado durante importante evento realizado en los años de 1990 en Brasil cuando diversos líderes e instituciones mundiales discuten el destino del Planeta Terra. Se procedió un análisis enunciativo inspirado en el trabajo de Michel Foucault y sus lectores más contemporáneos, como Rosa Fischer, Fabiana Amorim y Marisa Costa. Los resultados obtenidos apuntaron para una fabricación de los sujetos por medio del discurso de consumo consciente y consecuente responsabilidad de los consumidores por el enunciado del riesgo ambiental, financiero y social. Lo que lo convierte sí como un recurso de control de las conductas de los sujetos de modo a mantener en funcionamiento el sistema económico en vigor, y no una tomada de posición crítica al modelo de consumo que ha causado perjuicios al medio ambiente y a la sociedad en general. <![CDATA[Oportunidades y desafíos de trabajo y la enseñanza de la profesión en la escuela]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732017000200560&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo sistematiza estudo realizado com professoras de Ensino Fundamental no Sul do Brasil, buscando analisar os sentidos evidenciados em seus discursos sobre trabalho e profissão na escola. Buscou-se compreender como esses sujeitos se revelam ou não profissionais em sua condição de mulheres-professoras e como encaminham seu trabalho pedagógico na escola. Com base nesses sentidos, elaborou-se um percurso pelo qual, acredita-se, sistematizaram-se características da escola, como efetivo espaço e tempo de constituição profissional para essas mulheres, tendo como base as relações de gênero, a historicidade, as crenças, e, neste tempo e espaço, recuperam-se os sentidos e desejos que movimentam e constituem os sujeitos e o trabalho pedagógico.<hr/>Abstract The article systematizes a study with elementary school teachers, in southern Brazil, in an effort to analyze the meanings revealed in their discourses about work and profession in schools. We sought to understand how these subjects do or do not reveal themselves as professionals in their condition as womenteachers and how they conduct their educational work in school. Based on these meanings, we developed a route by which it is believed that school characteristics are systematized as effective spaces and times of professional constitution for these women, based on gender relations, historicity, and beliefs. In this time and space, the teacehrs recover meanings and desires that drive and constitute the subjects and pedagogical work.<hr/>Resumen El artículo pretende estudiar con los profesores de la escuela primaria, en el sur de Brasil, se trata de analizar los sentidos de manifiesto en sus discursos sobre el trabajo y profesión en la escuela. Tratamos de entender cómo los profesionales se revelan o no estos temas, que son de mujeres profesores y cómo adelante su labor pedagogico en la escuela. Sobre la base de estas direcciones, elaboramos una ruta por la que, se cree, sistematizar características de la escuela, como espacio efectivo y constitución profesional de tiempo para estas mujeres, con base en las relaciones de género, la historicidad, creencias, y, en este tiempo y espacio, recuperar sentidos y deseos que se mueven y son el objeto y el trabajo pedagógico. <![CDATA[Teacher of Basic Education as educator of peers: possibilities for teachers professionalization]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732017000200578&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo focaliza o papel e o lugar que os professores de Educação Básica desempenham e podem desempenhar na formação continuada docente, elegendo como referencial empírico Grupos de Formação (GF) organizados em uma rede municipal de ensino, nos quais professores da Educação Básica exercem o papel de formadores de seus pares. A pesquisa organizou-se por procedimentos de análise documental e entrevistas semiestruturadas com sujeitos envolvidos com os GFs. As análises realizadas destacam representações relativas à figura dos professores-formadores no que se refere à caracterização de sua atuação junto aos professores e seu papel no trabalho formativo. Evidencia-se a existência de um lugar bem definido para esses formadores, afinado com o processo de profissionalização do magistério. No entanto, os dados apontam também para certas fragilidades que se impõem à atuação desses formadores de professores, dificultando-lhes a ocupação de um lugar mais central na formação docente daquele município.<hr/>Abstract The article focuses on the role and the place that teachers of Basic Education play and can play in teaching continued education. The article elects as an empirical referencial Groups of Continued Formation organized in an educational municipal system, where teachers of Basic Education play a role as teacher-educators of their peers. The research was organized by procedures of documental analysis and semi-structured interview with individuals involved with the Groups of Continued Formation. The analysis that was carried out stood out representations related to the figure of the teacher-educators concerning the characterization of their practice with the teachers and their role in the formative work. The existence of a definite place for these teacher-educators, thinning to the professionalization of the teaching progress. However, the data also point to certain weakness that requires the performance of these teacher-educators, making it difficult for them to occupy a more central place in the teacher formation of that county.<hr/>Résumé L’article focalise le rôle et le lieu que les professeurs des écoles jouent et peuvent jouer dans la formation continue des enseignants. Il élit comme référentiel empirique des. Groupes de formation (GFs) organisés par un réseau municipal des écoles, dans lequel des professeurs de l´éducation fondamentale jouent le rôle de formateurs de ses pairs. La recherche a été organisée par des procédures d´analyse documentale et par des entretiens semi-structurés avec des sujets impliqués dans les GFs. Les analyses réalisées surlignent des répartitions sur la figure des professeurs formateurs, concernant à la caractérisation de sa performance avec les autres professeurs et son rôle dans le travail formatif. Reste clair de l'existence d´un lieu bien précis pour ces formateurs, ce qu’est en conformité... <![CDATA[The Current Capitalist Configuration in the Periphery of the System: Theoretical contributions to a debate]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732017000200598&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo busca fazer a análise de algumas características que configuram a periferia do sistema capitalista a partir de uma interlocução crítica com autores que defendem teses segundo as quais, nessa parte do sistema, a força de trabalho é remunerada abaixo de seu valor, caracterizando uma superexploração do trabalho, o que constitui o fundamento da predominância de extração de mais-valia absoluta. Baseado na contribuição oferecida por Marx em O capital, o texto começa examinando a produção das mais-valias absoluta e relativa e a relação entre elas, finalizando com o tratamento das questões do valor e do preço da força de trabalho.<hr/>Abstract The paper analyzes characteristics that shape the periphery of the capitalist system, based on a a critical dialogue with authors who advocate theses according to which, in this part of the system, the labor force is paid below its value, characterizing a super-exploitation of labor, which is fundamental to the predominance of the extraction of absolute surplus value. Based on the concepts of Marx’s Capital, this text examines the production of absolute and relative surplus value and the relationship between them, as well as the issue of the value and price of labor<hr/>Résumé L’article fait une analyse de certaines caractéristiques qui configurent la périphérie du système capitaliste. Cela se fait à partir d’une interlocution critique avec les auteurs qui affirment dans leurs thèses, portant sur cette partie du système, que la force de travail est rémunérée au-dessous de sa valeur ; cela caractérise la surexploitation du travail, laquelle constitue le fondement de la prédominance d’extraction de la plus-value absolue. Basé dans la contribution offerte par Marx dans Le capital, le texte commence par l’analyse de la production des plus-values absolue et relative; ainsi que la relation entre elles. Le texte se termine avec le traitement de la question de la valeur et du prix de la force de travail. <![CDATA[Las creencias de autoeficacia de estudiantes de posgrado en ingeniería: un estúdio exploratorio]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732017000200615&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo deste estudo foi mensurar as crenças de autoeficácia para o ensino de estudantes de pósgraduação das Engenharias, em instituições públicas localizadas no Sul e Sudeste do Brasil, bem como relacionar essas crenças com características pessoais e acadêmicas dos participantes. Especificamente, objetivou identificar quais dessas características poderiam ser associadas às crenças de autoeficácia para o ensino. 340 estudantes de pós-graduação das Engenharias responderam a um questionário sociodemográfico e à escala de autoeficácia do professor. Verificou-se que as crenças de autoeficácia para o ensino foram moderadas-altas, com pontuações mais altas para a dimensão ligada à mobilização dos alunos e mediação do processo de ensino, considerando uma pontuação média de 4.46 em uma escala de 6 pontos. Gênero, experiência de ensino, intenção de se tornar professor e senso de preparação foram as variáveis com forte associação às crenças de autoeficácia para o ensino. Implicações sobre a criação de oportunidades para o ensino durante o curso de pós-graduação foram consideradas.<hr/>Abstract The aim of this study was to measure selfefficacy beliefs for teaching from graduate students in public institutions of Engineering located in the South and Southeast of Brazil, as well as to relate these beliefs to personal and academic characteristics of the participants. Specifically, aimed to identifying which of these characteristics could be associated to selfefficacy beliefs for teaching. 340 Engineering graduate students responded to a sociodemographic questionnaire and the teacher selfefficacy scale. It was found that the selfefficacy beliefs were moderate-high, with higher scores in the dimension to mobilize students and mediate the teaching process, considering an average score of 4.46 on a scale of 6 points. Gender, teaching experience, intention to become teacher and sense of preparation were the variables with strong association to self-efficacy beliefs for teaching. Implications about creating opportunities to teaching during the graduate course were considered.<hr/>Resumen Este estudio tuvo como objetivo mensurar las creencias de autoeficacia docente de estudiantes de posgrado en Ingeniería de instituciones públicas ubicadas en las regiones Sur y Sureste de Brasil, como también relacionar dichas creencias a las características personales y académicas de ellos, y identificar cuáles de estas características podrían afectarlas. Para eso, se les aplicó un cuestionario sociodemográfico y la Escala de Autoeficacia del Profesor a 340 estudiantes de diferentes programas de posgrado en Ingeniería. Se verificó que las creencias de autoeficacia de estos participantes tendían a ser altas, con mayor puntuación en la dimensión que identifica las creencias de los profesores sobre sus capacidades de movilizar a sus alumnos y de mediar el proceso de enseñanza, considerando un puntaje promedio de 4,46 en una escala de 6 puntos. El género, la experiencia con la docencia, la decisión de ser profesor y el sentimiento de preparación para la carrera profesional fueron las variables que presentan relaciones más significantes con la autoeficacia. En la discusión, se destacan las implicaciones de la realización de las prácticas de docencia en las creencias de los participantes. <![CDATA[Agroecological Exchanges: Processes and practices of construction of agroecology and field education in the Zona da Mata region of Minas Gerais.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732017000200638&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A Educação do Campo vem se consolidando no Brasil, nas últimas décadas, como um paradigma educacional emancipador, protagonizado pelos povos do campo. Também a agroecologia, nesse período, vem se afirmando enquanto ciência, movimento e prática em defesa do desenvolvimento de uma agricultura ecológica, com a autonomia dos sujeitos que a praticam. Na atualidade da sociedade brasileira, a Educação do Campo e a Agroecologia têm, assim, revelado nítidas convergências. São movimentos, conceitos e práticas que, compartilhando uma concepção de campo, projetam um horizonte de libertação e de transformação social; conferem centralidade ao papel exercido por seus sujeitos sociais; valorizam os conhecimentos e práticas historicamente acumulados e, dessa maneira, contrapõem-se às concepções e ideologias que estigmatizam o campo como lugar de atraso e de ausências. No presente artigo, parte integrante de uma pesquisa sobre a formação de agricultores agroecológicos, buscou-se analisar a experiência dos Intercâmbios Agroecológicos, de maneira a evidenciar alguns limites e potencialidades desta dinâmica de formação em curso na região da Zona da Mata mineira. Na realização desses propósitos, conjugaram-se os procedimentos técnicos de entrevistas semiestruturadas, grupos focais e o método de análise de conteúdo. Os resultados revelam, entre outros aspectos, a existência de um vigoroso processo de construção e socialização de conhecimentos agroecológicos, que tem fortalecido as dinâmicas sociais dos agricultores e impulsionado o desenvolvimento da Educação do Campo e da Agroecologia na região.<hr/>Abstract Rural Education has been consolidated in Brazil in recent decades as an emancipatory educational paradigm protagonized by farm workers. Agroecology has also been asserting itself as a science, movement and practice that defends the development of ecological agriculture and the autonomy of the subjects who practice it. In Brazilian society today, rural education and agroecology have revealed clear convergences. They are movements, concepts and practices that share a concept of the rural life and project possibilities for liberation and social transformation. They confer centrality to the role played by their social subjects; value historically accumulated knowledge and practices and are thus opposed to the concepts and ideologies that stigmatize the countryside as a place of backwardness and deprivation. In this article, which is part of a study on the education of agroecological farmers, we analyze the experience of the Agroecological Exchanges, to understand the limits and potentials of this educational dynamic in the Zona da Mata region. For this purpose, semi-structured interviews, focus groups and the content analysis method were combined. Our results reveal the existence of a vigorous process of construction and socialization of agroecological knowledge, which has strengthened the social dynamics of farmers and boosted the development of rural education and agroecology in the region.<hr/>Résumé: L'éducation rurale se consolide au Brésil au cours des dernières décennies, comme un paradigme éducatif émancipateur joué par lês paysans. L'agroécologie s'affirme aussi comme une science, mouvement et pratique qui articulent le développement agricole écologique avec l'autonomie dês individus qui la pratiquent. Aujourd'hui, dans la société brésilienne, l'éducation rurale et l'agroécologie révèlent des convergences claires. Ces mouvements, concepts et pratiques, partageant une conception de la campagne qui envisage un horizon de libération et de transformation sociale; confere centralisation au rôle joué par leurs sujets sociaux; valorise lês connaissances et pratiques historiquement accumulées et est donc opposée aux conceptions et aux idé... <![CDATA[Education and Knowledge Production in the University: Strategies of undergraduate and graduate students for entering the field]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732017000200658&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo busca compreender a formação e o processo de produção do conhecimento de estudantes da graduação e pós-graduação no contexto de intensificação da produtividade acadêmica por meio da análise de suas estratégias e ações. A pesquisa foi realizada com estudantes de uma universidade pública, tem caráter qualitativo, e a análise dos dados é fundamentada em Bourdieu e em perspectivas críticas de educação. A escolha dos estudantes por atividades legitimadas pela universidade fundamenta-se na instrumentalidade do sucesso escolar. Constatou-se que as atividades de pesquisa são essenciais para a formação acadêmica, profissional e pessoal do estudante, entretanto sua prática científica tem se mostrado intensificada e produtivista, orientando-se pela mercantilização do conhecimento. A formação dos universitários é pautada pela hegemonia da sociabilidade produtiva e pela normalização do produtivismo, indicando reconhecimento da hierarquia, subsumindo-se às regras como estratégia de inserção no campo acadêmico.<hr/>Abstract The article tries to understand education and the knowledge production process of undergraduate and graduate students in the context of the intensification of academic productivity through the analysis of the students’ strategies and actions. A survey was conducted with students from a public university. The research had a qualitative approach and data analysis was based on Bourdieu and on critical perspectives on education. The students’ decision to choose activities legitimized by the university is based on the instrumentality of school success. It was found that research activities are essential for the academic, professional and personal education of students, however, their scientific practice has shown to be intensified and productivist, guided by the mercantilization of knowledge. The education of university students is based on the hegemony of productive sociability and the normalization of productivism, indicating recognition of the hierarchy, subsumed under rules as a strategy for insertion in the academic field.<hr/>Resumé Cet article à l’objectif de comprendre la formation et le processus de production de la connaissance des étudiants de licence, master e doctorat dans le contexte d’intensification de la productivité universitaire à travers l'analyse de leurs stratégies et actions. La recherche développée avec des étudiants d’une université publique possède caractère qualitatif et l'analyse des données est fondée sur Bourdieu et sur les perspectives critiques d'éducation. La sélection des étudiants par des activités légitimées par l'université est fondée sur l'instrumentalité de la réussite scolaire. Nous avons vérifié que les activités de recherche sont essentielles pour la formation universitaire, professionnelle et personnelle de l’étudiant, pourtant sa pratique scientifique se révèle intensifié... <![CDATA[Posibilidades y limitantes de la formación continuada en la escuela bajo la orientación de la política educativa performática]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732017000200672&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo analisa as estratégias didáticas da formação continuada utilizada por uma coordenadora pedagógica de escola municipal de primeiro segmento do Rio de Janeiro em parceria com outros educadores. A partir do diálogo com os referenciais teóricos (Ball, Libâneo, Tardif e Freire), pretende-se refletir sobre limites e possibilidades de uma formação continuada na escola que mantenha preocupação com a função social da Educação e da formação do cidadão em tempos de políticas educacionais performáticas. Os dados foram coletados em observações de reuniões, análise de documentos e entrevistas. Conclui-se que a coordenadora pedagógica buscou desenvolver uma formação continuada com ajustes secundários à política educacional performática, por já existir um trabalho coletivo, entre docentes e famílias, em torno do projeto da escola. Isso possibilitou que ela buscasse um consenso em relação aos conteúdos e como mobilizar os alunos para aprendê-los. Apresentam-se como limitações do processo de formação: o tempo previsto pela Secretaria Municipal de Educação para formação continuada, as diferentes perspectivas sobre o papel da escola e a dificuldade para estabelecer parcerias com outras instituições e/ou profissionais. Sem parcerias, a formação continuada fica restrita à realidade e aos saberes locais, perdendo os benefícios de novos e outros saberes de outros profissionais. Uma das possibilidades de superação dos limites apontados seria a busca de parceria com grupos de pesquisa de universidades.<hr/>Abstract This article analyses the didactic strategies of continued education used by a pedagogical coordinator and some teachers from a municipal primary school in Rio de Janeiro. Based on a dialogue with theoretical references (Ball; Libâneo; Tardif and Freire), we reflect on the limits and opportunities for continued education at school, which is concerned with the social function of education and citizen education in the context of performatic educational policies. Data was gathered from the observations of meetings, documents analyses and interviews. We conclude that the pedagogical coordinator sought to develop a continued education, with secondary adjustments to the performatic educational policy, because collective work between teachers and families is already conducted around the school project. This allowed the educational coordinator to seek a consensus over the contents and the methods used to motivate students. We identify as limits to the continuing education of teachers the time established for continued education by the municipal education department, and the different perspectives about the role of the school. Another obstacle found is the difficulty in creating partnerships with other institutions and professionals. Without these partnerships, continued education remains restricted to the local reality and knowledge, without the benefits of new and other forms of knowledge from other professionals. One of the alternatives for overcoming these obstacles is to search for a partnership with university research groups.<hr/>Resumen Este artículo analiza las estrategias didácticas de formación continuada, utilizadas por una coordinadora de escuela municipal primaria de Rio de Janeiro, en compañía de otros educadores. A partir del diálogo con autores (Ball; Libâneo; Tardif e Freire), queremos reflexionar sobre límites y posibilidades de una formación continuada en la escuela que se preocupe por la función social de la Educación y de la formación del ciudadano, en tiempos de políticas educacionales performáticas. El corpus de datos fue construido a partir de observaciones de reuniones, análisis de documentos y entrevistas. Concluimos que la posibilidad de que la Coordinadora Pedagógica desarrolle una formación continuada, con ajustes a política educacional performática, puede ser atribuida a que en la escuela existe un trabajo colectivo en torno al proyecto pedagógico, en el que están involucrados docentes y familias. Lo anterior posibilitó que ella buscara un consenso en relación a contenidos y a formas para movilizar a alumnos a aprenderlos. El tiempo actual previsto para la formación continuada por la Secretaría Municipal de Educación y las diferentes perspectivas sobre el rol de la escuela pueden ser vistos como trabas. Otra limitante es la dificultad en crear asociaciones con instituciones y profesionales, para que la formación ciudadana se beneficie de la experticia de otros profesionales, y no se restrinja a la realidad y a los saberes locales. Una de las posibilidades de superación de esta limitante es la búsqueda de asociación con grupos de investigación en las universidades.