Scielo RSS <![CDATA[Perspectiva]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0102-547320180003&lang=pt vol. 36 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial: Perspectiva v36n3]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732018000300813&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Formação de Professores: os currículos das licenciaturas na expansão universitária]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732018000300817&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La investigación buscó comprender la estructura curricular de los cursos de licenciatura en una nueva Universidad Federal en el interior de Minas Gerais, en la extensión universitaria, las concepciones pedagógicas y políticas, y su coherencia con sus principios orientadores en diferentes momentos de su desarrollo. Se acudió a la investigación bibliográfica, el análisis documental y la técnica de entrevista semiestructurada para la recogida de la información. Los datos revelaron dificultades para la viabilidad de proyectos innovadores, entre ellas, la falta de autoría en los proyectos, de asesoría, diálogo y formación conjunta de formadores y de inversiones adecuadas en la infraestructura.<hr/>Resumo A pesquisa busca compreender a estrutura curricular dos cursos de Licenciatura em uma nova Universidade Federal no interior de Minas Gerais, na expansão universitária, em seus aspectos pedagógicos e políticos, e a coerência com nos seus princípios orientadores em diferentes momentos de seu desenvolvimento. Utilizou-se a pesquisa bibliográfica, documental e a técnica da entrevista semi-estruturada para a coleta de dados e análise. Explicitou-se dificuldades para a viabilidade de projetos inovadores, incluindo os projetos com falta de autoria, falta de assessoria, diálogo e formação conjunta de formadores e falta de investimento adequado na infreestructura..<hr/>Abstract The research seeks to understand the curricular structure of the degree courses in a new Federal University at the country side of Minas Gerais, the university extension policies, pedagogical conceptions, and its consistency with the principles in the different stages of development. The bibliographical research was deep, documentary semistructured interview technique and analysis were performed. The data revealed the difficulties for the viability of innovators, such as lack of authorship in the projects, counseling through dialogue and joint training of trainers, and adequate investment in infrastructure, among other projects. <![CDATA[Círculos dialógicos investigativo-formativos: uma metodologia de pesquisa inspirada nos círculos de cultura freireanos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732018000300835&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo objetiva apresentar a metodologia dos Círculos Dialógicos Investigativo-formativos, desenvolvida pelo Grupo de Pesquisa Dialogus: Educação, Formação e Humanização com Paulo Freire da Universidade Federal de Santa Maria, RS. A referida metodologia, inspirada nos Círculos de Cultura de Freire, toma como matriz epistemológico-política as obras do autor em diálogo com as de Josso (2004, 2010), pressupondo a realização de estudos de cunho qualitativo do tipo pesquisa-formação, pois os sujeitos participam como coautores e coautoras em todo o processo. A partir de um olhar hermenêutico, buscamos compreender a potencialidade dos Círculos Dialógicos como dispositivos de pesquisa e auto(trans)formação permanente com professores. Compreendemos que a metodologia apresentada contribui significativamente com o aprofundamento epistemológico da temática geradora da pesquisa, permitindo ao pesquisador ou à pesquisadora-líder e aos sujeitos coautores e coautoras a processualidade para a auto(trans)formação permanente, bem como a reflexão sobre a práxis pedagógica.<hr/>Abstract We present methodology of the Investigative-Formative Dialogical Circles, developed in a Research Group of the Federal University of Santa Maria/RS. The aforementioned methodology, inspired by Freire's Culture Circles, takes as its epistemological-political matrix the author's works in dialogue with those of Josso (2004, 2010), presupposing studies of a qualitative nature of the research-training type, since subjects Participate as coauthors throughout the process. We study, from a hermeneutical perspective, the potential of the Dialogical Circles as a research device and permanent self(trans)formation with teachers. The presented methodology contributes significantly to the epistemological deepening of the generating theme for the research, allowing the researcher-leader and co-authors to process for permanent self(trans)formation.<hr/>Resumen Este artículo objetiva presentar la metodología de los Círculos Dialógicos Investigativo-formativos, desarrollada en un Equipo de Investigación de la Universidade Federal de Santa Maria/RS. La referida metodología, inspirada en los Círculos de Cultura de Paulo Freire, tiene como matriz epistemológico-política las obras del autor en diálogo con las de Marie-Christine Josso, presuponiendo la realización de estudios de naturaleza cualitativa del tipo investigación formación, pues los sujetos participan como coautores en todo proceso. A partir de una mirada interpretativa hermenéutica, buscamos comprender la potencialidad de los Círculos Dialógicos como dispositivo de investigación e auto(trans)formación permanente con profesores. Comprendemos que la metodología presentada contribuye significativamente con la profundización epistemológica de la temática generadora de la investigación, permitiendo al investigador-líder y los sujetos coautores la procesualidad para la auto(trans)formación permanente, así como la reflexión sobre de la praxis pedagógica y de constitución de la docencia de los participantes. <![CDATA[Multiletramentos em aulas de português em uma escola pública de Ouro Preto-MG]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732018000300851&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Esta pesquisa tem como objetivo caracterizar e analisar como uma professora de Língua Portuguesa explora a leitura e a escrita de gêneros discursivos multimodais, em eventos de letramento, com alunos dos Anos Finais do Ensino Fundamental, a fim de revelar e discutir possibilidades que emergem de práticas desta natureza em prol dos multiletramentos. Do ponto de vista metodológico, a prática de uma educadora, em três turmas de uma escola pública de Ouro Preto (Minas Gerais), foi acompanhada durante seis meses, compreendidos nos anos de 2015 e 2016, nos quais os alunos, para quem ela lecionou, cursaram, respectivamente, o 8º e o 9º anos do Ensino Fundamental. A partir de instrumentos de coleta de dados de natureza qualitativa, como a observação participante, os registros no caderno de campo e as gravações em áudio, foram selecionados e caracterizados eventos de letramento a partir dos quais foi possível analisar possibilidades com relação à mediação docente de práticas de leitura e de escrita com gêneros discursivos multimodais. Dessa forma, os dados coletados permitiram discutir: i. as concepções subjacentes à prática pedagógica da educadora; ii. os recursos didático-pedagógicos utilizados em sala de aula; iii. a abordagem e as estratégias discursivas empregadas pela professora. Além disso, os resultados apontaram os êxitos das práticas investigadas, assim como reforçaram a centralidade da prática docente relativa aos multiletramentos no referido componente curricular.<hr/>Abstract This research aims to characterize and analyze the way a Portuguese Language teacher explores reading and writing in multimodal discursive genres to reveal and discuss the possibilities that emerge from these practices, in promoting the multiliteracies, during literacy events, which took place in a Primary School with students in their final years. Regarding the methodology, for six months between 2015 and 2016 observation was undertaken of the practice of a teacher in three classes of a Public School in Ouro Preto (Minas Gerais). During this time the students for whom she taught attended the 8th and 9th grade of Primary School, respectively. Based on qualitative data collection instruments, such as participant observation, field notes and audio recordings, were selected and characterized events of literacy from which it was possible to analyze possibilities related to the teaching mediation of reading and writing practices with multimodal discursive genres. Thus, the data collected allowed us to discuss: i. the conceptions underlying the pedagogical practice of the educator; ii. the didactic pedagogical resources used in the classroom; iii. the approach and the discursive strategies employed by the teacher. In addition, the results pointed the successes of the investigated practices, as well as reinforcing the centrality of teaching practice concerned multiliteracies in the mentioned subject..<hr/>Resumen Esta investigación tiene como objetivo caracterizar y analizar como una profesora de Portugués explora la lectura y escritura de géneros discursivos multimodales en los eventos de literacidad con los estudiantes de los últimos años de la escuela primaria con el fin de revelar y discutir las posibilidades prácticas emergentes de esta naturaleza en favor de las multiliteracidades. Desde el punto de vista metodológico, la práctica de una educadora, en tres grupos de una escuela pública de Ouro Preto (Minas Gerais), fue acompañada durante seis meses, comprendidos en los años 2015 y 2016, en los cuales los alumnos, para quienes ella enseñó , cursaron, respectivamente, el 8º y el 9º años de la Enseñanza Fundamental. A partir de instrumentos de recolección de datos de naturaleza cualitativa, como la observación participante, los registros en el cuaderno de campo y las grabaciones en audio, fueron seleccionados y caracterizados eventos de literacidad a partir de los cuales fue posible analizar posibilidades con relación a la mediación docente de prácticas de lectura y de escritura con géneros discursivos multimodales. De esta forma, los datos recolectados permitieron discutir: i. las concepciones subyacentes a la práctica pedagógica de la educadora; ii. los recursos didáctico-pedagógicos utilizados en el aula; iii. el enfoque y las estrategias discursivas empleadas por la profesora. Además, los resultados apuntaron los éxitos de las prácticas investigadas, así como reforzaron la centralidad de la práctica docente relativa a las multiliteracidades en el referido componente curricular. <![CDATA[Transmissão do conhecimento e representação: aportes críticos a partir do livro o “Desenvolvimento do Psiquismo”, de Alexis Leontiev]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732018000300875&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este trabalho configura um estudo de natureza teórica que procura, a partir de limites estabelecidos, analisar os conceitos de representação e de linguagem presentes no livro O Desenvolvimento do psiquismo, de Alexis Leontiev, considerando as relações desses conceitos com as práticas de transmissão do conhecimento. O interesse recai sobre os contextos educacionais, considerando que, na elaboração da maioria das estratégias pedagógicas, predominam pressupostos sobre a linguagem e a representação apoiados na lógica formal. Como recurso, é feita a análise do livro, privilegiando-se os conceitos de representação e de linguagem, concomitantemente à leitura crítica sobre esses recursos e sobre a atividade de transmissão do conhecimento no cenário moderno.<hr/>Abstract This work is a theoretical study that seeks from established limits to analyze concepts of representation and language present in the book The Psychic Development by Alexis Leontiev, considering the relations of these ideas with practices of knowledge transmission. The interest lies in educational contexts considering that in most of the pedagogical strategies elaboration prevails presuppositions on language and representation supported by the formal logic. The book analysis is carried out as a resource, and it privileges the concepts of representation and language concomitant with the critical reading on such resources and the activity of knowledge transmission, in the modern scenario.<hr/>Resumen Este trabajo configura un estudio de naturaleza teórica que busca, a partir de límites establecidos, analizar los conceptos de representación y lenguaje presentes en el libro el Desarrollo del Psiquismo de Alexis Leontiev, considerando las relaciones de esos conceptos con las prácticas de transmisión del conocimiento. El interés recae sobre los contextos educacionales considerando que en la elaboración de la mayoría de las estrategias pedagógicas predominan las suposiciones sobre el lenguaje y la representación apoyados en la lógica formal. Como recurso, se hace el análisis del libro privilegiando los conceptos de representación y lenguaje concomitante con la lectura crítica sobre esos recursos y la actividad de transmisión del conocimiento en el escenario moderno. <![CDATA[Sobre as formas de excluir: permanência da seletividade escolar no ensino médio integrado]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732018000300891&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo tem com objeto de análise a seletividade escolar no ensino médio integrado. No intuito de compreender esse processo, realizamos entrevistas com estudantes do último ano dos cursos de ensino médio integrado de um Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia localizado em uma zona de periferia urbana. Considerando que uma significativa parte dos ingressantes desiste durante sua trajetória, a análise se deteve nos casos de permanência e êxito entre os estudantes do curso. Interessava-nos conhecer os motivos reportados pelos estudantes e suas disposições sociais que favoreceram a permanência na instituição. Para tanto, mobilizando aportes da Sociologia da Educação, pudemos verificar três aspectos fortemente vinculados ao êxito dos estudantes: (1) a formação do habitus atrelada ao capital cultural da origem social (BOURDIEU, 1998); (2) o aprendizado do ofício de aluno (PERRENOUD, 1995); (3) o curso de educação profissional como estratégia de acesso ao ensino superior. Na análise proposta, buscamos, ainda, explicitar a feição seletiva e excludente que caracteriza a história da escolarização no Brasil, argumentando que no processo de instalação e ampliação do acesso à escola no país o que se estabeleceu socialmente como “natural” foi a exclusão, a despeito das políticas e dos discursos em defesa do direito à educação para todos.<hr/>Abstract This paper aims to analyze the school selectivity in the integrated secondary education. In order to understand this process, we conducted interviews with students of the last year of the integrated secondary education courses of a Federal Institute of Education, Science and Technology (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia) located in an area of urban periphery (Brazil). Considering that a significant part of the beginners gives up during his/her path, the analysis focused in the cases of permanence and success among the students of the course. It was of our interest to know the dispositions and motivations mentioned by the students who remain in the institution. For this, mobilizing contributions from the Sociology of Education, we could verify three aspects strongly related to the students’ success: (1) the formation of the habitus linked to the cultural capital of the social origin (BOURDIEU, 1998); (2) the learning of the students’ work (PERRENOUD, 1995); (3) the professional education course as a strategy for access to higher education. In the proposed analysis, we also sought to explain the selective and excluding character that characterizes the history of schooling in Brazil, arguing that, in the process of establishing and expanding access to school in the country, what was socially established as “natural” was the exclusion, despite of the policies and discourses in defense of the right of education for all.<hr/>Resumé Cet article propose l'analyse dela sélectivité scolaire dans l'enseignement moyen intégré. Pour comprendre ce processus, nous avons accompli des entretiens avec les étudiants de la classe terminale du cours d’enseignement moyen intégré d’un Institut Fédéral d’Éducation, Science et Technologie situé dans une zone périphérique urbaine (Brésil). Étant donné qu’une partie significative des étudiants renoncent pendant leur trajectoire, l'analyse a été focaliséeaux cas de permanence et de succès parmi les étudiants du cours. Nous étions intéressé à connaître les dispositions et les motivations évoquéespar les étudiants qui reste dans l'institution. De cette manière, en mobilisant les contributions de la Sociologie de l'Éducation, nous avons pu vérifier trois aspects fortement liés avec le succès des étudiants : (1) la formation du habitusliée au capital culturel de l'origine sociale(BOURDIEU, 1998); (2) l’apprentissage du métier d’élève (PERRENOUD, 1995) ; (3) le cours d'enseignement professionnel comme stratégie d'accès à l'enseignement supérieur. Dans l'analyse proposée, nous avons cherché, tout de même, à expliciter la marque sélective et excluant que caractérise l'histoire de la scolarisation au Brésil, en argumentant que dans le processus d'installation et de l'élargissement de l'accès à l'école dans le pays ce que s'est installé socialement comme "naturel" c'était l'exclusion, malgré la politique et des discours en défendantle droit de l'enseignement pour tous. <![CDATA[Memórias da ÍdichSchule: movimentos de uma escola judaica, pelas narrativas de estudantes e professores (1922 – 1956, Porto Alegre/RS)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732018000300908&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo tematiza processos de educação vividos por uma comunidade judaica em Porto Alegre, tendo como foco a construção de uma escola, a ÍdichSchule. A temporalidade da pesquisa compreende, como marco inicial, o ano de 1922, data de fundação da primeira sinagoga e da escola, até o ano de 1956, quando esta passa por importantes transformações, passando a oferecer o Curso Ginasial. O corpus empírico consiste em narrativas de memória oral de pessoas longevas, a grande maioria de origem judaica, estudantes e/ou professores desta instituição educativa. São entrevistas produzidas entre as décadas de 1980 e 1990 que se encontram arquivadas em um acervo judaico, transpostas para a cultura escrita. O interesse da pesquisa reside no que foi escolhido pelos narradores como lembranças das vivências comunitárias. Por meio da análise documental, produziu-se uma inteligibilidade acerca das memórias desses sujeitos que conservam, quase que visceralmente, o apreço pela cultura escrita. De tudo o que se investigou, pode-se dizer que a construção de um lugar para estudar era tão importante quanto um lugar para rezar. É nessa interface que se constitui a ÍdichSchule, uma instituição que precisou, como muitas outras, superar as oposições para integrar-se à sociedade brasileira. Neste sentido, infere-se que havia uma intenção assimilacionista, em meio às discussões sobre a condição dos judeus na sociedade brasileira. Nas disputas, que se traduziam especialmente nos entendimentos acerca da formação dos estudantes, buscou-se uma conciliação entre aqueles que priorizavam o ensino religioso e aqueles que defendiam uma maior laicização da educação.<hr/>Abstract This paper is about processes of education lived by a Jewish community in Porto Alegre, and focuses on the construction of a school, the ÍdichSchule. The research covers the period from 1922, date of foundation of the first synagogue and of the school, to the year of 1956, when this school goes through important transformations, and begins to provide High School education. The empirical corpus consists of narratives of oral memory by long-lived people, mostly of Jewish origin, students and/or teachers from this educational institution. The interviews were produced between the decades of 1980 and 1990, which were filed in a Jewish collection, and had been translated to a written culture. This investigation is interested in aspects that were chosen by the narrators as memories of communal experiences. By means of documentary analysis, it was possible to understand the memories of these individuals who preserve, almost viscerally, an appreciation for written culture. Above all, it is possible to state that the construction of a place to study was as important as a place to pray. Therefore, ÍdichSchule was constituted in this interface; it was an institution that needed, as well as many others, to surpass oppositions in order to fit in the Brazilian society. In this sense, it is possible to infer that there was an intention of assimilation amid discussions on the Jewish situation in Brazilian society. In disputes, which were expressed through understandings around students’ development, they sought a conciliation between the ones that prioritized religious teaching and those that defended a more secular education.l.<hr/>Resumé L’article traite des procédures de l’éducation eprouvés par une communauté juive à Porto Alegre, en se concentrant sur la construction d’une école, la ÍdichSchule. La temporalité de la recherche comprend, comme point de départ, l’année 1922, date de fondation de la première synagogue et l’école, jusqu’en 1956, quand il subit des transformations importantes à offrir le Curso Ginasial. Le corpus empirique est constitué de récits de mémoire orale de personnes agées, la pluspart d’origine juive, étudiants et/ou professeurs dans cette institution d’enseignement. Sont entrevues produites entre 1980 et 1990 des décennies qui sont archivées dans un acquits traduit dans la culture écrite. L’intérêt de la recherche réside dans qui a été choisi par les narrateurs comme souvenirs d’expériences de la communauté. Grâce à l’analyse de documents, s’est produit une intelligibilité sur les souvenirs de ceux qui préservent, presque viscéralement, l’appréciation de la culture écrite. L’objet d’une enquête, on peut dire que la construction d’un lieu à l’étude était aussi importante comme un endroit pour prier. Sur cette interface qui est le ÍdichSchule, une institution qui a besoin, comme beaucoup d’autres, surmonter l’opposition à se joindre à la société brésilienne. En ce sens, en déduit qu’il y avait l’intention assimilacioniste, au milieu des discussions au sujet de la condition des Juifs dans la société brésilienne. Dans les disputes, qui étaient traduit en particulier des accords sur la formation des étudiants, un rapprochement entre ceux qui donnaient la priorité à l’enseignement religieux et ceux qui prônaient la sécularisation accrue de l’éducation. <![CDATA[Interseções entre Walter Benjamin e Boaventura de Sousa Santos: uma leitura a contrapelo da realidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732018000300930&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo debruça-se sobre o pensamento do filósofo alemão Walter Benjamin e do sociólogo português Boaventura de Sousa Santos e as possíveis ilações entre essas duas propostas de pensar a leitura a contrapelo do mundo e da sociedade contemporânea. As opções conceituais que aproximam os nossos autores privilegiados e explicitam o percurso do artigo buscam uma nova apresentação da História que escape do universalismo, propõem uma abordagem outra da dimensão temporal e espacial e traçam outras rotas epistêmicas que incorporem as vozes dos povos do Sul a partir de suas próprias epistemologias, pois a diversidade de experiências sociais, culturais, estéticas, éticas e políticas não pode ser explicada por uma única teoria geral.<hr/>Abstract The article focuses on the thinking of the German philosopher Walter Benjamin and the Portuguese sociologist Boaventura de Sousa Santos and the possible inferences between these two proposals to think reading against the grain of the world and contemporary society. The conceptual options that approach our privileged authors and explain the course of the article seek a new presentation of history that escapes universalism, propose a different approach to the temporal and spatial dimension and outline other epistemic routes that incorporate the voices of the peoples of the South from of their own epistemologies, since the diversity of social, cultural, aesthetic, ethical, and political experiences can not be explained by a single general theory.<hr/>Resumen El artículo se centra en el pensamiento del filósofo alemán Walter Benjamin y del sociólogo portugués Boaventura de Sousa Santos y las posibles ilaciones entre esas dos propuestas de pensar la lectura a contrapelo del mundo y de la sociedad contemporánea. Las opciones conceptuales que acercan a nuestros autores privilegiados y explicitan el recorrido del artículo busca una nueva presentación de la Historia que escapa del universalismo, proponen un abordaje diferente de la dimensión temporal y espacial y trazan otras rutas epistémicas que incorporen las voces de los pueblos del Sur a partir de sus propias epistemologías, pues la diversidad de experiencias sociales, culturales, estéticas, éticas y políticas no puede ser explicada por una única teoría general. <![CDATA[Conselho de classe: sentidos compartilhados por professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732018000300943&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa que teve como objetivo analisar as representações sociais de conselho de classe partilhadas por professores da Rede Municipal do Jaboatão dos Guararapes. A teoria das Representações Sociais proposta por Serge Moscovici e a abordagem culturalista de Jodelet foram o referencial teórico-metodológico de base para análise dos dados coletados através de questionários de associação livre de palavras e entrevistas semiestruturadas e interpretados pela técnica da análise de conteúdo de Bardin. Os resultados revelam sentidos ambíguos das representações sociais de conselho de classe por professores indicando perspectivas progressista/tradicional. Tais perspectivas se constituem da conjunção de distintos elementos que se inter-relacionam agregando sentidos à avaliação e à democratização das relações. Essas representações sociais de conselho de classe apontam para uma ação avaliativa que é objetivada no ensino e na aprendizagem do professor e do aluno simultaneamente, bem como, se conserva restrita à aprendizagem e/ou não aprendizagem do aluno. A ancoragem remete à condição de democratização das relações, por meio da reflexão dialogada, mas também se utiliza dessa condição para a manutenção da figura de poder do professor.<hr/>Abstract This article presents the results of a study that aimed to analyze the social representations of teachers’ meetings, shared by teachers of the Municipal Education System of Jaboatão dos Guararapes. The theoretical and methodological framework adopted in the research was the Theory of Social Representations proposed by Serge Moscovici and the culturalist approach proposed by Jodelet. This framework constituted the basis for the analysis of the data which was collected through questionnaires of free association of words and semi-structured interviews and interpreted by the technique of content analysis of Bardin. The results reveal ambiguous senses of social representations of teachers’ meetings shared by teachers, indicating progressive/traditional perspectives. Such perspectives constitute a conjunction of interrelated distinct elements, adding senses attributed to the evaluation and to the democratization of relations. Not only these social representations of teachers’ meetings point to an evaluative action that is objectified in the teaching and learning of the teacher and the student but also are simultaneously kept restricted to the learning and /or non-learning of the student. The anchorage refers to the condition of democratization of relations through dialogic reflection as well as using this condition to maintain the power figure of the teacher.<hr/>Resumé Cet article présente les résultats d’une recherche qui a eu comme but analyser les représentations sociales du conseil de classe partagées par des enseignants le Réseau Municipal de Jaboatão dos Guararapes. La Théorie des Représentations Sociales proposée par Serge Moscovici et l’approche culturaliste de Jodelet ont été les principales références théoriques et métodologiques en ce qui concernait l’analyse des données qui ont été réunies à travers des questionaires d’association libre de mots et des entretiens semi-directifs. Ces données ont été interprétées à partir de la technique d’analyse de contenu de Bardin. Les résultats ont dénoncé des sens ambigus concernant les représentations sociales de conseil de classe par des enseignants, plutôt ciblées vers les approches progressiste/traditionelle.Ces approches se constituent de la conjonction d’éléments distincts qui se relient, en ajoutant des sens à l'évaluation et à la démocratisation des relations. Ces représentations sociales du conseil de classe visent à une action évaluative qui est envisagée dans l’enseignement et dans l’apprentissage du professeur et de l’apprenant simultanément, mais aussi se limite à l’apprentissage et/ou au non-apprentissage de l’apprenant. Cet ancrage remet à une condition de démocratisation des relations à travers la réflexion dialoguée, mais il arrive aussi à profiter de cette condition pour la perpétuation de l’image de pouvoir de l’enseignant. <![CDATA[Conversas de William James com professores e estudantes: lições para a atualidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732018000300961&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo analisa as concepções educacionais de William James no livro Talks to teachers on psychology, de 1899, no qual se encontra a noção de ensino como arte. Para ampliar o entendimento dessa noção, recorre-se às reflexões feitas por James no livro The varieties of religious experience, de 1902. O artigo tem por objetivo revitalizar as concepções jamesianas visando a contribuir com autores que discutem criticamente as tendências dominantes hoje na educação.<hr/>Abstract This article analyzes the educational conceptions of William James in the book Talks to teachers on psychology, published in 1899, in which the notion of teaching as art is found. In order to broaden the understanding of this notion, we refer to the reflections made by James in the book The varieties of religious experience, published in 1902. The purpose of this article is to revitalize James’ conceptions in order to contribute to authors who critically discuss current trends in education.<hr/>Resumen Este artículo analiza las concepciones educativas de William James en el libro Talks to teachers on psychology, publicado en 1899, en el que se encuentra la noción de enseñanza como arte. Para ampliar el entendimiento de esta noción, se recurre a las reflexiones hechas por James en el libro The varieties of religious experience, publicado en 1902. El artículo tiene por objetivo revitalizar las concepciones jamesianas para contribuir con autores que discuten críticamente las tendencias hoy dominantes en la educación. <![CDATA[A Educação Ambiental e sua produção científica: um olhar para as diferenças]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732018000300978&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este estudo tem por objetivo apresentar e discutir os achados de um mapeamento do campo de saber da Educação Ambiental. Para tanto, nos debruçamos sobre os seus aspectos filosóficos, epistemológicos, éticos e políticos a partir da identificação de produções científicas disponíveis em cinco portais de busca acadêmica. Realizamos a seguir uma análise documental, com o uso de duas ferramentas presentes nas obras de Michel Foucault: formações discursivas e verdade. A partir disto, percebemos a recorrência, em maior número, da teorização crítica. Dos 96 trabalhos encontrados, 70 anunciam a utilização do aporte teórico crítico. Portanto, entendemos que os jogos de diferença, entre as teorizações recorrentes no campo, produzem modos específicos de explicar, compreender e fabricar o saber da Educação Ambiental.<hr/>Abstract This study aims to present and discuss the findings of a mapping carried out that has as its scope scientific research that deals with the philosophical, epistemological, ethical and political aspects of the Environmental Education field of knowledge. The search for productions was taken in five scientific search engines. This documentary research uses two instruments founded in Michel Foucault's works – discursive formations and truth. We perceive the recurrence of critical theorizing in greater numbers. Of the 96 papers found, 70 announce the use of critical theory input. We understand that the sets of difference between recurrent theorizations in the field produce specific ways of explaining, understanding and fabricating the field of Environmental Education knowledge.<hr/>Resumen Este estudio tiene por objetivo presentar y discutir los hallazgos de un mapeo realizado que tiene como objetivo investigaciones científicas que se centran en los aspectos filosóficos, epistemológicos, éticos y políticos del campo de saber de la Educación Ambiental. La búsqueda de las producciones se dio en cinco portales de búsqueda. Esta investigación documental, se utiliza de dos herramientas presentes en las obras de Michel Foucault – formaciones discursivas y verdad. Se percibe la recurrencia, en mayor número de la teorización crítica. De 96 trabajos encontrados, 70 anuncian utilizar el aporte teórico crítico. Entendemos que los juegos de diferencia entre las teorizaciones recurrentes en el campo producen modos específicos de explicar, comprender y fabricar el campo de saber de la Educación Ambiental. <![CDATA[Infância e limiar em Walter Benjamin]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732018000300992&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este estudo de natureza teórica busca evidenciar aspectos da infância presentes na obra de Benjamin, a partir da ideia de limiar. Encontramo-nos com ela em lugares do pensamento onde o filósofo se detém sobre a importância das zonas limiares e dos locais de passagens para uma experiência com o moderno. Tais lugares do pensamento sinalizam e indicam marcas que contribuem para conferir à infância sua modernidade, bem como abrem caminho para pensar os sentidos da infância no tempo presente. Nossa hipótese é de que a ideia de infância é atravessada por núcleos conceituais e imagéticos importantes na obra do autor, como força mobilizadora, tanto desses conceitos como da ideia de infância. Foram encontrados sinais de um pensamento que brinca com as noções constituintes da imagem da infância da qual fala o autor. É justamente esse "brincar filosófico" o que aproxima a noção benjaminiana de infância de ideias densas e conceitos importantes, no contexto de suas reflexões, como a noção de limiar.<hr/>Abstract This theoretical study seeks to highlight aspects of childhood, present in the work of Benjamin, from the idea of threshold. We meet with her in places of thought where the philosopher pauses, with acuity, about the importance of threshold zones and places of passage for an experience with the modern. Such places of thought signal and indicate marks that contribute to give infancy its modernity, as well as, way to think the senses of childhood in the present time. Based on this premise, our hypothesis is that the idea of childhood is crossed by important conceptual and imaginary nuclei in the author's work as a mobilizing force, both of these concepts and of the idea of childhood. We believe, therefore, that we have found signs of a spark of thought that plays with the notions that form the image of childhood in which the author speaks. And it is precisely this "philosophical play" which brings the notion of childhood from which Benjamin treats of dense ideas and concepts important in his reflections as the notion of threshold.<hr/>Resumen Este estudio de naturaleza teórica procura evidenciar aspectos de la infancia presentes en la obra de Walter Benjamin, a partir de la idea del umbral. Tal idea la hallamos en lugares del pensamiento, en que el filósofo analiza la importancia sobre de las zonas umbrales y de los locales de pasajes para una experiencia con lo moderno. Dichos lugares del pensamiento señalan e indican marcas que contribuyen para conferir a la infancia su modernidad, como también abren el camino para pensar en los sentidos de la infancia en el tiempo presente. Nuestra hipótesis es que la idea de infancia es atravesada por núcleos conceptuales e imágenes importantes en la obra del autor, como una fuerza que moviliza, tanto estos conceptos como la idea de infancia. Fueron encontradas señales de un pensamiento que juega con las nociones constituyentes de imagen e infancia de las cuales habla el autor. Es justamente ese “juego filosófico” lo que aproxima a la noción benjaminiana de la infancia de ideas densas y conceptos importantes, en el contexto de sus reflexiones, como la noción de umbral. <![CDATA[Crítica da lógica dialética de Pavel V. Kopnin: pertinência para a investigação educativa e a prática pedagógica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732018000301007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Los textos del filosofó ruso Pavel V. Kopnin (1922-1971) han sido objeto de divulgación en América Latina, así como frecuentemente citados en trabajos académicos. La obra del autor ha sido parte del objeto de estudio de los autores en diferentes proyectos de investigación. El objetivo ha sido mostrar la pertinencia del legado de Pavel Kopnin para la filosofía dialéctico-materialista, así como para la investigación en educación y la práctica pedagógica. Se realizó un análisis lógico-crítico de una selección de temas relevantes de sus postulados. El método ha sido el análisis hermenéutico de los textos de Kopnin, cotejados con obras clásicas de Marx, Engels, Lenin. Fue posible concluir que el pensamiento filosófico de Pavel V. Kopnin presenta notables contribuciones para la epistemología dialéctico-materialista, pero que en él se detectan limitaciones que deben ser criticadas oportunamente, cuando se le usa en la investigación educativa y en el ejercicio de la docencia.<hr/>Resumo Os textos do filósofo russo Pavel V. Kopnin (1922-1971) têm sido objeto de divulgação em América Latina, assim como frequentemente citados em trabalhos acadêmicos. A obra do autor tem sido parte do objeto de estudo dos autores em diferentes projetos de investigação. O objetivo tem sido mostrar a pertinência do legado de Pavel V. Kopnin para a filosofia dialético-materialista, assim como para a investigação e a prática pedagógica. Realizou-se uma análise lógico-crítica de uma seleção de temas relevantes de seus postulados. O método tem sido a análise hermenêutica dos textos de Kopnin, cotejados com obras clássicas de Marx, Engels, Lenin. Foi possível concluir que o pensamento filosófico de Pavel V. Kopnin apresenta notáveis contribuições para a epistemologia dialético-materialista, mas que nele se detectam limitações que devem ser criticadas oportunamente, quando se lhe usa na investigação educativa e na prática da docência.<hr/>Abstract Texts from Russian philosopher Pavel V. Kopnin (1922-1971) have been object of spread in Latin America, as well as often quoted in academic papers. His work has been part of object of study of authors in different research projects. The aim has been to show the relevance of Pavel V. Kopnin’s legacy to dialectic-materialistic philosophy, as well as educational research and pedagogical practice. One realized a logical-critical analysis of a selection of relevant themes of his postulates. Method has beeb hermeneutic analysis of Kopnin’s texts, compared to Marx’s, Engels’ and Lenin’s classical works. One was possible to conclude that Pavel V. Kopnin’s thought shows notorious contributions to dialectic-materialistic epistemology, but inside it one detects limitations that must be timely criticised, when one makes use of education research as well as in teaching work. <![CDATA[Desenvolvimento do trabalho colaborativo entre uma professora de Educação Especial e professores da classe comum]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732018000301031&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo tem como objetivo descrever o desenvolvimento de um processo de intervenção junto a uma professora especialista em Educação Especial e professores do ensino comum, visando à promoção de um trabalho colaborativo entre eles, em uma escola estadual com educação em tempo integral do estado do Paraná, com o intuito de aprimorar o processo de inclusão dos alunos com necessidades educacionais especiais. Participaram da pesquisa uma professora especialista e quatro professores regentes da classe comum. Este estudo foi desenvolvido utilizando a metodologia da pesquisa colaborativa proposta por Ibiapina (2008). A coleta dos dados foi realizada em três fases: 1ª) levantamento das necessidades de formação dos participantes; 2ª) processo de intervenção e; 3ª) avaliação do processo de intervenção. Os resultados obtidos evidenciaram que o processo de intervenção, além de estabelecer a parceria entre os professores no planejamento e na prática pedagógica, também promoveu a formação em serviço.<hr/>Abstract This article aims to describe the development of an intervention process accompanied by a special education specialist teacher and common education teachers, with the purpose of a collaborative work among them, in a state school with full-time education of the state of Paraná, aiming to improve the inclusion process of students with special educational needs. A specialist teacher and four teachers of the common class participated in the research. This study was conducted using the methodology of collaborative research proposed by Ibiapina (2008). Data collection was carried out in three phases: 1) survey of the training needs of participants; 2nd) intervention process and; 3rd) evaluation of the intervention process. The results obtained evidenced that the intervention process, besides establishing the partnership between the teachers in the planning and the pedagogical practice, also promoted the formation in service.<hr/>Resumen El presente artículo tiene como objetivo describir el desarrollo de un proceso de intervención junto a una profesora especialista en Educación Especial y profesores de la enseñanza común, buscando la promoción de un trabajo colaborativo entre ellos, en una escuela pública con educación a tiempo completo del Estado del Paraná, con el propósito de perfeccionar el proceso de inclusión de los alumnos con necesidades educativas especiales. Participaron de la investigación una profesora especialista y cuatro profesores regentes de la clase común. Este estúdio fue desarrolado utilizando la metodología de la investigación en colaboración propuesta por Ibiapina (2008). La recogida de datos se llevó a cabo en tres fases: 1) estudio de las necesidades de formación de los participantes; 2ª) el proceso de intervención; 3º) la evaluación del proceso de intervención. Los resultados obtenidos evidenciaron que el proceso de intervención, además de establecer la asociación entre los professores en el planeamiento, y la práctica de enseñanza, también promovió la formación en servicio. <![CDATA[Gestão escolar no Brasil: reflexões sob a ótica da reforma do estado e da modernização da gestão pública]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732018000301052&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo tem como objetivo suscitar reflexões acerca das relações entre a reforma do Estado brasileiro, a modernização da gestão pública e suas conexões com a reforma educacional brasileira a partir da década de 1990, considerando a repercussão destes encaminhamentos e seus desdobramentos no modelo de gestão escolar delineado para as escolas públicas. O texto assume uma perspectiva crítica em relação às condições históricas, políticas e econômicas em que a Reforma Educativa aconteceu no Brasil. Num primeiro momento foram levantadas reflexões sobre o cenário geopolítico de modernização das economias na perspectiva gerencialista em nível global. Na segunda parte foi feita uma relação desse contexto macro histórico no âmbito nacional e verificamos algumas ingerências em relação às políticas públicas voltadas para a modernização do Estado e da Gestão Pública no Brasil. Na terceira e última parte discorremos sobre as conexões entre a Reforma do Estado e a Reforma da Educacional Brasileira.<hr/>Abstract This work aims to raise discussions about the relation amongst the Brazilian State amendment, the improvement made on public administration and its connections with the Brazilian Educational amendment from the decade of 1990, taking under consideration the impact of these referrals and their unfolding in the school management model outlined for public schools. The article assumes a critical perspective regarding the historical, political and economic conditions in which the Educational Reform took place in Brazil. In the first part, it was suggested a reflection regarding the geopolitical scenario of the economies modernization according to managerial perspective at a global level. In the second part, it was made a connection of this macro historical context at a national level and it was noticed some influence on public policies oriented for the modernization of the State and Public Management in Brazil. In the third and final part, it was discussed the connections between the State Amendment and the Brazilian Educational Amendment.<hr/>Resumen En este artículo se pretende reflexionar sobre las relaciones entre la reforma del Estado brasileño, la modernización de la gestión pública y sus conexiones con la reforma educacional brasileña desde la década de 1990, llevando en cuenta el impacto de estas referencias y sus consecuencias en el modelo de gestión escolar diseñado para las escuelas públicas. El texto adopta una perspectiva crítica con relación a las condiciones históricas, políticas y económicas en las que la Reforma Educativa se llevó a cabo en Brasil. Primero se levantan reflexiones sobre escenario geopolítico de modernización de las economías en la perspectiva de gestión a nivel global. En la segunda parte, al hacer una relación de ese contexto macro histórico a nivel nacional, nos dimos cuenta de una cierta interferencia en relación con las políticas públicas para la modernización del Estado y Gestión Pública en Brasil. En la tercera y última parte se trata de las conexiones entre la Reforma del Estado y la Reforma de la Educación Brasileña. <![CDATA[Colaborações entre professores e monitores do Programa Escola Integrada de Belo Horizonte]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732018000301072&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo apresenta a síntese dos resultados de pesquisa voltada para investigar as relações entre o trabalho desenvolvido pelos professores da escola regular e pelos profissionais que atuam no Programa Escola Integrada (PEI) na Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte (RMEBH), em Minas Gerais, Brasil. Buscou-se verificar como os professores e profissionais do PEI interagem, articulam e colaboram entre si para a realização de suas atividades. Observaram-se também quais tensões, problemas e dificuldades ocorrem ao longo da instauração do movimento de colaboração no trabalho. Para responder a essas questões, foi realizado um estudo qualitativo, tendo sido selecionadas três escolas para a pesquisa de campo. Os instrumentos de coleta de dados foram a pesquisa documental, a observação e a entrevista semiestruturada. Participaram, como sujeitos dessa investigação, os professores da escola regular, os profissionais do PEI, as diretoras das escolas e os coordenadores do Programa. Os resultados mostram as dificuldades organizacionais e as precárias condições de trabalho das escolas da RMEBH para a concretização de um trabalho conjunto entre os professores e profissionais do PEI, considerando principalmente: os dois turnos de realização da escola regular e os horários do Programa nos contraturnos escolares; a falta de regulamentação de horários comuns para o encontro dos sujeitos da pesquisa; as diferenças de formação, contrato, salário e jornada de trabalho. Obteve-se também como resultado a existência de uma colaboração confortável entre professores e profissionais do PEI, baseada em uma aproximação espontânea entre esses sujeitos para a realização de atividades pontuais de natureza mais imediata..<hr/>Abstract This article presents a synthesis of a research's results focused investigating the relationship established between the work of regular school teachers and professionals from the Integrated School Program (PEI) in the Education Network of Belo Horizonte (RME/BH). It was aimed to check how the teachers and professionals of PEI interact, articulate and collaborate to carry out their activities. It also observed which tensions, problems and difficulties occur along the establishment of collaboration at work. To answer these questions it was conducted a qualitative study, three schools were selected for field research. The data collection instruments were documental research, observation and semi-structured interview. Participated, as subjects of this research, the regular school teachers, PEI’s professionals, the school’s principals and coordinators of the program. The results show the organizational difficulties and the precarious working conditions of schools in RME/BH for the implementation of a joint work between the teachers and professionals from PEI, especially considering: both shifts of regular school and the schedules of PEI between school's shifts; the lack of regulation for common hours to get all the research subjects together; the differences in training, contract, wages and working hours. It was also obtained as a result the existence of a comfortable collaboration between teachers and PEI’s professionals, based on a spontaneous approach between these subjects to perform specific activities of more immediate nature.<hr/>Resumen Este artículo presenta la síntesis de los resultados de una investigación dedicada a indagar sobre las relaciones establecidas entre el trabajo desarrollado por los profesores de la escuela regular y el realizado por los profesionales que actúan en el Programa Escola Integrada (PEI) de la Red Municipal de Educación de Belo Horizonte (RME/BH) en Minas Gerais, Brasil. Se busca verificar de qué manera los profesores y profesionales del PEI inter-actúan, se articulan y colaboran entre ellos para la realización de sus actividades. Se observa también las tensiones, problemas y dificultades que ocurren durante la instauración del movimiento de colaboración en el trabajo. Para responder a esas cuestiones se realizó un estudio cualitativo, seleccionando tres escuelas para el trabajo de campo. Los instrumentos de recolecta de datos fueron la investigación documental, la observación y la entrevista semiestructurada. Participaron, como sujetos de esta investigación, los profesores de la escuela regular, los profesionales del PEI, las directoras de las escuelas y los coordinadores del Programa. Los resultados muestran las dificultades de organización y las precarias condiciones de trabajo de las escuelas de la RME/BH para la concreción de un trabajo conjunto de profesores y profesionales del PEI, considerando principalmente: los dos turnos de la escuela regular y los horarios del Programa en contraturnos; la falta de reglamentación de horarios comunes para el encuentro de los sujetos de la investigación; las diferencias de formación, contrato, salario y jornada de trabajo. Se obtuvo también como resultado la existencia de una colaboración confortable entre profesores y profesionales del PEI, basada en una aproximación espontánea entre estos sujetos para la realización de actividades puntuales de naturaleza más inmediata. <![CDATA[Os conhecimentos prévios como mediadores das estratégias de leitura e escritura empregadas por estudantes universitários]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732018000301094&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El principal objetivo de esta investigación, basada en estudio de casos, era identificar y describir las estrategias de interpretación y producción de textos que estudiantes universitarios activaron para cumplir con una tarea que les requería elaborar un informe académico. Nuestro interés era investigar las diferencias de las estrategias empleadas por estudiantes con mayor y menor nivel de conocimientos previos sobre el tema y sobre el comportamiento estratégico y revelar de qué formas esa diferencia afecta el proceso de producción del texto. Asimismo, estimar el nivel de adecuación de las estrategias de lectura y escritura empleadas por ambos grupos y examinar el grado de consistencia de las respuestas referidas a las estrategias que dicen emplear y las efectivamente activadas. Las participantes del estudio eran estudiantes que asistían a un curso de la carrera de Psicopedagogía de la Universidad Nacional de Río Cuarto (Argentina). Los datos empíricos fueron recolectados a través de: a) entrevistas y cuestionarios administrados a los estudiantes acerca de las estrategias que emplearon, b) evidencias sobre el uso de esas estrategias en los materiales de estudio (subrayados, diagramas, toma de notas, anotaciones en los textos) c) textos intermedios (esquemas, planes para el texto, borradores). Se asignaron dos, uno y cero puntos para difrenciar entre estrategias adecuadas, inadecuadas e insuficientes respectivamente. Los datos recabados permitieron dar cuenta del efecto mediador de los conocimientos previos: estudiantes con mayor nivel de esos conocimientos no solo manifestaron una tendencia a emplear estrategias más adecuadas sino también una propensión levemente superior al incremento del grado de adecuación..<hr/>Resumo O principal objetivo desta pesquisa, com base no estudo de casos, era identificar e descrever as estratégias de interpretação e produção de textos que estudantes universitários ativaram para realizar uma tarefa que requeria a elaboração de um relatório acadêmico. Nosso intuito era pesquisar as diferenças das estratégias empregadas pelos estudantes com maior e menor nível de conhecimentos prévios sobre o tema e sobre o comportamento estratégico e revelar de quais formas essa diferença afeta o processo de produção do texto. Além disso, estimar o nível de adequação das estratégias de leitura e escritura empregadas pelos dois grupos e avaliar o grau de consistência das respostas referidas às estratégias que dizem empregar e as efetivamente ativadas. As participantes do estudo eram estudantes que assistiam a um curso da carreira de Pedagogia da Universidade Nacional de Río Cuarto (Argentina). Os dados empíricos foram recolhidos a través de: a) entrevistas e questionários ministrados aos estudantes sobre as estratégias que empregaram, b) evidencias sobre o uso dessas estratégias nos materiais de estudo (sublinhados, diagramas, toma de notas, anotações nos textos) c) textos intermediários (esquemas, planos para o texto, rascunhos). Atribuíram-se dois, um e zero pontos para diferenciar entre as estratégias adequadas, inadequadas e insuficientes respectivamente. Os dados recolhidos permitiram dar conta do efeito mediador dos conhecimentos prévios: estudantes com maior nível desses conhecimentos não só manifestaram uma tendência a empregar estratégias mais adequadas, mas também uma propensão levemente superior ao acréscimo do grau de adequação.<hr/>Abstract The main objectives of this research, based on cases study, were to identify and describe text interpretation and production strategies activated by undergraduate students to accomplish a task which required them to produce a written report. Our interest was to investigate the differences in strategies used by students with higher and lower levels of prior knowledge about the subject and about strategic behavior, and to reveal the ways in which the difference affects the process of text production. We also wanted to estimate the level of adequacy of the reading and writing strategies used by both groups and to examine the degree of consistency between the strategies they reported using and those effectively activated. The participants of the study were students attending an undergraduate course in the Psychopedagogy Program at the National University of Rio Cuarto (Argentina). Empirical data were collected through: a) interviews and questionnaires administered to the students about the strategies they employed; b) some evidence on the use of those strategies in the study materials, namely, underlining, diagrams, comments on the margin of the texts, note-taking; and c) intermediate texts: sketches, outlines, drafts. Two, one and zero points were assigned to differentiate between adequate, inadequate and insufficient strategies, respectively. The data collected allowed to account for the mediating effect of previous knowledge: students with a higher level of prior knowledge showed not only a tendency to use more adequate strategies but also a slightly higher propensity to increase the degree of adequacy.