Scielo RSS <![CDATA[Revista Educação em Questão]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0102-773520190003&lang=es vol. 57 num. 53 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial - Revista Educação em Questão v57 n53]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-77352019000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Educación para la comprensión humana: desarrollo de la intersubjetividad desde la complejidad]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-77352019000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El objetivo de este artículo es reflexionar acerca de los conocimientos y reformas estructurales que conlleva en el ámbito universitario la educación para la comprensión humana. Para alcanzar este propósito, se parte de la pregunta detonadora con respecto a: en qué medida es posible o no educar para la comprensión entre personas, a partir del diálogo, la empatía y un nuevo entendimiento del papel de la educación. El texto indaga por qué una educación de este tipo sería o no necesaria y pertinente para la sociedad. El artículo, metodológicamente desarrollado como una investigación documental, ha incorporado en su marco analítico a autores como Edgar Morin y Léa Camargos Anastasiou. El resultado del análisis evalúa que es posible una educación para la comprensión humana con fundamentación en nociones como la reforma del pensamiento, la pedagogía 2.0, prácticas pedagógicas integrativas, con énfasis en el modelo centrado en el aprendizaje, el autoconocimiento y la educación permanente, desde una perspectiva compleja y transdisciplinaria.<hr/>Resumo O objetivo deste artigo é de proceder a uma reflexão sobre os conhecimentos e reformas estruturais que a educação para a compreensão humana implica no contexto universitário. Para atingir este propósito, se parte da pergunta geradora relacionada a: em que medida é possível ou não educar para a compreensão entre pessoas, a partir do diálogo, a empatia e um novo entendimento do papel da educação. O texto investiga por que uma educação deste tipo seria ou não necessária e pertinente para a sociedade. O artigo, metodologicamente desenvolvido como uma investigação documental, incorporou em seu marco analítico autores como Edgar Morin e Léa Camargos Anastasiou. O resultado da análise avalia que é possível uma educação para a compreensão humana com fundamentação em noções como a reforma do pensamento, a pedagogia 2.0, práticas pedagógicas integrativas, com ênfase no modelo educativo centrado na aprendizagem, no autoconhecimento e na educação permanente, desde uma perspectiva complexa e transdisciplinar.<hr/>Abstract The purpose of this paper is to reflect upon the contents and structural reforms that universities have to consider in order to provide education in the field of human comprehension. The analysis starts by wondering if it is at all possible to provide education that prepares subjects for their mutual comprehension, through dialogue, empathy and a new understanding of the role of education. The text analyzes why this kind of education would be necessary and pertinent for society. The article, methodologically developed as a documental research, resorts to authors such as Edgar Morin and Léa Camargos Anastasiou as part of its analytical frame. The results of this discussion state that it is possible to provide education focused on human comprehension, a task that would depend on notions such as "thinking reform", pedagogy 2.0, integrative pedagogical practice, and an emphasis on educational models focused on learning, self-knowledge and permanent education, from a complex and transdisciplinary perspective. <![CDATA[Políticas de calidad de la educación superior en Alemania y Reino Unido: <em>quo vadis</em>?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-77352019000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo deste estudo é discutir os sistemas de acreditação na Educação Superior (ES) atualmente na Europa. Os objetivos específicos incluem a descrição do contexto da ES na Alemanha e no Reino Unido identificando as principais políticas implementadas. Os estudos foram sistematicamente mapeados e contextualizados e analisam a garantia e a avaliação da qualidade. Esta pesquisa descreve a avaliação do fenômeno social e a acreditação da ES com base no desempenho das agências de avaliação da ES europeia. Este artigo também apresentará os principais pontos de ação das políticas de qualidade, as iniciativas das agências de qualidade do ES e seu desenvolvimento. Foi criado um mapeamento conceitual da ES nesses países e também foram discutidas as características, restrições e evolução dos processos de acreditação, avaliação e revisão por pares. Os principais pontos de ação das políticas de qualidade e agências de qualidade em ES e sua situação atual de desenvolvimento foram demonstrados.<hr/>Resumen El objetivo de este estudio es discutir los sistemas de acreditación en la Educación Superior (ES) actualmente en Europa. Los objetivos específicos incluyen la descripción del contexto de la ES en Alemania y el Reino Unido identificando las principales políticas implementadas. Los estudios fueron sistemáticamente mapeados y contextualizados, y analizan la garantía y la evaluación de la calidad. Esta investigación describe la evaluación del fenómeno social y la acreditación de la ES en base al desempeño de las agencias de evaluación de la ES europeas. Este artículo también presentará los principales puntos de acción de las políticas de calidad y la calidad de las agencias de ES y su desarrollo. Se creó un mapeo conceptual de la ES en esos países y también se discutieron las características, restricciones y evolución de los procesos de acreditación, evaluación y revisión por pares. Los principales puntos de acción de las políticas de calidad y agencias de calidad en ES y su situación actual de desarrollo han sido demostrados.<hr/>Abstract The objective of this study is to discuss the accreditation systems in Higher Education (HE) currently in Europe. The specific goals include describing the context of HE in Germany and the UK, identifying the main policies implemented. The studies are systematically mapped and contextualized and they will analyse quality assurance and evaluation. This research describes the assessment of the social phenomenon and the accreditation of HE based on the performance of European rating agencies. This paper will also present the main points of action of the quality policy and the quality of HE agencies and their development. It was created a concept mapping of HE in these countries and it was also discussed the characteristics, restrictions and evolution of the processes of accreditation, evaluation and peer review. The main points of action of quality policies and quality agencies in HE, and their current situation of development were demonstrated. <![CDATA[Formación docente y prácticas pedagógicas multiculturales críticas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-77352019000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O trabalho objetiva compreender como se constituiu a formação docente de professoras da educação básica estadunidense para o desenvolvimento de posturas e práticas multiculturais no ambiente escolar. Com abordagem qualitativa, do tipo estudo de caso, mediante entrevista individual semiestruturada, a investigação foi realizada com três professoras da educação básica e uma docente universitária que atuam na perspectiva de educação multicultural crítica na cidade de Nova Iorque. A análise das narrativas demonstra que as histórias de vida das professoras foram marcadas por vivências em situações de conflito social e experiências de exclusão cultural e educacional, especialmente, em relação à diversidade étnico-racial. Essasvivências foram determinantespara abusca da formação e atuação profissional docente dentro de uma concepção de educação multicultural. A formação nessa perspectiva se mostrou relevante para a adoção de práticas educativas inclusivas, no entanto foram as experiências de exclusão que motivaram o compromisso das professoras com a educação multicultural crítica.<hr/>Resumen El trabajo objetiva comprender cómo se constituyó la formación docente de profesoras de la educación básica estadunidense para el desarrollo de posturas y prácticas multiculturales en el ambiente escolar.Con enfoque cualitativo, del tipo estudio de caso, la investigación se realizó con tres profesoras de la enseñanza básica y una docente universitaria que actúan en la perspectiva de educación multicultural crítica, mediante entrevista semiestructurada. El análisis de las narrativas demuestra que las historias de vida de las profesoras fueron marcadas por vivencias en situaciones de conflicto social y experiencias de exclusión cultural y educativa, especialmente en relación a la diversidad étnico-racial. Estas vivencias fueron determinantes para la búsqueda de la formación y actuación profesional docente bajo una concepción de educación multicultural crítica. La formación en esa perspectiva se mostró relevante para la adopción de prácticas educativas inclusivas, sin embargo fueron las experiencias de exclusión que motivaron el compromiso de las profesoras con la educación multicultural crítica.<hr/>Abstract This study aims to understand the construction of American basic education teacher training for the development of multicultural attitudes and practices in a school setting. With a qualitative approach, in a case study, through individual semi-structured interviews, the investigation was conducted with three basic education teachers and one university teacher who work with a critical multicultural education perspective in New York City. Narrative analysis shows that the teachers' life stories were impacted by experiences in social conflict situations and cultural and educational exclusion, especially concerning ethnic-racial diversity. These experiences were decisive in their search for teacher training and practice in a multicultural education conception. Training in this perspective was relevant to the adoption of inclusive educational practices; however, the exclusion experiences motivated the teachers' commitment to critical multicultural education. <![CDATA[El desempeño de los estudiantes del curso de Matemáticas de una institución pública de educación superior]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-77352019000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo tem o objetivo de analisar o desempenho dos estudantes dos cursos de Matemática − licenciatura e bacharelado − da Universidade Federal de Goiás, Regional Goiânia, que ingressaram em 2014, ao longo do período regular para integralização do curso, que é de oito semestres. Para isso, foi realizada uma pesquisa documental, com consulta aos históricos escolares dos estudantes. E, considerando os dados obtidos, foi feita uma análise de três principais indicadores, quais sejam: média global, desempenho nas disciplinas específicas de cada modalidade, e desempenho nas quatro disciplinas com pior rendimento acadêmico. No mais, foi realizada pesquisa bibliográfica, especialmente sobre sucesso, fracasso escolar e reprovação, o que serviu de subsídio para a análise dos dados. Como resultado, este estudo mostrou um superior desempenho dos estudantes do bacharelado, que, mesmo tendo decrescido sua média global durante o curso, apresentaram resultados superiores aos da licenciatura na maior parte do período analisado.<hr/>Abstract This article has the objective of analyzing the performance of the students of Mathematics courses − bachelor's degree in education (B. Ed.) and bachelor's degree − of the Federal University of Goiás, Goiânia Regional, that entered in 2014, during the regular period for completion of the course, which is eight semesters long. For that, we did a documentary research, with consultation to the students' school records. Based on the data obtained, we made an analysis of three main indicators: global average, performance in the specific subjects of each modality, and performance in the four disciplines with the lowest academic performance. In addition, we carried out a bibliographical research, especially on success, school failure and repeat disciplines, which meant as a subsidy for data analysis. As a result, this study showed a higher performance of bachelor's degree students, who, even having decreased their overall average during the course, presented higher results than those of bachelor's degree in education (B. Ed.) students in most of the analyzed period.<hr/>Resumen Este artículo tiene el objetivo de analizar el desempeño de los académicos de los cursos de Matemática - licenciatura y bachillerato - de la Universidad Federal de Goiás, Regional Goiânia, que ingresaron en 2014, a lo largo del período regular para la integración del curso, que es de ocho semestres. Para ello, se realizó una investigación documental, con consulta a los históricos escolares de los estudiantes. Y, considerando los datos obtenidos, se realizó un análisis de tres indicadores principales, que son: promedio global, desempeño en las disciplinas específicas de cada modalidad, y desempeño en las cuatro disciplinas con peor rendimiento académico. En el más, se realizó investigación bibliográfica, especialmente sobre éxito, fracaso escolar y reprobación, lo que sirvió de subsidio para el análisis de los datos. Como resultado, este estudio mostró un alto desempeño de los estudiantes del bachillerato, que, aun habiendo decrecido su promedio global durante el curso, presentaron resultados superiores a los de la licenciatura en la mayor parte del período analizado. <![CDATA[La enseñanza de las convenciones gráficas en la alfabetización]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-77352019000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo discute enfoques priorizados no ensino das convenções gráficas que regem a escrita, atendo-se aos conhecimentos que envolvem a compreensão da orientação da escrita, a função da segmentação dos espaços em branco entre as palavras e a pontuação. Trata-se de uma pesquisa documental que teve como corpus 28 cadernos escolares de crianças que cursaram o primeiro ano do ensino fundamental durante os anos 2000 em um município do estado do Espírito Santo e 22 cadernos de professores que atuaram nas escolas desse município no mesmo período. Concluímos que a escrita vem sendo tratada de forma fragmentada e desvinculada do seu contexto de produção e os aspectos que a caracterizam graficamente trabalhados desconsiderando que essas convenções foram produzidas no decorrer do desenvolvimento da história da escrita. As atividades mostram que as características da língua escrita não vêm sendo reconhecidas como produções históricas e culturais elaboradas nas interações sociais e, portanto, carregadas de significações.<hr/>Resumen El artículo discute enfoques priorizados en la enseñanza de las convenciones gráficas que rigen la escritura, atendiendo a los conocimientos que envuelven la comprensión de la orientación de la escritura, la función de la segmentación de los espacios en blanco entre las palabras y la puntuación. Se trata de una investigación documental que tuvo como corpus 28 cuadernos escolares de niños que cursaron el primer año de la enseñanza fundamental durante los años 2000 en un municipio del estado de Espírito Santo y 22 cuadernos de profesores que actuaron en las escuelas de ese municipio en el mismo, período. Concluimos que la escritura viene siendo tratada de forma fragmentada y desvinculada de su contexto de producción y los aspectos que la caracterizan gráficamente trabajados desconsiderando que esas convenciones fueron producidas en el transcurso del desarrollo de la historia de la escritura. Las actividades muestran que las características de la lengua escrita no vienen siendo reconocidas como producciones históricas y culturales elaboradas en las interacciones sociales y, por lo tanto, cargadas de significaciones.<hr/>Abstract The article discusses prioritized approaches in the teaching of graphic conventions that govern writing, focusing on the knowledge that involves the understanding of writing orientation, the segmentation function of white spaces between words and punctuation. It is a documentary research that had as corpus 28 schoolbooks of children who attended the first year of elementary education during the years 2000 in a municipality of the state of Espírito Santo and 22 notebooks of teachers who acted in the schools of that municipality in the same period. We concluded that writing has been treated in a fragmented way and disconnected from its context of production and the aspects that characterize it graphically worked disregarding that these conventions were produced in the course of the development of the history of writing. The activities show that the characteristics of the written language are not recognized as historical and cultural productions elaborated in social interactions and, therefore, full of significations. <![CDATA[Evaluación de carreras a partir del SINAES: un análisis para el progreso de la calidad en la Universidad Federal de Paraíba]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-77352019000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este trabalho analisou os dados contidos nos relatórios de avaliação de cursos, disponibilizados à comunidade acadêmica e à sociedade no site da Comissão Própria de Avaliação (CPA) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), a partir do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES). É uma pesquisa de cunho qualitativo, com levantamento bibliográfico e documental. Para tanto, a técnica utilizada para o tratamento dos dados coletados foi a análise de Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats (SWOT). Como resultados, percebeu-se a necessidade de que os Projetos Políticos Pedagógicos sejam revistos e atualizados a fim de atenderem ao que dispõe a legislação vigente, notadamente às diretrizes estabelecidas pela Comissão Nacional de Avaliação da Educação Superior (CONAES) e Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Constatamos, ainda, a importância de serem realizadas melhorias quanto aos aspectos relativos à biblioteca, acessibilidade e demais instalações físicas, uma vez que tais indicadores foram notoriamente mal avaliados nas visitas in loco realizadas.<hr/>Abstract This paper analyzed data contained in the courses evaluation reports, available to the academic community and society, in Internal Evaluation Committee (CPA) website, from Federal University of Paraíba (UFPB), based on the National Higher Education Assessment System (SINAES). It is a qualitative research, based on bibliographic and documental survey. For this purpose, the technique adopted to process the gathered data was the analysis of Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT). As a result, it was noticed that the pedagogic-political projects must be revised and upgraded, in order to comply with the current legislation, in particular with the guidelines established by the National Commission for the Evaluation of Higher Education (CONAES) and the National Institute of Studies and Educational Research Anísio Teixeira (INEP). Also it was proven the priority of making enhancements regarding aspects related to library collection and structure, accessibility and other physical facilities, since such indicators were notoriously poorly evaluated in on-site visits.<hr/>Resumen Este trabajo analizó los datos de los informes de evaluación de carreras, que están disponibles para la academia y para la sociedad, en el sitio de la Comisión Propia de Evaluación (CPA) de la Universidad Federal de Paraíba (UFPB), a partir del Sistema Nacional de Evaluación de la Educación Superior (SINAES). Es una investigación cualitativa, con levantamiento bibliográfico y documental. Para ello, la técnica utilizada para el tratamiento de los datos colectados fue el análisis de Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats (SWOT). Como resultados, se observó la necesidad de revisar y actualizar los Proyectos Políticos Pedagógicos, para que atiendan a lo que dispone la legislación vigente, señala las directrices establecidas por la Comisión Nacional de Evaluación de la Educación Superior (CONAES) e Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones Educacionales Anísio Teixeira (INEP). Constatamos aún la importancia de realizar mejoras con relación a los aspectos relativos a la biblioteca, accesibilidad y otras instalaciones físicas, ya que dichos indicadores fueron notoriamente mal evaluados en las visitas que se realizaron in loco. <![CDATA[Tiras cómicas, lectura y discurso de la interdicción en espacios oficiales de educación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-77352019000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo tem por objetivo analisar as estratégias linguístico-discursivas que legitimaram, em espaços oficiais de educação, a interdição dos quadrinhos como uma prática de leitura. Para tanto, foi selecionado um capítulo do livro "Literatura Infanto-Juvenil", publicado no ano de 1969, para compor o corpus da pesquisa resultante deste artigo. Tal obra fez parte da "Coleção Didática do Brasil", cujos objetivos eram difundir e, de algum modo, prescrever princípios e práticas relativos a diversos temas que envolvessem a educação. De posse desse corpus, orientamo-nos pelas contribuições advindas da análise do discurso de linha francesa, sobretudo tendo como exponentes os estudos de Michel Pêcheux (2009; 2015) acerca de memória e discurso. Guia-nos, neste artigo, a seguinte questão de pesquisa: quais estratégias linguístico-discursivas articulam leitura, quadrinhos e sanção? Finalmente, encontramos as análises que demonstram as seguintes estratégias linguístico-discursivas, com vistas à interdição dos quadrinhos: memória, interdiscurso, argumentação por autoridade, discurso científico e discurso oficial.<hr/>Abstract IThis article aims to analyze some linguistic-discursive strategies that legitimized, in official spaces of education, the prohibition of comic books as a reading practice. For this purpose, we take a chapter of the book "Youth Literature", published in the year 1969, to compose the corpus of this article. This work was part of the "Didactic Collection of Brazil", whose objectives were to disseminate and, in some way, to prescribe principles and practices related to various themes involving education. In the possession of this corpus, we were guided by the contributions of the discourse analysis of the French line, especially having as examples the studies of Michel Pêcheux (2009; 2015) about memory and discourse. In this article, the following research question guided us: what linguistic-discursive strategies articulate reading, comic books and sanction? Finally, we find the analyzes show that demonstrate the following linguistic-discursive strategies, with a view to the interdiction of the comic books: memory, interdiscourse, argumentation by authority, scientific discourse and official discourse.<hr/>Resumen Este artículo tiene por objetivo analizar las estrategias lingüístico-discursivas que legitimaron, en espacios oficiales de educación, la interdicción de las tiras cómicas como una práctica de lectura. Para eso, fue seleccionado un capítulo del libro "Literatura Infantil y Juvenil", publicado en el año 1969, para componer el corpus de la investigación resultante de este artículo. Esta obra forma parte de la " Colección Didáctica de Brasil", cuyos objetivos eran difundir y, de algún modo, prescribir principios y prácticas relativos a diversos temas que involucran la educación. En posesión de ese corpus, nos orientamos por las contribuciones provenientes del análisis del discurso de línea francesa, sobre todo teniendo como exponentes los estudios de Michel Pêcheux (2009; 2015) acerca de memoria y discurso. Nos guía, en este artículo, la siguiente cuestión de investigación: ¿qué estrategias lingüístico-discursivas articulan lectura, tiras cómicas y sanción? Finalmente, encontramos los análisis que demuestran las siguientes estrategias lingüístico-discursivas, con vistas a la interdicción de las tiras cómicas: memoria, inter discurso, argumentación por autoridad, discurso científico y discurso oficial. <![CDATA[Investigación (-) formación: composiciones a partir de experiencias de lectura y escritura en la universidad]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-77352019000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste artigo apresentam-se práticas de experimentação e invenção da relação entre pesquisa e formação a partir de experiências de leitura e escrita ensaiadas na universidade. Partindo de autores como Giorgio Agamben, Jan Masschelein, Maarten Simons, Jorge Larrosa ou Maurice Blanchot, o texto explora ideias de pesquisa e formação pensadas a partir das marcas da subjetividade, da experiência e de uma certa forma (im) produtiva, no sentido de inoperante, de habitar o mundo da educação. Parte-se dos conceitos de estudo e pesquisa formativa para pensar, em seguida, o que seriam as condições e implicações da experiência da leitura e da escrita na invenção de sentidos outros de pesquisa, através da construção do comum. Os movimentos produzidos por exercícios de leitura e escrita, ensaiados na formação de pedagogos, constituem uma composição que, colocando em jogo as subjetividades, se desenvolve numa relação de alteridade, produtora de incômodos e desassossegos, a partir dos quais se constrói um corpo comum de pesquisadores.<hr/>Abstract In this article we present practices of experimentation and invention of the relation between research and formation through experiences of reading and writing rehearsed at the university. Starting with authors like Giorgio Agamben, Jan Masschelein, Maarten Simons, Jorge Larrosa or Maurice Blanchot, it explores ideas of research and formation based on the marks of subjectivity, experience and a certain (un)productive way, in the sense of an inoperativeness, of inhabiting the world of education. We start from the concepts of study and formative research in order to think, then, what would be the conditions and implications of the experience of reading and writing in the invention of other possible senses for research, through the construction of the common. The movements produced by the reading and writing exercises, rehearsed in the formation of pedagogues, constitute a composition that, putting subjectivities at stake, is developed in a relation of alterity, producer of annoyances and unrest from which a common body of researchers is built.<hr/>Resumen En este texto se presentan prácticas de experimentación e invención de la relación entre investigación y formación a partir de experiencias de lectura y escritura ensayadas en la universidad. A partir de autores como Giorgio Agamben, Jan Masschelein, Maarten Simons, Jorge Larrosa o Maurice Blanchot, el texto explora una idea de investigación y formación pensadas a partir de las marcas de la subjetividad, de la experiencia y de una cierta forma (im)productiva, en el sentido de inoperancia, de habitar el mundo de la educación. Se parte de los conceptos de estudio e investigación formativa para pensar, después, lo que serían las condiciones e implicaciones de la experiencia de la lectura y de la escritura en la invención de sentidos otros de la investigación, a través de la construcción de lo común. Los movimientos producidos por ejercicios de lectura y escritura, ensayados en la formación de pedagogos, constituyen una composición que, colocando en juego las subjetividades, se desarrolla en una relación de alteridad, productora de incómodos y desasosiegos, a partir de los cuales se construye un cuerpo común de investigadores. <![CDATA[La producción de conocimientos sobre Educación Superior en Brasil en artículos publicados entre 2008 y 2018]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-77352019000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo tem o objetivo de oferecer uma síntese analítica das produções acadêmicas sobre o panorama atual da educação superior brasileira. O estudo tem caráter exploratório descritivo, utilizando a pesquisa bibliográfica. O material empírico se constituiu de 130 artigos publicados entre 2008 e 2018 em periódicos captados no Portal de Periódicos CAPES que apresentam um panorama do ensino superior brasileiro contemporâneo, tratando de tendências, políticas, modelos e configurações de gestão. Resultou em dois tipos de análises: bibliométrica e reflexiva/interpretativa. Os resultados indicam forte concentração de publicações entre 2015 e 2017, com foco principal em instituições privadas. Os estudos foram classificados em nove macrocategorias: políticas educacionais, expansão, internacionalização, diversificação, avaliação do ensino superior, gestão universitária, mercantilização, democratização e inclusão. Como tendência, percebeu-se que o cenário da educação superior no Brasil é fortemente influenciado por movimentos globais do capitalismo com viés neoliberal, com incentivo de organismos multilaterais que impulsionam uma expansão mercantilizada, diversificada, privada e elitizada.<hr/>Abstract The present article has the objective of offering an analytical synthesis of academic productions on the current panorama of Brazilian higher education. The study has a descriptive exploratory purpose, using bibliographic research. The empirical material consisted of 130 articles published between 2008 and 2018 in journals captured in the Portal of CAPES Journals that present a panorama of the contemporary Brazilian higher education, dealing with trends, policies, models and management configurations. It resulted in two types of analysis: bibliometric and reflective/interpretive. The outcomes indicate a strong concentration of publications between 2015 and 2017, with a focus on private institutions. The studies were classified into nine major categories: educational policies, expansion, internationalization, diversification, evaluation of higher education, university management, commercialization, democratization and inclusion. As a trend, it was noticed that the scenario of higher education in Brazil is strongly influenced by global movements of capitalism with neoliberal bias, with the encouragement of multilateral organizations that promote a commercialized, diversified, private and elitist expansion<hr/>Resumen El presente artículo tiene el objetivo de ofrecer una síntesis analítica de las producciones académicas sobre el panorama contemporáneo de la educación superior de Brasil. El estudio tiene carácter exploratorio descriptivo, utilizando la investigación bibliográfica. El material empírico se constituyó de 130 artículos publicados entre 2008 y 2018 en periódicos captados en el Portal de Periódicos CAPES que presentan un panorama de la enseñanza superior brasileña contemporánea, tratando de tendencias, políticas, modelos y configuraciones de gestión. Resultó en dos tipos de análisis: bibliométrica y reflexiva/interpretativa. Los resultados indican una fuerte concentración de publicaciones entre 2015 y 2017, con foco principal en instituciones privadas. Los estudios se clasificaron en nueve macro categorías: políticas educativas, expansión, internacionalización, diversificación, evaluación de la enseñanza superior, gestión universitaria, mercantilización, democratización e inclusión. Como tendencia, se percibió que el escenario de educación superior en Brasil es fuertemente influenciado por movimientos globales del capitalismo con sesgo neoliberal, con incentivo de organismos multilaterales que impulsan una expansión mercantilizada, diversificada, privada y elitizada. <![CDATA[Recursos públicos investidos en la educación infantil: un análisis de las consultorías internacionales]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-77352019000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo tem por objetivo analisar como se viabilizaram os recursos públicos destinados à implementação da política nacional para educação infantil por intermédio de convênios firmados pelo Brasil com os organismos internacionais para contratação de consultorias no período de 2012 e 2013. No intuito de subsidiar os argumentos, foram consultadas as concepções dos organismos internacionais, Organização dos Estados Ibero-americanos e Organização das Nações Unidas para Educação, a Ciência e a Cultura. Analisaram-se os documentos do Ministério da Educação - Relatórios de Gestão do Ministério da Educação, referentes à Secretaria da Educação Básica e Coordenação Geral da Educação Infantil dos anos de (2012-2013). A construção do referencial e as análises foram desenvolvidas à luz do materialismo histórico-dialético. A análise dos dados caracteriza-se como qualitativa e se deu por meio da pesquisa documental e da análise de conteúdo. Dentre os resultados, constatou-se que os recursos públicos foram viabilizados na perspectiva de uma política focalizada, na lógica da redução de gastos.<hr/>Abstract The purpose of this article is to analyze how were enablethe public resources destined to the implementation of the national policy for children education via the agreements signed by Brazil with the international organizations for the contracting of consultancies in the period of 2012 and 2013. In order to subsidize the arguments, we have consulted the conceptions of international organizations, the Organization of Ibero-American States and the United Nations Organization for Education, Science and Culture. We have analyzed the documents of the Ministry of Education - Management Reports of the Ministry of Education, concerning the Secretary of Basic Education and General Coordination of Children Education for the years 2012 and 2013. The construction of the referential and the analyzes were developed in the light of historical-dialectical materialism. The analysis of the data is characterized as qualitative and occurred through documentary research and content analysis. Among the results, we have verified that the public resources were made possible in the perspective of a focused policy, in the logic of cost reduction.<hr/>Resumen El artículo tiene por objetivo analizar cómo se viabilizaron los recursos públicos destinados a la implementación de la política nacional para educación infantil por intermedio de convenios firmados por Brasil con los organismos internacionales para contratación de consultorías en el período de 2012 y 2013. Con el fin de subsidiar los argumentos, se han consultado las concepciones de los organismos internacionales, Organización de los Estados Iberoamericanos y Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Se analizaron los documentos del Ministerio de Educación - Informes de Gestión del Ministerio de Educación, referentes a la Secretaría de Educación Básica y Coordinación General de la Educación Infantil de los años de 2012 y 2013. La construcción del referencial y los análisis se desarrollaron a la luz del materialismo histórico-dialéctico. El análisis de los datos se caracteriza como cualitativa y se dio por medio de la investigación documental y del análisis de contenido. Entre los resultados, se constató que los recursos públicos fueron viabilizados en la perspectiva de una política enfocada, en la lógica de la reducción de gastos. <![CDATA[La pedagogia, la formación humana y el sujeto narcisista pos moderno]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-77352019000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Esse estudo, de caráter bibliográfico, considera o tema da subjetividade na Pós-modernidade e analisa o seu impacto para a formulação de enunciados sobre formação humana pela pedagogia. Numa primeira parte, o texto analisa a subjetividade universal como premissa moderna e como essa noção se altera no cenário pós-moderno. Em seguida, caracteriza a subjetividade narcísica, a partir da construção de Gilles Lipovetsky sobre a ideia de sujeito narcísico, e sobre a noção de era do vazio, além de outros autores que tratam sobre o tema do sujeito, do narcisismo e da educação em tempos de Pós-modernidade. Por fim, considera-se a absorção e o impacto da noção de sujeito privatizado na formulação de discursos pedagógicos gerados ou recriados no cenário pós-moderno. O texto destaca o papel da escola como instância de prática da vida pública e oportunidade para o aprendizado de formas de pensamento descentrado e de sujeitos mais fortalecidos em autonomia e capacidade de vida coletiva.<hr/>Abstract This bibliographical study considers the subject of subjectivity in Postmodernity and analyzes its impact for the formulation of statements about human formation by pedagogy. In the first part, the text analyzes the universal subjectivity as a modern premise and how this notion changes in the postmodern scenario. Next, it characterizes the narcissistic subjectivity, from the construction of Gilles Lipovetsky on the idea of narcissistic person, and on the notion of the era of emptiness, besides other authors that treat on person, the narcissism and the education in times of Postmodernity. Finally, we consider the absorption and impact of the notion of privatized person in the formulation of pedagogical discourses generated or recreated in the postmodern scenario. The text highlights the role of the school as an instance of public life practice and an opportunity for the learning of decentralized forms of thought and of more strengthened persons in autonomy and capacity of collective life.<hr/>Resumen Este estudio bibliográfico considera el tema de la subjetividad en la Posmodernidad y analiza su impacto para la formulación de afirmaciones sobre la formación humana por la pedagogía. En la primera parte, el texto analiza la subjetividad universal como una premisa moderna y cómo esta noción cambia en el escenario posmoderno. A continuación, caracteriza la subjetividad narcisista, a partir de la construcción de Gilles Lipovetsky sobre la idea de sujeto narcisista, y sobre la noción de vacío, además de otros autores que tratan el tema del sujeto, el narcisismo y la educación en tiempos de la Posmodernidad. Finalmente, consideramos la absorción y el impacto de la noción de sujeto privatizado en la formulación de los discursos pedagógicos generados o recreados en el escenario posmoderno. El texto destaca el papel de la escuela como un ejemplo de práctica de la vida pública y una oportunidad para el aprendizaje de formas de pensamiento descentralizadas y de sujetos más fortalecidos en autonomía y capacidad de vida colectiva. <![CDATA[Experiencias juveniles de individuación: socialización familiar y escolar en narrativas biográficas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-77352019000300013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo analisa as experiências socializadoras escolares e familiares de dois jovens adultos que atualmente estão fora da escola. A produção é resultado de uma pesquisa etnográfica com a realização de entrevistas biográficas com jovens moradores (as) de uma região periférica da cidade de Belo Horizonte. Através de uma postura metodológica da sociologia dos indivíduos são apresentadas as experiências familiares e escolares de dois sujeitos, um jovem branco e uma jovem negra. As histórias de vida são analisadas através de duas dimensões, necessariamente, imbricadas: os processos socializadores e os modos de individuação. As narrativas sublinharam aspectos comuns e singulares das construções identitárias dos indivíduos, atravessadas pela interseccionalidade de gênero e raça, a partir de suas experiências familiares e escolares. O texto busca revelar a importância da compreensão da socialização escolar e familiar, do ponto de vista juvenil, através das singulares escritas da vida.<hr/>Abstract The article analyzes the socializing experiences of the school and family of two young adults who are currently out of school. The production is the result of an ethnographic research with biographical interviews with young people from a peripheral region of the city of Belo Horizonte. We present the family and school experiences of two persons, a young white male and a young black female, through a methodological stance of the sociology of individuals. The life stories are analyzed through two dimensions, necessarily, imbricated: the socializing processes and the ways of individuation. The narratives emphasized common and unique aspects of the identity constructions of individuals, crossed by the intersectionality of gender and race, from their family and school experiences. The text seeks to reveal the importance of understanding of school and family experience , from a juvenile point of view, through the singular writings of life.<hr/>Resumen El artículo analiza las experiencias socializadoras escolares y familiares de dos jóvenes adultos que actualmente están fuera de la escuela. La producción es fruto de una investigación etnográfica con la realización de entrevistas biográficas con jóvenes habitantes de una región periférica de la ciudad de Belo Horizonte. A través de una postura metodológica de la sociología de los individuos, se presentan las experiencias familiares y escolares de dos sujetos, un joven blanco y una joven negra. Las historias de vida se analizan a través de dos dimensiones, necesariamente, imbricadas: los procesos socializadores y los modos de individuación. Las narraciones subrayaron aspectos comunes y singulares de las construcciones identitarias de los individuos, atravesadas por la interseccionalidad del género y la raza, desde sus experiencias familiares y escolares. El texto busca revelar la importancia de la comprensión de la socialización escolar y familiar, desde el punto de vista juvenil, a través de las singulares escritas de la vida. <![CDATA[¿Colaborar o cooperar? dice mi espejo!]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-77352019000300014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo discute as reflexões relativas às interfaces colaborar/cooperar em processos formativos mediados por práticas investigativas em Educação da Matemática, com destaque à abordagem colaborativa crítico-reflexiva. A indagação que se coloca é a de explicitar as relações que se estabelecem entre elas, considerando as peculiaridades inerentes à colaboração e à cooperação. Nesse sentido, o texto enfatiza, inicialmente, os aspectos distintivos entre esses dois conceitos como parâmetro de análise e compreensão das relações prováveis que se estabelecem entre ambos, considerando os resultados de estudos e pesquisas de autores que refletem sobre essa temática e os fundamentos da teoria do discurso (BAKHTIN, 2003). Buscamos, em seguida, elementos empíricos possíveis de tornar evidentes essas relações e conexões a partir de um contexto que privilegia a pesquisa como eixo central do processo formativo. E, por fim, destacamos a complexidade desses processos e a necessidade de compreender e considerar a pluralidade de procedimentos metodológicos que eles requerem.<hr/>Abstract This article discusses the reflections related to the to collaborate / to cooperate interfaces in formative processes mediated by investigative practices in Mathematics Education, with emphasis on the reflective critical collaborative approach. The question that arises is to explain the relationships that are established between them, considering the peculiarities inherent in collaboration and cooperation. In this sense, the text, initially, emphasizes the distinctive aspects between these two concepts as a parameter of analysis and understanding of the probable relationships that are established between both, considering the results of studies and research by authors that reflect on this theme and the foundations of theory of the speech (BAKHTIN, 2003). We then seek empirical elements that can make evident these relationships and connections from a context that privileges research as the central axis of the formative process. And, finally, we highlight the complexity of these processes and the need to understand and consider the plurality of methodological procedures that they require.<hr/>Resumen Este artículo discute las reflexiones relativas a las interfaces colaborar / cooperar en procesos formativos mediados por prácticas de investigación en Educación Matemática, con destaque en el enfoque colaborativo crítico-reflexivo. La pregunta que surge es explicar las relaciones establecidas entre ellos, considerando las peculiaridades inherentes a la colaboración y la cooperación. En este sentido, el texto enfatiza, inicialmente, los aspectos distintivos entre estos dos conceptos como parámetro de análisis y comprensión de las relaciones probables que se establecen entre ambas, considerando los resultados de estudios e investigaciones de autores que reflexionan sobre esa temática y los fundamentos de la teoría del discurso (BAKHTIN, 2003). Luego, buscamos, busca elementos empíricos posibles de hacer evidentes esas relaciones y conexiones a partir de un contexto que privilegia la investigación con eje central del proceso formativo . Y, finalmente, destacamos la complejidad de estos procesos y la necesidad de comprender y considerar la pluralidad de procesos procedimientos metodológicos que requieren. <![CDATA[Entrevista con Neide Varela Santiago y Homenajes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-77352019000300015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo discute as reflexões relativas às interfaces colaborar/cooperar em processos formativos mediados por práticas investigativas em Educação da Matemática, com destaque à abordagem colaborativa crítico-reflexiva. A indagação que se coloca é a de explicitar as relações que se estabelecem entre elas, considerando as peculiaridades inerentes à colaboração e à cooperação. Nesse sentido, o texto enfatiza, inicialmente, os aspectos distintivos entre esses dois conceitos como parâmetro de análise e compreensão das relações prováveis que se estabelecem entre ambos, considerando os resultados de estudos e pesquisas de autores que refletem sobre essa temática e os fundamentos da teoria do discurso (BAKHTIN, 2003). Buscamos, em seguida, elementos empíricos possíveis de tornar evidentes essas relações e conexões a partir de um contexto que privilegia a pesquisa como eixo central do processo formativo. E, por fim, destacamos a complexidade desses processos e a necessidade de compreender e considerar a pluralidade de procedimentos metodológicos que eles requerem.<hr/>Abstract This article discusses the reflections related to the to collaborate / to cooperate interfaces in formative processes mediated by investigative practices in Mathematics Education, with emphasis on the reflective critical collaborative approach. The question that arises is to explain the relationships that are established between them, considering the peculiarities inherent in collaboration and cooperation. In this sense, the text, initially, emphasizes the distinctive aspects between these two concepts as a parameter of analysis and understanding of the probable relationships that are established between both, considering the results of studies and research by authors that reflect on this theme and the foundations of theory of the speech (BAKHTIN, 2003). We then seek empirical elements that can make evident these relationships and connections from a context that privileges research as the central axis of the formative process. And, finally, we highlight the complexity of these processes and the need to understand and consider the plurality of methodological procedures that they require.<hr/>Resumen Este artículo discute las reflexiones relativas a las interfaces colaborar / cooperar en procesos formativos mediados por prácticas de investigación en Educación Matemática, con destaque en el enfoque colaborativo crítico-reflexivo. La pregunta que surge es explicar las relaciones establecidas entre ellos, considerando las peculiaridades inherentes a la colaboración y la cooperación. En este sentido, el texto enfatiza, inicialmente, los aspectos distintivos entre estos dos conceptos como parámetro de análisis y comprensión de las relaciones probables que se establecen entre ambas, considerando los resultados de estudios e investigaciones de autores que reflexionan sobre esa temática y los fundamentos de la teoría del discurso (BAKHTIN, 2003). Luego, buscamos, busca elementos empíricos posibles de hacer evidentes esas relaciones y conexiones a partir de un contexto que privilegia la investigación con eje central del proceso formativo . Y, finalmente, destacamos la complejidad de estos procesos y la necesidad de comprender y considerar la pluralidad de procesos procedimientos metodológicos que requieren. <![CDATA[Investigaciones en educación: la entrevista reflexiva]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-77352019000300016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo discute as reflexões relativas às interfaces colaborar/cooperar em processos formativos mediados por práticas investigativas em Educação da Matemática, com destaque à abordagem colaborativa crítico-reflexiva. A indagação que se coloca é a de explicitar as relações que se estabelecem entre elas, considerando as peculiaridades inerentes à colaboração e à cooperação. Nesse sentido, o texto enfatiza, inicialmente, os aspectos distintivos entre esses dois conceitos como parâmetro de análise e compreensão das relações prováveis que se estabelecem entre ambos, considerando os resultados de estudos e pesquisas de autores que refletem sobre essa temática e os fundamentos da teoria do discurso (BAKHTIN, 2003). Buscamos, em seguida, elementos empíricos possíveis de tornar evidentes essas relações e conexões a partir de um contexto que privilegia a pesquisa como eixo central do processo formativo. E, por fim, destacamos a complexidade desses processos e a necessidade de compreender e considerar a pluralidade de procedimentos metodológicos que eles requerem.<hr/>Abstract This article discusses the reflections related to the to collaborate / to cooperate interfaces in formative processes mediated by investigative practices in Mathematics Education, with emphasis on the reflective critical collaborative approach. The question that arises is to explain the relationships that are established between them, considering the peculiarities inherent in collaboration and cooperation. In this sense, the text, initially, emphasizes the distinctive aspects between these two concepts as a parameter of analysis and understanding of the probable relationships that are established between both, considering the results of studies and research by authors that reflect on this theme and the foundations of theory of the speech (BAKHTIN, 2003). We then seek empirical elements that can make evident these relationships and connections from a context that privileges research as the central axis of the formative process. And, finally, we highlight the complexity of these processes and the need to understand and consider the plurality of methodological procedures that they require.<hr/>Resumen Este artículo discute las reflexiones relativas a las interfaces colaborar / cooperar en procesos formativos mediados por prácticas de investigación en Educación Matemática, con destaque en el enfoque colaborativo crítico-reflexivo. La pregunta que surge es explicar las relaciones establecidas entre ellos, considerando las peculiaridades inherentes a la colaboración y la cooperación. En este sentido, el texto enfatiza, inicialmente, los aspectos distintivos entre estos dos conceptos como parámetro de análisis y comprensión de las relaciones probables que se establecen entre ambas, considerando los resultados de estudios e investigaciones de autores que reflexionan sobre esa temática y los fundamentos de la teoría del discurso (BAKHTIN, 2003). Luego, buscamos, busca elementos empíricos posibles de hacer evidentes esas relaciones y conexiones a partir de un contexto que privilegia la investigación con eje central del proceso formativo . Y, finalmente, destacamos la complejidad de estos procesos y la necesidad de comprender y considerar la pluralidad de procesos procedimientos metodológicos que requieren.