Scielo RSS <![CDATA[Revista Estudos Feministas]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0104-026X20060001&lang=es vol. 14 num. 01 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Raça, sexualidade e saúde]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[A new world engendered: intersections. The making of the iberian transatlantic empires XVI to XIX centuries]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo aborda as interseções que se desenvolveram no império colonial espanhol entre relações de gênero, concepções de sexualidade feminina, honra familiar e a ordem do Estado. São analisadas as formas como as múltiplas normas morais, sociais, jurídicas e religiosas relativas à sexualidade e às relações entre mulheres e homens interagiram com as desigualdades sócio-políticas na experiência colonial ibérica. O Novo Mundo proporciona um exemplo especialmente claro das interseções dinâmicas entre as idéias e os ideais contemporâneos sobre sexo/gênero, raça/etnicidade e classe social que se refletem nos novos sistemas de identificação, classificação e discriminação social que se forjaram na consolidação da sociedade colonial ibero-americana. Torna-se exemplo também das conseqüências que a moralidade sexual e os estereótipos de gênero prevalentes tiveram para todas as esferas da vida das mulheres.<hr/>ABSTRACT This article approaches the intersections developed under the colonial Spanish empire among gender relations, feminine sexuality concepts, family honor and State regulation. The way the multiple moral, social, juridical and religious norms in relation to sexuality and relations between women and men interacted with the social/political inequalities in the Iberian colonial experience will be analyzed. The New World provides a particularly clear example of the dynamic intersections between contemporary ideas and ideals about sex/gender and race/ethnicity and social class that became manifest on the new identification systems, classification and social discrimination forged in the consolidation of the Iberian American colonial society. It also becomes an example of the consequences that the sexual morality and the prevailing gender stereotypes have had in all the aspects of women's lives. <![CDATA[In the fabric of brazilian sexuality]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo trata dos mitos e comportamentos sexuais, com o objetivo de demonstrar a natureza fabricada da representação acerca da sexualidade brasileira como altamente erotizada e maleável. A partir de uma visão construtivista da sexualidade, os mitos em torno da natureza sexual dos brasileiros são analisados. Vigora no país a representação de que a cultura brasileira é muito aberta sexualmente, expansiva e - calorosa o que se constitui como referência positiva para a identidade nacional. A partir de dados provenientes de um inquérito domiciliar realizado em três cidades de distintas regiões do país, com jovens de ambos os sexos, de 18 a 24 anos, e de dados históricos, o artigo busca demonstrar que os comportamentos sexuais não correspondem à imagem socialmente difundida da sexualidade brasileira, fortemente codificada por relações de gênero.<hr/>ABSTRACT This article is about sexual myths and conducts, aiming to demonstrate the constructed nature of the Brazilian sexuality representation as highly eroticized and malleable. Starting from a constructivist perspective of sexuality, the myth of Brazilian sexual nature is analyzed. There is a widespread idea that Brazilian culture is sexually too open, expansive and warm - which is considered as a positive reference for national identity. Considering historical data and those originated from a survey carried out in three regions of the country with young people of both sexes aged 18 through 24, the article demonstrates that sexual behaviors do not correspond to the socially diffused image of Brazilian sexuality - strongly patterned by gender relations. <![CDATA[À brasileira: raciality and the writing of a destructive desire.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Se o erotismo, como afirma Bataille, diferencia a sexualidade humana - conforme institui o sujeito moderno como efeito do desejo - está corretamente classificado entre as análises críticas das condições de produção dos sujeitos modernos. Por isso, neste artigo, revisito as articulações do erótico na versão de Freyre do sujeito nacional brasileiro. Mapeio como o erotismo produz uma figura racial, o mestiço, cuja particularidade reside em ser um objeto escatológico, isto é, uma figura histórica destinada a desaparecer. Enquanto essa figura tem sido celebrada como o símbolo produtivo e unificador da brasilidade, tem efeitos materiais opostos. Como dispositivo político/simbólico, o mestiço institui sujeitos sociais subalternos. Isso é conseqüência de como a miscigenação, como significante histórico, antecipa a obliteração (física e simbólica) de negros e índios. Isso é resultado, como mostro, da construção da mulher não branca como um instrumento (não como objeto) do desejo colonial. Como tal, isso também está pressuposto dentro dos mecanismos do sujeito racial que prevalece no Brasil contemporâneo.<hr/>ABSTRACT If eroticism, as Bataille states, distinguishes human sexuality - as it institutes the modern subject as the effect of desire - it belongs in critical analyses of the conditions of production of modern subjects. For this reason, in this paper, I revisit articulations of the erotic in Freyre's version of the Brazilian national subject. I trace how eroticism produces a racial figure, the mestiço, whose particularity resides in that it is an eschatological object, i.e. a historical figure destined to disappear. While this figure has been celebrated as the unifying, productive symbol of Brazilianness, it has opposite material effects. As a political/symbolic device, the mestiço institutes subaltern social subjects. This results from how miscegenation, as a historical signifier, anticipates the (physical and symbolic) obliteration of blacks and Indians. This, I show, results from the construction of the nonwhite female as an instrument (not as an object) of colonial desire. As such, it is also presupposed in the mechanisms of racial subject governing contemporary Brazil. <![CDATA[Professional mulatas: race, gender and occupation]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Baseado em pesquisa realizada junto a um grupo de mulheres negras inscritas no II Curso de Formação Profissional de Mulatas, promovido pelo SENAC-RJ, o artigo resgata e analisa as categorias através das quais as alunas representam sua condição de mulata e a passagem à condição de mulata profissional. Representante e mediadora de uma brasilidade que se faz feminina, sensual e mestiça, a mulata profissional se debate, necessária e permanentemente, entre dois pólos, simultaneamente profissionais e morais: de um lado, o pólo positivo, da dançarina; de outro lado, o pólo negativo e ameaçador, da prostituta.<hr/>ABSTRACT Based on a research carried out with a group of black women enrolled in the II Course for Professional Formation of Mulatas, the article recovers and analyses the categories through which the students represent their condition of mulatta and their passing to the condition of professional mulata. The mulata, who represents and mediates a Brazilian way of being a woman, sensual and race-mixed, the professional mulata debates herself, permanently, between two poles which are both professional and moral: on the one hand, there is a positive pole, of being a dancer, on the other, there is a threatening and negative one, of being a prostitute. <![CDATA[Negociando com a adversidade:: reflexões sobre "raça", (homos)sexualidade e desigualdade social no Rio de Janeiro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O objetivo deste artigo é discutir como a dinâmica dos afetos e prazeres se cruza com a desigualdade social no circuito GLS carioca. Mais especificamente, será abordada parte da trajetória de vida de dois jovens homossexuais negros que vivem no subúrbio carioca e de um que vive na favela da Maré. O trabalho de campo evidenciou que nesse contexto os homossexuais masculinos mais escuros que moram nos subúrbios e nas favelas do Rio de Janeiro possuem um campo de manobra mais amplo do que aqueles nos quais se inserem rapazes e moças heterossexuais da região e, mesmo, as lésbicas e travestis de diferentes cores que habitam essas áreas.<hr/>ABSTRACT The aim of this article is to discuss how the affection and pleasure dynamics intersect with the social inequality in the gay and lesbian circuit in Rio de Janeiro city. Part of the life trajectory of two young black homosexuals living in the carioca suburbs, and one living in Maré slum, will be more particularly approached. The field work emphasized that, in this context, the darker male homosexuals living in suburbs and slums in Rio de Janeiro have a broader range of action than those in which young heterosexual male and female and even lesbians and transvestites of different color living in these areas are inserted. <![CDATA[Affection and couple election among teenagers from popular sectors of Cali]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este artículo explora las lógicas de producción de afectos y elección de pareja en los jóvenes de sectores populares heterogéneos de la ciudad de Cali (Colombia), según factores de clase, género y raza. Sin pretender entrar directamente en la conyugalidad, de todos modos el texto sí incursiona en el asunto de la elección de pareja, bajo las restricciones del ciclo de vida adolescente y postadolescente de nuestro programa de investigación a través del noviazgo, eventualmente con la opción de cohabitar y tener una prole; de acuerdo con la información recogida a nivel de las entrevistas y los grupos focales. En segundo lugar, al tener la disposición de una información estadística a través de una serie de encuestas de hogares entre 1998 y el 2003 para Cali y la región urbana del Valle del Cauca, en donde se encuentra Cali, sobre población afrocolombiana y no afrocolombiana, hemos podido intentar una primera aproximación al fenómeno de la homogamia racial de los hogares completos (con presencia de cónyuge), estableciendo los nexos necesarios con los datos cualitativos para mirar desde una perspectiva macro social el comportamiento de esas lógicas en los grupos jóvenes. Por ello, los factores de clase, género y raza son vistos a través de la categoría de homogamia racial, en el sentido de acercarse a los constreñimientos sociales del ejercicio de la sexualidad, el afecto y el intento de conformación de uniones en la sociedad caleña<hr/>ABSTRACT This article explores the affection and the couple election production logics among teenagers from heterogeneous popular sectors of Cali city (Colombia), according to class, gender and race factors. Without seeking to look directly into the conjugality, anyway the text enters in the matter of couple's election, under the restrictions of adolescent and post adolescent life cycle of our research program through the courtship, eventually with the option to cohabit and to have an offspring; in accordance with the information picked up to level of the interviews and the focal groups. In second place, when having the opportunity of a statistical data through household survey series between 1998 and the 2003 in Cali and the Valle del Cauca urban region, where Cali is placed, on Afrocolombian and non Afrocolombian population, we have been able to attempt a first approach to the racial homogamy phenomenon for the complete households (it means, with spouse's presence), establishing the necessary links with the qualitative data to look from a macro social perspective the behavior of these logics among the teenagers. For that reason, the class, gender and race factors are seen through the racial homogamy category, in the sense of coming closer to the social constraints of the sexuality as a social practice, the affection and the intent of conjugal couple conformation in the Cali society. <![CDATA[Políticas de sexualidad juvenil y diferencias étnico-raciales en Colombia: reflexiones a partir de un estudio de caso]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este artículo analiza las modalidades de 'gobierno de la sexualidad juvenil' puestas en obra por medio de las actividades educativas realizadas en los programas de salud sexual y reproductiva destinados a jóvenes colombianos, y sus efectos en la producción de subjetividades juveniles. Examina también las percepciones de quienes realizan estas intervenciones sobre las diferencias étnico-raciales existentes entre jóvenes y su incidencia en el quehacer de las y los funcionarios implicados en estos programas. La información se basa en la observación de dos experiencias de intervención en salud sexual y reproductiva con jóvenes escolarizados en Bogotá, y en las entrevistas a los y los coordinadores de los talleres de educación sexual y a las personas encargadas de las labores de consejería en cada uno de los programas<hr/>ABSTRACT This article analyzes the particular modes of governance of adolescent sexuality that emerge from the educational activities carried out by sexual and reproductive health programs for young Colombians. It also analyzes their effects on the production of adolescent subjectivities. In addition, it examines the perception of those who carry out the pedagogic activities related to sexuality with adolescents and the way these perceptions are marked by ethnic/racial differences, as well as their influence on their professional performance. Field data are based on observation of two pilot programs on sexual and reproductive health among adolescent high school students in Bogotá, and on interviews with workshop coordinators and male and female counselors <![CDATA["A vida em que vivemos: race, gender and modernity in São Gonçalo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Neste artigo, o autor apresenta dados preliminares de pesquisa etnográfica com jovens de ambos os sexos em grande bairro popular na periferia de São Gonçalo, Região Metropolitana do Rio de Janeiro. O objetivo da pesquisa é interrogar sobre a experiência da modernização em ambiente de pobreza e subcidadania e, mais especificamente, como as práticas e representações de raça e gênero são mobilizadas pelos agentes nesse contexto. O debate sobre modernização e relações raciais, assim como uma descrição sociológica sintética do bairro, ajudam a enquadrar as observações etnográficas, relacionadas principalmente aos usos do corpo, sua racialização e gendering; a experiência da subalternidade de classe; e o sentimento de excentricidade ou condição periférica<hr/>ABSTRACT In this article the author displays some ethnographic data from a research with young people of both sexes in a big popular periphery neighborhood of São Gonçalo city, Metropolitan Area of Rio de Janeiro. The research main goal is to interrogate the modernization experience in an environment of sub-citizenship and poverty. More specifically the question is how the agents mobilize race/gender practices and representations in that context. The discussion about modernization and race relations as well a brief sociological description of the neighborhood help to better understand the ethnographic observations which are related with the body uses, its racialization and gendering; the class subalternity experience; and the feeling of eccentricity or peripheral condition <![CDATA[Discriminação, cor e intervenção social entre jovens na cidade do Rio de Janeiro (RJ, Brasil): a perspectiva masculina]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este trabalho aborda a temática da discriminação e do racismo entre jovens cariocas, analisando as percepções, vivências e reações do grupo diante das situações de preconceito. O estudo integra uma pesquisa mais ampla sobre a repercussão de intervenções sociais nas trajetórias de rapazes e moças das camadas populares. Para tanto, foram realizadas entrevistas em profundidade com 42 jovens, entre 18 e 24 anos, com e sem a participação em projetos voltados para a formação da cidadania e capacitação profissional. No presente artigo foi privilegiada a análise das falas dos/das jovens sobre os circuitos, as redes e os processos que envolvem as práticas discriminatórias na cidade do Rio de Janeiro. Destacamos as configurações que a discriminação e o racismo assumem entre os jovens do sexo masculino com experiência em projetos sociais e suas implicações para a sociabilidade e o acesso a determinados espaços sociais. A perspectiva comparativa entre os/as jovens com e sem experiência institucional forneceu pistas interessantes sobre as interfaces entre raça, classe e gênero, ampliando assim o entendimento das especificidades das relações raciais no Brasil.<hr/>ABSTRACT This work approaches the thematic of discrimination and racism among carioca youth, through the analysis of the insights, experiences and reactions of the group before prejudicial situations. The study integrates a broader research about the effects of social interventions in the trajectories of young males and females from the popular layers. Hence, meaningful interviews have been made with 42 youths aged 18 through 24, with and without the participation in projects concerned with the citizenship and professional capacitation. Herein we have privileged the analysis of the youths' talks about the circuits, the networks and the processes that involve the discriminatory practices in Rio de Janeiro city. We emphasize the configurations that discrimination and racism assume among young males with experience in social projects and their implication for the sociability and access to certain social spaces. The comparative perspective among youths with and without institutional experience has given interesting insights on race, class and gender, thus broadening the understanding of the racial relations specificities in Brazil <![CDATA[About the meaning of being a boy for male adolescents from the metropolitan area of Buenos Aires]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo del artículo es analizar algunos significados que dan varones jóvenes sobre ser hombre y las implicancias de estos significados en sus interacciones sociales. Se utilizan datos de una investigación cualitativa en hombres adolescentes de dos estratos socioeconómicos: bajo y medio-alto residentes en el Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA). Uno de los hallazgos muestra que la concepción sobre un deseo sexual masculino arrollador y mayor que el deseo sexual femenino, si bien se justifica principalmente desde argumentos de tipo esencialistas, también se justifica desde argumentos sociales o desde una combinación de ambos. Un determinismo social, o un determinismo combinado entre argumentos sociales y biológicos también pueden orientar hacia una naturalización de las relaciones sociales que obstruyen la posibilidad del cambio individual y del cambio social<hr/>ABSTRACT The aim of this article is to analyze social representations of male adolescents about the meaning of being a boy and the implications for their sexual interactions. To that purpose we examine data from a qualitative research among male adolescents from two socioeconomic strata: low and middle-low residents from the Metropolitan Area of Buenos Aires (AMBA). The data show that the conception about a male desire greater than the female desire is in great part justified by essentialist arguments (biological reasons). However, this conception is also justified by social arguments or a mix of social and essentialist arguments. A social determinism, as well as a mix between social and biological arguments, might guide to a naturalization of sexual relations that could obstruct individual and social change. <![CDATA[Race, sexuality and illness in Mozambique]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo procura, a partir de uma discussão sobre a complexidade histórica, social, cultural e racial de Moçambique, apontar para a necessidade de se pensar a epidemia de HIV/AIDS no país como um fenômeno que tem implicações específicas determinadas por tal quadro. As medicinas tradicionais e as concepções de doença formuladas a partir de seus pressupostos, que estão intimamente relacionadas aos sistemas de parentesco, relações de gênero e cosmologias locais, e operam nas interpretações que os sujeitos fazem de seu contexto e experiências, devem ser levadas em consideração para se compreender as relações que os moçambicanos estabelecem com a doença, determinando concepções e experiências particulares de adoecimento pelo HIV/AIDS<hr/>ABSTRACT This article, through an analysis of Mozambican historical, social cultural and racial complexity, intends to point out the necessity of understanding HIV/AIDS epidemics in that country as a phenomenon with specific implications, determined by those particular conditions. The traditional healing systems and their disease conceptions, which are intimately related to local kinship, gender relations and cosmologies, and affect the interpretations that subjects produce about their context and experiences, should be considered to understand the relations Mozambicans establish with the disease, determining their particular conceptions and experiences with HIV/AIDS <![CDATA[Betty Friedan: morre a feminista que estremeceu a América]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo procura, a partir de uma discussão sobre a complexidade histórica, social, cultural e racial de Moçambique, apontar para a necessidade de se pensar a epidemia de HIV/AIDS no país como um fenômeno que tem implicações específicas determinadas por tal quadro. As medicinas tradicionais e as concepções de doença formuladas a partir de seus pressupostos, que estão intimamente relacionadas aos sistemas de parentesco, relações de gênero e cosmologias locais, e operam nas interpretações que os sujeitos fazem de seu contexto e experiências, devem ser levadas em consideração para se compreender as relações que os moçambicanos estabelecem com a doença, determinando concepções e experiências particulares de adoecimento pelo HIV/AIDS<hr/>ABSTRACT This article, through an analysis of Mozambican historical, social cultural and racial complexity, intends to point out the necessity of understanding HIV/AIDS epidemics in that country as a phenomenon with specific implications, determined by those particular conditions. The traditional healing systems and their disease conceptions, which are intimately related to local kinship, gender relations and cosmologies, and affect the interpretations that subjects produce about their context and experiences, should be considered to understand the relations Mozambicans establish with the disease, determining their particular conceptions and experiences with HIV/AIDS <![CDATA[Teologia feminista e a crítica da razão religiosa patriarcal: entrevista com Ivone Gebara]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo procura, a partir de uma discussão sobre a complexidade histórica, social, cultural e racial de Moçambique, apontar para a necessidade de se pensar a epidemia de HIV/AIDS no país como um fenômeno que tem implicações específicas determinadas por tal quadro. As medicinas tradicionais e as concepções de doença formuladas a partir de seus pressupostos, que estão intimamente relacionadas aos sistemas de parentesco, relações de gênero e cosmologias locais, e operam nas interpretações que os sujeitos fazem de seu contexto e experiências, devem ser levadas em consideração para se compreender as relações que os moçambicanos estabelecem com a doença, determinando concepções e experiências particulares de adoecimento pelo HIV/AIDS<hr/>ABSTRACT This article, through an analysis of Mozambican historical, social cultural and racial complexity, intends to point out the necessity of understanding HIV/AIDS epidemics in that country as a phenomenon with specific implications, determined by those particular conditions. The traditional healing systems and their disease conceptions, which are intimately related to local kinship, gender relations and cosmologies, and affect the interpretations that subjects produce about their context and experiences, should be considered to understand the relations Mozambicans establish with the disease, determining their particular conceptions and experiences with HIV/AIDS <![CDATA[Ponciá: Vicêncio]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo procura, a partir de uma discussão sobre a complexidade histórica, social, cultural e racial de Moçambique, apontar para a necessidade de se pensar a epidemia de HIV/AIDS no país como um fenômeno que tem implicações específicas determinadas por tal quadro. As medicinas tradicionais e as concepções de doença formuladas a partir de seus pressupostos, que estão intimamente relacionadas aos sistemas de parentesco, relações de gênero e cosmologias locais, e operam nas interpretações que os sujeitos fazem de seu contexto e experiências, devem ser levadas em consideração para se compreender as relações que os moçambicanos estabelecem com a doença, determinando concepções e experiências particulares de adoecimento pelo HIV/AIDS<hr/>ABSTRACT This article, through an analysis of Mozambican historical, social cultural and racial complexity, intends to point out the necessity of understanding HIV/AIDS epidemics in that country as a phenomenon with specific implications, determined by those particular conditions. The traditional healing systems and their disease conceptions, which are intimately related to local kinship, gender relations and cosmologies, and affect the interpretations that subjects produce about their context and experiences, should be considered to understand the relations Mozambicans establish with the disease, determining their particular conceptions and experiences with HIV/AIDS <![CDATA[Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo procura, a partir de uma discussão sobre a complexidade histórica, social, cultural e racial de Moçambique, apontar para a necessidade de se pensar a epidemia de HIV/AIDS no país como um fenômeno que tem implicações específicas determinadas por tal quadro. As medicinas tradicionais e as concepções de doença formuladas a partir de seus pressupostos, que estão intimamente relacionadas aos sistemas de parentesco, relações de gênero e cosmologias locais, e operam nas interpretações que os sujeitos fazem de seu contexto e experiências, devem ser levadas em consideração para se compreender as relações que os moçambicanos estabelecem com a doença, determinando concepções e experiências particulares de adoecimento pelo HIV/AIDS<hr/>ABSTRACT This article, through an analysis of Mozambican historical, social cultural and racial complexity, intends to point out the necessity of understanding HIV/AIDS epidemics in that country as a phenomenon with specific implications, determined by those particular conditions. The traditional healing systems and their disease conceptions, which are intimately related to local kinship, gender relations and cosmologies, and affect the interpretations that subjects produce about their context and experiences, should be considered to understand the relations Mozambicans establish with the disease, determining their particular conceptions and experiences with HIV/AIDS <![CDATA[Culpados]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo procura, a partir de uma discussão sobre a complexidade histórica, social, cultural e racial de Moçambique, apontar para a necessidade de se pensar a epidemia de HIV/AIDS no país como um fenômeno que tem implicações específicas determinadas por tal quadro. As medicinas tradicionais e as concepções de doença formuladas a partir de seus pressupostos, que estão intimamente relacionadas aos sistemas de parentesco, relações de gênero e cosmologias locais, e operam nas interpretações que os sujeitos fazem de seu contexto e experiências, devem ser levadas em consideração para se compreender as relações que os moçambicanos estabelecem com a doença, determinando concepções e experiências particulares de adoecimento pelo HIV/AIDS<hr/>ABSTRACT This article, through an analysis of Mozambican historical, social cultural and racial complexity, intends to point out the necessity of understanding HIV/AIDS epidemics in that country as a phenomenon with specific implications, determined by those particular conditions. The traditional healing systems and their disease conceptions, which are intimately related to local kinship, gender relations and cosmologies, and affect the interpretations that subjects produce about their context and experiences, should be considered to understand the relations Mozambicans establish with the disease, determining their particular conceptions and experiences with HIV/AIDS <![CDATA[Ao homem que não me quis]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100020&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo procura, a partir de uma discussão sobre a complexidade histórica, social, cultural e racial de Moçambique, apontar para a necessidade de se pensar a epidemia de HIV/AIDS no país como um fenômeno que tem implicações específicas determinadas por tal quadro. As medicinas tradicionais e as concepções de doença formuladas a partir de seus pressupostos, que estão intimamente relacionadas aos sistemas de parentesco, relações de gênero e cosmologias locais, e operam nas interpretações que os sujeitos fazem de seu contexto e experiências, devem ser levadas em consideração para se compreender as relações que os moçambicanos estabelecem com a doença, determinando concepções e experiências particulares de adoecimento pelo HIV/AIDS<hr/>ABSTRACT This article, through an analysis of Mozambican historical, social cultural and racial complexity, intends to point out the necessity of understanding HIV/AIDS epidemics in that country as a phenomenon with specific implications, determined by those particular conditions. The traditional healing systems and their disease conceptions, which are intimately related to local kinship, gender relations and cosmologies, and affect the interpretations that subjects produce about their context and experiences, should be considered to understand the relations Mozambicans establish with the disease, determining their particular conceptions and experiences with HIV/AIDS <![CDATA[A imagem social do médico de senhoras no século XX]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2006000100021&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo procura, a partir de uma discussão sobre a complexidade histórica, social, cultural e racial de Moçambique, apontar para a necessidade de se pensar a epidemia de HIV/AIDS no país como um fenômeno que tem implicações específicas determinadas por tal quadro. As medicinas tradicionais e as concepções de doença formuladas a partir de seus pressupostos, que estão intimamente relacionadas aos sistemas de parentesco, relações de gênero e cosmologias locais, e operam nas interpretações que os sujeitos fazem de seu contexto e experiências, devem ser levadas em consideração para se compreender as relações que os moçambicanos estabelecem com a doença, determinando concepções e experiências particulares de adoecimento pelo HIV/AIDS<hr/>ABSTRACT This article, through an analysis of Mozambican historical, social cultural and racial complexity, intends to point out the necessity of understanding HIV/AIDS epidemics in that country as a phenomenon with specific implications, determined by those particular conditions. The traditional healing systems and their disease conceptions, which are intimately related to local kinship, gender relations and cosmologies, and affect the interpretations that subjects produce about their context and experiences, should be considered to understand the relations Mozambicans establish with the disease, determining their particular conceptions and experiences with HIV/AIDS