Scielo RSS <![CDATA[Revista Estudos Feministas]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0104-026X20100001&lang=es vol. 18 num. 01 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Análisis genético para la identificación de niños apropiados: construcción política y científica de la "naturaleza" y el parentesco]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo se reflexiona en torno a los análisis genéticos para la identificación de niños apropiados durante la última dictadura militar argentina. Para ello se consideran las discusiones sobre la dicotomía naturaleza-cultura, abordando el parentesco como una construcción política a partir de la acción de búsqueda de Abuelas de Plaza de Mayo, en su promoción de técnicas científicas para el "descubrimiento" del vínculo biológico. En este sentido, se estudian también las formas de construcción jurídica de las familias conectadas a la identificación; la constitución posterior de relaciones familiares, así como ciertos efectos sociales que las trascienden. De esta forma, se argumentará que aún en los casos en los cuales el parentesco parece agotarse en el vínculo de sangre, lo biológico no existe por fuera de las prácticas sociales y simbólicas.<hr/>This article deals with the genetic analysis aimed at the identification of children appropriated during the last Argentine military dictatorship. For this purpose, the discussions on the nature-culture dichotomy are considered, with an approach to kinship as a political construction from the searching action of Abuelas de Plaza de Mayo (Grandmothers), promoting scientific techniques for the "discovery" of the biological bond. In this sense, the forms of legal construction of families connected to the identification; the subsequent constitution of family relationships, as well as certain social effects that transcend them are also studied. In this way, it will be argued that even in cases in which kinship seems to come to an end in the blood bond, the biological aspect does not exist beyond the social and symbolic practices. <![CDATA[Os psicólogos na rede de assistência a mulheres em situação de violência]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Buscou-se identificar e analisar a inserção dos psicólogos na rede intersetorial de serviços para mulheres em situação de violência. Foram analisadas entrevistas com profissionais de serviços específicos da Grande São Paulo (policial, saúde, psicossocial, abrigo, orientações básicas). Os psicólogos estão presentes e são solicitados em todos os tipos de serviços. Têm lugar na capacitação e supervisão dos profissionais, além do atendimento às mulheres. Na assistência, nota-se grande diversidade de práticas, com frequente ajustamento das intervenções aos objetivos, à cultura institucional e à vocação assistencial dos serviços. Há uma relativa indefinição na especificidade do trabalho do psicólogo, o que pode representar impasses para uma melhor articulação em equipe e em rede, mas, por outro lado, também pode criar oportunidades para inovações na prática.<hr/>The aim of this research was to identify and analyze the insertion of psychologists into the network of services assisting violence against women. Interviews with psychologists working for specific services in Greater Sao Paulo (police, health, psychosocial assistance, shelter, basic assistance) were analyzed. Psychologists are present and their work is requested in all types of services. Their work consists in training and supervising other professionals, as well as assisting women. There is a great diversity of practices, with frequent adjustment of the interventions to the objectives, institutional culture and assistance vocation of the services. There is a relative impreciseness in the psychologists' work, and this can stand as a barrier to better team and network integration. However, it can also create opportunities for innovations in practices. <![CDATA[A maternidade na política de humanização dos cuidados ao bebê prematuro e/ou de baixo peso: Programa Canguru]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo deste artigo é desenvolver uma reflexão acerca dos modelos de maternidade e família implícitos no documento oficial do Ministério da Saúde sobre o Programa Canguru. Também explora a forma como o Programa é aplicado numa maternidade do Nordeste, apresentado como assistência humanizada para o atendimento ao bebê prematuro e/ou de baixo peso. A perspectiva adotada para este estudo documental é a análise foucaultiana do discurso, que focaliza o papel da linguagem na conformação da vida social e psicológica dos atores sociais envolvidos. A análise mostra que existe um discurso prescritivo, universalista, de caráter impositivo, que posiciona as mulheres como objetos passivos de intervenção, através da idealização da maternidade saudável e da família nuclear típica da classe média.<hr/>The article aims to develop a reflection about the models of motherhood and family implicit in the official document edited by the Ministry of Health about the Kangaroo Program. It also explores the way the Program is developed at a Maternity Hospital in the North-Eastern part of the country, as it is presented as humanized health care for premature and/or underweight babies. The methodological perspective adopted is the foucauldian discourse analysis which focuses on the role of language in the configuration of the social and psychological life of the social actors involved. The analysis shows that there exists a comprehensive, prescriptive, and authoritarian discourse, positioning women as passive objects of intervention, through the idealization of a healthy motherhood and a typical nuclear middle class family. <![CDATA[Do campo à "Campanha": gênero, performance e narrativas orais na fronteira entre o Brasil e o Uruguai]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo abordo questões referentes à configuração dos papéis de gênero entre contadoras e contadores de "causos" da região da fronteira entre Brasil e Uruguai, considerando também o papel da pesquisadora nesse contexto. Na pesquisa etnográfica realizada, as diferenças entre os gêneros foram gradualmente revelando sua importância para o estudo das histórias narradas e, consequentemente, para a compreensão da sociedade fronteiriça. Assim como na organização social local percebe-se uma clara divisão do trabalho, do tempo e dos espaços ocupados por homens e mulheres, também nas narrativas orais e nas suas performances essa divisão encontrará correspondência. Levando em conta esses aspectos, procuro demonstrar de que maneira, seja no conteúdo das narrativas, seja na forma de contá-las, essas diferenças vão sendo demarcadas.<hr/>This article focuses on questions concerning the configurations of the gender roles among the female and male storytellers at Brazil/Uruguay border, taking into consideration the role of the researcher in this context. The differences of gender were gradually revealing its importance in the study of the oral narratives and, consequently, in understanding the frontier society, in the context of the present ethnography. The sexual division of work, time and space present in the local social organization is expanded to the oral narratives as well as to their performances. I intend to explore how these aspects, on narrative contents and/or on the way they are told, are being constructed while these differences are being delimitated. <![CDATA[O cinema como pedagogia cultural: significações por mulheres idosas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo, fundamentado no campo dos estudos culturais - sobretudo em noções foucaultianas - e dos estudos feministas, analisa a contribuição do cinema na formação das identidades de gênero de mulheres idosas. Após breve discussão de aspectos relacionados à cultura, ao poder e à conformação das identidades de gênero, buscamos identificar, através das produções discursivas, significados construídos por um grupo de mulheres idosas sobre filmes a que assistiram em sua juventude, evidenciando os efeitos que os discursos dessa mídia exerceram na construção e na produção identitária dessas mulheres.<hr/>Using the theoretical reference of the cultural studies- mainly some foucauldian and feminist studies notions- this paper focuses upon the influence of films on the construction of gender identities. After a brief discussion on aspects of culture, power and identities formation, the meanings established by a group of elderly women on films they have attended during their youth are analyzed. We bring into evidence the effects that the discourses present in that media had upon those women's identitary construction and production. <![CDATA[Prostitución en Galicia: clientes e imaginarios femininos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Hoy, la prostitución en nuestra sociedad resulta un indicador de la "cultura sexual" dominante en las sociedades patriarcales y capitalistas. Este artículo pretende aportar otro enfoque al análisis de la industria sexual en nuestro país, ajustándose, principalmente, a las experiencias de los hombres implicados en el fenómeno de la prostitución en Galicia. El dramatismo con que las mujeres en prostitución viven su realidad y la frivolidad y ociosidad en la que se recrean los clientes, muestra el controvertido e inquietante semblante de esta realidad. El análisis del discurso de los clientes a través del "Frame Analysis", y el estudio de los imaginarios femeninos dominantes entre ellos son retratados en este texto, junto con el discurso de las mujeres en prostitución y el de los hombres que ocupan espacios masculinizados. Este artículo pretende ser una contribución más al complejo estudio del fenómeno de la prostitución en nuestro país.<hr/>Today, the prostitution in our society turns out to be an indicator of the dominant "sexual culture" in the patriarchal and capitalist societies. This article tries to contribute with another approach to the analysis of the sexual industry in our country, adjusting, principally, to the experiences of the men involved in the phenomenon of the prostitution in Galicia. The dramatic quality in which the women in prostitution live their reality and the levity and idleness, in which the clients enjoy themselves, show the controversial and worrying face of this reality. The analysis of the clients' speech across the "Frame Analysis", and the study of the feminine dominant imaginary among them are portrayed in this text, together with the speech of the women in prostitution and of the men who occupy masculinized spaces. This article tries to be a contribution to the complex study of the phenomenon of the prostitution in our country. <![CDATA[De Gabriela a Juma: imagens eróticas femininas nas telenovelas brasileiras]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo discute imagens que foram constituídas como eróticas na televisão brasileira da década de 1980, com destaque para as telenovelas Gabriela (Rede Globo, 1975) e Pantanal (Rede Manchete, 1990) e as personagens Gabriela e Juma. No processo de constituição de determinados sujeitos "eróticos", a revista Veja exerceu papel fundamental, ao divulgar, de forma positiva, atributos considerados sedutores nos corpos das atrizes erotizadas. Essas personagens são emblemáticas, pois atualizam estereótipos, como a indelével sensualidade brasileira, e a forte corporalidade carregada de diversos atributos, como brejeirice, malícia e morenice. O artigo explora a produção de telenovelas com vistas a mapear imagens que contribuíram para construir a subjetividade erótica à brasileira.<hr/>This paper aims at discussing some images constituted as erotic on Brazilian television. The Brazilian soap operas Gabriela (Rede Globo, 1975), and Pantanal (Rede Manchete, 1990), and their main characters, Gabriela and Juma, will be analyzed in detail. The Veja Magazine had a most influent part in constituting such "erotic" subjects through the divulging and commenting of positive, seductive attributes on the bodies of the eroticized actresses. Gabriela and Juma are important characters because they support the stereotypes of a Brazilian sensuality and the strong mundane aspects, such as sex-appeal and dark bodies. The text explores the Brazilian television production (soap operas) in order to map the images which have contributed to build the subjectively Brazilian eroticism. <![CDATA[Conversando sobre psicanálise: entrevista com Judith Butler]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo discute imagens que foram constituídas como eróticas na televisão brasileira da década de 1980, com destaque para as telenovelas Gabriela (Rede Globo, 1975) e Pantanal (Rede Manchete, 1990) e as personagens Gabriela e Juma. No processo de constituição de determinados sujeitos "eróticos", a revista Veja exerceu papel fundamental, ao divulgar, de forma positiva, atributos considerados sedutores nos corpos das atrizes erotizadas. Essas personagens são emblemáticas, pois atualizam estereótipos, como a indelével sensualidade brasileira, e a forte corporalidade carregada de diversos atributos, como brejeirice, malícia e morenice. O artigo explora a produção de telenovelas com vistas a mapear imagens que contribuíram para construir a subjetividade erótica à brasileira.<hr/>This paper aims at discussing some images constituted as erotic on Brazilian television. The Brazilian soap operas Gabriela (Rede Globo, 1975), and Pantanal (Rede Manchete, 1990), and their main characters, Gabriela and Juma, will be analyzed in detail. The Veja Magazine had a most influent part in constituting such "erotic" subjects through the divulging and commenting of positive, seductive attributes on the bodies of the eroticized actresses. Gabriela and Juma are important characters because they support the stereotypes of a Brazilian sensuality and the strong mundane aspects, such as sex-appeal and dark bodies. The text explores the Brazilian television production (soap operas) in order to map the images which have contributed to build the subjectively Brazilian eroticism. <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo discute imagens que foram constituídas como eróticas na televisão brasileira da década de 1980, com destaque para as telenovelas Gabriela (Rede Globo, 1975) e Pantanal (Rede Manchete, 1990) e as personagens Gabriela e Juma. No processo de constituição de determinados sujeitos "eróticos", a revista Veja exerceu papel fundamental, ao divulgar, de forma positiva, atributos considerados sedutores nos corpos das atrizes erotizadas. Essas personagens são emblemáticas, pois atualizam estereótipos, como a indelével sensualidade brasileira, e a forte corporalidade carregada de diversos atributos, como brejeirice, malícia e morenice. O artigo explora a produção de telenovelas com vistas a mapear imagens que contribuíram para construir a subjetividade erótica à brasileira.<hr/>This paper aims at discussing some images constituted as erotic on Brazilian television. The Brazilian soap operas Gabriela (Rede Globo, 1975), and Pantanal (Rede Manchete, 1990), and their main characters, Gabriela and Juma, will be analyzed in detail. The Veja Magazine had a most influent part in constituting such "erotic" subjects through the divulging and commenting of positive, seductive attributes on the bodies of the eroticized actresses. Gabriela and Juma are important characters because they support the stereotypes of a Brazilian sensuality and the strong mundane aspects, such as sex-appeal and dark bodies. The text explores the Brazilian television production (soap operas) in order to map the images which have contributed to build the subjectively Brazilian eroticism. <![CDATA[Encrenca de gênero nas teorizações em psicologia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es O ensaio busca entender a “encrenca” que implica teorizar sobre gênero pela complexidade desse conceito, que necessariamente remete ao encontro com a diferença e à necessidade de posicionamento nesse encontro, e, diante disso, à tendência da academia e da psicologia a domesticar e disciplinar o conceito. A narrativa literária é proposta como uma possível “terapia” para essa situação.<hr/>This essay tries to understand the “trouble” that theorizing gender implies given the complexity of this concept, which necessarily means to meet with difference and the need to position oneself in this encounter, and, before that, the tendency of the Academy and Psychology to domesticate and discipline the concept. The literary narrative is proposed as one possible “therapy” for this situation. <![CDATA[Feminismo, psicanálise, gênero: viagens e traduções]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo procura discutir as articulações/tensões entre teorias feministas e psicanálise, comentando autoras tradicionalmente conhecidas no campo dos estudos de gênero no Brasil. Considerando a questão da difusão das teorias, através da tradução de textos fundadores e relevantes, detém-se nos acidentes e percalços que invariavelmente ocorrem nas "viagens de teorias"1 para outras línguas, países, continentes, contextos, ressaltando, no entanto, e a despeito deles, a importância da tradução para a difusão e o diálogo das teorias.<hr/>This article investigates the articulations/tensions between feminist theory and psychoanalysis, discussing traditionally known women authors on gender studies in Brazil. Considering the issue of dissemination of theories, through the translation of basic and relevant texts, they focus on accidents and predicaments that invariably occur in the "travel of theories" (COSTA, 2000) to other languages, countries, continents and contexts, highliting, however, and in spite of them, the importance of translation in the dissemination and dialogue of theories. <![CDATA[Cartografias clínicas, dispositivos de gêneros, estratégia saúde da família]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es A subjetividade é a argamassa de toda e qualquer produção1 e, diante disso, percebemos os processos de subjetivação presentes na feitura dos sujeitos, dos grupos e das instituições. Como ferramentas de análise, tomamos a ideia de dispositivo2 como um emaranhado de linhas que tecem as relações humanas, e dentre suas diversas linhas destacamos os gêneros como elementos importantes na escuta e intervenção clínica, de modo a ampliar o universo de referência presente nos encontros, no qual os corpos afetam e são afetados dentro de contextos marcados por processos psicossociais, políticos e culturais relevantes para uma prática psi ampliada. Neste trabalho, colocamos em análise a experiência que temos tido como supervisor de estágios em Psicologia Clínica-Institucional que realizamos no Programa Saúde da Família, na Vila Progresso, em Assis, SP, evidenciando a necessidade de diálogos com outros saberes, tais como os estudos culturais, a teoria queer e a esquizoanálise. Como resultados iniciais, percebemos nos relatos de nossos estagiários uma preocupação maior com o cuidado das pessoas atendidas que vão além das leituras psicológicas, que dialoga com questões sociais, econômicas, sexuais, de gênero, políticas e culturais, ampliando as análises e concebendo os seres humanos como híbridos, maquínicos e diferentes, o que evidencia a perspectiva de subjetividades em construção permanente. Surge a necessidade de nos orientarmos pelo viés de uma clínica crítica e ampliada.<hr/>Subjectivity is the bond of all and any kind of production (GUATTARI; ROLNIK 1986) and through it we notice the processes of subjectivation present in the making of subjects, of groups and institutions. As analysis tools we set on the idea of device (FOUCAULT, 1985; DELEUZE, 1988) as an entangled of lines that weave human relationships and, among their several lines we highlight genders as important elements in the clinical/listening intervention. With that, we aim to enlarge the universes of references in the encounters, in which the bodies affect and are affected within the contexts marked by socio-psychological, political and cultural processes which are relevant for an expansion of the 'psi' practices. In this paper we analyze the experience that we have been having as supervisor of psychology students in Institutional Clinical Psychology practice which we run in the Family's Health Programme, at Vila Progresso, in Assis, interior of São Paulo, Brazil. In it, we put in evidence the need of dialoguing with other knowledges such as: Cultural Studies, Queer Theory and Squizoanalyzis. As preliminary results we noticed in our trainees' reports a larger concern with people's care assisted in the place that are beyond the psychological readings. That is, that dialogues with social, economical, sexual, genders, political and cultural issues, increasing the analysis and conceiving human beings as hybrid, machinics and different, putting in evidence, in that way, the perspective of subjectivities in permanent construction. The need for references towards a critical and broader clinic emerges as a vital point in this process. <![CDATA[Os relatórios Masters & Johnson: gênero e as práticas psicoterapêuticas sexuais a partir da década de 70]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho é o resultado de uma análise sobre os relatórios Masters & Johnson, editados originalmente nos anos de 1966 (A Resposta Sexual Humana) e 1970 (A Inadequação Sexual Humana). Os relatórios analisados, produzidos nos Estados Unidos e com repercussão mundial, foram elaborados a partir de uma minuciosa investigação científica das respostas fisiológicas e anatômicas da sexualidade masculina e feminina. Os autores, em decorrência, utilizaram esses conhecimentos para a formulação de técnicas e tratamento em terapia sexual utilizadas até hoje por profissionais da área clínica. Os relatórios Masters & Johnson emergiram com a proposta de preencher as lacunas médicas, fisiológicas e psicológicas diante das pesquisas estatísticas comportamentais de Alfred Kinsey (1948 e 1953). A obra de M&J se apresenta abertamente como uma defesa do casamento monogâmico heterossexual, e com elaborações atravessadas por questões de gênero. Partindo do instrumental teórico de Michel Foucault, verifica-se serem exemplares da prática de uma scientia sexualis, que procura instituir uma verdade no sexo e do sexo.<hr/>This work is the result of an analysis on the Masters & Johnson's Reports, originally published in 1966 (Human Sexual Response) and 1970 (The Human Sexual Inadequacy). The reports investigated, produced in the United States and spread worldwide, were prepared based on a careful, scientific investigation of the physiologic and anatomic responses of male and female sexuality. The authors used the results to formulate techniques and treatment in sexual therapy, which are so far in use by professionals in the clinical area. The Masters & Johnson's reports came with the proposal of filling the medical, physiological and psychological gaps left by the behaviorist statistics research by Alfred Kinsey (1948 and 1953). M&J's work defends openly the heterosexual monogamist marriage, with elaborations mingled with gender questions. From the theoretical tools by Michel Foucault, it is possible to observe that they are examples of the scientia sexualis practice, which tries to institute a truth in sex and of sex. <![CDATA[Os segredos da adoção e o imperativo da matriz bioparental]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho pretende problematizar a vinculação entre os segredos da adoção e o que aqui proponho como matriz bioparental que, segundo nossa experiência no Projeto Laços de Amor: Adoção, Gênero, Cidadania e Direitos desenvolvido junto ao Departamento de Psicologia Clínica da UNESP, Assis, SP, reforçam o sofrimento, o estigma e a segregação que recaem sobre as pessoas adotadas ou que supostamente o serão. Nesse sentido, destacamos a cultura da adoção, reificadora de estigmas e crenças, como uma referência importante na construção da relação intersubjetiva existente entre pais/mães biológicos, adotivos e crianças adotadas na medida em que, a partir de um referente apoiado na matriz heteronormativa - que pressupõe uma organização continua entre sexo/gênero/desejo -, passa, por isso, a estabelecer a binária distinção entre filhos/as legítimos/as e ilegítimos/as conforme sua origem advinda ou não de "laços de sangue".<hr/>This paper aims to interrogate the relation between the secrets of adoption and what we propose as a bioparental matrix. In according with our experience at the Project Ties of Love: Adoption, Gender, Citizenship and Rights developed at the Department of Clinical Psychology (UNESP, Assis, SP, Brazil), this arbitrary ties reinforce the suffering, the stigma and the segregation that lay on adopted people or those that will supposedly be. In that sense, we point out the culture of adoption as an important reference in the construction of the inter-subjective relationship between biological, and/or adoptive parents and adopted children in the sense that, based upon a heteronormative matrix, which presupposes a continuum among sex/gender/desire, establishes a binary distinction among legal and non-legal children based on their blood ties. <![CDATA[Identidade homossexual e normas sociais: histórias de vida]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho pretende problematizar a vinculação entre os segredos da adoção e o que aqui proponho como matriz bioparental que, segundo nossa experiência no Projeto Laços de Amor: Adoção, Gênero, Cidadania e Direitos desenvolvido junto ao Departamento de Psicologia Clínica da UNESP, Assis, SP, reforçam o sofrimento, o estigma e a segregação que recaem sobre as pessoas adotadas ou que supostamente o serão. Nesse sentido, destacamos a cultura da adoção, reificadora de estigmas e crenças, como uma referência importante na construção da relação intersubjetiva existente entre pais/mães biológicos, adotivos e crianças adotadas na medida em que, a partir de um referente apoiado na matriz heteronormativa - que pressupõe uma organização continua entre sexo/gênero/desejo -, passa, por isso, a estabelecer a binária distinção entre filhos/as legítimos/as e ilegítimos/as conforme sua origem advinda ou não de "laços de sangue".<hr/>This paper aims to interrogate the relation between the secrets of adoption and what we propose as a bioparental matrix. In according with our experience at the Project Ties of Love: Adoption, Gender, Citizenship and Rights developed at the Department of Clinical Psychology (UNESP, Assis, SP, Brazil), this arbitrary ties reinforce the suffering, the stigma and the segregation that lay on adopted people or those that will supposedly be. In that sense, we point out the culture of adoption as an important reference in the construction of the inter-subjective relationship between biological, and/or adoptive parents and adopted children in the sense that, based upon a heteronormative matrix, which presupposes a continuum among sex/gender/desire, establishes a binary distinction among legal and non-legal children based on their blood ties. <![CDATA[Homossexualidade e adoção]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho pretende problematizar a vinculação entre os segredos da adoção e o que aqui proponho como matriz bioparental que, segundo nossa experiência no Projeto Laços de Amor: Adoção, Gênero, Cidadania e Direitos desenvolvido junto ao Departamento de Psicologia Clínica da UNESP, Assis, SP, reforçam o sofrimento, o estigma e a segregação que recaem sobre as pessoas adotadas ou que supostamente o serão. Nesse sentido, destacamos a cultura da adoção, reificadora de estigmas e crenças, como uma referência importante na construção da relação intersubjetiva existente entre pais/mães biológicos, adotivos e crianças adotadas na medida em que, a partir de um referente apoiado na matriz heteronormativa - que pressupõe uma organização continua entre sexo/gênero/desejo -, passa, por isso, a estabelecer a binária distinção entre filhos/as legítimos/as e ilegítimos/as conforme sua origem advinda ou não de "laços de sangue".<hr/>This paper aims to interrogate the relation between the secrets of adoption and what we propose as a bioparental matrix. In according with our experience at the Project Ties of Love: Adoption, Gender, Citizenship and Rights developed at the Department of Clinical Psychology (UNESP, Assis, SP, Brazil), this arbitrary ties reinforce the suffering, the stigma and the segregation that lay on adopted people or those that will supposedly be. In that sense, we point out the culture of adoption as an important reference in the construction of the inter-subjective relationship between biological, and/or adoptive parents and adopted children in the sense that, based upon a heteronormative matrix, which presupposes a continuum among sex/gender/desire, establishes a binary distinction among legal and non-legal children based on their blood ties. <![CDATA[Uma casa sem cor]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho pretende problematizar a vinculação entre os segredos da adoção e o que aqui proponho como matriz bioparental que, segundo nossa experiência no Projeto Laços de Amor: Adoção, Gênero, Cidadania e Direitos desenvolvido junto ao Departamento de Psicologia Clínica da UNESP, Assis, SP, reforçam o sofrimento, o estigma e a segregação que recaem sobre as pessoas adotadas ou que supostamente o serão. Nesse sentido, destacamos a cultura da adoção, reificadora de estigmas e crenças, como uma referência importante na construção da relação intersubjetiva existente entre pais/mães biológicos, adotivos e crianças adotadas na medida em que, a partir de um referente apoiado na matriz heteronormativa - que pressupõe uma organização continua entre sexo/gênero/desejo -, passa, por isso, a estabelecer a binária distinção entre filhos/as legítimos/as e ilegítimos/as conforme sua origem advinda ou não de "laços de sangue".<hr/>This paper aims to interrogate the relation between the secrets of adoption and what we propose as a bioparental matrix. In according with our experience at the Project Ties of Love: Adoption, Gender, Citizenship and Rights developed at the Department of Clinical Psychology (UNESP, Assis, SP, Brazil), this arbitrary ties reinforce the suffering, the stigma and the segregation that lay on adopted people or those that will supposedly be. In that sense, we point out the culture of adoption as an important reference in the construction of the inter-subjective relationship between biological, and/or adoptive parents and adopted children in the sense that, based upon a heteronormative matrix, which presupposes a continuum among sex/gender/desire, establishes a binary distinction among legal and non-legal children based on their blood ties. <![CDATA[La invisibilidad del cuidado a los enfermos crónicos: un estudio cualitativo en el barrio de Oblatos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho pretende problematizar a vinculação entre os segredos da adoção e o que aqui proponho como matriz bioparental que, segundo nossa experiência no Projeto Laços de Amor: Adoção, Gênero, Cidadania e Direitos desenvolvido junto ao Departamento de Psicologia Clínica da UNESP, Assis, SP, reforçam o sofrimento, o estigma e a segregação que recaem sobre as pessoas adotadas ou que supostamente o serão. Nesse sentido, destacamos a cultura da adoção, reificadora de estigmas e crenças, como uma referência importante na construção da relação intersubjetiva existente entre pais/mães biológicos, adotivos e crianças adotadas na medida em que, a partir de um referente apoiado na matriz heteronormativa - que pressupõe uma organização continua entre sexo/gênero/desejo -, passa, por isso, a estabelecer a binária distinção entre filhos/as legítimos/as e ilegítimos/as conforme sua origem advinda ou não de "laços de sangue".<hr/>This paper aims to interrogate the relation between the secrets of adoption and what we propose as a bioparental matrix. In according with our experience at the Project Ties of Love: Adoption, Gender, Citizenship and Rights developed at the Department of Clinical Psychology (UNESP, Assis, SP, Brazil), this arbitrary ties reinforce the suffering, the stigma and the segregation that lay on adopted people or those that will supposedly be. In that sense, we point out the culture of adoption as an important reference in the construction of the inter-subjective relationship between biological, and/or adoptive parents and adopted children in the sense that, based upon a heteronormative matrix, which presupposes a continuum among sex/gender/desire, establishes a binary distinction among legal and non-legal children based on their blood ties. <![CDATA[História e masculinidades: a prática escriturística dos literatos e as vivências no início do século XX]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100020&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho pretende problematizar a vinculação entre os segredos da adoção e o que aqui proponho como matriz bioparental que, segundo nossa experiência no Projeto Laços de Amor: Adoção, Gênero, Cidadania e Direitos desenvolvido junto ao Departamento de Psicologia Clínica da UNESP, Assis, SP, reforçam o sofrimento, o estigma e a segregação que recaem sobre as pessoas adotadas ou que supostamente o serão. Nesse sentido, destacamos a cultura da adoção, reificadora de estigmas e crenças, como uma referência importante na construção da relação intersubjetiva existente entre pais/mães biológicos, adotivos e crianças adotadas na medida em que, a partir de um referente apoiado na matriz heteronormativa - que pressupõe uma organização continua entre sexo/gênero/desejo -, passa, por isso, a estabelecer a binária distinção entre filhos/as legítimos/as e ilegítimos/as conforme sua origem advinda ou não de "laços de sangue".<hr/>This paper aims to interrogate the relation between the secrets of adoption and what we propose as a bioparental matrix. In according with our experience at the Project Ties of Love: Adoption, Gender, Citizenship and Rights developed at the Department of Clinical Psychology (UNESP, Assis, SP, Brazil), this arbitrary ties reinforce the suffering, the stigma and the segregation that lay on adopted people or those that will supposedly be. In that sense, we point out the culture of adoption as an important reference in the construction of the inter-subjective relationship between biological, and/or adoptive parents and adopted children in the sense that, based upon a heteronormative matrix, which presupposes a continuum among sex/gender/desire, establishes a binary distinction among legal and non-legal children based on their blood ties. <![CDATA[O vôo da guará vermelha]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho pretende problematizar a vinculação entre os segredos da adoção e o que aqui proponho como matriz bioparental que, segundo nossa experiência no Projeto Laços de Amor: Adoção, Gênero, Cidadania e Direitos desenvolvido junto ao Departamento de Psicologia Clínica da UNESP, Assis, SP, reforçam o sofrimento, o estigma e a segregação que recaem sobre as pessoas adotadas ou que supostamente o serão. Nesse sentido, destacamos a cultura da adoção, reificadora de estigmas e crenças, como uma referência importante na construção da relação intersubjetiva existente entre pais/mães biológicos, adotivos e crianças adotadas na medida em que, a partir de um referente apoiado na matriz heteronormativa - que pressupõe uma organização continua entre sexo/gênero/desejo -, passa, por isso, a estabelecer a binária distinção entre filhos/as legítimos/as e ilegítimos/as conforme sua origem advinda ou não de "laços de sangue".<hr/>This paper aims to interrogate the relation between the secrets of adoption and what we propose as a bioparental matrix. In according with our experience at the Project Ties of Love: Adoption, Gender, Citizenship and Rights developed at the Department of Clinical Psychology (UNESP, Assis, SP, Brazil), this arbitrary ties reinforce the suffering, the stigma and the segregation that lay on adopted people or those that will supposedly be. In that sense, we point out the culture of adoption as an important reference in the construction of the inter-subjective relationship between biological, and/or adoptive parents and adopted children in the sense that, based upon a heteronormative matrix, which presupposes a continuum among sex/gender/desire, establishes a binary distinction among legal and non-legal children based on their blood ties. <![CDATA[Errata]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2010000100022&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho pretende problematizar a vinculação entre os segredos da adoção e o que aqui proponho como matriz bioparental que, segundo nossa experiência no Projeto Laços de Amor: Adoção, Gênero, Cidadania e Direitos desenvolvido junto ao Departamento de Psicologia Clínica da UNESP, Assis, SP, reforçam o sofrimento, o estigma e a segregação que recaem sobre as pessoas adotadas ou que supostamente o serão. Nesse sentido, destacamos a cultura da adoção, reificadora de estigmas e crenças, como uma referência importante na construção da relação intersubjetiva existente entre pais/mães biológicos, adotivos e crianças adotadas na medida em que, a partir de um referente apoiado na matriz heteronormativa - que pressupõe uma organização continua entre sexo/gênero/desejo -, passa, por isso, a estabelecer a binária distinção entre filhos/as legítimos/as e ilegítimos/as conforme sua origem advinda ou não de "laços de sangue".<hr/>This paper aims to interrogate the relation between the secrets of adoption and what we propose as a bioparental matrix. In according with our experience at the Project Ties of Love: Adoption, Gender, Citizenship and Rights developed at the Department of Clinical Psychology (UNESP, Assis, SP, Brazil), this arbitrary ties reinforce the suffering, the stigma and the segregation that lay on adopted people or those that will supposedly be. In that sense, we point out the culture of adoption as an important reference in the construction of the inter-subjective relationship between biological, and/or adoptive parents and adopted children in the sense that, based upon a heteronormative matrix, which presupposes a continuum among sex/gender/desire, establishes a binary distinction among legal and non-legal children based on their blood ties.