Scielo RSS <![CDATA[Revista Estudos Feministas]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0104-026X20180002&lang=es vol. 26 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Revista Estudos Feministas: 26 anos de publicação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Tradução do Verbete <em>Hausfrauisierung (H)</em>]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Female Subjectivity in Nineteenth-Century Opera: Notes about <em>Norma</em>, <em>La Traviata</em> and <em>Carmen</em>]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Além da importância musical e teatral, as óperas oitocentistas representam, na cultura ocidental, uma inestimável importância narrativo-textual que proporcionou, junto com a cultura literária e artística da época, a configuração de subjetividades de gênero, especialmente aquelas relacionadas ao feminino. As análises de Norma, La Traviata e Carmen permitem avaliar as subjetividades femininas que eram representadas por suas protagonistas e como elas se relacionavam com seus desejos, afetos e pares amorosos. Partimos de uma leitura feminista e de gênero que tem por objetivo estudar as múltiplas possibilidades que o feminino foi representado nesta arte, vinculando-o com as principais agências que se tornaram responsáveis pela produção das subjetividades das mulheres do século XIX e que se estendem até os dias atuais: sexualidade, amor, filhos e matrimônio.<hr/>Abstract: In addition to musical and theatrical importance, the nineteenth-century operas represent a priceless narrative-textual in Western culture which provided, along with the literary and artistic culture of that period, the configuration of gender subjectivities, especially those related to women. The analyzes of Norma, La Traviata and Carmen allows to evaluate the female subjectivities that were represented by their protagonists and how they were related with their desires, affections and with their loving couples. We start from a feminist and gender reading that aims to study the multiple possibilities which women were represented in this art, linking it with the main agencies that became responsible for the production of subjectivities of women in nineteenth century and that are extended nowadays, which are: sexuality, love, marriage and children. <![CDATA[Femicides: a Long Debate]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O problema da mortalidade violenta de mulheres foi denunciado pelos movimentos feministas há mais de trinta anos e, portanto, há algum tempo já se sabe que a violência de gênero contra as mulheres tem uma expressão letal. Entretanto, o reconhecimento dessas mortes como um “feminicídio” é um processo mais recente. O objetivo deste artigo é apresentar um panorama da produção epistemológica feminista latino-americana que reconhece três ênfases na análise, compreensão e resposta para os feminicídios: um conjunto de diversas mortes violentas em razão do gênero, os assassinatos cujas características conformam feminicídios e, dentre estes, a reivindicação de uma resposta penal específica ao fenômeno. O caminho deste debate é longo, mas de extrema necessidade frente à realidade de matança das mulheres.<hr/>Abstract: The problem of women’s violent deaths was denounced by feminist movements for over thirty years. Therefore, it is a longstanding knowledge that gender violence has a lethal expression over women. However, the acknowledgment of these deaths as “feminicide” is a more recent process. The aim of the present article is to present an outlook of the Latin American feminist epistemological production which recognizes three emphasis in the analysis, understanding and response to those femicides. The first emphasis is described as a set of several violent deaths due to gender. The second is the murders whose characteristics conforms a femicide and finally the third emphasis is the revindication for a specific criminal response to the phenomenon. The debate is longlasting, but it is extremely relevant due to women’s violent death rates. <![CDATA[Gender Relations and Innovation: Women Acting in TTO’s in São Paulo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: As últimas décadas presenciaram avanços importantes no que diz respeito à inserção e participação das mulheres no campo científico. Entretanto, estudos demonstram que essa participação ainda é menor que a masculina, indicando que as mulheres não avançam na carreira científica de forma igualitária. Partindo do pressuposto de que o crescimento expressivo do número de mulheres nas universidades do país revela que a mulher pode estar mais engajada em trabalhos relacionados ao campo da Ciência, Tecnologia e Inovação, neste artigo verificamos como esta participação tem acontecido na atuação dos Núcleos de Inovação Tecnológica (NITs) das Instituições Científicas e Tecnológicas (ICTs) paulistas, através de levantamento qualiquantitativo das mulheres neste campo. O intuito foi debater o tema permeado pela relação atual de universidade-empresa considerando o número de mulheres neste processo de inovação, e como um estudo dessa natureza pode ser ferramenta para maiores discussões e/ou participações das mulheres no desenvolvimento da Ciência.<hr/>Abstract: The last decades have witnessed important advances regarding integration and participation of women in the scientific field. Thus, assuming the significant growth in the number of women in universities in Brazil reveals they may be more engaged in work related to the field of Science, Technology and Innovation, in this article we see how that participation has happened within Technology Transfer Offices (TTOs) located in Scientific and Technological Institutions (STI) in the state of São Paulo, through quantitative and qualitative evaluation of the women in this field. The purpose was to discuss the themes permeating the current relationship between university-industry considering the number of women in the innovation process, as well as how a study of this nature can be a tool for further discussion and/or participation of women in the development of Science. <![CDATA[Relaciones de género y arreglos en parejas de profesionales: ejecución v/s responsabilización]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este artículo muestra los resultados de una investigación empírica cualitativa, que aborda las relaciones de género y los arreglos domésticos configurados en hogares de parejas de profesionales del Gran Concepción urbano, Chile. Se problematizan elementos biográficos, expectativas profesionales y desarrollo laboral, con elementos teórico-contextuales, de modo a caracterizar cómo se desarrollan las dinámicas y rutinas domésticas entre los integrantes de estas familias. A partir de los testimonios, se identifican hallazgos que permiten sostener la persistencia de elementos adscritos al modelo tradicional-patriarcal de distribución de roles domésticos, como también algunos cambios prácticos asociados a transformaciones en las trayectorias laborales de mujeres y hombres.<hr/>Abstract: This paper aims to show the results of a qualitative empirical research that addresses the gender relations and the domestic arrangements of households formed bycouples who work outside home from Great Concepción, Chile. Biographical aspects, professional expectations and labour development are analysed against theoretical-contextual elements throughout the study, in order to characterise the domestic dynamics and routines displayed among family members. From the accounts, it is possible to identify some findings that allow sustaining the persistency of elements ascribed to the traditional-patriarchal model of domestic-role distribution, as well as some changes in the practices, linked to female and male labour trajectories transformations.<hr/>Resumo: Este artigo apresenta os resultados de uma investigação empírica qualitativa, que aborda as relações de gênero e as adaptações domésticas configuradas em lares de casais que trabalham na região da Grande Concepción urbana, Chile. Durante este estudo problematizaram-se elementos biográficos, expectativas profissionais e desenvolvimento laboral, com elementos teóricos-contextuais, de modo a caracterizar como se desenvolvem as dinâmicas e as rotinas domésticas entre os integrantes destas famílias. A partir dos testemunhos, identificam-se descobertas que permitem sustentar a persistência de elementos adscritos ao modelo tradicional-patriarcal de distribuição das funções domésticas, como também de algumas mudanças práticas associadas a transformações nas trajetórias laborais de mulheres e homens. <![CDATA[From Excitation to Multiplication: Sadomasochist and Fetishistic Images in <em>Bizarre</em>]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Tomando como corpus de análise a revista sadomasoquista e fetichista norte-americana Bizarre, editada entre 1946 e 1959 por John Willie, o presente artigo busca refletir sobre a relação entre o conteúdo da publicação e seus leitores, evidenciada sobretudo nas páginas de suas seções de correspondência. Após uma breve apresentação das práticas e da rede agrupada sob a sigla BDSM, buscaremos, nas páginas de Bizarre, diferentes modulações de agência de imagens, objetos e textos e seus efeitos sobre práticas, corpos e desejos sexuais tidos como 'desviantes'. Tais modulações serão divididas a partir das ideias de excitação, imaginação, identificação e multiplicação, a partir das quais, serão esboçados debates com teorias sobre o fetichismo, a agência das imagens e a formação identitária.<hr/>Abstract: This article analyzes the North-American sadomasochist and fetishist magazine Bizarre, edited from 1946 to 1959 by John Willie. We propose a reflection about the interaction between the content of the magazine and its readers, as observed primarily in the the correspondence sections. After a brief introduction about the practices and the network grouped under the acronym BDSM, we will search the pages of Bizarre for different modes of agency of images, object and texts, and their effect on bodies, actions and sexual desires usually regarded as 'deviant'. These modes of agency will be divided into excitation, imagination, identification and multiplication, allowing for a discussion with theories about fetishism, the agency of images, and the shaping of sexualized identities. <![CDATA[The Role and the Presence of Women in the Medical Journals in São Paulo: 1898-1930]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo tem como objetivo analisar a participação de mulheres no campo médico paulista entre os anos de 1898 e 1930. Para tanto, foram analisados os dois periódicos médicos de maior circulação nesse período: a Revista Médica de São Paulo e os Anais Paulistas de Medicina e Cirurgia. Partindo da análise das fontes, buscou-se refletir de que maneira foram estabelecidas relações entre os discursos sobre gênero, política e ciência na imprensa médica paulista. Nesse sentido, buscamos discutir a inserção profissional das médicas em áreas que, inicialmente, se mostrariam mais permeáveis à presença de mulheres, tais como a benemerência, além da ginecologia, obstetrícia e pediatria. Analisamos também o uso estratégico do recurso ao laboratório - e sua aparente neutralidade - no momento em que essas profissionais tentaram adentrar outras áreas e defrontar os tabus vinculados ao contanto com corpos masculinos. <hr/>Abstract: This article aims to analyze the participation of women in paulista’s medical field between 1898 and 1930. To achieve this purpose, we have analyzed two medical journals of large circulation in this period: the São Paulo’s Medical Journal and Paulista’s Annals of Medicine and Surgery. Starting from the documental analyze, we achieve to think the complexes relations established among gendered, political and scientific discourses in paulistas’s medical press. We also sought to discuss the professional insertion of women in some fields that initially would be more permeable to them, such as charity, gynecology, obstetrics and pediatrics. Besides that, we will discuss the strategical mobilization of seeming neutrality that rounds the laboratorial activities, as a resource that women physicians used to insert themselves in some fields, deceiving the taboo involving male bodies. <![CDATA[Woman’s Writing/Female Writing in Maria Teresa Horta’s Poetry]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Na busca de uma escrita que falasse do corpo feminino pela própria mulher, encontramos a lírica de Maria Teresa Horta. Em seus poemas, a eu-lírica dá voz a um corpo feminino, de forma a desamarrá-lo do jugo patriarcal. Há, portanto, uma voz e escrita femininas que partem de uma imanência corporal manifestada, a princípio, na fala - no conceito de falar (como) mulher, de Luce Irigaray - para então se concretizar na escrita - escrita feminina de Hélène Cixous. O percurso teórico aqui empreendido para análise literária dessa escrita é embasado no feminismo da diferença. Para Hélène Cixous e Luce Irigaray, teóricas do feminismo da diferença, com o empoderamento de sua linguagem, a mulher subverte o falogocentrismo, empoderando-se de si e fomentando uma nova possibilidade de articulação da mulher na arte e na cultura. Sob tal perspectiva, a poesia de Horta se torna libertária, na medida em que diz de um corpo que se escreve.<hr/>Abstract: In the search for women’s writings that talked about the female body, we found Maria Teresa Horta’s poetry. In her poems, the lyrical-I gives voice to a feminine body so as to untie it from the patriarchal domain. Therefore, there is a feminine voice and writing that derive from a bodily immanence initially manifested inspeech - as in Luce Irigaray’s concept of speaking as a woman - and concretized in the writing - as in Hélène Cixous’ understanding of female writing. The theoretical path herein taken for the literary analysis of that writing is based on the feminism of difference. For Hélène Cixous and Luce Irigaray, theorists of the feminism of difference, by means of the empowerment of her language a woman subverts phalogocentrism and empowers herself, thus promoting a new possibility of articulating the woman in art and culture. Under such perspective, Horta’s poetry becomes libertarian, as it talks about a body what writes itself. <![CDATA[“Ellas hacen”. Programas sociales y exigencias a las mujeres en Argentina]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El programa “Ellas Hacen” se presenta como propuesta innovadora que articula diferentes instancias gubernamentales, retoma la exigencia de contraprestaciones a través de cooperativas creadas desde el gobierno y apela a capacitaciones para fortalecer el capital humano. Desde una mirada regional, se analizará el rol de las mujeres en las políticas sociales en el escenario de la Argentina post 2009, caracterizado por la expansión de las intervenciones que transfieren ingresos a las familias a través de mecanismos que se distanciaron de los típicos Programas de Transferencias Condicionadas de Ingresos. Se identificarán las tensiones al interior del diseño de la política, extendido en el tiempo, con redefiniciones vinculadas a los márgenes concedidos a las burocracias. Se problematizará sobre la diferencia entre elaborar políticas “para mujeres” y transversalizadas por una perspectiva de género; y sobre aquello que se ofrece y se exige a las mujeres tanto en el abordaje de problemas de violencia como de cuidado.<hr/>Abstract: The program Ellas Hacen (women who do) is presented as an innovative proposal that articulates different governmental instances, reclaims the demand for counter-benefits through cooperatives created by the government and appeals to training to strengthen human capital. From a regional perspective, the role of women in social policies will be analyzed in the scenario of post-2009 Argentina, characterized by the expansion of interventions that transfer income to families through mechanisms that distanced themselves from the typical programs of Transferencias Condicionadas de Ingresos (conditional cash transfers). This work will study tensions within the design of the policy extended over time, with redefinitions linked to the margins granted to bureaucracies. Furthermore, the difference between developing policies "for women" and mainstreamed by a gender perspective; and what is offered and demanded from women both in the approach to problems of violence and care will be discussed. <![CDATA[“Like a girl”: new rules in the sanitary-pad advertising]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Compartilhando da concepção de publicidade como mediadora no processo de constituição de subjetividades, o presente artigo busca refletir sobre as contribuições dos anúncios publicitários de absorventes na manutenção ou deslocamento de estereótipos de gênero. Para tanto, nossa análise está voltada para três campanhas publicitárias produzidas nos últimos cinco anos, cujo repertório difere do modelo tradicional de anúncios de absorventes: Breake the Cycle, da marca Kotex; #Like a Girl, da Always, e “Desabafa entre amigas”, da Carefree. A análise permitiu identificar que nestes anúncios coabitam elementos que sugerem tanto rupturas quanto permanências com os tradicionais estereótipos de gênero. A partir das categorias “Lugares de Gênero” e “Menstruação”, o presente artigo discute quais as possibilidades de produção de outros olhares por parte destes novos anúncios.<hr/>Abstract: Sharing the concept of advertising as a mediator in the formation process of subjectivities, this article seeks to reflect on the contributions of sanitary-pads advertisements in maintaining or shifting gender stereotypes. Therefore, our analysis is focused on three advertising campaigns produced in the last five years, whose repertoire differs from the traditional model of sanitary-pad ads: Break the Cycle, the Kotex brand; #Like a Girl, the Always; and Carefree. This analysis revealed that the ads cohabiting elements suggests both disruptions and continuities with the traditional gender stereotypes. From the category "Gender Places" and "Menstruation", this article discusses which are production possibilities of these new ads in generating other perspectives in those categories. <![CDATA[Social Trajectories of Homeless Gays and Lesbians in Florianopolis (SC), 2016]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo analisa os efeitos das relações de gênero nas trajetórias sociais de moradores de rua que se identificam como lésbicas e gays no município de Florianópolis/SC. A pesquisa foi desenvolvida em janeiro e fevereiro de 2016, com postura construcionista social. Realizaram-se entrevistas individuais e registros da observação participante com pessoas LGBT moradoras de rua. Os conflitos e violências familiares oriundos das fobias de gênero, balizadas pela heteronormatividade, apresentaram-se como principal estopim da ida de lésbicas e gays para a rua, todavia, aspectos socioeconômicos pregressos aparecem enquanto fatores determinantes para que a rua fosse o caminho escolhido. Apesar das violências constantes na rua, que extrapolam as fobias de gênero, as narrativas apontaram que o espaço atual se configura como um lugar melhor para seguirem suas vidas, quando comparado com os cenários anteriores.<hr/>Abstract: This study analyzes the effects of gender relations on the social trajectories of homeless people who identify themselves as lesbian and gay in the city of Florianopolis/SC. The research was developed in the months of January and February of 2016, with social constructionist posture. Individual interviews and records from the participant observation were conducted with homeless LGBT. Conflicts and family violence stemming from gender phobias, marked by heteronormativity, were the main reason for lesbian and gay going to street. However, previous socioeconomic aspects appear as determining factors for the street to be chosen. Despite the constant violence on the street, for reasons that go beyond gender identity, all the narratives pointed out that the current space is a better place to follow their lives when compared to the previous scenarios. <![CDATA[Child Sex Tourism into Question in the Context of the 2014 World Cup]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O presente estudo analisa a questão do turismo sexual (TS) infanto-juvenil e suas correlações com os megaeventos esportivos, a partir da implementação de uma política pública preventiva na cidade de Recife - região nordeste do Brasil - em razão da Copa do Mundo de Futebol 2014. Através de um estudo qualitativo com duração de três anos - entrevistas, observações e fotografias -, a questão do TS infanto-juvenil é investigada, levando-se em consideração os aspectos sociais enredados, bem como o envolvimento de setores societários excluídos na organização dos chamados megaeventos. Embora, em curto prazo, a implementação de uma política pública preventiva tenha sido satisfatória, em longo prazo, mostram-se necessárias medidas efetivas para que, de fato, haja mudanças na situação dos indivíduos implicados. No contexto dos grandes eventos esportivos, a temática relativa ao TS infanto-juvenil permanece incipiente, notadamente em regiões onde a desigualdade social persevera, assim como as questões relativas ao gênero.<hr/>Abstract: This study aims to analyze the issue of child sex tourism (CST) and their correlations with sport mega-events tanking into consideration the implementation of preventive public policy in in the host city of Recife - located in the Northeast Brazil -due to the 2014 Football World Cup. Through a qualitative approach based on a three-year longitudinal study - interviews, observations and photographs - the theme will be analyzed taking into account the social aspects entangled, and the implications of excluded sectors of society in the organization of so-called mega-events. Although in the short term, the results obtained in the analyzed projects have been satisfactory, in the long run, effective social and educational measures must be prioritized to improve the situation of the actors involved. As part of a sport mega-event, the topic of CST remains marginal, particularly in countries where the social inequality persists, as well as gender issues. <![CDATA[Black Women in São Paulo Carnivals: Who Are They? (1921-1967)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: A análise referente a participação das mulheres negras nas pândegas carnavalescas insere-se muito além dos interesses de grupo, considerando que os paradigmas sobre essas festividades e as questões de gênero e do feminino atravessam o assunto, inscrevendo o temário em reflexões transnacionais que envolvem protagonistas de espectros distintos. Neste texto, a intenção é articular esses campos, sem perder de vista as especificidades referentes às folionas afrodescendentes e seus percalços, que se manifestam, de imediato, nas limitações dos registros memoriais e da historiografia que transversalmente exploram o seu papel nesses folguedos carnavalescos manifestos na cidade de São Paulo. Nesse sentido, percebe-se uma leitura sexista e seletiva dos registros dessas participações e, ao mesmo tempo, tem-se uma memória fragmentária dessa participação que pouco foi alterada ao longo dos anos. Esse percurso será acompanhado entre os anos de 1921, data inicial da aparição de mulheres negras em um “cordão carnavalesco”, ao ano de 1967, data do encerramento dos carnavais “não oficiais” em São Paulo. Quem são, portanto, as mulheres negras que foram identificadas e dignas desse protagonismo?<hr/>Abstract: The analysis regarding the participation of black women in carnival celebrations falls within well beyond the group's interests, considering that these festivities’ paradigms and gender and women's issues cross the subject, inscribing the agenda in transnational reflections involving protagonists of different spectra. In this text, the main intention is to articulate these fields, without losing sight of the specifics related to Afro-descendant revellers and their mishaps, which manifest themselves immediately in the limitations of memorial records and historiography that transversally explore their role in these Sao Paulo unmistakable carnival frolics. In this sense, it is possible to see a sexist and selective reading of records of these appearances and, at the same time, it has a fragmented memory of this appearance that little has changed over the years. This route will be monitored between years 1921, the start date of black women appearance in a "carnival cord", and 1967, the closing date of São Paulo "unofficial” carnivals. Therefore, who are the black women who were identified and worthy of this protagonism? <![CDATA[The Christian Discourse of “Gender Ideology”]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo realiza uma genealogia do discurso cristão sobre a “ideologia de gênero” que se difundiu em nossa sociedade nos últimos anos e tem pautado uma série de projetos de leis em tramitação nas diferentes instâncias do poder legislativo brasileiro. Neste sentido, revela-se que a formulação deste discurso por intelectuais católicas/os começou nos anos 90, como uma reação às iniciativas das feministas que conseguiram inserir a categoria gênero nos documentos das conferências sociais da ONU. Nas sessões seguintes, é analisada a disseminação deste discurso cristão na esfera política e na sociedade civil por parte de atores católicos e evangélicos que rejeitam a adoção da categoria de gênero nas políticas públicas. Nas considerações finais, são indicados os desafios a serem enfrentados pelos movimentos feministas e LGBTT nos próximos anos.<hr/>Abstract: This article presents a genealogy of the Christian discourse on the "gender ideology" developed in our society during the preceding years and which has influenced a number of bills in the Brazilian Congress. This discourse has been developed by Catholic intellectuals in the 1990 decade as a reaction to the initiative of feminist groups that managed to include the gender category in the documents of the United Nations social Conferences. Next, the article analyses how this Christian discourse has been spread in the political sphere and in the civil society by Catholic and Evangelical actors who reject the adoption of the gender category in public policies. In the final considerations, the challenges to be faced by feminist and LGBTT movements in the next years are reviewed. <![CDATA[The Marchioness of Santos and the Taste for the Power: from “Favorite” to Liberal Militant]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Neste artigo são enfocados aspectos da biografia de Domitila de Castro Canto e Melo, especialmente sua relação com o poder, desenvolvida desde a condição de amante do imperador Pedro I, registrada nas cartas trocadas entre os missivistas no período de 1822 a 1829, até sua longeva vida após a saída da Corte. Os procedimentos metodológicos remetem a uma pesquisa bibliográfica, dialogando particularmente com autores que se debruçaram sobre a recomposição da vida da marquesa e outros que analisaram a situação das mulheres e suas possibilidades no oitocentos. Conclui-se que a marquesa de Santos, diferentemente da maioria das mulheres da sua época e contexto, possuía uma predileção pela política, influenciando o imperador enquanto ocupava o lugar de “favorita”, bem como continuando envolvida em assuntos políticos e partidários já em sua residência definitiva na Província de São Paulo.<hr/>Abstract: The article focuses on aspects of the biography of Domitila de Castro Canto e Melo, especially her relationship with power, developed from the condition of lover of the emperor Pedro I, registered in the letters exchanged between the writers from 1822 to 1829, until her long life after leaving the Court. The methodological procedures refer to a bibliographical research, particularly in dialogue with authors who have studied the recomposition of the marchioness’s life and others who analyzed the situation of women and their possibilities in the nineteenth century. It is concluded that the marquise de Santos, unlike most women of her time and context, had a predilection for politics, influencing the emperor while occupying the place of "favorite", as well as remaining involved in political and party affairs already in her definitive residence in the Province of São Paulo. <![CDATA[Paternity and Fathering in Patrifocals Families]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Famílias patrifocais, nas quais o pai reside com seus filhos sem a companhia de cônjuge ou de outros parentes, começam a surgir como mais uma modalidade de arranjo doméstico e que resulta, sobretudo, de lei recente que possibilita ao genitor a guarda da prole. Este trabalho buscou conhecer e analisar o cotidiano dessas famílias, o exercício da paternidade e da paternagem e alterações na identidade do pai. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas com cinco pais residentes em Ribeirão Preto - SP e em duas cidades próximas e a análise dos dados mostrou sua participação intensa na socialização, nos cuidados dos filhos, o orgulho por serem os principais responsáveis por eles, bem como evidencia que a paternagem é algo que pode ser aprendido, desmontando o mito de uma incompetência natural dos homens para cuidarem da prole de modo adequado.<hr/>Abstract: Patrifocals families in which the parent resides with her children without being accompanied by spouse or other relatives, are emerging as another type of domestic arrangement, and resulting mainly from recent law that allows the parent to offspring custody. This study aimed to know and analyze the daily lives of these families, the exercise of fathering and fatherhood and changes in the identity of the man-father. Semi-structured interviews were conducted with five men / fathers living in Ribeirão Preto - SP and in two cities of this region and the data analysis showed its active participation in socialization, in child care, the pride for being the main responsible for them as well as evidence in paternity can be learned, dismantling the myth of a natural incompetence of men to take care of the proper way to offspring. <![CDATA[Memories of Bodies without Organs in the two Agdas of Hilda Hilst]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200018&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: “Alguém lhe toca, minha senhora? Ele disse isso.” É uma pergunta que move o conto Agda (1), de Hilda Hilst. A indagação é feita pelo médico de Agda, personagem um tanto deslocada psicossocialmente de sua rede interpessoal. Esse conto faz parte do livro Kadosh, no qual há outro conto com título idêntico, Agda (2). Hilda Hilst representará e expressará dois de seus temas culturais recorrentes: o corpo feminino envelhecendo e a preparação para a morte. As duas Agdas complementam-se nos enfrentamentos às formações discursivas excludentes que tentam submetê-las a subjetivações avessas aos seus desterritorializantes desejos. Em contexto socioestético, analisaremos os dois contos perspectivados por Michel FOUCAULT (2011; 2006a; 2006b; 2001) em relação aos cuidados de si e às tradições de preparação para a morte. Também abordaremos a produção do Corpo sem Órgãos (CsO) e seu corolário psicossocial pensado por Gilles DELEUZE e Félix GUATTARI (1995; 1996), entre outros referenciais sobre transversalidades subjetivas, erotismo, velhice e finitude.<hr/>Abstract: “Someone touches you ma’am? He said that.” This is a question that moves the short store Agda (1) by Hilda Hilst. The is made by a doctor who meets a mature lady named Agda psychosocially displaced from her interpersonal network. This short story is part of the Kadosh, in which there is another short story with the same title, Agda (2). Hilda Hilst will represent one of her recurrent thematic movements: the issue of female body in an aging process and preparing to death. The two Agdas complement each other in clashes with discursive formations and social places of exclusion that try to submit them to subjectivations that do not match their deterritorialised desires of active and critical subjective agency before their socius. In this socioaesthetic context, we will analyze the two short stories in the perspective of Michel FOUCAULT’s thoughts (2011; 2006a; 2006b; 2001) on of cares of oneself and the traditions of preparation for death. Also we will emphasize the heterogeneous and multiple production of the Body without Organs (BwO) and its psychosocial corollary conceived by Gilles DELEUZE and Félix GUATTARI (1995, 1996), among other references about subjective transversalities, eroticism, old age and finitude. <![CDATA[Trabajo social y estudios de género. Vindicando un espacio científico propio]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200019&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este artículo analiza, desde una perspectiva de género y feminista, el estatus científico-académico del Trabajo Social dentro de la jerarquía de saberes universitaria. Partimos de las consecuencias derivadas de la reforma universitaria que privilegia un modelo privatizado, androcéntrico y de mercantilización del conocimiento que limita las carreras profesionales de quienes investigan sobre temas sociales, aplicados y de género, con “otras” metodologías y desde “otros” espacios. Nos centramos en el contexto español y los vínculos del Trabajo Social con los estudios de género y feministas; ambos transitan “lugares comunes” como la feminización de sus miembros, las temáticas, las metodologías, y sus formas de hacer ciencia. Sin embargo, los saberes del Trabajo Social están considerados “de segunda”, tanto en Ciencias Sociales como en los Estudios de Género y Feministas. Concluimos vindicando el reconocimiento de sus aportes científicos y el espacio propio de la investigación en Trabajo Social.<hr/>Abstract: This article analyzes, from a gender and feminist perspective, the scientific-academic status of Social Work within the hierarchy of university knowledge. We start with the consequences derived from the university reform that privileges a privatized and androcentric model and a commodification of knowledge that limits professionals who research on social, applied and gender issues, based on "other" methodologies and from "other" spaces. We focus on the Spanish context and the links of Social Work with gender and feminist studies; both transit in "common places" such as feminization of its members, the themes, the methodologies, and their ways of doing science. Nevertheless, the knowledge of Social Work is considered "second", both in Social Sciences as in the Gender and Feminist Studies. We conclude by vindicating the recognition of their scientific contributions and a space of its own for research in Social Work. <![CDATA[Discriminación de Género en el Sistema Universitario Argentino]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200020&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Las mujeres son mayoría entre el alumnado y el cuerpo docente de las universidades argentinas. No obstante, estas aparecen agrupadas principalmente en ciertas áreas y apenas acceden a las categorías superiores. Se constata una discriminación horizontal y vertical. Nuestro objetivo consiste en estudiar la participación de las mujeres y profundizar en la percepción acerca de la discriminación de género. En primer lugar, se realiza un análisis descriptivo del cuerpo docente de la Universidad Nacional de Salta (UNSa). En segundo lugar, se analizan los resultados de una encuesta aplicada a la plantilla femenina de la Facultad de Ingeniería de la UNSa. Se confirma una baja percepción y visibilización del problema, especialmente por parte de las profesoras de menor edad, siendo señaladas ciertas barreras como los principales obstáculos en su carrera profesional.<hr/>Abstract: Women are the majority both among the students and in the teaching staff at the Argentine universities. However, they appear grouped mainly in certain areas and barely access the higher upper categories. There is a horizontal and a vertical pattern of gender segregation. Our objective is to study the participation of women and to deepen the perception of gender discrimination. Firstly, a descriptive analysis of the faculty of the National University of Salta (UNSa) is carried out. Secondly, the results of a survey applied to the female staff of the Faculty of Engineering of the UNSa are analyzed. There is a low perception and awareness of the problem, especially on the part of the teachers of minor age and they point out certain barriers as the main obstacles in the academic career. <![CDATA[Working Conditions in a Feminised Working Environment]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Apresentam-se aqui os resultados de um estudo de caso sobre as condições de trabalho num universo profissional feminizado, e como são percecionadas por trabalhadoras e gestores. O estudo decorreu numa clínica privada de saúde e a metodologia incluiu entrevistas semiestruturadas e observação direta. Verificamos a proposição inicial exploratória de que a segregação sexual do trabalho explica as condições de trabalho nos sectores feminizados bem como as perceções dos atores sociais acerca delas. Os principais efeitos são a invisibilização das desigualdades e dos riscos psicossociais associados às condições de trabalho das mulheres, marcadas pela intensidade e carga, precariedade e não participação nas decisões, exigência de tarefas extracontratuais, exposição a agressões e assédio, intensidade emocional, não reconhecimento de competências, e correlativa desvalorização salarial.<hr/>Abstract: We present the results of a case study on working conditions in a feminised working environment, and how they are perceived by workers and managers. The study took place in a private health clinic, and the methodology included semi-structured interviews and direct observation. We observed the initial exploratory proposition that sex segregation of work explains the working conditions in feminised sectors, as well as the perceptions of stakeholders about them. The main effects are the invisibility of inequalities and the psychosocial risks associated with working conditions. Those were marked by the amount of hours worked and workload, the precariousness and nonparticipation in decisions, requirement of extra tasks, exposure to aggression and harassment, emotional intensity, non-recognition of their competences, and corresponding devaluation of wages. <![CDATA[Artivism, Feminist Aesthetics and Production of Subjectivity]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200022&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Diante da crescente serialização subjetiva e captura biopolítica dos corpos, das práticas estéticas e desejos, faz-se cada vez mais necessário pensarmos na expansão inventiva de nosso território subjetivo como forma de resistência e criação. É diante desse contexto de captura e docilização que recorremos ao feminismo pós-estruturalista, para pensarmos uma possível estética feminista enquanto força afirmativa que tanto desconstrói a ideia de sujeito/a e subjetividade tradicionais quanto produz outras figurações para os corpos e para as subjetividades. Nesse sentido, lançaremos nosso olhar para duas artistas paranaenses, Elisa Riemer e Fernanda Magalhães, para localizar, em seus trabalhos, um artivismo feminista que em um só tempo provoca a desconstrução e a construção de outras relações com os corpos, com as práticas e com a subjetivação.<hr/>Abstract: Given the growing subjective serialization and biopolitics capture of bodies, of the aesthetic desires and practices, it is increasingly necessary to think about the inventive expansion of our subjective territory as a form of resistance and creation. It is against this capture and docilization context that we recall the poststructuralist feminism to think about a possible feminist aesthetics as an affirmative strength that both deconstructs the traditional idea of subject and subjectivity as it produces other figurations to bodies and subjectivities. In this sense, we will take a closer look to two female artists from Parana-Brazil, Elisa Riemer and Fernanda Magalhães. We aim to talk about the relation among artvism, feminism and art in/through their work. These works of art causes the (de)construction and invention of new relations with (other) bodies, with practices of existence and subjectivation. <![CDATA[Intersectoriality and Actions to Face Violence Against Women]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200023&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo busca entender qual é a capacidade das redes construídas no âmbito da Lei Maria da Penha e do projeto Mulheres da Paz para lidar com as temáticas da violência de gênero. Para tanto, foram comparadas as percepções de atores-chave no que se refere aos arranjos intersetoriais advindos da Lei Maria da Penha no município de Belo Horizonte e das redes de proteção criadas através do projeto Mulheres da Paz, de Uberaba, bem como entrevistas semiestruturadas com os beneficiários dessas ações. Conclui-se que ambas as ações apresentam múltiplas dificuldades em se institucionalizarem como práticas intersetoriais e parcerias sólidas com outras organizações que atendem mulheres vítimas de violência, evidenciando que, apesar dos discursos acerca da participação e intersetorialidade, cada vez mais presentes nas ações e políticas de enfrentamento à violência, na prática essas ações tiveram pouca ressonância.<hr/>Abstract: The article aims to understand the capacity of the networks built under the Maria da Penha Law and the Women of Peace project to deal with the issues of gender violence. For this purpose, the perceptions of key actors regarding the intersectoral arrangements arising from the Maria da Penha Law in the city of Belo Horizonte and the protection networks created through the Women of Peace project in Uberaba were compared, as well as semi-structured interviews with the beneficiaries of these actions. It is concluded that both actions present multiple difficulties in institutionalizing as intersectoral practices and strong partnerships with other organizations that meet women victims of violence. This evidences that despite the discourses about participation and intersectoriality increasingly present in the actions and policies that face with violence, in practice these actions had little resonance. <![CDATA[Cultural Models and Anencephaly: Abortion or Therapeutic Pregnancy Termination?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200024&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este trabalho tem como objetivo refletir sobre os modelos culturais ligados ao aborto e sua relação com o processo da Arguição de Preceito Fundamental 54-8 (ADPF 54), cuja decisão final autorizou a interrupção de gravidez no caso de fetos anencefálicos. Busca-se uma aproximação entre a noção de modelo cultural, o conceito de frame semântico e o processo de perfilamento. O ensaio reflete sobre a dinâmica dos modelos culturais Ação, Responsabilidade e Punição, no contexto da ADPF 54, mostrando como o posicionamento dos juristas consolida o cenário de gestação de anencéfalo como punição injusta para a gestante.<hr/>Abstract: This study aims at reflecting on cultural models related to abortion and its connection with the Allegation of Violation of a Fundamental Precept No. 54 (ADPF 54) process, in which the Supreme Court authorized the interruption of pregnancy in cases of anencephaly. It seeks an approximation between the notion of cultural model, the concept of semantic frame and the process of profiling. The assay reflects on the dynamics of the cultural models called Action, Responsibility and Punishment, within the context of ADPF 54, showing how the positioning of the jurists consolidates the scenario of pregnancy in cases of anencephaly as unjust punishment for pregnant women. <![CDATA[Wars, Women and Memories: Interview with the Writer Paulina Chiziane]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200025&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este trabalho tem como objetivo refletir sobre os modelos culturais ligados ao aborto e sua relação com o processo da Arguição de Preceito Fundamental 54-8 (ADPF 54), cuja decisão final autorizou a interrupção de gravidez no caso de fetos anencefálicos. Busca-se uma aproximação entre a noção de modelo cultural, o conceito de frame semântico e o processo de perfilamento. O ensaio reflete sobre a dinâmica dos modelos culturais Ação, Responsabilidade e Punição, no contexto da ADPF 54, mostrando como o posicionamento dos juristas consolida o cenário de gestação de anencéfalo como punição injusta para a gestante.<hr/>Abstract: This study aims at reflecting on cultural models related to abortion and its connection with the Allegation of Violation of a Fundamental Precept No. 54 (ADPF 54) process, in which the Supreme Court authorized the interruption of pregnancy in cases of anencephaly. It seeks an approximation between the notion of cultural model, the concept of semantic frame and the process of profiling. The assay reflects on the dynamics of the cultural models called Action, Responsibility and Punishment, within the context of ADPF 54, showing how the positioning of the jurists consolidates the scenario of pregnancy in cases of anencephaly as unjust punishment for pregnant women. <![CDATA[Las mujeres y sus espacios: partidos, derechos y debates en el Uruguay de 1920 y 1938]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200026&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente artículo es una síntesis descriptiva del contexto histórico centrado en las discusiones sobre los diferentes posicionamientos en la aprobación de los derechos políticos de las mujeres en Uruguay de los años 1920 a 1938. A partir de la historia de las mujeres, este estudio tiene como objetivo relatar nuevos discursos históricos donde las mujeres y sus acciones estuvieron representadas en forma equitativa a la historia de los hombres. En el proceso de consolidación de Uruguay como "país modelo" creado bajo la égida del batllismo, se presentaban como principales instrumentos los partidos políticos, que ejercían los cambios en función de sus intereses electorales y políticos específicos. En las discusiones sobre los valores que caracterizaban Uruguay, el tema de los derechos políticos de las mujeres estuvo presente. Los partidos tomaron a las mujeres como objeto político como uno de los ejes de esa consolidación democrática y social.<hr/>Abstract: This article is a descriptive synthesis of the historical context centered on the discussions about the different positions in the approval of the political rights of women in Uruguay from 1920 to 1938. From women’s history, this study proposed to report new historical discourses where women and their actions were equitably represented in the history of men. In the process of consolidating Uruguay as a "model country" created under the aegis of Batllism, the political parties were presented as the main instruments, which transmitted the changes according to their specific electoral and political interests. In discussions about the values that characterized Uruguay, the issue of women's political rights was present. The parties have taken women as a political object as one of the axes of this democratic and social consolidation. <![CDATA[A primavera feminista. Vozes de luta da emancipação feminina no Brasil e Uruguai]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200027&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente artículo es una síntesis descriptiva del contexto histórico centrado en las discusiones sobre los diferentes posicionamientos en la aprobación de los derechos políticos de las mujeres en Uruguay de los años 1920 a 1938. A partir de la historia de las mujeres, este estudio tiene como objetivo relatar nuevos discursos históricos donde las mujeres y sus acciones estuvieron representadas en forma equitativa a la historia de los hombres. En el proceso de consolidación de Uruguay como "país modelo" creado bajo la égida del batllismo, se presentaban como principales instrumentos los partidos políticos, que ejercían los cambios en función de sus intereses electorales y políticos específicos. En las discusiones sobre los valores que caracterizaban Uruguay, el tema de los derechos políticos de las mujeres estuvo presente. Los partidos tomaron a las mujeres como objeto político como uno de los ejes de esa consolidación democrática y social.<hr/>Abstract: This article is a descriptive synthesis of the historical context centered on the discussions about the different positions in the approval of the political rights of women in Uruguay from 1920 to 1938. From women’s history, this study proposed to report new historical discourses where women and their actions were equitably represented in the history of men. In the process of consolidating Uruguay as a "model country" created under the aegis of Batllism, the political parties were presented as the main instruments, which transmitted the changes according to their specific electoral and political interests. In discussions about the values that characterized Uruguay, the issue of women's political rights was present. The parties have taken women as a political object as one of the axes of this democratic and social consolidation. <![CDATA[The Brazilian Feminist Crusade and political culture in Pernambuco (1927-1932)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200028&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo investiga a importância da Cruzada Feminista Brasileira, criada por Martha de Hollanda em 1931, na construção de uma nova cultura política feminista em que as mulheres debatem na imprensa a desigualdade de gênero e defendem direitos políticos igualitários entre os anos 1927 e 1932. A Cruzada Feminista Brasileira fez uso estratégico dos jornais como principal veículo de comunicação de massa no momento em que se instituíam o sujeito feminino do direito e a opinião pública por meio dos periódicos. As feministas expandiram as exigências da equidade, questionaram as diferentes assimetrias da República liberal e pouco democrática, contestaram a naturalização da diferença entre os sexos e lutaram pela ampliação da cidadania e da democracia em solo pernambucano. Do legado dessas lutas feministas, pouco conhecido na História, todas nós somos beneficiárias.<hr/>Abstract: This article is an investigation of the importance of the Brazilian Feminist Crusade, a creation of Martha Hollanda in 1931, in the construction of a new feminist political culture in which women debate gender inequality and struggle for egalitarian rights between the years of 1927 and 1932. The Brazilian Feminist Crusade made a strategic use of newspapers as the main mass medium at the time when the female subject of law was instituted and daily newspapers formed a public opinion. The feminists enlarged the scope of the demands for equality, called into question the different asymmetries of a Republic that was liberal and short on democracy, they contested the naturalization of the difference between the sexes and fought for the widening of citizenship and democracy in the soil of Pernambuco. We are, all of us, the beneficiaries of these feminist struggles, so little known to History. <![CDATA[Poetics of the Emancipation of Women in the Goiano Backlands (19th Century)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200029&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O presente texto visa compreender como os espaços de instrução e leitura, existentes na antiga capital goiana (Goiás), na segunda metade do século XIX e início do século XX, foram (re)apropriados por algumas mulheres de forma a lhes garantir a expressão de suas experiências. Para tanto, partindo da documentação do Gabinete Litterario Goyano, criado em 1864, buscamos, por meio do protagonismo de Silvina Ermelinda Xavier de Britto e Jacintha Luiza do Couto Brandão Peixoto, compreender questões em torno da instrução das mulheres, de seu exercício da leitura, de um ensaio de emancipação, representado pelos pedidos de voto das goianas em 1889 e das táticas manejadas por estas mulheres na expectativa de exercitar sua intelectualidade, ainda que lhes fosse apresentado como um caminho cheio de obstruções.<hr/>Abstract: The present text aims to understand how the spaces of instruction and reading existing in the old Goian capital (Goiás), in the second half of the 19th century and the beginning of the 20th century, were (re) appropriated by some women in order to guarantee to them the expression of their experiences. In order to do so, starting from the documentation of the Goyano Literary Cabinet, created in 1864, we sought, through the protagonism of Silvina Ermelinda Xavier de Britto and Jacintha Luiza do Couto Brandão Peixoto, to understand the issues about the education of women, their exercise of reading, an essay on emancipation, represented by the calls for vote from Goiás’ women in 1889 and the tactics handleb by these women in the expectation of exercising their intellectuality, although presented to them as a path full of obstructions. <![CDATA[Feminism in Good Gait in Brazil! Bertha Lutz and the Conference for Female Progress]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200030&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O propósito deste artigo é descrever e analisar os passos iniciais da associação feminina fundada por Bertha Lutz, a Federação Brasileira pelo Progresso Feminino, bem como a sua primeira conferência, eventos ocorridos no ano de 1922. Adotando uma metodologia de estudo de caso, se quer verificar as estratégias aplicadas pelo grupo e que acabaram por consolidar uma imagem de representantes de um “bom” feminismo no Brasil.<hr/>Abstract: The purpose of this article is to describe and analyze the initial steps of the women's association founded by Bertha Lutz, the Brazilian Federation for Women's Progress, and its first conference occurring in the year 1922. Adopting a case study methodology, we present by both that ended up consolidating an image of representatives of "good” feminism in Brazil. <![CDATA[Pesos e medidas em estudos de gênero: os desafios para a mensuração de mudanças sociais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200031&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O propósito deste artigo é descrever e analisar os passos iniciais da associação feminina fundada por Bertha Lutz, a Federação Brasileira pelo Progresso Feminino, bem como a sua primeira conferência, eventos ocorridos no ano de 1922. Adotando uma metodologia de estudo de caso, se quer verificar as estratégias aplicadas pelo grupo e que acabaram por consolidar uma imagem de representantes de um “bom” feminismo no Brasil.<hr/>Abstract: The purpose of this article is to describe and analyze the initial steps of the women's association founded by Bertha Lutz, the Brazilian Federation for Women's Progress, and its first conference occurring in the year 1922. Adopting a case study methodology, we present by both that ended up consolidating an image of representatives of "good” feminism in Brazil. <![CDATA[Uma trajetória revisitada: o pioneirismo de Maria Ignez Paulino nos estudos sobre mulheres rurais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200032&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O propósito deste artigo é descrever e analisar os passos iniciais da associação feminina fundada por Bertha Lutz, a Federação Brasileira pelo Progresso Feminino, bem como a sua primeira conferência, eventos ocorridos no ano de 1922. Adotando uma metodologia de estudo de caso, se quer verificar as estratégias aplicadas pelo grupo e que acabaram por consolidar uma imagem de representantes de um “bom” feminismo no Brasil.<hr/>Abstract: The purpose of this article is to describe and analyze the initial steps of the women's association founded by Bertha Lutz, the Brazilian Federation for Women's Progress, and its first conference occurring in the year 1922. Adopting a case study methodology, we present by both that ended up consolidating an image of representatives of "good” feminism in Brazil. <![CDATA[Derechos sexuales y la internet, antología <em>Global Information Society Watch</em>]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200033&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O propósito deste artigo é descrever e analisar os passos iniciais da associação feminina fundada por Bertha Lutz, a Federação Brasileira pelo Progresso Feminino, bem como a sua primeira conferência, eventos ocorridos no ano de 1922. Adotando uma metodologia de estudo de caso, se quer verificar as estratégias aplicadas pelo grupo e que acabaram por consolidar uma imagem de representantes de um “bom” feminismo no Brasil.<hr/>Abstract: The purpose of this article is to describe and analyze the initial steps of the women's association founded by Bertha Lutz, the Brazilian Federation for Women's Progress, and its first conference occurring in the year 1922. Adopting a case study methodology, we present by both that ended up consolidating an image of representatives of "good” feminism in Brazil. <![CDATA[Nazismo, gênero e as crianças da “raça superior”]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200034&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O propósito deste artigo é descrever e analisar os passos iniciais da associação feminina fundada por Bertha Lutz, a Federação Brasileira pelo Progresso Feminino, bem como a sua primeira conferência, eventos ocorridos no ano de 1922. Adotando uma metodologia de estudo de caso, se quer verificar as estratégias aplicadas pelo grupo e que acabaram por consolidar uma imagem de representantes de um “bom” feminismo no Brasil.<hr/>Abstract: The purpose of this article is to describe and analyze the initial steps of the women's association founded by Bertha Lutz, the Brazilian Federation for Women's Progress, and its first conference occurring in the year 1922. Adopting a case study methodology, we present by both that ended up consolidating an image of representatives of "good” feminism in Brazil. <![CDATA[A palavra em disputa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200035&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O propósito deste artigo é descrever e analisar os passos iniciais da associação feminina fundada por Bertha Lutz, a Federação Brasileira pelo Progresso Feminino, bem como a sua primeira conferência, eventos ocorridos no ano de 1922. Adotando uma metodologia de estudo de caso, se quer verificar as estratégias aplicadas pelo grupo e que acabaram por consolidar uma imagem de representantes de um “bom” feminismo no Brasil.<hr/>Abstract: The purpose of this article is to describe and analyze the initial steps of the women's association founded by Bertha Lutz, the Brazilian Federation for Women's Progress, and its first conference occurring in the year 1922. Adopting a case study methodology, we present by both that ended up consolidating an image of representatives of "good” feminism in Brazil. <![CDATA[Errata]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026x2018000200036&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O propósito deste artigo é descrever e analisar os passos iniciais da associação feminina fundada por Bertha Lutz, a Federação Brasileira pelo Progresso Feminino, bem como a sua primeira conferência, eventos ocorridos no ano de 1922. Adotando uma metodologia de estudo de caso, se quer verificar as estratégias aplicadas pelo grupo e que acabaram por consolidar uma imagem de representantes de um “bom” feminismo no Brasil.<hr/>Abstract: The purpose of this article is to describe and analyze the initial steps of the women's association founded by Bertha Lutz, the Brazilian Federation for Women's Progress, and its first conference occurring in the year 1922. Adopting a case study methodology, we present by both that ended up consolidating an image of representatives of "good” feminism in Brazil.