Scielo RSS <![CDATA[Educar em Revista]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0104-406020100002&lang=en vol. num. 37 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Ensino superior, para quê?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O texto propõe retomar a universidade democrática como referência ética, em face dos desafios do mundo globalizado. Discute a situação atual das universidades, caracterizada como uma crise mundial no Ensino Superior, tendo como referência as IES dos Estados Unidos da América e do Canadá. São destacados três aspectos nessa questão-problema: 1- as consequências do movimento de globalização, que atinge todas as esferas da vida humana, entre elas a educação, e demandam do Ensino Superior o exercício da função de educar as gerações futuras para enfrentar os desafios de uma democracia global, evitando adotar a prática da indução dos professores e alunos à instrumentalização e ao imediatismo, subvalorizando o conhecimento crítico. 2- a retomada pelas universidades de seus objetivos de conhecimento e autonomia, posicionando-se contra a instrumentalização, a mercantilização e a militarização, essa última, como monitoramento de diferentes sujeitos sociais, e do Estado, exercidos sobre as IES. Para isso, propõe a colaboração inclusiva como uma das principais formas de divulgação da universidade e da importância da liberdade e da autonomia da Instituição Superior em suas decisões e ações. 3- a universidade acessível a todos que, além de possibilitar o desenvolvimento de uma educação crítica e de uma cultura intelectual verdadeira, adota metodologias prazerosas, estimulantes e capacitadoras, e valoriza os professores extinguindo os "contratos alternativos de trabalho" que têm contribuído para o empobrecimento da qualidade do Ensino Superior.<hr/>The text proposes to reinstitute the democratic university as an ethic reference, given the challenges of the globalized world. It discusses the universities' current situation, which is characterized as a global crisis in higher education, taking as reference American and Canadian higher education institutions. Three aspects of such characterization are highlighted: 1 - the consequences of the globalization movement, which affects all spheres of human life, including education, and which demands the exercise of the "educating future generations to meet the challenges of global democracy" function, therefore avoiding the adoption of the practice of inducing to the instrumentation and the immediacy, which undervalues the critical knowledge. 2 - the retake of the universities' goals of knowledge and autonomy, leading to positions against exploitation, commodification and militarization. The latter, informed by the author, as a movement to be problematized in social subjects' formation in the United States and in the authoritarianism exercised over the higher education institutions in the same country. For that reason, an inclusive collaboration is proposed as one of the main ways to spread the importance of freedom and autonomy of Higher Institutions in their decisions and actions 3 - the university accessible to all, which adopts enjoyable, exciting and enabling methodologies, valuing teachers, and extinguishing the "alternative employment contracts" which contribute to the impoverishment of higher education quality. <![CDATA[De Abelardo até a classificação de Xangai: as universidades e a formação dos docentes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en As universidades contemporâneas estão enfrentando desafios que despertam dúvidas sobre o seu futuro: será que “a universidade de Abelardo” ainda tem um futuro na época da classificação de Xangai? Tendo em vista que a formação dos professores foi o principal objetivo das universidades do século XX, qual será o seu destino em universidades incitadas a focalizar a pesquisa? Começa-se por esboçar o tipo ideal da universidade: o que nela deve permanecer para que ainda se possa falar de “universidade”? São propostas oito características remetendo aos professores, a suas atividades, a suas relações com os poderes, com o ambiente e com outras instituições de ensino. A seguir, evidencia-se que a formação do professor de ensino primário ficou fora das missões das universidades, até há pouco tempo, mas que a do professor de ensino secundário foi o projeto central das universidades nos tempos modernos. Por que essa diferença? Por fim, analisam-se as principais evoluções contemporâneas do ensino superior: internacionalização, mercantilização e diferenciação. Avançam-se algumas hipóteses sobre o que será a formação dos docentes naquelas universidades do século XXI.<hr/>Contemporary universities are facing challenges that cause doubts about its future: “Abelard’s University” still has a future at the time of the Shangai Ranking? In view of the fact that the teacher formation was the main objective of the universities of the 20th century, what will be its destination in universities that have to focus research? The articles starts with a sketch of the ideal type of the university: what in it must remain so that one still can speak of “university”? It considers eight characteristics, sending to the professors, its activities, its relations with powers, environment and others institutions of education. To follow, it is proven that the formation of the teacher of primary education was outside of the missions of the universities, until recently, but that of the teacher of secondary education was the central project of the universities in the modern times. Why this difference? Finally, the main contemporaries evolutions of superior education are analyzed: internationalization, mercantilization and differentiation. Some hypotheses are advanced on what will be the teacher formation in those universities of the 21st century. <![CDATA[Educação instrumental e formação cidadã: observações críticas sobre a pertinência social da universidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en O ensaio examina a relação entre universidade e sociedade desde a perspectiva dos conceitos de educação instrumental e educação cidadã. Argumenta que a pertinência social da universidade deve responder ao critério de justiça social e democracia que suas contribuições visam incrementar. Restrito ao aspecto do ensino, sob o recorte conceitual da educação instrumental e educação cidadã, o texto sugere que não cabe à universidade promover uma educação instrumental focada apenas na adaptação dos estudantes à realidade socioeconômica, mas também, formar cidadãos autônomos, críticos e reflexivos, socialmente competentes.<hr/>The paper examines the relationship between university and society from an approach based on instrumental education and civic education. It is argued that the university's social pertinence must address the criteria that its contributions seek to foster, such as social justice and democracy. Restricted to the aspect of teaching, under the conceptual framework of instrumental education and citizen education, the text suggests that it is not up to the university to promote an instrumental education focused on student's adaptation to the social and economic reality, but to shape autonomous, critical and reflexive citizens who are socially competent. <![CDATA[Por uma pedagogia da pesquisa educacional e da formação de professores na universidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O texto analisa e discute aspectos e possibilidades para a formação de professores nas universidades. Apresenta hipóteses para a constituição de uma pedagogia da pesquisa e uma pedagogia da formação de professores. Para tanto, retoma a noção de habitus de P. Bourdieu, e introduz duas perspectivas para o trabalho formador: a cultura da atenção como perspectiva a ser atingida na educação docente e os estilos didáticos como disposições e marcas da ação pedagógica construídas pelos professores no exercício da profissão. Articulando esses três conceitos à valorização e constituição de histórias de formação e histórias de relações com o conhecimento e o trabalho, constituem sugestões a serem consideradas pelos cursos de Licenciatura e Pedagogia.<hr/>The paper analyses and discusses aspects and possibilities to teacher education in universities. It shows ideas about the constitution of a pedagogy of research and a pedagogy of teacher education. Therefore, it uses the notion of habitus by P. Bourdieu and it introduces two perspectives on how to educate: the culture of caring as a perspective to be done in teacher's education and the didactic style as dispositions and brands of pedagogic action built by teachers. By connecting these three aspects to the appreciation and the constitution of teacher education stories and stories of relations with the knowledge and work new guidelines start to be considered by Licenciature and Pedagogy courses. <![CDATA[Formação docente continuada na relação universidade e escola: construção de referências para uma análise a partir da experiência do PDE/PR]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo analisa as demandas da formação continuada na relação universidade e escola, considerando as necessidades presentes no contexto atual. A partir dos estudos e pesquisas propostos no Projeto "A qualidade da formação de professores no contexto atual: escola, universidade e políticas educacionais", desenvolvido pelas autoras, propõe-se situar o papel da universidade como instância de conhecimento e formação de profissionais - pedagogos e professores - para a escola atual. Prioriza-se a avaliação da política de formação continuada do Programa de Desenvolvimento Educacional Formação Continuada em Rede - PDE/PR - Estado do Paraná, Brasil, proposta ao Setor de Educação, pela Secretaria de Estado da Educação do Paraná - SEED, e que vigora desde 2007 na Universidade Federal do Paraná - UFPR. Nessa perspectiva, são apresentadas análises da pesquisa realizada com grupos de profissionais participantes do referido projeto, a partir de entrevistas semiestruturadas, em três instâncias: - de pedagogos, de professores da rede estadual de ensino em momento de intervenção na escola e de professores orientadores do PDE/PR na UFPR. A pesquisa, fundamentada em pressupostos da avaliação emancipatória e em reflexões de autores que teorizam sobre a formação docente na atualidade, analisa o processo do PDE/PR, em seus objetivos e atividades. Nos depoimentos, opiniões e atuação dos profissionais participantes busca-se obter referências para a formação inicial e continuada, considerando a relação universidade e escola.<hr/>The present article examines the demands of continuing education in the relationship between university and school in the current context. From the studies and researches proposed by the Project “The quality of teacher education in the current context: school, university and educational policy,” developed by the authors, it is proposed to situate the role of the university as a body of knowledge and educators and teachers training for the current school. The asessment of the continued education policies of the PDE/PR - (Program for Educational Development Network Continuous Formation. Parana, Brazil) is prioritized, proposed by Ministry of Education of Parana to the UFPR (Universidade Federal do Paraná) and the Education Sector, which has been in force since 2007. From this perspective, it is presented the analysis of the research conducted with groups of professional participants of the project, from semi-structured interviews, in three instances: - the educators, state schools teachers, and teachers guiding the PDE/PR at UFPR. From emancipatory assessment and according to the theories of authors who deal with the continuing education today, the research analyzes the PDE/PR process, in its objectives and activities. Considering the relationship between university and school, and taking into account statements and actions of the participant professionals, the aim is to get referrals to assess the role of the university in the initial and continued teacher training. <![CDATA[Políticas de formação de professores na universidade pública: uma análise de necessidades, entre o local e o global]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente texto busca trazer para o debate aspectos das políticas de formação em desenvolvimento nas universidades, bem como a influência significativa no fazer acadêmico, trazidas pelas tendências internacionais. Destaca que o século XXI acentuou enormemente a importância do contexto mundial e as consequências da "mundialização" sobre os processos de formação na educação superior, que não podem mais ser pensados nos limites das fronteiras nacionais. Analisa a política de expansão da educação superior colocada em prática no Governo do Presidente Luis Inácio Lula da Silva a partir de um conjunto de dados disponíveis no Observatório da Educação, mais especificamente no projeto Políticas de Formação do Professor e a Qualidade da Educação Básica, em desenvolvimento no âmbito do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Os dados permitem a constatação de que ainda estamos longe de cumprir as metas preconizadas pelo Plano Nacional de Educação. Os dados do Censo da Educação Superior de 2007 apontam uma taxa de escolarização bruta de 21,6% de alunos na faixa etária de 18 a 24 anos e uma taxa liquida de 12,9%, quando a meta seria atingir a 30% de escolarização até o ano de 2011. O texto apresenta ainda as ações estratégicas que vem sendo desenvolvidas para minimizar os déficits e traz para o debate os desafios apresentados por estudiosos e dirigentes na Conferência Mundial de Educação Superior com especial ênfase no papel que a formação dos professores assume no momento em que o paradigma de educação superior aponta para a necessidade de ir além das palavras.<hr/>The present text intends to discuss the teacher training issues being developed in universities, as well as the meaningful influence in the academic actions brought about by international trends. It stresses that the XXI century greatly emphasized the importance of global context and consequences of "globalization" on education processes in higher education, which can no longer be thought within the limits of national borders. It analyzes the expansion policy of higher education put into practice in the government of President Luis Inácio Lula da Silva from a set of available data in the Education Observatory, specifically in the project Teacher Training Policies and Quality of Basic Education, being developed within the Graduation Program in Education at Universidade Federal do Paraná (UFPR). The data lead to the conclusion that we are still far from achieving the goals established by the National Education Plan. The 2007 data from the Higher Education Census indicates a gross enrollment ratio of 21.6% of students aged 18 to 24 and a net rate of 12.9% when the target would be to reach 30% by the year 2011. The text also presents the strategic actions that have been developed to minimize the deficits and bring to the debate the challenges presented by scholars and leaders at the World Conference on Higher Education with special emphasis on the role that teacher training takes at the time the higher education paradigm points to the need of going beyond the words. <![CDATA[Sobre as contribuições das análises culturais para a formação dos professores do início do século XXI]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo discute as repercussões, no trabalho docente e na formação de professores, das profundas e marcantes transformações culturais verificadas nos últimos sessenta anos. Inicia com breves considerações acerca da condição pós-moderna, das análises culturais contemporâneas e suas filiações teóricas. Em seguida, trata das conexões entre cultura, pedagogias, escola e sujeitos escolares. Para dotar o trabalho de força argumentativa, apresenta uma amostra de estudos que realizam análises de fenômenos culturais contemporâneos, expondo e discutindo suas implicações para a educação e, consequentemente, para a formação de professores. Nessa direção, o artigo aborda o que pode ser considerado como contribuições das análises realizadas na conjunção dos Estudos Culturais com a Educação para a ampliação do âmbito de reflexões no campo da Formação de Professores.<hr/>The article discusses the repercussions at teaching work and the formation of teachers, under deep and remarkable cultural changes occurred in the last sixty years. It starts by presenting brief considerations about the postmodern condition, the contemporary cultural analysis and their theoretical affiliations. After that, it discusses the connections among culture, pedagogies, school and school students. In order to provide the task with argumentative power, it presents a sample of researches that carry out analysis of contemporaneous cultural phenomena, exposing and discussing their implications for education and, consequently, to teachers’ development. In this sense, the article discusses what can be considered as contributions from analysis performed in Cultural Studies conjunction with Education in order to broaden reflections in the Teacher's formation field. <![CDATA[A formação continuada de professores universitários e as tecnologias digitais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo discute a formação continuada do professor universitário face à presença das tecnologias digitais de informação e comunicação e à explosão do uso da educação a distância no país. Para tal, parte-se de uma visão geral da expansão do ensino superior no país centrado na oferta de cursos a distância para analisar as necessárias transformações desse nível de ensino em função da cibercultura. Assim, o artigo aborda a importância da compreensão das tecnologias digitais em rede como estruturantes de novas práticas comunicacionais, de formação e aprendizagem, com a necessidade de políticas públicas que visem à democratização do acesso a essas tecnologias. A formação continuada do professor universitário, nesse contexto, é analisada sob o ponto de vista da experiência do mesmo como processo formativo, dando ênfase à experiência da docência online como parte da necessária imersão no universo da cibercultura.<hr/>The paper focuses on the continuing education of university lecturers considering the presence of digital information and communication technologies and the boom of distance education usage in Brazil. The paper starts with an overview of the expansion of higher education based on the use of distance education courses in the country. We examine the necessary changes in higher education considering the emergence of cyberculture. The paper discusses the importance of understanding digital networks as structuring new communicational, training and learning practices. We argue the importance of public policies that seek to democratize access to these technologies. Continuing university education in this context is discussed from the point of view of lecturers' own experience as a learning process, emphasizing the experience of teaching online as part of the necessary immersion into the world of cyberculture. <![CDATA[Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo discute-se o conceito de “representação” na perspectiva proposta por Henri Lefebvre com o intuito de contribuir para o debate acerca das fontes e procedimentos metodológicos na análise das "culturas escolares", a partir de pesquisa realizada com professores de História que lecionaram em 1965-1975 e 1985-1995, sobre a dimensão utópica presente no ensino dessa disciplina. As representações, segundo a ótica aqui adotada, são entendidas não como elemento a ser superado na busca de uma verdade mais concreta, mas como um nível da realidade que se constitui como força, estimulando ou bloqueando desejos, levando ao imobilismo ou conformismo, disparando ações e freando impulsos, ensejando práticas criadoras ou meramente reprodutivas, produzindo simulacros ou anunciando a poiesis, o ato criativo.<hr/>This article discusses the concept of representation on the perspective offered by Henri Lefebvre, with the intention of put it in way to the discussion about the sources and methodological proceedings in the analysis of the "school culture". The discussion was made from a research made by using history teacher's interviews, who had taught between 1965-75 and 1985-95, about the utopic dimension in the instruction of that subject. The representations, according the perspective used, are known not as an element to be overcomed in searching a more concretetruth, but like a strong level of reality, inciting or blocking desires, raising the immobilization or conformisms, causing actions and breaking impulses, causing creative practices or merely reproductive ones, producing simulacrum or annunciating the poiesis, the creative act. <![CDATA[A produção de raios X contextualizada por meio do enfoque CTS: um caminho para introduzir tópicos de FMC no ensino médio]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste trabalho investigamos a inserção de tópicos de Física Moderna para alunos do Ensino Médio, abordando radiações eletromagnéticas e a produção de raios X, sua aplicação como diagnóstico médico e possíveis formas de proteção radiológica, contribuindo para a atualização curricular do Ensino de Física, por meio de uma abordagem interdisciplinar com as áreas de Matemática e Biologia. A metodologia fundamenta-se na Aprendizagem Significativa e no Educar pela Pesquisa, empregando ainda o enfoque Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) e contemplando aspectos da Aprendizagem Centrada em Eventos (ACE). Para isso, consideramos elementos essenciais como o levantamento de conhecimentos prévios dos alunos e a realização de pesquisas e consultas em periódicos, realização de relatórios e seminários, além da exposição de cartazes. Como resultado, promovemos a aprendizagem empregando uma concepção cidadã de Educação contextualizando os conceitos físicos, contribuindo para que os estudantes compreendam conceitos científicos úteis para o entendimento de fenômenos naturais que apresentam implicações re-levantes para a sua vida, permitindo que se posicionem perante questões tecnológicas e científicas. As respostas dos alunos ao final da pesquisa indicam que a aprendizagem conceitual se efetivou estruturada no aprender a aprender, que ampliou a sua autonomia de ação e de pensamento. Os resultados indicam ainda que a intervenção proporcionou grande interação entre os alunos e o professor, possibilitou intensos e ricos momentos de debates e reflexões, permitindo introduzir importantes tópicos de Física Moderna.<hr/>In this work we investigate the insertion of topics of Modern Physics for high school students, by dealing with electromagnetic radiations and the production of X rays, its application as medical diagnosis and possible forms of radiological protection. We attempt to update the physics curriculum through an interdisciplinary approach with Mathematics and Biology areas. The methodology is based on both approaches: the Meaningful Learning and Education by Research. We also use the Science, Technology and Society approach (STS) and comprise aspects of the Learning Centered in Events (LCE). Therefore, we consider some essential elements as the survey of pupils’ previous knowledge, the researching process and consults to periodicals. In addition, we took into account the reports and seminars and posters exhibition. As result, we promote the learning using a civic conception of Education by contextualizing the physical concepts, contributing to the students' understanding of useful scientific concepts allowing them to understand some natural phenomena which have relevant implications to their lives. Thus permiting them to position themselves towards technological and scientific issues. The students' answers at the end of the research indicate that the conceptual learning was accomplished structuralized in learning to learn, which has broaden their independence concerning their actions and thoughts. The results also indicate that the intervention provided great interaction between the students and the teacher; it also made intense and rich moments of debates and reflections possible, allowing the introduction of important Modern Physics topics. <![CDATA[Práticas de regulação das aprendizagens de estagiários do 1º ciclo do ensino básico de Portugal]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo sobre as práticas de regulação das aprendizagens de estagiários do 1º ciclo do ensino básico permitiu-nos concluir que, resultante da prática da avaliação formativa contínua, a regulação incide, sobretudo, nas dificuldades de aprendizagem dos alunos. Utilizam estratégias de regulação corretivas, mas também, de regulação interativa. Mais condicionadas foram as estratégias de regulação dos diferentes ritmos de trabalho e de aprendizagem dos alunos.<hr/>The study of learning regulation practices of primary school trainee teachers allowed us to conclude that, by following the practice of continuous formative assessment, the regulation focuses, especially, on the students’ learning difficulties. They use corrective regulation strategies but also interactive regulation ones. The regulation strategies of the student’s different working and learning rhythms were more conditioned. <![CDATA[Relações interétnicas em uma escola pública no sul do Brasil (1951-1964)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo discute a temática das identidades culturais nas décadas de 1950 e 1960 a partir de uma pesquisa realizada em uma escola pública do sul de Santa Catarina, cujo objetivo foi investigar os processos de constituição de identidades étnicas no ambiente escolar, em um período histórico em que a problemática identitária não estava ainda bem delineada. O objetivo da pesquisa foi compreender a ocorrência de esquemas identitários relacionados a grupos sociais com características étnicas, e suas relações, na principal escola pública de uma importante área de imigração do sul do Brasil. Na análise das relações identitárias no ambiente escolar utilizou-se o conceito de marcadores simbólicos definindo-se algumas características socioculturais utilizadas pelos grupos como sinais publicamente reconhecidos de pertencimento étnico, a partir dos quais foram estabelecidas fronteiras de pertencimento e exclusão.<hr/>This paper discusses the theme of cultural identities during the 1950’s and 1960’s based on a research done in a public school in the south of Santa Catarina aiming at investigating the processes of ethnic identity construction in the school during a period in which the problem of identity was not yet clearly developed. The research intended to understand the incidence of identity schemes related to social groups, ethnically characterized, and its relations to the most important public school in a significant immigration area in the south of Brazil. The notion of symbolic markers were used in the analysis of the identity relations at school and some social, cultural characteristics were selected as public recognizable signs of ethnic belonging which served as a borderline between belonging and exclusion. <![CDATA[Ação católica: o papel da imprensa no processo de organização do projeto formativo da igreja católica no Paraná (1926-1939)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo analisa o processo de constituição da imprensa católica dirigida pelo laicato católico, bem como o papel educativo atribuído aos periódicos católicos. Nesta tarefa interpretativa, aborda os debates da elite intelectual católica leiga em torno da temática educativa à luz do contexto histórico paranaense, do período de estudo que está circunscrito entre 1926 e 1939, discutindo as suas interlocuções com as vertentes teóricas e filosóficas em geral, bem como as suas ideias e intervenções culturais. Discorre sobre as contribuições do laicato católico ao projeto romanizador da Igreja Católica e enfatiza que um dos papéis desse grupo foi criar uma série de periódicos na capital paranaense, sem esquecer o contexto político-cultural do Brasil e da Europa como pano de fundo de criação desses grupos. Apoia-se nas produções publicadas no Alvor; na revista A Cruzada; no Cruzeiro; no Luzeiro, os quais nos possibilitaram afirmar que o laicato católico estabeleceu a imprensa onde congregaram lideranças intelectuais e políticas do estado e da capital que se colocaram a serviço do projeto romanizador da Igreja Católica.<hr/>This article analyzes the process of constitution of the catholic journalism directed by the catholic layman, as well as the educative role attributed to catholic periodicals. In this interpretative task it approaches the discussion of the intellectual catholic layman elite on education related the paranaense historical context, 1926 and 1939, arguing its interlocutions with the theoretical and philosophical thoughts in general , as well as its ideas and cultural interventions. This article also talks about the contribution of catholic layman to the Romanizing project of Catholic Church and emphasizes that one of this group's role was to create a series of periodicals in the paranaense capital, without forgetting the political and cultural context from Brazil and Europe as a background for these groups. It is based in the productions published in the Alvor; in The Cruzada magazine; in the Cruzeiro; in the Luzeiro, which allow us to affirm that the catholic layman have established the journalism where the main intellectual and political leads of the state and capital put themselves serving the Romanizing project of the Catholic Church. <![CDATA[Comunidade e escola: reflexões sobre uma integração necessária]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo apresenta reflexões acerca do estabelecimento de parceria entre a escola e a sua comunidade. Com o objetivo de avaliar essa parceria, efetivamos pesquisas em uma escola pública e outra conveniada, utilizando questionários e entrevistas. As respostas dos alunos e membros da comunidade evidenciaram diferenças de posicionamentos. Por exemplo: na escola pública houve queixas de ausência de interações o que resultou em sentimentos de não pertencimento e indiferença; já na escola conveniada a comunidade sente-se responsável pela escola, graças principalmente às oportunidades de interações estabelecidas. Concluímos que a comunidade reconhece a importância de se envolver nas ações escolares, cabendo a escola viabilizar esse acesso, estruturando um ensino efetivamente significativo.<hr/>This study presents reflections regarding the establishment of a partnership between the school and its community. With the objective of evaluating such partnership, researches were carried out in a public school and other in agreement, using questionnaires and interviews. The answers from the students and community members indicated different positions. For example: in the public school there were complains about the absence of interaction which led to a sensation of not belonging and indifference. On the other hand, in the university partnership school the community feels responsible for the school, thanks mainly to the possibilities of interaction that have been established. We have reached the conclusion that the community recognizes the importance of becoming involved in school actions, being school’s responsibility to provide such access, by structuralizing an effectively significant teaching. <![CDATA[Instâncias de participação na gestão do sistema municipal de ensino: possibilidades e perplexidades no processo de democratização]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo analisa a questão da construção da cultura democrática no âmbito do sistema de ensino do Recife a partir da inter-relação entre as instâncias de participação envolvidas com a gestão educacional. O estudo contempla, especialmente, o papel dos Conselhos de Educação, assim como as atribuições da Conferência Municipal de Educação (Comude) no processo de proposição de políticas educacionais para os diferentes grupos sociais da sociedade recifense. Os dados foram coletados através de entrevistas semiestruturadas e da administração de questionários em 4 escolas municipais do Recife, além da realização de entrevistas com pessoal estrategicamente posicionado na Secretaria Municipal de Educação, no Conselho Municipal de Educação e membros dos Conselhos Escolares.<hr/>The article examines the issue of building a democratic culture within the educational system of Recife from the inter-relationship between the parties concerned with the educational administration. The study covers, especially, the roles of Education Boards, as well as the tasks of the Conference Hall of Education (COMUDE) in the process of proposing educational policies to different social groups in Recife. Data were collected through semi-structured interviews and questionnaires on 04 municipal schools in Recife, in addition to conducting interviews with strategically positioned staff at the Municipal Department of Education, the Municipal Council of Education and members of School Councils. <![CDATA[Universidade Brasileira no século XXI]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo analisa a questão da construção da cultura democrática no âmbito do sistema de ensino do Recife a partir da inter-relação entre as instâncias de participação envolvidas com a gestão educacional. O estudo contempla, especialmente, o papel dos Conselhos de Educação, assim como as atribuições da Conferência Municipal de Educação (Comude) no processo de proposição de políticas educacionais para os diferentes grupos sociais da sociedade recifense. Os dados foram coletados através de entrevistas semiestruturadas e da administração de questionários em 4 escolas municipais do Recife, além da realização de entrevistas com pessoal estrategicamente posicionado na Secretaria Municipal de Educação, no Conselho Municipal de Educação e membros dos Conselhos Escolares.<hr/>The article examines the issue of building a democratic culture within the educational system of Recife from the inter-relationship between the parties concerned with the educational administration. The study covers, especially, the roles of Education Boards, as well as the tasks of the Conference Hall of Education (COMUDE) in the process of proposing educational policies to different social groups in Recife. Data were collected through semi-structured interviews and questionnaires on 04 municipal schools in Recife, in addition to conducting interviews with strategically positioned staff at the Municipal Department of Education, the Municipal Council of Education and members of School Councils. <![CDATA[A cultura do novo capitalismo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo analisa a questão da construção da cultura democrática no âmbito do sistema de ensino do Recife a partir da inter-relação entre as instâncias de participação envolvidas com a gestão educacional. O estudo contempla, especialmente, o papel dos Conselhos de Educação, assim como as atribuições da Conferência Municipal de Educação (Comude) no processo de proposição de políticas educacionais para os diferentes grupos sociais da sociedade recifense. Os dados foram coletados através de entrevistas semiestruturadas e da administração de questionários em 4 escolas municipais do Recife, além da realização de entrevistas com pessoal estrategicamente posicionado na Secretaria Municipal de Educação, no Conselho Municipal de Educação e membros dos Conselhos Escolares.<hr/>The article examines the issue of building a democratic culture within the educational system of Recife from the inter-relationship between the parties concerned with the educational administration. The study covers, especially, the roles of Education Boards, as well as the tasks of the Conference Hall of Education (COMUDE) in the process of proposing educational policies to different social groups in Recife. Data were collected through semi-structured interviews and questionnaires on 04 municipal schools in Recife, in addition to conducting interviews with strategically positioned staff at the Municipal Department of Education, the Municipal Council of Education and members of School Councils.