Scielo RSS <![CDATA[Educar em Revista]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0104-406020140002&lang=pt vol. num. 52 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Na história do ensino da literatura no Brasil: problemas e possibilidades para o século XXI]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Serão problematizadas as relações entre literatura e ensino, com ênfase na história recente do ensino da literatura (infantil) na educação escolar brasileira. O objetivo é discutir a importância da leitura (literária) da configuração de textos literários para o processo de formação de leitores, assim como as implicações para a formação de professores para a educação infantil e anos iniciais do ensino fundamental.<hr/>ABSTRACT The relations between literature and education will be approached, with emphasis on the recent history of (children's) literature teaching in the Brazilian school education. The aim is to discuss the importance of (literary) reading on literary texts configurations in the process of readers' formation, as well as the implications for teachers' training for early childhood and elementary education. <![CDATA[El potencial didáctico del libro-álbum para la educación literaria-intercultural]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En este artículo se argumenta cómo la teoría y metodología de la educación literaria y del libro-álbum brindan una plataforma pedagógica ideal para diseñar propuestas curriculares basadas en la identificación y uso didáctico de elementos intertextuales en la literatura de tradición oral de las culturas en contacto, que sirvan de apoyo a programas de educación intercultural bilingüe. Como ejemplo, se describe de forma muy resumida un modelo creado para el contexto de Honduras, que incluye un análisis sobre las relaciones intertextuales que están presentes en las narraciones de los pueblos indígenas y afrohondureños.<hr/>RESUMO Neste artigo se argumenta como a teoria e a metodologia da educação literária e do livro de literatura infantojuvenil ilustrado proporcionam uma plataforma pedagógica ideal para desenhar propostas curriculares baseadas na identificação e uso didático de elementos intertextuais na literatura de tradição oral das culturas em contato, que sirvam de apoio a programas de educação intercultural bilíngue. Como exemplo, se descreve de forma resumida um modelo criado para o contexto de Honduras, que inclui uma análise sobre as relações intertextuais que estão presentes nas narrações dos povos indígenas e afro-hondurenhos.<hr/>ABSTRACT This article discusses how the theory and methodology of literary education and of picture books provide an ideal teaching platform to design educational curriculum proposals based on the identification and educational use of intertextual elements present in oral literature tradition of cultures in contact, to support intercultural bilingual education programs. As an example, a model created to the context of Honduras is very briefly described and it includes an analysis of the intertextual relations that are present in the narratives of indigenous peoples and Afro-Hondurans. <![CDATA[A reescrita do texto literário de alunos dos anos iniciais da escolarização]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Analisam-se os processos de reescrita de textos com propósito literário produzidos por alunos de 4º ano do ensino fundamental, numa escola da Rede Municipal de Ensino de Curitiba. Os textos, mesmo depois de revisados pela professora, permanecem com um potencial inexplorado, considerando que as orientações para a reescrita se limitaram aos problemas gramaticais e/ou ortográficos. A qualidade aquém do desejável em relação ao efeito estético dos textos deve-se, principalmente, à falta de oportunidade para o aluno-autor testar os efeitos de sua escrita com os colegas de classe e/ou o professor, e de reescrevê-lo visando aprimorá-lo no sentido de obter uma aproximação maior com as características do texto literário.<hr/>ABSTRACT We analysed the rewriting process of texts produced with literary purpose by fourth grade elementary school students from Curitiba, Brazil. Rewritten texts retained unexplored potential even after teacher revision, once rewriting was usually limited to grammar and spelling correction. Text aesthetic effect of substandard quality was due, in great part, to the lack of opportunity of the student-author to test the effects of his text on fellow students and teachers and to rewrite it aiming at improving it to achieve literary text characteristics. <![CDATA[A escrita "literária" da narrativa na escola: condições e obstáculos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O artigo apresenta o quadro conceitual de uma pesquisa-ação, "A escrita literária da narrativa na escola", realizada pelo Instituto Nacional de Pesquisa Pedagógica de Paris. Esta pesquisa, que se seguiu a outra sobre a leitura literária na escola, articula leitura literária e escrita literária. Ela postula a necessidade de estabelecer uma relação estética entre o aluno que escreve e seus leitores em classe. Há uma relação estética quando o primeiro, adotando uma postura de autor, se sente autorizado na comunidade da classe a desenvolver uma intenção artística singular e quando os segundos, abandonando seu olhar "ortopédico", consentem em ler os textos de seus pares como eles leriam os textos literários, adotando uma atenção estética suscetível de tornar a intenção artística singular manifestada e de fazê-la frutificar. Expõem-se em seguida as condições pedagógicas concretas para que aconteça a relação estética postulada. Em um segundo momento, apoiamo-nos em resultados de outra pesquisa, descritiva e qualitativa, sobre as representações (de escrita, das competências dos alunos), os critérios de avaliação e de aptidão à escrita/reescrita de 30 professores "comuns" no ensino fundamental e médio. A partir dos dados recolhidos são pontuados os elementos que causam obstáculo à legitimação da postura do autor em classe e à implementação das proposições da ação anterior, obstáculo o qual convém levar em conta no quadro de uma ação de formação.<hr/>ABSTRACT The conceptual background of an action-research, "Literary" writing of narratives at school" undertaken at the National Institute for Pedagogical Research in Paris is presented. This study, which followed another one about literary reading at school, links literary reading to literary writing and proposes the necessity of establishing an aesthetic relation between the student writer and readers from the class. There is an aesthetic relation when the student writer, as an author, feels authorized by the classmates to develop a singular artistic intention and when the student readers who are devoid of an "orthopedic" perspective consent to read the texts of peers as if reading literary texts, adopting an aesthetic attention susceptible to reveal and bear singular aesthetic intention. The concrete pedagogical conditions that foster aesthetic relations are postulated. At a second moment, the elements that set up obstacles to both the legitimacy of the author attitude in class and the implementation of the previous action are presented, supported by a previous descriptive and qualitative research on the representations of writing and of student skills, the evaluation criteria and the writing/rewriting skills of 30 "ordinary" elementary and high school teachers. Such obstacles should be considered in continuous educational actions for teachers. <![CDATA[Uma proposta de leitura de poesia a partir do acervo do PNBE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Pesquisas realizadas ao longo das três últimas décadas revelam que o trabalho com o poema no nível médio de ensino segue um padrão historicista que pouco contribui para a formação de leitores. Por outro lado, experimentos realizados em diferentes séries do ensino básico, lançando mão de uma metodologia de viés interacionista, têm como resultado um envolvimento efetivo do jovem leitor na construção dos sentidos do poema. Neste artigo, apresentaremos e discutiremos uma pesquisa voltada para o ensino de literatura no nível médio, bem como o resultado de um levantamento sobre o impacto do Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) no ensino de literatura em cinco escolas públicas de Campina Grande, Paraíba. Serão observados os possíveis usos do acervo deste importante programa de socialização de obras literárias no trabalho com o texto literário. Por fim, será apresentada uma proposta de abordagem de um dos livros de poemas selecionados para o acervo do PNBE - 2013. O intuito é, a partir de um diagnóstico das pesquisas sobre o trabalho com o poema e do aproveitamento (ou não) do acervo do PNBE no ensino médio, apontar algumas perspectivas metodológicas de trabalho com a poesia, privilegiando o diálogo texto-leitor. Fundamentamo-nos, sobretudo, nas contribuições acerca da Estética da Recepção, apostando em novas propostas metodológicas para o trabalho com o texto literário em sala de aula, notadamente o poema.<hr/>ABSTRACT Researches during the last three decades reveal that the teaching of poems in High School follows a historicist pattern that does not contribute much to the reader development. Otherwise, experiments done in different grades of elementary teaching, using an interactionist methodology, showed an effective involvement of young readers in the construction of meaning when reading poems. In this paper, we are going to present and discuss a research about the teaching of literature in High School as well as the result of a survey about the impact of the School Library National Program (PNBE) in the teaching of literature in five public schools in Campina Grande, Paraiba, Brazil. Possible uses of the collection of this important socialization program of literary works in the teaching of literary texts were observed. Finally, a text-approach proposal to one of the books of poems selected to the collection of PNBE - 2013 will be shown. From the research diagnostic about the teaching of poems and the use (or not) of the PNBE collection in High School, this research aims at pointing out some methodological perspectives of teaching poetry by giving emphasis to the text-reader dialogue. The theoretical framework used here is based on Reception Aesthetics, applying new methodological proposals to the teaching of literary texts in classrooms, particularly on poems <![CDATA[A intricada leitura de literatura: um novo processo socioeducacional de conhecimento]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Frente aos desafios educacionais neoliberais pós-modernos, à escola brasileira - e à prática / ensino de leitura também literária - cumpre-se o objetivo de reconstruir o novo sobre as marcas de uma relação pedagógica professor-aluno rotineiramente desgastada. Nesse ambiente, surgem questões como o que se pretende lendo aleatoriamente textos na escola? Para onde leva essa leitura? Quem somos, quando se lê? Por que nos transformamos nessas cibermáquinas de passividade metodológica? Nossos alunos estão sendo orientados, previamente, a leituras de determinados autores canônicos, e não canônicos, sabendo o motivo de tal leitura aplicada a sua realidade de leitor? E "ler" literatura é algo que se ensine? Pode-se ensinar alguém a ler entendendo a leitura como fonte dupla de informação e prazer? Não há mais como imaginar uma escola periférica, ás margens dos acontecimentos diários e, assim, ou essa nossa nova escola - professores, alunos, agentes administrativos - se adapta produtivamente a essa realidade contemporânea ou estará fadada a perder o rumo da história nacional, regional e mundial. Adaptação produtiva, no sentido de renovar a crítica aos costumes, aos valores, aos preconceitos. Os dados que complementam tais questões teóricas resultam de pesquisa desenvolvida com alunos do ensino médio, de uma escola pública de São Paulo-Brasil, com o objetivo de avaliar, em sala de aula, práticas de uma leitura produtiva com foco no papel do que aqui se considera como leitor-real.<hr/>ABSTRACT Against postmodern neoliberal educational challenges, the Brazilian school - and practice / teaching reading including literary reading -, one meets the objective of reconstructing the new features of a pedagogical teacher-student relationship that is routinely worn. In this environment, questions arise as what is the aim of randomly reading texts in school? Where does this reading leads to? Who are we and when we read? Why did we become such cybermachines of methodological passivity? Our students are being told in advance to read the canonical, and non-canonical authors, knowing the reason for such reading applied to their reality as readers? And "reading" literature is something you can teach? Can you teach someone to read understanding reading as a double source of information and pleasure? There is no way to imagine a peripheral school, on the banks of the daily events and thus, our new school - teachers, students, administrative staff - adapt themselves productively to this contemporary reality or they are doomed to lose the track of national, regional and world history. That is a productive adaptation to renew criticism of customs, values, prejudices. The data that supplemented such theoretical issues stem from a research conducted with students of middle school, in a public school in Sao Paulo-Brazil, with the objective of evaluating, in the classroom, practices of productive reading focusing on the role of which is considered as a real-reader <![CDATA[Literatura no Currículo da Escola Capixaba de Ensino Médio]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Tomando-se o currículo básico da escola estadual de nível médio do estado brasileiro do Espírito Santo, no âmbito da disciplina escolar de Língua Portuguesa, estudam-se as orientações, normatizações e prescrições no tocante ao trabalho com a literatura. Esse corpus documental é lido à luz de pesquisas contemporâneas sobre o ensino da literatura e a educação literária para o trabalho com a literatura na escola, visando a identificar filiações teóricas, tendências e rumos no que se refere a parâmetros e propostas oficiais, no contexto capixaba, para o ensino da literatura e da leitura literária, contribuindo para a ampliação de sua compreensão. Depreende-se, nas análises, que haja a permanência de perspectivas tradicionais (como o foco na relação diretiva entre contexto social e produção literária e na historiografia positivista), todavia em correlação com mudanças requeridas por concepções renovadas ou renovadoras, tais como o foco na interação texto-leitor e na constituição da subjetividade leitora.<hr/>ABSTRACT The guidelines, regulations and prescriptions related to the class work with literature in Portuguese Language were analyzed taking the basic curriculum of high schools of the state of Espirito Santo, Brazil. This body of information was interpreted taking into account contemporary research on literature teaching and literary education for the work with literature at school in order to identify theoretical affiliations, trends and pathways of the state's official proposals and parameters, considering its context on literature and literary reading education, having a larger understanding on that issue. We conclude that there is persistence of traditional perspectives, focusing the directive relationship between social context and literary production and in a positivist historiography, even though they are correlated with the changes demanded by renovating or renewed concepts, such as the focus on text-reader interaction and on the constitution of subjective reading. <![CDATA[Políticas públicas, formação de professores e a articulação escolar da leitura literária]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Com o objetivo de explicitar relações transversais entre políticas públicas, formação de professores, articulação escolar e promoção da leitura literária, este artigo analisa modelos de ensino de literatura no Brasil a partir do exame de documentos e de resultados da pesquisa empírica Concepções e práticas no ensino de literatura, realizada em uma escola pública de Ensino Fundamental e Médio do interior do estado do Paraná (Brasil). Conclusões apontam a necessidade de uma revisão de paradigmas que reconheça o texto literário em sua profunda relação com a vida, desde um ponto de vista estético, de forma a superar um modelo hegemônico de ensino de matriz formalista e estruturalista e focado na transmissão da teoria e da história literária. Nesse sentido, os referenciais da Estética da Recepção, do interacionismo bakhtiniano e do letramento consistem em uma importante contribuição, na medida em que permitem uma equalização de princípios teóricos acerca da literatura, da leitura, do texto e do leitor condizentes com encaminhamentos metodológicos de viés sociodiscursivo, voltados para a promoção da leitura literária como efetiva prática social.<hr/>ABSTRACT With the aim of clarifying cross-relationships between public policies, teacher training, school articulation and promotion of literary reading, this article examines models of teaching literature in Brazil, from the examination of documents and results of the empirical research Conceptions and practice in the teaching of literature, carried out in a public elementary and high school in the state of Parana, Brazil. Conclusions indicate the need for a revision of paradigms that recognizes the literary text in its profound relationship with life from an aesthetic point of view, in order to overcome the current hegemonic model of teaching, characterized by the influence of formalism, structuralism and focused on the transmission of literary theory and history. Accordingly, the reference of the Aesthetics of Reception, of the interactionism of Bakhtin and literacy constitutes an important contribution, because it allows an equalization of theoretical principles about literature, reading, text and reader consonant with methodological proceedings based on a socio-discursive perspective, aimed at promoting literary reading as effective social practice. <![CDATA[Experiências comunitárias na organização das escolas étnicas italianas da cidade de Curitiba]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O artigo apresenta uma análise das experiências escolares étnicas de caráter comunitário nas colônias italianas da cidade de Curitiba. Procura compreender a organização dessa modalidade de ensino, situando as finalidades, os sujeitos, a materialidade e as práticas educativas. Enfim, busca investigar os elementos que permearam a abertura, o funcionamento e o fechamento dessas escolas. O estudo abrange o ínterim das décadas de 1880 e 1900. As fontes documentais utilizadas são compostas por ofícios e requerimentos da instrução pública paranaense. A criação de escolas étnicas de comunidades italianas tinha como objetivo principal suprir a falta de escolas públicas nas regiões de colonização estrangeira. Do mesmo modo, almejava a preservação da identidade étnica do grupo e a difusão da italianidade.<hr/>ABSTRACT This article provides an analysis of ethnic school experiences of community type in Italian colonies in the city of Curitiba. We sought to understand the structure of this type of school, identifying its goals, individuals, materiality and educational practices. In other words, we aimed to research the elements that were involved in the opening, operation and closing of these schools. This study includes data from the 1880s to the 1900s. Our sources were documents such as official letters and petitions issued within the school system of the state of Parana. The creation of Italian community ethnic schools had the main objective of providing public schools in areas of foreign colonization. At the same time, their creation sought to preserve the ethnic identity of the community while spreading their Italianness. <![CDATA[Os professores de história e geografia do ensino secundário perante a avaliação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En este trabajo nos planteamos conocer las concepciones y las prácticas evaluadoras del profesorado de Geografía e Historia de Enseñanza Secundaria de la Región de Murcia (España). Se ha indagado sobre las finalidades y los procedimientos de evaluación del aprendizaje del alumnado, sobre qué se entiende por evaluación y cómo se evalúa. Se ha empleado un cuestionario a través de una muestra de más de cien docentes. Los resultados señalan una concepción docente tradicional de la evaluación donde sigue predominando el examen como instrumento fundamental, si bien los docentes son conscientes de la necesidad de utilizar variados instrumentos de evaluación. Se intuye que el profesorado tiene unas concepciones más avanzadas que sus propias prácticas. El reto pasa por llevar a cabo una auténtica evaluación por competencias.<hr/>RESUMO Neste trabalho pretende-se identificar os conceitos e práticas de avaliação dos professores de Geografia e História do Ensino Secundário na Região de Múrcia (Espanha). Tem-se indagado sobre os objetivos e procedimentos de avaliação da aprendizagem dos alunos, sobre o que se entende por avaliação e como ela ocorre. Foi utilizado um questionário através de uma pesquisa com mais de cem professores. Os resultados indicam uma concepção tradicional de avaliação pelos professores, na qual o teste continua a predominar como um instrumento fundamental, embora os professores estejam conscientes da necessidade de utilizar várias ferramentas de avaliação. Percebemos que os professores têm conceitos mais avançados que as suas próprias práticas. O desafio é realizar uma autêntica avaliação por competências.<hr/>ABSTRACT In this study we aimed to identify the assessment concepts and practices of Secondary Education Geography and History teachers in the Region of Murcia (Spain). We have inquired about the aims and procedures of evaluation of student learning, on what is meant by assessment and how it is developed. A questionnaire was used taking a sample of over a hundred teachers. The results indicate a traditional teacher evaluation concept in which the exam still dominates as a fundamental instrument, although teachers are aware of the need of using various assessment instruments. We sense that teachers have more advanced concepts than their own practices. The challenge is to perform an authentic skill assessment. <![CDATA[Da reificação ao reconhecimento das pesquisas qualitativas em educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Há uma transição do discurso sobre a reificação que acompanha, de certo modo, o avanço das pesquisas qualitativas em educação. Do peso excessivo na objetividade do invólucro economicista, baseado na quantificação dos procedimentos, conforme se faz presente na crítica de Lukács, ela transitou para o acento na captação da qualidade subjetiva ou na singularidade dos indivíduos, como demonstra a análise de Adorno da obra de Kafka. Contemporaneamente, a reificação, com a apropriação de Axel Honneth, passa a ser vista no panorama da intersubjetividade. Nesse caso, ela acaba sendo conceituada como ausência ou esquecimento do reconhecimento do outro. É nesse contexto que podemos nos perguntar, neste artigo, sobre o que pode ser pensado como equivalente à negação ou esquecimento do reconhecimento nas pesquisas qualitativas em educação? Como poderemos, então, lutar por novos padrões de reconhecimento das pesquisas qualitativas, estando assim mais implicados com esses conteúdos?<hr/>ABSTRACT There is a speech transition about reification that follows, in a certain way, the progress of qualitative research on education. From the excessive weight on the objectivity of the economical involucre, based on the quantification of the procedures, as in Lukács critique, it has moved to emphasize the capture of the subjective quality or the singularity of the individuals, as the Adorno analysis of Kafka's work demonstrates. Contemporaneously, reification, with the appropriation by Axel Honneth, starts to be seen in the intersubjective view. In that case, it ends up being conceptualized as absence or forgetfulness of the acknowledgement of the other. It is on that context that we can ask ourselves, in this article, about what could be thought as equivalent to denial or forgetfulness of the acknowledgement on qualitative researches on education? How could we, then, fight for new patterns of acknowledgement of qualitative research, being, in that sense, more implicated with those issues? <![CDATA[O estado da arte de pesquisas sobre a educação de surdos no Brasil de 2007 a 2011]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo apresenta os resultados de um estudo quantitativo-descritivo das pesquisas realizadas no Brasil no período de 2007 a 2011, com a busca realizada nos resumos de teses e dissertações disponíveis no Banco de Teses da Capes (www.capes.gov.br), tendo como palavras-chave: educação de surdos e Libras. A fim de analisar o corpus encontrado, foram definidas as seguintes categorias: (i) modalidade de produções, (ii) produções por ano, (iii) produções acadêmicas por universidades, (iv) áreas de concentração por ano, (v) temáticas escolhidas e quantidades por ano, (vi) tipos de pesquisa e quantidade por ano, (vii) referenciais teóricos relacionados à surdez e quantidades de citações por ano, (viii) órgãos de fomento à pesquisa. Destaca-se que, no período de cinco anos, foram defendidos 349 trabalhos, dentre os quais 281 dissertações de mestrado, 16 teses de doutorado e nove mestrados profissionais. A Universidade Federal de Santa Catarina foi o local em que foram realizadas 32 pesquisas no período, onde a área da Educação concentrou o maior número de trabalhos, totalizando 129, e a escolarização de surdos apresenta-se como temática recorrente com 30 trabalhos defendidos. O autor mais citado nos trabalhos é Vygotsky. De modo geral, os resumos apresentam limitações para a análise, o que impõe um desafio quanto à qualidade dos resumos das pesquisas que constam neste banco de dados.<hr/>ABSTRACT This study presents a quantitative-descriptive investigation of researches conducted in Brazil from 2007 to 2011. The search was conducted in the theses abstracts of masters' and doctorate programs in the Theses database at Capes (www.capes.gov.br), by using the keywords: Libras (Brazilian Sign Language) and Deaf people´s education. The intention was to analyze the corpus found in the Theses database and with the following categories: (i) types of research, (ii) number of productions per year, (iii) academic production in each university, (iv) focus of fields per year, (v) themes chosen and amounts per year, (vi) kinds of research and amounts per year, (vii) theoretical reference on deafness and number of quotations per year, (viii) agencies for research funding. We emphasize that during five years 349 studies were presented and there were 281 Master's Theses, 16 Doctoral Theses and 9 works of professional master's. Santa Catarina Federal University was the institution where 32 researches were developed at the time, where the educational field had the biggest number of dissertations, representing 129 of the total amount, and deafs' education was presented as a recurring theme with 30 dissertations. Vygotsky was the author who was quoted in most of the studies. In general, the abstracts present analysis limitations and they pose a challenge to their quality. <![CDATA[Educação inclusiva: desafio, descuido e responsabilidade de cursos de licenciatura]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O ensaio foca a formação obtida em cursos de graduação no âmbito das Licenciaturas e sua implicação na preparação profissional para a docência com vistas à inclusão escolar de alunos que apresentam necessidades educacionais especiais. Nesse contexto, a contribuição que os cursos de Licenciatura podem assumir no que diz respeito à ressignificação do espaço/tempo de formação profissional oferecido no âmbito da graduação é a interlocução problematizadora entre vivência e intervenção profissional que se dão ao longo do processo de construção do ser docente. A metáfora da orquestra alerta para a intencionalidade presente nos projetos de formação docente dos cursos de Licenciatura afinados com a ideia de uma Educação Inclusiva, como uma utopia necessária à escola.<hr/>ABSTRACT This essay focus on the formation obtained in undergraduate Licentiateship courses and its implication in the professional preparation for teaching geared to school inclusion of students that present special educational needs. In this context, the contribution that Licentiateship courses can provide in terms of the spatial/time resignification of professional formation offered in undergraduate courses is the problematical dialogue between professional experience and intervention that happens during the process of construction of how to be a teacher. The orchestra metaphor calls attention to the intentionality in the projects of teaching formation of the Licentiateship courses that are tuned with the idea of an Inclusive Education as a necessary utopia to the schools. <![CDATA[Educação a distância na formação profissional continuada de professores da educação básica: analisando contratos e destratos didáticos a partir de um estudo de caso]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Os conceitos de contrato e de destrato didáticos foram desenvolvidos por Lacerda Santos e Iunes (2013), em uma investigação sobre aspectos que facilitam a relação entre informática e educação - os chamados contratos didáticos - e sobre aqueles que dificultam o estabelecimento de tal relação - os chamados destratos didáticos. Neste texto, apresentamos uma discussão baseada nos resultados de uma observação participante de uma situação educativa virtual na qual contratos e destratos didáticos foram relacionados com indicadores de inclusão e de fluência digitais de professores da educação básica, condições imprescindíveis para o sucesso de toda e qualquer ação de formação profissional continuada mediada pelas Tecnologias Digitais de Informação, Comunicação e Expressão (TDICE). Trata-se do relato de um estudo de caso em que professores experientes e digitalmente incluídos foram colocados em situação de alunos de um curso de especialização a distância. As conclusões do estudo indicam a existência de um cenário ainda preocupante para a implantação de cursos de formação continuada em serviço, que têm a inclusão e a fluência digitais como prerrequisitos para o funcionamento dos cursos. Ressaltam-se também as dificuldades prementes na promoção da inclusão digital de professores, especialmente daqueles já engajados no mercado de trabalho, no exercício da profissão.<hr/>ABSTRACT The concepts of didactic agreements and disagreements were developed by Lacerda Santos and Iunes (2013), in an investigation on aspects that facili-tate the relationship between information technology and education - the so-called didactic agreements - and on those which hinder the establishment of such relationship - the so-called didactic disagreements. In this paper, we present a discussion based on the results of a participant observation of a virtual educational situation in which didactic agreements and disagreements were used as indicators of digital inclusion and fluency of basic education teachers that are essential conditions for the success of any action of continu-ing professional training mediated by Digital Technologies of Information, Communication and Expression (TDICE). This is the report of a case study in which experienced and digitally included teachers became students in a graduate distance education course. The findings indicate the existence of a still worrying scenario for the deployment of continuing education courses in service that have digital inclusion and digital fluency as prerequisites to run. They also point out the pressing difficulties in promoting digital inclusion of teachers, especially those already in service, in the course of their work. <![CDATA[Local, nacional e universal nos estudos históricos de Educação Comparada: o caso das Ações Afirmativas na era genômica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este texto procura lançar as bases de uma interrogação pela Educação Comparada, se o nacional ainda tem lugar nas novas circunstâncias geradas pela globalização. Defende-se, a partir do caso das Ações Afirmativas na era genômica, que o valor heurístico da polarização entre o particular e o geral, ou entre o local e o universal, é útil tanto para a compreensão de fenômenos que eram baseados, especialmente, no território e nos Estados nacionais, quanto para o entendimento das identidades culturais e afetivas existentes no grande panorama da mundialização. Conclui-se, quanto às modificações materializadas pelo Estado-Nação nos processos de regulação dos sistemas educacionais, no que diz respeito aos meios de geração de identidades culturais e afetivas étnicas, que a despeito de o fenômeno da Globalização nos forçar a pensar que as fronteiras nacionais estão sendo rompidas e ultrapassadas, o nacional (e, a reboque, o local/ particular) tem lugar nas novas circunstâncias geradas pela Globalização, pois o Estado-Nação continua a induzir a formação de narrativas com o fim de ser ele o gerador da identidade oficial, e esse controle é exercido, especialmente, por intermédio do sistema de ensino.<hr/>ABSTRACT This paper seeks to lay the foundations of an interrogation by the Comparative Education if the national view still has its place in the new circumstances created by globalization. It defends, from the case of Affirmative Actions in the genomic era, that the heuristic value of the polarization between the particular and the general, or between the local and the universal, is useful both for understanding the phenomena based especially on the territory and on national states, and for understanding the cultural and affective identities existing in the big picture of globalization. In conclusion, regarding the modifications embodied by the nation-state in the process of regulation of educational systems considering the means of generating cultural and affective ethnic identities, despite the fact that the phenomenon of globalization force us to think that national borders are being broken and outdated, the national view (and the counterpoint, the local/particular) has its place in the new circumstances created by the globalization, as the nation-state continues to induce the formation of narratives in order to be the generator of the official identity, and this control is exercised particularly through the education system. <![CDATA[Ensinar ciências na perspectiva da sustentabilidade: barreiras e dificuldades reveladas por professores de biologia em formação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000200018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO A presente investigação parte de uma visão global sobre as dificuldades relativas ao ensino de biologia na perspectiva do desenvolvimento sustentável e da formação de professores dessa área para atuarem no ensino básico. Tem como objetivo identificar os temas relacionados ao ambiente e ao desenvolvimento sustentável que são considerados difíceis de serem ensinados, caracterizando os motivos dessas dificuldades. A pesquisa se desenvolveu numa abordagem qualitativa e quantitativa. De forma geral, identificou-se que os participantes da pesquisa indicam dificuldades em incluir questões sobre desenvolvimento sustentável em suas futuras aulas e que a ausência da abordagem multidisciplinar ou interdisciplinar corresponde a uma razão importante para as dificuldades em ensinar na perspectiva da sustentabilidade, uma vez que isso possibilitaria aos alunos fazer uma análise do ambiente do ponto de vista das dimensões sociais e econômicas, além de poderem avaliar os aspectos éticos a elas relacionados.<hr/>ABSTRACT This research is part of an overview of the difficulties related to biology education in the perspective of sustainable development and teacher training in this area to work in basic education. It aims to identify the issues related to environment and sustainable development which are considered hard to be taught, characterizing the reasons for such difficulties. The research has been developed in a qualitative and quantitative approach. Overall, we found that the survey participants indicate problems to include matters on sustainable development in their future classes and that the absence of a multidisciplinary or interdisciplinary approach represents an important reason for the difficulties in teaching from the perspective of sustainability, since this would enable students to analyze the environment from the point of view of social and economic dimensions, in addition to assessing the ethical aspects related to them. <![CDATA[Por que estudar literatura]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000200019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO A presente investigação parte de uma visão global sobre as dificuldades relativas ao ensino de biologia na perspectiva do desenvolvimento sustentável e da formação de professores dessa área para atuarem no ensino básico. Tem como objetivo identificar os temas relacionados ao ambiente e ao desenvolvimento sustentável que são considerados difíceis de serem ensinados, caracterizando os motivos dessas dificuldades. A pesquisa se desenvolveu numa abordagem qualitativa e quantitativa. De forma geral, identificou-se que os participantes da pesquisa indicam dificuldades em incluir questões sobre desenvolvimento sustentável em suas futuras aulas e que a ausência da abordagem multidisciplinar ou interdisciplinar corresponde a uma razão importante para as dificuldades em ensinar na perspectiva da sustentabilidade, uma vez que isso possibilitaria aos alunos fazer uma análise do ambiente do ponto de vista das dimensões sociais e econômicas, além de poderem avaliar os aspectos éticos a elas relacionados.<hr/>ABSTRACT This research is part of an overview of the difficulties related to biology education in the perspective of sustainable development and teacher training in this area to work in basic education. It aims to identify the issues related to environment and sustainable development which are considered hard to be taught, characterizing the reasons for such difficulties. The research has been developed in a qualitative and quantitative approach. Overall, we found that the survey participants indicate problems to include matters on sustainable development in their future classes and that the absence of a multidisciplinary or interdisciplinary approach represents an important reason for the difficulties in teaching from the perspective of sustainability, since this would enable students to analyze the environment from the point of view of social and economic dimensions, in addition to assessing the ethical aspects related to them.