Scielo RSS <![CDATA[Educar em Revista]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0104-406020170007&lang=es vol. 33 num. 66 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700005&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700015&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Arts pedagogy as life’s norm-making: Technologies of the self and the production of musical genius in Portugal (end of the 19 <sup>th</sup> to the begging of the 20 <sup>th</sup> century)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700019&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Esta discussão sobre educação e ensino musical português, entre final do século XIX e início do século XX - uma época em que a procura das aprendizagens musicais foi rarefeita - procura introduzir a hipótese de uma leitura biopolítica a partir da tecnologia do génio. Esse conceito atravessou diversos ramos de ensino, embora através de diferentes modalidades - o que permite perguntar se a regulação artística das populações se daria por uma mesma tecnologia. A pergunta surge a partir da identificação dos diversos contextos educativos, práticas pedagógicas e incidências artísticas que parecem bifurcar o génio em nacional e individual. A educação musical (ensino primário, secundário e normal) foi incentivada pelo Estado através das práticas de canto coral, então, também designado por canto escolar, e com possibilidade de abranger toda a população. Para a grande massa, agilizou-se a incorporação do génio nacional - com suas manifestações públicas de repertório musical, linguístico, emocional e corporal. O ensino musical especializado (conservatórios) dirigia-se, porém, a uma pequena parcela da população, a qual seria capacitada para a execução e criação musical. O incentivo do génio musical (individual) repercutiu uma produtividade global de rarefação das oportunidades, sendo possível identificar algumas dessas técnicas a partir da pedagogia de instrumentos de grande procura, como o piano. Currículos e práticas escolares remetem, apesar desta diferenciação, para o génio como tecnologia unívoca, agilizada por diferentes técnicas pedagógicas de normação dos sujeitos.<hr/>ABSTRACT This discussion about Portuguese music education, between the end of the 19th century and the beginning of the 20th century, a time when the demand for musical learning was rarefied, seeks to introduce the hypothesis of a biopolitical understanding of the technology of genius. This concept crossed several branches of education, albeit through different modalities - which allows us to ask whether the artistic regulation of the populations was conducted by the same technology. The question arises from the identification of different educational settings, pedagogical practices and artistic incidences that seem to bifurcate the genius into national and individual. Music education (primary, secondary and normal) was encouraged by the State through choral singing practices, given its possibility of reaching the entire population. For the great mass, the incorporation of the national genius was enabled - with its public manifestations of musical, linguistic, emotional, and corporal repertoire. Conservatoire music education was directed, however, to a small part of the population, which would be qualified for musical execution and creation. The incentive of (individual) musical genius reflected a global productivity of rarefaction of opportunities, allowed for the identification of some of these techniques possible within the pedagogy of instruments of great demand, such as the piano. Thus, despite this differentiation, curricula and school practices refer to genius as a univocal technology, facilitated by different pedagogical techniques of subject regulation. <![CDATA[Saberes, normas y sujetos: cuestiones sobre la práctica pedagógica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700037&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Las prácticas pedagógicas como prácticas de gobierno definen modos de relación de los sujetos consigo mismos, con los otros y con el mundo. Es en la escuela y en el trabajo pedagógico - en las prácticas formativas de los profesores con los más nuevos y en la relación particular que se establece entre ellos - que se definen preceptos fundamentales que orientan la vida, aunque ese no sea su propósito. La propuesta de este artículo es analizar las dimensiones que configuran la práctica pedagógica y que hacen de ella una matriz de experiencia. En la práctica, sus técnicas y fines son definidas por las formas de saber, las matrices normativas y los modos de ser sujeto determinadas y actualizadoras del pensamiento y la racionalidad de un período histórico y un grupo social específicos. Se trata de pensar que la práctica pedagógica es mucho más que un hacer voluntario de los profesores. Es una práctica histórica determinada por los regímenes de veridicción, los modos de subjetivación y las formas de normatización que configuran un importante campo de reflexión sobre las técnicas y los fines que orientan la educación. Tal vez sea en el estudio de ellos, donde podemos valorar en toda su complejidad la importancia de la Pedagogía.<hr/>RESUMO As práticas pedagógicas como práticas de governo definem modos de relação dos sujeitos consigo mesmos, com os outros e com o mundo. É na escola e no trabalho pedagógico - nas práticas formativas dos professores com os mais novos e na relação particular que se estabelece entre eles - que se definem preceitos fundamentais que orientam, ainda que esse não seja seu propósito. A proposta deste artigo é analisar as dimensões que configuram a prática pedagógica e que fazem dela uma matriz de experiência. Na prática, suas técnicas e fins são definidas pelas formas de saber, as matrizes normativas e os modos de ser sujeito determinadas e atualizadoras do pensamento e a racionalidade de um período histórico e um grupo social específicos. Trata-se de pensar que a prática pedagógica é muito mais que um fazer voluntário dos professores. É uma prática histórica determinada pelos regimes de veridição, os modos de subjetivação e as formas de normatização que configuram um importante campo de reflexão sobre as técnicas e os fins que orientam a educação. Talvez seja no estudo dele que podemos valorar em toda a sua complexidade a importância da Pedagogia.<hr/>ABSTRACT The pedagogical practices as practices of Government define modes of relation of subjects with themselves, with each other and with the world. It is in school and educational work - in the process of training teachers on new generations - and in particular the relationship established between them where the fundamental precepts that guide the life, although that is not its purpose. The proposal of this article is to analyze the dimensions that shape pedagogical practice and to make it a matrix of experience. In the practice, the techniques and purposes are defined by the forms of knowledge, normative matrices and modes to be subject specific, issues that determined thinking and rationality of specific historical period and a social group. It is thought that the pedagogical practice is much more than a volunteer practice of teachers, it is a historical practice determined by the forms of veridiction, modes of subjectivation and as forms of standardization, comprising an important field of reflection on the techniques and the purposes that guide the education. Perhaps, it is in the study of them where we can evaluate the importance of pedagogy in all its complexity. <![CDATA[Vivir y estudiar en las villas del sur global: modulaciones gerenciales de las biopolíticas de la vida urbana]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700057&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este artículo tiene por objeto debatir, a través de los resultados de la investigación realizada en la intersección escuela-barrio en la Región Metropolitana de Buenos Aires, algunas líneas que caracterizan los actuales modos de producción política de la vida en su intersección con la vida escolar. Proponemos que el sistema operativo que define a lo urbano involucra su creación como escenario biopolítico en sí; esto es la ciudad como expresión y realización del despliegue de regularización de la vida. Foucault se ocupa de este problema en varios de sus textos y es una cuestión que puede rastrearse desde sus primeras obras hasta las últimas pero que, claramente, desarrolla cuando se ocupa de las nociones de biopolítica y gubernamentalidad. Por medio del trabajo de investigación en escuelas emplazadas en aquellos espacios urbanos comúnmente llamados villas miseria, villa, chabolas o slums, problematizamos algunas de las modulaciones y estatificaciones que atraviesan a la producción y conducción política de la vida en ese lugar de encuentro con la escolaridad. A modo de hipótesis señalamos que, en los actuales tiempos gerenciales, hacer-hacerse vivir devino modulación clave del ejercicio del poder que, descansando sobre sí mismo, dirime la cuestión del no gobernar demasiado pero tampoco demasiado poco. <hr/>RESUMO Este artigo tem como objetivo discutir e caracterizar, por meio dos resultados da pesquisa na intersecção escola-bairro na região metropolitana de Buenos Aires, os modos atuais de produção política da vida em sua interseção com a vida escolar. Propomos que o sistema operacional que define o urbano envolva um cenário biopolítico em si: a cidade como expressão e realização do desenvolvimento da regularização da vida. Foucault lida com esse problema em vários de seus textos e é uma questão que pode ser rastreada em suas primeiras obras até as últimas, mas que se desenvolve claramente quando ele aborda as noções de biopolítica e governamentalidade. Através do trabalho de pesquisa nas escolas localizadas nos espaços urbanos do sul global, comumente chamados favelas, vilas ou assentamentos se problematizam algumas das modulações da produção e conduta política da vida. A título de hipótese, destacamos que, nos atuais tempos gerenciais, o faça você mesmo se torna uma modulação chave do exercício do poder que esclarece a máxima de não governar demasiado, tampouco demasiado pouco.<hr/>ABSTRACT On the basis of field work conducted in the periphery of the Buenos Aires metropolitan area, this article discusses some of the lines that characterize current modes of political production of life in the intersection with school life. We propose that the operating system that defines the urban involves biopolitics as its scenario: the city as an expression and realization of regularization of life. Foucault deals with this problem in several of his texts and it is a question that can be traced on his first works but, clearly, it is developed when he deals with the notions of biopolitics and governmentality. Through research work in schools located in urban areas called villas miseria, favelas, chavolas or slums, we problematize some of the modulations and stratifications of the production and political conduction of life in current societies. By way of hypothesis, we point out that the self-make live became a key modulation of the exercise of power in the present managerial times, which, located on the itself, diminishes the question of not governing too much but not too little. <![CDATA[Biopolitics and subjectivity: resistance?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700077&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O texto parte da hipótese de que está em curso no Brasil, nas últimas décadas, uma “governamentalidade democrática”, isto é, a produção de ações de governo que consistem em constituir os sujeitos como cidadãos para que eles possam ser governados. Na maquinaria do biopoder, tal como pensada por Michel Foucault, o que acompanhamos são movimentos de construção de ações políticas que se exercem sobre as populações, como, por exemplo, as políticas públicas. Neste texto, percorremos transversalmente alguns documentos de políticas públicas brasileiras no campo da educação, desde a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, de 1996, até a Base Nacional Comum Curricular, de 2017. O objetivo é o de mapear, nestas produções biopolíticas, os elementos que implicam na produção de um sujeito cidadão, como alvo das ações de governo. Ao final, são discutidas táticas de resistência a esta produção biopolítica, como recusa daquilo que somos, para a busca de novas produções subjetivas.<hr/>ABSTRACT The paper starts from the hypothesis that a “democratic governmentality” has been taking place in Brazil for the last decades; that is, the production of government actions that consist in constituting subjects as citizens so that they can be governed. In the machinery of biopower, as conceived by Michel Foucault, what we are following are movements of construction of political actions that are exerted on the populations, as, for example, the public policies. In this text, we go over some Brazilian public policy documents in the field of education, from the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (“the National Education’s Law of Guidelines and Bases’) from 1996 to the Base Nacional Comum Curricular (“the Curricular Common National Base”) from 2017. The objective is to map, in these biopolitical productions, the elements that implicate in the production of a subject as a citizen, and a target of government actions. In the end, tactics of resistance to this biopolitical production are discussed, as a refusal of what we are, for the sake of the search for new subjective productions. <![CDATA[Education and biopolitics: an overview of Brazilian academic production in the educational field (2001-2016)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700095&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente artigo visa perspectivar a emergência e os usos da noção de biopolítica operados pelas pesquisas educacionais brasileiras, por meio de uma compilação dos artigos veiculados nos principais periódicos da área no intervalo de 2001 a 2016, em que tal noção foi sugerida, mais especificamente, 51 textos publicados em 21 periódicos. Mediante o material escrutinado, foram isoladas cinco grandes frentes argumentativas. Uma primeira vertente engloba os artigos de cunho historiográfico, sendo sucedida pelos estudos que focalizaram a díade corpo/saúde e, então, aqueles que elegeram a discussão sobre sexualidade/gênero. Somam-se outros dois tipos de apropriação associados à tematização da governamentalidade: no primeiro caso, é o tópico da inclusão que ganha destaque; no segundo, o neoliberalismo e seus efeitos sobre as práticas educacionais. As discussões finais do artigo apresentam três conclusões principais: o nexo vigoroso entre o raio da ação biopolítica e sua materialização nas práticas educacionais; a força inconteste de uma governamentalidade de lastro pedagógico fundada nos jogos mutuamente reguladores entre cidadania, formação e verdade de si; e a necessária atenção analítica cruzada normalizadora de tipo bio-psico-pedagógico e de vocação formativo-instrucional que parece ter solapado a maior parte, senão a totalidade das esferas existenciais.<hr/>ABSTRACT This paper aims to analyze the emergence and uses of the notion of biopolitics in Brazilian educational research through a compilation of the articles published in the main journals of the field, in which the notion was proposed, in the period from 2001 to 2016 - more specifically, fifty-one texts published in twenty-one journals. Five main argumentative categories were created from the analyzed data. The first one encompasses historiographical approaches; it’s followed by studies that focus on the body/health and by those that focus on sexuality/gender. The two other types of appropriation are associated with the theme of governmentality: in the first case, the matter of inclusion stands out; in the second one, neoliberalism and its effects on educational practices is the center. The final discussions of the article present three main topics: the vigorous nexus between the biopolitics radium and its materialization in educational practices; the undisputed strength of a pedagogical governmentality based on the mutually regulating games between citizenship, education and truth of oneself; and the need for analytical attention to a normalizing crusade of a biopsychopedagogical and formative-instructional nature that seems to have undermined most, if not all, of the existential spheres. <![CDATA[Performance, management, visibility and technologies as strategic vectors of regulation and control of conduct in contemporaneity]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700113&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo em tela trata, grosso modo, de questões que articulam a biopolítica à educação no contexto das sociedades de controle. Para fins de delimitação dessa ampla e complexa temática, restringe seu intuito à tentativa de identificar, descrever, articular e problematizar quatro vetores considerados estratégicos ao agenciamento entre biopolítica e educação, sobretudo, ao governo e à regulação das condutas na contemporaneidade. Para tanto, parte da premissa de que, desde o advento de uma governamentalidade neoliberal, tanto de caráter ordoliberal quanto de matiz estadunidense, colocou-se em marcha, particularmente nas sociedades ocidentais, um amplo e intensivo processo de empresariamento da sociedade. Este, dentre outras coisas, teve por efeito reorganizar e redefinir o que tradicionalmente se tem entendido por educação desde a Modernidade. Tais transformações remetem a um novo agenciamento, educativo-empresarial, que opera a partir da articulação simultânea entre o desempenho (performance), a gestão (management), a visibilidade e as novas tecnologias da informação e da comunicação (TICs). De outra parte, em termos teórico-metodológicos, as argumentações são desenvolvidas e concatenadas em estreito diálogo com formulações de autores como Michel Foucault, Gilles Deleuze, Richard Sennett, Alain Ehremberg, Vicent de Gaulejac, Christian Laval e Paula Sibilia, dentre outros.<hr/>ABSTRACT This article deals with questions that articulate biopolitics to education in the context of societies of control. In order to delimit this broad and complex thematic, it restricts its intent to identifying, describing, articulating and problematizing four vectors considered strategic to the assemblage between biopolitics and education, above all, to the government and to the regulation of conduct in Contemporaneity. To this end, it starts from the premise that, since the advent of a neoliberal governmentality, both in its ordoliberal character and in its American nuance, a broad and intensive process of entrepreneurship of society was set in motion. Among other things, this process had the effect of reorganizing and redefining the meaning of education since Modernity. Such transformations refer to a new educational-entrepreneurial sort of mediation that operates through a simultaneous articulation between performance, management, visibility and new information and communication technologies (ICTs). On the other hand, in theoretical-methodological terms, the arguments are developed and linked in close dialogue with formulations of authors such as Michel Foucault, Gilles Deleuze, Richard Sennett, Alain Ehremberg, Vincent de Gaulejac, Christian Laval and Paula Sibilia, among others. <![CDATA[Government and moral panic: body, gender and sexual diversity in dark times]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700141&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Esse texto questiona as disputas contemporâneas em torno da sexualidade e do gênero nas discussões dos planos nacional, estadual e municipal de educação. Abordam-se, sobretudo, as batalhas narrativas em torno da presença dos conteúdos da igualdade de gênero e da diversidade sexual na educação brasileira, aspectos que se tornaram o centro de uma disputa pelo estabelecimento de novas formas de governamento do corpo e do desejo. Tendo em vista as noções de governo e governamentalidade de Michel Foucault, esse texto empreende uma análise genealógica daquilo que Gayle Rubin denominou de pânico moral, instaurado com o programa “escola sem homofobia” e suas repercussões no debate para a formulação dos planos de educação. <hr/>ABSTRACT This text questions contemporary disputes concerning sexuality and gender in the discussion of the national, state and municipal Education Plans. We mainly discuss the narrative battles related to the presence of subject matters such as gender equality and sexual diversity in Brazilian education, topics which have recently been disputed in debates and polemics concerning new forms of governing the body and the desire. Taking into consideration Michel Foucault’s notions of government and governmentality, this text proposes a genealogical analysis of what Gayle Rubin has called as “moral panic”, one that begun in Brazil with the Escola sem Homofobia (“School without Homophobia”) program, and its repercussions on the discussions centered on the writing of educational plans. <![CDATA[Indebted subjects and Financial Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700157&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo analisa as propostas de Educação Financeira de três países - Estados Unidos, França e Brasil -, baseadas no uso de sites, visando compreender suas orientações e objetivos. As análises mostram que o site norte-americano é orientado para tornar os sujeitos individualmente responsáveis por suas escolhas e decisões financeiras, enquanto o site francês procura mostrar de modo mais amplo o funcionamento das finanças e da economia. O site brasileiro tem um modelo de Educação Financeira semelhante ao norte-americano. O trabalho é finalizado com sugestões para reorganizar a proposta brasileira.<hr/>ABSTRACT The paper analyzes the proposals of Financial Education of three countries - the United States of America, France and Brazil -, based on the use of sites, aiming to understand its predispositions and objectives. Analyses show that the American site is geared towards making subjects individually responsible for their financial choices and decisions, while the French site seeks to show the functioning of finance and the economy in a broader sense. The Brazilian site has a Financial Education model similar to the American one. The conclusion of this article brings suggestions to reorganize the Brazilian proposal. <![CDATA[Composing sign routes: dance in the initial training of teachers of Physical Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700177&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Esta pesquisa teve como objetivo refletir sobre as experiências da docência no ensino superior, vivenciadas na intervenção com os conhecimentos da dança em uma disciplina do curso de licenciatura em Educação Física de uma universidade pública do estado de Minas Gerais, no período de 2013 a 2015. Participaram da pesquisa quatro turmas de quarto período, totalizando 173 alunos de ambos os sexos. O planejamento inicial da intervenção ocorreu em julho de 2013, sendo reestruturado nos semestres subsequentes. Adotamos o enfoque da pesquisa-ação em articulação com as contribuições dos estudos culturais. Constatamos que o estudo e a experimentação dos elementos coreológicos foram fundamentais à pesquisa corporal, subsidiando a prática, a criação, a reflexão e a apreciação, contribuindo para a educação das sensibilidades e diluição das dicotomias entre forma e conteúdo.<hr/>ABSTRACT This research aimed to reflect about the experiences of teaching in higher education, lived through the intervention of the knowledge of dance in a discipline of the teaching course in Physical Education of a public University of the State of Minas Gerais, from 2013 to 2015. Four classes of fourth quarter participated in the survey, totaling 173 students of both sexes. The initial planning of the intervention occurred in July 2013, and was restructured in subsequent semesters. We have adopted the approach of action research in conjunction with the contributions of cultural studies. We have found that the study and experimentation of coreológicos elements were fundamental to the body research, subsidizing practice, creation, reflection and appreciation, contributing to the education of sensitivities and the dilution of dichotomies between form and content. <![CDATA[Memories of a clandestine education: Brazilian communists and political schools in the Soviet Union in the 1950s]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700193&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo situa-se no contexto de diversificação de temas e fontes da História da Educação e visa compreender quais foram as memórias produzidas por comunistas brasileiros sobre a educação vivida na União das Repúblicas Socialistas Soviéticas (URSS) em períodos que estiveram na clandestinidade e/ou na ilegalidade. Para isso, realizamos análise de conteúdo de fontes autobiográficas e de entrevista. Argumentamos por uma história da educação dos comunistas brasileiros, à medida que apresentamos as relações do internacionalismo político dos partidos comunistas com a educação política comum de seus quadros. Em seguida, identificamos as “escolas” de formação que aconteciam na URSS, apresentando algumas memórias de Jacob Gorender, Manoel Jover Teles, Hércules Correa e Osvaldo Peralva, sujeitos que militaram no PCB (Partido Comunista Brasileiro) e que, na década de 1950, integraram “redes de escolas políticas”. Entende-se que havia uma complexa rede de educação organizada na clandestinidade e que os cursos realizados no Brasil tinham um caráter preparatório para diferentes atividades dos militantes no território nacional e/ou funcionavam como processos seletivos para ingresso em cursos de formação realizados na URSS. Estes aliavam diferentes conhecimentos teóricos e práticos, visando à preparação de “militantes profissionais” para a condução dos partidos e da revolução. <hr/>ABSTRACT The following paper intends to strenghten the diversification of topics and sources in the subject of History of Education and it also seeks to understand which were the education processes driven by Brazilian Communists on education lived in the former USSR, in periods which they were relegated to clandestinity or/and illegality. For this, we did content analysis of autobiographical and interview sources. We argue for a History of Education of Brazilian communists since we present the relations of political internationalism of communist parties and common political education of its leaders. Following this, we also identify the training "schools" that took place in USSR, and presented some memories by Jacob Gorender, Manoel Jover Teles, Hércules Correa and Osvaldo Peralva, subjects that militated on the PCB and that, in the 1950s, integrated "networks of policies schools." It is understood that there was a complex education network organized in the underground and that the courses held in Brazil had a preparatory character for different activities of militants in the national territory, and / or functioned as selective processes for admission to training courses in USSR that Combined different theoretical and practical knowledge, aiming at the preparation of "professional militants" for the conduct of the parties and the revolution. <![CDATA[Inclusion and intellectual disability: special and common schools under the point of view of students themselves]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700209&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Considerando que, sob o estandarte da inclusão, transferências escolares entre escola especial e comum vêm ocorrendo em todo o território nacional, faz-se necessário investigar como os alunos públicos dessas percebem esse processo, uma vez que a literatura alerta sobre a ausência da participação do aluno sobre as decisões a respeito de sua escolarização. O estudo tem por objetivo investigar a concepção dos alunos com deficiência intelectual (DI) sobre a escola especial e a escola regular, tendo como cenário suas transferências escolares: da escola especial para a escola comum ou vice-versa. Trata-se de uma pesquisa descritiva com delineamento de múltiplos casos que envolveu o estudo de cinco casos de alunos com DI que foram transferidos. Os instrumentos utilizados para coleta de dados foram o Procedimento Desenho-Estória com os alunos e complementarmente entrevistas com familiares. A análise dos dados permitiu identificar que os alunos atribuíram à escola especial o papel de acolhimento e cuidado e, para a escola comum, um local de aprendizagem e conhecimento, ficando claro que para esses existem duas formas distintas de escolarização, cada uma com seus prós e contras. A análise dos resultados evidencia que o estudo alcançou seus objetivos e trouxe implicações práticas, políticas e científicas relacionadas à escolarização do aluno com DI, principalmente ao dar voz ao próprio aluno alvo da transferência escolar, no caso, o aluno com DI.<hr/>ABSTRACT Considering that under the banner of inclusion school transfers between special and common schools have been taking place throughout national territory, it is necessary to investigate how the public students of these schools perceive this process, since the literature warns about the absence of student participation on the decisions about their schooling process. This work aimed to investigate the thoughts of students with intellectual disabilities (ID) on special and regular schools, taking their school transfers as a scenario, be this transfer from the special to the common school or vice versa. It is a descriptive research with multiple case design that involved the study of five cases of ID students who were transferred. The instruments used for data collection were the Drawing-and-Story procedure with the students and complementary interviews with family members. The analysis of the data allowed us to identify that the students assigned to the special school the role of reception and care, and to the common school a place of learning and knowledge, with awareness that these are two distinct forms of schooling, each with its pros and cons. The analysis of the results shows that the study reached its objectives and brought practical, political and scientific implications related to the schooling of the students with ID, especially when giving voice to the target of the school transfer. <![CDATA[Internet research: an analysis of the digital competences of gifted students]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700227&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Com a disseminação das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC) e a facilidade de acesso à internet, não podemos ignorar que os estudantes de hoje estão imersos em uma cultura digital, marcada pela interatividade e por um fluxo corrente de informações. Pensando nas habilidades destes estudantes em buscar, selecionar e compartilhar informações, é possível refletir e investigar a maneira como os estudantes precoces e/ou com comportamento dotado (PCD) relacionam-se com as TDIC e o grande volume de informações disponíveis na internet. Nessa perspectiva, é necessário identificar as habilidades que são específicas destes estudantes, e aquelas que são comuns a todos os nativos digitais para que possamos orientá-los e ajudá-los a desenvolver competências digitais. O objetivo deste estudo é verificar se estudantes com e sem PCD apresentam competências digitais relacionadas ao tratamento da informação. Trata-se de estudo comparativo entre estudantes PCD e estudantes de desenvolvimento padrão que frequentam o ensino fundamental. Com base nos resultados encontrados, observamos que a maioria dos estudantes, de ambos os grupos, não apresentaram preocupações com as fontes de pesquisas utilizadas e exploraram de maneira insuficiente os recursos disponibilizados pelos sites de pesquisa. Ressaltamos que a busca de informações é umas das habilidades mais básicas dentro da competência digital, visto que uma pesquisa bem realizada leva a fontes mais seguras de pesquisa, revelando uma maior confiabilidade para a informação encontrada.<hr/>ABSTRACT With the spread of the Information and Communications Technology (ICT) and the ease of access to the internet, we cannot ignore that today’s students are immersed in a digital culture, marked by interactivity and a flow of information. Considering these students’ abilities to search, select, and share information, it is possible to think about and investigate how gifted students relate to ICT and the large volume of information available on the internet. Through this perspective, it is necessary to identify the skills that are specific to these students and those that are common to all digital natives, so that we can guide them and help them develop digital skills. The aim of this study is to verify if gifted and non-gifted students present digital competences related to information processing. This is a comparative study between gifted students and standard development students attending elementary school. Based on the results, we have found that most students in both groups had no concerns about the sources of research used and had not exploited enough the resources available on research sites. We emphasize that the search for information is one of the most basic skills within the digital competence, since a well-conducted research leads to safer sources of research, granting greater reliability for the information found. <![CDATA[Dropout in distance technical courses]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700241&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente artigo discute os resultados de pesquisa voltada para o estudo da evasão em cursos a distância com foco nos motivos ligados à instituição de ensino. Fundamentados em Heijmans, Fini e Lüscher, Lobo, Vygotsky e Luria, dentre outros referenciais, a pesquisa foi realizada com alunos de cursos técnicos subsequentes a distância de um Instituto Federal. Foram analisados documentos acadêmicos e aplicado questionário semiaberto e online para um grupo de 39 alunos evadidos. Os resultados mostraram que os motivos de evasão ligados à instituição (38%) são mais concentrados em questões metodológicas do curso a distância e em questões de comunicação interna e externa com a comunidade (divulgação e edital com lacunas). Em torno de 26% dos alunos citaram frustração com o funcionamento pedagógico do curso: o formato da aula online, o modo de atuação do professor, o apoio às atividades do aluno e a conjugação com momentos presenciais. A partir disso, pudemos inferir que as razões para evasão ligadas à metodologia de ensino e à aprendizagem a distância estão centradas numa sensação de frustração com a aprendizagem devido ao acompanhamento pedagógico insuficiente (carência de contato com o professor e o tutor não ser da área da disciplina), a qual desencadeia sentimentos de não pertencimento institucional e de desprezo pela aprendizagem do aluno, sendo que este último leva a um processo de gradativo desinteresse pelo curso culminando em evasão. <hr/>ABSTRACT This article aims to discuss the results of a research centered on the study of the dropout phenomenon in distance courses, focusing on the reasons related to the educational institution. Based on Heijmans, Fini and Lüscher, Lobo, Vygotsky e Luria, the research was carried out with students of subsequent technical courses offered by a federal institute. We analyzed academic documents and applied an online questionnaire for a group of 39 former students. The results showed that the reasons for evasion related to the institution (38%) have more to do with methodological issues of distance learning and internal and external communication with the community (divulgation and gaps in the notice boards). Around 26% of the students cited frustration with the pedagogical functioning of the course: the online class format, the professor’s performance, the support of the student's activities and the conjugation with face-to-face moments. From this, we could infer that the reasons for avoidance as related to the methodology of distance teaching/learning are centered on a feeling of frustration with the learning process due to insufficient pedagogical accompaniment (lack of online contact with the professor and lack of formation on the tutor’s part). These characteristics trigger feelings of not belonging to the institution and contempt for student learning, leading the beginning of a process of disinterest in the course that culminates in the dropout process. <![CDATA[Environmental Education: knowledge required for the educational faculty praxis of an Amazon Amapaense school]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700257&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O objetivo deste estudo foi compreender os saberes dos(as) professores(as) da Escola Francisco Filho, na Amazônia amapaense, sobre a inserção da Educação Ambiental (EA) em suas práxis educativas, a partir de uma vertente holística e/ou socioambiental. Para tanto, utilizamos a técnica de entrevistas semiestruturadas e duas sessões de grupo focal, com ênfase numa abordagem qualitativa. Os resultados mostram que os(as) professores(as) sentem receio de implantar projetos e atividades que insiram a EA em suas práticas educativas. Portanto, a EA no contexto escolar deve levar em conta a dinâmica de seus contextos socioambientais e culturais, entendendo os(as) professores(as) como profissionais que têm saberes e concepções construídas na práxis.<hr/>ABSTRACT The aim of this study was to understand the knowledge of the teachers in the Francisco Filho school, in Amazon forest in the state of Amapá, about the inclusion of environmental education in their educational practice from a holistic and/or environmental component. To accomplish this, we use the technique of semi-structured interviews and two focus group sessions with an emphasis on qualitative approach. The results show that the teachers feel afraid to implement projects and activities that insert environmental education in their educational practices. Therefore, the environmental education in their school context must take into account the dynamics of their social, environmental and cultural contexts, seeing the teachers as professionals who have knowledge and concepts built in praxis. <![CDATA[The importance and role of criteria in the evaluation of writing]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700275&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO No presente texto, discutimos a avaliação da aprendizagem da escrita no contexto escolar, enfocando, especificamente, a questão dos critérios. A partir dos dados de uma pesquisa anterior sobre como os professores encaminham o processo de devolução dos textos aos alunos após a correção, fizemos uma análise crítica dos procedimentos avaliativos empregados por uma docente dos anos finais do ensino fundamental de uma escola pública do município de Olinda (PE). Os dados foram coletados mediante observação de aulas de língua portuguesa, com audiogravação e registros em diários de campo, e sua análise foi baseada num referencial teórico centrado no conceito de avaliação formativa. Em seguida à discussão do corpus, mostramos uma possibilidade de trabalho que articule os processos de ensino, avaliação e aprendizagem. O estudo nos levou a reafirmar a importância e o papel dos critérios, qualquer que seja a dimensão do ato de avaliar a aprendizagem que esteja sendo considerada.<hr/>ABSTRACT In the present text, we discuss the evaluation of the writing learning process in the school context, focusing, specifically, on the question of the criteria. Based on data from previous research on how teachers deal with the process of returning texts to students after correction, we have performed a critical analysis of the evaluation procedures employed by a teacher in the final series of elementary education at a public school in the municipality of Olinda (PE). The data were collected through observation of Portuguese language classes, with audio and field diary recording, and the analysis was based on a theoretical frame of reference centered on the concept of formative evaluation. Following the discussion of the corpus, we show a possibility of working approach that articulates the processes of teaching, evaluation and learning. The study led us to reassert the importance and role of criteria, regardless of the extent of the act of evaluating the learning in question. <![CDATA[An ambivalent reading about the adoption of a national curricular base: doing justice to the reflexivity of the philosophy of education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700295&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente artigo pretende verificar em que medida a adoção de uma base curricular nacional poderia ser justificada ante a pretensão de qualificar e universalizar a educação brasileira, e em que medida poderia ser preterida por não fazer jus a nossa multifacetada realidade educacional. O primeiro enfoque chama a atenção para o potencial emancipador e universal da educação em tensionamento com certa perspectiva teórica que acentua as diferenças do humano e privilegia as contingências contextuais. O segundo, problematiza a proposta de formulação de uma base comum curricular, destacando algumas contradições que justificariam sua polêmica e suposta ilegitimidade diante do atual cenário nacional.<hr/>ABSTRACT The present article aims to verify to what extent the adoption of a national curricular base might be justified in view of the pretension of qualifying and universalizing Brazilian education, and to what extent it might be rejected for not living up to our multifaceted educational reality. The first approach seeks to draw attention to the emancipatory potential and universal of education in tension with a certain theoretical perspective that accentuates the differences of the human being and gives privilege to the contextual contingencies. The second approach problematizes the proposal of elaborating a common curricular base, highlighting some contradictions, which might justify its controversy and alleged illegitimacy when faced with the current national scenario. <![CDATA[El gobierno pedagógico: del arte de educar a las tradiciones pedagógicas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700315&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente artigo pretende verificar em que medida a adoção de uma base curricular nacional poderia ser justificada ante a pretensão de qualificar e universalizar a educação brasileira, e em que medida poderia ser preterida por não fazer jus a nossa multifacetada realidade educacional. O primeiro enfoque chama a atenção para o potencial emancipador e universal da educação em tensionamento com certa perspectiva teórica que acentua as diferenças do humano e privilegia as contingências contextuais. O segundo, problematiza a proposta de formulação de uma base comum curricular, destacando algumas contradições que justificariam sua polêmica e suposta ilegitimidade diante do atual cenário nacional.<hr/>ABSTRACT The present article aims to verify to what extent the adoption of a national curricular base might be justified in view of the pretension of qualifying and universalizing Brazilian education, and to what extent it might be rejected for not living up to our multifaceted educational reality. The first approach seeks to draw attention to the emancipatory potential and universal of education in tension with a certain theoretical perspective that accentuates the differences of the human being and gives privilege to the contextual contingencies. The second approach problematizes the proposal of elaborating a common curricular base, highlighting some contradictions, which might justify its controversy and alleged illegitimacy when faced with the current national scenario. <![CDATA[“A maior zoeira” na escola: experiências juvenis na periferia de São Paulo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700321&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente artigo pretende verificar em que medida a adoção de uma base curricular nacional poderia ser justificada ante a pretensão de qualificar e universalizar a educação brasileira, e em que medida poderia ser preterida por não fazer jus a nossa multifacetada realidade educacional. O primeiro enfoque chama a atenção para o potencial emancipador e universal da educação em tensionamento com certa perspectiva teórica que acentua as diferenças do humano e privilegia as contingências contextuais. O segundo, problematiza a proposta de formulação de uma base comum curricular, destacando algumas contradições que justificariam sua polêmica e suposta ilegitimidade diante do atual cenário nacional.<hr/>ABSTRACT The present article aims to verify to what extent the adoption of a national curricular base might be justified in view of the pretension of qualifying and universalizing Brazilian education, and to what extent it might be rejected for not living up to our multifaceted educational reality. The first approach seeks to draw attention to the emancipatory potential and universal of education in tension with a certain theoretical perspective that accentuates the differences of the human being and gives privilege to the contextual contingencies. The second approach problematizes the proposal of elaborating a common curricular base, highlighting some contradictions, which might justify its controversy and alleged illegitimacy when faced with the current national scenario. <![CDATA[Autonomia de professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000700327&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente artigo pretende verificar em que medida a adoção de uma base curricular nacional poderia ser justificada ante a pretensão de qualificar e universalizar a educação brasileira, e em que medida poderia ser preterida por não fazer jus a nossa multifacetada realidade educacional. O primeiro enfoque chama a atenção para o potencial emancipador e universal da educação em tensionamento com certa perspectiva teórica que acentua as diferenças do humano e privilegia as contingências contextuais. O segundo, problematiza a proposta de formulação de uma base comum curricular, destacando algumas contradições que justificariam sua polêmica e suposta ilegitimidade diante do atual cenário nacional.<hr/>ABSTRACT The present article aims to verify to what extent the adoption of a national curricular base might be justified in view of the pretension of qualifying and universalizing Brazilian education, and to what extent it might be rejected for not living up to our multifaceted educational reality. The first approach seeks to draw attention to the emancipatory potential and universal of education in tension with a certain theoretical perspective that accentuates the differences of the human being and gives privilege to the contextual contingencies. The second approach problematizes the proposal of elaborating a common curricular base, highlighting some contradictions, which might justify its controversy and alleged illegitimacy when faced with the current national scenario.