Scielo RSS <![CDATA[Educar em Revista]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0104-406020190003&lang=en vol. 35 num. 75 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Apresentação: Educação Superior em Contextos Emergentes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Higher education in the perspective of international bodies]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo tem como objetivo a análise das posições de organismos internacionais relativas à reconfiguração do papel da educação superior na contemporaneidade em função das exigências feitas pela sociedade do conhecimento, o que é imperioso para a formação do cidadão global para enfrentar os grandes desafios do mundo e as demandas da humanidade.<hr/>ABSTRACT The paper aims at the analysis of the positions of international bodies relating to the reconfiguration of the role of higher education in contemporary times, based on the demands made by the knowledge society, what is essential for the formation of global citizen to face the great challenges of the world and the demands of humanity. <![CDATA[Argentine university trends (2003-2015)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000300031&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este trabajo abordamos el campo universitario durante los últimos doce años de continuidad partidaria (peronismo), desde 2003 hasta 2015. Este período abarca los tres mandatos gubernamentales de Néstor Kirchner y Cristina F. de Kirchner y sus principales tendencias cuantitativas, emergentes de una continuidad política-partidaria poco usual. Por esta razón, el artículo se propone articular las dimensiones de transformación de la educación superior universitaria en democracia, haciendo hincapié en las políticas de expansión, democratización y feminización durante las tres administraciones de los Kirchner, en diálogo con las tendencias de universalización de la educación superior que recorren escenarios regionales, latinoamericanos y mundiales.<hr/>ABSTRACT In this work we address the university field during the last twelve years of continuity of a Peronist political party, from 2003 to 2015. In turn, this period covers the three governmental mandates of Néstor Kirchner and Cristina F. de Kirchner and their main quantitative trends emerging from an unusual political-party continuity. For this reason, the article aims to articulate the dimensions of the transformation of higher education in democracy, emphasizing the policies of expansion, democratization and feminization during the last twelve years in the light of global universalization of higher education. <![CDATA[Emerging Social Knowledge and Glocal knowledge]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000300061&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Os impactos do viés neoliberal sob o comando do mercado e controle do Estado tem se manifestado nas ações diárias da vida docente e do pesquisador universitário. O sujeito que produz o conhecimento está sendo desqualificado frente às políticas de avaliação, contudo sua prática se insere nas comunidades locais e estas ações nem sempre se tornam visíveis. O objetivo desse estudo foi analisar o que está sendo posto como verdade para a universidade, desvelando outras instâncias pouco conhecidas, como o são aquelas das ações com pertinência local/regional. A metodologia qualitativa incluiu estudos de caso sobre as produções docentes do Programa de Pós-Graduação em Educação Unemat, Brasil. As ações que acontecem nos diferentes campi da universidade, e resultam em publicações, foram mapeadas segundo os territórios em que ocorrem. Mostraram saberes, percepções e ações, invisíveis às avaliações. Evidenciou-se que a ações fortalecem a regionalização e têm efeitos sobre sujeitos e contextos locais. São ações que ainda não são captadas por indicadores e critérios de avaliação das medidas de larga escala que incidem sobre os programas de pós-graduação e a pesquisa. De tais ações, contra-hegemônicas, resulta um ‘conhecimento social emergente’. Propomos neste texto que o conhecimento local-regional, o conhecimento social emergente, também pode ser internacionalizado, tornando-se conhecimento Glocal, sendo local, regional e global ao mesmo tempo.<hr/>ABSTRACT The impacts of the neoliberal bias under the command of the market and control of the State have been manifested in the daily actions of the university teaching and researching. The knowledge-producing subject is being disqualified from quantitative politics imposed by the evaluation policies however their practice effectively falls within the local communities and these actions do not always become visible. The objective of this study was to analyze what is being considered as truth for the university, unveiling other instances of its action, little known as are those actions with local/regional relevance. The methodology used was qualitative research, case study, in which the locus and corpus of analyzes were the research productions of the Post-Graduation Program in Education Unemat, Brazil. The actions captured, invisible to the evaluations, show knowledge, perceptions and actions that happen in the different campuses of the university. They were mapped according to the territories in which they occur. Such actions strengthen regionalization and they have effects on local subjects and contexts. These actions are not yet captured by indicators and evaluation criteria of the large-scale measures that affect graduate programs and research. From such counter-hegemonic actions results an ‘emerging social knowledge’. We bring to this text the evidence that local-regional knowledge, Emerging Social Knowledge, can also be internationalized by becoming Glocal Knowledge, being local, regional and global at the same time. <![CDATA[The challenges in the participatory management construction at university]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000300081&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo busca delinear a trajetória na gestão do Setor de Educação da UFPR, no período de 2010 a 2014, quando as autoras estiveram à frente da direção setorial, buscando indicar os desafios da construção de bases mais participativas na gestão acadêmica. Aborda o processo de implantação do modelo de orçamento participativo e da rediscussão do projeto institucional e articulação de diversas ações que buscaram envolver a comunidade educacional interna e externa ao Setor e à Universidade. Entre as ações que serão abordadas, merecem destaque a criação de uma metodologia de orçamento participativo, a revisão do Planejamento Institucional, a criação de um evento permanente que pensasse a docência para além das práticas formativas universitárias, a criação de uma instância de articulação do Setor de Educação com as coordenações dos cursos de licenciatura e por fim a elaboração de uma proposta de qualificação e participação efetiva dos técnicos-administrativos, entre outras. Procura deslindar os impasses presentes na cultura enraizada de uma instituição calcada nos moldes da estrutura legada pela ditadura militar e as potencialidades advindas dos novos processos democratização.<hr/>ABSTRACT This article aims at presenting the management trajectory in the Education Sector at Federal University of Paraná - UFPR, Brazil, from 2010 to 2014, when the authors were ahead the sector direction, indicating the challenges of more participatory bases construction at the academic management. It addresses the implementation of a participatory budget model and the institutional project rediscussion process and the articulation of several actions that aimed at involving the internal and the external educational community at the Sector and at the University. Among the actions to be discussed, some deserve to be highlighted: the creation of a participatory budget methodology, the review of the Institutional Planning, the creation of a permanent event to reflect on teaching beyond the university training practices, the creation of an articulation instance between the Education Sector and the coordination centers of the teaching undergraduate courses and finally the elaboration of an effective administrative technicians’ qualification and participation proposal, among others. It aims at uncover the obstacles present in the rooted culture of an institution based on the molds of a structure inherited from the military dictatorship and the potentialities originated in the new democratization processes. <![CDATA[First-Generation Students (F-Gen) in Brazilian Higher Education: analyzing data from PNS - 2013]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000300103&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo, com olhar prospectivo, reflete acerca do novo perfil estudantil na educação superior, mais atentamente ao estudante de primeira geração (P-Ger). Para tal, discute, inicialmente, com fundamento em pesquisa bibliográfica, o conceito de estudante de primeira geração (P-Ger) e suas características. Num segundo momento, são analisados, de forma inédita, dados sobre os P-Ger, em fonte oficial da Pesquisa Nacional da Saúde - PNS - do Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE - de 2013. São levantadas considerações quanto à inclusão dos P-Ger na educação superior do país, destacando o processo de colaboração institucional para a minimização das tensões entre dominantes e dominados no campo científico.<hr/>ABSTRACT This article reflects upon the new student profile in Higher Education with a prospective view, particularly the First-Generation Student (F-Gen). To this end, we initially discuss the foundations of the concept of a 1st-generation student (F-Gen) and their characteristics, based on a bibliographic survey. Moreover, data on F-Gens are analyzed for the first time from the official source of the National Health Survey (Pesquisa Nacional da Saúde - PNS) from the Brazilian Institute of Geography and Statistics (Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE) from 2013. Considerations are presented regarding the inclusion of F-Gens in Higher Education in the country, highlighting the institutional collaboration process for minimizing the tensions between dominant and dominated in the scientific field. <![CDATA[Teacher formation at the university and the resignification of common sense]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000300121&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este texto se insere no campo da formação para a docência da educação superior e procura avançar a discussão baseada em teorias do conhecimento que valorizam o senso comum e sua relação com o cotidiano. Registra os desafios para esse campo e quer ampliar a compreensão e construção de algumas teses que possam fazer avançar os estudos sobre a docência na universidade. Procurando autores do campo da sociologia do conhecimento, o texto traz provocações que estimulam pesquisas e estudos que incorporem olhares distintos sobre o fenômeno. Aliando-se à corrente que valoriza o senso comum e as energias que circulam nos processos formativos, procura respostas teóricas que sustentem novas investigações. Bergmann &amp; Luckmann e Heller foram os atores preferenciais que levaram a outras contribuições. O intuito é provocar múltiplos olhares sobre a docência universitária e melhorar a qualidade da educação no país.<hr/>ABSTRACT This text inserts itself in the field of formation to teaching on superior education and looks forward to make advances in the discussion based on theories of knowledge that values common sense and its relation with the everyday life. It registers challenges to this field and wants to increase studies about teaching at the university. Looking for authors from sociology of knowledge, the text brings provocations that stimulate researches and studies which incorporate distinct views about the phenomena. Allying with the prevailing that values common sense and energies that surround formative processes, search for theoretical answers that sustain new investigations. Bergmann &amp; Luckmann and Heller were the preferential authors that took to other contributions. It aims to provoke multiple views on university teaching and improve the country´s education quality. <![CDATA[Teaching in higher education: interpellating meanings and challenges in educational training institutional spaces]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000300135&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O texto problematiza os sentidos e desafios dos espaços institucionais de apoio ao docente que atua no ensino superior; toma como foco o debate sobre necessidades formativas dos professores, interpelando as lógicas que as definem e que lhes emprestam direção; e, ressalta o risco de soluções neotecnicistas. O uso de narrativas é acionado como recurso revelador das tensões entre os desejos manifestos pelos docentes e as condições reais de apoio institucional oferecidas como suporte a um fazer pedagógico inovador e situado historicamente. A categoria da avaliação é recuperada em sua feição educativa para fomentar processos de reflexão verticais e criteriosos que subsidiem atuações propositivas, individuais, coletivas e institucionais, na direção de uma educação superior detentora de qualidade social construída de modo corresponsável. Advoga-se que os espaços institucionais de apoio à docência podem se tornar lugares estratégicos para fortalecimento da micropolítica dos espaços educativos de modo a sustentar o compromisso com uma formação profissional edificante sob o ponto de vista social.<hr/>ABSTRACT This texts aims to question meanings and challenges of institutional support bodies for college professors, focusing on the debate on teaching training needs and their defining and directing logics, and highlighting the risk of neotechnicistic solutions. The choice for individual narratives is used as a revealing resource of tensions between the explicit desires of professors and the real conditions of institutional support for an innovative and historical-placed pedagogical praxis. The assessment as category is retrieved as an educational aspect to encourage thorough vertical thinking processes, capable of subsidizing constructive actions, in spite of them being individual, collective or institutional, towards a co-responsible social quality higher education. It is argued that teaching support institutional spaces may become strategic places to strengthen the educational spaces micropolitics in order to commit to an uplifting professional formation within a social point of view. <![CDATA[The role of critical qualitative research in educational contexts: A Canadian perspective]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000300155&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT In this paper, the author discusses the qualitative shift in educational research from a historical dependence on positivist and post-positivist frameworks to a proliferation of research situated within a qualitative, interpretivist paradigm. Offering a Canadian perspective, the author situates the discussion of critical qualitative research in relation to the growing neoliberal influence on educational contexts and policy decisions. She argues the need for educational researchers to conduct critical qualitative research to explore the complex issues that educators face to ensure that all students have access to equitable educational experiences, not only those students who represent the Canadian dominant white, middle-class norm. The author introduces a strand of qualitative research focused on the experiences of black, racialized and Indigenous students to illustrate the need for critical research that privileges local knowledge and human experience, while also taking into account the dominant institutional structures that shape educational experience. Although acknowledging the place of quantitative research in the educational domain, she argues that critical qualitative research is essential to understand the experiences of marginalized students in educational contexts and to provide space for voices not available in the quantitative domain. The author concludes that critical qualitative research has an important role to play in informing new directions in educational practices and policies that will help to ensure a socially just education for all students, regardless of backgrounds.<hr/>RESUMO Neste artigo, a autora discute a mudança qualitativa na pesquisa educacional de uma dependência histórica de quadros positivistas e pós-positivistas para uma proliferação de pesquisa situada dentro de um paradigma qualitativo interpretativista. Oferecendo uma perspectiva canadense, a autora situa a discussão da pesquisa qualitativa crítica em relação à crescente influência neoliberal em contextos educacionais e decisões políticas. Ela argumenta sobre a necessidade de pesquisadores educacionais conduzirem pesquisas qualitativas críticas para explorar as complexas questões que os educadores enfrentam para garantir que todos os alunos tenham acesso às experiências educacionais equitativas, não apenas àqueles estudantes que representam a maioria Canadense, brancos com padrões da classe média. A autora apresenta uma vertente de pesquisa qualitativa voltada para as experiências de estudantes negros, Indígenas e os com demais descriminações raciais para ilustrar a necessidade de uma pesquisa crítica que privilegie o conhecimento local e a experiência humana, levando em conta também as estruturas institucionais dominantes que moldam a experiência educacional. Embora reconheça o lugar da pesquisa quantitativa no domínio educacional, ela argumenta que a pesquisa qualitativa crítica é essencial para compreender as experiências de alunos marginalizados em contextos educacionais e para fornecer espaço para vozes não disponíveis no domínio quantitativo. A autora conclui que a pesquisa qualitativa crítica desempenha um papel importante na informação de novos rumos nas práticas e políticas educacionais que ajudarão a garantir uma educação socialmente justa para todos os alunos, independentemente de suas origens. <![CDATA[Inequality of access to Early Childhood education: an analysis of goal 1 of the Brazilian National Education Plan in the metropolitan region of Maringá City, Paraná State, Brazil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000300194&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo apresenta uma análise dos 26 municípios que compõem a região metropolitana de Maringá (RMM) quanto ao cumprimento da meta 1 do Plano Nacional de Educação (PNE), com destaque para a desigualdade e o tamanho do desafio dos municípios. O estudo utilizou os microdados do Censo demográfico/IBGE 2010, Censo Escolar/Inep 2010 e 2016 e dados da estimativa populacional para 2016 fornecidos pelo IBGE. Foram calculadas ‘taxa de atendimento’, ‘taxa de escolarização líquida’, ‘percentual de variação das matrículas 2010-2016’ e ‘Demanda por novas matrículas e turmas’ para cada município. Os resultados evidenciam expressiva desigualdade de acesso à educação para as crianças de 0 a 5 anos entre os municípios; mostram uma expansão no período de 2010 a 2016 de 5.099 matrículas (40%) para as crianças de 0 a 3 anos e de 2.008 matrículas (12,2%) para as crianças de 4 e 5 anos; e que, após a expansão, em 2016, quase todos os municípios estavam próximos de atingir a meta de universalização do acesso para a população de 4 e 5 anos, mas, quanto ao atendimento de 0 a 3 anos, sete municípios estavam abaixo da meta de 50% definida no PNE. O quadro diversificado identificado na RMM quanto ao acesso das crianças de 0 a 5 anos à educação reforça a importância do monitoramento dos indicadores de acesso para orientar o planejamento e gestão das políticas educacionais nos municípios.<hr/>ABSTRACT The article presents an analysis of the 26 municipalities that compose the Metropolitan Region of Maringá City (MRM) - Paraná State, Brazil, regarding the compliance of goal number 1 of the Brazilian National Education Plan (NEP). It aims to highlight the inequality and the size of the municipalities’ challenge. Thus, the study used the microdata of the Brazilian Demographic Census / IBGE 2010, and Brazilian School Census / Inep 2010 and 2016 as well as data from the Brazilian population estimate for 2016 provided by IBGE. The ‘attendance rate’, ‘net enrollment rate’, ‘percentage of variation of enrollments 2010-2016’ and ‘Demand for new enrollments and classes’ for each municipality were calculated. The results show: i. a significant inequality of access to education for children from 0 to 5 years of age among municipalities; ii. an expansion in the period from 2010 to 2016 of 5,099 enrollments (40%) for children from 0 to 3 years of age and 2,080 enrollments (12.2%) for children of 4 and 5 years of age; and that, after the expansion in 2016, iii. almost all municipalities were close to meeting the goal of universal access for children in pre-school age, however, for children from 0 to 3 years of age, seven municipalities were below the target of 50% defined by the NEP. The diversified framework identified in the MRM regarding the access of children from 0 to 5 years of age to education reinforces, therefore, the importance of monitoring access indicators to guide the planning and management of educational policies in municipalities. <![CDATA[The pombaline writings about public instruction1]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000300219&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste projeto é estabelecer um cânone dos escritos pombalinos relativos à instrução pública, de modo geral, e ao ensino de Humanidades, de modo particular, responsáveis pelo que se convencionou chamar, na historiografia educacional, de reformas pombalinas, bem como investigar o modo como tais escritos provocaram a fundação e afetaram o desenvolvimento da instrução pública no Brasil. Para tanto, apoiados no suporte teórico da história cultural e dos estudos culturais, valer-nos-emos da historiografia sobre o período, de manuscritos e demais fontes documentais, legislativas, literárias e epistolares, bem como de compêndios e periódicos publicados no período.<hr/>ABSTRACT This article intends to establish a canon of the pombaline writings about public instruction in general, and the teaching of Humanities in particular, which are responsible for what is conventionally called in the educational historiography by the name of pombaline reforms. Additionally, it aims to investigate the way those writings provoked the foundation and affected the development of public instruction in Brazil. To attain such purposes, based on the theoretical support of cultural history and cultural studies, it is used the historiography dedicated to the period, manuscripts and documental, legislative, literary, and epistolary sources, as well as textbooks and periodicals published in the period. <![CDATA[“In the next break we fight”: social interaction and dispute among girls]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000300241&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo explora interações de crianças no decorrer de uma partida de jogo de damas no recreio escolar. Por meio de observação regular prolongada e de gravações de áudio e vídeo, foi possível descrever práticas e regras do jogo e interpretar o seu significado cultural para as crianças. Também, analisamos aspectos da socialização da linguagem com base na análise da conversa etnometodológica e interpretamos as interações de crianças de acordo com a teoria de Erving Goffman. Os resultados demonstram que questões de gênero emergiram na disputa e contrariaram argumentos do campo da Psicologia vinculados à falta de complexidade existente nos jogos de meninas (PIAGET, 1994). O foco das interações não se voltou para as regras do jogo em si, mas para como estas eram mantidas, burladas e/ou reinterpretadas pelas jogadoras e jogador durante a partida.<hr/>ABSTRACT The article explores children’s interactions during a game of checkers in the school break. Through prolonged and regular observation and audio/video recordings, it was possible to describe practices and rules of the game and interpret their cultural meaning for children. Also, it is analyzed aspects of language socialization based on Ethnomethodological Conversation Analysis and interpreted the interactions of children according to Erving Goffman’s theory. The results demonstrate that gender issues emerged in the dispute and contradicted arguments from the field of psychology linked to the lack of complexity in girls’ games (PIAGET, 1994). The focus of the interactions was not on the rules of the game itself, but on how they were kept, transgressand/or reinterpreted by the players during the match. <![CDATA[Teaching to the ‘other’: Comparative perspectives of Netherlander and Turkish teachers’ attitudes on gender identity]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000300265&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This paper reports on the findings of a mixed method comparative study investigating teachers’ perceptions of gender identity in Netherlands and Turkey. Data was collected via an online survey from 506 teachers followed by a focus group interview with a small subgroup. An analysis of the results of qualitative data focus on teacher experiences with and attitudes to gender identity, particularly in relation to practices. Findings indicate that despite the culturally diverse background, the participant teachers from both countries seemed to agree on some of the items; however, Turkish teachers were generally more conservative and less tolerant to ‘the other’. The presentation will at the end discuss the urgent need, especially in Turkey, for more research that explores how teachers can learn to become a guide to ‘the other’, and the extent to which this increases the student motivation and success. Teachers in Turkey are not deliberately obstructive, but they lack the knowledge to perform this role of guiding students with a different sexual preference. The first step is providing training for school staff to improve rates of intervention and increasing the number of supportive teachers, as well as other staff available can be the first resulting in a healthier and happier community. It is important to find ways to train teachers with the skills and attitudes that will create more vibrant and diverse schools.<hr/>RESUMO Este documento (estudo, ensaio, tese) relata as conclusões de um estudo misto comparativo que investiga as perceções de professores sobre a identidade de gênero na Holanda e na Turquia. Os dados foram coletados por meio de inquérito online a 506 professores seguido de uma entrevista de grupo, focada num sub grupo. Uma análise dos resultados dos dados qualitativos foca nas experiências e atitudes de professores relacionadas com identidade de gênero, particularmente em relação às suas práticas. Os resultados indicam que, apesar da experiência culturalmente diversa, os professores que participaram de ambos os países parecem concordar em alguns pontos; no entanto, os professores turcos são geralmente mais conservadores e menos tolerantes para com “o outro”. O estudo (documento, ensaio) aborda a necesssidade urgente, especialmente na Turquia, de mais pesquisa que explore a forma como os professores podem aprender a se tornar num guia para “o outro”, e o quanto isto poderá aumentar a motivação e o sucesso do aluno. Os professores na Turquia não são deliberadamente obstrutivos, mas falta-lhes o conhecimento para poder desempenhar o papel de orientar estudantes com uma preferência sexual diferente. O primeiro passo é providenciar formação ao quadro de funcionários da escola para melhorar as taxas de intervenção e aumentar o número de professores assistentes, bem como outros funcionários disponíveis resultarão numa comunidade mais saudável e mais feliz. É importante encontrar como formar professores com as competências e atitudes que criarão escolas mais vivas e com mais diversidade. <![CDATA[Historical perspective of reading school practices in Brazil: between ruptures and continuities]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000300283&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo, parte de uma pesquisa qualitativa (2017), tem como finalidade analisar a formação das práticas escolares de leitura no Brasil partindo de dois eixos: as políticas públicas de produção e o acesso ao livro e às leituras, as teorias e os métodos que influenciaram suas práticas. Os resultados apontam que as práticas escolares de leitura movem-se da decifração do código alfabético para os processos de interação do leitor com o texto, em diferentes maneiras de ler que circulam na sociedade, e penetram no espaço escolar pelos seus principais mediadores, os professores. Uma questão a ser aprofundada em outras pesquisas emerge nesse processo: as rupturas e as continuidades nas relações entre as leituras escolares e as leituras fora da escola.<hr/>ABSTRACT This article, which part of a qualitative research (2017), aims to analyze the formation of reading school practices in Brazil, starting from two axes: public production policies and access to books and reading, in addition to theories and methods that influenced their practices. The results point out that the school reading practices move from the decipherment of the alphabetical code to the processes of interaction of the reader with the text, in different ways of reading that circulate in society and penetrate the school space by its main mediators, the teachers. One issue to be explored in other research emerges in this process: the ruptures and continuities in the relationships between school and out of school readings. <![CDATA[Arithmetic and interdisciplinarity: echoes of the history of mathematical education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000300305&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste texto é analisar artigos do periódico Revista Educação, da década de 1930, relativos às propostas de ensino globalizante e centros de interesse de Ovide Decroly. A análise tem em vista as ponderações que professores-autores dos artigos expressam sobre o ensino de aritmética por meio da proposta pedagógica decroliana. Conclui-se que os artigos mostram reticências sobre a modernização pedagógica, considerando o ensino globalizante e centros de interesse, relativamente ao ensino de aritmética. As ressalvas mencionadas a essa modernização podem ser interpretadas como permanências, até a atualidade, de elementos da cultura escolar do ensino de matemática: o respeito ao programa de pção de aprendizagem da matemática como sinônimo de resolução de muitos exercícios sobre um dado tema a ser estudado. Tratam-se de ecos da história da educação matemática ouvidos e pronunciados por professores da atualidade.<hr/>ABSTRACT The purpose of this paper is to analyze articles of the Revista Educação periodical during the decade of 1930 in relation to proposals of the teaching globalization and centers of interest of Ovide Decroly. The analysis takes into account the considerations of the authors of the articles on the teaching of arithmetic through the pedagogical approach of Decroly. It is concluded that the articles show reluctance in the pedagogical modernization, considering the teaching globalization and the centers of interest, regarding the teaching of arithmetic. The doubts mentioned to this modernization can be interpreted, until nowadays, as elements of the school culture of mathematics teaching: respect to the teaching program, in terms of a set of contents to be taught, independently of the pedagogical proposal in vogue; and the conception of learning mathematics as synonymous of solving many exercises on a particular theme to be studied. These are echoes of the history of mathematical education present in the speeches of current teachers. <![CDATA[When children teach us about the city]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000300319&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo, sob formato de ensaio, tem por objetivo problematizar a escola como locus privilegiado de educação e referência de uma adequada presença das crianças na cidade. Toma como fonte de inspiração reflexões decorrentes de um estudo etnográfico em andamento, realizado com crianças da educação infantil em um bairro de classe popular na cidade de Vitória (ES). Identifica em contextos diferenciados ao campo de pesquisa e em um tempo concomitante ao processo de investigação formas peculiares de crianças mobilizarem encontros e solidariedades, deixando entrever gestos, atitudes e sentidos outros que superam a proeminência do individualismo e da indiferença ainda presentes na cidade. As experiências das crianças são aqui compreendidas como uma chave de leitura importante e necessária para interpelar a escola a escapar das totalizações de seus conhecimentos e do lugar que ocupa na hierarquia social.<hr/>ABSTRACT This paper, in essay format, aims to examine school as a privileged locus of education and as reference of a suitable presence of children in the city. As source of inspiration, it takes observations arisen from an ongoing ethnographic study performed with children in Early Childhood Education in a working class neighborhood in the city of Vitória (state of Espírito Santo, Brazil). In different contexts to the research field and simultaneous to the process of investigation, it identifies peculiar forms of children mobilize meetings and solidarities, leaving a glimpse of gestures, attitudes, and other senses that surpass the prominence of individualism and indifference still existing in the city. Children’s experiences are interpreted here as an important and necessary reading key to challenge the school to escape the totalization of its knowledge and of the place it occupies in the social hierarchy. <![CDATA[School, work and gender: an experience of adult education at the public school system of Porto Alegre]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000300335&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O direito à educação é uma pauta antiga para as mulheres, em especial as trabalhadoras. Resgatar esse direito nos bancos escolares da EJA é um desafio para as estudantes que precisam conciliar o estudo com o trabalho remunerado, o trabalho doméstico, os compromissos familiares e outros. A escola também é desafiada a dialogar com saberes produzidos por essas mulheres fora da escola, em suas experiências de vida nas quais o trabalho se faz presente de diferentes formas. Nessa direção, o presente artigo analisa experiências de trabalho artesanal vivenciadas por estudantes mulheres em situação de rua em uma escola pública de EJA em Porto Alegre/RS. Com esse enfoque, realizou-se um estudo qualitativo com observação participante. O referencial teórico articula estudos sobre trabalho e gênero e sobre a educação popular. Conclui-se que compreender os processos educativos que acontecem na experiência de trabalho é uma possibilidade de aprimoramento da aprendizagem escolar, bem como de garantia do direito à educação.<hr/>ABSTRACT Women’s right to education is an old agenda, especially for worker women. Rescuing this right at the EJA (Young People and Adults Education Program) school banks is a challenge for female students whom need to combine their studies with paid labor, housework, family commitments and others. It is also a challenge for schools to dialogue with the knowledge produced by women outside the school environment in their daily life experiences, where work is present in different forms. This article analyzes collective work experiences lived by homeless female students in an EJA public school in Porto Alegre, state of Rio Grande do Sul, Brazil. Within this approach, a qualitative study was done with participant observation. The theoretical framework used articulates studies about Work and Gender and Popular Education. It concludes that understanding the educational processes related to the work experience of students creates a possibility for improving education as well as guaranteeing the right to education.