Scielo RSS <![CDATA[Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0104-704320230002&lang=en vol. 32 num. 70 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432023000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[APRESENTAÇÃO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432023000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[INTEGRAL EDUCATION AND DEMOCRACY: CONTEXTS, REFERENCES AND CONCEPTS IN A FIELD IN CONTEST]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432023000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O propósito deste artigo é abordar a Educação Integral, desde a perspectiva das lutas pela democratização da educação escolar no Brasil, tendo como arcabouço preceitos contidos na Constituição Federal de 1988 - sobretudo o objetivo da educação nacional em relação ao pleno desenvolvimento da pessoa, a partir de uma análise bibliográfica. Para tanto, retoma aspectos da contribuição histórica de Anísio Teixeira, Darcy Ribeiro, Paulo Freire e Maria Nilde Mascellani para a construção da escola universal, laica, pública e de formação humana integral. Sublinha as relações entre educação e democracia e recupera a memória recente das políticas públicas, sobretudo do Programa Mais Educação e do Programa Novo Mais Educação, explicitando um horizonte de disputas que dizem respeito não só ao trabalho das instituições escolares, mas ao próprio projeto de sociedade.<hr/>ABSTRACT The purpose of this manuscript is to address Integral Education, from the perspective of struggles for the democratization of school education in Brazil, based on precepts contained in the Federal Constitution of 1988 - mainly the objective of national education in relation to the full development of the person, based on a bibliographical analysis. For this, it addresses aspects of the historical contribution of Anísio Teixeira, Darcy Ribeiro, Paulo Freire and Maria Nilde Mascellani for the construction of a universal, secular and public school, with integral human formation. Highlights the relationship between education and democracy and recovers the recent memory of public policies, especially the More Education Program and the New More Education Program explaining a horizon of disputes that concern not only the work of school institutions but the project of society itself.<hr/>RESUMEN El objetivo de este artículo es abordar la Educación Integral, en la perspectiva de las luchas por la democratización de la educación escolar en Brasil, teniendo como marco los preceptos contenidos en la Constitución Federal de 1988 - sobre todo el objetivo de la educación nacional en relación con el pleno desarrollo de la persona, a partir de un análisis bibliográfico. Para ello, retoma aspectos de la contribución histórica de Anísio Teixeira, Darcy Ribeiro, Paulo Freire y Maria Nilde Mascellani a la construcción de la escuela pública universal, laica, y de la formación humana integral. Subraya la relación entre educación y democracia y recupera la memoria reciente de las políticas públicas, en especial del Programa Mais Educação y del Programa Novo Mais Educação, revelando un horizonte de disputas que conciernen no sólo al trabajo de las instituciones educativas sino al proyecto mismo de la sociedad. <![CDATA[PERMANENT EDUCATION, INTERVENTIONS AND DEVELOPMENTS IN HIGHER EDUCATION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432023000200032&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Based on a theoretical approach on continuing education, which recognises the multiplicity of educational contexts, the diversity of audiences, methodologies, and valuing learning, we intend to reflect on its importance for the full development of individuals, particularly those in higher education. In methodological terms, the research assumes itself as a case study, of interpretative characteristics, with the aim of describing and reflecting on projects and practices of socioeducational and cultural intervention dynamised by teachers and students, within the training offer of a Portuguese public institution of higher education, the Polytechnic Institute of Leiria. The experiences presented lead us to highlight the importance that an approach centred on education of an integrating and permanent nature has for the construction of a society intended for all. We also conclude that the use of reflective methodologies and holistic intervention practices can contribute to the well-being of individuals and communities.<hr/>RESUMEN A partir de un abordaje teórico sobre la educación continuada, que reconoce la multiplicidad de contextos educativos, la diversidad de públicos, metodologías y valorización del aprendizaje, pretendemos reflexionar sobre su importancia para el pleno desarrollo de los individuos, particularmente de los que cursan la enseñanza superior. En términos metodológicos, la investigación se asume como un estudio de caso, de características interpretativas, con el objetivo de describir y reflexionar sobre proyectos y prácticas de intervención socioeducativa y cultural dinamizados por profesores y alumnos, dentro de la oferta formativa de una institución pública portuguesa de enseñanza superior, el Instituto Politécnico de Leiria. Las experiencias presentadas nos llevan a destacar la importancia que un enfoque centrado en la educación de carácter integrador y permanente tiene para la construcción de una sociedad pensada para todos. También concluimos que el uso de metodologías reflexivas y de prácticas de intervención holísticas puede contribuir al bienestar de las personas y de las comunidades.<hr/>RESUMO A partir de uma abordagem teórica sobre educação permanente, que reconhece a multiplicidade dos contextos educativos, a diversidade dos públicos, de metodologias e a valorização das aprendizagens, pretende-se refletir sobre a importância da mesma para o desenvolvimento integral dos indivíduos, designadamente daqueles que se encontram em formação no ensino superior. Em termos metodológicos, a pesquisa assume-se como um estudo de caso, de características interpretativas, com o objetivo de descrever e refletir sobre projetos e práticas de intervenção socioeducativa e cultural dinamizadas por docentes e estudantes, no âmbito da oferta formativa de uma instituição pública portuguesa de ensino superior, o Instituto Politécnico de Leiria. As experiências apresentadas levam-nos a evidenciar a importância que uma abordagem centrada na educação de natureza integradora e permanente tem para a construção de uma sociedade que se pretende para todos. Conclui-se, também, que o recurso a metodologias reflexivas e práticas de intervenção holísticas pode contribuir para o bem-estar dos indivíduos e das comunidades. <![CDATA[DIDACTIC AND INTEGRAL EDUCATION: PERSPECTIVES OF TEACHERS IN PUBLIC SCHOOLS IN PARAÍBA-BRAZIL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432023000200049&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The aim of the paper is to discuss, on the light of data collected from 162 fulltime public school teachers in Paraiba, didactic challenges in the construction of teaching practices from the perspective of Integral Education. The analytical treatment of the data was guided by the technique of Categorical Content Analysis. The innovative and paradigm-breaking pedagogical discourse associated with Integral Education is crossed by challenges and gaps that distance teachers from a pedagogical practice integrative. To this objective, the Didactic should mobilize alternative ways of conceiving and organizing teaching inspired by inventiveness, collaboration and social quality of learning.<hr/>RESUMEN El objetivo del artículo es discutir, bajo la luz de datos recogidos con 162 maestros(as) de escuelas públicas de tiempo integral, desafíos didácticos en la construcción de prácticas docentes desde la perspectiva de la Educación Integral. El tratamiento analítico de los datos fue guiado por la técnica de Análisis de Categorial del Contenido. El discurso pedagógico innovador y de ruptura paradigmas asociado a la Educación Integral está atravesado por desafíos y lacunas que alejan los docentes de una práctica pedagógica integradora y integral. Así, la Didáctica debe movilizar formas alternativas de concebir y organizar la enseñanza inspiradas en la inventiva, la colaboración y la calidad social del aprendizaje.<hr/>RESUMO O objetivo do artigo é discutir, a partir de dados coletados junto a 162 docentes de escolas públicas de tempo integral no estado da Paraíba, desafios didáticos de construção de práticas de ensino na perspectiva da Educação Integral. O tratamento analítico dos dados pautou-se pela técnica de Análise Categorial de Conteúdo. Aponta-se que o discurso pedagógico inovador e de ruptura paradigmática associado à Educação Integral é atravessado por desafios e lacunas que distanciam os(as) professores(as) de um fazer pedagógico integral e integrador. Por isso, a Didática deve mobilizar formas alternativas de conceber e organizar o ensino inspiradas pela inventividade, colaboratividade e qualidade social da aprendizagem. <![CDATA[THE MEANINGS OF FULL-TIME INTEGRAL EDUCATION FOR THE TEACHERS AND THE STUDENT’S FAMILY: A DISCUSSION ABOUT THE RIGHT TO EDUCATION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432023000200062&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The article discusses, from the dialogical principle, the meanings of the fulltime integral education in two public schools located in the metropolitan region of Porto Alegre. The empirical material was produced from semi-open questionnaires applied to teachers, guardians, and family members of students from schools that have in common the school day in extended time. One school expands the school day by doing non-school education practices, and the other is a full-time school. The results point to tensions between the expectations of family members and teachers in relation to the meaning of full-time integral education and the school day in extended time. From those results emerge problematizations that reinforce the importance of public policies, the ethical commitment of the school and its relationship with the right to learn; the recognition of the relevance of educational practices that are built through an integrative pedagogy.<hr/>RESUMEN El artículo discute, a partir del principio de la dialógica, sentidos de la educación integral en dos escuelas publicas ubicada en la región metropolitana de Porto Alegre. El material empírico se elaboró a partir de cuestionarios semiabiertos aplicados a profesores, responsables y familiares de estudiantes de escuelas que tienen en común la educación escolar en tiempo extendido. Una, realiza la expansión a través de prácticas de educación no escolar, la otra, escuela de educación integral y a tiempo completo. Los resultados apuntan a tensiones entre las expectativas de familiares y de docentes en relación a los sentidos de la educación integral y de la escuela de tiempo completo. De ellas emergen problematizaciones que refuerzan la importancia de las políticas publicas, el compromiso ético de la escuela y su relación con el derecho a aprender; el reconocimiento de la relevancia de las prácticas educativas que se construyen a través de una pedagogía integradora.<hr/>RESUMO O artigo discute, a partir do princípio da dialógica, sentidos da educação integral em duas escolas públicas localizadas na região metropolitana de Porto Alegre que trabalham com jornada escolar em tempo ampliado. O material empírico foi produzido a partir de questionários semiabertos aplicados junto a professores(as), responsáveis e familiares de estudantes das escolas, das quais uma realiza a expansão por meio de práticas de educação não escolar, enquanto a outra é escola de educação integral e em tempo integral. Os resultados apontam para tensões entre as expectativas de familiares e de docentes em relação aos sentidos da educação integral e da escola de tempo integral. Dessas tensões emergem problematizações que reforçam a importância de políticas públicas, o compromisso ético da escola e sua relação com o direito de aprender, bem como o reconhecimento da relevância de práticas educativas que se constroem por meio de uma pedagogia integradora. <![CDATA[SCHOOL, LOCAL RELATIONS AND COMMUNITY BUILDING: TEACHING AND LEARNING ABOUT THE MUNICIPAL TERRITORY IN THE INITIAL YEARS OF SCHOOLING]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432023000200076&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This article aims to analyze the ways in which the teaching of Human Sciences in the early years of schooling addresses the municipal territory and community relations in schools located in the State of Rio Grande do Sul, in Southern Brazil. It analyzes semi-structured interviews carried out with teachers working at that level of education, applied in a remote format, favoring the use of electronic messaging applications. The results are analyzed in the light of the theoretical contributions of Arjun Appadurai, Bell Hooks and Alexis Rancionero Ragué and highlight three analytical considerations: (a) most of the teachers claim to privilege, within the scope of their lesson plans, the contexts experienced by the students and communities; (b) traditional teaching approaches guided by civic dates and commemorations promoted in the official calendar of the municipalities are still in force; and (c) it appears that the teaching of Human Sciences in the first years of schooling provides conditions for the realization of a territorial education, capable of guiding pedagogical practices for the appreciation of territories and cultures and for the engagement of school actors in projects of community development.<hr/>RESUMEN Este artículo tiene como objetivo analizar las formas en que la enseñanza de las Ciencias Humanas en los primeros años de escolaridad aborda el territorio municipal y las relaciones comunitarias en escuelas ubicadas en el Estado de Rio Grande do Sul, en el sur de Brasil. Se analizan entrevistas semiestructuradas realizadas a docentes que laboran en ese nivel educativo, aplicadas en formato remoto, favoreciendo el uso de aplicaciones de mensajería electrónica. Los resultados se analizan a la luz de los aportes teóricos de Arjun Appadurai, Bell Hooks y Alexis Rancionero Ragué y destacan tres consideraciones analíticas: (a) la mayoría de los docentes afirman privilegiar, en el ámbito de sus planes de clase, los contextos vividos por los estudiantes y las comunidades; (b) siguen vigentes los enfoques tradicionales de enseñanza guiados por fechas cívicas y conmemoraciones promovidas en el calendario oficial de los municipios; y (c) parece que la enseñanza de las Ciencias Humanas en los primeros años de escolaridad brinda condiciones para la realización de una educación territorial, capaz de orientar prácticas pedagógicas para la valorización de territorios y culturas y para el compromiso de los actores escolares en proyectos de desarrollo comunitario.<hr/>RESUMO O artigo visa a analisar os modos pelos quais o ensino de Ciências Humanas nos anos iniciais da escolarização aborda o território municipal e as relações comunitárias em escolas situadas no Estado do Rio Grande do Sul, no Sul do Brasil. Analisa entrevistas semiestruturadas realizadas com professoras atuantes no referido nível de ensino, aplicadas em formato remoto, privilegiando-se o uso de aplicativo de mensagens eletrônicas. Os resultados são analisados à luz das contribuições teóricas de Arjun Appadurai, bell hooks e Alexis Rancionero Ragué e evidenciam três considerações analíticas: (a) a maior parte das docentes afirma privilegiar, no âmbito de seus planos de aula, os contextos vividos pelos estudantes e comunidades; (b) ainda vigoram abordagens tradicionais de ensino orientadas por datas cívicas e comemorações promovidas no calendário oficial dos municípios; e (c) verifica-se que o ensino de Ciências Humanas nos primeiros anos da escolarização oportuniza condições para a realização de uma educação territorial, capaz de orientar práticas pedagógicas para a valorização de territórios e culturas e para o engajamento de atores escolares em projetos de desenvolvimento de comunidades. <![CDATA[EXTENDING HOURS AND REDUCING TEACHER WORKING CONDITIONS: THE CASE OF TWO FULL-TIME SCHOOLS IN COLIMA, MEXICO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432023000200091&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo analiza las relaciones laborales que se promovieron a partir de la ampliación de la jornada escolar mediante el Programa Escuelas de Tiempo Completo y los efectos que tuvieron en la vida personal y laboral del profesorado en dos primarias. Es un estudio instrumental de casos llevado a cabo mediante observación participante y entrevistas a miembros de la comunidad. Los resultados muestran que las condiciones de trabajo del programa son diversas según la adscripción a uno de los dos sindicatos en la entidad. En uno el ingreso y remuneración obedecían a las lógicas de flexibilización y precarización bajo las que se diseñó el programa; en el segundo estas se revirtieron en esquemas burocráticos y corporativistas, que ofrecían mejores condiciones para el magisterio. La valoración sobre las posibilidades que su trabajo les ofrecía para desempeñarse profesionalmente y gestionar su tiempo personal, así como la remuneración que recibían por las horas adicionales, influyeron sobre los modos en que se relacionaban con sus tareas y construían un significado sobre la profesión y su pertenencia a la institución. Los sujetos se movilizan frente a las condiciones negativas, aunque estas tácticas suelen desarticularse sin tener efecto sobre las políticas.<hr/>RESUMO Nesse artigo são analisadas as relações laborais que foram promovidas pela extensão das horas do dia escolar através do Programa Escuelas de Tiempo Completo e os efeitos que tiveram na vida pessoal e laboral dos professores de duas escolas de ensino fundamental. Este é um estudo instrumental de casos realizado através da observação participante e entrevistas com os membros da comunidade. Os resultados mostram que as condições de trabalho do Programa são diferentes segundo a filiação a um dos dois sindicatos no estado. Em um deles, o ingresso e a remuneração obedeciam a lógicas de flexibilização e precarização sob as quais o Programa foi desenhado. No outro, estas transformaram-se em esquemas burocráticos e corporativistas que ofereciam melhores condições para os professores. A valorização das possibilidades oferecidas pelo seu trabalho para desempenho profissional e gestão do tempo pessoal, assim como a remuneração que recebiam pelas horas adicionais, influíram sobre os modos como os professores se relacionavam com suas tarefas e construíam significados sobre sua profissão e sua pertença à instituição. Os sujeitos se mobilizam diante de condições negativas, embora essas táticas frequentemente desapareçam sem ter qualquer efeito sobre as políticas.<hr/>ABSTRACT This paper analyses the labor relationships that were promoted since the school hours extension through the Escuelas de Tiempo Completo Program and the effects that they had on the personal and labor lives of the teachers in two primary schools. It is an instrumental study of two cases carried out via participant observation and interviews to the members of the community. Results show that labor conditions within the Program are diverse according to the affiliation to either one of the two labor unions in the state. In one of them, the joining process and the remuneration obeyed to logics of flexibilization and precariousness under which the Program was designed. In the other, these were transformed into bureaucratic and corporate schemes that offered better conditions for the teachers. The appreciation of the possibilities that their job offered them to perform professionally and manage their personal time, and the remuneration obtained for the additional hours, influenced the ways they related to their tasks and built meaning about their profession and their belonging to the institution. Subjects mobilize in the face of negative conditions, although these tactics often break down without having any effect on policies. <![CDATA[THE TEACHING WORK IN THE CONTEXT OF CITIZEN SCHOOLS IN PARAÍBA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432023000200109&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo contribui com a compreensão do trabalho docente no contexto da atual política educacional para o Ensino Médio em tempo integral. O objetivo é expor a política educacional adotada no estado da Paraíba e refletir sobre seu processo de implantação, o modelo pedagógico e administrativo das escolas e as políticas de privatização em seu contexto. A metodologia baseou-se na análise de dados empíricos, coletados por meio de pesquisa de tipo survey e realização de grupos focais com professores que trabalham em escolas de Ensino Médio em tempo integral. Os dados foram analisados a partir das categorias: carga de trabalho, avaliação docente, relação com a gestão escolar, autonomia docente e remuneração e carreira. A discussão teórica destacou o processo de reestruturação da profissão docente, ensejado por novos modos de regulação, que com a Nova Gestão Pública e determinados instrumentos da ação pública difundiram-se em âmbito internacional, configurando uma agenda global para a educação. Os resultados apontam que o Programa de Educação Integral para o Ensino Médio converge com a agenda em âmbito internacional para educação, marcado por mecanismos de privatização da educação, com políticas de responsabilização e premiação, estando a profissionalidade docente impactada pela sobrecarga de trabalho, ampliação e cobranças de materiais pedagógicos e administrativos, instabilidade na escola, relativa perda de autonomia e insatisfação com a remuneração e o plano de carreira.<hr/>ABSTRACT The article contributes to the understanding of the teaching work in the context of the current educational policy for full-time high school. The objective is to expose the educational policy adopted in the state of Paraíba and reflect on its implementation process, the pedagogical and administrative model of schools and privatization policies in its context. The methodological process was based on the analysis of empirical data, collected through a survey and focus groups with teachers who work in full-time high schools. The data were analyzed based on the following categories: workload, teacher evaluation, relationship with school management, teacher autonomy, and salary and career. The theoretical discussion highlighted the process of restructuring of the teaching profession, prompted by new modes of regulation, which through the New Public Management and other instruments of public action have been disseminated internationally, setting a global agenda for education. The results indicate that the Comprehensive Education Program for High School converges with the international agenda for education, marked by mechanisms of privatization of education, with accountability and rewarding policies, and that the teaching profession is impacted by work overload, expansion and demands of pedagogical and administrative materials, instability of permanence in school, linking the autonomy of teachers to the results of students in external evaluations, and dissatisfaction with the remuneration and career plan.<hr/>RESUMEN El artículo contribuye a la comprensión del trabajo docente en el contexto de la actual política educativa para la enseñanza media a tiempo completo. El objetivo es exponer la política educativa adoptada en el estado de Paraíba y reflexionar sobre su proceso de implementación, el modelo pedagógico y administrativo de las escuelas y las políticas de privatización en su contexto. El proceso metodológico se basó en el análisis de datos empíricos, recogidos a través de investigación por encuesta y grupos focales con profesores que trabajan en escuelas secundarias de tiempo completo. Los datos se analizaron a partir de las categorías: carga de trabajo, evaluación docente, relación con la dirección de la escuela, autonomía docente y remuneración y carrera profesional. La discusión teórica destacó el proceso de reestructuración de la profesión docente, impulsado por los nuevos modos de regulación, que a través de la Nueva Gestión Pública y otros instrumentos de acción pública se han difundido internacionalmente, estableciendo una agenda global para la educación. Los resultados indican que el Programa de Educación Integral para el Bachillerato converge con la agenda a nivel internacional para la educación, marcada por mecanismos de privatización de la educación, con políticas de rendición de cuentas y premiación, siendo el profesionalismo docente impactado por la sobrecarga de trabajo, expansión y exigencias de materiales pedagógicos y administrativos, inestabilidad de permanencia en la escuela, vinculación de la autonomía docente a los resultados de los alumnos en las evaluaciones externas e insatisfacción con el plan de remuneración y carrera. <![CDATA[EDUCATION WITH A GENDER PERSPECTIVE FOR THE INTEGRAL TRAINING OF STUDENTS. ANALYSIS OF COEDUCATIONAL STRATEGIES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432023000200129&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La escuela es un reflejo de la sociedad en la que perviven los estereotipos de género. Como institución social está marcada por una cultura patriarcal y androcéntrica que transmite conocimientos, valores, normas, habilidades, relatos y conductas que siguen perpetuando la desigualdad estructural en todas las esferas del proceso educativo. Por ello es necesario que, ante un sistema educativo fallido, se creen estrategias coeducativas que fomenten la equidad y la igualdad entre mujeres y hombres en la formación integral del alumnado. En el presente artículo establecemos una serie de directrices y estrategias coeducativas a tener en cuenta, para la construcción de una escuela coeducativa que corrija desigualdades y mecanismos estructurales de discriminación por razón de sexo. Para ello se ha realizado un análisis de contenido cualitativo de distintas guías coeducativas para diseñar un itinerario a seguir de estrategias coeducativas relacionadas con las metodologías docentes, los procesos de enseñanza y aprendizaje, el curriculum, la evaluación, la participación y representación, y otras consideraciones a tener en cuenta para desarrollar una formación libre de sesgos de género.<hr/>RESUMO A escola é um reflexo da sociedade em que persistem os estereótipos de gênero. Como instituição social, é marcada por uma cultura patriarcal e androcêntrica que transmite conhecimentos, valores, normas, habilidades, histórias e comportamentos que continuam perpetuando a desigualdade estrutural em todas as esferas do processo educacional. Por isso, é necessário que, diante de um sistema educacional falido, sejam criadas estratégias coeducativas que promovam a equidade e a igualdade entre mulheres e homens na formação integral dos alunos. Neste artigo estabelecemos um conjunto de orientações e estratégias coeducativas a considerar para a construção de uma escola coeducativa que corrija as desigualdades e os mecanismos estruturais de discriminação em razão do sexo. Para isso, foi realizada uma análise qualitativa de conteúdo de diferentes guias coeducativos para desenhar um itinerário de estratégias coeducativas relacionadas a metodologias de ensino, processos de ensino e aprendizagem, currículo, avaliação, participação e representação, bem como outras considerações relevantes para desenvolver uma formação sem preconceitos de gênero.<hr/>ABSTRACT The school is a reflection of the society in which gender stereotypes persist. As a social institution, it is marked by a patriarchal and androcentric culture that transmits knowledge, values, norms, skills, stories, and behaviors that continue to perpetuate structural inequality in all spheres of the educational process. For this reason, it is necessary that, in the face of a failed educational system, coeducational strategies are created that promote equity and equality between women and men in the comprehensive training of students. In this article we establish a series of guidelines and coeducational strategies to take into account, for the construction of a coeducational school that corrects inequalities and structural mechanisms of discrimination based on sex. For this, a qualitative content analysis of different coeducational guides has been carried out to design an itinerary to follow of coeducational strategies related to teaching methodologies, teaching and learning processes, the curriculum, evaluation, participation and representation, and other considerations. to take into account to develop a training free of gender bias. <![CDATA[PROGRAMA MAIS EDUCAÇÃO: INDUCTION AND DISCONTINUITY]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432023000200145&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este trabalho tem como objetivo analisar os efeitos de uma ação indutora do governo federal, materializada por meio do Programa Mais Educação (PME), e de sua ausência nas matrículas em tempo integral no ensino fundamental no País. Tendo por referência pesquisa de cunho quanti-qualitativo, empregou-se a pesquisa documental e bibliográfica, bem como dados extraídos do Censo Escolar. Entre os resultados, destaca-se que o PME se constitui como uma ação indutora de políticas de educação em tempo integral e como estratégia para o enfretamento das desigualdades educacionais. Todavia, foi identificado que o repasse de recurso financeiros não considerou as desigualdades presentes nas instâncias subnacionais e, além disso, a ausência de uma articulação, por parte da União, que levasse em conta as especificidades da educação escolar e as singularidades regionais e locais contribuiu para a diminuição das matrículas em tempo integral e para a descontinuidade desta política no país.<hr/>ABSTRACT This work aims to analyze the effects of an inductive action by the federal government, materialized through the Programa Mais Educação (PME), and its absence, in full-time enrollments in the country. Using quantitative and qualitative research as a reference, based on documentary research, bibliographic research and data extracted from the School Census. Among the results, it is highlighted that the PME constitutes an action that induces full-time education policies and as a strategy to face educational inequalities. However, it was identified that the transfer of financial resources did not consider the inequalities present in the subnational instances and, in addition, the absence of an articulation, on the part of the Union - that considered the specificities of school education and the regional and local singularities - contributed to the decrease in full-time enrollments and the discontinuation of this policy in the country.<hr/>RESUMEN Este trabajo tiene como objetivo analizar los efectos de una acción inductora del gobierno federal, materializada a través del Programa Mais Educação (PME), y su ausencia, sobre las matrículas de tiempo completo en la educación básica en el país. Con base en investigaciones cuantitativas y cualitativas, se utilizó investigación documental y bibliográfica, así como datos extraídos del Censo Escolar. Entre los resultados, se destaca que el PME se constituye como una acción inductora de políticas educativas de tiempo integral y como una estrategia para el enfrentamiento de las desigualdades educativas. Sin embargo, se identificó que la transferencia de recursos financieros no consideró las desigualdades presentes en las instancias subnacionales y, además, la ausencia de una articulación, por parte del Estado - que consideró las especificidades de la educación escolar y las regionales y singularidades localescontribuyeron a la disminución de la matrícula de tiempo completo y al cese de esta política en el país. <![CDATA[THE FULL-TIME EDUCATION PROJECT IN THE STATE OF AMAZONAS AS A GUARANTEE OF THE RIGHT TO EDUCATION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432023000200160&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este trabalho discute o Projeto de Educação em Tempo Integral implantado no Amazonas. A educação em tempo integral é uma política educacional implantada no Brasil em 1950, servindo de exemplo para a criação de outros programas, a exemplo do Centro Elementar de Brasília e do Centro Integrado de Educação Pública - CIEP no Rio de Janeiro, entre outros. Objetiva analisar os dois projetos implantados no estado, em 2008 e 2011, com garantia do direito à educação como desenvolvimento humano. A metodologia adotada foi a análise documental dos projetos, empreendida à luz dos teóricos que discutem o direito à educação. Os resultados nos mostram que, mesmo reconhecendo a importância da educação em tempo integral como garantia do direito à educação como desenvolvimento humano, o projeto ainda caminha numa perspectiva neoliberal incompatível com o que determina o art. 205 da Constituição Federal no que tange ao desenvolvimento pleno da pessoa humana.<hr/>ABSTRACT This paper discusses the Full Time Education Project implemented in Amazonas. Full-time education is an educational policy implemented in Brazil in 1950, serving as an example for the creation of other programs such as the Elementary Center in Brasília and the Integrated Center for Public Education - CIEP in Rio de Janeiro, among others. Objective analyze the two projects implemented in the state, 2008 and 2011, guaranteeing the right to education as a human development. As methodologies, a documental analysis of the projects was carried out, analyzing them in the light of theorists who discuss the right to education. The results show us that, even recognizing the importance of fulltime education as a guarantee of the right to education as human development, the project still walks in a neoliberal perspective incompatible with what determines art. 205 of the Federal Constitution regarding the full development of the human person.<hr/>RESUMEN Este artículo analiza el Proyecto de Educación a Tiempo Completo implementado en Amazonas. La educación a tiempo completo es una política educativa implementada en Brasil en 1950, sirviendo de ejemplo para la creación de otros programas como el Centro Básico en Brasilia y el Centro Integrado de Educación Pública - CIEP en Río de Janeiro, entre otros. Tiene como objetivo analizar los dos proyectos implementados en el estado, 2008 y 2011, garantizando el derecho a la educación como desarrollo humano. Como metodologías, se realizó un análisis documental de los proyectos, analizándolos a la luz de los teóricos que discuten el derecho a la educación. Los resultados nos muestran que, aún reconociendo la importancia de la educación a tiempo completo como garantía del derecho a la educación como desarrollo humano, el proyecto aún camina en una perspectiva neoliberal incompatible con lo que determina el art. 205 de la Constitución Federal sobre el pleno desarrollo de la persona humana. <![CDATA[CURRICULUM PRIVATIZATION AND ENCOURAGEMENT OF YOUTH ENTREPRENEURSHIP: AN ANALYSIS OF FULL-TIME HIGH SCHOOL IN THE STATE NETWORK OF RIO DE JANEIRO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432023000200175&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste texto é refletir sobre a reforma empresarial e o processo de privatização do currículo, por meio de seus institutos e fundações, que ocorre por dentro da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro (Seeduc-RJ). Trata-se de pesquisa documental, fundamentada teóricometodologicamente no materialismo histórico e dialético, que constituiu como corpus empírico o Programa de Educação Integral do Estado do Rio de Janeiro, a partir da especificidade do Ensino Médio em Tempo Integral com Ênfase em Empreendedorismo Aplicado ao Mundo do Trabalho. Os resultados indicam que a rede serviu como “laboratório” da atual reforma do Ensino Médio (Lei nº 13.415/2017), dado os vínculos entre a organização curricular instituída e os arranjos curriculares desenvolvidos na rede, sob forte influência do Instituto Ayrton Senna, além de sinalizar as finalidades implícitas do estímulo ao empreendedorismo na atual fase do regime de acumulação flexível e o real significado do empreendedorismo na especificidade histórica brasileira.<hr/>ABSTRACT The objective of this text is to reflect on the business reform and the privatization process of the curriculum, through its institutes and foundations, which takes place within the State Department of Education of Rio de Janeiro (Seeduc-RJ). It is documentary research, theoretically and methodologically grounded in historical and dialectical materialism, which constituted the Full-time Education Program of the State of Rio de Janeiro as an empirical corpus, based on the specificity of Full-Time High School with Emphasis on Applied Entrepreneurship to World of Work. The results indicate that the network served as a “laboratory” for the current High School reform (Law nº 13.415/2017), given the links between the instituted curricular organization and the curricular arrangements developed in the network, under the strong influence of the Ayrton Senna Institute, in addition to to signal the implicit purposes of stimulating entrepreneurship in the current phase of the flexible accumulation regime and the real meaning of entrepreneurship in the Brazilian historical specificity.<hr/>RESUMEN El objetivo de este texto es reflexionar sobre la reforma empresarial y el proceso de privatización del currículo, por medio de sus institutos y fundaciones, que ocurre por dentro de la Secretaría de Estado de Educación de Río de Janeiro (Seeduc-RJ). Se trata de investigación documental, fundamentada teóricometodológicamente en el materialismo histórico y dialéctico, que constituyó como corpus empírico el Programa de Educación Integral del Estado de Río de Janeiro, a partir de la especificidad de la escuela secundaria a tiempo completo con énfasis en el espíritu empresarial aplicado al mundo del trabajo. Los resultados indican que la red sirvió como “laboratorio” de la actual reforma de la Enseñanza Media (Ley nº 13.415/2017), dado los vínculos entre la organización curricular instituida y los arreglos curriculares desarrollados en la red, bajo fuerte influencia del Instituto Ayrton Senna, además de señalar las finalidades implícitas del estímulo al emprendimiento en la actual fase del régimen de acumulación flexible y el real significado del emprendimiento en la especificidad histórica brasileña. <![CDATA[TEACHER’ PERCEPTIONS OF INTEGRATED HIGH SCHOOL EDUCATION: PROJECTS IN DISPUTE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432023000200197&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste estudo foi analisar as percepções de docentes do ensino básico, técnico e tecnológico sobre o Ensino Médio Integrado (EMI). Trata-se de um estudo de corte transversal, do tipo não-experimental descritivo, em que se apresenta o processo de construção, validação e análise de um questionário aplicado virtualmente para uma amostra de 1.077 profissionais vinculados aos 38 Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia brasileiros. Os resultados obtidos sinalizam a coexistência de projetos societários que perpassam o ideário e concepções diversas a respeito do EMI, refletindo a condição de antagonismo da sociedade em si.<hr/>ABSTRACT The objective of this study was to analyze the perceptions of teachers of basic, technical and technological education about Integrated High School (IHS). This is a cross-sectional, non-experimental, descriptive study in which the process of construction, validation and analysis of a questionnaire applied virtually to a sample of 1077 professionals linked to the 38 Federal Institutes of Education, Science and Technology in Brazil is presented. The results obtained point to the coexistence of societal projects that permeate the ideas and different conceptions about IHS, reflecting the condition of antagonism of society itself.<hr/>RESUMEN El objetivo de este estudio fue analizar las percepciones de docentes de educación básica, técnica y tecnológica sobre la Enseñanza Media Integrada (EMI). Se trata de un estudio descriptivo, no experimental, transversal, en el que se presenta el proceso de construcción, validación y análisis de un cuestionario aplicado virtualmente a una muestra de 1077 profesionales vinculados a los 38 Institutos Federales de Educación, Ciencia y Tecnología brasileños. Los resultados obtenidos apuntan a la coexistencia de proyectos societarios que permean las ideas y diferentes concepciones sobre EMI, reflejando la condición de antagonismo de la propia sociedad. <![CDATA[THE AFFECTIVE DIMENSION IN THE INTEGRATED TRAINING OF PROFESSIONAL EDUCATION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432023000200214&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O debate sobre a Educação Integral tem sido cada vez mais recorrente entre as pesquisas e produções científicas em educação. No ensino profissional, no entanto, ainda é um tema que merece análises mais ampliadas, sobretudo no que diz respeito à compreensão da dimensão afetiva. Neste artigo propomos entender a importância dos afetos na (re)construção do princípio da integralidade do Ensino Médio, que não se dá fora do entendimento da concepção de homem, do lugar que ele ocupa na natureza e das suas relações, sobretudo com o conhecimento. No campo metodológico optamos pela produção de dados a partir da investigação qualitativa, utilizando de análise documental e de revisão bibliográfica. O texto busca aproximações com a teoria dos afetos espinosana e se ampara nas recentes reformas da educação nacional para dialogar com a formação integrada. As discussões realizadas indicam contradições na política educacional que ameaçam a continuidade desta forma de ensino, mas, também, apontam para fragilidades antigas na compreensão acerca da dimensão afetiva, dificultando a ampliação do princípio da integralidade na Educação Profissional.<hr/>ABSTRACT The debate on Integral Education has been increasingly recurrent among research and scientific production in education. In professional education, however, it is still a topic that deserves further analysis, especially with regard to understanding the affective dimension. In this article we propose to understand the importance of affections in the (re)construction of the principle of integrality in High School, which does not take place outside the understanding of the conception of man, the place he occupies in nature and his relations, above all, with the knowledge. In the methodological field, we opted for the production of data from qualitative research, using document analysis and bibliographic review. The text seeks approximations with Spinoza’s theory of affects and is supported by recent reforms of national education to dialogue with integrated training. The discussions carried out contradictions in the educational policy that threatens the continuity of this form of teaching, but also point to old weaknesses in the understanding of the affective dimension, making it difficult to expand the principle of integrality in Professional Education.<hr/>RESUMEN El debate sobre la Educación Integral ha sido cada vez más recurrente entre la investigación y la producción científica en educación. En la formación profesional, sin embargo, sigue siendo un tema que merece mayor análisis, especialmente en lo que se refiere a la comprensión de la dimensión afectiva. En este artículo nos proponemos comprender la importancia de los afectos en la (re)construcción del principio de integralidad de la educación secundaria, que no se da fuera de la comprensión de la concepción del hombre, el lugar que ocupa en la naturaleza y sus relaciones, sobre todo, con el conocimiento. En el campo metodológico, se optó por la producción de datos a partir de la investigación cualitativa, utilizando el análisis documental y la revisión bibliográfica. El texto busca aproximaciones con la teoría de los afectos de Spinoza y se sustenta en recientes reformas de la educación nacional para dialogar con la formación integrada. Las discusiones realizadas apuntan contradicciones en la política educativa que amenazan la continuidad de esta forma de enseñanza, pero también señalan antiguas debilidades en la comprensión de la dimensión afectiva, dificultando la expansión del principio de integralidad en la Educación Profesional. <![CDATA[THE INTEGRATION IN INTEGRATED HIGH SCHOOL EDUCATION: SYSTEMATIC REVIEW OF THE PRODUCTION OF KNOWLEDGE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432023000200233&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Esta revisão sistemática tem por objetivo caracterizar a integração no Ensino Médio Integrado (EMI) brasileiro, por intermédio da metassíntese de pesquisas de pós-graduação stricto sensu sobre o tema. A busca pelos estudos para análise se deu no Banco de Teses e Dissertações da Capes, entre os meses de julho e setembro de 2020, resultando em um conjunto formado por 79 trabalhos, após ter sido averiguada a pertinência aos critérios de inclusão e exclusão em 200 registros. Os resultados dessa análise elucidam a integração como uma perspectiva em construção, no âmbito das ofertas de EMI constantes nas pesquisas selecionadas. Enquanto possibilidade, a integração afirmada nos estudos confirma o alcance da almejada formação integral emancipadora. Contudo, carrega em si a marca da contradição de não se afastar das exigências impostas pelo capital na luta de classes. Conclui-se, assim, pela defesa da integração como o caminho para a transformação.<hr/>ABSTRACT This systematic review aims to characterize integration in Brazilian Integrated Secondary Education (EMI), through the meta-synthesis of stricto sensu postgraduate research on the subject. The search for studies for analysis took place in the Catalog of Theses and Dissertations of Capes, between the months of July to September 2020, resulting in a set formed by 79 works, after having been verified the pertinence to the inclusion and exclusion criteria in 200 records. The results of this analysis elucidate integration as a perspective under construction, within the scope of the EMI offers contained in the selected studies. As a possibility, the integration affirmed in the studies confirms the scope of the desired emancipatory integral formation. However, it carries with it the contradiction of not moving away from the demands imposed by capital in the class struggle. It concludes, therefore, by the defense of integration as the path to transformation.<hr/>RESUMEN Esta revisión sistemática tiene como objetivo caracterizar la integración en la Educación Secundaria Integrada (EMI) brasileña, a través de la metasíntesis de investigaciones de posgrado stricto sensu sobre el tema. La búsqueda de estudios para análisis se realizó en el Catálogo de Tesis y Disertaciones de la Capes, entre los meses de julio a septiembre de 2020, resultando un conjunto formado por 79 trabajos, luego de haber verificado la pertinencia a los criterios de inclusión y exclusión en 200 registros. Los resultados de este análisis dilucidan la integración como una perspectiva en construcción, en el ámbito de las ofertas del EMI contenidas en los estudios seleccionados. Como posibilidad, la integración afirmada en los estudios confirma el alcance de la deseada formación integral emancipadora. Sin embargo, lleva consigo la contradicción de no alejarse de las exigencias que impone el capital en la lucha de clases. Concluye, por tanto, con la defensa de la integración como camino hacia la transformación. <![CDATA[CONTINUING EDUCATION IN A FULL-TIME INTEGRAL EDUCATION SCHOOL: ENGAGEMENT AND JOINT VENTURE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432023000200253&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este estudo investigou a formação continuada em uma escola de Educação Integral em Tempo Integral de Niterói. É uma pesquisa qualitativa que se baseou nos estudos de Teixeira (1962), Ribeiro (2018), Cavaliere (2007; 2010) e Coelho (2002; 2009), sobre Educação Integral em Tempo Integral, e de Lave e Wenger (1991), sobre Comunidade de Prática. Concluiu-se que a formação continuada desenvolvida na escola aproxima-se das características de uma Comunidade de Prática, porque percebeu-se o compromisso na construção e na execução dos Projetos Instituintes Anuais escolhidos democraticamente por todos os envolvidos. As educadoras não ficaram presas às determinações da Base Nacional Comum Curricular (BNCC), mas, ao contrário, os estudos e os projetos propiciaram a ampliação do repertório cultural, estético, musical e de conhecimentos dos estudantes e das professoras. A escola preza, portanto, pelo desenvolvimento integral de todos e propõe atividades que desenvolvem os aspectos cognitivos, estéticos, corporais e afetivos, distanciando-se de uma proposta educativa que foca somente nos conteúdos da BNCC.<hr/>ABSTRACT This study investigated the continuing education at a Full-Time Integral Education school in Niterói, Rio de Janeiro, Brazil. It is a qualitative research that was based on the studies of Teixeira (1962), Ribeiro (2018), Cavaliere (2007, 2010), Coelho (2002, 2009), about full-time integral education, and Lave and Wenger (1991), about Community of Practice. It was concluded that the continuing education developed in the school approaches the characteristics of a Community of Practice, because the commitment in the construction and execution of the Annual Instituting Projects chosen democratically by all involved was noticed. The educators were not bound by the determinations of the Common Core State Standards (BNCC), but, on the contrary, the studies and projects provided the expansion of the cultural, aesthetic, musical and knowledge repertoire of students and teachers. Therefore, the school values the integral development of all and proposes activities that develop the cognitive, aesthetic, bodily, affective aspects, distancing itself from an educational proposal that focuses only on the contents of the BNCC.<hr/>RESUMEN Este estudio investigó la formación continua en una escuela de Educación Integral en Tiempo Integral en Niterói, Brasil. Es una investigación cualitativa que se basó en estudios de Teixeira (1962), Ribeiro (2018), Cavaliere (2007, 2010), Coelho (2002, 2009), sobre Educación Integral en Tiempo Integral, y de Lave y Wenger (1991), sobre Comunidad de Práctica. Se concluyó que la formación continua desarrollada en la Escuela se aproxima a las características de una comunidad de práctica, pues se percibió el compromiso con la construcción y la ejecución de los Proyectos Instituyentes Anuales elegidos democráticamente por todos los involucrados. Las educadoras no estaban sujetas a las determinaciones de la Base Nacional Común Curricular (BNCC), sino que, por el contrario, los estudios y proyectos favorecieron la ampliación del repertorio cultural, estético, musical y de conocimientos de los alumnos y de las profesoras. La escuela valora, por tanto, el desarrollo integral de todos y propone actividades que desarrollen los aspectos cognitivos, estéticos, corporales, afectivos, distanciándose de una propuesta educativa que se centra sólo en los contenidos de la BNCC. <![CDATA[SCIENCE TEACHING IN THE EARLY YEARS: A PANORAMA OF NATIONAL RESEARCH]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432023000200272&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Esta pesquisa tem como finalidade analisar e discutir as contribuições de teses e dissertações sobre o ensino de Ciências da Natureza nos anos iniciais do Ensino Fundamental (EF) no espaço-tempo de 2009 a 2019. Considerando o caráter qualitativo deste estudo, adotou-se como abordagem metodológica o Estado do Conhecimento, no intuito de elucidar as pesquisas disponíveis no Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES. A partir dos descritores estabelecidos, selecionou-se 55 trabalhos, os quais foram analisados em conformidade à Análise de Conteúdo e classificados em 4 categorias. As pesquisas socializadas neste estudo evidenciam uma série de contribuições para o ensino de Ciências da Natureza no ciclo escolar supracitado, bem como um consenso em relação a sua importância neste nível de ensino, frisando a necessidade de compreender o processo de desenvolvimento dos estudantes para propiciar subsídios à formalização e à sistematização do conhecimento científico. Em relação às vertentes relacionadas ao ensino de Ciências da Natureza nos anos iniciais do EF, foram encontradas as categorias Formação de Professores, Propostas Pedagógicas, Pesquisas Teóricas e Outros, nas quais se apresentam diferentes pesquisas que fundamentam a valorização deste ensino no início do processo de escolarização.<hr/>ABSTRACT This research aims to analyze and discuss the contributions of theses and dissertations on the teaching of Natural Sciences in the early years of Elementary Education (PE) in the space-time from 2009 to 2019. Considering the qualitative character of this study, it was adopted as methodological approach the State of Knowledge, in order to elucidate the research available in the CAPES Thesis and Dissertations Catalog. From the established descriptors, 55 works were selected, which were analyzed in accordance with Content Analysis and classified into 4 categories. The researches socialized in this study show a series of contributions to the teaching of Natural Sciences PE, as well as a consensus regarding its importance at this level of education, emphasizing the need to understand the development process of students, to provide subsidies for formalization and the systematization of scientific knowledge. Regarding the aspects related to the teaching of Natural Sciences in the early years of PE, the categories Teacher Training, Pedagogical Proposals, Theoretical Research, and Others were found, that present different researches that support the appreciation of this teaching at the beginning of the schooling process.<hr/>RESUMEN Esta investigación tiene como objetivo analizar y discutir las contribuciones de tesis y disertaciones sobre la enseñanza de las Ciencias Naturales en los primeros años de la Educación Primaria (PE) en el espacio-tiempo de 2009 a 2019. Considerando el carácter cualitativo de este estudio, se adoptó como enfoque metodológico del estado del conocimiento, para dilucidar la investigación disponible en el Catálogo de Tesis y Disertaciones CAPES. De los descriptores establecidos, se seleccionaron 55 obras, que se analizaron de acuerdo con el Análisis de Contenido y se clasificaron en 4 categorías. Las investigaciones socializadas en este estudio muestran una serie de contribuciones a la enseñanza de Ciencias Naturales EF, así como un consenso sobre su importancia en este nivel de educación, enfatizando la necesidad de comprender el proceso de desarrollo de los estudiantes, para proporcionar subsidios para la formalización. y la sistematización del conocimiento científico. En cuanto a los aspectos relacionados con la enseñanza de las Ciencias Naturales en los primeros años de la EF, se encontraron las categorías Formación Docente, Propuestas Pedagógicas, Investigación Teórica y Otras, en el que se presentan diferentes estudios que sustentan la valorización de esta enseñanza al inicio del proceso de escolarización.