Scielo RSS <![CDATA[Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0104-704320110002&lang=pt vol. 20 num. 36 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Abertura das práticas da intenvenção social ao território: um dispositivo de pesquisa e formação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo relata aspectos de uma pesquisa-ação-formação realizada junto a entidades sociais situadas no interior da França. A pesquisa teve o duplo objetivo de investigar as possibilidades de maior abertura das práticas de intervenção aos recursos dos territórios e às demandas de seus habitantes, e de promover a reflexão dos profissionais sobre o sentido de suas ações. O artigo situa esta problemática no contexto das políticas sociais atuais e destaca a originalidade do dispositivo criado, descrevendo suas etapas e modalidades formativas. Por meio da análise dos enunciados dos profissionais envolvidos, mostra como a experiência de pesquisa por eles realizada provocou um deslocamento que favoreceu mudanças na postura e práticas profissionais, e como a prática do registro escrito e do trabalho coletivo representaram meios privilegiados de desenvolvimento da reflexividade.<hr/>The present article reports aspects of an action research-training conducted along with social agencies located in the French countryside. The study had the dual purpose of investigating the possibilities of introducing intervention practices to the resources and the demands of local inhabitants and to promote professional reflection on the meaning of their actions. The article aims to approach this problem in the context of current social policies and to highlights the originality of the developed device, describing its stages and modalities. It demonstrates, resorting to the statements of professionals involved, how their own research experience brought about a shift that favored changes in personal attitudes and in professional practices; it also demonstrates how the practices of taking written records and implementing collective work became privileged means for the development of reflexivity. <![CDATA[“Biografização” como competência-chave na modernidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Biografização pode ser descrita como uma competência que nos é imposta pelo processo da modernidade. Com o surgimento das sociedades modernas, somos como que socialmente obrigados a ser individuais e únicos. Tudo o que vivenciamos e experienciamos deve “passar através de nós”. O mundo no qual vivemos e somos capazes de agir é o mundo que nós construímos. Isso certamente não significa que nossas construções sejam aleatórias. Elas obviamente dependem de impulsos que nos pressionam de fora. Mas elas são, definitivamente, o nosso processamento do social, que nos molda. Biografização é então a capacidade de combinar esses processamentos internos com as condições externas de sociabilidade. Com isso surgem processos de aprendizagem no individual, mas ao mesmo tempo também processos de mudança no social. A biografização é, por isso, um recurso para moldar o mundo moderno.<hr/>Biographization may be described as a competence which is imposed to us by the process of modernity. With the emergence of modern societies, we are socially constrained to be both individual and unique. Everything that we live must passed through us. The world in which we live and in where we can act is the world that we constructed. This clearly does not signify that our actions are aleatory. They obviously depend upon impulses which influence us from outside. They are nevertheless, our social process, which molds us. Biographization is thus the capacity to combine those internal process with the external conditions of sociability. With this, process of individual learning emerge, at the same time as social change process. For this reason, biographization is a tool to mold the modern world. <![CDATA[Nuevas formas de organización colectiva y producción de saber pedagógico: la Red de Formación Docente y Narrativas Pedagógicas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo presentamos a las redes de docentes que investigan sus experiências pedagógicas, y en particular a la Red de Formación Docente y Narrativas Pedagógicas como forma colectiva de organización vinculada con la reconstrucción del saber pedagógico, la activación de la memoria escolar y la movilización en el campo educativo. En un primer momento, recogemos algunos antecedentes en el campo pedagógico movimientista latinoamericano vinculados con la conformación de colectivos de maestros que llevan adelante procesos autorregulados de formación, investigación e innovación de las prácticas y discursos pedagógicos. A continuación, presentamos la experiencia de la Red de Formación Docente y Narrativas Pedagógicas, la cual articula colectivos de docentes que desarrollan procesos de indagación narrativa, publicación y circulación de sus prácticas y del mundo escolar desde diversos espacios geográficos, organizacionales e institucionales. La Red se establece como una forma de intervención político-pedagógica, en tanto tienen lugar procesos de formación y de intervención de los docentes, y permite la disposición pública de relatos pedagógicos que interpelan y tensionan los discursos y la teoría educativa. En la tercera parte, trazamos un recorrido por la Red delineando su conformación, sus actividades y las relaciones de articulación que sostiene a nivel nacional y regional.<hr/>In this article, we present the teacher´s networks that investigate their pedagogical experiences, particularly the “Red de Formación Docente y Narrativas Pedagógicas” (Network of the Teacher´s Training and Pedagogical Narratives) as a collective form of organization linked with the reconstruction of pedagogical knowledge, the activation of the school memory and the mobilization in the educational field. At first, we collected some background information in the educational field of Latin American movements associated with the formation of groups of teachers who carry out self-regulatory processes of training, research and innovation in pedagogic practices and speeches. Further on, we present the experience of the “Red de Formación Docente y Narrativas Pedagógicas”, which articulates the group of teachers who develop narrative inquiry processes, publication and the circulation of their practices and the school world from different geographical, organizational and institutional areas. The network was set up as an organization oriented toward political-pedagogical intervention, processes of training and intervention of the teachers It allows the public display of pedagogical narratives that challenge and stress speeches and educational theory. In the third part, we drew a journey through the network, outlining its structure, activities and relationship on both national and regional level. <![CDATA[Uma obra referência para professores rurais: escola primária rural]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabalho analisa a obra Escola Primária Rural, produzida pela professora e técnica rural Ruth Ivoty Torres da Silva, no início da década de 1950, no Rio Grande do Sul. Os textos do livro revelam representações que foram construídas sobre o mundo rural; representações acerca dos significados da escola, dos professores, dos alunos e das populações rurais, de um modo geral. O estudo em questão insere-se no campo de investigações da História da Educação, sendo esta uma componente fundamental da história das práticas culturais e do cotidiano social. A pesquisa identifica-se com os pressupostos teóricos da História Cultural, corrente historiográfica que pretende buscar alternativas à história de cunho tradicional. O trabalho também se inscreve no campo da história das práticas de leitura e escrita, tendo como referenciais as concepções da cultura escrita enquanto produção discursiva de um determinado tempo e lugar. Para além da apresentação dos temas abordados no livro, a investigação está especialmente interessada nos significados da difusão dos discursos divulgados pela obra, nos processos de subjetivação provocados pelos textos escritos e suas possíveis influências nos modos como os professores rurais pensavam, agiam e se expressavam nos espaços de construção de suas identidades. Entende-se que o livro Escola Primária Rural constitui-se em um documento significativo para a História da Educação, por abordar questões relevantes acerca da problemática do ensino nas regiões campesinas, relatar experiências de atividades rurais desenvolvidas em diferentes escolas e propor sugestões de atividades empíricas relacionadas ao trabalho pedagógico do professor.<hr/>This paper analyzes the book Rural Primary School written by the professor and rural technician Ruth Ivoty Torres da Silva, in the early 1950s, in Rio Grande do Sul. The text of the book reveals representations constructed about the rural world; representations about the meanings of school, about teachers, students, rural populations in general. The study in question falls within the field of investigations of History of Education, which is a key component of the history of cultural practices and everyday society. It identifies itself within the theoretical assumptions of Cultural History, current historiographical approach which looks for alternatives to the traditional dynamic of history. The work also falls within the field of history of practices of reading and writing, taking as reference the conceptions of literacy as a discursive production of a particular time and place. Besides the presentation of the topics covered in the book, our research is particularly interested in the meanings of the dissemination of speeches broadcasted, the subjective processes provoked by texts and their possible influences in the ways rural teachers thought, acted and expressed themselves in the spaces where they build their identities. We understand that the book Rural Primary School constitutes a significant document in the history of education as it addresses relevant issues regarding the problem of education in peasant regions, relates experiences of rural activities undertaken in different schools and proposes empirical activities related to the pedagogical work of teachers. <![CDATA[Naturaleza, ruralidad y educación en célestin freinet]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La influencia del maestro y pedagogo galo Célestin Freinet (1896-1966) sobre la escuela rural ha sido y sigue siendo enorme. En este trabajo intento dar algunas razones para justificar esa influencia tan profunda. Repaso la trayectoria biográfica de Freinet y me centro, específicamente, en sus concepciones sobre la naturaleza y las implicaciones educativas, sociales y psicológicas. Para ilustrar este tema, analizo los textos de Freinet, especialmente los dos volúmenes del Essai de psychologie sensible y L’éducation du travail. También presento las contribuciones de Elise Freinet, que ayudaron a configurar el enfoque de Freinet a lo largo de cuatro décadas. Mi contribución tiene una orientación deliberadamente teórica. Con ello, deseo seguir reivindicando a Freinet como una figura relevante del pensamiento pedagógico contemporáneo, y no sólo como el creador de la técnica de la imprenta en la escuela o etiquetas análogas.<hr/>The influence of Célestin Freinet (1896-1966) on rural education has been very deep. In this paper, I will pressent some reasons in order to justify this impact. I will first show Freinet´s biographical and professional trajectory. I will focus specifically upon his approach of nature and its implications in educational, social and psychological fields. I will analyze the texts published by Freinet, especially the two volumes of Essai de psychologie sensible as well as L’éducation du travail. I will refer also to the contributions of Elise Freinet that helped to make up Célestin Freinet´s approach over four decades. Our deliberately theoretical approach shows the relevance of Freinet for the contemporary pedagogical thinking and not only as the creator of the technique of printing in school or similar label. <![CDATA[Con el invernadero aprendimos todos… Aprendimos todo. Conocimientos y prácticas sociales de jóvenes rurales]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo utilizaré el concepto de participación periférica legítima (Lave y Wanger, 2007) para identificar procesos de aprendizaje situado protagonizados por jóvenes rurales que se han incorporado al trabajo familiar. El conocimiento acerca del mundo natural se logra a través de la participación en comunidades de práctica (Wenger, 2001), y por esto último, involucra asimismo aprendizajes sobre el mundo social. El artículo se basa en una investigación de campo antropológica que inicié en 2008 en una zona del Departamento de San Ignacio (provincia de Misiones, noreste de Argentina), localizada en las proximidades de la cabecera departamental. A través del relato de la experiencia de un joven, obtenido a través de observaciones y entrevistas con él, su madre y una de sus hermanas, y que fue elaborado asimismo a partir de la relación con otros testimonios de funcionarios públicos locales, docentes, niños, jóvenes y adultos de la zona, pretendo mostrar cómo algunos jóvenes aprenden, pero también proyectan un futuro en términos educacionales y ocupacionales, a partir de su escolaridad y del involucramiento en actividades productivas familiares.<hr/>In this article I will use the concept of legitimate peripheral participation (Lave y Wanger, 2007) in order to identify situated learning processes which are conducted by rural young people incorporated to family work. Knowledge about natural world is achieved by participating in communities of practices (Wenger, 2003), and by that involves learning about social life. The article is based on an anthropological fieldwork research started in 2008 in a zone of San Ignacio Department (Misiones province, northeast of Argentine), located near of the city head. By a narrative of a young boy´s experience, obtained by observations, and interviews with him, his mother and one of his sisters; and that was also made in relation with other testimonies of public administrators, teachers, children, young people and adults of the same zone, I demonstrate how some youth learn, but also project a future in educational and occupational terms, from their school experience and participation in family´s productive activities. <![CDATA[Unas maestras que dejaron huella: rastreando en la memoria de las maestras rurales]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La educación en España durante el siglo XX ha experimentado un notable avance, aunque con diferencias importantes según los espacios geográficos. La realidad escolar ha marchado al ritmo de los acontecimientos sociopolíticos, tanto en las escuelas urbanas como en las escuelas rurales. Desde las esferas oficiales las escuelas rurales no gozaron de atención especial ni tampoco contaron con un modelo de formación inicial para maestras rurales. Nuestro objetivo es dar a conocer la experiencia de las maestras rurales en Canarias (España) recurriendo a su relato autobiográfico. En su narración nos muestran sus vivencias y experiencia profesional, información que constituye una fuente valiosa para la investigación, aunque con el inconveniente de que la memoria oral solo nos permite acercarnos hasta donde nuestras informantes mantienen activas sus vivencias y vivos sus recuerdos.<hr/>Education has seen remarkable progress in Spain during the twentieth century, although with significant differences according to geographical areas. The school has really gone to the pace of socio-political events in schools, in both urban and rural schools. In official circles, rural schools did neither enjoy special attention, nor have a model of initial training for rural teachers. Our goal is to present the experience of rural teachers in the Canary Islands (Spain) using their autobiography. In their narrative, they show us their experiences and expertise, information that constitutes a valuable resource for research, but the disadvantage of oral memory only allows us to go t where our informants kept alive their experiences and their memories alive. <![CDATA[Histórias de vida de professoras rurais: apontamentos sobre questões históricas e políticas de formação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabalho vincula-se à pesquisa realizada no campo dos estudos (auto)biográficos, com base nas histórias de vida de professoras rurais do município de Itapetinga (BA) que trabalharam no final do século XX e início do século XXI. A educação rural surgiu muito tarde e carrega no seu bojo marcas de sua (des)contextualização, implicando as políticas e práticas cotidianas e a ausência histórica de políticas vinculadas à formação. O texto intenta sistematizar e discutir histórias narradas por professoras, ao analisar questões concernentes ao cenário rural, de classe, de gênero, numa perspectiva histórica, com ênfase na feminização do magistério e no desenvolvimento do trabalho docente. Enfoca-se, de forma abreviada, aspectos teóricos relacionados à abordagem (auto)biografia, mediante utilização de narrativas de cinco professoras, numa perspectiva de colaboração, permitindo-nos pensar as histórias de vida, a formação e o desenvolvimento profissional, como marcados por dimensões históricas da professora rural e as respectivas influências e mudanças ocorridas no contexto de atuação.<hr/>The study integrates research conducted in the (auto) biographical field studies. It is based upon the lives of rural teachers in the city of Itapetinga, state of Bahia (Brazil), who worked in the late twentieth and early twenty-first century. Rural education came very late and is marked by its lack of contextualization concerning policies and daily practices as well as by the historical absence of policies related to training. The text aims to systematize and discuss stories told by teachers, to discuss matters pertaining to the rural context, class, and gender in historical perspective, emphasizing the feminization of teaching. We focus, shortly, upon theoretical aspects related to the (auto) biographical approach, through the use of narratives of five teachers. We work with them in a perspective of collaboration, allowing us to think about life stories, training and professional development, as marked by historical dimensions of the rural (female) teacher and about their influences and changes in their working context. <![CDATA[Aulas com professores em casa: memórias do ensino rural em bom jesus (1910-1940)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Por meio das memórias de doze sujeitos, analisam-se, nesta investigação, algumas práticas de escolarização que determinaram pistas sobre a sistematização da educação na região rural do município de Bom Jesus, localizado no Rio Grande do Sul, nos chamados Campos de Cima da Serra. A pesquisa teve o objetivo de inventariar e analisar determinadas maneiras de contornar a carência de escolas, na região referida, entre os anos de 1910 e 1940. A metodologia utilizada foi a História Oral, as memórias escutadas pertencem ao Acervo Municipal de Memória Oral da Cidade. No contexto pesquisado, vários elementos compõem o processo de entender as práticas que institucionalizaram, em certa medida, o que foi denominado de “aulas com professores em casa”, prática adotada no meio rural em razão da ausência de escolas. Os elementos discutidos na pesquisa dizem respeito às relações de gênero, questões econômicas, culturais, políticas e religiosas. A relação entre eles vai, ao longo da investigação, tecendo um cenário de educação, com suas especificidades culturais interligadas às políticas públicas da educação em âmbitos estaduais e nacionais.<hr/>Through the memories of twelve subjects, we analyzed in this research, some practices of schooling that led to clues about the organization of education in the rural municipality of Bom Jesus, located in Rio Grande do Sul (Brazil) in so-called Campos de Cima da Serra. The research aimed to identify and analyze certain ways to remedy to the lack of schools in that region, between the years 1910 and 1940. The methodology used was the Oral History. We listened to the memories belonging to the Municipal Collections Oral memory of the city. In the context of research, many elements make up to some extent the process of understanding the practices institutionalized, which I called “lessons with teachers at home,” a practice adopted in rural areas due to lack of schools. The elements discussed in the survey relate to gender relations, economics, culture, politics and religion. The relationship between them will, throughout the investigation, construct an educational scene, with their cultural peculiarities linked to public education both in the federal state and in the federated states. <![CDATA[Professores da cidade, alunos da roça: identidades e discursos na escola]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo procura analisar o que dizem e o que silenciam os professores e professoras da cidade sobre os alunos e alunas da roça; como representam os alunos e as alunas da roça em suas práticas discursivas/pedagógicas. Por entender que as identidades são pontos de apego temporário às posições-de-sujeito que as práticas discursivas constroem para nós, busco analisar as práticas discursivas que se materializam na escola da cidade e que materializam as identidades dos alunos e alunas da roça, por meio da inscrição desses sujeitos nos discursos escolares dos professores e professoras, sendo este um espaço de ancoração simbólica e cambiante dos sentidos e saberes fundadores de identidades. Portanto, este texto traz práticas discursivas/pedagógicas desenvolvidas na escola da cidade, desvelando os sentidos produzidos sobre os alunos e alunas da roça por meio dos relatos dos professores e professoras do Programa Educação de Jovens e Adultos (EJA) do município de Serrolândia (BA) e pelas atividades desenvolvidas nas salas de aula, mostrando os fios discursivos tecidos na escola na “legitimação”, desconstrução, contestação e negociação da identidade e dos saberes do aluno e aluna da roça que estudam na cidade.<hr/>This article aims at analyzing what is said and unsaid by city teachers about countryside students, how it is portrayed the countryside students in their discursive/educational practices. Considering that identities are temporary points of attachments to subjects’ position which the discursive practices set up for us, I propose to analyze the discursive practices which are materialized within city schools and which materialize the identities of countryside students through the insertion of these individuals in the school discourses of the teachers as it is seen as an area of symbolic and changing anchoring of the meanings and knowledge founders of identities. Thus, this text brings discursive/educational practices developed in city schools, unveiling the meanings produced upon countryside students through reports of the teachers of EJA (Programa de Educação de Jovens e Adultos) in Serrolândia (BA) and throughout activities developed in classrooms, pointing out the discursive threads within the school in the “legitimation”, deconstruction, contestation and negotiation of identity and knowledge of the countryside student who happened to study in the city. <![CDATA[Não ser só um carregador de livro: elaborações de jovens rurais sobre a escola]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Considerando a centralidade da escola para a realização dos projetos individuais, este artigo busca compreender os sentidos das experiências escolares para os/as jovens do Distrito Espraiado e fazendas, localizados em área rural do município baiano de Palmas de Monte Alto. Realizou-se um trabalho de campo, no qual a observação participante, a etnografia e a realização de grupos de discussão constituíram os principais instrumentos de coleta de dados. Foi realizada análise de 02 grupos de discussão com jovens do sexo masculino e feminino, matriculados nos anos finais do ensino fundamental. A análise foi feita com base no Método Documentário de Interpretação desenvolvido por Karl Mannheim e adaptado para a pesquisa social empírica por Ralf Bohnsack. Os resultados apresentados aqui apontam que a escola tem significados positivos para moças e rapazes, haja vista que se trata de uma área rural de pequeno município em que o processo de escolarização se deu de forma tardia e sexista.<hr/>Given the centrality of school for the realization of individual projects, this article aims to understand the meaning of school experiences for the young people from the Espraiado District and farms, located in the rural area of Palmas de Monte Alto, in Bahia. A field study was conducted in which participant observation, ethnography and discussion groups were the main instruments for data collection. Two discussion groups with young males and females enrolled in the final years of elementary school were implemented. The analysis was made using the Documentary Method of Interpretation developed by Karl Mannheim as adapted to make it suitable for empirical social research by Ralf Bohnsack. The results presented here indicate that school has positive meanings for girls and boys, given that this is a rural area in a small municipality in which the schooling process took place late and with a sexist connotation. <![CDATA[Sujeitos, instituições e práticas pedagógicas: tecendo as múltiplas redes da educação rural na Bahia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo apresenta e sistematiza alguns dados levantados no âmbito do projeto de pesquisa Ruralidades diversas - diversas ruralidades: sujeitos, instituições e práticas pedagógicas nas escolas do campo Bahia-Brasil, desenvolvida em colaboração entre a Universidade do Estado da Bahia (UNEB), a Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) e a Universidade de Paris 13/Nord- Paris8/Vincennes- Saint Denis (França). A pesquisa contou com financiamento da FAPESB e do CNPq, e teve por objetivo investigar ações educativas que se desenvolvem em diferentes Territórios de Identidade do Estado da Bahia, buscando compreender como se dá a articulação entre as práticas educativas nos seus territórios de implantação. Do ponto de vista metodológico, utilizou-se as histórias de vida com aplicação de questionários, grupo focal e as entrevistas narrativas. A pesquisa permitiu-nos compreender a presença de distintos cenários da educação rural no estado, que em linhas gerais podem ser resumidos na existência quase majoritária de experiências politicamente conservadoras vinculadas às escolas “oficiais”, que fazem da escola uma agência técnica, alheia à realidade local; e, de outro lado, na existência de experiências progressistas, com forte vínculo com os movimentos sociais, nas quais a escola tem se configurado como uma agência política com forte enraizamento.<hr/>This paper presents and systematizes data collected in the context of the research project called Diverse Ruralities : subjects, institutions and pedagogical practices in the rural school of Bahia, Brazil. This project is realized in collaboration between the State University of Bahia, the Federal University of the Recôncavo of Bahia, and Paris 13 and Paris 8 French Universities. The research, financed by FAPESB and the CNPq aims to investigate educations practices which happen in various territories of identities of the state of Bahia, looking to understand how educational practices are articulated with their territories of implementation. We collected data through life histories, questionnaires, focus groups and open interviews. The research permit us to understand the presence of distinct scenes in rural education in the State of Bahia, that we can briefly summarize by, on one hand, the existence of politically traditional experiences associated to the official schools which turned school into a technical agency disconnected from the local reality; and, on the other hand, by the existence of progressive experiences, linked to social movements, where school is configured as a deeply rooted political agency. <![CDATA[O ensino rural e a atuação do intelectual Acrísio Cruz]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O estudo da historiografia na perspectiva da História Cultural vem ampliando o campo da História, incluindo novos objetos, novas temáticas, destacando-se dentre eles o papel de personagens e intelectuais. Neste trabalho utilizou-se da abordagem biográfica para reconstruir a trajetória do professor Acrísio Cruz (1906-1969). A análise documental, os contatos informais e a realização de entrevistas semiestruturadas possibilitaram compreender a atuação e as iniciativas desse professor e as mudanças no campo educacional sergipano. Em seu itinerário profissional, atuou como diretor de grupo escolar, como diretor da Instrução Pública, preocupando-se com o ensino e a formação de professor para o meio rural. Esse intelectual, com o apoio do Instituto Nacional de Estudos Pedagógicos (INEP), empreendeu um plano de construção de mais de 200 escolas rurais, proporcionando melhores condições de moradia ao professor e ao desenvolvimento do trabalho pedagógico. Seu projeto recebeu reconhecimento por parte das autoridades e dirigentes brasileiros e do professor Robert King Hall, da Universidade de Colúmbia, que prestava assessoria ao INEP. Outra iniciativa foi a criação da Escola Normal Rural com o intuito de favorecer a formação de professores para o meio rural, um dos aspectos cruciais da educação no Brasil.<hr/>The study of historiography from the perspective of cultural history has broadened the field of history, including new objects, new themes, outstanding among them the role of characters and intellectuals. In this study we used the biographical approach to reconstruct the trajectory of the professor Acrísio Cruz (1906-1969). The document analysis, informal contacts and conducting semi-structured interviews made it possible to understand the performance of this teacher and the initiatives and changes in the educational field Sergipe. In his professional career, he served as director of the school group, as Director of Education, concerned with education and training of teachers for rural areas. This intellectual support from the National Institute of Pedagogical Studies (INEP) launched a plan to build more than 200 rural schools, providing better housing to the teacher and the development of pedagogical work. His project has received recognition from the authorities and officials from Brazil and Professor Robert King Hall, Columbia University who has advised the INEP. Another initiative was the creation of Rural Normal School in order to promote the training of teachers for rural areas, a cucial aspect of education in Brazil. <![CDATA[Educação rural: retomando algumas questões]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste texto retomamos a temática da educação rural, procurando abordar algumas questões que a acompanham desde o final do século XIX até os dias atuais. Focalizamos especialmente as relações entre a oferta de escolas e a demanda dos diferentes grupos da população rural. Para tanto, pautamo-nos em algumas pesquisas realizadas na perspectiva histórico-sociológica, procurando analisar as questões encontradas em épocas pretéritas e sua persistência ou reformulação no tempo presente, em que novos sujeitos compõem o rural. Tomamos como locus de análise o Estado de São Paulo, que passou por profundas transformações no período considerado.<hr/>In this paper, we revisit the issue of rural education, seeking to address some issues which go along with it since the late nineteenth century to the present days. We focus especially on the relationship between supply and demand of schools of different groups of the rural population. To this end, we based ourselves upon studies in the historical and sociological perspective, trying to analyze the issues highlighted in past times and their persistence or reformulation in the present time, in which new individuals are part of the countryside. We take as a locus of analysis the state of São Paulo, which has undergone profound changes over the considered period. <![CDATA[Educação do campo, escolas, ruralidades e o projeto do PNE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo problematiza educação do campo, os aspectos da realidade das escolas públicas e as metas previstas no projeto do Plano Nacional de Educação (2011-2020). O trabalho, fruto de análise documental e bibliográfica, toma por referência a educação do campo como derivada da experiência coletiva dos movimentos sociais de trabalhadores. Em meio ao debate da educação nacional é necessário reconhecer que o Brasil possui identidades e ruralidades que são determinadas por projetos políticos diferenciados. A tensão entre latifúndio e terra como meio de vida e de trabalho é permanente na história brasileira. A partir do final da década de 1990, simpósios, seminários e conferências demonstraram o caráter público e coletivo da educação do campo, em oposição ao caráter tecnicista e urbano que historicamente marcou a educação rural no Brasil. Constata-se que a conjuntura política nacional foi favorável à efetivação das demandas feitas pelos trabalhadores do campo, embora com muitos limites e controles fiscais e jurídicos. O Projeto do Plano Nacional de Educação insere a educação do campo como uma ampla frente de necessidades a serem enfrentadas e realidades a serem reconhecidas.<hr/>This article questions the rural education, aspects from reality of the public schools and the aims provided in the National Education Project of the Plan (2011-2020). The work is resultant of bibliographical and documental analysis. It takes as reference the rural education as derived from the collective experiences of the worker social movements. Amid National Education debate it´s necessary recognize that Brazil has identities and ruralities, that are determined for differentiated political projects. The tension between large state and land as a way of life and work is permanent in the brasilian history. Since the end of the 1990 decade symposia, meetings, conferences demonstrated the collective and public character of the rural education, in opposition to the urban and technicality character that historically marked the rural education in Brazil. It has been found out that the national political conjuncture it was favorable for the rural workers effective demands, although there were many limits and judicial and fiscal controls. The National Education Project of the Plan inserts the rural education as a wide front of necessities to be faced and realities to be recognized. <![CDATA[Da educação rural à educação do campo: revisão crítica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O propósito deste estudo é recuperar alguns dos eventos históricos da educação rural que esclarecem o percurso da evolução de seu significado para a concepção, social e politicamente mais ampla, da educação do campo, observando e problematizando, nesse percurso, fatores que fundamentam reivindicações por maior atenção à escola e às práticas pedagógicas. A metodologia inclui revisão de estudos, cujos aportes críticos sustentam a problematização, construída no estilo ensaístico. A revisão aponta um longo tempo de pouca atenção política ao contexto rural e suas escolas, cujo currículo e práticas têm sido submetidos ao modelo da escola urbana. Destaca-se, então, a relevância histórica de movimentos sociopolíticos em prol da valorização dos sujeitos do meio rural, incluindo indígenas e remanescentes dos quilombos, reconhecendo-se sua importância para a vida e a história do país. Assim, no percurso histórico e nos aportes críticos revistos neste artigo, observa-se a crescente ênfase em recursos e condições que propiciem a oferta de um processo educativo contextualizado, assegurando-se também os princípios de qualidade educacional. Desse modo, este estudo demonstra o quanto o campo inspira reflexões e requer a continuidade e aprofundamento de estudos que visibilizem suas questões e apelos.<hr/>The purpose of this study is to recover some of the historic events of the rural education that clarify the route of the evolution of its significance to the conception, social and politically wider, from the field education, observing and questioning, in this route, factors that base claims for greater attention to school and its pedagogical practices. The methodology has included review of studies, whose critical contribution have sustained the questioning, constructed in the essay style. The review points to a long time of few political attention to the rural context and their schools, whose curriculum and practices have been submitted to the model of urban schools. It has been highlighted, though, the historic relevance of social political movements in favor of the valorization of the subjects from the rural environment, including indigenous and remaining of the quilombos, recognizing their importance to the life and history of the country. Thus, in the historical route and in the critical contributions reviewed in this article we have observed the growing emphasis in resources and conditions that favors the offer of a contextualized educational process, assuring also the principles of educational quality. This way, this study has demonstrated how the field inspires reflections and requires the continuity and deepening of studies that visualizes its questions and appeals. <![CDATA[A modernidade pedagógica no discurso jurídico: a normalização das populações infantis]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto tem por objetivo central a sistematização e a análise das formações discursivas sobre a reforma educacional que circularam no Brasil e em Portugal, de uma perspectiva histórica e comparada. Para tanto, examinou-se os significados atribuídos à modernidade e, por extensão, à modernidade pedagógica, pela via de uma sociologia da modernidade e dos discursos produzidos no campo do Direito em fontes documentais, tais como livros, teses, códigos, compêndios, periódicos etc. No contato com essas fontes do campo jurídico, buscaram-se temas constitutivos da problemática educacional da modernidade, ou seja, aqueles ligados à moralidade, à subjetividade e ao seu controle, à observação e aos cuidados dispensados ao corpo e à alma infantis. Em suma, aqueles aspectos que se ligam à estruturação de um novo modo de governo da sociedade e das populações infantis.<hr/>This text has as its main objective the systematization and analysis of discursive formations on the educational reform, which circulated in Brazil and in Portugal, from a historical and comparative perspective. For this purpose, we examine the meanings assigned to modernity and, by extension, to pedagogical modernity, by means of a sociology of modernity and the speeches made in the field of Law, in documentary sources such as books, thesis, codes, manuals, journals, etc. In contact with these field sources, we have sought legal topics constituting the educational problem of modernity, such as, those related to morality, subjectivity and its control, observation and care given to children’s body and soul, in short, to those aspects linked to the structuring of a new kind of government for the children and the whole society. <![CDATA[(Pós)modernidade e processos formativos: a saudável (in)consistência dos castelos de areia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Na chamada pós-modernidade enfrentamos a crise do pensamento europeu: hermenêutica, estruturalismo, teoria crítica, filosofia analítica, noções como sujeito, niilismo, modos de conhecimento e desdobramentos na educação. Autores e escolas passam a ser considerados do ponto de vista da continuidade ou da ruptura, esta identificada ao pensamento pós-moderno (MARCONDES, 2008). Tal dicotomia é abalada quando o paradoxo dissolve o binarismo do pensamento. Referimo-nos às transformações da racionalidade que marcam o fim da modernidade (VATTIMO, 1998), sobretudo após a morte de Deus proclamada por Nietzsche. Encontramos ética e política confiada aos técnicos, democracia na mão de experts, contextos perpassados pelo fantasma da violência (PECORARO, 2005). Enquanto educadores, precisamos repensar a violência como não diálogo, o que significa entender que verdades científicas não são absolutas. A crise das dicotomias alavanca a história e estimula a reconstituição das identidades, processos não exclusivos da contemporaneidade. O pós-moderno é mais um modo de atuar no mundo e menos categorização associada à linearidade temporal. Tal formulação ativa o sujeito, possibilita-o reinterpretar a si e ao entorno, transformá-lo. A reflexão representa nosso esforço para entender os efeitos dessas (trans)formações; contextualizar experiências nas quais se constituem as identidades (JOSSO, 2004) e repensar literatura na inconsistente condição pós-moderna.<hr/>The so-called postmodernity is about the crisis of European thought: hermeneutics, structuralism, critical theory, analytical philosophy, notions of subject, nihilism, types of knowledge and consequences in the educational field. Authors and schools are considered from the point of view of continuity or rupture, the latter identified with the postmodern thought (MARCONDES, 2008). Such dichotomy is shaken when the paradox dissolves the binarism in thought. We refer to the changes in rational thought at the twilight of modernity (VATTIMO, 1998), chiefly after God’s death proclaimed by Nietzsche. Ethics and politics are entrusted to technicians, democracy to experts, contexts are haunted by the ghost of violence (PECORARO, 2005). As educators, we need to rethink violence as non-dialogue, which means that scientific truths are not absolute. The crisis of dichotomies pushes history forward and stimulates identity reconstitution, a process not exclusive to the present times. The postmodern is a manner of acting in the world and less a category associated with temporal linearity. Such formulation activates the individual, allowing him to reinterpret himself and the world around him as well as change it. This work aims at understanding the effects of these transformations, contextualizing experiences in which identities are built (JOSSO, 2004) and rethinking literature in the inconsistent postmodern condition. <![CDATA[O desenho infantil na prática pedagógica de professores da educação básica: das vivências às valorizações]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A pesquisa apresentada nesta dissertação de Mestrado teve como motor a minha trajetória como aprendiz de professor e a maneira como fui me apropriando dos conhecimentos ao longo da minha caminhada pessoal e profissional. Para tal, fui pesquisar o valor do desenho infantil na trajetória de quatro professoras e um professor da rede pública do município de Sinop (MT). A metodologia está focada no uso das narrativas com nuances de um trabalho biográfico inspirado em Josso (2004). O intuito principal foi o de tornar visível o valor que atribuíam ao uso do desenho infantil em sala de aula, tendo nas lembranças de suas trajetórias educativas, as matrizes potenciais (PERES, 1999) de reservatórios frente possíveis valorizações. Também fiz uma tentativa de traçar algumas nuances sobre a influência das referidas lembranças em suas práticas pedagógicas. Foi possível perceber nos resultados da pesquisa, revelados pelas professoras e pelo professor, sujeitos desta pesquisa, que a valorização (ou não) do desenho está permeada pelas influências de suas trajetórias de aprendizagem. Com base nos dados, pode-se inferir que o desenho como um apoio pedagógico não está suficientemente internalizado e objetivado nas suas práticas. Por outro lado, ele aparece como um adereço para tornar a sala de aula mais bonita. Nesse sentido, a pesquisa reforçou o que outras já disseram sobre o quanto as lembranças e as imagens sobre o que aprendemos, em especial nos anos iniciais, são importantes para as aprendizagens posteriores e, sobretudo, para as escolhas que fazemos ao longo da nossa jornada pessoal e profissional.<hr/>The research presented in this Masters thesis was motivated by my career as an apprentice teacher and the way I have been appropriating knowledge along my journey as a person and as a professional. For this reason, I choose to investigate the value of children’s drawing in the itinerary of five teachers (four females, one male) from the school public network of the city of Sinop (State of Mato Grosso, Brazil). The methodology is focused on the use of narratives with nuances of a biographical work inspired by Josso (2004). My main objective was to turn visible the value attributed do children’s drawings in the classroom, having in the remembering of their educational trajectories, the potential matrix (PERES, 1999) of depositories in front of possible valuations. I also tried to paint some nuances about the influence of those remembering in the teachers’ pedagogical practices. I could perceived in our research’s results as revealed by the teachers, that valuation or not of the drawing is permeated by the influences of their learning trajectories. I conclude that drawing as a pedagogical tool is not sufficiently internalized and objectified in their practices. On the other hand, our results confirm what have been said about how much the remembering and the images about what we learn, especially in initial years, are important for ulterior learning and, above all, for the options that we made through our personal and professional journey. <![CDATA[Desa os na formação de professores para o uso das tecnologias da informação e comunicação no ensino e na aprendizagem de Língua Inglesa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432011000200022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A abordagem construcionista tem fundamentado a realização de pesquisas acerca das tecnologias da informação e comunicação (TIC) como ferramentas pedagógicas potencializadoras do processo de construção de conhecimento. Diante disso, esta pesquisa enfoca a formação continuada de um grupo de professores de inglês para o uso pedagógico da Internet. Formulou-se a seguinte questão problematizadora: É possível criar um espaço colaborativo para professores de Língua Inglesa para o estudo e a pesquisa das potencialidades da Internet no ensino e na aprendizagem desse idioma? Implementou-se um curso de extensão para professores de inglês da rede pública de ensino da cidade de Cascavel, no Paraná. Foram realizadas ações pedagógicas (presencial e a distância) para o estudo, a pesquisa, a análise e a reflexão de 17 professores sobre as limitações e as possibilidades de construção de conhecimento por meio da ferramenta Internet. Os dados da pesquisa revelaram que o conhecimento (operacional e pedagógico) dos professores é insuficiente para promover mudança na prática com o uso da Internet como ferramenta de aprendizagem. Revelam ainda dois grupos de professores: o primeiro apresentou maior resistência em refletir sobre a prática e incorporar a Internet como ferramenta pedagógica. O segundo, no entanto, apresentou maior reflexão e interesse em vislumbrar práticas inovadoras para a aprendizagem de Inglês com a Internet. Por fim, a pesquisa possibilitou a criação de um espaço formativo em que os professores participaram de estudos, práticas e reflexões acerca do uso da Internet como ferramenta de aprendizagem de inglês.<hr/>The constructionist approach has motivated the development of research on information communication technologies - ICT- as pedagogical tools with potential for knowledge construction situations. The research thus focuses on the permanent formation of a group of English teachers for the educational use of the Internet. We we guided by the following interrogation: is it possible to create a collaborative space where English teachers may study and research the potential use of the Internet in teaching and learning English. We implemented an English course for teachers of public schools in the city of Cascavel, state of Paraná, Brazil.. For this purpose, we implemented pedagogical actions (face-to-face and on-line) to permit for the 17 teachers to study, research, analyze and reflect upon the limitations and possibilities of building knowledge through the Internet. The survey data revealed that knowledge (operational or educational) of teachers is insufficient to promote change in practice using the Internet as a learning tool. They also revealed two groups of teachers, the first was more resistant to reflect on practice and incorporate the Internet as a teaching tool. The second, however, showed greater interest in reflection and innovative practices for teaching English using the Internet. Finally, the research enabled the creation of an educational space in which teachers participated in studies, practices and reflections on the use of the Internet as a tool for learning English.