Scielo RSS <![CDATA[Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0104-704320120001&lang=es vol. 21 num. 37 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Argumentos para una propuesta formativa en la formación de jóvenes y adultos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es El texto explora diversas concepciones sobre las propuestas formativas para jóvenes y adultos, Esta formación debería responder a algunas preocupaciones fundamentales. La primera, no olvidar que va dirigida a personas, entendidas éstas de manera integral. Ello supone considerar sus necesidades, personales o laborales, y sus motivaciones para aprender. También debería interrogarse sobre los contenidos de la formación deseada y sobre su modo y formas de aprender. En este sentido, la noción de la formación basada en el concepto de desarrollo humano constituye una idea de referencia en el texto y lleva a insistir en otras tres, directamente asociadas. Potenciar las competencias de las personas, de acuerdo con el concepto moderno del término. Ver la formación como una "estructura de oportunidades formativas relevantes" y valores, que se despliegan mejor cuando las propuestas curriculares y metodológicas se articulan mediante proyectos. Finalmente, considera a la reflexión como un objeto central del aprendizaje de las personas adultas. La consecuencia más importante de todo ello es el papel reservado a los formadores en este proceso y las metodologías empleadas. A los profesionales se les propone aprender de la propia práctica y desarrollarse profesionalmente mediante el empleo de una amplia gama de recursos curriculares y metodológicos.<hr/>This paper explores various types of EYPA formative proposals. This formation should answer some basic questions. The first one is the need to consider that it oriented toward persons, understood in an integral way, which means considered its personal and professional needs as well at is motivation to learn. It should also reflect upon the contents of the required formation and upon its ways of learning. It his sense, the notion of a formation based upon the concept of human development, is at the core of our text and leads to three other directly associated ideas. Potentialize people's competences according to the present meaning of the word. To see formation as a "structure of relevant formative opportunities" and values which unfold better when the curricular proposals are articulated in the framework of a project. A reflexion should be considered as the central object of adult learning. The more important consequence is the role reserved to educators and their methodologies n this process. We suggest that they learn from their own practice and grow professionally through the use of an ample range of curricular and methodological resources. <![CDATA[A formação de educadoras e educadores para um modelo social de educação de pessoas jovens e adultas: perspectiva dialogica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente texto é fruto de estudos, ações e debates que o autor e a autora vêm desenvolvendo sobre a Educação de Pessoas Jovens e Adultos (EPJA), numa perspectiva dialógica. Para abordar a formação de educadores e educadoras para a EPJA, dedicam-se, primeiro, à retomada do histórico das políticas e práticas na Espanha e no Brasil, seus países de origem. Passam ao resgate de conceitos que influenciaram e influenciam mundialmente a EPJA, e seguem com a explicitação do modelo social de EPJA, como aquele que atende às necessidades e à identidade da vida adulta e dos jovens. Como referência de modelo social de EPJA, apresentam a Escola de Educação de Pessoas Adultas da Verneda de Sant-Martí, localizada na Espanha, que vem inspirando a criação e a transformação de escolas de educação de pessoas jovens e adultas no Brasil. Dedicam-se ao conceito de aprendizagem dialógica, que orienta as práticas pedagógicas e de gestão da Escola da Verneda, potente referencial para a radicalização do modelo social. Encerram o texto abordando a formação de educadoras e educadores para o modelo social de EPJA, remetendo a uma experiência desenvolvida no Brasil, em curso de especialização.<hr/>This paper is the result of studies, actions and discussions that the authors have developed about Education of Young People and Adults (EYPA), within a dialogic perspective. To address the formation of EYPA educators, a review of the historical policies and practices in the authors' respective countries of origin (Spain and Brazil) is first conducted. We go along with the recovery of the concepts that have influenced and still influence EYPA worldwide, and we follow up with the explanation of the social model in EYPA as one that meets the needs and identity of adulthood and youth. As a social model of reference for EYPA, we present the School of Adult Education of La Verneda-Sant Martí, located in Spain, which has inspired the creation and transformation of schools of education for young people and adults in Brazil. We develop the concept of dialogic learning, which guides the pedagogical and management practices of the School of La Verneda. This concept is a powerful framework for the radicalization of the social model. We conclude reflecting upon teachers' formation and the social model of EYPA referring to a particular experience of short second cycle university program, developed in Brazil. <![CDATA[As políticas de formação de professores e o plano nacional de educação no contexto da reestruturação capitalista no Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Analisando, em especial, as mudanças ocorridas na economia mundial nos últimos 20 anos, este texto busca esclarecer seus impactos sobre a burguesia brasileira e a adesão desta aos postulados da política neoliberal da terceira via, para então fazer uma reflexão sobre as consequências deste processo na formação para o trabalho e, especialmente, na política de formação de professores. Na educação básica, um novo perfil docente é requerido para formar o trabalhador nas novas exigências para o ingresso no mundo do trabalho, o que perpassa pela adequação das instituições formadoras e pelo acúmulo de novas funções para o professor e pelo aumento do controle sobre sua atividade, distanciando-o cada vez mais de sua função social. Faz-se, em seguida, uma reflexão sobre as definições em tal área contidas no novo Plano Nacional de Educação, concluindo com algumas considerações.<hr/>This paper, analyzing the changes occurred over the last twenty years in the world economy, seeks to clarify their impacts on the BraziIian bourgeoisie and in particular the adherence to the principIes of the neoliberal policies of the Third Way. We reflect upon the consequences of this process for professional formation, and especially for the policy of teacher formation. In elementary education, a new profiIe for teachers is required which includes new criteria to enter the world of work, transforming the scholars institutions and characterized by the accumulation of new roles for the teachers and the increased control over their activities, which dissociate them always more from their social function. We conclude by a reflection on the definitions in that area in the new National Education Plan. <![CDATA[Fóruns de Educação de Jovens e Adultos: uma história contada a partir da mobilização na Bahia e da participação do segmento das universidades]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo pretende fazer uma retomada das mobilizações dos Fóruns de Educação de Jovens e Adultos no Brasil, ressaltando a interlocução que vem se construindo e se fortalecendo com o segmento das universidades, para alcançar o seu objetivo fundamental de contribuir com o debate e com a formulação de políticas públicas e práticas sociais de educação de jovens e adultos. Para tal, resgata o histórico da mobilização dos fóruns de EJA nos encontros nacionais e a construção coletiva do Fórum estadual, bem como dos regionais da Bahia, no que se refere à organização e elaboração das temáticas de discussão. Por fim, ressalta o papel do segmento das universidades, evidenciando os resultados dessa ação conjunta na realização do Seminário Nacional de Formação de Educadores de Jovens e Adultos, em 2006 e 2007.<hr/>This paper aims at an historical review of the social mobilization of the Youth and Adult Education Forums in Brazil, highlighting the dialogue that has been building and strengthening with the universities to achieve their ultimate goal to contribute to the formulation, discussion, dialogue and intervention in Public Policy and Social Practices of Youth and Adults. To do this, we rescue the history of mobilization of adult education forums in national meetings highlighting the collective construction of state and regional forums of Bahia, its organization and thematic thread. FinaIly, we highlight the role of universities, showing the results of this joint action in achieving the National Training Seminars for Educators of Youth and Adults in 2006 and 2007. <![CDATA[A EJA e os desafios da formação docente nas licenciaturas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo pretende contribuir para a compreensão do atual cenário da formação inicial de professores para Educação de Jovens e Adultos (EJA). Nesse sentido, na primeira parte analisamos as Diretrizes Curriculares Nacionais de alguns cursos de formação de professores, tais como Pedagogia, Letras, Matemática e Ciências Biológicas, demonstrando que, embora a EJA na atual legislação tenha sido configurada como modalidade da Educação Básica, no que se refere à formação de professores para atuar, considerando as especificidades da área, a questão permanece muito incipiente nas licenciaturas. Na segunda parte discutimos a importância e atualidade de pautar a formação de professores e de alunos da EJA em uma concepção ampliada do conceito de trabalho e na identificação da vinculação de classe dos diversos sujeitos da EJA para a construção de um processo educacional de formação humana emancipatório.<hr/>This paper aims to contribute to the comprehension of the current stage of initial formation in Education of Young People and Adults (EYPA). For this purpose, we first analyze the National Curricular Directives of a program of pedagogy and teaching degrees in letters, mathematics and biology. We demonstrate that although EYPA is today legally defined as a kind of Basic Education, as far as teacher formation is concerned, considering the specific features of the area, the question appears to be underestimated in the teaching programs. In the second part, we discuss the importance in our days to consider the formation of teachers and students of EYPA according to an enlarged conception of work and social c1ass identification in order to create an educational process for human emancipation. <![CDATA[Formação docente para a educação de jovens e adultos: o papel das redes no aprendizado ao longo da vida]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Com base em conhecimentos desenvolvidos em múltiplos projetos de formação de professores, como protagonistas e condutores dos processos vivenciados, reflete-se sobre a noção de redes - forma epistêmica e metodológica de professores produzirem conhecimentos ao longo de toda a vida. Verifica-se como redes de conhecimentos emergentes atravessam fronteiras dos níveis de formação/titularidades; tempos de magistério; experiência anterior com a educação de jovens e adultos; e práticas pedagógicas para se fazerem novas e complexas formas de compreender e apreender a realidade da EJA em trançados desiguais, diferenciados, e ricos da diversidade de saberes, e que produzem mosaicos que se conectam, transpondo fios e se enredando em trama sempre renovável. Reviram-se/pesquisam-se/esgarçam-se práticas desenvolvidas; escava-se em tomo de conceitos estabelecidos, revolvendo solos em que se esparramam trançados complexos de saberes, no processo dialético de ensinar-aprender-ensinar: ação investigatória sobre o mundo tomado a si, para transformá-lo. Na concepção de formação adotada - como ato humano, inacabado - assume-se a categoria freireana de percebido-destacado, entendendo a emergência de práticas resultando do movimento de professores sobre realidades de trabalho, quando têm consciência do que significam. Assume-se a estratégia metodológica de descodificar o mundo e mobilizar professores à descoberta de inéditos-viáveis em práticas pedagógicas transformadas e transformadoras.<hr/>Based on knowledge produced, in a large number of teacher education projects, by agents and coordinators of the process experimented, this work focuses on the notion of networks - an epistemological and methodological tool to enable teachers to carry on producing knowledge throughout their lives. It has been observed that networks of emergent knowledge help to break down the boundaries between the level reached by teachers in their training courses and their formal qualification, as well as years of teaching service, previous experience in Young and Adult Education, and pedagogical practices, in this way opening space for new and complex manners of comprehending and apprehending the real essence of Young and Adult Education, which is an irregular and differentiated interwoven design, rich in diversity of knowledge, producing interconnected mosaics, transposing threads, and getting entangled in an ever renewing plot. Practices thus constructed roll around, investigate themselves, tear themselves up, dig deeply into themselves in search for established concepts, turning the soil in which interlaced knowledge complexes spread out in a dialectic teaching-learning-teaching process - an inquiry into the world in order to grasp it and transform it. In line with the concept of education/qualification - as a never-ending human act - adopted for the purpose of this work, the Freirean category of perceived-highlighted is assumed here, and it is in that perspective that we interpret the emergence of practices assumed in this work, which result from the teachers' movement in connection with the realities of their work, when they are aware of what their work signifies. We also assume here the methodological strategy of decoding the world and mobilizing teachers towards the discovery of the impossible-possible in transformed pedagogical practices which are also agents of transformation in themselves. <![CDATA[Relaçoes geracionais e práticas de numeramento na educação de jovens e adultos: inclusão e exclusão de jovens e adultos da escola]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo discute o desconforto de jovens e de adultos no estabelecimento da escola como seu lugar. Os sujeitos da pesquisa são jovens entre 14 e 23 anos e adultos entre 24 e 65 anos de idade, estudantes do segundo segmento de Ensino Fundamental do Programa de Educação de Jovens e Adultos, numa escola municipal do Rio de Janeiro. Em nossa análise, contemplamos relações geracionais repercutindo nas tensões e as tensões que se estabelecem nas polarizações entre lugar de sucesso e lugar de fracasso, e lugar de jovem e lugar de adulto na escola de EJA, identificando as práticas escolares como espaços de inclusão e de exclusão de jovens e de adultos na Escola Básica.<hr/>This artic1e discusses youth and adult students' discomfort in considering school as their own place. The research subjects are young people between 14 and 23 and adults between 24 and 65 years old, all high School students in a public Youth and Adult Education Program in the city of Rio de Janeiro, Brazil. Our analysis approaches generational relations reflecting upon the tensions between success space and failure space and between young's place and adult's place in the school of Youth and Adult Education, by identifying school practices as either inc1usion or exclusion spaces for young and adult students of Basic School. <![CDATA[A especificidade curricular na educação de jovens e adultos: ainda um desafio]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este texto tem por objetivo refletir sobre as práticas pedagógicas desenvolvidas no processo de escolarização no campo da Educação de Jovens e Adultos (EJA), Para tanto, parte-se de dois questionamentos fundamentais: o que entendemos por currículo? Que especificidades deveriam existir, de acordo com o nosso entendimento, no currículo da EJA? Tais problematizações exigiram revisitar estudos teórico-metodológicos no campo do currículo, a exemplo de Silva (2002), e no campo da EJA, a exemplo de Freire (1987, 1996, 2000, 200 I); Brasil (2000); Oliveira (2001); Pinto (2005) e Soares (2001). Vale ainda salientar que este texto constitui-se como recorte de um estudo teórico mais amplo - cujo aprofundamento envolverá, também, a investigação empírica -, realizado por pesquisadores do Estado de Alagoas, vinculados a um grupo de pesquisa no campo da EJA. A relevância desta pesquisa está no fato de ela possibilitar a ressignificação da especificidade do trabalho pedagógico do professor da Educação de Jovens e Adultos, que precisa reconhecer seus alunos, trabalhadores-estudantes, como sujeitos que necessitam apropriar-se de saberes socialmente construídos.<hr/>This text aims to reflect on teaching practices developed in the process of schooling in the field of adult education. To this end, part of two fundamental questions: what we mean by curriculum? What specifics should exist, according to our understanding, in the curriculum of Youth and Adults Education? Such questions required to revisit theoretical and methodological studies in the curriculum field, like Silva (2002), and in the field of adult education, like Freire (1987, 1996, 2000, 2001) and Brasil (2000), Oliveira (2001); Pinto (2005) and Smith (200 1). It is also noted that this text is part of a broader theoretical study, wich a deep study will involve empirical research, conducted by a group of researchers from the Brazilian state of Alagoas, and linked to a research group in the field of Youth and Adults. The relevance of this research is the fact that it will allow the redefinition of the specificity of the pedagogic Professor of Youth and Adults, who needs to recognize their student, working students, as individuals who need to take ownership of socially constructed knowledge. <![CDATA[Tramas das relações na escola: trajetórias escolares de jovens da EJA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Com objetivo de refletir sobre as trajetórias escolares de jovens da EJA e evidenciar os significados que a escola assume para suas vidas, analisamos biografias escolares de jovens de uma escola pública da cidade do Salvador. Observou-se que a escola é considerada pelos estudantes como fenômeno paradoxal: ora representada como espaço de exclusão, na medida em que não consegue prover aprendizagens significativas, ora representada como espaço de sociabilidade e proteção, no momento em que facilita o encontro com os colegas e contribui para a formação de novas identidades, consideradas por alguns estudantes como identidades que os protegem de outras já construídas. Conhecer suas trajetórias é um caminho para compreender suas demandas e não potencializar, ainda mais, a exclusão gerada pelo imaginário coletivo, e pode se configurar um caminho para a escola repensar suas propostas pedagógicas e sua própria função social.<hr/>This paper aims to reflect upon the school paths of EYPA’s youths and to evidence the meaning of school in for their life. For this purpose, we analyzed school biographies of youths from a public school in Salvador (Bahia, Brazil). We observed that school is considered by the students as a paradoxical phenomenon: at time represented as a space of exclusion as it can not provide significant learning; other time represented as a space of sociability and protection as it permits to meet the schoolmates and contributes to form news identities, which are considered by some students as identities that protect themselves from others identities already constructed. Studying their paths is a way to understand their demands and to avoid an even greater exclusion generated by the collective imaginary. We can therefore configure a way to rethink the school pedagogical proposes and social function. <![CDATA[Eu aprendo, tu aprendes, ele aprende: em busca de uma prática docente mais democrática na EJA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo discutimos sobre o oficio docente na Educação de Jovens e Adultos (EJA). Partimos da análise qualitativa dos dados da pesquisa intitulada "Investigando a implementação do ensino médio integrado aos cursos técnicos de nível médio no CEFET-RN a partir de 2005: o currículo e a gestão", do Núcleo de Pesquisa em Educação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, do qual referenciamos neste estudo. Tomamos como fundamento teórico os princípios da pedagogia crítica, com destaque para a dialogicidade nas relações que se estabelecem entre educador e educando e para o entendimento de que a cultura é um elemento constitutivo das práticas educativas. Destacamos que o trabalho docente desenvolvido na EJA não prioriza a construção do conhecimento e da cultura dos sujeitos da aprendizagem uma vez que as orientações metodológicas desenvolvidas pelos professores inviabilizam a formação de um ser histórico, autônomo e valorizado em sua cultura. Ressaltamos a importância de uma prática docente que considere o trabalho como princípio educativo como uma das categorias fundamentais para o ensino dos conteúdos específicos das disciplinas escolares. Consideramos que se encontra ausente nos cursos de formação inicial e continuada de professores uma política que contemple as especificidades inerentes ao trabalho com a EJA, sendo urgentes ações que se voltem para essa perspectiva.<hr/>In this essay we discuss the teaching practice in the Adult and Teenagers Education (ATE). We start from the qualitative data analysis called "Investigando a implementação do ensino médio integrado aos cursos técnicos de nível médio no CEFET-RN a partir de 2005: o currículo e a gestão (lnvestigating the implementation of the integrated high school courses with middle level technical CEFET-RN since 2005: the curriculum and management)", from the Núcleo de Pesquisa em Educação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (Center for Research in Education of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte), which we mention in this study. We take as theoretical foundation the principles of critical pedagogy, with emphasis on the dialogical relations established between educator and student for the understanding that culture is a constitutive element of educational practices. We assert that the teaching work developed at ATE does not prioritize the building of knowledge and culture of the learning process subjects once the methodological guidelines developed by the teachers make impossible the construction of a historical Being, autonomous and appreciated in his own culture. We stress the importance of a teaching practice that considers its work as an educational principle and as one of the major categories of the teaching of specific contents of school subjects. We believe that a policy which addresses the inherent specificities of the work with ATE at the teachers' initial and continued training courses is absent, what makes it urgent that actions towards this perspective are taken. <![CDATA[A formação do professor e as práticas de leitura e escrita nas escolas rurais do Rio Grande do Sul]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es A problemática desta investigação está pautada na relação da formação de professores e as práticas de leitura e escrita que acontecem nas escolas de ensino rural do Rio Grande do Sul. Para tanto, constitui-se no recorte de um projeto de pesquisa com uma envergadura maior, intitulado "Memórias e relatos autobiográficos de alfabetizadoras: um estudo sobre as cartilhas de alfabetização nas escolas municipais rurais do Rio Grande do Sul", financiado na modalidade Auxílio à Pesquisa (APQ), mediante recursos financeiros do Edital Universal 2008 do CNPq, que recentemente aprovou a prorrogação de suas atividades por mais um ano, estendendo-se até novembro de 2011. O estudo fundamentou-se numa metodologia qualitativa, conforme a utilizada nos estudos de Bogdan e BikIen (1994). As informações foram obtidas por meio de entrevistas semiemiestruturadas, relatos autobiográficos e registros em diário de campo com 13 alfabetizadoras das escolas rurais do interior do Rio Grande do Sul. Das professoras participantes da pesquisa, dez têm curso de pós-graduação, principalmente especialização em alfabetização, e entre 22 e 26 anos de tempo de exercício profissional enquanto alfabetizadoras das escolas do campo (rurais).<hr/>The problematic of this research is based on the relationship between on one side teacher training, and, on the other side, reading and writing practices in rural schools of Rio Grande do Sul, Brazil. This article constitutes a excerpt of a wider research project entitled: "Memoirs and autobiographical accounts of literacy: a study of the literacy primers in rural municipal schools of Rio Grande do Sul/RS, financed by the Brazilian federal foundation CNPq, which recently approved, the extension of its activities for another year. The study was based on a qualitative methodology, as used in the studies of Bogdan & Biklen (1994), and data was gathered through half-structured interviews, autobiographical narratives, and fieldworks records about daily literacy with thirteen literacy female teachers from the rural zone of Rio Grande do Sul. Ten of them have graduate diploma, especially short second cycle diploma in literacy, and have between twenty-two (22) and twenty-six (26) years of professional practice. <![CDATA[Formação de professores em EJA: uma experiência pioneira na Bahia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Trata-se de um trabalho de pesquisa em que se destaca a especificidade da educação de jovens e adultos, se analisa a formação docente com base em diversos autores, apoiada em uma literatura atual e pertinente acerca da temática estudada, se justifica a criação de um curso de especialização em EJA no âmbito de uma Universidade Estadual. Objetivando discutir a formação docente, o papel do professor e a especificidade da EJA, apresentam-se algumas reflexões sobre o percurso formativo, críticas e sugestões para a melhoria da qualidade do ensino e da formação dos educadores. Utiliza-se de uma metodologia que privilegia a indução, em uma abordagem qualitativa, realizando uma análise retrospectiva sobre os avanços e os recuos da proposta educacional. Como ponto culminante, à guisa de conclusão, reforça a importância da qualificação do educador propondo cursos em nível de pós-graduação, ações afirmativas e a revisão das políticas públicas no campo da EJA.<hr/>This paper highlights the particularities of education of young people and adult (EYPA). Based upon a recent and relevant literature upon the theme, we analyze teachers' formation and justify the creation of an EYPA specialization (short second cycle diploma) program in an Brazilian State University. We use a qualitative and inductive approach, executing a retrospective analysis about the ups and downs of this educational proposal. We conclude stressing the importance of teachers' formation through graduate studies, affirmative actions and a revision of public policies about EYPA. <![CDATA[Tornar visível o cotidiano da escola: experiências na EJA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo traz reflexões sobre duas experiências na EJA: uma pesquisa realizada no ano de 20011 e outra desenvolvida em uma escola pública de uma cidade próxima à capital baiana, iniciada em 2008 e finalizada em 20102. Ainda que realizadas em tempo e espaço diferenciados, seus resultados guardam certa aproximação e representam uma tentativa da autora de tomar visível o cotidiano dos sujeitos da EJA, com foco nas expectativas formativas docentes, nas políticas de currículo praticadas e na valorização da cultura e dos saberes dos sujeitos aprendentes. As experiências aqui apresentadas são de cunho mais pro positivo do que diagnóstico e levantam questionamentos relativos à necessidade de se estabelecer, cada vez mais, um diálogo entre a universidade e a escola pública, na intenção de possibilitar espaços de escuta com os profissionais que ali trabalham. Em ambas as experiências adotou-se uma postura etnográfica, a fim de compreender a escola como um espaço sociocultural, de troca de saberes, mas também de exercício de poderes. Os resultados encontrados revelam desafios ainda não superados e apontam para algumas certezas que serão explicitadas ao longo do texto. Uma delas é a de que o professor é insubstituível, porém é necessário definir novas formas de organização da escola, novas práticas pedagógicas e uma reorganização curricular capaz de considerar a cultural local, os saberes e interesses dos estudantes, valorizando outros espaços e tempos de aprendizagem.<hr/>This article presents reflections upon two different experiences about education of young people and adults (EYPA): the first one carried out in 2001 and the other one, done in a public school very close to Salvador/Bahia, between 2008 and 2010. Although the surveys have been done at different times and places, their results show a certain approximation. Therefore, aiming to turn the daily lives of the subjects from EVPA visible, we focused on teachers training, policies, appreciation of knowledge background of learners, and difficulties especially related to public policies. The experiences presented in this article may be adequately characterized more as proposals than diagnosis and demonstrate the necessity of establishing more dialogue between university and public school, in the intention of creating for the professionals who are working there. In both, opportunities to listen. We used an ethnographic approach in order to understand school as a socio-cultural space of knowledge exchange but also of exercise of powers. The results demonstrate great challenges to be met, and some certainties which will be discussed, like the idea that the professor is someone irreplaceable. Therefore, it is necessary to define new organization forms for the school, pedagogical practices, and curricular organization in order to be able to know and understand the real interests of the pupils, valuing other spaces and times of learning. <![CDATA[Representações sociais de futuras professoras de educação infantil: identidade e formação profissional em questão]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo aborda a formação de professores de educação infantil, constituindo-se em um relato de pesquisa. O problema de pesquisa situa-se em conhecer o papel da formação inicial no processo de reconstrução de sua identidade profissional, objetivando investigar o papel dessa formação na reconstrução das representações sociais de futuras professoras de educação infantil sobre a profissão. Desenvolvemos um estudo baseado na abordagem qualitativa de pesquisa, cujo referencial teórico metodológico pautou-se na Teoria das Representações Sociais de Moscovici (2009). As técnicas de coleta de dados adotadas foram a aplicação de questionários a 46 concluintes de um curso de pedagogia de uma universidade particular do estado de São Paulo, dentre os quais selecionamos 05 alunas para participarem da realização de entrevistas semiestruturadas. Os dados coletados foram analisados com base na identificação das seguintes categorias de análise: identidade docente, concepção de professor e desafios para a formação docente. Os resultados obtidos indicaram o reconhecimento do professor da educação infantil enquanto pertencente à categoria profissional professor, com saberes específicos para sua atuação e que, portanto, necessita ser reconhecido profissional e socialmente pela importância de sua função.<hr/>This research report focuses on teacher's formation in early childhood education. The research problem lies in knowing the role of initial formation in the reconstruction process of these professional identities, investigating the function of this formation in the reconstruction of social representations of children education's future teachers about their profession. We used a qualitative approach, whose theoretical and methodological framework was based on Moscovici(2009)'s Theory of Social Representations . We collected data through the application of questionnaires to 46 concluding student of a undergraduate program of Pedagogy in a private university in the state of Sao Paolo. Among them, we selected 5 students to participate in half-structured interviews. The collected data were analyzed based on the identification of the following categories: teacher identity, conception of teacher and challenge of teacher's formation. The results indicated the recognition of the early childhood's teacher as a professional, with specific knowledge for its actions and, therefore, who needs to be professionally and socially recognized by the importance of its function. <![CDATA[Motivação e conhecimentos prévios: fatores condicionantes da aprendizagem do adulto na educação profissional]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Vários são os aspectos que intervêm na aprendizagem dos adultos, dentre os quais destacamos a motivação e a exploração de conhecimentos prévios. Esta pesquisa tem como objetivo investigar a interferência dos fatores motivação e conhecimentos prévios no processo de aprendizagem vivenciado pelos alunos do Curso Técnico Integrado em Informática na Modalidade EJA do IFRN - Campus João Câmara. Caracterizou-se por ser de natureza descritiva. do tipo qualitativo e exploratório. Os dados analisados foram obtidos com base em um questionário semiestruturado aplicado aos 17 alunos que integraram a amostra deste estudo. Os principais fatores motivacionais citados pelos alunos foram a vontade de concluir o ensino médio para ingressar no mercado de trabalho (29%) e a busca de novos conhecimentos (23%). A maioria dos alunos (35%) citou questões relacionadas aos professores como fatores que levam sentirem-se desmotivados para estudar, seguidos de 18% que relataram sentir-se cansados para estudar após a jornada de trabalho. Sobre a importância da utilização de exemplos do cotidiano durante as aulas, 94% afirmaram que eles facilitam a aprendizagem, pois ajudam a relacionar o assunto com acontecimentos do dia a dia facilitando esse processo. De maneira geral, percebemos que é urgente a necessidade de redefinição da proposta pedagógica aplicada nas turmas de educação de jovens e adultos, sendo necessárias mudanças profundas a fim de conhecer de forma real o perfil desses alunos, adequar as práticas pedagógicas à realidade que é apresentada.<hr/>Several aspects are involved in adult learning, among which we highlight motivation and exploitation of prior knowledge. This research aimed to investigate the influence of prior knowledge and motivation factors in the learning process experienced by students of the Technical Course in Computer Integrated Mode of EYPA at IFRN (Federal Institute of Rio Grande do Norte) - Campus João Câmara. This research may be characterized by being descriptive, qualitative and exploratory. Data were obtained from a semi-structured questionnaire applied to 17 students who joined the study sample. The main motivating factors cited by students were the desire to finish high school to enter the job market (29%) and search for new knowledge (23%). Most students (35%) cited issues related to teachers as factors that motivated them to study, followed by 18% who reported feeling too tired to study after working hours. On the importance of using examples from everyday life at school, 94% stated that this will facilitate learning as they can link them with events of daily life, facilitating this process. In general, we find that there is an urgent need to redefine the educational proposal applied to groups of youth and adults, profound changes are necessary in order to know the actual profile of these students and adjust teaching practices to the reality that is presented. <![CDATA[O descompasso dos programas de alfabetização de jovens e adultos: significados e sentidos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=es A reflexão proposta neste artigo resulta da pesquisa realizada no território insular de Salvador visando compreender as trajetórias escolares dos sujeitos/mulheres que participam do Programa de Alfabetização Salvador Cidade das Letras/Brasil Alfabetizado, identificando os valores, significados e expectativas que atribuem à aquisição e usos da leitura e da escrita. O estudo tece, ainda, discussões sobre o lugar que a leitura e a escrita assumem no cotidiano da sala de aula, evidenciando o descompasso existente entre os desejos e as necessidades que as mulheres elaboram em referência ao domínio das competências da leitura e da escrita e o insucesso diante dos conteúdos escolares poucos significativos. A história oral temática como procedimento metodológico de cunho qualitativo mostrou-se mais apropriada à finalidade da pesquisa e às especificidades dos aspectos socioculturais que configuram as trajetórias escolares dessas mulheres cujas demandas foram reprimidas historicamente. A relevância das reflexões resultantes da investigação enuncia a urgente necessidade da formulação de políticas públicas especificas para atender às necessidades educacionais de grupos sociais que habitam o espaço da ilha do município de Salvador.<hr/>The proposal considerations in this article results from a research carried out in the insular territory of Salvador city aimed to understand the school trajectories of the citizens/women who participated on the Alphabetization Program "Salvador Cidade das Letras/Brazil Alfabetizado", identifying the values, meanings and expectations that are attributed to the acquisition and uses of the reading and the writing. The study still broach discussions about how the reading and the writing appear in the c1assroom dai1y, evidencing the difference existent between the desires and necessities that the women feel in reference to the improvement of the reading and the writing abilities and the failure in front of the non-relevant school contents. The use of oral history as a methodological procedure of qualitative aspect revealed more appropriate to the purpose of the research and the peculiarities of the socio cultural aspects that configure the school trajectories of those women whose demands had been restrained historically. The relevance of the resultant considerations from the inquiry enunciates the immediate necessity to think specific public politics that consider the educational necessities of social groups which inhabit the space of the island in Salvador city. <![CDATA[O movimento de cultura popular e o lugar de uma sensibilidade e inteligência identificadas nas práticas populares]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo procura evidenciar que o Movimento de Cultura Popular (MCP) do Recife ganhou notoriedade, na década de 1960, como espaço de lutas por mudanças sociais. Em grande parte, isso aconteceu porque seus intelectuais superaram o entendimento instituído sobre cultura e cultura popular, e o pessimismo que impregnava tal entendimento. Considera-se que o MCP conseguiu dar esse passo em suas propostas de alfabetização de adultos e de ação cultural ao assumir, conforme consta em seu estatuto, a pesquisa, a investigação e o diálogo criativo com os trabalhadores dos setores populares. Para ilustrar essas afirmações foram consultados o Estatuto do MCP, o Livro de Leitura para Adultos e o livro Educação como Prática da Liberdade, de Paulo Freire, entre outros escritos.<hr/>This paper aims at showing that the Movement of Popular Culture of Recife, Brazil (Movimento de Cultura Popular do Recife or MCP) gained renown in the 1960s as a instrument in favor of social changes. Most1y, this happened because its intellectuals transcended the common understanding about culture and popular culture, as well as the pessimism which impregnated such understanding. It is considered that the MCP could take this step in its proposals for adult literacy and cultural action, as they advocated - according to what is stated in its statute -: the research, investigation, and creative dialogue with poor workers. To illustrate these c1aims, we analyzed the MCP's statute, the Reading Book for Adults, as well as Paulo Freire's book Education, the Practice of Freedom. <![CDATA[Pressupostos e exigências para uma prática pedagógica "emancipatória" na contemporaneidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100020&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo procura evidenciar que o Movimento de Cultura Popular (MCP) do Recife ganhou notoriedade, na década de 1960, como espaço de lutas por mudanças sociais. Em grande parte, isso aconteceu porque seus intelectuais superaram o entendimento instituído sobre cultura e cultura popular, e o pessimismo que impregnava tal entendimento. Considera-se que o MCP conseguiu dar esse passo em suas propostas de alfabetização de adultos e de ação cultural ao assumir, conforme consta em seu estatuto, a pesquisa, a investigação e o diálogo criativo com os trabalhadores dos setores populares. Para ilustrar essas afirmações foram consultados o Estatuto do MCP, o Livro de Leitura para Adultos e o livro Educação como Prática da Liberdade, de Paulo Freire, entre outros escritos.<hr/>This paper aims at showing that the Movement of Popular Culture of Recife, Brazil (Movimento de Cultura Popular do Recife or MCP) gained renown in the 1960s as a instrument in favor of social changes. Most1y, this happened because its intellectuals transcended the common understanding about culture and popular culture, as well as the pessimism which impregnated such understanding. It is considered that the MCP could take this step in its proposals for adult literacy and cultural action, as they advocated - according to what is stated in its statute -: the research, investigation, and creative dialogue with poor workers. To illustrate these c1aims, we analyzed the MCP's statute, the Reading Book for Adults, as well as Paulo Freire's book Education, the Practice of Freedom. <![CDATA[Entre o sentido do cuidado e o cuidado do sentido: dispositivos formativos, controles e sinuosidades de um novo individualismo na cultura contemporânea]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo procura evidenciar que o Movimento de Cultura Popular (MCP) do Recife ganhou notoriedade, na década de 1960, como espaço de lutas por mudanças sociais. Em grande parte, isso aconteceu porque seus intelectuais superaram o entendimento instituído sobre cultura e cultura popular, e o pessimismo que impregnava tal entendimento. Considera-se que o MCP conseguiu dar esse passo em suas propostas de alfabetização de adultos e de ação cultural ao assumir, conforme consta em seu estatuto, a pesquisa, a investigação e o diálogo criativo com os trabalhadores dos setores populares. Para ilustrar essas afirmações foram consultados o Estatuto do MCP, o Livro de Leitura para Adultos e o livro Educação como Prática da Liberdade, de Paulo Freire, entre outros escritos.<hr/>This paper aims at showing that the Movement of Popular Culture of Recife, Brazil (Movimento de Cultura Popular do Recife or MCP) gained renown in the 1960s as a instrument in favor of social changes. Most1y, this happened because its intellectuals transcended the common understanding about culture and popular culture, as well as the pessimism which impregnated such understanding. It is considered that the MCP could take this step in its proposals for adult literacy and cultural action, as they advocated - according to what is stated in its statute -: the research, investigation, and creative dialogue with poor workers. To illustrate these c1aims, we analyzed the MCP's statute, the Reading Book for Adults, as well as Paulo Freire's book Education, the Practice of Freedom. <![CDATA[Estudo das Inter-relações entre os domínios numérico e algébrico e geométrico no ensino de matemática no secundário: uma análise das práticas de ensino em classes de troisieme e seconde]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100022&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo procura evidenciar que o Movimento de Cultura Popular (MCP) do Recife ganhou notoriedade, na década de 1960, como espaço de lutas por mudanças sociais. Em grande parte, isso aconteceu porque seus intelectuais superaram o entendimento instituído sobre cultura e cultura popular, e o pessimismo que impregnava tal entendimento. Considera-se que o MCP conseguiu dar esse passo em suas propostas de alfabetização de adultos e de ação cultural ao assumir, conforme consta em seu estatuto, a pesquisa, a investigação e o diálogo criativo com os trabalhadores dos setores populares. Para ilustrar essas afirmações foram consultados o Estatuto do MCP, o Livro de Leitura para Adultos e o livro Educação como Prática da Liberdade, de Paulo Freire, entre outros escritos.<hr/>This paper aims at showing that the Movement of Popular Culture of Recife, Brazil (Movimento de Cultura Popular do Recife or MCP) gained renown in the 1960s as a instrument in favor of social changes. Most1y, this happened because its intellectuals transcended the common understanding about culture and popular culture, as well as the pessimism which impregnated such understanding. It is considered that the MCP could take this step in its proposals for adult literacy and cultural action, as they advocated - according to what is stated in its statute -: the research, investigation, and creative dialogue with poor workers. To illustrate these c1aims, we analyzed the MCP's statute, the Reading Book for Adults, as well as Paulo Freire's book Education, the Practice of Freedom.