Scielo RSS <![CDATA[Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0104-704320130002&lang=pt vol. 22 num. 40 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Pesquisa qualitativa: considerações sobre as bases filosóficas e os princípios norteadores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente estudo bibliográfico busca dar sua parcela de contribuição para a discussão dos princípios norteadores da pesquisa qualitativa. Nesse movimento, tece considerações acerca do conhecimento científico, percebido como construção histórica, e enfatiza as bases filosóficas da pesquisa qualitativa e os princípios que integram os estudos e pesquisas classificados nessa abordagem metodológica. A discussão dos resultados deste estudo bibliográfico aponta a Fenomenologia e a Dialética como as grandes bases filosóficas da pesquisa qualitativa.<hr/>This literature search aims to contribute to the discussion of the guiding principles of qualitative research. With this move, we bring some scientific knowledge considerations, which are considered as a historical construction, and we emphasize the philosophical foundations of qualitative research and its guiding principles according to studies into this methodological approach. The results of this literature search highlights Phenomenology and Dialectic as the main foundations of qualitative research. <![CDATA[A verdade ontológica de Luigi Pareyson: implicações para a pesquisa em educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A verdade pode ser interpretada como conceito e como ideia. É partindo da verdade como ideia que o filósofo Luigi Pareyson elabora sua reflexão sobre as formas de relacionamento da verdade com o pensamento. Neste artigo pretendeu-se analisar as características do pensamento expressivo e do pensamento revelativo e refletir sobre sua potencialidade para o campo da produção do conhecimento em Educação.<hr/>Truth can be interpreted as concept and as an idea. Considering truth as an idea, the philosopher Luigi Pareyson reflects on forms of relationship between truth and thought. This paper is aimed at analyzing the characteristics of expressive thought and revealing thought and at reflecting on its potentiality for production of knowledge in Education. <![CDATA[Pesquisas pós-críticas em educação: notas metodológicas para investigações com currículos de gosto duvidoso]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabalho tem o objetivo de destacar algumas notas teórico-metodológicas em torno de pesquisas em educação que se pretendem pós-críticas. Inicia destacando algumas características de teorizações pós-críticas em educação. Em seguida, explicita motivos a partir dos quais é produtivo investigar, numa perspectiva pós-crítica, os ensinamentos de músicas. Adiante, considerando a produtividade de discursos musicais na constituição de posições de sujeito, destaca alguns procedimentos afeitos a pesquisas pós-críticas em educação que empregam análises discursivas segundo inspiração de Michel Foucault. Por fim, traz algumas considerações finais referentes ao compromisso de pesquisar e de tentar escrever pós-criticamente em educação, sobretudo em se tratando de investigar discursos musicais.<hr/>This work aims to point out some theoretical and methodological notes of post-critical investigations in education. We start highlighting some characteristics of post-critical theorizing about education. Then, we present how investigating the teachings from music can be productive in a post-critical perspective. Considering musical discourses and its subjects’ constitutions, we also highlight some procedures of post-critical researches that use the discourse analysis theory based on Michel Foucault. Lastly, we bring some final remarks on the importance of a commitment to investigating the education process and to writing about it from a post-critical perspective, especially when investigating musical discourses. <![CDATA[Discurso, demandas e fronteira: articulações teórico-metodológicas na análise de textos curriculares]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto tem por objetivo apresentar alguns rastros dos caminhos investigativos adotados no grupo de pesquisa, sob minha coordenação, cujo foco de análise consiste na compreensão dos processos de produção e distribuição do conhecimento validado e legitimado em diferentes contextos de formação. Entendemos que as disputas em torno da definição do conhecimento mobilizado nos fazeres curriculares é uma questão política incontornável face às demandas que interpelam as escolas e as universidades públicas em nosso presente. Em diálogo com as abordagens discursivas na perspectiva pós-fundacional, o texto destaca algumas implicações metodológicas desta aposta teórico-metodológica nos processos de investigação desenvolvidos pelo grupo de pesquisa. Operando com o pressuposto que teoria e método são indissociáveis, defendemos que as opções metodológicas precisam fazer sentido dentro do referencial teórico no qual as inscrevemos. O texto explicita alguns dos questionamentos formulados nas diferentes pesquisas concluídas e/ou em curso, bem como a caixa de ferramenta utilizada para a análise do acervo empírico produzido, sublinhando a potencialidade analítica das categorias “demanda” e “fronteira”. As análises apontam que nas lutas de significação em torno de fixação de sentidos de “conhecimento escolar/acadêmico”, o que está em jogo é a produção de outros universais, de outros antagonismos, por meio da produção de outras práticas articulatórias hegemônicas.<hr/>This text is aimed at presenting some traces of the investigative paths adopted in the research group under my supervision, which focuses on understanding the processes of production and distribution of validated and legitimized knowledge in different contexts of teacher education. We understand that the dispute over the definition of knowledge which is mobilized in curricular practices is an unavoidable political question under the demands of public schools and universities in our present time. In dialogue with the discursive approaches under a post-foundational perspective, the text highlights some implications derived from this theoretical-methodological standpoint in the investigative processes developed by our research group. Operating on the assumption that theory and method are inseparable, we defend that methodological options must make sense within the theoretical references we follow. The article makes some reflections formulated in different research studies (concluded and/or in process) explicit as well as the analytical tools employed for the analysis of the empirical collection produced, emphasizing the analytical potentiality of categories such as “demands” and “frontiers”. Our analyses identifies that in the struggles for meaning over the establishment of different senses for “school/academic knowledge”, what is really at stake is a production of other universals, and other antagonisms, by means of the production of other hegemonic practices. <![CDATA[Por que etnografia no sentido estrito e não estudos do tipo etnográfico em educação?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A ampliação das metodologias qualitativas na pesquisa educacional tem aberto inúmeras novas possibilidades de investigação. Uma que tem alcançado grande visibilidade entre os pesquisadores é a etnográfica, oriunda da antropologia. Contudo, há claramente, em boa parte das pesquisas realizadas no campo da educação, uma utilização da etnografia de forma instrumental, reduzindo-a a uma técnica de coleta de dados, o que se origina numa perspectiva deturpada e empobrecedora sobre ela. Essa forma de apropriação é sintetizada muitas vezes na afirmação de que não se realizam pesquisas etnográficas na educação, mas sim pesquisas “do tipo”, “de inspiração” “de cunho”, “de caráter” etnográfico. Buscamos neste artigo afirmar a pesquisa etnográfica no campo educacional, esclarecendo alguns de seus pressupostos epistemológicos, e refutando alguns argumentos utilizados para a sua negação.<hr/>The expansion of qualitative methodologies in educational research has opened up many new possibilities for research. One possibility that has reached high visibility among researchers is the ethnographic one that came from anthropology. However, there is clearly in great part of the researches in the field of education a substantial use of ethnography in a merely instrumental manner, reducing it to a technique for the collection of data based on a misreported and minimized perspective. This form of ownership is often summarized in the statement that we do not perform ethnographic researches in education, but rather researches of ethnographic “type”, “inspiration”, “characteristic”, “approach”. We seek in this article to affirm that ethnographic research must be recognized in the educational field, clarifying some of its epistemological assumptions, and refuting some arguments used for its denial. <![CDATA[(Re) visitando categorias teórico-metodológicas a partir da pesquisa crítica de colaboração]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo apresenta uma reflexão sobre a potencialidade da Pesquisa Crítica de Colaboração (PCCol) a partir da ressignificação de duas categorias teóricometodológicas - sentido e significado e zona de desenvolvimento proximal - circunscritas aos trabalhos realizados pelo grupo de pesquisa Linguagem, Educação, Formação de Professores e Infância (LEFoPI/CNPq/UFJF). As pesquisas desenvolvidas no interior do grupo estão fundamentadas nos princípios da perspectiva histórico-cultural, especialmente no pensamento de Lev Vygotsky, no campo da psicologia, e de Mikhail Bakhtin, no campo da filosofia da linguagem. As categorias de sentido e significado e zona de desenvolvimento proximal estão circunscritas no campo teórico e metodológico da Pesquisa Crítica de Colaboração. Teórico porque apresenta e sustenta uma visão de sujeito inscrito em determinada sociedade, história e cultura. Metodológico porque as categorias auxiliam na análise da “produção-geração” dos dados ao se filiar a uma determinada maneira de pensar a subjetividade a partir da cena discursiva. As categorias constituem-se como categorias de interpretação. A opção pelos referenciais está pautada na busca de compreender o movimento dialógico na produção do conhecimento como elemento para uma práxis revolucionária, que possibilita uma autotransformação do sujeito e uma transformação do seu espaço de ação no/com o mundo.<hr/>This article focuses on the potential of Collaborative Critical Research - PCCol from the (re) signification of two theoretical and methodological categories - meaning and significance and zone of proximal development - limited to the works carried out by the research group Language, Education, Teacher Education and Childhood - LEFoPI / CNPq / UFJF. The researches carried out within the group are based on the principles of cultural-historical perspective, especially on the thought of Lev Vygotsky, in the field of psychology, and Mikhail Bakhtin, in the field of philosophy of language. The categories of meaning and significance, and zone of proximal development are circumscribed by the collaborative critical research theory and methodology. Theoretical because it presents and holds a vision of the subject enrolled in a certain society, history and culture. Methodological because the categories help analyzing the “production-generation” of the data when it joins a certain way of thinking the subjectivity from the discursive scene. The categories are categories of interpretation. The choice of these references is guided by the search of understanding the dialogic movement in the production of knowledge as an element for a revolutionary praxis, which enables a self-transformation and a transformation of the space of action in /with the world. <![CDATA[O que é um estudo de caso qualitativo em educação?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Na introdução do texto busca-se explicitar um conceito de rigor metodológico, que não é medido pela nomeação do tipo de pesquisa, mas pela descrição clara e pormenorizada do caminho seguido pelo pesquisador para alcançar os objetivos e pela justificativa das opções feitas neste caminho. Em seguida, discute-se o conceito e os fundamentos do estudo de caso qualitativo em educação. Indicam-se ainda as fases em que se desenvolve um estudo de caso, tomando-se como exemplo os estudos de caso desenvolvidos no contexto de uma pesquisa que avalia o Programa de Formação de Professores em Exercício (PROFORMAÇÃO). A parte final do texto descreve e comenta dois exemplos de pesquisa que deixam mais evidente a conveniência - ou não - do uso da denominação de estudo de caso.<hr/>First, this paper tries to make clear a concept of methodological strictness which is not measured by naming the type of research, but by making a clear and detailed description of the route followed by the researcher to reach the objectives and by clearing up the reasons for each methodological choice. Next, it discusses the concept and theoretical foundations of case study in education. Moreover, it points out the steps to conduct a case study taking as example case studies developed in the context of an evaluation research of a teacher education program called PROFORMAÇÃO. The final part describes and comments on two examples of research to clarify whether or not it is convenient to label the study as case study. <![CDATA[Identidade, relação e contexto: uma releitura epistemológica dos métodos biográficos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo desenvolve algumas ideias teóricas, epistemológicas e metodológicas sobre os métodos biograficamente orientados na pesquisa sobre educação de adultos, numa perspectiva sistêmica e construtivista. O objetivo é criar uma estrutura para compreender os pressupostos básicos da pesquisa baseada nesses métodos, colocando no ponto central a procura de identidade, que é interpretada aqui como incorporada, relacional/de conversação e contextual. Formação e identidade estão intimamente interligadas; na verdade podemos ler a ontogenia (o processo de desenvolvimento da própria identidade durante toda a vida) como um processo de aprendizagem. No entanto, isso significa também que os outros estão envolvidos: as narrativas biográficas são coconstruídas. É possível ler a pesquisa através das lentes de diversas metáforas: como a descrição de uma trajetória ou como o desdobrar-se de um caminho; aqui, outras duas metáforas que se propõem para interpretar a pesquisa são o “pacto” e o “olhar”. Ambos envolvem uma reciprocidade. Do ponto de vista metodológico, vários pesquisadores (em coerência com seus pertencimentos disciplinares e paradigmáticos) enfrentam esse problema de diversos modos, variando da utilização maciça de reflexividade pessoal, até o pleno envolvimento dos participantes em uma pesquisa cooperativa.<hr/>The paper develops theoretical, epistemological and methodological ideas about biographical oriented methods in adult education research, from a systemic and constructivist perspective. The aim is to create a framework to understand basic assumptions in researches that are based on these methods, focusing on the quest for identity that is interpreted here as embodied, relational/conversational and contextual. Education and identity are deeply interconnected; in fact, we can read ontogenesis (the process of developing one’s own identity throughout life) as a process of learning. But this also means that it happens in relation to others: biographical narratives are co-constructed. We can read research through the lenses of different metaphors: as describing a trajectory or as developing a path; other two metaphors are proposed here to interpret the research relationship: the “pact” and the “view”. Both imply reciprocity. Methodologically, different researchers (coherently with their paradigmatic backgrounds) face this aspect in different ways, from a massive use of personal reflexivity to a full participants´ engagement with a cooperative research. <![CDATA[Pesquisa biográfica, clínica narrativa e análise da relação com a escrita]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo propõe ao leitor a descrição de um dispositivo de produção biográfica e de análise relativa à escrita, visando explorar, em uma situação de grupo, a parte de invalidação ou de autorização ligada às representações da escrita para os participantes. A intenção do autor é ilustrada por um exemplo clínico, destinado a questionar as articulações entre o registro intrapsíquico e o registro sociocultural na construção da relação com a escrita.<hr/>This article provides the reader with a description of a biographical production and writing analysis device to explore, in a group situation, the invalidation or authorization passage related to representations of writing for the participants. The aim of the author is illustrated by a clinical example to question the links between intrapsychic and sociocultural registers in the construction of their relation with writing. <![CDATA[Entrevista narrativa com especialistas: aportes metodológicos e exemplificação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo analisa o aporte metodológico da entrevista narrativa e da entrevista com especialistas, e sua contribuição para a pesquisa qualitativa em Educação. Apresenta, inicialmente, algumas reflexões em torno da Fenomenologia Social de Alfred Schütz e sua relação com a pesquisa qualitativa. Em seguida, são discutidos os procedimentos da entrevista narrativa desenvolvidos por Fritz Schütze, bem como aspectos metodológicos da entrevista com especialistas apontados por Michael Meuser e Ulrike Nagel. Na parte final do artigo, apresentam-se resultados de uma pesquisa realizada com base em entrevistas narrativas com gestores educacionais responsáveis pela implementação de políticas de inclusão nos sistemas de ensino. Os resultados deste estudo apontam que a utilização de entrevistas narrativas com especialistas em pesquisas qualitativas em Educação possui uma dimensão científica e política, na medida em que permite o aprofundamento teórico sobre a trajetória biográfica e profissional dos gestores e a relação desta com os pressupostos que orientam suas ações na efetivação de políticas educacionais.<hr/>This article analyzes the methodological approach of the narrative interview and interviews with experts as well as the contribution of these methods to qualitative research in Education. The first section briefly examines the social phenomenology of Alfred Schütz and his contribution to qualitative research. The next section discusses the procedures of the narrative interview developed by Fritz Schütze as well as the methodological aspects of interviews with experts as highlighted by Michael Meuser and Ulrike Nagel. In the final section, there is a presentation of examples of a research project based on narrative interviews with educational managers, who are responsible for inclusion policies in the educational system. The findings of this study suggest that qualitative research in Education through narrative interviews with experts presents a scientific and a political dimension. This kind of research enables the theoretical reflection on the biographical and professional trajectory of the managers and its relation to the assumptions that guide their actions for effective policies in education. <![CDATA[A construção do campo da pesquisa sobre formação de professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O propósito deste artigo é discutir o campo de pesquisa sobre formação de professores. Para tal, o autor procurou responder as seguintes questões: Como se constituiu o campo de pesquisa sobre formação de professores no Brasil e no mundo? Como ele se consolidou como tal? Quais as principais modificações ocorridas nesse campo em termos de temáticas e metodologias de pesquisa? Quais são os atuais focos de investigação desse campo? Quais as principais críticas e os problemas enfrentados por ele desde o seu surgimento? Quais as recomendações para que se aumente a qualidade das pesquisas sobre formação de professores e, por via de consequência, que o campo se fortaleça? Ainda que se trate de um campo de pesquisa relativamente novo na área de Educação, a formação de professores vem se desenvolvendo muito rapidamente. Tal crescimento coloca desafios para esse campo em termos da qualidade de suas produções acadêmicas.<hr/>This article is aimed at discussing the field of research on teacher education. In order to do that, the author sought to answer the following questions: how has the field of research on teacher education been constructed in Brazil and around the world? How has it been consolidated as such? What are the main changes in this field regarding research topics and methodologies? What are the main focuses on this field? What are the main criticisms and problems this field has faced since its establishment? What are the main recommendations concerning the field of research on teacher education in order to improve the quality of the researches and, as a consequence, to strengthen the field? Although it has been a relatively new field of research in the area of Education, the research on teacher education grows quite quickly and new challenges appear in the field in terms of quality of its academic production. <![CDATA[Um educador itinerante: o caso Rocha Pombo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Analisar os significados do viajar na trajetória do professor paranaense Rocha Pombo é o objetivo deste trabalho. Defende-se que ao longo da trajetória do educador, o deslocamento por diferentes espaços foi fundamental para a sua legitimação no campo intelectual. Com base análise das fontes, conclui-se que contatos estabelecidos com diferentes sujeitos, em diferentes estados e instituições, foram cruciais para a adoção e circulação dos livros didáticos do intelectual em âmbito nacional. Se para muitos, viajar para o exterior possibilitava o acesso às fontes e a arquivos tidos como essenciais para a escrita da História do Brasil, o deslocamento do intelectual paranaense o projetou em âmbito nacional, possibilitando a ampliação da própria noção de Brasil construída pelo educador.<hr/>Analyzing the meanings of traveling in the trajectory of the educator Rocha Pombo isthe goal of the present work. It is argued that throughout the trajectory of the educator, the movement in different spaces was critical to his legitimacy in the intellectual field. According to the analysis of the sources, it appears that contacts established with different subjects, in different states and institutions, were crucial for the adoption and circulation of his books nationwide. If, for many, traveling abroad enabled access to sources and files considered essential for writing the history of Brazil, the movement of Rocha Pombo was an important way for his propagation nationwide, and it enabled the expansion of the his own definition of Brazil. <![CDATA[Estudar e aprender em duas cartografias]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O que impulsiona o aprender e leva os corpos a ultrapassarem seus limites e comporem novos aprendizados? Como acompanhar o aprender, uma vez que ele se dá no desenrolar de respostas impossíveis de serem antevistas? As pesquisas em Educação, atentas aos conceitos da Filosofia da Diferença de Gilles Deleuze, fazem vir ao mundo, cada vez mais, novos modos de fazer pesquisa em Educação, e de conceber o conceito de aprender, de articular o que se passa nas pesquisas e nos corpos que aprendem, de registrar os movimentos e os fluxos do aprender. Neste ensaio, as ações do aprender são devolvidas às relações de heterogeneidade entre signos e respostas, e são cartografadas. O circuito do aprender não traça mapas fixos, mas, sim, uma e outra cartografia, a cada encontro, a cada trajeto, a cada aprendizado. Aprender é criar, não representar um mundo ou uma conjuntura existente. Antes, é criar pensamentos e inspirar novas maneiras de viver. O aprendiz investiga não a solução. Em vez de cercar e capturar o saber por meio de reconhecimentos, representações e resultados, o aprendiz difere os conhecimentos, prolonga-os em campos problemáticos, persegue e é perseguido por perguntas-máquinas, e faz proliferar ilimitadamente as respostas.<hr/>What drives learning and takes the bodies beyond their limits towards new learning? How to follow up learning, if it occurs in the normal course of answers impossible to be predicted? Researches in Education, according to the concepts of Gilles Deleuze’s Philosophy of Difference, bring to the world, more and more, new ways to do research in education, to conceive the concept of learning, to articulate what happens in the researches and the bodies that learn, to record the movements and flows of learning. In this paper, questions regarding learning are returned to heterogeneity relations between signs and answers, and are mapped. Learning circuits do not draw fixed maps, but rather one and another map every meeting, in each path, in every learning. Learning is to create, not to represent a world or an existing conjuncture. It is better to create thoughts and inspire new ways of living. The apprentice investigates not the solution. Instead of surrounding and capturing the knowledge through recognitions, representations and results, the apprentice differentiates knowledge, extends it through problematic fields, pursues and is pursued by machine-questions, and allows the unlimited proliferation of answers. <![CDATA[Games e educação: desvendando o labirinto da pesquisa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Os jogos eletrônicos completaram mais de 50 anos de existência e, ao longo desse tempo, conquistaram diferentes espaços, indo da indústria de entretenimento de maior faturamento do mundo a objeto de investigação nas universidades internacionais e brasileiras. Além disso, conquistaram também jogadores do gênero feminino, mudando totalmente as ideias que se tinha desse artefato que, além de divertir, entreter, também se constitui em um objeto cultural. Com o objetivo de aprofundar as discussões em torno dos jogos digitais, o Grupo de Pesquisa Comunidades Virtuais, financiado pela FAPESB, realizou no período 2010-2012, o projeto Games Studies, que tinha o objetivo de mapear as pesquisas existentes no Banco de Teses e Dissertações da Capes, na área de Educação, a fim de identificar as principais tendências teórico-metodológicas dessas investigações e suas possíveis contribuições para a comunidade acadêmica. Assim, este artigo objetiva apresentar os resultados dessa pesquisa, que foi realizada por meio de uma abordagem quali-quantitativa, na qual foram analisadas dezenove dissertações e cinco teses. Os resultados apontam uma tendência por pesquisas de base qualitativa e predominância de interlocução com autores clássicos como Huizinga, Caillois, Vygotsky, Piaget, e mais contemporâneos como Alves, Moita e Santaella. A pesquisa conclui que as investigações consolidaram os games como objeto de investigação nos cenários acadêmicos brasileiros, influenciando na publicação de novas literaturas na área, na criação e consolidação de eventos, bem como na produção de games voltados para a Educação.<hr/>Electronic games have been around for more than 50 years now and, throughout this period of time, they have reached different niches: from the world’s most profitable entertainment industry to research theme in Brazilian and international universities. In addition, they have attracted female players, what totally changes the ideas on such artefact since it is not only an entertainment tool, but also a cultural driver. The Virtual Communities Research Group, sponsored by FAPESB, aims to discuss in greater depth digital games and it has led a project called Game Studies in 2010/2012 that mapped research papers from Capes’ thesis and dissertation education database in order to identify the main theoretical and methodological trends in such researches and their possible contributions to the academic communities. Thus, this paper aims to present the results of the aforementioned project, in a both qualitative and quantitative basis, which comprises nineteen dissertations and five theses. The analyses point out a trend towards qualitative basis as well as classic (Huizinga, Caillois, Vigotsky and Piaget) and contemporaneous (Alves, Santaella and Moita) authors. This study concludes that those researches support the games as research themes in Brazilian academic communities, what leads to the publication of new literature in this field, the establishment of specific events and the production of education-based games as a result. <![CDATA[Descolonizando a pesquisa com a criança: uma leitura pós-colonial de pesquisa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo objetiva problematizar a atividade de pesquisa, pondo em foco como as pesquisas dão voz à criança e, em diálogo com Spivak, que questiona se pode o subalterno falar, alinhamos a discussão nos nexos entre infância-subalternidadepesquisa. Nesse sentido, a partir do que já foi visto numa perspectiva qualitativa de pesquisa, marcada pela polissemia dessa produção e procurando seguir adiante nos debates já existentes sobre a temática, argumentamos a partir dos estudos culturais e pós-coloniais, propondo uma pesquisa que, deslocando o próprio sentido de colonização e problematizando-o, questione a subalternidade da infância. Questionamos: o que dar voz ao outro na e pela pesquisa implica? A partir do diálogo com Bhabha, Bakthin e Spivak, argumentamos que o ato de pesquisar se dá de forma contingencial no entre-tempo da enunciação. Emerge como efeito do espaço intersubjetivo de significação e como negociação, articula de forma contingencial e contextual sua produção. Nesse “entre” reside a pesquisa e dele emerge a agência política do pesquisador. Diante disso, discutimos a pesquisa com a infância, trazendo alguns eventos de pesquisa em análise.<hr/>This article aims to problematize the activity of research, focusing on how researches give voice to a child. In dialogue with Spivak, who questions if the subaltern can speak, we align our discussion with the links between childhood-subalternity-research. In this sense, according to what we have already seen in a qualitative perspective of research, marked by the polysemy of this production and seeking to move forward in the current debates about the theme, we argue from the point of view of cultural studies and post-colonial studies and we propose a research that, by shifting its own sense of colonization and problematizing it, questions the subalternity of childhood. We question: What does giving voice to the other in and for the research imply? From the dialogue with Bhabha, Bakhtin, Spivak, we argue that the act of doing research takes place in a contingent form in the inbetweenness of enunciation. It emerges as effect of the intersubjective space of signification and as negotiation, and it articulates in a contingent and contextual way its production. In this “between”, we find the research and from it emerges the political agency of the researcher. According to this, we discuss research with childhood, bringing some events of research in analysis. <![CDATA[Notas epistemológicas desde una investigación feminista sobre educación sexual]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente artículo se analizan los rasgos centrales de una línea de investigación en Educación Sexual orientada desde una crítica epistemológica feminista y dirigida a indagar las políticas educativas que en la Argentina se desarrollan desde el año 2006. El proyecto adopta la modalidad de investigación acción participativa que, reconociendo el carácter sexuado de todos los cuerpos implicados en la investigación, se caracteriza por: reflexividad feminista acerca de los supuestos básicos de la investigación; búsqueda sistemática y complejizadora de trato igualitario entre sujetos con posiciones institucionales diversas y jerárquicamente vinculadas; concepción de “conocimiento escolar” como una expresión de las formas tradicionales (patriarcales) de construcción y división del saber; concepción de “objetividad” como construcción intersubjetiva; desarrollo de acciones de intervención pedagógica y compromiso político con otros modos “semilla” en que se despliega el proyecto. Así, se perfila una autoridad epistémica: las maneras válidas de “pararse” y colocar un punto de vista de quienes conocen, qué puede ser considerado como “creíble” y de quién o de quiénes provienen los conocimientos creíbles al investigar políticas educativas relacionadas con las relaciones de género y la construcción social del cuerpo sexuado.<hr/>In this article, the main characteristics of a research Project on Sexual Education are analyzed. The project is oriented by a feminist epistemological critique and it has been studying educational policies in Argentine since 2006. It is based on a participatory action research methodology that takes into account that bodies are sexed and it presents the following characteristics: feminist reflexivity over the basic assumptions underlying the research; systematic egalitarian relationships between professors and researchers; a definition of “school knowledge” as a patriarchal construction; “objectivity” as intersubjective construction; multiple pedagogical actions leading to a non-sexist and non- heteronormative sexual education in schools. In this way, it is developed an epistemic authority about a valid standpoint - what should be accepted as “believable” and from whom believable knowledge should be accepted when doing research on educational policies on gender and social building of sexed bodies. <![CDATA[A crise ambiental em evidência: análise do discurso foucaultiano: modos de fazer pesquisa em educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo tem como pretensão colocar em suspenso o discurso da crise ambiental por meio das letras de rock and roll de diferentes países ocidentais para pensarmos na trama discursiva que vem compondo o campo da Educação Ambiental. Para isso, selecionamos como metodologia algumas ferramentas da análise do discurso a partir de Michel Foucault, operando especificamente com os conceitos de discurso e enunciado. Sendo assim, apoiada em autores como Michel Foucault, Félix Guattari, Isabel Carvalho e Leandro Belinaso Guimarães, a pesquisa demonstra a importância da cultura na produção de modos de ser e estar na contemporaneidade. Ao estudar o discurso da crise ambiental presente nas letras de rock, entende-se que tal artefato cultural auxilia para colocar em operação uma relação de poder ao fabricar verdades, produzir sentidos e constituir sujeitos. Destacamos que este artigo nos evidencia uma das formas de olhar para a crise ambiental: o homem como principal destruidor de nosso planeta.<hr/>The present study aims to highlight the environmental crisis speech through rock and roll lyrics of different western countries in order to analyze the discourse in the field of Environmental Education. To do that, we chose as methodology the discourse analysis approach of Michel Foucault, specifically his concepts of discourse and enunciation. Authors like Michel Foucault, Félix Guattari, Isabel Carvalho and Leandro Belinaso Guimarães offer support for the research, which demonstrates the importance of culture in the production of the ways of living in the contemporaneity. Studying the environmental crisis speech presented in rock and roll lyrics helps us understand that this cultural artifact leads to the construction of a relation of power, once it makes us believe in certain truths, producing meanings and constituting beings. We highlight that the present article brings up evidence of a way to face the environmental crisis: mankind as the main destroyer of our planet. <![CDATA[Fundamentos teórico-metodológicos da pesquisa em educação: o ensino superior em música como objeto]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo apresenta considerações teórico-metodológicas sobre a escrita de pesquisas denominadas de “estado do conhecimento”. Com base na terminologia encontrada na literatura referente ao tema, o texto apresenta uma proposta de distinção entre o “estado da arte” e o “estado do conhecimento”, comumente considerados como sinônimos. Ancorado nessa distinção terminológica, o autor descreve os resultados do “estado do conhecimento” realizado para a pesquisa de doutoramento em Educação sobre a permanência de práticas tradicionais típicas dos Conservatórios de Música nas instituições contemporâneas de Ensino Superior. Por meio desse exercício foi possível perceber que vários estudos já vinham identificando a permanência e manutenção dessas práticas, e sinalizando a necessidade de reformas. Tal fato acabou por sublinhar a força explicativa do conceito bourdesiano de habitus, possibilitando a construção da noção de habitus conservatorial, ferramenta teórica que norteou a análise dos documentos curriculares de alguns cursos de Licenciatura em Música do Brasil.<hr/>This paper presents some theoretical and methodological considerations on the writing researches called “state of knowledge”. According to the terminology in specialized literature, the text proposes a distinction between the “state of the art” and the “state of knowledge”, commonly regarded as synonyms. Based on this terminological distinction, the author describes the results of the “state of knowledge” carried out to his doctoral research in Education on the permanence of traditional practices of the Conservatories of Music in contemporary higher education institutions. Through this research, it was possible to notice that several studies were already identifying the permanence and maintenance of these practices, and signaling the need for reform. This fact emphasized the explanatory power of the Bourdieusian concept of habitus, allowing the construction of the notion of conservatorial habitus, a theoretical tool that guided the analysis of the curriculum of some courses of Music Teaching in Brazil. <![CDATA[Exercício de intimidade: uma aproximação com a aprendizagem da escrita de si]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Diferentemente do que se imagina, as crianças escreveram sobre si mesmas em agendas, diários e cartas que, ainda, não mereceram suficiente atenção para a guarda e investigação, uma vez que não se valorizava o universo não adulto. Publicações, eventos acadêmicos e exposições sobre a escrita infantil expressam uma inflexão na historiografia e historiografia da educação. Entendendo que uma primeira aproximação com o universo infantil, a partir da escrita, remete de imediato à compreensão de que há uma diferença entre escrever sobre a infância e escrever na infância, este artigo volta-se para as cartas escritas por crianças. Para tanto, elege três estudos, no âmbito da historiografia da educação, sobre a aprendizagem e exercício dessa escrita autobiográfica no espaço doméstico, no exílio e no espaço escolar, o que permite interrogar sobre a centralidade que a escrita de cartas teve na aprendizagem dos códigos de civilidade, no autoconhecimento, na formação moral e na internalização de normas gramaticais. Em diálogo com historiadores da educação que têm produzido uma reflexão sobre a escrita infantil, a interpretação aqui tecida indica que, longe de serem escritas livres, as cartas analisadas não estão imunes ao controle dos adultos e trazem, ainda que invisíveis, as marcas dos pais, preceptores e professores que incentivam, aplaudem, corrigem. Defende-se, por fim, ser preciso sensibilizar o poder público sobre a imperiosa necessidade de estabelecer uma política de preservação das escritas infantis, em especial as das escolas.<hr/>Contrary to what one might think, children have practiced self-writing on their agendas, diaries and letters, although they have not yet adequately deserved enough attention for safekeeping and research, since they have not been valued for the adults´ universe. Publications, academic events and exhibitions of children´s writing express an inflexion point in historiography and historiography of education. Understanding that a first approach to the child´s universe, from the writing, immediately points to the realization that there is a difference between writing about childhood and writing during childhood, this article focuses on letters written by children. Therefore, we elect three studies according to the historiography of education on learning and exercise of autobiographical writing at home, in exile and at school, which allows us to question about the centrality that writing letters had in learning codes of civility, self-knowledge, moral formation and internalization of grammatical rules. In dialogue with historians of education who have produced a reflection on children’s writing, our interpretation is that, far from being a free writing, the analyzed letters are not immune to the adults’ control and, although invisible, they present the influence of their parents, tutors and teachers who encourage, applaud and correct them. We defend that it’s necessary to sensitize the public power about the urgent need to establish a policy for preserving children’s writing, particularly those in schools. <![CDATA[Modos de ver, sentir e questionar: a presença do gênero e da sexualidade no curso de pedagogia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo objetiva demonstrar como está configurada a presença das questões de gênero e sexualidade no curso de Pedagogia e os aspectos evidenciados no processo de constituição dessa presença. De natureza qualitativa, foi construído por meio de entrevistas semiestruturadas com seis professores (as) do curso de Pedagogia. Os resultados anunciam que as questões em torno do gênero e da sexualidade naquele curso são atravessadas por campos e políticas de silêncios, que se fazem presentes tanto no âmbito do currículo, enquanto materialidade, como no âmbito das identidades de alguns (as) discentes e nas relações de poder estabelecidas entre docentes do próprio curso. Porém, ao mesmo tempo, observamos processos, práticas e sujeitos que enunciam e reivindicam a iminência desses sentidos, buscando produzir novos significados e sentidos sobre gênero e sexualidade no âmbito da formação inicial de professores (as). Desta forma, identificamos que os (as) docentes compartilham angústias, preocupações, expectativas, ideias, práticas e assinalam presenças do gênero e da sexualidade no curso mediante audácias e estripulias, por meio de arranjos que por vezes tencionam ou silenciam, sem, contudo, deixarem de produzir sentidos e sujeitos e de serem produzidos por esses.<hr/>This article aims to demonstrate how it is configured the presence of gender and sexuality in the Pedagogy course and the aspects noted by this process. This study is of a qualitative nature. We applied semi-structured interviews to six professors of a Pedagogy course. According to the results, issues around gender and sexuality in that course are crossed by a silence policy both in the curriculum, as materiality, as in the context of the identities of some students and in the power relations established among professors of the course. But, at the same time, we see processes, practices and subjects that enunciate and claim the imminence of these meanings, seeking to produce new ideas and feelings about gender and sexuality in the context of initial formation of teachers. Thus, we identified that professors share anguish, concerns, expectations, ideas, practices and point out the presence of gender and sexuality in the course by audacities and transgressions, which occur through arrangements that sometimes cause tension and silence, without ceasing producing meanings and subjects and being produced by them. <![CDATA[Memórias digitais: escritas de si nas comunidades escolares do Orkut]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo procuro refletir sobre as escritas de si encontradas na rede social do Orkut, mais especificamente nas comunidades escolares do Colégio Militar do Rio de Janeiro e do Colégio Marista São José do Rio de Janeiro, considerando-as escritas autobiográficas virtuais sobre a vida escolar; nas palavras de Sibilia (2008), um verdadeiro festival de vidas privadas, um “show do eu”. Se a mão dos sujeitos incansavelmente deslizava, anotava os apontamentos da vida cotidiana em diários íntimos, cadernos, folhas, em caráter secreto, num tempo das tecnologias digitais, o usuário move-se sobre teclados, telas, deixando registros da sua vida, tornando, portanto, visíveis as suas histórias do cotidiano escolar. Como os usuários narram as suas histórias escolares? Quem são esses navegadores? Essas questões me instigam a pensar que o registro das experiências escolares possibilita ao sujeito “desnudar-se” (SOUZA, 2006). Valho-me dos estudiosos Chartier (2002), Aymard (2009), Muzart (1998), Lèvy (1999) e Lejeune (2008) para ajudar a pensar que os sujeitos também se constroem nos diversos suportes das escritas pessoais. Assim, essas escritas de si postadas na web podem se constituir elos no tecido das lembranças dos sujeitos que não se intimidam em contar as suas histórias escolares nesses novos suportes de escrita.<hr/>In this article, we try to reflect on the self-writings on the social communities of Orkut, specifically the ones from the school communities of Colégio Militar do Rio de Janeiro and Colégio Marista São José do Rio de Janeiro. We believe they are virtual autobiographical writings about the school life; according to Sibilia (2008), a true private lives festival, a “show of the self “. If the hand of the subject tirelessly slid, taking notes of the daily life in intimate diaries, notebooks, sheets, secretly, at the time of digital technologies, the user moves on keyboards, screens, leaving registrations of his life, making visible their school stories. How do the users narrate their school stories? Who are those users? These questions led us to think that the writing about the school experiences allows the subject (SOUZA, 2006) to show himself through it. Our study is based on specialists such as Chartier (2002), Aymard (2009), Muzart (1998), Lèvy (1999) and Lejeune (2008), who led us to understand that the subjects are also built through their personal writing in several medium. Those writing of the self on the web may establish links with the memories of the subjects, who are not afraid of sharing their school stories in these new writing medium.