Scielo RSS <![CDATA[Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=0104-704320150001&lang=es vol. 24 num. 43 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Ediorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432015000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432015000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Simón Rodríguez: educación popular y la invención de la escuela popular]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432015000100025&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este texto se propone presentar el concepto de educación popular creado por Simón Rodríguez, además de analizar en qué medida es posible pensar una nueva escuela a partir del mismo. Desde la descripción del concepto de Scholé propuesto por Rancière, se realizó un análisis crítico de la forma escuela. Sobre la base de este análisis se intentara mostrar que la escuela, tal como es definida no es una invención griega, sino una invención latinoamericana. Más específicamente se pretende mostrar que el concepto de educación popular propuesto por Rodríguez es la condición de posibilidad de una forma inédita de escuela.<hr/>Propõe-se apresentar neste texto o conceito de educação popular criado por Simón Rodríguez, além de analisar em que medida é possível pensar uma nova escola a partir do mesmo. A partir da descrição do conceito de Scholé proposto por Rancière, realizou-se uma análise crítica da forma da escola. Como base nesta análise, procurouse mostrar que a escola, tal como é definida, não é uma invenção grega, mas sim uma invenção latino-americana. Mais especificamente pretende-se mostrar que o conceito de educação popular proposto por Rodríguez é a condição de possibilidade de uma forma inédita de escola.<hr/>This paper aims to introduce the concept of popular education created by Simón Rodríguez and to analyze to what extent it is possible to consider a new school model based on this notion. A description of the concept of scholé, as proposed by Rancière, serves as a point of departure, to performing a critical analysis of this school model, which attempts to show that the school, as it is defined, is a Latin American as opposed to a Greek invention. More specifically, this text seeks to reveal how the concept of popular education proposed by Rodríguez offers the conditions for the possibility of a new form of schooling. <![CDATA[La educacion aprende con el hombre a continuar el trabajo de la vida: educación, trabajo y salud en algunas experiencias fundadoras]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432015000100037&lng=es&nrm=iso&tlng=es O texto aborda algumas significativas formulações que, articulando trabalho e formação, se desenvolveram na Itália, na França e no Brasil em torno da temática da saúde do trabalhador. Assim, o artigo apresenta e discute algumas iniciativas que, em tempos e locais distintos, fortaleceram e fortalecem a noção de homem e mulher como sujeitos políticos, iniciativas que têm a particularidade - e que representa um fio condutor comum entre elas - de ter em primeiro plano o trabalhador, seu trabalho e seus saberes. Trata-se de um texto de natureza teórica e que articula as contribuições de diferentes áreas do conhecimento, como os estudos na área da saúde do trabalhador, da educação e da filosofia. O texto destaca que, se na educação popular parte-se da premissa que o trabalhador é, no sentido forte do termo, compreendido como sujeito dos processos no qual está inserido, o mesmo não ocorre quando se fala do trabalho no âmbito da relação salarial ou dos processos saúde e doença nos meios laborais. Todavia, há perspectivas que oferecem outra visada sobre a questão e possibilitam a construção de práticas contra-hegemônicas.<hr/>This paper addresses some significant formulations linking work and training that were developed in Italy, France and Brazil and concern issues related to workers' health. It presents and discusses some initiatives, undertaken in different locales and at various moments, which strengthened - and continue to strengthen - the notion of man and woman as political subjects. What's distinctive about these initiatives - and a common thread that binds them - is the fact that they prioritize workers, their work, and their knowledge. This is a theoretical text that draws upon contributions from different spheres of knowledge, such as studies in the areas of workers' health, education, and philosophy. Emphasis is placed on the fact that while popular education departs from the premise that workers are understood to be the subjects of the processes in which they're inserted, the same is not true when discussing work in the context of wage relations or health and illness issues in the work environment. However, there exist perspectives that offer alternative insights regarding the issues and allow for the creation of counter-hegemonic practices.<hr/>Este documento aborda algunas formulaciones significativas, qué vinculan el Trabajo y la Formación, desarrollándose en Italia, Francia y Brasil en torno a la problemática de salud del trabajador. Así este artículo presenta y discute algunas iniciativas, em diferentes momentos y lugares donde fortalecerán y fortalecen la noción de hombre y mujer como sujetos políticos, iniciativas que tienen particularmente - un hilo conductor común entre ellas - para tomar el primer plano del trabajador, su trabajo y sus conocimientos. Se trata de un texto teórico que articula las aportaciones de diferentes áreas del conocimiento, como los estudios del área de la salud, la Educación y la Filosofía de los trabajadores. El texto señala que, en la educación popular se comienza con la premisa de que el trabajador se encuentra en el sentido fuerte, entendida como objeto de un procedimiento en el que se inserta, No ocurre lo mismo cuando se habla del trabajo en el ámbito de las negociaciones salariales o de los procesos de salud y enfermedad en los medios laborales. Sin embargo, hay perspectivas que ofrecen outro objetivo en el tema y que permiten la construcción de prácticas contra-hegemónicas. <![CDATA[Educación popular y movimientos sociales contemporáneos: algunas notas para la reflexión.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432015000100049&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo resulta de um esforço de delimitação de um campo teórico-conceitual que possa corporificar com alguma propriedade política e epistêmica algumas das tendências hegemônicas de Educação Popular (EP). Reconhecemos que, embora a palavra hegemonia possa estar na atualidade sob forte suspeição, o seu uso em nosso artigo não significa uma "vontade de verdade" e/ou de "poder", e sim uma predisposição visceral para a dialogicidade, para a aventura de pensamento que, sem abrir mão do rigor e dos seus compromissos éticos e políticos, vem apostando em conexões epistêmicas mais transversais. Assim, abrindo mão de toda e qualquer tentativa de explicação mais totalizadora dos caminhos da EP na atual conjuntura educacional brasileira, afirmo que a EP é um campo teórico-prático que escolhemos trilhar, em função de escolhas políticas e ideológicas. Por isso, a EP expressa afinidades eletivas de nossas trajetórias, dado o longo convívio com o cotidiano da escola, tanto como professora de crianças, como formadora de professores(as) na Universidade. Deste modo, embora nos preocupemos com questões mais epistemológicas da Educação Popular, questões relacionadas à travessia da Educação Popular junto aos movimentos sociais em nosso país e na América Latina, o que nos move, nos identifica e qualifica essa nossa ação compartilhada é o "mundo da escola".<hr/>This article is the result of attempts to delimit a theoretical-conceptual field that can, with some political and epistemic legitimacy, embody the hegemonic tendencies of Popular Education (PE). Recognizing that even though use of the word "hegemony" is often currently viewed with suspicion, its adoption in this article does not refer to a "will to truth" and/or of "power", but to a visceral predisposition towards "dialogicity" and the adventure of thought that, without sacrificing rigor or ethical and political commitments, focuses on more transversal epistemic connections As such, relinquishing any and all attempts of all-encompassing explanations concerning the roads taken by PE in the current context of Brazilian education, one can posit PE as a theoretical and practical field that can be navigated according to political and ideological choices. Due to the long-term, shared, daily school routines in which both teachers of students and university teachers of future students take part, Popular Education expresses elective affinities that are related to our trajectories. In this manner, although we are often more concerned with epistemological issues regarding Popular Education, issues related to the dissemination of Popular Education along with social movements throughout Brazil and Latin America, what ultimately propels and identifies us, and characterizes our shared action, is the "world of the school".<hr/>El artículo es el resultado de un esfuerzo de delimitación del campo teórico-conceptual que puede encarnar con alguna propiedad política y epistémica, algunas de las tendencias hegemónicas de la Educación Popular. Reconocemos que aunque la palavra hegemonía podría estar hoy bajo fuerte sospecha, su uso en nuestro artículo de ninguna manera es una "voluntad real" y / o "poder", y sin una predisposición visceral para la dialogicidad, para la aventura de pensar que, sin renunciar al rigor y sus compromissos éticos y políticos, está apostando por las conexiones epistémicas más transversales. Por lo tanto, desistiendo de cualquier tentativa de explicación totalizadora de la EP en la actual coyuntura educativa brasilera, afirmo que la EP es un campo teóricopráctico que hemos elegido para pisar, debido de las opciones políticas e ideológicas. Por lo tanto, el PE expresó afinidades electivas de nuestras trayectorias, dada la larga relación con la vida cotidiana de la Escuela, tanto como profesor de los niños, como un entrenador de maestros (as) de la Universidad. Sin embargo, aunque nos preocupamos por cuestiones más epistemológicos de la Educación Popular, problemas relacionados con el cruce de Educación Popular entre los movimientos sociales en nuestro país y en América Latina, lo que nos mueve, nos identifica y cualifica nuestras acciones es el "mundo de la Escuela". <![CDATA[Educación popular y el discurso de la economía política eurocéntrica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432015000100063&lng=es&nrm=iso&tlng=es Partindo de um posicionamento epistemológico que considere as práticas educativas para além das relações pedagógicas empreendidas no sistema educacional, e reconhecendo que conhecimentos são também edificados no interior de práticas sociais não escolares, este ensaio tem por objetivo fundamentar teoricamente os nexos estabelecidos entre as formas de agir e pensar economicamente dos grupos populares no bojo da elaboração histórico-cultural com a qual produzem simbólica e materialmente a própria existência, e o sistema de categorias advindo dos paradigmas da Economia Política moderna e eurocêntrica. Por meio da revisão de literatura relativa à temática, argumentamos sobre a relevância de tomarmos a ação econômica popular enquanto prática social conformadora dos modos como tais pessoas se educam para a vida. Realizando a reconstituição histórica dos fundamentos epistemológicos da Economia Política contemporânea, buscamos problematizar a natureza construída de tais experiências educativas a partir da existência e funcionamento de sistemas ideológicos historicamente estabelecidos. Por fim, tecemos algumas considerações acerca das práticas sociais populares e suas relações de saber-poder com a perspectiva eurocêntrica de modernidade.<hr/>This essay stems from an epistemological position that considers the educative practices that occur beyond the pedagogical relations within the educational system. Recognizing that knowledge is also constructed via social practices that take place outside of school, this paper aims to theoretically substantiate the links established between the ways lower-income groups act and think economically, against the historical and cultural framework with which they materially and symbolically create their own existences, and the system of categories derived from the paradigms of a modern, Eurocentric political economy. Using arguments based on texts related to this theme, the discussion focuses on the importance of considering popular economic action as a social practice capable of shaping the ways such people are educated to deal with life. Through a historical reconstruction of the epistemological foundations of the contemporary political economy, we seek to question the constructed nature of such educative experiences by drawing upon the existence and operation of historically established ideological systems. The essay concludes with some considerations concerning popular social practices and their relations with knowledge and power as viewed from a Eurocentric perspective of modernity.<hr/>A partir de una posición epistemológica que considere las prácticas educativas más allá de las relaciones pedagógicas emprendidas en el sistema educacional, y reconociendo que los conocimientos son también edificados en el interior de las prácticas sociales no escolares, este ensayo tiene por objetivo fundamentar teóricamente los nexos establecidos entre las formas de actuar y pensar económicamente de los grupos populares en el proceso de elaboración histórico cultural con la cual producen simbólica y materialmente la propia existencia y el sistema de categorías provenientes de los paradigmas de la economía política moderna y eurocéntrica. Por medio de la revisión de la literatura temática, argumentamos sobre la importancia de considerar la acción económica popular en cuanto práctica social conformadora de los modos como tales personas se educan para la vida. Realizando la reconstitución histórica de los fundamentos epistemológicos de la economía política contemporánea, buscamos problematizar la naturaleza construida de estas experiencias educativas a partir de la existencia y funcionamiento de sistemas ideológicos históricamente establecidos. Finalmente, escribimos algunas consideraciones sobre las prácticas sociales populares y sus relaciones de saber-poder com la perspectiva eurocéntrica de modernidad. <![CDATA[Educación popular: metodologia de investigación como proceso educativo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432015000100075&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente ensaio apresenta a experiência realizada em uma pesquisa de doutorado efetuada em seis assentamentos do estado de São Paulo, de junho a outubro de 2012, onde a educação popular, para além de um referencial teórico, foi utilizada como referencial metodológico. Para isso, foram utilizados alguns autores da educação popular, com destaque à obra de Paulo Freire. Objetiva-se apresentar uma proposta de metodologia de pesquisa que fuja dos métodos tradicionais existentes, propondo um novo formato de investigação, considerando a colaboração, a solidariedade e a parceria entre sujeitos da pesquisa e pesquisadores. Nesta metodologia, mais que os resultados da pesquisa, o que se torna relevante são os processos educativos que acontecem ao longo do processo investigativo. Essa metodologia surgiu ao longo da pesquisa de doutorado, em que a doutoranda esteve com as colaboradoras da pesquisa durante quatro anos, acompanhando o processo de formação superior destas pessoas. Através da convivência foi possível estreitar laços de confiança e respeito, o que possibilitou aplicar essa metodologia baseada nos ensinamentos de conceitos de Paulo Freire (diálogo, conscientização e saber de experiência). Através do uso dessa proposta metodológica, foi possível compreender na prática esses conceitos, bem como a teoria defendida pelos autores da educação popular.<hr/>This paper presents the experience that took place during doctoral research conducted in six settlements in the state of São Paulo, from June to October 2012, in which the theoretical framework of popular education was used as a methodological approach. With this objective in mind, the research draws upon the works of authors specializing in popular education theories, specifically those by Paulo Freire. The aim is to present a non-traditional research methodology proposing a new investigative format that takes into account collaboration, solidarity, and the partnership forged between researchers and research subjects. The most relevant aspect of this methodology is not the research results but the educational process that takes place throughout the investigative process. This methodological approach emerged during the four-year period of doctoral research, in which the PhD student accompanied the subjects/collaborators of the research throughout their higher education. This shared social interaction led to strengthened bonds of trust and respect, which allowed for the application of this methodology, based on Paulo Freire´s concepts of dialogue, awareness and experiential knowledge. Through the use of this methodological approach it is possible to understand and apply, in practice, the concepts and theory of popular education.<hr/>Este ensayo presenta la experiencia realizada en una investigación de doctorado realizada en seis asentamientos del Estado de São Paulo (Brasil), de junio a octubre de 2012, donde la educación popular más allá de un referencial teórico, fué utilizada como referencial metodológico. Para eso, fueron utilizados autores de educación popular, destacando la obra de Paulo Freire. El objetivo es presentar una propuesta metodologica de investigación que huya de los métodos tradicionales, proponiedo una nueva forma de investigación considerando la colaboración y la solidariedad entre sujetos de la investigación e investigadores. En esta metodologia, para más allá de los resultados lo más relevante son los procesos educativos que ocurren durante el proceso investigativo. Esa metodología surgió durante la investigación de doctorado, en la cual la doctoranda estuvo con las colaboradoras de la investigación durante cuatro años, acompañando el proceso de formación superior de estas personas. En la convivencia fué posible estrechar lazos de confianza y respeto, que permitieron aplicar esta metodologia con base en los conceptos de Paulo Freire (diálogo, conscientización y saber de la experiencia). Com el uso de esta propuesta metodológica fue posible comprender en la práctica esos conceptos, así como la teoria defendida por los autores de educación popular. <![CDATA[La contribución de la educación popular para la reorientación de las prácticas y de la política de salud en Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432015000100089&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo objetiva analisar a forma como a Educação Popular (EP) tem contribuído na reorientação das práticas e da política de saúde no Brasil. Trata-se de um trabalho de sistematização da reflexão teórica que vem acontecendo nos debates do movimento brasileiro de educação popular em saúde, iniciado na década de 1970, quando várias experiências de saúde comunitária começaram a ser organizadas, como parte do movimento de resistência à ditadura militar, buscando fortalecer a organização e a consciência crítica da sociedade civil. Nesse processo, muitos profissionais de saúde aproximaram-se da prática e da teoria da EP. Estas experiências criaram importantes referências práticas e teóricas para o processo de reforma do sistema de saúde iniciado na década de 1980. Com a criação do Sistema Único de Saúde (SUS), a EP passou a orientar as atividades de muitos serviços e, posteriormente, a construção de formas de gestão mais participativas da política de saúde. Há um progressivo reconhecimento da importância da EP para a construção de uma integralidade mais radical na assistência à saúde e de uma promoção da saúde que contribua no fortalecimento da democracia e da justiça social. Assim, em 2013, foi aprovada a Política Nacional de Educação Popular em Saúde (PNEP-SUS).<hr/>This article seeks to analyze the ways in which Popular Education (PE) has contributed to the reorientation of health practices and policies in Brazil. Its aim is to systemize the theoretical reflection that takes place in debates promoted by the Brazilian popular education movement in the health sector. Such debates were initiated in the 1970s, at a time when various community health experiences began to be organized as part of the resistance movement against the military dictatorship, in an attempt to strengthen the organization and critical consciousness of civil society. During this process, many health professionals embraced the practices and theory of PE. These experiences created practical and theoretical references that were of key importance during the reform of Brazil's health care system, a process that was initiated in the 1980s. Following the creation of the Unified Health System, PE began to have a major guiding influence on the activities of many health services as well as, later on, the construction of more participatory forms of management with respect to health policies. There is progressive acknowledgement of the importance of PE in the construction of a more radical integrality in terms of health assistance and promotion that contributes to the fortification of democracy and social justice. As a result, in 2013, the National Policy of Popular Education in Health - (NPEP-UHS) was approved.<hr/>Este artículo busca analizar la forma en que la Educación Popular (EP) ha contribuído en la reorientación de las prácticas y de la política de salud en Brasil. Se trata de un trabajo de sistematización de la reflexión teórica que viene sucediendo en los debates del movimiento brasileño de educación popular en salud, iniciado en la década de 1970, cuando varias experiencias de salud comunitaria comenzaron a ser organizadas como parte del movimiento de resistencia a la dictadura militar, buscando fortalecer la organización y la conciencia crítica de la sociedad civil. En este proceso, muchos profesionales de la salud se acercaron a la práctica y a la teoría de la EP. Estas experiencias crearon importantes referencias prácticas y teóricas para el processo de reforma del sistema de salud iniciado en la década de 1980. Con la creación del Sistema Único de Saúde, la EP empezó a orientar las actividades de muchos servicios y, posteriormente, la construcción de formas de gestión más participativas de la política de salud. Hay un progresivo reconocimiento de la importancia de la EP para la construcción de una integralidad más radical, en la asistencia a la salud y de uma promoción de la salud que contribuya en el fortalecimiento de la democracia y de la justicia social. Así, en 2013, se aprobó la Política Nacional de Educação Popular em Saúde - PNEP - SUS. <![CDATA[La ontología humana como referencia para una educación popular emancipatoria]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432015000100107&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este ensaio partiu de uma questão aparentemente resolvida, qual seja, a de que todos têm clareza do que seja o ser humano, já que os textos educacionais raramente colocam em questão a necessidade de fazer este esclarecimento. O objetivo deste ensaio é explicitar a assunção dos atributos humanos em Marx enquanto princípios didático pedagógicos na perspectiva de uma concepção de Educação Popular emancipatória. Partimos da tese de que a assunção da ontologia humana como pilar para se desenvolver e afirmar as diversas referências identitárias livra o ser humano da possibilidade de reproduzir em sua práxis social a lógica reificante do Capital. Assumir a ontologia humana como referência para o estabelecimento de uma práxis social e educacional emancipatória implica na assunção dos atributos humanos como princípios didático pedagógicos, quais sejam, o trabalho, a consciência, a universalidade, a sociabilidade e a liberdade. Esta decisão exigirá uma atitude de reconhecimento humano do educando, bem como do acolhimento de suas referências identitárias e modos de interpretar o real como necessários e legítimos à formação humana do educando e de si mesmo.<hr/>This essay is based on an issue that appears to be resolved; i.e. everyone knows what it is to be a human being, an assumption supported by the fact that educational texts very rarely see the need to clarify the concept. The aim of this essay is to explain Marx's vision of human attributes as didactic-pedagogical principles in the perspective of an emancipatory proposal for popular education. Its point of departure is the notion that human ontology, as a foundation for the development and affirmation of various identities, frees human beings from the possibility of reproducing the reifying logic of Capital in their social praxes. Using human ontology as a reference for the establishment of an emancipatory social and educational praxis involves the assumption of human attributes - such as labor, consciousness, universality, sociability, and freedom - as didactic-pedagogical principles. This decision requires recognizing students'humanity and embracing their identitiest and the ways in which they interpret reality, all of which are necessary and legitimate considerations for students' development as individuals and human beings.<hr/>Este ensayo se inició con una pregunta aparentemente resuelta, a saber, que todo el mundo tiene la claridad de lo que es el ser humano, dado que los textos educativos, rara vez se pone en tela de juicio la necesidad de hacer esta aclaración. El propósito de este ensayo es explicar el supuesto de atributos humanos en Marx como princípios didácticos y pedagógicos en la luz de una concepción de la educación popular emancipatoria. Partimos de la tesis de que la asunción de la ontología humana como un pilar para desenvolverse y afirmar las diferentes referencias de identidad transmitidas al ser humano lo libera de la posibilidad de reproducir en su practicas social a la lógica edificante del capital. Tomar la ontología humana como referencia para el establecimiento de una praxis social y educativa emancipatoria implica la asunción de los atributos humanos como principios didácticos y pedagógicos, a saber, el trabajo, la conciencia, la universalidad, la sociabilidad y la libertad. Esta decisión requerirá una actitud de reconocimiento humano del studiante y acoger sus referencias de identidad y formas de interpretar la realidad como necesarios y beneficioso para la formación humana del estudiante y usted mismo. <![CDATA[Educación popular y formación para el empleo. El caso de la Escuela Taller Parque Miraflores en Sevilla, España]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432015000100121&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo se centra en la educación popular desde una perspectiva muy específica: la formación para el empleo de alumnos vulnerables, con bajos niveles educativos y procedentes de medios sociales modestos y con pocas oportunidades educativas. La contribución que se presenta toma como punto de partida un caso, la escuela taller Parque Miraflores, en Sevilla (España), una iniciativa de los movimientos sociales, que ha funcionado durante dos décadas. Se discutieron los principios de la educación popular y participativa, aplicándolos a las escuelas taller que surgieron en España en la etapa democrática posterior a la dictadura de Franco. Se presentó el marco actual de la Formación para el empleo, destacando la necesidad de combinar preparación profesional, desarrollo social y personal. Finalmente, se resaltó las dimensiones de educación popular y participativa presentes en el caso analizado, comentando sus implicaciones para la formación socioeconómica, cultural, sindical, académica y laboral.<hr/>Este artigo trata da educação popular a partir de uma perspectiva bem específica: a formação para o emprego de alunos em situação de vulnerabilidade, com baixo nível educacional e oriundos de meios sociais modestos e com poucas oportunidades educativas. Nossa contibuição toma como ponto de partida a escola técnica Parque Miraflores, em Sevilha (Espanha). Trata-se de uma iniciativa dos movimentos sociais que tem funcionado durante duas décadas. Discutimos os princípios da educação popular e participativa, aplicando-os às escolas técnicas que surgiram na Espanha em momento posterior à ditadura de Franco. Apresentamos o marco atual da formação para o emprego, destacando a necessidade de combinar preparação profissional e desenvolvimento social e pessoal. Finalmente, ressaltamos as dimensões de educação popular e participativa presentes no caso analisado, comentando suas implicações para a formação socioeconômica, cultural, sindical, acadêmica e laboral.<hr/>This paper focuses on popular education from a very specific perspective: employment training for underachieving and excluded young adult learners from low socioeconomic backgrounds Its point of departure is a case study involving the Parque Miraflores vocational training center in Seville, Spain, which operated for two decades as an initiative of popular social movements. The text begins with a discussion of the principles of participant and popular educationas applied to the vocational training centers that originated in Spain during the democratic period following Franco's dictatorship. The current framework of employment training is also explored, with an emphasis upon the need to combine vocational training with social and personal development. In conclusion, the paper highlights the dimensions of participative and popular education revealed in the present case under analysis and comments upon the implications for socioeconomic, cultural, trade union, academic, and occupational training. <![CDATA[Territorio y currículo: relaciones interdisciplinarias entre estudios territoriales y educación social]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432015000100133&lng=es&nrm=iso&tlng=es As discussões apresentadas neste artigo se sustentam nos resultados de uma investigação, de cunho bibliográfico, que buscou estabelecer conexão interdisciplinar entre o campo da geografia, no qual os estudos territoriais se estabelecem, e o campo da educação social. O objetivo dessas discussões é propor reflexões sobre o território e a educação social, e suas contribuições para as práticas curriculares em espaços não escolares. Sob a ótica das teorias críticas, que negam a neutralidade do currículo, busca se explicitar os vínculos que se estabelecem entre conhecimento, relações (sociais e de poder) e conscientização, considerando a espacialidade como constitutivas dessas relações. Nas experiências de educação que se constituem em espaços não escolares (e escolares), os sujeitos são os atores centrais para a construção do currículo, como portadores, nas práticas educativas, de vividos territoriais. As conclusões do estudo apontam para a importância de se considerar o território como constituinte dos sujeitos e, portanto, como constituinte das práticas educativas e elemento a se considerar no campo da pesquisa em educação, especialmente na educação social.<hr/>The discussions presented in this article are supported by the results of a bibliographic investigation that seeks to establish an interdisciplinary connection between the field of geography, which encompasses territorial studies, and the field of social education. The purpose of these discussions is to offer reflections concerning territory and social education, and their contributions to curricular practices in non-school spaces. From the perspective of critical theories that deny the neutrality of curriculums, we seek to clarify the links that exist between knowledge, (social and power) relations, and awareness, considering spatiality as constitutive of these relations. In terms of educational experiences that occur in non-school (and school) spaces, individual subjects who experienced, first-hand, local educational practices are the main protagonists in the creation of curriculums. The study's findings emphasize the importance of viewing territory as a constituent of the subject. As such, territory is not only a constituent of educational practices, but also an element to be considered in the field of educational research, especially with regards to social education.<hr/>Las discusiones que se presentan en este artículo apoyan los resultados de uma investigación bibliográfica que buscó establecer la conexión interdisciplinar entre el campo de la geografía, en el que se establecen estudios territoriales, y el campo de la educación social. El objetivo de estas discusiones es proponer reflexiones sobre el territorio y la educación Social y sus contribuciones a las prácticas curriculares en espacios no escolares. Desde la perspectiva de las teorías críticas que niegan la neutralidad del currículo, tratamos de explicar los vínculos que se establecen entre el conocimiento, las relaciones (sociales y de poder) y la conciencia, teniendo en cuenta la espacialidad como constitutiva de estas relaciones. En las experiencias educativas que están en los espacios no escolares (y escolares), los sujetos son los actores centrales para la construcción del currículo, como los portadores en las prácticas educativas de territorial vivido. Las conclusiones del estudio apuntan a la importancia de considerar el territorio como un constituyente de los sujetos, y por lo tanto, como un constituyente de las prácticas y elementos educativos a considerar en el campo de la investigación en educación, especialmente en la educación social. <![CDATA[El mundo de la Calle Educa: procesos educativos de la población de calle en la ciudad de São Carlos/SP]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432015000100147&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo traz resultados de pesquisa acerca dos processos educativos vivenciados por pessoas adultas que vivem na rua na cidade de São Carlos-SP. O desvelamento dos saberes dessa população foi feito a partir de metodologia, cujo aporte freireano e dusseliano privilegiou a participação dos sujeitos. Foram realizadas rodas de conversa, entrevistas para levantamento de temas geradores e da análise dos dados emergiram categorias que possibilitaram compreensão mais detida sobre a realidade investigada, a saber: 1) "As pessoas que estão na rua não são os lixos que a sociedade joga fora"; 2) "Viver é saber viver. Morar é lavar, passar, cozinhar"; 3) "Viver na rua é muito difícil, mas é alegre também, sabia?"; 4) "A rua é um mundo"; 5) "Na rua eu aprendi muito, experiências que eu jamais vou esquecer". Foi possível apreender processos educativos consolidados na rua, como a busca por sobrevivência material e simbólica, proteção do grupo e resistência dentro da lógica que oprime aqueles e aquelas que vivem as complexas dimensões da vida humana nessas condições. Espera-se contribuir com a problematização de visões distorcidas de que na rua nada se ensina e pouco se aprende, além de colaborar no debate acerca das pedagogias dos grupos populares.<hr/>This paper presents the results of research concerning educational processes experienced by adults living on the streets of São Carlos, a city in the state of São Paulo. This population's acquired knowledge was discovered using a methodology based on the theories of Freire and Dussel, which emphasize the participation of subjects. Key themes were discovered via conversations and interviews. From analyzing the acquired data categories emerged that enabled a wider understanding of the reality being investigated, namely: 1) "The people who are on the street are not garbage that society throws out"; 2) "Living is about learning how to live; inhabiting is about washing, ironing, cooking"; 3) "Living on the street is very difficult, but it is a happy experience too, you know?"; 4) "The street is a world"; 5) "On the streets I learned a lot, experiences that I will never forget." It was possible to become aware of educational processes that were consolidated in the streets, such as the search for symbolic and material survival strategies, group protection, and resistance against the logic that oppresses the men and women who experience the complex dimensions of human life in this condition. The aim is to question society's distorted views of the street as a place where nothing is taught and little is learned, as well as contributing to the debate concerning the pedagogies of low-income groups.<hr/>Este trabajo presenta los resultados de la investigación sobre los procesos educativos realizados por los adultos que viven en las calles de la ciudad de São Carlos/SP. La develación del conocimiento de esta población se hizo con la metodología, donde el aporte dusseliano y freireano favorecieron la participación de los sujetos. Se realizaron ruedas de conversación y entrevistas para seleccionar temas generadores y de análisis, de los datos que permitieran una comprensión más detallada de la realidade investigada y la selección de cinco categorías, a saber: 1) "Las personas que están em la calle, no son los residuos que la sociedad desecha"; 2) "Vivir es saber vivir. Vivir es lavar, planchar, cocinar"; 3) "Vivir en la calle es muy difícil, pero también es alegre, ¿sabes? "; 4) "La calle es un mundo"; 5) "En la calle aprendí mucho, experiências que nunca olvidaré". Fue posible comprender los procesos educativos consolidados en la calle, como la búsqueda de la supervivencia material y simbólica, la protección del grupo y la resistencia dentro de la lógica que oprime a los hombres y mujeres que viven las complejas dimensiones de la vida humana en esta condición. Se espera contribuir con la problematización de las visiones distorsionada, que enseñan que en la calle poco se aprende, además de colaborar en el debate acerca de la pedagogía de los grupos populares. <![CDATA[Acciones educativas desarrolladas por prostitutas militantes: tejiendo confianza y autonomía]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432015000100161&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo é elaborado com base em reflexões tecidas ao longo de pesquisa de pós-doutoramento realizada com prostitutas que fazem parte de associações da categoria localizadas nas cidades de Belo Horizonte (MG), Campina Grande (PB), João Pessoa (PB) e Recife (PE), com intuito de desvelar processos educativos consolidados no exercício do trabalho sexual e na trajetória de militância dessas mulheres na busca por seus direitos. Com base no referencial da Educação Popular, ao longo do percurso metodológico desta investigação buscamos - pesquisadora e prostitutas - identificar e analisar saberes de experiência construídos nas ações educativas e culturais desenvolvidas por essas mulheres. Os resultados da investigação engendram o entendimento de que o processo de organização de prostitutas em associações tem sido relevante para fortalecer a leitura crítica da realidade, possibilitando o desenvolvimento da autoestima e autoconfiança necessárias capazes de impulsioná-las ao engajamento na busca por seus direitos. As ações educativas realizadas por essas mulheres funcionam como círculos de cultura, nos quais elas vêm apresentando seus anseios, sua estética e afirmando sua condição de sujeito.<hr/>This article draws upon reflections that arose during post-doctoral research carried out with prostitutes belonging to occupational associations located in the cities of Belo Horizonte/MG, Campina Grande/PB, João Pessoa/PB and Recife/PE. The aim of this research was to reveal educational processes that were consolidated while these women were engaged in their sexual profession and involved in militant activities in pursuit of their rights. Using the principles of Popular Education as a base for the methodological approach of this research, both researcher and prostitutes seek to identify and analyze the experiential knowledge acquired from the educational and cultural activities developed by these women. The results of this investigation lead to the understanding of how the process whereby prostitutes have organized themselves in associations has played an important role in strengthening the critical interpretation of reality, while fostering the development of self-esteem and self-confidence necessary for these women to be able and motivated to engage in the quest for their rights. Educational activities undertaken by these women function as cultural circles in which they reveal their anxieties and their aesthetics while asserting their subjectivity.<hr/>El presente artículo reflexiona sobre la investigación postdoctoral realizada con prostitutas militantes que participan en asociaciones ubicadas en las ciudades de Belo Horizonte, Campina Grande, João Pessoa y Recife, con el objetivo de conocer los procesos educativos consolidados en el ejercicio del trabajo sexual y en la militancia vivida por prostitutas en la búsqueda de sus derechos. Con base en el marco de la Educación Popular, buscamos - pesquisadora y prostitutas - identificar y analizar saberes de experiencia desarrollados en las acciones educativas y culturales organizadas por estas mujeres. Los resultados de la investigación engendran la comprensión de que el proceso de organización de las prostitutas en las asociaciones ha sido relevante para fortalecer la visión crítica de la realidad, lo que permite el desarrollo de la autoestima y la autoconfianza necesarias para impulsarlas en la lucha por sus derechos. Las acciones educativas desarrolladas por prostitutas funcionan como círculos de cultura en el que ellas han presentado sus preocupaciones, su estética y han afirmado su condición de sujeto. <![CDATA[Educação popular e pedagogia social: diálogo singular e experiência plural]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432015000100171&lng=es&nrm=iso&tlng=es Considerando o contexto contemporâneo brasileiro, propício a diferentes e novas práticas de educação social, este artigo busca refletir sobre a relevância histórica e política da educação popular e seu entrecruzamento teórico com a pedagogia social. Neste sentido, são apresentadas singularidades da educação socialmente referenciada, tomando duas experiências investigativas de abordagem qualitativa como inspiração. O estudo de caso na perspectiva contrastiva presidiu a metodologia das experiências em tela e a análise de conteúdo, a partir das entrevistas com educadores sociais, constituiu-se em fonte empírica privilegiada. A pedagogia social é abordada como um constructo teórico e como categoria substantiva no campo da educação. A influência da educação popular nas práticas produzidas nos contextos da pedagogia social evidenciam uma estreita relação e favorecem o reconhecimento do legado freireano; as relações entre educadores e educandos; a construção de práxis educativas implicadas às comunidades; a formação continuada comprometida com a emancipação dos sujeitos e a superação das desigualdades sociais. A presente escrita edifica uma nova síntese dos estudos desenvolvidos, em que a educação popular e a pedagogia social promovem experiências formativas significativas, no âmbito da educação social, e expressa o relevo desse campo de estudo como dimensão fundante de uma educação que acolhe os sujeitos na sua diferença.<hr/>This article reflect upon the historical and political relevance of popular education and its theoretical intersection with social pedagogy within a contemporary Brazilian context that is conducive to new and alternative social education practices. With this aim in mind, singularities of socially relevant education are examined through the use of two investigative experiences that take a qualitative approach. Drawing upon interviews with social workers - a privileged empirical source - the case study adopted a contrastive perspective, relying upon a methodology that incorporated discussed practices and content analysis. Social pedagogy is approached as a theoretical construct under construction in Brazil and as a substantive category in the field of education. The connection between popular education and social pedagogy reflects the legacy of Paulo Freire; the focus upon relations between teachers and students; the construction of educational praxes involving communities; and continuing education committed to the emancipation of individuals and the overcoming of social inequalities. Ultimately, this text seeks to create a new synthesis of studies in which popular education and social pedagogy promote significant formative experiences in terms of Social Education and underscore the foundational importance of this field of study in the quest for education that welcomes individuals while embracing their differences.<hr/>Teniendo en cuenta el contexto contemporáneo brasileño, adecuado a diferentes y nuevas prácticas de Educación Social, el ensayo actual refleja en la relevância histórica y política de la educación popular y su intersección teórica con la pedagogía social. En este sentido, las singularidades se presentan como la educación socialmente relevante, teniendo dos experiencias de investigación de enfoque cualitativo como fuente de inspiración. El estudio de caso en la perspectiva de contraste presidió la metodología de los experimentos en la pantalla y el análisis de contenido, de las entrevistas con los educadores sociales, se encontraba en una fuente empírica privilegiada. La pedagogía social se plantea como un constructo teórico en construcción en Brasil, y como una categoría sustantiva en el campo de la educación. La conexión entre la Educación Popular y la pedagogia social, mostró el legado de Freire; las relaciones entre profesores y alumnos; la construcción de las comunidades involucradas en prácticas educativas; educación continua comprometido con la emancipación de los sujetos y la superación de las desigualdades sociales. Este estudio constituye una nueva síntesis de los estúdios realizados, en el que la educación popular y la pedagogía social promueven experiencias formativas significativas dentro de la Educación Social y expresa la relevancia de ese campo de estudio, como una dimensión fundante de educación que da la bienvenida a los sujetos en su diferencia. <![CDATA[El observatório de educaciónde jóvenes y adultos y la educación popular em el território del Sisal-Bahia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432015000100183&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo analisa a participação do Observatório de Educação de Jovens e Adultos do Território de Identidade do Sisal (OBEJA-TIS/UNEB/CAPES) na construção de uma rede que visa consolidar ações na Educação de Jovens e Adultos, desde a perspectiva dos debates atuais sobre educação popular, movimentos sociais e desenvolvimento local. O Território de Identidade do Sisal fica situado na região Nordeste do estado da Bahia, atravessou períodos distintos em sua história, mas a chegada da cultura do sisal, a manutenção das grandes propriedades e a falta de investimentos públicos na educação transformaram a realidade desse território, gerando o sucateamento do sistema escolar, demonstrado pelos índices elevados de pessoas não alfabetizadas. Em uma perspectiva analítica, utilizando-se do pensamento de autores como Freire e Nogueira (2005), Brandão (1998), Werthein (1985), Beisiegel (1989), entre outros, com base em pesquisas quanti-qualitativas, observamos que variadas formas associativas alternativas de produção e ocupação da terra estão surgindo no Território de Identidade do Sisal e apresentando novos desafios. A rede de educação popular realizada pelos diferentes movimentos sociais imprime uma possibilidade de mudança na falta de uma política mais incisiva de investimentos educacionais, para que haja uma transformação social mais justa no território.<hr/>Sisal Identity Territory (OBEJA - TIS / UNEB / CAPES) to build a network that aims to consolidate actions in the Youth and Adult Education, from the perspective of current debates on Popular Education , Social Movements and Local Development. The Sisal Identity Territory is located in the State of Bahia Northeast, across different periods in its history, but with the arrival of Culture Sisal, maintenance of large estates and the lack of public investment in education turned reality that territory that generated the scrapping of the school system demonstrated by the high levels of illiterate people. In an analytical perspective, using the thought of authors such as Freire and Nogueira (2005), Brandão (1998), Werthein (1985), Beisiegel (1989), among others, based on quantitative and qualitative research, we found that various alternative forms of association production and land tenure are emerging in Identity Territory Sisal and presenting new challenges. Popular education network held by different social movements prints a possibility of change in the absence of a more effective policy of educational investments, so there is a fairer social transformation in the territory.<hr/>En este artículo se analiza la participación del Observatorio de la Educación de Jóvenes y Adultos del Territorio de Identidad del Sisal (OBEJA-TIS / UNEB / CAPES) en la construcción de una red que pretende consolidar las acciones en la educación de jóvenes y adultos, desde la perspectiva de los debates actuales en Educación Popular, Social y el Movimiento de Desarrollo Local. El territorio de Identidad del Sisal se encuentra en el nordeste del Estado de Bahía, pasó por diferentes períodos de su historia, pero con la llegada de la Cultura Sisal, el mantenimiento de grandes propiedades y la falta de inversión pública en educación transforma la realidad de este territorio lo que llevó al desgaste del sistema escolar demostrado por los altos índices de personas analfabetas. En una perspectiva analítica, usando el pensamiento de autores como Freire (2005), Brandão (1998), Werthein (1985), Beisiegel (1989), entre otros, sobre la base de la investigación cuantitativa y cualitativa, se observó que varias formas alternativas de asociación productiva y tenencia de la tierra están surgiendo en Territorio Identidad Sisal y presentando nuevos desafíos. La Red de Educación Popular en manos de diferentes movimientos sociales, imprime una posibilidad de cambio en la ausencia de una política más efectiva de la inversión educativa, para que exista una transformación social más justa en el territorio. <![CDATA[Lecturas de jóvenes de clases populares: alfabetizaciones escolares y no escolares en el campo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432015000100199&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho apresenta resultados da pesquisa "Letramentos em contextos do campo: práticas escolares e não escolares em comunidades rurais". A investigação objetiva compreender práticas de leitura e escrita de jovens do campo realizadas na escola e nas suas comunidades. Esta análise considerou dados levantados por meio de questionários aplicados aos alunos de duas Escolas Família Agrícola (EFA), de ensino secundário técnico em agropecuária. Contou-se, ainda, com depoimentos gravados em vídeos, observações in loco e registros fotográficos. Em razão do regime de alternância praticado nessas escolas, considerou-se propício o fato de os alunos vivenciarem um projeto pedagógico que preconiza vínculos mais estreitos entre conhecimentos escolares e não escolares. Os dados coletados indicam a heterogeneidade de repertórios de leitura e de escrita nas práticas de letramento na escola e no ambiente familiar e sinalizam ora a presença de uma visão pragmática relativa ao mundo do trabalho, previsto para um contexto de formação em que um conhecimento técnico é exigido, ora a influência de referências culturais e de leituras valorizadas socialmente. Esse hibridismo aponta a maleabilidade das fronteiras, relativizando uma hipótese de caracterização homogênea de práticas de leitura e de escrita vivenciada pelos jovens em contextos rurais.<hr/>This article presents the results of a large-scale research project concerning literacy practices in rural contexts both in school and non-school settings. The research aims to describe and analyze reading and writing practices of rural youth, which take place in their schools and their communities. This analysis examines data compiled from questionnaire studies administered to students of two agricultural secondary schools, known as Escolas Família Agrícola (EFA), which grant professional degrees to those seeking to work in the agricultural and livestock sectors . Additional data was culled from recorded video interviews, observations in loco, and photographs. Considering the pedagogical system of alternance adopted in these schools, the analysis took advantage of this methodological approach, which seeks to strengthen the bond between literacy practices that take place within and outside of school. The data collected indicates the heterogeneous nature of the reading and writing repertoires in the literacy practices carried out at school and at home. It also signals either the presence of a pragmatic view vis-a-vis the job market, shaped by a learning context in which technical knowledge is stressed, or the influence of cultural references and socially valued readings. This hybridism reveals how flexible borders can be, while relativizing the usual hypothesis that characterizes the literacy practices of young people in rural areas as homogeneous.<hr/>Este trabajo presenta resultados de la investigación "alfabetizaciones en contextos del campo: prácticas escolares y no escolares en comunidades rurales". La investigación tiene como objetivo comprender prácticas de lectura y escritura de jóvenes del campo, realizadas en la escuela y en sus comunidades. Este análisis consideró datos obtenidos por medio de cuestionarios aplicados a los alumnos de dos escuelas: Escuelas Familia Agrícola - EFA y Escuela de Enseñanza Secundaria Técnica em Agropecuaria. Se contó con declaraciones grabadas en videos, observaciones in loco y registros fotográficos. En función del régimen de alternancia practicado en essas escuelas, se consideró propicia la vivencia de los alumnos en un proyecto pedagógico que fomentara vínculos más cercanos entre conocimientos escolares y no escolares. Los datos recolectados señalan la heterogeneidad de compilaciones de lectura y de escritura en las prácticas de alfabetización en la escuela y en el ambiente familiar. Además, demuestran la presencia de una visión pragmática relativa al mundo laboral, previsto para un contexto de formación en que el conocimiento técnico es exigido y también la influencia de referencias culturales y de lecturas valoradas socialmente. Ese hibridismo revela la maleabilidad de las fronteras, relativizando una hipótesis de caracterización homogénea de prácticas de lectura y de escritura vivida por los jóvenes en contextos rurales. <![CDATA[El discurso sobre la institucionalidad de la educación de jóvenes y adultos en la perspectiva de la educación popular]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432015000100211&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este texto decorre do projeto de pesquisa intitulado "O enunciado da Educação de Jovens e Adultos (EJA) no Curso de Pedagogia da Universidade Federal da Paraíba/campus I". Trata-se de uma dissertação de mestrado, situada teórica e metodologicamente a partir da Análise Arqueológica do Discurso, que toma algumas contribuições de Michel Foucault (2008). Este artigo explica como se dão as relações entre a EJA e a instituição escolar na ordem do discurso que está presente na formação de pedagogos(as) na universidade mencionada. O trabalho sinaliza a existência de um discurso que transita pela dicotomia entre o modelo escolar existente - ao menos desde o surgimento da modernidade - e a EJA, marcada por uma trajetória política de lutas sociais e por uma identidade militante forjada pelo paradigma da Educação Popular. Portanto, o discurso investigado propõe uma síntese entre a instituição escolar e a EJA, para se respeitar o direito à educação dos jovens e adultos que não tiveram esse acesso em suas trajetórias de vida.<hr/>This text presents some systematized "findings" from the Master's thesis entitled "O Enunciado da Educação de Jovens e Adultos (EJA) no Curso de Pedagogia da Universidade Federal da Paraíba/campus I" ("The Proposition of Youth and Adult Education (YAE) in the Pedagogical Course at the Federal University of Paraíba/Campus I"). Theoretically and methodologically, it draws upon the Archaeological Analysis of Discourse, based on the theories of Michel Foucault (2008). This research seeks to explain how the relations between YAE and educational institutions are formed via the discourses that take place during the pedagogical training that occurs at the aforementioned university. The work emphasizes the presence of a discourse that transits within the dichotomy that exists between the current model of schooling - at least since the beginning of modern times - and YAE, which is strongly influenced by a political trajectory of social struggles and a militant identity forged by the paradigm of Popular Education. As such, the discourse examined proposes a synthesis between the educational institution and YAE, with the aim of respecting the right to education for youths and adults who, due to life's circumstances, never had access to schooling.<hr/>Este texto presenta algunos "hallazgos" sistematizados a partir de la investigacion titulada "O enunciado da Educação de Jovens e Adultos (EJA) no Curso de Pedagogia da Universidade Federal da Paraíba/campus I". Esta trata de un trabajo situado teórica y metodológicamente a partir del Análisis Arqueológico del Discurso, que toma algunas contribuciones de Foucault (2008). Esa investigación explica como se dan las relaciones entre la EJA y la institución escolar, en el orden del discurso que está presente en la formación de pedagogos(as) en la universidad mencionada. El trabajo señala la existencia de un discurso que transita por la dicotomía entre el modelo escolar existente - al menos desde el surgimiento de la modernidad - y la EJA, marcada por una trayectoria política de luchas sociales y por una identidade militante forjada por el paradigma de la Educación Popular. Por lo tanto, el discurso investigado propone una síntesis entre la institución escolar y la EJA, con el fin de respetar el derecho a la educación de los jóvenes y adultos que no tuvieron ese acceso en sus trayectorias de vida. <![CDATA[Formación de profesor-investigador: aprendizaje que afirma la vida]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432015000100225&lng=es&nrm=iso&tlng=es O Programa Observatório da Educação (OBEDUC) faz parte da política nacional de formação continuada de professores. Por meio desta macropolítica, o Projeto Escrileituras: um modo de ler-escrever em meio à vida (PPGEDU/UFRGS) participa desse espaço político articulando a pesquisa entre a escola e a universidade. Tal articulação efetiva-se num dos recortes do funcionamento do Projeto. O presente texto apresenta a experiência da entrada do Projeto numa escola; o professor titular de uma das turmas desta escola ocupa o espaço de professor-pesquisador no grupo da universidade. Este professor-pesquisador elaborou o seu projeto de pesquisa, executando-o por meio de ateliers na escola. O projeto do professor foi composto pelos conceitos nietzscheanos da vontade criadora, que dispara a necessidade de produção de uma criação pedagógica. A partir deste território conceitual nos foi possível efetuar a perspectiva do "aprendizado que afirma a vida". Então, mostraremos a produção da criação pedagógica que o professor-pesquisador denominou de didática genealógica. Essa didática foi experimentada nos ateliers, junto aos alunos de ensino fundamental em uma escola municipal de Porto Alegre-RS.<hr/>The Observatório da Educação Program (OBEDUC) is part of the national policy of ongoing teacher training in Brazil. Under the auspices of this policy, the projectEscrileituras: a means of reading-writing through living (PPGEDU/UFRGS) participates in this political context, shaping the research that seeks to forge links etween schools and universities and constitutes a fundamental aspect of the project's operation. This article describes the experience of implementing this project at a school in which a teacher of one class takes on the role of teacher-researcher as part of the university group. This teacher-researcher developed her research project in the context of the school's workshops. In doing so, she drew upon Nietzschean concepts related to creative will that emphasize the need to produce pedagogical creations. From this conceptual field it was possible to elaborate the perspective of a "learning that affirms life". This article details the production of a pedagogical creation, referred to by the teacher-researcher as a "genealogical didactic" approach,which was applied in workshops to students from a municipal primary school in Porto Alegre (Brazil).<hr/>El Programa Observatorio de La Educación (OBEDUC) hace parte de la política nacional de formación continuada de profesores. Por medio de esta macropolítica, el Proyecto Escrilecturas: un modo de leer-escribir en el medio de la vida (PPGEDU/ UFRGS) participa de este espacio político articulando la investigación entre la Escuela y la Universidad. Tal articulación se efectiva en los proceso del funcionamiento del Proyecto. El presente texto presenta la experiencia de entrada del Proyecto en una Escuela; el profesor titular de uno de los grupos de esta escuela ocupa el espacio de profesor-investigador en el grupo de la universidad. Este profesor-investigador elaboró su proyecto de investigación, ejecutándolo por medio de talleres en la escuela. El proyecto del profesor se compone de los conceptos nietzscheanos de la voluntad creadora, que desencadena la necesidad de producción de una creación pedagógica. A partir de este territorio conceptual pudimos efectuar la perspectiva del "aprendizaje que afirma la vida". Entonces, mostraremos la producción de la creación pedagógica que el profesor-investigador llamó de didáctica genealógica. Esa didáctica fue experimentada en los talleres, con los alumnos de la educación primaria en una escuela de la municipalidad de Porto Alegre, Rio Grande do Sul.