Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1413-247819960003&lang=en vol. num. 03 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781996000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[The unequal results of equality policies: class, gender and ethnic issues in education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781996000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Procura mostrar que o objetivo central das políticas educativas: a igualdade de oportunidades contrasta com os seus resultados efetivos; as desigualdades sociais. Essas desigualdades sociais estão fundamentadas nas próprias divisões existentes na sociedade e que são, principalmente, de classe, de gênero e de etnia. As diferenças sociais são de duas ordens: interterritoriais e intraterritoriais. As desigualdades interterritoriais dependeriam, no plano supranacional, da divisão internacional do trabalho e, no nacional, das características geográficas e históricas do país e, em particular, do processo de formação e de consolidação do Estado. As intraterritoriais referir-se-iam à vida cotidiana do indivíduo e é nessa categoria que se colocam as diferenças de classe, gênero e etnia.<hr/>The study proposes to show that the central objective of education policies, equality in education, contrasts with its effective results: social inequality. The basis of these social disparities is the actual Revista Brasileira de Educação division that exists in society and which usually relates to class, gender and ethnic issues. Social differences are of two kinds: inter territorial and intra territorial. On a supra national plane, the inter territorial inequalities depend on the international division of labor and, on the national plane, on the geographical and historic characteristics of the country, and. in a special way, on the process of formation and consolidation of the State. The infra territorial ones would refer to the daily life of the individual, and it is in this category that the differences in class, gender and ethnic issues lie. <![CDATA[A forgottcn book: an attempt at reconstituting an intellectual tradition in the field of education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781996000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo refere-se à pesquisa "Do texto à História de uma disciplina: a Sociologia da Educação que se pode ler no Educação e Desenvolvimento no Brasil de J.R. Moreira", desenvolvida no Departamento de Educação da PUC-Rio de 1993 a 1995. Focaliza a Sociologia da Educação que Moreira constrói em Educação e Desenvolvimento no Brasil, assim como as relações entre o livro e o trabalho do grupo de educadores/pesquisadores que se congregou no CBPE. Neste centro, Moreira desempenhou a função de coordenar o trabalho dos educadores e cientistas sociais que se situavam, respectivamente, na Divisão de Estudos e Pesquisas Educacionais (DEPE) e na Divisão de Escudos e Pesquisas Sociais (DEPS). Em trabalhos anteriores (Brandão, 1992b e Mendonça, 1993) levantam a hipótese de que, no bojo do processo de autonomização do campo da educação (iniciado na década de 20), a geração de educadores que participava da ABE (Associação Brasileira de Educação) foi construindo uma identidade profissional que teve desdobramentos importantes sobre a identidade epstemológica do campo da educação. Esta identidade estaria na origem de uma tradição de pesquisa que teria seu ápice na experiência do CBPE, e que foi perdida/esquecida pelas gerações que se formaram desde a década de 50.<hr/>The article refers to a research entitled "From the text to History of a discipline: the Sociology of Education which can be read in Education and Development in Brazil by J.R. Moreira", developed by the Educational Department of PUC in Rio de Janeiro from J 993 to 1995. It focuses the Sociology of Education which Moreira constructs in Education and Development in Brazil, as well as the relationship between the book and a group of educators/researchers who met in the Brazilian Center for Educational Research (CBPE). In this center, Moreira coordinated the work of educators and social scientists which were, respectively, in the Division of Educational Studies and Research (DEPE) and the Division o( Social Studies and Research (DEPS). In previous studies, (Brandão 1992b and Mendonça 1993), the hypothesis had been that, within the process in which education achieved its autonomy (initiated in the 20's), the generation of educators who participated in the Brazilian Association of Education (ABE) was constructing a professional identity which unfolded into important issues regarding education's epistemological identity. This identity was at the origin of a tradition in research which reached its high point in the CBPE experience, and which has been lost/ forgotten by the generations that have graduated since the 50's. <![CDATA[Popular participation in school administration: three case studies of democratization policies]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781996000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Trata de pesquisa sobre as políticas educacionais dos governos de Porto Alegre, Recife e Minas Gerais, propostas e encaminhadas tendo em vista a democratização da gestão escolar. Nesses três casos, procurou-se verificar a presença e a relação entre as duas vias de melhoria da qualidade dos serviços escolares: a) o incremento da participação na gestão; b) o incremento da qualificação dos educadores.<hr/>This article is a result of research on educational policies which were proposed and carried out by the governments of Porto Alegre, Recife and Minas Gerais with a view to democratizing school administration. In these three cases an attempt was made to verify the relation of the two manners of improving the quality of school services: a) increased participation in administration; b) increased qualification of educators. <![CDATA[Manifesto: reshaping humanities and social sciences, a vygotskian perspective]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781996000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Vygostky já descrevia a psicologia como cindida, enraizada no dualismo pós-cartesiano, que leva ao expansionismo das explicações localizadas e ao silêncio sobre a linguagem. A reunificação da psicologia necessita de uma perspectiva monista e histórico cultural nas ciências humanas/sociais em geral e na psicologia em particular, e uma consideração séria do status da linguagem, contrária, por exemplo, às perspectivas desenvolvidas por Skinner e Piaget. A posição proposta no artigo é a do interacionismo sócio·discursivo baseado no princípio de que o comportamento humano é o resultado da apropriação e da interiorização de instrumentos semióticos, social e historicamente produzidos. Sob a ótica desses antecedentes, o lugar da psicologia na reformatação das ciências humanas/sociais é ao mesmo tempo nodal, no sentido em que rodas essas ciências se relacionam com tópicos de natureza representativa, e secundária, na medida em que o funcionamento psicológico é socialmente produzido. A metodologia ampla da abordagem apresentada se relaciona com a compreensão, confrontando continuamente o pesquisador com a interpretação de ações ou textos.<hr/>Vygotsky already described the spliced up psychology rooted in the post-cartesian dualism which leads to expansionism of local explanations and to silence about language. The reunification of psychology necessitates a monist and historical-cultural perspective in human/social sciences in general, and in psychology in particular, and a serious consideration of the status of language, contrary for instance to the perspective developed by Skinner and Piaget. The position proposed in the article is socio-discursive interactionism based on the principle that human behavior is the result of the appropriating and interiorising of socially and historically produced semiotic instruments. On this background, the place o( psychology in the reshaping of the human/social sciences is at the same time nodal, in that all these sciences are concerned with topics of representative nature, and second in so far as psychology functioning is socially produced. The broad methodology of the presented approach is related to understanding. the researcher being always confronted with interpretation of actions or texts. <![CDATA[São Paulo teachers and democratic transition: gender, collective identity and teacher organization]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781996000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Examina a organização do magistério na rede pública estadual paulista a partir da atuação de uma de suas entidades representativas a APEOESP (Sindicato dos Professores do Ensino Oficial do Estado de São Paulo). Situando-a o processo de transição para a democracia. Ressalta as vicissitudes e alternativas que o recorte da ação coletiva e das relações de gênero pode sugerir para a análise. Procura demonstrar ainda como as lutas da categoria vão da concretização dos ideais democráticos - no processo de transição democrática até O momento em que a luta salarial passa a ser o principal ponto de união na organização docente com O recrudescimento da recessão.<hr/>The article examines the organization of public school teachers by studying the performance of one of its representantive associations, APEOESP (Public education teachers association of the Stale of São Paulo), situating it in the process of transition towards democracy. It highlights the vicissitudes and alternatives that collective action and gender relations can suggest for the analysis. It also attempts to demonstrate how the conflicts of this class go from making democratic ideals concrete, within the process of democratic transition, until, with the growth of recession, salary issues become the principal point of union of the teachers' organizatio1l. <![CDATA[Human resource policies: an exploratory study in ten industrial corporations]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781996000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Apresenta os resultados de um trabalho de pesquisa piloto, aonde visou-se conhecer a existência de Políticas de Recursos Humanos em um dado número de empresas. Objetivou-se fazer um estudo exploratório para verificar quais os impactos sentidos por essas empresas, com o desenvolvimento de políticas de recursos humanos. Dentro desse objetivo foram levantadas questões acerca da evidente transição pela qual passa o trabalho industrial. Dentre várias questões levantadas optou-se por enfatizar os tópicos referentes a qualificações chave requeridas para os trabalhadores industriais do futuro; as tendências futuras do trabalho industrial - polarização, requalificação ou poli valência; a forma como são introduzidas as novas tecnologias, o quadro educacional dos funcionários, assim como também como a relação entre a estratégia de negócios e as políticas de recursos humanos.<hr/>This article presents the results of a pilot research project where the aim was to find out the Human Resource Policy in a certain number of corporations. The objective was to conduct an exploratory study to verify which impacts were felt by these corporations with the development of human resource policies. Within this objective, issues were raised concerning the evident transition through which industrial work is passing. Among the issues raised, an option was made to emphasize topics referring to key qualifications required of future industrial workers; the future tendencies of industrial work - polarizing, requalifying, multipurpose training; the manner in which new technologies are introduced; the educational framework of the staff as well as the relationship between business strategy and human resource policies. <![CDATA[Schooling and thought organization]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781996000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Discute aspectos relativos à questão do papel da escola no desenvolvimento psicológico do ser humano, especialmente no que diz respeito ao seu funcionamento intelectual, cognitivo. Levanta questões como qual o papel da escola no funcionamento cognitivo daqueles que por ela passam e se há ou não diferenças no modo de pensar, na forma de organização do pensamento, nos recursos intelectuais disponíveis entre as pessoas que passam pela escola e as que não passam.<hr/>The article discusses aspects related lo the issue of the school's role in the psychological development of the human being, especially as regards intellectual and cognitive functioning. It raises questions such as: the role of the school in he cognitive functioning of those who go through it; if there are or not differences in the manner of thinking and in the manner of thought organization; the intellectual resources available lo people who have gone through school and to those that have not. <![CDATA[School chioce: examining the evidence]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781996000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Discute aspectos relativos à questão do papel da escola no desenvolvimento psicológico do ser humano, especialmente no que diz respeito ao seu funcionamento intelectual, cognitivo. Levanta questões como qual o papel da escola no funcionamento cognitivo daqueles que por ela passam e se há ou não diferenças no modo de pensar, na forma de organização do pensamento, nos recursos intelectuais disponíveis entre as pessoas que passam pela escola e as que não passam.<hr/>The article discusses aspects related lo the issue of the school's role in the psychological development of the human being, especially as regards intellectual and cognitive functioning. It raises questions such as: the role of the school in he cognitive functioning of those who go through it; if there are or not differences in the manner of thinking and in the manner of thought organization; the intellectual resources available lo people who have gone through school and to those that have not. <![CDATA[Memória e relatório sobre Vitor de Aveyron]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781996000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Discute aspectos relativos à questão do papel da escola no desenvolvimento psicológico do ser humano, especialmente no que diz respeito ao seu funcionamento intelectual, cognitivo. Levanta questões como qual o papel da escola no funcionamento cognitivo daqueles que por ela passam e se há ou não diferenças no modo de pensar, na forma de organização do pensamento, nos recursos intelectuais disponíveis entre as pessoas que passam pela escola e as que não passam.<hr/>The article discusses aspects related lo the issue of the school's role in the psychological development of the human being, especially as regards intellectual and cognitive functioning. It raises questions such as: the role of the school in he cognitive functioning of those who go through it; if there are or not differences in the manner of thinking and in the manner of thought organization; the intellectual resources available lo people who have gone through school and to those that have not. <![CDATA[Um antropólogo em Marte: sete histórias paradoxais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781996000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Discute aspectos relativos à questão do papel da escola no desenvolvimento psicológico do ser humano, especialmente no que diz respeito ao seu funcionamento intelectual, cognitivo. Levanta questões como qual o papel da escola no funcionamento cognitivo daqueles que por ela passam e se há ou não diferenças no modo de pensar, na forma de organização do pensamento, nos recursos intelectuais disponíveis entre as pessoas que passam pela escola e as que não passam.<hr/>The article discusses aspects related lo the issue of the school's role in the psychological development of the human being, especially as regards intellectual and cognitive functioning. It raises questions such as: the role of the school in he cognitive functioning of those who go through it; if there are or not differences in the manner of thinking and in the manner of thought organization; the intellectual resources available lo people who have gone through school and to those that have not. <![CDATA[O queijo e os vermes: o cotidiano de um moleiro perseguido pela Inquisição]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781996000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Discute aspectos relativos à questão do papel da escola no desenvolvimento psicológico do ser humano, especialmente no que diz respeito ao seu funcionamento intelectual, cognitivo. Levanta questões como qual o papel da escola no funcionamento cognitivo daqueles que por ela passam e se há ou não diferenças no modo de pensar, na forma de organização do pensamento, nos recursos intelectuais disponíveis entre as pessoas que passam pela escola e as que não passam.<hr/>The article discusses aspects related lo the issue of the school's role in the psychological development of the human being, especially as regards intellectual and cognitive functioning. It raises questions such as: the role of the school in he cognitive functioning of those who go through it; if there are or not differences in the manner of thinking and in the manner of thought organization; the intellectual resources available lo people who have gone through school and to those that have not. <![CDATA[The cultural historical development of verbal thinking]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781996000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Discute aspectos relativos à questão do papel da escola no desenvolvimento psicológico do ser humano, especialmente no que diz respeito ao seu funcionamento intelectual, cognitivo. Levanta questões como qual o papel da escola no funcionamento cognitivo daqueles que por ela passam e se há ou não diferenças no modo de pensar, na forma de organização do pensamento, nos recursos intelectuais disponíveis entre as pessoas que passam pela escola e as que não passam.<hr/>The article discusses aspects related lo the issue of the school's role in the psychological development of the human being, especially as regards intellectual and cognitive functioning. It raises questions such as: the role of the school in he cognitive functioning of those who go through it; if there are or not differences in the manner of thinking and in the manner of thought organization; the intellectual resources available lo people who have gone through school and to those that have not. <![CDATA[Educação e classes populares]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781996000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Discute aspectos relativos à questão do papel da escola no desenvolvimento psicológico do ser humano, especialmente no que diz respeito ao seu funcionamento intelectual, cognitivo. Levanta questões como qual o papel da escola no funcionamento cognitivo daqueles que por ela passam e se há ou não diferenças no modo de pensar, na forma de organização do pensamento, nos recursos intelectuais disponíveis entre as pessoas que passam pela escola e as que não passam.<hr/>The article discusses aspects related lo the issue of the school's role in the psychological development of the human being, especially as regards intellectual and cognitive functioning. It raises questions such as: the role of the school in he cognitive functioning of those who go through it; if there are or not differences in the manner of thinking and in the manner of thought organization; the intellectual resources available lo people who have gone through school and to those that have not. <![CDATA[Em campo aberto: escritos sobre a educação e a cultura popular]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781996000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Discute aspectos relativos à questão do papel da escola no desenvolvimento psicológico do ser humano, especialmente no que diz respeito ao seu funcionamento intelectual, cognitivo. Levanta questões como qual o papel da escola no funcionamento cognitivo daqueles que por ela passam e se há ou não diferenças no modo de pensar, na forma de organização do pensamento, nos recursos intelectuais disponíveis entre as pessoas que passam pela escola e as que não passam.<hr/>The article discusses aspects related lo the issue of the school's role in the psychological development of the human being, especially as regards intellectual and cognitive functioning. It raises questions such as: the role of the school in he cognitive functioning of those who go through it; if there are or not differences in the manner of thinking and in the manner of thought organization; the intellectual resources available lo people who have gone through school and to those that have not.