Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1413-247819990002&lang=es vol. num. 11 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781999000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[School genres: from language practices to teaching objects]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781999000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Tornando-se um objeto de ensino, todo gênero textual transforma-se em gênero escolar. O artigo discute esta tese em três momentos. Num primeiro momento, o papel central da noção de "gênero" para a construção de capacidades de linguagem necessárias para as atividades de linguagem é desenvolvido teoricamente e a noção é situada em relação à de "práticas de linguagem", Três "tipos ideais" do tratamento dos gêneros no ensino da produção de textos orais e escritos são distinguidos. Isto permite, num terceiro momento, delinear algumas proposições para o tratamento didático dos gêneros na escola. A articulação destas proposições à noção de práticas de linguagem, introduzida no início do artigo, leva a uma série de questões que são consideradas centrais para o futuro trabalho didático.<hr/>Every text genre becomes a school genre when it is made an object for teaching. This paper discusses the above thesis in three parts. First, the central role of the notion of "genre" for the construction of language capacities needed for language activities is developed theoretically and related to "language practices." Secondly, three "ideal-types" are distinguished for treating genres in the teaching of oral and written text production. Thirdly, the foregoing points allow the author to present proposals for treating genres didactically in schools. The articulation of these propositions with the notion of language practices presented at the beginning of the paper brings up a number of central questions for future didactic practices. <![CDATA[Teaching, a relational activity]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781999000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir de observações em sala de aula e entrevistas realizadas numa escola pública de Ensino Fundamental (quatro primeiras séries), o artigo discute as dimensões relacionais do trabalho docente junto a crianças, enfatizando os aspectos extra-cognitivos da relação entre professoras, professores, alunos e alunas, tais como o envolvimento afetivo, a atenção a problemas familiares e sociais das crianças, a preocupação com sua formação moral, suas demandas emocionais, sua saúde e higiene etc. Esses aspectos são compreendidos como práticas de cuidado infantil e discute-se as relações entre essas práticas e os conceitos socialmente difundidos de masculinidade e feminilidade, além de indicar caminhos através dos quais professores e professoras dessas séries aprenderiam um modelo de trabalho docente ao qual o cuidado está incorporado como valor e referencial.<hr/>Based on observations in the classroom and interviews held in a public primary school (first four grades), this article discusses relational aspects of a teacher's work with children. Extra-cognitive aspects of the relationship among ma/e and female teachers and male and female students are emphasized, such as affective involvement, attention to children's family and social problems, concern with their moral formation, their emotional needs, their health and hygiene, etc. These aspects are understood as practices in child care, and the relationships between them and the socially determined concepts of masculinity and femininity are discussed. Directions are also indicated as to how both men and women teachers of these grades might learn a model of teaching which incorporates care as a value and a frame of reference. <![CDATA[About teacher's work: from translation to production of knowledge in the educational process]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781999000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Após constatar a diversidade presente hoje em dia no sistema educacional português e de refletir sobre as fontes da diversidade na escola portuguesa, este artigo levanta questões sobre as condições necessárias para o desenvolvimento do “bilingüismo cultural". Reconhecendo que, muitas vezes, o trabalho do professor é um trabalho, sobretudo, de tradução e transmissão, o artigo coloca a hipótese do professor produtor de conhecimento, professor esse cuja existência depende do bom desenvolvimento do campo de recontextualização pedagógica.<hr/>After recognizing the diversity present today in the Portuguese education system and reflecting on the possible origins of the diversity in Portuguese schools, this article raises the question of the conditions needed for developing "cultural bilingualism." Recognizing that teachers' work is often primarily based a translation and transmission, the article suggests that teachers may be producers of knowledge. Such production, it is argued, depends on the healthy development of the field of pedagogical recontextualization. <![CDATA[Ethnic identity, marginality and the role of schooling from the perspective of Spanish Gypsies]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781999000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es No artigo discute-se o processo de escolarização das crianças ciganas na Espanha, a partir da percepção que grupos ciganos possuem sobre o papel da escola. Para tanto, recorre-se a estudos que tratam da relação entre escola e diversidade cultural dos ciganos discorrendo-se sobre três temas: as relações entre marginalização social e etnicidade, o papel da escola na modificação de conteúdos étnicos; e as conexões entre condutas no trabalho escola e qualificação profissional. Analiza-se o Programa de Educação Compensatória, no que se refere à etnia cigana, e também a opinião de ciganos sobre a escolarização de suas crianças, tendo como principais interlocutores organizações ciganas espanholas. Persegue-se, com isto, o grau de importância da escolarização para a superação das condições de marginalidade dos grupos ciganos.<hr/>In this article, the author discusses the schooling process of Gypsy children in Spain from the point of view of Gypsy groups themselves regarding the role of the school. It is first summarized a number of studies an the relationship between school and cultural diversity of Gypsies, in an attempt to clarify three areas: a) the relationships between social marginality and ethnicity; b) the role of the school in modifying ethnic characteristics; and, c) the relations between professional qualification and behavior at work and school. The Compensatory Education Program is analyzed in reference to the Gypsy community as well as the opinion of Gypsies regarding their children's schooling. The main respondents were groups in Spain that support the Gypsy cause. All the above aspects contribute toward the author's analysis as to how important schooling is for advances related to the marginality of Gypsy groups. <![CDATA[The Right to Education in Brazil’s 1988 Constitution and respective enforcement by the courts]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781999000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es A Declaração do Direito à Educação na Constituição Federal Brasileira de 1988 é muito mais detalhada e abrangente que nos textos constitucionais anteriores, incluindo até mesmo a previsão de formas de garantia, junto ao sistema de Justiça, do seu estabelecimento. O presente trabalho analisa essas modificações e aperfeiçoamentos e procura verificar se, no âmbito legal, produziram efeitos práticos. Buscou-se levantar ações na justiça contra o Poder Público que visassem a garantir a efetivação e o estabelecimento do Direito à Educação. Como resultado da pesquisa arrolaram-se 22 casos em que, de diferentes formas, inclusive através de processo Contra a Administração Pública, garantem-se diferentes aspectos do Direito à Educação seja abrindo vagas ou matrícula de aluno fora da idade considerada ideal, seja impedindo-se a cobrança de anuidades em escolas públicas, seja desencadeando ações com vistas a reduzir a evasão escolar.<hr/>The statement of the Right to Education contained in Brazil's 1988 Constitution is much more detailed and broader than that found in the country’s former constitutions, including the stipulation of legal ways by which such rights can be legally enforced. This article analyzes such modifications and improvements, and attempts to examine whether if they have produced any practical effects. Twenty-two cases were seen where different aspects of such rights were in fact enforced in varying ways, including suits against the public administration. Such cases included action to require schools to admit students or to enroll students above the age considered ideal, or to desist from charging tuition in public schools or even to implement projects to reduce school dropout rates. <![CDATA[Education and technological innovation: a look at Brazilian public policies]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781999000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Transformações significativas estão ocorrendo em todas as áreas do conhecimento com um desenvolvimento científico e tecnológico que aproxima de forma inexorável potências humanas e maquínicas. Os sistemas de comunicação ganham especial impulso com este desenvolvimento e passamos a viver numa sociedade da comunicação generalizada, numa sociedade em rede. Este texto, em um primeiro momento, analisa o conceito de rede (rede sociocultural e tecnológica), que passa a ser fundamental para ampliar a nossa compreensão do mundo contemporâneo e dos seus reflexos no sistema educacional. A seguir, é feita uma análise do discurso governamental sobre os projetos de implantação das tecnologias da comunicação e informação - especialmente televisão e computadores - no sistema educacional brasileiro.<hr/>Recent major scientific and technological advances have brought great changes in their wake, thus affecting all areas of human knowledge and joining the potentialities of human beings and machines. Communications systems have taken especially significant steps ahead as a result, and we are now living in a society of generalized communication, a society linked together by networks. This paper first analyses the concept of network, especially socio-cultural and technological networks, which have become extremely important. for developing our understanding of contemporary society and its effects on the educational system. The paper then presents an analysis of the Brazilian government's steps in introducing communications and information technology, especially computers and television, into the country's educational system. <![CDATA[Elective affinity between Anísio Teixeira and John Dewey]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781999000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo tem como objetivo discutir a relação entre o pensamento de Anísio Teixeira e John Dewey com base no conceito de "afinidade eletiva" de Michael Lowy. Nesse sentido, o estudo examina este parentesco intelectual mediante os seguintes itens: a) a escolha: a atração intelectual de Anísio Teixeira por Dewey; b) a simbiose: a fusão dos conceitos; c) o solo comum: o pragmatismo e o liberalismo d) a diferença: o tempo e o espaço.<hr/>This article examines the relationship between Anísio Teixeira's thought and that of john Dewey, based on Michael Lowy's concept of "elective affinity." To this end, the paper analyzes this intellectual relation in the following points: a) choice: Anísio Teixeira's intellectual attraction to Dewey; b) symbiosis: a blending of concepts; c} common ground: pragmatism and liberalism; d) difference: time and space. <![CDATA[Family and youth: on the horizon of activities]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781999000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo visa discutir as dificuldades em se lidar com as famílias no mundo contemporâneo, desenvolvendo um argumento central: as famílias devolvem a imagem que delas se constrói, a partir de um discurso que é social. A proposta básica do artigo é a do reconhecimento de que a família é definida na relação dialética entre o discurso social e sua tradução individual e singular. Nesse sentido, pode-se pensar na família como um universo de afetos e direitos. O objetivo do artigo é levantar questões que orientam a reflexão sobre como se pode tentar garantir socialmente essas dimensões, a os desejos e a dos direitos, especialmente nas ações e políticas voltadas para as famílias e jovens das classes populares.<hr/>The article discusses the difficulties in dealing with families in the contemporary world. Its central argument is that families return the image that is constructed of them based on social issues. The basic proposal of the article is that of recognizing that the family is defined in the dialectic relation between social discourse and the manner in which this translates in an individual and singular manner. In this manner, a family can be thought of as a universe of needs and rights. The objective of the article is to raise issues that guide the reflection on how these dimensions - needs and rights - can be socially guaranteed; specially regarding actions and policies geared to families and youth of the popular classes. <![CDATA[Historie e comparaison (Essais sur l'éducation)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781999000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo visa discutir as dificuldades em se lidar com as famílias no mundo contemporâneo, desenvolvendo um argumento central: as famílias devolvem a imagem que delas se constrói, a partir de um discurso que é social. A proposta básica do artigo é a do reconhecimento de que a família é definida na relação dialética entre o discurso social e sua tradução individual e singular. Nesse sentido, pode-se pensar na família como um universo de afetos e direitos. O objetivo do artigo é levantar questões que orientam a reflexão sobre como se pode tentar garantir socialmente essas dimensões, a os desejos e a dos direitos, especialmente nas ações e políticas voltadas para as famílias e jovens das classes populares.<hr/>The article discusses the difficulties in dealing with families in the contemporary world. Its central argument is that families return the image that is constructed of them based on social issues. The basic proposal of the article is that of recognizing that the family is defined in the dialectic relation between social discourse and the manner in which this translates in an individual and singular manner. In this manner, a family can be thought of as a universe of needs and rights. The objective of the article is to raise issues that guide the reflection on how these dimensions - needs and rights - can be socially guaranteed; specially regarding actions and policies geared to families and youth of the popular classes. <![CDATA[Alfabetismo e atitudes: pesquisa com jovens e adultos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781999000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo visa discutir as dificuldades em se lidar com as famílias no mundo contemporâneo, desenvolvendo um argumento central: as famílias devolvem a imagem que delas se constrói, a partir de um discurso que é social. A proposta básica do artigo é a do reconhecimento de que a família é definida na relação dialética entre o discurso social e sua tradução individual e singular. Nesse sentido, pode-se pensar na família como um universo de afetos e direitos. O objetivo do artigo é levantar questões que orientam a reflexão sobre como se pode tentar garantir socialmente essas dimensões, a os desejos e a dos direitos, especialmente nas ações e políticas voltadas para as famílias e jovens das classes populares.<hr/>The article discusses the difficulties in dealing with families in the contemporary world. Its central argument is that families return the image that is constructed of them based on social issues. The basic proposal of the article is that of recognizing that the family is defined in the dialectic relation between social discourse and the manner in which this translates in an individual and singular manner. In this manner, a family can be thought of as a universe of needs and rights. The objective of the article is to raise issues that guide the reflection on how these dimensions - needs and rights - can be socially guaranteed; specially regarding actions and policies geared to families and youth of the popular classes. <![CDATA[A educação superior em periódicos nacionais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781999000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo visa discutir as dificuldades em se lidar com as famílias no mundo contemporâneo, desenvolvendo um argumento central: as famílias devolvem a imagem que delas se constrói, a partir de um discurso que é social. A proposta básica do artigo é a do reconhecimento de que a família é definida na relação dialética entre o discurso social e sua tradução individual e singular. Nesse sentido, pode-se pensar na família como um universo de afetos e direitos. O objetivo do artigo é levantar questões que orientam a reflexão sobre como se pode tentar garantir socialmente essas dimensões, a os desejos e a dos direitos, especialmente nas ações e políticas voltadas para as famílias e jovens das classes populares.<hr/>The article discusses the difficulties in dealing with families in the contemporary world. Its central argument is that families return the image that is constructed of them based on social issues. The basic proposal of the article is that of recognizing that the family is defined in the dialectic relation between social discourse and the manner in which this translates in an individual and singular manner. In this manner, a family can be thought of as a universe of needs and rights. The objective of the article is to raise issues that guide the reflection on how these dimensions - needs and rights - can be socially guaranteed; specially regarding actions and policies geared to families and youth of the popular classes. <![CDATA[Mapas da cidade: autoria, identidade e cidadania]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781999000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo visa discutir as dificuldades em se lidar com as famílias no mundo contemporâneo, desenvolvendo um argumento central: as famílias devolvem a imagem que delas se constrói, a partir de um discurso que é social. A proposta básica do artigo é a do reconhecimento de que a família é definida na relação dialética entre o discurso social e sua tradução individual e singular. Nesse sentido, pode-se pensar na família como um universo de afetos e direitos. O objetivo do artigo é levantar questões que orientam a reflexão sobre como se pode tentar garantir socialmente essas dimensões, a os desejos e a dos direitos, especialmente nas ações e políticas voltadas para as famílias e jovens das classes populares.<hr/>The article discusses the difficulties in dealing with families in the contemporary world. Its central argument is that families return the image that is constructed of them based on social issues. The basic proposal of the article is that of recognizing that the family is defined in the dialectic relation between social discourse and the manner in which this translates in an individual and singular manner. In this manner, a family can be thought of as a universe of needs and rights. The objective of the article is to raise issues that guide the reflection on how these dimensions - needs and rights - can be socially guaranteed; specially regarding actions and policies geared to families and youth of the popular classes. <![CDATA[Decisões pedagógicas e estruturas de poder na universidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781999000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo visa discutir as dificuldades em se lidar com as famílias no mundo contemporâneo, desenvolvendo um argumento central: as famílias devolvem a imagem que delas se constrói, a partir de um discurso que é social. A proposta básica do artigo é a do reconhecimento de que a família é definida na relação dialética entre o discurso social e sua tradução individual e singular. Nesse sentido, pode-se pensar na família como um universo de afetos e direitos. O objetivo do artigo é levantar questões que orientam a reflexão sobre como se pode tentar garantir socialmente essas dimensões, a os desejos e a dos direitos, especialmente nas ações e políticas voltadas para as famílias e jovens das classes populares.<hr/>The article discusses the difficulties in dealing with families in the contemporary world. Its central argument is that families return the image that is constructed of them based on social issues. The basic proposal of the article is that of recognizing that the family is defined in the dialectic relation between social discourse and the manner in which this translates in an individual and singular manner. In this manner, a family can be thought of as a universe of needs and rights. The objective of the article is to raise issues that guide the reflection on how these dimensions - needs and rights - can be socially guaranteed; specially regarding actions and policies geared to families and youth of the popular classes.