Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1413-247820170004&lang=en vol. 22 num. 71 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[WITH PEC 241/55 (EC 95), WILL PRIORITY COMPLY WITH THE PNE (2014-2014) GOALS?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400001&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A Emenda Constitucional nº 95 (EC 95), de 15 de dezembro de 2016, efetivou uma mudança constitucional que instituiu um Novo Regime Fiscal (NRF) no país. Este NRF particiona o orçamento da União em partes independentes, sendo uma delas o Poder Executivo, que inclui o Ministério da Educação (MEC). Nesse regime fiscal, a partir de 2018, até o ano de 2036, o orçamento do Poder Executivo não poderá ser reajustado por percentuais acima da inflação do ano anterior. No contexto do Poder Executivo o orçamento do MEC poderá ser reajustado acima da inflação, desde que os outros organismos desse Poder tenham reajustes abaixo da inflação. O estudo examina o orçamento da União no período 1995 a 2016 e conclui que o período 2006 a 2012 foi aquele em que o MEC teve os maiores reajustes acima da inflação e superiores a 10 pontos percentuais. Pode-se concluir, portanto, que se não ocorrerem períodos com esse perfil até 2024 não será possível cumprir as metas estabelecidas no Plano Nacional de Educação (PNE) 2014-2024.<hr/>ABSTRACT The Constitutional Amendment No. 95 of December 15th, 2016, implemented a constitutional change that instituted a New Tax Regime (NTR) in the country. This NTR shares the Union budget in independent parts, being one of them the Executive power, which includes the Ministry of Education (MEC). From 2018 to 2036, in this tax regime, the budget of the Executive power cannot be readjusted by percentages above the inflation of the previous year. In the context of the Executive power, MEC’s budget may be readjusted above inflation, provided that the other bodies of this Power have their readjustments below inflation. The study examines the Union budget in the period of 1995-2016 and concludes that the period of 2006-2012 was the one in which the MEC had the biggest readjustments above inflation and superior to 10 percentage points. Therefore, it can be concluded that, if there are no periods with this profile until 2024, it will not be possible to accomplish the goals stablished in the National Plan of Education, the PNE (2014-2024).<hr/>RESUMEN La Enmienda Constitucional 95, del 15 de diciembre de 2016, efectuó un cambio constitucional que instituyó un Nuevo Régimen Fiscal (NRF) en el país. Este NRF divide el presupuesto de la Unión en partes independientes, siendo una de ellas el Poder Ejecutivo, que incluye al Ministerio de Educación (MEC). En este régimen fiscal, a partir de 2018, hasta el año 2036, el presupuesto del Poder Ejecutivo no podrá ser reajustado por porcentuales por encima de la inflación del año anterior. En el contexto del Poder Ejecutivo, el presupuesto del MEC podrá ser reajustado por encima de la inflación, siempre que los otros organismos de este Poder tengan reajustes por debajo de la inflación. El estudio examina el presupuesto de la Unión en el período 1995-2016 y concluye que el período 2006-2012 fue aquel en que el MEC tuvo los mayores reajustes por encima de la inflación y superiores a 10 puntos porcentuales. Se puede concluir, por lo tanto, que si no ocurren períodos con este perfil hasta 2024 no será posible cumplir las metas establecidas en el Plan Nacional de Educación, el PNE (2014-2024). <![CDATA[BETWEEN LIGHT AND SHADOW: THE IMMEDIATE PAST AND PROBABLE FUTURE OF RESEARCH ON THE YOUTH IN BRAZIL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400002&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Tendo como ponto de partida o conjunto de artigos publicados pela Revista Brasileira de Educação (RBE) em 1997 no dossiê Juventude e contemporaneidade, o texto estabelece uma reflexão sobre os múltiplos caminhos percorridos pela pesquisa sobre os jovens no Brasil nos últimos 20 anos. A partir da base de dados da RBE, estabelece-se uma análise preliminar a partir de 32 artigos publicados sobre o tema após a edição do referido dossiê. Esse corpus constitui o mote para reflexões que inventariam projeções de múltiplas perspectivas nos estudos sobre os jovens na área da Educação. As convergências e lacunas são examinadas como parte de um eixo de pesquisa em constituição. Pondera-se sobre a abertura para novos desafios e perspectivas de investigação sobre a juventude, tomando como exemplo a fusão do conflito coletivo e das mobilizações juvenis em torno dos recentes movimentos de resistência dos estudantes de ensino médio.<hr/>ABSTRACT Having the set of articles published by Revista Brasileira de Educação (RBE) in 1997 for the portfolio “Youth and contemporaneity” as starting point, this paper makes a reflection on the many paths taken by research on the youth in Brazil over the last 20 years. Based on RBE’s database, a preliminary analysis was conducted on 32 articles addressing this matter and edited for the aforementioned portfolio. This corpus constitutes a rallying point for reflections that could project multiple perspectives on studies about the youth in the field of Education. Convergences and gaps are to be examined as part of a research line still being formed. Openness to new challenges and investigation perspectives are questioned, taking the fusion of the collective conflict with mobilizations around recent resistance movements by high schoolers as an example.<hr/>RESUMEN Con el punto de partida del conjunto de artículos publicados por la Revista Brasileira de Educação (RBE) en 1997 en el dossier Juventude e contemporaneidade, el texto establece una reflexión sobre los múltiples caminos recorridos por la investigación sobre los jóvenes en Brasil en los últimos 20 años. A partir de una base de datos de la RBE, se establece un análisis preliminar a partir de 32 artículos publicados sobre el tema tras la edición del referido expediente. Este corpus constituye el mote para reflexiones que inventarían proyecciones de múltiples perspectivas en los estudios sobre los jóvenes en el área de la Educación. Las convergencias y lagunas se examinan como parte de un eje de investigación en constitución. La apertura hacia nuevos desafíos y perspectivas de investigación sobre la juventud es reflejada tomando como ejemplo la fusión del conflicto colectivo y de las movilizaciones juveniles en torno a los recientes movimientos de resistencia de los estudiantes de enseñanza media. <![CDATA[FORMATION OF TEACHERS AND CURRICULUMS THE BEYOND THE RESISTANCE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400003&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo mostrou uma trajetória das práticas e do pensamento acerca da formação dos docentes no Brasil e seus currículos, indicando uma possibilidade histórica que foi além da resistência à agenda oficial. Nele, questionou-se uma posição comum em momentos de crise que é a de combate às posições oficiais, exclusivamente, indicando que é necessário e possível irmos além dessa resistência, sair da agenda imposta e propor movimentos diversos e criadores que possam produzir debates e avanços nessa - e em outras - questão.<hr/>ABSTRACT This paper shows a trajectory of practices and thoughts regarding formation of teachers and the curricula they rely on in Brazil, depicting a historic opportunity that paved the way to outruning resistance to the official agenda. The study also questions a common position in moments of crisis: the exclusive struggle against official positions, indicating that going beyond resistance is necessary and possible, retreating from what is imposed and proposing various movements and creators that may produce debates and advances in this and other matters.<hr/>RESUMEN El presente artículo muestra una trayectoria de las prácticas y del pensamiento sobre la formación de los docentes de Brasil y sus currículos, señalando una posibilidad histórica que ha ido más allá de la resistencia a la agenda oficial. En el texto, es cuestionada una posición común en momentos de crisis que es la del combate a las posiciones oficiales, exclusivamente, indicando que es necesario y posible ir más allá de dicha resistencia, saliendo de la agenda impuesta y proponiendo movimientos diversos y creadores que puedan producir debates y avances en esta - y en otras - cuestión. <![CDATA[PORTUGUESE AND SPANISH PICTURE POETRY BOOKS: AESTHETIC SYNERGY BETWEEN WORDS AND ILLUSTRATIONS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400004&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este estudo procurou problematizar a relação textual que se observa entre a palavra e a imagem em um tipo de texto especialmente concebido para crianças: o álbum poético. Para tal, utilizamos alguns exemplos textuais significativos desse subgênero literário/editorial ainda em emergência tanto em Portugal quanto na Espanha, e propusemos uma definição e uma caracterização baseadas no comentário de sequências poéticas nas quais a ilustração sustenta o conteúdo verbal. Efetivamente, centrando a atenção no álbum poético de potencial recepção infanto-juvenil, sugere-se uma análise de diversos títulos de autoria portuguesa e espanhola, assente em uma leitura dialógica do texto verbal e do visual. A sinergia que se concretiza entre as duas componentes enunciadas alicerça essa nova construção estética que tem, na verdade e na sua essência, a poesia como matriz e, em larga medida, é devedora dos efeitos expressivos da metáfora.<hr/>ABSTRACT This study aimed to discuss the relation between words and images in a type of text especially directed to children: the picture-poetry book. From significant examples of this literary subgenre still emerging in both Portugal and Spain, we propose a definition and characterization based on the review of poetic sequences in which illustrations support the verbal content. By focusing on picture-poetry books potentially aimed for adolescents and children, we present an analysis of several titles by Portuguese and Spanish authors, based on the dialogic reading between verbal and visual texts. The synergy found between these two components creates de foundantions of a new aesthetic construction which, in truth and in essence, has poetry as its matrix and owes its expressive effects to metaphors.<hr/>RESUMEN Este estudio ha tenido como objetivo discutir la relación textual que existe entre la palabra y la imagen en un tipo texto especialmente creado para niños: el álbum poético. Para ello, utilizamos algunos ejemplos textuales significativos de un subgénero literario en emergencia tanto en Portugal cuanto en España, y hemos propuesto una definición de este subgénero y su caracterización a partir del comentario de secuencias poéticas en las cuales la imagen sustenta el contenido verbal. De hecho, centrando la atención en el álbum poético de potencial recepción infantil y juvenil, proponemos un análisis de diversos títulos de autoría portuguesa y española basado en la lectura dialógica entre el texto verbal y el texto ilustrativo. La sinergia que se establece entre estos dos componentes enunciados facilita una nueva construcción estética que da pie, en su esencia, a un tipo de poesía que, en gran medida, es deudora de los efectos expresivos de la metáfora. <![CDATA[In step with b-boys: individuation and reflexivities from a practice]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400005&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este ensaio resulta de interlocuções com ativistas do hip-hop e atenta aos debates sobre os processos de individuação vivenciados nas relações sociais contemporâneas. Propõe-se a problematizar como a prática de breakdance tem contribuído à individuação identitária de dançarinos do Restinga Crew, grupo atuante em Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. As proposições de Alberto Melucci e de Danilo Martuccelli são as principais referências, e a pesquisa foi efetivada nos anos de 2013 e 2014, mediante observação in loco e realização de entrevistas narrativas. O texto destaca as dinâmicas reflexivas produzidas pela crew, considerando as possibilidades de singularização individual gestadas aí, em articulação ao reconhecimento dos pares e à pertença coletiva. Argumenta-se que os desafios experenciados nesse sentido ambientaram produção de capitais culturais e sustentavam inserções em outros espaços sociais.<hr/>RESUMEN Fijándose en los debates sobre procesos de individuación vividos en las relaciones sociales contemporáneas, este ensayo resulta de interlocuciones con activistas del hip-hop. Problematiza cómo la práctica de breakdance ha contribuido a la individuación identitaria de bailarines del Restinga Crew, grupo de Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. Proposiciones de Alberto Melucci y de Danilo Martuccelli son los principales referentes, y la investigación fue realizada en 2013 y 2014, mediante observación in loco y realización de entrevistas narrativas. El texto señala las dinámicas reflexivas producidas por el grupo y considera relaciones entre estas y las posibilidades de singularización individual concretadas en articulación al reconocimiento de los pares y a la pertenencia colectiva. Argumenta que los desafíos vividos en este sentido ambientaron producción de capitales culturales y aportaron inserciones en otros espacios sociales.<hr/>ABSTRACT Attentive to the debates on individuation process lived in the contemporary social relations, this essay has resulted from dialogues with hip-hop’s activists. It aims to discuss how breakdance practice has contributed to identity individuation of dancers of Restinga Crew, group from Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil. Propositions by Alberto Melucci and Danilo Martuccelli are the main references and the research was conducted in 2013 and 2014, by in loco observation and narrative interviews. The text emphasizes the reflexive dynamics produced by the crew regarding possibilities of individual singularization built in relation with peer recognition and the collective belonging. In this sense, it analyses the challenges experienced as ambient to production of cultural capital and as support to get integration in others social spaces. <![CDATA[José da Silva Lisboa, José Bonifácio and Martim Francisco: discussions about education in the Empire of Brazil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400006&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste artigo é destacar alguns elementos do debate sobre a educação brasileira no início do Império do Brasil (1822-1827), identificando princípios e valores do Liberalismo aplicados à instrução pública. Para isso, analisamos o pensamento de Silva Lisboa e dos irmãos Martim Francisco e José Bonifácio. Usamos jornais, panfletos e Anais da Constituinte de 1823, bem como Memórias de Martim Francisco, perpassando as obras Constituição Moral e Deveres do Cidadão, de Silva Lisboa, e Projetos para o Brasil, de José Bonifácio. Para a interpretação dos dados, nos inspiramos na História Cultural, como sugerido por Roger Chartier. Assim, percebemos os conceitos caros ao Liberalismo, liberdade e felicidade, bem como a necessidade de um sistema educacional que mobilizasse o Estado na construção e na instrução da nação. Dessa maneira, apesar de concepções diferentes, os três terminavam por enxergar a necessidade da educação para a nova nação.<hr/>RESUMEN El propósito del artículo es poner de relieve elementos del debate sobre la educación brasileña a comienzos del Imperio de Brasil (1822-1827), identificando los principios y valores del Liberalismo aplicados a la educación pública. Para ello, analizamos el pensamiento de Silva Lisboa y de los hermanos Martim Francisco y José Bonifácio. Utilizamos periódicos, folletos y Procedimientos Constitucionales de 1823, Memórias de Martim Francisco, permeando las obras Constituição Moral e Deveres do Cidadão, de Silva Lisboa, y Projetos para o Brasil, de José Bonifácio. Para la interpretación de datos, nos inspiramos en la Historia Cultural como sugiere Roger Chartier. De este modo, observamos los conceptos apreciados por el Liberalismo, la libertad y la felicidad, así como la necesidad de un sistema educativo que movilizase al Estado en la construcción e instrucción de la nación. Así, a pesar de los diferentes puntos de vista, ambos terminaron por ver la necesidad de la educación para la nueva nación.<hr/>ABSTRACT The purpose of this article is to accentuate some of the main elements of the debate about Brazilian education at the beginning of the Brazil Empire (1822-1827), identifying the principles and values of Liberalism applied to public education. For this, we analyzed the thought of Silva Lisboa and of the brothers Martim Francisco and José Bonifácio. We use newspapers, pamphlets and Constitutional Proceedings 1823, as well as A Memória de Martim Francisco, permeating the works Constituição Moral e Deveres do Cidadão, by José da Silva Lisboa, and Projetos para o Brasil, by José Bonifácio. For data interpretation, we inspired in the Cultural History, as suggested by Roger Chartier. Thus, we noticed the fundamental concepts to Liberalism, liberty and happiness, as well as the need for an educational system that mobilized the state and nation building in education. So, despite of different views, both ended up seeing the need of education for the new nation. <![CDATA[A STUDY OF PROCESS VIRTUALIZATION: THE USE OF VIRTUAL WORLDS FOCUSED ON TEACHING-LEARNING]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400007&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) têm permitido que processos que dependiam da presença física de indivíduos ou objetos, em um mesmo lugar e tempo, ocorram sem esses limites. Dentre esses, o Processo Ensino-Aprendizagem (PEA) vem ganhando notoriedade, apesar de ainda persistirem dúvidas quando à adequação dessas tecnologias. Portanto, esta pesquisa teve o objetivo de identificar a relação entre requisitos de um processo e capacidades das TICs. Especificamente, foi estudada a adequação dos mundos virtuais à virtualização do PEA, com base na Teoria de Virtualização de Processo (TVP), por meio de evidências advindas de três cursos e analisadas por meio de técnicas de análise de conteúdo e escalonamento multidimensional. Isso resultou em um quadro sistematizado que permite entender o alinhamento entre TIC e requisitos de processo para a sua virtualização, evidenciando quais TICs têm viabilizado o desenvolvimento do PEA.<hr/>ABSTRACT Information and Communication Technologies (ICT) have allowed processes that used to depend on physical presence of individuals or objects at the same place and time to occur without such limitations. ­Teaching-learning process (TLP), for instance, has gained notoriety, although there is still doubt as to the suitability of these technologies. Thus, this research aimed to identify the relationship between requirements of a process and capabilities of ICTs. Adequacy of virtual worlds in TLP virtualization, starting from a general model based on the Process Virtualization Theory, was specifically assessed using evidence from three courses, with techniques of content analysis and multidimensional scaling. Results allow a better comprehension of the alignment between ICT and requirements of a process in its virtualization, also providing evidence that ICTs have been enabling the TLP.<hr/>RESUMEN Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) han permitido que procesos que dependen de la presencia física de los participantes, individuos u objetos, en el mismo lugar y tiempo, ocurran sin estos límites. Entre estos, el proceso de enseñanza-aprendizaje (PEA) ha ganado notoriedad, a pesar de las dudas que persisten cuanto a su adecuación. Por ende, esta investigación buscó identificar la relación entre los requisitos del proceso y las capacidades de las TIC. Específicamente, con un estudio acerca de la adecuación de los mundos virtuales a la virtualización del PEA, basado en la Teoría de la virtualización de procesos, a través del estudio desde fuentes de evidencia de 3 cursos, analizadas utilizando análisis de contenido y escalamiento multidimensional. Esto resultó en un marco sistemático para entender la alineación entre los requisitos del proceso y las TIC para su virtualización, lo que ha permitido demonstrar que las TIC han permitido el desarrollo del PEA. <![CDATA[State plans of education: challenges to entailment with other instruments of local management of education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400008&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A aprovação do novo Plano Nacional de Educação (PNE) - Lei nº 13.005/2014 - associa-se à superação de desafios relacionados ao planejamento sistematizado da educação no Brasil. Elaborar e configurar os Planos Estaduais de Educação (PEEs) como tradutores e articuladores locais do PNE constituem-se reptos não superados pelo PNE 2001-2010, que agora ressurgem com o novo plano. Este artigo, visando contribuir para o enfrentamento de tais desafios, analisa as vinculações previstas por 11 PEEs em relação a outros instrumentos de gestão local da educação, como o Plano Municipal de Educação (PME), o Plano de Desenvolvimento da Educação (PDE), as Leis Orçamentárias (LOs) e o Projeto Político-Pedagógico (PPP). Entre outras conclusões, evidencia insuficiências prescritivas relativas à integração desses PEEs à gestão estadual da educação, assim como ao seu planejamento nacional e municipal, expressão da desarticulação para com aquela política pública, cuja avaliação coloca em dúvida sua efetividade em termos do planejamento educacional local.<hr/>RESUMEN La aprobación del nuevo Plan Nacional de la Educación (PNE) - Ley nº 13.005/2014 - suele asociarse a la superación de los desafíos relacionados a la planificación sistematizada de la educación en Brasil. Preparar y configurar los Planes Estatales de la Educación (PEEs) como traductores y articuladores locales del PNE se constituyen los desafíos no superados por el PNE 2001-2010, que ahora vuelven a aparecer en el plan actual. Con el objetivo de contribuir al enfrentamiento de cuyos desafíos, el presente artículo analiza las vinculaciones previstas por 11 PEEs en relación a los instrumentos de gestión local de la educación, como el Plan Municipal de Educación (PME), el Plan de Desarrollo de la Educación (PDE), las Leyes Presupuestarias (LPs) y el Proyecto Político Pedagógico (PPP). Entre otras conclusiones, se evidencian debilidades prescriptivas relativas a la integración de cuyos PEEs a la gestión estatal de la educación, así como a su planificación nacional y municipal, expresión de la desarticulación para con aquella política pública, cuya evaluación plantea dudas acerca de su eficacia en cuanto a la planificación de la educacional local.<hr/>ABSTRACT The approval of the new National Plan of Education (NPE) - law No.13,005/2014 - is related to the overcoming of challenges related to the systematized planning of the education in Brazil. Elaborating and configuring the State Plans of Education (SPEs) as local translators and articulators of the PNE constitute themselves challenges to overcome by NPE 2001-2010 that come back with the new plan now. This article, aiming to contribute to the confrontation of such challenges, analyzes the entailing predicted by 11 SPEs in relation to other instruments of local management of the education, such as the Municipal Plan of Education (MPE), the Development Plan of Education (DPE), the Budgetary Laws (BLs) and the Political-Pedagogical Project (PPP). Aiming other conclusions, it evidences prescriptive insufficiency related to the integration of these SPEs to the state management of the education, as well as its national and municipal planning, expression of the disarticulation to that public policy, which evaluation puts into question its effectiveness regarding the local educational planning. <![CDATA[ELEMENTARY SCHOOL EVALUATION INITIATIVES IN BRAZILIAN MUNICIPALITIES: MAPPING AND TRENDS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400009&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Visando a mapear e caracterizar iniciativas relacionadas às avaliações em larga escala em desenvolvimento nos municípios brasileiros, desenvolveu-se uma pesquisa com abrangência nacional. Seus resultados são tratados no presente artigo, que se organiza em quatro seções. Inicialmente, apresenta-se uma síntese dos estudos já produzidos sobre a temática e, em seguida, explicitam-se os procedimentos metodológicos. Na terceira seção são discutidos os resultados obtidos por meio de survey, que abarcam informações obtidas de 4.309 municípios brasileiros. Por fim, são expostas conclusões acerca das concepções presentes nas avaliações propostas pelos municípios, bem como os usos dos resultados que as gestões desses entes federados fazem das diversas avaliações existentes, que evidenciam a consolidação da avaliação em larga escala como instrumento de gestão educacional nas municipalidades.<hr/>ABSTRACT Aiming to map and characterize initiatives related to large-scale assessments under development in Brazilian municipalities, a research with national coverage was developed. The results are addressed in this article, which is organized into four sections. Initially, it presents a synthesis of studies already carried out on the subject, and then methodological procedures are explained. In the third section, results obtained by the survey are discussed, with information collected from 4,309 Brazilian municipalities. Finally, conclusions are drawn about the concepts underlying evaluation methods proposed by each municipality, as well as the uses of results for educational management by the cities’ authorities, showing that large-scale assessment programs are the main tool for education management across municipalities.<hr/>RESUMEN Con el objetivo de mapear y caracterizar las iniciativas municipales relacionadas con evaluaciones a gran escala, se llevó a cabo una investigación en los municipios con cobertura nacional, cuyos resultados se abordan en este artículo, que se organiza en cuatro secciones. Inicialmente, se presenta la síntesis de estudios ya producidos sobre el tema bajo análisis y se explican a los procedimientos metodológicos. En la tercera sección se discuten los resultados obtenidos de la investigación, que cubren las manifestaciones obtenidas a partir de 4.309 de los 5.568 municipios investigados. Por último, se exponen las conclusiones acerca de los conceptos presentes en las evaluaciones propuestas por municipios y usos de los resultados que las gestiones municipales hacen de las diversas evaluaciones existentes, que muestran la consolidación de la evaluación a gran escala como una herramienta en la gestión educativa de los municipios. <![CDATA[EDUCATIONAL KNOWLEDGE IN THE SCHOOL CONTEXT AND IN THE FAMILY MAPUCHE EDUCATION: MAIN EPISTEMOLOGICAL TENSIONS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400010&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este artículo se comparan perspectivas sobre la integración del conocimiento mapuche, en la educación escolar y en la educación familiar, desde la perspectiva de padres, estudiantes y profesores de escuelas de la Novena Región de La Araucanía, Chile. Aborda las implicancias de un currículum y educación monocultural sobre la formación de niños mapuches, que presentan lógicas diferentes de saberes y conocimientos educativos. La metodología empleada es la investigación educativa, con un diseño descriptivo-comparativo. Participaron 455 estudiantes, 39 profesores, 148 padres y 48 sabios de las áreas Lafkenche y Pewenche. Los resultados muestran diferencias en la apreciación del conocimiento educativo mapuche en la escuela y familia, según territorialidad, roles y dominio de la lengua mapuche. Se concluye que las prácticas pedagógicas contextualizadas a las territorialidades constituyen una alternativa para generar el diálogo de saberes, desde el enfoque educativo intercultural en la formación escolar. <hr/>ABSTRACT This article describes and compares perspectives on the integration of Mapuche knowledge both in school and family education from the point of view of parents, students and education professionals at schools of the Ninth Region of La Araucanía, Chile. The implications of a monocultural curriculum and training of Mapuche children were analysed, considering different logics of knowledge and educational abilities. The methodology used was a descriptive-comparative educational research. The study involved 455 students, 39 education professionals, 148 parents, and 48 sages from Lafkenche and Pewenche territorial areas. Results show differences in valuing Mapuche educational knowledge in schools and inside families, including territory concept, roles, and Mapuche language domain. We conclude that contextualized pedagogical practices may be an alternative to create a dialogue of knowledge on the basis of intercultural educational approach in school formation.<hr/>RESUMO O artigo descreve e compara perspectivas sobre a integração do conhecimento Mapuche, tanto na educação escolar e familiar, a partir da perspectiva dos pais, alunos e professores de escolas da Nona Região de La Araucanía, Chile. São analisadas as implicações de um currículo de educação monocultural e treinando crianças mapuche, tendo diferentes lógicas de conhecimentos e habilidades educacionais. A metodologia utilizada é a pesquisa educacional, com um projeto descritivo-comparativa. Envolvido 455 alunos, 39 professores, 148 pais e 48 sábios das áreas territoriais Lafkenche e Pewenche. Os resultados mostram diferenças na valorização do conhecimento educacional Mapuche na escola e família, como a territorialidade, papéis e domínio da língua Mapuche. Concluímos que contextualizadas práticas pedagógicas territorialidades e o conhecimento educacional Mapuche pode constituir uma alternativa para gerar um diálogo de saberes, a partir da abordagem educativa intercultural na formação escolar. <![CDATA[FAMILY EDUCATIONAL STYLES AND BULLYING. A STUDY IN THE AUTONOMOUS COMMUNITY OF LA RIOJA (SPAIN)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400011&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se ha pretendido averiguar si el estilo educativo familiar influye en el desencadenamiento de acoso escolar, para lo que se ha estudiado primero el porcentaje de casos de acoso escolar y el estilo educativo familiar entre los participantes, así como la relación entre ambas variables. Se ha realizado un amplio estudio en la comunidad autónoma de La Rioja, a través de un cuestionario dirigido a 348 alumnos de la ESO, cuatro grupos de discusión con padres y alumnos de la Educación Secundaria Obligatoria (ESO) y entrevistas dirigidas a treinta profesionales de la educación. Los resultados muestran que la gran mayoría de las familias riojanas se relacionan con sus hijos de forma democrática, y a su vez, el porcentaje de acoso escolar en La Rioja es relativamente bajo. La conclusión principal es que los estilos democráticos parentales influyen altamente en el bajo porcentaje de acoso escolar, algo apoyado ampliamente por todos los participantes.<hr/>ABSTRACT This study sought to find out if family educational style influences on the onset of bullying. In order to achieve that, the percentage of bullying cases and family educational style were assessed, being established a relationship between both variables. A broad study was performed in the autonomous community of La Rioja, with application of a questionnaire to 348 high-school students and to four focus groups comprised of parents and students in Compulsory Secondary Education, and conduction of interviews with 30 education professionals. The results show that most families in La Rioja have a democratic relationship with their children and that the percentage of bullying in this community is relatively low. The main conclusion is that democratic parenting styles are strongly related to low rates of bullying, which was widely supported by all participants.<hr/>RESUMO Tentamos descobrir se o estilo educativo familiar influencia o aparecimento de assédio moral, para o que foi estudado pela primeira vez a percentagem de casos de assédio moral e familiar estilo educativo entre os participantes, bem como a relação entre as duas variáveis. Foi realizado um estudo abrangente na comunidade autônoma de La Rioja, por meio de um questionário destinado a 348 estudantes de ensino secundário, quatro grupos focais com pais e alunos da Educação Secundária Obrigatória e 30 entrevistas profissionais de educação realizados. Os resultados mostram que a grande maioria das famílias de La Rioja se relaciona com seus filhos de forma democrática, e, por sua vez, o percentual de bullying em La Rioja é relativamente baixo. A principal conclusão é que os estilos parentais democráticos altamente influenciam o baixo percentual de assédio moral, algo amplamente apoiado por todos os participantes. <![CDATA[Academic success in schools in the Algarve: when leadership is part of the solution and not of the problem]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400012&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This paper presents the results of a case study conducted among school principals in the southern region of Portugal, located in urban, suburban and rural settings. The five cases that comprise this study were subjected to a final rating of “Very Good” in the external evaluation process of schools, whose data were collected through semi-structured interviews and documentary analysis (regulations and educational project, reports of the external evaluation of responsibility of Inspeção Geral de Educação e Ciência de Portugal). The data collected in this exploratory study were systematized and analyzed according to the following indicators: the students’ academic success, the teachers’ professional development, the organizational development and the identifying features of schools principals. Overall, we cannot affirm the existence of differences according to geographical area, although some particularities which proved to be interesting and indicative of good leadership practices could be highlighted.<hr/>RESUMO Neste artigo apresentam-se os resultados obtidos num estudo de caso realizado com diretores de escolas da região sul de Portugal, tendo sido considerados os meios urbano, suburbano e rural. Os cinco casos que constituem este estudo foram alvo de uma classificação final de “Muito Bom” na avaliação externa de escolas, tendo os dados sido recolhidos por meio de entrevistas semiestruturadas e da análise documental (regulamentos e projeto educativo, relatórios da avaliação externa da responsabilidade da Inspeção Geral de Educação e Ciência de Portugal). Os dados recolhidos neste estudo ainda exploratório foram sistematizados e analisados à luz dos seguintes indicadores: o sucesso escolar dos alunos, o desenvolvimento profissional docente, o desenvolvimento organizacional e as características particulares dos diretores. No geral, não podemos afirmar a existência de diferenças em função da área geográfica, sendo, contudo, possível destacar algumas particularidades que se revelaram interessantes e indicativas de boas práticas de liderança.<hr/>RESUMEN En este trabajo se presentan los resultados de un estudio de caso hecho con directores de escuelas de la región sur de Portugal. Fueran consideradas áreas urbanas, suburbanas y rurales. Los cinco casos que componen este estudio han sido calificados con la evaluación final de “Muy Bueno” en el proceso de evaluación externa de los centros educativos. Los datos fueron colectados a través de entrevistas semi-estructuradas y análisis documental (reglamentos y proyectos educativos, bien como los informes de la evaluación externa de la responsabilidad de la “Inspeção Geral de Educação e Ciência de Portugal”). Los datos recogidos en este estudio aún exploratorio fueran sistematizados y analizados de acuerdo con los siguientes indicadores: el éxito académico de los estudiantes, el desarrollo profesional docente, desarrollo organizacional y características de personalidad de los directores de los centros educativos. En general, no podemos observar diferencias en los resultados en función del área geográfica, siendo, sin embargo, posible poner en relieve algunas de las peculiaridades que resultan indicativas de buenas prácticas de liderazgo. <![CDATA[FROM CRITICAL THEORIES TO THEORIES’ CRITICISM: EVIDENCE-BASED STUDY ABOUT THE FRAMING OF DEBATES ON CURRICULA IN BRAZIL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400013&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O desenvolvimento do campo de estudos em Currículo no Brasil é marcado pela influência das teorias críticas que, mesmo quando deixam de ser majoritárias, permanece grande e talvez mesmo hegemônica, fazendo com que autores de outras tendências e matizes dialoguem com ela compulsoriamente, mesmo que de modo subliminar. Nossa hipótese de compreensão desse fenômeno vincula-se à importância intrínseca do debate para a constituição do campo do Currículo no país, considerando que as tendências pós-críticas hoje majoritárias são, elas mesmas, vinculadas a um pensamento progressista e de esquerda, a um projeto social emancipatório e democrático, ou seja, de certo modo emergiram, como as novas esquerdas, das teorias críticas e da esquerda tradicional. Procuramos, com isso, esboçar uma trajetória indiciária dessas teorias e os diálogos promovidos por/entre elas como elemento para a compreensão das tendências atuais no campo de estudos do Currículo e das relações que estabelecem entre si e com as teorias críticas.<hr/>ABSTRACT The development of curriculum studies in Brazil is marked by the influence of critical theories which remain substantial and perhaps hegemonic even when no longer majoritarian, causing authors of other lines and trends to dialogue with it compulsorily, even if subliminally. Our hypothesis to understand such phenomenon is related to the intrinsic importance of debate when constituting curricula across the country, considering that current post-critical tendencies are linked to a progressive, leftist thinking, to a social, emancipatory and democratic project; it means that to a certain extent, they emerged as the new “leftists”, from critical theories and the traditional left. In this way, we aimed to outline the trajectory of such theories and the dialogues promoted by and established between them as a means to understand the current trends in curriculum studies and their relation to critical theories.<hr/>RESUMEN En la investigación de la trayectoria del campo del Currículo en Brasil entendemos que incluso cuando la perspectiva de la teoría crítica ya no es mayoritaria, su influencia sigue siendo inmensa y tal vez incluso hegemónico, que obliga a los autores asociados con las otras tendencias y matices de tener un diálogo con él, aunque de una manera subliminal. Nuestra hipótesis se refiere a la importancia intrínseca del debate crítico en la conformación del campo en Brasil, teniendo en cuenta que las actuales teorías proscriticas son en su mayoría vinculadas al pensamiento emancipador y democrático, que, en cierto sentido, surgió como la nueva izquierda desde las teorías críticas y las izquierdas tradicionales. Por lo tanto, tratamos de desinar una historia indiciaria de estas teorías y los diálogos promovidos entre ellos como un elemento para la comprensión de las tendencias actuales en el campo de Currículo y las relaciones que se establecen entre ellos y con las teorías críticas. <![CDATA[TEACHING THE MULTIPLICATION TABLE IN THE CONTEXT OF STUDY ACTIONS PROPOSED BY DAVÝDOV AND CO-WORKERS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400014&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Esta investigação foi desenvolvida no contexto da educação matemática, com base nos pressupostos da teoria histórico-cultural, com ênfase na obra de Davýdov, doutor em psicologia e seguidor de Vigotski. Davýdov coordenou o processo de elaboração de uma proposta para o ensino de matemática na Rússia e efetivou sua publicação por meio de livros didáticos e manuais de orientação ao professor. Esse material é a fonte de dados da pesquisa que consistem nas tarefas davydovianas e cujo objetivo se constitui em investigar o movimento conceitual impresso na proposição davydoviana para o ensino de tabuada por meio das ações de estudo. Os resultados indicam que a proposição do autor, para o ensino da tabuada, contempla a inter-relação das significações aritméticas, algébricas e geométricas no movimento que envolve o geral, universal, particular e singular no contexto de ações de estudo.<hr/>ABSTRACT This research was developed in the Mathematics education context based on the assumptions of the cultural-historical theory, with emphasis on the work of Davýdov, doctor in psychology and Vygotsky’s follower. Davýdov coordinated the process for elaboration of a proposal for mathematics teaching in Russia, and published through textbooks and teacher’s guiding books. This material is the data source for the research, which consisted in Davýdov’s tasks, and the aim is constituted in the investigation of the conceptual movement, Davýdov’s proposition to teach the multiplication table through study actions. The results indicate the author’s proposition for teaching the multiplication table contemplates the interrelations of arithmetic, algebraic and geometrical significations on the movement that involves the general, universal, particular and singular on the context of study actions.<hr/>RESUMEN La investigación fue desarrollada en el contexto de la educación matemática basada en los presupuestos de la teoría histórico-cultural con énfasis para la obra de Davýdov, doctor en psicología y seguidor de Vigotski. Davýdov coordinó el proceso de elaboración de una propuesta para la enseñanza de matemática en Rusia, y publicó por medio de libros didácticos y manuales de orientación para profesores. Ese material es la fuente de datos de la investigación, que consiste en las tareas de Davýdov, y cuyo objetivo es constituido en investigar el movimiento conceptual impreso en la proposición de Davýdov para la enseñanza de la tabla de multiplicar, por medio de acciones de estudio. Los resultados indican que la proposición del autor para la enseñanza de la tabla de multiplicar contempla la interrelación de las significaciones aritméticas, algébricas y geométricas en el movimiento que involucra lo general, universal, particular y singular en el contexto de acciones de estudio. <![CDATA[STUDENTS WOULD HAVE TO STUDY TO BE ABLE TO BUY FOOD”: GUARANI SCHOOLING AS NEED, RIGHT AND DUTY]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400015&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente trabalho busca problematizar a visão ocidental de educação enquanto direito humano universal, contrapondo-a às reivindicações guarani à escolarização enquanto direito intercultural. O trabalho parte de uma fundamentação teórica que discute a deslegitimação e o silenciamento das populações indígenas em virtude de suas diferenças em relação ao padrão de experiência e conhecimento ocidentais, assim como a relação dessa deslegitimação e silenciamento com a imposição da necessidade e obrigação universais à escolarização. Com base em uma metodologia de pesquisa qualitativa de cunho etnográfico, são interpretados discursos que servem de insumos para caracterizar o direito intercultural guarani à escolarização, assim como as funções, responsabilidades e práticas de conhecimento que cabem à educação escolar diferenciada guarani do ponto de vista dos professores indígenas da escola da comunidade do Tekoa Itaty, ou aldeia do Morro dos Cavalos (Palhoça/SC). <hr/>ABSTRACT This paper aims at questioning the Western view on education as a universal human right, contrasting it to the Guarani demand for schooling as an intercultural right. It departs from a literature review that discusses the delegitimization and silencing of indigenous populations on grounds of their differences from the Western standard of experience and knowledge, insofar as it discusses the bond between this delegitimization and silencing and the imposition of the universal needs and obligation to schooling. On the basis of an ethnographic qualitative research methodology, discourses are interpreted to serve as income to describe the Guarani intercultural right to schooling, as well as the roles, responsibilities and knowledge practices assigned to Guarani differentiated schooling by the indigenous teachers of the school of Tekoa Itaty or Morro dos Cavalos village (Palhoça, Santa Catarina, Brazil). <hr/>RESUMEN Este trabajo busca problematizar la visión occidental de educación como derecho humano universal, contrastándola con las reivindicaciones guaraní a la escolarización como derecho intercultural. El trabajo parte de una fundamentación teórica que discute la deslegitimación y el silenciamiento de las poblaciones indígenas en función de sus diferencias en relación al modelo de experiencia y conocimiento occidental, así como la relación de esta deslegitimación y silenciamiento con la imposición de la necesidad y obligación universales a la escolarización. Con base en una metodología de investigación cualitativa de cuño etnográfico, se interpretan discursos que sirven como base para caracterizar el derecho intercultural guaraní a la escolarización, así como las funciones, responsabilidades y prácticas de conocimiento que competen a la educación escolar diferenciada guaraní desde el punto de vista de los profesores indígenas de la escuela de la comunidad del Tekoa Itaty, o aldea Morro dos Cavalos (Palhoça, Santa Catarina, Brasil). <![CDATA[DURKHEIM, RAWLS AND MORAL EDUCATION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400016&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo do presente texto é apresentar as versões de Durkheim e de Rawls a respeito da educação moral. Para tanto, o texto será estruturado como se segue: em primeiro lugar, discorrer-se-á sobre a concepção de educação moral durkheimiana, externalizando os elementos básicos da moralidade para as escolas públicas de uma sociedade democrática e laica, tal como se encontra em L’éducation morale, evidentemente relacionando-a à sua teoria moral; em segundo lugar, apresentar-se-á a educação moral como Rawls a concebe, no contexto da formação e desenvolvimento do senso de justiça, por meio dos três estágios correspondentes, como descritos em Uma teoria da justiça; em terceiro lugar, finalmente, contrastar-se-ão as duas teorias, acenando para convergências, assim como possíveis divergências, indicando que os autores, apesar de críticos, mutatis mutandis, demonstram certa simpatia em relação a Kant, de modo que adotam algumas de suas ideias.<hr/>ABSTRACT The objective of this paper is to present versions of Durkheim and Rawls about moral education. For this purpose, the text is structured as follows: first, it will be discussed about the design of Durkheim’s moral education, outsourcing the basic elements of morality in the public schools of a democratic and secular society, such as L’éducation morale, evidently, relating it to his moral theory; secondly, moral education will be presented as Rawls conceives it, through training and development of a sense of justice, through three corresponding stages, as described in A theory of justice; thirdly and finally, the two theories will be contrasted, pointing to convergence as well as potential differences, indicating that the authors, although critical, mutatis mutandis, show some sympathy towards Kant, to adopt some of their ideas.<hr/>RESUMEN El objetivo de este trabajo es presentar las versiones de Durkheim y Rawls acerca de la educación moral. Por lo tanto, el texto se estructura de la siguiente manera: en primer lugar, se discutirá sobre la concepción de la educación moral de Durkheim, en lo que se apuntará a los elementos básicos de la moralidad para las escuelas públicas de una sociedad democrática y laica, como esta en la L’éducation morale, por supuesto, relacionándolo con su teoría moral; en segundo lugar, se presentará la educación moral como concibe Rawls, a través de la formación y el desarrollo del sentido de la justicia, a través de las tres etapas correspondientes, como él las describe en A theory of justice; en tercer lugar, finalmente, las teoría serón contrastadas, apuntando a las convergencias, así como a los posibles diferencias, lo que indica que los autores, pesar de críticos, mutatis mutandis, muestran cierta simpatía por Kant, aunque adoptan algunas de sus ideas. <![CDATA[THE AGES IN BODY CULTURE: REPRESENTATIONS IN BRAZILIAN PHYSICAL EDUCATION TEXTBOOKS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400017&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este estudio analiza la cultura corporal que se representa en las imágenes de los libros de texto de educación física de Brasil en función de la edad de sus protagonistas. El estudio es de tipo empírico, descriptivo y comparativo. La técnica de investigación fue el análisis de contenido mediante un instrumento de observación elaborado ad hoc. Los resultados arrojaron una representación diferenciada de la cultura corporal en función de la edad y el género. Niñez, adolescencia y juventud son las etapas predominantes. Mujeres y grupos mixtos predominan en la infancia y adolescencia; hombres en la juventud y edad adulta. La juventud se asocia a la práctica deportiva competitiva y de élite. Personas de otras edades realizan deportes individuales y actividades artísticas, en ámbitos no competitivos, espacios no deportivos y sin vinculación con la élite deportiva. La presencia de hombres y mujeres mayores está equilibrada y presenta un enfoque que les otorga importancia.<hr/>ABSTRACT This research analyses the body culture which is represented on images of Brazilian physical education textbooks according to the age of their protagonists. The study is empiric, descriptive and comparative. A content analysis was carried out through the elaboration of an ad hoc observational instrument. The results show a distinct representation of body culture according to age and gender. The childhood, adolescence and youth are predominant groups. Girls and mixed groups prevail on childhood and adolescence; men in youth and adulthood. The youth is associated to competitive and elite sports. People of other ages practice individual sports and artistic activities, in non-competitive fields, non-sportive environments and without bounds to elite sports. Among older people, men and women are equally represented in a way that the focus transmits importance.<hr/>RESUMO Este estudo analisa a cultura corporal que se representa nas imagens dos livros didáticos de educação física do Brasil de acordo com a idade de seus protagonistas. O estudo é de tipo empírico, descritivo e comparativo. A técnica de investigação foi a análise de conteúdo mediante instrumento de observação elaborado ad hoc. Os resultados apresentaram uma representação diferenciada da cultura corporal de acordo com a idade e o gênero. Infância, adolescência e juventude são as etapas predominantes. Mulheres e grupos mistos predominam na infância e adolescência; homens na juventude e idade adulta. A juventude se associa à prática esportiva competitiva e de elite. Pessoas de outras idades realizam esportes individuais e atividades artísticas em âmbitos não competitivos, espaços não desportivos e sem vinculação com a elite desportiva. A presença de homens e mulheres mais velhos é equilibrada e apresenta um enfoque que lhes concede importância. <![CDATA[DIAGNOSIS OF BASIC SCHOOLING IN BRAZIL IN THE PERSPECTIVE OF SCHOOL EXCLUSION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400018&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo é um estudo crítico da perspectiva da exclusão, que ganhou destaque especialmente nos anos de 1980 a 1990 e foi aplicada, tanto na França como no Brasil, em diagnósticos de escolarização, por noções como as de exclusão da escola, exclusão na escola e excluídos do interior. As análises desenvolvidas revelam que, em que pesem as limitações inerentes à noção de exclusão, de poder mais descritivo que explicativo, esta continua prestando-se para dimensionar os desafios ainda postos à universalização da escolarização básica. Com efeito, ressalvados os avanços obtidos desde 1980, o Brasil contava ainda, em 2010, com 3,2 milhões de crianças e adolescentes de 4 a 17 anos fora da escola (excluídos da escola) e outros sete milhões com dois ou mais anos de defasagem nos estudos (de excluídos na escola). <hr/>ABSTRACT This article is a critical study of the perspective of exclusion, which became important especially in the 1980s and 1990s and was applied, both in France and in Brazil, in schooling diagnosis, through notions such as exclusion from the school, exclusion in the school and excluded of the interior (exclus de l’interieur). The analyses developed show that, despite the inherent limitations to the notion of exclusion, with a more descriptive than explanatory power, it is still useful to size the challenges yet imposed on the universalization of basic schooling. Indeed, except for the advances achieved since 1980, Brazil still had, in 2010, 3.2 million children and adolescents, aged 4 to 17 years old out of school (excluded from the school), and another seven millions lagging two or more years behind in their studies (excluded in the school). <hr/>RESUMEN Este artículo es un estudio crítico de la perspectiva de la exclusión, que ha tenido realzo en los años 1980 y 1990 e ha sido aplicada, tanto en Francia como en Brasil, para el diagnóstico de la escolarización, través nociones como las de exclusión de la escuela, exclusión en la escuela y excluidos del interior. Los análisis desarrollados muestran que, a despecho de las limitaciones propias de la noción de exclusión, de poder más descriptivo que explicativo, ésta sigue útil para dimensionar los desafíos en la realización del objetivo de la universalización de la escolarización básica. Con efecto, no olvidados los avanzos obtenidos desde los años 1980, el Brasil tenía todavía, en 2010, 3,2 millones de chicos y adolescentes de 4 a 17 años fuera de la escuela (excluidos de la escuela) y otros siete millones con dos o más años de atraso escolar (excluidos en la escuela). <![CDATA[CHARACTERISTICS, PERCEPTIONS AND MOTIVATIONS OF STUDENTS ENTERING THE COURSE OF PEDAGOGY IN CHILE: THE CASE OF BERNARDO O’HIGGINS UNIVERSITY]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400019&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente estudio tiene como objetivo reunir antecedentes de los futuros(as) profesores(as) de Chile, sus motivaciones y percepciones del proceso educativo. A partir de la aplicación de un instrumento de indagación (encuesta) a los estudiantes de primer año de las cuatro pedagogías que imparte la Facultad de Educación de la Universidad Bernardo O’Higgins, pretendemos configurar un cuadro de análisis que integre dos dimensiones fundamentales; las motivaciones que los impulsaron a estudiar pedagogía y la visión que tienen del sistema educativo nacional. Desde esta perspectiva se tendrá una visión de primera fuente de los aspectos críticos del sistema, ya que como egresados de educación media, pueden aportar elementos que ayuden a proponer líneas de mejora del proceso de formación pedagógica.<hr/>ABSTRACT This study seeks to collect data on the background of future Chilean teachers, their motivations and perceptions on the national educational process. Through the application of an instrument of research (survey) to first year student teachers from four teaching programs offered by the faculty of education of Universidad Bernardo O’Higgins, we intend to develop a grid of analysis composed of two fundamental dimensions: the motivations that led them to study pedagogy and their impressions on the national educational system. From this point of view, we will present a primary-source perspective of the critical aspects of this system, since they, as high school graduates, can provide insights that could help improve the teacher training process. <hr/>RESUMO Este estudo tem como objetivo coletar antecedentes dos futuros(as) professores(as) chilenos, suas motivações e percepções a respeito do processo educativo. A partir da aplicação de um instrumento de pesquisa (questionário) aos estudantes de primeiro ano de quatro pedagogias que a Faculdade de Educação da Universidad Bernardo O’Higgins oferece, pretendemos configurar um quadro de análise que integre duas dimensões fundamentais: as motivações que os impulsionaram a estudar pedagogia e a visão que têm do sistema educativo nacional. Dessa perspectiva, será possível uma visão de fonte primária dos aspectos críticos do sistema, visto que os participantes da pesquisa, como graduados no ensino médio, podem contribuir com elementos que ajudem a propor linhas de melhora do processo de formação de professores. <![CDATA[SCHOOL CURRICULUM ASSESSMENT FOR THE DEVELOPMENT OF PHONOLOGICAL SKILLS IN SPANISH CHILDREN]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400020&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Entre los trastornos del habla infantil destacan, por su prevalencia en el contexto educativo, los denominados trastornos fonológicos. A este efecto, se diseñó e implementó un programa escolar con el fin de evaluar sus efectos en el desarrollo fonológico de los niños y comprobar su potencialidad para habilitar su habla. Se seleccionaron cincuenta niños de educación infantil y primaria con trastorno fonológico, los cuales se distribuyeron en dos grupos, uno experimental y otro de control. A partir de un diseño casi experimental pre-test/post-test con grupo control equivalente se observó que el grupo de tratamiento superó al grupo de control en todas las variables, demostrándose la eficacia del programa para el desempeño fonológico de los niños.<hr/>ABSTRACT Among little children’s speech disorders, we can underline, due to its prevalence in the educational context, the so-called phonological disorders. Due to this, a school program was designed and planned with the purpose of evaluating its effects in the phonological development of children and to check its potential to enable their speech. Fifty children from kindergarten and primary school with phonological disorder were chosen and divided into two groups, an experimental and a control one. From a nearly pre-test/post test experimental design, we noticed that the treatment group did better than the control one, proving the efficiency of the program for the phonological performance of the children.<hr/>RESUMO Entre os transtornos da fala infantil, destacam-se, pela prevalência no contexto educativo, os denominados transtornos fonológicos. Dessa maneira, foi elaborado e colocado em prática um programa escolar com a finalidade de avaliar seus efeitos no desenvolvimento fonológico das crianças e comprovar seu potencial para habilitar a fala. Selecionaram-se cinquenta crianças de educação infantil e primária com transtorno fonológico, que foram distribuídos em dois grupos: um experimental e outro de controle. A partir de um projeto quase experimental de pré-teste/pós-teste com o grupo de controle equivalente, observou-se que o grupo de tratamento superou o grupo de controle em todas as variáveis, demonstrando a eficácia do programa para o desempenho fonológico das crianças. <![CDATA[THE USE OF AUTOBIOGRAPHY IN ADULT EDUCATION: NARRATIVE MODES OF VALORIZATION AND LEGITIMATION OF PROFESSIONAL EXPERIENCE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400021&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO As alterações ocorridas nas últimas décadas no mundo do trabalho têm legitimado o surgimento de políticas de reconhecimento de competências adquiridas em contextos informais e não formais. Em Portugal, o Sistema de Reconhecimento, Validação e Certificação de Competências (RVCC) foi colocado em prática em 2001, adoptando como suporte metodológico o balanço de competências e a abordagem autobiográfica. Neste artigo procuramos analisar o uso da autobiografia no contexto da educação de adultos baseada no reconhecimento de adquiridos experienciais. Olhamos com particular atenção o relato das experiências profissionais procurando identificar as estratégias narrativas que os candidatos utilizam na valorização de suas aprendizagens. Recorrendo a um corpus analítico de cem autobiografias, identificámos a existência de um conjunto de recursos narrativos usados pelos candidatos no relato autobiográfico que, em virtude da natureza do episódio profissional, procura conferir-lhes pertinência à luz do processo.<hr/>ABSTRACT The changes in recent decades in the world of work have legitimized the emergence of policies of recognition of prior learning acquired in informal and non-formal contexts. In Portugal, the Recognition, Validation and Certification System (RVCC) was implemented in 2001, supported on the balance of skills and on the autobiographical approach. In this article we analyze the use of autobiography in the context of adult education based on the Accreditation of Prior Experiential Learning. We look with particular attention to the professional episodes trying to identify the narrative strategies that candidates use in valuing and legitimizing their learning. Using an analytical corpus of one hundred autobiographies, we have identified the existence of a set of narrative resources used by the candidates in the autobiography, due to the nature of the professional episode, in an attempt to ensure the pertinence of the process.<hr/>RESUMEN Los cambios en las últimas décadas en el mundo del trabajo han legitimado el surgimiento de políticas de reconocimiento de competencias adquiridas en contextos informales y no formales. En Portugal, el sistema de Reconocimiento, Validación y Certificación de Competencias (RVCC) se implementó en el año 2001, mediante la adopción de un soporte metodológico del análisis de calificaciones y el enfoque autobiográfico. En este artículo se analiza el uso de la autobiografía en el contexto de la educación de adultos basado en el reconocimiento de la experiencia adquirida. Miramos con especial atención el relato de experiencias profesionales tratando de identificar las estrategias narrativas que los candidatos utilizan para valorar y legitimar su aprendizaje. Recurrimos a un corpus de análisis que consta de un conjunto de cien autobiografías y hemos identificado la existencia de un conjunto de recursos narrativas utilizadas por los candidatos en el relato autobiográfico. <![CDATA[SUCCESSFUL EDUCATIONAL PRACTICE AT SCHOOL: REFLECTIONS BASED ON L. S. VYGOTSKY AND BARUCH SPINOZA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400022&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O texto reúne parte dos resultados de pesquisa realizada com o objetivo de investigar mediações constitutivas de professores e alunos que desenvolvem com sucesso práticas educativas. O significado de prática educativa bem-sucedida no qual nos apoiamos encontra-se ancorado nas ideias de L. S. Vigotski e do filósofo Baruch de Espinosa. Com base nos teóricos, compreendemos práticas educativas bem-sucedidas aquelas que, além de gerar aprendizagem e desenvolvimento, possibilitam a expansão de afetos alegres que potencializam mentes e corpos humanos. A pesquisa aconteceu entre os anos de 2011 e 2014. Neste artigo, apresentamos parte dos resultados alcançados com os alunos. Esses resultados apontam que, quando são alegres, as vivências educativas convergem para o aumento da potência de ser aluno. O aumento dessa potência reorienta a produção de novos sentidos que alteram de forma significativa a relação dos educandos com os estudos, com a escola e com a vida.<hr/>ABSTRACT The text brings together research results conducted in order to investigate the constitutive mediations of teachers and students who successfully develop educational practices. The meaning of successful educational practice which supports us is anchored in the ideas of L. S. Vygotsky and Baruch Spinoza, the philosopher. Based on the theoretical, it is understood that successful educational practices are those that generate learning and development and enable the expansion of joyful affections that enhance human minds and bodies. The survey results showed that, when joyful, educational experiences converge to the increased power of being a student. The increased power reorients the production of new meanings that significantly alter the relationship of students with the studies, with school and with life.<hr/>RESUMEN El texto reúne parte de los resultados de las investigaciones llevadas a cabo con el fin de investigar las mediaciones constitutivas de los profesores y estudiantes que desarrollan con éxito las prácticas educativas. El significado de la práctica educativa exitosa en la que nos basamos está anclado en las ideas de L. S. Vygotsky y Baruch Spinoza. Con base en los teóricos, entendemos prácticas educativas exitosas las que generan aprendizaje y desarrollo y permiten la expansión de afectos alegres que mejoran mentes y cuerpos humanos. La investigación tuvo lugar entre los años 2011 y 2014. Esto artículo presenta parte de los resultados alcanzados con los alumnos. Los resultados mostraron que, cuando alegres, las experiencias educativas convergen a la mayor potencia de ser un estudiante. El aumento de potencia reorienta la producción de nuevos sentidos que alteran significativamente la relación de estos con los estudios, con la escuela y con la vida. <![CDATA[THE SYMBOLIC STRUGGLE OVER EDUCATION IN NEO-LIBERAL GLOBALIZATION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400023&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el paso a la postmodernidad, la globalización constituye un proceso complejo que afecta a la configuración del Estado y a las políticas educativas. Lejos de la neutralidad, esta globalización neoliberal ha contribuido a los procesos de híper acumulación de capital, provocando que el Estado se comporte como un Estado competitivo, con menos competencias y obligado a favorecer esos procesos de acumulación. Las políticas educativas tienden también a este objetivo, favoreciendo la instalación de cuasi mercados educativos, como en el caso de España, especialmente con la última ley de reforma educativa de 2013. Estas políticas son resignificas y reapropiadas por individuos y organizaciones, creando eventualmente discursos de resistencia. La educación se convierte así en espacio de disputa simbólica.<hr/>ABSTRACT In the passage to postmodernity, globalization is a complex process that influences on state configuration and its education policies. Far from neutrality, this neoliberal globalization serves processes of capital hyper accumulation, making the State to act as a competitive one, with less competences and forced to foster these accumulation processes. Education policies also focus on this objective, encouraging the development of quasi markets of education, like in Spain, especially after the last education reform in 2013. These policies are resignified and reappropriated by individuals and organizations, eventually creating resistance discourses. As a result, education becomes a space of symbolic struggle.<hr/>RESUMO Na transição para a pós-modernidade, a globalização constitui um processo complexo que afeta a configuração do Estado e as políticas de educação. Longe da neutralidade, essa globalização neoliberal contribuiu para os processos de hiperacumulação de capital, fazendo com que o Estado se comporte como um Estado competitivo, com menos competências e obrigado a favorecer esses processos de acumulação. As políticas de educação também tendem a atingir esse objetivo, favorecendo a instalação de quase mercados da educação, como no caso da Espanha, em particular com a última reforma da educação de 2013. Essas políticas são ressignificadas e reapropriadas por indivíduos e organizações, eventualmente criando discursos de resistência. Dessa forma, a educação converte-se em espaço de luta simbólica. <![CDATA[SIMON RODRÍGUEZ AND BOLÍVAR: TWO POSSIBLE POLITICAL AND EDUCATIONAL READINGS FOR AMERICA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400024&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente trabajo se propone discutir una interpretación tradicional sobre las figuras de Bolívar y Rodríguez relativas a la educación del pueblo. De acuerdo con la mayoría de los trabajos académicos escritos existiría una identificación política e intelectual entre Bolívar y Rodríguez. Dicha comunión se expresaría en las ideas que cada uno de ellos sostiene respecto de la educación del pueblo. Este artículo es crítico de esta interpretación tradicional y plantea que las ideas relativas a la educación son bien diferentes en ambos pensadores. A lo largo del trabajo se presentan críticamente los distintos trabajos que plantean esta comunidad de ideas, se analizan las similitudes y diferencias en ambos autores a la luz de los documentos conservados y se propone un momento conclusivo en el que se retoman los ejes centrales del texto.<hr/>ABSTRACT This paper discusses a traditional interpretation of the figures of Bolívar and Rodríguez on popular education. According to most academic papers written, there would be a political and intellectual identification between Bolívar and Rodríguez. This communion is expressed in the ideas that each holds for the education of the people. This article is critical of this traditional interpretation and argues that the ideas concerning education are very different for both thinkers. Throughout this work, the different works presented by this community of ideas are critically presented, the similarities and differences of both authors in the light of the documents kept are analyzed and a concluding moment in which the central axes of the text are resumed is proposed.<hr/>RESUMO Este trabalho se propõe a discutir uma interpretação tradicional da educação do povo nas obras de Rodríguez e Bolívar. Segundo a maioria dos trabalhos acadêmicos escritos, existiria uma identificação política e intelectual entre Bolívar e Rodríguez. Essa identificação se expressaria nas ideias que cada um deles sustenta sobre a educação do povo. O artigo que aqui apresentamos é crítico dessa interpretação tradicional, afirmando que as ideias ligadas à educação são bem diferentes em ambos os pensadores. Ao longo deste trabalho, apresentamos criticamente os diferentes trabalhos apresentados por essa comunidade de ideias, analizamos as semelhanças e as diferenças nos dois autores com base nos documentos conservados, e finalmente, propomos um momento conclusivo em que sejam retomados os eixos centrais do texto. <![CDATA[PROPOSAL OF CONCEPTUAL FRAMEWORK ON PUPIL PARTICIPATION AND DEMOCRACY IN SCHOOLS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400025&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo teórico se centra en la elaboración de un marco conceptual para investigar los procesos de participación del alumnado. Apoyándonos en planteamientos de los modelos de democracia participativa y deliberativa, partimos de nuestra consideración de la democracia como una forma de vida, que en la escuela debe acompañarse de valores como la búsqueda del bien común, la pluralidad y la creación de una atmósfera de confianza. Definimos la participación del alumnado como un conjunto de procesos (diálogo, toma de decisiones y acción) por el que los alumnos se hacen protagonistas de la realidad que viven, siendo parte y tomando parte de la vida de los centros educativos. Analizamos la relación entre los tres procesos, para después plantear la pregunta de quién debe participar y finalmente señalamos algunas conclusiones sobre la propuesta. <hr/>ABSTRACT This theoretical article focuses in the development of a conceptual framework to investigate pupil participation processes. With the support of ideas taken from the participatory and deliberative models of democracy, we use as a starting point our consideration of democracy as a way of life, which in school must be accompanied by values of the common good, plurality and the creation of an atmosphere of trust. We consider that pupil participation is composed by three processes (dialogue, decision-making and action) that make pupils become agents of their own education, being part and taking part in the life of the educational centers. We analyze the relation among the three processes, raise the question of who should participate in it and point out some conclusions about the proposal. <hr/>RESUMO Este artigo teórico se concentra no desenvolvimento de um quadro conceptual para investigar os processos de participação de alunos. Nossa consideração da democracia como forma de vida baseia-se na abordagem de modelos de democracia participativa e deliberativa e deve ser acompanhada dos valores do bem comum, do pluralismo e da criação de um clima de confiança. Entendemos a participação dos alunos como um conjunto de processos (diálogo, tomada de decisões e ação) por meio dos quais os alunos são protagonistas de sua realidade, fazendo parte e participando da vida dos centros educacionais. Analisamos a relação entre os três processos, para depois levantarmos a questão de quem deve participar do mesmo e, finalmente, observamos algumas conclusões sobre a proposta. <![CDATA[EDITORIAL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400026&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo teórico se centra en la elaboración de un marco conceptual para investigar los procesos de participación del alumnado. Apoyándonos en planteamientos de los modelos de democracia participativa y deliberativa, partimos de nuestra consideración de la democracia como una forma de vida, que en la escuela debe acompañarse de valores como la búsqueda del bien común, la pluralidad y la creación de una atmósfera de confianza. Definimos la participación del alumnado como un conjunto de procesos (diálogo, toma de decisiones y acción) por el que los alumnos se hacen protagonistas de la realidad que viven, siendo parte y tomando parte de la vida de los centros educativos. Analizamos la relación entre los tres procesos, para después plantear la pregunta de quién debe participar y finalmente señalamos algunas conclusiones sobre la propuesta. <hr/>ABSTRACT This theoretical article focuses in the development of a conceptual framework to investigate pupil participation processes. With the support of ideas taken from the participatory and deliberative models of democracy, we use as a starting point our consideration of democracy as a way of life, which in school must be accompanied by values of the common good, plurality and the creation of an atmosphere of trust. We consider that pupil participation is composed by three processes (dialogue, decision-making and action) that make pupils become agents of their own education, being part and taking part in the life of the educational centers. We analyze the relation among the three processes, raise the question of who should participate in it and point out some conclusions about the proposal. <hr/>RESUMO Este artigo teórico se concentra no desenvolvimento de um quadro conceptual para investigar os processos de participação de alunos. Nossa consideração da democracia como forma de vida baseia-se na abordagem de modelos de democracia participativa e deliberativa e deve ser acompanhada dos valores do bem comum, do pluralismo e da criação de um clima de confiança. Entendemos a participação dos alunos como um conjunto de processos (diálogo, tomada de decisões e ação) por meio dos quais os alunos são protagonistas de sua realidade, fazendo parte e participando da vida dos centros educacionais. Analisamos a relação entre os três processos, para depois levantarmos a questão de quem deve participar do mesmo e, finalmente, observamos algumas conclusões sobre a proposta. <![CDATA[DURKHEIM, RAWLS AND MORAL EDUCATION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400201&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo do presente texto é apresentar as versões de Durkheim e de Rawls a respeito da educação moral. Para tanto, o texto será estruturado como se segue: em primeiro lugar, discorrer-se-á sobre a concepção de educação moral durkheimiana, externalizando os elementos básicos da moralidade para as escolas públicas de uma sociedade democrática e laica, tal como se encontra em L’éducation morale, evidentemente relacionando-a à sua teoria moral; em segundo lugar, apresentar-se-á a educação moral como Rawls a concebe, no contexto da formação e desenvolvimento do senso de justiça, por meio dos três estágios correspondentes, como descritos em Uma teoria da justiça; em terceiro lugar, finalmente, contrastar-se-ão as duas teorias, acenando para convergências, assim como possíveis divergências, indicando que os autores, apesar de críticos, mutatis mutandis, demonstram certa simpatia em relação a Kant, de modo que adotam algumas de suas ideias.<hr/>ABSTRACT The objective of this paper is to present versions of Durkheim and Rawls about moral education. For this purpose, the text is structured as follows: first, it will be discussed about the design of Durkheim’s moral education, outsourcing the basic elements of morality in the public schools of a democratic and secular society, such as L’éducation morale, evidently, relating it to his moral theory; secondly, moral education will be presented as Rawls conceives it, through training and development of a sense of justice, through three corresponding stages, as described in A theory of justice; thirdly and finally, the two theories will be contrasted, pointing to convergence as well as potential differences, indicating that the authors, although critical, mutatis mutandis, show some sympathy towards Kant, to adopt some of their ideas.<hr/>RESUMEN El objetivo de este trabajo es presentar las versiones de Durkheim y Rawls acerca de la educación moral. Por lo tanto, el texto se estructura de la siguiente manera: en primer lugar, se discutirá sobre la concepción de la educación moral de Durkheim, en lo que se apuntará a los elementos básicos de la moralidad para las escuelas públicas de una sociedad democrática y laica, como esta en la L’éducation morale, por supuesto, relacionándolo con su teoría moral; en segundo lugar, se presentará la educación moral como concibe Rawls, a través de la formación y el desarrollo del sentido de la justicia, a través de las tres etapas correspondientes, como él las describe en A theory of justice; en tercer lugar, finalmente, las teoría serón contrastadas, apuntando a las convergencias, así como a los posibles diferencias, lo que indica que los autores, pesar de críticos, mutatis mutandis, muestran cierta simpatía por Kant, aunque adoptan algunas de sus ideas. <![CDATA[THE AGES IN BODY CULTURE: REPRESENTATIONS IN BRAZILIAN PHYSICAL EDUCATION TEXTBOOKS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400202&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este estudio analiza la cultura corporal que se representa en las imágenes de los libros de texto de educación física de Brasil en función de la edad de sus protagonistas. El estudio es de tipo empírico, descriptivo y comparativo. La técnica de investigación fue el análisis de contenido mediante un instrumento de observación elaborado ad hoc. Los resultados arrojaron una representación diferenciada de la cultura corporal en función de la edad y el género. Niñez, adolescencia y juventud son las etapas predominantes. Mujeres y grupos mixtos predominan en la infancia y adolescencia; hombres en la juventud y edad adulta. La juventud se asocia a la práctica deportiva competitiva y de élite. Personas de otras edades realizan deportes individuales y actividades artísticas, en ámbitos no competitivos, espacios no deportivos y sin vinculación con la élite deportiva. La presencia de hombres y mujeres mayores está equilibrada y presenta un enfoque que les otorga importancia.<hr/>ABSTRACT This research analyses the body culture which is represented on images of Brazilian physical education textbooks according to the age of their protagonists. The study is empiric, descriptive and comparative. A content analysis was carried out through the elaboration of an ad hoc observational instrument. The results show a distinct representation of body culture according to age and gender. The childhood, adolescence and youth are predominant groups. Girls and mixed groups prevail on childhood and adolescence; men in youth and adulthood. The youth is associated to competitive and elite sports. People of other ages practice individual sports and artistic activities, in non-competitive fields, non-sportive environments and without bounds to elite sports. Among older people, men and women are equally represented in a way that the focus transmits importance.<hr/>RESUMO Este estudo analisa a cultura corporal que se representa nas imagens dos livros didáticos de educação física do Brasil de acordo com a idade de seus protagonistas. O estudo é de tipo empírico, descritivo e comparativo. A técnica de investigação foi a análise de conteúdo mediante instrumento de observação elaborado ad hoc. Os resultados apresentaram uma representação diferenciada da cultura corporal de acordo com a idade e o gênero. Infância, adolescência e juventude são as etapas predominantes. Mulheres e grupos mistos predominam na infância e adolescência; homens na juventude e idade adulta. A juventude se associa à prática esportiva competitiva e de elite. Pessoas de outras idades realizam esportes individuais e atividades artísticas em âmbitos não competitivos, espaços não desportivos e sem vinculação com a elite desportiva. A presença de homens e mulheres mais velhos é equilibrada e apresenta um enfoque que lhes concede importância. <![CDATA[DIAGNOSIS OF BASIC SCHOOLING IN BRAZIL IN THE PERSPECTIVE OF SCHOOL EXCLUSION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400203&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo é um estudo crítico da perspectiva da exclusão, que ganhou destaque especialmente nos anos de 1980 a 1990 e foi aplicada, tanto na França como no Brasil, em diagnósticos de escolarização, por noções como as de exclusão da escola, exclusão na escola e excluídos do interior. As análises desenvolvidas revelam que, em que pesem as limitações inerentes à noção de exclusão, de poder mais descritivo que explicativo, esta continua prestando-se para dimensionar os desafios ainda postos à universalização da escolarização básica. Com efeito, ressalvados os avanços obtidos desde 1980, o Brasil contava ainda, em 2010, com 3,2 milhões de crianças e adolescentes de 4 a 17 anos fora da escola (excluídos da escola) e outros sete milhões com dois ou mais anos de defasagem nos estudos (de excluídos na escola). <hr/>ABSTRACT This article is a critical study of the perspective of exclusion, which became important especially in the 1980s and 1990s and was applied, both in France and in Brazil, in schooling diagnosis, through notions such as exclusion from the school, exclusion in the school and excluded of the interior (exclus de l’interieur). The analyses developed show that, despite the inherent limitations to the notion of exclusion, with a more descriptive than explanatory power, it is still useful to size the challenges yet imposed on the universalization of basic schooling. Indeed, except for the advances achieved since 1980, Brazil still had, in 2010, 3.2 million children and adolescents, aged 4 to 17 years old out of school (excluded from the school), and another seven millions lagging two or more years behind in their studies (excluded in the school). <hr/>RESUMEN Este artículo es un estudio crítico de la perspectiva de la exclusión, que ha tenido realzo en los años 1980 y 1990 e ha sido aplicada, tanto en Francia como en Brasil, para el diagnóstico de la escolarización, través nociones como las de exclusión de la escuela, exclusión en la escuela y excluidos del interior. Los análisis desarrollados muestran que, a despecho de las limitaciones propias de la noción de exclusión, de poder más descriptivo que explicativo, ésta sigue útil para dimensionar los desafíos en la realización del objetivo de la universalización de la escolarización básica. Con efecto, no olvidados los avanzos obtenidos desde los años 1980, el Brasil tenía todavía, en 2010, 3,2 millones de chicos y adolescentes de 4 a 17 años fuera de la escuela (excluidos de la escuela) y otros siete millones con dos o más años de atraso escolar (excluidos en la escuela). <![CDATA[CHARACTERISTICS, PERCEPTIONS AND MOTIVATIONS OF STUDENTS ENTERING THE COURSE OF PEDAGOGY IN CHILE: THE CASE OF BERNARDO O’HIGGINS UNIVERSITY]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400204&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente estudio tiene como objetivo reunir antecedentes de los futuros(as) profesores(as) de Chile, sus motivaciones y percepciones del proceso educativo. A partir de la aplicación de un instrumento de indagación (encuesta) a los estudiantes de primer año de las cuatro pedagogías que imparte la Facultad de Educación de la Universidad Bernardo O’Higgins, pretendemos configurar un cuadro de análisis que integre dos dimensiones fundamentales; las motivaciones que los impulsaron a estudiar pedagogía y la visión que tienen del sistema educativo nacional. Desde esta perspectiva se tendrá una visión de primera fuente de los aspectos críticos del sistema, ya que como egresados de educación media, pueden aportar elementos que ayuden a proponer líneas de mejora del proceso de formación pedagógica.<hr/>ABSTRACT This study seeks to collect data on the background of future Chilean teachers, their motivations and perceptions on the national educational process. Through the application of an instrument of research (survey) to first year student teachers from four teaching programs offered by the faculty of education of Universidad Bernardo O’Higgins, we intend to develop a grid of analysis composed of two fundamental dimensions: the motivations that led them to study pedagogy and their impressions on the national educational system. From this point of view, we will present a primary-source perspective of the critical aspects of this system, since they, as high school graduates, can provide insights that could help improve the teacher training process. <hr/>RESUMO Este estudo tem como objetivo coletar antecedentes dos futuros(as) professores(as) chilenos, suas motivações e percepções a respeito do processo educativo. A partir da aplicação de um instrumento de pesquisa (questionário) aos estudantes de primeiro ano de quatro pedagogias que a Faculdade de Educação da Universidad Bernardo O’Higgins oferece, pretendemos configurar um quadro de análise que integre duas dimensões fundamentais: as motivações que os impulsionaram a estudar pedagogia e a visão que têm do sistema educativo nacional. Dessa perspectiva, será possível uma visão de fonte primária dos aspectos críticos do sistema, visto que os participantes da pesquisa, como graduados no ensino médio, podem contribuir com elementos que ajudem a propor linhas de melhora do processo de formação de professores. <![CDATA[SCHOOL CURRICULUM ASSESSMENT FOR THE DEVELOPMENT OF PHONOLOGICAL SKILLS IN SPANISH CHILDREN]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400205&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Entre los trastornos del habla infantil destacan, por su prevalencia en el contexto educativo, los denominados trastornos fonológicos. A este efecto, se diseñó e implementó un programa escolar con el fin de evaluar sus efectos en el desarrollo fonológico de los niños y comprobar su potencialidad para habilitar su habla. Se seleccionaron cincuenta niños de educación infantil y primaria con trastorno fonológico, los cuales se distribuyeron en dos grupos, uno experimental y otro de control. A partir de un diseño casi experimental pre-test/post-test con grupo control equivalente se observó que el grupo de tratamiento superó al grupo de control en todas las variables, demostrándose la eficacia del programa para el desempeño fonológico de los niños.<hr/>ABSTRACT Among little children’s speech disorders, we can underline, due to its prevalence in the educational context, the so-called phonological disorders. Due to this, a school program was designed and planned with the purpose of evaluating its effects in the phonological development of children and to check its potential to enable their speech. Fifty children from kindergarten and primary school with phonological disorder were chosen and divided into two groups, an experimental and a control one. From a nearly pre-test/post test experimental design, we noticed that the treatment group did better than the control one, proving the efficiency of the program for the phonological performance of the children.<hr/>RESUMO Entre os transtornos da fala infantil, destacam-se, pela prevalência no contexto educativo, os denominados transtornos fonológicos. Dessa maneira, foi elaborado e colocado em prática um programa escolar com a finalidade de avaliar seus efeitos no desenvolvimento fonológico das crianças e comprovar seu potencial para habilitar a fala. Selecionaram-se cinquenta crianças de educação infantil e primária com transtorno fonológico, que foram distribuídos em dois grupos: um experimental e outro de controle. A partir de um projeto quase experimental de pré-teste/pós-teste com o grupo de controle equivalente, observou-se que o grupo de tratamento superou o grupo de controle em todas as variáveis, demonstrando a eficácia do programa para o desempenho fonológico das crianças. <![CDATA[THE USE OF AUTOBIOGRAPHY IN ADULT EDUCATION: NARRATIVE MODES OF VALORIZATION AND LEGITIMATION OF PROFESSIONAL EXPERIENCE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400206&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO As alterações ocorridas nas últimas décadas no mundo do trabalho têm legitimado o surgimento de políticas de reconhecimento de competências adquiridas em contextos informais e não formais. Em Portugal, o Sistema de Reconhecimento, Validação e Certificação de Competências (RVCC) foi colocado em prática em 2001, adoptando como suporte metodológico o balanço de competências e a abordagem autobiográfica. Neste artigo procuramos analisar o uso da autobiografia no contexto da educação de adultos baseada no reconhecimento de adquiridos experienciais. Olhamos com particular atenção o relato das experiências profissionais procurando identificar as estratégias narrativas que os candidatos utilizam na valorização de suas aprendizagens. Recorrendo a um corpus analítico de cem autobiografias, identificámos a existência de um conjunto de recursos narrativos usados pelos candidatos no relato autobiográfico que, em virtude da natureza do episódio profissional, procura conferir-lhes pertinência à luz do processo.<hr/>ABSTRACT The changes in recent decades in the world of work have legitimized the emergence of policies of recognition of prior learning acquired in informal and non-formal contexts. In Portugal, the Recognition, Validation and Certification System (RVCC) was implemented in 2001, supported on the balance of skills and on the autobiographical approach. In this article we analyze the use of autobiography in the context of adult education based on the Accreditation of Prior Experiential Learning. We look with particular attention to the professional episodes trying to identify the narrative strategies that candidates use in valuing and legitimizing their learning. Using an analytical corpus of one hundred autobiographies, we have identified the existence of a set of narrative resources used by the candidates in the autobiography, due to the nature of the professional episode, in an attempt to ensure the pertinence of the process.<hr/>RESUMEN Los cambios en las últimas décadas en el mundo del trabajo han legitimado el surgimiento de políticas de reconocimiento de competencias adquiridas en contextos informales y no formales. En Portugal, el sistema de Reconocimiento, Validación y Certificación de Competencias (RVCC) se implementó en el año 2001, mediante la adopción de un soporte metodológico del análisis de calificaciones y el enfoque autobiográfico. En este artículo se analiza el uso de la autobiografía en el contexto de la educación de adultos basado en el reconocimiento de la experiencia adquirida. Miramos con especial atención el relato de experiencias profesionales tratando de identificar las estrategias narrativas que los candidatos utilizan para valorar y legitimar su aprendizaje. Recurrimos a un corpus de análisis que consta de un conjunto de cien autobiografías y hemos identificado la existencia de un conjunto de recursos narrativas utilizadas por los candidatos en el relato autobiográfico. <![CDATA[SUCCESSFUL EDUCATIONAL PRACTICE AT SCHOOL: REFLECTIONS BASED ON L. S. VYGOTSKY AND BARUCH SPINOZA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400207&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O texto reúne parte dos resultados de pesquisa realizada com o objetivo de investigar mediações constitutivas de professores e alunos que desenvolvem com sucesso práticas educativas. O significado de prática educativa bem-sucedida no qual nos apoiamos encontra-se ancorado nas ideias de L. S. Vigotski e do filósofo Baruch de Espinosa. Com base nos teóricos, compreendemos práticas educativas bem-sucedidas aquelas que, além de gerar aprendizagem e desenvolvimento, possibilitam a expansão de afetos alegres que potencializam mentes e corpos humanos. A pesquisa aconteceu entre os anos de 2011 e 2014. Neste artigo, apresentamos parte dos resultados alcançados com os alunos. Esses resultados apontam que, quando são alegres, as vivências educativas convergem para o aumento da potência de ser aluno. O aumento dessa potência reorienta a produção de novos sentidos que alteram de forma significativa a relação dos educandos com os estudos, com a escola e com a vida.<hr/>ABSTRACT The text brings together research results conducted in order to investigate the constitutive mediations of teachers and students who successfully develop educational practices. The meaning of successful educational practice which supports us is anchored in the ideas of L. S. Vygotsky and Baruch Spinoza, the philosopher. Based on the theoretical, it is understood that successful educational practices are those that generate learning and development and enable the expansion of joyful affections that enhance human minds and bodies. The survey results showed that, when joyful, educational experiences converge to the increased power of being a student. The increased power reorients the production of new meanings that significantly alter the relationship of students with the studies, with school and with life.<hr/>RESUMEN El texto reúne parte de los resultados de las investigaciones llevadas a cabo con el fin de investigar las mediaciones constitutivas de los profesores y estudiantes que desarrollan con éxito las prácticas educativas. El significado de la práctica educativa exitosa en la que nos basamos está anclado en las ideas de L. S. Vygotsky y Baruch Spinoza. Con base en los teóricos, entendemos prácticas educativas exitosas las que generan aprendizaje y desarrollo y permiten la expansión de afectos alegres que mejoran mentes y cuerpos humanos. La investigación tuvo lugar entre los años 2011 y 2014. Esto artículo presenta parte de los resultados alcanzados con los alumnos. Los resultados mostraron que, cuando alegres, las experiencias educativas convergen a la mayor potencia de ser un estudiante. El aumento de potencia reorienta la producción de nuevos sentidos que alteran significativamente la relación de estos con los estudios, con la escuela y con la vida. <![CDATA[THE SYMBOLIC STRUGGLE OVER EDUCATION IN NEO-LIBERAL GLOBALIZATION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400208&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el paso a la postmodernidad, la globalización constituye un proceso complejo que afecta a la configuración del Estado y a las políticas educativas. Lejos de la neutralidad, esta globalización neoliberal ha contribuido a los procesos de híper acumulación de capital, provocando que el Estado se comporte como un Estado competitivo, con menos competencias y obligado a favorecer esos procesos de acumulación. Las políticas educativas tienden también a este objetivo, favoreciendo la instalación de cuasi mercados educativos, como en el caso de España, especialmente con la última ley de reforma educativa de 2013. Estas políticas son resignificas y reapropiadas por individuos y organizaciones, creando eventualmente discursos de resistencia. La educación se convierte así en espacio de disputa simbólica.<hr/>ABSTRACT In the passage to postmodernity, globalization is a complex process that influences on state configuration and its education policies. Far from neutrality, this neoliberal globalization serves processes of capital hyper accumulation, making the State to act as a competitive one, with less competences and forced to foster these accumulation processes. Education policies also focus on this objective, encouraging the development of quasi markets of education, like in Spain, especially after the last education reform in 2013. These policies are resignified and reappropriated by individuals and organizations, eventually creating resistance discourses. As a result, education becomes a space of symbolic struggle.<hr/>RESUMO Na transição para a pós-modernidade, a globalização constitui um processo complexo que afeta a configuração do Estado e as políticas de educação. Longe da neutralidade, essa globalização neoliberal contribuiu para os processos de hiperacumulação de capital, fazendo com que o Estado se comporte como um Estado competitivo, com menos competências e obrigado a favorecer esses processos de acumulação. As políticas de educação também tendem a atingir esse objetivo, favorecendo a instalação de quase mercados da educação, como no caso da Espanha, em particular com a última reforma da educação de 2013. Essas políticas são ressignificadas e reapropriadas por indivíduos e organizações, eventualmente criando discursos de resistência. Dessa forma, a educação converte-se em espaço de luta simbólica. <![CDATA[“STUDENTS WOULD HAVE TO STUDY TO BE ABLE TO BUY FOOD”: GUARANI SCHOOLING AS NEED, RIGHT AND DUTY]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400209&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente trabalho busca problematizar a visão ocidental de educação enquanto direito humano universal, contrapondo-a às reivindicações guarani à escolarização enquanto direito intercultural. O trabalho parte de uma fundamentação teórica que discute a deslegitimação e o silenciamento das populações indígenas em virtude de suas diferenças em relação ao padrão de experiência e conhecimento ocidentais, assim como a relação dessa deslegitimação e silenciamento com a imposição da necessidade e obrigação universais à escolarização. Com base em uma metodologia de pesquisa qualitativa de cunho etnográfico, são interpretados discursos que servem de insumos para caracterizar o direito intercultural guarani à escolarização, assim como as funções, responsabilidades e práticas de conhecimento que cabem à educação escolar diferenciada guarani do ponto de vista dos professores indígenas da escola da comunidade do Tekoa Itaty, ou aldeia do Morro dos Cavalos (Palhoça/SC). <hr/>ABSTRACT This paper aims at questioning the Western view on education as a universal human right, contrasting it to the Guarani demand for schooling as an intercultural right. It departs from a literature review that discusses the delegitimization and silencing of indigenous populations on grounds of their differences from the Western standard of experience and knowledge, insofar as it discusses the bond between this delegitimization and silencing and the imposition of the universal needs and obligation to schooling. On the basis of an ethnographic qualitative research methodology, discourses are interpreted to serve as income to describe the Guarani intercultural right to schooling, as well as the roles, responsibilities and knowledge practices assigned to Guarani differentiated schooling by the indigenous teachers of the school of Tekoa Itaty or Morro dos Cavalos village (Palhoça, Santa Catarina, Brazil). <hr/>RESUMEN Este trabajo busca problematizar la visión occidental de educación como derecho humano universal, contrastándola con las reivindicaciones guaraní a la escolarización como derecho intercultural. El trabajo parte de una fundamentación teórica que discute la deslegitimación y el silenciamiento de las poblaciones indígenas en función de sus diferencias en relación al modelo de experiencia y conocimiento occidental, así como la relación de esta deslegitimación y silenciamiento con la imposición de la necesidad y obligación universales a la escolarización. Con base en una metodología de investigación cualitativa de cuño etnográfico, se interpretan discursos que sirven como base para caracterizar el derecho intercultural guaraní a la escolarización, así como las funciones, responsabilidades y prácticas de conocimiento que competen a la educación escolar diferenciada guaraní desde el punto de vista de los profesores indígenas de la escuela de la comunidad del Tekoa Itaty, o aldea Morro dos Cavalos (Palhoça, Santa Catarina, Brasil). <![CDATA[TEACHING THE MULTIPLICATION TABLE IN THE CONTEXT OF STUDY ACTIONS PROPOSED BY DAVÝDOV AND CO-WORKERS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400210&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Esta investigação foi desenvolvida no contexto da educação matemática, com base nos pressupostos da teoria histórico-cultural, com ênfase na obra de Davýdov, doutor em psicologia e seguidor de Vigotski. Davýdov coordenou o processo de elaboração de uma proposta para o ensino de matemática na Rússia e efetivou sua publicação por meio de livros didáticos e manuais de orientação ao professor. Esse material é a fonte de dados da pesquisa que consistem nas tarefas davydovianas e cujo objetivo se constitui em investigar o movimento conceitual impresso na proposição davydoviana para o ensino de tabuada por meio das ações de estudo. Os resultados indicam que a proposição do autor, para o ensino da tabuada, contempla a inter-relação das significações aritméticas, algébricas e geométricas no movimento que envolve o geral, universal, particular e singular no contexto de ações de estudo.<hr/>ABSTRACT This research was developed in the Mathematics education context based on the assumptions of the cultural-historical theory, with emphasis on the work of Davýdov, doctor in psychology and Vygotsky’s follower. Davýdov coordinated the process for elaboration of a proposal for mathematics teaching in Russia, and published through textbooks and teacher’s guiding books. This material is the data source for the research, which consisted in Davýdov’s tasks, and the aim is constituted in the investigation of the conceptual movement, Davýdov’s proposition to teach the multiplication table through study actions. The results indicate the author’s proposition for teaching the multiplication table contemplates the interrelations of arithmetic, algebraic and geometrical significations on the movement that involves the general, universal, particular and singular on the context of study actions.<hr/>RESUMEN La investigación fue desarrollada en el contexto de la educación matemática basada en los presupuestos de la teoría histórico-cultural con énfasis para la obra de Davýdov, doctor en psicología y seguidor de Vigotski. Davýdov coordinó el proceso de elaboración de una propuesta para la enseñanza de matemática en Rusia, y publicó por medio de libros didácticos y manuales de orientación para profesores. Ese material es la fuente de datos de la investigación, que consiste en las tareas de Davýdov, y cuyo objetivo es constituido en investigar el movimiento conceptual impreso en la proposición de Davýdov para la enseñanza de la tabla de multiplicar, por medio de acciones de estudio. Los resultados indican que la proposición del autor para la enseñanza de la tabla de multiplicar contempla la interrelación de las significaciones aritméticas, algébricas y geométricas en el movimiento que involucra lo general, universal, particular y singular en el contexto de acciones de estudio. <![CDATA[SIMON RODRÍGUEZ AND BOLÍVAR: TWO POSSIBLE POLITICAL AND EDUCATIONAL READINGS FOR AMERICA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400211&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente trabajo se propone discutir una interpretación tradicional sobre las figuras de Bolívar y Rodríguez relativas a la educación del pueblo. De acuerdo con la mayoría de los trabajos académicos escritos existiría una identificación política e intelectual entre Bolívar y Rodríguez. Dicha comunión se expresaría en las ideas que cada uno de ellos sostiene respecto de la educación del pueblo. Este artículo es crítico de esta interpretación tradicional y plantea que las ideas relativas a la educación son bien diferentes en ambos pensadores. A lo largo del trabajo se presentan críticamente los distintos trabajos que plantean esta comunidad de ideas, se analizan las similitudes y diferencias en ambos autores a la luz de los documentos conservados y se propone un momento conclusivo en el que se retoman los ejes centrales del texto.<hr/>ABSTRACT This paper discusses a traditional interpretation of the figures of Bolívar and Rodríguez on popular education. According to most academic papers written, there would be a political and intellectual identification between Bolívar and Rodríguez. This communion is expressed in the ideas that each holds for the education of the people. This article is critical of this traditional interpretation and argues that the ideas concerning education are very different for both thinkers. Throughout this work, the different works presented by this community of ideas are critically presented, the similarities and differences of both authors in the light of the documents kept are analyzed and a concluding moment in which the central axes of the text are resumed is proposed.<hr/>RESUMO Este trabalho se propõe a discutir uma interpretação tradicional da educação do povo nas obras de Rodríguez e Bolívar. Segundo a maioria dos trabalhos acadêmicos escritos, existiria uma identificação política e intelectual entre Bolívar e Rodríguez. Essa identificação se expressaria nas ideias que cada um deles sustenta sobre a educação do povo. O artigo que aqui apresentamos é crítico dessa interpretação tradicional, afirmando que as ideias ligadas à educação são bem diferentes em ambos os pensadores. Ao longo deste trabalho, apresentamos criticamente os diferentes trabalhos apresentados por essa comunidade de ideias, analizamos as semelhanças e as diferenças nos dois autores com base nos documentos conservados, e finalmente, propomos um momento conclusivo em que sejam retomados os eixos centrais do texto. <![CDATA[PROPOSAL OF CONCEPTUAL FRAMEWORK ON PUPIL PARTICIPATION AND DEMOCRACY IN SCHOOLS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400212&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo teórico se centra en la elaboración de un marco conceptual para investigar los procesos de participación del alumnado. Apoyándonos en planteamientos de los modelos de democracia participativa y deliberativa, partimos de nuestra consideración de la democracia como una forma de vida, que en la escuela debe acompañarse de valores como la búsqueda del bien común, la pluralidad y la creación de una atmósfera de confianza. Definimos la participación del alumnado como un conjunto de procesos (diálogo, toma de decisiones y acción) por el que los alumnos se hacen protagonistas de la realidad que viven, siendo parte y tomando parte de la vida de los centros educativos. Analizamos la relación entre los tres procesos, para después plantear la pregunta de quién debe participar y finalmente señalamos algunas conclusiones sobre la propuesta. <hr/>ABSTRACT This theoretical article focuses in the development of a conceptual framework to investigate pupil participation processes. With the support of ideas taken from the participatory and deliberative models of democracy, we use as a starting point our consideration of democracy as a way of life, which in school must be accompanied by values of the common good, plurality and the creation of an atmosphere of trust. We consider that pupil participation is composed by three processes (dialogue, decision-making and action) that make pupils become agents of their own education, being part and taking part in the life of the educational centers. We analyze the relation among the three processes, raise the question of who should participate in it and point out some conclusions about the proposal. <hr/>RESUMO Este artigo teórico se concentra no desenvolvimento de um quadro conceptual para investigar os processos de participação de alunos. Nossa consideração da democracia como forma de vida baseia-se na abordagem de modelos de democracia participativa e deliberativa e deve ser acompanhada dos valores do bem comum, do pluralismo e da criação de um clima de confiança. Entendemos a participação dos alunos como um conjunto de processos (diálogo, tomada de decisões e ação) por meio dos quais os alunos são protagonistas de sua realidade, fazendo parte e participando da vida dos centros educacionais. Analisamos a relação entre os três processos, para depois levantarmos a questão de quem deve participar do mesmo e, finalmente, observamos algumas conclusões sobre a proposta.