Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Educação Especial]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1413-653819990001&lang=en vol. 03 num. 05 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65381999000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Generalists or specialists? Teacher´s formation and Special Educational needs]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65381999000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho, a partir dos princípios da Declaração de Salamanca, oriunda da Conferência Mundial de Educação Especial (1994), procura desenvolver reflexão crítica sobre a formação de professores e as políticas de inclusão de crianças com necessidades educativas especiais no ensino regular, na busca de resposta entre a formação de professores generalistas ou professores especialistas. Para tanto, analisa, primeiramente, as novas exigências impostas pela educação inclusiva, em termos de políticas educacionais e suas conseqüências tanto para a educação regular quanto para a educação inclusiva em relação à formação docente, com destaque para a formação do professor especializado. Conclui por considerar que a dicotomia entre especialista e generalista se constitui em falsa questão, na medida em que a educação inclusiva exige que o professor do ensino regular adquira algum tipo de especialização para fazer frente a uma população que possui características peculiares, ao mesmo tempo em que o professor de educação especial amplie suas perspectivas, tradicionalmente centradas nessas características.<hr/>Considering the principles of the Salamanca Declaranon, issued in the World Conference of Special Education of 1994, this paper attempts do present a critical reflection about the relationship between teachers´ formation and policies for the inclusion of children with special education needs in regular schools, within the discussion of the question relative to generalist and specialist teachers. With such purpose, it analyses firstly the new demands posed by inclusive education, in terms of educational policies and their consequences for regular as well as special education. This analysis is followed by a critical discussion of the repercussions of inclusive education for teachers´ formation, with emphasis on the specialized teacher. As a conclusion, it is suggested that the dichotomy between specialist and generalist constitutes a mistaken issue, since inclusive education assume that the regular school teachers have to acquire some type of specialization in order to face a population that presents peculiar characteristics, while the special school teachers have to expand their perspectives, traditionally centered on those characteristics. <![CDATA[Didatic procedures for the "special" in the teaching of the mental faulty: on the way to the dialogue]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65381999000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en A consideração dos estudos atuais acerca da didática neste texto demonstra que a necessária adaptação dos processos pedagógicos às necessidades dos indivíduos, própria da Educação Especial, manteve-se à margem de todo o debate que incidiu na reconstrução/construção dos novos paradigmas epistemológicos desse campo. Nesse sentido, ao continuar enfatizando a observação detalhada das condições individuais desses indivíduos e, conseqüentemente, a adequação dos procedimentos didáticos, o modelo educacional para o deficiente mental reitera a característica somente técnica da didática amplamente problematizada naqueles debates. Significa dizer que o "especial", consubstanciado nos procedimentos, parece redundar em instrumentação psicológica.<hr/>The consideration of the current studies conceming the Didactics in the text demonstrates that the adaptation of the pedagogic processes to the individuals needs, specially for the ones who needs special education, have standed aside to the whole debate that has happened in the reconstruction/construction of the new epistemological paradigms in this field. In that sense, the educational model for the faulty mental, continues to emphasize a detailed observation of these individuals´ conditions and, therefore, the adaptation of the didactic procedures, reiterates an only technique characteristic of the didactic that was widely discussed in those debates. That means to say that the "special", consubstantiate in the procedures seems to be redundant in psychological instrumentation. <![CDATA[The interpretation of written language by children with intellectual disabilities]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65381999000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo examina se, durante a aquisição da leitura e da escrita, as crianças portadoras de deficiência intelectual passam pelos mesmos conflitos cognitivos e desenvolvem esquemas de interpretação da escrita semelhantes àqueles desenvolvidos pelas crianças "normais". A pesquisa foi realizada com quinze crianças em idade de 4 a 7 anos, portadoras de deficiência intelectual. A metodologia adotada é semelhante à desenvolvida por Ferreiro e Teberosky (1986) para estudar a aquisição da linguagem escrita na criança "normal". Os resultados permitem concluir que o comportamento da criança portadora de deficiência intelectual, em muitos aspectos, é semelhante ao comportamento da criança "normal". Entretanto, a manifestação desses comportamentos varia de acordo com o grau de deficiência da criança e com o tipo de conhecimento envolvido.<hr/>This article deals with three aspects of the development of written language in children with intellectual disabilities: their interpretation of fragments of written language, the connection they establish between the letters and the numbers, and their knowledge of letters. It gives an account of the results of developmental tests analyses dealing with written language conducted with 15 preschool children with intellectual disabilities. It has been pointed out that the behaviours of these children are in many respects similar to those of so-called "normal" children during emergent literacy. The manifestation of these behaviours varies according to the degree of intellectual disability. However, as for the acquisition of the knowledge of letters, it is rather according to the age and to the level of stimulation to reading that the manifestation of the behaviours charactenstic of emergent written language may vary. <![CDATA[Teacher’s social representations regarding students with Down syndrome in Rio de Janeiro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65381999000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste trabalho foi investigar as representações sociais de professores sobre estudantes com síndrome de Down (ESD). Duas amostras de professores foram selecionadas: 22 lidando diretamente com ESD (PL) e 27 não (PNL). As análises de conteúdo e de discurso efetuadas indicaram algumas dificuldades de ambos os grupos para representarem os ESD fora dos padrões baseados em critérios de inteligência lógico-formal, em detrimento de outras formas instrumentais e significativas para o grupo. De fato, PL relataram sobre ESD aspectos favoráveis de sociabilidade e afetividade, e desfavoráveis em negociação; enquanto os PNL, favoráveis em intelectualidade, autonomia e normalidade, assim como negaram traços pessoais e afirmaram rigidez, indicando ambivalências.<hr/>The aim of this research was to investigate teacher’s social representations about Down syndrome students (DSS). Two samples of teachers were selected: 22 dealing directly with DSS (TE)) and 27 not dealing with them (TND). The content and discourse analyses showed that both groups of teachers have some difficulties to represent DSS without emphasizing criteria based on the logical-formal intelligence, as opposed to other criteria which could be instrumental and significant to the group. In fact, TD represented DSS on favorable aspects of sociability and affectivity and on unfavorable ones in negotiation; as well as TND represented DSS on favorable aspects of intellectuality, autonomy and normality but they denied personal traits and affirmed rigidity, showing ambivalences. <![CDATA[School integration of the Down Syndrome: a study about the perception of the educators]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65381999000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo objetiva detalhar a percepção dos educadores - pais, professores e técnicos atuantes em nove escolas públicas e privadas, da cidade de Natal, Rio Grande do Norte - sobre a integração escolar da criança portadora da síndrome de Down. No discurso dos vários sujeitos pesquisados, procuramos captar como são percebidas e explicadas as questões pertinentes à ação educacional empreendida com esses educandos na sala de aula regular e na comunidade escolar, de forma mais ampla A análise dos dados aponta para uma maior receptividade em relação dessas crianças na escola e para avanços evidenciados em várias áreas, após o ingresso delas na sala de aula regular. Porém, percebemos que muito ainda necessita ser empreendido, no âmbito dos sistemas educacionais, para que o processo integrativo se desenvolva de maneira a trazer benefícios reais e duradouros aos educandos que apresentam necessidades especiais, entre eles, os portadores da Síndrome de Down.<hr/>The present article discusses the educators´ perceptions - parents, teachers and techinicians, acting in nine school integration of the child canier of the Down Syndrome. In the discourse of several researched subjects we tried to capture how they notice and explain the educational action undertaken with those special needs pupils attending regular class and the school community, in a general way. The analysis of the data points for a larger receptivity to these special needs pupils in the school and for progress in the several areas after those children´s entence into regular class. Even so, we notice that more is still to be done in the ambit of educational systems, so that the integration process is developed in way to bring real and durable benefits for the special needs pupils, among them, the carriers of the Down Syndrome. <![CDATA[Mental deficiency and social integration: the mother´s intermediary function]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65381999000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo chama a atenção para a integração social do deficiente mental enquanto processo cuja origem é a família. Aponta para a importância da participação dos pais junto à escolarização do filho deficiente. Levanta pontos de reflexão e tenta discuti-los tendo por base pesquisa realizada com 12 mães de crianças consideradas deficientes mentais, atentando para a complexidade e necessidade de aprofundamento nas discussões acerca do processo de integração social do deficiente.<hr/>The article is about the social integration of the mental deficient while a process whose origin is the family. It indicates the importance of parents paticipation on school comments about the deficient children. It puts in question the reflexion, and it tries to argue them in research realized with 12 mother of children considered mental deficients. It attends to the complexity and the necessity of deepening in discussions about the social integration process of the deficient. <![CDATA[Support-parents training]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65381999000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo sintetiza o treinamento de "pais-apoio", visando desenvolver habilidades para auxiliar "pais-recentes", na ocasião do diagnóstico e pós-diagnóstico da Síndrome de Down de seus filhos. O treinamento possibilitou aos participantes a aquisição de atitudes e comportamentos de compreensão e cooperação, que podem prevenir e auxiliar na situação de desamparo de "pais-recentes" de crianças portadoras da Síndrome de Down.<hr/>This paper summarizes the training of "support-parents", with the proposal of developing skills to help "new-parents" in the situation of diagnostic and after diagnostic of their Down´s Kids. The training helped the participants to acquire attituds and behaviours of cooperation and understanding which may support "new-parents", of children with Down Syndrome, in the situation of helplessness. <![CDATA[A view of the Asperger´s syndrome in the perspective of YL.S. Vygotsky]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65381999000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo resume estudos a respeito da Síndrome de Asperger, uma das formas do autismo, definido por vários Centros de Pesquisa quanto à linguagem, cognição e comportamento das crianças portadores da síndrome. Nele é vinculado o conceito de linguagem de Vygotsky na compreensão das desordens nessa área e do caráter compensatório, dentro da visão sociohistórica, aspecto que leva a recomendar cuidados com avaliações tradicionais classificatórias.<hr/>This article discuss some Asperger Sindrome´s researches, one kind of Autism that was defined by several Research Centers on Asperger Síndrome child´s language, cognition and behavior. It links Vygotsky concept of language to have a compreensive view of desorders and compensatory compensation character in the vigotskyan perspective socio-historic. Those aspects recomends be careful to make classificatory tradicional assessments. <![CDATA[Graduate studies in special education: critical analysis of master thesis]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65381999000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en As questões relacionadas à produção e difusão do conhecimento científico sobre Educação Especial têm estado na pauta de vários grupos e congressos na última década. Neste estudo, procedeu-se à análise crítica das dissertações de mestrado do CMEd/UERJ e PPGEEs/UFSCar. Foram analisadas 197 dissertações defendidas entre 1981 e 1995, verificando-se a prevalência de estudos descritivos, com portadores de deficiência mental, na faixa etária de 5 a 14 anos, realizados em instituições escolares sobre o tema ensino-aprendizagem. Foram observados crescente substituição da visão clínica pelo modelo psicoeducacional, maior sintonia com as discussões pedagógicas em curso na educação regular e crescimento de trabalhos sobre o cotidiano escolar tratando a necessidade especial (ou a deficiência) de modo relacional e contextualizado.<hr/>The issues related to the production and dissemination of scientiflc knowledge on special education have been focused ia many scientiflc conferences ia the last decade. In the present study, 197 master thesis defended between 1981 and 1995 in the Master´s Programs from UERJ and UFSCar were analysed. The data showed that descriptive studies about teaching and learning of school children, aged 5 to 14, with men tal retardation were prevalent. Psycho-educational model lias substituted the clinical perspective. Special education pedagogical questions were seen as more syntonic to the regular education issues. There was an increase in studies on school daily life, in which the deficiency is treated ia more relational and contextualized perspectives. <![CDATA[The challenges of Special Education, the National Plan of Education and Brazilian Universities]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65381999000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo encontra-se dividido em três partes. A primeira resgata a importância da Educação Especial no mundo contemporâneo como o grande elemento de interligação entre o ensino comum e o ensino especial. Estabelece parâmetros distintivos para as práticas educativos propostas pelos paradigmas da integração e da inclusão. Discute ainda a importância estratégica da revisão do conceito de deficiência. Na segunda parte discute a versão final do Plano Nacional de Educação a partir da sua aplicabilidade a curto, médio e longo prazo. Por último, discute a possibilidade de atuação da universidade Brasileira tendo em vista as necessidades propostas pelo paradigma da inclusão.<hr/>The present paper has been divided into three parts. The first one addresses the relevance of Special Education in contemporary world as the main link between regular education and special education. It establishes differentiating parameter for educational practices as proposed by the paradigms of Integration and Inclusion. It also approaches the strategic importance of reviewing the concept of mental deficiency. In the second part it deals with the final version of the National Educational Plan examining its applicability in the short medium and long term. Finally, it discusses the role of Brazilian Universities from the standpoint of the requirements suggested by the Paradigm.