Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Educação Especial]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1413-653820010001&lang=es vol. 07 num. 01 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382001000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Information processing in working memory de cerebral-palsied: primacy and recency effects and the nature de consolidation]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382001000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es A memória de trabalho é responsável por reter as informações durante o processamento necessário à resolução de problemas. Dois experimentos avaliaram o grau de desenvolvimento da memória de trabalho e a natureza do ensaio subjacente à consolidação de informação. Participou do estudo um paralisado cerebral espástico-atetóide não-vocal e não-alfabetizado de 15a3m de idade, e usuário de sistema de comunicação computadorizado havia dois anos. O Experimento 1 usou urna variante do procedimento de recordação livre, em que após ouvir cada série de palavras, o sujeito selecionava, via tela sensível no monitor de seu sistema, as figuras cujos nomes eram falados pelo examinador. Foi obtida uma curva de posição serial típica, com acerto superior nos tens iniciais (primazia) e finais (recência). O Experimento 2 analisou a natureza do ensaio, se aberto ou encoberto e se visual ou subvocal. O anteparo anulou a primazia e acentuou a recência; e na sua ausência, a primazia foi tão forte quanto a regência. A inabilidade em fazer ensaio encoberto (visou-espacial ou subvocal) confirma expectativas teóricas para não-alfabetizados, e coloca desafios para o educador.<hr/>Working memory is responsible for retaining information during the processing involved in problem-solving. Two experiments assessed the degree of working memory development and the nature of the rehearsal underlying consolidation. An illiterate, non-vocal 15y3m old cerebral-palsied boy, who had used a computerized alternative communication system for two years, participated. Experiment 1 used a variation of the free-recalI procedure in which after listening to each of several word-series, the subject selected from the system monitor, via touch-screen, the pictures corresponding to the names spoken by the examiner. A typical serial-position curve resulted, with primacy and recency effects. Experiment 2 analyzed the nature of the rehearsal, whether overt or covert, and whether visual or subvocal. The procedure was replicated but the monitor was shaded in half of the trials. Shading suppressed primacy and highlighted recency whereas, in the absence of shading, primacy was as strong as recency. The inability to perform covered rehearsal (both visuo-statial and subvocal) is in accordance with the literature, and poses problems for the educator. <![CDATA[Influences of adapted furniture in the performance of students with spastic cerebral palsy: considerations on the specialized literature]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382001000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo deste texto foi o de discutir critérios para escolha de mobiliário para o aluno portador de paralisia cerebral espástica e, conseqüentemente, avaliar o posicionamento advindo do mobiliário utilizado. Uma ampla revisão da literatura específica sobre mobiliário serviu como embasamento teórico. A partir dessa revisão, foram feitas considerações sobre o mobiliário adaptado e as conseqüências biológicas no posicionamento de crianças e jovens acometidos por paralisia cerebral espástica.<hr/>The objective of this text was to discuss criteria to choose furniture to the student with spastic cerebral palsy and consequently to evaluate the position from the used furniture. As a theoric support we made a broad review of specific literature on furniture. From this review we made considerations of adapted furniture and the biological consequences in the position of children and teenagers with spastic cerebral palsy. <![CDATA[Reflections about sexual education of disability person]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382001000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es A sexualidade é inerente a todo ser humano e sua manifestação independe da presença ou ausência de deficiências. Recentemente, a questão da educação sexual da pessoa com deficiência tem sido alvo de reflexões no campo da Educação Especial, principalmente entre alguns pesquisadores, almejando buscar ações alternativas de orientação mais adequadas, pertinentes e éticas. Comumente a família, os profissionais e os professores, seja por ingenuidade, desconhecimento ou ainda por despreparo, tratam a sexualidade de acordo com crenças, preconceitos e idéias distorcidas, atribuindo aos deficientes uma sexualidade com limitações ou com exageros. As possíveis elaborações de programas de orientação sexual demandariam preliminarmente uma investigação sobre as concepções que os educadores têm acerca da sexualidade das pessoas com deficiência. Isso possibilitaria acréscimos metodológicos (de conteúdo e de estratégias) para consolidar futuras propostas de ações educativas voltadas à sexualidade do deficiente, seja qual for a condição da deficiência e sua possível limitação social.<hr/>The sexuality is intrinsical for all human being and it manifestation doesn’t depend by the presence or not of disabilites. Recently, the sexual education of disabled person, has been aim of reflection in Especial Education, essentialy for some reaschers people deserving for alternatives actions to sexual orientation more appropriate, pertinent and ethics. Commonly, the family, the professionals and the teachers, innocently, ungratefulness or even though for unpreparedness, treat the sexuality in agreement with theirs faiths, preconceptions and distorted ideas, attributing to the deficiency a sexuality with limitations or with exaggerations. The possible elaborations of sexual orientation programs would demand preliminary an investigation about the conceptions that the educators have concerning the disabled people's sexuality. That would make possible methodological increments (of content and of strategies) to consolidate future proposed of educational action to the sexuality of the deficient, in spite of any condition of the deficiency and of its possible social limitation. <![CDATA[Game: special didatics procedure in mental deficient teach]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382001000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo analisa o jogo como uma espécie de procedimento diferenciado, pois na dinâmica que se estabelece "deficientiza" as possíveis possibilidades que apresenta para o desenvolvimento e a aprendizagem do sujeito deficiente mental. Isso parece ocorrer muito mais em razão de uma utilização permeada pelas condições mentais, físicas, emocionais e sociais destes sujeitos, do que do valor educacional que lhe é intrínseco.<hr/>This article tries to analyse the game as variety of differentiated procedure. The dynamics wich are established "deficientiza" (cause deficiency) the existing possibilities for the development and the learning of the mental disease beings. This fact seems to happen due to the reason of an utilization permeated by the mental, physics, emotional and social conditions of these beings disregarding the educational value witch is intrinsic to them. <![CDATA[Gods´ and men´s works and days: understanding ´normality´ and "disability" through mitology]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382001000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Pesquisar a maneira como os mitos são criados e como os deuses mitológicos, nas suas relações entre si e com os mortais, tratam aqueles que não se enquadram nos padrões de normalidade estabelecidos pode se constituir numa privilegiada estratégia para refletir sobre como os constructos de inclusão/exclusão foram sendo forjados originalmente e como saíram da mitologia para entrar na história e se tornarem operacionais e constantemente representificados. O encantamento provocado por essas pesquisas se metamorfoseia em desencanto quando se percebe que a práxis excludente/inclusiva poucas mudanças veio experimentando. E esse desencanto se torna mais dramático quando se percebe que, apesar das sofisticações terminológicas e das criações científicas e tecnológicas potencialmente contributivas à realização do ideal de igualdade de todos, ainda estamos longe desse desiderato.<hr/>This article tries to draw attention to fact that mythology can contribute to the process of reflection on normality and deficiency. The narrative of how mythological beings that carry deficiencies, particularly Hefesto and Filoctetes - were excluded and, later, included in life with their similars, presents an excellent example for the reflection on this problem nowadays. In spite of all modern scientific and technological aids, and also the gains in terms of citizenship, people who do not fit into the standards of normality still go through several degrees of discrimination. <![CDATA[The meaning of vocational training for mentally retarded individuals]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382001000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente trabalho objetivou investigar o significado da profissionalização para indivíduos com deficiência mental com experiência de trabalho no mercado competitivo e para aqueles que não haviam passado por tal experiência. Contou-se com a participação de seis indivíduos considerados deficientes mentais. Os dados foram coletados através de sessões de entrevistas durante as quais os participantes discorreram sobre seu trabalho na oficina e no mercado competitivo. Verificou-se que para os participantes a profissionalização significa: uma via de inserção nas relações de produção; continuidade do atendimento educacional; preparação para o trabalho em esquema de subcontrato; alternativa ao ócio e ao desemprego; aquisição de boa conduta; reconhecimento pessoal e profissional; via de estigmatização; e inserção nas relações de trabalho.<hr/>The aim of the present study was to investigate the meaning of vocational training for mentally retarded individuals with and without competitive job experience. Six individuals participated, of whom five were clients of a sheltered workshop and one was a former client who, at the time of the study, was holding a job at the community. Interviews were conducted during which the participants talked about their work. These conversations were tape recorded, and later were transcribed and analyzed. The contents were organized in the format of texts and presented to the participants in the course of the interviews. Data analyses started with the identification of the utterances to be accounted for, taking as basis the expressed contents of the interviews, the topics brought about by each of the participants and their relevance to the main objective of the study. This was followed by the identification of the dominant themes which were taken from the specific utterances and their context. Next, the utterances were grouped around each of the themes and were accordingly grouped in sub-themes, categories and sub-categories. The data showed that the meaning of vocational rehabilitation is a path for production relations; a means to pursue continued education; to experience work in the form of sub-contracts; an alternative to unemployment and idleness; a form to show good behavior; to be recognized as a person and professionally; but was also shown that vocational rehabilitation means a path for being stigmatized. <![CDATA[A study about architectonic barriers at tecnology and sciende college]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382001000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Nota-se, atualmente, na sociedade que as pessoas deficientes encontram dificuldades de acesso e locomoção em espaços urbanos, locais públicos e de edificações. A partir desta observação surgiu o interesse pelo tema proposto, e elaboramos o presente estudo por meio do qual constatamos que locais de freqüência pública como, anfiteatros, biblioteca, ginásio, salas de aulas, dentre outros, não oferecem acessibilidade para as pessoas deficientes. Este trabalho teve como objetivo identificar alguns pontos que caracterizam as barreiras arquitetônicas existentes na Faculdade de Ciências e Tecnologia/UNESP de Presidente Prudente, elementos que dificultam o acesso e a locomoção de pessoas deficientes em freqüentar estes locais, revelando de certa maneira o despreparo da Unidade em receber esta parcela da população. A pesquisa baseou-se no registro fotográfico dos ambientes que devem ser freqüentados pelos deficientes, e seus utilitários como biblioteca, anfiteatros, salas de aulas, piscina, ginásio esportivo, além de bebedouros, escadarias, banheiros e boa parte do prédio do discente III, local onde se concentram os cursos de Educação Física e Fisioterapia, cursos que atendem pessoas deficientes em projetos esportivos e ambulatoriais. As fotos, confrontadas com as normas da ABNT(1994) reclamam a falta de preocupação e de adequação às necessidades de uma parcela significativa de usuários dos serviços disponíveis. Sugerimos que a Universidade siga as normas estabelecidas garantindo o cumprimento de leis constitucionais a todo o ser humano e o direito de conviver com seu grupo social dignamente.<hr/>Nowadays we notice at the society that deficient people como across wihth some difficuties of access and locomotion in urban spaces, public places, and buildings. From these observations como up the interest by the suggested issue, and we elaborated the present study in which we verify places with public access such as, amphitheatre, library, gymnasium, class roons, among athers that don´t offer the accessibility to the deficient people. This work has the objective to identify some points that characterize the architectone barriers existents at F.C.T./UNESP of Presidente Prudente, elements that make harder the access and the locomotion of the deficient people to visit these places, showing in some way the unprepared of this Unit to receive this parcel of the population. The research based on the photographic registers of the enrironments that should be attend by the deficients, farther the watering places, staircases, restrooms and a considerable portion of the building pertaining to students III, place where the courses of physiotherapy and physical education are concentrate, courses that attend deficients people in sportive projects and at the ambulatory service. The pictures confronted with the rules of ABNT (Brazilian association of technique rules 1994) claim the lack of concern and ajustment to the necessities of na expressive portion of the users on the services available. We suggest the university follows the established rules assuring the fulfillment of the constitutional laws to all the human being and the right to live together in a social group with dignity. <![CDATA[Educational services to the mentally deficient in the municipal school system of São Paulo: characterization and analysis of the "SAPENE´s"]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382001000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Com o objetivo de analisar as Salas de Atendimento aos Portadores de Necessidades Especiais (SAPNE), enquanto recurso de integração do aluno deficiente mental na Rede Regular de Ensino do Município de São Paulo, desenvolvemos uma pesquisa que possibilitou caracterizar como vem se dando a sua implantação, bem como sua contribuição para o processo de escolarização de alunos que demandam educação especial. Foram coletadas informações quanto às condições de instalação e de funcionamento sobre 22 (vinte e duas) salas, o que representava o universo de SAPNEs no ano de 1997. A caracterização, obtida com o estudo, provoca indagações que vão desde a sua destinação estar sendo, realmente, a alunos deficientes mentais, até seu potencial de contribuir para integração, à escola regular, de alunos que, de fato, apresentem deficiência.<hr/>A research has been carried out with purpose of analyse the effectiveness of SAPNE´s (portuguese denomination for "Attendance Classes for People with Special Needs") as an integrational resource for the mentally deficient student in the Regular School System of São Paulo city. It has been possible to characterize implementation practice of such classes that have been used, as well as their contribution to the education process of students who require special teaching methods. Information have been collected regarding installation and operating conditions of twenty-two classes, what represented the SAPNE´s universe in the year of 1997. The characterization obtained in the study raises questions which embrace since destination of the classes (if they have been really devoted to mentally deficient students) until their potential contribution to the integration in the regular school of these students.