Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Educação Especial]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1413-653820020001&lang=es vol. 08 num. 01 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382002000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[A look at difference: multiple ways of seeing and being seen and their consequences]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382002000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Refletimos, neste texto, a multiplicidade de formas que podem ser assumidas na perspectiva de quem olha e de quem é olhado/estigmatizado, enfatizando o papel de sujeitos e de ´objetos´ de diversos olhares. Concebemos o olhar como uma maneira de posicionar-se no/frente ao mundo. O olhar é, também, compreendido como uma linguagem que se constrói e se realiza no contato com os outros, nas inter-relações. Neste aspecto apontamos para níveis de relações humanas que vão do desconhecimento, passando pela aproximação e simpatia, até a possibilidade de alcançar a empatia. Focalizamos nossa atenção sobre o olhar na apreensão e na produção da diferença no contexto das relações humanas em geral e entre os portadores de necessidades educacionais especiais em particular. Por fim, tendo como suporte uma marcante vivência, relatamos e refletimos um pouco sobre a diferença entre olhar para a diferença e ser olhado como diferente.<hr/>This text reflects on the multiplicity of forms that can be assumed in the perspective of one who looks at and one who is looked at or stigmatized, and emphasizes the role of subjects and “objects” of various looks. We conceive the look as a way of positioning oneself before the world. The look is also understood as a language that is constructed and executed in contact with others - through inter-relationships. Given this factor, we point to different levels of human relations that range from ignorance, to approximation and sympathy, to the possibility of achieving empathy. We focus our attention on the role of the look in the capturing and production of difference in the context of human relationships in general and among the carriers of special educational needs in particular. Finally, with a brief report on a striking experience, we reflect upon the difference between looking at difference and to be looked upon as different. <![CDATA[Sexuality & mental deficiency: reflections about concepts]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382002000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente texto pretende instigar à reflexão sobre temas delicados, polêmicos e, quase sempre, permeados por entendimentos calcados em preconceito: sexualidade e deficiência mental, notadamente no que se reporta a um dos períodos do desenvolvimento humano - a adolescência. Para tanto, discute os temas a partir do espectro da literatura especializada e de relatos de pesquisas, com base no entendimento de que a deficiência mental não é um impeditivo à manifestação da sexualidade; e que esta, para além da genitalidade, implica formas de sentir, pensar e agir, típicas da pessoa interagindo na sociedade e imprimindo a ela uma marca.<hr/>The present text intends to instigate the reflection on polemic themes and almost always permeated by prejudice: sexuality and mental deficiency, mainly when reported to one of the human development period - the adolescence. For this, we discussed the theme from the specialized literature spectrum and research reports based on the fact that the mental deficiency is not a barrier to sexuality manifestation, and besides the genitality, it implies ways of feeling, thinking and acting, proper to people interacting in the society and marking it. <![CDATA[The integration of physical deficiency children in the regular school according to the parents’ perspective]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382002000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente trabalho pretende investigar o processo de integração de crianças portadoras de deficiência física na rede de ensino regular segundo a perspectiva de seus pais. Por meio de relatos de seis mães de crianças portadoras de deficiência física, foram analisados 4 aspectos do processo de integração escolar (acesso à escola, ambiente físico, adaptação funcional e social). As mães relataram que a atitude do professor favoreceu o processo de inclusão ao ambiente escolar. No entanto, foram encontradas dificuldades no acesso à escola e ausência de adaptações funcionais e do ambiente físico (presença de barreiras arquitetônicas) que contribuíram para a segregação das crianças portadores de deficiência física no ambiente escolar.<hr/>This paper investigates the integration process of physical deficiency children in the regular school according to the perspective of their parents. By the reports of six physical deficiency children’s mothers, we analysed four aspects of school integration process (school access, physical ambient, social and functional adaptations). The mothers related that the teacher’s attitude aided the social adaptation of their children. However, we found difficulties to school access, functional adaptations and physical ambient (architectonic barriers) that contributed to physical deficiency children segregation at school ambient. <![CDATA[The portraits of the family of the child who has down’s syndrome and its meaning in the mother’s perspective]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382002000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esta pesquisa propõe-se a apreender os problemas vividos pela família da criança com síndrome de Down. A partir dos depoimentos de vinte mães, produzidos através da realização de dinâmica de criatividade e sensibilidade, bem como de entrevista semi-estruturada, as atrizes sociais descreveram suas representações no que concerne à família e sua interação. Diante do significado atribuído às figuras, cores e frases presentes nos pictogramas, construímos a discussão acerca das diversas configurações de famílias, as quais podem servir de base para a prática dos profissionais que trabalham com essa clientela.<hr/>In this research we have the purpose of learning about the problems experienced by the family who has a child with Down’s Syndrome. From the responses of twenty mothers using creativity and sensibility dynamics, as well as a semi-structured interview, the social players described their representations concerning the family and its interaction. Based on the meaning assigned to the figures, the colors and the sentences which were present in the pictograms, we elaborated our discussion about the different family configurations which may serve as a basis to the practice of the professionals who work with these clients. <![CDATA[The hospital class and the inclusion of the sick child in the regular class]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382002000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es O estudo buscou implantar uma Classe Hospitalar na Enfermaria Pediátrica do Hospital Universitário Antônio Pedro, objetivando verificar a incidência de portadores de necessidades educativas especiais (NEE), levantar a demanda escolar das crianças internadas e realizar o seu acompanhamento psicopedagógico. A metodologia utilizada foi a Pesquisa em Ação. Constatou-se que havia um número reduzido de portadores de deficiência, mas que as crianças e adolescentes internados apresentavam necessidades educativas especiais, ou seja, atrasos escolares devido à perda de conteúdos e afastamentos da escola e do convívio social, motivados pelas internações. Através da aplicação das idéias de Piaget, Freinet e Wallon, buscou-se atender à demanda física, cognitiva, afetiva, social e educacional da clientela infanto-juvenil ali internada e refletir acerca de sua (re)inclusão na sala de aula regular.<hr/>This study intended to implant a hospital class at the Paediatries Ward in Antônio Pedro University Hospital, with the purpose of verifying the incidence of special educational necessities beareres, knowing the school claim of interned children and achieving their psychopedagogical attendance. The methodology used was the Research in Action. We discovered that there is a reduced number of people with deficiency, but children and adolescents in the hospital showed special educational necessities, it means school delays because of the lost of contents and distance of the school and of sociability because of internment. Through application of Piaget, Freinet and Wallon’s ideas, we intended to attend physical, cognitive, affective, social and educational claim of the childish and youthful clientele interned there and reflected about their (re)inclusion at regular class. <![CDATA[Service organization aiming the prevention of perinatal assistance in urban region of Quebec - Canada]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382002000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es As informações aqui apresentadas constituem o resultado de entrevistas realizadas durante o outono de 1995 na Província de Québec- Canadá com 15 integrantes da Rede de Saúde e de Serviços Sociais, situados na esfera Provincial, Regional e Local. Nosso interesse foi direcionado basicamente na planificação e organização dos serviços em Perinatalogia e, sobretudo na prevenção de deficiências (ênfase na prevenção primária e secundária) da Prematuridade e do Baixo Peso ao Nascer (P/BPN). Domínios esses, julgados como prioritários pelas Políticas e Planos de Ação do Governo da Província de Québec. A análise global dos resultados permite dizer que nos diferentes níveis, as orientações ministeriais reforçaram a importância de intervenções no domínio da perinatalogia e P/BPN. Porém, obstáculos ligados a organização dos serviços, tais como a falta de recursos (humanos, físicos e financeiros), a disparidade destes de um estabelecimento à outro, a existência de um sistema paralelo e competitivo entre os cuidados médicos e os cuidados sociais etc, freiam a atualização das diversas estratégias prioritárias de intervenção anunciadas nos diferentes documentos. No período em que o estudo foi realizado, os serviços em perinatalogia estavam sendo revistos em toda a região de Québec, a fim de se resgatar as necessidades em nível dos serviços e o estabelecimento de um modo mais operacional das ligações entre os diversos atores implicados na oferta dos mesmos.<hr/>The group of information here presented are the results of interviews carried out during the autumn of 1995 in the Province of Quebec - Canada with fifteen members of the health and social work network, which covers provincial , regional and local areas. Our interest was directed basically to the planning and organization of the services in Perinatalogy and mainly to the prevention of deficiencies (focus on primary and secundary prevention) of prematurity and low birth weight (P/LBW), which are prioritized by the policies and action plans of the Quebec government. A global analysis of the results shows that, in all areas, the Ministerial Directions reinforced the importance of interventions in the domain of perinatalogy and P/LBW. Nevertheless, obstacles related to job organization, such as lack of resources (human, physical and financial), and their disparity from an establishment to another, the existence of a parallel and competitive system between medical and social care, etc, restrain the update of the various prior strategies of intervention announced in the several documents. At the time this study was done, the services in Perinatalogy were being totally revised in Quebec region in order to recover the necessities concerning jobs and the set up of a more operational way of the linkings among the various factors implicated in the jobs' offer. <![CDATA[A new look on singularity: understanding the writing genesis of deaf learners]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382002000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es This paper presents a social-linguistic contribution to the understanding of the learning-acquisition of written Portuguese by deaf children and adolescents from the first grades of elementary school. Establishing the relation between deaf writing and language genesis, we try to show the subjacent logic and richness of those written productions. Deaf writing, which in other perspectives, may seem “chaotic” and “weird” is considered to be a result of a rich process. Historical-cultural inheritance, the real context and individual experiences with the language contribute to this process.<hr/>This paper presents a social-linguistic contribution to the understanding of the learning-acquisition of written Portuguese by deaf children and adolescents from the first grades of elementary school. Establishing the relation between deaf writing and language genesis, we try to show the subjacent logic and richness of those written productions. Deaf writing, which in other perspectives, may seem “chaotic” and “weird” is considered to be a result of a rich process. Historical-cultural inheritance, the real context and individual experiences with the language contribute to this process. <![CDATA[Mother representations on cleft lip and palate baby]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382002000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente estudo objetivou realizar levantamento de representações maternas acerca do bebê portador de fissura labiopalatal. Foram entrevistadas dez mães com idade média de 26 anos, cujos bebês apresentavam fissura labiopalatal. Após transcrição e análise das entrevistas, o seu conteúdo permitiu identificar uma dinâmica das percepções maternas acerca do problema do bebê. Nove das dez mães relataram dificuldades com amamentação nos primeiros dias após o nascimento. As representações, inicialmente carregadas de ansiedade e choque, passaram rapidamente para um estágio de busca de melhorias para, enfim, estabelecerem-se num estágio de serenidade frente à malformação. Esse período de mudança mostrou-se muito rápido, em comparação com casos de mães com bebês diagnosticados com deficiência mental ou outras malformações. A adaptação das mães à presença da fissura no filho estabilizou-se após a cirurgia, entre três meses - para a fissura labial - e um ano - para a fissura palatal.Não foi observado o uso de rótulos de deficiência nas falas das mães. O núcleo das representações centrou-se na questão estética: inicialmente a malformação, passando para preocupações com a qualidade da fala. Em ambos os casos, a cirurgia trouxe tranqüilidade às mães. Esses três fatores (ausência de rótulo, núcleo da representação e esperança com a cirurgia) parecem justificar a rapidez com que se deu a formação e estabilização das representações das mães entrevistadas. O estudo de representações acerca dos bebês fissurados mostrou-se útil na avaliação da dinâmica das percepções maternas.<hr/>The present study aimed to accomplish mother representations of their babies with cleft lip and palate. Ten mothers in their 26 years old as average whose babies had cleft lip and palate were interviewed. After the transcription and analysis of the mother perceptions about the baby problem, nine out of ten mothers have had related difficulties in nurturing after birth. The representations, in the beginning fulfilled by anxiety and traumas, have passed quickly to a stage of search for improvement, at last, to stabilize in a serenity stage. This period of changing have showed to be very fast in comparison to cases of mothers whose babies were diagnosed with mental or other kind of physical distortion. The adaptation of the mothers to the presence of the cleft in the baby have stabilized after the surgeries in three months for cleft lip and -and a year for - cleft palate. It hasn’t been observed the use of labels of deficiency in the speech of the mothers. The center of the representations had focused on the esthetics appearance: in the beginning the physical distortion, passing through worries about the speech quality. On both cases, the surgery had brought tranquility to the mothers. These three factors (absence of labels, center of the representation and hope with the surgery) seem to justify the quickness within the establishment and stabilization of the interviewed mother representations. The study of representation of the babies with cleft lip and palate has showed to be useful on the evaluation of the dynamics of motherhood perceptions.